Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Jep, T-1:05 nyt.

Ihmiset sekoilee. Joku vene no-go lauskeutumis zonella, ja joku laserpointterin kanssa onnistu ittensä pidätyttämään.

Eli ei itse raketin kanssa ongelmia toistaiseksi.
 
T-48 (min) (tuli lisää myöhästymisiä)

Nyt polttoaine menee sisään, eli vielä ollaan tosissaan.

Edit:
Boosterin tankkaus alkoi. (T-40)
 
Viimeksi muokattu:
T-17

SpaceX streami
SpaceX

Tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä, mutta T-0:40 on viimeinen hetki, jolloin tehdään lopullinen laukaisu päätös. Tällä hetkellä tuulet on kovia (30 - 35 km/h), mutta vielä marginaalissa.

1710421748647.png


1710422055079.png
 
Viimeksi muokattu:
Booster näytti crash landing (yks moottori starttas viime hetkellä) mutta muuten meni ok.



1710423015256.png



Ship leijailee nyt. Mottorit sammu normaalisti.

1710423371524.png
 
Noin 5 minuuttia re-entryyn.

Kiertoradalla testattiin payload-door ja polttoaineen siirto ("toiseen alukseen").

Raptorien uudelleen käynnistys tyhjiössä jäi tekemättä, syystä toi toisesta. Nyt ollaan tulossa alas.


1710424829249.png
 
Viimeksi muokattu:
Raptorien uudelleen käynnistys tyhjiössä jäi tekemättä, syystä toi toisesta. Nyt ollaan tulossa alas.
Koska pyöri holtittomasti, eikä ollut mitään keinoa vakauttaa sitä. Telemetria lopetti toimintansa (52min), joten eiköhän se ollut siinä.
 
Se oli semmoinen koelento.

Saapa nähdä koska tulee seuraava. Live videomateriaali oli aivan uskomatonta.
 
Koska pyöri holtittomasti, eikä ollut mitään keinoa vakauttaa sitä. Telemetria lopetti toimintansa (52min), joten eiköhän se ollut siinä.
Rapotorien käynnistys (ja sammutus) piti tehdä ennen re-entryä, eli ei sinänsä liity toisiinsa. Noin T+41 oli tarkoitus tehdä uudelleen käynnistys yritys tyhjiössä, mutta sitä ei ilmeisesti tapahtunut.

Noin T+44 oli re-entry. Joka oli oma tapaus sekin. Video feedi pysy kasassa minuutteja ja lopulta katkes kun plasma katkais yhteydet ja luultavasti alus tuhoutui sekunteja sen jälkeen noin 65km korkeudessa. "belly flop" feilas, mutta sitä ei koskaan ole yritetty noissa olosuhteissa.

Loppu hetket kuvina kun kitka muutti ilman plasmaksi.

1710427587192.png


1710427620156.png
1710427274266.png


1710427691103.png



Viimeinen kuva joka tuli läpi, tosin telemetria toimi vielä hetken aikaa.

1710427770768.png
 
Viimeksi muokattu:
Rapotorien käynnistys (ja sammutus) piti tehdä ennen re-entryä, eli ei sinänsä liity toisiinsa. Noin T+41 oli tarkoitus tehdä uudelleen käynnistys yritys tyhjiössä, mutta sitä ei ilmeisesti tapahtunut.

Noin T+49 oli re-entry.
Liittyyhän se sitä kautta kun holtittomasti pyörivän putkilon täräytät vauhtiin niin se voi päätyä minne tahansa.
 
Rapotorien käynnistys (ja sammutus) piti tehdä ennen re-entryä, eli ei sinänsä liity toisiinsa. Noin T+41 oli tarkoitus tehdä uudelleen käynnistys yritys tyhjiössä, mutta sitä ei ilmeisesti tapahtunut.

Noin T+49 oli re-entry.
Sanoivat streamissa että sitä polttoa ei välttämättä tarvita ja se on raketin ohjaustietokoneen päätettävissä oleva asia.
 
Sanoivat streamissa että sitä polttoa ei välttämättä tarvita ja se on raketin ohjaustietokoneen päätettävissä oleva asia.
Jep, sen tarkoitus oli tarkoitus olla demo. Raptoria ei ole koskaan käynnistetty tyhjiössä (avaruudessa).

Se ei siis ollut osa varsinaista lentoa, eikä sinänsä vaikuttanut lopputulokseen. (toki rataprofiili olisi muuttunut, mutta se oli huomioitu)
 
Ei hirveästi kannata mitään Melonin selityksiä kuunnella. Vuosi koko ajan kaasua kun oltiin avaruudessa, ja tästä johtuen momenttumi oli koko ajan randomisuuntaan. Ja koska pyörittiin holtittomasti, ei mitään polttoja tehty. Avaruustallin ovien avauksessakin näkyi jotain outoa, eikä mielestäni edes sulkeutuneet. Pidemmälle päästiin viime kertaisesta miljardin pamahduksesta, mutta eipä tässäkään hirveästi kehuttavaa ollut, maksettiin vain kahdessa erässä.
 
Ei hirveästi kannata mitään Melonin selityksiä kuunnella. Vuosi koko ajan kaasua kun oltiin avarudessa, ja tästä johtuen momenttumi oli koko ajan randomisuuntaan. Ja koska pyörittiin holtittomasti, ei mitään polttoja tehty. Avaruustallin ovien avauksessakin näkyi jotain outoa, eikä mielestäni edes sulkeutuneet. Pidemmälle päästiin viime kertaisesta miljardin pamahduksesta, mutta eipä tässäkään hirveästi kehuttavaa ollut.
Joo päästiin kokeilemaan semmoista mitä kukaan ei ole kokeillut ikinä ennen.

Meni aivan perseelleen!
 
Ei hirveästi kannata mitään Melonin selityksiä kuunnella. Vuosi koko ajan kaasua kun oltiin avarudessa, ja tästä johtuen momenttumi oli koko ajan randomisuuntaan. Ja koska pyörittiin holtittomasti, ei mitään polttoja tehty. Avaruustallin ovien avauksessakin näkyi jotain outoa, eikä mielestäni edes sulkeutuneet. Pidemmälle päästiin viime kertaisesta miljardin pamahduksesta, mutta eipä tässäkään hirveästi kehuttavaa ollut, maksettiin vain kahdessa erässä.
Testailulla on kyllä melkoinen hintalappu tässä kun näitä paukutellaan miljardeittain menemään. Kuvamateriaali sinänsä hienoa ja vaikuttihan tuossa sentään silti olleen todellista edistystä, mutta herää kysymys onko tämä nyt sittenkään todella se tehokkain tapa kehittää näitä.
 
Testailulla on kyllä melkoinen hintalappu tässä kun näitä paukutellaan miljardeittain menemään. Kuvamateriaali sinänsä hienoa ja vaikuttihan tuossa sentään silti olleen todellista edistystä, mutta herää kysymys onko tämä nyt sittenkään todella se tehokkain tapa kehittää näitä.
Muisteleppas miten falcon sarja meni. Neljännellä päästiin kiertoradalle ja sen jälkeen vielä tuhottiin 25 laskeutumista harjoitellessa.

Nyt on lennetty 300 lentoa ja kaikki pelaa ja homma toimii kaupallisessa mielessä.


Eikä starshipin valmistuskulut miljardeissa voi olla millään.
 
Muisteleppas miten falcon sarja meni. Neljännellä päästiin kiertoradalle ja sen jälkeen vielä tuhottiin 25 laskeutumista harjoitellessa.
Falcon on tietysti ollut onnistumistarina. Tässä erona joka johtaa asian ihmettelyyn tietysti se, että Falconien käyttö ilotulittamiseen oli joka tapauksessa ihan eri hintaluokassa eikä kehittäminen läheskään yhtä monimutkaista. Laskeutumistakin saatettiin harjoitella samalla kun vietiin jo maksavien asiakkaiden romppeita kiertoradalle.
 
Testailulla on kyllä melkoinen hintalappu tässä kun näitä paukutellaan miljardeittain menemään. Kuvamateriaali sinänsä hienoa ja vaikuttihan tuossa sentään silti olleen todellista edistystä, mutta herää kysymys onko tämä nyt sittenkään todella se tehokkain tapa kehittää näitä.

Mistä päättelit että nuo on maksanut miljardeittain? Käsittääkseni SpaceX on saanut tehtyä noita todella paljon halvemmalla kuin esim. Nasa SLS:iä.
 
Payload Research on tehnyt oman arvionsa starshipin kustannuksista ja päätynyt siihen että pl. polttoaineet starshipin kustannukset spacex:lle on 90 miljoonaa usd per raketti ja kehityskustannus kaikkiaan 10 miljardia USD:


1710430248040.png


Taking a look at Starship's costs. A report from the space media and research company Payload analyzes SpaceX's costs in building and developing Starship. This is an important angle that isn't reported often enough, as SpaceX and media outlets tend to focus on technical and schedule aspects of the Starship program. Payload calls Starship's low-cost manufacturing a "breakthrough in rocketry," with SpaceX on a path to eventually reduce the cost of a single flight of a fully reusable Starship rocket to less than $10 million. However, Starship is still very much a development program, and Payload estimates it currently costs around $90 million for SpaceX to build a fully stacked Starship rocket. The vast majority of this cost goes toward the rocket's 39 Raptor engines and labor expenses.

Recouping R&D costs … The higher the Starship flight rate, the more SpaceX can reduce the cost of a single launch by spreading the program's fixed costs across numerous missions. "On a fully reusable basis, the economics of Starship flights begin to look closer to those of an airline," Payload reports. Reducing the cost of Raptor engine manufacturing will be a major factor in decreasing the cost of each Starship rocket. Payload estimates the total research and development costs for Starship will total about $10 billion, with about $5 billion already spent by the end of 2023. This report focuses on cost, not price, as SpaceX is expected to charge customers more than the potential marginal cost of $10 million per flight to recoup money invested to build up the Starship program.
 
No, ei näitä oikein tietokonepelinäkään voi "testata" ja sitten iskeä miehistöä sisään ja sanoa et halpaa oli testit ;-.)
 
SpaceX sai 3 miljardia rahoitusta, ja Meloni tais sanoa että 2 miljardia paloi 2023, eli 1 miljardi per launch. Eiköhän se kolme miljardia ole jo poltettu kolmella launchilla. Sinänsä mielenkiintoista kuulla, jatketaanko rahoitusta. Itsekkin fanitin aikoinani kun luvattiin Marsia 2023 jne. Mutta siitä lähtien tullut selväksi Melonin kusetukset suunnilleen kaikilla osa-alueilla, jotta tähän olisi enään mitään luottoa.
 
Falcon on tietysti ollut onnistumistarina. Tässä erona joka johtaa asian ihmettelyyn tietysti se, että Falconien käyttö ilotulittamiseen oli joka tapauksessa ihan eri hintaluokassa eikä kehittäminen läheskään yhtä monimutkaista. Laskeutumistakin saatettiin harjoitella samalla kun vietiin jo maksavien asiakkaiden romppeita kiertoradalle.
Ja aivan samalla tavalla starship alkaa mättää taivaalle täysikokoisia starlink V2 sateliitteja (jotka ei mahdu falcon 9 kyytiin) seuraavilla lennoilla vaikka laskeutuminen ja uudelleenkäyttö vaatii varmasti vielä runsasta ilotulitusta.
 
SpaceX sai 3 miljardia rahoitusta, ja Meloni tais sanoa että 2 miljardia paloi 2023, eli 1 miljardi per launch. Eiköhän se kolme miljardia ole jo poltettu kolmella launchilla. Sinänsä mielenkiintoista kuulla, jatketaanko rahoitusta. Itsekkin fanitin aikoinani kun luvattiin Marsia 2023 jne. Mutta siitä lähtien tullut selväksi Melonin kusetukset suunnilleen kaikilla osa-alueilla, jotta tähän olisi enään mitään luottoa.
Nyt menee kyllä mutkat suoriksi hurjasti.

Niputat laukaisukuluihin R&D:n ja laukaisupaikan rakentamisen.



Tämä on vähän sama kuin sanoisin että minun pihalla nököttävän passatin hinta on auton R&D kulut + wolfsburgin tehdasalueen hinta.
 
SpaceX sai 3 miljardia rahoitusta, ja Meloni tais sanoa että 2 miljardia paloi 2023, eli 1 miljardi per launch. Eiköhän se kolme miljardia ole jo poltettu kolmella launchilla. Sinänsä mielenkiintoista kuulla, jatketaanko rahoitusta. Itsekkin fanitin aikoinani kun luvattiin Marsia 2023 jne. Mutta siitä lähtien tullut selväksi Melonin kusetukset suunnilleen kaikilla osa-alueilla, jotta tähän olisi enään mitään luottoa.

Ei valtaosa rahoista ole mennyt itse rakettien rakentamiseen, vaan tuotekehitykseen. Testit on kuitenkin koko ajan päässeet pidemmälle, esim. nyt päästiin kiertoradalle asti, joten on vain typerää väittää tuota kusetukseksi.
 
Raha ei kyllä tule SpaceX:ltä loppumaan tämän ohjelman kanssa. Falcon-9 työntää 80% koko maailman hyötykuormatonneista taivaalle niin siinä pian raketin rätinä jää kassakoneen kilinän alle.
 
Nyt menee kyllä mutkat suoriksi hurjasti.

Niputat laukaisukuluihin R&D:n ja laukaisupaikan rakentamisen.



Tämä on vähän sama kuin sanoisin että minun pihalla nököttävän passatin hinta on auton R&D kulut + wolfsburgin tehdasalueen hinta.
Sillä erolla että Passat on toimiva tuote, kait. Kehityskulut kuuluvat hintaan niin kauan kunnes laite on toimiva.
 
Sillä erolla että Passat on toimiva tuote, kait. Kehityskulut kuuluvat hintaan niin kauan kunnes laite on toimiva.
No siitä voi olla montaa mieltä... :D


Ja antaa rahan palaa, se ei noilta lopu.


Jos toisenlaiseen kehitykseen haluaa verrata niin SLS on tähän mennessä maksanut NASAn vanhoja osia uudelleenkierrättämällä 30 miljardia dollaria ja yli 10 vuotta.

Ja sen laukaisukustannus on täysin kertakäyttöisenä 4,4 miljardia dollaria per paukku.

"SLS can put 130 metric tons into LEO at a cost of $4.4B, this is $34,000/kg"
 
Kehityskulut kuuluvat hintaan niin kauan kunnes laite on toimiva.
Mutta se ei ole se hinta millä spacex värkkää uuden raketin ja yrittää uudelleen. Nasa on itsekin todennut että starship projekti on "hardware rich"

Noita starshippejä on tämän päivän jälkeen jonossa 3 odottamassa seuraavaa koelentoa. Toinen laukaisualusta ja torni on rakenteilla.

Raptor moottoreita on valmistettu yli 400kpl


Mieti nyt vähän :D
 
Mutta se ei ole se hinta millä spacex värkkää uuden rakentin ja yrittää uudelleen. Nasa on itsekin todennut että starship projekti on "hardware rich"

Noita starshippejä on jonossa 3 odottamassa seuraavaa koelentoa. Toinen laukaisualusta ja torni on rakenteilla.

Raptor moottoreita on valmistettu yli 400kpl


Mieti nyt vähän :D
Mutta kun se ei ole mitään pelkkää raketin rakentelua. Jotain pitäisi kehittääkin siinä samalla tai lopputulos on aina sama. Kehitä tonnilla ilotulite jonka raaka-ainekulut on satkun, mutta se räjähtää käsille. Käytät uudelleen sen tonnin rakentamalla toisenlaisen, ja se räjähtää käsille. Pamaukset olleet sen tonnin laaki, ja muuttuvat satkuun vasta kun tuote räjähtää onnistuneesti. Launch padiin meni rahaa, ja jos Starship tämänkin ensi kerralla vetäisi sileäksi lähdössä, jouduttaisiin sekin kustantamaan uudelleen.
 
Mutta kun se ei ole mitään pelkkää raketin rakentelua. Jotain pitäisi kehittääkin siinä samalla tai lopputulos on aina sama. Kehitä tonnilla ilotulite jonka raaka-ainekulut on satkun, mutta se räjähtää käsille. Käytät uudelleen sen tonnin rakentamalla toisenlaisen, ja se räjähtää käsille. Pamaukset olleet sen tonnin laaki, ja muuttuvat satkuun vasta kun tuote räjähtää onnistuneesti.
Jokainen koelento nyt on onnistunut täydellisesti siinä missä edellinen epäonnistui.

En näe ongelmaa tässä kyllä.

Katsoin tuossa juuri ringwatcherien tilastot joista on poistettu tämän päivän ilotulitteet, boostereita on stäkättynä 3kpl ja neljäs melkein.

Shippejä on vastaavasti 5kpl.

Raptoreita on yli 400
 
Jotain pitäisi kehittääkin siinä samalla tai lopputulos on aina sama.
Päätellen edellisen projektin onnistumisesta näin tehdäänkin. Olisi aika huonoa bisnestä jos leipomosta ei lähtisi yhtään leipää vaan joka päivä vaan siivottaisiin ja käytäisiin syömässä.

Käytät uudelleen sen tonnin rakentamalla toisenlaisen, ja se räjähtää käsille. Pamaukset olleet sen tonnin laaki, ja muuttuvat satkuun vasta kun tuote räjähtää onnistuneesti.
Ei tuotekehitys toimi niin, että otetaan lista erilaisia konsepteja ja räjäytetään prototyyppejä yksi kerrallaan kunnes maagisesti onnistuu ykkösellä.
 
Ja siis tuohan on spacex:n koko iteratiivisen suunnitteluprosessin idea mistä ovat ihan avoimesti puhuneet.

Ideat täytyy koelentää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jotta huonot ideat voi tappaa pois mahdollisimman nopeasti. Ei optimoida sellaista jota ei pitäisi alunperinkään olla olemassa.
 
Siis tarkoitin miten myyntimies pyörittelee sanoja.
Ei faktojen toteaminen vaadi mitään sanojen pyörittelyjä. Koeloento 2 pääsi pidemmälle kuin 1 ja 3 pääsi pidemmälle kuin 2.

Ja 2. ja 3. kukistui semmoisiin vaiheisiin mitä kukaan ei ole tehnyt ikinä koko ihmisen avaruusprojektien historiassa.
 
Mikään apollo projektin raketin osa ei edes yrittänyt sitä mitä spacex on tässä tekemässä joten vertailusi on kelvoton.
Sepäs siinä, tällä ei ole juuri mitään tarkoitusta. ts. markkinoita olemassa, koska kuussa jo käytiin. Starship vaikuttaa tällä hetkellä aivan liian monimutkaiselta projektilta yltääkseen samaan mitä 55 vuotta sitten päästiin. Ei toki ole mahdotonta että yltäisivät joskus samaan, mutta veikkaan että budjettiin joudutaan lisäämään ainakin nolla perään. Ja nähtäväksi jää riittäkö rahoittajien uskoa niin pitkään. Räjähdys ensi kerralla alustalla, ja saattaapi olla siinä.
 
Sepäs siinä, tällä ei ole juuri mitään tarkoitusta. ts. markkinoita olemassa, koska kuussa jo käytiin. Starship vaikuttaa tällä hetkellä aivan liian monimutkaiselta projektilta yltääkseen samaan mitä 55 vuotta sitten päästiin. Ei toki ole mahdotonta että yltäisivät joskus samaan, mutta veikkaan että budjettiin joudutaan lisäämään ainakin nolla perää. Ja nähtäväksi jää riittäkö rahoittajien uskoa niin pitkään. Räjähdys ensi kerralla alustalla, ja saattaapi olla siinä.
Oletko unohtanut starlink-v2:n?
 
Yksityisyrityksen omaisuutta? Mitä ihmettä NASA sillä tekee?
Miksi NASAn sillä pitäisi tehdä jotain?

Kyse on siis vain starshippiin mahtuvasta starlink variantista. Kysyntää starlink ja starshield verkolle on erittäin kovasti joten veikkasin että näemme tulevilla starship lennoilla aika pian payloadina noita sateliitteja.
 
Mistäs lähtien se on myyjän syytä että ostaja ostaa? Normaalin tarjouskilpailun kauttahan spacex tähän päätyi.

Mitä olen noita kongressi-vs-nasa aikataulu ja budjetti grillauksia katsonut niin siellä tunnutaan olevan tyytyväisiä spacex:ään ja tyrmistyneitä nasan omaan SLS:ään

Jos joku on järkyttävää tuhlausta niin se on tuo nasan oma projekti.
Ei olekkaan. kertoo vain ostajan sinisilmäisyydestä. Eikös se muijakin joka oli päättämässä Starship rahoitusta NASAlla, nykyään ole korkeassa virassa SpaceX:ssä. :lol: Nämä kaikenmaailman Hyperloop, Solar Roof, Tesla Truck, Boring Company, Self Driving... yms kusetukset menevät niin kauan kaupaksi kun joku niitä ostaa. Jos Meloni olisi normaali kansalainen, olisi hän ollut jo aikoja sitten vankilassa harhaanjohtamisesta, kuten Elizabeth Holmes.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom