Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

@hkultala raporttin ko viel sais laskentatehot joita kuilloiseltakin cpu:lta vaadittiin ois hämmästys viellä suurempi.. koska noissa halvemmissa se oli alkeellisempaa, nyt vaatii sikana cpu tehoa.... eikös ekan apollo 11 joka kuuhun saakka mennyt nykyään pienempikin mikrokontrolleri tarjoa sen tehon? toki siellä oli mukana kaikkea muutakin monimutkaista
 
laskentatehot joita kuilloiseltakin cpu:lta vaadittiin ois hämmästys viellä suurempi.. koska noissa halvemmissa se oli alkeellisempaa, nyt vaatii sikana cpu tehoa.... eikös ekan apollo 11 joka kuuhun saakka mennyt nykyään pienempikin mikrokontrolleri tarjoa sen tehon
Periaatteessa tavaran nostaminen kiertoradalle tai avaruuslennot jossain mittakaavassa ovat mahdollisia ilman ensimmäistäkään CPU:ta tai mikrokontrolleria jos ajatellaan vaihtoehtoinen todellisuus jossa osa keksinnöistä jää tekemättä. 1960-luvun avaruustehtävissä käsittääkseni tehtiin paljon laskentaa etukäteen reaaliaikaisen ja paikallisesti aluksessa tapahtuvan laskennan minimoimiseksi.
toki siellä oli mukana kaikkea muutakin monimutkaista
Näin voi tosiaan sanoa avaruusaluksista ja kantoraketeista yleisesti. Siksihän on se sanontakin jossa mainitaan "rocket science".
 
Miljardööri Jared Isaacman lähtee tiistaina toista kertaa kiertoradalle SpaceXn Dragon-kapseelilla joka laukaistaan SpaceX:n Falcon 9-raketilla.

Tällä kertaa mukana kaverinsa ja bisneskumppaninsa Scott Poteet sekä kaksi SpaceXn työntekijää, Sarah Gillis joka on ollut vastuussa SpaceXn astronauttien koulutusohjelmasta sekä Anna Menon joka on ilmeisesti erikoistunut avaruuslääketieteeseen tms.

Tästä tulee myös korkeimmalla lentävä miehitetty avaruuslento Apollo-kuulentojen jälkeen, nousevat n. 1400 km korkeuteen eli maanpinnasta mitattuna n. kolme kertaa korkeammalle kuin missä kansainvälinen avaruusasema ISS lentää (tosin maan keskipisteestä mitattuna ero on vain n. 15%).

Samalla tulee myös ennätys siinä, kuinka kaukana nainen on maanpinnasta; Apollo-astronauteissa ei ollut yhtään naisia.

Lisäksi tästä on tulossa ensimmäinen lento, jolla yksityisten ihmisten on tarkoitus tehdä avaruuskävely, kaikki aikaisemmat avaruuskävelyt on ollut valtiollisten astronauttien tekemiä.


Lähtöaika on ilmeisesti 3:38 floridan aikaa eli taitaa olla 10:38 suomen aikaa.

Laukaisu tosiaan siirtyi, ja tuorein suunitelma tälle laukaisulle on ilmeisesti maanantaitiistaiaamupäivällä, klo 10:38 Suomen aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miljardööri Jared Isaacman lähtee tiistaina toista kertaa kiertoradalle SpaceXn Dragon-kapseelilla joka laukaistaan SpaceX:n Falcon 9-raketilla.

Tällä kertaa mukana kaverinsa ja bisneskumppaninsa Scott Poteet sekä kaksi SpaceXn työntekijää, Sarah Gillis joka on ollut vastuussa SpaceXn astronauttien koulutusohjelmasta sekä Anna Menon joka on ilmeisesti erikoistunut avaruuslääketieteeseen tms.

Tästä tulee myös korkeimmalla lentävä miehitetty avaruuslento Apollo-kuulentojen jälkeen, nousevat n. 1400 km korkeuteen eli maanpinnasta mitattuna n. kolme kertaa korkeammalle kuin missä kansainvälinen avaruusasema ISS lentää (tosin maan keskipisteestä mitattuna ero on vain n. 15%).

Samalla tulee myös ennätys siinä, kuinka kaukana nainen on maanpinnasta; Apollo-astronauteissa ei ollut yhtään naisia.

Lisäksi tästä on tulossa ensimmäinen lento, jolla yksityisten ihmisten on tarkoitus tehdä avaruuskävely, kaikki aikaisemmat avaruuskävelyt on ollut valtiollisten astronauttien tekemiä.


Lähtöaika on ilmeisesti 3:38 floridan aikaa eli taitaa olla 10:38 suomen aikaa.
Tämä on nyt lähdössä reilun puolen tunnin kuluttua.

Striimi löytyy täältä:

 
On toi kyllä uskomattoman hienon näköistä kun 1. vaihe laskeutuu siihen lautalle. Kaikkeen sitä ihminen pystyy!
 


tuo löytyi myös youtubesta näin jälkijunassa kulkijoille

edit: eikö SpaceX ole mitään julkista kanavaa jossa katsoa näitä lähetyksiä muuten kuin suorana?
 
Viimeksi muokattu:
eikö SpaceX ole mitään julkista kanavaa jossa katsoa näitä lähetyksiä muuten kuin suorana?
Näkeehän nuo SpaceX:n lähetykset X:stä jälkikäteenkin, eikä pelkästään suorana. Mielelläänhän nuo itsekin Youtubesta katsoisi, mutta Musk varmaan haluaa tuolla promota X-palvelun käyttöä kun julkaisevat striimit pelkästään siellä. Välillä SpaceX:ltä tulee kyllä youtubenkin puolelle jotain videoita esim. Starshippiin liittyen, mutta nekin on enemmän lyhyitä mainos-/promovideoita.
 
ULAn Vulcan-raketti lensi juuri toisen koelentonsa.

Raketin kiinteätä polttoainetta käyttävässä apuraketissa oli jotain vikaa, mutta kakkosvaihe pääsi silti onnistuneesti kiertoradalle.

Mainittakoon, tässä, että Challegenger-sukkulan onnettomuus johtui vähän samantyylisestä apuraketin viasta, mutta siinä reistaavan apuraketin tiivisteen raosta karanneet palokaasut suuntautuivat kohti raketin vetyä sisältävää polttoainetankkia ja sulattivat ja sytyttivät sen, tällä Vulcan-raketin laukaisulla taas kävi parempi tuuri että nuo "ylimääräiset" palokaasut suuntautuivat ulospäin eivätkä sulattaneet eivätkä sytyttäneet mitään, ja raketin ohjausjärjestelmä pystyi kompensoimaan niiden aiheuttamaan työntövoiman suunnanmuutoksen.

Vaikka kakkosvaihe pääsikin onnistuneesti kiertoradalle, veikkaisin, että tällä laukaisulla ei vielä saatu sertifikaatiota puolustusministeriön/space forcen sateliittien laukomiseen vaan menee onnettomuustutkintaan läheltä piti-tapauksena ja mahdollisesti onnettomuustutkinnan seurauksena voidaan vaatia muutoksia apuraketteihin että varmistetaan, että sama vika ei toistu.
 
Mainittakoon, tässä, että Challegenger-sukkulan onnettomuus johtui vähän samantyylisestä apuraketin viasta, mutta siinä reistaavan apuraketin tiivisteen raosta karanneet palokaasut suuntautuivat kohti raketin vetyä sisältävää polttoainetankkia ja sulattivat ja sytyttivät sen, tällä Vulcan-raketin laukaisulla taas kävi parempi tuuri että nuo "ylimääräiset" palokaasut suuntautuivat ulospäin eivätkä sulattaneet eivätkä sytyttäneet mitään, ja raketin ohjausjärjestelmä pystyi kompensoimaan niiden aiheuttamaan työntövoiman suunnanmuutoksen.
Miten muistan nähneeni jonkun artikkelin tai videon noiden boostereiden tiivistysongelmasta tietyn lämpötilan alapuolella ja se oli korjattu ainakin suunnittelun puolella? Vai sotkenko nyt SLS:n boosterit tähän?
 
Miten muistan nähneeni jonkun artikkelin tai videon noiden boostereiden tiivistysongelmasta tietyn lämpötilan alapuolella ja se oli korjattu ainakin suunnittelun puolella? Vai sotkenko nyt SLS:n boosterit tähän?

Juu, muistat oikein.

Sukkulan apuraketit oli speksattu toimimaan tietyissä lämpötiloissa ja challenger lauottiin selvästi kylmemmässä säässä. Kaikki tiesivät, että määräyksiä rikotaan, mutta laukaisusta päättävät managerit ajattelivat että ei se niin pienestä kiinni ole ja laukaisulla oli aikataulupaineita myös poliittisista syistä, joten määräsivät laukaisun tehtäväksi säästä huolimattta.

Ja SLSn apuraketit on suoraa jatkokehitystä sukkulan apuraketeista, vähän vaan järeämpiä malleja.


Ja ilmeisesti moottorin suutin irtosi kokonaan, ensin jotain pientä vuotoa suuttimesta tms. ja lopulta suuttimen irtoaminen. Seurauksena työntövoiman lasku ja työntövoiman suuntautuminen osittain väärään suuntaan.


Video tästä, jotain vika näkyy selvästi T+26sek-kohdassta lähtien kun tulee pilven takaa ulos, oikean apuraketin palokaasut selvästi leveämmällä kuin vasemman. Vähän myöhemmin näyttää aika hurjaltakin, ajanhetkellä T+38 joku selvä pamaus, ehkä tuo oli se suuttimen varsinainen irtoamishetki.



Mutta näiden apurakettien(GEM63XL) pitäisi olla Vulcanissa se osa, joka on vaan vähän suurennettu malli ULAn aiemmassa Atlas V-raketissa olleista GEM63-apuraketeista eikä mitään kokonaan uutta kuten esim. päämoottorit, ja nyt nimenomaan tämä reistaa. Kiinteitä apuraketteja on aina puolustettu argumentilla, että ne on yksinkertaisia ja luotettavia, mikä ei oikein tunnu kuitenkaan mätchäävän niiden tosimaailman "safety record"iin.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen laukaistiin ESAn Hera-luotain. Rakettina Falcon 9, poikkeuksellisesti täysin kertakäyttöisenä, että saatiin tuo laukaistua radalle joka vei sen kokonaan pois maapallon luota, tarvittiin raketin koko kapasiteetti eikä polttoainetta jäänyt laskeutumista varten.




Tuo viimenen lento oli 23. lento tuolle ykkösvaiheelle.

Muistaakseni kun ykkösvaiheen laskeutumisessa ensimmäisiä kertoja onnistuttiin, Elon sanoi että tavoite on käyttää niitä 20 kertaa, eli ollaan jo vähän yli tavoitteesta.
 
SpaceX valmistautuu Starshipin laukaisuun sunnuntaina. Ilmeisesti odottavat, että vastaus kalojen mielipiteeseen välivaiheen putoamisesta heidän mereensä saadaan nopeasti, tai että FAA vain muuten tulee järkiinsä.


Vähän mietityttää, että oliskohan tässä voinut käydä niin, että Bidenin hallinnostakin on jo ärähdetty FAAlle että osa noista SpaceXn laukaisuista on oikeasti tärkeitä kansalliselle turvallisuudelle ja maan avaruusohjelmalle.
 
SpaceXn kehittäessä miehitettyä versiota Dragon-kapselista alkuperäinen suunnitelma oli, että kapseli olisi laskeutunut maalle omilla rakettimoottoreillaan. Tästä suunnitelmasta kuitenkin luovuttiin ja kapselilla laskeudutaan laskuvarjoilla mereen, koska NASA (miehitetyn dragonin pääasiakas) luotti enemmän laskuvarjoihin.

Nyt moottoreilla laskeutuminen on tuotu takaisin varajärjestelmänä laskuvarjoille;
Mikäli laskuvarjojen kanssa tulee jotain ongelmia, voi alus laskuvarjojen sijaan laskeutua moottoreillaan. Laskeutuminen tehtäisiin kuitenkin edelleen mereen, koska laskuvarjo-ongelma tapahtuisi kuitenkin niin myöhäisessä vaiheessa lentoa että laskeutumispaikkaa ei käytännössä enää voi muuttaa, eikä aluksessa myöskää'n ole jalkoja maalle laskeutumista varten.

 
Lähtölaskenta on käynnissä Starshipin viidenteen kiertoradalle tähtäävään koelentoon, laukaisun määrä tapahtua huomenna (sunnuntaina) klo 15.

Lupa FAAlta ilmeisesti tuli pari tuntia sitten.



edit: poistettu linkki feikkikanavan videoon
 
Viimeksi muokattu:
Lähtölaskenta on käynnissä Starshipin viidenteen kiertoradalle tähtäävään koelentoon, laukaisun määrä tapahtua huomenna (sunnuntaina) klo 15.

SpaceX:n virallinen stream on jo alkanut, vaikka lähtölaskenta näyttää 19 tuntia.

Lupa FAAlta ilmeisesti tuli pari tuntia sitten.
Alko kummastuttaan että joko SpaceX on vaihtanut tapansa ja palannut taas striimaamaan Youtubeen, mutta ei ollut ihan niin. Kannattaa aina klikata tuon lähettäjän kanavalle. Vaikka siinä lukeekin SpaceX niin se voi todellisuudessa olla jotain muuta ja oikea nimi näkyy vasta kanavan etusivulla.

Tässä tuon livestriimin lähettäjä.
1728753078330.png

Ja tässä oikea SpaceX:n kanava (SpaceX)
1728753114595.png


Näkee myös aika hyvin tilaajamääristä eron oikean ja väärän välillä. Jotkut noista SpaceX:n esittäjistä on lähettäneet jotain kryptohuijausvideoita, mutta nää uudemmat kuitenkin lähettää tuollasta "semiaitoa" mainosvideota noista avaruuslennoista. Videolla puhuva ääni kuulostaa tekoälyllä tehdyltä eli se sanoma näissä striimeissä saattaa olla jotain muuta kuin mitä sen pitäisi.

Todennäköisesti oikea striimi tulee edelleen vain X:n puolella, eli osoitteessa: x.com
 
Viimeksi muokattu:
Alko kummastuttaan että joko SpaceX on vaihtanut tapansa ja palannut taas striimaamaan Youtubeen, mutta ei ollut ihan niin. Kannattaa aina klikata tuon lähettäjän kanavalle. Vaikka siinä lukeekin SpaceX niin se voi todellisuudessa olla jotain muuta ja oikea nimi näkyy vasta kanavan etusivulla.

Tässä tuon livestriimin lähettäjä. (SpaceX)
1728753078330.png

Ja tässä oikea SpaceX:n kanava (SpaceX)
1728753114595.png


Näkee myös aika hyvin tilaajamääristä eron oikean ja väärän välillä. Jotkut noista SpaceX:n esittäjistä on lähettäneet jotain kryptohuijausvideoita, mutta nää uudemmat kuitenkin lähettää tuollasta "semiaitoa" mainosvideota noista avaruuslennoista. Videolla puhuva ääni kuulostaa tekoälyllä tehdyltä eli se sanoma näissä striimeissä saattaa olla jotain muuta kuin mitä sen pitäisi.

Todennäköisesti oikea striimi tulee edelleen vain X:n puolella, eli osoitteessa: x.com

Menin hämyyn, kun tuolla oli melko vanhojakin videoita. Editoin alkup viestini kun palaan tietokoneen ääreen.
 
Tai kannattaa tsekata että siinä X:n oikealla puolella on Verified merkintä. Noita valetilejä on internet pullollaan.

Mitä itse laukaisuun tulee, niin T-14. Saa näyttää hyvältä, eli eiköhän se lentoon lähde.

 
Viimeksi muokattu:
Oli kyllä ihan uskomattoman näköinen tuo boosterin paluu ja kiinniotto, en uskonut yhtään että pystyy menemään kerrasta finaaliin! Saa nähdä kestääkö starship paremmin paluun kun aiemmin.
 
Historiaa tuli taas nähtyä. Harmillisesti vika osa vielä posahti laskeutumisen jälkeen. Kuinkas monta onnistunutta testilentoa on tarkoitus tehdä, ennenkuin ihmisiä aletaan kuljettamaan starshipillä?
 
Historiaa tuli taas nähtyä. Harmillisesti vika osa vielä posahti laskeutumisen jälkeen. Kuinkas monta onnistunutta testilentoa on tarkoitus tehdä, ennenkuin ihmisiä aletaan kuljettamaan starshipillä?
Mä mitään tiiä ja pienessä olusessa pakko kommentoida et eikö se vika osakin ois siinä ihmisten kuskauksessa kiva olla poksahtelemati laskeutumisen jälkeen? 😁
 
Historiaa tuli taas nähtyä. Harmillisesti vika osa vielä posahti laskeutumisen jälkeen. Kuinkas monta onnistunutta testilentoa on tarkoitus tehdä, ennenkuin ihmisiä aletaan kuljettamaan starshipillä?

Eiköhän tässä aleta pikku hiljaa laittaa starlink-sateliitteja kyytiin että seuraavat lennot ei enää ole puhtaita koelentoja, ja sitten kun on lennetty ensin parikymmentä sateliitinlaukaisulentoa ja niillä saatu yli kymmenisen onnistunutta kakkosvaiheen laskeutumista putkeen, aletaan miettiä miehitettyjä lentoja.
 
Historiaa tuli taas nähtyä. Harmillisesti vika osa vielä posahti laskeutumisen jälkeen. Kuinkas monta onnistunutta testilentoa on tarkoitus tehdä, ennenkuin ihmisiä aletaan kuljettamaan starshipillä?
Eiköhän myös posahduksen osasyy ollut tuo vesilaskeutuminen. Sehän leimahti sen jälkeen kun oli kaatunut veteen. Voi tapahtua aikamoisia lämpöreaktioita kun viileä merivesi pääsee tulikuumaan moottoritilaan
 
Historiaa tuli taas nähtyä. Harmillisesti vika osa vielä posahti laskeutumisen jälkeen. Kuinkas monta onnistunutta testilentoa on tarkoitus tehdä, ennenkuin ihmisiä aletaan kuljettamaan starshipillä?
En ole analyysejä kuunnellut tai lukenut mutta voihan tuo kakkosvaiheen posahtaminen johtua myös siitä että kaatui mereen kyljelleen ja moottoreihin tulvi merivettä?

Vielä joutuvat lisätöitä tekemään sen lämmöltä suojautumisen kanssa kun edelleen paloi sieltä siivekkeen reunasta läpi plasma.

Kokonaisuudessaan ihan mahtava lento ja hienosti ottivat boosterin kiinni.
 
Eiköhän myös posahduksen osasyy ollut tuo vesilaskeutuminen. Sehän leimahti sen jälkeen kun oli kaatunut veteen. Voi tapahtua aikamoisia lämpöreaktioita kun viileä merivesi pääsee tulikuumaan moottoritilaan
Itse en nyt oikein saanut selvää. Kun kuvattiin laivasta/veneestä kohti laskeutumisalustaa, niin silloin posahti ensiksi, ja musta se oli siinä vaiheessa vielä ihan oikeassa asennossa. Sitten tuli myöhemmin lisää poksahduksia. Mutta en ole mitään jälkiuusintoja katsonut tuosta, vaan sitä suoraa live lähetystä, ja siinä kaikki oli posahduksia lukuunottamatta hyvin tummaa enkä itse ainakaan pystynyt näkemään missä asennossa tuo kakkosvaihe oli.
 
Itse en nyt oikein saanut selvää. Kun kuvattiin laivasta/veneestä kohti laskeutumisalustaa, niin silloin posahti ensiksi, ja musta se oli siinä vaiheessa vielä ihan oikeassa asennossa. Sitten tuli myöhemmin lisää poksahduksia. Mutta en ole mitään jälkiuusintoja katsonut tuosta, vaan sitä suoraa live lähetystä, ja siinä kaikki oli posahduksia lukuunottamatta hyvin tummaa enkä itse ainakaan pystynyt näkemään missä asennossa tuo kakkosvaihe oli.
Poijuista kuvattu, ja pystyssä laskeutui, se näkyi graafista jossa asento oli, ja aika pehmeesti mereen tuli mutta tietty si kaatui sitten, ja kuten boosteri kopinjälkeen viellä oli tulta, ni kaipa se kaikki siinä veden kanssa aiheutti pientä backflamea
 
Mä mitään tiiä ja pienessä olusessa pakko kommentoida et eikö se vika osakin ois siinä ihmisten kuskauksessa kiva olla poksahtelemati laskeutumisen jälkeen? 😁
Niin siis eihän tuon ole tarkoitus sitten tulevaisuudessa mereen laskeutua, eikä varsinkaan niin, että se saa vapaasti kaatua. Lienee aika odotettua, että se räjähti tuossa mutta sillä ei tosiaan ole mitään merkitystä.
 
NSF:llä oli muutama tusina eri kamerakulmaa tapahtumasta, varmaan koostavat tyylikkään pätkän noista päivän parin sisällä.

Laukaisu pari minsaa linkatun kohdan jälkeen
Boosterin laskeutuminen T+5min
Plasmat kakkos-stagessa T+45min kohdilla. Replayt jne välissä ja jälkeen jne.
 
Historiaa tuli taas nähtyä. Harmillisesti vika osa vielä posahti laskeutumisen jälkeen. Kuinkas monta onnistunutta testilentoa on tarkoitus tehdä, ennenkuin ihmisiä aletaan kuljettamaan starshipillä?
Lupapereissa oli maininta että spacex piti todennäköisenä että sekä boosteri että starship räjähtää kaatuessaan veteen.

Huomattavasti hankalampi tilanne jos ei räjähtäisi. 120 tai 250 tonninen rosteripönttö täynnä ITAR teknologiaa tuuliajolla.

Muistaakseni falcon-9 koelento-ohjelman aikana heillä jäi joku boosteri kellumaan mereen ja yhdysvaltojen laivasto kävi ampumassa sen puhki jotta se uppoaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Lupapereissa oli maininta että spacex piti todennäköisenä että sekä boosteri että starship räjähtää kaatuessaan veteen.

Huomattavasti hankalampi tilanne jos ei räjähtäisi. 120 tai 250 tonninen rosteripönttö täynnä ITAR teknologiaa tuuliajolla.

Muistaakseni falcon-9 koelento-ohjelman aikana heillä jäi joku boosteri kellumaan mereen ja yhdysvaltojen laivasto kävi ampumassa sen puhki jotta se uppoaisi.
Kiitos. Nyt tuli tälläinen satunnainen seuraaja viisaammaksi. Eli kaikki meni niinkuin odotettiin ja haluttiin.
 

alle viikko sitten laukaistiin Jupiter probe matkaan ja se olisi Jupiterin Europa kuussa lähivuosina
aika vähän tästäkin oli puhetta
 

alle viikko sitten laukaistiin Jupiter probe matkaan ja se olisi Jupiterin Europa kuussa lähivuosina
aika vähän tästäkin oli puhetta
"Lähivuosina" on hieman rento näkemys kun matkaan kuitenkin kuluu noin 5,5 vuotta, eli joskus keväällä 2030 ollaan perillä. (toki ei mitään varrattuna JWST odotteluun... ja siinä ei ollut edes matkasta kyse)

Avaruustutkimus ei ole heikkohermoisten puuhaa.

Mutta joo, todella mielenkiintoinen luotain, ja mielenkiinnolla odottelen.
 
Samaan hengenvetoon... Starshipin kuudes laukaisu saattaa olla jo ensi kuussa (toisella, kolmannella viikolla), mutta lähes varmasti tämän vuoden puolella.

Jos Spacex tuohon pystyy tällä hetkellä, niin onhan se aikamoinen saavutus taas.
 
Reaction Engines Ltd mennyt konkurssiin.

Reaction engines kehitti suihkumoottorin ja rakettimoottorin risteytystä, jonka piti mahdollistaa lentokoneen tavalla ilmaan nouseva uudelleen käytettävä rakettilentokone,joka nousee kiertoradalle asti, ja tulee alas.


Moottorin vaikein osa, jäähdytin, saatiin toimimaan ja sitä muistaakseni käytettiin välijäähdyttimenä tms. jossain Formula1-autoissa, mutta Reaction Engines ei saanut sijoittajilta tarpeeksi rahaa kehittääkseen koko moottoria valmiiksi ja yhtiö teki konkurssin.

Oma spekulaatio:

SpaceXn Starship-projektilla voi olla vaikutusta siihen että sijoittajilta ei enää löytynyt rahaa Skylonille, Skylonin olisi vaikea kilpailla Starshippiä vastaan koska Starship on myös täysin uudelleenkäytettävä ja kapasiteettiinsa nähden tulee selvästi halvemmaksi.
 
Starshipin kuudes laukaisu suunniteltu ensi viikon maanantaille.

Ykkösvaiheen lentorata paluumatkalla tulee olemaan hiukan erilainen kuin edellisellä lennolla, ilmeisesti edellisellä koelennolla ykkösvaiheen uloimmat moottorit olivat kärventyneet vähän liikaa ilmakehään kovalla vauhdilla palatessa, ja nyt lentorataa vähän muokkaamalla pyritään niiden kuumenemista vähentämään.

Kakkosvaihetta ei kuitenkaan vielä yritetä palauttaa/ottaa kiinni, vaan se tulee laskeutumaan mereen kuten edelliselläkin lennolla.

Tällä kerralla kuitenkin kakkosvaiheesta aiotaan uudelleenkäynnistää yksi moottori kiertoradalla.

Tämä moottorin uudellenkäynnistäminen 0-painovoimassa on tärkeä ominaisuus starshipin oikeilla operatiivisilla lennoilla, eikä se ole niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa; 0-painovoimassa vajaalla tankilla ongelmaksi tulee helposti se, että polttoaine voi olla väärässä päässä tankkia ja moottorille menevän putken kohdalla ei olekaan muuta kuin hyvin harvaa kaasua. Kun ei olla nollapainovoimassa, painovoima (tai kiihtyvyys) huolehtii että polttoaine on siinä päässä tankkia mikä on alaspäin/taaksepäin.

Kakkosvaiheesta on myös lämpökilpiä muokattu, ja kakkosvaiheen lentorataa ilmakehään palatetssa on myös muutettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 669
Viestejä
4 495 554
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom