Auton pesu

Ai satana. Joku tulee vielä parkkipaikalla suurennuslasin tai mikroskoopin kanssa katsomaan ja nauramaan naarmuille! :cool:

Kai se ”uusi” pohjamaalin harmaa tai perinteinen hopea olisivat parhaimmat värit naarmujen ja varsinkin likaisuuden näkyvyyden kannalta.
 
Ei tuo meiän ford paljoa varmaan muutu myllyttämisellä, jotain hiusnaarmuja ehkä häviää mutta väitän ettei kiiltoon ole juurikaan vaikutusta.

Sitten taas minun musta Volvo muuttui myllykoneella ja pinnoitteella aika hyväksi, mutta ei se tosiaan kauaa ole täydellinen.
 
Osa ihmisistä käyttää tajuttoman paljon vaivaa siihen, että se vehje näyttää kivalta. Itse olen kiinnostunut enemmän siitä, että sen ajoneuvon helmat/kaaret ja pohja on hyvässä kunnossa. Minua ei haittaa, jos mikronaarmua on päällisin puolin siellä täällä vaan minua haittaa se, että jo 5-6 vuotta vanhoissa vehkeissä näkee täydellistä pesun laiminlöyöntiä pohjan rakenteiden ja helmojen osalta. Mutaa on senttitolkulla kaarissa ja helmoissa. Jo tuon ikäsissä vehkeissä se paskan määrä siellä kriittisissä paikoissa on ehtinyt tekemään aika mukavaa tuhoa. Ja se näkyy nykyvehkeissä nopeammin, koska tehtaalla on suojauksesta säästelty. Varsinkin pyöränkoteloiden osalta tilanne on harmillinen, kun on vedetty niin umpeen, ettei kunnon pesu ole mahdollista ennenkuin iroittaa sisälokarit irti.

Ihan sama, vaikka se auto miten kiiltää ja ei ole naarmun naarmua näkyvillä pinnoilla, mutta jos kaaret alkaa sisäpuolelta kukkimaan, helmat on romuna ja jarruputket on jo kaikki ruosteessa niin se on enemmän merkitsevää.

Viimeeksi kun vaihtoautoa katselin ja ostin, en edes vaivautunut sen enempää tutkimaan päältä vaan nimenomaan alta. Ei sitä katsuriakaan kiinnosta ne mikronaarmut vaan se, tippuuko sieltä helmat irti tai vuotaako jarruputket.

Vituttaisi ajaa autolla, joka kiiltää päältä, mutta tieodstaa sen, että pohja / helmat ja kaaret on huonossa kunnossa.
 
On sen verran suolaiset hinnat keraamisellapinnoitteella liikkeessä, että meneekö pahasti metsään jos tilaa tämmöisen setin:

ddddddd.JPG

Autossa on vanha pari vuotta sitten laitettu keraaminen pinnoite ja vahapesuja suoritettu sen jälkeen. Eli veänkö ensin vahanpoistopesun, sitten piki ja raudanpoistot ja lopuksi heitän keramiikka mällit pellille? Vai tulisiko tuo vanha keraaminen pinnoitekkin jollain tavalla poistaa?

(Setti valittu puolen tunnin googletuksella ja tekotapa osittain veikkaus. Kokemusta vastaavasta pyöreä 0.)

Edit: lopputulos ei tarvitse olla täydellinen, kuhan on yritetty vähän edes maalipintaa suojata.
 
On sen verran suolaiset hinnat keraamisellapinnoitteella liikkeessä, että meneekö pahasti metsään jos tilaa tämmöisen setin:

ddddddd.JPG

Autossa on vanha pari vuotta sitten laitettu keraaminen pinnoite ja vahapesuja suoritettu sen jälkeen. Eli veänkö ensin vahanpoistopesun, sitten piki ja raudanpoistot ja lopuksi heitän keramiikka mällit pellille? Vai tulisiko tuo vanha keraaminen pinnoitekkin jollain tavalla poistaa?

(Setti valittu puolen tunnin googletuksella ja tekotapa osittain veikkaus. Kokemusta vastaavasta pyöreä 0.)

Kannattaa sitä myllyäkin käyttää. Samalla lähtee myös pinnoitetta jos sitä on jäljellä. On myös kiillotusaineita joissa on SiO2 mukana joka edesauttaa pinnoitteen tarttumista.
Oma 2v/40tkm mainostettu pinnoite kesti kyllä paljon kauemmin näillä stepeillä.

Vähän uskon asioita nämä silti, kun ei ole minun ainakaan mahdollista testata montaa pinnoitetta samoissa olosuhteissa vuosikausia.

Tekee miten parhaaksi näkee
 
Se vanha pinnoite pitää varmaan myllyttää reilummin hiovalla laikalla ja tahnalla irti.

Olisko helpompi ja halvempi laittaa vaan Fussot kaksi kertaa vuodessa niin ei tarvi arvuutella keramiikan kestoa? Toki jos tykkää posliinista niin mikäs siinä :cool:
 
Se vanha pinnoite pitää varmaan myllyttää reilummin hiovalla laikalla ja tahnalla irti.

Olisko helpompi ja halvempi laittaa vaan Fussot kaksi kertaa vuodessa niin ei tarvi arvuutella keramiikan kestoa? Toki jos tykkää posliinista niin mikäs siinä :cool:

Vaikka ne fussot laittaisin niin itseni tuntien tekisin decontamination vaiheet ja myllyttäisin silti. Joten säästän vaivaa ja myllytän parin vuoden välein vs 2x vuoteen :lol:
 
Itse olen työautossa käyttänyt fusso ja sitten gyeo wetcoat päälle 2 kertaa talvisin ja sillä olen pärjännyt aika hyvin.
Sain juuri reilu viikko sitten uuden työauton niin mietin pinnoitteen asentamista mutta on hieman työläs jos haluaa myös kattoon asentaa kun vaatii tikkaat että yltää sekä työpaikan hallissa on surkea valaistus mikä vaikeuttaa.
Työpaikalla ei löydy vaahdotinta niin pesu ei ole kovin miellyttävä ainostan suuri kuumavesipesuri ja siiten ilmapainekäyttöinen ruisku mutta siinä on usein raskaskaluston aineet eli ei pysty niitä käyttämään.
 
On sen verran suolaiset hinnat keraamisellapinnoitteella liikkeessä, että meneekö pahasti metsään jos tilaa tämmöisen setin:


Autossa on vanha pari vuotta sitten laitettu keraaminen pinnoite ja vahapesuja suoritettu sen jälkeen. Eli veänkö ensin vahanpoistopesun, sitten piki ja raudanpoistot ja lopuksi heitän keramiikka mällit pellille? Vai tulisiko tuo vanha keraaminen pinnoitekkin jollain tavalla poistaa?
Millaisia tarjouksia olet sitten saanut pinnoitteesta?
Ja kiinnostaisi tietää mitä vikaa nykyisessä pinnoitteessa on?

Itse harkitsemassa pinnoitusta, tottakai myllytyksen kera.
Onhan se aika iso raha laittaa mutta jos pääsisi 3v vaan pelkillä pesuilla...
 
Itse olen työautossa käyttänyt fusso ja sitten gyeo wetcoat päälle 2 kertaa talvisin ja sillä olen pärjännyt aika hyvin.
Sain juuri reilu viikko sitten uuden työauton niin mietin pinnoitteen asentamista mutta on hieman työläs jos haluaa myös kattoon asentaa kun vaatii tikkaat että yltää sekä työpaikan hallissa on surkea valaistus mikä vaikeuttaa.
Työpaikalla ei löydy vaahdotinta niin pesu ei ole kovin miellyttävä ainostan suuri kuumavesipesuri ja siiten ilmapainekäyttöinen ruisku mutta siinä on usein raskaskaluston aineet eli ei pysty niitä käyttämään.
Mä olen mennyt käyttöautoissa ihan pelkällä wetcoatilla noin neljä kertaa vuodessa ruiskittuna. Helmeilee vesi ihan kuin just vahattuna kokoajan.
Faija just tuota ihmetteli, kun sillekkin purkin ostin ja kävi tänään auton pesemässä mun pihassa, että ei ole ikinä ollut noin hyvää vahaa, ja toi jaksaa hinkata tuota autoa. Siinä ei edes ollut myllytetty pinta pohjalla, hyvä liuotinpesu, käsinpesu ja wetcoat päälle.
En oikeen näe etua tossa pinnoittamisessa, kun wetcoat lisää pesuun ehkä vartin aikaa neljä kertaa vuodessa...
 
Vaha ei oletettavasti tartu kovin hyvin pinnoitetulle pinnalle, mutta mitä kannattaisi tehdä siinä kohtaa, kun keraamisen pinnoitteen "takuuaika" rupeaa olemaan täynnä ja oletettavasti rengaskaarien ympäristöstä ynm. pinnoite saattaa olla osittain kulunut? Mietin jos laittaisi hyvän pesun jälkeen normaalin vahan päälle, mutta epäilys tuleeko pinnasta laikukas jos vaha tarttuu kunnolla vain osaan peltiä. Collinite Liquid Insulator vahaa löytyisi purkki.

Edellinen omistaja oli laitattanut 5 v takuulla olevan keraamiseen pinnoitteen. En huomaa silmämääräisesti erityisiä kulumisen merkkejä, mutta muistikuvien mukaan vesi ei enää yhtä tehokkaasti helmeile pois mitä vuosi sitten. Oletettavasti pinnoitetta on vielä paljon jäljellä, mutta taatusti myös alueita missä se alkaa olemaan kulunut.
 
Vaha ei oletettavasti tartu kovin hyvin pinnoitetulle pinnalle, mutta mitä kannattaisi tehdä siinä kohtaa, kun keraamisen pinnoitteen "takuuaika" rupeaa olemaan täynnä ja oletettavasti rengaskaarien ympäristöstä ynm. pinnoite saattaa olla osittain kulunut? Mietin jos laittaisi hyvän pesun jälkeen normaalin vahan päälle, mutta epäilys tuleeko pinnasta laikukas jos vaha tarttuu kunnolla vain osaan peltiä. Collinite Liquid Insulator vahaa löytyisi purkki.

Edellinen omistaja oli laitattanut 5 v takuulla olevan keraamiseen pinnoitteen. En huomaa maalipinnassa erityisesti mitään kulumisen merkkejä ja oletettavasti pinnoitetta on vielä paljon jäljellä, mutta taatusti myös alueita missä se alkaa olemaan kulunut.
Sopisko jotkut wet coatit alkuun testailuun?
 
Sopisko jotkut wet coatit alkuun testailuun?
Nyt kun muistelee tarkemmin niin tällainen tulikin laitettua pintaan ja ei ollut ainakaan negatiivistä vaikutusta.

Ei kyllä tietoa miten tarttui pintaan, mutta näytti ainakin pari päivää käsittelyn jälkeen kiiltävältä ja oli vesi helmeili. Vähän oon epäileväinen näiden aineiden kestolupauksiin ja onko kyseessä pelkkää käärmeöljyä kovilla myyntipuheilla.
 
Mä olen mennyt käyttöautoissa ihan pelkällä wetcoatilla noin neljä kertaa vuodessa ruiskittuna. Helmeilee vesi ihan kuin just vahattuna kokoajan.
Faija just tuota ihmetteli, kun sillekkin purkin ostin ja kävi tänään auton pesemässä mun pihassa, että ei ole ikinä ollut noin hyvää vahaa, ja toi jaksaa hinkata tuota autoa. Siinä ei edes ollut myllytetty pinta pohjalla, hyvä liuotinpesu, käsinpesu ja wetcoat päälle.
En oikeen näe etua tossa pinnoittamisessa, kun wetcoat lisää pesuun ehkä vartin aikaa neljä kertaa vuodessa...

Tota olen aina sanonut, että lopputulemana käyttöpeleihin lähes yhtä hyvä kuin vahaukset tai pinnoitukset. Ja sit kun tosiaan vielä vaahdottelee välipesut BH Autofoam ja lampaanhanurilla pesee Gyeon Bathe+ -pinnoittavalla shampoolla...

ja hyvä(paras) bioliukkari Liuotinpesuaine Bilt Hamber Surfex HD
paras raudanpoistoaine Raudanpoistoaine Bilt Hamber Korrosol
hyvä ympäristömyrkkyliukkari Liuotinpesuaine CAR5 Cold Degreaser
suvereeni pienpoistaja Pienpoistoaine ValetPRO Citrus Tar Remover toki tää myös hyvää Pienpoistoaine Macserien Prickbort MAC 124 ts. halvinta varsinkin jos Rustasta ostaa 1,99 tai 2,99 € tai milloin ny tarjouksessa... ValetProlla kannattaa muuten olla aika varovainen ikkunan yläkarmien, kumitiivisteiden yms. suhteen...

Silloin ku tuo Gyeon Wetcoat tuli markkinoille, niin vedin tammikuussa nollakelissä huvikseen kokeeksi valkoiseen käyttöpelibemariin. Toukokuussa kun aloin sitten parempiin detailing-hommiin, niin oli työn alla tuon pois saaminen ts. vaati useita tiukkoja liuotinkertoja, että antautui. Sittenhän tuota reseptiä vielä parannettiin pari vuotta sitten (ennen oli vähän eri sävyistä ja läpinäkyvä pullo), eli kesto entistä parempi. Käytän tuota erityisesti vanteiden kausipesujen jälkeen niihin + talvisin jos autojen pinnat antautuu niin tuolla voi kiireessä paikata.

Tuulilasissa toi toki on vähän meh, sitten nimittäin kun antautuu... (siitä ensimmäisenä).

Tossa muuten eräs video näistä

Ja tosiaan Kärkkäisellä nyt toi 26JPN alessa 9,90 €.
 
Viimeksi muokattu:
Toi sumutettava suoja-aine taitaa olla samaa tavaraa kuin joidenkin pesuautomaattien ”vahat”. Kyllähän se toimii jonkin aikaa jos pinta vaan on puhdas.
 
Tota olen aina sanonut, että lopputulemana käyttöpeleihin lähes yhtä hyvä kuin vahaukset tai pinnoitukset. Ja sit kun tosiaan vielä vaahdottelee välipesut BH Autofoam ja lampaanhanurilla pesee Gyeon Bathe+ -pinnoittavalla shampoolla...



Silloin ku tuo Gyeon Wetcoat tuli markkinoille, niin vedin tammikuussa nollakelissä huvikseen kokeeksi valkoiseen käyttöpelibemariin. Toukokuussa kun aloin sitten parempiin detailing-hommiin, niin oli työn alla tuon pois saaminen ts. vaati useita tiukkoja liuotinkertoja, että antautui. Sittenhän tuota reseptiä vielä parannettiin pari vuotta sitten (ennen oli vähän eri sävyistä ja läpinäkyvä pullo), eli kesto entistä parempi. Käytän tuota erityisesti vanteiden kausipesujen jälkeen niihin + talvisin jos autojen pinnat antautuu niin tuolla voi kiireessä paikata.

Tuulilasissa toi toki on vähän meh, sitten nimittäin kun antautuu... (siitä ensimmäisenä).

Tossa muuten eräs video näistä

Ja tosiaan Kärkkäisellä nyt toi 26JPN alessa 9,90 €.


Pesit siis Bathe+ koko tuon välin? Omissa testeissä tuo ei kestä talvioloissa kuin 1000-1500km joka tulee n. kuukaudessa. Eli suojan kesto varmaan johtuu tuosta Bathe + pesusta Wetcoatin kestosta.
 
Pesit siis Bathe+ koko tuon välin? Omissa testeissä tuo ei kestä talvioloissa kuin 1000-1500km joka tulee n. kuukaudessa. Eli suojan kesto varmaan johtuu tuosta Bathe + pesusta Wetcoatin kestosta.

En mä oo Bathe+:aa käyttänyt kuin n. 2 vuotta ts. nykyisin käytössä talvishampoona (käytän myös Bilt Hamberin shampoota ym. mitä nyt halvalla hyvää saakaan milloinkin). Tuo Wetcoat ilmestyi jo paljon ennen sitä ja 2018 koklasin alkuperäistä Bemariin ja vuonna 2019 jo muuttui resepti. Toki Bemarissa oli BH Finis Waxit pohjilla syksyltä ja hyvin sileeksi heti uutena 2016 autokaupasta ulosajon jälkeen myllytelty lakkapinta (ruttusiahan/appelsiinisia noi F-sarjalaiset oli tehtaan jäljiltä pinnan osalta). Mulla on vieläkin 1 kpl litran pullo alkuperäistä läpinäkyvää ja tilasin nyt taas Dudelta lisää, niin voiskin verrata nyt alkuperäisen reseptin tuotetta vs. uudistunutta, että onko uudessa edes parempi kesto.

Tilasin eilen muuten tän


Ja Dudelta näky saavan alennusten lisäksi vielä -10 % juoksevafiksari -koodilla tarjoushinnoistakin, eli vaikka BH Autofoamia ja muutamaa muuta tuotetta saa tosi halvalla.
 
En mä oo Bathe+:aa käyttänyt kuin n. 2 vuotta ts. nykyisin käytössä talvishampoona (käytän myös Bilt Hamberin shampoota ym. mitä nyt halvalla hyvää saakaan milloinkin). Tuo Wetcoat ilmestyi jo paljon ennen sitä ja 2018 koklasin alkuperäistä Bemariin ja vuonna 2019 jo muuttui resepti. Toki Bemarissa oli BH Finis Waxit pohjilla syksyltä ja hyvin sileeksi heti uutena 2016 autokaupasta ulosajon jälkeen myllytelty lakkapinta (ruttusiahan/appelsiinisia noi F-sarjalaiset oli tehtaan jäljiltä pinnan osalta). Mulla on vieläkin 1 kpl litran pullo alkuperäistä läpinäkyvää ja tilasin nyt taas Dudelta lisää, niin voiskin verrata nyt alkuperäisen reseptin tuotetta vs. uudistunutta, että onko uudessa edes parempi kesto.

Tilasin eilen muuten tän


Ja Dudelta näky saavan alennusten lisäksi vielä -10 % juoksevafiksari -koodilla tarjoushinnoistakin, eli vaikka BH Autofoamia ja muutamaa muuta tuotetta saa tosi halvalla.
Kiitos, koodi näytti toimivan edelleen!
 
Olisiko mahdollista saada joltain asiaan perehtyneeltä sellainen hyvä aloituspaketti koottuna vaikka Motonetin tai Autoduden tuotteista? Ei jaksaisi kuluttaa useita tunteja tiedon etsimiseen..Painepesuri löytyy ja siihen vaahdotuspää, mutta siihen se oikeastaan jääkin. 2 autoa kuitenkin pihalla ja ainakin tuo valkoinen auto oli kyljistään täynnä sellaista mustaa pistettä ja hieman ruostepilkkuja myös, mitkä ei ihan helpolla tuntunut lähtevän pois.
 
Olisiko mahdollista saada joltain asiaan perehtyneeltä sellainen hyvä aloituspaketti koottuna vaikka Motonetin tai Autoduden tuotteista? Ei jaksaisi kuluttaa useita tunteja tiedon etsimiseen..Painepesuri löytyy ja siihen vaahdotuspää, mutta siihen se oikeastaan jääkin. 2 autoa kuitenkin pihalla ja ainakin tuo valkoinen auto oli kyljistään täynnä sellaista mustaa pistettä ja hieman ruostepilkkuja myös, mitkä ei ihan helpolla tuntunut lähtevän pois.

 
No perhana, siinähän tuo listaus oli kun katsoi tarkemmin. Alkoi ehkä liikaa tulemaan kerralla kaikkea tietoa kun tätä lähti tutkimaan. Laitoin eilen tilaukseen aikalailla tuon mukaisen setin tulemaan, toivottavasti jaksan myös käyttää noita kaikkia.
 
Mitä porukka mieltä tosta Korrekin "pika" pinnoitteesta? Lupaavat suojaa jopa 6kk ajaksi eli jos keväisin ja syksyisin tuon pistää pintaan vahan sijaan. Onko kokeilemisen arvoista tai muilla jopa kokemuksia?
 
Mitä porukka mieltä tosta Korrekin "pika" pinnoitteesta? Lupaavat suojaa jopa 6kk ajaksi eli jos keväisin ja syksyisin tuon pistää pintaan vahan sijaan. Onko kokeilemisen arvoista tai muilla jopa kokemuksia?

Ei kestä 6kk, korkeintaan 2-3kk. Itse kokeillut Korrek Pro TFC Polymatrix pinnoite ja perään Korrek Pro TFC Ultra Finish viimeistelyaine jota olen myös laittanut aina pesun (Korrek Pro TFC Reload autoshampoo) jälkeen.

Edelleen vaatii sen että pinta on myllytetty läpi että varmasti puhdas. Pinnasta tulee toki liukas ja kiiltävä, mutta kesto ei riitä siihen paljonko vaatii lopulta vaivaa että kestäisi edes tuon 3kk.
 
Ei kestä 6kk, korkeintaan 2-3kk. Itse kokeillut Korrek Pro TFC Polymatrix pinnoite ja perään Korrek Pro TFC Ultra Finish viimeistelyaine jota olen myös laittanut aina pesun (Korrek Pro TFC Reload autoshampoo) jälkeen.

Edelleen vaatii sen että pinta on myllytetty läpi että varmasti puhdas. Pinnasta tulee toki liukas ja kiiltävä, mutta kesto ei riitä siihen paljonko vaatii lopulta vaivaa että kestäisi edes tuon 3kk.

Juu, vähän epäilinkin että 6kk kestää varsinkin talviolosuhteita. Ehkä täytyy vaan pysyä Autoglymin punaisessa ja pistää sitä pari/kolme kertaa vuoteen.
 
Kiinnostuin myös itse tuosta Korrekin pinnoitteesta. 2-3kk kesto ei kuitenkaan riitä, jos haluaisi pärjätä talven suolakelien läpi. Sonaxin testivoittajavahalla siis jatketaan. Laitoinkohan syys- vai lokakuussa autoon ja vieläkin vesi helmeilee maalipinnalta alas. Riittää, että vahaa kahdesti vuodessa auton. Kestää myös muutamat harjattomat pesut järeämmillä aineilla.

Tilasin myös Autodudelta uuden laikan ja 1-step-kiillotustahnan. Pientä pesunaarmua näkyy sopivassa valossa, niin voisi myllytellä kevyesti ensimmäistä kertaa tuon auton. Tuo Sonaxin vaha ei peitä kovin hyvin naarmuja, vaikka kestää ja tuo kiiltoa.
 
Juu, vähän epäilinkin että 6kk kestää varsinkin talviolosuhteita. Ehkä täytyy vaan pysyä Autoglymin punaisessa ja pistää sitä pari/kolme kertaa vuoteen.

Ei pysy punainen paljon 1-2kk pitempään. Se kun ei ole varsinainen vaha. Jos haluat, että kestää sen 6kk niin teet pohjat hyvin ja vedät vaikka Sonax Polymer Netshieldin pintaan niin pysyy (kunhan et vie konepesuun).
 
Kesemmällä pitäisi pestä parista autosta kangaspenkit. Vuokraan painehuuhtelulaitteen ja ilmeisesti pineline on ihan menevää penkkien pesuun 1:100 laimennettuna. Kannattaa ilmeisesti myös hankkia pehmeä porakoneharja niin saa helpommin hinkattua tuon pesuaineen, vai onkohan se jo liian raju?

Käsipesuun lie tommonen pehmeä heppaharja hyvä
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostuin myös itse tuosta Korrekin pinnoitteesta. 2-3kk kesto ei kuitenkaan riitä, jos haluaisi pärjätä talven suolakelien läpi. Sonaxin testivoittajavahalla siis jatketaan. Laitoinkohan syys- vai lokakuussa autoon ja vieläkin vesi helmeilee maalipinnalta alas. Riittää, että vahaa kahdesti vuodessa auton. Kestää myös muutamat harjattomat pesut järeämmillä aineilla.

Tilasin myös Autodudelta uuden laikan ja 1-step-kiillotustahnan. Pientä pesunaarmua näkyy sopivassa valossa, niin voisi myllytellä kevyesti ensimmäistä kertaa tuon auton. Tuo Sonaxin vaha ei peitä kovin hyvin naarmuja, vaikka kestää ja tuo kiiltoa.
Jos sieltä autodudelta tilaa, niin tilaa samalla gyeon wetcoattia, ei tarvii kuin suihkia pintaan ja ja huuhdella, ja kesto ja kiilto on jotain ihan muuta kuin korrekin markettipaskeilla.
 
Kesemmällä pitäisi pestä parista autosta kangaspenkit. Vuokraan painehuuhtelulaitteen ja ilmeisesti pineline on ihan menevää penkkien pesuun 1:100 laimennettuna. Kannattaa ilmeisesti myös hankkia pehmeä porakoneharja niin saa helpommin hinkattua tuon pesuaineen, vai onkohan se jo liian raju?

Käsipesuun lie tommonen pehmeä heppaharja hyvä
Täältä tekniikkavinkkejä

 
Vuokraan painehuuhtelulaitteen ja ilmeisesti pineline on ihan menevää penkkien pesuun 1:100 laimennettuna.

Silloin kun lapset olivat pieniä ja tahrivat (kangas)penkkejä niin japanilainen Soft99 tekstiilipesuaine oli kyllä pelastaja. Suihkuta, harjaa ja pyyhi liinalla lika pois. Todellinen ihmeaine, en muista mitä se sisältää (varmaan kunnon myrkyt). Ei tuoksu juuri miltään.

Pesee (pun intended) ainakin Turtlen vastaavan 100-0, on testattu peräkkäin. Höyrypesuriakin olen kokeillut mutta ei sekään kovin hyvä ollut.
 
Jos sieltä autodudelta tilaa, niin tilaa samalla gyeon wetcoattia, ei tarvii kuin suihkia pintaan ja ja huuhdella, ja kesto ja kiilto on jotain ihan muuta kuin korrekin markettipaskeilla.
Olen korrekin tfc polymatrixia käyttänyt, mutta voisi tota wet coatia seuraavaksi kokeilla. Mutta hieman kyllä ihmetyttää että jos ohjeen mukaan suihkauttaa pari kertaa/paneeli, niin miten tuo muka leviää ihan joka kohtaan?
 
Olen korrekin tfc polymatrixia käyttänyt, mutta voisi tota wet coatia seuraavaksi kokeilla. Mutta hieman kyllä ihmetyttää että jos ohjeen mukaan suihkauttaa pari kertaa/paneeli, niin miten tuo muka leviää ihan joka kohtaan?
Sen on tarkoitus levitä paremmin siinä vaiheessa, kun se huuhdellaan vedellä suihkutuksen jälkeen. Voi sitä halutessaan mikrokuituliinalla levittää myös suihkutuksen jälkeen ennen vedellä huuhtelua.

Ei tuo wetcoat mitään kovin kummoista ainetta edes ole vaikka niin kovasti hehkutetaan. Korrekin hydrox saa ihan saman vaikutuksen aikaan. Eiköhän se ole tuo aineen helppous mikä noissa eniten saa noita käyttämään.
 
Jos on vaahdotin käytössä, niin AutoGlymin Polar Seal on oikein mainio "pikavaha" vedettäväksi pesun jälkeen ennen viimeistä huuhtelua. Älyttömän riittoisaa. Kulutus on jotain 20-40ml per kerta ja litran pullo.

Edit: Toki ei ole jonneille tarpeeksi trendikäs, kun on Autoglymiä :lol:
 
Onko jollain kokemusta automaattiautopesuun ajamisesta suksiteline katolla? Ei siis boksi, vaan Thule SnowPack, ks. kuva. Täytyykö ottaa erikseen suksiboksipesu tämän kanssa vai voiko luottaa että automaatti väistää telineitä? Tulee aina käytettyä ABC:n Premium-pesuja 3/30 eurolla eikä jaksaisi ottaa telinettä aina katolta pois.

1386660.png
 
Tuli nyt sitten ostettua uusi painepsuri Kränzle K 1152 TST QC ja siihen kylkeen esipesuaine Bilt Hamber AutoFoam + suoja-aine Gyeon Q2M WetCoat (tämän foorumin perusteella).

Ajatuksena itselläni auton pesussa on sen helppous ja kahden auton pysyminen mahdollisiman kiiltävinä pitkään. Tuossa kotitiellä nyt valitettavasti sattuu olemaan noin 250 metriä hiekkatietä, mikä nyt ei varsinaisesti helpota asiaa. Pölyä kertyy auton pinnalle, mutta se lähtee huuhtelemalla tai sitten viimeistään BH:n AutoFoamilla.

Entuudestaan löytyy Motoxin tehopesu, jonka olen vaahdottanut auton päälle ja sen jälkeen kintaalla erikseen pessyt samaa ainetta käyttäen. Toiminut mielestäni ihan hyvin. Pahimpia pikijäämiä ei vaimon autosta poistanut ilman fyysistä hinkkausta, mutta muuten ihan ok. Viimeksi vedin tuohon päälle vielä Korrekin kestovahapesuaineen vaahdottimella ja huuhtelin pois. Ainakin viikon suht kiiltävä pinta autoissa ollut. Ja joo teidän että aine pitäisi levittää kintaalla jne, mutta ajattelin testata vaahdottimen kanssa, koska helpompi.

Nyt tuossa yksi kaveri kuitenkin suositteli Presta Taxi XL kiiltopesuainetta. Ilmeisesti kaikki tuning porukat käyttää sitä, kun on niin helppo ja tulee kiiltävä pinta. Ajattelin tätä myös ostaa testiin jos vaikka pärjäisi yhdellä aineella :hmm: Onko kenelläkään kokemuksia Taxi XL:stä?

Itse kun en näihin ole aikaisemmin perehtynyt ja nyt vasta herännyt mielenkiinto, niin voiko näitä aineita käyttää ristiin? Esim. Korrekin kestovahan jälkeen vielä Gyeonin WetCoat tai Presta Taxi XL:n pesun jälkeen Gyeonin WetCoat? Tai onko edes mitään järkeä sekoittaa aineita keskenään, voiko jopa heikentää haluttua lopputulosta?
 
Tuli nyt sitten ostettua uusi painepsuri Kränzle K 1152 TST QC ja siihen kylkeen esipesuaine Bilt Hamber AutoFoam + suoja-aine Gyeon Q2M WetCoat (tämän foorumin perusteella).

Ajatuksena itselläni auton pesussa on sen helppous ja kahden auton pysyminen mahdollisiman kiiltävinä pitkään. Tuossa kotitiellä nyt valitettavasti sattuu olemaan noin 250 metriä hiekkatietä, mikä nyt ei varsinaisesti helpota asiaa. Pölyä kertyy auton pinnalle, mutta se lähtee huuhtelemalla tai sitten viimeistään BH:n AutoFoamilla.

Entuudestaan löytyy Motoxin tehopesu, jonka olen vaahdottanut auton päälle ja sen jälkeen kintaalla erikseen pessyt samaa ainetta käyttäen. Toiminut mielestäni ihan hyvin. Pahimpia pikijäämiä ei vaimon autosta poistanut ilman fyysistä hinkkausta, mutta muuten ihan ok. Viimeksi vedin tuohon päälle vielä Korrekin kestovahapesuaineen vaahdottimella ja huuhtelin pois. Ainakin viikon suht kiiltävä pinta autoissa ollut. Ja joo teidän että aine pitäisi levittää kintaalla jne, mutta ajattelin testata vaahdottimen kanssa, koska helpompi.

Nyt tuossa yksi kaveri kuitenkin suositteli Presta Taxi XL kiiltopesuainetta. Ilmeisesti kaikki tuning porukat käyttää sitä, kun on niin helppo ja tulee kiiltävä pinta. Ajattelin tätä myös ostaa testiin jos vaikka pärjäisi yhdellä aineella :hmm: Onko kenelläkään kokemuksia Taxi XL:stä?

Itse kun en näihin ole aikaisemmin perehtynyt ja nyt vasta herännyt mielenkiinto, niin voiko näitä aineita käyttää ristiin? Esim. Korrekin kestovahan jälkeen vielä Gyeonin WetCoat tai Presta Taxi XL:n pesun jälkeen Gyeonin WetCoat? Tai onko edes mitään järkeä sekoittaa aineita keskenään, voiko jopa heikentää haluttua lopputulosta?
Pesu kunnon liukkarilla joka ei sisällä mitään kiillotusaineita ja sen jälkeen wetcoat. Jos sinne alle laittaa jotain korrekkia tms, niin se wetcoat lähtee silloin kuin korrekkikin.
Joku teollisuusbensiinipohjainen liukkari pesuksi ja sitten wetcoat päälle, niin kestää.
Toki paras olisi vetää joku pinnoite tai collinite liukkarin jälkeen, mutta ainakin itse nykyään niin laiska, että ruiskin wetcoatin 3-4kertaa vuoteen, ja pinta pysyy vettä hylkivänä aivan kuin olisi just vahattu.
 
Jos on vaahdotin käytössä, niin AutoGlymin Polar Seal on oikein mainio "pikavaha" vedettäväksi pesun jälkeen ennen viimeistä huuhtelua. Älyttömän riittoisaa. Kulutus on jotain 20-40ml per kerta ja litran pullo.

Edit: Toki ei ole jonneille tarpeeksi trendikäs, kun on Autoglymiä :lol:
Jotenkin tuntuu järjettömältä, että ne jotka tietää muitakin aineita olevan olemassa vielä ostaa korrekkia tai autoglymiä. Oli noi toki silloin 20-v sitten parhaita aineita, kun itse ekaa autoa kiillotin, mutta ero oikeisiin on aivan järjetön tänä päivänä...
Mutta toki jokaisen oma valinta, ja ole tyytyväinen siihen, jos kelpaa. :thumbsup:
 
Joku teollisuusbensiinipohjainen liukkari pesuksi ja sitten wetcoat päälle, niin kestää.
Ei pahalla, mutta nää kaikki suositukset käyttää liuotinpohjaisia aineita pihapesussa on aivan järjettömiä tänä päivänä, kun ympäristötietoisuus ja biopohjaisten aineiden saatavuus on parantunut. Koskee myös kaikkia vannepesuaineita ynm. Jälki on varmasti hieman parempaa hiilivetypohjaisilla, mutta pihapesun noi ei ole oikeita aineita.
 
Tämä on kyllä yllättävän hyvää ja tehokasta pesuainetta, jättää auton hyvin kiiltäväksi.

Tätä vanteisiin niin lähtee vähän tiukempikin lika irti.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä polkupyörä, mutta voiko hiilikuituiseen mattapintaan laittaa jotain suoja-ainetta pesun jälkeen? Toisen pyörän alumiiniosiin olen käyttänyt ihan autotuotteita.
 
Suhauta pikien päälle hieman tärpättiä, anna vaikuttaa 15sek ja totea että lähtee pois lähes pyhällä hengellä.
Tämä olikin uusi tieto. Täytyy ehdottomasti kokeilla ensi kerralla! Onko muita hyviä niksejä pesuhommiin? Ei tarttis joka hyttyselle ja mäkäräiselle ostella omia litkuja ;)
 
Bilt Hamberit oli tänään ekaa kertaa käytössä ja Autofoam ei nyt vaikuttanut olevan sen kummasempi kuin muut vaahdot mitä ollut käytössä. Surfex HD vaikutti ihan ok aineelle kun oli jo kylkiin päässyt sitkeämpi lika tarttumaan ja nehän sillä lähti.
 
Paljonko tuolla pesulla nyt oikeasti on vaikutusta vaikka siihen ruostumiseen? Vähän ihmetyttää miten jotkut jaksaa hifistellä tämänkin asian kanssa niin paljon. Toisaalta itse en ole mikään himo siivoaja muutenkaan.

Tulipa tänään käytettyä oma ABC:n pesulassa jossain premium ohjelmassa. Käsin pesemällä saisi varmaan hieman paremman mutta aikaa myös kuluisi varmaan suunnilleen 10 kertaa niin paljon. Tuo pesuohjelma levittää jonkin vahankin pintaan, että jospa ei ihan heti tarvisi uudestaan.
 
Ainakin vähänkin vanhemmissa autoissa on pohjat helmat yms paljaana joten sieltä suolojen pesu kyllä kannattaa. Mutta moniko automaatti-autopesu sisältää auton pohjan pesun....

Itse vedän nilfiskillä kyllä sieltä keväisin heti kun kelit sallii.

Mut sitte uudemmissa pohjat on kokonaan muovitettuja niin ihan sama mitä tekee, ei pohjan pesu auta mihinkään.
 
Työkaveri vei joulukuussa saamansa uuden Corolla TS:nsä (metallinhohtoruskee) just paikallisen pikkukylän 20 € käsinpesuun, missä 3 ulkomaalaista kaveria pesee auton ja ovenvälit ja matot hetkessä. Kehui, että onpa halpa ja nopee. Olihan se halpa hinta lakkapinnan tuhoamisesta, kaveri kehui että oikein säämiskällä kuivasivat. Kysyin, että ei tainnu olla esipesuja... ei tietenkään, mitä ne on. Nyt vaatii 2-step myllytykset, jos haluais naarmut ja pyörteet pois. Onneks työkaverilla on huono näkö ja se ei raaski käyttää silmälaseja ja se vaihtaa Toijjotaansa kuitenkin vuoden - ihan max kahden välein uuteen Toijjotaan. Mut mua haittaa katsoa tuota autoa 2x päivässä kun työpaikalla oma parkissa sen vieressä kun vierekkäiset ruudut meillä.

Taisin jo aiemmin mainita, että Corollassa on ihan sairaan pehmee lakkapinta nykysin. Tummista väreistä saa Iltalehden "oho lapset pesi auton hiekalla" -uutisen näkösiä tahattomastikin jos ei välitä esipesuista/2 ämpäristä grit guardeineen/lampaanhanurista jne...

Toki paljonko väliä tässä millään on, kun kaikki paitsi purjehdus on turhaa. (Kilpapurjehduksessa muuten veneen pohja ei saa olla liian käsitelty/liukas kun juttelen monesti salilla ex-olympialaisedustajamme kanssa, joka toki vieläkin kisoja maailmalla kiertää. Pitää olla sopiva ja putipuhdas / tähän ei-turhaan asiaankin kuuluu aika pirusti kaluston puunaamista ja varjelemista ja itte ne Suomessa puunaa noi pl. hiilikuitumasto.)

Mulla about vuoden vanha eli 31.3.2023 ensirekattu auto ja rouvalla 10/21, niin todellakin pesen helmojen alta ja lokareista kanttien takaa ja huovat ym... Aina niin kauan ku tulee täysin kirkasta vettä toisesta päästä ulos jonkin aikaa. Uskomattomat määrät paskaa noihin kaikkialle kertyy ja jos et pese niitä pois niin siellä on ämpärillinen suolahiekkapölybitumipaskaa / puoli piilossa ja se kun alkaa siellä muhia niin alkavat ongelmat joita on hankala pysäyttää.

Autodudesta saa hyvää alustapesuria halvalla:

 
Kyseessä polkupyörä, mutta voiko hiilikuituiseen mattapintaan laittaa jotain suoja-ainetta pesun jälkeen? Toisen pyörän alumiiniosiin olen käyttänyt ihan autotuotteita.

Muc-Off merkiltä löytyy suihke tuohon tarkoitukseen mutta en tiedä onko siitä oikeasti mitään hyötyä.

Collinite 850 on muuten loistava käsittelemättömiin alumiini osiin. Kai se menee myös anodisoituihin mutta ei maalattuihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom