Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
Millanen tuo tarra niinkun konkreettisesti on ja mitä virkaa sellasen liimaamisella autoon on jos se tieto laitetaan kuitenkin sinne rekisteriotteelle?
Teettää sellaisen tarran kuin katsuri vaatii tilaa esim captain stickeristä tai käy jossain paikallisessa mainosteippifirmassa tekemässä. Omassa tarrassani lukee vain massat ja runkonumero.

Tyyliin:
"
Toyota Camry
8458971298-34597
2045 kg
1700 kg
1. 1050 kg
2. 950 kg

"
Pyytää valkoisella tekstillä mustalle pohjalle ja sen kokoisena että sopii oven sisäreunukseen liimaamaan eli jtn 5x10cm riippuen toki vähän autosta. Mitä virkaa sillä on kun tiedot ovat kuitenkin otteella, jaa-a, tarraa katsuri vaatii niin tarra on tehtävä :hmm: Tätä ei tosiaan silloin kun ensimmäisen auton tilasin vaadittu mutta viime vuosina on järjestäänkin pyydetty. Menisin suoraan leimalle ilman tarraa ja pyytäisin sitten tiedot mitä tarrassa pitää lukea ja tämän jälkeen kilpiin.
 
Viralliset maahantuojat aika nihkeästi antavat mitään lappuja näihin harmaatuonti autoihin. Ei heillä ole oikein mitään intressiä palvella näitä omatoimituojia. Olen yhteen JDM autoon saanut vetomassan juurikin niin että laittanut yleiseen ns. massatarraan mikä pitää tilata niin vielä vetomassan tiedot. Käytin vain tietona vastaavan euromallin massoja.
Tässäkin on eroja.
Mustangista puuttui tuo tarra oven sisältä. Jyväskylän Käyttöautolle kyselyä ja hehän mieluusti hommasivat uuden. Tosin Ford on tässä muutenkin omaa luokkaansa ja sitä oikeasti kiinnostaa kaikki asiakkaat, siitä heille pisteet.

Itse aion kanssa ehdottaa tuota tieliikennelaki 152 pykälää, mutta pikaisella katsomisella siinä puhuttiin enemmänkin raskaan kaluston ajoneuvoista. En tiedä, taipuuko se sitten henkilöautoihinkin.
 
Sen tarran voi ihan itse tulostaa ja lyödä vaikka kontaktimuovilla palan paperia ovenkarmiin.
 
Tässäkin on eroja.
Mustangista puuttui tuo tarra oven sisältä. Jyväskylän Käyttöautolle kyselyä ja hehän mieluusti hommasivat uuden. Tosin Ford on tässä muutenkin omaa luokkaansa ja sitä oikeasti kiinnostaa kaikki asiakkaat, siitä heille pisteet.

Itse aion kanssa ehdottaa tuota tieliikennelaki 152 pykälää, mutta pikaisella katsomisella siinä puhuttiin enemmänkin raskaan kaluston ajoneuvoista. En tiedä, taipuuko se sitten henkilöautoihinkin.
Mistä päättelet että koskisi vain raskaan kaluston ajoneuvoja? Siellä puhutaan autosta/ajoneuvosta ja ottaen huomioon että osassa kohdista mainitaan maksimissaan 3500kg painoisesta autosta, ei kovin raskaasta ajoneuvosta voi olla kyse. Henkilöauto on auto/ajoneuvo.
 
Mistä päättelet että koskisi vain raskaan kaluston ajoneuvoja? Siellä puhutaan autosta/ajoneuvosta ja ottaen huomioon että osassa kohdista mainitaan maksimissaan 3500kg painoisesta autosta, ei kovin raskaasta ajoneuvosta voi olla kyse. Henkilöauto on auto/ajoneuvo.
Siitä, kun minulla aluksi aukesi vaan joku muutosehdotus tms ja siinä puhuttiin vain raskaasta liikenteestä.
 
Vähän törkeesti nyt keskeytän koukkukeskustelun mutta oliko kellään omakohtaista kokemusta tuosta TC-V:Stä? Äsken sain volvon myytyä ja nyt voi todenteolla alkaa katsoon uutta autoa ja pari tosi potentiaalista vaihtoehtoahan sieltä löytyykin
 
TC-V sopii hyvin nettiauto maiseen selailuun mutta en sieltä itse ostaisi kun hinnat tuppaa olemaan aika korkeita, ostaisin auton huutokaupasta.

Ja tuohon koukkuasiaan, luulen että tähän ei oikeen ole oikeata vastausta. Uskoisin että jos ajelee JDM autolla jossa on koukku ja rekisteriotteessa ei lue mitään niin tuskin joutuu ongelmiin. Periaatteessahan JDM tuonnissa on kysymys jokaisen auton yksittäishyväksynnästä liikennekäyttöön, eli voisi ajatella että vetomassatietoa ei siis ole olemassa ollenkaan ja tästä syystä (periaatteessa) ei kait saisi vetää. Totta tosiaan olen itsekkin tänä kesänä laittamassa JDM autoon koukkua.
 
Koukun kanssa varmaan riittää järjenkäyttö. Jos autossa vaikkapa valmiiksi on koukku ja vetää jotain perus jarrutonta kärryä niin eiköhän se nyt oletettavasti toimi siinä missä euromalleillakin ja tuskinpa nyt kukaan edes pysäyttää ja kyselee asiasta. Ehkä mitään 2 tonnin venetraileria ei kannata vetää sillä autolla jos ei ole tiedossa mihin massat riittää.
 
Itse selvittelin tuota asiaa poliisin kanssa, liittyen tieliikennelain soveltamiseen. Käsittääkseni vanhojen jenkkituontiautojen kanssa on menetelty samalla tavalla kun autoissa ei ollut tietoja vetokyvystä.

Onhan tämä sinällään vähän huvittavaa ja niin suomalaista että tässä(kin) keskustelussa huomio menee vetokoukkuihin :D
 
Itse selvittelin tuota asiaa poliisin kanssa, liittyen tieliikennelain soveltamiseen. Käsittääkseni vanhojen jenkkituontiautojen kanssa on menetelty samalla tavalla kun autoissa ei ollut tietoja vetokyvystä.

Onhan tämä sinällään vähän huvittavaa ja niin suomalaista että tässä(kin) keskustelussa huomio menee vetokoukkuihin :D
Eli vetopainot menee prosenttien mukaan jos ei ole rekkarissa merkintää?
 
Käytetäänkö noissa JDM-Toyotoissa samoja umpioita kuin Euroopan malleissa? Onnistuuko valokuvion kääntäminen umpiot vaihtamalla?
 
Käytetäänkö noissa JDM-Toyotoissa samoja umpioita kuin Euroopan malleissa? Onnistuuko valokuvion kääntäminen umpiot vaihtamalla?
Jos malli on muuten sama niin kyllä, tavanomaisesti näin on. Toki kannattaa varmistaa ettei ole jotain varustelutasoeroa esimerkiksi jotain halogeeni tai led tai xenon eroja jos johtosarjat eivät passaa ristiin.
 
Onko noita JZS147 Aristoja vielä tarjolla vai onko kaikki jo myyty purettavaksi ja otettu moottorit viriviriaihioihin?
Mulla kultaisessa nuoruudessa pari tuollaista oli ja hiukan olen haaveillut moisesta. En ole kyllä yhtään uskaltanut hintoja katsella, Suomessa näitä on myynnissä muutamia silloin tällöin ollut, mutta ovat aika raiskatun oloisia yleensä kun korimalli ei taida sitä suurinta harrastajien suosiota nauttia.
 
Kiitos, tullin kanta ja tämä kertomus vakuutti JPC:n agentin 🙏


Nissan 350Z lähti harrasteautoksi.
Moro, sopiiko kysyä mihin hintaan huusit 350Z:n?

Katselen itse vastaavia, ja huutokauppa näyttäisi keskiarvohinnaksi 300k yen, eli ~1800e. Voiko tämä pitää paikkansa vai enkö ymmärrä jotain?

Onko vielä tullut auto perille?
 
Oliko jollakin omakohtaisia kokemuksia täällä mainituista Japanin välittäjistä viimeisen parin vuoden ajalta. JPCTrade, Tokyocarz tai jotain muita?
 
No jos luet keskustelua taaksepäin niin huomaat että muutamia autoja on viimeaikoinakin tällä foorumillä ostettu JPC kautta. Itselläni on laivassa tulossa uudempi skylle ja crown majesteetti ja nimimerkillä tiko näytti olevan 350z tulossa.
 
Tosiaan. Olen parin eri välittäjän kanssa potkinut renkaita viime viikkoina ja haarukoinut kiinteitä kustannuksia. Vähän tuntuu olevan vaihtelevaa nämä välittäjien vastailut. Osa vastaa kyllä heti, mutta unohtaa palata asiaan jne. Yhdeltä sain jopa epäsuoraa vittuilua kun tietoni erään automallin huutokauppahinnoista eivät olleet ihan kohdallaan...
Sain itse "tarjouksen" pienehkön n.1500kg painavan auton rahdista Hankoon, 340000yen eli reilut nykykurssilla 2000e. Kustannukset on varmasti nouseet muutaman viime vuoden aikana mutta tuntuu silti vähän kovalta?

Millaiset ovat teidän rahtikustannuksenne JPCtraden ja tokyocarzin kautta? Eihän näissä luulisi olevan isoja eroja mutta hitusen jäi outo viba yhden välittäjän touhusta.
 
Samaa luokkaa muillakin. Laivalla muidenkin välittäjien autot tulee. Kimppakontilla voi säästää
 
Kimppakontilla voi tosiaan säästää ja konttiin mahtuu 3-4 autoa, MUTTA kontin purattaminen näkyy olevan melko kallista joten helpommalla pääsee kun tulee roro rahtina. Itselleni on tullut molempia ja asia on näin että kontti on melkein +/- nolla nykyhinnoilla kun purku lasketaan ja on enemmän sähläämistä. Viimevuonna tuli kolme autoa kontissa tänä vuonna kaksi kansirahtina. 340kYEN kuullostaa valitettavasti ihan normaalilta hinnalta. Rahti on noussut tosi paljon kun 5+ vuotta sitten tilasin ekan oli rahti noin 900e+agentin palkkio.
 
Toiselta välittäjältä samanlainen auto Turkuun 280k yen. Ei tuo ero mikään deal breaker ole mutta kuitenkin. Kun laskeet tullit ja alvit niin kertautuu sitten siellä. On näköjään vaikea kyllä saada selvästi kannattaviksi (ainakin omassa tapauksessa) kun iskee auton ja kiinteiden kulujen päälle hinnan päälle vielä tullit, alvin ja autoveron. Hiukan eri juttu sitten tietysti jos on esim Japanissa valmistettu laite jota ei täällä Suomessa ole edes myynnissä.
 
Njoo, totta, tämä varmasti iskee juurikin Cubeihin ja Toyota BBhin yms pienempiin autoihin niin että kulujen nousemisen takia hinta on suurinpiirtein sama kuin suomesta suoraan ostaessakin, toki moni arvostaa sitä että saa talvea näkemättömän korin jne. Nyt korostuu se että kannattaa tuoda (mielestäni) vain autoja joiden myyntihinnan saa sinne 15k hintaluokkaan suomessa.
 
Kallistuin JPCn puolelle välittäjän osalta. Ilmeisesti autot kulkeutuu tällä hetkellä n. 1-2kk ajassa Suomeen?
 
Kallistuin JPCn puolelle välittäjän osalta. Ilmeisesti autot kulkeutuu tällä hetkellä n. 1-2kk ajassa Suomeen?
Minulle luvattiin melkeinpä tasan 2kk, huomenna pitäisi olla auton laivassa ja syyskuun ekalla viikolla nouto turusta. Mutta auto on kyllä tovin odottanut japanin satamassa.

Tilasin itse japaneseusedcars.com kautta. Irlantilainen tuttu kehui palvelua ja hyvinhän se totisesti pelaa. Autoista sai lisää kuvia kysymällä ja vastattiin pieniinkin kysymyksiin nopeasti. Muutenkin kommunikointi asiallista. Lisäksi antoivat tunnukset, joilla pääsee selailemaan ninja-cartrade sivustolle autoja, joita jpc ei taida edes näyttää. Rahti on mielestäni kohtuullinen 222k yen.
 
Japsilaitteisiin saa sitten nykyään ihan semi asialliseen hintaan vikakoodinlukijaa. Itse en edes tiennyt ennen JDM uittoa JOBD:stä, mutta löysin paikallisesta liikkeestä sitä tukevan lukijan alle 60e vs 160e kuten seuraavaksi halvin mitä löysin. Se toki sanottavana, en ole vielä päässyt kokeilemaan, eikä ole kosketusnäyttöä jne juttuja, mutta jos koodit saa pihalle+kuitattua, en valita.

 
Auto tuli huudettua JPC:n kautta. Odottaa paikaa laivasta "jossain". Kyseessä on alunperin euroopassa valmistettu saksalainen (ja se on LHD-malli) mutta toki uutena viety Japaniin. Samoja autoja kuitenkin paljon euroopasssa eikä autossa tietojeni mukaan ole muuta eroaja kuin ajovalot joiden kanssa on jumpattava. Mikä on nykyisin vaatimuksenmukaisuustodistuksen(COC) tarve? Olettekko hommanneet sen rekisterröintikatsastukseen? Mistä tuollaisen parhaiten halvimmalla saa?


edit: Edellisellä sivulla olikin jo että: "Japanista tuodessa mitään erityisiä vaatimuksenmukaisuus papereita yms ei tarvita jos auto on "suurina sarjoina" valmistettu".
Lienee sitten katsastusmiehen päätettävissä?
 
Auto tuli huudettua JPC:n kautta. Odottaa paikaa laivasta "jossain". Kyseessä on alunperin euroopassa valmistettu saksalainen (ja se on LHD-malli) mutta toki uutena viety Japaniin. Samoja autoja kuitenkin paljon euroopasssa eikä autossa tietojeni mukaan ole muuta eroaja kuin ajovalot joiden kanssa on jumpattava. Mikä on nykyisin vaatimuksenmukaisuustodistuksen(COC) tarve? Olettekko hommanneet sen rekisterröintikatsastukseen? Mistä tuollaisen parhaiten halvimmalla saa?


edit: Edellisellä sivulla olikin jo että: "Japanista tuodessa mitään erityisiä vaatimuksenmukaisuus papereita yms ei tarvita jos auto on "suurina sarjoina" valmistettu".
Lienee sitten katsastusmiehen päätettävissä?
Just eilen juttelin JDM Outletin myyjän kanssa saksalaisista japsituonneista. Kuulemma varsin ongelmallisia kun voi olla standardi euro kamaa, toinen on japanin spessua, kolmas on jotain niiden väliltä. Ihan jo esim vikakoodien luku vaatii todennäköisesti jobd lukijan, pahimmassa tapauksessa obd ja jobd SEKÄ mersun omat laitteet, vakkarissa on todnäk 110kmh rajoitus (ei voi käyttää yli tuon nopeuden) ja nopeus rajoitettu 180kmh. Eli varustaudu henkisesti aikamoiseen jumppaan jos on yhtään modernimpi auto.
 
Just eilen juttelin JDM Outletin myyjän kanssa saksalaisista japsituonneista. Kuulemma varsin ongelmallisia kun voi olla standardi euro kamaa, toinen on japanin spessua, kolmas on jotain niiden väliltä. Ihan jo esim vikakoodien luku vaatii todennäköisesti jobd lukijan, pahimmassa tapauksessa obd ja jobd SEKÄ mersun omat laitteet, vakkarissa on todnäk 110kmh rajoitus (ei voi käyttää yli tuon nopeuden) ja nopeus rajoitettu 180kmh. Eli varustaudu henkisesti aikamoiseen jumppaan jos on yhtään modernimpi auto.
Oma tuonti on 2000-luvun alkua. Noin yleisesti, VAG & VCDS ja Porschen Durametricin ovat toimineet ok Japanin tuontien osalta. Harrastuskäytössähän noi "oikeat" diagnostiikkasoftat on aika ehdottomia muutenkin. Ongelma voi teoriassa tulla jos yleismallin lukijalla koittaa saada obd vikakoodeja ulos ja ECU jutteleekin JOBD:ta kun katsastuksessa noita luetaan? Miten aidot japanin autot jotka on tuotu ja valmistettu Japanista joissa on JOBD? OBD testejä ei ilmeisesti edes silloin vaadita?
 
Oma tuonti on 2000-luvun alkua. Noin yleisesti, VAG & VCDS ja Porschen Durametricin ovat toimineet ok Japanin tuontien osalta. Harrastuskäytössähän noi "oikeat" diagnostiikkasoftat on aika ehdottomia muutenkin. Ongelma voi teoriassa tulla jos yleismallin lukijalla koittaa saada obd vikakoodeja ulos ja ECU jutteleekin JOBD:ta kun katsastuksessa noita luetaan? Miten aidot japanin autot jotka on tuotu ja valmistettu Japanista joissa on JOBD? OBD testejä ei ilmeisesti edes silloin vaadita?
Ei hajua mitä vaaditaan. Tiedän vain että OBD palikka ei toimi. Oma testeri tuli kyllä kotiin, mutten ole ehtinyt ajaa vikakoodeja.
 
Internets tiedon mukaan kuitenkin jo 2000 luvun alusta lähtien on japanilaisissakin autoissa ollut myös OBD2, jossain voinut ilmeisesti voinut olla molempia . lmeisesti JODB ja ODB2 ovat liittimien ja protokollan tasolla samaa tavaraa mutta JOBD:ssa on sitten Japsien omia vikakoodeja ja tuon takia siten ei välttämättä kaikki yleismallin lukijat tosiaan ymmärrä tuolta luettua dataansa. Osa valmistajista on sitten roikuttanut mukana noita molempia autoissaan. Omalta osalta en näe kovin isoa riskiä että tämä muodostuisi ongelmaksi mutta sittenpähän tuon vasta varm,asti näkee kun auton talliin saa.
 
Internets tiedon mukaan kuitenkin jo 2000 luvun alusta lähtien on japanilaisissakin autoissa ollut myös OBD2, jossain voinut ilmeisesti voinut olla molempia . lmeisesti JODB ja ODB2 ovat liittimien ja protokollan tasolla samaa tavaraa mutta JOBD:ssa on sitten Japsien omia vikakoodeja ja tuon takia siten ei välttämättä kaikki yleismallin lukijat tosiaan ymmärrä tuolta luettua dataansa. Osa valmistajista on sitten roikuttanut mukana noita molempia autoissaan. Omalta osalta en näe kovin isoa riskiä että tämä muodostuisi ongelmaksi mutta sittenpähän tuon vasta varm,asti näkee kun auton talliin saa.
Juu mutta onnea vain jobd lukijan metsästämisestä suomesta. Itse jouduin tilaamaan omani Belgiasta, enkä ole edes kokeillut toimiiko se.

EDIT: Omat JDM laitteet ovat olleet 2007 ja 2008 vuosimallin Toyota ja Lexusksia.
 
Auto tuli huudettua JPC:n kautta. Odottaa paikaa laivasta "jossain". Kyseessä on alunperin euroopassa valmistettu saksalainen (ja se on LHD-malli) mutta toki uutena viety Japaniin. Samoja autoja kuitenkin paljon euroopasssa eikä autossa tietojeni mukaan ole muuta eroaja kuin ajovalot joiden kanssa on jumpattava. Mikä on nykyisin vaatimuksenmukaisuustodistuksen(COC) tarve? Olettekko hommanneet sen rekisterröintikatsastukseen? Mistä tuollaisen parhaiten halvimmalla saa?


edit: Edellisellä sivulla olikin jo että: "Japanista tuodessa mitään erityisiä vaatimuksenmukaisuus papereita yms ei tarvita jos auto on "suurina sarjoina" valmistettu".
Lienee sitten katsastusmiehen päätettävissä?
Joissakin saksalaisissa on umpion sisällä vipu josta kuvion voi kääntää että siinä mielessä voi päästä vähällä jumpalla. Muistaakseni ainakin joissain mersun malleissa näin. Toki jos projektorivalot jo niin vaikka vipua ei olisikaan niin varjostimen muokkaus muutaman minuutin homma viilalla.
 
Joskus +10v sitten töiden puolesta toin Saksasta Japseista uitetun w218. Yllätys oli suuri ja positiivinen, kun suoraan ILS:n valikosta sai valittua "Driving position left / right". Näille ei ilmeisesti ole olemassa edes umpioita erikseen LHD ja RHD markkinoille. Voisin kuvitella että muillakin merkeillä tällaisissa matrix etc. tyyppisissä umpioissa pääsee yhtä vähällä.
 
Joskus +10v sitten töiden puolesta toin Saksasta Japseista uitetun w218. Yllätys oli suuri ja positiivinen, kun suoraan ILS:n valikosta sai valittua "Driving position left / right". Näille ei ilmeisesti ole olemassa edes umpioita erikseen LHD ja RHD markkinoille. Voisin kuvitella että muillakin merkeillä tällaisissa matrix etc. tyyppisissä umpioissa pääsee yhtä vähällä.
Matrixeilla tosiaan luulisi pääsevän helpolla.
 
Tulossa 2000-luvun alun sakemanni, jossa old school halogen umpiot joita vaikea availla ja modailla ilman että sulattaa liimat ja tiivisteet uunissa. Olen katsonut aftermarket e-hyväksytyt lyhdyt tähän alustavasti. Noi JOBD lukijat ei tosiaan taida saksalaisten kanssa harrastaessa hirveästi muutenkaan lämmittää kun niiden käyttö rajoittuu kuitenkin vain vikakoodien lukemisen eikä niiden osaltakaan saa luettua ja tehtyä asioita paljon laajemmin kuin moottoriin ja päästöihin liittyen. Olen hommailut ajan saatossa näitä valmistajien omia rajapintoja käyttäviä diagnostiikkasoftia, helpottaa kummasti elämää jos jotain hiukankin erikoisempaa pitää ihmetellä. Noi valmistajien protokollat ovat sitten luojan kiitos erossa JOBD jutuista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 873
Viestejä
4 858 936
Jäsenet
78 483
Uusin jäsen
JohWoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom