Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
En väitä että olisit väärässä, mutta en löytänyt väitteellesi tukea, vaanpäinvastaista.

Autoveroa ei korotettu, koska se olisi vaikuttanut myös uusien autojen hintoihin, valtiohan halusi näillä kikkailuillaan suitsia käytettyjen autojen tuontia.
vanhojen uutisointien perusteella sitä autoveroa korotettiin kompensoimaan ALVin puuttumista.

Uusien autojen verolliset hinnat ei noussut, koska sitä muutettiin niin ettei siitä autoverosta peritä ALVia. (näin näkyy edelleen olevan liikkeiden hinnastojen perusteella)
Tästä seurasi se että ALViton hinta nousi, eli osalla hinnat nousi ja olisi ollut parempi että vanha systeemi olisi säilynyt.


Syy oli toki se kuluttajatuonti EU ALV rajan sisäpuolelta.
 
Tästä on seurauksena se, että on erinäisiä vuosilukuja, jotka on syytä pitää mielessä käytettyä autoa tuodessa. Isoja muutoksia on CO2-pohjainen autovero 2008 alkaen, tähän tehty elv-korotus 1.4.2009 ja autoveron alennus 1.4.2012 alkaen.

Ilmeisesti nykyään verrataan kaikkia taulukoita käyttöönottopäivästä lähtien ja valitaan pienin prosentti?
Veroprosentti määräytyy käyttöönottopäivän mukaan. Esim 300 päästöisessä 2012 autossa et voi käyttää 2007 ensirekisteröidyn 28% veroprosenttia.
 
Olen, EU tuomioistuin kielsi nimenomaan ALV perimisen autoverosta ( ja valtio yritti ELV kikkailuja, ennen kuin sai taas näpeilleen EU tuomioistuimessa ), koska kyseessä on jo lähtökohtaisesti EU:n perussopimuksen vastainen tavaran vapaata liikkuvuutta haittaava kansallinen vero, josta EU on käskenyt luopumaan.

Ellen aivan väärin muista, niin elv kosahti siihen, että Suomi halusi periä "alv":n myös yksityistuonnissa vaikka kuluttajat eivät ole alv-velvollisia mutta toisaalta hyväksyi sen, että yritykset kohtelivat smaa veroa kirjanpidossa alv:na, jota se ei alv-direktiivin mukaisesti ollut. EU ei hyväksynyt tätä kaksilla korteilla pelaamista.
 
Kokemusta löytyy yhden Japanin tuonti auton verran, osti auton suoraan huutokaupasta välittäjän Japanese Used Cars, Japanese car auctions | JPCTRADE kautta, en tiedä maksoinko ylihintaa välittäjän palkkiossa vai en - hinnat huutokaupoissa ovat kuitenkin olennaisesti halvempia kuin "dealer stock cars". Nyt on tarkoitus tilata muutama auto lisää. Välittäjän palkkio oli 120kJPY, kyselin muilta toimijoilta (esim Carused.jp:Top quality Japanese Used Cars for Sale at Good prices | Carused.jp) ja vaikuttaa olevan samaa luokkaa - joillain vähän halvempi mutta sitten shipping vastaavasti kalliimpi tai tulee jotain internal transportation costeja. Tuo 120kJPY sisälsi siis kaiken eli huutokaupan välittäjän palkkion, auton siirron Japanin sisällä, kuvat, pesun ja tarvittavat paperityöt.

Kustannukset olivat about näin:
Auton hinta XXX€
Välittäjän palkkio 120kJPY
Rahti Hankoon 150kJPY
Hanko satamamaksu 200€
Ensirekisteröinti EU ulkopuolelta 230€
Tulli + ALV = 1,3* CIF (auton hinta + välittäjän palkkio + rahti * 1,3)
Toki päälle vielä verot auton mukaan.

Eli yleisesti menee noin 2000€ ostokuluina ja rahtiin Hankoon.
 
Tohonkin näköjään unohtanu vastata. :rofl2:
188€ maksoi kuljetus n.400km.


Tämäkin katiska nyt rekisteröinti katsastettu.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzphoto_2021-02-24_13-19-59.jpg

Heittämällä meni läpi ilman huomautuksia.
Valot muokattu itse H4 polttimoita kääntämällä että ei häikäise.

Nyt vaan odotellaan verotuspäätöstä ja haetaan sitten kilvet.
Ei saatana onnistu polttimoita kääntämällä itsellä… (H4 polttimot)
 

Liitteet

  • 2BBF2EC6-9036-4CD5-B5A7-A4F94704BC25.jpeg
    2BBF2EC6-9036-4CD5-B5A7-A4F94704BC25.jpeg
    2,7 MB · Luettu: 164
Ei saatana onnistu polttimoita kääntämällä itsellä… (H4 polttimot)
Tommoset tuli itellä kun vähän vain käänti polttimoita.
Jonkun verran noistakin tulee hajavaloa jos ihan seinään kiinni ajaa.
Näyttää ihan kauheilta suuntauslaitteessa mutta ei niitä tuntunut kiinnostavan kuin se että ei häikäise vastaantulijaa.
Otteessa myös maininta trafin säännöksestä jossa sallitaan poikkeava kuvio.
WhatsApp Image 2021-06-29 at 16.02.57.jpeg
 
Ei kyllä asettunut itsellä lähellekkään noin hyväksi vaikka mitenpäin käänteli.
 
Ei kyllä asettunut itsellä lähellekkään noin hyväksi vaikka mitenpäin käänteli.
Tuon verran tuossa umpiossa piti kääntää.
Noissa cuben valoissa tais olla päällä semmonen häkkyrä et polttimo ei näy? jos on niin niissä useesti laitettu ohut pellin pala peittämään kuviota.
WhatsApp Image 2021-06-29 at 16.27.27.jpeg

Parhaathan noista yleensä saa kun vaihtaa umpion sisään projektorit.
 
Tuon verran tuossa umpiossa piti kääntää.
Noissa cuben valoissa tais olla päällä semmonen häkkyrä et polttimo ei näy? jos on niin niissä useesti laitettu ohut pellin pala peittämään kuviota.
WhatsApp Image 2021-06-29 at 16.27.27.jpeg

Parhaathan noista yleensä saa kun vaihtaa umpion sisään projektorit.
 

Liitteet

  • 3EB52C28-1F18-479B-A78A-DAAA60AEE024.jpeg
    3EB52C28-1F18-479B-A78A-DAAA60AEE024.jpeg
    1,1 MB · Luettu: 111
Soittelin tossa kaverille joka noita enempi tehny niin ei tienny cubesta, mutta sano et niissä mitä sillä ollu niin osassa onnistuu ja osassa ei :rofl:
 
Kiva ylläri kun menin autolle. Nyt pääsee sitten kokeilee miten toimii lasivakuutus jdm auton kanssa :rofl2:
1624977002527.png
 
Miksei toimisi? Ihan samoista kataloogeista löytyy usein monien eri markkina-alueiden tarvikkeet (lasit) joten en uskoisi olevan mitään ongelmaa. Jos ei löydy niin seuraavasta paikasta löytynee.
 
Miksei toimisi? Ihan samoista kataloogeista löytyy usein monien eri markkina-alueiden tarvikkeet (lasit) joten en uskoisi olevan mitään ongelmaa. Jos ei löydy niin seuraavasta paikasta löytynee.
Ei löytynyt ainakaan paikallisen lasiliikkeen miltään toimittajalta.
Noh marssin toyotan huollon tiskille niin sieltä löyty suoraan koneelta ja tulee joskus elokuun lopulla.
Onneks ei leima edessä kuin vasta ens vuonna ja apparin puolelta halki.
 
Noissa valokuvioiden tasoitteluissa voi ihan hyvin käyttää jotain alumiinitölkistä leikattua peitelevyä siinä sen polttimon vieressä, ei ne katsastusmiehet sitä umpiota niin tarkkaan syynää ja miksi niitä se asia edes sen enempää pitäisi kiinnostaa, kunhan on valokuvio oikeaan suuntaan kallellaan.
 
TLDR varoitus viestin pituudesta! :comp:

Noniin, nyt olisi tarkoitus päivittää perheen molemmat kulkineet JDM malleihin. Syitä miksi päädyin JDM autoihin on hyvä hinta laatu suhde ja erityisesti auton hyvä yleiskunto vaikka kysymyksessä olisikin vanhakin auto vuosimalliltaan. Tarkoitus on tähän viestiin dokumentoida end-to-end prosessi auton ostosta kilvitykseen asti eli päivittelen tätä viestiä aina kun uutta tapahtuu.

1. Päivitys 5.7.2021 autojen hankinta huutokaupasta & yleistä Japanin huutokaupoista

Mainitsinkin että olen aikaisemmin jo tuonut yhden auton Japanista, mielestäni auto kannattaa ostaa suoraan huutokaupasta koska hinta on tällöin parempi kuin "Japanin nettiautosta" (TCV(former tradecarview)|Japanese best quality online used cars marketplace) ostettuna, autonhan voi ostaa agentin kautta suoraan huutokaupasta tai useilta sivuilta joissa myydään ns. dealer stock cars eli valmiina olevaa varastoa. Koska agenttien hinnat näyttävät olevan aikalailla samat kaikkialla, päädyin tälläkin kertaa ostamaan auton suoraan huutokaupasta ja välittäjänä toimii tuttuun tapaan Japanese Used Cars, Japanese car auctions | JPCTRADE.

Agentin kautta toimimisessa kannattaa pyrkiä seuraavaan:
- Varmistaa aina palkkio etukäteen (normaali palkkio taso on noin 100-200kYEN), taso on vakaa sillä joillain peruspalkkio on pienempi mutta tulee kaikenmaailman document fees päälle. JPC tämä on kiinteä 120kYEN ja päälle tulee korkeintaan logistiikkakuluja jos auto sijaitsee kaukana toimitiloista.

- Kannattaa varmistaa että agentti on JUMVEA jäsen ("Japanese Used Motor Vehicle Exporter Association"), tämä on kattojärjestö johon kaikki hyvämaineiset välittäjät kuuluvat. Tiedon voi helposti tarkastaa JUMVEAn nettisivuilta JUMVEA | Japan Used Motor Vehicle Exporters Association. !!Jos agentti ei ole JUMVEA jäsen on se suuri varoitusmerkki potentiaalisesta scammistä!!

- Kommunikaatio agentin kanssa onnistuu usein kätevästi whatsupin kautta tai portaalin viesti toiminnolla

- Varmistaa että auction sheettien kääntäminen kuuluu sopimukseen, auction sheettejä voi periaatteessa kääntää esim snippaamalla kuvan ja laittamalla google translateen mutta usein tämä konekäännös ei ole selvin mahdollinen. Auction sheet on siis tietolappu jossa on kuvattu auton yleiset ominaisuudet (moottori, kilometrit, vm, yms.) ja tämän lisäksi "plussat" ja "miinukset". Oma havaintoni on että auction sheet ei ole täysin tyhjentävä koska läheskään kaikkia varusteita ei usein ole lisätty tähän (esim ksenonit jos ovat autossa jo kaikissa malleissa) vaan kysymyksessä on enemmän "highlights" tyyppinen informaatio jossa on keskeisimmät havainnot.

- Varmistaa palkkion päälle tulevat muut kulut, näitä voi tulla esimerkiksi siitä jos huutokauppatalo sijaitsee kaukana satamasta/agentin tiloista

- Auction sheetissä kuvattuihin puutteisiin kannattaa suhtautua varauksella, Japanilainen käsitys kulumisesta on erilainen kun täällä ja monesti puutteita on listattu paljonkin (worn seats, scratches in body etc) mutta omien havaintojeni mukaan nämä dokumentoidut "viat" ovat yleensä pieniä verrattuna vastaaviin suomi autoihin.

- Autoille annetaan auction sheetissä arvio (R/RA, 1, 2, 3, 3,5, 4 & 5) jossa 5 on paras ja R tai RA kolarikorjattu auto, hintaeroa ei tunnu olevan merkittävästi joten itse katsoisin lähtökohtaisesti vain 3,5 tai paremmalla gradella olevia autoja. Graden 5 autot tuntuvat olevan pääasiassa vain noin vuoden vanhoja joten jos etsii käytettyä niin grade 4,5 on korkein jonka voi löytää.

Klikkaamalla autoa löytyy tarkemmat tiedot, usein 3-4 kuvaa + auction sheet. Näillä tiedoilla ja käännetyllä auction sheetillä siis tehdään päätös hankinnasta. Tässä hommassa ei "renkaita potkita".
yleiskuvaportaali.jpg

Prosessi yleisesti
1. Useat agentit edellyttävät "pantin" laittamista jonka jälkeen saa pääsyn huutokauppa portaaliin josta voi selata tulevia huutokauppa autoja sekä usein myös nähdä aikaisemmat huutokaupat hinta referenssiksi. Tyypillisesti pantti on 100 000 YEN joka vastaa noin 800€. Välittäjästä riippuen pantti säilyy heillä ja sen voi pyytää takaisin tai sitten pantin voi allokoida ostetun auton kauppahintaa vastaan. Kauppahinnan voi maksaa pankkisiirtona tai paypalia tai muuta rahanvälityspalvelua käyttäen. Itse maksoin depositin paypalilla ja kauppahinnan wise palvelulla jossa oli vähän pienemmät kulut.

2. Onnistuneen huutokauppa oston jälkeen auto siirtyy välittäjän pihalle huutokauppa talosta, tässä vaiheessa alkaa paperityöt ja laivauksen odotus. Usein agentit myös lähettävät lisäkuvia autosta tässä vaiheessa.

JPC portaali näyttää seuraavat stepit/päivät. Auton osto, päivä jolloin saapunut heidän varastoon, lisäkuvat lähetetty asiakkaalle, dokumentit saatu huutokauppatalosta, export certificate ready (tämä on tärkeä paperi, tarvitaan myöhemmin suomessa rekisteröintikatsastuksessa), ETD = laivaus päivä/estimated departure date, bill of lading kuljetusyritykseltä (rahtikirja), DHL =EC+BOL lähetetty asiakkaalle kuriirilla ja ETA päivä jolloin laivan pitäisi olla tässä tapauksessa Hangossa. Edellisellä kerralla ETA päivä ei ollut kovinkaan tarkka vaan auto tuli kaksi viikkoa etuajassa.

Tätä vaihetta seuraa odotuksen aika, laivoja ei lähde Japanista Eurooppaan päivittäin joten laivausta voi joutua odottamaan 2-3vko, itse merirahti kestää vielä tämän päälle noin 4-6vko. Nopeimmillaan auto voi olla Hangossa vajaassa kahdessa kuukaudessa voitetusta huudosta mutta helposti voi mennä muutama viikko pidempäänkin. Autohan tulevat siis RO-RO rahtina ns pure car carrier aluksilla, joilla kuljetetaan pääasiassa uusia autoja Eurooppaan.

3. Auto saapuu Hankoon, ennen auton hakua pitää tehdä tullaus ja maksaa ALV. Tiedon auton saapumisesta saat Hangon huolintayhtiöltä, tullaus kannattaa tehdä heti kun dokumentit ovat saapuneet DHL:llä. Pohjana tullaukselle ja ALV:lle on kaikki kustannukset tähän mennessä eli hihavakiona tämä on noin 30% summasta joka on kertynyt tähän asti. Hangossa pitää olla luonnollisesti teippikilvet ja vakuutus otettuna runkonumerolla ("frame number") jotta auton voi ajaa sieltä pois.

4. Tämän jälkeen prosessi etenee kuten EU alueelta tuodulla autolla eli käyttöönottoilmoitus Trafiin ja rekisteröintikatsastuksen suorittaminen jonka jälkeen vain odotellaankin verotuspäätöstä jotta saa peltikilvet. Keskeinen havainto on että laki on muutama vuosi sitten muuttunut eli mitään vastaavuustodistuksia ei tarvita, riittää että auto läpäisee katsastuksen. Ainoa fyysinen autoon tarvittava muutos on valokuvion vaihtaminen vasemmanpuoleiseen liikenteeseen sopivaksi. Pyrin tekemään tästä aikanaan oman postauksen.

2. Päivitys 5.7.2021 hankitut autot

Autoiksi valikoituivat Toyota Mark X Zio & Lexus GS. Vaihtoehtoina Ziolle oli myös Honda Odyssey ja Lexukselle Toyota Crown - nämä nyt tällä kertaa tulivat vastaan joten näillä mennään.

Mark X Zio

Mark X Zio on RAV4 pohjalevylle rakennettu tila-auto. Vuosimallia 2008 ja 131tkm. Mark X liitetään normaalisti takavetoiseen sedaniin. Tämä Zio malli ei jaa tekniikkaa sedanin kanssa, sattuu vain olemaan saman niminen. Päädyin malliin koska tarvittiin tila-auto joka ei liiaksi näytä tila-autolta (liukuovelliset eivät käyneet), tässä mallissa on siis 2+2+2 penkit mutta on saanut myös 2+3+2.

Keskeisimmät ominaisuudet auction sheetiltä:
- Grade 4
- 2.4L bensa + CVT
- Automaatti
- Trade in dealer car/auction debut (ei siis aikaisemmin huutokaupan läpi mennyt, voi olla vain 1 aikaisempi omistaja tämä tieto ei varma)
- Push start/smart key
- 18" vanteet
- Xenon
- 2+2+2 istuimet
- Tummennukset + "röökimuovit"
- Peruutus kamera / navigaatio
- Sähköjakkarat + taittuvat peilit


Toyota Mark X ZiO - Wikipedia


Lexus GS

vm2006 vain 71tkm.

Keskeisimmät ominaisuudet auction sheetiltä:
- Grade 4,5
- 2GR-FSE koneella (3,5L V6), tässä mallissa siis Aisin 6v automaatti. Japanissa myyty vain 3,5L v6 suoraruiskutus koneella ei siis ollenkaan GS300 "perusmallia" ole ollut JDM versiona.
- Lämmitetyt / viilennetyt istuimet
- Nahkapenkit (JDM autoissa aika usein paremmissakin autoissa kangas/villa/plyysi penkit)
- Smart key (taitaa olla vakiona mutta silti listattu)
- Tummennukset laseissa

Lexus GS (S190) - Wikipedia



Huutokauppa portaalissa näkyy ostetut autot ja prosessin eteneminen, Mark X Zio huudettu 19.6 ja Lexus 2.7. Mark X on tätä kirjoitettaessa valmis laivaan mutta pyysin että odottavat Lexuksen samaan laivaan. Kohtaan L/P (loading port) ja D/P (discharge port) sekä line kohtaan täydentyvät tiedot kun auto on laivattu.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako perus Toyota-marmorit huoltaa noita JDM-Toitsuja ihan samaan tapaan kuin Euro-Toitsuja? Maksaako huollot sen enempää?
 
Itsellä on aika paljon DIY henkeä joten suurin osa huolloista varmasti tulee tehtyä itse. Se miten helposti auto on huollettavissa riippuu aika paljon automallista että kuinka eksoottisen ostaa, isot globaalit autoyhtiöt eivät kuitenkaan rakentele eri moottoreita jokaiselle mantereelle vaan lähtökohtaisesti tekniikka on pitkälti samaa. Jos liikkeen huoltoa tarvitsee niin kannattaa lähestyä liikettä aina moottorikoodin kautta eikä niinkään suoraan mallilla.

Esim Toyotalla on suoraan netissa osaluettelo Toyota parts catalog täältä voi Japanilaisella runkonumerolla etsiä suoraan Toyotan varaosanumeron, tätä numeroa voi sitten verrata esim motonetin Toyota varaosanumeroo ja näin varmistua siitä että sopivatko esimerkiksi jarrupalat autoon, motonetit ja muut eivät yleensä listaa näitä JDM malleja sivuillaan vaikka osa niihin sopisikin.

Toki jos tarvitsee puskurin tai uuden ajovaloumpion niin joutuu todennäköisesti tilailemaan Japanista asti, mutta yleisimmät kulutus osat pitäisi suurilta osin löytyä Euroopan/kotimaan varastoista kun näkee vähän vaivaa.

Toki tämä JDM autoilu vaatii vähän ns harrastuneisuutta asiaan ihan hankinnasta lähtien.
 
Osaako perus Toyota-marmorit huoltaa noita JDM-Toitsuja ihan samaan tapaan kuin Euro-Toitsuja? Maksaako huollot sen enempää?
Samat mekaniikat niissä on ku euroautoissa ja huolto-oppaisiin & räjäytyskuviin pääsevät käsiksi täältäkin. Osien saamisessa voi kestää kun joutuu tilaamaan Belgian keskusvarastolta/EUn ulkopuolelta, ja tuntihinnallahan noi menee, eli yllätyksiä voi tulla vastaan jos ei huoltohistoriasta ole tietoa ennen maahantuontia.
 
Osaako perus Toyota-marmorit huoltaa noita JDM-Toitsuja ihan samaan tapaan kuin Euro-Toitsuja? Maksaako huollot sen enempää?
Osaa ja ei useinkaan eroa hinnassa, lähinä varaosissa voi kestää pidempään jos tarvii tilata suomeen. Ite oon suht paljon omissa huolloissa joko tilannut varaosia ulkomailta tai sit marmorilta hakenut suomesta.
 
Japseissa olis paljon kiinnostavia LHD-autoja tarjolla. Esim joku tälläinen Mese: Japanese Used Cars, Japanese car auctions | Car detail ja rattikin on väärällä tai oikealla puolella katsojasta riippuen. Suomesta on hyvä yrittää etsiä noin vähän ajettua autoa tuohon hintaan, mutta mihinköhän hintoihin tuo menis autoveron kanssa? Suomessa noilla km olis ainakin 20k auto.

Ja kiitoksia @ddali hienosta oppaasta.
 
TLDR varoitus viestin pituudesta! :comp:

Noniin, nyt olisi tarkoitus päivittää perheen molemmat kulkineet JDM malleihin. Syitä miksi päädyin JDM autoihin on hyvä hinta laatu suhde ja erityisesti auton hyvä yleiskunto vaikka kysymyksessä olisikin vanhakin auto vuosimalliltaan. Tarkoitus on tähän viestiin dokumentoida end-to-end prosessi auton ostosta kilvitykseen asti eli päivittelen tätä viestiä aina kun uutta tapahtuu.

1. Päivitys 5.7.2021 autojen hankinta huutokaupasta & yleistä Japanin huutokaupoista

Mainitsinkin että olen aikaisemmin jo tuonut yhden auton Japanista, mielestäni auto kannattaa ostaa suoraan huutokaupasta koska hinta on tällöin parempi kuin "Japanin nettiautosta" (TCV(former tradecarview)|Japanese best quality online used cars marketplace) ostettuna, autonhan voi ostaa agentin kautta suoraan huutokaupasta tai useilta sivuilta joissa myydään ns. dealer stock cars eli valmiina olevaa varastoa. Koska agenttien hinnat näyttävät olevan aikalailla samat kaikkialla, päädyin tälläkin kertaa ostamaan auton suoraan huutokaupasta ja välittäjänä toimii tuttuun tapaan Japanese Used Cars, Japanese car auctions | JPCTRADE.

Agentin kautta toimimisessa kannattaa pyrkiä seuraavaan:
- Varmistaa aina palkkio etukäteen (normaali palkkio taso on noin 100-200kYEN), taso on vakaa sillä joillain peruspalkkio on pienempi mutta tulee kaikenmaailman document fees päälle. JPC tämä on kiinteä 120kYEN ja päälle tulee korkeintaan logistiikkakuluja jos auto sijaitsee kaukana toimitiloista.

- Kannattaa varmistaa että agentti on JUMVEA jäsen ("Japanese Used Motor Vehicle Exporter Association"), tämä on kattojärjestö johon kaikki hyvämaineiset välittäjät kuuluvat. Tiedon voi helposti tarkastaa JUMVEAn nettisivuilta JUMVEA | Japan Used Motor Vehicle Exporters Association. !!Jos agentti ei ole JUMVEA jäsen on se suuri varoitusmerkki potentiaalisesta scammistä!!

- Kommunikaatio agentin kanssa onnistuu usein kätevästi whatsupin kautta tai portaalin viesti toiminnolla

- Varmistaa että auction sheettien kääntäminen kuuluu sopimukseen, auction sheettejä voi periaatteessa kääntää esim snippaamalla kuvan ja laittamalla google translateen mutta usein tämä konekäännös ei ole selvin mahdollinen. Auction sheet on siis tietolappu jossa on kuvattu auton yleiset ominaisuudet (moottori, kilometrit, vm, yms.) ja tämän lisäksi "plussat" ja "miinukset". Oma havaintoni on että auction sheet ei ole täysin tyhjentävä koska läheskään kaikkia varusteita ei usein ole lisätty tähän (esim ksenonit jos ovat autossa jo kaikissa malleissa) vaan kysymyksessä on enemmän "highlights" tyyppinen informaatio jossa on keskeisimmät havainnot.

- Varmistaa palkkion päälle tulevat muut kulut, näitä voi tulla esimerkiksi siitä jos huutokauppatalo sijaitsee kaukana satamasta/agentin tiloista

- Auction sheetissä kuvattuihin puutteisiin kannattaa suhtautua varauksella, Japanilainen käsitys kulumisesta on erilainen kun täällä ja monesti puutteita on listattu paljonkin (worn seats, scratches in body etc) mutta omien havaintojeni mukaan nämä dokumentoidut "viat" ovat yleensä pieniä verrattuna vastaaviin suomi autoihin.

- Autoille annetaan auction sheetissä arvio (R/RA, 1, 2, 3, 3,5, 4 & 5) jossa 5 on paras ja R tai RA kolarikorjattu auto, hintaeroa ei tunnu olevan merkittävästi joten itse katsoisin lähtökohtaisesti vain 3,5 tai paremmalla gradella olevia autoja. Graden 5 autot tuntuvat olevan pääasiassa vain noin vuoden vanhoja joten jos etsii käytettyä niin grade 4,5 on korkein jonka voi löytää.

Klikkaamalla autoa löytyy tarkemmat tiedot, usein 3-4 kuvaa + auction sheet. Näillä tiedoilla ja käännetyllä auction sheetillä siis tehdään päätös hankinnasta. Tässä hommassa ei "renkaita potkita".
yleiskuvaportaali.jpg

Prosessi yleisesti
1. Useat agentit edellyttävät "pantin" laittamista jonka jälkeen saa pääsyn huutokauppa portaaliin josta voi selata tulevia huutokauppa autoja sekä usein myös nähdä aikaisemmat huutokaupat hinta referenssiksi. Tyypillisesti pantti on 100 000 YEN joka vastaa noin 800€. Välittäjästä riippuen pantti säilyy heillä ja sen voi pyytää takaisin tai sitten pantin voi allokoida ostetun auton kauppahintaa vastaan. Kauppahinnan voi maksaa pankkisiirtona tai paypalia tai muuta rahanvälityspalvelua käyttäen. Itse maksoin depositin paypalilla ja kauppahinnan wise palvelulla jossa oli vähän pienemmät kulut.

2. Onnistuneen huutokauppa oston jälkeen auto siirtyy välittäjän pihalle huutokauppa talosta, tässä vaiheessa alkaa paperityöt ja laivauksen odotus. Usein agentit myös lähettävät lisäkuvia autosta tässä vaiheessa.

JPC portaali näyttää seuraavat stepit/päivät. Auton osto, päivä jolloin saapunut heidän varastoon, lisäkuvat lähetetty asiakkaalle, dokumentit saatu huutokauppatalosta, export certificate ready (tämä on tärkeä paperi, tarvitaan myöhemmin suomessa rekisteröintikatsastuksessa), ETD = laivaus päivä/estimated departure date, bill of lading kuljetusyritykseltä (rahtikirja), DHL =EC+BOL lähetetty asiakkaalle kuriirilla ja ETA päivä jolloin laivan pitäisi olla tässä tapauksessa Hangossa. Edellisellä kerralla ETA päivä ei ollut kovinkaan tarkka vaan auto tuli kaksi viikkoa etuajassa.

Tätä vaihetta seuraa odotuksen aika, laivoja ei lähde Japanista Eurooppaan päivittäin joten laivausta voi joutua odottamaan 2-3vko, itse merirahti kestää vielä tämän päälle noin 4-6vko. Nopeimmillaan auto voi olla Hangossa vajaassa kahdessa kuukaudessa voitetusta huudosta mutta helposti voi mennä muutama viikko pidempäänkin. Autohan tulevat siis RO-RO rahtina ns pure car carrier aluksilla, joilla kuljetetaan pääasiassa uusia autoja Eurooppaan.

3. Auto saapuu Hankoon, ennen auton hakua pitää tehdä tullaus ja maksaa ALV. Tiedon auton saapumisesta saat Hangon huolintayhtiöltä, tullaus kannattaa tehdä heti kun dokumentit ovat saapuneet DHL:llä. Pohjana tullaukselle ja ALV:lle on kaikki kustannukset tähän mennessä eli hihavakiona tämä on noin 30% summasta joka on kertynyt tähän asti. Hangossa pitää olla luonnollisesti teippikilvet ja vakuutus otettuna runkonumerolla ("frame number") jotta auton voi ajaa sieltä pois.

4. Tämän jälkeen prosessi etenee kuten EU alueelta tuodulla autolla eli käyttöönottoilmoitus Trafiin ja rekisteröintikatsastuksen suorittaminen jonka jälkeen vain odotellaankin verotuspäätöstä jotta saa peltikilvet. Keskeinen havainto on että laki on muutama vuosi sitten muuttunut eli mitään vastaavuustodistuksia ei tarvita, riittää että auto läpäisee katsastuksen. Ainoa fyysinen autoon tarvittava muutos on valokuvion vaihtaminen vasemmanpuoleiseen liikenteeseen sopivaksi. Pyrin tekemään tästä aikanaan oman postauksen.

2. Päivitys 5.7.2021 hankitut autot

Autoiksi valikoituivat Toyota Mark X Zio & Lexus GS. Vaihtoehtoina Ziolle oli myös Honda Odyssey ja Lexukselle Toyota Crown - nämä nyt tällä kertaa tulivat vastaan joten näillä mennään.

Mark X Zio

Mark X Zio on RAV4 pohjalevylle rakennettu tila-auto. Vuosimallia 2008 ja 131tkm. Mark X liitetään normaalisti takavetoiseen sedaniin. Tämä Zio malli ei jaa tekniikkaa sedanin kanssa, sattuu vain olemaan saman niminen. Päädyin malliin koska tarvittiin tila-auto joka ei liiaksi näytä tila-autolta (liukuovelliset eivät käyneet), tässä mallissa on siis 2+2+2 penkit mutta on saanut myös 2+3+2.

Keskeisimmät ominaisuudet auction sheetiltä:
- Grade 4
- 2.4L bensa + CVT
- Automaatti
- Trade in dealer car/auction debut (ei siis aikaisemmin huutokaupan läpi mennyt, voi olla vain 1 aikaisempi omistaja tämä tieto ei varma)
- Push start/smart key
- 18" vanteet
- Xenon
- 2+2+2 istuimet
- Tummennukset + "röökimuovit"
- Peruutus kamera / navigaatio
- Sähköjakkarat + taittuvat peilit


Toyota Mark X ZiO - Wikipedia

Kustannukset:
145 000 YEN Auton hinta huutokaupassa
25 000 YEN Extra logistics charge (ei sijainnut niin lähellä agenttia)
120 000 YEN Agency fee (palkkio + paperityöt yms)
150 000 YEN Laivaus Hankoon
5000 YEN Ocean freight insurance
= 445 000 YEN ~ 3400€

Lexus GS

vm2006 vain 71tkm.

Keskeisimmät ominaisuudet auction sheetiltä:
- Grade 4,5
- 2GR-FSE koneella (3,5L V6), tässä mallissa siis Aisin 6v automaatti. Japanissa myyty vain 3,5L v6 suoraruiskutus koneella ei siis ollenkaan GS300 "perusmallia" ole ollut JDM versiona.
- Lämmitetyt / viilennetyt istuimet
- Nahkapenkit (JDM autoissa aika usein paremmissakin autoissa kangas/villa/plyysi penkit)
- Smart key (taitaa olla vakiona mutta silti listattu)
- Tummennukset laseissa

Lexus GS (S190) - Wikipedia

Kustannukset:
440 000 YEN Auton hinta huutokaupassa
120 000 YEN Agency fee (palkkio + paperityöt yms)
150 000 YEN Laivaus Hankoon
5000 YEN Ocean freight insurance
= 715 000 YEN ~ 5400€

Huutokauppa portaalissa näkyy ostetut autot ja prosessin eteneminen, Mark X Zio huudettu 19.6 ja Lexus 2.7. Mark X on tätä kirjoitettaessa valmis laivaan mutta pyysin että odottavat Lexuksen samaan laivaan. Kohtaan L/P (loading port) ja D/P (discharge port) sekä line kohtaan täydentyvät tiedot kun auto on laivattu.

portaali.jpg


ANA10-0016365-Y2.jpg


ANA10-0016365-Y4.jpg


ANA10-0016365-Y10.jpg


ANA10-0016365-Y21.jpg



Lexus kuvat lisätään kun saadaan agentille.
Kaveri käyttänyt SBTJapania josta itekkin sitten otin koska Todellinen palkkio vain 60K YEN, Paitsi jos auto jossain pitempänä niin silloin rahtilisä.
Ja kuuluu käännökset jne. Myös antoi paljon vihjeitä mitä kannattaa välttää jne

Tuon oman kikottimen (Toyota BB 2008 4wd) kulut suomeen olivat:
Auto 42 000 YEN (huutokaupasta Grade 4)
Agentin palkkio 60 000 YEN
Rahti hankoon 954,42€ Tästä käytiin agentin kanssa keskusteluja ja kaveri tuonut muutaman auton niin yleensä tulee vähän halvemmaksi kun maksaa rahdit vasta suomen päässä.
= 1793,86€

Tulli 137,98€
Alv 558,79€
tähän päälle maantiekuljetus (kun en jaksanu hakee) ja olin laiska enkä jaksanut tullata ite niin Victor EK hoiti tullauksen 99,2€ hintaan :)

Rekisteröinti katsastus 150€
Verot 1058,11

Myymällä suomessa kilvissä ois saanut varmaan voittoakin mutta käyttikseks nyt hankin kun ajot seuraavat 2 vuotta niin vähäisiä.
Seuraavaksi sitten voisi ehkä harkita Toyota Mark X tai Nissan Fuga tms.
 
Viimeksi muokattu:
TLDR varoitus viestin pituudesta! :comp:

Noniin, nyt olisi tarkoitus päivittää perheen molemmat kulkineet JDM malleihin. Syitä miksi päädyin JDM autoihin on hyvä hinta laatu suhde ja erityisesti auton hyvä yleiskunto vaikka kysymyksessä olisikin vanhakin auto vuosimalliltaan. Tarkoitus on tähän viestiin dokumentoida end-to-end prosessi auton ostosta kilvitykseen asti eli päivittelen tätä viestiä aina kun uutta tapahtuu.

1. Päivitys 5.7.2021 autojen hankinta huutokaupasta & yleistä Japanin huutokaupoista

Mainitsinkin että olen aikaisemmin jo tuonut yhden auton Japanista, mielestäni auto kannattaa ostaa suoraan huutokaupasta koska hinta on tällöin parempi kuin "Japanin nettiautosta" (TCV(former tradecarview)|Japanese best quality online used cars marketplace) ostettuna, autonhan voi ostaa agentin kautta suoraan huutokaupasta tai useilta sivuilta joissa myydään ns. dealer stock cars eli valmiina olevaa varastoa. Koska agenttien hinnat näyttävät olevan aikalailla samat kaikkialla, päädyin tälläkin kertaa ostamaan auton suoraan huutokaupasta ja välittäjänä toimii tuttuun tapaan Japanese Used Cars, Japanese car auctions | JPCTRADE.

Agentin kautta toimimisessa kannattaa pyrkiä seuraavaan:
- Varmistaa aina palkkio etukäteen (normaali palkkio taso on noin 100-200kYEN), taso on vakaa sillä joillain peruspalkkio on pienempi mutta tulee kaikenmaailman document fees päälle. JPC tämä on kiinteä 120kYEN ja päälle tulee korkeintaan logistiikkakuluja jos auto sijaitsee kaukana toimitiloista.

- Kannattaa varmistaa että agentti on JUMVEA jäsen ("Japanese Used Motor Vehicle Exporter Association"), tämä on kattojärjestö johon kaikki hyvämaineiset välittäjät kuuluvat. Tiedon voi helposti tarkastaa JUMVEAn nettisivuilta JUMVEA | Japan Used Motor Vehicle Exporters Association. !!Jos agentti ei ole JUMVEA jäsen on se suuri varoitusmerkki potentiaalisesta scammistä!!

- Kommunikaatio agentin kanssa onnistuu usein kätevästi whatsupin kautta tai portaalin viesti toiminnolla

- Varmistaa että auction sheettien kääntäminen kuuluu sopimukseen, auction sheettejä voi periaatteessa kääntää esim snippaamalla kuvan ja laittamalla google translateen mutta usein tämä konekäännös ei ole selvin mahdollinen. Auction sheet on siis tietolappu jossa on kuvattu auton yleiset ominaisuudet (moottori, kilometrit, vm, yms.) ja tämän lisäksi "plussat" ja "miinukset". Oma havaintoni on että auction sheet ei ole täysin tyhjentävä koska läheskään kaikkia varusteita ei usein ole lisätty tähän (esim ksenonit jos ovat autossa jo kaikissa malleissa) vaan kysymyksessä on enemmän "highlights" tyyppinen informaatio jossa on keskeisimmät havainnot.

- Varmistaa palkkion päälle tulevat muut kulut, näitä voi tulla esimerkiksi siitä jos huutokauppatalo sijaitsee kaukana satamasta/agentin tiloista

- Auction sheetissä kuvattuihin puutteisiin kannattaa suhtautua varauksella, Japanilainen käsitys kulumisesta on erilainen kun täällä ja monesti puutteita on listattu paljonkin (worn seats, scratches in body etc) mutta omien havaintojeni mukaan nämä dokumentoidut "viat" ovat yleensä pieniä verrattuna vastaaviin suomi autoihin.

- Autoille annetaan auction sheetissä arvio (R/RA, 1, 2, 3, 3,5, 4 & 5) jossa 5 on paras ja R tai RA kolarikorjattu auto, hintaeroa ei tunnu olevan merkittävästi joten itse katsoisin lähtökohtaisesti vain 3,5 tai paremmalla gradella olevia autoja. Graden 5 autot tuntuvat olevan pääasiassa vain noin vuoden vanhoja joten jos etsii käytettyä niin grade 4,5 on korkein jonka voi löytää.

Klikkaamalla autoa löytyy tarkemmat tiedot, usein 3-4 kuvaa + auction sheet. Näillä tiedoilla ja käännetyllä auction sheetillä siis tehdään päätös hankinnasta. Tässä hommassa ei "renkaita potkita".
yleiskuvaportaali.jpg

Prosessi yleisesti
1. Useat agentit edellyttävät "pantin" laittamista jonka jälkeen saa pääsyn huutokauppa portaaliin josta voi selata tulevia huutokauppa autoja sekä usein myös nähdä aikaisemmat huutokaupat hinta referenssiksi. Tyypillisesti pantti on 100 000 YEN joka vastaa noin 800€. Välittäjästä riippuen pantti säilyy heillä ja sen voi pyytää takaisin tai sitten pantin voi allokoida ostetun auton kauppahintaa vastaan. Kauppahinnan voi maksaa pankkisiirtona tai paypalia tai muuta rahanvälityspalvelua käyttäen. Itse maksoin depositin paypalilla ja kauppahinnan wise palvelulla jossa oli vähän pienemmät kulut.

2. Onnistuneen huutokauppa oston jälkeen auto siirtyy välittäjän pihalle huutokauppa talosta, tässä vaiheessa alkaa paperityöt ja laivauksen odotus. Usein agentit myös lähettävät lisäkuvia autosta tässä vaiheessa.

JPC portaali näyttää seuraavat stepit/päivät. Auton osto, päivä jolloin saapunut heidän varastoon, lisäkuvat lähetetty asiakkaalle, dokumentit saatu huutokauppatalosta, export certificate ready (tämä on tärkeä paperi, tarvitaan myöhemmin suomessa rekisteröintikatsastuksessa), ETD = laivaus päivä/estimated departure date, bill of lading kuljetusyritykseltä (rahtikirja), DHL =EC+BOL lähetetty asiakkaalle kuriirilla ja ETA päivä jolloin laivan pitäisi olla tässä tapauksessa Hangossa. Edellisellä kerralla ETA päivä ei ollut kovinkaan tarkka vaan auto tuli kaksi viikkoa etuajassa.

Tätä vaihetta seuraa odotuksen aika, laivoja ei lähde Japanista Eurooppaan päivittäin joten laivausta voi joutua odottamaan 2-3vko, itse merirahti kestää vielä tämän päälle noin 4-6vko. Nopeimmillaan auto voi olla Hangossa vajaassa kahdessa kuukaudessa voitetusta huudosta mutta helposti voi mennä muutama viikko pidempäänkin. Autohan tulevat siis RO-RO rahtina ns pure car carrier aluksilla, joilla kuljetetaan pääasiassa uusia autoja Eurooppaan.

3. Auto saapuu Hankoon, ennen auton hakua pitää tehdä tullaus ja maksaa ALV. Tiedon auton saapumisesta saat Hangon huolintayhtiöltä, tullaus kannattaa tehdä heti kun dokumentit ovat saapuneet DHL:llä. Pohjana tullaukselle ja ALV:lle on kaikki kustannukset tähän mennessä eli hihavakiona tämä on noin 30% summasta joka on kertynyt tähän asti. Hangossa pitää olla luonnollisesti teippikilvet ja vakuutus otettuna runkonumerolla ("frame number") jotta auton voi ajaa sieltä pois.

4. Tämän jälkeen prosessi etenee kuten EU alueelta tuodulla autolla eli käyttöönottoilmoitus Trafiin ja rekisteröintikatsastuksen suorittaminen jonka jälkeen vain odotellaankin verotuspäätöstä jotta saa peltikilvet. Keskeinen havainto on että laki on muutama vuosi sitten muuttunut eli mitään vastaavuustodistuksia ei tarvita, riittää että auto läpäisee katsastuksen. Ainoa fyysinen autoon tarvittava muutos on valokuvion vaihtaminen vasemmanpuoleiseen liikenteeseen sopivaksi. Pyrin tekemään tästä aikanaan oman postauksen.

2. Päivitys 5.7.2021 hankitut autot

Autoiksi valikoituivat Toyota Mark X Zio & Lexus GS. Vaihtoehtoina Ziolle oli myös Honda Odyssey ja Lexukselle Toyota Crown - nämä nyt tällä kertaa tulivat vastaan joten näillä mennään.

Mark X Zio

Mark X Zio on RAV4 pohjalevylle rakennettu tila-auto. Vuosimallia 2008 ja 131tkm. Mark X liitetään normaalisti takavetoiseen sedaniin. Tämä Zio malli ei jaa tekniikkaa sedanin kanssa, sattuu vain olemaan saman niminen. Päädyin malliin koska tarvittiin tila-auto joka ei liiaksi näytä tila-autolta (liukuovelliset eivät käyneet), tässä mallissa on siis 2+2+2 penkit mutta on saanut myös 2+3+2.

Keskeisimmät ominaisuudet auction sheetiltä:
- Grade 4
- 2.4L bensa + CVT
- Automaatti
- Trade in dealer car/auction debut (ei siis aikaisemmin huutokaupan läpi mennyt, voi olla vain 1 aikaisempi omistaja tämä tieto ei varma)
- Push start/smart key
- 18" vanteet
- Xenon
- 2+2+2 istuimet
- Tummennukset + "röökimuovit"
- Peruutus kamera / navigaatio
- Sähköjakkarat + taittuvat peilit


Toyota Mark X ZiO - Wikipedia

Kustannukset:
145 000 YEN Auton hinta huutokaupassa
25 000 YEN Extra logistics charge (ei sijainnut niin lähellä agenttia)
120 000 YEN Agency fee (palkkio + paperityöt yms)
150 000 YEN Laivaus Hankoon
5000 YEN Ocean freight insurance
= 445 000 YEN ~ 3400€

Lexus GS

vm2006 vain 71tkm.

Keskeisimmät ominaisuudet auction sheetiltä:
- Grade 4,5
- 2GR-FSE koneella (3,5L V6), tässä mallissa siis Aisin 6v automaatti. Japanissa myyty vain 3,5L v6 suoraruiskutus koneella ei siis ollenkaan GS300 "perusmallia" ole ollut JDM versiona.
- Lämmitetyt / viilennetyt istuimet
- Nahkapenkit (JDM autoissa aika usein paremmissakin autoissa kangas/villa/plyysi penkit)
- Smart key (taitaa olla vakiona mutta silti listattu)
- Tummennukset laseissa

Lexus GS (S190) - Wikipedia

Kustannukset:
440 000 YEN Auton hinta huutokaupassa
120 000 YEN Agency fee (palkkio + paperityöt yms)
150 000 YEN Laivaus Hankoon
5000 YEN Ocean freight insurance
= 715 000 YEN ~ 5400€

Huutokauppa portaalissa näkyy ostetut autot ja prosessin eteneminen, Mark X Zio huudettu 19.6 ja Lexus 2.7. Mark X on tätä kirjoitettaessa valmis laivaan mutta pyysin että odottavat Lexuksen samaan laivaan. Kohtaan L/P (loading port) ja D/P (discharge port) sekä line kohtaan täydentyvät tiedot kun auto on laivattu.

portaali.jpg


ANA10-0016365-Y2.jpg


ANA10-0016365-Y4.jpg


ANA10-0016365-Y10.jpg


ANA10-0016365-Y21.jpg



Lexus kuvat lisätään kun saadaan agentille.

Kuuluuko millaiset vakuutukset laivarahtiin? Viime aikoina saanut lukea, että laivayhtiön töhöillessä pelastusoperaatioon pääsi osalliseksi rahtiasiakkaat/niiden vakuutusyhtiöt. (Case Viking ja Evergreen)

Ei ole ainakaan mainitsemasi vakuutus hinnalla pilattu, eli siitä ei pitäisi jäädä kiinni.

5000 YEN Ocean freight insurance
 
Portaaliin on vain ilmestynyt pdf otsikolla "Certificate of Insurance", pdf ei ole JPC oma vaan Chubb vakuutusyhtiöstä ilmeisesti autogeneroitu dokumentti, mitään liitetietoja tässä ei ole vaan lapussa lukee auton VIN sekä insured amount XXX Yen (ostohinta). Lapun pohjalla viitataan vakuutus sopimus numeroon ja yleinen teksti seuraavasti "This is to cerfify that this Company has insured the shipment specified above subject to the terms and conditions stated in Open Policy of Marine Insurance No. M-1023. "

En usko että mitään ongelmaa tulee se on yleisesti käsittääkseni aika harvinaista (rahtihan taitaa tulla Suezin kautta :think:) tokihan tätä voisi ihan periaatteen vuoksi tutkia lisää ja kysäistä tuolta Chubbilta mitä ao. vakuutus oikein kattaa!
 
Veropäätös tuli ja 1600€. Onko porukka tehnyt oikaisuvaatimuksia tms? Kattelin että on ollut pienempi autovero vrt kilometreihin joissakin cubeissa.
 
Onko veroprosentti sama? Miten verotusarvo vertautuu muihin yksilöihin? Ensin kannattaa varmaan katsoa että jos verotusarvo on linjassaan muiden päätösten kanssa, onko autossasi jotain eroa jonka pohjalta veroprosentti eroaa ja miettiä valitusta sen jälkeen.
Tosin noin pienessä verossa tuskin kovin kauheasti säästää vaikka muutaman tunnin omaa aikaa käyttäisikin valituksen rustaukseen jonka jälkeen taitaa tulos olla +-0 vaikka vähän jotain hyviä sieltä saisikin.
 
Veropäätös tuli ja 1600€. Onko porukka tehnyt oikaisuvaatimuksia tms? Kattelin että on ollut pienempi autovero vrt kilometreihin joissakin cubeissa.
Tuleekohan noi päätökset nykyään järjellisessä ajassa? Mulle tippui tän vuoden keväällä/alkukesästä negatiivinen päätös mun oikaisuvaatimukseen. Moottoripyörästä, jonka mä toin 2005. Verovalitus oli tehty toki myöhemmin, mutta jos päätösten teossa kestää 10-15 vuotta, niin jestas.

Sillä varauksella, että toi pärrä on ainoa minkä muistan hakeneeni itselleni. Ja päätöksessä kun ei eritelty sen kummemmin ajoneuvoa vaan valituksen diaari, niin en nyt voi olla satavarma etteikö se voisi liittyä johonkin muuhun kulkineeseen.
 
Kaveri käyttänyt SBTJapania josta itekkin sitten otin koska Todellinen palkkio vain 60K YEN, Paitsi jos auto jossain pitempänä niin silloin rahtilisä.
Ja kuuluu käännökset jne. Myös antoi paljon vihjeitä mitä kannattaa välttää jne

Tuon oman kikottimen (Toyota BB 2008 4wd) kulut suomeen olivat:
Auto 42 000 YEN (huutokaupasta Grade 4)
Agentin palkkio 60 000 YEN
Rahti hankoon 954,42€ Tästä käytiin agentin kanssa keskusteluja ja kaveri tuonut muutaman auton niin yleensä tulee vähän halvemmaksi kun maksaa rahdit vasta suomen päässä.
= 1793,86€

Tulli 137,98€
Alv 558,79€
tähän päälle maantiekuljetus (kun en jaksanu hakee) ja olin laiska enkä jaksanut tullata ite niin Victor EK hoiti tullauksen 99,2€ hintaan :)

Rekisteröinti katsastus 150€
Verot 1058,11

Myymällä suomessa kilvissä ois saanut varmaan voittoakin mutta käyttikseks nyt hankin kun ajot seuraavat 2 vuotta niin vähäisiä.
Seuraavaksi sitten voisi ehkä harkita Toyota Mark X tai Nissan Fuga tms.

Toivottavasti en vastaa jo liian vanhaan ketjuun, mutta en löytänyt toista vastaavaa uudempaa.

Olitko aivan tyytyväinen tuohon SBTJapanin toimintaan ja saitko minkälaisia vihjeitä siitä, että mitä kannattaa välttää? En nimittäin äkkiseltään ainakaan löytänyt firmaa ddalin mainitsemalta JUMVEA jäsenien listalta. JPC:n toiminta ainakin lukemani perusteella vaikuttaa hyvältä, mutta SBTJapnin hintataso vaikuttaisi hieman halvemmalle, kuten jo mainitsitkin.
 
Toivottavasti en vastaa jo liian vanhaan ketjuun, mutta en löytänyt toista vastaavaa uudempaa.

Olitko aivan tyytyväinen tuohon SBTJapanin toimintaan ja saitko minkälaisia vihjeitä siitä, että mitä kannattaa välttää? En nimittäin äkkiseltään ainakaan löytänyt firmaa ddalin mainitsemalta JUMVEA jäsenien listalta. JPC:n toiminta ainakin lukemani perusteella vaikuttaa hyvältä, mutta SBTJapnin hintataso vaikuttaisi hieman halvemmalle, kuten jo mainitsitkin.
Tyytyväinen olin kyllä ja kaveri tuottanut noiden kautta jo useamman auton.
Nyt oli viimesimmässä vaikee saada laivapaikkaa mutta johtunee muista syistä.

Sbt:n agentti käänsi kaikki huutokauppa lappuset pyynnöllä ja sano suoraan jos oli sitä mieltä että ei kannattaisi huutaa.
Joskus aikanaan netissä ollut juttua että tuolla sbt:llä olis ollu jotain epärehellisiä agentteja, mutta tiedä sit onko jotain vanhoja juttuja vaan.
 
Tyytyväinen olin kyllä ja kaveri tuottanut noiden kautta jo useamman auton.
Nyt oli viimesimmässä vaikee saada laivapaikkaa mutta johtunee muista syistä.

Sbt:n agentti käänsi kaikki huutokauppa lappuset pyynnöllä ja sano suoraan jos oli sitä mieltä että ei kannattaisi huutaa.
Joskus aikanaan netissä ollut juttua että tuolla sbt:llä olis ollu jotain epärehellisiä agentteja, mutta tiedä sit onko jotain vanhoja juttuja vaan.
Kauan kesti lopulta saada auto laivaan ja koska tää oli? Itse tässä nyt kuukauden verran odotellut että jostain laivasta irtoaisi 3,4m*1,4m kolonen meikälle.
 
Kauan kesti lopulta saada auto laivaan ja koska tää oli? Itse tässä nyt kuukauden verran odotellut että jostain laivasta irtoaisi 3,4m*1,4m kolonen meikälle.
n. 2.5 kk meni. laivat kuulemma ihan täynnä ja täyteen buukattuja pitkiks ajoiks eteenpäin.

Joulukuun lopulla ostettu auto ja nyt pääs tän kuun alussa laivaan
 
Tyytyväinen olin kyllä ja kaveri tuottanut noiden kautta jo useamman auton.
Nyt oli viimesimmässä vaikee saada laivapaikkaa mutta johtunee muista syistä.

Sbt:n agentti käänsi kaikki huutokauppa lappuset pyynnöllä ja sano suoraan jos oli sitä mieltä että ei kannattaisi huutaa.
Joskus aikanaan netissä ollut juttua että tuolla sbt:llä olis ollu jotain epärehellisiä agentteja, mutta tiedä sit onko jotain vanhoja juttuja vaan.

Aivan. Hyvä kuulla, että toiminta pelaa heidän kautta. Vielä tarkennuksena kysyisin, että toimiiko agentin kanssa keskustelu sähköpostilla tai jotain muuta kautta?
 
Aivan. Hyvä kuulla, että toiminta pelaa heidän kautta. Vielä tarkennuksena kysyisin, että toimiiko agentin kanssa keskustelu sähköpostilla tai jotain muuta kautta?
Varmaan onnistuu sähköpostilla mutta tuon agentin kanssa hoidettiin hommat whatsapilla :lol:
 
Suomessa on 2kpl japanista uitettua GLK 300 meseä, pre-facelift. Pohdin josko Japanista löytyisi facelift (2012->) 350:stä myös myynnissä. Euroopan valikoima ei jotenkin nyt sytytä. Jos parin tonnin kuluilla saa auton Hankoon nykyäänkin, niin ei se kovin kalliilta kuulosta. Verot lienee n. 6-8k mitä selailin itse.

Edit: esim jos tossa on arvio Hankoon toimitettuna 20k, niin tuohon päälle tulee enää autovero Suomessa ja rekisteröintimaksu?


Ja sitten auton saa syksyllä kun joutuu venaan laivapaikkaa..
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa kovalta rahalta auton ominaisuuksiin nähden. Lisänä vielä tuo murheenkryyni bensa 350 tasapainoakseleineen etc.
Euroopan valikoima on varmaan siitä johtuen aika suppea että tuota ei taidettu uutenakaan kovin paljoa myydä.
 
Kuulostaa kovalta rahalta auton ominaisuuksiin nähden. Lisänä vielä tuo murheenkryyni bensa 350 tasapainoakseleineen etc.
Euroopan valikoima on varmaan siitä johtuen aika suppea että tuota ei taidettu uutenakaan kovin paljoa myydä.

Tuo on uudempaa suorasuihkutteista V6-mallia. Käsittääkseni tasapainoakseliongelmat olivat vanhassa MPI koneessa, ja siinäkin ennen kuin GLK:n valmistus 2008 alkoi. Eli aika vanha asia...

300hp 7lovinen automaatti, reilu 50k ajettu, maltillinen kulutus. Mukava sisältä ja kaunis ulkoa.

Minkälaisia ominaisuuksia autossa kuuluisi olla tuohon rahaan? Onko antaa jotain esimerkkejä? Opelit, Skodat, kaikki japani- ja koreamerkit, ranskamerkit, Volvo ovat poissa pelistä, olen 200cm pitkä eikä noissa ole tilaa. Auditkin ovat siinä ja siinä. C5 korinen A6 ja D2 korinen S8 olivat ihan rajoilla mahtumisen suhteen. Mitä autoa ehdottaisit itse tuohon rahaan?
 
Luulen että meillä on niin eri kriteerit auton suhteen että ihan turha ehdottaa mitään, kun en itse noista citymaastureista oikein välitä. Varmaan ostaisin tuolla rahalla ennemmin vaikka T5 Transporterin ja ajelisin sillä :D Itselle tuo GLK ei oikein aiheuta kovasti mitään riemunkiljahduksia. Jos nyt täytyy ruveta syvemmin haukkumaan niin laiskahko kone yhdistettynä isoon polttoaineenkulutukseen ei ole enää ihan tätä päivää.

Mallina auto on lähinnä C-Mersu korotettuna ja vähän ikävämmän näköisissä kuorissa.
 
Luulen että meillä on niin eri kriteerit auton suhteen että ihan turha ehdottaa mitään, kun en itse noista citymaastureista oikein välitä. Varmaan ostaisin tuolla rahalla ennemmin vaikka T5 Transporterin ja ajelisin sillä :D Itselle tuo GLK ei oikein aiheuta kovasti mitään riemunkiljahduksia. Jos nyt täytyy ruveta syvemmin haukkumaan niin laiskahko kone yhdistettynä isoon polttoaineenkulutukseen ei ole enää ihan tätä päivää.

Millainen kone nykyään autossa kuuluu olla? Mitä maksaa auto, jossa on nykyaikainen kone? Voitko linkittää jotain esimerkkejä kiitos.

Onhan tuossa GLK 350:ssä 306hp/370nm, co2 192g, kulutus paperilla maantiellä 6,8, kaupungissa 10,3 ja yhdistetty 8,1. Kiihtyvyys jotain 6,6s 0-100. Oma S8 jolla ajoin vajaa 4v oli 360hp/430nm, mutta kulutus oli muistaakseni 9,7/16,5/21,3 tms. ja co2-arvo 338g. Kiihtyvyys sama.

Transporter on aika eri auto kuin GLK, oletko käynyt tutkimassa ja koeajamassa molempia?

GLK on vain tyyliin 26cm korkeampi kuin S8, mutta 50cm lyhyempi. Painoa on 50kg vähemmän kuin S8:ssa. Onko se sitten "kauhea möhkö"? Suurin osa autoista on ihan helvetin pieniä kinnereitä, jonne ei mahdu edes sisälle istumaan.

Mallina auto on lähinnä C-Mersu korotettuna ja vähän ikävämmän näköisissä kuorissa.

Mun mielestä C-mersut ovat rumia sämpylöitä, kun taas GLK on siedettävä. Se ei ole niin pyöreä kuin nykyautot yleensä ovat.

GLK.jpg



Edit:

Hetkinen. Auto japanissa 18000€
Tuonti 2000€
Tulli 2000€
Alv 5300€
Autovero 11000€
Rekisteröinti, satamamaksut ym 300€

Sitten 18000€ auto onkin 38000€ auto :darra:
 
Viimeksi muokattu:
Ei, GLK ei mielestäni ole kauhea möhkö vaan enemmänkin pidän sitä pikkumaasturina. Ei se ulkomitoiltaan mikään kovin suuri ole, mutta sisätilat on sitten sitäkin ahtaammat.
Olen valitettavasti joutunut GLK:llakin ajelemaan moniakin kertoja ja en ole kovasti vakuuttunut.

Miettisin ehkä jotain Dieseliä jos maasturi täytyy saada, tuollainen vapaasti hengittävä bensakone ei kyllä mielestäni ole mikään ilonlähde tuon tyylisessä autossa. Jos sinulla on ollut S8 aiemmin niin aika korkealta putoat jos alat 350 bensa-mersulla ajelemaan. Moottori on aika janoinen, hengettömän tuntunen ja "tasaisen tappava" joka kierrosalueella. Vastaavan kokoisessa dieselmosassa olisi edes sitten sitä vääntöä.
 
Ei, GLK ei mielestäni ole kauhea möhkö vaan enemmänkin pidän sitä pikkumaasturina. Ei se ulkomitoiltaan mikään kovin suuri ole, mutta sisätilat on sitten sitäkin ahtaammat.
Olen valitettavasti joutunut GLK:llakin ajelemaan moniakin kertoja ja en ole kovasti vakuuttunut.

Okei. Missä on sitten tilavat sisätilat?
Missä suunnassa tilaa jää puuttumaan?

Mun mielestä GLK oli sisältä tilava.

Miettisin ehkä jotain Dieseliä jos maasturi täytyy saada, tuollainen vapaasti hengittävä bensakone ei kyllä mielestäni ole mikään ilonlähde tuon tyylisessä autossa. Jos sinulla on ollut S8 aiemmin niin aika korkealta putoat jos alat 350 bensa-mersulla ajelemaan. Moottori on aika janoinen, hengettömän tuntunen ja "tasaisen tappava" joka kierrosalueella. Vastaavan kokoisessa dieselmosassa olisi edes sitten sitä vääntöä.

Mitä väännöllä tekee?
Miksi mersu olisi hengettömämpi?

Te keksitte autosta kuvitteellisia vikoja/puutteita, mutta ette pysty mitenkään konkreettisesti ilmaisemaan asiaa. Puhdasta mutua?

Ajelin 17v 165hp/230nm 5lovisella tiptronic Audilla, ihan hyvin silläkin ehti. About 11s 0-100 kiihtyvyys. Luulisi että 306hp/370nm jossain tuntuu. Lisäksi auto vie merkittävästi vähemmän polttoainetta kuin aiemmat Audini. Itsellä meni n. 14,5L/100 S8:lla seka-ajossa, nettiin ihmisten jakaman tankkausdatan mukaan 350 GLK vie 10,5, mikä myös täsmää valmistajan speksiin. Kiihtyvyys on 0-100 sama kuin S8:ssa.

VT Autostylen ukko lupaili tuota huutokauppahommaa katsoa. Ja sanoi että hänen arvionsa huutokaupasta ostetussa autossa on mun pihaan käyttövalmiina toimitettuna 25000-28000€. Ilmeisesti huutokaupoista saa edullisemmin. Kulemma öisin klo 22 tulee ehdokkaat, ja hän klo 23 huutaa autoja sitten. Hän lupasi laittaa ehdokkaita whatsappilla minulle tänään klo 22...

Edit: ja tosiaan tässä vielä C5 A6 ja GLK mitat. C5 A6:lla ajoin 2004 -> 2021, eli sillä olen ajanut eniten elämässäni. Kun katsoo sen mittakuvia, niin ei GLK näytä ainakaan pienemmältä. Pääntilaa on ehkä vähän enemmän, ja autossa ei "seinät" kaadu päälle, kun katto on leveämpi.

audi-a6-quattro-avant.gif


Screenshot_20220402-231702.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ok, no selvästi tykkäät GLK:sta niin se on varmasti teikäläiselle ihan oikea valinta. Minusta hiukan tuntuu että tässä on nyt kaksi niin eri tyylistä ihmistä keskustelemassa asiasta että lienee turha kinata asiasta. Olet selvästi enemmän faktojen ja numeroiden pohjalta ostamassa autoa ja itse olen huomattavasti enemmän fiilispohjalta asioita tutkaileva ainakin autoasioissa. Yksinkertaistettuna GLK ei itselle aiheuta minkäänlaisia fiiliksiä että viitsisin omia rahojani sellaiseen laittaa. Mersulta ennemmin ottaisin vaikka E-Sarjalaisen tai sitten latoisin vähän taaloja tiskiin enemmän ja ottaisin ML:n joka on sitten jo selvästi tilavampi ja enemmän "auton" tuntuinen joka tilanteessa. GLK tuntuu vähän sellaiselta että tehtaalla on todettu että "Täytyyhän meillä nyt olla tuohonkin segmenttiin jotain tarjolla, tehdääs äkkiä tällainen".
 
Niin. E-mersu olis sinänsä ok, olen useampaakin ihmetellyt, mutta ne ei oikein kiinnosta yhtään. ML näyttää ylipainoiselta läskiltä, ja se takaosa on jotenkin liimattu siihen. Kuin sedania oltaisiin jatkettu lisäpalalla, ja ylipäätään koko autoa "turvotettu" jollain ylimääräisellä läskillä. Eikä nuo ML:tkään kovin halvoilta näytä, ehkä samaa hintaluokkaa tai kalliimpia: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/...;;&od=up&ref=dsp&s=Car&sb=p&sfmr=false&vc=Car

En tiedä itse segmenteistä mitään, en ole 20 vuoteen seurannut automarkkinoita, en ole koeajanut aikoihin autoja enkä ole käynyt niitä katselemassakaan. Täysin puhtaalta pöydältä vaihtoehtoja tutkimalla GLK vaikuttaa ok valinnalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom