Ymmärsinkö oikein, autot ei ole napanneet pariinkymeneen vuoteen, ja nyt netti markkinointia katsellut, ja autoa näkemättä Japanista ostamassa.
Siis nyt puhutaan ettei olla edes sitä automallia nähty saati koettu, tai edes jotain sen tapaista.
Olen minä käynyt nyt Tampereen seudulla n:ssä autoliikkeessä 100+ autoa ihmettelemässä. About kaikkia malleja ja merkkejä, uusia ja käytettyjä. Ennakkoluulottomasti kasari corsasta uuteen S-mersuun. Kävin tuollaista GLK 300 pre-faceliftiä myös katsomassa ja kokeilemassa, mutta se vanha 3L imusarjaruisku V6 oli vähän laiska, ja sisältä ja ulkoa auto oli vanhan näköinen.
Selvitin asiaa, ja huomasin, että autosta on tullut 2012 facelift, joka näyttää varsin kivalta sisältä ja ulkoa. Päätin että sellainen sitten saa kelvata.
MPI 3.0L on 231hp/300nm. Tuo suorasuihku 3.5L on 306hp/370nm. Oletan speksien ja 0-100 kiihtyvyyden perusteella, että se on riittävän ripeä minulle. En tarvitse mitään rakettia tai urheiluautoa. Sellainen auto, jolla pystyy ohittamaan muita autoja, ja pysyy muun liikenteen mukana, riittää minulle. Eikä tarvitse miettiä adblue hommia, liata käsiään tankilla, ja kuunnella ajossa työkoneen ääniä.
Kannattaa muuten selvittää miten jaappanin tuonneissa toimii radiot/navit, alle vuoskymmenen vanhoissa kaiketi saa merkkihuollossa päivitettyä eurooppaan aluekoodit, mutta...
Better safe than sorry.
Tuossa katsomassani pre-faceliftissä oli tehty asioita, joten softat olivat englanniksi siinä. Oletan että sama onnistuu tähän faceliftiinkin tavalla tai toisella. Ei se välttämättä ilmaista ole, mutta sellaista se on. Jotenkin Euroopan facelift 350 GLK -tarjonta ei innosta. Kaiken lisäksi varmoja ja turvallisia ratkaisuja on kovin tylsä tehdä
Auton vikojen ja ongelmien murehtimiseen kannattaa käyttää aikaa vasta sitten, kun auto on pihassa. Kun autoa ei ole, niin ei niitä kuvitteellisia ongelmia kannata sen enempää pohtia.
Edit: Euroopassa facelift tuo hintaan n. 10000€ lisää, vaikka muuten auto olis "sama" eli kilometrit, 3,5L V6 jne. Autokauppias kovasti haasteli, että Japanista tuotuna hintaero ei olisi noin radikaali, joten sieltä voisi teoriassa saada saman verran tai vähemmän ajetun auton, vähemmän ruosteisena. Toki kaikki voi mennä päin helvettiä, ja Venäjäkin voi hyökätä Suomeen vielä tässä jokin päivä, mutta sellaista se on.