Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Ne ovat fixed cost contracteja. Ei vaikuta nasan maksamiin summiin, että montako ilotulitetta tulee.
Ja vieläpä niin päin että osa siitä rahoituksesta on onnistumista vaativien milestonejen takana.

Kuten tänään koelennolla nähty kryogeenisen aineen pumppaus painottomassa tilassa säiliöstä toiseen. Sitäkään ei ole kukaan tehnyt ennen. Kuulosti onnistuneen.
 
Ja vieläpä niin päin että osa siitä rahoituksesta on onnistumista vaativien milestonejen takana.

Kuten tänään koelennolla nähty kryogeenisen aineen pumppaus painottomassa tilassa säiliöstä toiseen. Sitäkään ei ole kukaan tehnyt ennen. Kuulosti onnistuneen.
Ja ihan normaalia tuolla, että valtio tukee kehitystyötä. LM, boeing, jne tuota tekee paljon. JSF ohjelmassa molemmat sai 750milj prototyyppiä varten.
 
Tässä nyt täytyy muistaa että SpaceXllä on töissä yli 10000 työntekijää joista reipas 2000 on insinöörejä ja tutkijoita.

Aivan pähkähullua väittää että eräs meemilordi olisi mitenkään merkittävässä asemassa näissä päätöksissä ja sopimusteknisissä asioissa asiakkaiden kanssa.

Asiakkaista nyt juuri tuo NASA on arvioinut valmiusastetta aivan omatoimisesti auditoimalla ja vaikuttaisi luottoa löytyvän.
 


Voi hyvä jumalauta mikä ääniraita tässä videossa on.

SIellä on ollut vähän muuta rautaa tallentamassa kuin kameran sisäänrakennettu mikki.

Kuvasta voi sanoa aivan samaa. Paikoin on sellaista kuvaa että huhhuh. Kalustoakin näkyy muutamin kohdin ja varsin vakuuttavaa on.

Onhan videoita ollut laukaisuista likipitäen alusta asti mutta SpaceX:n oman ja "amatöörien" materiaalin myötä on päästy aivan eri tasolle. Ymmärrettävää, ettei kaikkea haluta jakaa mutta enää kaipaisi oikeastaan tarkempaa telemetriadataa streamin kaveriksi.
 
Ja SpaceX valmistautuu jo neljänteen lentoon; Tänään pari minuuttia sitten testattiin onnistuneesti Starship #29:n moottoreita maassa.



Neljäs lento on todennäköisesti tulossa joskus n huhti-toukokuun vaihteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja SpaceX valmistautuu jo neljänteen lentoon; Tänään pari minuuttia sitten testattiin onnistuneesti Starship #29:n moottoreita maassa.



Neljäs lento on todennäköisesti tulossa joskus n huhti-toukokuun vaihteessa.


Ei ole tuolla Texasin Star basessa nyt huhtikuun alussa mitään testejä tai aktiviisuutta tiedossa? Sinne matkalla muutenkin niin olisi mahtavaa jos osuisi kohdalle.
 
Ei ole tuolla Texasin Star basessa nyt huhtikuun alussa mitään testejä tai aktiviisuutta tiedossa? Sinne matkalla muutenkin niin olisi mahtavaa jos osuisi kohdalle.
Seuraavan boosterin (super heavy) static fire saattaisi osuakin. Kyllä niiden sekin pitäisi testata piakkoin jos n. kuukauden päästä jo seuraava yritys.
 


Jollakin oli sitten starshipin toisessa laukaisussa mukana vielä vähän parempi teleskooppi ja kamera kuin muilla.

Boosterin räjähdys oli aika uskomattoman näköinen lopussa.


Kommenttien mukaan videota on tulossa kolmannestakin lennosta kohta tuolle kanavalle.
 
NasaSpaceFlight.com-forumilta


Tänään paikallista aikaa klo 14 huomasin, että pitäisi olla static fire test tiesulun ilmoituksen mukaan. Sulku oli 8 am - 8 pm ajalle. Mutta en yhtään tiennyt mihin aikaan se poltto olisi ollut vai oliko suoritettu jo, ja en oikein saanut selvää mihin sitä voi mennä katsomaan. Ilmeisesti Rocket Ranch olisi yksi vaihtoehto.

Puoli viideltä oli sitten testi suoritettu. Olisin voinut ehtiä paikalle jos olisin heti lähtenyt. Olisi se kai ollut kokemus. Mutta tuskin mitään verrattuna raketin laukaisuun. Huomenna menen tuonne joka tapauksessa.

Videostriimi:

 
Elon pitänyt esityksen jossa taas kertonut lisää SpaceXn suunnitelmista Starshippiin liittyen.



Seuraavalla lennolla ei vielä yritetä saada rakettivaiheita ehjänä takaisin vaan laskeudutaan veteen, mutta jos ykkösvaiheen veteen laskeutuminen sujuu suunnitelmien mukaan, sitä seuraavalla ainakin ykkösvaihe yritetään lentää takaisin. Sen sijaan kakkosvaiheen kanssa kiinniottoa yritetään vasta parin onnistuneen veteen laskeutumisen jälkeen.

Onnistumisen mahdollisuuden ykösvaiheen kiinnisaamiselle ehjänä tämän vuoden aikana elon arvelee olevan 80-90% luokkaa (eli siis selvästi vähemmän ekalla kerralla).

Elonin arvion mukaan tämä vuonna kiertoradalle laukaistusta massasta spacexn osuus tulee olemaan n. 90%, kiinan osuus n. 6%, ja koko muu maailma yhteensä n. 4%.


Sekä Texasiin että Floridaan molempiin rakennetaan kaksi laukaisualustaa Starshipille, näiden laukaisualustojen tarkoitus valmistua ensi vuonna.

Texasia on tarkoitus käyttää koelentoihin mutta suurin osa varsinaisista operatiivisista lennoista on tarkoitus laukaista Floridasta.

Polttoaineensiirtoa avaruudessa Starshipistä toiseen on tarkoitus testata ensi vuonna.

Starshipin kakkosversio on menossa tuotantoon ja kolmosversio on myös kehitteillä, kakkosversiossa polttoainemäärä ykkösvaiheessa on kasvanut n. 10% ja kakkosvaiheessa n. 20%, raketin pituus kasvanut kuitenkin vain muutamalla metrillä.

Kolmosversio on sitten kymmenisen metriä pidempi ja sillä hyötykuorman kiertoradalle pitäisi olla täysin uudelleenkäytettävänäkin yli 200 tonnia. Siinä kakkosvaiheen tyhjiöoptimoitujen moottorien määrä nousee kolmesta kuuteen (kuten nykymalleissakin, näiden lisäksi siinä on kolme kääntyvää matalallakin toimivaa moottoria).

Raketin käyttämän Raptor-moottorin kolmosversiossa työntövoima nousee matalalla toimivassa moottorivariantissa nykyisen kakkosversion n. 230 tonnista n. 280 tonniin ja tyhjiövariantissa kakkosversion 258 tonnista 306 tonniin.
 
Viimeksi muokattu:
Elon pitänyt esityksen jossa taas kertonut lisää SpaceXn suunnitelmista.



Seuraavalla lennolla ei vielä yritetä saada Starship-rakettia ehjänä takaisin vaan laskeudutaan veteen, mutta jos veteen laskeutumiset sujuvat suunnitelmien mukaan, sitä seuraavalla ainakin ykkösvaihe yritetään lentää takaisin.

Elonin arvion mukaan tämä vuonna kiertoradalle laukaistusta massasta spacexn osuus tulee olemaan n. 90%, kiinan osuus n. 6%, ja koko muu maailma yhteensä n. 4%


Ensimmäinen ykkösvaiheen laskeutuminen torniin tulee olemaan seuraava mielenkiinoinen tapahtuma. Siinä voi tulla melkosesti romua. Ja hurjia on nuo visiot Marssin asuttamisesta ja siihen tarvittavista laukaisu määristä.
 
Kolmosversio on sitten kymmenisen metriä pidempi ja sillä hyötykuorman kiertoradalle pitäisi olla täysin uudelleenkäytettävänäkin yli 200 tonnia.
Uuh, aika hyvää luvassa, jos onnistuu.
Kyllähän tuo 200 tonnia kuulostaa jo kovalta kuormalta, toisaalta olisi kiva tietää minkä kokoisia kappaleita mahtuu mukaan?
 
Mitä pidempi 2 vaiheen Starship on, sitä vaikeampi on laskeutua kuuhun tai minnekään muualle perä edellä. Jos nykyisen aluksen pituus on 51m (koko stack 121m josta buusteri 70m) sekä halkaisia 9m niin pelkästään +1m toisen vaiheen Starship aluksen halkaisijan lisäys toisi noin 20% lisää tilavuutta polttoaineille ilman että pituutta lisätään metriäkään.

Nykyisessä Falcon 9 raketissa on hyötykuorman suojat isommat kuin raketin halkaisia.

Siksi ihmettelen miksi SpaceX tavoittelee +10m lisää pituutta toisen vaiheen rakettiin. Kai ne tietää paremmin kuin tämmöinen amatööri ;D
 
Mitä pidempi 2 vaiheen Starship on, sitä vaikeampi on laskeutua kuuhun tai minnekään muualle perä edellä.

Ei ole ihan näin yksinkertaista. Pätee toki kuuhun, mutta kun palataan takaisin maahan, se pidempi on itseasiassa parempi, koska omaa enemmän aerodynaamista pintaa, voidaan jarruttaa ja ohjata enemmän aerodynaamisesti jolloin tarvii käyttää vähemmän moottoreita jarrutukseen, ja maahan Starship ei laskeudu ollenkaan vaan otetaan kiinni ilmassa, joten kaatumisriskiä ei ole.

Ja toisaalta, kun noustaan ylös, ilmanvastus on pitkällä ja kapealla pienempi.

Jos nykyisen aluksen pituus on 51m (koko stack 121m josta buusteri 70m) sekä halkaisia 9m niin pelkästään +1m toisen vaiheen Starship aluksen halkaisijan lisäys toisi noin 20% lisää tilavuutta polttoaineille ilman että pituutta lisätään metriäkään.

Pituuden lisääminen on todella paljon helpompaa ja halvempaa kuin leveyden lisääminen.

SpaceX on suunnitellut käytännössä koko Starship-infran tuolle 9m leveydelle.

Vuonna 2016 SpaceXn suunnitelma oli 12-metrinen "ITS"-raketti, mutta siitä siirryttiin 9-metriseen koska tuo 12-metrinen olisi liian iso ja liian kallis kaupallisiin lentoihin maan kiertoradalle. 9-metrinen on kompromissi Marsin asuttamisen ja maan kiertoradalle menevän taloudellisesti kannattavan raketin välillä.

Tuo 9-metrinen on sitten pikku hiljaa kasvanut pituutta sen mukaan, paljonko moottoreista saadaan tehoa irti - raketin lähtöpainoa rajoittaa käytännössä moottorien työntövoima, että ykkösvaiheen moottorit jaksavat nostaa raketin ilmaan mukavalla kiihtyvyydellä (ilman järkyttäviä painovoimahäviöitä) mielellään vielä riittävällä luotettavuudella (että voidaan kestää parin moottorin sammuminen ja silti selvitä).

Ja kun moottorista saadaan lisää tehoa irti ja raketin lentoonlähtöpainoa voidaan lisätä, helppo tapa toteuttaa tämä on pidentää rakettia, kun taas raketin leventäminen tarkoittaisi sen rungon totaalista uudelleensuunnittelua ja laukaisu- ja testi-infran totaalista vaihtamista.

Käytännössä ne ekat 9-metriset oli varmaan suunniteltu "optimaalista hiukan lyhemmäksi" ja sitten laskettu että kun moottoreista saadaan lisää tehoa irti ja rakettia pidennetään, ollaan lähellä optimaalista pituus-leveys-suhdetta.

Nykyisessä Falcon 9 raketissa on hyötykuorman suojat isommat kuin raketin halkaisia.

Koska Falcon 9ssä raketin halkaisija on 3.6 metriä, ja sillä halutaan laukoa sateliitteja, joiden halkaisija on yli 3.5 metriä, käytännössä jossain 4-5 metrin luokassa olevia.

Ei ole sellaisia realistisia payloadeja, jotka ovat juuri liian pieniä 9-metriselle starshipille mutta ehdottomasti mahtuisivat 10-metriseen, 9 metriä on jo paljon ja 10 ei merkittävästi enemmän. Pikemminkin, jos tulee jotain hankalan isoja erikoispayloadeja niin niiissä saattaa sitten olla kysymys enemmän pituudesta kuin leveydestä.

Esim maailman suurin sateliitti Polyus oli mitoiltaan 4m x 37m. Se asennettiin Energia-raketin selkään neuvostoliiton avaruussukkulan paikalle.
 
V3 venytettynäkään Super heavy booster + Starship ei ole vielä L/D suhteessa (16,7) Falcon-9 vastaava (19,2)

SpaceX:lla on runsaasti kokemusta pitkien tikkujen lentämisestä :)
 
V3 venytettynäkään Super heavy booster + Starship ei ole vielä L/D suhteessa (16,7) Falcon-9 vastaava (19,2)

SpaceX:lla on runsaasti kokemusta pitkien tikkujen lentämisestä :)

Kuinkas monta metriä 2 vaiheesta sieltä kiertoradalta palautetaan takaisin maahan ”ehjänä”?

Kauankohan kestää kun Elon saa päähänsä jotta Starship:stä tehdään sukkulan mallinen alus joka lennetään kotiin. Ei sen takia, että se olisi helpompi/halvempi vaan siksi koska se on coolimpi.

Tottahan toki pituutta on raketeissa se helpoin tapa lisätä kapasiteettiä. Itse mietin tuota 9m halkaisiaa ja heidän moottorien tehojen nousua kun uusia versioita tehdään. Vähentäisinkö moottorien määrää 33kpl sitä mukaa kun koneiden tehot lisääntyy. Tässäkin on haasteensa kun laukaisualusta on tehty asioita joiden vuoksi moottorien paikkojen muutos on hankalaa. Moottorien vähentäminen vähentää myös putkistojen määrää sekä painoa. Muistan kyllä, että moottorien määrissäkin oli keskustelua 29-33kpl edes sun takaisin.
 
Kuinkas monta metriä 2 vaiheesta sieltä kiertoradalta palautetaan takaisin maahan ”ehjänä”?

Kauankohan kestää kun Elon saa päähänsä jotta Starship:stä tehdään sukkulan mallinen alus joka lennetään kotiin. Ei sen takia, että se olisi helpompi/halvempi vaan siksi koska se on coolimpi.

Tottahan toki pituutta on raketeissa se helpoin tapa lisätä kapasiteettiä. Itse mietin tuota 9m halkaisiaa ja heidän moottorien tehojen nousua kun uusia versioita tehdään. Vähentäisinkö moottorien määrää 33kpl sitä mukaa kun koneiden tehot lisääntyy. Tässäkin on haasteensa kun laukaisualusta on tehty asioita joiden vuoksi moottorien paikkojen muutos on hankalaa. Moottorien vähentäminen vähentää myös putkistojen määrää sekä painoa. Muistan kyllä, että moottorien määrissäkin oli keskustelua 29-33kpl edes sun takaisin.
Ei tietenkään dragon kapselia enempää.

Mutta ei raketin pituudesta tule mitään ongelmaa laskeutumisessa. Ja kuuhun laskeutuva HLS starship on aivan eri otus kuin nämä maan pinnalta LEO:lle operoivat starshipit. Sen ei nykytietämyksen valossa tarvitse olla V1 starshippiä pidempi.
 
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun mutta tämä NASA:n tekemä softapäivitys Voyager luotaimeen on ihan toisesta galaksista:


Koko luotain on jo reilusti ylittänyt suunnitellun toiminta-aikansa mutta vielä vaan porskuttaa.

Ensi vuonna taitaa virta loppua. Toki se sen jälkeenkin porskuttaa mennä eteenpäin kenties miljardeja vuosia, mutta siihen tuskin enää koskaan saavat ihmiset mitään yhteyttä.

Jos ihmiskunta on hengissä 1000 vuoden päästä ja tekniikan kehitys jatkuu nykyistä vauhtia, niin ehkä sen luotaimen joskus joku museo käy poimimassa talteen. Tosin voi olla melkoinen etsiminen, sillä tuhat vuotta sillä nopeudella kun niin pieni kappale etenee, niin siinä ei tarvi montaa piirua olla vaikka nykyisessä suunnassa heittoa todellisuuteen kun se on aika himskatin kaukana lasketusta sijainnista 1000 vuoden päästä.

Siis jos esimerkiksi asteen asteen yhden miljardisosan jos suunta heittää nyt tiedossa olevasta ja nopeus on 17 km/s ja se nopeus poikkeaa millimetrin osia sekunnissa, niin tuhannen vuoden päästä se virhe on jo aika iso välimatkana. Lautasantennin koko siinä halkaisijaltaan 366 cm ja muutama pidempi puomi sen ulkopuolella. Eli kovin kaukaa sitä ei voi havaita.

Valon nopeus on 299792458 m/s ja luotaimen nopeus 17000m/s. Eli luotaimen nopeus on noin 0,057 promillea valon nopeudesta. Vauhdilla sen luotaimen kävisi poimimassa jos ihmiskunta onnistuisi rakentaa tuhannessa vuodessa "edes" yhden prosentin valonnopeudesta etenevät avaruusalukset. Luotaimen löytäminen olisikin huomattavasti paljon vaikeampaa kun todella pieni musta kappale äärimmäisen isossa avaruudessa.
 
1717577196357.png


Ja taas mennään.

Suomen aikaa aikaikkuna alkaa klo 15:00 ja todennäköisesti tähtäävät ikkunan alkuun. Tällä kertaa tavoitteena on päästä pidemmälle ilmakehän läpi ja ainakin suurimman lämpörasituksen läpi joka joidenkin laskelmien mukaan oli n. 58km korkeudella.
 
Starshipin neljännellä laukaisulla kaikki meni melko pitkälle putkeen:

Ykkösvaihe Superheavy lähetti kakkosvaihe Starshipin n. 74km korkeuteen (radalle joka nousee yli 100km korkeuteen) ja n. 5500km/h alkuvauhtiin, kääntyi sen jälkeen ympäri, palasi takaisin lähelle laukaisupaikkaa ja laskeutui hallitusti merenpinnalle laukaisupaikan lähelle.

Vielä ei tällä lennolla uskallettu yrittää laskeutumista itse lähtöpaikalle.

Ja kakkosvaihe Starship pääsi onnistuneesti kiertoranopeuteen, n. 26400 km/h.

Rata on muistaakseni valittu siten, että nopeus on efektiivisesti kiertoratanopeus mutta rata menee malalalta osaltaan sen verran ilmakehää hipoen että raketti tulisi kuitenkin alas ennen kuin on täyttä kierrosta kiertänyt, vaikka kiertoradalta pois jarruttaminen ja laskeutuminen epäonnistuisi. (Ei haluttu isoa avaruusromua joka voi pudota hallitsemattomaan paikkaan jos jotain menee pieleen, vaan että jos jotain menee pieleen, putoaa tunnissa paikkaan jossa ei alla muuta kuin merta)

Ilmakehään paluu nyt menossa.

n. 49km korkeudessa, kun nopeutta oli jälkellä n. 12000 km/h yhdessä ohjaussiivekkeessä näkyi huomattavia vaurioita, sitten kamera vaurioitui ja kuva meni sumeaksi.

Mutta starship tuli mereen suurin piirtein yhtenä kappaleena ja hallitusti, vaikka se yksi ohjaussiiveke oli todella pahasti vaurioitunut.



Jos saavat tuo pahasti vaurioituneen ohjaussiivekkeen kalastettua vedestä ylös, sitä tulee Elon esittelemään vielä ylpeänä.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa uskomatonta että tuo kapine ja erityisesti tuo siiveke kesti loppuun asti! Vielä on pitkä matka, että tuo on uudelleenkäytettävä. Mutta kyllähän tämä antoi uutta uskoa projektiin.
 
Olipa uskomatonta että tuo kapine ja erityisesti tuo siiveke kesti loppuun asti! Vielä on pitkä matka, että tuo on uudelleenkäytettävä. Mutta kyllähän tämä antoi uutta uskoa projektiin.
Juuri tuo siivekkeen tyvi oli todettu heikoksi paikaksi SpaceX:n toimesta jo kauan aikaa sitten ja V2 starshipissä siivekkeet on erimuotoiset ja saranaa on siirretty merkittävästi raketin selkäpuolelle. Että tämä ongelma saattaa olla jo mitigoitu.

V1 starshippejä on valmiina vielä yksi joka saattaa lentää aika nopeastikin tämän jälkeen jos spacex näkee sen tarpeelliseksi. Mutta saattaapa sen kanssa käydä niinkin että polttoleikkaustiimi saa hommia.
 
Aivan käsittämätön saavutus 4 koelennolla!
Karvat nousi pystyyn kun ensin booster laskeutui mereen hallitusti ja sitten vielä pahasti halvaantunut starship laskeutui onnistuneesti. Mielenkiintoista nähdä miten pahasti se oikeasti on palanut, kamerassa näkyi aika aikaisin "väärän" väristä plasmaa jonka enteili jonkin paikan sulamista, mutta että se urhea kamera joka kuvasi loppuun asti (ansaitsee vitriinipaikan jossain museossa) näytti meille jotain mitä ei ole ennen pystytty kunnolla kuvaamaan ja tästä ainakaan niin että suuri yleisö siitä olisi päässyt nauttimaan.
 
Ei kukaan pahastu jos tänne sais lähetyksestä linkin niin katselemme illemmalla uusintana kun pääsee istahtaan sohvalle. Oishan toi ollut kiva livestriiminä seurata, taikka vaikka paikanpäällä.
 
Ei kukaan pahastu jos tänne sais lähetyksestä linkin niin katselemme illemmalla uusintana kun pääsee istahtaan sohvalle. Oishan toi ollut kiva livestriiminä seurata, taikka vaikka paikanpäällä.
VLC playerillä open network stream ja tästä osite niin pääsee katsomaan virallisen streamin uusinnan parhaalla laadulla ilman x höpötyksiä:

 
Oli huhupuheiden mukaan 1-vaiheen laskeutumisharjoitus mennyt onnistuneesti. Boca Chicassa kuvatuissa videoissa näkyy hienosti kun samaan aikaan "chopstickit" ottavat aluksen virtuaalisesti vastaan.
 
Historiaa meidän silmien edessä. Tämä lento onnistui niin hyvin, että tuskin on seuraava tulossa nopeasti.

Rakentavat sen toisen tornin valmiiksi vähän etäämmälle jotta voivat sillä yrittää koppia ilman riskiä että polttonestesäiliöt ja lähtöalusta tuhoutuu. Toinen torni ei tarvitse paljon infraa jos käytetään vain kopin ottamiseen ja laskemiseen siirtoalustalle.

Innolla odotan kyllä seuraavaakin laukaisua.
 


Muskin mietteitä 4. koelennosta:

Boosteri laskeutui täsmälleen haluttuun paikkaan pehmeästi; vakavassa pohdinnassa josko lento 5 olisi ensimmäinen jossa yritetään ottaa boosteri kiinni laukaisutornilla.

Starship osa taas meni 6km huti halutusta laskeutumuspaikasta saavuttaen silti pehmeän laskeutumisen.
 
Starship osa taas meni 6km huti halutusta laskeutumuspaikasta saavuttaen silti pehmeän laskeutumisen.
Se että Starship laskeutui pehmeästi, tai edes kovasti, on suoranainen ihme. Ottaen huomioon miten plasma polttoleikkasi siivekkeet lähes juuria myöten.

Oli hurja katsoa videota kun siivekkeet sulaa silmien edessä. Mutta jollain ihmetellä ne vielä jäi osittain toiminta kykyisiks.
 
Historiaa meidän silmien edessä. Tämä lento onnistui niin hyvin, että tuskin on seuraava tulossa nopeasti.

Rakentavat sen toisen tornin valmiiksi vähän etäämmälle jotta voivat sillä yrittää koppia ilman riskiä että polttonestesäiliöt ja lähtöalusta tuhoutuu. Toinen torni ei tarvitse paljon infraa jos käytetään vain kopin ottamiseen ja laskemiseen siirtoalustalle.

Innolla odotan kyllä seuraavaakin laukaisua.
Sen toisen tornin "chopsticit" ovat lyhyempää mallia, jolla ei edes ole tarkoitus vastaannotttaa boostereita.
 

Maailman kolmas täyden virtauksen vaiheistetun polttokammioperiaatteen(FFSC) rakettimoottorimalli päässyt testausvaiheeseen
Ensimmäinen oli siis joku neukkujen moottori. joka ei koskaan lentänyt, toinen on SpaceX:n Raptor, tämä kolmas on Stoke Spacen ykkösvaiheen moottori

Stoke Space on siis firma jonka ovat perustaneet pääasiassa Blue Originilta (Jeff Bezoksen rakettifirmasta) lähteneet insinöörit joita Blue Originin huono johtaminen ärsytti, mukana myös SpaceXltä lähteneitä insinöörejä jotka kokivat, että elämä työnteon ulkopuolella olisi myös kiva olla ja Elonin firmojen työntekijöillä sitä ei ole.

Stoke Spacella on kehitteillä hyvin kunnianhimoinen keskikokoinen raketti, kapasiteetiltaan suuruusluokkaa puolet Falcon 9:stä, mutta täysin uudelleenkäytettävä.
Ja tuossa kakkosvaihe on hyvin erikoinen, siinä moottorien pumpusto ja lämpökilven jäähdytysmekanismi on yhdistetty siten että samoja pumppuja ja turbiineita käytetään molempiin.

Mutta nyt siis testattiin ykkösvaihetta jonka moottori on teknisesti hyvin lähellä SpaceXn Raptoria, suurin ero on että tämä Stoken moottori on vaan paljon pienempi.

Ja Stoke aikoo yrittää laukaisua kiertoradalle jo ensi vuonna.
 
Vähän starship-uutisia:

* Viides lento heinäkuun loppupuolella, ja ykkösvaihe aiotaan ottaa ilmasta kiinni mechazilla-nosturilla. Kakkosvaihetta sen sijaan ei yritetä vielä saada kiinni.

* Varsinaisen lämpökilven alle on kriittisiin kohtiin asennettu joku kertakäyttöinen(*) hätävara-lämpökilpi. Ideana ilmeisesti se, että jos varsinainen (moneen kertaan käytettävä) lämpökilpitiili irtoaa, itse raketti kestää silti paluun ilmakehään, mutta sitten tarvii vaan siltä kohtaa uusia 2 kerrosta lämpökilpiä.

Ja nyt joku meinaa kysyä, että miksei laiteta vaan useaa kerrosta normaaleita lämpökilpiä... koska
1) Se painaisi selvärti enemmän
2) Koska sitten vaan usein molemmat irtoisi kerralla. Tuon "kertakäyttöisen" pystyy ilmeisesti kiinnittämään rakettiin sellaisella tavalla, että se ei irtoa niin helpolla.

(*) Kertakäyttöisys tässä ei tarkoittaa sitä, että voi käyttää monella laukaisulla jos pääasiallinen lämpkilpi pysyy ehjänä, mutta jos pääasiallinen lämpökilpitiili irtoaa ja kertakäyttöinen lämpötiili joutuu ottamaan kuumuuden vastaan, se tuhoutuu sen tehdessään.
 
Tuossa ihan kuvaketta noista uusista tiilistä.


1719245586584.png





edit: itseasiassa vanhempia tiilejä.
Tässä videolla näkee jotain tuosta uudesta virityksestä:

 
Viimeksi muokattu:
Euroopan/Ranskan uusi raketti Ariane 6 on lentänyt esilentonsa onnistuneesti

Virallinen laukaisu-stream (tätä kirjoitettaessa pitää kelata alkuunpäin jos haluaa nähdä itse lähdön, stream on vielä menossa)



Ariane 6 on siis samaa kokoluokkaa kuin aiempi Ariane V, mutta pitäisi olla jonkin verran halvempi valmistaa. Tosin on silti selvästi kalliimpi valmistaa kuin Falcon 9, eikä ole uudellenkäytettävä, eli laukaisun hinta edelleen paljon Falcon 9 -laukaisua kalliimpi.
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan/Ranskan uusi raketti Ariane 6 on lentänyt esilentonsa onnistuneesti

Virallinen laukaisu-stream (tätä kirjoitettaessa pitää kelata alkuunpäin jos haluaa nähdä itse lähdön, stream on vielä menossa)



Ariane 6 on siis samaa kokoluokkaa kuin aiempi Ariane V, mutta pitäisi olla jonkin verran halvempi valmistaa. Tosin on silti selvästi kalliimpi valmistaa kuin Falcon 9, eikä ole uudellenkäytettävä, eli laukaisun hinta edelleen paljon Falcon 9 -laukaisua kalliimpi.

Euroopan kannalta todella positiivinen uutinen. Kyky omiin raketteihin kohtuullisella hyötykuormalla on ehdottomasti etu varsinkin nykyisessä tilanteessa.
Toisaalta, kuten totesit, ELV joten kustannusten puolesta jäädään jalkoihin eikä kalenterissa taida tunkua olla. Ja Falcon 9 on niin paljon edellä, ettei etumatkaa tavoiteta hetkessä vaikka resursseja olisikin (rahaa ei ole joten eipä ole resurssejakaan riittämiin).
 
Euroopan kannalta todella positiivinen uutinen. Kyky omiin raketteihin kohtuullisella hyötykuormalla on ehdottomasti etu varsinkin nykyisessä tilanteessa.
Toisaalta, kuten totesit, ELV joten kustannusten puolesta jäädään jalkoihin eikä kalenterissa taida tunkua olla. Ja Falcon 9 on niin paljon edellä, ettei etumatkaa tavoiteta hetkessä vaikka resursseja olisikin (rahaa ei ole joten eipä ole resurssejakaan riittämiin).
Musk oli kysynyt twitterissä yhdeltä ESAn tyypiltä että miksei edes tulevaisuuden suunnitelmissa ole edes osittain uudelleenkäytettävää rakettia niin kuulema laukaisumäärät euroopasta on niin pieniä ettei moinen kannata...
 
Suni Williamsin ja Barry "Butch" Willmoren 8 päivän mittaiseksi tarkoitettu koelento Boeingin Starliner-avaruuskapselilla on kestänyt jo kaksi kuukautta, ja voi kestää jopa 8 kuukautta:

Saattaa olla, että Starliner todetaan liian vaaralliseksi maahanpaluuseen, eikä erillistä pelastuslentoa (SpaceXn Dragonilla) ehkä tehdä, vaan seuraava normaali miehistönvaihtolento (Dragonilla) ehkä lennättääkin ISS:lle vain 2 astronauttia neljän sijaan ja Suni ja Butch palaavat sitten maahan puolen vuoden päästä takaisin samalla kun ne kohta ISS:lle suuntaavat seuraavat astronautit palaavat. Että Suni ja Butch käytännössä puolen vuoden ajan korvaavat ISSn miehistössä 2 astroneutti keiden piti tulla sinne kohta Dragonilla.
 
Viimeksi muokattu:
Suni Williamsin ja Barry "Butch" Willmoren 8 päivän mittaiseksi tarkoitettu koelento Boeingin Starliner-avaruuskapselilla on kestänyt jo kaksi kuukautta, ja voi kestää jopa 8 kuukautta:

Saattaa olla, että Starliner todetaan liian vaaralliseksi maahanpaluuseen, eikä erillistä pelastuslentoa (SpaceXn Dragonilla) ehkä tehdä, vaan seuraava normaali miehistönvaihtolento (Dragonilla) ehkä lennättääkin ISS:lle vain 2 astronauttia neljän sijaan ja Suni ja Butch palaavat sitten maahan puolen vuoden päästä takaisin samalla kun ne kohta ISS:lle suuntaavat seuraavat astronautit palaavat. Että Suni ja Butch käytännössä puolen vuoden ajan korvaavat ISSn miehistössä 2 astroneutti keiden piti tulla sinne kohta Dragonilla.

Mahtaakohan Nasa pitkäänkin katsella tuota Bojoingin touhua? Tässä on ollut niin paljon kaikenlaista ongelmaa yhtiöllä ihan johtoportaasta lähtien aina testien feikkaamiseen, että luulisi tuon yhteistyön olevan "under serious consideration" hiljalleen. Kuitenkin SpaceX on jo nyt todistanut olevansa luotettava(?) kumppani Nasalle niin huoltolennoilla, kuin myöskin miehistölennoillakin.
 
Miljardööri Jared Isaacman lähtee tiistaina toista kertaa kiertoradalle SpaceXn Dragon-kapseelilla joka laukaistaan SpaceX:n Falcon 9-raketilla.

Tällä kertaa mukana kaverinsa ja bisneskumppaninsa Scott Poteet sekä kaksi SpaceXn työntekijää, Sarah Gillis joka on ollut vastuussa SpaceXn astronauttien koulutusohjelmasta sekä Anna Menon joka on ilmeisesti erikoistunut avaruuslääketieteeseen tms.

Tästä tulee myös korkeimmalla lentävä miehitetty avaruuslento Apollo-kuulentojen jälkeen, nousevat n. 1400 km korkeuteen eli maanpinnasta mitattuna n. kolme kertaa korkeammalle kuin missä kansainvälinen avaruusasema ISS lentää (tosin maan keskipisteestä mitattuna ero on vain n. 15%).

Samalla tulee myös ennätys siinä, kuinka kaukana nainen on maanpinnasta; Apollo-astronauteissa ei ollut yhtään naisia.

Lisäksi tästä on tulossa ensimmäinen lento, jolla yksityisten ihmisten on tarkoitus tehdä avaruuskävely, kaikki aikaisemmat avaruuskävelyt on ollut valtiollisten astronauttien tekemiä.


Lähtöaika on ilmeisesti 3:38 floridan aikaa eli taitaa olla 10:38 suomen aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hei. Osaako joku vastata kuinka paljon tehokkaampia nykyiset raketit on verrattuna vaikka 1960-luvun edeltäjiin? Tehopainosuhde varmasti täs ajan kuluessa muuttunut, miten kallista on lähettää kilo tavaraa avaruuteen? Onko nämä SpaceX raketit jotenkin mullistavia tämän suhteen?



video joka tämän kysymyksen kirvoitti
 
Viimeksi muokattu:
kuinka paljon tehokkaampia
Tämähän ei ole se pointti, mutta vastaus on että eivät lainkaan. Tehon määrää se, paljonko ainetta ehtii polttaa(rakettimoottorin antotehon laskeminen on määritelmänvaraista). Siinä lajissa huippu tai taito sen saavuttamiseen varmasti tavoitettiin 1960-luvulla. Tarkoitettuun kysymykseesi suorituskyvystä ja taloudellisuudesta osaa varmaankin vastata joku oikea raketti-insinööri. Eikä se rakettimoottorin suorituskykykään ole vielä se juttu, vaan koko aluksen rakenne, materiaalitekniikka, valmistuskustannukset, moottorien työntövektorien ohjailtavuus ja laitteiston uudelleenkäytettävyys.
 
Hei. Osaako joku vastata kuinka paljon tehokkaampia nykyiset raketit on verrattuna vaikka 1960-luvun edeltäjiin? Tehopainosuhde varmasti täs ajan kuluessa muuttunut, miten kallista on lähettää kilo tavaraa avaruuteen? Onko nämä SpaceX raketit jotenkin mullistavia tämän suhteen?



video joka tämän kysymyksen kirvoitti


"Tehokkaampi" on väärä sana kysyä.

Maailman suurimman lastin kiertoradalle toimittanut raketti tehtiin 1960-luvulla, kuulennoilla käytetty Saturn V. Se oli vuosikymmeniä maailman järein koskaan lentänyt raketti, kunnes SpaceXn Starship meni sen ohi. Mutta Starship ei ole vielä toimittanut mitään hyötykuormaa kiertoradalle, sitä vasta koelennetään.

Paras metriikka on se, paljonko tulee kustannuksia/kiertoradalle toimitettu painokilo.
ja siinä vuosikymmeniin ei tullut merkittävää kehitystä sukkulan failattua alkuperäiset tavoitteensa ja maksettuaan paljon enemmän kuin sen piti maksaa,
kunnes SpaceX totaalisesti mullisti tilanteen

1960-luku:

Kuulennoilla käytetyn Saturn V:n laukaisun marginaalikustannukset olisivat nykyrahassa jossain 1.5 miljardin luokassa, kapasiteetti n. 125 tonnia, eli kustannus n. $12000/kg

1980-luku:

STS-sukkulalla kapasiteetti oli n. 27.5 tonnia ja laukaisun marginaalikustannus oli sukkulaohjelman loppupuolella n. 400 miljardia/laukaisu, eli kustannus oli n. €15000/kg. (nykyrahassa vähän enemmän)

2000-luku ennen SpaceXää:

Boeingin ja Lockheedin yhteisyritys ULAn Atlas V-raketin järeimmällä mallilla laukaisukustannukset taisi olla nykyään n. 200 miljoonan luokkaa, ja kapasiteetti n. 20 tonnia, eli kustannus n. $10000/kg.

Tässä voi olla mukana vähän katemarginaalia joten todellinen marginaalikustannus voi olla hiukan, muttei merkittävästi pienempi.

SpaceX:

1) SpaceXn Falcon 9llä kertakäyttöisenä saadaan kiertoradalle toimitettua n. 20 tonnia laukaisukustannusten ollessa luokkaa 60 miljoonaa. Eli hinta n. $3000/kg.

ELi laukaisuissa matalalle kiertoradalle SpaceX pudotti Falcon 9llä poisheitettävänäkin versiona laukaisukustannuksia n. kolmasosaan. Tosin korkeammilla kiertoradoilla ero ULAn raketteihin jäi pienemmäksi, koska Falcon 9n suorituskyky putoaa enemmän korkeammille kiertoradaille laukaistessa, jonnekin GTOlle laukaistessa ero enää n. kaksinkertainen SpaceXn Falcon9n hyväksi.

2) SpaceXn ykkösvaiheen uudelleenkäytöstä tuli rutiinia. Laskeutumalla ykkösvaiheella lautalle raketin kapasiteetti putoaa n. 15 tonnin luokkaan, mutta laukaisun kustannukset putoavat myös jonnekin n. 15 miljoonan luokkaan. Eli hinta n. $1000e/kg



Ja siinä vaiheessa kun Starship tulee operatiivisen käyttöön(eli n. ensi vuonna tai tänä vuonna loppuvuodesta), se toimittaa kiertoradalle sen ~100 tonnia hinnalla, joka on jossain kymmenen miljoonan luokassa/laukaisu, eli pudottanee tuon kilogramman hinnan vielä n. kymmenesosaan nykyisestä. Ja tämä tulee vielä paranemaan Starshipin myöhempien versioiden myötä, mm. Raptor-moottorin tuleva kolmosversio on sekä tehokkaampi että halvempi valmistaa joten sekä raketin kapasiteetti tulee paranemaan että laukaisukustannukset pikku hiljaa laskemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hatunnosto hkultalalle kattavasta vastauksesta, ymmärsit kuitenkin täysin mitä yritin kysyä. Maallikko ei välttämättä ole yhtään kärryillä näistä asioista (niin kuin minä en ole) ennen kuin joku kansantajuistaa ja vääntää nämä asiat rautalangasta
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom