Itse en ole nappia yhdessäkään nähnyt.
Puhutaanko nyt ihan normi polttomoottoriautoista?
Itselle ei tule mieleen yhtäkään joissa on valikoissa start-stop, mutta toki en aivan uusia (2023 --> ) ole hirveästi nyt viime aikoina ajellutkaan.
Sitten aiheeseen:
Ostin pakuksi vanhan T4 Transporterin tilalle 2018 Renault Traficin.
Huomattu mm seuraavaa:
-Autoon ei saa virtoja päälle niin että esim ikkunoita saisi nostettua tai laskettua ilman auton käynnistämistä. Virrat päällä kyllä ilmastointia ja soitinta saa säädettyä, mutta ikkunat ei liiku. Vasta käynnistyksen jälkeen sähkölasit toimii.
-Auton sammutuksen jälkeen virrat eivät pysy päällä kuin x sekuntia. Eli jos haluat vaikka jäädä autoon odottelemaan jotain, joutuu virrat lykkäämään uudestaan manuaalisesti päälle. Kaikissa järkevissä merkeissä virrat sammuvat vasta kun ovi avataan, virta sammutetaan erikseen tai ovet lukitaan. Mutta eih... Eihän sitä ole voinut niin toteuttaa missään nimessä.
-Kuuma ilma ei kuumimmillaankaan ole kovin kuumaa, vaan korkeintaan haaleaa. Tämä on ilmeisesti ominaisuus. Webastokin saa hytin -10c keleillä vähän päältä nollan tuntumaan.
-Puhelimelle ei ole mitään loogista paikkaa
-Multimediajärjestelmä hukkaa asetuksen jolla se on sammutettu ja joka ikinen kerta käynnistyy Radio päällä huutamaan. Aivan vitun rasittavaa kun aamulla väsyneenä hyppäät autoon ja siellä pauhaa joku Apulanta jota en todellakaan ole toivonut. MIksei se nyt voi olla siinä Bluetooth audiossa kun siinä moodissa se on sammutettukin.
-Pyyhkijöiden kaukalo on muotoiltu siten että se tiputtaa kaiken sulamisveden suoraan sulakeboksin päälle konehuoneeseen ellei liitos poistoletkun ja kaukalon välillä ole aivan 100% tiivis. Autolla ajettu nyt 100tkm ja onhan se sen verran jo väljistynyt että vedet tulee suoraan sulakeboksin päälle ja saa ruveta virittelemään siihen jotain tuunausta että saa vedet ohjattua oikeaan suuntaan.
-Avaimena on joku luottokortin näköinen hässäkkä joka näyttää siltä että menee paskaksi heti kun vähän sinne suuntaan katsookin. Mulla paku on yksityiskäytössä, niin ehkä se voi säilyä ehjänä, mutta voi luoja kun tuollaisen avaimen lykkää johonkin persvakomiehen haalarintaskuun. On poikki ensimmäisenä työpäivänä. Lisäksi hankalan kokoinen ja muotoinen ja ihan tavallinen avain olisi ihan helvetisti parempi. Paras olisi jos olisi samanlainen "palikka" kuin kaikissa normaalien ihmisten merkeissä.
Ei ole Ranskalaista autoa ollut kyllä hetkeen ja kummasti palaa mieleen kaikki tällaiset älyttömät paskuudet. No onneksi on sentään ihan ok varusteilla ja pakuksi henkilöautomainen ajaa, niin eiköhän näihin jotkut ratkaisut keksitä.