Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 836
Jo 80-luvun Audissa muistan nähneeni saman jutun. Silloin ei ollut sitä integroitua pyöreää kytkintä jossa valojen pääkäyttökytkin kiertämällä ja sumuvalot vetämällä, vaan erilliset vipukytkimet.
Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Mercedes CLK, akku takakontissa ja kontinluukku on vain sähköisesti avattavissa. Takapenkkien poistoon ei tule ohjetta esim auton mukana, ja se on lähes mahdoton arvata miten saa penkin pois tieltä. Pehmusteen läpi tökkimällä oikeaan kohtaan löytyy lukitus, kiitokset Youtubelle tms, mistä ohjeen sainkaan. Sit vaan kömpiä sisäkautta takakonttiin :D
Apuvirtapisteitä ei ole konepellin alla.
Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 836
Tää on varmaan 208 korimallisen juttu? 209 korisessa on apuvirtapiste ja akku konepellin alla.

Mersulla on muutenkin aika erikoiset paikat akulle muissakin malleissa. Löytyy pelkääjän paikalta jalkatilasta, takapenkin alla yms.
Jep toi vanhempi 208.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
740
Jep toi vanhempi 208.
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 836
Siis eikö siinä ole avaimelle lukkoa ollenkaan vai toimiiko sekin sähköisesti? Eikö jostain startilta tms. olisi edes sähköä saanut syötettyä? Luulisi johki sulakeboksiin tulevan kaapeli akulta eteenkin (en perehtynyt aiheeseen).
avaimessa olevalla kaukosäätimellä se aukeaa, ei ole lukkopesää. Tää edellyttää että se kaukosäädin toimii..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 263
Kyllä ne sumarit ihan erillisnapeissa on 80-luvun Audissa, ainakin itellä. Keskellä kojelautaa. Sekotat varmaan ajovalokatkasijaan mikä on vipukytkin. Mutta vähän silti sama periaate, jos painat vasenta niin oikean puoleen nappiin tulee myös merkkivalo siitä että se on päällä, ts. menee sekin väkisin myös päälle. Oikean puolen sumarinappia taas pystyy käyttämään erikseenkin. Tai jotenkin noin se tais olla, en jaksa käydä tarkistamassa.
Nyt kun sanoit, saatan muistaa jotain väärin. Samantapaiset vivut/napit näissä kuitenkin oli. Ei siis sellainen pieni viiksi. Puhummeko kuitenkin samasta ohjaamosta, siis ainakin laatikkomaisissa 80/4000/quattro/GT? Minulla oli siis kaksi erilaista, olikohan ne molemmat sitten B2, typ81. Toisessa oli vain takasumuvalot, toisessa alkuperäiset etu- ja takasumuvalot. Tämän näköiset kojetaulut tämän näköisillä vipukytkimillä, ilman kytkinrivistöä muualla kuten monessa muussa Audissa. Siinä merkissähän on käyty läpi varmaan kaikki mahdolliset erilaiset ohjaamon lirputtimien ja vimpaimien variaatiot.
1000033679.jpg

1000033678.jpg


Onko nyt niin että kuvittelin koko jutun ja etusumuvalo on näissä vasemmalla, takasumuvalo oikealla ja löytämäni kuvat ovat jenkkivarustelusta tms. ilman takasumaria? :beye:

Kummastakin autosta olen nimittäin luopunut toissa vuosikymmenellä joten en noin vaan pääse tarkistamaan. Ehkä niiden ohjaamo näkyisi jossain arkistojen pohjalta kaivettavissa kuvissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
169
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

1712077127813.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 357
Pitääpä pudottaa tällainen suunnittelun kukkanen tänne kun taas ärsyttää.

Hondan insinöörit eivät oikein suunnilleet tätä peliä (Civic FN2 2006-2011) tällaisiin nollan molemmin puolin sahaaviin keleihin tai sisätilalämppäreihin.

Ongelma siis, että sulamisvesi (lämppäri tai aurinko) valuu tuosta ikkunalta alas tuohon kahvan valkoisella korostettuun kohtaan ja jäätyä pätkähtää siihen --> Kun keli menee pakkaselle ei kahvaa saa painettua sisään, koska se jää estää tuon mustan osan liukumisen tuon kuoren sisään (vaikkei sinäänsä mikään muu lukitusosa ole jäätynyt) --> Et voi avata ovea jos et nyhrää tuota esim. jääskraballa pois.

Siinä kun aamulla vähän vittuuntuneena raaputtelet niin pitää olla tarkkana ettet tempaise tuota päällimmäistä (alempaa) rakennetta liian samalla liian kovasti, koska tuo ulkokuori on kiinni ohkaisilla ruuveilla hapettuneessa muovissa sisältä ulos. Ai mistäkö tiedän? Kokemuksesta tottakai. Kahvan korjaamiseksi kunnolla pitää purkaa ovi sisältä ulos ja irroittaa koko hela hoito tottakai.

Outoa että seuraavassa versiossa palasivat geneeriseen kaareen. Mutta hieno yksityiskohta nuo nuolenpääkahvat :think:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 818
Viestejä
4 209 014
Jäsenet
70 965
Uusin jäsen
Hillox

Hinta.fi

Ylös Bottom