Avaruusrakettien laukaisu- ja laskeutumisseuranta

Linkkaan tähän myös Salimäen blogin johon päivittyvät lähes kaikki laukaisutapahtumat. http://avaruusmatka.blogspot.fi/
Käykää tarkistamassa mieluummin laukaisut tuolta tai täältä kuin murobbs:n vastaavasta threadista, niin ei tule turhia klikkauksia ja mainosrahoja niille jotka eivät niitä ansaitse.
Jatkossa voin linkkailla näitä laukaisuja tänne kunnes Salimäki itse löytää paikalle.
Laukaisuista ja muista tärkeistä avaruuteen liittyvistä tapahtumista tulee pääsääntöisesti löytymään thread myös räbästä, siellä kommentointi on vapaamuotoisempaa, sopii paremmin minulle. :)
 
Komeeta settiä. Onko tuosta kiinalaisten asema-protosta jotain saittia missä olisi tarkempia tietoja?
 
Viimeisin SpaceX-laukaisu ja -laskeutuminen. T- 10s kohdassa 19m28s.

 
Viimeksi muokattu:
SpaceX -laukaisu ja -laskeutuminen, helmikuun 19. päivä.



- - -



- - -



- - -

 
Viimeksi muokattu:
SpaceX -laukaisu ja -laskeutuminen, toukokuun 1. päivä. Tällä kertaa uutta on kantoraketin nopeus- ja korkeustiedot, ja kameran kuvakulmat.

 
Laskeutumisessa kovia kokenut Bulgariasat 1:n kantoraketti videoilla. Vinossa on, ihan selvästi. Toivottavasti saamme joskus nähdä laskeutumisvideon.


 
Joskus sunnuntai-maanantai-välillä (USAssa 2. heinäkuuta) on spaceX:llä taas laukaisu(Intelsat 35e). Tarkkaa kellonaikaa en vielä löytänyt.

Tällä kertaa samalta laukaisupaikalta vain n. 9 päivää edellisen jälkeen, ja välissä myös yksi laukaisu toiselta laukaisupaikalta. SpaceX saanut hyvin tihennettyä laukaisuväliään.
 
Intelsat 35e:n laukaisu SpaceX:n Falcon 9:llä aiotaan tehdä suomen aikaa klo 02:36 ensi yönä.

Tai siis laukaisuikkuna aukeaa klo 02:36, laukaisu voidaan tehdä hiukan myöhemminkin.

Webcast tulee löytymään osoitteesta Intelsat 35e Mission | SpaceX

Raketin ykkösvaiheella ei yritetä laskeutumista, sateliitti on niin painava, että tarvitaan koko raketin kapasiteetti käyttöön eikä voida jättää polttoainetta laskeutumista varten.


Tuntuisi nyt menevän melko 30-40-30 nuo ei laskeutumista, lautalle laskeutuminen, maalle laskeutuminen, melkein yhtä paljon kaikkia.
 
SpaceX static fire Formosat-5 Falcon 9, aims for another ASDS landing | NASASpaceFlight.com

Huomenna on jälleen tulossa Falcon 9 -laukaisu,
Formosat-5 Vandenbergistä napojen kautta kiertävälle SSO-radalle.

Sateliitti on niin pieni ja kevyt että polttoainetta riittäisi ykkösvaiheella palata takaisin Vandenbergiinkin, mutta ilmeisesti tähän ei saatu lupaa, tai laskeutumisalusta tai sen laitteisto ei ole vielä valmis, ja ykkösvaihe laskeutuu "Just Read The Instructions"-nimiselle lautalle merelle.

Käytettävä raketti on ilmeisesti vanhempaa mallia eikä uutta block 4-mallia; Vanhanmallisia raketteja on vielä jäljellä valmistettuna käyttämättä(ja monta käytettynä), ja tällä laukaisulla block 4-mallin paremmasta suorituskyvystä ei sateliitin pienen painon takia olisi mitään iloa.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän että ketju on jatkumoa muron alkuperäisestä mutta kun ei niitä sukkuloita ole enää lentänyt pitkään aikaan...
 
SpaceX:n falcon heavy nytkähti hieman eteenpäin kun kaikki kolme corea saatiin testattua:

Viimeisin ennustettu ensilento päivä taisi olla marraskuussa, mutta enpä odottelisi kovin paljoa kun lykätty useampaan otteeseen.
 
SpaceX:n falcon heavy nytkähti hieman eteenpäin kun kaikki kolme corea saatiin testattua:

Viimeisin ennustettu ensilento päivä taisi olla marraskuussa, mutta enpä odottelisi kovin paljoa kun lykätty useampaan otteeseen.


Ilmeisesti aikataulussa tällä hetkellä rajoittavana tekijänä on tuon laukaisualusta LC-39A:n muuttaminen tukemaan Falcon Heavyä.

Alunperin suunnitelmana oli laukaista Falcon 9:jä laukaisualusta SLC-40ltä samalla kun LC-39A:ta modataan, mutta kun viime talvena yksi Falcon 9 räjähti laukaisualustalla SLC-40 ja vaurioitti sitä, LC-39A piti ottaa mahdollisimman nopeasti käyttöön "varalaukaisualustana" Falcon 9lle, siksi aikaa kun SLC-40stä korjataan, jotta F9-laukaisut saadaan mahdllisimman nopeasti jatkumaan, ja kun LC-39A on aktiivisessa käytössä, ei sitä voida samaan aikaan päivittää tukemaan Falcon Heavyä.

Tuossa keskikesästä oli joku reilun kuukauden laukaisutauko(johon syynä oli yleinen CCAFS(*)/KSC(*):n huoltotauko, jolloin kaikkien laukaisualustojn yhteiset laukaisuseurantatutkat yms. olivat poissa käytöstä), jonka aikana osa näistä muutostöistä tehtiin, mutta ilmeisesti ei kaikkia, ja loput muutostyöt tehdään ilmeisesti vasta sitten kun SLC-40 on saatu otettua taas käyttöön ja normaalit Falcon 9 -laukaisut siirrettyä sinne


(*) CCAFS = Cape Canaveral Air Force Station , LC-40 on tällä aluella
(*) KSC = Kennedy Space Center, LC-39A on tällä alueella

Molemmat alueet ovat siis ihan vierekkäin, mutta CCAFS on ilmavoimien aluetta, KSC NASAn aluetta.
 
Wikissä väittävät, että laukaisevat tämän vuoden loppupuolella Falcon X Heavyn eli siis tuskin, jos laukaisualustoissa häikkää..
Meinaan aika jytkyn kokoinen, jos tuokin tulee hienosti alas. Lisäsäiliöt ei taida tulla ehjänä vai laskuvarjolla ehjänä?
Onhan tuo Falcon X myöskin iso aikaisempiin verrattuna.
Niin oliko tuossa ylemmässä pätkässä Falcon 9 Heavy?
mthKcj7.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Wikissä väittävät,

Missä wikissä?

että laukaisevat tämän vuoden loppupuolella Falcon X Heavyn eli siis tuskin, jos laukaisualustoissa häikkää..
Meinaan aika jytkyn kokoinen, jos tuokin tulee hienosti alas. Lisäsäiliöt ei taida tulla ehjänä vai laskuvarjolla ehjänä?
Onhan tuo Falcon X myöskin iso aikaisempiin verrattuna.
Niin oliko tuossa ylemmässä pätkässä Falcon 9 Heavy?
mthKcj7.jpg

Tuo kuva on spekulaatiota joka pohjaa ikivanhaan suunnitelmaan, joka on mennyt täysin uusiksi.

Falcon 9 on tuon jälkeen saanut n. puolitoistakertaisesti lisää työntövoimaa ja n. puolitoistakertaisesti korkeutta, ja sen kapasiteetti on melkein tuplaantunut. Falcon Heavy perustuu Falcon 9iin.

Mitään Merlin 2sta, Falcon X:ää, X Heavyä eikä XX:ää ei ole tulossa.

Ja nuo "Lisärungot" lentävät takaisin ja laskeutuvat ihan omalla rakettimoottorillaan. Laskuvarjojen käytöstä vaiheiden laskeutumissa SpaceX luopui todella monta vuotta sitten, koska vaiheet eivät kestäneet niiden varassa palaamista. Ongelma tuli joko ilmakehääseen palaamisesta liian suurella vauhdilla, tai kolahduksesta mereen osuessa, en ole varma, kummasta.

Sen sijaan muutaman vuoden päästä on tulossa "Raptor" niminen täyden virtauksen vaiheistettu polttokammio-periaattella toimiva metaania polttava uusi moottori, joka tulee työntövoimaltaan olemaan n. kolminkertainen Merlin 1D:n uusimpiin versioihin nähden, ja ominaisimpulssiltaan (polttoainetaloudellisuudeltaan) paljon Merlin 1D:tä parempi, ja lisäksi se tulee kestämän paremmin suuren määrään uudellenkäyttöjä.


Tätä tullaan käyttämään uudessa "BFR/ITS"-raketissa, joka tulee olemaan kapasiteetiltaan maailman suurin koskaan rakennetut raketti, jopa kuulennoilla käytettyä Saturn V:sta suurmpi, ja jonka kakkosvaihe ei ole vain kakkosvaihe vaan uudelleenkäytettävä sukkula joka voi lentää Marsiin asti ja kuljettaa myös ihmisiä, tosin Marsiin lentoa varten se tarvii tankata maan kiertoradalla, ja Marsista palaamista varten se pitää tankata Marsissa.
Tämän kehittämisessä loppuun menee kuitenkin muutama vuosi ja Falcon Heavyä tarvitaan ainakin siihen asti kunnes tämä on saatu toimimaan ja tälle rakennettua tarpeelliset laukaisualustat.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan olisi pitänyt katsoa suorilta SpaceX-sivuilta minkälaisia tuotteita on olemassa Falcon 9 ja Falcon Heavy(joka toistaiseksi ei ole vielä noussut kertaakaan)..:facepalm: Dragon rahtaa tavaraa ISS:lle.

Falcon Heavyn jälkeen tulee "BFR/ITS"-raketti kehitykseen tai joku muu? Nähtävästi ne kehittää noita entisiäkin.
Kelailin vaan, että "BFR/ITS"-raketti on mars-raketti, että kaupallinen taho ei kovin rahoita tuollaista hanketta, että valtio enimmäkseen.
 
Falcon Heavyn jälkeen tulee "BFR/ITS"-raketti kehitykseen tai joku muu? Nähtävästi ne kehittää noita entisiäkin.
Kelailin vaan, että "BFR/ITS"-raketti on mars-raketti, että kaupallinen taho ei kovin rahoita tuollaista hanketta, että valtio enimmäkseen.

Valtio ei ole vielä luvannut tuolle yhtään rahoitusta, NASA kehittää(tai muut firmat kehittävät NASAlle) omaa huonompaa ja kalliimpaa SLS-rakettiaan (jonka päätarkoitus on tuottaa työpaikkoja Floridaan ja Alabamaan)

SpaceX tekee rahaa Falcon 9-laukaisuilla ja pian myös Falcon Heavy-laukaisuilla, ei maksa sijottajilleen ollenkaan osinkoja ja tulee käyttämään kaikki näistä F9/FH-laukaisuista tulleet voitot tuon BFR/ITSn kehittämiseen.

Elon Musk pitää itsellään >50% SpaceXn äänivaltaisista osakkeista jolloin se voi näin tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Valtio ei ole vielä luvannut tuolle yhtään rahoitusta, NASA kehittää(tai muut firmat kehittävät NASAlle) omaa huonompaa ja kalliimpaa SLS-rakettiaan (jonka päätarkoitus on tuottaa työpaikkoja Floridaan ja Alabamaan)

SpaceX tekee rahaa Falcon 9-laukaisuilla ja pian myös Falcon Heavy-laukaisuilla, ei maksa sijottajilleen ollenkaan osinkoja ja tulee käyttämään kaikki näistä F9/FH-laukaisuista tulleet voitot tuon BFR/ITSn kehittämiseen.

Elon Musk pitää itsellään >50% SpaceXn äänivaltaisista osakkeista jolloin se voi näin tehdä.
Falcon Heavyn maksavat asiakkaat ja sen laukaisuilla rahan tekeminen on minusta vielä vähän arvuuttelua. Falcon 9:llehän on jonoksi asti asiakkaita, mutta tietääkseni ainakaan vielä kaupallisia Heavyn laukausuja ei ole julkaistu.

Kyseessä on nähdäkseni kaupallisessa mielessä myös vähän ikävä muna-kana ongelma. Ennenkuin Heavy on toimivaksi todistettu, on ikävä suunnitella payloadeja sitä varten ja toisaalta mikään muille raketeille suunniteltu kuorma ei Falcon Heavyn kapasiteettia tarvitse, niin sen on vaikea kaapata markkinaosuuksia suoraan muilta. Raketin pitää luoda oma markkinansa tyhjästä. Falcon 9:llä oli paljon helpompaa, sillä sen kapasiteettiä hyödyntävä markkina oli olemassa.

Onneksi sentään GTO launcheja voidaan niputtaa yhteen, jolloin Falcon Heavylle voidaan löytää alkuvaiheessa kaupallisia asiakkaita yhdistämällä useampia GEO-launcheja samaan laukaisuun.

Muuta kaupallista käyttöä en ainakaan tällä hetkellä 60t LEO-launcheille oikein näe, ellei jenkkiarmeijalla ole sitten jotain ihan ihmeellisiä virityksiä / suunnitelmia valmiina varastossa SLS:ää / Falcon Heavyä varten.

Ehkä Musk laukaisee jonkun single-launch avaruushotellin kiertoradalle ja alkaa raahata porukkaa Dragonilla sinne?
 
OT: Tieteen Kuvalehdessä oli juttua, että kaukana tulevaisuudessa poimitaan avaruudesta arvometallia täynnä olevia meteoriitteja maahan. Meinaan, että noilla oikein isoilla jytkyillä voi olla hyvinkin arvokasta käyttöä.
 
Falcon Heavyn maksavat asiakkaat ja sen laukaisuilla rahan tekeminen on minusta vielä vähän arvuuttelua. Falcon 9:llehän on jonoksi asti asiakkaita, mutta tietääkseni ainakaan vielä kaupallisia Heavyn laukausuja ei ole julkaistu.

Muistaakseni jonkun ihan kaupallisen sateliitin kanssa on ollut vähän vekslausta sen suhteen, että laukaistaanko se Falcon 9:llä täysin kertakäyttömoodissa, vai falcon heavyllä kaikki ykkösvaiheet palauttaen.

Mutta tämä saattoi mennä toiseenkin suuntaan, että piti alunpein laukaista falcon heavyllä mutta vaihdettin falcon 9iin kun heavy on myöhästynyt ja 9llä saatiin tuoreimpien päivitysten jälkeen kertakäyttöisenäkin riittävä kapasiteetti, ja aikataulu painoi päälle.

Tällaiset juuri falcon 9n kapasiteetin äärirajoille menevät sateliitit kuitenkin voi olla halvempi laukaista falcon heavyllä.

Kyseessä on nähdäkseni kaupallisessa mielessä myös vähän ikävä muna-kana ongelma. Ennenkuin Heavy on toimivaksi todistettu, on ikävä suunnitella payloadeja sitä varten ja toisaalta mikään muille raketeille suunniteltu kuorma ei Falcon Heavyn kapasiteettia tarvitse, niin sen on vaikea kaapata markkinaosuuksia suoraan muilta. Raketin pitää luoda oma markkinansa tyhjästä.

Ariane V, Delta IVH ja Atlas 551 ovat kuitenkin kaikki jo vanhoja tuttuja raketteja jotka on olleet käytössä kauan, ja niiden kapasiteetti GTOlle on paljon suurempi kuin F9n (vanhojen versioiden, tai uusien versioiden, kun 1. vaihe palaa takaisin) ja jonkin verran suurempi kuin uudellakaan F9llä kertakäyttöisenä.

Tämän takia on noita 8 tonnin kokoluokankin GEO-sateliitteja on jo tekeillä. Ja tällaista 8 tonnin sateliittia F9n nykyversio ei nosta GTOlle ollenkaan ja tuleva block5 -versio vain kertakäyttöisenä.

Ja jo pelkästään puolustusministeriön payloadit on oma premium-markkinansa, joissa on todella mehukkaat katteet; Jotkut ilmavoimien vakoilusateliitit yms. on todella isoja, ja niitä on aiemmin kyetty laukaisemaan vain Delta IVH:lla, jonka hintalappu taitaa muistaakseni olla 400 miljoonaa dollarin luokassa. SpaceX voi myydä tällaisen laukaisun Falcon Heavyn vaikka 250 miljoonalla ja ottaa siitä helposti yli 100 miljoonan voiton.


Ja nythän SpaceX on jo luonut tyhjästä uuden markkinasegmentin Falcon Heavylle: Kuun kiertoajelu.

Joku yksityinen ihminen on jo sopinut SpaceX:n kanssa siitä hän pääsee kaverinsa (todennäköisesti varmaan puoliso) kanssa matkalle kuun ympäri. Hintalapuksi tälle tullee varmaan jotain 200 miljoonan seutuvilla.

Ja luulisin, että tämän lennon jälkeen joku muu miljardööri haluaa samanlaiselle reissulle.

Falcon 9:llä oli paljon helpompaa, sillä sen kapasiteettiä hyödyntävä markkina oli olemassa.

Onneksi sentään GTO launcheja voidaan niputtaa yhteen, jolloin Falcon Heavylle voidaan löytää alkuvaiheessa kaupallisia asiakkaita yhdistämällä useampia GEO-launcheja samaan laukaisuun.
Tämä yhteenniputus tosin käytännössä kannattaa tehdä melko harvoin, kun sateliittien pitää olla sopivia mm. kohderatapaikaltaaan(tai toisen pitää käyttää pitkä aika ratapaikan vaihtamisen) ja pitää saada kuvio sopimaan molemmille asiakkaille yms.

Muuta kaupallista käyttöä en ainakaan tällä hetkellä 60t LEO-launcheille oikein näe, ellei jenkkiarmeijalla ole sitten jotain ihan ihmeellisiä virityksiä / suunnitelmia valmiina varastossa SLS:ää / Falcon Heavyä varten.

Ei ketään(paitsi Bigelowia ehkä) kiinnosta 60 tonnin LEO-laukaisut, eikä se ole Falcon Heavyn pointtikaan. Rakettien kapasiteetit vaan tyypillisesti ilmoitetaan LEO-lukuina, vaikka GTO-payload olisi usein se paljon merkityksellisempi.

Vaan se Falcon Heavyn pointti on ne >15 tonnin LEO-laukaisut ja >6 tonnin GTO-laukaisut, joilla F9n uudelleenkäyttö ei onnistu,
tai >20 tonnin LEO-laukaisut ja >8 tonnin GTO-laukaisut, joihin F9 ei yltä edes kertakäyttäisenä.



Ehkä Musk laukaisee jonkun single-launch avaruushotellin kiertoradalle ja alkaa raahata porukkaa Dragonilla sinne?

Sen hotellin tosin tulee omistamaan ja rakentamaan herra Bigelow, ei Elon Musk/SpaceX.

Bigelow Aerospace - Wikipedia

Mutta Bigelow tulee todennäköisesti käyttämään SpaceXää alihankkijana laukaisuille.
 
Viimeksi muokattu:


Lisäys: Innoissani odotan ensimmäisen SpaceX-kantoraketin laskeutumista ilman jalkoja.

Kohdassa 8m18s:

 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo uutta vai vanhaa mallia oleva roadster?

Jos vanha, niin hyvin ymmärrettävää että sen voi laukoa avaruuteen pois uuden tilalta.

Toisaalta, jos uusi, niin voi ainakin mainostaa maailman nopeimmaksi autoksi. Marsiin vievällä radalla nimittäin nopeutta on aika paljon.
 
SpaceX Falcon 9 - Zuma (7.1.2017)

zuma-online-personal-website.jpg


ldKPQib.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vähän lentoratalaskentaa videon perusteella:

Korkeimmillaan ykkösvaihe kävi 125km korkeudessa, ja nopeus oli tällöin 1485 km/h. Eli tällöin kaikki nopeus oli vaakasuuntaista, eli paluumatkanvaapasuuntainen nopeus 1485 km/h.

Vaiheiden irrotessa toisistaan nopeus oli n. 6020 km/h ja korkeus 62km/h.

Eli tämän jälkeen ykkösvaihe jatkoi nousuaan vielä 63 km/h.

Jos boostback burn tapahtui vaakasuoraan, tarkoittaa sen, että ykkösvaiheella oli sen verran kineettistaä energiaa että sillä nousee tuon 63 km/h, eli n. 63000 * 9.81 J/kg. Nopeutena tämä tarkoittaa 1112 m/s. = 4002 km/h.

Tästä voi pythagoraan kaavalla laskea, että vaiheiden irtautuessa vaakasuuntainen nopeus oli n. 4500 km/h.

Boostback-burnin piti siis näillä laskelmilla tehdä 1485 + 4500 =~ 5985 km/h suuruinen nopeudenmuutos raketille.

Aika paljon, käytännössä yhtä suuri nopeudenmuutos kuin koko ykkösvaiheen "normaalin työvaiheen" aikana, mutta polttoaineen kulutus boostback-burnin aikana on kuitenkin monta kertaa pienempi, koska
1) pelkkä ykkösvaihe tankit melko tyhjänä on monta kertaa kevyempi kuin ykkösvaihe tankit täynnä+ kakkosvaihe + payload
2) ykkösvaiheen "normaalin työvaiheen" aikana paljon energiaa hukataan myös sen 62km matkan kiipeämiseen, sekä painovoimahäviöihin(eri asia kuin hyötytyö painovoimaa vastaan) sekä ilmanvastushäviöihin

Jos boostback-poltto on tehty optimaalisesti, se ei kuitenkaan ole tehty ihan vaakasuoraan, koska tekemällä se ihan hiukan yläviistoon saadaan raketille lisää lentoaikaa paluumatkaan, jolloin paluumatkalle riittää pienempi nopeus. Tarpeeksi lievä yläviisto voittaa lentoajan kautta enemmän kuin mitä hävitään sille että työntövoima ei tehdä vaakasuoraan minkä suuuntaista nopeutta lopulta halutaan.

Tämä tarkoittaa, että vaakasuuntainen nopeus saattoi vaiheiden irtaantumishetkellä olla vielä hiukan suurempi kuin tuo 4500km/h, ja pystysuuntainen hiukan pienempi kuin tuo 4000km/h , ja boostback-burn oli hiukan suurempi kuin mitä yllä laskin, sekä sen takia, että vaakasuuntaista nopeudenmuutosta tarvittiin enemmän, sekä sen takia, että se pystysuuntainen komponentti joka nosti lakipisteen 125km:ään heikensi hiukan sen vaakasuuntaisen "hyötysuhdetta").

Eli käytännössä boostback-burniin saatettiin käyttää jopa inasen enemmän delta-v:tä kuin ykkösvaiheen varsinaiseen lentoon.


6000 km/h delta-v boostback-burnille tarkoittaisi merlin 1d:n tyhjiöominaisimpulssilla(311s) sitä, että raketin + polttoaineen massa ennen boostback burnia on 1.73-kertainen sen massaan boostback-burnin jälkeen verrattuna, tai toisinpäin laskettuna, että raketti käyttää 42% "alkuperäisestä kokonaismassastaan" tuohon boostback burniin ja jäljelle jää 58%.



Montaakos moottoria tuossa boostback-burnin aikana käytettiin? jossain videolla näkyi kolme? Pitääkö sama vielä paikkaansa? Täydet 9 voisi johtaa n. 15-20g kiihtyvyyteen joka voisi olla raketille liikaa?
 
Viimeksi muokattu:
SpaceX laukaisi viime yönä Falcon 9llä SES-16/Govsat-sateliitin, geostationääriselle siirtoradalle.

Ykkösvaiheena oli jo kertaalleen käytetty Falcon 9n vanha block 3-malli.

Tällä kertaa "Of Course I Still Love You" -lautta ei ollut vastassa atlantilla, koska se valmistautuu seilaamaan ottamaan vastaan Falcon Heavyn ensilennon keskirungon vajaan viikon päästä kauempana atlantilla, eikä se olisi ehtinyt tekemään kahta keikkaa viikon sisään, ja SpaceX ei muutenkaan aio käyttää raketin vanhoja versiota kahta kertaa enempää.

Raketin 1. vaiheessa oli kuitenkin siivekkeet ja jalat asennettuna, ja lennolla testattiin laskeutumista yhden moottorin sijasta kolmella moottorilla, lähestyen merenpintaa paljon suuremmalla nopeudella ja aivan viime hetkellä tehden jarrutuksen paljon suuremmalla voimalla.
Pointtina oli vain saada lisää dataa raketin ohjausalgoritmin parantamiseksi laskeutumistilanteessa.
Raketin ei odotettu selviävän tästä, vaan sen piti hajota veteen iskeytyessään ja päätyä palasina merenpohjaan.

Mutta nyt kävikin näin:



SpaceX onnistui siis saamaan talteen jo sellaisenkin rakettinsa, jonka aikoi heittää menemään.

Tai siis raketin "poisheittäminen" ei onnistunutkaan, raketti ei suostunut kuolemaan.
 
Montaakos moottoria tuossa boostback-burnin aikana käytettiin? jossain videolla näkyi kolme? Pitääkö sama vielä paikkaansa? Täydet 9 voisi johtaa n. 15-20g kiihtyvyyteen joka voisi olla raketille liikaa?

Entry burnissa käytetään kolmea ja ne on porrastettu, käsittääkseni ensin keskimmäinen ja sitten kaksi reunimmaista. Tämä muodostaa hienon lämpökilven, näkyy videolla 19:40 eteenpäin.


Taitaa se boostback-burnikin käyttää kolmea mutta en yhtäkkiä löytänyt videota missä se S1:n perä näkyisi S2:n peräkamerasta kolme moottoria päällä mutta käyttävät varmaan samanlaista porrastusta kuin entry burnissa.
Tuossa samalla videolla ~16:15 eteenpäin näkyy kuinka keskimmäinen moottori syttyy mutta sitten jää vakuumi Merlinin, mikä se termi on suomeksi(?), suuttimen taakse piiloon.


Ja se laskeutuminen on nyt sitten ainakin tähän asti ollut vain sillä yhdellä.
Tuo kolmen moottorin laskeutuminen on kyllä mielenkiintoinen konsepti ja olen itsekin hieman yllättynyt ettei se "suostunut kuolemaan".
SpaceX sai kerättyä hienoa dataa ja jos käyvät hinaamassa sen sieltä talteen niin saavat sen fyysisestä tutkimisestakin vielä lisää hyvää dataa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikahan varjo menee 25:15 kohdassa ? Joku osanen varmaan, mutta aika paljon ennen solar panelin aukenemista (tosin voi siihenkin liiittya).

26:42 nakyy joku space bug vasemmalla alhaalla :) Joku epaili etta pikkunen hamahakki ois paassy ilmas kyydilla avaruuteen. :)
 
Taitaa se boostback-burnikin käyttää kolmea mutta en yhtäkkiä löytänyt videota missä se S1:n perä näkyisi S2:n peräkamerasta kolme moottoria päällä mutta käyttävät varmaan samanlaista porrastusta kuin entry burnissa.
Tuossa samalla videolla ~16:15 eteenpäin näkyy kuinka keskimmäinen moottori syttyy mutta sitten jää vakuumi Merlinin, mikä se termi on suomeksi(?), suuttimen taakse piiloon.

@hkultala Tätä videota minä hain, kolmea se käytti ainakin tuolloin ja veikkaampa että käyttää edelleen.
14:21 stage sep, keskimmäisin moottori syttyy 14:34 ja loput kaksi 14:42-43


Jos joku ei ole katsonut tätä NROL-76 laukaisua niin suosittelen. Helvetin hyvä camera tracking koko matkalta, varsinkin laskeutumisen aikana hieno kuvakulma.
 


Laukaisu 20:30 suomen aikaa, live stream esim tästä


Päivitetty animaatio


Videolla soi David Bowien "Life on Mars", soittaakohan se Roadster edelleen kuitenkin sitä Space Oddityä?
 
Toivottavasti lähtö tapahtuu huomenna ja ajoissa. Ei muuten mutta paluumatka suomeen alkaa klo23 täkäläistä aikaa ja pitää ajaa vielä Miamiin.

Eikös lentokone olisi melkein se paras paikka sitä laukaisua katsoa? tosin niin paljoa se ei voi kuitenkaan myöhästyä, laukaisuikkuna on kolmen tunnin mittainen.
 
Toivottavasti saavat laukaistua ja onnistuu, huumorijuttu kyllä tuo teslan laukaisu. Ajattelin aiemmin että se on vitsi kun scott manley siitä puhui mutta ehei :D
 
Toivottavasti saavat laukaistua ja onnistuu, huumorijuttu kyllä tuo teslan laukaisu. Ajattelin aiemmin että se on vitsi kun scott manley siitä puhui mutta ehei :D

Elon Muskin vitsit on siitä hassuja, että se todellinen vitsi on siinä, että tyyppi oikeasti toteuttaa ne vitseinä laukomansa asiat.

Elon Musk@twitter sanoi:
"Traffic is driving me nuts. Am going to build a tunnel boring machine and just start digging..."

Ja perusti sitten the boring companyn ja nyt on jo kaksi tunnelinkaivuukonetta hankittu tai rakennettu ja jo pari kilsaa tunnelia kaivettu.

Elon Musk@twitter sanoi:
After 50k hats, we will start selling The Boring Company flamethrower

Nyt on sitten liekinheittimetkin jo loppuunmyyty.


Mitähän seuravaksi...


Ja Tesla-autojen äänijärjestelmä "goes up to eleven" ja joissain tesla-autoissa on myös "Ludicrous mode", eli toteuttaa myös muiden vitsejä, ei vain omiaan.
 
Eikö toi virallinen streami alkanutkaan 20.30, vielä sanoo että 85 min streamin alkuun? E: Taitaa kusta toi mittari kun pomppasi 115 minuuttiin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 467
Viestejä
4 538 753
Jäsenet
74 800
Uusin jäsen
Eemu04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom