Auton tuonti EU:n ulkopuolelta (Japani, USA yms.)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sellu
  • Aloitettu Aloitettu
Millanen tuo tarra niinkun konkreettisesti on ja mitä virkaa sellasen liimaamisella autoon on jos se tieto laitetaan kuitenkin sinne rekisteriotteelle?
Teettää sellaisen tarran kuin katsuri vaatii tilaa esim captain stickeristä tai käy jossain paikallisessa mainosteippifirmassa tekemässä. Omassa tarrassani lukee vain massat ja runkonumero.

Tyyliin:
"
Toyota Camry
8458971298-34597
2045 kg
1700 kg
1. 1050 kg
2. 950 kg

"
Pyytää valkoisella tekstillä mustalle pohjalle ja sen kokoisena että sopii oven sisäreunukseen liimaamaan eli jtn 5x10cm riippuen toki vähän autosta. Mitä virkaa sillä on kun tiedot ovat kuitenkin otteella, jaa-a, tarraa katsuri vaatii niin tarra on tehtävä :hmm: Tätä ei tosiaan silloin kun ensimmäisen auton tilasin vaadittu mutta viime vuosina on järjestäänkin pyydetty. Menisin suoraan leimalle ilman tarraa ja pyytäisin sitten tiedot mitä tarrassa pitää lukea ja tämän jälkeen kilpiin.
 
Viralliset maahantuojat aika nihkeästi antavat mitään lappuja näihin harmaatuonti autoihin. Ei heillä ole oikein mitään intressiä palvella näitä omatoimituojia. Olen yhteen JDM autoon saanut vetomassan juurikin niin että laittanut yleiseen ns. massatarraan mikä pitää tilata niin vielä vetomassan tiedot. Käytin vain tietona vastaavan euromallin massoja.
Tässäkin on eroja.
Mustangista puuttui tuo tarra oven sisältä. Jyväskylän Käyttöautolle kyselyä ja hehän mieluusti hommasivat uuden. Tosin Ford on tässä muutenkin omaa luokkaansa ja sitä oikeasti kiinnostaa kaikki asiakkaat, siitä heille pisteet.

Itse aion kanssa ehdottaa tuota tieliikennelaki 152 pykälää, mutta pikaisella katsomisella siinä puhuttiin enemmänkin raskaan kaluston ajoneuvoista. En tiedä, taipuuko se sitten henkilöautoihinkin.
 
Sen tarran voi ihan itse tulostaa ja lyödä vaikka kontaktimuovilla palan paperia ovenkarmiin.
 
Tässäkin on eroja.
Mustangista puuttui tuo tarra oven sisältä. Jyväskylän Käyttöautolle kyselyä ja hehän mieluusti hommasivat uuden. Tosin Ford on tässä muutenkin omaa luokkaansa ja sitä oikeasti kiinnostaa kaikki asiakkaat, siitä heille pisteet.

Itse aion kanssa ehdottaa tuota tieliikennelaki 152 pykälää, mutta pikaisella katsomisella siinä puhuttiin enemmänkin raskaan kaluston ajoneuvoista. En tiedä, taipuuko se sitten henkilöautoihinkin.
Mistä päättelet että koskisi vain raskaan kaluston ajoneuvoja? Siellä puhutaan autosta/ajoneuvosta ja ottaen huomioon että osassa kohdista mainitaan maksimissaan 3500kg painoisesta autosta, ei kovin raskaasta ajoneuvosta voi olla kyse. Henkilöauto on auto/ajoneuvo.
 
Mistä päättelet että koskisi vain raskaan kaluston ajoneuvoja? Siellä puhutaan autosta/ajoneuvosta ja ottaen huomioon että osassa kohdista mainitaan maksimissaan 3500kg painoisesta autosta, ei kovin raskaasta ajoneuvosta voi olla kyse. Henkilöauto on auto/ajoneuvo.
Siitä, kun minulla aluksi aukesi vaan joku muutosehdotus tms ja siinä puhuttiin vain raskaasta liikenteestä.
 
Vähän törkeesti nyt keskeytän koukkukeskustelun mutta oliko kellään omakohtaista kokemusta tuosta TC-V:Stä? Äsken sain volvon myytyä ja nyt voi todenteolla alkaa katsoon uutta autoa ja pari tosi potentiaalista vaihtoehtoahan sieltä löytyykin
 
TC-V sopii hyvin nettiauto maiseen selailuun mutta en sieltä itse ostaisi kun hinnat tuppaa olemaan aika korkeita, ostaisin auton huutokaupasta.

Ja tuohon koukkuasiaan, luulen että tähän ei oikeen ole oikeata vastausta. Uskoisin että jos ajelee JDM autolla jossa on koukku ja rekisteriotteessa ei lue mitään niin tuskin joutuu ongelmiin. Periaatteessahan JDM tuonnissa on kysymys jokaisen auton yksittäishyväksynnästä liikennekäyttöön, eli voisi ajatella että vetomassatietoa ei siis ole olemassa ollenkaan ja tästä syystä (periaatteessa) ei kait saisi vetää. Totta tosiaan olen itsekkin tänä kesänä laittamassa JDM autoon koukkua.
 
Koukun kanssa varmaan riittää järjenkäyttö. Jos autossa vaikkapa valmiiksi on koukku ja vetää jotain perus jarrutonta kärryä niin eiköhän se nyt oletettavasti toimi siinä missä euromalleillakin ja tuskinpa nyt kukaan edes pysäyttää ja kyselee asiasta. Ehkä mitään 2 tonnin venetraileria ei kannata vetää sillä autolla jos ei ole tiedossa mihin massat riittää.
 
Itse selvittelin tuota asiaa poliisin kanssa, liittyen tieliikennelain soveltamiseen. Käsittääkseni vanhojen jenkkituontiautojen kanssa on menetelty samalla tavalla kun autoissa ei ollut tietoja vetokyvystä.

Onhan tämä sinällään vähän huvittavaa ja niin suomalaista että tässä(kin) keskustelussa huomio menee vetokoukkuihin :D
 
Itse selvittelin tuota asiaa poliisin kanssa, liittyen tieliikennelain soveltamiseen. Käsittääkseni vanhojen jenkkituontiautojen kanssa on menetelty samalla tavalla kun autoissa ei ollut tietoja vetokyvystä.

Onhan tämä sinällään vähän huvittavaa ja niin suomalaista että tässä(kin) keskustelussa huomio menee vetokoukkuihin :D
Eli vetopainot menee prosenttien mukaan jos ei ole rekkarissa merkintää?
 
Käytetäänkö noissa JDM-Toyotoissa samoja umpioita kuin Euroopan malleissa? Onnistuuko valokuvion kääntäminen umpiot vaihtamalla?
 
Käytetäänkö noissa JDM-Toyotoissa samoja umpioita kuin Euroopan malleissa? Onnistuuko valokuvion kääntäminen umpiot vaihtamalla?
Jos malli on muuten sama niin kyllä, tavanomaisesti näin on. Toki kannattaa varmistaa ettei ole jotain varustelutasoeroa esimerkiksi jotain halogeeni tai led tai xenon eroja jos johtosarjat eivät passaa ristiin.
 
Onko noita JZS147 Aristoja vielä tarjolla vai onko kaikki jo myyty purettavaksi ja otettu moottorit viriviriaihioihin?
Mulla kultaisessa nuoruudessa pari tuollaista oli ja hiukan olen haaveillut moisesta. En ole kyllä yhtään uskaltanut hintoja katsella, Suomessa näitä on myynnissä muutamia silloin tällöin ollut, mutta ovat aika raiskatun oloisia yleensä kun korimalli ei taida sitä suurinta harrastajien suosiota nauttia.
 
Kiitos, tullin kanta ja tämä kertomus vakuutti JPC:n agentin 🙏


Nissan 350Z lähti harrasteautoksi.
Moro, sopiiko kysyä mihin hintaan huusit 350Z:n?

Katselen itse vastaavia, ja huutokauppa näyttäisi keskiarvohinnaksi 300k yen, eli ~1800e. Voiko tämä pitää paikkansa vai enkö ymmärrä jotain?

Onko vielä tullut auto perille?
 
Oliko jollakin omakohtaisia kokemuksia täällä mainituista Japanin välittäjistä viimeisen parin vuoden ajalta. JPCTrade, Tokyocarz tai jotain muita?
 
No jos luet keskustelua taaksepäin niin huomaat että muutamia autoja on viimeaikoinakin tällä foorumillä ostettu JPC kautta. Itselläni on laivassa tulossa uudempi skylle ja crown majesteetti ja nimimerkillä tiko näytti olevan 350z tulossa.
 
Tosiaan. Olen parin eri välittäjän kanssa potkinut renkaita viime viikkoina ja haarukoinut kiinteitä kustannuksia. Vähän tuntuu olevan vaihtelevaa nämä välittäjien vastailut. Osa vastaa kyllä heti, mutta unohtaa palata asiaan jne. Yhdeltä sain jopa epäsuoraa vittuilua kun tietoni erään automallin huutokauppahinnoista eivät olleet ihan kohdallaan...
Sain itse "tarjouksen" pienehkön n.1500kg painavan auton rahdista Hankoon, 340000yen eli reilut nykykurssilla 2000e. Kustannukset on varmasti nouseet muutaman viime vuoden aikana mutta tuntuu silti vähän kovalta?

Millaiset ovat teidän rahtikustannuksenne JPCtraden ja tokyocarzin kautta? Eihän näissä luulisi olevan isoja eroja mutta hitusen jäi outo viba yhden välittäjän touhusta.
 
Samaa luokkaa muillakin. Laivalla muidenkin välittäjien autot tulee. Kimppakontilla voi säästää
 
Kimppakontilla voi tosiaan säästää ja konttiin mahtuu 3-4 autoa, MUTTA kontin purattaminen näkyy olevan melko kallista joten helpommalla pääsee kun tulee roro rahtina. Itselleni on tullut molempia ja asia on näin että kontti on melkein +/- nolla nykyhinnoilla kun purku lasketaan ja on enemmän sähläämistä. Viimevuonna tuli kolme autoa kontissa tänä vuonna kaksi kansirahtina. 340kYEN kuullostaa valitettavasti ihan normaalilta hinnalta. Rahti on noussut tosi paljon kun 5+ vuotta sitten tilasin ekan oli rahti noin 900e+agentin palkkio.
 
Toiselta välittäjältä samanlainen auto Turkuun 280k yen. Ei tuo ero mikään deal breaker ole mutta kuitenkin. Kun laskeet tullit ja alvit niin kertautuu sitten siellä. On näköjään vaikea kyllä saada selvästi kannattaviksi (ainakin omassa tapauksessa) kun iskee auton ja kiinteiden kulujen päälle hinnan päälle vielä tullit, alvin ja autoveron. Hiukan eri juttu sitten tietysti jos on esim Japanissa valmistettu laite jota ei täällä Suomessa ole edes myynnissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 985
Viestejä
4 787 756
Jäsenet
77 693
Uusin jäsen
Boekind

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom