Falcon Heavyn maksavat asiakkaat ja sen laukaisuilla rahan tekeminen on minusta vielä vähän arvuuttelua. Falcon 9:llehän on jonoksi asti asiakkaita, mutta tietääkseni ainakaan vielä kaupallisia Heavyn laukausuja ei ole julkaistu.
Muistaakseni jonkun ihan kaupallisen sateliitin kanssa on ollut vähän vekslausta sen suhteen, että laukaistaanko se Falcon 9:llä täysin kertakäyttömoodissa, vai falcon heavyllä kaikki ykkösvaiheet palauttaen.
Mutta tämä saattoi mennä toiseenkin suuntaan, että piti alunpein laukaista falcon heavyllä mutta vaihdettin falcon 9iin kun heavy on myöhästynyt ja 9llä saatiin tuoreimpien päivitysten jälkeen kertakäyttöisenäkin riittävä kapasiteetti, ja aikataulu painoi päälle.
Tällaiset juuri falcon 9n kapasiteetin äärirajoille menevät sateliitit kuitenkin voi olla halvempi laukaista falcon heavyllä.
Kyseessä on nähdäkseni kaupallisessa mielessä myös vähän ikävä muna-kana ongelma. Ennenkuin Heavy on toimivaksi todistettu, on ikävä suunnitella payloadeja sitä varten ja toisaalta mikään muille raketeille suunniteltu kuorma ei Falcon Heavyn kapasiteettia tarvitse, niin sen on vaikea kaapata markkinaosuuksia suoraan muilta. Raketin pitää luoda oma markkinansa tyhjästä.
Ariane V, Delta IVH ja Atlas 551 ovat kuitenkin kaikki jo vanhoja tuttuja raketteja jotka on olleet käytössä kauan, ja niiden kapasiteetti GTOlle on paljon suurempi kuin F9n (vanhojen versioiden, tai uusien versioiden, kun 1. vaihe palaa takaisin) ja jonkin verran suurempi kuin uudellakaan F9llä kertakäyttöisenä.
Tämän takia on noita 8 tonnin kokoluokankin GEO-sateliitteja on jo tekeillä. Ja tällaista 8 tonnin sateliittia F9n nykyversio ei nosta GTOlle ollenkaan ja tuleva block5 -versio vain kertakäyttöisenä.
Ja jo pelkästään puolustusministeriön payloadit on oma premium-markkinansa, joissa on todella mehukkaat katteet; Jotkut ilmavoimien vakoilusateliitit yms. on todella isoja, ja niitä on aiemmin kyetty laukaisemaan vain Delta IVH:lla, jonka hintalappu taitaa muistaakseni olla 400 miljoonaa dollarin luokassa. SpaceX voi myydä tällaisen laukaisun Falcon Heavyn vaikka 250 miljoonalla ja ottaa siitä helposti yli 100 miljoonan voiton.
Ja nythän SpaceX on jo luonut tyhjästä uuden markkinasegmentin Falcon Heavylle: Kuun kiertoajelu.
Joku yksityinen ihminen on jo sopinut SpaceX:n kanssa siitä hän pääsee kaverinsa (todennäköisesti varmaan puoliso) kanssa matkalle kuun ympäri. Hintalapuksi tälle tullee varmaan jotain 200 miljoonan seutuvilla.
Ja luulisin, että tämän lennon jälkeen joku muu miljardööri haluaa samanlaiselle reissulle.
Falcon 9:llä oli paljon helpompaa, sillä sen kapasiteettiä hyödyntävä markkina oli olemassa.
Onneksi sentään GTO launcheja voidaan niputtaa yhteen, jolloin Falcon Heavylle voidaan löytää alkuvaiheessa kaupallisia asiakkaita yhdistämällä useampia GEO-launcheja samaan laukaisuun.
Tämä yhteenniputus tosin käytännössä kannattaa tehdä melko harvoin, kun sateliittien pitää olla sopivia mm. kohderatapaikaltaaan(tai toisen pitää käyttää pitkä aika ratapaikan vaihtamisen) ja pitää saada kuvio sopimaan molemmille asiakkaille yms.
Muuta kaupallista käyttöä en ainakaan tällä hetkellä 60t LEO-launcheille oikein näe, ellei jenkkiarmeijalla ole sitten jotain ihan ihmeellisiä virityksiä / suunnitelmia valmiina varastossa SLS:ää / Falcon Heavyä varten.
Ei ketään(paitsi Bigelowia ehkä) kiinnosta 60 tonnin LEO-laukaisut, eikä se ole Falcon Heavyn pointtikaan. Rakettien kapasiteetit vaan tyypillisesti ilmoitetaan LEO-lukuina, vaikka GTO-payload olisi usein se paljon merkityksellisempi.
Vaan se Falcon Heavyn pointti on ne >15 tonnin LEO-laukaisut ja >6 tonnin GTO-laukaisut, joilla F9n uudelleenkäyttö ei onnistu,
tai >20 tonnin LEO-laukaisut ja >8 tonnin GTO-laukaisut, joihin F9 ei yltä edes kertakäyttäisenä.
Ehkä Musk laukaisee jonkun single-launch avaruushotellin kiertoradalle ja alkaa raahata porukkaa Dragonilla sinne?
Sen hotellin tosin tulee omistamaan ja rakentamaan herra Bigelow, ei Elon Musk/SpaceX.
Bigelow Aerospace - Wikipedia
Mutta Bigelow tulee todennäköisesti käyttämään SpaceXää alihankkijana laukaisuille.