Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

@hkultala raporttin ko viel sais laskentatehot joita kuilloiseltakin cpu:lta vaadittiin ois hämmästys viellä suurempi.. koska noissa halvemmissa se oli alkeellisempaa, nyt vaatii sikana cpu tehoa.... eikös ekan apollo 11 joka kuuhun saakka mennyt nykyään pienempikin mikrokontrolleri tarjoa sen tehon? toki siellä oli mukana kaikkea muutakin monimutkaista
 
laskentatehot joita kuilloiseltakin cpu:lta vaadittiin ois hämmästys viellä suurempi.. koska noissa halvemmissa se oli alkeellisempaa, nyt vaatii sikana cpu tehoa.... eikös ekan apollo 11 joka kuuhun saakka mennyt nykyään pienempikin mikrokontrolleri tarjoa sen tehon
Periaatteessa tavaran nostaminen kiertoradalle tai avaruuslennot jossain mittakaavassa ovat mahdollisia ilman ensimmäistäkään CPU:ta tai mikrokontrolleria jos ajatellaan vaihtoehtoinen todellisuus jossa osa keksinnöistä jää tekemättä. 1960-luvun avaruustehtävissä käsittääkseni tehtiin paljon laskentaa etukäteen reaaliaikaisen ja paikallisesti aluksessa tapahtuvan laskennan minimoimiseksi.
toki siellä oli mukana kaikkea muutakin monimutkaista
Näin voi tosiaan sanoa avaruusaluksista ja kantoraketeista yleisesti. Siksihän on se sanontakin jossa mainitaan "rocket science".
 
Miljardööri Jared Isaacman lähtee tiistaina toista kertaa kiertoradalle SpaceXn Dragon-kapseelilla joka laukaistaan SpaceX:n Falcon 9-raketilla.

Tällä kertaa mukana kaverinsa ja bisneskumppaninsa Scott Poteet sekä kaksi SpaceXn työntekijää, Sarah Gillis joka on ollut vastuussa SpaceXn astronauttien koulutusohjelmasta sekä Anna Menon joka on ilmeisesti erikoistunut avaruuslääketieteeseen tms.

Tästä tulee myös korkeimmalla lentävä miehitetty avaruuslento Apollo-kuulentojen jälkeen, nousevat n. 1400 km korkeuteen eli maanpinnasta mitattuna n. kolme kertaa korkeammalle kuin missä kansainvälinen avaruusasema ISS lentää (tosin maan keskipisteestä mitattuna ero on vain n. 15%).

Samalla tulee myös ennätys siinä, kuinka kaukana nainen on maanpinnasta; Apollo-astronauteissa ei ollut yhtään naisia.

Lisäksi tästä on tulossa ensimmäinen lento, jolla yksityisten ihmisten on tarkoitus tehdä avaruuskävely, kaikki aikaisemmat avaruuskävelyt on ollut valtiollisten astronauttien tekemiä.


Lähtöaika on ilmeisesti 3:38 floridan aikaa eli taitaa olla 10:38 suomen aikaa.

Laukaisu tosiaan siirtyi, ja tuorein suunitelma tälle laukaisulle on ilmeisesti maanantaitiistaiaamupäivällä, klo 10:38 Suomen aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miljardööri Jared Isaacman lähtee tiistaina toista kertaa kiertoradalle SpaceXn Dragon-kapseelilla joka laukaistaan SpaceX:n Falcon 9-raketilla.

Tällä kertaa mukana kaverinsa ja bisneskumppaninsa Scott Poteet sekä kaksi SpaceXn työntekijää, Sarah Gillis joka on ollut vastuussa SpaceXn astronauttien koulutusohjelmasta sekä Anna Menon joka on ilmeisesti erikoistunut avaruuslääketieteeseen tms.

Tästä tulee myös korkeimmalla lentävä miehitetty avaruuslento Apollo-kuulentojen jälkeen, nousevat n. 1400 km korkeuteen eli maanpinnasta mitattuna n. kolme kertaa korkeammalle kuin missä kansainvälinen avaruusasema ISS lentää (tosin maan keskipisteestä mitattuna ero on vain n. 15%).

Samalla tulee myös ennätys siinä, kuinka kaukana nainen on maanpinnasta; Apollo-astronauteissa ei ollut yhtään naisia.

Lisäksi tästä on tulossa ensimmäinen lento, jolla yksityisten ihmisten on tarkoitus tehdä avaruuskävely, kaikki aikaisemmat avaruuskävelyt on ollut valtiollisten astronauttien tekemiä.


Lähtöaika on ilmeisesti 3:38 floridan aikaa eli taitaa olla 10:38 suomen aikaa.
Tämä on nyt lähdössä reilun puolen tunnin kuluttua.

Striimi löytyy täältä:

 
On toi kyllä uskomattoman hienon näköistä kun 1. vaihe laskeutuu siihen lautalle. Kaikkeen sitä ihminen pystyy!
 


tuo löytyi myös youtubesta näin jälkijunassa kulkijoille

edit: eikö SpaceX ole mitään julkista kanavaa jossa katsoa näitä lähetyksiä muuten kuin suorana?
 
Viimeksi muokattu:
eikö SpaceX ole mitään julkista kanavaa jossa katsoa näitä lähetyksiä muuten kuin suorana?
Näkeehän nuo SpaceX:n lähetykset X:stä jälkikäteenkin, eikä pelkästään suorana. Mielelläänhän nuo itsekin Youtubesta katsoisi, mutta Musk varmaan haluaa tuolla promota X-palvelun käyttöä kun julkaisevat striimit pelkästään siellä. Välillä SpaceX:ltä tulee kyllä youtubenkin puolelle jotain videoita esim. Starshippiin liittyen, mutta nekin on enemmän lyhyitä mainos-/promovideoita.
 
ULAn Vulcan-raketti lensi juuri toisen koelentonsa.

Raketin kiinteätä polttoainetta käyttävässä apuraketissa oli jotain vikaa, mutta kakkosvaihe pääsi silti onnistuneesti kiertoradalle.

Mainittakoon, tässä, että Challegenger-sukkulan onnettomuus johtui vähän samantyylisestä apuraketin viasta, mutta siinä reistaavan apuraketin tiivisteen raosta karanneet palokaasut suuntautuivat kohti raketin vetyä sisältävää polttoainetankkia ja sulattivat ja sytyttivät sen, tällä Vulcan-raketin laukaisulla taas kävi parempi tuuri että nuo "ylimääräiset" palokaasut suuntautuivat ulospäin eivätkä sulattaneet eivätkä sytyttäneet mitään, ja raketin ohjausjärjestelmä pystyi kompensoimaan niiden aiheuttamaan työntövoiman suunnanmuutoksen.

Vaikka kakkosvaihe pääsikin onnistuneesti kiertoradalle, veikkaisin, että tällä laukaisulla ei vielä saatu sertifikaatiota puolustusministeriön/space forcen sateliittien laukomiseen vaan menee onnettomuustutkintaan läheltä piti-tapauksena ja mahdollisesti onnettomuustutkinnan seurauksena voidaan vaatia muutoksia apuraketteihin että varmistetaan, että sama vika ei toistu.
 
Mainittakoon, tässä, että Challegenger-sukkulan onnettomuus johtui vähän samantyylisestä apuraketin viasta, mutta siinä reistaavan apuraketin tiivisteen raosta karanneet palokaasut suuntautuivat kohti raketin vetyä sisältävää polttoainetankkia ja sulattivat ja sytyttivät sen, tällä Vulcan-raketin laukaisulla taas kävi parempi tuuri että nuo "ylimääräiset" palokaasut suuntautuivat ulospäin eivätkä sulattaneet eivätkä sytyttäneet mitään, ja raketin ohjausjärjestelmä pystyi kompensoimaan niiden aiheuttamaan työntövoiman suunnanmuutoksen.
Miten muistan nähneeni jonkun artikkelin tai videon noiden boostereiden tiivistysongelmasta tietyn lämpötilan alapuolella ja se oli korjattu ainakin suunnittelun puolella? Vai sotkenko nyt SLS:n boosterit tähän?
 
Miten muistan nähneeni jonkun artikkelin tai videon noiden boostereiden tiivistysongelmasta tietyn lämpötilan alapuolella ja se oli korjattu ainakin suunnittelun puolella? Vai sotkenko nyt SLS:n boosterit tähän?

Juu, muistat oikein.

Sukkulan apuraketit oli speksattu toimimaan tietyissä lämpötiloissa ja challenger lauottiin selvästi kylmemmässä säässä. Kaikki tiesivät, että määräyksiä rikotaan, mutta laukaisusta päättävät managerit ajattelivat että ei se niin pienestä kiinni ole ja laukaisulla oli aikataulupaineita myös poliittisista syistä, joten määräsivät laukaisun tehtäväksi säästä huolimattta.

Ja SLSn apuraketit on suoraa jatkokehitystä sukkulan apuraketeista, vähän vaan järeämpiä malleja.


Ja ilmeisesti moottorin suutin irtosi kokonaan, ensin jotain pientä vuotoa suuttimesta tms. ja lopulta suuttimen irtoaminen. Seurauksena työntövoiman lasku ja työntövoiman suuntautuminen osittain väärään suuntaan.


Video tästä, jotain vika näkyy selvästi T+26sek-kohdassta lähtien kun tulee pilven takaa ulos, oikean apuraketin palokaasut selvästi leveämmällä kuin vasemman. Vähän myöhemmin näyttää aika hurjaltakin, ajanhetkellä T+38 joku selvä pamaus, ehkä tuo oli se suuttimen varsinainen irtoamishetki.



Mutta näiden apurakettien(GEM63XL) pitäisi olla Vulcanissa se osa, joka on vaan vähän suurennettu malli ULAn aiemmassa Atlas V-raketissa olleista GEM63-apuraketeista eikä mitään kokonaan uutta kuten esim. päämoottorit, ja nyt nimenomaan tämä reistaa. Kiinteitä apuraketteja on aina puolustettu argumentilla, että ne on yksinkertaisia ja luotettavia, mikä ei oikein tunnu kuitenkaan mätchäävän niiden tosimaailman "safety record"iin.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen laukaistiin ESAn Hera-luotain. Rakettina Falcon 9, poikkeuksellisesti täysin kertakäyttöisenä, että saatiin tuo laukaistua radalle joka vei sen kokonaan pois maapallon luota, tarvittiin raketin koko kapasiteetti eikä polttoainetta jäänyt laskeutumista varten.




Tuo viimenen lento oli 23. lento tuolle ykkösvaiheelle.

Muistaakseni kun ykkösvaiheen laskeutumisessa ensimmäisiä kertoja onnistuttiin, Elon sanoi että tavoite on käyttää niitä 20 kertaa, eli ollaan jo vähän yli tavoitteesta.
 
SpaceX valmistautuu Starshipin laukaisuun sunnuntaina. Ilmeisesti odottavat, että vastaus kalojen mielipiteeseen välivaiheen putoamisesta heidän mereensä saadaan nopeasti, tai että FAA vain muuten tulee järkiinsä.


Vähän mietityttää, että oliskohan tässä voinut käydä niin, että Bidenin hallinnostakin on jo ärähdetty FAAlle että osa noista SpaceXn laukaisuista on oikeasti tärkeitä kansalliselle turvallisuudelle ja maan avaruusohjelmalle.
 
SpaceXn kehittäessä miehitettyä versiota Dragon-kapselista alkuperäinen suunnitelma oli, että kapseli olisi laskeutunut maalle omilla rakettimoottoreillaan. Tästä suunnitelmasta kuitenkin luovuttiin ja kapselilla laskeudutaan laskuvarjoilla mereen, koska NASA (miehitetyn dragonin pääasiakas) luotti enemmän laskuvarjoihin.

Nyt moottoreilla laskeutuminen on tuotu takaisin varajärjestelmänä laskuvarjoille;
Mikäli laskuvarjojen kanssa tulee jotain ongelmia, voi alus laskuvarjojen sijaan laskeutua moottoreillaan. Laskeutuminen tehtäisiin kuitenkin edelleen mereen, koska laskuvarjo-ongelma tapahtuisi kuitenkin niin myöhäisessä vaiheessa lentoa että laskeutumispaikkaa ei käytännössä enää voi muuttaa, eikä aluksessa myöskää'n ole jalkoja maalle laskeutumista varten.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 455
Viestejä
4 441 329
Jäsenet
73 546
Uusin jäsen
Taivastuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom