Jos käytät lumiharjaa talvisin niin samapa tuo on viedä harjapesuun.
En tajua tätä logiikkaa niin pakko puuttua. Tämän on kuullut useamman kerran monessa paikassa ja ihan tosissaan porukka tuntuu olevan, kun ajavat igluilla pieni aukko tuulilasissa. Kuulostaa lähinnä joltakin teini-bemarikuskien ynm. somevillityksiltä, kun joku vertaa vertauskuvainnollisesti omenaa päärynään.
1. Jos ajaa läpi vuoden niin pakko ne lumet jollakin on saada pois vähintään konepelliltä, katolta ja laseilta turvallisuuden puolesta. Sakkokin noista irtoaa. Lehtipuhallin takakontissa on aika epäkäytännöllinen eikä todennäköisesti toimi kaikista jäisiin ja vetisiin lumityyppeihin.
2. Lumiharjalla voi poistaa lumet myös kevyesti eikä ole tarve hangata. Ulkosäilytyksessä usein pellin päälle muodostuu ohut jäinen pinta mikä osaltaan suojaa maalipintaa harjalta.
3. Lumenpuisto aloitetaan puhtaammilta pinnoilta ja lopuksi vain tarvittaessa varovasti kyljistä ja takakontin alue mikä on likaisimmat alueet.
3. Lumiharja pidetään puhtaana ja käytetään vain hyväkuntoisia. Jokaisen käytön jälkeen harja voidaan puhdistaa harjaamalla voimakkaasti muutaman kerran esim. hanskan kämmentä vasten jolloin mahdolliset kiintopartikkelit irtoaa harjaksista. Jos on satanut uutta puhdasta pakkaslunta niin voi sitä ottaa kouraankin tehostamaan puhdistusta.
Yhtälailla mikronaarmuja muodostuu jos sitä autoa käydään useita kertoja viikossa fiilis-käsipesemässä niin kuin eräällä ryhmällä on tapana. Itsekin olen aavistuksen fanaattisen puolelle menevä henkilö maalipinnan hoidon suhteen ja pesen aina itse käsinpesuna. Mutta lumiharjan ja automaattiharjapesun yleinen vertaus on aivan älytön ja eivät sulje pois toisiaan.
...huolellinen käsinpesu maksaa kyllä jotain ihan muuta kuin nuo "parillakympillä" yhtä paskasilla vehkeillä hinkkaavat pajat.
Tämä. Jos joku helppo ratkaisu pitäisi olla niin harjaton automaattipesu ja välillä pesee itse oikeaoppisesti puhtailla välineillä tai vie sellaiseen käsinpesupaikkaan missä ymmärretään miten naarmujen tulemista vältetään.
Vanhaa romua käytin muutaman kerran muutamassa näissä halvoissa käsinpesupaikassa ja niissä homma perustu pitkälti painepesuriin ja sangosta vesiä vaihtamatta autot vedettiin samalla harjalla. Lopputulos oli vanteiden osalta puhtaampi mitä automaattipesulassa, mutta vaikea sanoa kummassa vaihtoehdossa olisi tullut vähemmän naarmuja.