Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Tuo tarkoittaisi, että pikkuteiden käyttöaste nousisi?

Sopivasti aletaan heittelemään ilmoille kaikenlaisia näkemyksiä nyt kun muutaman kk sisällä pitäisi liikenteen verotuksen linjaukset tuoda julki.
 
Keskimäärin suomalaisella on asuintilaa vajaa 40 neliötä (per henkilö). Omassa taloudessani on reilusti alle 20 neliötä per henkilö. Eiköhän siis voitaisi samantien alkaa verottamaan myös turhien neliöiden lämmittämistä, olisihan tuosta helppo lohkaista iso siivu pois! Jos minä pärjään noin vähällä tilalla, niin miksei muutkin?
Lämmitysenergian hinnassa on jo aika julmetusti veroja mukana.

Toisekseen esim. allekirjoittaneen perhe maksaa tällä hetkellä talon omistamisesta melkein 2000 euroa kiinteistöveroa per vuosi. Auton omistaminen maksaa alle 120 euroa ajoneuvoveroa. Mielestäni ihan oikeassa suhteessa nuo.
 
Lämmitysenergian hinnassa on jo aika julmetusti veroja mukana.

Toisekseen esim. allekirjoittaneen perhe maksaa tällä hetkellä talon omistamisesta melkein 2000 euroa kiinteistöveroa per vuosi. Auton omistaminen maksaa alle 120 euroa ajoneuvoveroa. Mielestäni ihan oikeassa suhteessa nuo.
Kyllä minä maksan autosta tonnin trafille vuosittain
 
Kyllä minä maksan autosta tonnin trafille vuosittain
Jep. Kolmesta autosta yli 700 euroa eikä yhdessäkään ole käyttövoimaveroa. En näe, miten tämä saastuttaa enemmän kuin jos polttaisin samat bensat yhdellä autolla. Kyllä tässä on kyseessä epäoikeudenmukainen perseeseenporaamis- ja kurjistusvero, ja muuten vaan helppo tapa pakkoverottaa. Ei se millään ympäristönäkökohdilla ole perusteltavissa. Ei minun sanakirjani mukaan edes "solidaarisuudella", "tasapuolisuudella" tai muulla sopivan taipuvalla käsitteellä.
 
Eräällä kierolla tavalla ajoneuvo-ja käyttövoimavero itseasiassa kannustavat ajamaan. Käyttövoimaa valitessa tulee usein laskettua, että kuinka paljon kilometrejä pitää ajaa, jotta käyttövoimavero kuoleentuu. Hankinnan jälkeen sitä tietää "kynnys" kilometrit, joiden alapuolella bensalla kulkeminen tulisikin edullisemmaksi, ja koska autonvaihto lie kallein vaihtoehto niin mieluummin sitä huolettomammin kerryttää kilometrejä, jotta saa ylitettyä tuon kynnysarvon kuin lähtee autokaupoille.

Eli ei tuolla ajoneuvo-&käyttövoimaverolla oikeastaan ole mitään ohjaavuutta vähempään ajamiseen, itseä korpeasi ainakin maksaa tonnia veroa vuodessa siitä, että 7tkm/a ajoilla auto seisoo parkkiruudussa valtaosan viikosta.
 
Propagandakoneisto on valmiina:


Kunpa olisi porkkanaakin tiedossa,noissa teeseissä näkyi paljon kohtia, joissa lisätä kepitystä. Jotenkin epäuskoinen sen suhteen, että vähäpäästöisten hankintaa tuettaisiin...
 
Vihreät on sitä mieltä, että tukia kävelyyn, fillarointiin ja julkisiin...

Sen päivän kun näkisi, että vihreiden kansanedustaja jättäisi taksin väliin ja kävelisi kyseisen matkan.

Iltalehden tekemän selvityksen mukaan vihreiden kansanedustaja ja entinen puheenjohtaja Ville Niinistö on eduskunnan ahkerin taksinkäyttäjä. Niinistö on ajanut taksilla veronmaksajien piikkiin 1215 kertaa. Se on selvästi eniten.

Niinistön takana tulevat vihreiden Jani Toivola (1087) ja perussuomalaisten Tom Packalén (1078), jotka ovat olleet taksiasioissa aikaisemminkin esillä.
 
Mutta kun taksi on joukkoliikennettä eikä yksityisautoilua, eli siis hyväksi ympäristölle:asif:

Hieman jalostamalla ajatusta saadaan suomen päästötavoite saavutettua lähes ilmaiseksi. Laitatetaan kaikkien suomen henkilöautojen katolle taksi-kyltti niin yksityisautoilu loppuu, kun kaikki ajavat taksilla, eli joukkoliikennevälineellä.
:joy:
 
Hieman jalostamalla ajatusta saadaan suomen päästötavoite saavutettua lähes ilmaiseksi. Laitatetaan kaikkien suomen henkilöautojen katolle taksi-kyltti niin yksityisautoilu loppuu, kun kaikki ajavat taksilla, eli joukkoliikennevälineellä.
:joy:

Taksilupa maksaa 105e/traficomics. Tuolla vissiin saa ajaa kunhan on joku kulkineeksi luokiteltava, ja ajokortti. Random taxifirman sivuilta löytyi kuljettajan kurssin hinta, 690e. Sitten jos oikeasti kyytejä laillisesti heittää, niin ainakin tmi pitäisi perustaa ja maksella veroja. Siinä kohtaa sitten olisi jo yrittäjä, mikä vaikeuttaa kaikkia asioita jos sattuu olemaan muuten vaikka työtön ja tukien varassa, ja autona satasen fiat. Taksiautojen vakuutuksista ei mitään hajua eroaako normikäytöstä.

Ymmärsin sarkasmin kyllä:thumbsup:

Tuota iltiksen linkkiä ei kasetti kestänyt lukea. Jos vuodessa on 365 päivää ja taksilla suhataan 1000+ kertaa, olettaen että julkinen liikenne on suunnilleen joka nurkalla - siis ratikka, bussi metro, tai jopa kävely. Niin mitähän vi...
 
Kunpa olisi porkkanaakin tiedossa,noissa teeseissä näkyi paljon kohtia, joissa lisätä kepitystä. Jotenkin epäuskoinen sen suhteen, että vähäpäästöisten hankintaa tuettaisiin...
Perimmäinen ongelma - jos liikennepäästöjä jostain syystä pidetään niin helvetin vakavana asiana - on autokannan ikä. Autokannan nuorentamista ei pidä tehdä syytämällä veronmaksajien käteistä sille väestönosalle, jolla on varaa uuteen autoon yhtään sen enempää kuin sitä ei pidä yrittää rankaisemalla vanhoja tai kuluttavia autoja yhtään nykyistä enempää. Se tapahtuu ihan spontaanisti laittamalla asioita kuntoon. Työssäkäyvien köyhyys näin kehittyneessä ja vauraassa maassa johtuu vain kurjistamistoimista.
 
Lähtee loputkin Helsingin kivijalkakaupoista jos ruuhkamaksut toteutuu:


”Budjetin yhteydessä on päätettävä sähkölatausinfran vauhdittamisesta ja liikennebiokaasun edistämisestä niin tankkausinfraa kuin tuotantolaitoksia tukemalla. Jalostamalla eläinlantaa liikennebiokaasuksi vähennetään samalla vesistöjä pilaavia ravinnepäästöjä ja saadaan ravinteet hyötykäyttöön lannoitteeksi. Erityisesti Lounais-Suomen ja Pohjanmaan tiheiden eläintuotantoalueiden suurten lantakeskittymien jalostaminen biokaasuksi on merkittävä Itämeren suojelun kannalta.”

Kannattaisi nyt panostaa siihen sähköautojen myynnin edistämiseen paremmilla hankintatuilla. Sitä latausinfraa on nykytilanteeseen nähden ihan hyvin, ja kuitenkin paranee kokoajan kun sitä rakennetaan jatkuvasti kun kysyntää on.
 
Tässä olisi ehkä järkeä jos niitä autoja tehtäisiin Suomessa. Mutta kun ei tehdä niin ihan kaivoon heitettyä rahaa. Ei mitään järkeä.
Ei niitä polttokäyttöisiäkään tehdä Suomessa muuta kuin yhtä mersun hybridisarjaa ja oliko joku compact suv malli. Polttoaineen osalta tuotannon rahat menee ulkomaille. Sähköstä sentään jäisi pääosin Suomeen rahat tuotannon osalta ja latausinfraa rakennettaisiin yritysten toimesta lisäten työllisyysvaikutusta. Käytettyjen sähköautojen tuonti räjähtää käsiin parin vuoden päästä kun Suomessa autot 10-20 tonnia kalliimpia kuin osassa EU-maita, esimerkiksi Ruotsi ja Saksa, joista yllättäen muutenkin tuodaan eniten autoja Suomeen. Niistä ei jää verottajalle kuin luu käteen.
Nykymenolla ei ole kuin hävittävää ja päästötavoitteisiin pääsyä varten nousee kokoajan perustarvikkeiden hinta kaupoissa.
 
Jotenki tämä suomen autoiluverotus ja sähköautoiluun ohjaamine tuo mieleen Kobra-efektin

The British government was concerned about the number of venomous cobras in Delhi. The government therefore offered a bounty for every dead cobra. Initially this was a successful strategy as large numbers of snakes were killed for the reward. Eventually, however, enterprising people began to breed cobras for the income. When the government became aware of this, the reward program was scrapped, causing the cobra breeders to set the worthless snakes free; the wild cobra population further increased.

Lähde: Cobra effect - Wikipedia
 
En oikein näe tuota subventointia missään suhteessa järkevänä asioiden hoitamisena. Jos hallituksella olisi aitoa kiinnostusta ympäristöä kohtaan, niin eiköhän käyttövoimavero olisi poistettu kaasuajoneuvoilta jo aikoja sitten ja ohjattu verotuksen avulla biodieselin hinta perinteisen tasolle.
Kaikki tuotettu biodiesel menee kyllä kaupaksi nykyiselläkin verotuksella. Verovähennykset menisi suoraan valmistajalle eli Nesteelle. Toki se lisäisi jonkun verran panostuksia valmistukseen, mutta tuskin kovin paljon. Tulevaisuudessa raaka-aineiden saatavuus tulee olemaan pullonkaula eikä valmistuskapasiteetti.
 
Kyllä nuo veronalennukset tai korotukset useimmiten näkyvät suoraan pumpulla, tälläisessä tilanteessa on toki mahdoton arvioida. Pitäisin kuitenkin vähintäänkin erikoisena, mikäli valtionyhtiö toimisi kuvaamallasi tavalla ja siirtäisi veronalennukset taseeseensa.

2008 tilastojen mukaan väkimäärältään Suomea 3 miljoonaa suurempi Itävalta kuluttaa yli 16 kertaa enemmän biodieseliä ja Saksa yli 200 kertaa enemmän, joten erittäin kaukana vielä ollaan todellisista pullonkauloista. Tuoreita tilastoja ei valitettavasti ollut kirjoitushetkellä saatavilla.
Biodieselin hintahan on koko ajan seurannut fossiilisen hintaa. Vai tippuiko tuotantokustannukset rajusti raakaöljyn hinnan laskun myötä?

Edit: Ja Neste myy biodieselin sinne mistä saa parhaan hinnan. Ei sitä kannata kaikkes Suomeen dumpata.
 
Sillä lailla, tällä kertaa Kokoomuksen riveistä:



Siitä vaan, näin tapetaan kaupunkien keskustat. Kun se tuntuu olevan tämänpäivän trendi vähän joka kaupungissa kokoon katsomatta.
Tampereellehan halutaan se ruuhkamaksu autoille minkä itse päättäjät ovat sinne tehneet. Kun kolme kaistaset kadut ovat nyt yksi kaistaisia kiitos tyhmän raitsikka hölmöilyn.

Ja ihan täällä Heinolassakin keskustaa on "paranneltu" siten että autoteitä on kavennettu ja risteyksistä on tehty "hienoja" = hemmetin ahtaita.
Kaiken ruunaa se että kadun vieruskivet ovat nykyään semmoisia yli 10cm korkeita, joten eipä tee mieli ajaa autoa lähellekkään ettei vanteet ole paskana. Ja näin sitten tekee muutkin joten ajoväylä vaan kapenee entisestään.
Mutta tämä on Heinolan tapa tehdä keskustasta enemmän houkuttevampi kaupunkilaisille sekä turisteille = keskusta tekee hyvää kyytiä kuolemaa.
Itsekkin käyn keskustassa enää vain jos Ärrältä pitää käydä hakemassa postipaketteja.

Lahdessa tosin tilanne on vielä suht hyvä, mitä nyt keskustassa pysäköinti on niin kallista ettei sielläkään tule pyörittyä vaan enemmäknkin Launeen ja Renkomäen alueella. Mutta se kohta valmistuva kehätie on kyllä hieno asia.
Saisivat nyt vaan valtatie 12:sta paranneltua Lahti - Tampere välillä.... Tuota taitaa vaan olla turha odottaa tapahtuvaksi, koska ei ole kenenkään Helsinkiläisen päättäjän kesämökille meno reitillä.
 
Siitä vaan, näin tapetaan kaupunkien keskustat. Kun se tuntuu olevan tämänpäivän trendi vähän joka kaupungissa kokoon katsomatta.

Mutta toimii! Itse en ole enää vuosikausiin keksinyt mitään asiaa keskustaan, kun kauppakeskuksien parkkipaikat on ilmaisia, ja mitään spessumpaa ei keskustasta löydy muutenkaan. Yhtä parkkihallia pidettiin vuoden päivät ilmaisena ensimmäisen tunnin aikana, kokeilun jälkeen käyttöaste laski -30% takaisin sille tasolle, mikä se sitten onkaan.
Toissakesänä oli pakko käyttää ko. hallia pahimpaan ruuhka-aikaan, ei ollut silloinkaan vaikeuksia löytää ruutua ja eurolla selvisin.
 
Tämä tiedoksi jos on halua osallistua:


Hohhoijaa. Aikuislapset taas keksii puuhaa keskelle päivää.

Itselläni ainakin autoilun kulut vain laskee koko ajan. Vaihdoin auton vähäpäästöiseen niin ajoneuvoverot tippui n. 700e vuodessa ja polttoainekulut n. 500e vuodessa.

Valintoja, valintoja...
 
Hohhoijaa. Aikuislapset taas keksii puuhaa keskelle päivää.

Itselläni ainakin autoilun kulut vain laskee koko ajan. Vaihdoin auton vähäpäästöiseen niin ajoneuvoverot tippui n. 700e vuodessa ja polttoainekulut n. 500e vuodessa.

Valintoja, valintoja...
Tämä auton vaihtokin oli varmaan kuluton oletettavasti vanhemmasta uudempaan vaihtaessa ja arvonaleneman määräkin laski vielä samaan syssyyn?
Pointti nyt oli se, ettei kokonaiskustannukset välttämättä pienemmillä päästöillä ja kulutuksella laske.
 
Tämä auton vaihtokin oli varmaan kuluton oletettavasti vanhemmasta uudempaan vaihtaessa ja arvonaleneman määräkin laski vielä samaan syssyyn?
Tottakai uudempi on pääomakuluiltaan kalliimpi - mutta vastineeksikin saa kaikenlaista, kuten huolettomuutta ja modernimpia varusteita. Tämä ei kuitenkaan ollut se pointti.

Tuntuu tuo valittaminen olevan vain ihan periaatteellista ilman että viitsitään edes laskea mikä vaikutus omiin kuluihin lopulta on. Nuo viimeisimmät polttoaineveronkorotuksetkaan eivät mitään kovin merkittäviä olleet.

Ja ruuhkamaksut esim. Kehä I:n sisälle olisi ihan paikallaan.
 
Tottakai uudempi on pääomakuluiltaan kalliimpi - mutta vastineeksikin saa kaikenlaista, kuten huolettomuutta ja modernimpia varusteita. Tämä ei kuitenkaan ollut se pointti.

Tuntuu tuo valittaminen olevan vain ihan periaatteellista ilman että viitsitään edes laskea mikä vaikutus omiin kuluihin lopulta on. Nuo viimeisimmät polttoaineveronkorotuksetkaan eivät mitään kovin merkittäviä olleet.

Ja ruuhkamaksut esim. Kehä I:n sisälle olisi ihan paikallaan.

Hyviä pointteja, mutta meinaatko oikeasti että ruuhkamaksu tulee vain kehä 1 sisälle?

Kyllä se tulee koko Pk-seudulle, sitten kun joka vuosi nostetaan kaikkea vähän on se 5v päästä jo merkittävä summa.

Mua ei kiinnosta autoilun kulut juurikaan, mutta onhan se fakta että suomessa autoilu on aivan helvetin kallista.
 
Tottakai uudempi on pääomakuluiltaan kalliimpi - mutta vastineeksikin saa kaikenlaista, kuten huolettomuutta ja modernimpia varusteita. Tämä ei kuitenkaan ollut se pointti.

Tuntuu tuo valittaminen olevan vain ihan periaatteellista ilman että viitsitään edes laskea mikä vaikutus omiin kuluihin lopulta on. Nuo viimeisimmät polttoaineveronkorotuksetkaan eivät mitään kovin merkittäviä olleet.
Tätä edellisessä viestissä mainitsit kuitenkin autoilun kulujen vain laskevan vaihtaessa uudempaan vähemmän kuluttavaan. Toki jos ei huomioi osaa todellisista kustannuksista niin ne vähenevät, se vaan on erikoinen tapa laskea aiheutuvia kustannuksia.

Kaikkihan täälä kilvan vaihtaisivat 5000 euron pirssin 15000 tai 25000 hybridiin jos se tulisi kokonaiskuluiltaan halvemmaksi.
 
Niin, bensakulut vain pieni osa autoilun kokonaiskustannuksista.
Itsellä vähänajettu mutta vanhahko isokoneinen tykki bensa automaatti hyvillä varusteilla. Kulutus aivan posketon, mutta koska auto ehjä ja näillä kilsoilla vielä luotettava niin en ole heti vaihtamassa uudempaan kun välirahaa pitäsisi latoa parikyt tonnii jolla ostaakin bensaa auton lopun eliniän ajan.
 
Kyllä niitä suoria kieltojakin on tulossa jossain vaiheessa, niin että autoilija ei enää rahalla selviä.
 
Polttomoottoriautot pois Hesan keskustasta on yks vaihtoehto.

Ja seuraavaksi taivastellaan kun keskustan yritykset kaatuvat kun kauppa ei käy....

jos tarkoitus on saada ihmiset liikkumaan julkisilla niin silloin niitä julkisia olisi saatava kulkemaan riittävästi kaikkialla. Toinen vaihtoehto on rakentaa keskustoihin kohtuuhintaisia asuntoja. Veikkaan ettei kumpikaan näistä toteudu.

Liikenteen osuus päästöistä on henkilöliikenteen osalta 9% kun kiinteistöjen lämmityskulut ovat 40%, parempi hyöty saataisiin satsaamalla tuohon kuin kurittamalla autoilijoita.

Kuitenkin veroja tarvitsee kerätä, valtion budjetti ei vajoa yhtään enempää.

Mielenkiinnolla jään odottamaan syksyllä paljastettavaa verolinjausta liikenteen suhteen, tuleeko oikeasti tukea vähäpäästöisten hankintaan vai kuten tähänkin mennessä; kuritetaan ennestään vanhoilla autoilla ajavia lisää ja kuvitellaan tämän toimivan kannusteena...
 
Ja seuraavaksi taivastellaan kun keskustan yritykset kaatuvat kun kauppa ei käy....
Monet kaupungit ovat tässä jo onnistuneet ilman kieltoja.

Voisiko kaupunkien kestustat muuttaa vanhusasuntoiloiksi jonne saa muuttaa vain yli 65 vuotiaat. Joka kortteliin bingo ja ray:n toimipiste. Autojen pitäminen kielletään ja mummotaksi vie kauppaan ja rautatieasemalle.
 
Polttomoottoriautot pois Hesan keskustasta on yks vaihtoehto.
Tämä voi olla edessä jossain vaiheessa, mutta tuskin kovin pian. Keski-Euroopassahan on harrastettu sitä, että tiettyä päästönormia vanhemmat autot eivät pääse keskustaan. Jos polttomoottoriautot kielletään Helsingin keskustasta, niin veikkaisin että se on 2030-luvun asia.
 
Täytyy kyllä tähän keskusteluun sen verran kommentoida, että eiköhän se ole suht harvalukuinen joukko, joka esimerkiksi helsingin keskustan kivijalkaliikkeissä autolla asioi. Itse käyn satunnaisesti keskustassa sukulaisen luona ja autolla on ihan turha kuvitella lähtevänsä ellei sitten rauhallisempina aikoina selkeästi iltaisin tai viikonloppuisin asioi ja siltikin yleensä tulee mentyä julkisilla kun auton saa tarvittaessa liityntäpysäköintiin eikä tarvitse miettiä parkkimaksuja tai parkkipaikan löytämistä.

Jos keskustan ulkopuolella asuva haluaa keskustan kivijalkaliikkeissä autolla asioida niin sitten kustannuspolitiikka ei varmaankaan ole se ensisijainen ongelma. Toki jos polttomoottoriautojen käyttö keskustassa kiellettäisiin niin sitten ongelma olisi vaikeammin ratkaistavissa, mikäli ei sähköautoa aio ostaa, mutta tuskin tuohon kuitenkaan tullaan menemään. Ei se ajosuorite sinne keskustaan ole kuitenkaan päästöiltään erityisen suuri, koska matkakaan ei ole kovin pitkä ja mikäli tuota liikkumista vielä ruuhkamaksuilla verotetaan lisää, niin sehän on win-win jos joku autolla silti haluaa liikkua.
 
Ja ruuhkamaksut esim. Kehä I:n sisälle olisi ihan paikallaan.
Ajan töihin Vantaalle Töölönlahden rannalta autolla reilussa vartissa. Ei siellä mitään ruuhkia ole, mutta julkisilla tuohon matkaan kuitenkin menee 45min. Suomessa ruuhkat johtuvat käytännössä tietöistä tai onnettomuuksista. Ei normaalista liikenteestä.

Kaiken kukkuraksi ajan työmatkani sähköllä. Ehdotetut mallit "kannustavat" minua vaihtamaan kulkupelini dieseliä polttavaan koronalinkoon, ja samalla kolminkertaistamaan työmatka-ajan. Jes.

Hetken aikaa kuljinkin tuota väliä bussilla. Käyttämälläni linjalla kyydissä oli keskimäärin ehkä 5 henkilöä. Ei tuntunut kovin ekologiselta vaihtoehdolta.
 
Ajan töihin Vantaalle Töölönlahden rannalta autolla reilussa vartissa. Ei siellä mitään ruuhkia ole, mutta julkisilla tuohon matkaan kuitenkin menee 45min. Suomessa ruuhkat johtuvat käytännössä tietöistä tai onnettomuuksista. Ei normaalista liikenteestä.
Kyllä ihan normaali liikennekin saa tiet usein tukkoon. Ja mitä sitten vaikka syynä usein on onnettomuudet (kehällä ei tarvitse edes kovin kummoista olla kun se on tukossa koko matkalta) tai tietyöt? Ruuhkia ne silti on.

Itse ajoin yhdessä välissä Espoosta Sörnäisiin. Pyörällä tuo matka oli aina tasan 30 minuuttia, julkisilla n. 40 minuuttia, mutta autolla sitten taas ihan mitä tahansa 25 ja 90 minuutin välillä - mediaanin ollessa varmaan jossain 40 minuutin paikkeilla. Se tuossa oli todella rasittavaa kun matkaan kuluvaa aikaa ei voinut etukäteen ikinä tietää.

Vähän muuten erikoiset nuo sinun matka-ajat. Töölönlahden rannalla ei ensinkään ole asuintaloja ja ainoa paikka mihin tuolta ehtii tuossa ajassa on nelostiellä ensimmäinen Vantaan puoleinen liittymä.
Kaiken kukkuraksi ajan työmatkani sähköllä. Ehdotetut mallit "kannustavat" minua vaihtamaan kulkupelini dieseliä polttavaan koronalinkoon, ja samalla kolminkertaistamaan työmatka-ajan. Jes.
Eiköhän niihin joku alennus sähköautoille ja ladattaville hybrideille saada.
 
Töölönlahden rannalta oli lähinnä suuntaa antava, mutta eipä siihen kotiovelta kävele kuin 700m. Ja työpaikka on aivan Vantaan rajalla hämeenlinnanväylän varrella, aamulla 6-7 ajoaika 16min, 7-8 noin 18min.
 
Ensi vuoden budjettiesitys julkaistu, seuraavat huomiot:

"Täyssähköautojen autoedun ja käyttöedun verotusarvon alentaminen" ja "parafiinisen dieselin verotuen pienentäminen" mainittu. Eli dieselin hinta nousisi edelleen.

 
Täytyy kyllä tähän keskusteluun sen verran kommentoida, että eiköhän se ole suht harvalukuinen joukko, joka esimerkiksi helsingin keskustan kivijalkaliikkeissä autolla asioi. Itse käyn satunnaisesti keskustassa sukulaisen luona ja autolla on ihan turha kuvitella lähtevänsä ellei sitten rauhallisempina aikoina selkeästi iltaisin tai viikonloppuisin asioi ja siltikin yleensä tulee mentyä julkisilla kun auton saa tarvittaessa liityntäpysäköintiin eikä tarvitse miettiä parkkimaksuja tai parkkipaikan löytämistä.

Kauhean työläs vaihtoehto ajaa johonkin liityntäpysköintiin, odotella sosiaalituubia, maksaa siitä kohtuuton summa rahaa molempiin suuntiin ja parhaassa tapauksessa vielä kävellä toisessa päässä kilometri kohteeseen.
Sitten sama rumba takaisin tullessa ja vielä parhaassa tapauksessa raahaat ostamiasi kamoja mukana, ei kiitos.
Paljon helpompaa autoilla putiikin lähistölle tai sopivaan parkkiluolaan, hoitaa hankinnat ja autoilla kotiin.

Tykkään kyllä asioida mielummin "maaseudun" liikkeissä, joissa on kelvolliset parkkitilat heti putiikin edessä, mutta ei tuo keskustassa asioiminenkaan tuota tuskaa.
Varsinaista "ruuhkaa" Helsingissä on käytännössä vain aamuisin 7.30-9.30 ja iltapäivisin 14.30-17.00 näiden aikojen ulkopuolella autoilu onnistuu varsin sujuvasti.

Ajan töihin Vantaalle Töölönlahden rannalta autolla reilussa vartissa. Ei siellä mitään ruuhkia ole, mutta julkisilla tuohon matkaan kuitenkin menee 45min. Suomessa ruuhkat johtuvat käytännössä tietöistä tai onnettomuuksista. Ei normaalista liikenteestä.

Hetken aikaa kuljinkin tuota väliä bussilla. Käyttämälläni linjalla kyydissä oli keskimäärin ehkä 5 henkilöä. Ei tuntunut kovin ekologiselta vaihtoehdolta.

Sopivaan aikaan ja normaalia liikenteen suuntaa vastaan ajaa Helsingissäkin minne tahansa sujuvasti, ei tämä mikään suurmetropoli ole, kuten toiset kuvittelevat.

Puolityhjiä busseja kulkee päivässä vaikka kuinka paljon ympäri HSL aluetta, mutta mitäs siitä, verovaroilla subventoitua liikennettä on hyvä harjoittaa.

Kyllä ihan normaali liikennekin saa tiet usein tukkoon. Ja mitä sitten vaikka syynä usein on onnettomuudet (kehällä ei tarvitse edes kovin kummoista olla kun se on tukossa koko matkalta) tai tietyöt? Ruuhkia ne silti on.

Itse ajoin yhdessä välissä Espoosta Sörnäisiin. Pyörällä tuo matka oli aina tasan 30 minuuttia, julkisilla n. 40 minuuttia, mutta autolla sitten taas ihan mitä tahansa 25 ja 90 minuutin välillä - mediaanin ollessa varmaan jossain 40 minuutin paikkeilla. Se tuossa oli todella rasittavaa kun matkaan kuluvaa aikaa ei voinut etukäteen ikinä tietää.

Varsinaiset ruuhka-ajat ovat varsin marginaaliset ja liikenteen pahimmat solmukohdat olisivat helposti ratkaistavissa, jos vihervasemmistolaiset sosiaalituubilla ja jalkarattaalla ajelijat eivät tekisi päätöksiä.
Olet ajanut tuota matkaa todennäköisesti kaikkien muiden toimistosopulien kanssa samaan aikaan, kun olet saanut aikaiseksi tuollaisia matka-aikoja, hieman aiemmin tai myöhemmin lähtemällä olisit todennäköisesti päässyt tasaisiin 25-30 minuutin matka-aikoihin.
 
Omasta puolestani saisI vaikka Helsinki leikata Suomesta irti, niin katellaan miten he pärjäävät omillaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom