Cyberpunk 2077

Nyt pitää vain varoa ettei ahnehdi sitä päätarinaa liikaa.
Toivottavasti main questline on merkattu erilleen ettei käy niinku itelle ekaa kertaa FF7aa pelatessa "tahon tutkia paikkoja, meen käymään täällä ennen ku jatkan tarinaa" -> tarinasegmentin loppupahis kulman takana joka estää alueelle pääsemisen enää uudestaan, myöhemmin luin että jos oisin jatkanu eteenpäin oisin saanu jonku uniikin materian (oisko ollu mime)
 
Jaa-a.. Ite en ole kattonu ensimmäistäkään traileria/teaseria/vastaavaa, niin ei mitään hajua miten lupaavia tai pettymystä aiheuttavia ne on. Ihan tietosesti olen ne skipannut, koska en jaksa stressata etukäteen pelin kanssa ja haluan nähdä kaiken ensimmäistä kertaa itse pelatessani. Mahdanko olla ainoa?
Itse peli on kyllä ostettu jo alkuvuodesta suoraa GOGista.
Enpä ole minäkään trailereita juurikaan katsonut, samasta syystä. Peli menee ostoon puhtaasti tekijän track recordin takia - tai siis ansiosta - mutta tietysti on mahdollista että tulee ulos surkea peli.

Enpä muuten katso koskaan leffatrailereitakaan, koska saattaa käydä niin että odotan koko elokuvan ajan että koska trailerissa esitetty kohtaus tulee. Lisäksi kärsin myös esim Netflixiä katsoessa siitä, että sarjoissa jakson sisältö kuvataan (lue: pilataan) parin lauseen tiivistelmällä. Ja tätä näytetään myös pysäytysruudussa! Ei auta kuin yrittää katsella muualle. Että näitä vammoja aivoissa riittää. Toisaalta en tajua miten kukaan haluaa tietää etukäteen mitä ohjelmassa tapahtuu.
 
Aika action painotteisia näytetyt pätkät kyllä olleet. Ne jotka odottaa tältä räiskintää saattavat pettyä, mikäli tämä on RPG edellä tehty, tai voi se tietysti olla toisinpäinkin.

Toisaalta peli tyylejä voi olla monta, räiskijät räiskii ja ne jotka haluaa enemmän pelata toiseen suuntaan puhuen tilanteita läpi jne.

Toivottavasti on hyvin kirjoitettua dialogia ja tarinaa.
 
Itse oikeastaan eniten odotan pelistä löytyvän cybernetiikkaa ns. joka lähtöön, kuten p&p versiostakin ja toivon mukaan myös hyvin vapaat kädet tehtävien suorittamiseen - tarina ja dialogi toki myös korkealla listalla, mutta uskoisin CDPR:n sen klaaraavan varsin hyvin.
 
Ainakin kun katsoi sen 40 minuutin pelivideon. Niin ei se miltään räiskintä peliltä vaikuttanu. Sisälsi tosi paljon keskustelua. Tai siis mitä ihmiset odottaa tältä ?
Ja nykymaailmassa trailereihin on tapana laittaa kaikki mahollinen toiminta, koska se innostaa massoja. Pelkkää dialogia sisältävä traileri ei varmaan ihan hirveästi lisäisi myyntiä.
Olihan esim. Mass effectissä tosi paljon räiskintää. Ja Baldurs gate peleissä tosi paljon taisteluita.
 
tää ei näytä roolipeliltä, vaan joltain räiskintäpeliltä johon on liimattu RPG elementtejä

Miltä siis pitäisi näyttää, jotta näyttäisi RPG:ltä, jossa on myös reaaliaikainen ammunta mukana? Minkä pitäisi muuttua?
 
Viimeksi muokattu:
Täällä toinen jonka mielestä W3 oli hieman liian pitkä, hyvä peli mutta jostain syystä se innostus loppui jossain 40-tunnin tienoilla enkä sitä koskaan pelannut loppuun. Tosiaan lyhyempi mainquest ja sitten pidemmät side questit on enemmän omaan mieleen niin saa ainakin tarinan päätökseen nopeammin jos innostus jostain syystä lopahtaa.
 
Loppuvuodesta 2016 aktivoitu Witcher 3 steamissä ja peliin olen puskenut 75 tuntia 4 vuoden aikana. Pääsin vasta Skelligeen. Witcher 3:ssa on kaksi aktiviteettiä johon kuluu ylivoimaisesti suurin osa ajasta. Juoksentelu ja taistelu. Juoksentelusta tuskin missään yksinpelissä saadaan mielenkiintoista, mutta taistelu on kyllä niin kakkapissaa Witcher 3:ssa että syö innon pelata koko peliä pidempiä jaksoja putkeen.

Cyberpunk 2077 näyttää samantyyliseltä jossa suurin osa ajasta on juoksentelua(ajamista) ja taistelua. Tarina, dialogi yms. ovat vain pieni osa siellä taustalla hyvin todennäköisesti kuten oli Witcher 3:ssakin. Ainoa toivo että 2077 tulee olemaan aidosti hyvä peli on että aktiviteetti jota pelissä tehdään eniten eli taistelu on edes vähän keskivertoa parempi.

Trailereiden perusteella näyttää paremmalta kuin The Outer Worlds jossa taistelu on tasoa 2000-luvun alun Bethesda peli joka teki pelistä täysin pelikelvottoman. Paha sanoa minkälainen 2077 on ennenkuin sitä pääsee itse pelaamaan, tai näkee kun joku muu kuin journalisti pelaa sitä. Toivottavasti se on lähempänä Deus Exeä kuin The Outer Worldsiä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika action painotteisia näytetyt pätkät kyllä olleet. Ne jotka odottaa tältä räiskintää saattavat pettyä, mikäli tämä on RPG edellä tehty, tai voi se tietysti olla toisinpäinkin.

Toisaalta peli tyylejä voi olla monta, räiskijät räiskii ja ne jotka haluaa enemmän pelata toiseen suuntaan puhuen tilanteita läpi jne.

Toivottavasti on hyvin kirjoitettua dialogia ja tarinaa.
No twitter profiilissahan ne ei pidä enää tätä rpg;nä. Joskus useampi vuosi sitten descriptioni mainitsi sen rpg;nä, mut se on muuttunut viime vuosina:
Welcome to the official Twitter account of Cyberpunk 2077 — an open-world, action-adventure story developed by
Eli avoimen maailman toiminta-seikkailu tarina.

Ainakin noiden pelidemojen perusteella dialogi on luokkaa fallout 3 tai huonompi.
 
Täällähän on varsin negatiivinen fiilis peliin. Yllättävän suuri osa kirjoittajista tuntuu jotenkin jo päättäneen pelin laadun tason ennen kokeilemistä. Tämähän tietysti voi olla sen suuren hypen vastareaktio, mutta näin foorumina erottuu aika selvästi. Myös osalla kirjoittajista tuntuu olevan varsin selkeitä käsityksiä mitä haluavat peliltä ja mitä se tuskin tekijöinden julkaisemien tietojen valossa on. Näyttää siltä, että he valmiiksi pettyvät peliin.

Mielipiteitä on myös kovasti nostettu esiin siitä, että onko liikaa ammuskelua vai liian vähän. Samoin onko dialogi riittävää vaiko ei ja tietysti se, että onko tämä roolipeli vaiko ei. Lopulta nuo varmasti käyvät ilmi vasta sitten kun peliä pääsee ihan itse kokeilemaan. Roolipeliksi kuitenkin tämän oman näkemykseni mukaan luen niin kuin minusta oli Witcher 3kin. Ei kai roolipeli genre kauhean paljoa mitään tiukkoja raameja aseta tai sitten on varsin suppea käsitys roolipeligenrestä.

Voisin kuvitella, että jos on pitänyt Witcher tyylisestä tarinankerronnasta, tehtävien rakeinteista sekä maailman ominaisuuksista on todennäköistä, että tästä pelistä ne tulevat löytymään ja siitä löytyy paljon yhteneväisyyksiä. Ovatko yhtä hyviä kuin Witcherissä jää nähtäväksi, mutta kovasti toivoisin, että pääsäisiin ainakin samalle tasolle.

Mielipiteitä on tientekinkin monia, mutta itse näen, että on hyvin mahdollista, että Cyberpunk 2077 tulee olemaan todella hyvä ja viihdyttävä roolipeli sekä mahdollistaa mahdollisesti useampia mielenkiintoisia läpi peluu tarinoita.

Jos vertaan kokemustani esim. Bethesdan peleihin (Fallout 3 tai Fallout 4, Skyrim) niin jo Witcher oli kyseisiä pelejä valovuoden edellä. Itseasiassa Bethesda ei ole oikein Skyrimin ja Morrowindin jälkeen kyennyt tekemään hyvää peliä sillä he ovat jämähtäneet sille tasolle missä olivat 15 - 20 vuotta sitten. Witcher 3 jälkeen harva roolipeli on tuntunut enää kovinkaan mielenkiintoiselta, kun harvoin pelikehittäjät viitsivät tai pystyvät tekemään niin laadukasta tarinaa ja maailmaa. Tätä itse odotan myös Cyberpunk 2077, joten minun odotukset lunastetaan niillä tekijöillä. Taistelu ja autolla ajaminen ovat toissijaisia toimintoja eikä kauheasti haittaa vaikka olisivat samalla tasolla kuin Witcher 3. Itse pidin W3n taistelutavasta ja minulla ei ollut mitään ongelmia sen kanssa. Samoin hevosella ratsastaminen toimi juuri niin hyvin kuin oli tarpeen. Jos C2077 tekee nuo siten, että taistelu toimii ja liikkuminen ja kisat onnistuvat niin se on jo aika hyvä.

Graafisesti pelistä saadut nauhoitukset näyttävät (että jos peli tulee ulos tuon tasoisena) , että peli on top of line grafiikassa ihan mihin peliin tahansa rinnastettuna. RPG genressä todennäköisesti heittämällä paras. Ihmisten animointi näyttää todella hyvälle ja hyvin realistiselle. Kuitenkin pitää odotella peliä ja päästä kokeilemaan, että pystyy varmasti sanomaan.

Suurin haaste pelillä todennäköisesti on valtava hype ja monet odotukset, joita pelille on asetettu. Näitä näkee paljon jossa toivotaan ominaisuuksia peliin, jotka kehittäjät ovat jo aikoja sitten todenneet olevan ulkona pelin scopesta. Witcher 3n etu aikanaan oli, että se pääsi kuitenkin hieman takavasemmalta yllättämään kun verrataan tähän C2077.
 
Vanhalle konsolille ennakkotilanneena, jo konsolin myyneenä, saa varmaan palautella, jos uuden konsolin versio tulee vuoden päästä. Pc llä täytyy eka rykäisy vetäästä läpi.
 
Jos vertaan kokemustani esim. Bethesdan peleihin (Fallout 3 tai Fallout 4, Skyrim) niin jo Witcher oli kyseisiä pelejä valovuoden edellä.

Kun asiaa miettii niin kyllä Fallout 4 taistelu oli hauskempaa mitä Witcher kolmosen rotkoon työnnettävä miekkailusysteemi. Skyrim ja FO3 toki ovat ihan roskaa.
 
Siis itselläni on ainoa pelko tuota pelattavuutta kohtaan, jos siitä saadaan jokseekin hauska ja mukana pidettävä niin sitten varmaan hyvien tehtävien ja muiden parissa tulee vietettyä aikaan mieluusti mutta jos pelin tärkein elementti elikkä ohjattavuus tökkii jollain tapaa niin se ratkaisee tämän pelin kohtalon itselleni.

Grafiikka varmasti ajaa asiansa ja musiikit mutta mitä odotan tältä peliltä on mielenkiintoiset hahmot ja tarinat ja tämä peli oikeasti nytten määrittelee että oliko witcher 3 vain yhden hitin ihme vaiko pystyykö tämä studio jatkamaan samalla tasolla.

Odotukset ovat kovat mutta toisaalta en odota mitään maailmaa mullistavaa ihmettä kuten kilppari.
 
Kun asiaa miettii niin kyllä Fallout 4 taistelu oli hauskempaa mitä Witcher kolmosen rotkoon työnnettävä miekkailusysteemi. Skyrim ja FO3 toki ovat ihan roskaa.
Nyt menee pahasti offtopic, mutta missä universumissa FO4 menee muka Skyrimin ja FO3:n edelle:redface: Vai puhutaanko nyt pelkästä taistelusysteemistä..
 

CD Projekt Red on velvoittanut studion työntekijät tekemään ylitöitä, jotta se saa Cyberpunk 2077:n valmiiksi. Studio on aiemmin julistanut, ettei se tule lähtemään tähän ohjelmistokehityksessä yleiseen toimintatapaan, mutta se on nyt rikkonut lupauksensa. Asia kävi ilmi, kun CD Projekt Redin sisäinen sähköposti päätyi julkisuuteen. Asiasta kertoo Comicbook-sivusto.

Studion johtoryhmään kuuluva Adam Badowski on vastannut töihin pakottamiseen kertomalla, että kyseessä on vaikein päätös, jonka eteen hän on joutunut. Badowski painottaa, että jokainen ylitöihin määrätty saa hyvän korvauksen työstään.

“Nämä kehityksen viimeiset kuusi viikkoa ovat meille elintärkeintä, jotta saamme valmiiksi projektin, jonka parissa olemme viettäneet ison osan elämästämme. Suurin osa kehitystiimistä ymmärtää, kuinka tärkeästä tilanteesta on kyse, sillä haluamme julkaista pelin, josta voimme kaikki olla ylpeitä. Jaamme tänäkin vuonna kymmenen prosenttia tekemästämme voitosta kehitystiimin kesken”, kommentoi Badowski.

Badowski lisäsi, että hän on valmis ottamaan vastaan kaiken päätöstä koskevan kritiikin. Cyberpunk 2077 tulee saataville marraskuun 19. päivä.

Alkuperäinen uutinen:
 
Loppuvuodesta 2016 aktivoitu Witcher 3 steamissä ja peliin olen puskenut 75 tuntia 4 vuoden aikana. Pääsin vasta Skelligeen. Witcher 3:ssa on kaksi aktiviteettiä johon kuluu ylivoimaisesti suurin osa ajasta. Juoksentelu ja taistelu. Juoksentelusta tuskin missään yksinpelissä saadaan mielenkiintoista, mutta taistelu on kyllä niin kakkapissaa Witcher 3:ssa että syö innon pelata koko peliä pidempiä jaksoja putkeen.

Mielestäni juuri tuosta syystä W3 on ehkä yliarvostetuin peli ikinä. Tarinallisesti, käsikirjoitukseltansa, graafisesti jne. peli oli kyllä huikea mutta pelin pihvi eli pelattavuus/hauskuus oli sitten ihan toisesta päästä. Olkoonkin että pelasin peliä varmaan jonkun 80h niin silti edes ajatus uudelleen peluusta puistattaa, ainoastaan Gwent oli aidosti hauska pelattava osuus pelistä. Bethesdan tuotoksia taas jaksoi pelata satoja ja taas satoja tunteja, juurikin siksi että niitä oli hauska PELATA. Olkoonkin että muut osat olivatkin vähän sinnepäin.

CP2077 on jo siitä syystä paljon lupaavampi että se on First person, jolloin pelattavuus on automaattisesti luontevampaa. Riskinä tietysti se että studion ensimmäinen First person peli, miten lie onnistuu.
 



Alkuperäinen uutinen:
Jahas, pitääpä perua ennakkotilaus ja alkaa postailemaan anti-CD-PROJECT-RED uutisia ja youtube videoita kun eivät kunnioita 8-16 työaikoja. Todella alhaista käytöstä eikä kenenkään pitäisi tätä peliä ostaa. :angry:

Mun naama kun joku postaa uutisen standardi-cruncheista oikeasti -> :rofl2:
 
Niin no oikeastihan jotkut standardi crunchit ei kuulu firman ulkopuolisille. Mitä joku oikeasti alkaa edes sanomaan siitä?
"enpäs menekkään pelialle töihin että ei tarvi työskennellä >40h viikossa".
"en osta yhdenkään firman peliä jossa joku työntekija pakotettiin olemaan ylitöissä", montakohan niitäkin on.
 
Niin no oikeastihan jotkut standardi crunchit ei kuulu firman ulkopuolisille. Mitä joku oikeasti alkaa edes sanomaan siitä?
Eihän siitä varsinaisesti ole kysymys vaan CDPR:n kelkan kääntämisestä, alkaa muistuttaa vähitellen muitakin isompia yhtiöitä tuo touhu että sanotaan tätä ja tehdään toista, tässä asiassa hyvä että johtoporsas otti vastuun.

Syy miksi lähinnä linkkasin uutisen oli että eivät ne pojat ainakaan makoile ja idlaa siellä että tiukilla on aikataulut ja itselläni ei haittaa noi crunchit jos työntekijät saavat kelpo korvauksen ja peli ei myöhästy+On mahdoliisiman bugiton tapaus.
 
Ihan oikeasti porukka vetää appelsiinit perseeseen siitä, että 1,5kk ajan ennen julkasua joudutaan tekemään ylitöitä? Aika sinisilmänen käsitys alasta, jos kuvittelee että ykskään AAA-studio säästyy ylitöiltä nykypäivänä, tai oikeastaan viimeiseen 10v, vähintään. Ihan kiva et näistä jutuista puhutaan, mutta ite kyllä koen aika vahvaa myötähäpeää kun porukka netissä öyhöttää et näin ei saa tehdä ja tää on väärin. Porukka kuka ei yllättäen tajua koko touhusta yhtään mitään.

Jos tilannetta mietitään ihan vakavasti, niin ei tossa rehellisesti sanottuna vaihtoehtoja ole. Peliä on viivästytetty yli puol vuotta, ja kun pelillä on tällänen hype ja odotukset hönkimässä niskaan niin jokaikinen myöhästyminen käy jokseenkin kalliiks. Vaikka kuinka porukka öyhöttäis et ennemmin myöhästytetään kun julkastaan hutiloiden. Toisaalta, aika sinisilmänen saa siinäkin vaiheessa olla jos kuvittelee, että noi ylityöt kestää vaan julkasuun asti jonka jälkeen lähdetään sit lomalle. Ylityöt varmaan loppuukin siihen, mutta veikkaan et muutamat bugit lipsahtaa silti läpi ja niitä paikkaillaan oma aikansa, lisäks ne luvatut next-gen versiot ei myöskään itestään valmistu. Näiden jälkeen sit voidaan katella sitä lomaa.

Ja mitä tohon "ei ylitöitä"-lupaukseen mikä aikoinaan tehtiin, niin se oli pelkkää PR:ää. Nyt otetaan tietysti vähän hittiä kun mennäänkin perumaan sanat, mutta ties ne sen jo siinäkin vaiheessa. Ihan samalla tavalla kun ne ties, ettei peli tuu todellakaan huhtikuussa ilmestymään jo kauan aikaa ennenku siitä kerrottiin muille. Ei kukaan saa nykyään pelejä valmiiks etuajassa, hyvä jos saavat valmiiks edes ajoissa. Day 1 patchit ja julkasun jälkeiset patchit on todisteita tästä et harva peli oikeasti enään julkaistaan valmiina, vaan aikarajat on tosiaan tiukkia. Ja kun siihen aikarajaan täytyy yrittää osua, ja peli menee julkasuun sillon oli tilanne mikä tahansa, niin seurauksena sit on ylitöitä.

Näistäkin maksetaan kunnolliset korvaukset, ja mikäli se on tosiaan vaan toi yks ylimääränen 8h päivä viikossa niin sanosin ettei oo kovinkaan paha nakki jos vaan 1,5kk pitää selvitä. Onhan se nihkee siinä mielessä et meininki on pakollista tai muuten voit vaihtaa maisemaa, mutta minkäs teet. Töissä yleensä tuppaa olemaan tollanen "tulos tai ulos"-mentaliteetti, enkä mä nää miten pelialalla homma olis toisin.

On CDPR:llä asiat kuitenkin paremmin mitä Naughty Dogilla oli tässä hetki sitten, se oli jo oikeasti aika perseestä se touhu. Tai Rockstarilla ennen RDR2 julkasua.
 
Ihan oikeasti porukka vetää appelsiinit perseeseen siitä, että 1,5kk ajan ennen julkasua joudutaan tekemään ylitöitä? Aika sinisilmänen käsitys alasta, jos kuvittelee että ykskään AAA-studio säästyy ylitöiltä nykypäivänä, tai oikeastaan viimeiseen 10v, vähintään. Ihan kiva et näistä jutuista puhutaan, mutta ite kyllä koen aika vahvaa myötähäpeää kun porukka netissä öyhöttää et näin ei saa tehdä ja tää on väärin. Porukka kuka ei yllättäen tajua koko touhusta yhtään mitään.

Jos tilannetta mietitään ihan vakavasti, niin ei tossa rehellisesti sanottuna vaihtoehtoja ole. Peliä on viivästytetty yli puol vuotta, ja kun pelillä on tällänen hype ja odotukset hönkimässä niskaan niin jokaikinen myöhästyminen käy jokseenkin kalliiks. Vaikka kuinka porukka öyhöttäis et ennemmin myöhästytetään kun julkastaan hutiloiden. Toisaalta, aika sinisilmänen saa siinäkin vaiheessa olla jos kuvittelee, että noi ylityöt kestää vaan julkasuun asti jonka jälkeen lähdetään sit lomalle. Ylityöt varmaan loppuukin siihen, mutta veikkaan et muutamat bugit lipsahtaa silti läpi ja niitä paikkaillaan oma aikansa, lisäks ne luvatut next-gen versiot ei myöskään itestään valmistu. Näiden jälkeen sit voidaan katella sitä lomaa.

Ja mitä tohon "ei ylitöitä"-lupaukseen mikä aikoinaan tehtiin, niin se oli pelkkää PR:ää. Nyt otetaan tietysti vähän hittiä kun mennäänkin perumaan sanat, mutta ties ne sen jo siinäkin vaiheessa. Ihan samalla tavalla kun ne ties, ettei peli tuu todellakaan huhtikuussa ilmestymään jo kauan aikaa ennenku siitä kerrottiin muille. Ei kukaan saa nykyään pelejä valmiiks etuajassa, hyvä jos saavat valmiiks edes ajoissa. Day 1 patchit ja julkasun jälkeiset patchit on todisteita tästä et harva peli oikeasti enään julkaistaan valmiina, vaan aikarajat on tosiaan tiukkia. Ja kun siihen aikarajaan täytyy yrittää osua, ja peli menee julkasuun sillon oli tilanne mikä tahansa, niin seurauksena sit on ylitöitä.

Näistäkin maksetaan kunnolliset korvaukset, ja mikäli se on tosiaan vaan toi yks ylimääränen 8h päivä viikossa niin sanosin ettei oo kovinkaan paha nakki jos vaan 1,5kk pitää selvitä. Onhan se nihkee siinä mielessä et meininki on pakollista tai muuten voit vaihtaa maisemaa, mutta minkäs teet. Töissä yleensä tuppaa olemaan tollanen "tulos tai ulos"-mentaliteetti, enkä mä nää miten pelialalla homma olis toisin.

On CDPR:llä asiat kuitenkin paremmin mitä Naughty Dogilla oli tässä hetki sitten, se oli jo oikeasti aika perseestä se touhu. Tai Rockstarilla ennen RDR2 julkasua.
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla sä olet ja paljon teet ylitöitä normaalisit?

Ite on IT-alalla ja tulee tehtyä randomilla ylitöitä tilanteen mukaan, onneksi pystyn käyttämään ne lähes aina sitten saman viikon tai parin aikana pois. Vituttaisi ihan suunnattomasti tehdä kuusi viikkoa kuuden päivän työviikkoa putkeen. Nyt kun mietin tätä niin ei kyllä varmaan parin tonnin bonus riittäisi tuosta (ei toki mitään tietoa mitä noi saavat mutta tuskin mahdottomia).
 
Off topicia...

Suomi meiningillä yksinkertaistaen, eikä varmasti kaikkea huomioon ottaen, ylityökorvaus menisi seuraavasti.

8h ylityöpäivä:
- 2 * 50% ylityö
- 6 * 100% ylityö
-> 15 * yksinkertainen tuntipalkka

6 viikkoa tuota = 6 * 15 = 90 yksinkertainen tuntipalkka
-> 90/160 eli koko ajalta ylityökorvaus olisi 0,5625 * normaali kk palkka

Puolan ja muiden maiden lakien alla työskentelevien ylityölainsäädännöstä en tiedä mitään. Itse en työskentele ilmaiseksi IT-alalla, kaikki ylityöt laskutan tehdyn työn ja sopimusten mukaisesti.
 
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla sä olet ja paljon teet ylitöitä normaalisit?

Ite on IT-alalla ja tulee tehtyä randomilla ylitöitä tilanteen mukaan, onneksi pystyn käyttämään ne lähes aina sitten saman viikon tai parin aikana pois. Vituttaisi ihan suunnattomasti tehdä kuusi viikkoa kuuden päivän työviikkoa putkeen. Nyt kun mietin tätä niin ei kyllä varmaan parin tonnin bonus riittäisi tuosta (ei toki mitään tietoa mitä noi saavat mutta tuskin mahdottomia).
Opiskelijana nykyhetkellä. Ylitöitä tehty kyllä satunnaisesti tarvittaessa, mukaanlukien toi 6 päivän työviikko. Ei toki 1,5kk ajan, pikemminkin kerran tai kaks eri kuukausina, mutta kuitenkin.

Pointtina ei niinkään ollu se, että ton kuka tahansa kestäis. Tottakai se varmasti vituttaa kun vapaa-aika menee aikalailla kokonaan viemäristä alas marraskuuhun asti, ihan luonnollinen reaktio. Tarkotin vaan sitä, että siinä vaiheessa kun pelialalle hakee, niin ei pitäis tulla yllätyksenä et ylitöitä on ja reippaasti. Ihan varmasti asiasta keskustellaan myös työhaastatteluissa ja se varmasti tulee ilmi jo kauan ennen kun oot lähelläkään sitä ensimmäistä haastattelua. Näissä hommissa julkasija kun tuppaa sanelemaan et millon julkastaan. Erikoista tässä kyllä on et CDPR toimii myös julkasijana, mutta kai se on enemmän testamentti sille, että myös ne tietää että parempi olla viivästymättä yhtään enempää. Mikä on toisaalta omaan korvaan outo ratkasu, sillä samalla viikolla tulee uusia konsoleita ja paljon muitakin pelejä. Itelle ei hirveen suuri ongelma viikon tai kahden viivästys olis, mutta kai ne haluaa tohon samaan ryysikseen syystä x.

Tilanne kuitenkin CDPR leirissä on parempi mitä muilla. Linkkaan tohon alas kotakun artikkelin RDR2 meiningeistä, jossa on sit menny vähän kovemmalla otteella. Pitkä teksti, mutta lukemisen arvonen mikäli asia kiinnostaa pikkasen enempi.

Veikkaan lisäks et se bonus on varmaan ihan tuntuva. Tolla firmalla on varaa maksaa, ja heittäsin veikkausta et se ei ainakaan kovimmista tekijöistään halua päästää irti, ihan vaan koska nekin tietää et kun CV:ssä lukee Witcher 3 tai Cyberpunk, niin töitä on varmasti muuallakin tarjolla.

 
heittäsin veikkausta et se ei ainakaan kovimmista tekijöistään halua päästää irti,
Muistaakseni joku työntekijä palkittiin vuosi tai kaksi sitten joka oli ollut 10v CDPR:llä mutta en nytten osaa googlettaa tuota.

Ei sama uutinen mutta:
 
Ja samaan aikaan huoltomies lähtee Suomesta toiselle puolelle palloa tekemään remonttia tai korvaavan koneen käyttöönottoa, koska työmaa seisoo ja kaikkia vituttaa suunnattomasti. Komennus voi kestää vaikka kaksi viikkoa ja työpäivän pituudella ei ole niin väliä.

Meinaan vain, että joskus työntekijän täytyy pelata firman etujen mukaisesti. Toki Suomessa tästä maksetaan kiva kasa rahaa, joten liekköhän tosiaan paikallisissa sopimuksissa jotain häikkää kyseisellä alalla? Mahdollisesti tuon sisäisen postin vuotanut kaveri on vain sitä "valittajatyyppiä" :cigar2:
 
Ihan mielenkiinnosta, millä alalla sä olet ja paljon teet ylitöitä normaalisit?

Ite on IT-alalla ja tulee tehtyä randomilla ylitöitä tilanteen mukaan, onneksi pystyn käyttämään ne lähes aina sitten saman viikon tai parin aikana pois. Vituttaisi ihan suunnattomasti tehdä kuusi viikkoa kuuden päivän työviikkoa putkeen. Nyt kun mietin tätä niin ei kyllä varmaan parin tonnin bonus riittäisi tuosta (ei toki mitään tietoa mitä noi saavat mutta tuskin mahdottomia).
Ite olin kuljetusalalla, josta n. 7 vuotta tuli tehtyä keskimäärin noin 40 ylityötuntia kuukaudessa ja se on (tai ainakin oli) ihan normisettiä. Pekkasia tai muita vapaita ei kerenny pitää, kun ei ollu riittävästi porukkaa, mutta kyllähän se aina palkkapäivänä hymyilytti. Lomat sentään sai vapaana.
Siihen nähden jostain 1.5kk rutistuksesta itkeminen lähinnä itteeni naurattaa..
 
IT alalla 37,5h/vko on normi (esim. Helpdesk), mutta riippuen työtehtävästä ja vastuista, viikot sillon tällön venyy pitkiksi. Sillon painetaan ylkkää eikä itketä. Oletan, että CDPR maksaa ylkkä bonarit, joten turha mutista. Asiantuntijoiden voidaan odottaa venyvän ajoittain yli normi työajan ja se on täysin perusteltua. Jos sellainen ei miellytä, niin alan vaihtaminen on paikallaan.
 
Miksi tehdä töitä?

Siksi että voi tienata rahaa.

Miksi tehdä ylitöitä?

Siksi että voi tienata vielä enemmän rahaa.
 
Miksi tehdä töitä?

Siksi että voi tienata rahaa.

Miksi tehdä ylitöitä?

Siksi että voi tienata vielä enemmän rahaa.

Monessa firmassa on yks tai kaks tosi kovaa tekijää per teknologia. He ovat haluttuja ja siksi heihin kohdistuu odotuksia. Joko näihin pystyy vastaamaan tai sitten ei. Omalla uralla oon nähnyt, että he myös sitoutuvat ja ovat käytettävissä kun tarve vaatii. Se on jokaisen oma valinta haluaako lähteä tällaiseen "hommaan" mukaan.

En tiedä mikä CDPR:llä on totuus, mutta toivottavasti venyjien panostukset palkitaan kun tuote on ulkona.
 
Off topicia...

Suomi meiningillä yksinkertaistaen, eikä varmasti kaikkea huomioon ottaen, ylityökorvaus menisi seuraavasti.

8h ylityöpäivä:
- 2 * 50% ylityö
- 6 * 100% ylityö
-> 15 * yksinkertainen tuntipalkka

6 viikkoa tuota = 6 * 15 = 90 yksinkertainen tuntipalkka
-> 90/160 eli koko ajalta ylityökorvaus olisi 0,5625 * normaali kk palkka

Puolan ja muiden maiden lakien alla työskentelevien ylityölainsäädännöstä en tiedä mitään. Itse en työskentele ilmaiseksi IT-alalla, kaikki ylityöt laskutan tehdyn työn ja sopimusten mukaisesti.
Toivottavasti kukaan ei ole niin tyhmä että ei laskuttaisi ylitöistä tavalla tai toisella. Itselleni käy paremmin ylimääräinen vapaa-aika (kertoimilla tietenkin) kun raha.

Ite olin kuljetusalalla, josta n. 7 vuotta tuli tehtyä keskimäärin noin 40 ylityötuntia kuukaudessa ja se on (tai ainakin oli) ihan normisettiä. Pekkasia tai muita vapaita ei kerenny pitää, kun ei ollu riittävästi porukkaa, mutta kyllähän se aina palkkapäivänä hymyilytti. Lomat sentään sai vapaana.
Siihen nähden jostain 1.5kk rutistuksesta itkeminen lähinnä itteeni naurattaa..
Mä ymmärtäisin ton jotenkin jos diggaat ajaa autoja ihan vitusti duunin puolesta (kuten ehkä pelialalla pelien tekeminen). Mut eikö tuo muka 7v aikana vaikuttanut sinun parisuhteeseen, perheeseen jne. jo ihan väsymyksen takia?
 
Mä ymmärtäisin ton jotenkin jos diggaat ajaa autoja ihan vitusti duunin puolesta (kuten ehkä pelialalla pelien tekeminen). Mut eikö tuo muka 7v aikana vaikuttanut sinun parisuhteeseen, perheeseen jne. jo ihan väsymyksen takia?

Noh, ei tuo ole keskimäärin kuin pari tuntia pidempi työpäivä. Jotkut viettää sen parituntisen pelkästään työmatkoihin, joten ne on näitä elämän valintoja.
 
Monessa firmassa on yks tai kaks tosi kovaa tekijää per teknologia. He ovat haluttuja ja siksi heihin kohdistuu odotuksia. Joko näihin pystyy vastaamaan tai sitten ei. Omalla uralla oon nähnyt, että he myös sitoutuvat ja ovat käytettävissä kun tarve vaatii. Se on jokaisen oma valinta haluaako lähteä tällaiseen "hommaan" mukaan.

En tiedä mikä CDPR:llä on totuus, mutta toivottavasti venyjien panostukset palkitaan kun tuote on ulkona.
Yleensähän pelifirmat toimivat niin, että porukka ulos kun tuote on ulkona ja sen jälkeen aletaan palkkaamaan uutta porukkaa uuteen tuotteeseen.

Nuo rutistukset on pelialalla melko tavanomaisia, aika vasta luin redditistä jossa pelialan tekijät kerto kuinka helvetin perseestä nuo on ku hinkkaat jotain yhtä asiaa tunti tolkulla ja sama jatkuu vielä julkasun jälkeen ja sit lennät pihalle.
 
Mä ymmärtäisin ton jotenkin jos diggaat ajaa autoja ihan vitusti duunin puolesta (kuten ehkä pelialalla pelien tekeminen). Mut eikö tuo muka 7v aikana vaikuttanut sinun parisuhteeseen, perheeseen jne. jo ihan väsymyksen takia?
Tykkäsin ja edelleen tykkään ajaa ja kuten sanoin; ei siellä tunteja vapaana voinut pitää. Viikonloput oli kuitenkin vapaata ja sama homma se ois muissakin firmoissa ollut, kun ei riittävästi päteviä työntekijöitä (ja tuskin nykyisinkään on sen parempi meno, kun on kaikenlaista ylimääräistä "pätevyys"koulutusvaatimusta lisäilty ja kabotaasi vapautettu), eli joko teki hommat, tai vaihto alaa.
Hyvin sitä nuorena jakso - vanhemmiten arvostaa omaakin aikaa, mutta silti joku 1.5kk rykäsystä itkeminen on naurettavaa. Jos ei sitä kestä, niin kannattaa varmaan vaihtaa puhtaasti 8-16 hommiin tai jäädä vaikka himaan räkimään kattoon..
 
Vielä (kai) ehtisi Witcher 3 pelata läpi. Pari kolme kertaa aloittanut ja aina jäänyt kesken. Viimeisin tallennus noin 6h tais olla pelattuna. Ei vaan jaksa/aika ei riitä. Ite tykkäsin skyrimistä enemmän ja fo4, tosin mun w3 kokemus vähäinen niin voi se mielipide muuttuakkin.
Taas menee pari viikkoa enemmän tai vähemmän työmatkoilla, viikonloppuna ehtii vähän pelata. Jouluksi sentään varannut pitemmän loman ja yksi viikko käyttämätöntä kesälomaa
Jos toi cp77 hyvä niin vois yrittää putkeen läpi
 
CP2020 tuli pelattua P&P settinä kohtuullisesti. Kovasti odottelen CP2077:sta ja toivon, että pääsee rakentelee kaikenlaista cyberiä ukkeliin (tai naiseen). Pari viikkoa sitten ulos tullut "traileri" muistutti harmittavan paljon GTAV:sta, joten toivon, että enempi on synkkiä fiiliksiä tiedossa ja ero GTAV:een olisi suuri.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensähän pelifirmat toimivat niin, että porukka ulos kun tuote on ulkona ja sen jälkeen aletaan palkkaamaan uutta porukkaa uuteen tuotteeseen.

Nuo rutistukset on pelialalla melko tavanomaisia, aika vasta luin redditistä jossa pelialan tekijät kerto kuinka helvetin perseestä nuo on ku hinkkaat jotain yhtä asiaa tunti tolkulla ja sama jatkuu vielä julkasun jälkeen ja sit lennät pihalle.

Toivottavasti CDPR:n kohdalla ei tarvitse lentää pihalle. Rutistukset jatkukoon.
 
Näyttivät uutta pelikuvaa Japanissa (japanilaisella dubbauksella). Omaan silmään näyttää helvetin hyvältä ja just oikealla kyberpunkki-fiiliksellä. Markkinoinnissa on panostettu tuohon vauhdikkaaseen toimintaan, mutta itse peli näyttäisi olevan paljon muutakin. Ei ehkä kannata katsoa linkattua videota jos haluaa ihan pimennossa olla. Itsellä ei riitä tahdonlujuus vaan tulee ahmittua näitä julkaistuja pätkiä.

 



Alkuperäinen uutinen:

Tämähän on täysi Fake news. CDPR käsittääkseni on kertonut, että se pyrkii välttämään ylitöitä ei suinkaan, ettei niitä tulisi. Enkäpä oikein ymmärrä tätä keskustelua muutenkaan aiheen tiimoilta kun normaalisti työsopimuksissa on ylityö määritelty miten sitä tehdään ja se kuuluu joihinkin töihin ihan normaalina osana työtä.

Minusta tässä tapauksessa on ihan normaalia, että ylitöitä joutuu tekemään ennen tärkeää julkaisua. Tämä tuskin koskee edes suuria peliyhtiöitä exclusivisesti sillä oletan, että näin on melkein jokaisen peliyhtiön kanssa. Eihän tämä nyt eroa muistakaan teollisuuden aloista mitenkään.
 
Yleensähän pelifirmat toimivat niin, että porukka ulos kun tuote on ulkona ja sen jälkeen aletaan palkkaamaan uutta porukkaa uuteen tuotteeseen.

Miksi näin on? Rutistetaanko työntekijöistä kaikki irti, että pitää palkata levänneitä työntekijöitä, vai uutta osaamista/näkemystä uuteen peliin?
 
Miksi näin on? Rutistetaanko työntekijöistä kaikki irti, että pitää palkata levänneitä työntekijöitä, vai uutta osaamista/näkemystä uuteen peliin?
Ilman sen suurempaa tietoa ilmiöstä uskallan kuitenkin heittää veikkauksen et kyse on vaihteeks rahasta. Eipä hirveen moni muu asia voi selittää sitä et miks niitä studion tavoille ja jotain osaaviakin kavereita potkitaan pihalle, kun se että jouduttais maksamaan enemmän palkkaa verrattuna siihen kun otetaan joku vähän kokemattomampi tilalle.
 
Tämähän on täysi Fake news. CDPR käsittääkseni on kertonut, että se pyrkii välttämään ylitöitä ei suinkaan, ettei niitä tulisi. Enkäpä oikein ymmärrä tätä keskustelua muutenkaan aiheen tiimoilta kun normaalisti työsopimuksissa on ylityö määritelty miten sitä tehdään ja se kuuluu joihinkin töihin ihan normaalina osana työtä.

Minusta tässä tapauksessa on ihan normaalia, että ylitöitä joutuu tekemään ennen tärkeää julkaisua. Tämä tuskin koskee edes suuria peliyhtiöitä exclusivisesti sillä oletan, että näin on melkein jokaisen peliyhtiön kanssa. Eihän tämä nyt eroa muistakaan teollisuuden aloista mitenkään.
Olen vähän samaa mieltä. Hirveä ulina kun pitää tehdä ylitöitä. Itse duunailen MS Azuren ja Windows-palvelimien kanssa isossa suomalaisessa IT-talossa ja sopparissa lukee, että työnantajalla on oikeus teettää ylitöitä sitä vaativissa tilanteissa. Toki kertaakaan ei ole vielä pakotettu, vaan kyllä ihan omasta tai asiakkaan aloitteesta ylitöitä on tullut tehtyä. Enkä ole vielä ongelmaksi sitä kokenut. Suomalainen työmoraali FTW
 
Miksi näin on? Rutistetaanko työntekijöistä kaikki irti, että pitää palkata levänneitä työntekijöitä, vai uutta osaamista/näkemystä uuteen peliin?
Enimmäkseen kyse on siitä, että tarvitaan eri porukkaa tekemään eri asioita devauksessa. Alkuvaiheessa tarvitaan ihan erilaista porukkaa ku siinä vaiheessa ku hiotaan bugeja ja parannellaan pikkuasioita. Varsinkin jos lähetään lähes nollasta liikkeelle, ettei kyse ole mistään jatko-osasta.
 
Miksi näin on? Rutistetaanko työntekijöistä kaikki irti, että pitää palkata levänneitä työntekijöitä, vai uutta osaamista/näkemystä uuteen peliin?

Jos pelin teko kestää esim. 5 vuotta ja alkaa suunnittelulla mihin käytetään vaikka vuoksi, sitten tehdään esim. 30 tyypin voimin jotain juttua esim. demoa mitä sitten näytetään taholle joka omistaa oikeudet siihen maailmaan tms. mihin peli sijoittuisi
Kun saadaan oikeudet voidaan alkaa palkkaamaan väkeä sitä mukaan kun niitä tarvitaan, orkesteria musiikkiin, näyttelijöitä ja ääninäyttelijöitä jne. Kun homma on valmis osa potkitaan pois, kun DLC:t on tehty loputkin potkitaan ja se muutaman hengen ydinryhmä jää miettimään seuraavaa peliä mistä ehkä 2-3 vuoden päästä aletaan värväämään taas lisää porukkaa.
 
Noh, ei tuo ole keskimäärin kuin pari tuntia pidempi työpäivä. Jotkut viettää sen parituntisen pelkästään työmatkoihin, joten ne on näitä elämän valintoja.
(tämä jääkööt minun viimeiseksi kommentiksi ylitöistä kun menee jo niin off-topicin puolelle)

Toi on muuten erittäin hyvä pointti jota en edes miettinytkään, itselläni ennen koronaa meni se 1,5h per päivä työmatkoihin ja nyt elämä on ollut niin loistavaa kun on voinut säätää hommat etänä. Ehkä toi oli/on vain minun omaa alitajuntaista muutosvastarintaa joutua samaan kokonaismäärään enää uudestaan :D
 
Offtopiciksi menee, mutta silloin kun itse vielä työskentelin koodarina, projektit kesti sen 2-3v Max. Yleensä lyhyempäänkin. Jonka jälkeen tehtävä vaihtui. Tai jopa työpaikka.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom