Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Jo 80-luvun Audissa muistan nähneeni saman jutun. Silloin ei ollut sitä integroitua pyöreää kytkintä jossa valojen pääkäyttökytkin kiertämällä ja sumuvalot vetämällä, vaan erilliset vipukytkimet.

Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
 
Mercedes CLK, akku takakontissa ja kontinluukku on vain sähköisesti avattavissa. Takapenkkien poistoon ei tule ohjetta esim auton mukana, ja se on lähes mahdoton arvata miten saa penkin pois tieltä. Pehmusteen läpi tökkimällä oikeaan kohtaan löytyy lukitus, kiitokset Youtubelle tms, mistä ohjeen sainkaan. Sit vaan kömpiä sisäkautta takakonttiin :D
Apuvirtapisteitä ei ole konepellin alla.

Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.
 
Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.

Jep toi vanhempi 208.
 
Jep toi vanhempi 208.
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).
 
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).

avaimessa olevalla kaukosäätimellä se aukeaa, ei ole lukkopesää. Tää edellyttää että se kaukosäädin toimii..
 
Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
Nyt kun sanoit, saatan muistaa jotain väärin. Samantapaiset vivut/napit näissä kuitenkin oli. Ei siis sellainen pieni viiksi. Puhummeko kuitenkin samasta ohjaamosta, siis ainakin laatikkomaisissa 80/4000/quattro/GT? Minulla oli siis kaksi erilaista, olikohan ne molemmat sitten B2, typ81. Toisessa oli vain takasumuvalot, toisessa alkuperäiset etu- ja takasumuvalot. Tämän näköiset kojetaulut tämän näköisillä vipukytkimillä, ilman kytkinrivistöä muualla kuten monessa muussa Audissa. Siinä merkissähän on käyty läpi varmaan kaikki mahdolliset erilaiset ohjaamon lirputtimien ja vimpaimien variaatiot.
1000033679.jpg

1000033678.jpg


Onko nyt niin että kuvittelin koko jutun ja etusumuvalo on näissä vasemmalla, takasumuvalo oikealla ja löytämäni kuvat ovat jenkkivarustelusta tms. ilman takasumaria? :beye:

Kummastakin autosta olen nimittäin luopunut toissa vuosikymmenellä joten en noin vaan pääse tarkistamaan. Ehkä niiden ohjaamo näkyisi jossain arkistojen pohjalta kaivettavissa kuvissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

1712077127813.png
 
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

1712077127813.png
Outoa että seuraavassa versiossa palasivat geneeriseen kaareen. Mutta hieno yksityiskohta nuo nuolenpääkahvat :think:
 
Minkä takia auton ABS-anturi on mitoitettu niin tiukasti istuvaksi, että vanhaa ei ikinä saa irti kuin poraamalla 1 mm murusina? :mad:
 
Et ole tainnut ruosteesta kuulla.
En niele tuota perustelua, aivan varmasti sen olisi voinut toteuttaa paremmin. Mutta ei, anturia ei saa pois kuin murusiksi hajottamalla ja uusikin on vittumainen saada tiukkaan reikään survottua paikalleen hajottamatta anturia. :rolleyes:
 
On niitä joissain autoissa käytetty semmosia holkkeja. Oliko joku ikivanha audi semmonen. Samanlaiset holkit kuin kuorma-autoissa taka-antureilla. Ite anturi irtoaa hyvin kyllä, ja sitten ton messinkikikkareen voi repiä vaan irti (ei lähde välttämättä ehjänä, mutta ei haittaakaan, koska ite anturi on se kallis osa.
1724426367141.png
 
1724586398614.png


Skoda Fabia 1.6tdi pakoputken joustokappale. Varmaan esiintyy aika monessa volkkarissa lisäksi.

Arvatkaa vaan onko tuo koko putken etuosa samaa pötköä mukaanlukien dpf?
1724586548176.jpeg


Ok, onhan se mahdollista vaihtaa tuohon väliin hitsaamalla uusi tilalle, mutta käytännössä vaatii melkein putken irroitusta koska yläpää on niin ahtaassa välissä, että tuskin kovin monella pajalla on tuonne mahtuvaa hitsauskolvia. Ja siinä kohtaa kun tuo pönttö on irti niin kannattaako tuota ruosteista paskakasaa enää sinne takaisin edes laittaa. Ja vielä kruununa tuossa jousto-osan dpf puoleisessa päässä on niin vähän tuota suoraa putkea, että ei taida edes onnistua laittaa lyhyempää tarvikeosaa tilalle pantakiinnikkeillä, joka sekin olisi ollut muuten ihan tehtävissä.

Olisihan se ollutkin ihan liian helppoa jos jousto-osa olisi ollut laippaliitoksella tms
 
1724586398614.png


Skoda Fabia 1.6tdi pakoputken joustokappale. Varmaan esiintyy aika monessa volkkarissa lisäksi.

Arvatkaa vaan onko tuo koko putken etuosa samaa pötköä mukaanlukien dpf?
1724586548176.jpeg


Ok, onhan se mahdollista vaihtaa tuohon väliin hitsaamalla uusi tilalle, mutta käytännössä vaatii melkein putken irroitusta koska yläpää on niin ahtaassa välissä, että tuskin kovin monella pajalla on tuonne mahtuvaa hitsauskolvia. Ja siinä kohtaa kun tuo pönttö on irti niin kannattaako tuota ruosteista paskakasaa enää sinne takaisin edes laittaa. Ja vielä kruununa tuossa jousto-osan dpf puoleisessa päässä on niin vähän tuota suoraa putkea, että ei taida edes onnistua laittaa lyhyempää tarvikeosaa tilalle pantakiinnikkeillä, joka sekin olisi ollut muuten ihan tehtävissä.

Olisihan se ollutkin ihan liian helppoa jos jousto-osa olisi ollut laippaliitoksella tms
Onnistuu laittaa ilman purkamista, puikolla noita piilossa olevia kohtia hitsailevat. Pk seudulla se vanha kuuluisa pakoputki paja, tekee pelkkiä pakoputken korjauksia. 20 minuutin homma.
Alkuperäistä putken yläosaa ei kannata vaihtaa pois.
Kuitenkin kyse jo paljon ajetusta.
 
Onnistuu laittaa ilman purkamista, puikolla noita piilossa olevia kohtia hitsailevat. Pk seudulla se vanha kuuluisa pakoputki paja, tekee pelkkiä pakoputken korjauksia. 20 minuutin homma.
Alkuperäistä putken yläosaa ei kannata vaihtaa pois.
Kuitenkin kyse jo paljon ajetusta.

Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
 
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.
No onhan noita autoja missä ruostumattomasta tehdyt putket vakiona. Esim aikanaan toyotan t22 diesel. Putket kesti auton käyttöijän jopa Suomessa.
 
Samahan on noissa akkukoteloinneissa sähköautoissa. Alumiinia tai muita metalleja käytetty ja toisaalta myös komposiittia (Harri Salon akkuvideossa nämä tiedot). Ruostumattomasta ei ole vielä yksikään tainnut tehdä.
 
Ja puoli vuotta myöhemmin joku haperoksi ruostunut osa muualta pakoputkesta antautuu ja taas tarvii varata aikaa pajalle.

Pointti oli se, että tuo on typerää suunnittelua riippumatta auton iästä.

Se, että joku jonotusperiaatteella toimiva spesialisti korjaa tuollaisen "20 minuutissa" ei muuta sitä.

No jos esim. tuossa valmistaja säästää pari euroa, niin 100 000 autoa tekee 200 000€ ja 1 000 000 tekee 2 000 000€ jne.

Ja sitten kun vastaavia säästökohteita on useampia...

Ei valmistajaa perusmallien kohdalla paljoa kiinnosta mitä 10 tms. vuoden jälkeen.
 
Tulipa ajettua Toyota Aurista. Siinä oli varoitus ylinopeudesta, jolloin auto piippasi äänekkäästi neljä kertaa jo 2 km/h ylinopeudesta. Turha ominaisuus, jonka onneksi saa vielä tuon ikäisissä autoissa pois.

Sen sijaan tuntui järjettömältä, että auto ei huomioinut mittarivirhettä piippauksen kanssa. Mittasin kännykällä, että 80-rajoituksella ylinopeudesta piippaus tuli jo 75 km/h nopeudessa. 100-rajoituksella varoitus taas tuli 93 km/h nopeudessa. Tuo ominaisuus käytännössä käskee ajamaan alinopeutta. Ei ihme, että Toyotat ajavat monesti alinopeutta maantiellä. Moni käyttäjä ei välttämättä osaa kytkeä tuota pois.
 
Tulipa ajettua Toyota Aurista. Siinä oli varoitus ylinopeudesta, jolloin auto piippasi äänekkäästi neljä kertaa jo 2 km/h ylinopeudesta. Turha ominaisuus, jonka onneksi saa vielä tuon ikäisissä autoissa pois.

Sen sijaan tuntui järjettömältä, että auto ei huomioinut mittarivirhettä piippauksen kanssa. Mittasin kännykällä, että 80-rajoituksella ylinopeudesta piippaus tuli jo 75 km/h nopeudessa. 100-rajoituksella varoitus taas tuli 93 km/h nopeudessa. Tuo ominaisuus käytännössä käskee ajamaan alinopeutta. Ei ihme, että Toyotat ajavat monesti alinopeutta maantiellä. Moni käyttäjä ei välttämättä osaa kytkeä tuota pois.
Toyotassa sitä hälytysrajaa voi muistaakseni säätää. Kaikissa autoissa niin ei ole.
 
No onhan noita autoja missä ruostumattomasta tehdyt putket vakiona. Esim aikanaan toyotan t22 diesel. Putket kesti auton käyttöijän jopa Suomessa.
Riippumatta pakoputken materiaalista, dieselissä pakoputki kyllä yleensä kestää auton eliniän suomessakin.. Kaiken näköisiä pommeja on tässä iän aikana tullut katseltua, ja kyllä diesel autosta putoaa puskurit ennen kuin pakoputki.. Tai hiacesta putosi pakoputki, mutta siinäkin itse pakoputki oli ehjä, mutta kannake ruostui. Tosin takapuskuri oli jo siinä kohtaa ruostunut irti.
 
just joutui vain 470tkm/2007 ajettuun passattiin hitsaamaan pienen paikan pakoputkeen. Noh ehkäpä pakoputki menee nyt toiset puol miltsiö :D
 
Pakarit kestää nykyisin tosiaan aika tavalla erilailla kuin 70-luvulla. Aikoinaan korjautin Kannelmäessä pakariani pakarikorjaamolla. Siellä ei mitään liitelty, kaikki rälläköitiin ja hitsattiin aina. Mitään "alinopeutta" ei toki ole edes olemassa. Kyllä motarilakin saa ajaa seitsemääkymppiä jos siltä tuntuu. Se kyllä tiedetään että monella lippistä kiristää jos kaikki ei aja samaa nopeutta kuin Hän!
 
Riippumatta pakoputken materiaalista, dieselissä pakoputki kyllä yleensä kestää auton eliniän suomessakin

IMG_20240823_201322075.jpg


Ehkä se itse putkimateriaali kestäisikin, mutta joustokappaleen liitos ei.

Kyseessä tietääkseni alkuperäinen putkisto ja 275tkm kilsat 2011 Skoda Fabiassa.
 
Pakarit kestää nykyisin tosiaan aika tavalla erilailla kuin 70-luvulla. Aikoinaan korjautin Kannelmäessä pakariani pakarikorjaamolla. Siellä ei mitään liitelty, kaikki rälläköitiin ja hitsattiin aina. Mitään "alinopeutta" ei toki ole edes olemassa. Kyllä motarilakin saa ajaa seitsemääkymppiä jos siltä tuntuu.Se kyllä tiedetään että monella lippistä kiristää jos kaikki ei aja samaa nopeutta kuin Hän!
Vähimmäisnopeuden alittamisesta voidaan määrätä liikennevirhemaksu.
 
Vähimmäisnopeuden alittamisesta voidaan määrätä liikennevirhemaksu.
Itse en ole vielä noita merkkejä nähnyt. Lisäksi näyttää siltä, että merkin alueella alinopeutta ajaminen tavallisella autolla on tällä hetkellä harmaata aluetta, eikä oikeustapauksia siitä vielä ole.

– Merkin tarkoituksena on nimenomaan sulkea tiettyjä ajoneuvoja pois joiltakin tieosuuksilta. Vähimmäisnopeusmerkki on välillä vähän harhaanjohtavasti yhdistetty alinopeudella ajamiseen ja siitä sakottamiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.
Näin uutta liikennemerkkiä käytetään

Vähimmäisnopeusmerkin voimassaolo voidaan kohdentaa esimerkiksi tietyille ajokaistoille. Näin ohituskaistat ja kaksi- tai useampikaistaisten teiden vasemmanpuoleisimpia kaistoja saadaan nopeampien ajoneuvojen käyttöön.

Autoliitto muistuttaa, että vähimmäisnopeus-liikennesääntö on uusi eikä siitä ole vielä oikeuskäytäntöä.


 
Noita vähimmäisnopeus kylttejä ei ole pystytetty yhtään, kun "traktorilla ajo kielletty" kyltti kattaa myös mopoautot yms hitaat ajoneuvot.

Tosin "alinopeussakkoja" on kyllä jaeltu yleisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen nimissä, mutta silloin ollaan ajeltu konetiellä traktorinopeuksia, jollain maailmanlopun kikottimella.
 
Jatkeaan tuon monivikaisen vaggineen(skodan) kanssa.

Dieselin ruiskutussuutin, jota ei voi vaihtaa yksittäin vaan myös viereinen pitää ottaa irti.

1725215044780.jpeg


Koska tietenkin tuo pidikerauta on sellainen, että vaikka irroittaa pultin niin se ei tule pois paikaltaan mitenkään ilman että molemmat 1-2 tai 3-4 suuttimet irroitetaan paikaltaan. Ja kun ne irroittaa, pitää tietysti uusia tiivisteet.

Itsellä nuo itse suuttimet irtosi varsin vaivattomasti, mutta ilmeisesti nuo saattaa olla todella pahastikin jumissa.

Toinen kysymys on se, että millä logiikalla merkkihuolto keksii veloittaa yhden vaihdosta 1240€, kun varaosa maksaa virossa(OE continental/VDO) reilu 400e.
 
Runsas satanen tuntiveloitus, ja monessa paikassa kustaan asiakasta sen suhteen että minimiveloitus tuntuu olevan 8h. Usein homma tehty parissa tunnissa. Eivät ole pajat rehellisiä tämän kanssa.
 
Runsas satanen tuntiveloitus, ja monessa paikassa kustaan asiakasta sen suhteen että minimiveloitus tuntuu olevan 8h. Usein homma tehty parissa tunnissa. Eivät ole pajat rehellisiä tämän kanssa.
Mikä tässä on se suunnittelukukkanen? Jos asiakas vie autonsa pajalle, joka kertoo, että 2h työstä minimiveloitus on 8h, niin ei kai se sen pajan vika ole? Tai että asiakas ei tajua kysyä, että millainen laskutus firmalla on mistäkin työstä?

Jos kyse ei ole jonkin syrjäseudun ainoasta korjaamosta, niin ei tuollainen paja kauaa pysy pystyssä, kun markkinatalous hoitaa hoitaa ongelman asiakkaiden siirtyessä muualle.
 
Ainakin merkkiliikkeissä ja isommissa muissa ketjuissa on korjauksille tehtaan antamat ohjeajat. Jos 8h korjauksen tosi osaava asentaja tekee 2 tunnissa niin veloitus on silti 8h. Pätee myös että jos onkin harjoittelija ja meneekin 10h niin veloitus siinäkin tilanteessa on se 8h.
 
Mikä tässä on se suunnittelukukkanen? Jos asiakas vie autonsa pajalle, joka kertoo, että 2h työstä minimiveloitus on 8h, niin ei kai se sen pajan vika ole? Tai että asiakas ei tajua kysyä, että millainen laskutus firmalla on mistäkin työstä?

Jos kyse ei ole jonkin syrjäseudun ainoasta korjaamosta, niin ei tuollainen paja kauaa pysy pystyssä, kun markkinatalous hoitaa hoitaa ongelman asiakkaiden siirtyessä muualle.
Osaassa nykyisissä autoissa hiukan huonosti toteutuu tuo toiselle korjaamolle siirtyminen. Laitteet millä korjataan alkaa olemaan autokohtaisia ja kalliita. esim online yhteydellä olevat starit ja sähkö toyotan vianhaku.
 
Osaassa nykyisissä autoissa hiukan huonosti toteutuu tuo toiselle korjaamolle siirtyminen. Laitteet millä korjataan alkaa olemaan autokohtaisia ja kalliita. esim online yhteydellä olevat starit ja sähkö toyotan vianhaku.
Edelleen kysyn, että mikä se suunnitelukukkanen on? Jonkin yksittäisen korjaamon työmäärään nähden kohtuuton hinnoittelu ei mielestäni kuulosta sellaiselta, vaan se on enemmänkin vaan kyseisen firman ahneutta.
 
Osaassa nykyisissä autoissa hiukan huonosti toteutuu tuo toiselle korjaamolle siirtyminen. Laitteet millä korjataan alkaa olemaan autokohtaisia ja kalliita. esim online yhteydellä olevat starit ja sähkö toyotan vianhaku.
No tässähän se homman ydin juuri on. Jollain ne koulutukset ja laitteet täytyy maksaa. Ei voida olettaa että jotain rimacia korjaa sama paja, samoilla vehkeillä ja samoilla persvakomiehillä kuin nissan sunnyä. Moni koulutukset saanut asentaja on jo firmalle 100 000e mies. Siinä saa jonkun verran jo tuntiveloitusta ollakin että saa vielä kaiken investoinnin jälkeen jotain tuottoakin.

Sitten kun vielä edetään korjaamomaailman hienouksiin, että jotain takuuhommia tmv. tehdään jollain ihan naurettavilla veloituksilla "jonon ohi koska prosessit" -tyyppisesti, niin ei merkkikorjaamoja kateeksi käy, vaikka moni maallikko onkin sitä mieltä että ovat kultakaivoksia.
 
Edelleen kysyn, että mikä se suunnitelukukkanen on? Jonkin yksittäisen korjaamon työmäärään nähden kohtuuton hinnoittelu ei mielestäni kuulosta sellaiselta, vaan se on enemmänkin vaan kyseisen firman ahneutta.
Se että osa autoista mennyt suljettuhin järjestelmiin. Joihin jaellaan yhteyksiä ja ohjelmia isolla rahalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikenlaiset turhat piipitykset ja summerit.... voi prkl.
Avaa ovi, ping. Auto on käynnissä, ping. Matkustaja avasi oven, ping. Avain on virtalukossa vaikka juuri sammutit auton, ping ping.
Korean/Japanin suunittelussa ilmeisesti joku fetissi näihin äänimerkkeihin?
On myös hienoa kun lähdet autolla ja pysähdyt 40 metrin päässä lähtöpisteestä jättääksesi roskat, PING PING PING!!!! Turvavyö! Et ole edes autossa vaan roskisella auto pysähdyksissä ja auton ulina turvavyöstä kuuluu ulos asti?
Edellisellä vag tuotoksella auto sentään ymmärsi milloin tuo huomautus turvavyöstä on aiheellista, ei huutanut turhaan vaan muistutti aiheesta napakasti jos auto liikkuu yli 35km/h, eikä huuda auton paikallaan ollessa.
 
Talouteen saapui volkkarin 1.0tsi CHZB/DKLD koneella oleva Fabia ja volkkari on kyllä laittanut taas parastaan.

Moottorin ilmansuodattimen vaihtaminen vaatii koko ilmuilma/suodatinkotelon irroittamista moottorista joka tapahtuu irroittamalla 2 isoa letkukiristintä ja 1kpl T30 ruuvi.

Tämän jälkeen irti oleva kotelo viedään työpöydälle, käännetään se ympäri ja kotelon taustapuolella on 9 kappaletta T25 ruuveja, jotka irroittamalla voi suodattimen vaihtaa.

Jumalauta, ei helvetti. Ei saatana. :facepalm:
 
Talouteen saapui volkkarin 1.0tsi CHZB/DKLD koneella oleva Fabia ja volkkari on kyllä laittanut taas parastaan.

Moottorin ilmansuodattimen vaihtaminen vaatii koko ilmuilma/suodatinkotelon irroittamista moottorista joka tapahtuu irroittamalla 2 isoa letkukiristintä ja 1kpl T30 ruuvi.

Tämän jälkeen irti oleva kotelo viedään työpöydälle, käännetään se ympäri ja kotelon taustapuolella on 9 kappaletta T25 ruuveja, jotka irroittamalla voi suodattimen vaihtaa.

Jumalauta, ei helvetti. Ei saatana. :facepalm:
Tuolla saa sille merkkihuollon "ammattilaiselle" generoitua työtunteja ja siten määräaikaishuollolle hintaa.
 
Tuolla saa sille merkkihuollon "ammattilaiselle" generoitua työtunteja ja siten määräaikaishuollolle hintaa.

Jos vaihtona on rystyset verillä etsiä jostain kuuman turbon vierestä etsiä metallisolkia ilmanputsarin kannen avaamiseen, niin melkeinpä valitsisin tuon vaihtoehdon jossa enempi ruuveja.
 
Talouteen saapui volkkarin 1.0tsi CHZB/DKLD koneella oleva Fabia ja volkkari on kyllä laittanut taas parastaan.

Moottorin ilmansuodattimen vaihtaminen vaatii koko ilmuilma/suodatinkotelon irroittamista moottorista joka tapahtuu irroittamalla 2 isoa letkukiristintä ja 1kpl T30 ruuvi.

Tämän jälkeen irti oleva kotelo viedään työpöydälle, käännetään se ympäri ja kotelon taustapuolella on 9 kappaletta T25 ruuveja, jotka irroittamalla voi suodattimen vaihtaa.

Jumalauta, ei helvetti. Ei saatana. :facepalm:
No ei kai tuota nyt joka vuosi sentään tarvi vaihdella?
 
Jos vaihtona on rystyset verillä etsiä jostain kuuman turbon vierestä etsiä metallisolkia ilmanputsarin kannen avaamiseen, niin melkeinpä valitsisin tuon vaihtoehdon jossa enempi ruuveja.

Ruuveissa ei sinänsä ole ongelmaa mutta se että ne on laitettu tuonne kotelon alapuolelle vaatien koko kotelon paikaltaan irroittamista, on puhdasta vittuilua.

No ei kai tuota nyt joka vuosi sentään tarvi vaihdella?

Käytetäänkö tätä logiikkaa kaikkiin vastaaviin huoltokohteisiin joita ei tarvitse tehdä "joka vuosi" ?

Joillakin kun tulee kilsoja niin vähän että öljynvaihtoja ei tarvitse tehdä kovin usein niin eikös sen filtterin voisi laittaa tuossa volkkarissa vaikka sitten tuonne suodatinkotelon alle? Ja öljypropun voinee laittaa vaikka moottorin ja vaihdelaatikon väliin että kun tekee öljynvaihdon niin samalla voi kätevästi tehdä kytkinrempan kun se nyt on siinä irti.
 
No ei kai tuota nyt joka vuosi sentään tarvi vaihdella?

Kyllä minä ainakin vaihdan moottorin- ja raitisilmansuodattimet joka vuosi. Pääsääntöisesti sen verran helppo ja halpa operaatio, etten näe syytä tehdä tätä vaikkapa vuosittaisen öljynvaihdon yhteydessä. Tekisin vaikka suodatinkotelon joutuisikin irrottamaan.
 
Kyllä minä ainakin vaihdan moottorin- ja raitisilmansuodattimet joka vuosi. Pääsääntöisesti sen verran helppo ja halpa operaatio, etten näe syytä tehdä tätä vaikkapa vuosittaisen öljynvaihdon yhteydessä. Tekisin vaikka suodatinkotelon joutuisikin irrottamaan.

Sama, joka vuosi vaihdan kaikki suodattimet.

Mutta eihän perus volkkaria käytetä huollossakaan kuin joka toinen vuosi.
 
Kaikenlaiset turhat piipitykset ja summerit.... voi prkl.
Avaa ovi, ping. Auto on käynnissä, ping. Matkustaja avasi oven, ping. Avain on virtalukossa vaikka juuri sammutit auton, ping ping.
Korean/Japanin suunittelussa ilmeisesti joku fetissi näihin äänimerkkeihin?
On myös hienoa kun lähdet autolla ja pysähdyt 40 metrin päässä lähtöpisteestä jättääksesi roskat, PING PING PING!!!! Turvavyö! Et ole edes autossa vaan roskisella auto pysähdyksissä ja auton ulina turvavyöstä kuuluu ulos asti?
Edellisellä vag tuotoksella auto sentään ymmärsi milloin tuo huomautus turvavyöstä on aiheellista, ei huutanut turhaan vaan muistutti aiheesta napakasti jos auto liikkuu yli 35km/h, eikä huuda auton paikallaan ollessa.

Onneksi nykyinen auto ei turhaa piipitä ja turvavyö varoituksenkin sai ohjelmoitua pois.
 
Kyllä minä ainakin vaihdan moottorin- ja raitisilmansuodattimet joka vuosi. Pääsääntöisesti sen verran helppo ja halpa operaatio, etten näe syytä tehdä tätä vaikkapa vuosittaisen öljynvaihdon yhteydessä. Tekisin vaikka suodatinkotelon joutuisikin irrottamaan.
No niin vaihdan minäkin joka vuosi vaikka ilmansuodattimen vaihtoväli on 4v/90tkm ja raitisilman 2 vuotta. Lähinnä vain sitä meinasin että jos on p4skamainen homma vaihtaa ja pitkä huoltoväli niin itsensä kiusaamiselle ei välttämättä olisi tarvetta.
 
Tuo suodattimien vaihtoväli riippuu aika paljon siitä missä ajetaan,minä esim. ajan aika paljon hiekkateillä missä pölyä riittää niin vaihdan suodattimet noin vuoden välein vaikka kilometrejä tulee vain jotain 10 tkm.Onneksi omassa korealaisessa molemmat suodattimet voi vaihtaa ilman työkaluja muutamassa minuutissa.Tuo volkkarin toteutus on kyllä pelkkää vittuilua,iän kaiken on osattu tehdä toteutuksia missä ei tarvita työkaluja.
 
Talouteen saapui volkkarin 1.0tsi CHZB/DKLD koneella oleva Fabia ja volkkari on kyllä laittanut taas parastaan.

Moottorin ilmansuodattimen vaihtaminen vaatii koko ilmuilma/suodatinkotelon irroittamista moottorista joka tapahtuu irroittamalla 2 isoa letkukiristintä ja 1kpl T30 ruuvi.

Tämän jälkeen irti oleva kotelo viedään työpöydälle, käännetään se ympäri ja kotelon taustapuolella on 9 kappaletta T25 ruuveja, jotka irroittamalla voi suodattimen vaihtaa.

Jumalauta, ei helvetti. Ei saatana. :facepalm:

Ihmettelin samaa jokunen viikko sit. Hirveä määrä torxeja siinä. Pysyyköhän se suodatin nyt varmasti siellä välissä. :rofl:

Sen sijaan raitisilmasuodattimen muistaakseni pystyi vaihtamaan n. 30 sekunnissa ja ilman työkaluja.
 
Ruuveissa ei sinänsä ole ongelmaa mutta se että ne on laitettu tuonne kotelon alapuolelle vaatien koko kotelon paikaltaan irroittamista, on puhdasta vittuilua.
Onkohan tuossa päässyt joku teollinen muotoilija sanomaan, että pitäisi saada moottoritilaan mahdollisimman siistejä pintoja. Kovin montaa muuta syytä en tuolle heti keksi.
 
Auton lämpötilan säätö johon laitettu numeroita, noilla ei ole mitään tekemistä todellisen sisälämpötilan kanssa.

20241103_171816.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom