Auton pesu

Eilen kun kävin pitkästä aikaa tankkaamassa Neste appilla, niin kyseli vahvistukset uusiksi (sähköpostiin koodi + tekstari koodi) ja tarjosi sen jälkeen kuukauden ilmaista easywashia. Edellisen kerran käyttänyt tuon edun viime vuonna.

Ainiin, ei hyväksynyt enää samaa rekisterinumeroa mutta kakkosautoon onnistui.
Itte yritin myös rekisteröityä uudelleen ilmaispesun toivossa. Pitkälle pääsin kunnes tyssäs rek.nroon. Etua ilmeisesti ei voi käyttää vaikka omistaja/haltija vaihtuis
 
Itte yritin myös rekisteröityä uudelleen ilmaispesun toivossa. Pitkälle pääsin kunnes tyssäs rek.nroon. Etua ilmeisesti ei voi käyttää vaikka omistaja/haltija vaihtuis

Joo taitaa tosiaan olla rekisterinumerokohtainen eikä käyttäjäkohtainen. Eli jos vaihtaa autoa ja sillä ei oo käytetty tuota aiemmin niin voi saada vaik on ollut toisessa autossa aiemmin.
 
Tuli perjantaina ajeltua keravalta tampereelle johonkin pohjoisimpaan osaan ja takaisin keravalle. Auton keula oli matkan varrelta keräillyt hyönteisiä poikkeuksellisen paljon. Tänään ajoin abc:n konepesuun loistopesu ohjelmalla(ostin tarjouksena 3 yhden hinnalla). Paraspesusta huolimatta niitä kuivuneita itikkoita ei saatu yhdellä pesulla pois. Olisi pitänyt nappaa kotoa mukaan sitä hyönteisirroite pullo mukaan esikäsittelyä varten.
 
Viime viikolla kävin shellin mikä lie pesu, harjallinen. Ja ötököt lähti keulasta. Muuten en ota kantaa oliko pesu hyvä vai huono. Auto oli lähes puhdas pl ne ötökät keulassa, mitkä tuli useamman sadan kilsan reissusta.
 
Autooni laitettiin Nasiol pinnoite. Kotona ei pesu mahdollisuuksia ole. Passaako käydä ihan normisti esim harjattomissa pesuissa automaateilla ja joskus sitten käsin pesetettävänä? Skeptinen mihinkään automaattien harjapesuihin notta tekeekö vaan hallaa pinnoitteelle.
 
Autooni laitettiin Nasiol pinnoite. Kotona ei pesu mahdollisuuksia ole. Passaako käydä ihan normisti esim harjattomissa pesuissa automaateilla ja joskus sitten käsin pesetettävänä? Skeptinen mihinkään automaattien harjapesuihin notta tekeekö vaan hallaa pinnoitteelle.
Itte tekisin tollain. Jos käsinpesulle vie niin vie paikkaan jossa tarjotaan laadukasta pesua.
 
Hopeinen auto ja mustaa pikeä ja ruskeita pilkkuka etuovissa. Pienpoistoaineella pitäis varmaan lähteä? Välttääkö tommoinen motonetin aine vai pitäskö parempaa merkkiä ostaa?
Motox Super Pienpoistoaine 1 l | Motonet Oy
Pienpoistoaineella lähtee musta piki, ruskeat pilkut ovat todennäköisesti lentoruostetta ja niihin tepsii raudanpoistoaine.

Motox-pesuaineista ei henkilökohtaista kokemusta, mutta eiköhän noilla pärjää yhden pestävän auton kanssa ihan hyvin.
 
Millä aineella kannattaisi hyvin piittynyttä ja runsasta lehtipuun mahlaa ruveta irroittamaan? Ei lähtenyt ainakaan bio-pohjaisella liuottimella ja normaalilla pesulla. Savestusta en jaksa ruveta tekemään, kun vaatisi käsittääkseni myllyttämisen jälkikäteen ja niin paljoa ei huvita tuohon ei-omaan autoon nähdä vaivaa

Motonetissä olisi jotakin karavaanareille markkinoitua ainetta, mutta ehkä joku muu voisi olla vielä tehokkaampi? Kaikista pahimmilla liuottimilla ei huvittaisi kotipihassa läträtä.
 
Millä aineella kannattaisi hyvin piittynyttä ja runsasta lehtipuun mahlaa ruveta irroittamaan? Ei lähtenyt ainakaan bio-pohjaisella liuottimella ja normaalilla pesulla. Savestusta en jaksa ruveta tekemään, kun vaatisi käsittääkseni myllyttämisen jälkikäteen ja niin paljoa ei huvita tuohon ei-omaan autoon nähdä vaivaa

Motonetissä olisi jotakin karavaanareille markkinoitua ainetta, mutta ehkä joku muu voisi olla vielä tehokkaampi? Kaikista pahimmilla liuottimilla ei huvittaisi kotipihassa läträtä.

Pineline Tehopesu (orggis!) kans ihan näppärää, ja myös varsinkin männynpihkaankin tai vaikka ois säilönyt jotain vanhaa paskaa kuusen alla vuosia. Mutta hyvin lähtee lehtipuumahlatkin. Saa vaikka Hankkijalta 10 litran kanisterin 39,95 € tai Tokmanni/Puuilo 16,90 € 4 litraa jne... Tarpeeksi paljon ku laimentaa, niin siitä saa vahaturvallisenkin... Ja voihan sillä pestä mattoja, terdeä yms.

On siis mäntyöljypohjainen liuotin, niin yllätys yllätys männyn pihkat varsinkin lähtee ku vettä vaan... Vaimo sitten säilöö autoaan väkisin töissä välillä niin, että lehmuksista valuu kirvankakkaa/mesikastetta tjsp... Lähtee tuorekseltaan kyllä ihan BH Autofoamillakin vaahdottelemalla, mut jos olis huonosti suojattu pinta alla niin sit Pinelineä suosittelisin. Toki ajan kanssa ja suojaamattoman lakkapinnan saa kyllä vaurioitumaankin, jos ei tarpeeksi ajoissa ole tehnyt mitään -> ei auta ku myllytys.
 
Pienpoistoaineella lähtee musta piki, ruskeat pilkut ovat todennäköisesti lentoruostetta ja niihin tepsii raudanpoistoaine.

Motox-pesuaineista ei henkilökohtaista kokemusta, mutta eiköhän noilla pärjää yhden pestävän auton kanssa ihan hyvin.

Toi Motox Vannepesu on kallista ja huonoa / menekki suuri ja riittoisuus pieni. Ostakaa BH Korrosolia tai Auto-wheeliä, niin tapahtuu muutakin ku vaan bleedausta ilman raudan ym. lian poislähtöä. Komiasti toki Motoxi bleedaa, mut suotavaa ois rautahiukkasten pois lähtökin heti laakista.

Vähä sama ku Motox Vaahtopesu, vaahtoa ihan hitosti mut ei irrota mitään likaa :D Sama ku pelkällä vedellä pesis. Halpaahan se toki on (meillä saa lapset vaahdotella polku-Jeeppiä). Ei oo BH Autofoamin voittanutta.
 
Olisiko suosituksia hyvästä, edullisesta painepesurista pienimuotoiseen auton puhtaana pitämiseen? Lähinnä haluaisi suihkutella pölyt ja siitepölyt auton pinnalta, soratien päässä ja puiden alla asuessa on auton persus aina aika likaisena.
 
Olisiko suosituksia hyvästä, edullisesta painepesurista pienimuotoiseen auton puhtaana pitämiseen? Lähinnä haluaisi suihkutella pölyt ja siitepölyt auton pinnalta, soratien päässä ja puiden alla asuessa on auton persus aina aika likaisena.
Ota kuitekin tuotoltaan riittävä, yli 400l /h koska ei sillä kovalla paineella hennolla sumulla mitään tee jos ei vettä tule tarpeeksi. Meillä ollut perus nilfisk jo 7 vuotta ja hyvin toimii.
 
Olisiko suosituksia hyvästä, edullisesta painepesurista pienimuotoiseen auton puhtaana pitämiseen? Lähinnä haluaisi suihkutella pölyt ja siitepölyt auton pinnalta, soratien päässä ja puiden alla asuessa on auton persus aina aika likaisena.
Mikä on sinulle "edullinen"?

Olen ollut tyytyväinen Nilfisk D140.4-9 (luxury car extra). Muutama vuosi sitten maksoi 299e.

550l/min ja 9 metrin paineletku. Letku sen mittainen, ettei pesuria tarvi siirtää pesun aikana (pari farkkua taloudessa). Tekee pesemisestä todella paljon miellyttävämpää, kun pesuria ei tarvi siirrellä tai nostella jatkuvasti pystyyn lyhyen letkun takia. Lyhyemmällä letkulla en enää pesuria ostaisi
 
Mikä on sinulle "edullinen"?

Olen ollut tyytyväinen Nilfisk D140.4-9 (luxury car extra). Muutama vuosi sitten maksoi 299e.

550l/min ja 9 metrin paineletku. Letku sen mittainen, ettei pesuria tarvi siirtää pesun aikana (pari farkkua taloudessa). Tekee pesemisestä todella paljon miellyttävämpää, kun pesuria ei tarvi siirrellä tai nostella jatkuvasti pystyyn lyhyen letkun takia. Lyhyemmällä letkulla en enää pesuria ostaisi
Mulla kans Nilfisk 145 xtra, varmaan 8v. sitten hankittu. Hyvä pesuri, paitsi se letku oli kamala koppura. Toivottavasti ovat nykyisin toisenlaisia.
 
Olisiko suosituksia hyvästä, edullisesta painepesurista pienimuotoiseen auton puhtaana pitämiseen? Lähinnä haluaisi suihkutella pölyt ja siitepölyt auton pinnalta, soratien päässä ja puiden alla asuessa on auton persus aina aika likaisena.

Kolmen sadan hintaluokkaan vahva suositus Clen Smart P55:lle; 10m joustava letku, 450l/h, 140 bar, mukana pieni kahva ja teleskooppivarsi, asialliset suuttimet ja toimiva pesuainevaahdotin. Auton pesuun vielä 40 asteen suutin olis hyvä lisä mutta sellaista ei tule mukana, saa kyllä hankittua erikseen.

Saatavilla mm. Puuilosta
 
Voin suositella Lavorin pesureita. Itsellä reilu 13v vanha Superwash 160. Ostin sen Lidlistä 179e. Arviolta 5v sitten vaihdoin parinkymmen euron kondensaattrin, kun laitteessa tuntui olevan käynnistysongelmia. Lavor oli ainakin silloin italialainen ja valmistajan laitteita saa ainakin IKH:lta ja tämä lienee aikalailla vastaava kampe: PAINEPESURI 160 BAR 2500W LVR4 PLUS WPS - LAV207 - IKH
 
Lidlin vuoden vanha painepesuri tekee taas sitä että laite hörähtelee jatkuvasti vaikka liipasinta ei paina. Toimii kyllä muuten ok.
 
Tuli ostettua n. 5b vanha auto n. 1kk sitten (hopea väriltään) ja tarkoitus olisi vahaa/wet coattia/pinnoitetta laittaa autoon. Tätä ketjua lueskelin niin jos haluaa halvalla ok tuotteen saada niin nuo wercoatit antaisi ihan riittävän suojan autolle? Tarkoitus pestä n. 2vk välein auto kesällä ja talvella sitten kuukauden välein/tarvittaessa. Ei ole tiesuolaa täällä kovin paljoa teillä. Jos budejtti on max. 70-80e suojalle niin onko tuo wetcoat parempi kuin esim. vahat? Kestopinnoitteet taitaa mennä sitten jo liian kalliiksi.
 
Tuli ostettua n. 5b vanha auto n. 1kk sitten (hopea väriltään) ja tarkoitus olisi vahaa/wet coattia/pinnoitetta laittaa autoon. Tätä ketjua lueskelin niin jos haluaa halvalla ok tuotteen saada niin nuo wercoatit antaisi ihan riittävän suojan autolle? Tarkoitus pestä n. 2vk välein auto kesällä ja talvella sitten kuukauden välein/tarvittaessa. Ei ole tiesuolaa täällä kovin paljoa teillä. Jos budejtti on max. 70-80e suojalle niin onko tuo wetcoat parempi kuin esim. vahat? Kestopinnoitteet taitaa mennä sitten jo liian kalliiksi.
Vahva suositus tälle pinnoitteelle: TACSYSTEM Quartz Power Plus kit, 30 ml - Autonhoitokauppa
Ylläpitopesuun sitten jotain esim. Gyeon Q²M Bathe+ tai King Carthur Ceramic Shampoo.
 
Pinnoitteet kiinnostavat, mutta näyttäisi vaativan sisätilat ja jonkun verran kuivumisaikaa sisätiloissa / säältä suojassa. Vai ulkosallako näitä vetelette?
 
Pinnoitteet kiinnostavat, mutta näyttäisi vaativan sisätilat ja jonkun verran kuivumisaikaa sisätiloissa / säältä suojassa. Vai ulkosallako näitä vetelette?

Ei noita kantsi vetää jos ei ole iso kasa esikäsittelyaineita ja -laitteita ts. kyllähän ennen pinnoitusta on pinnat myllytettävä vähintään onestep (melkolailla myös ihan pakasta vedetyt autot!). Ja sit kun antautuu niin uudestaan koneellisesti pinnoitejämät pois ennen uutta pinnoitusta. Jos tarvii kysellä, että pihallako niin unoha. Gyeon WetCoat on superhalpa ja ihan hyvä. Ainahan se parempi tietysti pitkän kaavan kautta mutta... Jos kannattavuudesta ja vaivasta puhutaan niin Wetcoat. Jos haluu vähän harrastella joka vuosi, niin hybridivaha, jos hetkellisesti paljon niin pinnoite. Paitsi jos ajaa paljon jossain motarikurapaskassa edellä olevan hanurissa kii niin sit ei kestä mikään eli Wetcoatti talvella pihassa on oiva. Kaikessa on puolensa ja puolensa.
 
Ei noita kantsi vetää jos ei ole iso kasa esikäsittelyaineita ja -laitteita ts. kyllähän ennen pinnoitusta on pinnat myllytettävä vähintään onestep (melkolailla myös ihan pakasta vedetyt autot!). Ja sit kun antautuu niin uudestaan koneellisesti pinnoitejämät pois ennen uutta pinnoitusta. Jos tarvii kysellä, että pihallako niin unoha. Gyeon WetCoat on superhalpa ja ihan hyvä. Ainahan se parempi tietysti pitkän kaavan kautta mutta... Jos kannattavuudesta ja vaivasta puhutaan niin Wetcoat. Jos haluu vähän harrastella joka vuosi, niin hybridivaha, jos hetkellisesti paljon niin pinnoite. Paitsi jos ajaa paljon jossain motarikurapaskassa edellä olevan hanurissa kii niin sit ei kestä mikään eli Wetcoatti talvella pihassa on oiva. Kaikessa on puolensa ja puolensa.
Onko wetcoat vai vahaus esim. Fussecoat parempi vaihtoehto?
 
Onko wetcoat vai vahaus esim. Fussecoat parempi vaihtoehto?
Fussolla todennäköisemmin huomattavasti parempi kestoikä, mutta Wet coat nopeampi ja helpompi laittaa. Mikä sitten kenellekin on parempi :) Mikään ei myöskään estä laittamasta ensin vahaa/sealanttia ja muutaman viikon/kuukauden välein suihkii wetcoatilla päälle antamaan lisäkestoa.

Edit: auto on hyvä myös ennen vahojen laittoa olla mahdollisimman puhdas, koska sillä voi olla dramaattinen vaikutus suojauksen ikään/kestoon. Toki ne on edullisempia laittaa aina uudestaan, jos ei ihan priimaa pohjat olisikaan vrt pinnoitteet.
 
Työkaluun on tullut suihkittua qyeon wetcoat noin kolme kertaa vuodessa.
Kunnon hiilivetyliukkarilla pesu vaikka pariin kertaan, sitten tuon suihkii märkään pintaan, niin auto on koko vuoden aivan kuin juuri vahattu.
Toki itse pesen vain vahaturvallisilla aineilla. suurimman osan ajasta king arthur snow foam päälle ja huuhtelu. Välillä pääälle kinnastelu vahaturvallisella aineella.

Kovimmilla pakkasilla tulee käytettyä kebapmiesten käsinpesua.
 
Puuilossa aika kovassa tarjouksessa Clen Master 2400. 321 euroa. Ajattelin jos täällä jota kuta kiinnostaa.

 
Fussolla todennäköisemmin huomattavasti parempi kestoikä, mutta Wet coat nopeampi ja helpompi laittaa. Mikä sitten kenellekin on parempi :) Mikään ei myöskään estä laittamasta ensin vahaa/sealanttia ja muutaman viikon/kuukauden välein suihkii wetcoatilla päälle antamaan lisäkestoa.

Edit: auto on hyvä myös ennen vahojen laittoa olla mahdollisimman puhdas, koska sillä voi olla dramaattinen vaikutus suojauksen ikään/kestoon. Toki ne on edullisempia laittaa aina uudestaan, jos ei ihan priimaa pohjat olisikaan vrt pinnoitteet.

Just näin. Ja sen liuotinpesuaineen (jotta saa auton puhtaaksi) lisäksi jos vaan yks aine pitäis valita, mitä sais käyttää sen jälkeen niin olisi se heittämällä Wetcoat. Ja shampooksi Bathe+ jos shampootakin saa käyttää tossa skenaariossa. Mutta äkkiähän nää riistäytyy käsistä "jospa vielä sitten tätä, ja tätä, ja tätä, ja ai niin tätä, ja toi laikkakone, ja ai niin laikkoja tarvii 17 erilaista tietysti, ja 3 ämpäriä grit guardilla ja eri lampaanhanurit eri..."
 
Just näin. Ja sen liuotinpesuaineen (jotta saa auton puhtaaksi) lisäksi jos vaan yks aine pitäis valita, mitä sais käyttää sen jälkeen niin olisi se heittämällä Wetcoat. Ja shampooksi Bathe+ jos shampootakin saa käyttää tossa skenaariossa. Mutta äkkiähän nää riistäytyy käsistä "jospa vielä sitten tätä, ja tätä, ja tätä, ja ai niin tätä, ja toi laikkakone, ja ai niin laikkoja tarvii 17 erilaista tietysti, ja 3 ämpäriä grit guardilla ja eri lampaanhanurit eri..."
Eilen tutkin asiaa niin fusso+wet coat huono yhdistelnä koska toinen on vaha ja toinen pinnoitepohjainen. Ei wet coat pysy kiinni pinnassa vaan pitäis olla esim. Pinnoite alla että se pysyis ja auttaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tutkin asiaa niin fusso+wet coat huono yhdistelnä koska toinen on vaha ja toinen pinnoitepohjainen. Ei wet coat pysy kiinni pinnassa vaan pitäis olla esim. Pinnoite alla että se pysyis ja auttaisi.

Ongelma on se, että fusso ei pysy likaseen pintaan laitettuna ja ei välttämättä muutenkaan, joskin reseptiä on parannettu keston suhteen uudemmassa versiossa. Puhtaaseen hyvään pohjaan laitettuna pysyy (ja varsinkin pohjustusaineella vielä paremmin) ja voi "pinnoitella" Wetcoatilla päälle. Mut onhan niitä parempiakin vahoja, esim. Bilt Hamberilla (ylivoimaisesti paras kestoltaan on Finis-Wax vaikka ajais paljonkin, mutta Double Speed wax melkein yhtä hyvä, Auto-Balmia sitten jos haluaa korroosionestoa jne. samalla mut kesto ei ole niin hyvä kuin edeltävillä eli käytännössä max 6 kk vaikkei ajais paljoakaan) tai Collinitella (vaikka 476s, joka on kyllä äärimmäisen helppo ja hyvä sekä kestävä varsinkin hintaan ja elinikäiseen riittoisuuteen nähden jos nyt ei kovin montaa kymmentä autoa omistais). Jos ei jaksa hifistellä / pohjustella, niin vaikka Collinite 476s pohjalle ja Wetcoattia päälle sitten joskus tulevissa pesuissa. Ja shampooksi vahuun jälkeen Gyeon Bathe+. Ennen vahausta joku neutraali shampoo ja mieluusti sitten vaikka BH Cleanser Fluidilla tarkkaan kaikki pinnat läpi tarkkojen pesujenkin jälkeen vaikka kuinka puhdasta olis. Toki hyviä pohjustusaineita on BH Cleanser Polish tai Microfine (jos ei siis rupee myllytteleen ja superhyvän sijasta riittää vaan tosi hyvä), riippuen pinnan kuluneisuudesta.

PS. Finis-Waxin päälle kun vetää Wetcoatin, niin vaatii 3+ tiukkaa tuhlaavaa liuotinpesua 25-40 % Surfex-HD seoksella, että saa antautumaan, eli hyvin kyllä pureutuu. Ja uus oranssimpi versio pureutuu vielä paremmin ku vaalean oranssi vanha Wetcoat. Noissa on se etu, että saa koneettomasti poiskin ennen seuraavaa vahuuta, eikä oo niin justiinsa vaikka sohii vahaa ties mihin ja vois vaikka pihallakin tehdä jos ei oo autotallia ilmankuivaimilla. Kerran piti rouvan ex-Pulsar saada äkkiä siistiksi, niin vedin liukkarit ja sen päälle Collinite 476s kuivattuun autoon. Kun olin levittänyt vahat pihalla, niin alkoi sataa vettä mutta hyvin kiillottui silti vahat pois rätillä ja tuli hyvä kestävä pinta. Ei mikään oppikirjaesimerkki vahauksestakaan, mutta kertoo vaan 476s hyvyyden ja helppouden. Jonnet ei muista, mutta joskus muinoin kun Simonizin keltaisen vahan veti autoon ja se sattui siihen jämähtämään ennen pois hieromista, niin kyllä sai hieroa... Ja oli muuten joskus 2000-luvun alussa hienoa kun teollisuus alkoi kehittyä ja tuli Zainot jne. ja niitä sitten show-autoihin kerrosteltiin 7 kerrosta ja kiilsi ihan sairaasti. Multa löytyy vieläkin Zainoja, jos haluaa showcar-lookkia :D
 
Viimeksi muokattu:
Puuilossa aika kovassa tarjouksessa Clen Master 2400. 321 euroa. Ajattelin jos täällä jota kuta kiinnostaa.


Liekkö nämä (Clen Master 2400 / Smart 2000 P55) poistomyynnissä / vanhoja malleja, kun ei löydy clenin sivuilta tietoa?
 
Onko se suuri rikos olla käyttämättä pien- ja raudanpoistoaineita ennen kevään/syksyn vahauksia vai riittääkö tuhti Surfex HD painepullosta esipesuun ja kinnastelu samalla aineella? Valkoinen auto niin kyllä sieltä etsimällä löytyy lentoruostetta ja pikeä. Jos jatkossa pääsisi vähän helpommalla ja pesisi vaikka Surfexilla vähän useammin ja siirtyisi pelkästään wetcoattiin.
 
Surfex hd ei ainakaan rautaa poista ja itse vedän pitkin kesääkin säännöllisesti kyljet ja vanteet raudanpoistoilla. Se ei kuluna ole kovinkaan iso (kun ostaa 5l kerralla) mutta jos on tarkoitus päästä helpolla niin keksit varmasti omaan tyyliisi sopivat tavat ja aineet jolla tulee riittävän puhdasta. Surfex HD ei sitten ole varsinaisesti kinnasteluun tarkoitettu.
 
Onko se suuri rikos olla käyttämättä pien- ja raudanpoistoaineita ennen kevään/syksyn vahauksia vai riittääkö tuhti Surfex HD painepullosta esipesuun ja kinnastelu samalla aineella? Valkoinen auto niin kyllä sieltä etsimällä löytyy lentoruostetta ja pikeä. Jos jatkossa pääsisi vähän helpommalla ja pesisi vaikka Surfexilla vähän useammin ja siirtyisi pelkästään wetcoattiin.
Ei rikos, mutta mitä puhtaampi pinta on ennen vahan laittamista, sitä pidempään se pysyy pinnassa.

Riippuu myös paljon autosta ja mahdollisesti myös jarrupaloista yms paljonko ruostetta kylkiin lentää. Myös sillä, missä autoa säilyttää (tallissa/ulkona avoimella paikalla/katoksessa/ulkona puiden alla jne) voi olla iso merkitys millaisia toimenpiteitä perusteellinen puhdistus vaatii.
 
Liekkö nämä (Clen Master 2400 / Smart 2000 P55) poistomyynnissä / vanhoja malleja, kun ei löydy clenin sivuilta tietoa?
Voi olla että mallistoa hieman päivitetään. Mutta kuitenkin kyllä erittäin pätevä laite tohon hintaan.. pakko oli itsekin hakea pois. Kannattaa huomioida 16A sulakkeen tarve muuten.

En itse tiennytkään että Clen on suomalainen tuotemerkki. Varaosat ym pitäisi hoitua hyvin.
 
Surfex hd ei ainakaan rautaa poista ja itse vedän pitkin kesääkin säännöllisesti kyljet ja vanteet raudanpoistoilla. Se ei kuluna ole kovinkaan iso (kun ostaa 5l kerralla) mutta jos on tarkoitus päästä helpolla niin keksit varmasti omaan tyyliisi sopivat tavat ja aineet jolla tulee riittävän puhdasta. Surfex HD ei sitten ole varsinaisesti kinnasteluun tarkoitettu.

Hyvin toimii Surfex kinnastelussa ja foam lancellakin. Tai sumupullosta/paineruiskusta autohommiin laimeempi tai tiukempi 20 tai 40 % seos riippuen mitä tahtoo tehdä.
 
Auton pesusta tietämätön kysyy neuvoa.
Vaahdotinta ei ole käytössä, vaan tarkoitus olisi käyttää vain pesuhallin painepesurin vettä ja omia pesuaineita sekä välineitä (ämpäri, harjat, kintaat jne).
Miten metsään mennään tällä suunnitelmalla?
Autonpesu.JPG


Kysymyksiä:
- Miten merkittävässä roolissa nuo kintaat lopulta ovat?
Esimerkiksi Autodudelta saa tätä kalliimpaa kinnasta, mutta kannattaako näihin panostaa vai pärjääkö Motonetin halvemmilla?
Mistä erot hintaan tulevat?
Milloin kannattaa käyttää mitäkin kinnasta?

- Onko järkevää kinnastella miten paljon esipesun yhteydessä? Meneekö maalipinta paskaksi?
Motonetin Chenille kintaassa on karheampi puoli hyönteisiä varten.
Tarkoitus olisi lähinnä levittää ja vaahdottaa esipesuaine, mutta vaahtoaakohan se edes ämpäristä levitettynä?

- Mikäli tämän yllä esitellyn pesun tekisi, riittäisikö sen jälkeen kerran parin kuukauden välein pesu tuolla pelkällä autoshampoolla ja sitten vasta uusi isompi pesu?

- Miten iso virhe on mennä vain Motonetin motopesu itsepalvelupesulaan ja pestä auto siellä olevilla harjoilla ja aineilla alle parilla kympillä?

- Missä vaiheessa tarvittaisiin / suosittelisitte liuotinpesua lisäksi?

Motonet ostoskori:

Autodude ostoskori:
 
Auton pesusta tietämätön kysyy neuvoa.
Vaahdotinta ei ole käytössä, vaan tarkoitus olisi käyttää vain pesuhallin painepesurin vettä ja omia pesuaineita sekä välineitä (ämpäri, harjat, kintaat jne).
Miten metsään mennään tällä suunnitelmalla?
Autonpesu.JPG

Kysymys. Mikä sulla on autonpesussa/hoidossa tärkeintä? Mahdollisimman halvalla pääsy? Vai oletko valmis hieman panostamaan alussa aineisiin ja pesumetodeihin? Et ilmeisesti halua vahailla kun olet laittanut tuon pinnoittavan shampoon tuohon?
 
Auton pesusta tietämätön kysyy neuvoa.
Vaahdotinta ei ole käytössä, vaan tarkoitus olisi käyttää vain pesuhallin painepesurin vettä ja omia pesuaineita sekä välineitä (ämpäri, harjat, kintaat jne).
Miten metsään mennään tällä suunnitelmalla?
Autonpesu.JPG


Kysymyksiä:
- Miten merkittävässä roolissa nuo kintaat lopulta ovat?
Esimerkiksi Autodudelta saa tätä kalliimpaa kinnasta, mutta kannattaako näihin panostaa vai pärjääkö Motonetin halvemmilla?
Mistä erot hintaan tulevat?
Milloin kannattaa käyttää mitäkin kinnasta?

- Onko järkevää kinnastella miten paljon esipesun yhteydessä? Meneekö maalipinta paskaksi?
Motonetin Chenille kintaassa on karheampi puoli hyönteisiä varten.
Tarkoitus olisi lähinnä levittää ja vaahdottaa esipesuaine, mutta vaahtoaakohan se edes ämpäristä levitettynä?

- Mikäli tämän yllä esitellyn pesun tekisi, riittäisikö sen jälkeen kerran parin kuukauden välein pesu tuolla pelkällä autoshampoolla ja sitten vasta uusi isompi pesu?

- Miten iso virhe on mennä vain Motonetin motopesu itsepalvelupesulaan ja pestä auto siellä olevilla harjoilla ja aineilla alle parilla kympillä?

- Missä vaiheessa tarvittaisiin / suosittelisitte liuotinpesua lisäksi?

Motonet ostoskori:

Autodude ostoskori:
Tuo Autoduden kinnas on paljon parempi/hellävaraisempi kuin Motonetin kinnas. En ole itse tuollaista karkeaa pintaa hyönteisten poistoon edes kaivannut.

Itelläkään ei vaahdotinta käytössä, mutta Kungsin 5l paineruiskusäiliö + Bilt Hamber Autofoam ovat ajaneet asian esipesun osalta ihan OK. Vaahtoahan tuo ei tuota yhtään, joten pesuaine ei kerkeä vaikuttamaan pinnassa niin kauan kuin vaahdottimella, mutta paljon se silti likaa irrottaa ja monesti kesällä teenkin pelkkiä "esipesuja" autolle.

Ostaisin kuitenkin itse mielummin esipesuaineeksi tuota Autofoamia, on todella hyvää ja riittoisaa ainetta. Kerran tuota ostettuani ei ole muita edes tullut kokeiltua.

Itse olen käyttänyt maalipinnoille mikrokuitukinnasta, samaten vanteille/ovenväleille. Uusin/paras/pitkänukkaisin kinnas on ollut maalipintojen pesukäytössä ja vanhemmat/halvemmat ovenvälien ja vanteiden pesuun. Vanteet olen tosin pessyt lähes aina suht pehmeällä harjalla ylläpitopesujen yhteydessä tai vaan raudanpoistoaineella+huuhdellen. Pienet "sutiharjat" on hyviä vanteiden kanssa mun mielestä, mut jos vielä tarkempi haluaa olla niin mikrokuitu on vielä hellävaraisempaa.

Villakinnasta en suosittele, kun ei ole omia kokemuksia. On myös kuulemma hieman tarkempi kintaan kuivumisen suhteen eikä muistaakseni kestä liuotinpesuaineita.

Esipesun yhteydessä en ole itse kinnastellut ollenkaan, vaa vasta esipesun jälkeen.

Noista aineista; Bathe+ on kokemuksieni perusteella hyvää tavaraa. Jättää hylkivän pinnan. Miinuksena aine ei juuri vaahtoa, ei tuoksu miltään erityisen hyvältä muttei pahaltakaan, pesuteho mielestäni vähäsen huonompi kuin esim. Meguiarsin Gold Class pesuaineessa jota on myös tullut käytettyä.

"Mikäli tämän yllä esitellyn pesun tekisi, riittäisikö sen jälkeen kerran parin kuukauden välein pesu tuolla pelkällä autoshampoolla ja sitten vasta uusi isompi pesu?"

Mielestäni riittää hyvin, varsinkin kesällä kun ei ole suolaakaan tiellä ja varsinkin jos auto vahattu kerran, kaksi vuodessa, tai pinnoitettu. Pelkkä esipesu tosin ei yleensä riitä 2kk välein, koska esipesu ei poista ns. Traffic filmiä" eli harmaata likakerrosta täysin pinnalta. Varsinkin tummemman värisissä autoissa tuo likakerros jää aika hyivn näkymään pelkällä esipesulla, ainakin ilman vaahdotinta.

Motonetin pesuun Motonetin harjoilla ei kannata mennä missään nimessä, eikä harjapesu kannata muutenkaan jos et sitten aio myllyttää autoa säännöllisesti. En siltikään suosittele kun ei sitä pintaa kymmeniä kertoja myllyttääkään voi.

Liuotinpesua voi käyttää ennen vahaamista, tai jos sattuu olemaan jotain likaa joka ei lähde ilman sitä. Toi BH Korrosol on hyvä aine.

Listalle voisi lisätä Gyeonin Wetcoatin, on helppo laittaa pinnalle autoa huuhdellessa ja jättää todella hylkivän pinnan, kesto toki ei kovin montaa vesisadetta mutta kuitenkin. Ei vaadi mekaanista kiillottamista ja on riittoisaa, kun levitetään ikään kuin painepesurilla ja huuhtastaan pois.

Vahaksi sitten jos helpon ja melko halvan haluaa niin Meguiars Gold Class nestemäinen, tai vaikkapa Collinite 476S. Varmaan on muitakin/parempiakin, ite mennyt noilla viimeiset vuodet koska ovat niin riittoisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Autoduden kinnas on paljon parempi/hellävaraisempi kuin Motonetin kinnas. En ole itse tuollaista karkeaa pintaa hyönteisten poistoon edes kaivannut.

Itelläkään ei vaahdotinta käytössä, mutta Kungsin 5l paineruiskusäiliö + Bilt Hamber Autofoam ovat ajaneet asian esipesun osalta ihan OK. Vaahtoahan tuo ei tuota yhtään, joten pesuaine ei kerkeä vaikuttamaan pinnassa niin kauan kuin vaahdottimella, mutta paljon se silti likaa irrottaa ja monesti kesällä teenkin pelkkiä "esipesuja" autolle.

Ostaisin kuitenkin itse mielummin esipesuaineeksi tuota Autofoamia, on todella hyvää ja riittoisaa ainetta. Kerran tuota ostettuani ei ole muita edes tullut kokeiltua.

Itse olen käyttänyt maalipinnoinnoille mikrokuitukinnasta, samaten vanteille/ovenväleille. Uusin kinnas ollut maalipintojen pesukäytössä ja vanhemmat/halvemmat ovenvälien ja vanteiden pesuun, vanteet olen tosin pessyt lähes aina suht pehmeällä harjalla ylläpitopesujen yhteydessä. Villakinnasta en suosittele, kun ei ole omia kokemuksia. On kuulemma hieman tarkempi kintaan kuivumisen suhteen eikä muistaakseni kestä liuotinpesuaineita.

Esipesun yhteydessä en ole itse kinnastellut ollenkaan, vasta esipesun jälkeen.

Noista aineista; Bathe+ on kokemuksieni perusteella hyvää tavaraa. Jättää hylkivän pinnan. Miinuksena aina ei juuri vaahtoa, ei tuoksu miltään erityisen hyvältä muttei pahaltakaan, pesuteho mielestäni vähäsen huonompi kuin esim. Meguiarsin Gold Class pesuaineessa.

"Mikäli tämän yllä esitellyn pesun tekisi, riittäisikö sen jälkeen kerran parin kuukauden välein pesu tuolla pelkällä autoshampoolla ja sitten vasta uusi isompi pesu?"

Mielestäni riittää hyvin, varsinkin kesällä kun ei ole suolaakaan tiellä ja varsinkin jos auto vahattu kerran, kaksi vuodessa, tai pinnoitettu. Enpä ole itsekään talvella tehnyt mitään ns. isompaa pesua, jollen ole autoa vahannut talvella (sisätiloissa tietenkin).

Motonetin pesuun Motonetin harjoilla ei kannata mennä missään nimessä, eikä harjapesu kannata muutenkaan, jos et sitten aio myllyttää autoa säännöllisesti. En siltikään suosittele.

Liuotinpesua voi käyttää ennen vahaamista, tai jos sattuu olemaan jotain likaa joka ei lähde ilman.

Toi BH Korrosol on hyvää tavaraa.

Listalle voisi lisätä Gyeonin Wetcoatin, on helppo laittaa pinnalle autoa huuhdellessa ja jättää todella hylkivän pinnan.

Vahaksi sitten jos helpon ja melko halvan haluaa niin Meguiars Gold Class nestemäinen, tai vaikkapa Collinite 476S. Varmaan on muitakin/parempiakin, ite mennyt noilla viimeiset vuodet koska ovat niin riittoisia.
Minulla on motonetin kinnas eikä siinä ole mitään vikaa. Erittäin pehmeää mikrokuitukangasta ne pötköt. Ei sillä itsestään naarmua tule vaikka kuinka hinkkaisi. Mikä tekee duden kintaasta paremman?
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on motonetin kinnas eikä siinä ole mitään vikaa. Erittäin pehmeää mikrokuitukangasta ne pötköt. Ei sillä itsestään naarmua tule vaikka kuinka hinkkaisi. Mikä tekee duden kintaasta paremman?
Mielestäni se että ne "pötköt" ei omaa sellaista pidempää nukkaa kuin pitempinukkaisissa kintaissa on. Jos maalipinnalle olisi esipesun jälkeen jäänyt hiekkajyvänen niin pitempinukkaisessa kintaassa se pääsee painumaan sinne kintaan nukan väliin/alle eikä pääse kosketuksiin maalipinnan kanssa. Näin ainakin teoriassa.

Mullakin oli ekana kintaana Bilteman ns. nuudelikinnas kun näitä pesuhommia aloin enemmän miettimään. Kai se asiansa ajoi mutta ergonomia oli siinä niin huono että jo ihan vaan sen takia meni vaihtoon aika äkkiä.

Ja kuten ylempänä todettu, Motonetin nukkakintaan voisin ostaa itsekin, mutta tuollaista Motonetin Chenille kinnasta en ostaisi vaan mielummin tollasen nukkamallisen, johon tuossa nyt vertasinkin.

Mut mikä tahansa kinnas on parempi kuin harja tai sieni.
 
Mielestäni se että ne "pötköt" ei omaa sellaista pidempää nukkaa kuin pitempinukkaisissa kintaissa on. Jos maalipinnalle olisi esipesun jälkeen jäänyt hiekkajyvänen niin pitempinukkaisessa kintaassa se pääsee painumaan sinne kintaan nukan väliin/alle eikä pääse kosketuksiin maalipinnan kanssa. Näin ainakin teoriassa.

Mullakin oli ekana kintaana Bilteman ns. nuudelikinnas kun näitä pesuhommia aloin enemmän miettimään. Kai se asiansa ajoi mutta ergonomia oli siinä niin huono että jo ihan vaan sen takia meni vaihtoon aika äkkiä.

Ja kuten ylempänä todettu, Motonetin nukkakintaan voisin ostaa itsekin, mutta tuollaista Motonetin Chenille kinnasta en ostaisi vaan mielummin tollasen nukkamallisen, johon tuossa nyt vertasinkin.

Mut mikä tahansa kinnas on parempi kuin harja tai sieni.
Joo onhan tuo tietty totta, että ohuemmat ja pidemmät hapsut voi auttaa sen hiekanjyvän kanssa. Voisi ehkä tarjouksesta ostaa tuon Motonetin pitkähapsuversion.
 
Kysymys. Mikä sulla on autonpesussa/hoidossa tärkeintä?
Minultahan ei mitään kysytty, mutta...

Yksi tärkeimmistä asioista maalipintaa käsiteltäessä on se että ei käytä voimaa. Edes kiillottaessa maalipintaan ei tarvitse kohdistaa suurta painetta. Toinen on auton säännöllinen huuhtelu jotta kosteus ei jää muhimaan likaisiin paikkoihin auton kastuessa. Tietysti mekaaninen pesu olisi hyvä tehdä esimerkiksi kerran kuukauteen.

Vahaamisesta en ole kokenut suurta hyötyä, vaikka se tekeekin maalipinnasta hylkivämmän ja antaa UV suojan.

Mielestäni raudanpoistoaineita ei kannata käyttää turhaan koska se voi kiihdyttää ruostumista tunkeutuessaan auton rakosiin.

Itselläni on tapana pestä auto liuottimella aina talven jälkeen ja/tai ennen vahaamista.

Jos alkaa näkyä paljon pyörrejälkiä niin kiillotan auton käsin Meguairs Ultimate Polish -kiillotusainella.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom