Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
513
En löytänyt täältä vielä auton uittamisesta ketjua, joten tehdään semmoinen.

Ensimmäistä kertaa ostin auton (Nissan Cube) Japanista, joka on tällä hetkellä matkalla Suomeen. Käytin Japanin päädyssä olevaa "välityspalvelua" nimeltä goo-net-exchange, joka hoitaa auton oston ja rahdin hankoon. Käsittääkseni auto kannattaisi ostaa huutokaupasta, mutta näin en tällä kertaa tehnyt.

Kommentoikaa ketjuun omakohtasia kokemuksia ja vinkit on tervetulleita mm valojen suhteen.

Päivittelen tänne kunhan edistystä tapahtuu.

0902759A30201029W00101.jpg
 
Mitä meinasit tehdä valoille?

Noissa kun valokeilat on suunnattu ihan päin seiniä suomalaista oikealla kaistalla ajamista silmällä pitäen. Onko tarjolla jotain ongelman korjaavia jälkiasennussarjoja vai meinasitko vaan sokaista vastaantulijat ajaessasi?
 
Joissain tapauksissa umpiot pystyy purkamaan ja vaihtamaan heijastimet puolelta toiselle, jolloin valokuvio ei ole välttämättä aivan täydellinen, mutta sen ei pitäisi häiritä vastaantulijoita.

Eräissä autoissa ( ainakin brittien markkinoille tarkoitetuissa ) on myös valmiina ns. vasemmanpuoleisen liikenteen varjostin, eli pieni peltilätkä, joka voidaan kääntää vasemmanpuoleisen umpion sisään valon eteen ja näin estää vastaantulijoiden häikäistyminen.

Kumpikaan keino ei kyllä heti kelpaa katsastuksessa, mutta onhan noihin japanin tuonteihin tehty katsastuvaloja esimerkiksi 2 koppaisen golfin ajovaloista ja vanerista.

Yhteen autoon olen tehnyt heijastimien käännön ja kaksi kertaa kävi sen kanssa siten, että valoista tuli hylsy ainoastaan sen perusteella, että valojen plakaatissa luki RHD.
Kummallakin kerralla sain kyllä leiman, kun sanoin asiasta katsurille ja katsuri totesi mittaamalla valokuvion olevan kunnossa.
 
Mulla kanssa tulossa laatikko japanista.
VAbMn2JsR2KiL6F7TyhATgmB8VG6sWxuWmAS9CsDoTIosc.jpg
Toyota BB 1.3 4wd 2008
Pitäis huomenna olla kotosalla kun olin laiska ja otin kuljetuksella.
Ei jaksanu lähtee hankoon 400km suuntaansa, varsinkin kun tuossa kikottimessa kesärenkaat alla.

Tuo tuli huutokaupasta SBTjapan:in agenttia käyttämällä.
Oli aika kivuton kokemus, itse katoin auton mitä huudetaan ja annoin kattorajan paljon saa huutaa.
Sitten kun osui huutokohdalleen maksoin vain auton ja SBT palkkion. SBT hoiti laivauksen ja rahdin maksoin vasta suomen päässä. (SBT mukaan näin tulee halvemmaksi)

Suomen päässä sitten maksoin rahdin ja annoin myös huolinta yhtiön hoitaa tullauksen koska olin taas laiska. :rofl2:

Ite ainakin tiedän useamman japanin tuonnin josta nuo valot on ihan orkkis umpioista muokkaamalla tehty.
Polttimoita kääntämällä, peittämällä kuviota jne. (joskus jos orkkisena projektori valot saattaa käydä tuuri ja siellä vipu joka kääntää kuvion)
Toinen helppo on upottaa orkkis umpioon projektori.

Täytyy päivitellä kunhan saan tuon käsiini ja kerkeää perehtymään noihin valoihin miten nuo saa tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä meinasit tehdä valoille?

Noissa kun valokeilat on suunnattu ihan päin seiniä suomalaista oikealla kaistalla ajamista silmällä pitäen. Onko tarjolla jotain ongelman korjaavia jälkiasennussarjoja vai meinasitko vaan sokaista vastaantulijat ajaessasi?
EU/US mallin umpioiden osto, 2-vaihtoehtona projektorit ja viimeisenä valokuvion kääntö, mistä itsellä ei ole hajua.

Pitäis huomenna olla kotosalla kun olin laiska ja otin kuljetuksella.
Ei jaksanu lähtee hankoon 400km suuntaansa, varsinkin kun tuossa kikottimessa kesärenkaat alla.

Paljonko makso kuljetus paikkakunnalle? @Subv1sa
 
Viimeksi muokattu:
DOT hyväksytytkin tietääkseni kelpaa nykyään jos valokuvio on edes suora. Ei tarvitse olla siis varsinainen LHD kuvio.
Yhdessä Mersussa joka oli alkujaan Japanista oli ihan mittaristossa valikko josta sai valittua LHD / RHD kuvion, kyseessä oli muistaakseni ILS Ledit.
Bemareissa ja Mersuissa on tietääkseni monissa vipu jolla vain muutetaan valokuvion kätisyys.
 
Paljos noissa nykyään on rahdit kun on puhuttu että koronan takia olisi rahtikustannukset nousseet?
 
Mikä on suurin hyöty laivata tuollainen kuutio tänne, vai mikä noissa kiinnostaa? Hinta?
En ole ikinä tuollaisessa edes ollut kyydissä, niin en osaa sanoa millaisia autoja. Kun useimmiten kuitenkin ulkomailta tuodaan jotain vähän kalliimpaa ja tehokkaampaa autoa.
 
Mikä on suurin hyöty laivata tuollainen kuutio tänne, vai mikä noissa kiinnostaa? Hinta?
En ole ikinä tuollaisessa edes ollut kyydissä, niin en osaa sanoa millaisia autoja. Kun useimmiten kuitenkin ulkomailta tuodaan jotain vähän kalliimpaa ja tehokkaampaa autoa.
Erikoisuus? Japanissa kun on paljon malleja, joita ei ole koskaan Eurooppaan myyty. Ainoa tapa siis saada tollainen on ostaa Japanista?
 
Mikä on suurin hyöty laivata tuollainen kuutio tänne, vai mikä noissa kiinnostaa? Hinta?
En ole ikinä tuollaisessa edes ollut kyydissä, niin en osaa sanoa millaisia autoja. Kun useimmiten kuitenkin ulkomailta tuodaan jotain vähän kalliimpaa ja tehokkaampaa autoa.

Erikoisuus, erilaisuus ja yleensä hyvä kunto noissa japanin tuonneissa taitaa olla syynä.

Halvempia, tavallisempia ja ei niin tehokkaita autojakin tuodaan maahan, mutta niitä ei kannata uittaa japanista asti, vaan noutaa viro/ruotsi/saksa akselilta.
Toki japanin tuonnit ovat yleensä paremmassa kunnossa, jolloin uittaminen saattaa olla "järkevää" hyväkuntoisen auton saamiseksi.

Taloudellisesti esimerkiksi saksalaisen perusauton uittamisessa japanista ei ole järkeä, jos vertaa siihen että sen hakee saksasta tai ruotsista.
Harvinaisemmat ja tehokkaammat autot sitten erikseen.

Yksi samoilla työmailla liikkunut tuttu uitti jokunen vuosi sitten 2007 mallisen mersun CLS 55 AMG:n, jolla oli ajettu japanissa ainoastaan 43 tkm ja kunto oli käytännössä uutta vastaava.
Oli tietenkin vasemman puoleisella ohjauksella ja kaikkine kuluineen jopa halvempi, kuin vastaavan kuntoiset ja vastaavilla kilometreillä olevat autot saksassa.
 
Oon ite pitkään harrastellut myös japseja. Aika perushommaa valokuvion käännössä on istuttaa projektori sinne umpioon, mutta myös sellaista oon nähnyt ja kuullut, että heijastinmallin valoissa sitä heijastinpintaa itsessään muutetaan esimerkiksi mataksi paikoin, jotta se vasemmalle menevä yläheitto saadaan kumottua.
 
Itse ratkaisin valoasian yksinkertaisesti vaihtamalla umpiot RHD>LHD, auto oli Ls400. 400e maksoi uudet ihan merkkiliikkeessä.
 
Itseäkin kiinnostaisi kovasti tämä Japanin tuonti, mutta kauanko siinä mahtaa kestää. Jos nyt tänään ostaisi auton, niin milloin sen saa suomeen asti, 3kk päästä? Käsittääkseni siinä kestää aikansa, kun auto tulee laivattuna esim Hankoon.
 
Kysäsin yhdeltä kaverilta, niin suhteellisen yleinen ratkaisu tollasen heijastinumpion valokuvion kääntöön on tehdä sinne polttimon aukkoon peitelevy metallilevystä, joka estää valon heijastumisen vasemmalle ylös. Käytännössä homma menee niin, että esim kaljatölkistä tms ohkasesta alumiinista tehdään sellanen päästään pyöristetty suippo osa joka sitten taivutetaan kaarelle, jotta tuo saadaan kärki edellä työnnettyä sinne polttimon reikään siten, että se muoto noudattelee sitä polttimon reijän reunaa. Ideana siis saada tollasella vaan estettyä pitkittäismallisesta polttimosta lähtevät valonsäteet, jottei sellasiin kohtiin umpion peiliä osu valoa, joka heijastuisi ei-haluttuun suuntaan eli vasemmalle ylös. Vaatii varmaan vähän trial and erroria, mutta suht yksinkertainen kikka.
 
Yksi samoilla työmailla liikkunut tuttu uitti jokunen vuosi sitten 2007 mallisen mersun CLS 55 AMG:n, jolla oli ajettu japanissa ainoastaan 43 tkm ja kunto oli käytännössä uutta vastaava.
Oli tietenkin vasemman puoleisella ohjauksella ja kaikkine kuluineen jopa halvempi, kuin vastaavan kuntoiset ja vastaavilla kilometreillä olevat autot saksassa.
En nyt tiedä onko se niin "tietenkin" vasemmanpuoleisella ohjauksella, tosin en nyt ole ihan varma kummalla puolella sen tarkotat olevan, tuosta ymmärtää että tarkoitat että ohjauspyörä auton vasemmalla puolella kuten suomessa yleensä, eikä vasemmanpuoleiselle liikenteelle tarkoitetusti oikealla puolella.

Käsittääkseni Japanissa on kuitenkin melko paljon ulkomailta tuotuja erikoisempia autoja jotka ovat sikäläisittäin vääränpuoleisella ohjauksella. Se on kai jokin "juttu" että se ratti on väärällä puolella.
 
Aika paljon siellä on Euroautoja vasemman puolen ohjauksella. "Tietenkin" taisi viitata lähinnä siihen että miksi uittaa sieltä RHD Euro kun LHD versioitakin on tarjolla. Kyllähän niitä E39 bemareita on välillä näkynyt nettiautossa joista hiukan paistaa läpi että on tullut vahingossa huudettua LHD autoa ja nyt myydään halvalla seuraavan ostoksen alta pois. Paljon yleisempää on kuitenkin tosiaan niitä LHD Euroja sieltä ostella ja uittaa.
 
Ja vähän ajettuja ja ruosteettomia, tosin ruuhkassa on varmaan pyöritty sitten viimeisen päälle.
 
Mulla oli kouluaikoina paljon ulkomaalaisia luokalla kun siellä suurin osa oli vaihtareita eri maista. Yksi Japsityttö kertoi että heillä on auto jolla nimenomaan lähdetään ajamaan kun halutaan. Kaupunki oli muistaakseni Kitakyushu ja ilmeisesti jopa sellaisessa "pikkukaupungissa" oli päivän homma lähteä autoreissulle koska ruuhkaa on niin perkuleesti. Autolla ajeltiin siis kuukauden parin välein ja ilmeisesti silloin kun ajettiin niin ajo oli vähän enemmän "spirited" kuin normi työmatkan ajaminen. Hauska muisto joka tuli mieleen kun tuosta ruuhkasta höpisit.
 
En nyt tiedä onko se niin "tietenkin" vasemmanpuoleisella ohjauksella, tosin en nyt ole ihan varma kummalla puolella sen tarkotat olevan, tuosta ymmärtää että tarkoitat että ohjauspyörä auton vasemmalla puolella kuten suomessa yleensä, eikä vasemmanpuoleiselle liikenteelle tarkoitetusti oikealla puolella.

Käsittääkseni Japanissa on kuitenkin melko paljon ulkomailta tuotuja erikoisempia autoja jotka ovat sikäläisittäin vääränpuoleisella ohjauksella. Se on kai jokin "juttu" että se ratti on väärällä puolella.

Tarkoitin, että ratti on vasemmalla puolella ja auto on näin ollen tarkoitettu oikeanpuoleiseen liikenteeseen, kuten useimmissa maissa, eikä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, kuten japanissa.
Japanissa kaikkissa ns. paremmissa tuontiautoissa ratti on vasemmalla, "juttu" on kait sama, kuin täällä japanista uitettujen autojen kanssa, joissa ratin pitää olla oikealla.
 
Paljonko makso kuljetus paikkakunnalle? @Subv1sa

Tohonkin näköjään unohtanu vastata. :rofl2:
188€ maksoi kuljetus n.400km.


Tämäkin katiska nyt rekisteröinti katsastettu.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzphoto_2021-02-24_13-19-59.jpg

Heittämällä meni läpi ilman huomautuksia.
Valot muokattu itse H4 polttimoita kääntämällä että ei häikäise.

Nyt vaan odotellaan verotuspäätöstä ja haetaan sitten kilvet.
 
Huolitsijana toimi mulla Victor Ek ja ne hoiti mulle kuljetuksen autolinkillä.

Mäkin sain jo kilvet tohon omaan kikottimeen kun verotuspäätös tuli kuukaudessa. Yllättävän nopeaa oli nyt.
(Suomeen saapuvan laivan tulotiedot)

"FIGARO" V.PF108 (ARMACUP)
Mistäköhän nuo tulotiedot näkee? Vai meinaako samaa asiaa kun schedule.
 
(Suomeen saapuvan laivan tulotiedot)

"FIGARO" V.PF108 (ARMACUP)
Mistäköhän nuo tulotiedot näkee? Vai meinaako samaa asiaa kun schedule.
En osaa kyl yhtään sanoa.
Ite seurailin kännykkäsoftalla (ship info) missä laivat menee kun päivitty useemmin ja tarkemmin kuin nettisivut.
Englannissa oli itellä laivan vaihto ja sinne saapumisen jälkeen ei tullu mitään infoa kuin pari päivää ennen kuin saapui suomeen.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni Japanissa on kuitenkin melko paljon ulkomailta tuotuja erikoisempia autoja jotka ovat sikäläisittäin vääränpuoleisella ohjauksella. Se on kai jokin "juttu" että se ratti on väärällä puolella.

Tai sitten se juttu on että kyseisiä malleja ei ole tehty vääränpuoleisella ohjauksella. Ainakin C4 Vette mikä mulla oli ja joka oli aloittanut taipaleensa Japanista oli sellainen että niitä ei ole tehty kuin yhtä versiota. Voi tietysti olla että joukossa on samaa kuin Suomessakin, ostetaan auto jossa ratti väärällä puolella koska se on halvempi

Tuo Vette oli saanut uutta maalia pintaan, auton tuonut ja kaupannut jobbari sanoi että voipi johtua siitä että saasteiden takia siellä on happamat sateet joiden takia maalipinta menee huonoksi. Onko siinä mitään perää?
 
En osaa kyl yhtään sanoa.
Ite seurailin kännykkäsoftalla (ship info) missä laivat menee kun päivitty useemmin ja tarkemmin kuin nettisivut.
Englannissa oli itellä laivan vaihto ja sinne saapumisen jälkeen ei tullu mitään infoa kuin pari päivää ennen kuin saapui suomeen.
Kysäsin huolintayhtiöltä ja juurikin näin että tiedot saa laivan agentilta paripv ennen saapumista.
 
Auto saapuu hangon satamaan 9.5, ja noutamaan pääsee 10.5. :btooth: Kuljetuksen otin kotiovelle ja hintaa tuli 212€.

@Subv1sa
Mitä lippulappusia tarttes rekisteröintiin? Pitääkö vastaavustodistus vielä olla.
 
Viimeksi muokattu:
Auto saapuu hangon satamaan 9.5, ja noutamaan pääsee 10.5. :btooth: Kuljetuksen otin kotiovelle ja hintaa tuli 212€.
Kelasin läpi ketju,
212€ Hangosta jonnekkin päin Suomea lisäkustannus, ja ne Japanin pään kulut + laivarahdit erikseen, paljonko siis yhteensä ?
 
Kelasin läpi ketju,
212€ Hangosta jonnekkin päin Suomea lisäkustannus, ja ne Japanin pään kulut + laivarahdit erikseen, paljonko siis yhteensä ?
Auto+rahti hankoon 3793€, muistaakseni rahdin osuus oli luokkaa 9-1000€. Hanko-Joensuu 212€

Lisään aloituspostaukseen kaikki kulut, kunhan saan auton kilpiin asti.
 
Auto saapuu hangon satamaan 9.5, ja noutamaan pääsee 10.5. :btooth: Kuljetuksen otin kotiovelle ja hintaa tuli 212€.

@Subv1sa
Mitä lippulappusia tarttes rekisteröintiin? Pitääkö vastaavustodistus vielä olla.
Ei mulla ollu ku japanista tulleet "rekisteriotteet"
Vastaavuustodistuksia ei enää tarvita.
 
Auto saapui, ja hain siirtokilvet.
1hEAw7D.jpg

Kulut tähän asti.
Auto + kuljetus hankoon = 3793,49€

(Tulli = 362,86€
Maahantuonnin ALV = 957,96€
Huolintapalkkio = 80€ +alv24 = 99,20€
Rahti (Hanko - Joensuu) 212€ +alv = 262,88€
Satamamaksu = 150,44€
Siirtokilvet 13,70€
yht = 1847,34€)

Kokonaiskulut tähän mennessä 5640,83€. Päälle tulee vielä autovero ja ensirekisteröinti, autovero luokkaa 1200-1450€ ja rekisteröinti 150-250?
 
Kyllähän se tiedossa oli että kuluja tulee, mutta on se jotenkin härskiä että käytännössä toisen auton verran joutuu maksamaan kulua että autolla saa laillisesti täällä ajaa. Ilmankos näistäkin kiuluista pyydellään täällä niin kovia hintoja.
 
On kyllä persoonallisen näköinen vessa tuo Cube. :)

Ajo-ominaisuudet ei liene jo järjettömän aerodynaamikan vuoksi erityisen hyvät?
 
On kyllä persoonallisen näköinen vessa tuo Cube. :)

Ajo-ominaisuudet ei liene jo järjettömän aerodynaamikan vuoksi erityisen hyvät?
Joo ei tuota oikein moottoritielle oo tehty :btooth:

@bubbana
Se on rahaa vaan. Saapahan vastineeksi niin perkeleen ruman auton ettei heti tule samanlaista vastaan!

Pari vuotta sitten näin tuommosen cuben liikenteessä, ja aattelin että ompas helvetin ruma auto. :cigarbeye: Nyt sitten löytyy pihasta semmonen. :hungry:
 
Kyllähän se tiedossa oli että kuluja tulee, mutta on se jotenkin härskiä että käytännössä toisen auton verran joutuu maksamaan kulua että autolla saa laillisesti täällä ajaa. Ilmankos näistäkin kiuluista pyydellään täällä niin kovia hintoja.
n. 5600 ovelle tuotuna, jos laillisesti ajamiseen tarvitaan lisää vajaa 2000€ , sis autoverotus, rekisteröinti, siirtokilvet. n. 35% lisää. (jos tuon atuoverotuksen tässä laskit lailliseen täällä että saa ajella laillisesti tiellä)

Jos vertaa siihen millärahalla jostain Tokiolaisesta romiksesta saa auton, ja ajelisi sen itse kotiin, niin no.
 
n. 5600 ovelle tuotuna, jos laillisesti ajamiseen tarvitaan lisää vajaa 2000€ , sis autoverotus, rekisteröinti, siirtokilvet. n. 35% lisää. (jos tuon atuoverotuksen tässä laskit lailliseen täällä että saa ajella laillisesti tiellä)

Jos vertaa siihen millärahalla jostain Tokiolaisesta romiksesta saa auton, ja ajelisi sen itse kotiin, niin no.

Jos auto tulee Hankoon asti pyöreästi 3800 eurolla ja siihen päälle tulee saman verran tulleja / alveja / autoveroa sekä jotain rahti ja rekisteröintikuluja, niin onhan sen aika paljon.
 
Jos auto tulee Hankoon asti pyöreästi 3800 eurolla ja siihen päälle tulee saman verran tulleja / alveja / autoveroa sekä jotain rahti ja rekisteröintikuluja, niin onhan sen aika paljon.
ALVia en nyt tuohon laskisi, se on sen kuluttajan vero (siirettyvero mikä maksetaan vasta kun sitä rahaa käytetään). Tulli on tulli, eikä sekään taida riippua ottaako sen auton tieliikenne käyttöön (oleten näin). Autovero (jos kai nykyään osa ALVia korvaava), rekisteröinti, kilvet mitä nyt oli, niin tarvii jos tielle haluaa.

Aika paljon työtä ja rahtaamista, ne toki vähän maksavissa autoissa isoja.

Tietenkin jos verotonta hintaa vertaa verolliseen, niin onhan se ero iso.
 
ALVia en nyt tuohon laskisi, se on sen kuluttajan vero (siirettyvero mikä maksetaan vasta kun sitä rahaa käytetään). Tulli on tulli, eikä sekään taida riippua ottaako sen auton tieliikenne käyttöön (oleten näin). Autovero (jos kai nykyään osa ALVia korvaava), rekisteröinti, kilvet mitä nyt oli, niin tarvii jos tielle haluaa.

Aika paljon työtä ja rahtaamista, ne toki vähän maksavissa autoissa isoja.

Tietenkin jos verotonta hintaa vertaa verolliseen, niin onhan se ero iso.
'

Onhan tuollainen 38% autovero ja 9,5% tulli aika älytöntä rahastusta valtion puolelta, alvi kantaakin olisi syytä alentaa vaikka 4-5 prosenttia.

Eikös siinä käynyt niin että autoverosta ei nykyään makseta ALVia, aiempi ALV osuus leivottiin itseveroon. (liittyy EU käytettyjen tuontiin)

Ei, verosta ei makseta enää veroa, vaikka se sosialistin ja verovirkailijan märkä uni onkin.

EU tuomioistuin kielsi Suomea perimästä autoverosta arvonlisäveroa, koska tavaran vapaata liikkuvuutta rajoittavasta verosta ( autovero ) arvonlisäveron periminen oli yksinkertaisesti EU:n sopimuksia vastaan.

Valtio ei tätä hyväksynyt, vaan käski tullia jatkamaan alvien perimistä EU tuomioistuimen päätöksen jälkeen ja lopetti käytännön ja maksoi perityt verot takaisin vasta, kun EU tuomioistuin oli antanut asiasta uuden päätöksen ja uhkasakon valtiolle.
 
Oletko ihan varma ?
Valmiste ym veroista luonollisesti maksetaan ALV, siinä ei ihmeellistä.

Autoveron kohdalla käytäntöä jouduttiin muuttamaan käytettyjen autojen EU tuonnintakia, koska silloin ALVie ei voinut aina periä, viittaamiesi sisämarkkina kuvioiden takia.

Ja muistelen että nimenomaan tuon takia se ALV osuus leivottiin siihen autoveroon (veroa korotettiin). Eli veronmaksajat oli häviäjiä. (Eli joutuivat maksamaan suurinpiirtein saman rahamäärän, mutta ALVin osuus pieneni)
 
Ja muistelen että nimenomaan tuon takia se ALV osuus leivottiin siihen autoveroon (veroa korotettiin). Eli veronmaksajat oli häviäjiä. (Eli joutuivat maksamaan suurinpiirtein saman rahamäärän, mutta ALVin osuus pieneni)

Tästä on seurauksena se, että on erinäisiä vuosilukuja, jotka on syytä pitää mielessä käytettyä autoa tuodessa. Isoja muutoksia on CO2-pohjainen autovero 2008 alkaen, tähän tehty elv-korotus 1.4.2009 ja autoveron alennus 1.4.2012 alkaen.

Ilmeisesti nykyään verrataan kaikkia taulukoita käyttöönottopäivästä lähtien ja valitaan pienin prosentti?
 
Oletko ihan varma ?
Valmiste ym veroista luonollisesti maksetaan ALV, siinä ei ihmeellistä.

Autoveron kohdalla käytäntöä jouduttiin muuttamaan käytettyjen autojen EU tuonnintakia, koska silloin ALVie ei voinut aina periä, viittaamiesi sisämarkkina kuvioiden takia.

Ja muistelen että nimenomaan tuon takia se ALV osuus leivottiin siihen autoveroon (veroa korotettiin). Eli veronmaksajat oli häviäjiä. (Eli joutuivat maksamaan suurinpiirtein saman rahamäärän, mutta ALVin osuus pieneni)

Olen, EU tuomioistuin kielsi nimenomaan ALV perimisen autoverosta ( ja valtio yritti ELV kikkailuja, ennen kuin sai taas näpeilleen EU tuomioistuimessa ), koska kyseessä on jo lähtökohtaisesti EU:n perussopimuksen vastainen tavaran vapaata liikkuvuutta haittaava kansallinen vero, josta EU on käskenyt luopumaan.

Autoveroa ei korotettu, koska se olisi vaikuttanut myös uusien autojen hintoihin, valtiohan halusi näillä kikkailuillaan suitsia käytettyjen autojen tuontia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 012
Viestejä
4 529 415
Jäsenet
74 732
Uusin jäsen
jensensei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom