Autotekniikan suunnittelun kukkaset

Tuo suodattimien vaihtoväli riippuu aika paljon siitä missä ajetaan,minä esim. ajan aika paljon hiekkateillä missä pölyä riittää niin vaihdan suodattimet noin vuoden välein vaikka kilometrejä tulee vain jotain 10 tkm.Onneksi omassa korealaisessa molemmat suodattimet voi vaihtaa ilman työkaluja muutamassa minuutissa.Tuo volkkarin toteutus on kyllä pelkkää vittuilua,iän kaiken on osattu tehdä toteutuksia missä ei tarvita työkaluja.
Toisaalta tuollaisesa ruuvihässäkässä on se hyvä puoli että se suti on todennäköisemmin oikein paikallaan. Ne metalliklipsikotelot ovat liian usein rakenteeltaan sellaisia että suodatin jää helposti vuotamaan. Usein merkkihuollossahan ne ottavat sen kopan irti kun vaihtavat suodattimen, koska se on nopeampaa ja varsinkin helpompaa saada kunnolla paikalleen. Nykyään taitaa olla pikemminkin sääntö kuin poikkeus että moottorin ilmansuodattimen kansi on ruuveilla kiinni, eikä pikaklipseillä.
 
Ei välttämättä ole iso kukkanen, mutta nyt uudella Astralla muutaman kuukauden ajaneena eniten häiritsevä asia on stop-start automatiikan äkkinäinen toiminta. Kyseessä siis bensaversio, ja välillä tuntuu että moottori sammuu jo ennen kuin vauhti on edes kokonaan pysähtynyt. Tämä on erityisen häiritsevää kaupungissa hitaassa jonossa ajaessa, kun pieniä muutaman sekunnin pysähdyksiä saattaa tulla usein.

Valitettavasti tuota automatiikkaa ei saa pysyvästi laitettua pois päältä, mutta otan sen aina pois päältä auton käynnistäessä. Tässä toinen pikku kukkanen on, että tuolle ei ole omaa nappia, kuten esim. muutamassa ajamassani volkkarissa on ollut. Valinta on onneksi vain kahden painalluksen takana kosketusnäytöllä, mutta välillä käynnistyksen jälkeen kestää 5-10s ennen kuin kosketusnäyttö reagoi painalluksiin.

Toinen vaihtoehto pudottaa tuo automatiikka pois päältä on valita keskikonsolissa olevasta napista "sport" ajotila, mutta tuota taas en muuten halua käyttää, ja koko ajotilavalinta on ainakin minulle täysi turhake.
 
Ei välttämättä ole iso kukkanen, mutta nyt uudella Astralla muutaman kuukauden ajaneena eniten häiritsevä asia on stop-start automatiikan äkkinäinen toiminta. Kyseessä siis bensaversio, ja välillä tuntuu että moottori sammuu jo ennen kuin vauhti on edes kokonaan pysähtynyt.
Volvossa (V40 ainakin) voi valita, sammuuko moottori jo hitaassa rullauksessa vai vasta pysähdyttyä. Toki tuo napsautetaan aina pois päältä ruudusta lähtiessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 888
Viestejä
4 499 680
Jäsenet
74 300
Uusin jäsen
MiloT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom