Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Ei niitä nyt ole kukaan autotalleista tulossa hakemaan pois vaan ne verotetaan niin ettei viitsi kukaan enää ostaa uusia.
 
Ei niitä nyt ole kukaan autotalleista tulossa hakemaan pois vaan ne verotetaan niin ettei viitsi kukaan enää ostaa uusia.

Kyllä varmaan polttoainettakin verotetaan niin perkeleesti sitten. Vihreitten märkiä päiväuniahan nämä vaan ovat. Pari päivää kun jää lattet juomatta, niin autoilu on taas in.
 
Toki rajallinen perus budjetti. Juuri on nykyinen ostos vasta vuoden ikään pääsemässä. Vielä 2 vuotta tuolla rullaan, takuuta joku 3 vuotta jäljellä. Eli ei siis ajankohtaista nyt. Nostin tämän esimerkiksi.
Ni ajattelin kun tuossa 50 k€ kohdilla alkaa olemaan noita 20 asteen pakkasessa motaria pitkin 100 km/h 300 km meneviä. Ohan ne juu tuplahintaisia kun vertaa perus bensa autoon joka ajaa saman asian. Itse ostin omakotitalon 33 k€ niin siihen kun suohteuttaa niin kallista. Toisaalta Thaimaassa asutaan 10k€ asunnoissa ja pihoissa on 20k€ auto,
 
Ja juuri uutisissa, Neste lopettaa Naantalin öljy jalostamon, koska kysyntä laskussa.
 
Eipä polttisten myyntikielto tule koskaan saamaan kiitosta aikaiseksi. Itselläni julkisten käyttö tarkoittaisi +2h yhteen suuntaan per päivä. 6:15 pitäs lähtä että olis 08:40 perillä. Hah.
Joten sähkis on itselleni ihan vitsi. Ei sillä pääsisi edestakaista matkaa. Vai kulkeeko joku sähkölaite jo yli >250km ilman latausta? Markkinointikalvot erikseen, ja oikea suorituskyky 125 todellista jne vasteena.
Noilla spekseillähän sähköauto voi olla jopa halvempi kuin diesel, jos jo nyt on uudehko auto käytössä ja kotona latausmahdollisuus. Kuinka paljon ajoa tulee vuodessa?
 
Noilla spekseillähän sähköauto voi olla jopa halvempi kuin diesel, jos jo nyt on uudehko auto käytössä ja kotona latausmahdollisuus. Kuinka paljon ajoa tulee vuodessa?
Näissä tulee yleensä ongelmaksi se viikottainen 600km reissu. Eli ei hinta ole oikein enää peruste olla ostamatta vaan se pitkien matkojen epämukavuus.
 
Hallitus varmaan miettiin (haha) noita kerrannaisvaikutuksia - meilläkin taitaa lähteä ~10-15 vuoden sisään sähköt mökiltä kun on aggrekaatilla. Veikkaan että perusdiesel (se bio-versiokin) alkaa siinä kohdin maksamaan 10-15 eur / litra kun mikään muu kuin raskas liikenne ei tankkaa sitä. Lisäksi saatavuus esim. pienemmissä kunnissa varmaan alkaa olemaan pyöreät "nolla".

Sinänsä hyvä tietenkin niille joilla mökki on jossain merenrannalla niin voi vielä tankkausasemiakin löytyä läheltä; näyttää siltä ettei ketään kiinnosta tuo "rikkaiden huvi", eli kun ajellaan pari tuntia 200 tonnin ökyveneellä ja poltellaan siinä samalla bensaa tai dieseliä sen verran mitä perusautoilijalla menee kuukaudessa...
 

Valtiovarainministeriön työryhmän raportti energiaverotuksen uudistamisesta on valmistunut.

Työryhmä ehdottaa, että lämmityspolttoaineiden 100 miljoonan euron veronkorotus toteutettaisiin vuoden 2021 alusta. Korotus kohdistuisi sekä energiasisältö- että hiilidioksidiveroon.

Turpeelle tehtäisiin vastaava korotus kuin muille fossiilisille polttoaineille.

Työryhmä arvioi myös, miten energiaverojärjestelmä voisi auttaa hallitusta saavuttamaan kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa. Hallituksen tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035.

Työryhmä ehdottaa turpeen ja maatalouden fossiilisten polttoaineiden verotukien asteittaista poistamista.

Työryhmä ehdottaa lisäksi, että biokaasua ryhdyttäisiin verottamaan energiaveromallin mukaisesti lämmityspolttoaineen verotasolla sekä liikenne- että lämmityskäytössä,
jolloin siitä kannettaisiin käytännössä vain energiasisältövero.

Työryhmä pitää perusteltuna verojärjestelmää, joka pohjautuu polttoaineen energiasisältöön ja elinkaaripäästöön.

Liikenteen polttonesteiden muutokset verotuotoissa vievät aikaa ja sähköveron veropohjan ennustetaan kasvavan.
 

Eli suomen kansan vaan pitää jatkuvasti maksaa enemmän veroja...
Hienoa kun yritetään rohkaista porukka vaihtamaan sähköautoihin ja samalla sähköveroa ylöspäin :thumbsup:
Muutenkaan en ymmärrä mikä ihmeen hinku näillä on verottaa suomalaiset köyhyyteen ja oikeasti ei kohta kannata omistaa autoa tai käydä missään. Vaan ainoastaan nököttää kotona tuijottamassa vaikka Netfilixiä.
Sitäkä nää oikeasti ajaa takaa ?
Kun on se hienoa kun kaikki jääkin kotia tyhmän verotuksen takia, niin milläs sitten maa pyörii kun kukaan ei käy töissä ?
Nää päättäjät eivät näe mitä vaikutuksia niiden tyhmillä jutuilla on koko kansaan, vaan ainoastaan tuijotetaan verotuloja ja suomen pitää yksin pelastaa koko hemmetin maapallo :mad:
 
Eli suomen kansan vaan pitää jatkuvasti maksaa enemmän veroja...
Hienoa kun yritetään rohkaista porukka vaihtamaan sähköautoihin ja samalla sähköveroa ylöspäin :thumbsup:
Muutenkaan en ymmärrä mikä ihmeen hinku näillä on verottaa suomalaiset köyhyyteen ja oikeasti ei kohta kannata omistaa autoa tai käydä missään. Vaan ainoastaan nököttää kotona tuijottamassa vaikka Netfilixiä.
Sitäkä nää oikeasti ajaa takaa ?
Kun on se hienoa kun kaikki jääkin kotia tyhmän verotuksen takia, niin milläs sitten maa pyörii kun kukaan ei käy töissä ?
Nää päättäjät eivät näe mitä vaikutuksia niiden tyhmillä jutuilla on koko kansaan, vaan ainoastaan tuijotetaan verotuloja ja suomen pitää yksin pelastaa koko hemmetin maapallo :mad:
No turve on poistumassa jo ihan "luonnostaankin"; VAPO suuntaa tulevaisuutensa muualle ja missään ei avata uusia soita. Vanhojenkin toiminta saattaa lakata "kesken" jatkolupien puutteessa (parilla sukulaisella on noita soita / suotyömaita ollut pohjoisessa).

Eniten itseäni huolestuttaa tuo maatalouden polttoaineiden veroedun poistaminen - se menee suoraan viljan, lihan ja maidon hintaan minkä maksaa kaikki kuluttajat. Lisäksi S- ja K-mafia ovat pistäneet esim. maidontuottajat jo niin ahtaille ettei jollain alle 100 lehmän navetoilla enää pääse edes omille ja 300-400+ alkaa olemaan minimi. Veikkaan että pelkkä veroedun poistaminen saa konkurssiin taas jokusen kymmentä suurtilaa ja taas ollaan lähempänä sitä tosiasiaa ettei meillä ole *mitään* omavaraisuutta jos jokin sota tai globaali ongelma iskee päälle; täältä loppuu heittämällä niin leivät, maidot kuin lihatkin...
 
Parempi vaan että eivät päättäneet sen enempää. Lokakuun lopussa tulee sitten lisätietoa taas.
 
Sen verran kunnianhimoiset tavoitteet on liikenteen päästöjen vähentämiselle, joten lokakuun lopussa varmaan selviää, kuinka paljon kalliimmaksi autoilu muuttuu...
 
Sen verran kunnianhimoiset tavoitteet on liikenteen päästöjen vähentämiselle, joten lokakuun lopussa varmaan selviää, kuinka paljon kalliimmaksi autoilu muuttuu...

Kyllä. Lisäksi liikenteen verotuksen työryhmän "selvitys" valmistuu maaliskuussa 2021. Ensi kevään puoliväliriihen jälkeen tiedetään viimeistään mitä kaikkea keksivät.

 
Sen verran kunnianhimoiset tavoitteet on liikenteen päästöjen vähentämiselle, joten lokakuun lopussa varmaan selviää, kuinka paljon kalliimmaksi autoilu muuttuu...

Saahan nähdä miten pitkälle ne idiootit on valmiina menemään tällä kertaa. Voihan tämän pohjois-koreaksi muuttaa huonoilla päätöksillä hyvin nopeasti ja laittaa stopin autokaupalle taas pitkäksi aikaa, tai olosuhteiden huonontuessa lopullisesti, mikä johtaa taas vielä huonompaan talouteen.

Voihan olla ettei lopulta mitään isompaa tule. Kun ei tuo viherpesu oikeasti toimi täällä. Hallitusta nurin vaan. En kyllä henkeä pidätä että nuo pässit mitään pidemmän päälle järkevää saisi aikaiseksi.
 
Kyllä. Lisäksi liikenteen verotuksen työryhmän "selvitys" valmistuu maaliskuussa 2021. Ensi kevään puoliväliriihen jälkeen tiedetään viimeistään mitä kaikkea keksivät.


Kunpa suuntaviivat olisivat tuon ajan jälkeen selvät muutamaksi vuodeksi. Nythän on 2013 veronkorotuksesta lähtien saatu kiva markkinahäiriö aikaiseksi... tai no, onhan uusien autojen myynti laskenut yhtäjaksoisesti jo 30v ajan.
 
Yleensä puoliväliriihen jälkeen hallitukset ei ehdi enää paljon sotkea, eduskuntavaalit kun lähenee. Toki voi aina joku yksittäinen korotus tulla nopealla aikataululla. Seuraava hallitus joutuu kyllä sitten korjaamaan oikein huolella tämän nykyisen tekemisiä.
 

Esimerkiksi henkilöautojen osalta puhdas ajoneuvo tarkoittaa ensivaiheessa alle 50 g/km CO2-päästöjä ja vuodesta 2026 alkaen nollapäästöjä eli käytännössä täyssähköautoja.

Vuoden 2025 loppuun mennessä 9 prosenttia kuorma-autoista tulee olla puhtaita ajoneuvoja vuodesta 2026 eteenpäin 15 prosenttia. Linja-autoilla vastaavat osuudet ovat 41 ja 59 prosenttia.
Linja-autojen hankinnoissa tulee lisäksi varmistaa, että puolet hankintatavoitteesta täytetään täyssähköbusseilla.

Direktiivin myötä puhtaiden ajoneuvojen osuuden kaikista uusista henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvo- ja palveluhankinnoista tulee olla vähintään 38,5 prosenttia.
 

Luonto kiittää kun kairataan koko planeetta täyteen kaivoksia rajallisten mineraalien käyttöön, josta ne kuskataan tehtaille öljyllä. Eikä varmaan orjatyöltäkään vältytä, mutta se on sellainen sivujuoni:psmoke:
 
Kuinka monella sitten on enää mahdollisuutta käydä töissä jos polttomoottori autolla ei ole varaa enää ajaa? Samalla tulee mahdottomaksi muuttaa kun asuntojen arvot siellä missä ei ole julkista liikennettä romahtaa kun ei ole mahdollista käydä sieltä töissä.

Kenelläkään ei ole sitten varaa enää oikein mihinkään ja mennään takaisin johonkin 1800 luvun hommiin, että jokainen koittaa viljellä itselleen ruuat ja jotenkin vaan selviytyä hengissä? No ehkä se on sitten ekologista?
 
Tuo Super Hessun lainaus oli aika harhaanjohtava, kun perässä seuranneista kommenteista päätellen ihmiset eivät ymmärtäneet, että kyse on julkisista hankinnoista, eli valtion ja kuntien käyttöön tulevista ajoneuvoista. Ei liity tavallisiin tallaajiin yhtään mitenkään.
 
Tuo Super Hessun lainaus oli aika harhaanjohtava, kun perässä seuranneista kommenteista päätellen ihmiset eivät ymmärtäneet, että kyse on julkisista hankinnoista, eli valtion ja kuntien käyttöön tulevista ajoneuvoista. Ei liity tavallisiin tallaajiin yhtään mitenkään.

Mistä ne julkiset saavat rahoituksen paitsi tavallisilta tallaajilta kerätyistä veroista? Onhan sillä vaikutusta jos 20k€ polttiksen sijaan julkiset joutuvat hankkimaan 40k€ lataushybridit.
 
Mistä ne julkiset saavat rahoituksen paitsi tavallisilta tallaajilta kerätyistä veroista? Onhan sillä vaikutusta jos 20k€ polttiksen sijaan julkiset joutuvat hankkimaan 40k€ lataushybridit.
Olisihan sillä, jos joutuisi, mutta kun ei joudu. Tuo hintaero on ihan huuhaata. 40 tonnin plugari ei ole 20 tonnin auto ilman plugin-hybriditoimintoa. Plugarien hinnat lähtevät 30 tonnista. Käyttökuluissa säästetään rutkasti, kunhan autoja pystytään lataamaan. Julkisen sektorin hommissa kuvittelisi ajettavan nimenomaan kaupunkiajoa, jossa hybridit ovat parhaimmillaan.

Vuonna 2026 pitäisi olla jo sähköautoja, mutta en näe sitä rajaa erityisen tiukkana. Siihen mennessä sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet sen verran, että ne ovat julkisen sektorin käyttöön ihan fiksuja valintoja.

Edit: Kirjoittelin uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vihersosialismi nostaa rumaa päätään, kyllä kaikki autot on perkeleestä ainoastaan polkupyörä ja potkulauta ovat sallittuja hallintoalamaisille tulevaisuudessa.
 
Olisihan sillä, jos joutuisi, mutta kun ei joudu. Tuo hintaero on ihan huuhaata. 40 tonnin plugari ei ole 20 tonnin auto ilman plugin-hybriditoimintoa. Plugarien hinnat lähtevät 30 tonnista. Käyttökuluissa säästetään rutkasti, kunhan autoja pystytään lataamaan. Julkisen sektorin hommissa kuvittelisi ajettavan nimenomaan kaupunkiajoa, jossa hybridit ovat parhaimmillaan.

Vuonna 2026 pitäisi olla jo sähköautoja, mutta en näe sitä rajaa erityisen tiukkana. Siihen mennessä sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet sen verran, että ne ovat julkisen sektorin käyttöön ihan fiksuja valintoja.

Edit: Kirjoittelin uusiksi.

Paitsi että sähköauto tekniikka on nykymuodossa täys susi. Teoriatasolla hienoa, mutta se akusto homma on sen suurin ongelma. Eli nostaa auton painoa ihan sikana verrattuna polttomoottori autoon ja itse pääongelma on että akkuihin tarvittavat raakaaineet tulevat kiinasta enimmäkseen ja niiden kaivaminen maasta on enemmän haitallista kuin ajaa polttomoottori autolla.
Ja sitten aikanaan toisella tai kolmannella omistajalla kun akusto antaa periksi niin romutukseen menee koko auto, koska akuston vaihtaminen maksaa monta kertaa enemmän kuin itsen auton arvo on.
Sitten vielä milläs saada sitä "vihreää" sähköä noihin ?
Kun ydinvoima on käytännössä ainoa millä sitä saadaan tarpeeksi, mutta se on niin PAHA (ja onhan sen jätteet sitä) niin eihän sitä voi lisää rakentaa.
Vai tehdäänkö samalla tavalla kuten sakemannit että ollaa "vihreitä" kun suletaan omat ydinvoimalat ja sitten ostetaan se ulkomailta. Että voidaan sanoa että emme käytä ydinvoimaa :facepalm:

Fuusiohan on hiljakseen tulossa, mutta vastahan ne käynnisti koe reaktorin, että se on vieläkin aika pitkässä juoksussa.
Että ainoa oikea tekniikka tällähetkellä olisi siirtyä vetyyn, vaikka sekin on kallista tekniikkaa. Mutta silloin ei tarvisi rakentaa myöskään lisää ydinvoimaa tai lataus pisteitä. Sekä auton tankkaaminen kestäis vaan pari minuuttia kuten polttomoottori vehkeilläkin.
Että EU:n ja suomen pitäisi tuohon vetyyn painostaa autofirmoja eikä tuohon saastuttavaan sähköauto tekniikkaan.

Toki vetyautossakin on akku, mutta ei iso kun sitä jatkuvasti ladataan sillä vedyllä.
 
Olisihan sillä, jos joutuisi, mutta kun ei joudu. Tuo hintaero on ihan huuhaata. 40 tonnin plugari ei ole 20 tonnin auto ilman plugin-hybriditoimintoa. Plugarien hinnat lähtevät 30 tonnista. Käyttökuluissa säästetään rutkasti, kunhan autoja pystytään lataamaan. Julkisen sektorin hommissa kuvittelisi ajettavan nimenomaan kaupunkiajoa, jossa hybridit ovat parhaimmillaan.

Vuonna 2026 pitäisi olla jo sähköautoja, mutta en näe sitä rajaa erityisen tiukkana. Siihen mennessä sähköautojen hinnat ovat jo laskeneet sen verran, että ne ovat julkisen sektorin käyttöön ihan fiksuja valintoja.

Edit: Kirjoittelin uusiksi.

Oikeassa olet, ei noilla olekaan kuin alkaen 10k€ hintaero polttiksen ja phev välillä.

Eli jos phev syö 4l/100km vähemmin bensaa, tekee se säästöä 4x1.4€/100km=0.056€/km

10000€/0,056€=178571km eli tuon verran pitänee ajaa, jotta hankintahinnan erotus on kuoletettu phev 2l/100km kulutuksella vs polttis 6l/100km.

 
kun akusto antaa periksi niin romutukseen menee koko auto, koska akuston vaihtaminen maksaa monta kertaa enemmän kuin itsen auton arvo on.
Kyllä esim Nissan Leafiin saa ilmeisesti uuden akun johonkin aika kohtuulliseen hintaan. Auton plussana varmaan se, että autoa on valmistettu aika pitkään ja aika paljon. Vähän siis epäilen sitä, että muuten hyvä ja kolaroimaton auto täytyisi romuttaa. Itse se akun vaihtaminenkaan ei pitäisi olla kovin työlästä tai kallista. Leafit näyttäisi olevan alkaen 9000€ ja vm2011.
 
Eli jos phev syö 4l/100km vähemmin bensaa,
Jos sillä ajetaan paljon kaupunkiajoa niin tuo erotus voi jopa tuplaantua kun nykivä nurkka-ajo on tosi epätaloudellista. Harvassa kaupungissa tullee puolet tai yli maantietä. Start /stop automatiikka toki helpottaa nykyään mutta sähköauto vie löpöä varmasti nollat valoissa seisoessa.
 
Pidän myös siitä että tuo 10000€ erotus menee muualle kuin lähi-itään. Vaikka se nyt käytännössä onkin valtion veroista pois.

1,4€ bensan hinta 10 vuoden tähtäimellä on minusta hieman alakanttiin jollein nyt tämä sähköistäminen oikeasti pakota öljyntuottajamaita polkemaan hintojaan ihan seuraavaa 10 vuotta. Se nyt on aivan varma että veroilla kyllä kompensoidaan ettei bensa tunnu liian halvalta.

Valtio kun on ottanut tämän asenteen että sähköautoihin siirrytään niin se myös tarkoittaa että valtion ja kuntien täytyy alkaa järjestelemään työpaikoilleen latauspisteitä mikä helpottaa huomattavasti sähköautoihin siirtymistä. Ei ole 100km työmatka enää varsinainen ongelma 20 asteen pakkasessa.

Jos sähköauton akulla pääsee 300km ja akku kestää 1000 sykliä niin ollaan 300 tkm. Ei tämä luku voi kauhean kaukana olla bensa vehkeiden romutus kilometreistä.
 
Jos sähköauton akulla pääsee 300km ja akku kestää 1000 sykliä niin ollaan 300 tkm. Ei tämä luku voi kauhean kaukana olla bensa vehkeiden romutus kilometreistä
Mitenkähän kestää yhteiskäyttöautona ku kukaan ei oikein kunnolla osaa optimoida tuota latausta. Jää paljon akuston latauselektroniikan ja -logiikan varaan.
 
No empä nyt tiedä onko se yhtään sen parempi vaihtoehto, että ne rahat kärrätään kiinalaisille ja likaisen osuuden tekee afrikkalaiset lapset jossain Kongossa.
Se on sitten hiukan Eurooppalaisten oma moka jos eivät osaa akkutehtaita tehdä. Kyllä ne öljyjalostamotkin on yleensä kannattavia olleet myös kalliimmin kulurakenteen maissa.
 
No empä nyt tiedä onko se yhtään sen parempi vaihtoehto, että ne rahat kärrätään kiinalaisille ja likaisen osuuden tekee afrikkalaiset lapset jossain Kongossa.

Parasvaihtoehto ja egologisin olisi pitää nykyiset autot liikenteessä mahdollisimman pitkään.
Kun se mitä ne saastuttavat ovat todella pientä sen rinnalla, mitä niiden romuttaminen ja uuden valmistaminen saastuttaa.
Mutta eihän nää Länsimaat sitä ajattele vaan katsotaan niin kapealla katseella tätä juttua.
Mutta tää on tätä kertakäyttö kulttuuria, mikä on valitettavaa.
 
Parasvaihtoehto ja egologisin olisi pitää nykyiset autot liikenteessä mahdollisimman pitkään.
Kun se mitä ne saastuttavat ovat todella pientä sen rinnalla, mitä niiden romuttaminen ja uuden valmistaminen saastuttaa.
Mutta eihän nää Länsimaat sitä ajattele vaan katsotaan niin kapealla katseella tätä juttua.
Mutta tää on tätä kertakäyttö kulttuuria, mikä on valitettavaa.
Tuo luku on Suomessa melko sopiva. 21 vuotta, eli 1999 alkaisi olla keskimäärin romutusiässä. Kyllä esim ruoste jo alkaa vähän haittaamaan -99 autoja, kun teitäkin suolataan.

"Vastaavasti Suomen henkilöautokannan romutusikä on nykyisin jo 21 vuotta, sekin 1,7 vuotta korkeampi kuin edellisellä vuosikymmenellä."


Jos siis se sähköauton akku ei kestä 21 vuotta, niin sitten sen akun on varmaan fiksua vaihtaa uuteen ja matka jatkuu taas.

Edit:
Noista siis mallia :)
"Vanhimmat suomalaisautot liikkuvat Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa. Pohjois-Karjala ja Kainuu pitävät ykkössijaa 14,2 vuoden keski-iällä, ja heti perässä tulee Etelä-Pohjanmaa 13,8 vuodella. Keski-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Etelä-Savossa ja Lapissa keski-ikä on 13,5 vuotta."

"tänään kymmenvuotiaskin auto on paljon turvallisempi kuin se oli kymmenen vuotta sitten."

Tuissa vielä toisesta jutusta.
"– Keski-Euroopassa keskimääräinen romutusikä on noin 13-14 vuotta, Suomessa se on 20,4 vuotta."

"Analyytikkona IHS Automotivella toimiva Mark Seng kertoo että koko tilastoidun ajan käytössä olevien autojen laadun nousun – autoa on yksinkertaisesti järkevämpi pitää pidemmän aikaa, sillä korjauskulut eivät kasva enää yhtä jyrkästi kuin takavuosina"
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä esim Nissan Leafiin saa ilmeisesti uuden akun johonkin aika kohtuulliseen hintaan. Auton plussana varmaan se, että autoa on valmistettu aika pitkään ja aika paljon. Vähän siis epäilen sitä, että muuten hyvä ja kolaroimaton auto täytyisi romuttaa. Itse se akun vaihtaminenkaan ei pitäisi olla kovin työlästä tai kallista. Leafit näyttäisi olevan alkaen 9000€ ja vm2011.

Mikä on kenellekkin kohtuullinen hinta, mutta tuohon Nissaniin uusi akusta noin 6000€. Mutta eipä juu vaikuta olevan kauhean vaikea homma tuota vaihtaa ainakaan tuossa Nissanissa:


Mutta joihinkin autoihin vaan tuo akuston vaihto maksaa vielä huomattavasti enemmän.

Jos sillä ajetaan paljon kaupunkiajoa niin tuo erotus voi jopa tuplaantua kun nykivä nurkka-ajo on tosi epätaloudellista. Harvassa kaupungissa tullee puolet tai yli maantietä. Start /stop automatiikka toki helpottaa nykyään mutta sähköauto vie löpöä varmasti nollat valoissa seisoessa.

Tuo Start / Stop systeemi on suomen oloissa yks turha systeemi, kun ei täällä ole semmoisia ruuhkia että moottorin sammuttamiesta olisi jotain hyötyä. Ja autoja mitä olen ajanut missä tuo on, niin olen aina hetken ajamsen jälkeen kytkenyt sen pois. Kun on niin hemmetin ärsyttävä systeemi.

Pidän myös siitä että tuo 10000€ erotus menee muualle kuin lähi-itään. Vaikka se nyt käytännössä onkin valtion veroista pois.

1,4€ bensan hinta 10 vuoden tähtäimellä on minusta hieman alakanttiin jollein nyt tämä sähköistäminen oikeasti pakota öljyntuottajamaita polkemaan hintojaan ihan seuraavaa 10 vuotta. Se nyt on aivan varma että veroilla kyllä kompensoidaan ettei bensa tunnu liian halvalta.

Valtio kun on ottanut tämän asenteen että sähköautoihin siirrytään niin se myös tarkoittaa että valtion ja kuntien täytyy alkaa järjestelemään työpaikoilleen latauspisteitä mikä helpottaa huomattavasti sähköautoihin siirtymistä. Ei ole 100km työmatka enää varsinainen ongelma 20 asteen pakkasessa.

Jos sähköauton akulla pääsee 300km ja akku kestää 1000 sykliä niin ollaan 300 tkm. Ei tämä luku voi kauhean kaukana olla bensa vehkeiden romutus kilometreistä.

Juu, vai varmaan nämä nykyiset 1.0l turbo bensat näe 300tkm, mutta kyllä nuo vanhemmat bensat ja varsinkin dieselit menee helposti tuosta ylitsekkin.
Nytkin itselläni pihassa projektini 340tkm ajettu diesel Ford Focus vm 2008 ja oikein mukava on kaiken puolin. Tai no vaihteet ei mene päälle ihan kuin uutena.
Mutta tuolla ajaessani pojan kanssa mietittiin että onko meidän ykkös autona oleva vm 2017 Opel Astra dieseli muka hintansa arvoinen tuohon Foordiin nähden.
Kun Foordi makso 1000€ ja Opel 15000€ ja ei tuo Opel ole niin paljoa parempi että NYT siitä maksaisin 14000€ enemmän.

Että ajatusmaailmani on muuttunut aika paljon kun on tullut leikkittyä noiden vanhojen romujen kanssa, kun edellinen projektini oli vm2004 290tkm ajettu bensa Opel Vectra joka maksoi 530€ ja hyvä sekin oli autona.
Että empä taida jatkossa enää uudempia autoja ostellakkaan kun halvallakin saa tarpeeksi uutta ja mukavaa autoa alle.
Mutta nykysähköautoa en tule missään nimessä ostamaan vaikka kuinka hallitus sitä haluais, kun se tekniikka ei ole kypsää vielä. Kiitos paskan akkutekniikan.
Eli jään odottamaan uutta parempaa akkutekniikkaa tai vetyautoja tai jos vaikka ne keksin jonkun aivan uudenkin tekniikan.

Muuten tuo 1.6l diesel Foordi kuluttaa 4.5l/100km motarilla ja tuo Opeli on kanssa 1.6l dieselillä (huom. tämä on automaatti) ja se vie 4.1l/100km.
Kaunpungissa sitten Foordi vielä lähempänä 7l ja Ooppeli 6l.
Ooppeli ollut nyt reilu puolivuotta taloudessa ja keskikulutus sille ajalle 4.9l/100km (enimmäkseen kaupunki ajoa).
Edellnen autoni oli bensa vm 2009 VW passat 1.8Tsi:llä ja se haukkas motarilla 7.8l/100km ja kaupungissa oltiin siellä 13l/100km.

Pitää mainita että yritän pitää aina älyluurit ja kannettavatkin hengissä mahdollisimman pitkään ja nytkin käytössä neljä vuotta vanha luuri. Tietokoneetkin ovat taloudessa SER:stä rakennettuja koneita. Kun en todellakaan ymmärrä tätä ajatusmaailma että pitää olla aina uusinta tietotekiikka alla.
Varsinkin nämä ego viherhippijäiset kun höpöttävät autoilunkin pahuudesta ym. ympäristö jutuistaan, mutta kappas kummaa kun käytössä pitää olla viimeisin iPhonea ym. tekniikka. Eli sanotaan muille mitä pitäis tehdä ja itse toimitaan juuri päinvastoin. Eli tekopyhää sakkia, kun tää yksikin vihreiden edustaja kuntavaalejen jälkeen heti lähti lentokoneella reissuun...
Montakohan km perus tallaaja olisi tuollakin haaskatulla polttoainemäärällä ajellut autollaan.

EDIT: Mainitaan vielä että tuo Opel Astra oli ensimmäinen Diesel autoni koskaan, kun pidin aina bensaa parempia vaihtoehtona itselleni.
Mutta huvikseen nyt ostin tuon dieselin ja kuinka väärässä olinkin ollut näiden vuosien ajan dieselin suhteen.
Toki ei lähde niin räväkkäästi liikkeelle kuin vaikka ex 1.8TSI Passattini, mutta noin muuten oikein mukavaa suorituskykyä tarjoaa ja varsinkin polttiaineenkulutuksen pienuus on ollut mukavaa seurattavaa. 80km/h maantieajossa näyttäis kulutus pyörivän 3.0-3.2l/100km kohdilla vaikka ei ajaisi mitenkään egosti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä hyvä listaus akkujen hinnoista. Huippuna tuo huihai kona, jonka akku vaihdettuna maksaa 34k€...(uusi auto 43k€)


Ahaa löytykin kunnon hintatiedot, hienoa :thumbsup:
Itse löysin Nissan Leafille äkkiä vaan että 5500-6500€ maksais.
Mutta nuo hinnat vaan todistaa että sähköhommilla saada autoihin vaihtuvuus aika suureksi kun harva tuskin alkaa tuommoisia summia sijoittamaan 10v vanhaan autoonsa. Eli taas kerran Länsimaista kertanäyttö kulttuuria, mistä on kaikille muille haittaa paitsi valmistajille ja autoliikkeille.
On se hienoa että vihreitä arvoja ajava EU ja suomen hallituskin on kertakäyttö kulttuurin kannalla. Kun tuijotetaan vaan autojen päästöjä eikä oteta kokonais kuvaa huomioon ollenkaan.

Hybridi autoissa muuten kannattaa muistaa että jos akku sökähtää niin myöskään polttomoottori puoli ei toimi silloin.
Naapuri tässä vasta kerto kun sen tuttava oli ruotsista tuonut Volvon V60 hypridin ja puolen vuoden jälkeen akku sökähti ja uus akku ois maksanut 9000€.
Ja ei sillä ollut rahaa sitä laitattaa joten 2000€ myi auton etiäpäin. Koska juuri ilman akkua Volvo ei lähtenyt yhtään mihinkään.

Että hypridit ja sähköautot ovat ekalle omistajalle hieno juttu, mutta seuraaville ei välttämättä niinkään.
 
Tässä hyvä listaus akkujen hinnoista. Huippuna tuo huihai kona, jonka akku vaihdettuna maksaa 34k€...(uusi auto 43k€)

Odotan innolla mikä on Teslan akun hinta. EM itse sanoi alle 10k muistaakseni.
 
Ahaa löytykin kunnon hintatiedot, hienoa :thumbsup:
Itse löysin Nissan Leafille äkkiä vaan että 5500-6500€ maksais.
Mutta nuo hinnat vaan todistaa että sähköhommilla saada autoihin vaihtuvuus aika suureksi kun harva tuskin alkaa tuommoisia summia sijoittamaan 10v vanhaan autoonsa. Eli taas kerran Länsimaista kertanäyttö kulttuuria, mistä on kaikille muille haittaa paitsi valmistajille ja autoliikkeille.
On se hienoa että vihreitä arvoja ajava EU ja suomen hallituskin on kertakäyttö kulttuurin kannalla. Kun tuijotetaan vaan autojen päästöjä eikä oteta kokonais kuvaa huomioon ollenkaan.

Hybridi autoissa muuten kannattaa muistaa että jos akku sökähtää niin myöskään polttomoottori puoli ei toimi silloin.
Naapuri tässä vasta kerto kun sen tuttava oli ruotsista tuonut Volvon V60 hypridin ja puolen vuoden jälkeen akku sökähti ja uus akku ois maksanut 9000€.
Ja ei sillä ollut rahaa sitä laitattaa joten 2000€ myi auton etiäpäin. Koska juuri ilman akkua Volvo ei lähtenyt yhtään mihinkään.

Että hypridit ja sähköautot ovat ekalle omistajalle hieno juttu, mutta seuraaville ei välttämättä niinkään.

Tuo 9k€ on halpa hinta, iltiksessä oli hiljan juttua vastaavasta autosta ja akun hinta 13k€. Melkoisen hinnakkaita ovat akut vielä, ehkä pitää osottaa 5-10v niin tulevat hinnat alaspäin, aivan samoin kävi taulutelkkareiden kanssa.

 
Tulevaisuudessa saa varmaan noita akku moduuleita myos tarvikeosana jolloinka hinta on puolet marmoritiskin hinnasta. Saisi muutoin EU tulla ja pakottaa akkukennot standardi kokoisiksi. Tama pakotus sataisi kuluttajien ja luonnon taskuun. Ollaan poijaat muuten aika pahasti offtopikissa.
 
Tulevaisuudessa saa varmaan noita akku moduuleita myos tarvikeosana jolloinka hinta on puolet marmoritiskin hinnasta. Saisi muutoin EU tulla ja pakottaa akkukennot standardi kokoisiksi. Tama pakotus sataisi kuluttajien ja luonnon taskuun. Ollaan poijaat muuten aika pahasti offtopikissa.

No ei sinällään olla offtopikissa kun hallituksemme ja koko helkutin EU haluaa kaikille sähköauton. Sekä pitäis bensa ja varsinkin dieselit hävittää ja äkkiä.
 
Tulevaisuudessa saa varmaan noita akku moduuleita myos tarvikeosana jolloinka hinta on puolet marmoritiskin hinnasta. Saisi muutoin EU tulla ja pakottaa akkukennot standardi kokoisiksi. Tama pakotus sataisi kuluttajien ja luonnon taskuun. Ollaan poijaat muuten aika pahasti offtopikissa.
Menee kyllä pahasti off topiciksi nämä akkujen hintojen keskustelut, mutta noissa tän päivän hinnoissa taitaa olla paljon premiumia päällä ja asiaa pahentaa ettei suurin osa vaihda sitä viallista moduulia vaan koko paketin. Kyllä nuo kuitenkin tulee alas ja kuten esimerkkinä Leafin tapauksessa löytyy jo 3. osapuolen korjaamoita, jotka korjaa Leafin akkuja ettei joudu maksamaan marmorin premium hintaa vaan pääsee murto-osalla kustannuksista.

Jos itse aiheeseen jotain, niin mielelläni näkisin valtion tuovan verovapautuksen työsuhdesähköautoille ja osittaisen alv% vapautuksen kuluttajamyyntiin. Koska tilanteen pitäisi olla kestävä myös verokertymän kannalta, niin tuosta tulisi tehdä määräaikainen ja näkisin sellaisen mallin hyvänä missä on esimerkkinä 5 vuotta verovapautus, jonka jälkeen vuosittainen veron nosto normaalitilanteeseen 5 vuoden ajalla. Tuolloin oltaisiin jossain 2030 ja todennäköisesti päästöjen kannalta maalissa.
 
Jos itse aiheeseen jotain, niin mielelläni näkisin valtion tuovan verovapautuksen työsuhdesähköautoille ja osittaisen alv% vapautuksen kuluttajamyyntiin. Koska tilanteen pitäisi olla kestävä myös verokertymän kannalta, niin tuosta tulisi tehdä määräaikainen ja näkisin sellaisen mallin hyvänä missä on esimerkkinä 5 vuotta verovapautus, jonka jälkeen vuosittainen veron nosto normaalitilanteeseen 5 vuoden ajalla. Tuolloin oltaisiin jossain 2030 ja todennäköisesti päästöjen kannalta maalissa.

Paitsi että niitä sähköautoja ei pitäis edes valmistaa saatika ostaa kun ne saastuttavat enemmän.
Mutta eu maat ovat niin hemmetin tekopyhää porukkaa kuin olla ja voi.
Että kunhan itse ei saastuteta on pääasia, mutta paljon näiden systeemeiden rakentaminen saastuttaa toisia maita ei ole mitään väliä.
Eli haittamaksu sähkövehkeille pitäis saada ja antaa valmistajille porkkanaa tai ruoskaa että vetyä kehittämään hopi hopi. Eikä näitä saastuttavia sähköautoja saastuttavine akkuineen.

Tällä hetkellä homma on menossa täysin perseelleen ja kovaa kyytiä.
Mutta kun ne asian tajuavat kuten dieselin suhteen viimeksi, niin tulevat saamaan jonkun haittamaksun. Jollei muuta niitä käyttövoimavero nostetaan ja paljon. Kuten tehtiin dieseleiden kohdalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 818
Viestejä
4 558 403
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
Erästäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom