Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Nämä on kyllä suloisia nämä hallituksen markkinaosaamiset:
" Sataprosenttisen tuplalaskettavan parafiinisen biodieselin hinta ei nousisi”, kerrotaan valmisteveron korotusta koskevassa hallituksen esityksessä. "

Sen verotus ei ehkä nouse, mutta täytyy olla aika pihalla markkinatilanteesta, jos luulee että MY:n hinta ei nousisi ja Nesteen katteet paranisi. Sen hinta muuttuu vähänkin pidemmällä aikavälillä lähes suorassa suhteessa fossiilisen dieselin hintaan, koska se käytännössä määrittää paljonko ihmiset ovat ko. aineesta valmiita maksamaan ja vastaavasti fossiilisten myynti määrittää sen paljonko Neste myy MY:tä (raakana tai fossiiliseen sekoitettuna) Suomeen täyttääkseen jakeluvelvoitteen.
Tuo SAK:n ehdotus on ihan huuhaata. Ei tule menemään läpi edes vasemmistolaisessa hallituksessa.
Sitä en tiedä mikä nykyisessä vasemmistohallituksessa voi mennä läpi, mutta ihme että menee SAK:n jäsenistössä tämäkin läpi. Kova on halu ns. duunareilla korottaa omia verojaan, kun haluavat tälläistä politiikkaa tukea rahoillaan. Mikäs siinä kun koskisikin vain liiton jäseniä, minun puolestani saisivat silloin verottaa vielä kaupan päälle kolmasosan käyvästä asunnonvuokrasta alueella siitä hyvästä, että työntekijä saa oleilla 8h päivässä työsuhde-etuna näissä tiloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Muualla maailmassa bensa ennätyshalpaa ja valtiot jakaa hoitajille ja kotitalouksille tukia korona elvytykseen, mutta Suomessa päinvastoin, bensavero kallistuu ennemmän kuin koskaan ja kansalaisia kituutetaan jakamalla meidän rahat etelään. Vihervasuri työtöt vauhdissa.
 
Oliko niistä hallituksen syksyllä julkistettavista verolinjauksista mitään päivämäärää tiedossa?
 
Syksyn budjettiriihestä ja lokakuusta on puhuttu. Mitään virallista ei ole kun ei veromuutoksista haluta etukäteen paljon meteliä pitää.
 
Miten verotetaan jatkossa, siinäpä kysymys:


Nythän porukka ostaa käytettyjä autoja koska julkinen liikenne epäilyttää, ja syksyn kysymysmerkki verotuksesta. Uusia ei paljoa mene kaupaksi ja se näkyy rekisteröintitilastoissa. Maahantuojatkaan tuskin voi loputtomasti pakottaa jälleenmyyjiä rekisteröimään esittelyautoja.

Bensan tai dieselin hintaakaan ei voi loputtomasti nostaa koska se vaikuttaa muuhun kulutukseen, tätä päättäjien on tosin vaikea ymmärtää kun oma pinkka on kunnossa.

Sähköautoille pitäisi lätkäistä melkoinen käyttövero, kun sähkönkään hintaa ei voi vetää ihan läskiksi. Jossain näin graafin mitä sähkö maksaa missäkin maassa. Samalla sähköautojen ostamista pitäisi tukea, mutta kalliita ovat perkeleet, ja ihmisten ostokyky nyt on mitä on sattuneesta syystä, eikä ne oikein täkäläisiin olosuhteisiin ole kaikista optimaalisin vaihtoehto - tuosta taistelua ainakin kolmessa eri ketjussa, joten eipä siitä enempää.
 
Eiköhän sieltä km-vero tms tietullisysteemi tule edellisten päälle. Jos historiaa tarkastelee niin systeemin virtaviivaistaminen ei näytä olevan vaihtoehto vaan tarkoitus on rakentaa mahdollisimman monimutkainen vero-,/maksujästelmä, jottei kenelläkään olisi mahdollisuutta laskea omiin muuttuviin tilanteisiin edullisinta vaihtoehtoa...

Helppoahan tuo olisi katsastuksissa kerätä km-/kWh-tieto ylös ja vero-/maksu tulisi noiden perusteella, mutta siinä sivuuttaa hyvän bisneksen kun voi rakentaa seurantajärjestelmän, myydä teiden käyttöikeuksien kuluttajamyynnin operaattoreille, jotka sitten tekevät omanlaisiaan km-paketteja puhelinoperaattoreiden tyyliin. Jokainen kerros vetää välistä oman siivunsa ja autoilu vain kallistuu.
 
Miten verotetaan jatkossa, siinäpä kysymys:


Se on tosi hyvä kysymys. Meidän maassa kaikki on todella kallista, erityisesti autoilu, paitsi sähkö halpaa. Ei oikein sovi yhtälöön että halvan sähkön takia Suomessa autoilusta tulisi maailman kalliimmasta yhtäkkiä halvinta.

Varmasti sähkön hinta nousee, mutta ei sillä voi oikeasti kaikkia liikenteen veroja kerätä.

Km-pohjainen laskutus olisi reilu, eli maksat siitä paljon ajat, mutta toteutus olisi joko GPS-seuranta tai katsastuksessa matkamittarin lukema ja takaisi että hakkerit disabloisi niitä tai entistä enemmän suomalaiset rekisteröisi autonsa Viroon ja ajaisi täällä turistina ilman tiemaksuja lähes ilmaiseksi halvalla sähköllä.

Kameravalvottujen (rekisterikilpien automaatti luku) tietullien toiminta ei talviaikaan toimisi kun autojen kilvet yltäpäältä sohjopaskan peitossa.

Kaikki verot varmasti nousee pian sähkövehkeilläkin taivaisiin, mutta miten ihmeessä se saadaan markkinoitua ihmisille kun nyt koko sähköautojen porkkana on että verot ja käyttömaksut aika lailla nollassa.

Jos sähköautolla ajaminen alkaa olla pahasti verotettua, niin tulee monelle mieleen jatkaa sillä ikivanhalla bensadiesel-pommilla ajamista, mikä ei tietenkään sovi vihreiden politiikkaan, joten bensa- ja diesel autojen käyttömaksut ja toki myös polttoaineverot tullaan sitä ennen hinaamaan niin suureksi ettei kenellekkään tule edes mieleen ajaa enää polttomoottorilla. Raskaliikenne kulkee vielä pitkään dieselillä, joten tappaa toki maamme kilpailukyvyn, mutta eipä se vasemmistoa kiinnosta onko Suomessa teollisuutta vai ei. Mielellään ei ainakaan yhtään tehtaita, koska ne saastuttaa.

Polttoaineet ei mihinkään katoa ja rahtilaivat menee dieselillä ja öljynjalostuksessa sivutuotteena syntyy myös bensaa, mikä sopisi hyvin käytettäväksi vaikka henkilöautoissa.
 
Veroja saataisiin kustannustehokkaasti kerättyä arvonlisäveroa korottamalla tai vain yksinkertaisella vuosimaksulla. Poliitikot eivät kuitenkaan toimi järkiperäisesti, niin todennäköisesti kallista seurantajärjestelmää suunnitellaan jo. Sähköautoiluahan ei voi päästösyillä verottaa, joutuvat keksimään jotain muuta, teiden ylläpito jne.
 
1596397373133.png
 
Veroja saataisiin kustannustehokkaasti kerättyä arvonlisäveroa korottamalla tai vain yksinkertaisella vuosimaksulla. Poliitikot eivät kuitenkaan toimi järkiperäisesti, niin todennäköisesti kallista seurantajärjestelmää suunnitellaan jo. Sähköautoiluahan ei voi päästösyillä verottaa, joutuvat keksimään jotain muuta, teiden ylläpito jne.
Kallis seurantajärjestelmä on suhteellista. Järjestelmä voi maksaa mansikoita, jos sillä turvataan nykyinen verotulopotti. Liikenteeseen & teiden ylläpitoon menossa / mennyt myös aiemmin noin 2 mrd €, kun sieltä taas kerätään tuo Super Hessunkin taulukossa nähtävä liikenteestä aiheutuneiden kustannusten "hieman" ylittävä summa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on joskus heittänyt hatusta gps-seurannalle hintalapun 100 miljoonaa, mutta sehän maksaisi moneen kertaan itsensä takaisin vaikka maksaisi 500 miljoonaa tai miljardin, takaisinmaksuajaltaan huikea projekti.
 
Maksaa takaisin? Veronmaksajahan sen maksaa ja suunnittelun/ylläpidon hoitaa joku ulkomainen IT-yhtiö. Loputon rahastusmankeli, jonka pyörittäminen ei olisi ilmaista.
 
Toistaiseksi ei ole itselle tullut vastaan yhtä tehokkaita verotusmalleja kuin tuo seurantamalli. Jos tuosta 8 mrd verokakusta saataisiin esimerkiksi puolet kerättyä tällaisella järjestelmällä, muutaman miljoonan vuosi-/ylläpitomaksu kuulostaa vielä aika "verotehokkaalta" ratkaisulta.
 
Ei vaan ajamisen aikana käytetystä sähköstä ja siirrosta maksu valtiollle.
Tuossa tapauksessa ei sähkönsiirtoa ole tapahtunut (jos sitä tarkoitit siirrolla). Jollain tavalla tuon ehdotetun mittarin pitäisi myös ymmärtää, milloin autolla on ajettu, eikä vain käytetty powerbankkina talon aurinkosähkölle.
 
Kyllä se valtio keksii uusia veroja. Minusta sähköautoista pitäisi poistaa autovero kokonaan pois.
 
Eikös tähän riitä ihan kilometri mittari?

Tämä olisi simppeli, muttei huomioi, viekö auto 15kWh vai 40kWh energiaa sadalla kilometrillä. Kilometrin kiinteä hinta voi suosia niitä, joilla on on jäähallin kokoinen vaunu perässään ja kuluttavat sitä sähköä/polttoainetta tavanomaista enemmän.

Kaipa tuokin olisi ratkaistavissa niin, että katsastuksessa ylös kuljetut kilometrit ja valmistajan ilmoittamien päästömittausten mukaan sitten kerroin kilometrin hinnalle.
 
Kilometrien tai wattien tarkastelu on vain yksiulotteisempaa verrattuna paikannusmalliin, jossa ajettujen kilometrien hinnat voisivat vaihdella riippuen ajetaanko metikössä vai tiheän joukkoliinennöin piirissä.
 
Kilometrien tai wattien tarkastelu on vain yksiulotteisempaa verrattuna paikannusmalliin, jossa ajettujen kilometrien hinnat voisivat vaihdella riippuen ajetaanko metikössä vai tiheän joukkoliinennöin piirissä.
Siinä mennään taas sitten sille toiselle alueelle, eli yksityisyydensuojan piiriin. Periaatteessa laite seuraa autoa, tosiasiassa kuljettajaa. Ja kun autoverotuksessa on kolmen vuoden muutoksenhakuaika, ei muuta kuin verohallinnolle tietopyyntö verotusperusteista, onko auto oikeasti ollut niillä alueella kuin veroa on peritty. Kolmen vuoden paikkatiedot tulostettuna, kiitos.

Mustasukkaisen puolison kanssa saa keksiä jo selityksiä, miksi auto on käynyt Vantaalla, kun piti olla Helsingissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kilometrien tai wattien tarkastelu on vain yksiulotteisempaa verrattuna paikannusmalliin, jossa ajettujen kilometrien hinnat voisivat vaihdella riippuen ajetaanko metikössä vai tiheän joukkoliinennöin piirissä.
Pitää muistaa, että autoilun verotuksessa on kyse valtion verotuloista. Se, että ajetaanko autolla "metikössä" vai keskellä kaupunkia, kiinnostaa lähinnä kuntia itseään, ei niinkään valtiota. Pääkaupunkiseutu voi jossain vaiheessa päätyä ottamaan käyttöön tietulleja, mutta jos niin tapahtuu, syynä on ruuhkien vähentäminen ja ilmanlaadun parantaminen.

Ai niin, paikannuksen avulla kepu voisi tietysti ajaa jonkinlaista aluepolitiikkaa, jolla hinnoittelu menisi ehdotuksesi mukaan. Vihreätkin ehkä lähtisi tuohon mukaan, muista puolueista en tiedä.
 
Ostaisin mielelläni pränikän ja vähäkulutuksisen auton, kenties jopa sähköauton (tosin en vielä sijainnistani johtuen nykyisen sukupolven sähköautoa), mutta eipä tuota oikein ilkeä maksaa Suomen hintoja. Varsinkin kun tuohon valtakunnan rajalle on joku kymmenen kilsaa minkä tuolla puolen voi käydä potkimassa renkaita ja nauramassa/itkemässä eriävälle hinnoittelupolitiikalle.

Eli ei auta kun ajaa vanhemmalla autolla, missä on 2015+ autojen mukavuuksien jättämä aukko sielussa korvattu isolla ja suurikulutuksisella moottorilla, mistä lähtee miellyttävä ääni.
 
Voisiko valtio vaikka keksiä jonkun muun lypsylehmän ajoneuvojen tilalle. Vaikka verotuksen kiristys kautta linjan tasapuolisesti niin, että valtion budjetti kerätään tasapuolisesti kaikilta ei pelkästään ajoneuvon haltijoilta.

Mutta sitten menetettäis välillinen varallisuus- ja kateusvero ja verotus kohdistuisi tasaisemmin läpi varallisuusasteiden eikä se taas sovi...
 
Komissiolla on valtuudet säätää kulutustietojen keräämisestä täytäntöönpanoasetuksella.

Viikottainen ilmoitus EU kerhoon paljon bensaa kuluu

Katsastus muuttuikin hetkeksi liian halvaksi kun niitä katsastusvälejä väljennettiin... Suomen autokanta keskimäärin 12,2 vuotiasta, joten ei tuo monia kosketa vielä hetkeen...
 
Katsastus muuttuikin hetkeksi liian halvaksi kun niitä katsastusvälejä väljennettiin... Suomen autokanta keskimäärin 12,2 vuotiasta, joten ei tuo monia kosketa vielä hetkeen...
Mitä tuollainen auton ajotietokone sitten tallentaa muistiinsa? Itselläni oli jo -98 mallisessa S40 ajotietokoneessa keskikulutusmittaus, mutta oliko se sitten tuollainen ehdotuksen täyttävä tallentava järjestelmä. Vai millaista järjestelmää tuossa ehdotuksessa sitten tarkoitetaan.


mtv3 uutiset sanoi:
Komission ehdotuksen mukaan EU:n jäsenmaiden olisi vuodesta 2021 alkaen kerättävä ja ilmoitettava henkilöautojen sekä kevyiden hyötyajoneuvojen polttoaineenkulutusta mittaavaan järjestelmään tallentuvia seurantatietoja niiden ajoneuvojen osalta, joiden seurantalaitteet tallentavat kyseisiä tietoja.

Ja sitten vain odottamaan seuraavaa "skandaalia" kun selviää, että jokin valmistaja on manipuloinut "polttoaineen kulutusseurantalaitteita". Mikä estää valmistajaa "optimoimasta" kyseistä laitetta siten, että laitteisto näyttää valmistajan kannalta riittävän alhaista kulutusta, mutta kuitekin vielä uskottavia lukemia.
 
Voisiko valtio vaikka keksiä jonkun muun lypsylehmän ajoneuvojen tilalle. Vaikka verotuksen kiristys kautta linjan tasapuolisesti niin, että valtion budjetti kerätään tasapuolisesti kaikilta ei pelkästään ajoneuvon haltijoilta.

Ensin voisi lopettaa rahan lappaaminen ulkomaille turhuuksiin ja toki kotomaassakin, mutta sille asialle lienee oma alueensa ja ketjunsa.
 
Mitä tuollainen auton ajotietokone sitten tallentaa muistiinsa? Itselläni oli jo -98 mallisessa S40 ajotietokoneessa keskikulutusmittaus, mutta oliko se sitten tuollainen ehdotuksen täyttävä tallentava järjestelmä. Vai millaista järjestelmää tuossa ehdotuksessa sitten tarkoitetaan.




Ja sitten vain odottamaan seuraavaa "skandaalia" kun selviää, että jokin valmistaja on manipuloinut "polttoaineen kulutusseurantalaitteita". Mikä estää valmistajaa "optimoimasta" kyseistä laitetta siten, että laitteisto näyttää valmistajan kannalta riittävän alhaista kulutusta, mutta kuitekin vielä uskottavia lukemia.

Tähän viittasin ettei nykyistä autokantaa hetkeen koske:

”Ehdotus pitää sisällään myös katsastustoimipisteille lankeavan velvollisuuden kerätä määräaikaiskatsastusten yhteydessä kaikkien 1.1.2021 jälkeen ensirekisteröityjen ajoneuvojen kulutuslukemia.”
 
No nyt ollaan jännän äärellä, kilometrimaksu sen mukaan miten paljon ihmisiä tai tavaraa kuljetat autossa...


Eli laitat painoa autoon kun menet töihin ja pienempi vero mutta isompi kulutus tai ei painoa ja pienempi kulutus ja isompi vero.
Kyllä nuo vihreät keksii. Kohta ei töissä kannata edes käydä kun menee veroihin päivän tienestit.
 
Eli laitat painoa autoon kun menet töihin ja pienempi vero mutta isompi kulutus tai ei painoa ja pienempi kulutus ja isompi vero.
Kyllä nuo vihreät keksii. Kohta ei töissä kannata edes käydä kun menee veroihin päivän tienestit.

tässä se kupletin juoni paljastunee:

”Verotusratkaisuilla tulee edistää yksityisautoilusta luopumista tai sen vähentämistä mahdollistavien liikkumispalveluiden sekä jakamistalouden vertaisvuokrauksen leviämistä”.

 
Tollanen käyttöperustainen veromalli olis varmaan ihan passeli kunhan sen perustana on puhdas kilometridatan kerääminen ilman nopeusdataa ja mahdollisimman anonyymi datankeräys eli yksi auto lähettää dataa vain ja ainoastaan käyttökilometreista ilman sijaintia. Mikäli sijaintidataa tarvitaan esimerkiksi paikkariippuvaiseen hinnoitteluun, voisi järjestelmä hoitaa anonymisoinnin jollain sijaintiperusteisella korjauskertoimella autotasolla, jolloin kalliimmat sijainnit ilmenisivät vain suhteessa korkeampana kilometrimääränä tuonne dataa keräävään keskusjärjestelmään.

Toteutusmuotona suhteellisen käyttökelpoinen lienee juurikin uutisessa mainittu vain uusiin autoihin tuleva systeemi ja tietysti sitten tuo pitäisi hinnoitella siten, ettei muodostu ainakaan kalliimmaksi kuin nykysysteemi tai vaihtoehtoisesti samalla voitaisiin luopua autoverosta, jolloin selkeä motivaatio uuden auton ostamiseksi ja tuon systeemin piiriin päätymiseksi olisi. Ei tarvitsisi olla edes vapaaehtoinen järjestelmä. Mikäli korotuspainetta veroihin sitten tulee niin katsottaisiin vain, että vanhempien järjestelmään kuulumattomien autojen vuotuiset verot kasvaisivat sitä tahtia, ettei vanhan auton ostaminen olisi ainakaan tuosta syystä houkuttelevaa.

Tarpeeksi vanhat esim +30v autot, jotka ovat selkeästi harrasteautoiässä tai sitten vain ikänsä puolesta marginaalisia tilastopoikkeamia voitaisiin pitää kohtuullisen vuotuisen veron piirissä, sillä niiden vaikutus autokannan verokertymään on niin vähäinen. Tuon kohtuullistetun vuotuisen käyttömaksun piiriin voisi sitten siirtää 30v täyttäviä ajoneuvoja sitä mukaa kun ikä tulee täyteen ja sitten joskus vuonna 2040 alkaisi olla valtaosa autokannasta tuon käyttöpohjaisen maksun piirissä, kun autokannan keski-ikä huitelee nyt n. 12 vuodessa, mutta varmaan nuorenisi hieman, jos autovero poistettaisiin.

Tuossa pk-seudun henkilöliikenteen vähentämistavoitteessa yhdistettynä käyttömääräperusteiseen veromalliin voidaan kyllä äkkiä olla sellasissa ongelmissa, että se henkilöliikenne tosiaan vähenee, josta seuraa sitten äkkiä verokertymän aleneminen. Nykyisessä veromallissa, jossa käytännössä suht säännöllisesti käytetyn auton pitämisestä kerättävä vuotuinen vero yhdistettynä polttoaineveroon tarkoittaa, että paljon julkisia käyttävät kaupunkilaiset, joilta se auto sattuu löytymään pihasta maksavat silti ajoneuvoveroa vuositasolla ja lisäksi maksavat veroa käytöstä polttoaineveron muodossa, joten mikäli mitään veroa ei ajoneuvon seisottamisesta omassa parkkiruudussa kerätä, käy äkkiä niin, että auton käyttötarvetta tapauskohtaisesti mietitään entistä tarkemmin ja auto jää yhä useammin pihaan -> veroja ei yhtäkkiä saadakaan samassa määrin mitä ennen.

Koko liikenteen verotuksellinen ongelma (jos unohdetaan päästövähennystavoitteet) on siinä, että vuosikymmeniä on kerätty haittaveroluonteista veroa polttoaineesta ja ilmansaasteista autojen omistajilta, mutta nyt ollaan ensimmäistä kertaa historiassa siinä tilanteessa, jossa suurelle osalle väestöä sähköauto riittää arjen tarpeisiin ja niitä alkaa saamaan samaan hintaan, kuin autoja yleensä, joten näiden osuuden kasvu autokannasta tarkoittaa verokertymän alenemista jo itsessään. Valtion vuotuisassa verokertymässä liikenteen verotus on kuitenkin suht isossa osassa, joten jos 10v päästä nykyisillä veromalleilla kaikki ajaisivat sähköautoilla, ei veroja tulisi juuri lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa henkilöautoliikenne käytti vuonna 2017 reilu 22 TWh energiaa. Asuintilojen lämmitykseen samana vuonna meni noin 45TWh.

Keskimäärin suomalaisella on asuintilaa vajaa 40 neliötä (per henkilö). Omassa taloudessani on reilusti alle 20 neliötä per henkilö. Eiköhän siis voitaisi samantien alkaa verottamaan myös turhien neliöiden lämmittämistä, olisihan tuosta helppo lohkaista iso siivu pois! Jos minä pärjään noin vähällä tilalla, niin miksei muutkin?

Verotuksella voitaisiin samalla ohjata ihmisiä pois yksityisasumisesta. Se kämppähän on päivittäin tyhjänä ainakin 8 tuntia ja toiset kahdeksan tuntia siellä vain nukutaan pimeässä huoneessa. Käytännössä suurinta osaa asunnosta siis pidetään lämpimänä ihan turhaan 16 tuntia päivässä! Kannustetaan ihmisiä käyttämään julkisia nukkumatiloja, ei toki tekemällä niistä hyviä, vaan muista vaihtoehdoista kalliita. Luonnollisesti nämä julkiset nukkumatilat eivät voi palvella jokaisen yksilön tarvetta tehokkaasti, joten 8 tunniin visiitillä saat 5 tuntia unta. Tähän rinnalle tuodaan yhteiskäyttöasuntoja, joita voit varata mobiilisovelluksella. Näin asunnot eivät seiso tyhjinä, vaan eri aikaan töissä olevat voivat hyödyntää lämpimiä neliöitä tehokkaasti!

Alkaa kuulostamaan ihan hullulta, mutta mielestäni verrattavissa tähän autoiluhysteriaan. Sillä erolla toki, että se auto ei tyhjänä seistessään vie mitään energiaa :geek:
 
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.
 
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.

Mut kun tarkoitus on kerätä veroja, ei mikään muu syy.
 
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.
Ihan tosi, tämähän vähentäisi samalla myös julkisen liikenteen tarvetta, eli samalla lyötäisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
 
Kaveri asuu Helsingissä ja käy julkisilla duunissa vajaa 30 km päässä, aikaa menee tunti suuntaansa jopa tuossa joukkoliikenteen ihmemaassa. Itellä ei tulis kysymykseenkään, ennemmin jäisin vapaaherraksi Kelan rahoille kun sulattaisin rajallisesta vapaa-ajasta vielä 2h siirtymisiin.

Tuonkin pätkän pyöräilis puoleen aikaan jos ei haittaa haista paskalle töissä / suihku löytyy.

Jos "optimitilanne" on tämä, niin voi kuvitella kuinka upeaa kököttää bussibysäkillä jossain Rovaniemellä.
 
Ongelmahan tässä yhtälössä on se, että on päästötavoitteita ja silti pitää kerätä veroja. Erityisesti ongelmaa aiheuttaa nuo verot. Jos kaikki ajais sähköautolla puhtaasti tuotetulla sähköllä niin sehän ratkasisi päästöongelmat, mutta aiheuttaa sen, että liikkumista pitää silti verottaa.
 
Ongelmahan tässä yhtälössä on se, että on päästötavoitteita ja silti pitää kerätä veroja. Erityisesti ongelmaa aiheuttaa nuo verot. Jos kaikki ajais sähköautolla puhtaasti tuotetulla sähköllä niin sehän ratkasisi päästöongelmat, mutta aiheuttaa sen, että liikkumista pitää silti verottaa.
Voihan sitä muutakin verottaa paitsi liikkumista. Alv, kiinteistövero, sähkövero vaikkapa noita jos korottaisi alkuun?

Sinänsä ymmärrän että jostain mistä on haittaa, kuten päästöjä, otetaan paljon veroa että asia kehittyisi/sitä tehtäisiin vähemmän niin haittakin pienenisi, mutta jos liikenteestä saataisiin joskus päästötöntä niin miksi veroa ei voisi siirtää johonkin muuhun asiaan?

Esim. joku kiinteistövero on siitä "kiva" että sitä ei kukaan pääse karkuun, ellei sitten asu vaikka teltassa ja alviakin on paha vältellä kun yleensä on pakko ainakin ruokaa ostaa. Autoiluun liittyvää veroa on helppo välttää kunhan ei vaan hanki autoa.

Autoilun verotus on myös siitä huono että jossain vaiheessa autoilu on niin kallista että monet eivät enää saa riittävästi palkkaa maksaakseen edes työmatkojaan joten iso osa maaseudulla asuvista jää kelan rahoille.
 
Kaveri asuu Helsingissä ja käy julkisilla duunissa vajaa 30 km päässä, aikaa menee tunti suuntaansa jopa tuossa joukkoliikenteen ihmemaassa. Itellä ei tulis kysymykseenkään, ennemmin jäisin vapaaherraksi Kelan rahoille kun sulattaisin rajallisesta vapaa-ajasta vielä 2h siirtymisiin.

Tuonkin pätkän pyöräilis puoleen aikaan jos ei haittaa haista paskalle töissä / suihku löytyy.

Jos "optimitilanne" on tämä, niin voi kuvitella kuinka upeaa kököttää bussibysäkillä jossain Rovaniemellä.
Tämähän se joukkoliikenteen suurin ongelma on, eli hitaus. Itselläni on lähes suora joukkoliikenneyhteys työpaikalle ja tähän tilalle rakennetaan kallis ja kaiken ratkaiseva Raide-Jokeri. Mutta...suurin ongelma, eli hitaus, ei Raide-Jokerin myötä parane yhtään, eli se on ihan suunnitellusti vähintään yhtä hidas kuin 550-bussi. Kun tällaista isoa hanketta suunnitellaan, niin kannattaisi kysyä niiltä ihmisiltä, jotka eivät käytä julkisia esim. työmatkallaan, että mikä saisi heidät siirtymään julkisiin. Ei se "palvelutason parantaminen", millä Raide-Jokeriakin markkinoidaan, paljon lohduta, jos matkaan kuluu edelleen yhtä kauan.
 
Tämähän se joukkoliikenteen suurin ongelma on, eli hitaus. Itselläni on lähes suora joukkoliikenneyhteys työpaikalle ja tähän tilalle rakennetaan kallis ja kaiken ratkaiseva Raide-Jokeri. Mutta...suurin ongelma, eli hitaus, ei Raide-Jokerin myötä parane yhtään, eli se on ihan suunnitellusti vähintään yhtä hidas kuin 550-bussi. Kun tällaista isoa hanketta suunnitellaan, niin kannattaisi kysyä niiltä ihmisiltä, jotka eivät käytä julkisia esim. työmatkallaan, että mikä saisi heidät siirtymään julkisiin. Ei se "palvelutason parantaminen", millä Raide-Jokeriakin markkinoidaan, paljon lohduta, jos matkaan kuluu edelleen yhtä kauan.
Ei tietysti kaikille sovi, mutta useissa tapauksissa pyörällä pääsee 10km matkan nopeammin kun julkisilla. Itse menen aina pyörällä kun mitenkään vaan mahdollista. Joutuisin kuitenkin ensin kävelemään useamman minuutin metroon ja sitten taas toisessa päässä myös. 7km työmatka taittuu kuitenkin n. 15-20 minuutissa pyörällä. Pelkkiin kävelyihin tuhraantuisi ainakin 10 minuuttia, metroon 8 min ja metron odotteluun ehkä 2 min.

Ja asun kuitenkin aika lähellä metroa ja työkin on aika lähellä metroa ja metro lienee nopein joukkoliikenne väline ainakin useiden kilometrien pituisilla matkoilla. Jos pitäisi matkaan käyttää busseja tai raitiovaunuja niin ero pyöräilyn hyväksi vaan kasvaisi.

Lisäksi pyöräily käy samalla ainakin jonkinlaisesta kuntoilusta ja on lähes ilmaista.
 
Suurin säästö saataisiin energiankulutuksessa kun kaikki jotka voivat tekisivät etätöitä. Toimistot voisi lopettaa kokonaan joten säästyisi valtavat määrät lämmitysenergiaa. Ja suurin osa autoilusta on kuitenkin kodin ja työpaikan välistä jokapäiväistä liikennettä jonka voisi hyvin jättää kokonaan tekemättä kuten nyt korona keväänä on nähty.

Eli jos oikeasti haluttaisiin tehdä ilmasyolle jotain niin etätyö tehtäisiin pakolliseksi.
Suora ilmastovaikutus olisi vieläpä hyödyistä vähäisimpiä. Sitä turhaan autossa vittuuntuneena vietettyjen henkilövuosisatojen määrää ei voi hahmottaakaan. Ei se ilmaista tai hiilineutraalia ole saada vitutuksesta slaagi, ja tämä koskee myös niitä muita, joiden kulkeminen on pakko ja joutuvat ruuhkaan siksi, että haluttomatkin on tarpeettomasti määrätty sinne sekaan kaikki samalla kellonlyömällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom