Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Tuo suodattimien vaihtoväli riippuu aika paljon siitä missä ajetaan,minä esim. ajan aika paljon hiekkateillä missä pölyä riittää niin vaihdan suodattimet noin vuoden välein vaikka kilometrejä tulee vain jotain 10 tkm.Onneksi omassa korealaisessa molemmat suodattimet voi vaihtaa ilman työkaluja muutamassa minuutissa.Tuo volkkarin toteutus on kyllä pelkkää vittuilua,iän kaiken on osattu tehdä toteutuksia missä ei tarvita työkaluja.
Toisaalta tuollaisesa ruuvihässäkässä on se hyvä puoli että se suti on todennäköisemmin oikein paikallaan. Ne metalliklipsikotelot ovat liian usein rakenteeltaan sellaisia että suodatin jää helposti vuotamaan. Usein merkkihuollossahan ne ottavat sen kopan irti kun vaihtavat suodattimen, koska se on nopeampaa ja varsinkin helpompaa saada kunnolla paikalleen. Nykyään taitaa olla pikemminkin sääntö kuin poikkeus että moottorin ilmansuodattimen kansi on ruuveilla kiinni, eikä pikaklipseillä.
 
Ei välttämättä ole iso kukkanen, mutta nyt uudella Astralla muutaman kuukauden ajaneena eniten häiritsevä asia on stop-start automatiikan äkkinäinen toiminta. Kyseessä siis bensaversio, ja välillä tuntuu että moottori sammuu jo ennen kuin vauhti on edes kokonaan pysähtynyt. Tämä on erityisen häiritsevää kaupungissa hitaassa jonossa ajaessa, kun pieniä muutaman sekunnin pysähdyksiä saattaa tulla usein.

Valitettavasti tuota automatiikkaa ei saa pysyvästi laitettua pois päältä, mutta otan sen aina pois päältä auton käynnistäessä. Tässä toinen pikku kukkanen on, että tuolle ei ole omaa nappia, kuten esim. muutamassa ajamassani volkkarissa on ollut. Valinta on onneksi vain kahden painalluksen takana kosketusnäytöllä, mutta välillä käynnistyksen jälkeen kestää 5-10s ennen kuin kosketusnäyttö reagoi painalluksiin.

Toinen vaihtoehto pudottaa tuo automatiikka pois päältä on valita keskikonsolissa olevasta napista "sport" ajotila, mutta tuota taas en muuten halua käyttää, ja koko ajotilavalinta on ainakin minulle täysi turhake.
 
Ei välttämättä ole iso kukkanen, mutta nyt uudella Astralla muutaman kuukauden ajaneena eniten häiritsevä asia on stop-start automatiikan äkkinäinen toiminta. Kyseessä siis bensaversio, ja välillä tuntuu että moottori sammuu jo ennen kuin vauhti on edes kokonaan pysähtynyt.
Volvossa (V40 ainakin) voi valita, sammuuko moottori jo hitaassa rullauksessa vai vasta pysähdyttyä. Toki tuo napsautetaan aina pois päältä ruudusta lähtiessä.
 
Omassa korelaisessa plugarissa joskus häiritsee kun polttis käy liikennevaloissa. Toisaalta start/stop automatiikkaa ei ole, joten ei pätki muutaman sekunnin välein riippuen liikutaanko vai ei.
 
Tuo stop-start järjestelmä on aina enemmän tai vähemmän "kukkanen" koska se on pakko laittaa vakiona päälle, tai maksaa sakot.

Jos se toimisi puhtaasti vapaaehtoisena lisätoiminteena se olisi ihan jees härveli.
 
Tuo stop-start järjestelmä on aina enemmän tai vähemmän "kukkanen" koska se on pakko laittaa vakiona päälle, tai maksaa sakot.

Jos se toimisi puhtaasti vapaaehtoisena lisätoiminteena se olisi ihan jees härveli.
Onneksi joissain autoissa on fyysinen sport nappi joka vetää nuo kaikki pois. Itsellä oli Fiesta ST:ssä känkän viereessä sport nappi ja käynnistysprosessi oli sisään autoon, auto käyntiin, sport nappi, känkän vapautus ja siinäpä se. Deaktivoi sylinterilepuutuksen ja avasi putkiston läpän ja muutti ajonvakautuksen toimintaa. Oli hyvässä paikassa ja sai yhdellä napilla kaiken hoitoon. En edes haluaisi tietää mitä tuo paska on jos tuo on jossain valikoissa piilossa.
 
Onneksi tuon start-stopin saa joissain autoissa koodattua muistamaan edellisen asetuksen. Jolloin se on aina pois päältä.
 
Eiköhän sen nyt voi kaikista autoista ohjelmoida pois, mutta ei sitä merkkiliikkeessä tehdä, kuten ei mitään muutakaan "päästömanpulaatiota".

Onneksi joissain autoissa on fyysinen sport nappi joka vetää nuo kaikki pois. Itsellä oli Fiesta ST:ssä känkän viereessä sport nappi ja käynnistysprosessi oli sisään autoon, auto käyntiin, sport nappi, känkän vapautus ja siinäpä se. Deaktivoi sylinterilepuutuksen ja avasi putkiston läpän ja muutti ajonvakautuksen toimintaa. Oli hyvässä paikassa ja sai yhdellä napilla kaiken hoitoon. En edes haluaisi tietää mitä tuo paska on jos tuo on jossain valikoissa piilossa.
Onhan tuo monessa autossa ihan omalla fyysisellä painikkeellaan.
 
Eiköhän sen nyt voi kaikista autoista ohjelmoida pois, mutta ei sitä merkkiliikkeessä tehdä, kuten ei mitään muutakaan "päästömanpulaatiota".


Onhan tuo monessa autossa ihan omalla fyysisellä painikkeellaan.
Riippuu tosiaan autosta. Valitettavasti vain aika monessa ymmärtääkseni valikoissa.
 
Riippuu tosiaan autosta. Valitettavasti vain aika monessa ymmärtääkseni valikoissa.
Ei tule mieleen yhtään autoa, missä tuolle start stop systeemille ei olisi omaa fyysistä painiketta.
Joitain kymmeniä eri autoja ajanut joista tuo "turhake" löytyy...
 
Ei tule mieleen yhtään autoa, missä tuolle start stop systeemille ei olisi omaa fyysistä painiketta.
Joitain kymmeniä eri autoja ajanut joista tuo "turhake" löytyy...
Juuri tuolla muutama viesti aiemmin valittelin, että 2024 Astrassa ei ole tuolle omaa nappia, vaan vaatii kosketusnäyttövalikon käyttöä.
 
Itse en ole nappia yhdessäkään nähnyt.
Puhutaanko nyt ihan normi polttomoottoriautoista?
Itselle ei tule mieleen yhtäkään joissa on valikoissa start-stop, mutta toki en aivan uusia (2023 --> ) ole hirveästi nyt viime aikoina ajellutkaan.


Sitten aiheeseen:

Ostin pakuksi vanhan T4 Transporterin tilalle 2018 Renault Traficin.

Huomattu mm seuraavaa:
-Autoon ei saa virtoja päälle niin että esim ikkunoita saisi nostettua tai laskettua ilman auton käynnistämistä. Virrat päällä kyllä ilmastointia ja soitinta saa säädettyä, mutta ikkunat ei liiku. Vasta käynnistyksen jälkeen sähkölasit toimii.

-Auton sammutuksen jälkeen virrat eivät pysy päällä kuin x sekuntia. Eli jos haluat vaikka jäädä autoon odottelemaan jotain, joutuu virrat lykkäämään uudestaan manuaalisesti päälle. Kaikissa järkevissä merkeissä virrat sammuvat vasta kun ovi avataan, virta sammutetaan erikseen tai ovet lukitaan. Mutta eih... Eihän sitä ole voinut niin toteuttaa missään nimessä.

-Kuuma ilma ei kuumimmillaankaan ole kovin kuumaa, vaan korkeintaan haaleaa. Tämä on ilmeisesti ominaisuus. Webastokin saa hytin -10c keleillä vähän päältä nollan tuntumaan.

-Puhelimelle ei ole mitään loogista paikkaa

-Multimediajärjestelmä hukkaa asetuksen jolla se on sammutettu ja joka ikinen kerta käynnistyy Radio päällä huutamaan. Aivan vitun rasittavaa kun aamulla väsyneenä hyppäät autoon ja siellä pauhaa joku Apulanta jota en todellakaan ole toivonut. MIksei se nyt voi olla siinä Bluetooth audiossa kun siinä moodissa se on sammutettukin.

-Pyyhkijöiden kaukalo on muotoiltu siten että se tiputtaa kaiken sulamisveden suoraan sulakeboksin päälle konehuoneeseen ellei liitos poistoletkun ja kaukalon välillä ole aivan 100% tiivis. Autolla ajettu nyt 100tkm ja onhan se sen verran jo väljistynyt että vedet tulee suoraan sulakeboksin päälle ja saa ruveta virittelemään siihen jotain tuunausta että saa vedet ohjattua oikeaan suuntaan.

-Avaimena on joku luottokortin näköinen hässäkkä joka näyttää siltä että menee paskaksi heti kun vähän sinne suuntaan katsookin. Mulla paku on yksityiskäytössä, niin ehkä se voi säilyä ehjänä, mutta voi luoja kun tuollaisen avaimen lykkää johonkin persvakomiehen haalarintaskuun. On poikki ensimmäisenä työpäivänä. Lisäksi hankalan kokoinen ja muotoinen ja ihan tavallinen avain olisi ihan helvetisti parempi. Paras olisi jos olisi samanlainen "palikka" kuin kaikissa normaalien ihmisten merkeissä.

Ei ole Ranskalaista autoa ollut kyllä hetkeen ja kummasti palaa mieleen kaikki tällaiset älyttömät paskuudet. No onneksi on sentään ihan ok varusteilla ja pakuksi henkilöautomainen ajaa, niin eiköhän näihin jotkut ratkaisut keksitä.
 
-Avaimena on joku luottokortin näköinen hässäkkä joka näyttää siltä että menee paskaksi heti kun vähän sinne suuntaan katsookin. Mulla paku on yksityiskäytössä, niin ehkä se voi säilyä ehjänä, mutta voi luoja kun tuollaisen avaimen lykkää johonkin persvakomiehen haalarintaskuun. On poikki ensimmäisenä työpäivänä. Lisäksi hankalan kokoinen ja muotoinen ja ihan tavallinen avain olisi ihan helvetisti parempi. Paras olisi jos olisi samanlainen "palikka" kuin kaikissa normaalien ihmisten merkeissä.
Onko siinä edes vara-avain vähän normaalimpi?
 
Vara avain on sama luottokortin näköinen paskimo.

1733765118697.png
 
Puhutaanko nyt ihan normi polttomoottoriautoista?
Itselle ei tule mieleen yhtäkään joissa on valikoissa start-stop, mutta toki en aivan uusia (2023 --> ) ole hirveästi nyt viime aikoina ajellutkaan.


Sitten aiheeseen:

Ostin pakuksi vanhan T4 Transporterin tilalle 2018 Renault Traficin.

Huomattu mm seuraavaa:
-Autoon ei saa virtoja päälle niin että esim ikkunoita saisi nostettua tai laskettua ilman auton käynnistämistä. Virrat päällä kyllä ilmastointia ja soitinta saa säädettyä, mutta ikkunat ei liiku. Vasta käynnistyksen jälkeen sähkölasit toimii.

-Auton sammutuksen jälkeen virrat eivät pysy päällä kuin x sekuntia. Eli jos haluat vaikka jäädä autoon odottelemaan jotain, joutuu virrat lykkäämään uudestaan manuaalisesti päälle. Kaikissa järkevissä merkeissä virrat sammuvat vasta kun ovi avataan, virta sammutetaan erikseen tai ovet lukitaan. Mutta eih... Eihän sitä ole voinut niin toteuttaa missään nimessä.

-Kuuma ilma ei kuumimmillaankaan ole kovin kuumaa, vaan korkeintaan haaleaa. Tämä on ilmeisesti ominaisuus. Webastokin saa hytin -10c keleillä vähän päältä nollan tuntumaan.

-Puhelimelle ei ole mitään loogista paikkaa

-Multimediajärjestelmä hukkaa asetuksen jolla se on sammutettu ja joka ikinen kerta käynnistyy Radio päällä huutamaan. Aivan vitun rasittavaa kun aamulla väsyneenä hyppäät autoon ja siellä pauhaa joku Apulanta jota en todellakaan ole toivonut. MIksei se nyt voi olla siinä Bluetooth audiossa kun siinä moodissa se on sammutettukin.

-Pyyhkijöiden kaukalo on muotoiltu siten että se tiputtaa kaiken sulamisveden suoraan sulakeboksin päälle konehuoneeseen ellei liitos poistoletkun ja kaukalon välillä ole aivan 100% tiivis. Autolla ajettu nyt 100tkm ja onhan se sen verran jo väljistynyt että vedet tulee suoraan sulakeboksin päälle ja saa ruveta virittelemään siihen jotain tuunausta että saa vedet ohjattua oikeaan suuntaan.

-Avaimena on joku luottokortin näköinen hässäkkä joka näyttää siltä että menee paskaksi heti kun vähän sinne suuntaan katsookin. Mulla paku on yksityiskäytössä, niin ehkä se voi säilyä ehjänä, mutta voi luoja kun tuollaisen avaimen lykkää johonkin persvakomiehen haalarintaskuun. On poikki ensimmäisenä työpäivänä. Lisäksi hankalan kokoinen ja muotoinen ja ihan tavallinen avain olisi ihan helvetisti parempi. Paras olisi jos olisi samanlainen "palikka" kuin kaikissa normaalien ihmisten merkeissä.

Ei ole Ranskalaista autoa ollut kyllä hetkeen ja kummasti palaa mieleen kaikki tällaiset älyttömät paskuudet. No onneksi on sentään ihan ok varusteilla ja pakuksi henkilöautomainen ajaa, niin eiköhän näihin jotkut ratkaisut keksitä.
Lämppärin kenno tukossa tai nesteiden seassa palokaasut. Ehjänä tuosta tulee lämmintä hyvin. Termostaatin ja vesipumpun voi myös katsoa jos paljon ajettu. Ja tähystimellä lämppärin ilmankulkua ohjaavat läpät.
 
Viimeksi muokattu:
@vesiränni Ei luulisi 100tkm ajetussa ja 6 vuotta vanhassa autossa vielä olevan kenno tukossa. Jos on niin sekin kyllä kuuluu tähän ketjuun.
 
@vesiränni Ei luulisi 100tkm ajetussa ja 6 vuotta vanhassa autossa vielä olevan kenno tukossa. Jos on niin sekin kyllä kuuluu tähän ketjuun.
Joskus oli uutena duunipaikalla noita. Takuun alla meni jo lämppärin kennoja tukkoon.
Murenee lohko hienoksi puruksi sisältäpäin. Vuotuinen nesteen vaihto olisi hyvä näissä. Jos ei ole pitkään ollut vielä tukossa niin voi yrittää suoraan kennon putkiin tuupata kohtuu paineella lämmintä vettä ja välillä vaihtaa suuntaa.
 
Pääseekö tuollaiseen muuten avaimella sisään, jos akku pääsee hyytymään?
 
Perinteisesti Rellussa sen kortin alaosan saa irti ja sieltä tulee avain esiin, jolla saa kuskin oven auki. Omassa vanhassa Laguna iI:ssa oli noita harmaita vähän vastaavia avainkortteja. Kortit olivat ihan ok. kestäviä, mitä nyt se lukitusnappi hajosi (350k ajoilla neljästä avainkortista enää yhdessä toimi lukitse -nappula). Auton sai onneksi takaoven kautta lukkoon keskikonsolista, joten noita kolmeakin pystyi varalla käyttämään. Se avainkortin lukija (johon se aina painettiin sisään) toki käyttöaikana kerran hajosi eli ei mikään optimaalinen toteutus :).
 
-Auton sammutuksen jälkeen virrat eivät pysy päällä kuin x sekuntia. Eli jos haluat vaikka jäädä autoon odottelemaan jotain, joutuu virrat lykkäämään uudestaan manuaalisesti päälle. Kaikissa järkevissä merkeissä virrat sammuvat vasta kun ovi avataan, virta sammutetaan erikseen tai ovet lukitaan. Mutta eih... Eihän sitä ole voinut niin toteuttaa missään nimessä.
Sammuttamisen jälkeen virtojen pitäisi pysyä 10 minuuttia päällä. Ja virrat saa takaisin päälle napin painalluksella 10 minuutiksi. Jos se joitain sekunteja vain pysyy niin kuulostaa kummalta.
 
Puhutaanko nyt ihan normi polttomoottoriautoista?
Itselle ei tule mieleen yhtäkään joissa on valikoissa start-stop, mutta toki en aivan uusia (2023 --> ) ole hirveästi nyt viime aikoina ajellutkaan.


Sitten aiheeseen:

Ostin pakuksi vanhan T4 Transporterin tilalle 2018 Renault Traficin.

Huomattu mm seuraavaa:
-Autoon ei saa virtoja päälle niin että esim ikkunoita saisi nostettua tai laskettua ilman auton käynnistämistä. Virrat päällä kyllä ilmastointia ja soitinta saa säädettyä, mutta ikkunat ei liiku. Vasta käynnistyksen jälkeen sähkölasit toimii.

-Auton sammutuksen jälkeen virrat eivät pysy päällä kuin x sekuntia. Eli jos haluat vaikka jäädä autoon odottelemaan jotain, joutuu virrat lykkäämään uudestaan manuaalisesti päälle. Kaikissa järkevissä merkeissä virrat sammuvat vasta kun ovi avataan, virta sammutetaan erikseen tai ovet lukitaan. Mutta eih... Eihän sitä ole voinut niin toteuttaa missään nimessä.

-Kuuma ilma ei kuumimmillaankaan ole kovin kuumaa, vaan korkeintaan haaleaa. Tämä on ilmeisesti ominaisuus. Webastokin saa hytin -10c keleillä vähän päältä nollan tuntumaan.

-Puhelimelle ei ole mitään loogista paikkaa

-Multimediajärjestelmä hukkaa asetuksen jolla se on sammutettu ja joka ikinen kerta käynnistyy Radio päällä huutamaan. Aivan vitun rasittavaa kun aamulla väsyneenä hyppäät autoon ja siellä pauhaa joku Apulanta jota en todellakaan ole toivonut. MIksei se nyt voi olla siinä Bluetooth audiossa kun siinä moodissa se on sammutettukin.

-Pyyhkijöiden kaukalo on muotoiltu siten että se tiputtaa kaiken sulamisveden suoraan sulakeboksin päälle konehuoneeseen ellei liitos poistoletkun ja kaukalon välillä ole aivan 100% tiivis. Autolla ajettu nyt 100tkm ja onhan se sen verran jo väljistynyt että vedet tulee suoraan sulakeboksin päälle ja saa ruveta virittelemään siihen jotain tuunausta että saa vedet ohjattua oikeaan suuntaan.

-Avaimena on joku luottokortin näköinen hässäkkä joka näyttää siltä että menee paskaksi heti kun vähän sinne suuntaan katsookin. Mulla paku on yksityiskäytössä, niin ehkä se voi säilyä ehjänä, mutta voi luoja kun tuollaisen avaimen lykkää johonkin persvakomiehen haalarintaskuun. On poikki ensimmäisenä työpäivänä. Lisäksi hankalan kokoinen ja muotoinen ja ihan tavallinen avain olisi ihan helvetisti parempi. Paras olisi jos olisi samanlainen "palikka" kuin kaikissa normaalien ihmisten merkeissä.

Ei ole Ranskalaista autoa ollut kyllä hetkeen ja kummasti palaa mieleen kaikki tällaiset älyttömät paskuudet. No onneksi on sentään ihan ok varusteilla ja pakuksi henkilöautomainen ajaa, niin eiköhän näihin jotkut ratkaisut keksitä.
Puhe oli fyysisestä napista.
 
Myös jos ei ole raittaria käytetty ja kenno on vaan paksussa pölyssä vähenee lämmitysteho yllättävän paljon.

Mulla oli se edellinen pattikatto, siitä kyllä pidin kovasti, eikä siinä mielestäni mitään kohtuuttomia perseilyjä ollut, sen jälkeen kun automaattiwebaston sammutti.
 
Sammuttamisen jälkeen virtojen pitäisi pysyä 10 minuuttia päällä. Ja virrat saa takaisin päälle napin painalluksella 10 minuutiksi. Jos se joitain sekunteja vain pysyy niin kuulostaa kummalta.
Voi olla että pysyy joitakin minuuttejakin, mutta ei kyllä 10min millään. Ja mielestäni virrat sammuu myös siitä jos matkustajan oven avaa.
 
Kortteja saa myös uusittu ihan pilkka hinnalla 100-150€ riippuen autosta ja avaimen mallista.
Kaverilla ei ainakaan onnistunut kovin edullisesti yhden kortin uusinta. Autolle olisi pitänyt "opettaa" yhdellä kertaa kaikki uudet avaimet, 2 kortilla hintaa oli n.500€, yhdellä kortilla n.350€.
Tästä on kyllä aikaa, mutta joku Megane se mahtoi olla? Hyvä jos homma on muuttunut järkevämmäksi...
 
Kaverilla ei ainakaan onnistunut kovin edullisesti yhden kortin uusinta. Autolle olisi pitänyt "opettaa" yhdellä kertaa kaikki uudet avaimet, 2 kortilla hintaa oli n.500€, yhdellä kortilla n.350€.
Tästä on kyllä aikaa, mutta joku Megane se mahtoi olla? Hyvä jos homma on muuttunut järkevämmäksi...
Ei sitä merkkarille kannata viedä.

 
Ei sitä merkkarille kannata viedä.

Joo, tämä oli tiedossa.
Kynnystä nosti lähes 500km:n etäisyys tuolle "sepälle".
 
Sanotaan näin että perinteiseen avaimeen tai nykyään yleiseen älyavaimeen verraten en keksi mitään etua tuosta luottokortin muotoisesta pirun isosta motikasta. Eli kyllä se siiä mielessäkin on suunnittelun kukkanen. Ranskalaiset on muutenkin kunnostautuneet siinä että pitää keksiä "pyörä uudelleen" ihan vain sen takia että on erilainen kuin muut.
 
Olihan tuo kortti omalla tavallaan edistyksellinen silloin joskus kun se tuli... 90-luvulla tms, mutta eihän tuosta nyt käytännössä etua ole verrattuna "tavalliseen" avaimeen, vaikka ohuempi onkin. Tilavuudeltaanhan tuon on suunnilleen saman kokoinen kuin muutkin tavalliset avaimet.
 
Lagunan avainkortti mahtui/mahtuu näihin nykyisiin lompakkomallisiin kännykuoriin. Normi avain ei (toki nykyinen Kian avain on yleensä jossain taskussa tai repussa kun eihän sitä tarvitse esiin kaivaa käyttöä varten).
 
Tämä Traficin avainkortti ei kyllä ainakaan mahdu yhtään mihinkään kännykkäkuoreen. Sen verran paksu on verrattuna luottokorttiin.
 
Lagunan avainkortti mahtui/mahtuu näihin nykyisiin lompakkomallisiin kännykuoriin. Normi avain ei (toki nykyinen Kian avain on yleensä jossain taskussa tai repussa kun eihän sitä tarvitse esiin kaivaa käyttöä varten).
Ei ne kyllä ainakaan mitenkään kätevästi mahdu, jos niitä ei ole olemassa merkittävästi tätä ohuempia malleja, tai jos vaihtoehtoisesti puhelimen kuori ole poikkeuksellisen jättimäinen. Ylipäätään korttiavain on tyypillinen ranskalainen keksintö, eli muutos pelkästään muutoksen vuoksi.

1733949023262.png
 
Ei ne kyllä ainakaan mitenkään kätevästi mahdu, jos niitä ei ole olemassa merkittävästi tätä ohuempia malleja, tai jos vaihtoehtoisesti puhelimen kuori ole poikkeuksellisen jättimäinen. Ylipäätään korttiavain on tyypillinen ranskalainen keksintö, eli muutos pelkästään muutoksen vuoksi.

1733949023262.png
Tuo korttihan tuli siis tällaisen avaimen korvaajaksi. Kyllä joku varmasti pitää tuollaista perinteistä avainta parempana, mutta ei tuo nyt mun mielestä mitenkään karmea ajatus ole.

4-painikkeinen-kaukosaadin-avaimeton-auton-avain-hyq12bbylle-4db18_original.jpg
 
Tuo korttihan tuli siis tällaisen avaimen korvaajaksi. Kyllä joku varmasti pitää tuollaista perinteistä avainta parempana, mutta ei tuo nyt mun mielestä mitenkään karmea ajatus ole.

4-painikkeinen-kaukosaadin-avaimeton-auton-avain-hyq12bbylle-4db18_original.jpg
En epäile etteikö se olisi tuota parempi, mutta eipä tuossa siitä ollutkaan nyt kyse.
 
En epäile etteikö se olisi tuota parempi, mutta eipä tuossa siitä ollutkaan nyt kyse.
Tuo oli lähinnä tuohon "muutos muutoksen vuoksi" kommenttiin, ei tuo ole mielestäni sellainen, vaan lähdetty hakemaan terävälle metallitikulle parempaa korvaajaa.

Renuhan ei nyt muutenkaan ole niitä ihan kaikkein huilluimpia ratkaisuja pykännyt firma, muutamia muotoilullisia kikkoja, mutta en mä äkkiä mitään kovin ihmeellisiä mullistuksia tai aivopieruja ole relluissa nänyt. Citroenhan noiden kanssa revitteli 80-luvulla ja aiemmin.
 
Ford Transit ja lisälämmittimen sijoitus.

Näitähän ei saa nostella helmoista. Vaan korin pitkittäispalkeista. Niin eikös se eberi oo just sijotettu pitkittäispalkin kylkeen/vähän alapuolelle niin että auton nostaminen on mahdollisimman hankalaa.

Varmaan näitä nostelleet tietää tuon tuskan.
 
Minun pienessä mopoautossani, Suzuki Swift 4x4:ssä on kummallinen ominaisuus. Siinä on manuaalinen vakionopeudensäädin (uudemmissa adaptiivinen). Kun vakkarin laittaa päälle niin vauhti kyllä pysyy, siinä ei ongelmaa. Mutta kun plussaa tai miinusta painelee ratista niin vauhti muuttuu yhdellä painalluksella 1 maili tunnissa, eli n. 1,6km/h vaikka autossa tietenkin nopeusmittari on kilsoissa. Siinä pitää sitten tehdä päässälaskentaa että "kolme painallusta nostaa/laskee vauhtia noin 5km/h", mikä toki ahdistaa tällaista suurinpiirtein aina autolla sallittua GPS (ja joskus+3) -vauhtia ajavaa. Tämähän on tietenkin 1st world problem jos mikä, mutta silti hieman outoa. Toinen suunnittelumoka on se että pissapojan säiliö on noin kahvikupin kokoinen (tai ainakin alle 2 litraa), tämän viikon keleillä sitä on saanut täytellä ihan urakalla. Mun vanhaan Saab 96:seen meni aikanaan 6,5 litraa.
 
Minun pienessä mopoautossani, Suzuki Swift 4x4:ssä on kummallinen ominaisuus. Siinä on manuaalinen vakionopeudensäädin (uudemmissa adaptiivinen). Kun vakkarin laittaa päälle niin vauhti kyllä pysyy, siinä ei ongelmaa. Mutta kun plussaa tai miinusta painelee ratista niin vauhti muuttuu yhdellä painalluksella 1 maili tunnissa, eli n. 1,6km/h vaikka autossa tietenkin nopeusmittari on kilsoissa. Siinä pitää sitten tehdä päässälaskentaa että "kolme painallusta nostaa/laskee vauhtia noin 5km/h", mikä toki ahdistaa tällaista suurinpiirtein aina autolla sallittua GPS (ja joskus+3) -vauhtia ajavaa. Tämähän on tietenkin 1st world problem jos mikä, mutta silti hieman outoa.

Mulla oli 2000-luvun alun Subarussa samanlainen, oli kyllä hieman ärsyttävä. Ihmettelin alkuun sitä aikani et miks tää välillä nostaa lähes satunnaisesti 1 tai 2 km/h tuota nopeutta yhdellä klikkauksella ja sitten testasin painamalla 10 kertaa ja lopputulos oli +16. Erikoista kyllä et tämmösiä mokia/laiskuuksia on vieläkin.
 
Ois kiva tietää mitä on mahtanut insinöörin päässä liikkukkua kun ominaisuuksia on koodaillut? Mitä säästöä tuo jos ei mittaa öljyntasoa joka kerta kun virrat laittaa päälle? Tuskin anturi siitä kuluu jos sen tekee kun se sen tekee kuitenkin jokakerta kunnes sitä öljyä on liian vähän.

Ja sitten tuo öljynpaine? Mitataan se vasta sitten kun se vahinko on pahimmassa tapauksessa jo tapahtunut???

 
No Land Roverin Ingeniumeissa ei ole tasoanturia, pelkkä paineanturi ja siinähän on sama homma että kun öljynpaineet on kadonneet, niin siinä vaiheessa on motarilla ajeltu jo 5minuuttia ilman öljyjä ja kone on MORJES
 
No Land Roverin Ingeniumeissa ei ole tasoanturia, pelkkä paineanturi ja siinähän on sama homma että kun öljynpaineet on kadonneet, niin siinä vaiheessa on motarilla ajeltu jo 5minuuttia ilman öljyjä ja kone on MORJES

Ei ole tikkuakaan?
 
Mercedes GLS400:ssä ei myöskään ole tikkua. Etkä näe öljyntasoa MISTÄÄN jos et ole ensin ajanut sillä lenkin ja antanut hetken seisoa paikallaan. Vasta sitten voi katsoa ajokompuutterilta. Tosi järkevä.. NOT :D
 
Ei ole tikkuakaan?
Tikku on, mutta veikkaappa kuinka moni uuden Velarin, Discoveryn tmv. ostaja katselee sitä joka toinen tankkaus. Ko. kone kun tahtoo öljyt heivata mäkeen ja ennen 100 000km olla jo vaihtokunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä ole iso kukkanen, mutta nyt uudella Astralla muutaman kuukauden ajaneena eniten häiritsevä asia on stop-start automatiikan äkkinäinen toiminta. Kyseessä siis bensaversio, ja välillä tuntuu että moottori sammuu jo ennen kuin vauhti on edes kokonaan pysähtynyt. Tämä on erityisen häiritsevää kaupungissa hitaassa jonossa ajaessa, kun pieniä muutaman sekunnin pysähdyksiä saattaa tulla usein.

Valitettavasti tuota automatiikkaa ei saa pysyvästi laitettua pois päältä, mutta otan sen aina pois päältä auton käynnistäessä. Tässä toinen pikku kukkanen on, että tuolle ei ole omaa nappia, kuten esim. muutamassa ajamassani volkkarissa on ollut. Valinta on onneksi vain kahden painalluksen takana kosketusnäytöllä, mutta välillä käynnistyksen jälkeen kestää 5-10s ennen kuin kosketusnäyttö reagoi painalluksiin.

Toinen vaihtoehto pudottaa tuo automatiikka pois päältä on valita keskikonsolissa olevasta napista "sport" ajotila, mutta tuota taas en muuten halua käyttää, ja koko ajotilavalinta on ainakin minulle täysi turhake.
Astraan saa valittua halutut ominaisuudet pikavalintaan asetuksista ja kun pitää sitä auton kuvaa pohjassa 3s, kytkee pois halutut ominaisuudet.

Itse olen tuohon liittänyt ylinopeusvaroituksen ja start-stop automatiikan. Ei tarvitse odottaa näytön aktivoitumista.

Toki tuokin pitää tehdä jokaisella käynnistyskerralla erikseen.
 
Mutta kun plussaa tai miinusta painelee ratista niin vauhti muuttuu yhdellä painalluksella 1 maili tunnissa, eli n. 1,6km/h vaikka autossa tietenkin nopeusmittari on kilsoissa. Siinä pitää sitten tehdä päässälaskentaa että "kolme painallusta nostaa/laskee vauhtia noin 5km/h", mikä toki ahdistaa tällaista suurinpiirtein aina autolla sallittua GPS (ja joskus+3) -vauhtia ajavaa.

On tietysti mahdollista että tuo yksi napaus lisää on pellinalla oikeasti esim 1 impulssi sekunnissa lisää, eikä systeemi oikeasti käsittele mitään nopeusstandardia vaan jonkun anturin pulsseja jossain aikayksikössä, tuurilla sitten sattuu suunnilleen 1mph.


No Land Roverin Ingeniumeissa ei ole tasoanturia, pelkkä paineanturi ja siinähän on sama homma että kun öljynpaineet on kadonneet, niin siinä vaiheessa on motarilla ajeltu jo 5minuuttia ilman öljyjä ja kone on MORJES

Eikö tuo nyt kuitenkin ole vielä kykyäänkin se normaali toteutustapa? Ja olen melko varma että nekin autot joissa on tasoanturi mittaavat öljytasoa sammutetusta moottorista, tms, eivätkä kykene reagoimaan tilanteeseen jossa öljyt haviävät kesken ajon, vaan siihen öljynpaineeseen nekin ragoivat, tai ovat reagoimatta.
 
Ainakin BMW, VAG ja Mercedes tietääkseni varoittavat matalasta öljytasosta ajonkin aikana. Muissa ei ole tuollaista tilannetta itse ajellessa sattunut eteen, niin en mene vannomaan.
Joskus muinoin ajoin omasta VW Borasta öljypohjan kiveen ja se ainakin varoitti matalasta öljytasosta niin nopeasti että kun sain auton sivuun, niin sain katsella vierestä öljyn valumista litratolkulla.

Meidän BMW / Minit taas on varoittaneet liian vähästä / liiallisesta öljystä ajon aikana muutamaan otteeseen.
Mersuilla on taas tullut töissä ajeltua ja muistelisin että ainakin w212, w222 ja tuoreemmat herjaavat jos öljytaso väärin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 116
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom