Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Kuskit ärsyttää ketjusta





Siis mitä noissa ei ole ollut ?

Siis perinteinen vilkunviiksi, jossa mekaaninenautomaatti palautus ?

Mutta onko nyt kyse jostain vanhasta kuluneesta ja sen takia vaikea vain vilauttaa vilkkua, vai onko tosiaan ollut niin että vilku ei välähdä ennekuin vetää ns lukituksen yli? (ja siis aikanaan kun ovat olleet myynnissä, vs että nyt ei enään toimi)
Pikkuvilkku hennolla otteella.
 
2001 vuoden Volvo V70:ssä ei ollut.
Jos se auto on ehjä, siinä on kyllä vilkkuviiksessä alue kuten "kaikissa muissakin" autoissa, eli kevyesti painamalla vilkuttaa niin kauan kuin sitä pitää kevyesti painettuna. Vilkkuautomatiikkaa siinä vanhassa ei muistaakseni vielä ole, että kevyesti näpäyttämällä vilkuttaa kaistanvaihtovilkun 3 kertaa, se tulee vasta uudemmissa volvoissa.
 
Saa kyllä mennä aika vanhaan autoon että vilkussa ei ole sitä aluetta josta sitä ei tarvitse palauttaa.

Tai oikeastaan, tuo ominaisuus on mielestäni yleensä sidoksissa vilkun automaattiseen palautukseen. Eli jos vilkku ei palauta automaattisesti, siinä ei ole myöskään tuota vilautus ominaisuutta.
 
Saa kyllä mennä aika vanhaan autoon että vilkussa ei ole sitä aluetta josta sitä ei tarvitse palauttaa.

Tai oikeastaan, tuo ominaisuus on mielestäni yleensä sidoksissa vilkun automaattiseen palautukseen. Eli jos vilkku ei palauta automaattisesti, siinä ei ole myöskään tuota vilautus ominaisuutta.
Kuvaukset kuullostaa maansiirto/traktori, sota ajan kuorma-auto puolen jutuilta, jos jäänyt BM Volvolta vanhaa varastoa, ja tungettu suomi vienti farkkuun. :-)

(liitteen kuva ei välttämättä konsernin tuotteita, mutta jotain tuon tapaista tulee mieleen kuvauksista)
 

Liitteet

  • kuva_2024-01-27_105835570.png
    kuva_2024-01-27_105835570.png
    293,4 KB · Luettu: 43
Kuvaukset kuullostaa maansiirto/traktori, sota ajan kuorma-auto puolen jutuilta, jos jäänyt BM Volvolta vanhaa varastoa, ja tungettu suomi vienti farkkuun. :)

(liitteen kuva ei välttämättä konsernin tuotteita, mutta jotain tuon tapaista tulee mieleen kuvauksista)
No sota-ajan autoissa ei vielä vilkkuja ollut, mutta sähköisiä vinkkareita kyllä jo käytettiin, mutta nimenomaan huomattavan vanhoja tarkoitinkin, uusin joka äkkiseltään tulee mieleen on rättisitikka jostain 70/80-luvun taitteesta.. Tosin en tiedä oliko se orkkisviiksi.

Kuorkeissa noita palauttamattomia vilkkuja käytettiin aika pitkään, koska usein kuorkeissa simpukkaohjaus yhdistettynä rautajousitukseen saa ratin asennon muuttumaan, joka samalla myös sen vilkun palautuskohdan muuttumaan.

Samoin työkoneiden hydrauliohjaus vaeltaa aina hieman.
 
Bemarin aina keskelle palautuva vilkun viiksi kyllä ärsyttää. En ymmärrä mikä siinä on parempi kuin vaikka Volvossa, jossa viiksi jää pohjaan? Välillä kun yrittää lopettaa vilkuttamisen, painaa vahingossa toiseen suuntaan vilkun päälle. Mahtaako olla joku halpuutusjuttu vai keksiikö joku tilanteen jossa tuo olisi hyvä?

Vilkku sammuu kyllä normaalisti käännöksen jälkeen, ei siinä mitään. Se viiksi vaan ärsyttää. Kai tohon joskus tottuu.

Ehkä tässä osasyy bemarien huonoon vilkun käyttöön, niin paska systeemi ettei huvita käyttää :D
 
Bemarin aina keskelle palautuva vilkun viiksi kyllä ärsyttää. En ymmärrä mikä siinä on parempi kuin vaikka Volvossa, jossa viiksi jää pohjaan? Välillä kun yrittää lopettaa vilkuttamisen, painaa vahingossa toiseen suuntaan vilkun päälle. Mahtaako olla joku halpuutusjuttu vai keksiikö joku tilanteen jossa tuo olisi hyvä?

Vilkku sammuu kyllä normaalisti käännöksen jälkeen, ei siinä mitään. Se viiksi vaan ärsyttää. Kai tohon joskus tottuu.

Ehkä tässä osasyy bemarien huonoon vilkun käyttöön, niin paska systeemi ettei huvita käyttää :D
Mikä BMW ?

Mahtaako olla joku halpuutusjuttu vai keksiikö joku tilanteen jossa tuo olisi hyvä?
Ilman muuta halpuutusta, halvempi tehdä tuollainen, vs että siihen tekee mekaniikka missä lukitus ja vapautus jutut.
 
Toi ei-lukittuva vilkun viiksi on ollu Bemareissa jo pitkään. Olisko E60 aikakaudelta, yli 20 vuotta…
Kun siihen on yhtä kauan totutellut, niin ei se sen oudommalta tunnu käyttää. Kaikkeen tottuu.
Edit. Varmaan idea tossa on se, että kun vilkun resetoi käsin, niin ei vahingossa mene ylihyväksi ja ala vilkuttamaan toiseen suuntaan, kun manuaaliresetti on samaan suuntaan kuin aktivointi.
 
Toi ei-lukittuva vilkun viiksi on ollu Bemareissa jo pitkään. Olisko E60 aikakaudelta, yli 20 vuotta…
Kun siihen on yhtä kauan totutellut, niin ei se sen oudommalta tunnu käyttää. Kaikkeen tottuu.
Edit. Varmaan idea tossa on se, että kun vilkun resetoi käsin, niin ei vahingossa mene ylihyväksi ja ala vilkuttamaan toiseen suuntaan, kun manuaaliresetti on samaan suuntaan kuin aktivointi.
Juu, aikas nopeasti tuohon tottuu. G-korimalleissa on sitten taas palattu takaisin perinteiseen vilkkuviikseen.
 
Piti oikein käydä kokeilemassa että ihan totta. En ollu edes huomannut, vaikka ihan varmasti olen joskus vilkkua käyttänyt :)
Oli jo hauskojen "kuvien" arvoinen postaus :-)

Mutta miten teknisesti toimii, eli jos oikein ymmärsin niin viiksi jää asentoon, palautuu automaattisesti, tai voi käsin palauttaa. Mutta kiinnostaa miten tuo automaatti palautus on toteutteu, 90 luvun mekaaninen ihmeellisyys, vai ihan moderninmpaa älykkyyttä.
 
Oli jo hauskojen "kuvien" arvoinen postaus :)

Mutta miten teknisesti toimii, eli jos oikein ymmärsin niin viiksi jää asentoon, palautuu automaattisesti, tai voi käsin palauttaa. Mutta kiinnostaa miten tuo automaatti palautus on toteutteu, 90 luvun mekaaninen ihmeellisyys, vai ihan moderninmpaa älykkyyttä.
Nykyään se palautus olisi tietokoneohjattuna paremmin toimiva (eli palautus toimisi myös loivissa käännöksissä ja useampivaiheisessa käännöksessä oikein), mutta mekaaninen vanhan viiksimallin palauttaminen on kuitenkin halvempi ratkaisu.
 
mutta mekaaninen vanhan viiksimallin palauttaminen on kuitenkin halvempi ratkaisu.
Onko ? siis tässä jos nyt tehty uusiviiksi, eikä kaivettu jostain varastosta vanhan viiksen piirituksia ja muotteja.
Lokiikkani se että jos suunniteltu uusi, niin ilman muuta softalla ohjattu, jolloin toteutus yksinkertainen ja käytettävissä eriautomalleissa, ja kasvojenkohotuksissa , eli voitaisiin massavalmistaa (edullista), ja sellainen että voisi osakomponenttina käyttää eri malleissa vaikka muotoilu, sijoitus oli eri. Pieni koko tuskin haittaisi.

Uskon kyllä että se vanhanmallinen on aikanaan hiottu halvaksi, mutta menee niihin materiaalia, ja rajoittaa kokoamisen ja muotoilun suunnittelua. Ja koko halpuutus perustuu siihen että samaa käytetään kautta malliston. Lisäksi se tarvii siellä ohjauksen puolella yhteensopivan mekaniikan.

Edit.
Ja voisihan osaa käyttää muissakin käyttöliittymissä, no menee jo laukalla kun jotain retro kojelautaa vipuineen mietin
 
Oli jo hauskojen "kuvien" arvoinen postaus :)

Mutta miten teknisesti toimii, eli jos oikein ymmärsin niin viiksi jää asentoon, palautuu automaattisesti, tai voi käsin palauttaa. Mutta kiinnostaa miten tuo automaatti palautus on toteutteu, 90 luvun mekaaninen ihmeellisyys, vai ihan moderninmpaa älykkyyttä.

Kai se softalla on tehty pääosin. Toiminta siis näin:
- Haluan vilkuttaa vasemmalle (eli jättää vilkun päälle) ja painan viiksestä alas pohjaan asti
- Viiksi menee pohjaan, mutta heti kun käsi nousee viikseltä, se palaa takaisin keskiasentoon josta lähtikin
- Vilkku jää päälle ja käännöksen jälkeen ratti palautuu keskelle, vilkutus lakkaa. Viiksessä ei muutosta, se on keskellä edelleen
- Mielestäni mekaanista klik-ääntä ei kuulu, mutta voin olla väärässä (toisaalta mitä väliä..)
- Vilkutuksen voi myös lopettaa painamalla viikseä kumpaan tahansa suuntaan "vähän" eli siinä on pieni pykälä keskellä liikematkaa
- Lyhyt "kaistanvaihtovilkku" toimii myös painamalla viikseä "vähän" siihen vastuspisteen kohdille

Doug DeMuro valittaa tästä samasta aiheesta jokaisen bemmin kohdalla ja mielestäni ihan aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
- Viiksi menee pohjaan, mutta heti kun käsi nousee viikseltä, se palaa takaisin keskiasentoon josta lähtikin
- Vilkku jää päälle ja käännöksen jälkeen ratti palautuu keskelle, vilkutus lakkaa. Viiksessä ei muutosta, se on keskellä edelleen
Ok, kiitos, eli ei mitään prannusta, luulin
Juu, aikas nopeasti tuohon tottuu. G-korimalleissa on sitten taas palattu takaisin perinteiseen vilkkuviikseen.
että tuossa tarkoitettiin että on nimenomaan sellainen että viiksi lukittuu asentoon siihen asti kun automatiikka kytkee vilkun pois, tai käsin kytkee pois.

Edit. vahvistus pariviestiä myöhemmin
Ja näim se toimii ainakin tossa meidän Bemussa (G26)
 
Viimeksi muokattu:
Bemarin aina keskelle palautuva vilkun viiksi kyllä ärsyttää. En ymmärrä mikä siinä on parempi kuin vaikka Volvossa, jossa viiksi jää pohjaan? Välillä kun yrittää lopettaa vilkuttamisen, painaa vahingossa toiseen suuntaan vilkun päälle. Mahtaako olla joku halpuutusjuttu vai keksiikö joku tilanteen jossa tuo olisi hyvä?

Vilkku sammuu kyllä normaalisti käännöksen jälkeen, ei siinä mitään. Se viiksi vaan ärsyttää. Kai tohon joskus tottuu.

Ehkä tässä osasyy bemarien huonoon vilkun käyttöön, niin paska systeemi ettei huvita käyttää :D

Lexuksessa samalainen. Ja kyllä, kesti aivan helvetin kauan tottua siihen. Vieläkin n. 3v jälkeen tulee joskus vahinkovilkautuksia välillä.
 
Bemarin vilkku on mielestäni täydellinen. Voi kevyellä kosketuksella vilkuttaa pari kertaa ja helposti resetoida manuaalisesti vilkun ilman virhevilkutuksen vaaraa. Koska viiksi on aina samassa paikkaa sitä ei koskaan tarvitse myöskään etsiä.
 
Bemarin vilkku on mielestäni täydellinen. Voi kevyellä kosketuksella vilkuttaa pari kertaa ja helposti resetoida manuaalisesti vilkun ilman virhevilkutuksen vaaraa. Koska viiksi on aina samassa paikkaa sitä ei koskaan tarvitse myöskään etsiä.
Taitaa aina vaan olla se vilkun resetointi mielessä? Ettei vaan Bemarilla vahingossa vilkuta edes kolmea kertaa?
Tämä toiminto löytyy lähes kaikista autoista kun painaa kerran vipua, se palautuu silti keskelle ja vilkku toimii kolme kertaa, ns. vilkkutoiminto. Bemareissa tämäkin varuste lienee turha tai tulee vain lisähintaan?
Samanlainen "vilkkuvamma" tulee iskemään myös Teslan malleihin ilman vilkkuviikseä, kukaan ymmärrä mihin suuntaan painaa kun poistuu kiertoliittymästä...
 
1989 Volkswagen Polon vilkku on mielestäni täydellinen. Voi kevyellä kosketuksella vilkuttaa pari kertaa ja helposti resetoida manuaalisesti vilkun ilman virhevilkutuksen vaaraa. Koska viiksi on aina lähes samassa paikkaa sitä ei koskaan tarvitse myöskään etsiä.

Ei näistä jutuista mikään ole ollut kenellekään oikea ongelma. Bemari tekee tuota ihan puhtaasti brändisyistä. Porschen virtalukko on myös täydellinen ollessaan ratin vasemmalla puolella, kun saa nopeasti syötettyä oikealla kädellä vaihdetta sisään samalla kun starttaa vasemmalla.
 
Minua ärsyttää tuo automaattinen kaistanvaihtovilkutus. Noloa kun sillon tällön nakkisormi sipasee vilkun viikseä ja sille ei voi mitään että tulee se 3 vilkutusta. Vanhemmalla autolla sai yhden 0,5s vilkautuksen samassa tilanteessa :D
 
Minua ärsyttää tuo automaattinen kaistanvaihtovilkutus. Noloa kun sillon tällön nakkisormi sipasee vilkun viikseä ja sille ei voi mitään että tulee se 3 vilkutusta. Vanhemmalla autolla sai yhden 0,5s vilkautuksen samassa tilanteessa :D
Jep.
Samoin on noloa kun autossa palaa oikeat ajovalot pelkkien etusumuvalojen sijaan.
Paras on kun palaa vaan halvat haaleat rinkulat ja väärin suunnatut ledeillä "upitetut" sumuvalot.
Huomaa myös ylikirkkaat takarekisterikilven led valot mallia Motonet.
Kyllä vanhoilla autoilla kehtasi vielä ajaa kun ollut mitään ylimääräisiä valoja...
 
Taitaa aina vaan olla se vilkun resetointi mielessä? Ettei vaan Bemarilla vahingossa vilkuta edes kolmea kertaa?
Tämä toiminto löytyy lähes kaikista autoista kun painaa kerran vipua, se palautuu silti keskelle ja vilkku toimii kolme kertaa, ns. vilkkutoiminto. Bemareissa tämäkin varuste lienee turha tai tulee vain lisähintaan?

Jos haluan ruuhkassa vaihtaa kaistaa ilman että jonossa on tilaa laitan vilkun päälle... ja kun tilaa on tullut ja olen kaistaa vaihtanut on vilkku yhä päällä. Jollainhan se pitää resetoida ja parempi että sen voi tehdä hallitusti. Melko usein näkee että ajetaan kehällä vilkuttaen vaikka vasemmalle ja sitten vilkautetaan hetkellisesti oikealle kun ei osata.

Selitä miksi kukaan BMW kuski ei sitten käytä sitä?

90% pilaa 10% maineen. Itse ainakin käytän ja olen BMW kuski joten väitteesi on virheellinen.
 
Jos haluan ruuhkassa vaihtaa kaistaa ilman että jonossa on tilaa laitan vilkun päälle... ja kun tilaa on tullut ja olen kaistaa vaihtanut on vilkku yhä päällä. Jollainhan se pitää resetoida ja parempi että sen voi tehdä hallitusti. Melko usein näkee että ajetaan kehällä vilkuttaen vaikka vasemmalle ja sitten vilkautetaan hetkellisesti oikealle kun ei osata.
Öö...
En tiedä millä kehällä ajat, mutta kuvailemasi tilanne tuskin johtuu auton vilkkuviiksestä tai sen toimintaperiaateesta?
Käyttäjän virhe, jos ei osaa "resetoida" vilkkua. Normaali vilkuttamisuuntaan jäävä vipu on muuten huomattavasti helpompi resetoida jos puhutaan keskimääräisestä kehällä autoilevasta Pirkosta...
Edit. Lisäksi tuo "perinteinen" vilkku kyllä ymmärtää että olet vaihtanut kaistaa/kääntynyt risteyksestä, eli kytkeytyy pois päältä kuvailemassasi tilanteessa ellei kuski muuta pakota...
 
Minua ärsyttää tuo automaattinen kaistanvaihtovilkutus. Noloa kun sillon tällön nakkisormi sipasee vilkun viikseä ja sille ei voi mitään että tulee se 3 vilkutusta. Vanhemmalla autolla sai yhden 0,5s vilkautuksen samassa tilanteessa :D

Sen kaistanvaihtovilkkuautomatiikan saa aika monesta autosta pois käytöstä joko ihan omasta menusta itse, tai sitten piuhan perässä käyttämällä jos häiritsee.
 
Öö...
En tiedä millä kehällä ajat, mutta kuvailemasi tilanne tuskin johtuu auton vilkkuviiksestä tai sen toimintaperiaateesta?
Käyttäjän virhe, jos ei osaa "resetoida" vilkkua. Normaali vilkuttamisuuntaan jäävä vipu on muuten huomattavasti helpompi resetoida jos puhutaan keskimääräisestä kehällä autoilevasta Pirkosta...
Edit. Lisäksi tuo "perinteinen" vilkku kyllä ymmärtää että olet vaihtanut kaistaa/kääntynyt risteyksestä, eli kytkeytyy pois päältä kuvailemassasi tilanteessa ellei kuski muuta pakota...

Itsehän hieman syyttävään tyyliin vihjasit että haluan vilkuttaa mahdollisimman vähän johon annoin esimerkin tilanteesta jossa resetointi voi olla tarpeen. Ja on ollutkin ainakin kaikilla omistamillani autoilla oli vilkkuna perinteinen tai palauttava. Jos kaistaa vaihtaa kaarteessa tai ylipäätään hitaasti voi olla ettei automaattinen poiskytkentä toimi. Ehkä uudet digiajan autot osaavat tuossakin tapauksessa ottaa vilkun päältä kun näkevät kaistanvaihdon.

Siitä olen samaa mieltä että Pirkolle tai vieraalla autolla ajavalle perinteisen vilkun resetointi on selvempää, mutta oma/tuttu auto niin koen itse että aina samassa kohtaa oleva on parempi. Tai en ainakaan keksi miten bemarin vilkkua voisi parantaa (jos siis puhutaan siitä varsinaisesta vilkkukatkaisimesta eikä oteta erilaisia AI pohjaisia juttuja mukaan)
 
Viimeksi muokattu:
Siitä olen samaa mieltä että Pirkolle tai vieraalla autolla ajavalle perinteisen vilkun resetointi on selvempää, mutta oma/tuttu auto niin koen itse että aina samassa kohtaa oleva on parempi. Tai en ainakaan keksi miten bemarin vilkkua voisi parantaa (jos siis puhutaan siitä varsinaisesta vilkkukatkaisimesta eikä oteta erilaisia AI pohjaisia juttuja mukaan)
Arvostan ns vakiintuneita juttuja, siis jopa ajoneuvossa millä ajaa säännöllisesti. Perus käyttöliittymän käytöstä tulee sellaista ettei asioita mieti, ja jos ajoneuvojen välillä on eroja mitkä vaatii "keskittymistä" niin on haitaksi, saati sitten jos istahtaa ajoneuvoon mikä ei tuttu, joo myönnän en kahlaa sitä käyttöohje kirjaa tai käyttöohje/opastus valikkoa, ja pyydä jotain viemää ajoneuvoa ikean tyhjälle parkkikselle missä voisi harjoitella.

Siis jonkin oleellisesti erilaisen pitäisi olla ihan oikeasti kunnon parannus. Nyt tästä halppisvikusta ainakin kahtaversiota, toteutus missä vilkku palautetaan vääntämällä uudestaan samaan suuntaan, ja toinen missä vilkkukytketään pois vääntämällä päinvastaiseen suuntaan. Kummassakin toki suunnittelialla jokin lokiikka, mutta onhan se ihan syvältä käyttäjän kannalta.

Meillä on se sukupolvien perinteinen käyttöliittymä, missä viiksen asento on selkeästi sama kuin se mihin vilkutetaan, ja asento missä ei ole vilkkua. On kyttöliittymä missä ei ole epäselvyyttä. käyttöliittymä mikä mahdollistaa myös sen automaattisen palautuksem, käyttöliittymä mistä myös sekin selviää. Pikkusen saa vääntää rautalankaa mitä hyvä on kytkimestä joka on asennossa B, silloin kun vilkutetaan oikealle, silloin kun vilkutetaan vasemmelle, silloin kun ei vilkuteta.
Jos kytkin on asennosa B ja vilkutetaan oikealle, niin se kytketään pois siirtämällä kytkin asentoon A, mutta jos vilkutetaan vasemmalle, niin vilkku kytketään pois siirtämällä kytkin asentoon C, tosin, jos ei siirrä riittävän nopeasti takaisin B asentoon, niin aletaankin vilkuttaan oikealle. Toisessa autossa, jos vilkutetaan oikealla, niin vilkku kytketään pois siirtämällä kytkin asentoon C.


Sen kaistanvaihtovilkkuautomatiikan saa aika monesta autosta pois käytöstä joko ihan omasta menusta itse, tai sitten piuhan perässä käyttämällä jos häiritsee.
Puhelinappi ja mokkula taskuun.
 
Tuo just häiritsee, kun ajaa kahdella autolla vuorotellen ja toisessa on "parannettu" baijerilainen viiksi. Selkärankaan on iskostunut parissakymmenessä vuodessa yksi standarditapa, jossa vilkku kytketään pois tökkäämällä vastakkaiseen suuntaan, jolloin se palaa keskelle.

Nyt sitten se aiheuttaakin turhan helposti vilkuttamisen väärään suuntaan. Turha "parannus".
 
Pikkusen saa vääntää rautalankaa mitä hyvä on kytkimestä joka on asennossa B, silloin kun vilkutetaan oikealle, silloin kun vilkutetaan vasemmelle, silloin kun ei vilkuteta.
Vähemmän tarpeettomia mekaanisia osia, mahdollisesti laadukkaampi vaikutelma, erikoisuuden tavoittelu. Nämä siis hyvinä puolina(ja jälkimmäinen mahdollisena motiivina) lähtemättä ollenkaan niihin huonoihin.

En ole koskaan omistanut bemaria enkä suunnittele ostavani, mutta sellaisella ajaessa tuo ei minua ole erityisesti häirinnyt vaikka en näe sitä nettohyödyllisenä muutoksena. Nykyisessä käyttöautossa toimii kaukovalon käyttö samaan tapaan vaikka vilkku onkin perinteinen. Itse asiassa tätä järjestelyä varmaankin itse suosisin jos olisin autosuunnittelija.
 
Omasta mielestä henkilöautoissa yks typerimpiä kukkasia on sumuvalojen toimintaperiaate silloin kun on myös etusumarit. Kaikissa mitä ite oon käyttäny niin syttymisjärjestys on etu -> taka. Tämä todettu mersussa (ok, sprinter ei ole hlöauto), dodgessa (caliber), pösössä (408sw) ja mitsubishissä (lancer) omasta toimesta. Kysyin huollossakin mitsun osalta et onko tuota mahdollista muuttaa mut kuulemma ei pysty ainakaan ohjelmapohjasesti, kun käyttökytkin näille on viiksessä niin ei varmaan mekaanisesti pääse myöskään kovinkaa helposti sitä tekemään.

2011 Lancerissa on myös sellainen hieno suunnittelu että tuo takaluukku aukeaa lukosta kaukosäätimen napilla tai kuskin penkin vierestä vivulla, mutta itse luukussa ei ole minkään mallista kahvaa millä sen saisi auki jos kävisi niin että se vaijeri hytistä katkeaa ja kaukkari ei jostain syystä toimisi, toki todennäkösyys tälläselle varmaa aika pieni mutta...


Sitten mennään ehkä enemmän ammattiautoilun maailmaan.

Sähkökuorma-autoissa on välillä mielenkiintoisia ominaisuuksia, Volvon ja Mersun sähkömalleissa et voi käyttää lisälaitteita, esim perälauta ja kuormatilan valoja, ellei avain ole "päällä" asennossa. Volvossa ei onneksi ole vaikea asia kun sammuttaessa avain jää automaattisesti tähän asentoon, mersuissa vastaavasti ei kun nykyään ovat nappi startilla. Ainoa vaihtoehto on laittaa "sytytysvirrat" päälle jolloinka lisälaitteet toimivat. Mitä nyt sitten radio, ilmastointi ja auton muut valot ovat myös päällä.

Samaan luokkaan menee myös tämä saksalainen turvallisuus vaatimus perälaudan suhteen polttomoottori käyttöisissä. Autoa et saa käyntiin jos perälaudassa on virrat päällä.. ja jos asia tehdään oudommaksi niin sähkö-actrosissa auton saa käyntiin (päälle?) vaikka laudassa olisi virrat.
 
Ai jossain autoissa on sumaritkin saatu mahdutettua johonkin viikseen o.O Omassa ajossa olevassa Ford Maverickissa on etusumarien nappi ratin vasemmalla puolella samassa ryppäässä valojen suuntauksen säätimen kanssa ja takasumarien nappi ratin oikealla puolella hätävilkkujen napin vieressä.
 
Ai jossain autoissa on sumaritkin saatu mahdutettua johonkin viikseen o_O Omassa ajossa olevassa Ford Maverickissa on etusumarien nappi ratin vasemmalla puolella samassa ryppäässä valojen suuntauksen säätimen kanssa ja takasumarien nappi ratin oikealla puolella hätävilkkujen napin vieressä.
Juu, esim 2021 Corollassa on niin ajovalot kuin sumarit samassa viiksessä.
 
Vag, Fiat, Mazda. Kai joissain muissakin. Näissä aina napit sumareille erikseen. Ois perseestä tunkea viikseen lisää toimintoja joita käyttää ehkä kymmenen kertaa vuodessa.
 
Tuo että etu ja takasumarit ovat samassa kytkimessä on oikeastaan lain vastaista suomessa.

Jos on pöllyävä pakkaslumikeli ei etusumareita saa käyttää, mutta takasumari oitäisi saada päälle, eipä onnistu.
 
Vag, Fiat, Mazda. Kai joissain muissakin. Näissä aina napit sumareille erikseen. Ois perseestä tunkea viikseen lisää toimintoja joita käyttää ehkä kymmenen kertaa vuodessa.
VAG:ssa tosiaan oli pitkään(ja liekö yhä) valojen pääkäyttökatkaisijassa erillään viiksestä, mikä on periaatteessa itsessään aika hyvä. Siinä tosin koko homman pilaa mainittu väärä käyttölogiikka, eli ratkaisu on hyvä vain autoissa joissa on vain takasumuvalo. Etusumuvaloilla varustetussa versiossa on normaali laillinen takasumuvalon käyttö estetty.

Sumuvalot viiksessä eivät ole minua haitanneet. Niitäkin on kahta lajia, toimii oikein(erillinen ohjaus eteen ja taakse) ja toimii väärin(ei riippumatonta ohjausta).

Suunnittelukukkasena pidän silti oman Kian sumuvalojen ohjausta. Kytkimet viiksessä - ei haittaa. Palautuvilla mikrokytkimillä eli ei jää vahingossa päälle - hyvä, tai siis olevinaan. Etu- ja takasumarit erikseen päälle ja pois, eivät vaikuta toisiinsa - asia kunnossa. Mutta tämäkin on saatu pilattua. Jostain syystä etusumuvalo pysyy muistissa vaikka viikon pysäköinnin yli. Takasumuvalo sen sijaan putoaa pois kun virta katkaistaan, kuten sopii ollakin. Mikä on ollut tarkoitus tämän takana? Aiheuttaa vahingossa etusumareilla ajamista piittaamattomille ja toheloille? Helpottaa etusumuvalojen tahallista jatkuvaa väärinkäyttöä liikenneterroristeille? Aivan älyvapaata. Kokonaisuus on vielä viimeistelty sillä, että etusumuvalon merkkivalo on vihreä kuten lähivalon ja nämä(ymmärrettävästi symboleina lähes identtiset) valot ovat ihan vierekkäin. Takasumuvalon indikaattori on oranssi ja sen kyllä huomaisi, mutta se nyt ei muutenkaan syty lähdössä itsestään.

Ai jossain autoissa on sumaritkin saatu mahdutettua johonkin viikseen o_O

Ois perseestä tunkea viikseen lisää toimintoja joita käyttää ehkä kymmenen kertaa vuodessa.
Ratkaisuhan on erittäin yleinen ja tavallinen.

Sanoisin ettei tuo nyt niin ruuhkainen kokonaisuus ole.
1000033649.jpg
 
Viimeksi muokattu:
VAG:ssa tosiaan oli pitkään(ja liekö yhä) valojen pääkäyttökatkaisijassa erillään viiksestä, mikä on periaatteessa itsessään aika hyvä. Siinä tosin koko homman pilaa mainittu väärä käyttölogiikka, eli ratkaisu on hyvä vain autoissa joissa on vain takasumuvalo. Etusumuvaloilla varustetussa versiossa on normaali laillinen takasumuvalon käyttö estetty.

Sumuvalot viiksessä eivät ole minua haitanneet. Niitäkin on kahta lajia, toimii oikein(erillinen ohjaus eteen ja taakse) ja toimii väärin(ei riippumatonta ohjausta).

Suunnittelukukkasena pidän silti oman Kian sumuvalojen ohjausta. Kytkimet viiksessä - ei haittaa. Palautuvilla mikrokytkimillä eli ei jää vahingossa päälle - hyvä, tai siis olevinaan. Etu- ja takasumarit erikseen päälle ja pois, eivät vaikuta toisiinsa - asia kunnossa. Mutta tämäkin on saatu pilattua. Jostain syystä etusumuvalo pysyy muistissa vaikka viikon pysäköinnin yli. Takasumuvalo sen sijaan putoaa pois kun virta katkaistaan, kuten sopii ollakin. Mikä on ollut tarkoitus tämän takana? Aiheuttaa vahingossa etusumareilla ajamista piittaamattomille ja toheloille? Helpottaa etusumuvalojen tahallista jatkuvaa väärinkäyttöä liikenneterroristeille? Aivan älyvapaata. Kokonaisuus on vielä viimeistelty sillä, että etusumuvalon merkkivalo on vihreä kuten lähivalon ja nämä(ymmärrettävästi symboleina lähes identtiset) valot ovat ihan vierekkäin. Takasumuvalon indikaattori on oranssi ja sen kyllä huomaisi, mutta se nyt ei muutenkaan syty lähdössä itsestään.




Ratkaisuhan on erittäin yleinen ja tavallinen.

Sanoisin ettei tuo nyt niin ruuhkainen kokonaisuus ole.
1000033649.jpg
Tässä toinen melko vastaavanlainen toteutus jota ei sitäkään voi ruuhkaiseksi sanoa. Sumuvaloille on omat nappulat eteen ja taakse. Sumarinappuloiden laittaminen jonnekin eri paikkaan ei olisi yhtään yksinkertaisempi tai selkeämpi tapa.

1711899304636.png
 
Tuo että etu ja takasumarit ovat samassa kytkimessä on oikeastaan lain vastaista suomessa.

Jos on pöllyävä pakkaslumikeli ei etusumareita saa käyttää, mutta takasumari oitäisi saada päälle, eipä onnistu.

Onko olemassa oikeasti niin vammaisia toteutuksia joissa etu ja takasumarit on saman napin takana? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Takasumaria nyt tulee käytettyä pöllyävän lumen ja sumun aikana, etusumareita = ei ikinä. Paitsi jos on amis ja omistaa bemarin.
 
Onko olemassa oikeasti niin vammaisia toteutuksia joissa etu ja takasumarit on saman napin takana? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Takasumaria nyt tulee käytettyä pöllyävän lumen ja sumun aikana, etusumareita = ei ikinä. Paitsi jos on amis ja omistaa bemarin.
Eihän siinä mitään järkeä olekaan. Esimerkiksi volkkareissa tämä on(tai oli vuosikymmeniä, en ole käynyt uudessa konserniautossa pariin vuoteen) se normaali tapa, jos autossa on etu- ja takasumuvalot. Voit valita etusumuvalot tai kaikki sumuvalot, mutta pelkästään takasumuvalo? Ehei.

Jo 80-luvun Audissa muistan nähneeni saman jutun. Silloin ei ollut sitä integroitua pyöreää kytkintä jossa valojen pääkäyttökytkin kiertämällä ja sumuvalot vetämällä, vaan erilliset vipukytkimet. Yhtä kaikki, siinä oli "off" - "etusumuvalot" - "etu- ja takasumuvalot". Ettäkö pelkkä takasumari päälle? Unen näit.

Ja onhan ne tässäkin "saman napin takana":
Ratkaisuhan on erittäin yleinen ja tavallinen.

Sanoisin ettei tuo nyt niin ruuhkainen kokonaisuus ole.
1000033649.jpg
Tässä on vaan se ero, että toiminnot ovat aidosti toisistaan riippumattomia eli käyttömahdollisuudet vastaavat erillisiä nappeja. Ylös: etusumuvalo päälle tai etusumuvalo pois. Alas: Takasumuvalo päälle tai takasumuvalo pois. Vipu(oikeammin pyörivä osa jossa on viiksen takapuolella toinen otenuppi) palautuu jousikuormitteisesti keskelle. Nollan tai ympyrän symboli ei oikeastaan tarkoita tuossa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelukukkasena pidän silti oman Kian sumuvalojen ohjausta. Kytkimet viiksessä - ei haittaa. Palautuvilla mikrokytkimillä eli ei jää vahingossa päälle - hyvä, tai siis olevinaan. Etu- ja takasumarit erikseen päälle ja pois, eivät vaikuta toisiinsa - asia kunnossa. Mutta tämäkin on saatu pilattua. Jostain syystä etusumuvalo pysyy muistissa vaikka viikon pysäköinnin yli. Takasumuvalo sen sijaan putoaa pois kun virta katkaistaan, kuten sopii ollakin. Mikä on ollut tarkoitus tämän takana? Aiheuttaa vahingossa etusumareilla ajamista piittaamattomille ja toheloille? Helpottaa etusumuvalojen tahallista jatkuvaa väärinkäyttöä liikenneterroristeille? Aivan älyvapaata. Kokonaisuus on vielä viimeistelty sillä, että etusumuvalon merkkivalo on vihreä kuten lähivalon ja nämä(ymmärrettävästi symboleina lähes identtiset) valot ovat ihan vierekkäin. Takasumuvalon indikaattori on oranssi ja sen kyllä huomaisi, mutta se nyt ei muutenkaan syty lähdössä itsestään.
Kiakin käyttää / on käyttänyt myös muita versioita. Sama Hyundai joissa on yhteneviä osia.

Yksi versio on sellainen, jossa kierrettävä kytkin viiksessä ja asennot 0 - etusumarit - takasumari. Kuulostaa toisaalta älyttömältä mutta kytkin jää vain 0 ja etusumarit -asentoon. Takasumarin saa päälle / pois käyttämällä kytkimen ko. asennossa. Ja jos takasumarin sytyttää, voi kytkimen palauttaa 0-asentoon. Edestä sammuvat ja takaa jää sammuksiin kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Tosin jos sitä ohjekirjaa ei lue niin ei välttämättä ihan heti avaudu tuonkaan logiikka, saati tosiaan pelkän takasumarin käyttämahdollisuus.

Se on oma lukunsa, miksi myös etusumarien merkkivalo ei voisi olla sovittu oranssiksi. Vihreää siinä monessa autossa näkee, keltainen olisi lähempänä totuutta, sikäli harvoin on mitään syytä käyttää. Symbolien osalta taas voisi ihan oikeutetusti kysyä, missä oli järki kun ne päätettiin. Enpä usko läheskään jokaisen muistavan kumpi on kumpi.

Onko olemassa oikeasti niin vammaisia toteutuksia joissa etu ja takasumarit on saman napin takana? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Takasumaria nyt tulee käytettyä pöllyävän lumen ja sumun aikana, etusumareita = ei ikinä. Paitsi jos on amis ja omistaa bemarin.
On, paljon. Syytä lienee euron säästö valmistuskustannuksissa tai joku muu vastaava.
Ja sitten on tuossa edellä kuvatun kaltaisia, joista autoa tuntematon päättelee helposti vaihtoehtojen olevan ei mitään- etu - etu ja taka.
 
Symbolien osalta taas voisi ihan oikeutetusti kysyä, missä oli järki kun ne päätettiin. Enpä usko läheskään jokaisen muistavan kumpi on kumpi.

Ainakin omassani on "helppo". Suurin osa, jos piirtää auton, piirtää sen niin että keula osoittaa vasemmalle. Näimpä etusumuvalojen symbolin valo osoittaa vasemmalle (eli eteen) ja takasumuvalojen oikealle. Toki symboleissa on pieni ero muutenki ja ovat eri väriset.
 
No ei ole helppo, oikealle on loogisesti eteenpäin, kuten tekstinkin suunta. Joka kerta saa tihrustaa niitä nappeja että kummassa valonsäteet osoittaa alas vai suoraan. Volvossa valaisemattomat napit sijaitsevat vasemman polven vieressä joten niitä saa pimeässä ihan sokkona etsiä muutenkin.
 
Edellisessä Rellussa oli myös tuo etusumarit, kaikki ja pois -optiot. Sinänsä etusumareita tuli käytettyä yhdessä kohtaa jonkun viikon kun johdoista oli piuha kärähtänyt ja etuvalot eivät toimineet. Siihen jatkuvaan vastaantulijoiden vilkutteluun kun väsyy aika nopeasti (ajettua tuli siis vain päiväsaikaan eli valoja ei tarvinnut näkemiseen).

Nyky Kiassa tosiaan on eteen ja taakse vipukytkimet erikseen. Päällejäämistä en ole niin koettanut kun automatiikka hoitaa ne kyllä pois päältä päivällä hyvin kun valot ovat Auto -asennossa ja eipä noi nyt niin usein ole käytössä muutenkaan. Sinänsä loogisesti eteenpäin on etusumarit ja taaksepäin takasumarit, joten loogisesti toimij kuten pitääkin.
 
No ei ole helppo, oikealle on loogisesti eteenpäin, kuten tekstinkin suunta
Heprea ja arabian kieli (sekä sen sukulaiskielet) ovat eri mieltä kanssasi. Mut jos ei nyt hiuksia halkota, niin yleensä piirretään autot menemään vasemmalle, eikä oikealle. Noin niinku esim. lasten piirtäessa. Toki ne sumarit varsinkin edessä on 99% ajasta turhaan olemassa.
 
Symbolien osalta taas voisi ihan oikeutetusti kysyä, missä oli järki kun ne päätettiin. Enpä usko läheskään jokaisen muistavan kumpi on kumpi.
Kaikki mitä itse olen nähnyt niin ajovalojen merkkivalo/symboli osoittaa samaan suuntaan kuin etusumarien. Takasumarin symbolit sitten päinvastaiseen suuntaan.
Ja joku tulee nyt kertomaan miten omassa autossa ne on just toisinpäin :whistling:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom