Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ihan perus Alphacoolin 13/10 kirkas letku. Primochillin kirkas oli joskus itellä testissä, mutta kyllä siihenkin tuota haalistumaan alkoi tulemaan suht nopeasti, joskaan ei nyt ihan viikossa :)
EKn duracleariin ei tule juurikaan tuota haalistumaa. Kallista letkua, mutta on worth. :tup:
 
Duraclear taitaa olla käytännössä samaa (uudelleen brändättyä)letkua kun primochill lrt ja itellä haalistui tuokin selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Duraclear taitaa olla käytännössä samaa (uudelleen btändättyä)letkua kun primochill lrt ja itellä haalistui tuokin selvästi
En tiedä mitä nesteitä olet käyttänyt, mutta tässä ottamassani kuvassa vasemmalla 1,5v kierrossa ollut letku, ekn nesteillä ja väriaineella ja oikealla pätkä uutta letkua. Huono kuva, mutta vaikea oli saada näkymään tuo kirkkaus puhelimen kameralla. Voin silmämääräisesti todeta, että erittäin pientä tuo samenema on, jos sitä on ollenkaan.

IMG_20180525_203544.jpg
 
Aina käyttänyt tislattua vettä ja biocidea, muutamaa värjättyä litkua toki pikaisesti kokeillut huonoin kokemuksin. Mustalla letkulla ei ikinä kertynyt mitään moskaa, mutta kirkkailla tullut aina tuo samea "plastizizer" pinnoite sisäpinnalle. Tuo alphacoolin letku ei toki uutenakaan ole ihan täysin kirkasta vaan ihan pikkaisen kellertävää, mutta selvästi nyt tullut sameammaksi kun uutena. Mutta eiköhän se tule värjättyä letkua seuraavaksi laitettua, kirkkaat nesteet jokatapauksessa käytössä ni läpinäkyvästä letkusta ei juuri hyötyä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyl kehtaa ruveta taas ostamaan säkillistä uusia liittimiä, tarpeeksi kallista tää leikki muutenkin
 
Ei kyl kehtaa ruveta taas ostamaan säkillistä uusia liittimiä, tarpeeksi kallista tää leikki muutenkin

Sama täällä, ja musta niistä tulee vähän liian steriilin näköinen sisus.
Ei se kyllä ois ku 10 uutta liitintä + jonninverran putkea, mut raha se on sekin. Toisaalta sit vois heittää noi 45° liittimet veks.

Mutku liittimet on jo, letku on halpaa ja neste vielä halvempaa, niin mennään tällä. Ja onhan tuo od 19 mm letku miehekästä ahtaassa kotelossa.
 
Itsekkin aloitin vesileikit tuossa muutama viikko takaperin ja tänään pitäis DHL kiikuttaa näyttiksen blokin. Tästä tulikin mieleeni yksi (tyhmä?) kysymys. Tuulettimien ja pumpun piuhat kun on emossa kiinni, niin nopeutta säädetään prossun lämpöjen mukaan. Mitenkäs sitten vehkeet tietää jos näyttis meinaa kuumentua liikaa ja pitäisi vähän pistää vauhtia esim. tuulettimiin? Vai nojaako tuo siihen, että neste lämpenee -> prossu lämpenee -> laitteet rupeaa reagoimaan?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä hain takaa :D
 
Itsekkin aloitin vesileikit tuossa muutama viikko takaperin ja tänään pitäis DHL kiikuttaa näyttiksen blokin. Tästä tulikin mieleeni yksi (tyhmä?) kysymys. Tuulettimien ja pumpun piuhat kun on emossa kiinni, niin nopeutta säädetään prossun lämpöjen mukaan. Mitenkäs sitten vehkeet tietää jos näyttis meinaa kuumentua liikaa ja pitäisi vähän pistää vauhtia esim. tuulettimiin? Vai nojaako tuo siihen, että neste lämpenee -> prossu lämpenee -> laitteet rupeaa reagoimaan?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä hain takaa :D
Laita lämpötila-anturi vesitilaan - > tuulettimien ohjaus anturin arvojen mukaan.
 
Itsekkin aloitin vesileikit tuossa muutama viikko takaperin ja tänään pitäis DHL kiikuttaa näyttiksen blokin. Tästä tulikin mieleeni yksi (tyhmä?) kysymys. Tuulettimien ja pumpun piuhat kun on emossa kiinni, niin nopeutta säädetään prossun lämpöjen mukaan. Mitenkäs sitten vehkeet tietää jos näyttis meinaa kuumentua liikaa ja pitäisi vähän pistää vauhtia esim. tuulettimiin? Vai nojaako tuo siihen, että neste lämpenee -> prossu lämpenee -> laitteet rupeaa reagoimaan?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä hain takaa :D
Onko loopissa lämpöanturia vedelle? Et muuten saa ohjattua noita veden mukaan. Biossista saa joissain emoissa vaihdettua minkä mukaan tuulettimet saadaan ohjattua (cpu/gpu/anturi/vrm/jne).
 
Viimeksi muokattu:
Onko loopissa lämpöanturia vedelle? Et muuten saa ohjattua noita veden mukaan. Biossista saa joissain emoissa vaihdettua minkä mukaan tuulettimet saadaan ohjattua (cpu/gpu/anturi/vrm/jne).

Ei ole, tää rakentelu on vähän tällaista "vähän kerrallaan" kun koko ajan löytää ja oppii uutta. Itselläni on asus rog strix z370-f gaming emolevy ja biossissa toki on jos jonkin moista mahdollisuutta säätää kaikkea, mutta sieltä asioiden etsiminen tuottaa hiukan ongelmia :D
 
Saisko tähän jotain step by step ohjetta/linkkiä? Meni pahasti ohi oman ymmärryksen. :tdown:
Laita anturi esim. Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Tai N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea - 8,90€
Looppiin, asuksen levyissä bios:issa tuulettimien ohjaus temp-anturilta.
Tässäkin langassa asiaa käsitelty ja googgelillahan saapi lisäinfoa asiasta.
Nuo anturit siis esimerkkeinä, muitakin löytyy esim. Aliexpessistä, toimitus vaan tahtoo olla 2-4vk.
 
Laita @Jezetus pikkaisen tietoa mitä looppisi pitää tällähetkellä sisällään, mullakin pitäisi pari anturia olla "varalla" [emoji1]
 
Laita anturi esim. Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Tai N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea - 8,90€
Looppiin, asuksen levyissä bios:issa tuulettimien ohjaus temp-anturilta.
Tässäkin langassa asiaa käsitelty ja googgelillahan saapi lisäinfoa asiasta.
Nuo anturit siis esimerkkeinä, muitakin löytyy esim. Aliexpessistä, toimitus vaan tahtoo olla 2-4vk.

Jees, kiitos!

Edit: oon nyt lähtenyt liikkeelle ihan tollasella EKn g360 setillä ja siihen lisäksi gpu blokki
 
Laita anturi esim. Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€
Tai N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea - 8,90€
Looppiin, asuksen levyissä bios:issa tuulettimien ohjaus temp-anturilta.
Tässäkin langassa asiaa käsitelty ja googgelillahan saapi lisäinfoa asiasta.
Nuo anturit siis esimerkkeinä, muitakin löytyy esim. Aliexpessistä, toimitus vaan tahtoo olla 2-4vk.
Tuossa phobyassa on ollut ongelmana, että antaa liian isoja lukemia. Itelläkin 8 astetta yli oikeaa lukemaa.
 
Tuossa phobyassa on ollut ongelmana, että antaa liian isoja lukemia. Itelläkin 8 astetta yli oikeaa lukemaa.
Kun kasailin loopin uuteen koteloon niin vanha barrowin sensori hajosi (irtosi johdot anturista) ja pistin tuommoisen ylimääräisenä lojuneen Phobyan anturin kiinni tilalle. Ajattelin vain että kotelo on ilmankierroltaan täysi susi, mutta taitaakin johtua tuosta anturista että veden lämmöt nousi n. 5 astetta. :think:

Kunhan tässä joku päivä laitan loopin taas uusiksi niin pitää laittaa toinen anturi kiinni ja vertailla.
 
Kun kasailin loopin uuteen koteloon niin vanha barrowin sensori hajosi (irtosi johdot anturista) ja pistin tuommoisen ylimääräisenä lojuneen Phobyan anturin kiinni tilalle. Ajattelin vain että kotelo on ilmankierroltaan täysi susi, mutta taitaakin johtua tuosta anturista että veden lämmöt nousi n. 5 astetta. :think:

Kunhan tässä joku päivä laitan loopin taas uusiksi niin pitää laittaa toinen anturi kiinni ja vertailla.
Voi olla. Ite mittasin ihan radin lämpötilaa ir mittarilla ja lopulta tilasin uuden sensorin kiinasta. Vaihteluahan noissa varmasti jokaisessa on.
 
Mulla ei ole ollut eroa sensoreissa :( Ihmettelen suuresti miten paljon jengi valittaa moista. Pitäisi jaksaa tosin lämpökamera hakea läheisestä kirjastosta lainaan, sitten saisi vähän referenssiä tarkkuudesta sekä etsittyä jääkö näyttikseen jne jotain kuumia spotteja.
 
Oisko kellään ylimääräisenä tuollaista tulppa-mallista anturia? Alkaa oma phobyan sisä/ulkokierteellinen näyttämään jo ihan absurdeja lukemia jatkuvaan. Voisin ostaa pois jos jollain on :)
 
Iske jatko? Kolvaamalla tai sitten liittimillä. MDPC-X
1-pin DUPONT Connector

Itse käytin omien jatkojen tekemiseen 3pin tuuletinliitintä. Esimerkiksi arvoin tuon starttinapin kohtaloa ja loppujenlopuksi halusin sen olevan "irrotettava" ja mietin PCI-E brackettiin jotain, esim sitten vaikka audio blugia, jonka saisi helposti liitettyä tai vaikka kolvattua USB:tä (koska kukaan muu ei käytä konetta kuin minä), mutta päädyin helpoimpaan ratkaisuun joka on jo käsillä.)
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän paljon uskaltaa repiä näyttiksen backplatea? Etupuoli irtosi hienosti, mutta takaosa ei vaikka kaikki ruuvit on avattu ja viisi kertaa tarkistettu :D voiko siellä olla myös jotain teippejä? Tuntuu selvästi tiukemmalt kuin etuosa. Palit 1080ti gamerock kyseessä.
 
Mitenköhän paljon uskaltaa repiä näyttiksen backplatea? Etupuoli irtosi hienosti, mutta takaosa ei vaikka kaikki ruuvit on avattu ja viisi kertaa tarkistettu :D voiko siellä olla myös jotain teippejä? Tuntuu selvästi tiukemmalt kuin etuosa. Palit 1080ti gamerock kyseessä.

Omassa 1070 gamerockissa oli backplaten välissä lämpotyynyt. Ihan voimalla se irtosi, semmoseks hieman tarramaiseksihan ne oli muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä oli aikanaan evgan 980ti:ssa jämähtänyt se pcb puoleinen levy todella tiukasti kiinni, piti hiustenkuivaajalla pikkasen lämmittää että suostui irtoamaan ilman väkivaltaa.
 
Nyt olisi Alphacool Eisblock XpX purku ja tommonen putos syliin eli kumminpäin tuo menee takaisin koska menee molemminpäin
15379502332441016430656329872343.jpg


Tosta pudottamalla noinpäin vai ylösalaisin??
 
No näköjään juu. Mitäköhän merkitystä tolla on kumminpäin se on ja miksei voisi olla ihan kiinteästikkin tuossa.
15379515634518988820006347025521.jpg


On hiukan tekemisen meininkiä loopin putsauksessa :)
Sen takia, että huollettavuus ja puhdistus on helpompaa kun tuokin saa irti. Saa hammasharjalla hangattua paskat irti.
 
Sen takia, että huollettavuus ja puhdistus on helpompaa kun tuokin saa irti. Saa hammasharjalla hangattua paskat irti.

Näinpä, eipä ton blokin sisäl ollu likaa oikeestaa ku "viivan" verran vaikka pelkästään tota ek kirkasta käyttäny. Nyt viel akkuvedel ajoa/käyttöä ennen ku tulee blokillinen näyttis. Ei varmaan akkuvesi n 1kk aikana mene huonoksi että tarvis ajaa vielä uudestaan ennen uutta ekn kirkasta cryofuelia?

Montako kertaa looppia kannattaa kierrättää akkivedellä että olis puhdasta??
 
Dodiin nyt on Byskin blokki näyttiksessä. Helppo asentaa ja ero on huomattava. Kiitokset vain tänne kun ohjasitte oikeille apajille!
 
Aliexpressin paketti saapui aika hyvällä vauhdilla. 9.9 tilaus sisään ja tänään saapui tänne susirajalle postiin noudettavaksi. Bykski Pro Storesta nappasin 360mm kupari radin, 2x ruuviliitintä ja 2x 90˚kulma-adapteria. Hinta noille jäi posteineen 50,75€ mikä kyllä aika kohdillaan kun ”sama” setti Suomesta olisi hiukan reilu 100€ :tup: Laadultaan vaikuttivat oikein hyviltä. Vielä kun Jimmssi pistäisi perjantaille kunnon koteloa tarjoukseen niin pääsee taas näpräämään :nb:
 
Vaihtuu kyllä omat letkut toisiin, vaikea ymmärtää miten parissa viikossa voi mennä letkut ihan utuisiksi. Ehkä tuo alphacoolin halpis letku sit vaan on totaalisen kuraa. Säiliössä neste on kyllä täysin kirkasta, eli pelkästään letkun väri muuttunut.
 
Ihmetellyt syytä miks loopin veden lämpö on rasituksessa parhaimmillaan 50c asteen hujakoilla, otin sitten kokeeks 280/45 radin edestä pölysuojan pois, tippui lämmöt aika nopeasti 39c asteeseen :eek:
Kotelona siis Silentium Aquarius x70w.
Pölysuojia modattava paremmin ilmaa virtaavaks, vinkkejä mitä suodinta laittais tilalle?
 
Vaihtuu kyllä omat letkut toisiin, vaikea ymmärtää miten parissa viikossa voi mennä letkut ihan utuisiksi. Ehkä tuo alphacoolin halpis letku sit vaan on totaalisen kuraa. Säiliössä neste on kyllä täysin kirkasta, eli pelkästään letkun väri muuttunut.

Joo ei oo itsellä primocilli paris vuodes paljoo haalistunut....
 
Onko muuten porukalla kokemuksia tuosta Tygonin (R6012) norpreeni letkusta? Itsellä oli aikoinaan juuri tuota EK:n ZMT-letkua ja se oli ainakin pirun hyvää ja mattamusta miellyttää värinä. Nyt pari metriä odottelee tuota Tygonia tuolla nurkassa että lähtee nuo Alphacoolin paskaletkut mäkeen. Ei tosin tunnu tuo Tygoni kovin tiukkoihin mutkiin soveltuvan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom