Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
Sen verran sanon, että hujoppina mahdut kyllä ranskattariin esim Renaultin Talismaniin ja Volvon 60/90 CC. Ei varmasti lopu säätövara kesken penkistä tai ratista.

Sama oikeastaan esim 5er, X3, X5... Mataluus ainostaan pitkälle kaverille, mutta kuljettajalle kyllä tilaa riittää.
 
Kaikki kokeilemani volvot ovat olleet pieniä. Uutta XC90 ja 90 farkkuja myöten. Liitteenä havainnollistava kuva ongelmakohdista. Bemarit ei kiinnosta merkkinä, liian jonnemaine, ja moottoreissa on aina jotain vikaa. Kk laakerit ja muuta kivaa. Talisman on kuvien perusteella liian pieni.

Helpointa on kokeilla elämää Mersun kanssa. Se vaikuttaa sopivalta, speksit ja ulkonäkö sopii. Miksi pitäisi erityisesti vielä lisää vaihtoehtoja etsiä, olen kuitenkin 100+ vaihtoehtoa käynyt jo läpi eri merkkejä ja malleja. Jos mieli muuttuu joskus, niin myy Mersun ja ostaa jotain muuta tilalle.

Tuo tilaussysteemi on omituinen. Myyjä sanoi, että klo 23 ja 06 käydään kauppaa Japanissa. Hän sanoi että klo 22 laittaa ehdokkeja mulle whatsappissa, ja sit pitää päättää tunnin sisään, että mikä kelpaa.

auton_mitat.png
 
Tulee ihan puskista mutta oletko miettinyt W221 Ässää? Sitäkin saa usealla eri bensakoneella ja varsinkin se 500 V8 on aika kestävän maineessa. Siinä on jo aika paljon autoa pikkurahalla. Kulutus ei taida juuri oikeassa elämässä tuosta 350 GLK:sta poiketa mutta motti on kyllä eri mukava siihen koppaan.
 
Utelaisuudesta rekisteröidyin Get Car Japaniin. Siellä on 13kpl glk350:stä myytävänä "kiinteällä hinnalla". 0kpl huutokaupassa.

Miksi joitain myydään kiinteällä hinnalla, joitain huudolla?

Miten usein huudettavaksi tulee uusia autoja?

Hintaluokka huudossa menneille autoille oli n. 13-15k, sellaisen voisi saada vielä jotenkin järkevään hintaan kilpiin.
 
En tiedä itse segmenteistä mitään, en ole 20 vuoteen seurannut automarkkinoita, en ole koeajanut aikoihin autoja enkä ole käynyt niitä katselemassakaan. Täysin puhtaalta pöydältä vaihtoehtoja tutkimalla GLK vaikuttaa ok valinnalta.
Otsikkoon kiinnitin huomiota, ja vähän vaikeaa seurata tarinan kullkua kun yksinäisiä postauksia.
Piti siis etsiä vanhoja viestäjä, niin juttu lähti alla lainatusta viestistä.

Ymmärsinkö oikein, autot ei ole napanneet pariinkymeneen vuoteen, ja nyt netti markkinointia katsellut, ja autoa näkemättä Japanista ostamassa.

Siis nyt puhutaan ettei olla edes sitä automallia nähty saati koettu, tai edes jotain sen tapaista.


Toki myyjän unelma jos asiakas on päättänyt ja ei uskoisi mitään kriitiikkiä vaikka yrittäisi.

Mutta se ei ehkä se juttu, vaan onhan tämä nyt paljon jännempää, tyydyttävämpää, kun jostain kamuxista haku. ehä luotettavampaakin, sen liikkumisen suhteen. En siis suosittele mitään koajoaja.

Suomessa on 2kpl japanista uitettua GLK 300 meseä, pre-facelift. Pohdin josko Japanista löytyisi facelift (2012->) 350:stä myös myynnissä. Euroopan valikoima ei jotenkin nyt sytytä. Jos parin tonnin kuluilla saa auton Hankoon nykyäänkin, niin ei se kovin kalliilta kuulosta. Verot lienee n. 6-8k mitä selailin itse.

Edit: esim jos tossa on arvio Hankoon toimitettuna 20k, niin tuohon päälle tulee enää autovero Suomessa ja rekisteröintimaksu?


Ja sitten auton saa syksyllä kun joutuu venaan laivapaikkaa..

Edit:

Kannattaa muuten selvittää miten jaappanin tuonneissa toimii radiot/navit, alle vuoskymmenen vanhoissa kaiketi saa merkkihuollossa päivitettyä eurooppaan aluekoodit, mutta...

Better safe than sorry. :hmm:
Tämä hyvä, siis jos jättää selvittämättä, niin saa pikkusen nostettua fiilistä, sillä ei niin väliä on käytettäviä integroudut suomi normeissa. (Siis oletan ettei tässä nyt tylsää EU versiota olla haikailemassa).

Mutta jos toimivuus tärkeä, niin hyvä huomio siltikin, ja saksa ja eglantikin olisi kiva.



Edit: Oli mennytkin ohi, tässä välillä on tehty hyvin perusteellista työtä.
Olen minä käynyt nyt Tampereen seudulla n:ssä autoliikkeessä 100+ autoa ihmettelemässä. About kaikkia malleja ja merkkejä, uusia ja käytettyjä. Ennakkoluulottomasti kasari corsasta uuteen S-mersuun. Kävin tuollaista GLK 300 pre-faceliftiä myös katsomassa ja kokeilemassa, mutta se vanha 3L imusarjaruisku V6 oli vähän laiska, ja sisältä ja ulkoa auto oli vanhan näköinen.

Sori kerkesin jo innostuun "sokkona" osamisen rohkeudesta, mitenkään vähättelemättä sitä mitä vaaditaan hyvän pohjatyönkin jälkeen.
Tsemmpiä ja onne hankkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muuten selvittää miten jaappanin tuonneissa toimii radiot/navit, alle vuoskymmenen vanhoissa kaiketi saa merkkihuollossa päivitettyä eurooppaan aluekoodit, mutta...

Better safe than sorry. :hmm:
 
Ymmärsinkö oikein, autot ei ole napanneet pariinkymeneen vuoteen, ja nyt netti markkinointia katsellut, ja autoa näkemättä Japanista ostamassa.

Siis nyt puhutaan ettei olla edes sitä automallia nähty saati koettu, tai edes jotain sen tapaista.

Olen minä käynyt nyt Tampereen seudulla n:ssä autoliikkeessä 100+ autoa ihmettelemässä. About kaikkia malleja ja merkkejä, uusia ja käytettyjä. Ennakkoluulottomasti kasari corsasta uuteen S-mersuun. Kävin tuollaista GLK 300 pre-faceliftiä myös katsomassa ja kokeilemassa, mutta se vanha 3L imusarjaruisku V6 oli vähän laiska, ja sisältä ja ulkoa auto oli vanhan näköinen.

Selvitin asiaa, ja huomasin, että autosta on tullut 2012 facelift, joka näyttää varsin kivalta sisältä ja ulkoa. Päätin että sellainen sitten saa kelvata.

MPI 3.0L on 231hp/300nm. Tuo suorasuihku 3.5L on 306hp/370nm. Oletan speksien ja 0-100 kiihtyvyyden perusteella, että se on riittävän ripeä minulle. En tarvitse mitään rakettia tai urheiluautoa. Sellainen auto, jolla pystyy ohittamaan muita autoja, ja pysyy muun liikenteen mukana, riittää minulle. Eikä tarvitse miettiä adblue hommia, liata käsiään tankilla, ja kuunnella ajossa työkoneen ääniä.

Kannattaa muuten selvittää miten jaappanin tuonneissa toimii radiot/navit, alle vuoskymmenen vanhoissa kaiketi saa merkkihuollossa päivitettyä eurooppaan aluekoodit, mutta...

Better safe than sorry. :hmm:

Tuossa katsomassani pre-faceliftissä oli tehty asioita, joten softat olivat englanniksi siinä. Oletan että sama onnistuu tähän faceliftiinkin tavalla tai toisella. Ei se välttämättä ilmaista ole, mutta sellaista se on. Jotenkin Euroopan facelift 350 GLK -tarjonta ei innosta. Kaiken lisäksi varmoja ja turvallisia ratkaisuja on kovin tylsä tehdä :cigarbeye:

Auton vikojen ja ongelmien murehtimiseen kannattaa käyttää aikaa vasta sitten, kun auto on pihassa. Kun autoa ei ole, niin ei niitä kuvitteellisia ongelmia kannata sen enempää pohtia.

Edit: Euroopassa facelift tuo hintaan n. 10000€ lisää, vaikka muuten auto olis "sama" eli kilometrit, 3,5L V6 jne. Autokauppias kovasti haasteli, että Japanista tuotuna hintaero ei olisi noin radikaali, joten sieltä voisi teoriassa saada saman verran tai vähemmän ajetun auton, vähemmän ruosteisena. Toki kaikki voi mennä päin helvettiä, ja Venäjäkin voi hyökätä Suomeen vielä tässä jokin päivä, mutta sellaista se on.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki kokeilemani volvot ovat olleet pieniä. Uutta XC90 ja 90 farkkuja myöten. Liitteenä havainnollistava kuva ongelmakohdista. Bemarit ei kiinnosta merkkinä, liian jonnemaine, ja moottoreissa on aina jotain vikaa. Kk laakerit ja muuta kivaa. Talisman on kuvien perusteella liian pieni.

Helpointa on kokeilla elämää Mersun kanssa. Se vaikuttaa sopivalta, speksit ja ulkonäkö sopii. Miksi pitäisi erityisesti vielä lisää vaihtoehtoja etsiä, olen kuitenkin 100+ vaihtoehtoa käynyt jo läpi eri merkkejä ja malleja. Jos mieli muuttuu joskus, niin myy Mersun ja ostaa jotain muuta tilalle.

Tuo tilaussysteemi on omituinen. Myyjä sanoi, että klo 23 ja 06 käydään kauppaa Japanissa. Hän sanoi että klo 22 laittaa ehdokkeja mulle whatsappissa, ja sit pitää päättää tunnin sisään, että mikä kelpaa.

auton_mitat.png

Eikö tuosta selviä laittamalla penkkiä alaspäin ja selkänojaa takakenoon? oletko yli 200cm pitkä?
 
Eikö tuosta selviä laittamalla penkkiä alaspäin ja selkänojaa takakenoon? oletko yli 200cm pitkä?

200cm, ja selkä ja niska ovat kai aika pitkiä. Selkänojaa takakenoon kääntämällä ajoasento menee todella paskaksi, eli se ei ole oikea ratkaisu.

Lopulta Japanissa tuli täydellisen sopiva GLK 350 ilman kattoluukkua vastaan. Sen jälkeen autodiileri totesi, että ei tuo Japanista autoja, sillä rahti ei liiku. Satamat ovat tukossa ja laivoja ei ole. No saatana. Ollaan nyt ilman autoa toistaiseksi, kyllä se pyöräkin kulkee. Takseja saa ja kenties tarvittaessa vuokra-autoakin, tai pakua.
 
21.2. ostettu auto lähtee näillä näkymin 29.4. viimeinkin laivaan, eli ehkä ehtii juuri loppukesän ajoihin :rofl:
 
GLK on mustana ihan hienon näköinen, mutta vaaleat värit ei kyllä siihen sovi, korostaa liikaa kantikkuutta.
 
21.2. ostettu auto lähtee näillä näkymin 29.4. viimeinkin laivaan, eli ehkä ehtii juuri loppukesän ajoihin :rofl:
Jahas, ETA mennyt jo joku aika sitten eikä mitään ole kuulunut autosta. Japaniin laitoin viestiä että näkeekö he missä auto on menossa, upeeta kun seurantamahdollisuus herran vuonna 2022: ei ole :btooth:
 
Jahas, ETA mennyt jo joku aika sitten eikä mitään ole kuulunut autosta. Japaniin laitoin viestiä että näkeekö he missä auto on menossa, upeeta kun seurantamahdollisuus herran vuonna 2022: ei ole :btooth:

Joko menopeli löytyi?

Meillä vaihtui toinen käyttis JDM bussiin (Serena) alkukesästä, mutta sitä ei itse uitettu, kun tarve oli heti :D

Emännälle on tulossa Cube, kesäkuun alussa meni maksu perille ja 29.7 pääsi laivan kyytiin, vielä kiertelee Japanin satamia. Nähtävästi laiva vaihtuu Belgiassa, kun joskus sinne asti selviää.
 
Joko menopeli löytyi?

Meillä vaihtui toinen käyttis JDM bussiin (Serena) alkukesästä, mutta sitä ei itse uitettu, kun tarve oli heti :D

Emännälle on tulossa Cube, kesäkuun alussa meni maksu perille ja 29.7 pääsi laivan kyytiin, vielä kiertelee Japanin satamia. Nähtävästi laiva vaihtuu Belgiassa, kun joskus sinne asti selviää.
Saksassa vissiin odottelee laivan vaihtoa, seuraava mahdollisuus tässä ihan lähipäivinä
 
Saksassa vissiin odottelee laivan vaihtoa, seuraava mahdollisuus tässä ihan lähipäivinä

Varmaan jo tuli? :)

Emännän auto on tänään saapunut Belgiaan ja ensi viikon keskiviikkona jatkaa matkaa Suomeen. Noudettavissa pitäisi olla 20 pv, jos pysyy aikataulussa.
 
Varmaan jo tuli? :)

Emännän auto on tänään saapunut Belgiaan ja ensi viikon keskiviikkona jatkaa matkaa Suomeen. Noudettavissa pitäisi olla 20 pv, jos pysyy aikataulussa.
Joo elokuun tokalla viikolla tuli pikku Suzuki perille Hankoon.
 
Päivitetään nyt tännekin, notta Cube saapui 18.9 ja haettiin se 20.9 ajamalla Hangosta Mäntsälään (kuljetus olisi maksanut n. 150e, joten ei paha olisi sekään ollut).

Lootaan ja koneeseen tuli vaihdettua litkut, vaikka ne kyllä näytti siltä, että ne ei mitenkään kovin vanhat olleet. Jäähdytysnesteitä ei vielä vaihdeltu, mutta kaipa sekin pitää vielä tehdä ennen pakkasia just in case.

Viikon päästä pitäisi mennä kokeilemaan, löytääkö katsuri mitään moitittavaa - ajolleen ainakin on virheetön.

Autoveropäätös tuli eilen ja se oli n. 1200e (olin varautunut suurempaan summaan, kun katsoi viimeaikaisia päätöksiä).

Emäntä on ollut tyytyväinen, joten kaipa ne rahat huonomminkin voisi käyttää.

Edit:

Katsastettu 7.10
Autovero maksettu 7.10
Kilvet haettu 12.10

Vielä ois talvirenkaiden metsästys ja defan asennus ennen ilmojen kylmentymistä :)
 
Viimeksi muokattu:
Mitäpä porukka on mieltä, kehtaako tällästä valokuviota näyttää leimamiehelle? Yllä alkuperäinen ja alla muokattu. Modaus tehty vastaavasti kuin @sellu edellisellä sivulla, tässä tosin rihlattu lasi niin aivan yhtä hyväksi sitä ei tunnu saavan ja aina kun ylös heittävän keilan saa blokattua kokonaan, tuntuu että siihen tulee kauhea pimeä kohta :btooth:
e: ja polttimon kiertämistä kokeilin myös, ei tunnu auttavan sekään, menee vielä enemmän vaan perseelleen.
IMG_20230116_184443.jpg

IMG_20230117_180917.jpg
 
Mitäpä porukka on mieltä, kehtaako tällästä valokuviota näyttää leimamiehelle? Yllä alkuperäinen ja alla muokattu. Modaus tehty vastaavasti kuin @sellu edellisellä sivulla, tässä tosin rihlattu lasi niin aivan yhtä hyväksi sitä ei tunnu saavan ja aina kun ylös heittävän keilan saa blokattua kokonaan, tuntuu että siihen tulee kauhea pimeä kohta :btooth:
e: ja polttimon kiertämistä kokeilin myös, ei tunnu auttavan sekään, menee vielä enemmän vaan perseelleen.
IMG_20230116_184443.jpg

IMG_20230117_180917.jpg
Kannattaa koittaa vähän kaposemmalla peltilärpäkkeellä, esim sellanen jopa polttimoa kapeampi kaista, joka käännetään sinne ylöspäin menevän heiton puolelle. Eiköhän toi tokan kuvan valokuvio nyt lähestulkoon jo leimamiehelle kelpaa jokatapauksessa, mutta parempi se on tietysti omaa käyttömukavuutta ajatellen saada siitä siistimpi.
 
Kannattaa koittaa vähän kaposemmalla peltilärpäkkeellä, esim sellanen jopa polttimoa kapeampi kaista, joka käännetään sinne ylöspäin menevän heiton puolelle. Eiköhän toi tokan kuvan valokuvio nyt lähestulkoon jo leimamiehelle kelpaa jokatapauksessa, mutta parempi se on tietysti omaa käyttömukavuutta ajatellen saada siitä siistimpi.
Joo, kuvassa näkyvä tulos on sellasella ~15mm peltisuikaleella, leveämmällä meni ihan pimeäksi koko keila. Täytyy vielä hiukan testailla ja sit mennä konttorille kokeileen :tup:
 
Onpas hyvä kuvio. On leimailtu selvästi huonommilla ja täysin suorillakin kuvioilla nykyään.

Ammattitaitoinen ja asioista ymmärtävä konttori niin ei ongelmia.
 
Onpas hyvä kuvio. On leimailtu selvästi huonommilla ja täysin suorillakin kuvioilla nykyään.

Ammattitaitoinen ja asioista ymmärtävä konttori niin ei ongelmia.
Vai että oikein hyvä kuvio :lol: no, pitää toiseen umpioon tehdä vastaava ja käydä konttorilla näyttämässä. Muuten kyllä oli oikein asiallista palvelua konttorilla, ei kyselty minkään turhien lappujen perään ja mitat, massat, teho etc saatiin ongelmitta otteelle. Että vinkkinä pirkanmaalla vaikuttaville, ainakin Turtolassa tuntuu onnistuvan niin kuin kuuluukin.
 
Hyvältä näyttää. Polttimoon jos sattuu sormilla koskemaan niin kannattaa putsata. (heijastaa sormenjäljistä)
 
Eihän toi valokuvio nyt mitenkään päin katsottuna näytä hyvältä. Se näyttää siltä, ettei vasempaan yläviistoon ole häikimistä luvassa, mutta käytännön suorituskyky sitten jossain pimeällä maantiellä voi olla vasemman puolen näkyvyyden suhteen aivan paska. Mikäli säätö onnistuu yhtään paremmaksi, niin näkisin vähän lisävaivaa selvittääkseni tuon mahdollisuuden.
 
Mitäpä porukka on mieltä, kehtaako tällästä valokuviota näyttää leimamiehelle? Yllä alkuperäinen ja alla muokattu. Modaus tehty vastaavasti kuin @sellu edellisellä sivulla, tässä tosin rihlattu lasi niin aivan yhtä hyväksi sitä ei tunnu saavan ja aina kun ylös heittävän keilan saa blokattua kokonaan, tuntuu että siihen tulee kauhea pimeä kohta :btooth:
e: ja polttimon kiertämistä kokeilin myös, ei tunnu auttavan sekään, menee vielä enemmän vaan perseelleen.
IMG_20230116_184443.jpg

IMG_20230117_180917.jpg
Mikäs auto tämä on? Itse huomannut että projektorin "silmämunan" vaihto on helpoin tapa ratkaista ongelma jos tämä on mahdollista. Näyttää vähän vanhemmalta polttimolta niin toki hankalampi homma voi olla.
 
Mikäs auto tämä on? Itse huomannut että projektorin "silmämunan" vaihto on helpoin tapa ratkaista ongelma jos tämä on mahdollista. Näyttää vähän vanhemmalta polttimolta niin toki hankalampi homma voi olla.
Susuki Carry, ja tosiaan wanhan liiton H4 heijastinumpio rihlatulla lasilla kyseessä, eli keinot on hiukan vähissä. Toki tuonne lasin sisäpintaan voisi myös vetää maalia tms sopivaan kohtaan niin saisi tarkemmin rajattua, mutta joutuisi purkamaan umpion.
 
Onko suosituksia näistä Japanin "huutokauppa-alustoista" että mitä kannattaisi käyttää? Itse olen katsellut huutokaupattavia autoja getcars.jp ja exportcar.jp, mutta onko näihin sivustoihin luottamista?
 
Täällä oli hyvää juttua asiasta, niin päätinpä oman tapauksen tiimoilta kirjautua myös ja postata asiasta.

Tuli kuukausi sitten ostettua viimein kauan haaveiltu kottero japanista, tradecarview sivustolta. Kauan aikaa tuli selattua kaikkia vaihtoehtoja eri kauppasivuilta, myös huutokauppoja mutta sopiva yksilö lopulta löytyi trade car viewin kautta sellaisen firman ilmoittaman kuin DAISHIN TRADING. Varovana saa tuollakin sivustolla olla, huijareita sieltäkin löytyy. Tietojen googlettelu ja palautteiden lukeminen kertoo toki paljon kauppiaasta.

Auton "tingitty" hinta CIF 4750usd, joka tuli kauppiaalta kun teki inquiryn. 5113$ oli tuon auton hinta rahdin ja laivavakuutuksen kanssa ilmoituksessa. Maksu piti suorittaa Bank Telegraphic Transferilla missä meni muutama päivä ennenkuin myyjä kuittasi maksetuksi, tämä tuli sen päivän valuuttakurssilla maksamaan siis 4442,67€.

Auto kuitattu maksetuksi 5.1.2024
Auto lähti laivalla KOBEsta 31.1.2024

(Tällä hetkellä sijainti Tacoma, USA. (19.2). Menee varmaan vielä hyvä tovi että auto saapuu suomeen, luultavasti vaihtaa vielä laivaakin matkalla, kun ei löydy tietoja että tuo kyseinen laiva ois ikinä suomen lähistöllä käynytkään.)

16.2.2024 oli nyt tullut kauppiaalta tuonne tcv:lle tarvittavien dokumenttien kopiot, eli Invoice, bill of lading ja export certificate. (Muuta ei tarvita? Export certificate oli myös vain japaniksi).

Nyt pitäis kohtapuoliin ilmeisesti maksaa autosta maahantuonnin arvonlisävero, tullaus hoitaa, sitten joskus kun autoa saa hakea satamasta maksaa satamamaksu? Olikos siinä nyt sitten hirveästi muuta. Autoverohakemus jättää siinä vaiheessa kun auton saa käsiin, valokuviomuutos ja konttorille rekisteröintikatsastusta tekemään ja väliaikasia paperikilpiä hakemaan?
 
Muutama tipsi näin 6 autoa tuoneena ja 3 tällä hetkellä Japanin päässä odottaa konttiin pääsyä.

- Jos auto tulee satamaan järkevintä on ajamalla hakea se, eli teippikilvet haet konttorilta runkonumerolla + vakuutuksen otat runkonumerolla ennen satamaan menoa.
- Ennen laivan saapumista saat huolitsijalta sähköpostin jossa tullaukseen tarvittavat tiedot, tämän perusteella teet tullauksen. Automaattisesti generoitu tullauksen luovutuspäätös lähetetään huolitsijalle jolloin voivat luovuttaa (yleensä pitää olla myös kuitti maksetusta satamamaksusta)
- Käyttöönotto ilmoituksen ja autoveroilmoituksen voi tehdä samanapäivänä kun auton hakee niin saa verotusprosessin käyntiin, autoveroilmoituksessa muista mainita että RHD niin saa -15% automaattisen vähennyksen autoveroon.
- Valokuviomuutoksen tekoon on monia tapoja mutta itse tykännyt aina vaihtaa silmämunan, näitä saa esim aliexpress, tämä ehdottomasti kinkkisin osa prosessia jos ei ole harrastuneisuutta
 
Täällä oli hyvää juttua asiasta, niin päätinpä oman tapauksen tiimoilta kirjautua myös ja postata asiasta.

Tuli kuukausi sitten ostettua viimein kauan haaveiltu kottero japanista, tradecarview sivustolta. Kauan aikaa tuli selattua kaikkia vaihtoehtoja eri kauppasivuilta, myös huutokauppoja mutta sopiva yksilö lopulta löytyi trade car viewin kautta sellaisen firman ilmoittaman kuin DAISHIN TRADING. Varovana saa tuollakin sivustolla olla, huijareita sieltäkin löytyy. Tietojen googlettelu ja palautteiden lukeminen kertoo toki paljon kauppiaasta.

Auton "tingitty" hinta CIF 4750usd, joka tuli kauppiaalta kun teki inquiryn. 5113$ oli tuon auton hinta rahdin ja laivavakuutuksen kanssa ilmoituksessa. Maksu piti suorittaa Bank Telegraphic Transferilla missä meni muutama päivä ennenkuin myyjä kuittasi maksetuksi, tämä tuli sen päivän valuuttakurssilla maksamaan siis 4442,67€.

Auto kuitattu maksetuksi 5.1.2024
Auto lähti laivalla KOBEsta 31.1.2024

(Tällä hetkellä sijainti Tacoma, USA. (19.2). Menee varmaan vielä hyvä tovi että auto saapuu suomeen, luultavasti vaihtaa vielä laivaakin matkalla, kun ei löydy tietoja että tuo kyseinen laiva ois ikinä suomen lähistöllä käynytkään.)

16.2.2024 oli nyt tullut kauppiaalta tuonne tcv:lle tarvittavien dokumenttien kopiot, eli Invoice, bill of lading ja export certificate. (Muuta ei tarvita? Export certificate oli myös vain japaniksi).

Nyt pitäis kohtapuoliin ilmeisesti maksaa autosta maahantuonnin arvonlisävero, tullaus hoitaa, sitten joskus kun autoa saa hakea satamasta maksaa satamamaksu? Olikos siinä nyt sitten hirveästi muuta. Autoverohakemus jättää siinä vaiheessa kun auton saa käsiin, valokuviomuutos ja konttorille rekisteröintikatsastusta tekemään ja väliaikasia paperikilpiä hakemaan?

Meillä auto vaihtoi laivaa muistaakseni hollannissa, euroopassa kuitenkin :D

Kuten tuossa olikin, niin verollisesta käytöstä ilmoitus verottajalle ja konttorilta 3kk puuhakilvet. Valomuutoksen voi tehdä monella tapaa, jos ei itse osaa/jaksa, niin BMMyynti Mäntsälässä tekee korvausta vastaan.
 
Muutama tipsi näin 6 autoa tuoneena ja 3 tällä hetkellä Japanin päässä odottaa konttiin pääsyä.

Mitä huutokauppa-alustaa olet käyttänyt, olettaen että olet huutokaupasta ostanut? Itseäni hirvittää ajatus laittaa iso raha maailmalle tuntematta yhtään palveluntarjoajaa.
 
Huutokaupasta ei voi itse huutaa autoa vaan tarvitsee välittäjän. Suosittelut jpc tradelle.
 
JPC Tradea käyttänyt, tässä sama kaveri heiltä hoitaa ilmeisesti kaikki pohjoismaat tms, en viitti toisen nimeä tähän laittaa mutta herra "LAS" on ollut kontaktina jo monta vuotta. Yksi auto tuli myös SBT Japan kautta mutta tässä alkoi vänkätys hinnasta jälkikäteen (kulujen osalta) niin en sitten viitsinyt uudelleen käyttää ja palasin JPC asiakkaaksi kun kaikki toiminut niiden kanssa hyvin. Rahat vaan WISE palvelulle siirtoon kyllä se auto sieltä tulee :) (ainakin jos ei Aasiassa ala sota ;)).
 
RORO ollut jo pari vuotta tosi kallis kun koronan tullen romuttivat "ylimääräistä" kapasiteettia ja sitten tulikin kapasiteettipula, nämä käytettyjen autojen export myyjät eivät ole laivaan jonossa ensimmäisenä vaan lähinnä saavat hajapaikkoja jos isoilta autotehtailta jää tilaa laivoihin. Konttilla tulleet viimeiset 2 autoa (2 eri kertaa), kontin haasteena purku (kallista) ja jos yhden auton ostaa nii pitää saada kaveri konttiin sillä kontti on käsittääkseni aina yhden vastaanottajan nimissä. Hinnat ja rahtiajat molemmat nousseet Huthien takia.
 
RORO ollut jo pari vuotta tosi kallis kun koronan tullen romuttivat "ylimääräistä" kapasiteettia ja sitten tulikin kapasiteettipula, nämä käytettyjen autojen export myyjät eivät ole laivaan jonossa ensimmäisenä vaan lähinnä saavat hajapaikkoja jos isoilta autotehtailta jää tilaa laivoihin. Konttilla tulleet viimeiset 2 autoa (2 eri kertaa), kontin haasteena purku (kallista) ja jos yhden auton ostaa nii pitää saada kaveri konttiin sillä kontti on käsittääkseni aina yhden vastaanottajan nimissä. Hinnat ja rahtiajat molemmat nousseet Huthien takia.

Onko tuoretta tietoa mitä kontti Japanista kahdelle autolle maksaa? Ja vinkkejä luotettavista huutokauppa-alustoista otetaan myös vastaan.
 
Oman auton pitäs olla näillä näppäimillä suomessa, papereissa luki että zeebruggessa purku joten siellä vaihtanee laivaa johonkin jolla tulee sitten suomeen mutta siitä tai sen rahtaajasta ei ole tietoa ainakaan vielä. Nyt on noi ahtaajien lakot päällänsä, mutta roro aluksia näkyy jonkun verran käyvän tuolla hangossa. Vaikuttaakohan kyseinen lakko tuon auton saamiseen vai onko noiden autolastien purkajille ja luovuttajille yleensä eri tahot?
 
Oman auton pitäs olla näillä näppäimillä suomessa, papereissa luki että zeebruggessa purku joten siellä vaihtanee laivaa johonkin jolla tulee sitten suomeen mutta siitä tai sen rahtaajasta ei ole tietoa ainakaan vielä. Nyt on noi ahtaajien lakot päällänsä, mutta roro aluksia näkyy jonkun verran käyvän tuolla hangossa. Vaikuttaakohan kyseinen lakko tuon auton saamiseen vai onko noiden autolastien purkajille ja luovuttajille yleensä eri tahot?

Viktor Ek melko varmasti hoitaa täällä päässä, ainakin meillä. Voit kysellä sieltä runkonumerolla ja muilla saatavilla olevilla tiedoilla, milloin on tulossa yms :)
 
Onko kellään kokemusta projektorivalon muutoksesta ja mitä katsastusmies hyväksyy?

Tulipahan uitettua itsellekin kesäharraste. Elikkäs autoksi valikoitui UCF30 Celsior vuosimallia 2004, tänään tallilla ihmetellyt valoja: kuvio heittää keskeltä hieman ylös, eli vastaantulijan silmään. Riittääkö että projektorin sisällä olevan varjostimen korvaan toisin päin olevalla? Lisäharmia saattaa aiheuttaa kun projektoreissa on moottorit mitkä kääntää valoa ratin mukana 😄
 
@slassi mikä sai tuomaan nimenomaan Celsiorin? Eikös noita ole Euroopassa ihan suhteellisen hyvin tarjolla ihan Euroversionakin? Olen itselleni himoinnut jossain kohtaa tuollaista käyttikseksi, mutta jäänyt sitten aina syystä tai toisesta ostamatta, vaikka eivät enää hinnan kiroissa ole.

Ts. saavuttaako tuomalla hintaetua, vai ostitko vain ruosteettoman kopan takia? Kuitenkin jonkin verran pakko laskea sille miinusta että Celsioria ei LHD:nä löydy japanista millään. Itse olen aina ajatellut että jos Japseista jonkun tsunamivehkeen toisi, niin ehkä kuitekin sellaisen mistä ei ole LHD versiota.
 
Onko kellään kokemusta projektorivalon muutoksesta ja mitä katsastusmies hyväksyy?

Tulipahan uitettua itsellekin kesäharraste. Elikkäs autoksi valikoitui UCF30 Celsior vuosimallia 2004, tänään tallilla ihmetellyt valoja: kuvio heittää keskeltä hieman ylös, eli vastaantulijan silmään. Riittääkö että projektorin sisällä olevan varjostimen korvaan toisin päin olevalla? Lisäharmia saattaa aiheuttaa kun projektoreissa on moottorit mitkä kääntää valoa ratin mukana 😄
korvaat vaan sen kokonaan uudella silmämunalla, sovitat pulteilla tms kiinni vanhaan runkoon niin kääntyy kuin ennenkin valot ratin mukana
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom