Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Ainakin BMW, VAG ja Mercedes tietääkseni varoittavat matalasta öljytasosta ajonkin aikana. Muissa ei ole tuollaista tilannetta itse ajellessa sattunut eteen, niin en mene vannomaan.
Joskus muinoin ajoin omasta VW Borasta öljypohjan kiveen ja se ainakin varoitti matalasta öljytasosta niin nopeasti että kun sain auton sivuun, niin sain katsella vierestä öljyn valumista litratolkulla.

Meidän BMW / Minit taas on varoittaneet liian vähästä / liiallisesta öljystä ajon aikana muutamaan otteeseen.
Mersuilla on taas tullut töissä ajeltua ja muistelisin että ainakin w212, w222 ja tuoreemmat herjaavat jos öljytaso väärin.
Se öljytikun poistaminen on jotain mitä ei ymmärrä. Mersuissa paikka muttei tikkua esim.
 
Se öljytikun poistaminen on jotain mitä ei ymmärrä. Mersuissa paikka muttei tikkua esim.

Noo tää. Esim öljynvaihto GLS 400. Mistään et näe öljyntasoa öljynvaihdon jälkeen, muuta kuin mittaristosta mutta kun se ei välttämättä kerro sitä ennenkuin olet ajanut lenkin ja antanu hetken seistä.

Toinen on mersujen huoltomuistuttimen nollaus (Assist Plus tms). Tehty aivan tarpeettoman vaikeaksi. Meni aika pitkään hoksata että ei riitä että napuloita pitää pohjassa,´vaan toista nappia pidetään pohjassa, ja toista sormea sitten vapautetaan about sekunnin välein kaksi kertaa.. jne. Juttuja joihin ei mistään manuaaleista löydy ohjeita, youtube pelasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä annos preemiumia taas kerrakseen. Kohta joku tulee kertomaan kuinka toista tonnia maksava suodattimien vaihto ei ole kallis.

 
Toinen on mersujen huoltomuistuttimen nollaus (Assist Plus tms). Tehty aivan tarpeettoman vaikeaksi. Meni aika pitkään hoksata että ei riitä että napuloita pitää pohjassa,´vaan toista nappia pidetään pohjassa, ja toista sormea sitten vapautetaan about sekunnin välein kaksi kertaa.. jne. Juttuja joihin ei mistään manuaaleista löydy ohjeita, youtube pelasti.
nuo huoltovalon nollaukset ei yleensä löydy auton ohjekirjoista.
 
Sähköpistokeautojen latauspistokkeen luukku.
On se saatana että nämä ei pysy jäätymättä. Miksei näissä olis suosiolla joku lämmitysvastus tai tapa sulattaa se kirottu ”pyörähtävä lukitustappi”? Itsellä on kuiten suojahuppu tuossa latausluuukun päällä, niin eiköhän silti ollu paska taas jäässä.
 
Sähköpistokeautojen latauspistokkeen luukku.
On se saatana että nämä ei pysy jäätymättä. Miksei näissä olis suosiolla joku lämmitysvastus tai tapa sulattaa se kirottu ”pyörähtävä lukitustappi”? Itsellä on kuiten suojahuppu tuossa latausluuukun päällä, niin eiköhän silti ollu paska taas jäässä.

Miten näistä muuten saa kuulla vähän väliä miten on paskat jumissa, mutta en muista polttisten kanssa koskaan saaneeni luukkua jumiin. Yritetty tehdä jotain ~vesitiivistä luukkua sähkölle, mutta paskoin tuloksin?
 
Miten näistä muuten saa kuulla vähän väliä miten on paskat jumissa, mutta en muista polttisten kanssa koskaan saaneeni luukkua jumiin. Yritetty tehdä jotain ~vesitiivistä luukkua sähkölle, mutta paskoin tuloksin?
Niin sähkiksen ongelma on kun saattaa kotona olla ilman katosta latauksessa kokoyön ja tavaalta saattaa tulla vaikka mitä ja keli muuttua.. poltiksen luukku on vaan tankatessa auki..
 
Skoda ja konepellin reunan alla olevat pyyhkijät joita ei pysty putsaamaan auto käynnissä.
 
Skoda ja konepellin reunan alla olevat pyyhkijät joita ei pysty putsaamaan auto käynnissä.
Ei ole suunnittelun kukkanen vaan uusissa autoissa vaadittava kevyenliikenteen käyttäjän turvallisuutta parantava ominaisuus. Ei jää jalankulkija tai fillaristi pyyhkimien varsiin kiinni kun ajat yli.
 
Ei ole suunnittelun kukkanen vaan uusissa autoissa vaadittava kevyenliikenteen käyttäjän turvallisuutta parantava ominaisuus. Ei jää jalankulkija tai fillaristi pyyhkimien varsiin kiinni kun ajat yli.

Kai ne silti voisi saada huoltoasentoon auton käydessä, jos tarttee nopeasti putsata jääkokkareet tms. Vai tuleeko jostain just sillä hetkellä joku spandex-raketti suoraan kohti nokkaa :)
 
No sitten se oli oikeata turvallisuuden riemujuhlaa aamulla puskea myräkässä jäätyvän lasin läpi tihrustaen.
 
Ainakin id 3:ssa ilaman huoltoasentoa pyyhkijät saa ylös ja ovat jopa helpommat niin putsata, huolto asento ainoastaan ko haluu kerätä sen sohjon pois sieltä kolosta ettei pyyhkijät jää jumiin jäähän
 
No sitten se oli oikeata turvallisuuden riemujuhlaa aamulla puskea myräkässä jäätyvän lasin läpi tihrustaen.
Pro tip: Suuntaa lämmitys pois tuulilasilta (toki huurtuminen huomioiden) ja lasi ei ajaessa jäädy.
Tänään näkyi todella paljon autoja tuulilasi aivan umpijäässä pyyhkimet viuhtoen, -15 pakkasta ja lunta sataa niin tietäähän tuon mitä käy jos tuulilasi on +30 asteinen?
Viileällä lasillla no problem...
Edit. Toki ennen lähtöä pitää puhdistaa lumet ja jäät, sen jälkeen jos pidät lasin tarpeeksi viileänä, niin ei siihen satava lumi edes sula....
 
Viimeksi muokattu:
Pro tip: Suuntaa lämmitys pois tuulilasilta (toki huurtuminen huomioiden) ja lasi ei ajaessa jäädy.
Tänään näkyi todella paljon autoja tuulilasi aivan umpijäässä pyyhkimet viuhtoen, -15 pakkasta ja lunta sataa niin tietäähän tuon mitä käy jos tuulilasi on +30 asteinen?
Viileällä lasillla no problem...
Edit. Toki ennen lähtöä pitää puhdistaa lumet ja jäät, sen jälkeen jos pidät lasin tarpeeksi viileänä, niin ei siihen satava lumi edes sula....
Tilanteita on monenlaisia johtuen erilaisista sääoloista ja ajoneuvoista. Tuulilasin jäätymistä häijympi tilanne jo nollakelin lähistöllä on pyyhkijöiden jäätyminen lasin pysyessä sulana. Tätä esiintyy vähemmän perinteisessä asettelussa, jossa pyyhkijät ovat ala-asennossaankin lämpimän tuulilasin osuuden päällä. Jos taas ovat kourussa kylmän pinnan ja sohjovaraston puolella joka kerta käydessään alhaalla, pyyhintä ei toimi kunnolla ja suttu vain leviää lasiin. Varsinainen lämmitetty tuulilasi ei muuta tilannetta miksikään vs. normaalisti toimiva lämmityslaitteen ilma ellei puhuta jostain pätkäajosta kylmällä autolla. Sen sijaan pyyhkijöiden lepoasennon lämmitysvastus auttaa. Samoin varmaankin auttaisi jossain määrin pyyhkijänsulkien lämmitysvastus, mutta sehän taitaa olla henkilöautokalustossa melkoinen yksisarvinen.
 
Pro tip: Suuntaa lämmitys pois tuulilasilta (toki huurtuminen huomioiden) ja lasi ei ajaessa jäädy.
Tänään näkyi todella paljon autoja tuulilasi aivan umpijäässä pyyhkimet viuhtoen, -15 pakkasta ja lunta sataa niin tietäähän tuon mitä käy jos tuulilasi on +30 asteinen?
Viileällä lasillla no problem...
Edit. Toki ennen lähtöä pitää puhdistaa lumet ja jäät, sen jälkeen jos pidät lasin tarpeeksi viileänä, niin ei siihen satava lumi edes sula....
Tuohon toki pyritään mutta webasto vähän hankaloittaa. Auto lämpiää ruudussa lämpimäksi ja sulattaa satavan lumen lasille, jota köntässä olevat sulat eivät saa poistettua. Ja alkumatka vielä sellaista valumista että lasit eivät jäähdy tarpeeksi. Vanhassa autossa otin sisätilan lämppärin pois päältä jos satoi pakkaslunta niin pysyi ikkunat paremmin auki.
 
Kuorma-auto maailmaa jälleen, kaippa tää sopii henkilöautoihinkin kun on kyse vireystilaa valvovista antureista. Oman kokemuksen mukaan Volvo FE anturit rupee huutamaan sulle hoosiannaa jos ajoasento on liian staattinen. Eli jos sen mielestä pää ei käänny tarpeeksi peilejä kattellessa tai muuten huoju siinä edessä. Tuossa viime viikonloppuna kun kokeilin firman uusinta autoo missä tämä ominaisuus niin tuntui typerälle heilua siinä kuskin jakkaralla ettei auto katko vakkaria yms. Toki ei ne katvetutkatkaan mitään fiksuja ole kun ilmoittaa jonkun olevan rinnalla vaikka viimeiseen 30min ei ole ketään näkynyt, lie mistä aaveista varottelivat.
 
-21 toyota proace electric, (aka peugeot expert, citroën jumpy, ja fiat scudo) eli siis täyssähkäri, voi toki olla polttiksissakin tämä idiotismi.
Elikkä vänkärin ja keskipenkin turvavyön lukot, repsikalla ei riitä, että vyö on kiinni, vaan sen vyön pitää olla siinä "oikeassa" lukossa, että auto ei pimputa laita turvavyö, ja tässä tapauksessa se "oikea" lukko on se etummainen lukko, ja jos ei ihan katso, että kumpaan koloon laittaa, niin menee 90% varmuudella väärin koska se keskipenkille tarkoitettu taaempi lukko on ylempänä siinä tyrkyllä.
(saatanan ransikset) :mad:
 
Ei kai tää mikään suunnittelun kukkanen ole, mutta V40 pimputti, kun laskin kauppakassin vänkärin penkille. Oisko max 5 kg ollut sillä painoa.
 
-21 toyota proace electric, (aka peugeot expert, citroën jumpy, ja fiat scudo) eli siis täyssähkäri, voi toki olla polttiksissakin tämä idiotismi.
Elikkä vänkärin ja keskipenkin turvavyön lukot, repsikalla ei riitä, että vyö on kiinni, vaan sen vyön pitää olla siinä "oikeassa" lukossa, että auto ei pimputa laita turvavyö, ja tässä tapauksessa se "oikea" lukko on se etummainen lukko, ja jos ei ihan katso, että kumpaan koloon laittaa, niin menee 90% varmuudella väärin koska se keskipenkille tarkoitettu taaempi lukko on ylempänä siinä tyrkyllä.
(saatanan ransikset) :mad:
On myös dieselissä.

Tuo kukka on siis se että se harvoin käytetyn keskipenkin turvavyön lukko on se joka on ylempänä, ja siten helpommin käytettävissä, tuo pimputin on vaan kirsikkana siinä.
 
Viskasin jalkatilaan. Olisin tietysti voinut laittaa sille vyön kiinni. Olis silleen kuitenkin kiva tietää, mille painolle se anturi on viritetty.
Vittumainen etenkin takapenkillä. Oli koira monesti siellä vyötettynä, mutta saattoi yksi tassu mennä keskipaikalle tms. ja se vitun pimpotus alkoi, eikä koira luonnollisesti ymmärrä mistä kyse niin turha ärhennelläkään. Ratkaisin tulostamalla näitä vyöhuijari paloja pari kappaletta.
 
Vittumainen etenkin takapenkillä. Oli koira monesti siellä vyötettynä, mutta saattoi yksi tassu mennä keskipaikalle tms. ja se vitun pimpotus alkoi, eikä koira luonnollisesti ymmärrä mistä kyse niin turha ärhennelläkään. Ratkaisin tulostamalla näitä vyöhuijari paloja pari kappaletta.
Meillä oli aina koirat takaboksissa, mutta sen takia mökkireleet takapenkillä. Yleensä ei laukaissut pimputinta, mutta autokin oli silloin eri. Joskus muistan ihan vain kylmästi laittaneeni sen vyön kiinni siihen vastakappaleeseen, kun jotain liian painavaa oli mukana.
 
Kuskit ärsyttää ketjussa paljon keskustelua Toyotan ajovaloista, automatiikasta, tai siis sen puutteesta, merkkivaloista jne. en tiedä onko tämä oikea ketju, mutta jatkoin tänne.

1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.

Sinulla paljon kokmusta tuosta, onko ajamissasi autossa se ajovalojen merkkivalo ? tuo takavalojen merkkivalo, siis tuo (2) kuvake on, onko digitaalinen mittarista ja onko se kaikissa tiloissa aina samassa paikkaa ?

Mutta tämän ketjun ydin aiheet, takavalot ei pala sateella / pyyhkijöiden mukaan automatiikalla.

Kerroit että kytket käsin ajovalot päälle, eikö tuossa mallissa valomuisti, siis se tominta että ajovalot sammuu jos autonkin sammuttaa, ja jos käynnistää niin syttyy päälle, ei siis tarvi käsin niitä ajovaloja kytkeä pois. Ymmärtääkseni osassa Tojotoja joutuu ne käsin kytkee pois.
 
Ajovalojen merkkivalo on siis tuo (3) ja kun se palaa, niin siitä tietää, että myös takavalot palavat. Ja toki tuo (2) kertoo myös, että takavalot palavat, mutta tuota merkkivaloa ei kaikissa autoissa ole. Lisäksi tuota (2)-tilaa ei ajon aikana pidä edes käyttää, joten ajon aikana takavalojen palaminen tulisi tarkistaa tuosta merkkivalosta (3).
 
Ajovalojen merkkivalo on siis tuo (3) ja kun se palaa, niin siitä tietää, että myös takavalot palavat.


Edellisessä viestissä kysyin onko hänen autossa se ajovalojen merkkivalo, niin tarkoitatko että siinä viiksessä se palaa, ei mittaristossa , oletan että tuolla (3) viittaat tuon postauksen kuvaan viiksestä.

kuva_2025-05-04_180640993.png
Ylläoleva (keltainen) merkkivalo on Tojotalla takavalojen merkkivalo mittaristossa, ymmärtääkseni myös Auriksissa, en nyt vannoa että kaikissa.

Ajovalojen merkkivalo on siis tuo (3) ja kun se palaa, niin siitä tietää, että myös takavalot palavat. Ja toki tuo (2) kertoo myös, että takavalot palavat, mutta tuota merkkivaloa ei kaikissa autoissa ole. Lisäksi tuota (2)-tilaa ei ajon aikana pidä edes käyttää, joten ajon aikana takavalojen palaminen tulisi tarkistaa tuosta merkkivalosta (3).
Kuinka hyvin nuo Aurikset ja Corollat tunnet, eli miten niissä se valoautomatiikka menee eri vuosimalleissa, eli se että jos käsin kytkenyt ajovalot päälle, niin jos pysäköi , sammuttaa virrat niin sammuuko ne, ja kun palaa ja lähtee ajoon niin syttyykö ne ?
 
Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin :tup:

Noin se on Toyotoissakin. Automaattiasennossa valinta aina ja kovaa ajoa.

Carina on vanha Toyotan malli (wiki).
Mutta oliko niissä valoautomatiikkaa, jos ei niin yhtä pimeenä, tai pimeempänä takavalot kuin nyky Toyotoissakin.

(Tämä lähti nimenomaan siitä että Toyotan valo automatiikka ei toimi)
 
Ajovalojen merkkivalo on siis tuo (3) ja kun se palaa, niin siitä tietää, että myös takavalot palavat. Ja toki tuo (2) kertoo myös, että takavalot palavat, mutta tuota merkkivaloa ei kaikissa autoissa ole. Lisäksi tuota (2)-tilaa ei ajon aikana pidä edes käyttää, joten ajon aikana takavalojen palaminen tulisi tarkistaa tuosta merkkivalosta (3).
Kyllä tuo kakkonenkin on ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu. Jos esimerkiksi automaatiikka turhaan sytyttelee ajovaloja varjoissa, voi tuo olla mielyttävämpi.
 
Kyllä tuo kakkonenkin on ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu. Jos esimerkiksi automaatiikka turhaan sytyttelee ajovaloja varjoissa, voi tuo olla mielyttävämpi.
Tuo 2 on siis pelkät parkit. Eli edessä ei ole päällä huomiovalot eikä varsinaiset ajovalot.
 
Edellisessä viestissä kysyin onko hänen autossa se ajovalojen merkkivalo, niin tarkoitatko että siinä viiksessä se palaa, ei mittaristossa , oletan että tuolla (3) viittaat tuon postauksen kuvaan viiksestä.

Tarkoitin tätä:

1746375808252.png


Ja sillä ei sinänsä ole merkitystä palaako se mittaristossa vai kytkimessä.

Kuinka hyvin nuo Aurikset ja Corollat tunnet, eli miten niissä se valoautomatiikka menee eri vuosimalleissa, eli se että jos käsin kytkenyt ajovalot päälle, niin jos pysäköi , sammuttaa virrat niin sammuuko ne, ja kun palaa ja lähtee ajoon niin syttyykö ne ?

Minulla on ollut kahdenlaisia Toyotia. Sellaisia missä ei ole valokytkimessä auto-asentoa, piti valot laittaa aina manuaalisesti päälle ja ajon jälkeen pois. Jos jätti päälle, niin alkoi hirveä piippaus kun yritti autosta ulos. Ja niissä missä auto-asento oli, niin kytkin sai olla siinä asennossa aina, ei tarvinnut koskaan kytkimeen koskea, ellei halunnut pakottaa valoja päälle silloin kun automatiikka ei niitä laittanut. Mutta nämä oli yli 20 vuotta sittem, en tiedä nykyisistä.
 
Tarkoitin tätä:

1746375808252.png


Ja sillä ei sinänsä ole merkitystä palaako se mittaristossa vai kytkimessä.

No palaako se kytkimessä ? mittaristosta sitä etsin, se selittää sitten asiaa jos se merkki valo on kytkimessä.

Noin mielipiteenä sopii hyvin otsikkoon jos autossa on takavalo, sumuvalot, pitkä automatiikan merkkivalot mittaristossa, mutta ajovalojen merkkivalo on viiksessä.

Ja jos yleensäkkin ajovalojen merkkivalo on kytkimessä, niin on vähän hämäävää kuin monessa automallissa kytkimessä on valot ihan sitä kytkimen käyttöä varten. Eli jossain se palaa että pimeällä näkee. Joissain on sitten molemmat, kytkimessä palaa valot sen näkemiseksi, ehkä joku valo/väri valinnan, asennon havaitsemiseksi, mutta mittaristossa on sitten ne merkkivalot, niin ei tarvi ajossa kuikuilla miten väännetty. Esim jos joku takana vilauttaa valoja.

Nyky Tojotoissa on auto asento, ja sitä opastetaan käyttään, ja se on tämäketjun ydintä, kun se ei toimi. Toki kuski on vastuussa auton toimimattomuudesta, mutta perus ongelma on suunnittelu/toteutus.
 
No palaako se kytkimessä ? mittaristosta sitä etsin, se selittää sitten asiaa jos se merkki valo on kytkimessä.

Noin mielipiteenä sopii hyvin otsikkoon jos autossa on takavalo, sumuvalot, pitkä automatiikan merkkivalot mittaristossa, mutta ajovalojen merkkivalo on viiksessä.

Minun Toyotissa se on aina palanut mittaristossa. Kytkimessä kun ei edes merkkivaloja ole ollut. Toisessa ketjussa vaan jotkut mainitsivat, että joissain autoissa merkkivalo voi olla kytkimessäkin. Itse en ole sellaista autoa ajanut, missä merkkivaloa ei olisi mittaristossa ollut.

Nyky Tojotoissa on auto asento, ja sitä opastetaan käyttään, ja se on tämäketjun ydintä, kun se ei toimi. Toki kuski on vastuussa auton toimimattomuudesta, mutta perus ongelma on suunnittelu/toteutus.

Tuo on juurikin se ongelma, että jos automatiikka toimii huonosti, niin silloin se ei välttämättä aina tarvittaessa sytytä niitä takavaloja. Mutta vaikka automatikka olisi päällä, niin kyllä kuskin pitäisi silti merkkivalosta huomata, onko automatiikka niitä valoja sytyttänyt.

Että en minä tässä suunnittelussa sinänsä näe mitään "kukkasta", samanlainen automatiikka se on monissa autoissa.
 
Tuo on juurikin se ongelma, että jos automatiikka toimii huonosti, niin silloin se ei välttämättä aina tarvittaessa sytytä niitä takavaloja. Mutta vaikka automatikka olisi päällä, niin kyllä kuskin pitäisi silti merkkivalosta huomata, onko automatiikka niitä valoja sytyttänyt.

Että en minä tässä suunnittelussa sinänsä näe mitään "kukkasta", samanlainen automatiikka se on monissa autoissa.


No on, jos se on suunniteltu käyttökelvottomaksi.

Monissa autoissa se toimii, perävalot syttyy kun tarve, ne syttyy kun lasinpyyhkijöitä käytetään.
Monissa autoissa on "valomuisti" vai mikä se oli, eli jos ajovalot kytki, niin ne sammu jos virrat sammutti/autosta poistu, ja kytkeytyivät päälle kun seuraavan kerran lähti ajoon.


Tuo on juurikin se ongelma, että jos automatiikka toimii huonosti, niin silloin se ei välttämättä aina tarvittaessa sytytä niitä takavaloja. Mutta vaikka automatikka olisi päällä, niin kyllä kuskin pitäisi silti merkkivalosta huomata, onko automatiikka niitä valoja sytyttänyt.
No autossa on takavalojen merkkivalo, sen paikka ei ilmeisesti ole kiinteä, ja ei se nyt ole sellainen juttu mitä välttämättä tulee tiirailtua. Ensinnä pitää havahtua siihen että nyt pitäisi olla takavalot ja sen jälkeen siihen että palaako ne minulla. On ihan normaalia että kuljettaja ei havahdu edes omiin ajovaloihin ennen kuin niiden puute alkaa haittaamaan ajoa. Takavalojen osalta voi herätä sitten jos havaitsee ettei edellä menevällä ole takavaloja ja olettaa että miettii että miksei ole. senkään jälkeen ei ole tavatonta että ei tiedosta amaa puutetta.

Tietenkin kuskin on vastuussa, mutta yritän kuvata sitä kuinka kriittisestä suunnittelu mokasta on kyse.

Tuota korostaa vielä se että konkarikuskille tuossa autossa mittaristo on täydessä valaistuksessa, mikä oli vanhemmissa autoissa merkki siitä silloin palaa ulkonakin vähintään takana valot. (parkit) .

Noissakin ne valot sentäs syttyy kun piemenee enemmän, mutta sitten kun on astetta huonompi keli, jolloin tarvitaan sitä taka sumuvaloa, niin onhan se pieni prosentti joka ne saa päälle. oli se merkki mikä tahansa.
 
Itse en ole sellaista autoa ajanut, missä merkkivaloa ei olisi mittaristossa ollut.

Jännä. Ajovalojen merkkivalo on perinteisesti ollut käsitykseni mukaan aika harvinainen varuste Suomen markkinoilla* ja yleistynyt vasta viime aikoina. Tietysti otos vaikuttaa paljon, eli jos joku on esimerkiksi ajanut vain vuosimallin 2021 ja sitä uudemmilla autoilla, voi olla hyvin erilainen mututuntuma kuin jollain vanhalla paatrella joka on ajanut 60 vuotta erilaisia vessoja ja viimeiseen 15 vuoteen ei ole tunnistanut edes merkkivaloja.

*muistan nähneeni paljon 1980-luvun ja ehkä 90-luvun mittaristoja joista näkyy sopivassa valossa pelkkä lähivalojen merkkivalon tyhjäksi jätetty linssi.
 
No autossa on takavalojen merkkivalo, sen paikka ei ilmeisesti ole kiinteä

Minä olen ymmärtänyt, että takavaloille ei ole omaa merkkivaloa, vaan se takavalojen palaminen todennetaan siitä ajovalojen merkkivalosta.

Tietenkin kuskin on vastuussa, mutta yritän kuvata sitä kuinka kriittisestä suunnittelu mokasta on kyse.

Minä en nyt oikein pääse kiinni siihen, mikä tässä on se varsinainen suunnittelumoka. Onko se se, että automatiikka on suunniteltu huonosti sillä tavalla, että se ei sytytä takavaloja kaikissa sellaisissa tilanteissa, missä pitäisi?
 
Minä olen ymmärtänyt, että takavaloille ei ole omaa merkkivaloa, vaan se takavalojen palaminen todennetaan siitä ajovalojen merkkivalosta.
Näissä puhutuissa malleissa, Corolla Hybrid on ihan sen niminen merkkivalo, ymmärtääkseni merkki palaa jos takavalot palaa, myös silloin kun parkit tai ajovalot päällä.

Minä en nyt oikein pääse kiinni siihen, mikä tässä on se varsinainen suunnittelumoka. Onko se se, että automatiikka on suunniteltu huonosti sillä tavalla, että se ei sytytä takavaloja kaikissa sellaisissa tilanteissa, missä pitäisi?
Takavalot ei syty automaatti asennossa jos sataa, ei syty jos lasinpyyhkijät on päällä. Eikä niitä saa asetuksista pysymään aina päällä automaatti asennossa.

Huono ehkä se että hämärä syttyminen voisi olla vähän herkempi ja pidempi viive kun sammuu, tässä(kin) ymmärtääkseni eroja mallien välillä.

Tuon kanssa huono suunnittelua jos autossa ei ole valomuistiautomatiikkaa, siis sitä jos olet käsin joutunut kytkemään ajovalot, niin joudut ne myös käsin kytkemään pois ajon loputtua. tai muuten ne jää päälle epämääräiseksi aikaa, en tiedä sammuuko ne aikaa myöten. (otantani ovat pieniä ja voivat olla virheellisiä).


Tämä mielipiteeni, joku toinen ja kauppias voi olla sitä mieltä että tuo ihan ok. hyvää suunnittelua.

Kyse kuitekin merkistä jota myytyy paljon meidän markkinoilla ja siis ihan virallisen maahantuonnin kautta.


Edit:
Etsin Auriksen käyttöohjetta, niin siellä ei mitään mainintaa ajovalojen merkkivalosta, mutta yksi tärkeä ominaisuus oli, käyttäjä voi muuttaa päiväajovalojen hämäräkytkimen herkkyyttä.
Valomuistiautomatiikka, se että käsin väänetyt ajovalot sammuu poistuessa on ilmeisesti valinnainen ominaisuus, jos se puuttuu vuosikerroista, niin maahantuoja moka.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 443
Viestejä
4 765 126
Jäsenet
77 458
Uusin jäsen
Zumatra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom