Kookoskuidun käyttäminen kasvatusalustana olisi varmaan paras keino tuon ehkäisemisessä. Sekaan sitten hydrosoraa tai perliittiä vielä lisää ilmavoittamaan. Tai jos on tarkanmarkan mies, niin ostaa ison säkin Leca-soraa ja huuhtelee sen hyvin ennen käyttöä. En ole testannut kookoskuidun käyttöä itse, joten en osaa sanoa, että pääseekö senkään kanssa täysin eroon ongelmasta.Olen huomannut saman. Auttaako tuohon mikään konsti pysyvästi? Ruukkusoran sekaan sotkeminen ei estä tiivistymistä. Riittävästi jos sotkee, niin multatila jää vähemmälle ja sit tarvitaan isompi ruukku. Ruukkusora noin käytettynä alkaa maksamaan. Hiekka vois olla toinen, mutta pitäisi suhteet saada jostain ja silloinkin isompi ruukku.
Kookoskuitua voi myös uudelleenkäyttää. En ole itse vielä jaksanut vaihtaa pois perus puutarhamullasta, kun omat chilit pidetään hengissä vain yhden satokauden. Tai no kasvuturvetta käytin viime kasvukaudella, mutta en huomannut eroa puutarhamultaan. Ehkä jos ruukkukoot olisi isompia voisi eroja havaita paremmin, nyt käytän 10l ämpäreitä kasvihuoneessa.
Pitäisikin taas alkaa valmistella tulevaa kautta. Pitänee laittaa pari uutta lajiketta tilaukseen.