Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Olet ajanut tuota matkaa todennäköisesti kaikkien muiden toimistosopulien kanssa samaan aikaan, kun olet saanut aikaiseksi tuollaisia matka-aikoja, hieman aiemmin tai myöhemmin lähtemällä olisit todennäköisesti päässyt tasaisiin 25-30 minuutin matka-aikoihin.
Tuolloin vielä päiväkotiin viemiset ja hakemiset saneli aika paljon aikatauluja. Onneksi pyörällä pääsi suurimman osan vuodesta mukavasti - ajan sillä noin 100 kertaa mielummin kuin kökötän autossa. Hämmentävän moni ajelee lyhyitä (alle 15km) työmatkoja autolla kesäkeleilläkin eikä tule edes mieleen kokeilla pyörällä menoa.
 
Tuolloin vielä päiväkotiin viemiset ja hakemiset saneli aika paljon aikatauluja. Onneksi pyörällä pääsi suurimman osan vuodesta mukavasti - ajan sillä noin 100 kertaa mielummin kuin kökötän autossa. Hämmentävän moni ajelee lyhyitä (alle 15km) työmatkoja autolla kesäkeleilläkin eikä tule edes mieleen kokeilla pyörällä menoa.
Joku 8km työmatka on vielä semmoinen, minkä polkemisen jälkeen ei välttämättä etarvitse suihkussa käydä. Itse aiemmin poljin kesällä ehkä puolet ajasta noin 14km matkan töihin, mutta kyllä se vaati sen suihkun ja aamulla vähän itsekuria, että matkaan viitsi lähteä. Sadepäivinä ei semmosta intoa löytynyt.

Toisaalta huomasin myös monesti, että kun tuon matkan kuitenkin vedin kohtuullisella vauhdilla, niin töissä ei ensimmäiseen tuntiin juuri kiinnostanut hiirikättä enempää liikkua. Muutenkin päivät tuntuivat välillä tehottomammilta, vaikka moni sanookin aamu-urheilun herättävän.
 
Eikös niillä ole ihan virallisena tavoitteena yksityisautoilun vähentäminen, ei pelkästään päästöjen?
Jos bussi, spåra ja fillari toimii stadilaiselle vihervassarille, sen pitää toimia kaikille muillekin. Yksityisautoilu on pahasta koska syyt ja se pitää lopettaa.
 
Eikös niillä ole ihan virallisena tavoitteena yksityisautoilun vähentäminen, ei pelkästään päästöjen?
Jos bussi, spåra ja fillari toimii stadilaiselle vihervassarille, sen pitää toimia kaikille muillekin. Yksityisautoilu on pahasta koska syyt ja se pitää lopettaa.

Jokaisen tulee tehdä valintoja mitä liikkumiseen tulee. Itse teimme sen valinnan, että järjestimme kokouksen Espoossa sen sijaan, että olisimme varanneet tilan Helsingin keskustasta ja illastaneet siellä.
 
Maaliskuuhan sen liikenteen verotuksen työryhmän tavoite on ollut, joten isommat muutokset vasta 2022 budjetissa.

Kappas, oli hatara muistikuva, että nyt syksyllä olisi julkaistu jotain pidemmän aikavälin suuntauksia.

Tuossa olikin noista autoedun verotuksista, jotka jo julkaistiinkin.


1 maaliskuuta 2021 työryhmä päättyy, joten silloin varmaan ne lopulliset muutokset julkaistaan.

 

Povaa hyvää hallituksen ”käyttäkää lisää julkisia” asenteella kun pohditaan nostetaanko lippujen hintoja kymmeniä prosentteja, vähennetäänkö vuoroja, vai miten (kunnilta tuskin turha odottaa lisää rahaa).

Mitä muuten tähän viimeaikaisen keskusteluun tulee, niin viimeksi kun kävin Helsingissä, menin omalla autolla, pysäköin ilmaiseksi hotellin eteen (la klo 18->). Reissulla pistin rahaa hotelliin, tein parin sadan ravintolalaskun ja kävin shoppailemassa (autolla helppo heittää lenkki mm. Varustelekan kautta jonne upposi satasia).

Jos keskustaan tulee ruuhkamaksut, pysäköintipaikat muuttuva kaikki maksulliseksi, niin olisi jäänyt varmaan koko reissu tekemättä. Aika lyhytnäköistä touhua pääkaupunkiseudun päättäjillä...
 

Povaa hyvää hallituksen ”käyttäkää lisää julkisia” asenteella kun pohditaan nostetaanko lippujen hintoja kymmeniä prosentteja, vähennetäänkö vuoroja, vai miten (kunnilta tuskin turha odottaa lisää rahaa).

Mitä muuten tähän viimeaikaisen keskusteluun tulee, niin viimeksi kun kävin Helsingissä, menin omalla autolla, pysäköin ilmaiseksi hotellin eteen (la klo 18->). Reissulla pistin rahaa hotelliin, tein parin sadan ravintolalaskun ja kävin shoppailemassa (autolla helppo heittää lenkki mm. Varustelekan kautta jonne upposi satasia).

Jos keskustaan tulee ruuhkamaksut, pysäköintipaikat muuttuva kaikki maksulliseksi, niin olisi jäänyt varmaan koko reissu tekemättä. Aika lyhytnäköistä touhua pääkaupunkiseudun päättäjillä...
En usko sinänsä, että noihin maksullisiin aikoihin tulee muutoksia vaan noita nykyisin täysin ilmasia paikkojahan halutaan maksullisiksi. Ei se sinänsä Helsingin näkökulmasta ole hyvä estää henkilöautoliikennettä sellaisina ajankohtina, kun siitä ei koidu oleellista haittaa. Se nyt on päivän selvä homma, että arkipäivisin kuitenkin jne tuon pysäköinnin pitää jotain maksaa.
 
Mitä hankalampaa ja kalliimpaa autoilu on keskustassa niin sitä enemmän kauempana olevat kauppakeskukset voittavat. Jos en asuisi keskustassa niin tuskin kävisinkään juuri koskaan. Autolla menisin mieluummin johonkin ostoksille minne autolla pääsee helposti ja saa pysäköidä ilmaiseksi.
 

Povaa hyvää hallituksen ”käyttäkää lisää julkisia” asenteella kun pohditaan nostetaanko lippujen hintoja kymmeniä prosentteja, vähennetäänkö vuoroja, vai miten (kunnilta tuskin turha odottaa lisää rahaa).
Tämä korona-aika on varsin poikkeuksellista ja vaikuttanee korkeintaan pari vuotta. HSL kyllä lähtee siitä tavoitteesta, että ei nosteta hintoja.
 
Tämä korona-aika on varsin poikkeuksellista ja vaikuttanee korkeintaan pari vuotta. HSL kyllä lähtee siitä tavoitteesta, että ei nosteta hintoja.
Ihmisillä kun on muutenkin kammo, sekä vähentynyt tarve, joukkoliikenteeseen, niin pari vuottakin tekee ihmeitä ihmisten asenteiden, ym. muuttamiseen. Vuosikin on pitkä aika maksella tai mennä (vieläkin paskemmilla) huonoilla aikatauluilla.
 
Nehän yritettiin jo saada sieltä pois, maan alle, mutta tämä ei vihreille kelvannut, kun siellä maan alla niillä olisi ollut liian hyvä ajaa kun liikenneruuhkat olisi vähentyneet.
Ei olisi vähentynyt. Keskustassa tiekapasiteetti on rajallinen resurssi, ja kun tiekapasiteettia tulee lisää niin ihmiset alkavat ajaa enemmän keskustaan ja keskustan kautta ja osa vaihtaa joukkoliikenteestä yksityisautoiluun. Tuohon puolentoista miljardin kokoomustunnelisuunnitelmaan sisältyi maan päällä vain muutaman sadan metrin verran autojen poistamista kaduilta, kun taas tunnelia olisi tullut monta kilometriä. Toinen asia on sitten se, että jos esim. tietullit otettaisiin pieninäkin käyttöön, niin luultavasti tunneli muuttuisi joka tapauksessa käytännössä tarpeettomaksi vähentyneen liikenteen takia. Jostain syystä kuitenkin joidenkin autoilijoiden mielestä on kivempaa maksaa veroina puolitoista miljardia lisää (eli Helsingin mittakaavassa 2500 euroa per lärvi vauvasta vaariin) kuin pari euroa päivässä ruuhkamaksuja.
 
Ei olisi vähentynyt. Keskustassa tiekapasiteetti on rajallinen resurssi, ja kun tiekapasiteettia tulee lisää niin ihmiset alkavat ajaa enemmän keskustaan ja keskustan kautta ja osa vaihtaa joukkoliikenteestä yksityisautoiluun.

:facepalm:

Sitä kapasiteettia nimenomaan olisi sillä tunnelilla tullut reippaasti lisää.

Ja sillä, että joutuu vaihtamaaan hitaampaan ja huonompaan kulkuneuvoon on haittansa. "Aika on rahaa".

Tuohon puolentoista miljardin kokoomustunnelisuunnitelmaan sisältyi maan päällä vain muutaman sadan metrin verran autojen poistamista kaduilta, kun taas tunnelia olisi tullut monta kilometriä.

Niin, mietippäs mitä tämä tekee niille ruuhkille. Kun automäärä jakaantuu selvästi suuremmalle tie-pinta-alalle jolla on lisäksi selvästi suurempi kaistanleveys.


Jos ihmiset ajaisivat tunnelissa keskustan alla, he eivät ajaisi siellä keskustan ruuhkaisilla kaduilla.

Toinen asia on sitten se, että jos esim. tietullit otettaisiin pieninäkin käyttöön, niin luultavasti tunneli muuttuisi joka tapauksessa käytännössä tarpeettomaksi vähentyneen liikenteen takia. Jostain syystä kuitenkin joidenkin autoilijoiden mielestä on kivempaa maksaa veroina puolitoista miljardia lisää (eli Helsingin mittakaavassa 2500 euroa per lärvi vauvasta vaariin) kuin pari euroa päivässä ruuhkamaksuja.

:facepalm:

Todella typerä vertailu.

Se tunneli tekisi liikenteestä paljon sujuvampaa. Tietullit tekisivät siitä ehkä hiukan sujuvampaa, mutta ero ei olisi merkittävä nykyiseen. Ja tietulleissa on suuri ongelma siinä, että miten niiden kerääminen hoidetaan. Se mekanismi itsessään nimittäin helposti haittaa sitä liikenteen sujumista.

Ja kun se tunneli olisi samalla tehnyt myös kevyestä liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa. Siitä olisi hyötyneet myös ne, joilla autoa ei ole.

Ja kun miettii vaikka Helsingin asuntojen hintoja niin se hinta ei olisi ollut mitenkään paha. Kun laskee liikkumiseen kuluvalle ajalle tuntipalkan mukaista hintaa, se olisi maksanut aika nopeasti itsensä takaisin sujuvamman liikenteen takia.



Tunnelin torppaamisessa on kyse ihan tasan siitä, että vihreät ei vaan halua tukea mitään mikä millään tavalla helpottaa yksityisautoilua, VAIKKA siiitä hyötyisi samalla myös autottomat.
 
Keskustatunneli olisi minusta kyllä todella hyvä. Suorat ajorampit tonne satamista myös. Ja samalla voisi muuttaa maan päällä isoja alueita kävelyalueiksi ja kiellettäisiin autolla ajo. Maan alle sitten louhittaisiin parkkipaikkoja myös, että keskustaan voisi yhä tulla autolla ja jakelu liikenne toimisi maan alla.

Maksaa toki rahaa, mutta samalla ilmanlaatu paranisi ja olisi keskustassa helppoa liikkua jalan.

Myös tuon mahdottoman bussirumban kun saisi siirrettyä maan alle niin olisi loistavaa. Esim. Hämeentie on yksi iso vitsi kun busseja menee letkana kokoajan ihan kun joku juna olisi kyseessä. Huomattavasti mukavampaa kaikille jos nuokin menisi tunnelissa.
 
Suora linkki:
 
Keskustatunneli olisi minusta kyllä todella hyvä. Suorat ajorampit tonne satamista myös. Ja samalla voisi muuttaa maan päällä isoja alueita kävelyalueiksi ja kiellettäisiin autolla ajo. Maan alle sitten louhittaisiin parkkipaikkoja myös, että keskustaan voisi yhä tulla autolla ja jakelu liikenne toimisi maan alla.

Maksaa toki rahaa, mutta samalla ilmanlaatu paranisi ja olisi keskustassa helppoa liikkua jalan.

Myös tuon mahdottoman bussirumban kun saisi siirrettyä maan alle niin olisi loistavaa. Esim. Hämeentie on yksi iso vitsi kun busseja menee letkana kokoajan ihan kun joku juna olisi kyseessä. Huomattavasti mukavampaa kaikille jos nuokin menisi tunnelissa.

Jos Helsingin liikennesuunnittelussa toimittaisiin järkevästi, niin ensimmäiseksi siirrettäisiin kaikki laivaliikenne Vuosaareen ja jatkettaisiin metrorataa satamaan asti.

Samalla voisi tehdä myös junayhteyden vaikka Tikkurilasta, tunneli ja raiteethan ovat jo olemassa, sitten vielä ehkä joku kehä 3:sta ajava bussi kerran puolessa tunnissa, niin kaikki halukkaat pääsisivät laivalle myös julkisilla.
Risteilyalukset voisivat edelleen pysähtyä Länsisatamaan, mutta reittiliikenne sieltä pitäisi saada pois.

Sitten kun tekisi vielä kaupungin alittavan kunnollisen kokoisen tunnelin riittävillä parkkiluolilla ja tarpeeksi monella sivuhaaralla ja maan päälle nousevalla rampilla, niin johan alkaisi liikenne sujua.
Jäisi sitten maan päälle jalkaratas miehille tilaa kurvailla.
 
Jos Helsingin liikennesuunnittelussa toimittaisiin järkevästi, niin ensimmäiseksi siirrettäisiin kaikki laivaliikenne Vuosaareen ja jatkettaisiin metrorataa satamaan asti.

Samalla voisi tehdä myös junayhteyden vaikka Tikkurilasta, tunneli ja raiteethan ovat jo olemassa, sitten vielä ehkä joku kehä 3:sta ajava bussi kerran puolessa tunnissa, niin kaikki halukkaat pääsisivät laivalle myös julkisilla.
Risteilyalukset voisivat edelleen pysähtyä Länsisatamaan, mutta reittiliikenne sieltä pitäisi saada pois.

Sitten kun tekisi vielä kaupungin alittavan kunnollisen kokoisen tunnelin riittävillä parkkiluolilla ja tarpeeksi monella sivuhaaralla ja maan päälle nousevalla rampilla, niin johan alkaisi liikenne sujua.
Jäisi sitten maan päälle jalkaratas miehille tilaa kurvailla.
Mutta jos tekisi sen kunnollisen tunnelin niin ei satamiakaan tarvitsisi siirtää. Sellainen tunneli satamista että kapasiteetti riittää niille rekoillekkin hyvin.
 
Samalla voisi tehdä myös junayhteyden vaikka Tikkurilasta, tunneli ja raiteethan ovat jo olemassa, sitten vielä ehkä joku kehä 3:sta ajava bussi kerran puolessa tunnissa, niin kaikki halukkaat pääsisivät laivalle myös julkisilla.
Risteilyalukset voisivat edelleen pysähtyä Länsisatamaan, mutta reittiliikenne sieltä pitäisi saada pois.

Vuosaaren tunneli päättyy Keravalle. Tunneli pitäisi käytännössä rakentaa uusiksi, jotta siitä saataisiin sellainen joka täyttää matkustajaliikenteen turvallisuusmääräykset.
 
Mutta jos tekisi sen kunnollisen tunnelin niin ei satamiakaan tarvitsisi siirtää. Sellainen tunneli satamista että kapasiteetti riittää niille rekoillekkin hyvin.

Vuosaaressa on kuitenkin kehittämiskelpoinen satama-alue käytettävissä, niin helpointa olisi vain siirtää lähes kaikki satamatoiminnot sinne ja vapauttaa arvokasta tonttimaata asumiskäyttöön.
Silloin ei tarvitsisi tehdä enää keskustatunnelista pistoa satamaan.

Vuosaaren tunneli päättyy Keravalle. Tunneli pitäisi käytännössä rakentaa uusiksi, jotta siitä saataisiin sellainen joka täyttää matkustajaliikenteen turvallisuusmääräykset.

Näinhän se tekee, siltikin suurimmat louhinnat sataman päässä on tehty, joten ratayhteyden tekeminen vaikkapa Tikkurilaan ei vaatisi aivan kohtuuttomia satsauksia.
Tosin paljon helpompi ratkaisu olisi vain jatkaa metrolinjaa satamaan asti, kun sinne on jo lähes valmis linjaus.
 
Metrotaiteet vievät jo satamaan, sitä kautta ne metrovaunut tuodaan maahan.
 
Metrotaiteet vievät jo satamaan, sitä kautta ne metrovaunut tuodaan maahan.

Näinhän se on, pienellä lisärakentamisella tuota reittiä voisi käyttää matkustajaliikenteeseen.
Ei olisi kohtuuton investointi rakentaa tuplaraiteita, paria tien alitusta tai siltaa, sähköistystä sekä uutta asemaa satamaan.
 
Muutama tovi aikaa ku viimeks tänne kurkannu (pari vuotta) ja edelleen odotellaan veron poistumista :rofl2:

Verothan on käytännössä poistettu jo. Hankin keväällä auton ja sen autoveroprosentti oli noin 2, eli ihan yhdentekevä summa. Näitä autoja tulee koko ajan halvempiin hintaluokkiin eikä se vaadi mitään hallituksen verotoimia.
 
Verothan on käytännössä poistettu jo. Hankin keväällä auton ja sen autoveroprosentti oli noin 2, eli ihan yhdentekevä summa. Näitä autoja tulee koko ajan halvempiin hintaluokkiin eikä se vaadi mitään hallituksen verotoimia.

Tuntuu että kohta kaikki uudet autot ovat joko sähköjä tai jotain plug-in hybrideitä "0.1l/100km" kulutuksella ja olemattomalla verolla.
Odotan että hallitus määrittää näiden verot uudeksi, eli johonkin samaan luokkaan mitä aikanaan maksettiin tavallisista bensa-autoista.
 
Verothan on käytännössä poistettu jo. Hankin keväällä auton ja sen autoveroprosentti oli noin 2, eli ihan yhdentekevä summa. Näitä autoja tulee koko ajan halvempiin hintaluokkiin eikä se vaadi mitään hallituksen verotoimia.
Halvimmissa hintaluokissa vero on normaalitekniikallakin varsin olematon. Voisi siis niinkin päin sanoa, että lähes verottomien(kohtuullisesti hankintaverotettujen) autojen osuus keskihintaisista ja kalliimmista kasvaa koko ajan.

Tämä tosin on jo nyt kompensoitu verottamalla muissa vaiheissa ja eri tavoin rankimman kautta. Toki sekin osuu sähköautoihin vain hyvin vähän, mutta niiden osuus pysyy vielä tovin olemattomana joten vielä ei valdella ole hätää. Ehtii hyvin lisätä olemassaolevien päälle pari latausasemaveroa, sähkön hinnankorotusta ja jonkun orwellilaisen valvontaverosysteemin, jonka sivutuotteena saa paitsi kyylättyä, myös hyvin verotettua liikkumista eli kannustettua rahapiiskalla asumaan jo valmiiksi keskitysleireissä.

Autoveron ja polttoaineveron tuotot saavat rauhassa kuihtua pois, kun aina voi kiristää näitä uusia veroja tarpeen ja kiiman mukaan. Toki silti pitää vallannäyttönä nostaa nestepolttoaineiden hinta kymppiin per litra. Kiusa se on pienikin kyrpä perseessä.
 
Huomenna sitten tämä tapahtuma ja ohjeita/keskustelua tuolla:



MTV:n aamutelevisiossa myös aiheesta juttua huomenna.
 
Raskasta kalustoa tulossa myös paikan päälle (25 metriin asti):

"Torvet soivat Eduskuntatalon edustalla keskiviikkona alkuiltapäivästä. Protestin järjestäjät vaativat polttoaineveron korotusten peruuttamista. Lisäksi he vastustavat ruuhkamaksujen, tietullien ja kilometriverojen käyttöönottoa yksityisautoilun osalta. Vaatimuksiin kuuluu myös kuljetusalan toimintaedellytysten puolustaminen."

 
Voi jeesus sentään noita :facepalm:
Joskus vanhoian hyvinä aikoina parkkipaikkoja oli työpaikalla siksi että ihmiset pääsee töihin, vihervassareiden mielissä sekin on sitten verotettavaa ansiotuloa. Mitähän niille kannustinloukoille taas tapahtuu tällaisella muutoksella kun töissäkäymisen kannattavuus taas laskee..
 
Mitenköhän toi tulee menemään, mikäli työntekijällä ei ole nimettyä pysäköintipaikkaa, vaan firmalla on esim puolelle työntekijöistä laskennallisesti paikka, mutta ne viedään first come first serve periaatteella?
 
Mitenköhän toi tulee menemään, mikäli työntekijällä ei ole nimettyä pysäköintipaikkaa, vaan firmalla on esim puolelle työntekijöistä laskennallisesti paikka, mutta ne viedään first come first serve periaatteella?
Varmaan kaikki joutuu maksaa kun on mahdollisuus ehtiä vapaalle paikalle :)
 
Varmaan kaikki joutuu maksaa kun on mahdollisuus ehtiä vapaalle paikalle :)
Ymmärrän tavallaan sen, että nimetty parkkiruutu olisikin veronalainen etu, mutta mikäli paikat ovat kaikkien työntekijöiden vapaassa käytössä sillä ehdolla, että tilaa on niin silloin tuollaiselle veroedulle ei varmaankaan olisi perustetta?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tämä voi olla edessä jossain vaiheessa, mutta tuskin kovin pian. Keski-Euroopassahan on harrastettu sitä, että tiettyä päästönormia vanhemmat autot eivät pääse keskustaan. Jos polttomoottoriautot kielletään Helsingin keskustasta, niin veikkaisin että se on 2030-luvun asia.

Saksassa on EURO1 bensa-autot eli kaikki jossa on katalysaattori 1.1.1993 alkaen luokkaa vihreä eli niillä pääsee ajelemaan missä päin lystää. Vain työkoneiden( dieseleiden) ja museobensa-autojen (ei kattia) pääsyä on rajoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Voi jeesus sentään noita :facepalm:
Joskus vanhoian hyvinä aikoina parkkipaikkoja oli työpaikalla siksi että ihmiset pääsee töihin, vihervassareiden mielissä sekin on sitten verotettavaa ansiotuloa. Mitähän niille kannustinloukoille taas tapahtuu tällaisella muutoksella kun töissäkäymisen kannattavuus taas laskee..
Koskahan ne alkaa tajuta verottamaan työhuonetta ja esim. työkoneita - onhan nuo ihan selvää verotonta etua että saat huoneen missä työskennellä ja työnantajan perkele maksaa vielä työkalutkin!?
 
EU:lta purkki uusiin autoihin 1.1.2021 eteenpäin millä seurataan co2 päästöjä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 100
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom