Auton pesu

@masaf2
Jos haluaa hifistellä vähän enemmän niin auto ylös, muovikelkat alustasta irti, samoin renkaat ja sisälokarit. Sitten kunnon suihkut sinne paljaaseen metalliin
 
Tämmöisen bongasin Bilteman hyllyltä. Vielä ei uskalla ottaa testiin. Ainakaan ei ole hinnalla pilattu. Eikös Korrekilla ollut joku vastaavaa? Jos puhutaan nyt markettivalikoimista.
Ihan toimivaa tavaraa se korrekin hydrox ainakin on. Ei siellä korrekin pro sarjassa taida oikein huonoja tuotteita edes olla.
 
Millä sellainen rusehtava töhkä lähtee alumiinivanteista oikeasti ilman puhkihankaamista?
 
Olen ajatellut laittaa tuulilasiin pinnoitteen. Mikä on tämän päivän paras tekniikka?

Olen miettinyt Korrek Pro TFC glass coat ja Soft99 Ultra Glacon välillä. Duden arvosteluissa Korrek oli saanut paljon kehuja

Edit: myös Gyeon Q² Repel EVO lasipinnoite on kiinnostava. Gyeonia on paljon kehuttu merkkinä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ajatellut laittaa tuulilasiin pinnoitteen. Mikä on tämän päivän paras tekniikka?

Olen miettinyt Korrek Pro TFC glass coat ja Soft99 Ultra Glacon välillä. Duden arvosteluissa Korrek oli saanut paljon kehuja

Edit: myös Gyeon Q² Repel EVO lasipinnoite on kiinnostava. Gyeonia on paljon kehuttu merkkinä.
Soft99 Ultra Glacon on kyllä hyvää ollut.
 
Tuli kinnasteltua auto eilen oikein kunnolla. Siirryin ensimmäistä kertaa kahden ämpärin taktiikkaan ja siinä kyllä pysytään.

Laitoin lopuksi pintaan Gyeon Q²M WetCoat. Suihkautin muutaman kerran paneeliin ja levitin lisäksi mikrokuituliinalla, niin saa tasaisemman pinnan ja säästää ainetta. Sitten huuhtelu. Kyllä tuli hyvä. Hylkii hyvin vettä ja kiiltää hienosti. Tosi helppo tuote käyttää. Auton kuivaus onnistui maantiellä ajamalla.

Screenshot_2024-05-21-11-13-21-173_com.miui.gallery.jpg

Täytyy jossain kohtaa laittaa pintaan jotain oikeaa vahaa. Nyt siellä on vain viimevuotista autoglymiä, joka tosin tuntui vielä vettä hylkivän jonkin verran monissa paikoissa.
 
Kyllä se Wetcoatti levittyy painepesurilla ihan yhtälailla, tuossa nuukailussa ei montaa senttiä säästä (päinvastoin, saa mikrokuituliinan wetcoattiseksi ja saa pestä monta kertaa tai nakata mäkeen).
 
Löytyykö pääkaupunkiseudulta autopesulaa nosturilla? Easygaragella hinta on 60€ kahdelta tunnilta. Olisi tarkoitus repii auton alustasta kaikki lokarit ja muovit pois kunnon pesua varten. Pari tuntia siinä varmasti hujahtaa
 
Kyllä se Wetcoatti levittyy painepesurilla ihan yhtälailla, tuossa nuukailussa ei montaa senttiä säästä (päinvastoin, saa mikrokuituliinan wetcoattiseksi ja saa pestä monta kertaa tai nakata mäkeen).

Mikrokuituliinalla levittyy tasaisemmin ja ainetta säästyy.



Toki voidaan sitten alkaa väittelemään siitä, että jos aikoo levittää ainetta liinalla, niin kannattaisko valita joku toinen aine.
 
Tuli kinnasteltua auto eilen oikein kunnolla. Siirryin ensimmäistä kertaa kahden ämpärin taktiikkaan ja siinä kyllä pysytään.

Laitoin lopuksi pintaan Gyeon Q²M WetCoat. Suihkautin muutaman kerran paneeliin ja levitin lisäksi mikrokuituliinalla, niin saa tasaisemman pinnan ja säästää ainetta. Sitten huuhtelu. Kyllä tuli hyvä. Hylkii hyvin vettä ja kiiltää hienosti. Tosi helppo tuote käyttää. Auton kuivaus onnistui maantiellä ajamalla.

Screenshot_2024-05-21-11-13-21-173_com.miui.gallery.jpg

Täytyy jossain kohtaa laittaa pintaan jotain oikeaa vahaa. Nyt siellä on vain viimevuotista autoglymiä, joka tosin tuntui vielä vettä hylkivän jonkin verran monissa paikoissa.

Mä laitoin samalla tavalla samaa tavaraa ja hyvin hylkii kyllä

PXL_20240427_175008050.PORTRAIT.jpg
 
Itsekin wet coatia käytettäessä pari suihkutusta per paneeli ja levittää sen liinalla joka paikkaa esim peilit yms pienemmät paikat ja sen jälkeen huuhtelu heti.
 
Nääh, turhaa hifistelyä. Suihkasee kättä heilauttaen 1 suihkaus / ovi, konepeltiin ja kattoon pari, takapäähän pari ja vaikka peileihin pikku tujaukset. Idea on levittää aine painepesurilla -> tuo menee märkää pintaa pitkin todella loistavasti jos seuraatte "hiukkastason" liikettä -> aloittaa painepesurilla alhaalta ja kulmasuuttimella vetelee silleen, että aineen leviää joka kohtaan. Sen takia se taittaa valkoiseen päin pisaroissa, jotta sen näkee mihin huitoo pesurilla. Ei kannata hieroo autoa (liinalla naarmuille), jos ei ole syytä. 1 litran pullo riittää 3 oman auton kans ihan sairaan pitkään + laitan sitä toki myös vanteisiin kausivaihtojen pesujen jälkeen.
 
Tuli hankittua uudehko auto ja kiinnostaisi pitää maalipinnasta parempaa huolta kuin vanhoista romuista.

Millähän tavalla tätä kannattaisi pesettää jos ei etsitä sitä parasta kiiltoa vaan helppoa puhtaana pysymistä?

Jos käyttäisi kerran-pari vuoteen käsinpesussa, raudan ja pienpoistossa ja kovavahauksessa niin pärjäisikö muuten harjattomalla pesulla? Keulassa ja helmoissa kalvot, joten harjapesut saa muutenkin unohtaa.
 
Tuli hankittua uudehko auto ja kiinnostaisi pitää maalipinnasta parempaa huolta kuin vanhoista romuista.

Millähän tavalla tätä kannattaisi pesettää jos ei etsitä sitä parasta kiiltoa vaan helppoa puhtaana pysymistä?

Jos käyttäisi kerran-pari vuoteen käsinpesussa, raudan ja pienpoistossa ja kovavahauksessa niin pärjäisikö muuten harjattomalla pesulla? Keulassa ja helmoissa kalvot, joten harjapesut saa muutenkin unohtaa.

Ilman pinnoitetta et pärjää talvea harjattomalla pesulla. Auton peseminen on muutakin kuin ajaa se pesulaan, liian usein näkee että autoa pesty vain päältä ja kaikki konehuoneet, pyöränkotelot ja ovien välit paskaa täynnä.
 
Tuli hankittua uudehko auto ja kiinnostaisi pitää maalipinnasta parempaa huolta kuin vanhoista romuista.

Millähän tavalla tätä kannattaisi pesettää jos ei etsitä sitä parasta kiiltoa vaan helppoa puhtaana pysymistä?

Jos käyttäisi kerran-pari vuoteen käsinpesussa, raudan ja pienpoistossa ja kovavahauksessa niin pärjäisikö muuten harjattomalla pesulla? Keulassa ja helmoissa kalvot, joten harjapesut saa muutenkin unohtaa.

Käy pinnoittamassa auto. Ilman sitä harjaton pesu on hyödytön talvella kovavahauksenkin kanssa. Kannattaa tutkia pinnoitteita (mitä saatavilla, lupaukset, kustannukset) hyvin sillä niissä ei välttämättä se kallein ole paras tai järkevin vaihtoehto. Katso paikallinen hyvämaineinen alan liike ja he varmasti opastavat oikeassa valinnassa.
 
Mikähän pohjustusaine koneella levitettäväksi seuraavaksi, ennen vahan levitystä?
Mieluummin marketista löytyvää. Meguairs ja Valet pro kamaa näyttää löytyvän kyllä. Sellainen joka sopisi hybridvahoille ja miksi ei myös GyeonWetcoat alle.
Näitä ehkä?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hankittua uudehko auto ja kiinnostaisi pitää maalipinnasta parempaa huolta kuin vanhoista romuista.

Millähän tavalla tätä kannattaisi pesettää jos ei etsitä sitä parasta kiiltoa vaan helppoa puhtaana pysymistä?

Jos käyttäisi kerran-pari vuoteen käsinpesussa, raudan ja pienpoistossa ja kovavahauksessa niin pärjäisikö muuten harjattomalla pesulla? Keulassa ja helmoissa kalvot, joten harjapesut saa muutenkin unohtaa.
Pinnoite tässä kohtaa paras. Se että kuinka usein pesee on sitten eri tarina. Sekin ihan riippuu kuinka likaiseksi se auto yleensä tulee. Suosittelen kumminkin jotain "kovaa" pinnoitetta.
 
Olettekohan pesseet auton pohjaa ja kuinka tarkkaan?
Tarkoitus olisi sumutella öljypitoista kotelonsuoja-ainetta myös pohjaan, poistaahan se ruostettakin, ja vaikka ensi vuonna uudestaan.

Kysyin hintaa autofixaamolta: "Nosturilla painepesurilla ja liuottimilla pohjan / pyöränaukkojen pesu 78€"

Älyttömän kalliilta kuulostaa, tarviiko niitä liuottimia välttämättä. Joskus olen ti-hallissa nosturilla itse sumutellut pelkällä vedellä yhtä autoa ja mielestäni hyvin lähti liat.
 
Olettekohan pesseet auton pohjaa ja kuinka tarkkaan?
Tarkoitus olisi sumutella öljypitoista kotelonsuoja-ainetta myös pohjaan, poistaahan se ruostettakin, ja vaikka ensi vuonna uudestaan.

Kysyin hintaa autofixaamolta: "Nosturilla painepesurilla ja liuottimilla pohjan / pyöränaukkojen pesu 78€"

Älyttömän kalliilta kuulostaa, tarviiko niitä liuottimia välttämättä. Joskus olen ti-hallissa nosturilla itse sumutellut pelkällä vedellä yhtä autoa ja mielestäni hyvin lähti liat.
Mikä olisi mielestäsi sopiva hinta yrittäjälle kyseisestä työstä? Jos budjettihinnalla haluaa asian hoitaa niin kyllä se silloin on itse tehtävä, tosin taitaa se kymppi mennä siihen liuotinpesuaineeseen ja pari TI-hallin vuokraankin.
 
Sisältääkö toi 78€ pohjapanssarin ja lokarisuojien irroituksen? Jos ei niin ihan sama jos itte yrittää pesettää
 
Mikä olisi mielestäsi sopiva hinta yrittäjälle kyseisestä työstä? Jos budjettihinnalla haluaa asian hoitaa niin kyllä se silloin on itse tehtävä, tosin taitaa se kymppi mennä siihen liuotinpesuaineeseen ja pari TI-hallin vuokraankin.
Ei vaan lähinnä sitä ajoin takaa että riittäisikö em. tapauksessa pelkkä vedellä sumutus, halutti pihtaroida hinnassa. Toisaalta kun ajattelen niin tuon jälkeen seuraavana vuotena tai parina riittäisi sitten vähempikin pesu.
 
Auton alustan ruostesuojaus ei taida kuulua tämän viestiketjun otsikon alle, mutta jos osaaminen ja tietotaito on sillä tasolla että oletetaan öljypitoisen kotelosuoja-aineen _poistavan ruostetta_ niin onnea ja menestystä vaan projektiin. Jos homma halutaan tehdä kunnolla niin että sillä on jotain vaikutustakin niin pelkkä alustan pesu ei riitä.
 
Kotelosuoja ja massaus kyllä hidastavat tai pysäyttävät ruostumisen. Eivät poista ruostetta. Kyllähän se kannattaa. Painepesurilla joka vuosi olen pohjan pessyt. Varmaan parempi jos edes kerran vuodessa pesee.

Korrek kestovaha kestää monta kuukautta maalipinnassa, mutta olen huomannut, että siihen tarttuu herkästi siitepölyt yms.
 
Olen ajatellut laittaa tuulilasiin pinnoitteen. Mikä on tämän päivän paras tekniikka?

Olen miettinyt Korrek Pro TFC glass coat ja Soft99 Ultra Glacon välillä. Duden arvosteluissa Korrek oli saanut paljon kehuja

Edit: myös Gyeon Q² Repel EVO lasipinnoite on kiinnostava. Gyeonia on paljon kehuttu merkkinä.
Laitoin viimekeväänä Ultra Glacon, lasi hiottuna sillä Soft99:n lasinpuhdistusaineella (Glaco Compound). Vedin koko auton, eli tuulilasin lisäksi myös sivulasit, koko katon ja takaluukun (Tesla Model S panoraamakatolla).
Syksyllä uusittiin tuulilasi ja laitoin puolestani Korrekin, vaikka UG:akin on reilusti tallissa.

Muutamia kokemuksia noista:
-Glaco on selkeästi kestävempi, varsinkin pyyhkijöiden alla. Katossa/takalasissa tuo kesti vuoden.
-Korrekin pystyi asentamaan lyhyellä (tunnin?) kuivamisajalla, UltraGlacoa ei saa kastella 12 tuntiin - tuossa syy Korrekin hankintaan, kun jouduin pinnoittamaan uuden lasin syksyllä ulkona
-Korrek "toimii" uutena hieman paremmin, eli vesi lähtee 5-10km/h alhaisemmassa nopeudessa ja hieman nätimmin/liukkaammin kuin Ultra Glacolla, joka vaatii sen 60km/h - kaupunkinopeuksissa UG ei vielä paljoakaan ihmeitä tee
-Korrek kului todella nopeasti (parissa kuukaudessa?) pois pyyhkijöiden alta, varsinkin kääntökohdista.

Kumpaa suosittelisin? Riippuu vähän. Tuo kuivumisaika saattaa olla ratkaiseva tekijä, toisaalta Korrek on myös nopea vetää lasiin toistamiseen. Jos auto on lämpimässä (tai näillä keleillä "viileässä") tallissa tai muussa hyvässä suojassa olosuhteilta, niin itse ehkä kallistuisin enemmän Ultra Glacon suuntaan, kestävyyden ja mukavemman asennuksen vuoksi.
Ultra Glacossa kun on se applikaattori itse purkissa, kun taas Korrekin kanssa joutuu säheltämään niiden pienien rättien kanssa joita ei paketissa edes tule mukana kovinkaan montaa, vaan riittävät juuri ja juuri säkällä kahteen levityskertaan tuulilasille. Molempien kanssa on kuitenkin hyvä "putsata" lasi Soft99:n Glaco Compoundilla ja tuon poishuuhtelun jälkeen vielä pyyhkiä IPAlla.
 
Viimeksi muokattu:
Auton alustan ruostesuojaus ei taida kuulua tämän viestiketjun otsikon alle, mutta jos osaaminen ja tietotaito on sillä tasolla että oletetaan öljypitoisen kotelosuoja-aineen _poistavan ruostetta_ niin onnea ja menestystä vaan projektiin. Jos homma halutaan tehdä kunnolla niin että sillä on jotain vaikutustakin niin pelkkä alustan pesu ei riitä.
Kiitos.

Kyse on vanhemmasta autosta jossa on ennestään massa-suojaus. Ehkei kannata alkaa laittaa lisää massaa ettei se peitä mahdollista ruostetta siellä. Joten omasta näkökulmasta paras/helpoin että laittaa kotelonsuojaa aina joskus. Ei se haitaksikaan varmaan ole.


Määritän tarkemmin aiemman väittämän: Kotelosuoja-aine pysäyttää ruostumista tavalla, joka näyttää ruosteen poistamiselta. Tuossa on testi eri merkkisten välillä:

 
Onko täällä kokemuksia sitruunahapon käytöstä maalipinnan mineraalijälkien poistossa? Pitäisi toimia, mutta mietin että voiko olla liian tiukkaa tavaraa. Toki hyötyä olisi myös kotona, kaakelit ym.
 
Onko täällä kokemuksia sitruunahapon käytöstä maalipinnan mineraalijälkien poistossa? Pitäisi toimia, mutta mietin että voiko olla liian tiukkaa tavaraa. Toki hyötyä olisi myös kotona, kaakelit ym.

En kyllä lähtisi hapottamaan maalipintaa.
 
Anna mennä vaan, ei se reagoi maaliin kunhan siinä ei ole ruostetta. Ja huuhdo hyvin pois. Ruokasooda voisi olla toinen vaihtoehto.

Itse olen käyttönyt sitruunahappoa ruosteen poistoon ja kotona esim. kahvinkeittimen säiliön puhdistamiseen. Toimii myös wc-pönttöön. Halpa aine varsinkin jos ostaa ison pöntön.
 
Kotelosuoja ja massaus kyllä hidastavat tai pysäyttävät ruostumisen. Eivät poista ruostetta. Kyllähän se kannattaa. Painepesurilla joka vuosi olen pohjan pessyt. Varmaan parempi jos edes kerran vuodessa pesee.

Korrek kestovaha kestää monta kuukautta maalipinnassa, mutta olen huomannut, että siihen tarttuu herkästi siitepölyt yms.

Itse pesen joka kerta kun pesen itse, tai käyn autopesussa. Myös konehuonetta tulee pestyä lähes joka kerta.
 
Onko kenelläkään kokemusta King Carthur Acea Coat pinnoitteesta? Tilasin Dudelta muiden tavaroiden mukana. Tarkoitus olisi kesän aikana käyttöautoon tehdä kevyt one step kiillotus ja laittaa tuo pinnoite perään. Lähinnä kiinnostaisi kuulla kokemuksia kestävyydestä?
 
Auton pinnat pitäisi valmistella Fussoa varten. Liuotinpesuaineeksi katselin King Carthur Total Snow foamia, pienpoistoon King Carthur Tar removeria ja päälle vielä King Carthurin pesukinnas. Raudanpoistoon on jo oma aineensa. Pärjäisiköhän noilla :D

Saako tuon liuotinpesuaineen vaahtoamaan painepullolla, vai tarvitseeko ostoskoriin vielä vaahdottimenkin painepesurille?
 
Auton pinnat pitäisi valmistella Fussoa varten. Liuotinpesuaineeksi katselin King Carthur Total Snow foamia, pienpoistoon King Carthur Tar removeria ja päälle vielä King Carthurin pesukinnas. Raudanpoistoon on jo oma aineensa. Pärjäisiköhän noilla :D

Saako tuon liuotinpesuaineen vaahtoamaan painepullolla, vai tarvitseeko ostoskoriin vielä vaahdottimenkin painepesurille?

Mihin sä vaahtoa tarvitset?
 
Eilen kun kävin pitkästä aikaa tankkaamassa Neste appilla, niin kyseli vahvistukset uusiksi (sähköpostiin koodi + tekstari koodi) ja tarjosi sen jälkeen kuukauden ilmaista easywashia. Edellisen kerran käyttänyt tuon edun viime vuonna.

Ainiin, ei hyväksynyt enää samaa rekisterinumeroa mutta kakkosautoon onnistui.
 
Eikös vaahtopesuaineet ole vielä oma erillinen ryhmänsä?
Liottimia on monenlaisia, semmosia mitä voi ja kandee pistää vaahdottimen kautta ja sitten niitä, mitkä laitetaan ihan ns raakana pullosta. Eli ei ole yhtä ja oikeeta vastausta. Riippuu mitä ainetta käytössä.
 
Liottimia on monenlaisia, semmosia mitä voi ja kandee pistää vaahdottimen kautta ja sitten niitä, mitkä laitetaan ihan ns raakana pullosta. Eli ei ole yhtä ja oikeeta vastausta. Riippuu mitä ainetta käytössä.
Mikä liuotin pitää vaahdottaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 771
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom