• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Merenalaisten sähkö -ja tietoliikennekaapeleiden vauriot Itämerellä

Tiedätkö kuinka paljon tuolla liikkuu aluksia? Ei niitä yhdellä Turvalla tarkisteta kuin satunnaisesti.

Tiedän. Tiedän myös, että Turva ei ole ainoa taho mikä niitä valvoo. Sinun väitteesi oli: "Eihän noita kukaan valvo normaalitilanteessa.", mikä on ilmeisen paikkaansa pitämätön ja annoin lähteenkin, josta väitteen virheellisyys ilmenee. Kukaan ei ole väittänyt, että niitä valvottaisiin 100% kattavuudella, mutta sinä väitit, ettei niitä valvota lainkaan (antamatta lähdettä).
 
Tuossahan voisi myös ajatella jos kaveri haluais oikeasti harrastaa kiusantekoa kunnolla, niin vois vielä vaikkapa buustata kuviolla että "suolataan" bensalasti jollakin vaikka heikosti radioaktiivisella aineella, ei erityisen vaarallista ympäristölle tai miehitölle(tankki blokkaa säteilyn ulkomaailmaan), mutta tekee lastista ja laivasta käytännössä ison kasan ongelmajätettä, koska puhdistaminen todennäköisesti olisi moninverroin kalliimpaa kuin lasti itsessään...
Ja oikein villisti kun visioidaan mitä jekkua voisi tuolla olla mahdollista tehdä, niin se paattihan voi olla muutenkin ladattu. Laukaistaan kun ollaan riittävän lähellä satamaa tai öljynjalostamoa tyhjennystä tms varten.
 
Vähän asian vierestä, mutta jostain luin, että sähkö Kalingradiin kulkee Viron kautta. No Viron armeija voisi vahingossa unohtaa pakun täynnä räjähteitä kadulle. Sitten joku voisi ajaa sen ison sähkötolpan viereen ja räjäyttää sen. Sitten viranomaiset voisivat voivotella, että korjaukseen menee ainakain 8 kk. Sellasta pikku jäynää.
 
Vähän asian vierestä, mutta jostain luin, että sähkö Kalingradiin kulkee Viron kautta. No Viron armeija voisi vahingossa unohtaa pakun täynnä räjähteitä kadulle. Sitten joku voisi ajaa sen ison sähkötolpan viereen ja räjäyttää sen. Sitten viranomaiset voisivat voivotella, että korjaukseen menee ainakain 8 kk. Sellasta pikku jäynää.
Baltian sähkö on nyt venäjän synkassa tarkoitus siirtyä helmikuussa keskieuroopan synkkaan jolloin ilmeisesti tämä siirtoykteys poistuu.
 
Ja oikein villisti kun visioidaan mitä jekkua voisi tuolla olla mahdollista tehdä, niin se paattihan voi olla muutenkin ladattu. Laukaistaan kun ollaan riittävän lähellä satamaa tai öljynjalostamoa tyhjennystä tms varten.
Sehän olisikin aika hurjaa leikkiä jos laivaa lähdetään edes siirtämään mihinkään ennen tyhjennystä.
 
Jätät välittämättä käskystä ja seilaat helvettiin?

Niin, että viranomaiset olisi sitten vaan todenneet, että menkää vaan? Eiköhän tuo laiva olisi tuotu Suome aluevesille sitten hyvällä tai pahalla. Kuten sanoin kun vieressä on se aseitettu laiva, niin harva kapteeni alkaa siinä paljon niskottelemaan. Ei se miehistö mitään spetnazeja ollut, jotka suorittaa tehtävänsä viimeiseen hengenvetoon.
Lainaus Hesarin jutusta:

Kuinka moni uskoo että Suomen viranomaisilla olisi ollut munaa ottaa haltuun laiva kansainvälisillä vesillä?
Miksi ei olisi ollut? Kyllä heillä selvästi oli tietoa mitä on tapahtunut ei sitä alusta muuten olisi komennettu Suomen aluevesille ja noustu laivaan.
 
Nyt uskoivat puhetta, mutta ei niinkään varmaa, että Suomi olisi rynnäköinyt laivan kansainvälisillä vesillä ja käynyt kannella tulitaisteluun speznazin ukkojen kanssa., jos laiva olisi muina miehinä jatkanut seilaamista. Bensalastissa olevaa tankkeria tuskin olisi ohjuksilla ammuttu.

Veikkaan että seuraava ankkurinaaraaja testaa tätä.
 
Nyt uskoivat puhetta, mutta ei niinkään varmaa, että Suomi olisi rynnäköinyt laivan kansainvälisillä vesillä ja käynyt kannella tulitaisteluun speznazin ukkojen kanssa., jos laiva olisi muina miehinä jatkanut seilaamista. Bensalastissa olevaa tankkeria tuskin olisi ohjuksilla ammuttu.

Veikkaan että seuraava ankkurinaaraaja testaa tätä.
Tuskin ne Suomen helikopterijoukot olisi tehtävää keskeyttäneet laivalle laskeutumisen jälkeen, vaikka kuinka olisivat havainneet lie mitä Moskovan speznatseja siellä. Päinvastoin, nehän oli VARAUTUNEET vastarintaan. Ja olivat melkein yllättyneet kun ei vastarintaa ollut.

Toisekseen samahan se olisi sitten ollut speznatsien kannalta ampua kopteri alas jo ennen laskeutumista..
 
Ryssien ikuinen ystävä Pavel ei usko että Toverit olisivat keksineet näin katalan jutun.

On vaikea uskoa, että Venäjä olisi käyttänyt omia öljytuotteitaan kuljettavaa tankkeria kaapeleiden katkaisemiseen. Tällä tavoin se olisi itse saanut aikaan tilanteen, jossa sen varjolaivaston käyttöä ollaan vaikeuttamassa.

Ukrainan ”pelikirjaan” tämä sopisi hyvin.
 
Ryssien ikuinen ystävä Pavel ei usko että Toverit olisivat keksineet näin katalan jutun.

On vaikea uskoa, että Venäjä olisi käyttänyt omia öljytuotteitaan kuljettavaa tankkeria kaapeleiden katkaisemiseen. Tällä tavoin se olisi itse saanut aikaan tilanteen, jossa sen varjolaivaston käyttöä ollaan vaikeuttamassa.

Ukrainan ”pelikirjaan” tämä sopisi hyvin.
Kunnon houreilua. Jotenki sopii paremmin, että Venäjän öljyä kuljettava alus olisi tottakai Ukrainaan liittyvä, mut ei mitenkään Venäjään liityvä?

E: mut onhan toi kumma tapaus, mut venäläiset lavastaa simseilläki. Perus hölmöilyä. Ne on niin idiootteja, että eivät ees välitä, että ovat ilmiselvästi taustalla. Kunhan mitää 100% konkreettista todistetta ei ole olemassa.
 
Jos olisikin, niin tehtävä pitäisi silti suorittaa. Sitten se vain vaatisi vihollisen tuhoamista.

Tottakai, mutta tämä kommentti nyt oli siihen kun edellä sanottiin, että olisi vaan seilannut helvettiin. Spetznatsit olisi varmaan yrittäneet, mutta normi kaupallisen laivan miehistö ei ala henkeää riskeeraamaan yrittämällä tehdä vastarintaa aseellisia joukkoja vastaan.
 
Vähän asian vierestä, mutta jostain luin, että sähkö Kalingradiin kulkee Viron kautta. No Viron armeija voisi vahingossa unohtaa pakun täynnä räjähteitä kadulle. Sitten joku voisi ajaa sen ison sähkötolpan viereen ja räjäyttää sen. Sitten viranomaiset voisivat voivotella, että korjaukseen menee ainakain 8 kk. Sellasta pikku jäynää.

Ensi helmikuussa tapahtuva Baltian sähköverkkojen irrotus Venäjän ja Valko-Venäjän BRELL-järjestelmästä on ollut valmisteilla jo noin 20 vuotta, joten Kaliningrad on ehtinyt valmistautua asiaan hyvin. Kaliningrad tulee tuolloin jäämään sähköverkkonsa osalta irralliseksi saarekkeeksi.

Seuraavan vironkielisen artikkelin mukaan Kaliningradiin on rakennettu kaasuvoimalaitoksia omavaraisuuden saavuttamiseksi: Balti riigid lülituvad Vene elektrivõrgust Euroopa omasse veebruari algul. Muistan myös lukeneeni, että Kaliningrad teki tänä syksynä jo kokeilun, missä testattiin verkosta irrottautumista.

Minskistä kulkee Kaliningradiin kaasuputki, mutta Kaliningrad on varautunut myös kaasun tulon loppumiseen LNG-terminaalilla.

Sinne on ollut pitkään rakenteilla myös ydinvoimala, mutta se ei taida olla hetkeen käyttökunnossa. Satelliittikuvasta saa vaikutelman, että keskeneräiseksi jäänyt laitos olisi nykyään aika rapistunut.

Näin ollen sähköjen tai kaasun katkomisella ei saisi kovin paljoa kiusaa aikaan. Sen sijaan Kaliningradin tietoliikenneyhteydet olisi radioyhteyksiä lukuunottamatta helppo katkaista.
 
Mainitsen vielä kerran; uutisoinnin mukaan lupa mennä laivalle helikopterilla oli jo silloin, ku laivaan otettiin yhteyttä. Kyl se oltii ottamassa haltuun hyvällä tai pahalla.
 
Ryssien ikuinen ystävä Pavel ei usko että Toverit olisivat keksineet näin katalan jutun.

On vaikea uskoa, että Venäjä olisi käyttänyt omia öljytuotteitaan kuljettavaa tankkeria kaapeleiden katkaisemiseen. Tällä tavoin se olisi itse saanut aikaan tilanteen, jossa sen varjolaivaston käyttöä ollaan vaikeuttamassa.

Ukrainan ”pelikirjaan” tämä sopisi hyvin.

Osoittaa hyvin minkälaisia ryssän desantteja tässäkin maassa on ollut päättävissä asemissa ja on edelleen. Tosin näyttää niitä olevan paljon Saksassakin.
 
Näin ollen sähköjen tai kaasun katkomisella ei saisi kovin paljoa kiusaa aikaan. Sen sijaan Kaliningradin tietoliikenneyhteydet olisi radioyhteyksiä lukuunottamatta helppo katkaista
No näiden perseilyiden myötä ei pian kaukana olla siitä, että sitä kaasuakaan ei satamaan tule? :D

Menee taas just niin persiilleen, ku strategia-nero Putin ajatteli.
 
Osoittaa hyvin minkälaisia ryssän desantteja tässäkin maassa on ollut päättävissä asemissa ja on edelleen. Tosin näyttää niitä olevan paljon Saksassakin.

Ajatus on sinänsä ihan läpikäytävissä, eli voisiko laiva olla Ukrainan kontrollissa eikä Venäjän? Silloin pitäisi miettiä mm. sitä, olisiko Venäjä sallinut tämän laivan käymisen terminaalissaan tai muun operoinnin ympäri maailmaa Venäjän hyväksi. Ei kai tätä laivaa ihan huvikseen varjolaivaston osaksi sanota?

Voisiko Ukraina parkkeerata johonkin isoon öljyterminaaliin Venäjällä sisällään ammoniumnitraattia ja räjäyttää koko terminaalin taivaalle? Minä väitän että niihin terminaaleihin ei aja kuin tarkkaan seulotut yritykset.

Sitten pitäisi myös miettiä motiiveita, eli katkotaan Ukrainan kahden tärkeän tukijamaan kaapelit. Mitkä riskit, mitkä hyödyt?

Kovasti hämmästyttää tämän pohdinnan puutos Pavelilta, kuitenkin kirjoitteli pitkät pätkät asiasta varmana kannastaan. Mikä taasen johtaa väistämättä ajatukseen että hän on pahantahtoinen osapuoli eikä tosiasiassa halua keskustella mistään, vaan heilutella käsiään.
 
Osoittaa hyvin minkälaisia ryssän desantteja tässäkin maassa on ollut päättävissä asemissa ja on edelleen. Tosin näyttää niitä olevan paljon Saksassakin.
Pave on tehnyt merkittävimmän poliittisen aktiiviuransa tekemällä yhteistyötä neuvostoliiton kanssa yya-ajan tyylin mukaisesti. Sen jälkeen ollut enemmänkin naureskeltu ja pilkattu hupiukko, jolla oma fanikunta pohjoisessa. Silloin kun Pave oli huipulla homma toimi ryssän kanssa puolin ja toisin sen ajan säännöillä.

Nyt Pave ajattelee, että sotaa lietsova nuoriso pilannut vanhan hyvän ajan itäsuhteet ja hän tietää miten asia korjattaisiin. Ei Paavo ehkä paha ole, mutta ajattelee menneen neuvostoajan tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatus on sinänsä ihan läpikäytävissä, eli voisiko laiva olla Ukrainan kontrollissa eikä Venäjän? Silloin pitäisi miettiä mm. sitä, olisiko Venäjä sallinut tämän laivan käymisen terminaalissaan tai muun operoinnin ympäri maailmaa Venäjän hyväksi. Ei kai tätä laivaa ihan huvikseen varjolaivaston osaksi sanota?

Voisiko Ukraina parkkeerata johonkin isoon öljyterminaaliin Venäjällä sisällään ammoniumnitraattia ja räjäyttää koko terminaalin taivaalle? Minä väitän että niihin terminaaleihin ei aja kuin tarkkaan seulotut yritykset.

Sitten pitäisi myös miettiä motiiveita, eli katkotaan Ukrainan kahden tärkeän tukijamaan kaapelit. Mitkä riskit, mitkä hyödyt?

Kovasti hämmästyttää tämän pohdinnan puutos Pavelilta, kuitenkin kirjoitteli pitkät pätkät asiasta varmana kannastaan. Mikä taasen johtaa väistämättä ajatukseen että hän on pahantahtoinen osapuoli eikä tosiasiassa halua keskustella mistään, vaan heilutella käsiään.

Hyvin yksinkertaisesti ei voisi olla. Tällä laivalla on selvät kytkökset ryssään, kun vähän kaivelee. Tätä on käyty läpi monessa, vaikka tässä vähän raapaistiin omistajia kuvioita :


Toisekseen ryssä ei varmasti päästä satamiinsa mitään alusta, joka on Ukrainan hallinnassa.

Pave on tehnyt merkittävimmän poliittisen aktiiviuransa tekemällä yhteistyötä neuvostoliiton kanssa yya-ajan tyylin mukaisesti. Sen jälkeen ollut enemmänkin naureskeltu ja pilkattu hupiukko. Silloin kun Pave oli huipulla homma toimi ryssän kanssa puolin ja toisin sen ajan säännöillä.

Nyt Pave ajattelee, että sotaa lietsova nuoriso pilannut vanhan hyvän ajan itäsuhteet ja hän tietää miten asia korjattaisiin.
Kaveri on ollut aina ryssän desantti. Aikoinaan tuota katsottiin sormien läpi koska yya. Suomessa näihin ei ole haluttu mitenkään puuttua myöhemminkään, on vaan suljettu silmät tälläiseltä toiminnalta. Ei ole mitenkään ainut Suomessa.
 
Kaveri on ollut aina ryssän desantti. Aikoinaan tuota katsottiin sormien läpi koska yya. Suomessa näihin ei ole haluttu mitenkään puuttua myöhemminkään, on vaan suljettu silmät tälläiseltä toiminnalta. Ei ole mitenkään ainut Suomessa.
Aika pientä tämä silti Suomessa ehkä on verrattuna moniin muihin maihin... USA:ssa on jopa menty toiseen suuntaan eli ryssän fanitus on vaan lisääntynyt. Kiitos Trumpin.

Väyrynen on meemi ja parodia itsestään... Ihan hyvä vaan että on olemassa ja tekee vaan itseään, ryssää ja vanhaa aikaa naurunalaiseksi.
 
Tuo Ukraina -veto oli melko humoristinen, aivan kuin ryssät laskisivat aluksen lähellekään omaa satamansa jos se ei ole omassa hallussa. Tuommoiseen saa semmoisen latingin sisään, että siinä lähtisi ilmaan koko satama ja vähän muutakin.
 
Trump varmaan haaveilee diilistä ja etupiirijaosta putinin ja xin kanssa. Toinen asia sitten, miten nämä kaksi hyväksyvät Tumpin ehdot diilille.

Jättääkö Trump Itämeren putinille, niin en usko.
 
Trump varmaan haaveilee diilistä ja etupiirijaosta putinin ja xin kanssa. Toinen asia sitten, miten nämä kaksi hyväksyvät Tumpin ehdot diilille.

Jättääkö Trump Itämeren putinille, niin en usko.
Näitä pohtiessa hyvä ymmärtää, että USA tarvii eurooppaa enemmän kuin Venäjää. Kiinasta en tiedä.. Ei kannata välejä paskoa ja/tai näyttää epäluotettavalta kumppanilta.
 
Trump varmaan haaveilee diilistä ja etupiirijaosta putinin ja xin kanssa. Toinen asia sitten, miten nämä kaksi hyväksyvät Tumpin ehdot diilille.

Jättääkö Trump Itämeren putinille, niin en usko.
Kolme sen luokan kahjoa että etupiirijako voi tulla kyseseen. Trump ottaa Grönlannin, Venäjä entiset Neuvostoliiton alueet ja Kiina Tawinin ja maailmassa taas kaikki hyvin.
 
Kolme sen luokan kahjoa että etupiirijako voi tulla kyseseen. Trump ottaa Grönlannin, Venäjä entiset Neuvostoliiton alueet ja Kiina Tawinin ja maailmassa taas kaikki hyvin.
Eipäs nyt paskota lankaa tänne kuulumattomilla salaliittoteorioilla.

Eagle S on nyt siis parkissa Porvoon edustalla ja viranomaiset tutkivat alusta. Tulli muun muassa tarkistaa laivan lastia ja katsoo onko pakotteita rikottu lastin osalta ja keskusrikospoliisi muita mahdollisia rikosnimikkeitä.

Veikkaan että laiva ja sen lasti jää Suomen haltuun, kapteeni saanee syytteen kaapeleiden tuhoamisesta. Omaa mutua nämä tässä vaiheessa.
 
Mainitsen vielä kerran; uutisoinnin mukaan lupa mennä laivalle helikopterilla oli jo silloin, ku laivaan otettiin yhteyttä. Kyl se oltii ottamassa haltuun hyvällä tai pahalla.
Tuo jälkimmäinen lause on ihan omaa arvailuasi. Missään ei ole sanottu, että oliko lupa "missä tilanteessa tahansa" vai "kunhan saadaan paatti suomen aluevesille"
 
Kaveri on ollut aina ryssän desantti. Aikoinaan tuota katsottiin sormien läpi koska yya. Suomessa näihin ei ole haluttu mitenkään puuttua myöhemminkään, on vaan suljettu silmät tälläiseltä toiminnalta. Ei ole mitenkään ainut Suomessa.
Suomessa jäi tekemättä ns. lustraatio, eli näitä asioita ei ikinä tutkittu sen enempää, saati tehty mitään toimenpiteitä Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen. Aidosti rautaesiripun toisella puolella olleissa maissahan tuo homma tehtiin heti, meillä jäi tekemättä ja sen takia meillä on vielä(kin) näitä Väyrysiä, Heinäluomia, Kiljusia, Tuomiojia ym.
 
Aika pientä tämä silti Suomessa ehkä on verrattuna moniin muihin maihin... USA:ssa on jopa menty toiseen suuntaan eli ryssän fanitus on vaan lisääntynyt. Kiitos Trumpin.

Väyrynen on meemi ja parodia itsestään... Ihan hyvä vaan että on olemassa ja tekee vaan itseään, ryssää ja vanhaa aikaa naurunalaiseksi.

Riippuu tietenkin mihin verrataan, jos verrataan Valko-Venäjään tai Slovakiaan, niin onhan se pientä.

Esim. hän oli keskustan kunniapuheenjohtaja vuoteen 2018 asti, joten kyllä täällä melkoisesti on ollut. Toki puten sodan aloittamisen jälkeen moni on alkanut miettimään sanomisiaan, mutta ei ne desantit mihinkään ole kadonneet.
 
Suomessa jäi tekemättä ns. lustraatio, eli näitä asioita ei ikinä tutkittu sen enempää, saati tehty mitään toimenpiteitä Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen. Aidosti rautaesiripun toisella puolella olleissa maissahan tuo homma tehtiin heti, meillä jäi tekemättä ja sen takia meillä on vielä(kin) näitä Väyrysiä, Heinäluomia, Kiljusia, Tuomiojia ym.
No jaa, olihan meillä esim. muuan Angela Merkel aika pitkään Saksan johdossa...
 
Riippuu tietenkin mihin verrataan, jos verrataan Valko-Venäjään tai Slovakiaan, niin onhan se pientä.

Esim. hän oli keskustan kunniapuheenjohtaja vuoteen 2018 asti, joten kyllä täällä melkoisesti on ollut. Toki puten sodan aloittamisen jälkeen moni on alkanut miettimään sanomisiaan, mutta ei ne desantit mihinkään ole kadonneet.
No ihan jos mietitään Euroopan suurmaitakin kuten Saksaa, Ranskaa ja Italiaa, niin huomattavasti enemmän niissäkin näitä Venäjän korruptoimia on kuin Suomessa. Sanoisin, että Suomi on koko maailman mittakaavassa melkein puhtaimpia pulmusia tässä suhteessa, ihan jostain Väyrysistä riippumatta.
 
Lienee tulkintaa kummalla puolella esirippua yhdistynyt Saksa oli tai olisi ollut, itäpuoli itsestäänselvästi toki Venäjän vaikutuspiirissä, länsipuoli sitten ei...
Angela Merkel on joka tapauksessa kotoisin Itä-Saksasta ja ollut sen maan politiikan (ja kaikesta päätellen perheensäkin) aivopesemä.

Tai itse asiassa äärimmäisen hassua ja traagista sinänsä, Angela Merkel syntyi Länsi-Saksassa, mutta perhe muutti Itä-Saksaan kun hän oli vauva! Ja mitä se sitten kertoo perheestä sinänsä ja sen poliittisesta mielenmaailmasta... Aika paljon!
 
Tuo jälkimmäinen lause on ihan omaa arvailuasi. Missään ei ole sanottu, että oliko lupa "missä tilanteessa tahansa" vai "kunhan saadaan paatti suomen aluevesille"
No se oli looginen päätelmä vain, ei arvailua. Poliisi itse julkisesti kertoi, että lupa oli mennä laivalle jo yhteydenoton aikaan (selaa viestejä taaksepäin, linkattu on). Eli ennenkuin tiedettiin yhteistyökyvystä. Voi toki olla väärä tulkinta. Voi toki tarkoittaa myös, että tuli heti selkeeksi, että saa mennä. Eiköhä toi vielä tarkennu, mut kyl mun mielikuva on, että "operaation" tehtävänä oli ottaa laiva haltuun, oli yhteityökykyinen tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako kenelläkään olla aktuaalista tietoa, miten tuo kaapelin korjaus käytännössä tapahtuu? Nuo esitetyt arviot kuukausien-puolen vuoden korjausajoista kuulostaa ihan käsittämättömiltä. Miten ihmeessä siihen voi saada aikaa kulumaan kuukausia?
Oletan, että homma menisi jotenkin niin, että kaapeli ylös katkeamiskohdalta, peruutetaan jonkin matkaa taaksepäin ehjälle kaapelille 100m tms, tehdään jatkoliitos uudelle kaapelille, lasketaan sitä uutta kaapelia takaisin alas se muutama sata metriä ja tehdään toinen jatkoliitos ylösnostettuun toiseen päähän. Mihin ne kuukaudet tuossa saadaan kulumaan?
 
Taitaa kuitenkin olla lastin arvo 2-3 m€ ja laivan romumetalli arvo päälle,joten ei ole arvoton vaikka ei kattaisikaan kaikkia vahinkoja.

Onko näille fantasioille siitä kuinka laiva lasteineen jää Suomeen ja myydään hyvään hintaan, jotain todellista katettakin? Suomen oikeusjärjestelmää seuranneena luultavasti seuraukset ovat luokkaa, että laivan kapteeni ja omistaja saavat sakot kirjepostilla ja ehkä jonkinlainen vahingonkorvausvaatimus myös lähtee perään, mutta itse laiva kapteeninsa kanssa jatkaa pian matkaa määränpäähänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako kenelläkään olla aktuaalista tietoa, miten tuo kaapelin korjaus käytännössä tapahtuu? Nuo esitetyt arviot kuukausien-puolen vuoden korjausajoista kuulostaa ihan käsittämättömiltä. Miten ihmeessä siihen voi saada aikaa kulumaan kuukausia?
Oletan, että homma menisi jotenkin niin, että kaapeli ylös katkeamiskohdalta, peruutetaan jonkin matkaa taaksepäin ehjälle kaapelille 100m tms, tehdään jatkoliitos uudelle kaapelille, lasketaan sitä uutta kaapelia takaisin alas se muutama sata metriä ja tehdään toinen jatkoliitos ylösnostettuun toiseen päähän. Mihin ne kuukaudet tuossa saadaan kulumaan?
Verkkokaapeleissa se meneekin suunnilleen noin ja niissä korjausaika on korkeintaan viikkoja, mutta Estlink 2 - sähkökaapeli on järeämpi ja vaatii ihan erilaista kalustoa ja miehistöä, eikä niitä pyöri nurkissa joutilaana odottamassa tarvetta. Samaan hengenvetoon pitää silti todeta itsekin, että kyllähän nuo korjausajat melko pitkiltä kuulostavat näin kriittisissä kohteissa.

Jos Baltic connector olisi lähtenyt samassa setissä, niin sen korjaus vasta olisikin kestänyt.
 
Mahtaako kenelläkään olla aktuaalista tietoa, miten tuo kaapelin korjaus käytännössä tapahtuu? Nuo esitetyt arviot kuukausien-puolen vuoden korjausajoista kuulostaa ihan käsittämättömiltä. Miten ihmeessä siihen voi saada aikaa kulumaan kuukausia?
Oletan, että homma menisi jotenkin niin, että kaapeli ylös katkeamiskohdalta, peruutetaan jonkin matkaa taaksepäin ehjälle kaapelille 100m tms, tehdään jatkoliitos uudelle kaapelille, lasketaan sitä uutta kaapelia takaisin alas se muutama sata metriä ja tehdään toinen jatkoliitos ylösnostettuun toiseen päähän. Mihin ne kuukaudet tuossa saadaan kulumaan?
Suomen ja Viron välillä rikotun Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin korjaus maksaa arviolta runsaat 30 miljoonaa euroa.

Asiasta kertoo sähkön kantaverkkoyhtiö Fingridin valvomopäällikkö Arto Pahkin.

Korjauksen kustannuksista suurin osa riippuu siitä, mihin aikaan ja millaisella kokoonpanolla korjauksia tehdään. Materiaalia, eli varsinaista kaapelia on olemassa, mutta Pahkinin mukaan korjaustöihin tarvitaan siihen erikoistunut laiva ja erikoismiehistö.

”Henkilöstöt ja kalustot ovat hyvin kysyttyjä maailmalla”, Pahkin sanoo.

Tästä syystä tämänhetkinen korjausarvio sähkönsiirtoyhteyden korjaamiselle on seitsemän kuukautta. Itse työ kestää muutaman viikon, kun kalusto on saatu paikalle.

”Ensi viikolla tulee tarkempi arvio aikataulusta”, Pahkin kertoo.

Korjaustyössä kaapelia kelataan laivan kannelle aina pätkä, jonka jälkeen osa korjataan ja lasketaan takaisin mereen. Pahkinin arvion mukaan korvattavaa kaapelia on ”jonkun sadan metrin” verran.


Clion1 korjattiin viime kerralla hyvin nopeasti Ranskasta tulleella Cable Vigilance aluksella. Jossakin uutisessa mainittiin, että alus on jo "matkalla" (ei ole) korjaamaan. Niin hyvin ei tunne alaa miksei samalla aluksella onnistu sähkölinjankin korjaaminen vai onko sähköpuolen tekijäpula niin kova ettei niitä yksinkertaisesti saada edes rahalla kyytiin.

30 miljoonaa "muutaman viikon" työstä on kuitenkin aivan älyttömästi verraten muihin spesiaalialushintoihin ja oletettavasti hemmetin hyvää bisnestä varustamolle rahastaa ns. hädällä. Euroopassa ei ole paria kaapelialusta/yritystä enempää niin käytännössä saavat pyytää mitä tahansa hintaa ja ei ole varaa kieltäytyä, varsinkin jos muut alukset on jo töissä toisella puolella maailmaa.

Kaapelihintoihinkin google tarjoaa tällaista vastausta eli ei paljoa mitään verrattuna kokonaishintalappuun:
The cost of submarine cables varies quite a bit, with communication submarine cables typically costing between $30,000 and $50,000 per km and submarine power cables costing over $2.5 million a km

edit: lisätty omaa pohdintaa
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako kenelläkään olla aktuaalista tietoa, miten tuo kaapelin korjaus käytännössä tapahtuu? Nuo esitetyt arviot kuukausien-puolen vuoden korjausajoista kuulostaa ihan käsittämättömiltä. Miten ihmeessä siihen voi saada aikaa kulumaan kuukausia?
Oletan, että homma menisi jotenkin niin, että kaapeli ylös katkeamiskohdalta, peruutetaan jonkin matkaa taaksepäin ehjälle kaapelille 100m tms, tehdään jatkoliitos uudelle kaapelille, lasketaan sitä uutta kaapelia takaisin alas se muutama sata metriä ja tehdään toinen jatkoliitos ylösnostettuun toiseen päähän. Mihin ne kuukaudet tuossa saadaan kulumaan?
En varmaksi tiedä, mutta olettasin että tommosta kaapelia ei ole kenelläkään suoraa ns. "hyllyssä" ja sellaista pitää jostakin ensin saada hommattua, tai ehkä jonkun sellaista valmistaa.

Toisekseen tuollainen kaapeli painaa ihan jonkinverran per metri ja sitä ei oikein voi siellä merenpohjassa ruveta hitsailemaan, eli sitä pitää nostaa pohjasta ylös varmaan reilun kilometrin matkalta(ei siis pinnalle asti, mutta irti pohjasta). Tuollainen ei taida onnistua ihan joka kalastajalaivalta.

Lisäksi tarvii laitteistoa ja osaamista millä kaapelin saa hitsailtua takasin kuntoon siten että se kestää siellä merenpohjassa, tuollaista osaamista ei liene ihan jonoksi asti.

Eli ei se kaapelin hitsaaminen itsessään varmaan kuukausia kestä, mutta se että sinne saa kaikki tarpeelliset koneet ja varusteet paikalle sekä miehistön sellaisia käyttämään...

Edit: ach, too slow... :)
 
Onko näille fantasioille siitä kuinka laiva lasteineen jää Suomeen ja myydään hyvään hintaan, jotain todellista katettakin? Suomen oikeusjärjestelmää seuranneena luultavasti seuraukset ovat luokkaa, että laivan kapteeni ja omistaja saavat sakot kirjepostilla ja ehkä jonkinlainen vahingonkorvausvaatimus myös lähtee perään, mutta itse laiva kapteeninsa kanssa jatkaa pian matkaa määränpäähänsä.
Aika tuon näyttää,ei aiemmin kukaan putinisti uskonut että suomi uskaltaisi ottaa laivaa haltuun ja takavarikkoon.
 
Onko näille fantasioille siitä kuinka laiva lasteineen jää Suomeen ja myydään hyvään hintaan, jotain todellista katettakin? Suomen oikeusjärjestelmää seuranneena luultavasti seuraukset ovat luokkaa, että laivan kapteeni ja omistaja saavat sakot kirjepostilla ja ehkä jonkinlainen vahingonkorvausvaatimus myös lähtee perään, mutta itse laiva kapteeninsa kanssa jatkaa pian matkaa määränpäähänsä.

Unohtui muuten tästä mainita vielä, että + toki joku, luultavasti pääministeri Orpo, antaa medialle sitten vielä lausunnon kuinka Suomi on selvittämisen suurvalta. :rofl2:
 
Onko näille fantasioille siitä kuinka laiva lasteineen jää Suomeen ja myydään hyvään hintaan, jotain todellista katettakin? Suomen oikeusjärjestelmää seuranneena luultavasti seuraukset ovat luokkaa, että laivan kapteeni ja omistaja saavat sakot kirjepostilla ja ehkä jonkinlainen vahingonkorvausvaatimus myös lähtee perään, mutta itse laiva kapteeninsa kanssa jatkaa pian matkaa määränpäähänsä.
Tämä on niin poikkeuksellinen tilanne, että se saattaa poikia ennakkotapauksena muutoksia 70-luvulta peräisin olevaan merilakiin, kun ei silloin ole tällaisia tarpeita osattu huomioida. Tässä vaiheessa ei taida kuvio siis olla täysin selvä kenellekään.

– Suomen toimet tässä tapauksessa muodostavat tietyssä mielessä oikeudellisen ennakkotapauksen. Nähtäväksi jää, johtaako tämä oikeusriitaan Suomen ja aluksen lippuvaltion välillä, Lott kertoi.

Norjan merioikeudellisessa keskuksessa työskentelevän Lottin mukaan silloin, kun Yhdistyneiden kansakuntien merioikeusyleissopimus 1970-luvulla laadittiin, niin vedenalaiselle infrastruktuurille aiheutetut vahingot jätettiin suurelta osin huomiotta.

– Jos näin käy, se olisi itse asiassa myönteistä, sillä tällaiset oikeudenkäynnit – olipa kyse sitten kansainvälisestä tuomioistuimesta tai merioikeudellisesta tuomioistuimesta – tarjoavat mahdollisuuden tärkeisiin merioikeuden selvennyksiin ja tulkintoihin, Lott lisäsi.
 
Nyt uskoivat puhetta, mutta ei niinkään varmaa, että Suomi olisi rynnäköinyt laivan kansainvälisillä vesillä ja käynyt kannella tulitaisteluun speznazin ukkojen kanssa., jos laiva olisi muina miehinä jatkanut seilaamista. Bensalastissa olevaa tankkeria tuskin olisi ohjuksilla ammuttu.

Veikkaan että seuraava ankkurinaaraaja testaa tätä.
Hesarissa oli tästä jotain. Kyllä sinne mahdollisesti olisi Poliisin Karhu-ryhmä laskeutunut kopterista kansainvälisilläkin vesillä ihan sillä ajatuksella, että paatti on pysäytettävä suuremman vahingon välttämiseksi vaikka väkisin.

Olisi kiva kuulla millaista keskustelua siellä on käyty H-hetkellä ennen kuin selvisi, että tankkeri tottelee käskytystä radioteitse.

Viranomaiset olivat valmiita toimimaan tilanteessa, jossa Suomen ja Viron välistä Estlink 2 -sähkökaapelin vaurioittamisesta epäilty Eagle S -tankkeri ei olisi toiminut käskyjen mukaan vaan jatkanut ankkuriketjun laahaamista Itämeren pohjassa, kertoo Helsingin Sanomat.

Arvion mukaan yli kaksisataametristä alusta olisi ollut lähes mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Tarvittaessa viranomaiset olisivat mahdollistaneet joukkojen laskemisen alukselle helikopterilla.

Tällaisessa tilanteessa olisi täytynyt soveltaa hankalaa juridiikkaa ja arvioida, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Pelastuslaki antaa viranomaisille esimerkiksi mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi.

Rahtialus kuitenkin totteli Suomen viranomaisten käskytystä, kääntyen ja Suomen aluevesiä kohti suunnaten.
 
Mahtaako kenelläkään olla aktuaalista tietoa, miten tuo kaapelin korjaus käytännössä tapahtuu? Nuo esitetyt arviot kuukausien-puolen vuoden korjausajoista kuulostaa ihan käsittämättömiltä. Miten ihmeessä siihen voi saada aikaa kulumaan kuukausia?
Oletan, että homma menisi jotenkin niin, että kaapeli ylös katkeamiskohdalta, peruutetaan jonkin matkaa taaksepäin ehjälle kaapelille 100m tms, tehdään jatkoliitos uudelle kaapelille, lasketaan sitä uutta kaapelia takaisin alas se muutama sata metriä ja tehdään toinen jatkoliitos ylösnostettuun toiseen päähän. Mihin ne kuukaudet tuossa saadaan kulumaan?
Kestäähän joissakin tapauksissa taloyhtiön linjasaneerauskin melkein vuoden. Ei sille ole muuta selitystä kuin ahneus, laiskuus, pavunlaskijoiden määritelmän mukainen "läskin pois ottaminen" ja elämästä vieraantuminen. Kyllä hommat voisi hoitaa myös ammattimaisesti ja aikuisten tapaan, ja luulenpa että lähiaikoina moinen toimintakulttuuri ottaa taas vallan kun aika muuttuu. Eilen helpot ajat tekivät heikkoja ihmisiä, nyt kun vässykät saivat aikaan vaikean ajan, alkavat vaikeudet muovata vahvoja yksilöitä.
En varmaksi tiedä, mutta olettasin että tommosta kaapelia ei ole kenelläkään suoraa ns. "hyllyssä" ja sellaista pitää jostakin ensin saada hommattua, tai ehkä jonkun sellaista valmistaa.

Toisekseen tuollainen kaapeli painaa ihan jonkinverran per metri ja sitä ei oikein voi siellä merenpohjassa ruveta hitsailemaan, eli sitä pitää nostaa pohjasta ylös varmaan reilun kilometrin matkalta(ei siis pinnalle asti, mutta irti pohjasta). Tuollainen ei taida onnistua ihan joka kalastajalaivalta.

Lisäksi tarvii laitteistoa ja osaamista millä kaapelin saa hitsailtua takasin kuntoon siten että se kestää siellä merenpohjassa, tuollaista osaamista ei liene ihan jonoksi asti.
Joo, tämä on teknisesti aivan järkevä selitys. Joka tapauksessa noin huono varautuminen on äärimmäisen pelottavaa uusavuttomuutta myös siinä tilanteessa, jossa kukaan ei koskaan tee tahallaan mitään pahaa. Hylätty suoritus. Samaa tasoa kuin jos minun pitäisi sulakkeen palaessa tilata uusi Temusta.
Olisi kiva kuulla millaista keskustelua siellä on käyty H-hetkellä ennen kuin selvisi, että tankkeri tottelee käskytystä radioteitse.
Uskon tai ainakin toivon, että nyt kun viimeinkin vuosien jälkeen cuckkaus lopetettiin, oli lopulta lupa toimia epäsuomettuneesti ja päätettiin toimia, paatti olisi vaikka ammuttu aikaisena uudenvuodenpommina paskaksi mieluummin kuin annettu sen katkaista vielä toinenkin sähkökaapeli. Varmasti ammattilaisilla oli tiedossa mitä on rahtina ja että ympäristövahinko bensasta on pienempi paha kuin katkoa toinenkin kaapeli. Se kuitenkin suurelta osin palaisi ja haihtuisi eikä siinä varsinaisesti ihmisiä olisi vaarassa vaikka henkilövahinkoja tulisikin.

Nyt lännellä näyttää olevan taas toivoa. Joku lienee antanut Orpollekin ohjeita toimia ja puhua toisin kuin 10 vuotta sitten. Ei se itse olisi oppinut.
 
@Kautium Noinhan se taisi olla. Siellä oli vielä lisää kaapeleita reitillä jos ei olisi luovuttanut. Toivottavasti nöyristelyt on nyt nöyristelty ja seuraavat yrittäjät ja ankkurin naaraajat pysäytetään alkuunsa vaikka tulivoimalla. Sana kyllä kiirii ja toivottavasti onnensa koittajia ei enää tule.
 
No se oli looginen päätelmä vain, ei arvailua. Poliisi itse julkisesti kertoi, että lupa oli mennä laivalle jo yhteydenoton aikaan (selaa viestejä taaksepäin, linkattu on). Eli ennenkuin tiedettiin yhteistyökyvystä. Voi toki olla väärä tulkinta. Voi toki tarkoittaa myös, että tuli heti selkeeksi, että saa mennä. Eiköhä toi vielä tarkennu, mut kyl mun mielikuva on, että "operaation" tehtävänä oli ottaa laiva haltuun, oli yhteityökykyinen tai ei.
Enhän minä sitä kiistänytkään, etteikö lupaa olisi ennakkoon saatu, luin kysiesen uutisen itsekin. Kyseenalaistan vaan sen, että jollakulla olisi ollut niin isot pallit, että ennakkoon olisi annettu lupa ottaa alus haltuun kansainvälisillä vesillä mikäli alus ei olisi totellut käskytystä ja siirtynyt suomen aluevesille.
 
Eipä sitä laivaa olisi ollut mikään pakko upottaa vaikka eivät olisi totelleet.
En ole tästä eri mieltä. Tarkoitin edellä ääritapausta missä se olisi voinut olla tarpeen. Nyt kun on luovuttu passiivisen vastarinnan periaatteesta ja alettu toimia, voisi olla kuvaillunkaltainen tilanne. Silloin mieluummin räjäytettäisiin koko paska kuin uhrattaisiin kymmeniä omia naapurin räjäyttäessä itse. Ainakin toivottavasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 068
Viestejä
4 560 952
Jäsenet
75 101
Uusin jäsen
cbhenk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom