Sähköauton kotilataus

Tuolta Defan sovelluksesta, kun katson laturin tietoja, niin Firmware version kohdassa on v4.1.1. Mutta sivujen mukaan tuo v3.3.4 olisi uusin?
A) Elät tulevaisuudessa
B) Olet tietämättäsi betatestaaja
C) Me ei uskota sinua
 
A) Elät tulevaisuudessa
B) Olet tietämättäsi betatestaaja
C) Me ei uskota sinua
1732276819082.png

Onko tämä nyt oikea paikka tarkistaa tuo vai löytyykö tuolta jostain muualta vielä lisätietoja?
 
@jpp on aikaansa edellä :) @Vepasto lla siellä lukee tuo 3.3.4? melko outoa on si.. ei sillä et mulla ois Defa.. mutta ihmettelen kyl kans kuinkavoi olla noin
 
Tuolta Defan sovelluksesta, kun katson laturin tietoja, niin Firmware version kohdassa on v4.1.1. Mutta sivujen mukaan tuo v3.3.4 olisi uusin?
Tuo sivu on vanha ja itsellänikin tuo uudempi versio, kuten aiemmin jo viestissä kerroin.
 
Mielenkiintoista edelleen. Kun nyt laittoivat päivityksen tulemaan pyynnöstäni, niin miksiköhän mulle ei tullut sitten uusinta ?
Vai onko vaan niin että oikeasti laittavat näitä vaiheittain tulemaan randomisti. Näyttäisi olevan kolme kastia käyttäjäkunnassa. perässähiihtäjät (3.0.2 ) , ajan hermolla olevat (3.3.4) ja edelläkävijät ( 4.1.1).

Kotilatureista puheenollen, onko muissa latureissa tälläistä näyttöä kuin Defassa ?
Tuossa pihapiirissä kun olen katsellut latureita , niin niissä ei ole.
 
Mielenkiintoista edelleen. Kun nyt laittoivat päivityksen tulemaan pyynnöstäni, niin miksiköhän mulle ei tullut sitten uusinta ?
Vai onko vaan niin että oikeasti laittavat näitä vaiheittain tulemaan randomisti. Näyttäisi olevan kolme kastia käyttäjäkunnassa. perässähiihtäjät (3.0.2 ) , ajan hermolla olevat (3.3.4) ja edelläkävijät ( 4.1.1).

Kotilatureista puheenollen, onko muissa latureissa tälläistä näyttöä kuin Defassa ?
Tuossa pihapiirissä kun olen katsellut latureita , niin niissä ei ole.

Mitä sillä laturin näytöllä tekee? Onhan se näyttö vaikka puhelimessakin josta voi laturin sovelluksesta ihmetellä jotain jos tarvetta. Tai vaikka auton sovelluksesta.
 
Reilu vuosi sitten asennetussa Defassa versiona 3.1.3. Hyvin toiminut, näytöllä en oo tehnyt oikeastaan mitään. Joskus tullut katsastettua millä teholla lataus käynnissä.
 
Pitäisi löytää 11kw latauslaite, jossa mahdollisimman hyvät älytoiminnot ja integroitavuus HA:han, mutta hyvällä hintalaatusuhteella. Toistaiseksi silmiin osunut Go-E Gemini ja Flex (voimavirtaan tai kiinteänä) ja Buustibox (kiinteä).

Onko kokemusta onko halvempaa teettää 3vaihe voimavirtapistoke seinään vai suoraan kiinteän laitteen asennus? Matka kämpän jakamoon 2-3m. Pistoketta käyttävässä epäilyttää myös lähteekö varkaan mukaan, vaikka kameravalvontaa on. Gemini Flexiin saa ilmeisesti lukon viriteltyä seinätelineeseen, mutta tuskin kestää muovikiinnikkeet, jos joku oikeasti haluaa viedä.

Molemmilla purkeilla olisi Wifi-hallinta ja esim. pörssisähköllä ajastusta. Ajatuksena olisi toteuttaa kuormanhallinta Shelly 3EM Prolla (lukee gridiltä tulevat totaalit) ja tehdä hallinta HA:ssa. Buustista ei löydy mitään revikoita oikeasta käytöstä ja Go-E vaikuttaisi helpommalta käyttöönottaa ja hallita kaiken kaikkiaan.
 
Onko kokemusta onko halvempaa teettää 3vaihe voimavirtapistoke seinään vai suoraan kiinteän laitteen asennus?

Kiinteä vs pistokkeen asennus varmaan samanhintainen. Kiinteä parempi ja nätimpi, ota sellasena.

Edit: ennen tilaamista (oli kumpi tahansa) voi kanssa hetken käyttää miettimiseen miten sen johdon vetää. Sähkäri tekee vedon oletuksena helpoimman ja nopeimman kautta, eli pinta-asennuksena jollain halvimmilla naulakiinnikkeillä, eikä käytä aikaa mittailuun meneekö johto kuinka suoraan ja tuleeko kiinikkeet tasavälein kiinni :) Itse vedin valmiiksi johtokanavat johon sähkäri sitten veti johdon ja teki kytkennät. Tuli siistimpi asennus kuin naapurilla :)
 
Itse ostin halvimman 11kw laturin 279€ ja sähkäriltä vikavirtasuojaus ja voimavirtapistoke 3 metrin kaapelilla oli noin 200 euroa. Tarjouksia kun kyselin kiinteästä oli ne luokkaa 1600-1900€ töineen. Eli itse sain merkittävästi halvemmalla voimavirralla. Toki kiinteän asennusmatka olisi ollut pidempi johdolle.
 
Itse ostin halvimman 11kw laturin 279€ ja sähkäriltä vikavirtasuojaus ja voimavirtapistoke 3 metrin kaapelilla oli noin 200 euroa. Tarjouksia kun kyselin kiinteästä oli ne luokkaa 1600-1900€ töineen. Eli itse sain merkittävästi halvemmalla voimavirralla. Toki kiinteän asennusmatka olisi ollut pidempi johdolle.
Oliko kiinteässä asennuksessa sama laturi? Tosi kalliilta kuulostaa mikäli näin. Itselle maksoi kiinteän asennustyöt kokonaisuudessaan 321€ sis alv. Asennuskouruihin mitkä itse laittelin, meni vajaa satku. Omiin töihin sitten menikin monta tuntia, kun piti porailla yhden väliseinän läpi ja tehdä siisti läpimenokaulus putkineen josta asentaja sitten veti johdon läpi. Teetin myös yhden voimavirtapistorasian vaihdon (vanhan vaihto uuteen, ei mitään johtotöitä yms) joka maksoi 138€.
Edit: sanoitkin että oli toi hinta töineen, eli varmaan suurin ero johtui latauslaitteen hinnasta. Johto ei paljoa maksa.

Alvittomat hinnat:
  • Työt 3hx52€,
  • 10m MMJ 5x2.5 43€,
  • Johdonsuojakatkaisin 27€,
  • Pientarvikkeet 17€ ja
  • Kilometrikorvaus 30€.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi löytää 11kw latauslaite, jossa mahdollisimman hyvät älytoiminnot ja integroitavuus HA:han, mutta hyvällä hintalaatusuhteella. Toistaiseksi silmiin osunut Go-E Gemini ja Flex (voimavirtaan tai kiinteänä) ja Buustibox (kiinteä).

Onko kokemusta onko halvempaa teettää 3vaihe voimavirtapistoke seinään vai suoraan kiinteän laitteen asennus? Matka kämpän jakamoon 2-3m. Pistoketta käyttävässä epäilyttää myös lähteekö varkaan mukaan, vaikka kameravalvontaa on. Gemini Flexiin saa ilmeisesti lukon viriteltyä seinätelineeseen, mutta tuskin kestää muovikiinnikkeet, jos joku oikeasti haluaa viedä.

Molemmilla purkeilla olisi Wifi-hallinta ja esim. pörssisähköllä ajastusta. Ajatuksena olisi toteuttaa kuormanhallinta Shelly 3EM Prolla (lukee gridiltä tulevat totaalit) ja tehdä hallinta HA:ssa. Buustista ei löydy mitään revikoita oikeasta käytöstä ja Go-E vaikuttaisi helpommalta käyttöönottaa ja hallita kaiken kaikkiaan.
Ääni go-e:lle. 22kW flex ja ha+shelly ohjaa. Yksivaiheista lataan niin laitoin 22kW ja sit on tulevaisuuteenkin valmius. Hintaero minimaalinen.
Voin viskata sitten valmiit kuormanhallinta-automaatiot tarvittaessa :thumbsup:
 
Ääni go-e:lle. 22kW flex ja ha+shelly ohjaa. Yksivaiheista lataan niin laitoin 22kW ja sit on tulevaisuuteenkin valmius. Hintaero minimaalinen.
Voin viskata sitten valmiit kuormanhallinta-automaatiot tarvittaessa :thumbsup:
Menikin suunnitelmat ihan uusiksi kun löysin torista käyttämättömän Elli id Pro 7,5m kaapelilla 300€ 😅 vähän lisäsäätöä tulee HA:ssa mutta muuten ajaa täysin asiansa ja rahulia säästyi huomattavasti.
 
Menikin suunnitelmat ihan uusiksi kun löysin torista käyttämättömän Elli id Pro 7,5m kaapelilla 300€ 😅 vähän lisäsäätöä tulee HA:ssa mutta muuten ajaa täysin asiansa ja rahulia säästyi huomattavasti.
Sriinäkin joku netto 50€ välistä ko osti halvalla ja möi ko hinta nousi.. ei sillä edullinen silti
 
Menikin suunnitelmat ihan uusiksi kun löysin torista käyttämättömän Elli id Pro 7,5m kaapelilla 300€ 😅 vähän lisäsäätöä tulee HA:ssa mutta muuten ajaa täysin asiansa ja rahulia säästyi huomattavasti.
No onnistuu silläkin, meillä on sellanen toisena laturina ja onneksi otin 7.5m kaapelin :D

Ihan ei oo niin plug&play kuin Go-e, mutta kohtuullisten sulkeisten jälkeen pelaa. Evcc:n kehittäjille tuhat hattua tuon laturin ohjauksen mahdollistamisesta.
 
Sriinäkin joku netto 50€ välistä ko osti halvalla ja möi ko hinta nousi.. ei sillä edullinen silti
Joo mitä noita kattellut niin jotkut myy 450€ netissä. En sillon itse saanut aikaseksi tilata vaikka oli monta kuukautta sillä halvalla hinnalla..
 
Elli ID Charger Connect 11kW - 7.5M kaapeli / LAN, WiFi / RFID Onkohan tämä halvin ja käyttökelpoisin kiinteä laturi mitä tähän hätään kannattaa hankkia? Tulossa plugarin, tulevaisuudessa täyssähkön lataukseen. En tarvitse välttämättä älykkäitä etäohjauksia, mutta joku osannee kertoa lyhyesti mihin tämän sovellus on kyvykäs?
Itseäkin kiinnostaisi tällainen mutta olisi tarve käyttää voimavirtapistokkeessa ainakin tässä vaiheessa. Onko tuo sallittua, jos tuohon laittaa vaan kaapelin perään jossa vikavirtasuoja välissä ja voimavirtapistoke kaapelin päässä? Kävisi vaikka teettämässä sähköliikkeessä valtuutetulla asentajalla niin ainakin kaikki kytkennät olisi sitten tehty asianmukaisesti.
 
Mun vanha type2 kaapeli on sökö, johto sisältä poikki... Onko sillä (esim. liittimet) mitään käyttöarvoa jollekin pelle pelottomalle projektiin vai heitänkö suoraan työpaikan serriin. Lähinnä mietin että onko vaivaa edes kirjoittaa mitään lahjoitetaan -ilmoitusta toriin.
 
Elli ID Charger Connect 11kW - 7.5M kaapeli / LAN, WiFi / RFID Onkohan tämä halvin ja käyttökelpoisin kiinteä laturi mitä tähän hätään kannattaa hankkia? Tulossa plugarin, tulevaisuudessa täyssähkön lataukseen. En tarvitse välttämättä älykkäitä etäohjauksia, mutta joku osannee kertoa lyhyesti mihin tämän sovellus on kyvykäs?
1732797752847.png

Hieman joutui kaivelemaan, mutta löytyi vielä pieni alekoodi. "Pakko" siten oli tilata itsellekin -kun aiemmin ei tajunnut halvemmalla hinnalla ostaa. Harmittaa vain, että juuri kuukausi sitten tuli ostettua 600e latausasema, eikä siinä ole näin monipuolisia ominaisuuksia kuin Ellissä

edit: 29:11, loppu
1732865383845.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku hyvä tarjous kuormanhallintaan osuu eteen niin saa vinkata! En oikein osaa yhtään sanoa näistä, että mikä olisi hyvä. Tämä tulisi voimavirtapistokkeeseen, johon kytketty irroitettava latausasema aika latauksen ajaksi.
 
Jos joku hyvä tarjous kuormanhallintaan osuu eteen niin saa vinkata! En oikein osaa yhtään sanoa näistä, että mikä olisi hyvä. Tämä tulisi voimavirtapistokkeeseen, johon kytketty irroitettava latausasema aika latauksen ajaksi.
Haluatko tiputtaa muita kuormia pois latauksen aikana. Eli yksi vaihtoehto olisi se että mitataan liittymän kulutusta ja jos ylittää virtarajan niin se tiputtelee sitten lämmityskuormia pois. tämä toimisi siitä riippumatta mitä kuormia missäkin olisi. olisi tuo voimavirtarasia perässä mitä tahansa.

Jos haluat pudotella lataustehoa tuntemattoman irrotettavan laturin kanssa niin menee vähän haasteelliseksi. Pitäs löytää irrotettava laturi joka tukee jollain väylällä kuorman hallintaa ja siihen sitten sitä tukeva mittaus. Silloin se laturi pitäsi sitten olla siinä puolikiinteästi ja varmistaa ettei siinä käytetä muita. Kiinteälatausasemaa voisi miettiä.


Edit:
Vai tarkoitatko sellaista laturi missä voi manuaalisesti astella tehorajoja, ei siis automatiikkaa, vaan ihan manuaalirajaus.
 
Haluatko tiputtaa muita kuormia pois latauksen aikana. Eli yksi vaihtoehto olisi se että mitataan liittymän kulutusta ja jos ylittää virtarajan niin se tiputtelee sitten lämmityskuormia pois. tämä toimisi siitä riippumatta mitä kuormia missäkin olisi. olisi tuo voimavirtarasia perässä mitä tahansa.

Jos haluat pudotella lataustehoa tuntemattoman irrotettavan laturin kanssa niin menee vähän haasteelliseksi. Pitäs löytää irrotettava laturi joka tukee jollain väylällä kuorman hallintaa ja siihen sitten sitä tukeva mittaus. Silloin se laturi pitäsi sitten olla siinä puolikiinteästi ja varmistaa ettei siinä käytetä muita. Kiinteälatausasemaa voisi miettiä.


Edit:
Vai tarkoitatko sellaista laturi missä voi manuaalisesti astella tehorajoja, ei siis automatiikkaa, vaan ihan manuaalirajaus.

No tässä paljastui oma tietämättömyys eli jos on irroitettava latauslaite voimavirrassa niin sähkökeskuksen ja voimavirtapistokkeen väliin ei saa ns. kuormanhallintaa? Eli jos laturi ottaa 11 KW niin se mötikkä voimavirran ja keskuksen välillä haistelisi ja tarpeen mukaan rajoittaisi virtaa.
 
Eli jos laturi ottaa 11 KW niin se mötikkä voimavirran ja keskuksen välillä haistelisi ja tarpeen mukaan rajoittaisi virtaa.
Latausvirtaa voi rajoittaa vain latausasema joka kertoo autolle paljonko virta saa olla. Ei sitä sieltä syöttöpäästä pysty rajoittamaan. Mittaus kuitenkin on oltava siellä lähtöpäässä joten kuormanhallinnassa täytyy saada se tieto sieltä mittaukselta latauslaitteeseen jollain konstilla.

CTEK Njord go on irtoliitännällä varustettu latauslaite ja siihen saa jonkinlaisen kuormanhallinnan joka kommunikoi langattomasti latauslaitteen kanssa. Toimivuudesta ei ole tarkempaa tietoa.
 
No tässä paljastui oma tietämättömyys eli jos on irroitettava latauslaite voimavirrassa niin sähkökeskuksen ja voimavirtapistokkeen väliin ei saa ns. kuormanhallintaa? Eli jos laturi ottaa 11 KW niin se mötikkä voimavirran ja keskuksen välillä haistelisi ja tarpeen mukaan rajoittaisi virtaa.
Se toiminnallisuus latausvirran säätämiseen pitää löytyä latauslaitteesta. Tai toki voi tehdä ihan on-off säädön kontaktorilla, mutta sitä tuskin haluat. Eli riippuu täysin käytössä olevasta latauslaitteesta, voiko latausvirtaa säätää automaattisesti. Se keskukseen asennettava osuus siis mittaa vain asunnon kokonaiskulutusta tai paneelien tuottoa (tai molempia) ja välittää tiedon joko suoraan latausasemalle tai sitten esim home assistantiin, joka vuorostaan ohjaa latausasemaa.
 
No tässä paljastui oma tietämättömyys eli jos on irroitettava latauslaite voimavirrassa niin sähkökeskuksen ja voimavirtapistokkeen väliin ei saa ns. kuormanhallintaa? Eli jos laturi ottaa 11 KW niin se mötikkä voimavirran ja keskuksen välillä haistelisi ja tarpeen mukaan rajoittaisi virtaa.
Menee mutuiluun, mutta
Sen kulutuksen pystyy mittaan, mutta jos pitäisi pudottaa laturin tehoja niin siitä pitäisi saada jotenkin viesti sille. Ei yhteistä yleistä käytäntöä.

Jos se toimii että lataaja omatoimisesti rajoittaa tehoja, ja motivaattoriksi sitten automatiikka mikä katkaisee sähköt jos kerrotut rajat ylittää. ja palautus sitten käsin.


Aika lataus tuo mieleen että onko kyse aika veloituksesta sis sähkö, niin miettiä jos mitattaisiin ihan sitä kulutettu energiamäärää, jos ei muuten tarvetta kuorman rajoittamiselle.


Jos kyse ihan siitä simppelista että halutaan rajoittaa max lataustehoa ilman isoja puuhasteluja, niin miettiä ihan kiinteä latausasemaa johon asettaa sitten halutut rajat. Laturi makasaa jotain, mutta helppoa edullinen ratkaisu, ja käyttäjien ei tarvi omia latureita raahata. Miettiä onko latausjohto kiinteä, vai irrallinen.

Tässä voi sitten valita optioksi sen että laturi tukee kuormanhallintaa, eli jos myöhemmin rajoitukset tulee liittymän kuorman hallinnasta.
 
Sähköauton latauksen kanssa tehtävä kuormanohjaus:

1) Latauslaite ja sen kanssa langattomasti tai langallisesti kommunikoivat mittalaite pääkeskukseen. Vaatii sähköasentajan ainakin mittalaitteen osalta.

2) Latauslaite ja sen tai esim. Home Assistantin kanssa (pääosin) langattomasti kommunikoiva mittalaite, joka kytketään sähkömittarin HAN-porttiin. Ei vaadi sähköasentajaa mittalaitteen osalta.

3) Latauslaite ja sitten sähköpääkeskuksella jonkinlainen mittalaite ja ohjaus saunalle, lämmitykselle jne. Ohjaa kuormia pois annettujen sääntöjen mukaan. Monimutkainen eikä järkevä.

Jos on haluja optimoida latausta esim. aurinkopaneelituotannon mukaan, vaihtoehto 1) ehdoton. Muuten vaihtoehto 2) on hyvä, tosin valikoima ja saatavuus vaihtoehtoa 1) heikompi.
 
Gigantin BF:stä tuli laitettua Zaptec go tilaukseen 430€:lla. Eikös tuo oo ihan soiva peli vai onko jotain lapsuksia? Ymmärsinkö oikein, kuormantasaukseen voi vaikka myöhemmin tilata zaptec Sensen, mikä tulee keskukseen ja sillä voi ohjata langattomasti tuota latausasemaa?
 
Onko kellään tullut Defan Balancerin kanssa sellaista ongelmaa että sen asetukset ei vaan ilmesty Power -äppiin? Asensin firman toiselle hallille tuon 22 kW Defa Power laturin ja Balancerin keskukseen. Balancerin sai yhdistettyä wifiin ja mittaus toimii. Sekä Balancer että Power näkyy appissa mutta mistään ei voi säätää Balancerin pääsulaketietoa yms.

Täytyy varmaan vielä koittaa nollata kaikki ja alusta, mutta jotenkin outoa että kaikki toimii mutta ei toimi.
 
Onko kellään tullut Defan Balancerin kanssa sellaista ongelmaa että sen asetukset ei vaan ilmesty Power -äppiin
Power äppi ? tarkoitatko Power Setup vai Defa Power appia ?

Eikös nuo sulakekoot määritellä "asentaja" moodissa, siis siellä Power Setup apissa ?
Näin olin ymmärtävinäni kun asentaja sellaisen tänne laittoi.
 
Power äppi ? tarkoitatko Power Setup vai Defa Power appia ?

Eikös nuo sulakekoot määritellä "asentaja" moodissa, siis siellä Power Setup apissa ?
Näin olin ymmärtävinäni kun asentaja sellaisen tänne laittoi.
Joo, tuota Setup äppiä siis meinaan. Ei vaan tunnu ilmestyvän vaikka kaikki muut hommat on siellä ja samasa wifissä kaikki.
 
Adapteria Type2 -> Suko suuntaan..

Latausasema Entity Compact kiinteällä latausjohdolla on jo, joten auton lataus onnistuu.

Auton imurointi olisi kiva päästä joskus suorittamaan omalla parkkipaikalla.

Adapteri Type2 -> Suko suuntaan löytyy googlettamalla. Ovat hieman hintavia, ainakin
Suomesta tilatut. Onko kokemuksia näistä ? Ymmärtääkseni tuollaisen kiinteän latauspiuhan
päähän on hankalampi löytää kuin suoraan asemaan kytkettävää (napaisuus).

Jotain muuta keinoa saada suko liitin jälkikäteen ? Tolppa/parkkipaikka on taloyhtiössä, mutta yhtiojärjestyksen mukaan osakkaan hallinnassa. Myös sähkö tulee huoneiston liittymästä. Kuormanjako on edessä, mutta kuormanjako
alkaa rajoittamaan vasta 16A käytön jälkeen. (Osassa tolpissa on kuormanjakoa ymmärtämätön 16A suko laite, ei varsinaista latausasemaa). Joten periaatteessa tuommoinen rinnalle tuleva ’kytkentä’ olisi myös mahdollista. Toki, kustannus sitten mikä on järkevää.,

Ajatuksia ?
 
Jos tämä on nyt ainoa tarve niin ladattavia rikkaimureita saa 100–300 euron hintaan.
Tuo voi olla kaikista simppelein vaihtoehto (vs. esim pitkä jatkojohto...). Joissain V2L ominaisuudella varustetuissa sähköautoissa on toki myös auton sisällä tavallinen 230V pistorasia (en ole varma riippuuko varustetasosta), johon lienee täysin mahdollista kytkeä sitten myös johdollinen pölynimuri.
 
Jos tämä on nyt ainoa tarve niin ladattavia rikkaimureita saa 100–300 euron hintaan.
Ne halvat rikkaimurit on rimpuloita, joilla ei autoa puhtaaksi saa.
..Ja voihan se työsuhdebiili lähteä alta tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja tulee tarvetta
vaikka vain lohkolämmittimelle fossiilista polttoainetta syövään automobiiliin…

Siksi tuo suko vaihtoehto kiinnostaisi enemmän, vaikka ei varmasti halvin/helpoin..
 
vaikka vain lohkolämmittimelle fossiilista polttoainetta syövään automobiiliin…

Tammoinen siis haussa?

Riippuu asemastasi kuinka hienon tarvitset. Linkissa oleva ei sisalla mitaan alya.


Tassa ei sanota etteiko olisi alya mutta kylla sen silti tarkastaisin ennen ostoa
 
Viimeksi muokattu:
Tammoinen siis haussa?

Riippuu asemastasi kuinka hienon tarvitset. Linkissa oleva ei sisalla mitaan alya.


Tassa ei sanota etteiko olisi alya mutta kylla sen silti tarkastaisin ennen ostoa
Tuonkaltaista olen googletellut ’vaihtoehtona’. Kokemuksia kyselen.. ? Olen lähinnä ymmärtänyt,
että tökkäämällä ’latausasemaan’ adapteri on ongelmia virran saamisen, tai kaapelin irroittamisen
kanssa, kun jommastakummasta ei tieto kulje asemaan, tai autoon..?
 

Siinä hyvä artikkeli sivuamaan asiaa, että sähköauton tullessa taloon ei kannata kikkaroida jollain China Export laturilla sukorasiasta vaan ostaa ihan kunnollisen latausaseman jonka sähköasentaja asentaa. Varsinkin jos asutat +50v taloa alkuperäisin sähköasennuksin.

Tulee halvemmaksi ostaa se latauslaite ja mahdollinen kuormanhallinta asennettuna jolle sähkäri vetää kunnon kiinteät johdot & katsoo vähän ympärilleen samalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 045
Viestejä
4 564 307
Jäsenet
75 078
Uusin jäsen
badiherrox82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom