Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Starshipin kahdesatta lentoa viivästetty, tähdätty nyt maanantai-illalle eli suomen aikaa yöllä tiistain puolella, laukaisuikkuna aukeaa ilmeisesti ti klo 1.30 suomen aikaa.
 
Ennustan että ellei nyt ala Starship päästä kunnialla re-entryssä maanpinalle niin se ei koskaan pääsekkään.

Siis mitä höpiset, se on laskeutunut ehjänä jo monta kertaa.

Tuossa vaikka yksi video päivällä tapahtuneesta laskeutumisesta.



Takaisin lähtöpaikalle tornin nokkaan Starshippiä ei vielä ole yritetty. Oletettavasti jos ensi viikon lento (joka tulee laskeutumaan mereen) menee nappiin, sitä seuraavalla kerralla kenties yritetään sitäkin.
 
Siis mitä höpiset, se on laskeutunut ehjänä jo monta kertaa.

Tuossa vaikka yksi video päivällä tapahtuneesta laskeutumisesta.



Takaisin lähtöpaikalle tornin nokkaan Starshippiä ei vielä ole yritetty. Oletettavasti jos ensi viikon lento (joka tulee laskeutumaan mereen) menee nappiin, sitä seuraavalla kerralla kenties yritetään sitäkin.

Mutta siivet olivat palaneet karrelle. Se ei edistä reusabilityä.

Eli siis projekti on mielestäni täysin susi...ellei nyt nappaa.
 
Siivekkeiden mallia muutettiin jo viime lentoon, mutta siellä ei päästy kokeilemaan niitä koska polttoainevuoto johti tuhoon ennen kiertorataa. Ensi viikolla yritetään uudestaan. Jos oikeasti aihe kiinnostaa niin netistä löytyy juttuja ja videoita jotka kertovat mitä muuttui.

Tuossa vaikka yksi



Totta kai alus on ns. betapurkkaa vielä, mutta kehitystyö on kesken ja ongelmat ovat pikkuvikoja. Tämä on vain hyvin erilainen tapa kehittää avaruusaluksia vs. se että hierotaan 20 vuotta ja sitten kaiken pitää toimia ykkösellä. Tällä hetkellä näyttää ihan realismilta että alus on oikeasti uudelleenkäytettävä 3-6 lennon päästä. Kantorakettia suunnittelevat jo käytettävän uudestaan IFT-9:ssä eli noin kuukauden-parin päästä.
 
Mutta siivet olivat palaneet karrelle. Se ei edistä reusabilityä.

Eli siis projekti on mielestäni täysin susi...ellei nyt nappaa.
Pöh, falcon-9 otti myös lukuisia lentoja ennen uudelleenkäytettävyyden saavuttamista. Silti lensivät onnistuneesti kaupallisia hyötykuormia jo hyvin aikaisessa vaiheessa.

Ja starship raketin rakentaminenhan on hyvin edullista touhua joten nämä protoilukosahdukset jumppaa vain sarjavalmistuspuolta.

End game ideanahan on olla kymmenien rakettien fleetti joka lentäisi liki taukoamatta. Se vaatii melkoiset muskelit valmistuspuolelle.
 
Ja mitä näihin kiertoratajuttuihin tulee niin joo - starship ei ole saavuttanut kiertorataa vielä kertaakaan koska heillä ei ole lupaa tehdä niin. Nämä kaikkien koelentojen radat on ballistisia jotta mahdollisessa hallinnanmenetyksessä starship ei palaa ilmakehän läpi tiheästi asutetulle alueelle. Toisin kuin hiilikuitu-alumiiniraketit niin starship ei tuhoudu ilmakehässä ja FAA haluaa nähdä ensin kuinka luotettava re-entry on ennen kuin annetaan lupa mennä oikeasti kiertoradalle ja vetää rundeja maapallon ympäri.

Sittenhän se uudelleenkäytettävän lämpökilven devaus vasta voi todenteolla alkaa kun saavat luvan laskeutua takaisin meksikonlahden rannalle. Koelentoja ja sulaneita starshippejä on varmasti luvassa vielä suuri määrä.
 
Koelentoja kyllä, sulaneita toivon mukaan vähemmän mutta selvää on että lämpökilpi on vielä kehitystyön alla. Jos alus saadaan yhtenä kappaleena tornin nokkaan, mahdolliset viat on helpompi tutkia ja vaikka ensimmäinen uusiokäyttö vaatisi hieman remppaa, ei se kaada maailmaa. Nopea uusiokäyttö on toistaiseksi mahdotonta jo puhtaasti laukaisualustan vuoksi - se kun vaatii tällä hetkellä melkoisen rempan (viikkoja) joka laukaisun jälkeen. Viereen rakennettava toinen alusta on uudempaa revisiota ja siellä tulee iso läjä muutoksia joiden tavoitteena on minmoida tarvittava remontti. Ja sitten kun tuo alusta on käytössä, tarkoitus on purkaa nykyinen ja rakentaa tilalle parempi versio.

Ja kuten totesin aiemmin, jos ensi viikon IFT-8 menee täysin suunnitelmien mukaisesti, IFT-9 todennäköisesti menee kiertoradalle ja se yritetään ottaa tornilla kiinni. Ja tätä ei tehtäisi ellei mereen laskeutumisissa olisi jo saavutettu haluttua osumatarkkuutta - joka näkyy helposti siitä että laskeutumisista on kuvaa etukäteen paikalle laitetusta poijukamerasta.
 
NASAkaan ei saanut ratkaistua nopeasti uudelleenkäytettävää lämpökilpeä mutta toisaalta heillä ei ollut mahdollisuuksia tuhota lukuisia prototyyppejä oikeassa re-entryssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 637
Viestejä
4 662 862
Jäsenet
76 459
Uusin jäsen
Juoksupoika93

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom