Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Nestemetallia ei ole mitään järkeä laittaa prossun ja syylärin/blokin väliin mikäli niitä pintoja ei aio sutia tasaiseksi, molemmat kun tuppaavat olemaan tehtaalta lähtiessään melkoisen käyriä (suuntaan tai toiseen) jolloin nestemetallilla saa huonomman lämmönsiirron kuin paksummalla kerroksella piimäskiä.

...että kannattaisi tuhlata nestemetallia laittamalla jäähyn väliin.

Siitä 9 euroa maksavasta metallituubista kuluu pienempi osa yhden prossun ja koolerin pinnoittamiseen kuin mitä vastaavanhintaisesta "laatu"piitahnapurkista menee vastaavaan operaatioon. Idea ei tosiaan ole lotrata sillä nestemetallilla, mutta jos pinnat ovat käsittelemättömät niin silloin tuota tavaraa varmaan joutuukin käyttämään oikein urakalla jotta saa ne kuopat täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Päätti sit Alphacoolin VPP755 pumppu sanoa työsopimuksen irti. Äsken töitten jälkeen laitoin koneen tulille, eka kuulostelin että kuulupa omituista ääntä, (semmoista sähköistä "surinaa") No vähän aikaa tutkiskelin ja paikansin äänen pumppuun. Seuraavassa bootissa pumppu sit kuolikin kokonaan, nyt ei lähde käyntiin enää ollenkaan :(

Oliko vanha pumppu? Joskus miettinyt että kuinka kauan nämä tahtoo yleensäkin kestää!? Itse mennyt nyt 3vuotta EKn tupla ddc setillä. se etu ainakin tässä että vaikka toinen kuolis niin yhdelläkin vielä pärjää....
 
Täällä tuo sama pumppu "kuoli" myös samalla tapaa, tyhjensin loopin ja putsailin joka paikan ja vedet laskin valkoisen paperin läpi eikä mtn roskaa löytynyt tai syytä pumpun toimimattomuuteen. Kasasin loopin takasin ja vedet sisään ja taas pumppu pelitti. Nykyään pitää todella ärsyttävää ääntä jo 2600rpm. 2400rpm pyöritän eikä ääni häiritse ellei oikein kuuntelemalla ala kuuntelemaan.

Juu u, ei ymmärrä. Purkailin pumpun/kannen/säiliön ja mitään ulkoisesti epäilyttävää ei kyllä näkynyt. Nesteet laskin valkoiseen astiaan ja mitään roskaa ei kyllä tullut ulos.

IMG_20181001_185359.jpg MVIMG_20181001_185142.jpg MVIMG_20181001_185108.jpg

Oliko vanha pumppu? Joskus miettinyt että kuinka kauan nämä tahtoo yleensäkin kestää!? Itse mennyt nyt 3vuotta EKn tupla ddc setillä. se etu ainakin tässä että vaikka toinen kuolis niin yhdelläkin vielä pärjää....
Niinkin vanha kun aikalailla tasan 1kk :smoke:Taitaa olla paras vaan hommata vanha tuttu ja turvallinen perus D5/EK D5 vario. Noiden kanssa ei ikinä ollut mitään ongelmia.
 
Nytkun tarkemmin tota tutkin ni aika reilusti tuntuu olevan välystä tossa impellerissä pitkittäissuunnassa? En uutena tuota tarkemmin katellut, mutta paljos nuo saisi pitkittäissuunnassa liikkua?
 
Viimeksi muokattu:
Koska se metalli tulee ~sadasosamillin paksuisena kerroksena pintojen väliin mutta huonossa tapauksessa koloa voi jäädä puoltakin milliä. Sitä LM:ää voi tosiaan lutrata vakiopintojen päälle kuten piimäskiäkin mutta kun oikeaa määrää ei pysty tietämään niin riskinä on että ylimääräiset tulee laidoilta ulos..
 
Sitä LM:ää voi tosiaan lutrata vakiopintojen päälle kuten piimäskiäkin mutta kun oikeaa määrää ei pysty tietämään niin riskinä on että ylimääräiset tulee laidoilta ulos..

Joo tottahan tuo, että nestemetallit valuu pitkin vääriä paikkoja, jos sen kanssa liikoja lutrailee. Omissa vehekeissä olen ruikkinut tuota palvelimen, läppärin ja vakiokoneen kaikkiin mahdollisiin vakoihin (CPU, GPU ja SB). Ihan hyvin pelittää, eikä ole valunut tarkoitettua paikkaa pidemmälle.
 
Ainakin liquid ultraa ja condunctonautia voi laittaa paksumman kerroksen jos haluaa, jolloin saa raon täyteen.

Voi, mutta virallinen ohjeistus ei kerro noin, sitä tavaraa levitetään vain sen verran että pinta muuttuu hopeiseksi ja jos käännellessä huomaa ns. valumia niin silloin on jo liikaa. Ja vaikka sitä valumaa olisikin niin se on edelleenkin melko vähäpitoinen määrä, ei välttämättä riitä täyttämään kaikkia koloja tai ei edes pääse levittäytymään sinne koloon vaan puristuu toiselta puolelta ulos.
 
En nyt muista kuka, mutta joku jäähyvalmistaja teki tarkoituksella koveria pohjia ns paistinpannuilmiön vuoksi. Eli lämmön noustessa kovera pinta suoristuu tasaiseksi. En nyt tätäkään purematta niele, varsinkaan kun hs/jäähyn välissä kyse ei ole satojen asteiden lämmöistä.

Enpä ole kyseisestä ilmiöstä kuullut ennen, mutta se on ihan yleistä faktaa että Intelin IHS:t ovat olleet keskeltä kuopalla kun taasen AMD:n IHS:t ovat olleet keskeltä koholla. (The Differences Between AMD And Intel Heat Spreaders - Thermal Paste Comparison, Part One: Applying Grease And More)

Tosin nyt ilmeisesti Intelkin alkanut käyttämään keskeltä koholla olevia IHS:iä, jolloin suurin osa jäähyvalmistajista varmasti haluaa optimoida tuotteensa toiminnan prossun kuin prossun pinnalla ja tekee siihen tarkoituksella pienen kuopan keskelle, tai sitten pahimmassa tapauksessa myös pienen kohon keskelle jolloin suora metalli-metallia vasten oleva pinta-ala tippuu kymmenykseen alkuperäisestä.


edit. piti ihan kaivaa plakkarista pari kuvaa. Ekassa kuvassa Noctua NH-D14, tokassa i7-3930k, kolmannessa EK:n Supreme vesiblokki (joka oli niin vitun kiero että keskeltä meni jo pohja puhki ennenkuin reunoilta lähti edes nikkelit liikkeelle...



14621577.jpg



14621578.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Swiftech Apogee blokeissa oli kaareva tuo blokin pohja. Omassa loopissa se jäähdytti Q9650:stä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli eilen illalla vielä koitettu tuota pumppua ulkona kotelosta niin että tein simppelin loopin pelkkään säiliöön & tuo on vaan totaalisen kuollut, ei vaan käynnisty enää ollenkaan. Noh ei se auta kun täytellä RMA hakemusta jimmsille, pitää kyllä kysästä jos olisi mahdollista saada joku toinen D5 pumppu tilalle kun tuntuu tossa VPP755 olevan turhan paljon ongelmia.
 
Tuli eilen illalla vielä koitettu tuota pumppua ulkona kotelosta niin että tein simppelin loopin pelkkään säiliöön & tuo on vaan totaalisen kuollut, ei vaan käynnisty enää ollenkaan. Noh ei se auta kun täytellä RMA hakemusta jimmsille, pitää kyllä kysästä jos olisi mahdollista saada joku toinen D5 pumppu tilalle kun tuntuu tossa VPP755 olevan turhan paljon ongelmia.

Ainakin välirahan kera mahdollista saada vaihdettua tuote toiseen.
 
Onkos jollain muistissa minkä paksuisua thermal padeja menee refu RX Vega kortille Barrows blokin kanssa?

Itsellä jostain syystä hot spot lämmöt kortilla nousee ihan tajuttoman korkeiksi (yli 100) ja ajattelin vaihtaa tahnat + padit kun lukenut että hot spot lämmöt yleensä johtuvat tahnojen huonosta leviämisestä. Pitäisi siis padit tässä samalla tilailla, niin tietäisi että tulee oikeanlaisia.

Barrows on aina ollut hieman heikko laittamaan noita manuskoja nettiin tai edes toimittamaan niitä osien mukana. Muistaakseni viimeksikin katsoin EKWB manuskasta padien paksuudet, mutta nyt tuli mieleen että onkohan mennyt oikein vaikkei niillä pitäisi pahemmin tuohon hot spot lämpötilaan olla merkitystä (core ja VRM lämmöt ovat OK).
 
Onkos jollain muistissa minkä paksuisua thermal padeja menee refu RX Vega kortille Barrows blokin kanssa?

Itsellä jostain syystä hot spot lämmöt kortilla nousee ihan tajuttoman korkeiksi (yli 100) ja ajattelin vaihtaa tahnat + padit kun lukenut että hot spot lämmöt yleensä johtuvat tahnojen huonosta leviämisestä. Pitäisi siis padit tässä samalla tilailla, niin tietäisi että tulee oikeanlaisia.

Barrows on aina ollut hieman heikko laittamaan noita manuskoja nettiin tai edes toimittamaan niitä osien mukana. Muistaakseni viimeksikin katsoin EKWB manuskasta padien paksuudet, mutta nyt tuli mieleen että onkohan mennyt oikein vaikkei niillä pitäisi pahemmin tuohon hot spot lämpötilaan olla merkitystä (core ja VRM lämmöt ovat OK).

Noita tyynyjä tossa juuri katselin, 1mm paksuisia on mun barrowin blokin mukana tulleet.
Niiden lisäks laitoin arctic 0,5mm, muuten ois jääny rakoja.

Mulla kans hots pot nousee aika ylös, otettava auki ja tahnat ainakin uusiksi, tarvitseekohan 3viikkoa sitten asennettuja tyynynä vaihtaa jos ehjänä irroituksessa pysyvät?
 
Noita tyynyjä tossa juuri katselin, 1mm paksuisia on mun barrowin blokin mukana tulleet.
Niiden lisäks laitoin arctic 0,5mm, muuten ois jääny rakoja.

Mulla kans hots pot nousee aika ylös, otettava auki ja tahnat ainakin uusiksi, tarvitseekohan 3viikkoa sitten asennettuja tyynynä vaihtaa jos ehjänä irroituksessa pysyvät?

Voisi kuvitella että ei jos vain ehjänä lähtevät irti tms.

Voihan se olla että noi omatkin vielä menisi uudelleen, mutta voi olla parempi suosiolla vaihtaa samassa yhteydessä.
 
Seuraava kysymys onkin, että löytyyköhän mistään PK seudulta 1.0mm thermal padeja?
 
Noita tyynyjä tossa juuri katselin, 1mm paksuisia on mun barrowin blokin mukana tulleet.
Niiden lisäks laitoin arctic 0,5mm, muuten ois jääny rakoja.

Mulla kans hots pot nousee aika ylös, otettava auki ja tahnat ainakin uusiksi, tarvitseekohan 3viikkoa sitten asennettuja tyynynä vaihtaa jos ehjänä irroituksessa pysyvät?
Ihan tästä syystä laitoin vaan 1.0mm:t gigabyte:lle. 0.5mm laitoin sen takia, että sapphire:n hbm muistit minulla oli matalana siruun verrattuna. Mutta, gigabyte:lla ei ollut hotspot ongelma 1.0mm:lla ollenkaan. Pelisessiossa ~45° ja idle:ssa ~24°.
 
Muutama kysymys Thermal Grizzly Conductonautista. Tällä hetkellä prossussa chipin ja IHS välissä, ja lämmöt laskivat selvästi Kryonautiin verrattuna.

Onko kenelläkään käytännön kokemusta paljon lämmöt laskisi jos Conductonauttia laittaisin näyttiksen (1080Ti Strix) chipin ja coolerin väliin? GPU lämmöt ovat kyllä kohdillaan jo nyt, mutta mielenkiinnosta kyselen paljon about laskisi jos vaihtaisi Kryonautit tuohon.

Lisäksi osaako kukaan sanoa kuinka moneen kertaan tuosta 1g tuubista riittää?
 
Mulla menee sessioissa parhaillaan 108 asteeseen saakka, välillä tulee jotain random kippailua peleissä ja tässä voipi olla myös syy siihen. Toki voisi kellojakin vähän tiputtaa, mutta ei tuon 1620/1020 olla mitenkään ylitsepääsemättömän suuri varsinkin kun muuten ei lämpöjen kanssa ole ongelmia.
 
Lisäksi osaako kukaan sanoa kuinka moneen kertaan tuosta 1g tuubista riittää?

Kyllä siitä kolmisen kertaa nestemetallit levittää. Riippuu tietysti paljonko sitä laittelee - Tuotahan tarvitsee laittaa vain sen verran, että haluttu alue on värjätty ja on kontakti vastakappaleeseen. Siitä purkista saa vielä vähän kun ottaa sen osiksi ja jämät jollakin ulos.
 
Nyt kun kaikki kuivannu ni näkee kuinka karuun kuntoon noi letkut oli oikeasti menny.

IMG_20181002_170827.jpg

2 viikon käytöstä ton näköset :facepalm:
 
Juu ei tarvi toista kertaa ostaa. Nyt kun kerran loopin joutui pilkkomaan ni voi olla että tilaan vaan suosiolla 16/10 liittimet ja laitan ZMT letkua, siitä kun vaan ja ainoastaan hyviä kokemuksia.
 
Nyt kun kaikki kuivannu ni näkee kuinka karuun kuntoon noi letkut oli oikeasti menny.

IMG_20181002_170827.jpg

2 viikon käytöstä ton näköset :facepalm:
Hyi helvetti. Vesi kuitenkin ihan kirkasta?
Puhdistin tuossa muutama päivä sitten yhden käytettynä ostamani isohkon radin ja sieltä sisästä tuli vähän samannäköistä sakkaa.
 
Juu neste oli ihan kirkasta ilman mitään partikkeleja, ainoastaan letkujen sisäpuoli vuorattu tolla vaalealla töhnällä (plasticizer?)
 
Ehkä järkevämpää ostaa käytettynä joku blokillinen kortti, kuin alkaa investoimaan museoraudan vesittämiseen.
 
Mitäs blokkia suosittelisitte gigabyte gtx 960 g1 gaming 4gb näyttikselle?
Blokki tulee maksamaan suunnilleen saman verran kuin itse kortti, eikä GTX 960:sta todennäköisesti saa edes vesille laiton jälkeen kauheasti lisätehoa ulos. Hankkisin tehokkaamman kortin ennemmin kuin heittäisin vettä jo kylmälle kiukaalle.
 
Nanoxia CF1 Cooling Fluid Pro lisäneste, 100ml, Base Corrosion Blocker - 8,00€

Liekköhän ajaa asiansa moinen tökötti? EK:n värittömät litkut lopussa Jimmssillä niin jotain piti nopeasti tilailla. Ajattelin että kävis muutaman litran akkuvettä ja kippais tuon sekaan niin saisi hetkeks aikaa litkut valmiiks. Lisäksi tuli napattua EK Duraclear letkua niin pääsee arpomaan sitten että laitetaanko läpinäkyvää vaiko hyllystä löytyvää mattamustaa Tygonia. Huomenna olisi viimein myös kotelopäivitystä tiedossa. Lähtee Define S muille maille kun uusi R6 saapuu :)
 
Nanoxia CF1 Cooling Fluid Pro lisäneste, 100ml, Base Corrosion Blocker - 8,00€

Liekköhän ajaa asiansa moinen tökötti? EK:n värittömät litkut lopussa Jimmssillä niin jotain piti nopeasti tilailla. Ajattelin että kävis muutaman litran akkuvettä ja kippais tuon sekaan niin saisi hetkeks aikaa litkut valmiiks. Lisäksi tuli napattua EK Duraclear letkua niin pääsee arpomaan sitten että laitetaanko läpinäkyvää vaiko hyllystä löytyvää mattamustaa Tygonia. Huomenna olisi viimein myös kotelopäivitystä tiedossa. Lähtee Define S muille maille kun uusi R6 saapuu :)

Kyllä tuolla kirkasta näyttää olevan...
EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear Concentrate -jäähdytysnestetiiviste, 100mL, kirkas - 7,30€
Itselläkin ajatus uusia letkut tuohon ekn duracleariin tiedä sitten onko yhtä hyvää kun primochillin lrt.

Onkos kellään tietoa noista corsairin tulevista gpu blokeista?
HYDRO X SERIES
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä järkevämpää ostaa käytettynä joku blokillinen kortti, kuin alkaa investoimaan museoraudan vesittämiseen.
Ois varmaankin,mutta onko näissä touhuissa aina järki mukana. Piti tulla hymiö tähän kohtaan,mut luurilla naputtelen viestiä ni jostain syystä ei onnistu
 
Blokki tulee maksamaan suunnilleen saman verran kuin itse kortti, eikä GTX 960:sta todennäköisesti saa edes vesille laiton jälkeen kauheasti lisätehoa ulos. Hankkisin tehokkaamman kortin ennemmin kuin heittäisin vettä jo kylmälle kiukaalle.
Lähinna tuunaamisen ilosta tuota blokki hommaa mietin. Löytyy koneesta gtx 1080ti joka pari viikkoa vanha,ni ei kehtais sitä alkaa vielä purkaa ja hommaa blokkia siihen
 
Hankin vähän käytetyn cpu blokin, putsailin paskat pois, mutta näyttää siltä että nickeli lähtenyt pieneltä alueelta?
Voiko tätä käyttää, vai onko vaaraa et lähtee kiertoon lisää pinnoitetta?
Tuo ei lähtenyt putsauksen toimesta, vaan jo aikaisemmin.

025472D0-636F-43C6-9C99-939DBDA27F42.jpeg
 
Lähinna tuunaamisen ilosta tuota blokki hommaa mietin. Löytyy koneesta gtx 1080ti joka pari viikkoa vanha,ni ei kehtais sitä alkaa vielä purkaa ja hommaa blokkia siihen
Ei se 1080ti siihen hajoa, mukavampihan se on väkertää kun on motivaatiota olla tunaroimatta. :D

Aika rahan haaskausta ton 960 vesittäminen on, ellet saa blokkia jostain parilla kympillä tms.
Mielestäni 970:iä ollut divarin puolella kaupan blokkeineen, niin se vois olla jo ihan semijärkevä jos hinta on sopiva.
 
Hankin vähän käytetyn cpu blokin, putsailin paskat pois, mutta näyttää siltä että nickeli lähtenyt pieneltä alueelta?
Voiko tätä käyttää, vai onko vaaraa et lähtee kiertoon lisää pinnoitetta?
Tuo ei lähtenyt putsauksen toimesta, vaan jo aikaisemmin.

025472D0-636F-43C6-9C99-939DBDA27F42.jpeg
Taitaa olla melko normaalia, että toi ohut niklaus lähtee kävelemään. Ite löisin kasaan ja vaikka puolen vuoden päästä kattoo miten on edennyt.
 
Hankin vähän käytetyn cpu blokin, putsailin paskat pois, mutta näyttää siltä että nickeli lähtenyt pieneltä alueelta?
Voiko tätä käyttää, vai onko vaaraa et lähtee kiertoon lisää pinnoitetta?
Tuo ei lähtenyt putsauksen toimesta, vaan jo aikaisemmin.

025472D0-636F-43C6-9C99-939DBDA27F42.jpeg
Sen nikkelöinnin paksuus on äärettömän ohut niin että vaikka sitä irtoiaisi lisää on se koon puolesta hyvin pieninä hiukasina.

Ei tietenkään mikään vierasaine edistä pumpun pitkäikäisyyttä mutta en usko että noin mitätön potentiaalinen nikkelimäärä sitä nyt lyhentäisikään (pastellilitkuissa on hurjasti enempi kintoaineita eikä ne ole hajotaneet pumppuja).
 
Sallikaa minun taas kysellä tyhmiä ja olla innovatiivinen :D

Riittääkö yksi EK:n D5 pumppu pyöräyttämään prossublokkia, sekä mahdollisesti varmuuden vuoksi, kahta näyttistä, jos radina toimii MO-RA ? Vai olisiko tuossa jo parempi olla tuplapumppu?

Kattelin myös että jos MO-RAan tai vastaavaan laittaa 9 x 120mm parempaa tuuletinta kiinni niin sillä rahalla saa jo melkein toisen radin.

Elikkäs mitenköhän toimii kaksi MO-RAa passiivisena vs. yksi tuulettimilla... toki noihin saisi myös 4 x 180mm potkurit.

Pitää olla mielessä aina next step vesihommeleille. Nyt mieli tekis laittaa koppa HiFi räkkiin ja alatasolle MO-RA lappeeltaan. Sais koteloon tilaa ja kuumat ilman ulos.
 
...
Elikkäs mitenköhän toimii kaksi MO-RAa passiivisena vs. yksi tuulettimilla... toki noihin saisi myös 4 x 180mm potkurit.

Pitää olla mielessä aina next step vesihommeleille. Nyt mieli tekis laittaa koppa HiFi räkkiin ja alatasolle MO-RA lappeeltaan. Sais koteloon tilaa ja kuumat ilman ulos.
Jos sinä laitat sen lappeelleen ilman niitä tuuletinsovitin peltejä niin vois hyvinkin toimia passiivisena koohtuuhyvin, mutta en veikkaa millaiselle kuormalle asti, mutta sen vedenlämpö olisi passiivisena tietenkin selvästu korkeampi koska radilla tarviiolla kohttuuselvä lömpötilaero huoneilman lämmönkanssa että se pasiivinen ilamnekierto toimii pelkästään sen ilman lämpenemisen varassa.

Mutta kun se on lappeellaan niin tuulettimetkin riittää hitaimmat mahdolliset pienimmällä mahdolisella kierrrosluvulla silloin kun ne siirtää ilmaa alhaalta ylös ts vaikka laitat siihen tuulettimet on se siitähuolimatta täysinäänetön (jos ei ole ihan surkea tuuletinvalinta kyseessä).

Normaalisti aktiivisena tuollaisella moralla sen kierrosaolevan veden lämpötilaero huoneilman lämpöönnähden on helpostti alle 2 astetta.


Lisäys:

"kahta näyttistä"

Millaisesta käytöstä on kyse (kun pelaamine on hyvin epätodennäköine kahden näyttiksen tarve nykyään kun se kahdennäytön tuki peleissä on nykyään niin harvaisat/huonoa) kun jos käyttä on sellainen että nuo näyttikset tahkoaa jotain raskasata tehtävää ajtkuvasti täydellätehola niin se pasiivine vaihtoehto ei taida tylla kyseeseen (esim. vaika Nvidian nimelliset Watit on suht pienet niin jossain muussa kuin pelikäytössä ne nimelliset Watit voi ylittyä ihan kirkaasti).

Meinaan kun jos se kone on esim. Plex serveri ja laitat sen transkoodaamaan koko videokirjastosi usealle eri tarkuuddelle niin että se rouskuttaa siinätehtävässä vuorokausia putkeen täydellä tehollla niin siitä kertyy aikakomea Wattitunti lukema ja se kaikkihan täyty tietenkinnsiirtää lämpönä huoneilmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, mikähän philips pää noissa näyttiksen ruuveissa yleensä on? PH00 vai PH000? Onnistunut johonkin hävittämään tarkkuusmeisseli sarjan ja pitäisi nuo näyttiksen ruuvit saada irti :) Ei viitsisi kokonaan uutta sarjaa ostaa kun jostain nuo edelliset taas kuitenkin löytyy jossain kohtaa. Muutenkin mieluummin vähän jytkymmällä kahvaosalla saisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sinä laitat sen lappeelleen ilman niitä tuuletinsoviti peltejä niin vois hyvinkin toimia passiivisena koohtuuhyvin, mutta en veikkaa millaiselle kuormalle asti, mutta sen vedenlämpö olisi passiivisena tietenkin selvästu korkeampi koska radillal tarviiolla kohttuuselvä lömpötilaero huoneilman lämmönkanssa että se pasiivine ilamnekierto toimii pelkästään sen ilman lämpenemisen varassa.

Mutta kun se on lappeellaan niin tuulettimetkin riittää hitaimmat mahdolliset pienimmällä mahdolisella kierrrosluvulla silloin kun ne siirtää ilmaa alhaalta ylös ts vaikka laitat siihen tuulettimet on se siitähuolimatta täysinäänetön (jos ei ole ihan surkea tuuletinvalinta kyseessä).

Aivan. Jos tuollaista alkaisi näkertämään niin varmaan paras olis laittaa 4 x 180mm tuuletinta. Tosin jos pumpusta lähtien pitää taas laittaa uusiksi niin tulee taas hintaa projektille.

Se hyväpuoli tuollaisessa ulkoisessa on että kotelo ei enää rajaa mahdollisuuksia ja radin ilma ei lämmitä kotelon sisuksia, ja varmaan yksi MO-RA riittää kaikille komponenteille. Liikaa ei voi näillä jäähdyttää.
 
Sallikaa minun taas kysellä tyhmiä ja olla innovatiivinen :D

Riittääkö yksi EK:n D5 pumppu pyöräyttämään prossublokkia, sekä mahdollisesti varmuuden vuoksi, kahta näyttistä, jos radina toimii MO-RA ? Vai olisiko tuossa jo parempi olla tuplapumppu?

Kattelin myös että jos MO-RAan tai vastaavaan laittaa 9 x 120mm parempaa tuuletinta kiinni niin sillä rahalla saa jo melkein toisen radin.

Elikkäs mitenköhän toimii kaksi MO-RAa passiivisena vs. yksi tuulettimilla... toki noihin saisi myös 4 x 180mm potkurit.

Pitää olla mielessä aina next step vesihommeleille. Nyt mieli tekis laittaa koppa HiFi räkkiin ja alatasolle MO-RA lappeeltaan. Sais koteloon tilaa ja kuumat ilman ulos.

Tsekkaa tuo mun postaamani kuva sunnuntailta (?), 600W kuormitus tunnin ajan, yksi D5 ja yksi MORA 420. Ei ole mulla tarvetta toiselle pumpulle vielä noilla lämpökuormilla / blokeilla.

Ei ole pakko ostaa niitä 25 euroa kappaleelta maksavia tuulettimia, mulla on 18x halvimpia puhaltimia joita löysin aikoinaan jimmyltä (6.9e kpl jos oikein muistan) ja yhtä lailla äänettömiä ovat alta 800rpm. Jäähdytystehossa ei ole eroa 9x140 vrt. 4x180, mutta halvimmatkin isommat puhaltimet ovat (kai?) kalliimpia ja lisäksi joudut ostamaan ne 180mm adapteriraudat.
 
Tsekkaa tuo mun postaamani kuva sunnuntailta (?), 600W kuormitus tunnin ajan, yksi D5 ja yksi MORA 420. Ei ole mulla tarvetta toiselle pumpulle vielä noilla lämpökuormilla / blokeilla.

Ei ole pakko ostaa niitä 25 euroa kappaleelta maksavia tuulettimia, mulla on 18x halvimpia puhaltimia joita löysin aikoinaan jimmyltä (6.9e kpl jos oikein muistan) ja yhtä lailla äänettömiä ovat alta 800rpm. Jäähdytystehossa ei ole eroa 9x140 vrt. 4x180, mutta halvimmatkin isommat puhaltimet ovat (kai?) kalliimpia ja lisäksi joudut ostamaan ne 180mm adapteriraudat.

Jahas, pitääkin kurkata kohta millaista menoa sulla tuon kanssa on ollut.

Edit, joo eli 39c joku näyttis ja jokin prossu 65c lämpimin ydin.
Ja yksi pumppu jaksaa hyvin, eli lämmöistä näkee kiertääkö litkut.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. Jos tuollaista alkaisi näkertämään niin varmaan paras olis laittaa 4 x 180mm tuuletinta. ...
Noissa 18cm tuulettimissa ei nykyään ole juurikaan vaihtoehtoja tarjolla ja koska niissä on tietenkin luonnostaan aikasuuri ja laajalla säteellä oleva pyörivämassa ts vaativia laakeroinnin ja tasapainotuksen kannalta niin ne ei ole edes minimikierroksilla lähellekkään yhtähiljaisia kuin hyvät 12-14cm tuuletimet pystyy olemaan (vaikka niitä olisi selvästi useampia kuin noita 18cm tuulettimia).

Eli jos hiljaista tai edullista haluat rakentaa on 18 cm tuuletin väärä valinta (varsinkin jos on tarkoitus rakentaa hilajainen ja edullinen niin silloin se 18cm on ehdottomanvarmasti väärävalinta).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom