Auton pesu

Miten autonpesuainetta on tarkoitus annostella kahden ämpärin pesusysteemillä? Olen aikaisemmin aina laittanut pesuaineen ainoastaan "puhtaaseen" sankoon ja likaisessa kintaan huuhtelusangossa ainoastaan vettä. Aloin pohtia tätä asiaa, nyt kun ostin Gyeon Q²M Bathe pesuainetta ja laitoin ohjeen mukaisen määrän 10l sankoon. Lopputulos ei ole kyllä kummoinen. Painepesurilla huuhdellessa ei huomannut mitään hydrofobisia ominaisuuksia maalipinnassa.

Bathe ja Bathe+ on kaksi eri tuotetta.
Jos sulla on pelkkä Bathe niin se on pelkkä pesuaine eikä sillä saa mitään vettäkylkivää pintaa aikaiseksi.
Bathe: Autoshampoo Gyeon Q²M Bathe
Bathe+: Autoshampoo Gyeon Q²M Bathe+
 
Ite käytän autoshampoona bathe+ ja se on kyllä hyvä ku antaa hyvin hydrofobisuutta. Toisaalta veikkaisin että pesuteho jne. on sit neutraaleissa shampoissa parempi.
 
Bathe+ toimii ihan hyvin tuollaisen rönttäkaluston pesussa, jota ei viitsi vahailla tai kiillottaa, kun maalipinta on kuitenkin huono.
Jättää kuitenkin jonkinlaisen hydrofobisen kalvon auton pinnalle, jolloin seuraava pesu on vähän helpompi ja pintakin näyttää & tuntuu hieman liukkaammalta.

Itse olen pessyt rönttäkaluston ensin kunnon liukkarilla ja välillä jopa antanut harjalla vauhtia, jonka jälkeen olen kinnastellut Bathe+:lla ja huuhdellut.
Pikkuisen helpompaa on ollut pesu aina seuraavalla kerralla.

Parempaan kalustoon en ole moista silikoniyhdistettä laittanut, vaan olen luottanut tiheämpään vahaukseen ja puhdistavampiin neutraaleihin pesuaineisiin.
 
Kirjoitin aiemmin huolimattomasti, Bathe+ oli siis kyseessä. Hydrofobisuus omassa talviautossani tosi vähäistä, mutta eipä sen maalipinnasta ole kovasti huolta.

Ostin viime syksynä talviautoa varten Turtle Waxin Hybrid Solutions Ceramic spraypullon, joka on soveltunut sen käsittelyyn ihan suht hyvin. Kesärengaskaudella ajan toisella autolla, jonka väri (carbonschwarz) on tumman sinen / musta, riippuen valosta. Siinä on vielä edellisen omistajan laittamat vahat pinnassa, mutta hydrofobisuus alkaa nyt hävitä ja olisi aika pestä uudestaan. Mitä pitäisi ottaa huomioon Turtle Waxin kanssa, jottei lopputuloksesta tule laikukas? Vai ostaisiko suoraan jotain muuta ainetta? Youtube videoiden perusteella syntynyt käsitys, että sen levitys olisi suht vaikeaa tummaan autoon.
 
Huomasin viime syksynä että 6v vanhassa punaisessa bemarissa alkaa näkymään värieroa metallipintojen ja muoviosien kuten puskurin ja farkun "spoileri lipan" kohdalla. En tiedä kummasta on väri haalistunut, vai onko se vaan muuttunut. Lisäksi naarmuja löytyy tietysti vaikka olenkin kahta (2) kertaa lukuunottamatta pessyt vain käsin. Ajattelin että jotain tuolle olisi varmaan kiva tehdä. Kysymys kuuluukin että onko käsin mahdollista saada minkäänlaista ehostusta maalipintaan jos mitään täydellistä lopputulosta ei edes olla hakemassa? Katsoin siis esim. tälläistä tuotetta:

Scholl Concepts S17+ Rubbing Compound 250g | Motonet Oy
Scholl Concepts Paint Puck 130/50 mm white 2 kpl | Motonet Oy

Kun kyseessä ei ole mikään 20v vanha ikäloppu Corolla vaan kuitenkin melko tuore metalliväri 90tkm ajettuna niin maalipinta ei itsessään näytä erityisen huonolta. Mutta tuhlaanko vain aikaani jos yritän käsin tehdä jotain? Onko ainut vaihtoehto lähteä joko A) hankkimaan täyttä settiä laitteita epäkeskoineen ja laikkoineen tai B) teettää myllytys jossain? Mainittakoon vielä ettei kokemusta myllytyksestä ole kuin Youtubesta. Eli ns. semi-pro.

Edit:
Menin takaisin tubeen katsomaan ihan vartavasten hand vs. machine polish videoita. Jäi vaikutelma että on se mahdollista käsin, mutta taitaa olla helvetin työlästä eikä lopputulos ole silti yhtä hyvä kuin koneella.

Kun mulla oli jo valmiiksi tuota S17+ tahnaa niin testasin sitä sitten muoviosiin ja kahvojen syvennyksiin ja jätin peltiosat muuten rauhaan. Yllättävän toimivaa kamaa varsinkin muoville. Auttoi kyllä kahvojen syvennysten naarmuihinkin. 90 tkm ajetut peilit esimerkkinä ennen jälkeen. Lisäksi ns. pianomustat ovien karmit tulivat huomattavasti paremmiksi. Ainakin kuvittelen lisäksi että puskurin ja konepellin välinen väriero olisi hieman kaventunut:

IMG_3612_r (Small).jpg
IMG_3616_r (Small).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittyy hieman sivuten aiheeseen, toivottavasti silti sallitaan:

Onko kellään hajua mistä saisi ostettua maalinsuojafilmiä (PPF) metritavarana? Tuntuu että pitäisi olla "certified installer" että sitä saa ostettua.

Haluaisin vain harrasteena koittaa miten se toimii ja tehdä itse :D Tuntuu olevan kovin nihkeää

Ebaystä löytyy jotain kiinakamaa, mutta hakusessa olisi merkkituotteet kuten 3m, XPEL jne.
 
Ehkä tymä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenki kun haku ei tuottanut tulosta :whistling:

Auton pesu edessä ja tilailinkin Sumutettava Suoja-aine Gyeon Q²M WetCoat ainetta kun kuulosti niin helpolta laittaa. Voiko tämän laittaa siis vahan päälle? Vai onko tuo siis jotain "pikavahaa" joka luo samanlaisen hylkivän kerroksen?
 
Ehkä tymä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenki kun haku ei tuottanut tulosta :whistling:

Auton pesu edessä ja tilailinkin Sumutettava Suoja-aine Gyeon Q²M WetCoat ainetta kun kuulosti niin helpolta laittaa. Voiko tämän laittaa siis vahan päälle? Vai onko tuo siis jotain "pikavahaa" joka luo samanlaisen hylkivän kerroksen?

Kvartsipohjainen pinnoite. Eli luo vettä hylkivää pintaa. Voi sen laittaa vahan päälle, ainoa kysymys on että kuinka hyvin se siinä pysyy
 
Liittyy hieman sivuten aiheeseen, toivottavasti silti sallitaan:

Onko kellään hajua mistä saisi ostettua maalinsuojafilmiä (PPF) metritavarana? Tuntuu että pitäisi olla "certified installer" että sitä saa ostettua.

Haluaisin vain harrasteena koittaa miten se toimii ja tehdä itse :D Tuntuu olevan kovin nihkeää

Ebaystä löytyy jotain kiinakamaa, mutta hakusessa olisi merkkituotteet kuten 3m, XPEL jne.

 
Kun oot pessy auton niin sumuttelet märkään pintaan ja huuhtelet pois. Oli sulla sitten vahattu tai vahaamaton auto/peräkärry/vanne/lasten polkuauto tms.. Ja autossa painehuuhtelu alhaalta ylöspäin niin riittää kyljissä pienempi määrä. Lopuks tietty huuhtelet ylhäältä alas kun ei näy aineen vaaleita jälkiä enää.
 
Ehkä tymä kysymys, mutta kysytään nyt kuitenki kun haku ei tuottanut tulosta :whistling:

Auton pesu edessä ja tilailinkin Sumutettava Suoja-aine Gyeon Q²M WetCoat ainetta kun kuulosti niin helpolta laittaa. Voiko tämän laittaa siis vahan päälle? Vai onko tuo siis jotain "pikavahaa" joka luo samanlaisen hylkivän kerroksen?

Voi laittaa vahan päälle. Tosin itse en suosittele kun ei voi tietää miten reagoi alla olevan tuotteen kanssa. En myöskään suosittele sumutus taktiikkaa. Kuluttaa liikaa ainetta ja jättää helpommin epätasaisen lopputuloksen.
Gyeon wetcoatin vaihtoehtoinen levitystapa
 
Löytyisiköhän täältä apuja.

Ostin noin 1v sitten tällaisen:
Nilfisk Painepesuri E 145.4-9 PA X-TRA Pressure washer | Edullinen (proshop.fi)

Nyt on alkanut jumittamaan, eli välillä toimii koko auton pesun ajan ok ja lähtee päälle mutta välillä saa pistoolista valuttaa vettä litra kaupalla ennenkuin pumppu lähtee päälle.
Mikrokytkin jumissa? Olisiko jossain räjäytys/purku ohjeita tuolle vehkeelle.
Vian kanssa en ole huomannut mitään sännöllisyyttää, tapahtuu jos tapahtuu.
 
Eikö kannattaisi laittaa pesuri takuuseen kuin itse sitä alkaa purkamaan? Laitteessa on kuitenkin 2 vuoden takuu kuluttajakäytössä.
 
Ennemminkin mietin että onko helppo itse korjata, kuin lähettää proshopille takaisin.

Haastava pakata sun muuta kun KAIKKI kilkkeet mitä alkuperäisessä lähetyksessä tuli on lähetettävä takaisin.
 
Helppo itse korjata vs rauettaa takuu omien korjausten myötä. Itse lähettäisin takuuhuoltoon, mutta tuskin sitä Proshopille tarvitsee lähettää vaan onhan Nilfiskillä ihan huoltokumppaneitakin. Eikä sinne pidä pakata kuin itse laite, ei huolto tee mitään lisäkilkkeillä tai suuttimilla.

 
Viimeksi muokattu:
Joo-o, tuolta sht.fi kyselin ja vastaus oli aika yksiselitteinen. Myyjäliikkeen kautta takuu hommat. Proshopilta sanoivat että pesuri vaan takaisin sinne.
Huollosta kyllä melkein varmaksi veikkasivat on/off paine venttiilin jumittamista välillä. Ei mikrokytkintä itsessään.

Huollon kustannusarvio oli noin 100€. Tunti kuullemma menee joka on 60€ ja osa noin pari kymppiä... Sano kyllä että voi itse kokeilla herkistää venttiiliä rasvaamalla/putsaamalla mutta ei ottanut kantaa takuusen toimenpiteen jälkeen. Eikä muutenkaan vaikea operaatio jos vähänkään tajuaa tekniikasta mitään.
 
Joo-o, tuolta sht.fi kyselin ja vastaus oli aika yksiselitteinen. Myyjäliikkeen kautta takuu hommat. Proshopilta sanoivat että pesuri vaan takaisin sinne.
Huollosta kyllä melkein varmaksi veikkasivat on/off paine venttiilin jumittamista välillä. Ei mikrokytkintä itsessään.

Huollon kustannusarvio oli noin 100€. Tunti kuullemma menee joka on 60€ ja osa noin pari kymppiä... Sano kyllä että voi itse kokeilla herkistää venttiiliä rasvaamalla/putsaamalla mutta ei ottanut kantaa takuusen toimenpiteen jälkeen. Eikä muutenkaan vaikea operaatio jos vähänkään tajuaa tekniikasta mitään.

Aika erikoista, itse vasta huollatin takuuseen oman Nilfiskin tuolla sht:llä, oirehti juuri noin ja tuo venttiili vaihdettiin. Pesuri ostettu Hobbyhallista ja sieltä ohjeistivat olemaan tuonne sht:hen yhteydessä. Erittäin näppärä palautus kun heidän sivuilta sai osoitekortit yms luotua. Onko tuo sitten myyjäliikkeestä kiinni miten takuut hoidetaan?
 
ikävä uutinen, juhlapesun pesuloista putoaa pk-seudun abc pesut pois toukokuussa. Ovat mielestäni pesseet paremmin kuin juhlapesun omat koneet, käyttää enemmän aineita ja muutamasta löytyy alustapesukin. Harmi vaan, että vastaavaa ei oikein löydy, kk- maksullisia on, mutta kun näillä on sitten tyyliin kolme pesulaa joihin pitää ajaa, ei ole matkan varrella.
 
Aika erikoista, itse vasta huollatin takuuseen oman Nilfiskin tuolla sht:llä, oirehti juuri noin ja tuo venttiili vaihdettiin. Pesuri ostettu Hobbyhallista ja sieltä ohjeistivat olemaan tuonne sht:hen yhteydessä. Erittäin näppärä palautus kun heidän sivuilta sai osoitekortit yms luotua. Onko tuo sitten myyjäliikkeestä kiinni miten takuut hoidetaan?

Nilfiskin maahantuojalla JA SHTllä sanottiin että myyjäliikkeen kautta, niinkuin sinullakin. ja myyjäliike ProShop ei halua huoltaa konettaa vaan haluaa sen takaisin omaa huoltoa/vaihtoa varten.
Eli lopputulema on että itse herkistän venttiilin tai vaihdan sen jos on tarpeen. sht.fi saa sopivasti varaosat. Puoli vuotta takuuta koneella jäljellä, ja tuskin "evää" takuun jos nätisti irroittaa mikrokytkimen ja irroittaa on/off venttiilin.
 
ABC:llä on joku kk-soppari 59€ rajoitus 8 pesua / kk. Ei vaan edes löydy tietoa onko se sitten valtakunnallisesti vai koskeeko jotain yksittäistä asemaa. Nesteellä on myös kk-sopimus 29€ mutta koskee kolmea pk-seudun asemaa. Onhan noita muitakin, gowash ym. mutta kaikissa se ongelma, etteivät ole valtakunnallisia joka ympäriinsä ajelevalle on etu.
 
ikävä uutinen, juhlapesun pesuloista putoaa pk-seudun abc pesut pois toukokuussa. Ovat mielestäni pesseet paremmin kuin juhlapesun omat koneet, käyttää enemmän aineita ja muutamasta löytyy alustapesukin. Harmi vaan, että vastaavaa ei oikein löydy, kk- maksullisia on, mutta kun näillä on sitten tyyliin kolme pesulaa joihin pitää ajaa, ei ole matkan varrella.
Mistä tämmöinen tieto? Ei ainakaan itsellä osunut missään silmiin.

Harmillista kyllä, jos tosiaan näin on, loppuu itseltä Juhlapesun käyttö. Olen pitänyt myös ABC:n pesuja parempana ja toiveissa oli, että vajaan 1km päähän kotoa kohta avattava pesu olisi tullut Juhlapesun piiriin, mutta taitaa olla turha toive.
 
Löytyisiköhän täältä apuja.

Ostin noin 1v sitten tällaisen:
Nilfisk Painepesuri E 145.4-9 PA X-TRA Pressure washer | Edullinen (proshop.fi)

Nyt on alkanut jumittamaan, eli välillä toimii koko auton pesun ajan ok ja lähtee päälle mutta välillä saa pistoolista valuttaa vettä litra kaupalla ennenkuin pumppu lähtee päälle.
Mikrokytkin jumissa? Olisiko jossain räjäytys/purku ohjeita tuolle vehkeelle.
Vian kanssa en ole huomannut mitään sännöllisyyttää, tapahtuu jos tapahtuu.
Itse ostin muutama vuosi sitten samanlaisen (paskan) ja oli lähes uutuuttaan sama homma. Ei vaan meinannu pumppu lähteä käyntiin ja lopulta ei lähtenyt ollenkaan. Kerkesin pestä ehkä 5 kertaa auton. Kiikutin takuuseen ja sieltä tuli "korjattu" kone takasin. Sama homma, ei toiminut ja kiikutin koneen takasin liikkeeseen ja vaadin rahat takasin. Oli ilmeisesti saanut valohoitoa. Liekkö sitten joku vakiovika, mutta en suostunut tosiaan enää ottamaan vastaavanlaista konetta, vaikka sainkin sen edullisesti clas ohlsonin kautta. Tilalle ostin Clen 145 plus, joka toiminut nyt sen 3 vuotta ilman ongelmia. Muutenkin tuo Clen on laatuvaikutelmaltaan parempi kuin Nilfisk. Hintaluokka on kuitenkin suht sama ja Clenissä on 12m letku.
 
Mistä tämmöinen tieto? Ei ainakaan itsellä osunut missään silmiin.

Harmillista kyllä, jos tosiaan näin on, loppuu itseltä Juhlapesun käyttö. Olen pitänyt myös ABC:n pesuja parempana ja toiveissa oli, että vajaan 1km päähän kotoa kohta avattava pesu olisi tullut Juhlapesun piiriin, mutta taitaa olla turha toive.
Todella harmillista tosiaan. Liityin Juhlapesun käyttäjäksi viime marraskuussa nimenomaan pk-seudun hyvän tarjonnan johdosta. Espoon perukoilla asuvana nuo Juhlapesun omat paikat ovat kaukana.

Loppuu käyttö itselläni myös. Soppari onneksi toistaiseksi voimassa oleva, tosin noin merkittävä palvelun heikkeneminen varmaan mahdollistaisi kyllä määräaikaisen sopparin päättämisen myös. Pitänee olla yhteydessä aspaan, jotta saa samalla irtisanottua sopimuksen. Jos noin ikävä muutos kerran tapahtuu.
 
Löytyisiköhän täältä apuja.

Ostin noin 1v sitten tällaisen:
Nilfisk Painepesuri E 145.4-9 PA X-TRA Pressure washer | Edullinen (proshop.fi)

Nyt on alkanut jumittamaan, eli välillä toimii koko auton pesun ajan ok ja lähtee päälle mutta välillä saa pistoolista valuttaa vettä litra kaupalla ennenkuin pumppu lähtee päälle.
Mikrokytkin jumissa? Olisiko jossain räjäytys/purku ohjeita tuolle vehkeelle.
Vian kanssa en ole huomannut mitään sännöllisyyttää, tapahtuu jos tapahtuu.

Ei siinä mitään vikaa ole, huoltamalla et kuntoon saa, sulla on liian korkea verkoston syöttöpaine tuolle kun tuo ei oikein halua painetta tarvia ollenkaan kun on "itseimevä". Nilsu on kranttu sen suhteen. Asutaan kuopassa vesitorni mäen päällä, 8-9 bar tulee niin ei lähe Nilsu käyntiin tai saa painaa puoli päivää kahvasta että lähtee. Paineenalennusventtiilin pistin taloon (muista syistä, esim. vedensäästö) ja 3,5 bariin säädetty, vesipiste talon toisessa päässä ja Kärcherin 20 m automaattikela autotallissa altaan päällä, niin ei mitään ongelmia Nilsussa sen jälkeen. Vein sitte naapurille testiin, ei taho toimia jos ei laita hanaa vaan puoliksi auki.

Teillä voi olla vaikka paine noussut vaivihkaa tai sitte oot uusinu hanan tjsp....voithan sä koittaa laittaa väliin vaikka 20 m letkukelan painehäviöksi ja hana pienemmälle.
 
Ei siinä mitään vikaa ole, huoltamalla et kuntoon saa, sulla on liian korkea verkoston syöttöpaine tuolle kun tuo ei oikein halua painetta tarvia ollenkaan kun on "itseimevä". Nilsu on kranttu sen suhteen. Asutaan kuopassa vesitorni mäen päällä, 8-9 bar tulee niin ei lähe Nilsu käyntiin tai saa painaa puoli päivää kahvasta että lähtee. Paineenalennusventtiilin pistin taloon (muista syistä, esim. vedensäästö) ja 3,5 bariin säädetty, vesipiste talon toisessa päässä ja Kärcherin 20 m automaattikela autotallissa altaan päällä, niin ei mitään ongelmia Nilsussa sen jälkeen. Vein sitte naapurille testiin, ei taho toimia jos ei laita hanaa vaan puoliksi auki.

Teillä voi olla vaikka paine noussut vaivihkaa tai sitte oot uusinu hanan tjsp....voithan sä koittaa laittaa väliin vaikka 20 m letkukelan painehäviöksi ja hana pienemmälle.

Tästä ei ole kyse. Asumme mäen päällä ja veden paine on jo alkujaan heikko koko talossa. En ikinä missään asumassani paikassa ole todistanut näin heikkoa painetta verkossa. Vettä tulee ja suihkussa sun muualla ihan ok mutta ei sellainen mihin suomessa ollaan totuttu.
Nilfiski on tällä hetkellä Gardenan kelan perässä jossa on letkua 30m verran.

Eilen purin ja kävin on/off valven läpi. Vähän herkistin ja ainakin pikaisella testillä toimi ok. Ensimmäisellä kerralla sisempi O-rengas ei mennyt paikoilleen vaan jäi vuotamaan venttiilin läpi. Purin uudestaan ja sain renkaan paikoilleen eikä enää vuotanut. Terassin ja autojen pesu kohta taas edessä niin eiköhän totuus valkene toimiko.
 
Hitto vieköön kun sai taas rahaa laitettua pari satkua menemään pesu/hoitokamoihin. Molempien autojen maalipinta sen verran pientä naarmua täynnä, että pakko alkaa myllyttämään. Kotona on kyllä joku Bilteman suoravetokone jolla olen kiillotellut esim. tuulilasia, mutta en kuitenkaan tohdi lähteä ensimmäistä kertaa mylläämään maalipintaa kokonaan halpis rotarylla.

Koska mulla ei todellakaan ole aikaa tehdä näitä hommia turhan usein ja käyttö tullee olemaan aika vähäistä, niin tilasin sitten halvimman järkevän oloisen epäkeskon mitä keksin, Autoduden omabrändin CAR5 ORB-1 joka speksiensä perusteella vaikutti ihan järkevältä koneelta tuolla reilun 90 euron hinnalla millä sitä nyt myydään. Hyvänä puolena on myös se, että siihen menee saman kokoiset laikat mita tuohon biltsun koneeseen, joten voin käyttää sitä varten aiemmin ostamiani laikkoja myös uuden koneen kanssa.

Loput rahasta menikin sitten pesukemikaaleihin ja muihin välineisiin kun piti varastoja täydentää.

Jos sitä nyt sais kerralla puurrettua maalipinnat siihen kuntoon että vois taas ylläpitopestä painepesurilla ja vaahdottimella enimmän osan ajasta...

Eihän ne ole velvoitteita ja kuluja, vaan harrastus ja sijoitus, eikö vaan :asif:
 
Pitäisi tuohon kränzleen tilailla hieman tiivisteitä ja pikakiinnikkeet saksanmaalta ja samalla voisi ottaa siihen tuon puuttuvan dirt killerin. Vakiona taitaisi olla 045 suuttimella mutta olisikos tuohon joku parempi, pihakivetysten yms pesua varten. 042, 045, 028 ja 03 suuttimillä ainakin kohtuullisen hintaisia dirt killerit (ja sitten D10 dirtkiller? pikaliittimelläkö tuo on?).
Halvin turbokiller onkin sitten jo 100e 070 suuttimella.

Samalla voisi varmaan tuon vakioviuhkankin vaihtaa eri suuttimelle, voisi olla autoa pestessä hieman laajempi, onko kokemuksia jostain hyvästä koosta. Koneena Quadro 799 eli onkos tuo nyt sitten n. 12L/min tuotolla.

Tuo M2000 lyhyenä vaiko starlet lyhyenä varmaan olisi auton pesuun hyvä pesukahva vai kannattaako jotain muuta katsella. Tuo nykyinen pitkä starletti on ainakin turhan kömpelö pituutensa puolesta auton pesussa.
 
Mikäs on M22 liittimelle oikean kokoinen o-rengas, en löydä kokoa netistä, jos saisi ihan oikeasti oikeanlaisen? Viime vuonna hain IKH:stä vanhalla mallilla ja sain sinänsä sopivan, se oli vitoniitti (vihreä) ja ei kesää kestänyt vetää letkua pitkin soraa, nyt hain sillä hyvin rikkinäisellä mallilla IKH:stä mustia kuten ihan orkkis oli mutta nuo on ainakin liian paksuja. Voimalla saa runtata että menee tuo M22 koneeseen kiinni ja tuosta johtuen nyt jo alle 10x käytön jälkeen rengas on sen näköinen että koville joutunut eikä pidä ellei väännä aivan hiton tiukkaan M22 kiinni.
 
Mikäs on M22 liittimelle oikean kokoinen o-rengas
Kränzle osanumero 13273, koko 9,3 x 2,4mm


 
Hitto vieköön kun sai taas rahaa laitettua pari satkua menemään pesu/hoitokamoihin.....

Eihän ne ole velvoitteita ja kuluja, vaan harrastus ja sijoitus, eikö vaan :asif:.....


Just mietin mitä järkeä näihin on panostaa. Auto oli pesty viime syksynä, talven jäljiltä ihan mukava hiekkakerros päällä. Pohjalla oli fusson vaha. Painepesurilla hiekat pois ja kintaalla sitten autoshampoolla puhtaaks. Lähti yllättävän hyvin eikä filmiä jääny ja jopa vesi poistui vielä kyljistä sieltä täältä ihan hyvin :o Täytyy pien ja raudanpoisto tehdä paremmalla ajalla niin saa täysin sileät pinnat.

Aiemmin lätrännyt aina bilt hamberin foamilla josta ei kyllä taida olla mitään iloa? Katselee vaahdon vaikutusta, mutta kintaalla se on kuitenkin pestävä eikä bilthamber poista rautaa eikä pikeä. Tärkeintä huuhtoa vaan hiekat pois ettei naarmuttele.

Tärkeimpinä pitäisin pien ja raudan irrotusaineita keväisin ja hyvää autoshampoota. Joku hyvä vaha mitä käyttää eikä turhaan vaihtele merkkiä koko aikaa. Myllytys on kyllä hyvä tehdä jos pinta on huono, nyt pysynyt jo nelisen vuotta hyvänä joskaan ei täydellisenä vaikka varonutkin lumiaharjan käytössä yms.

Aineita vaihtelemalla ja kokeilemalla ei kyllä tullut yhtään hullua hurskaammaksi. Rahaa vain paloi eikä ne kemikaalipurkit siellä hyllyssä lämmitä edes mieltä.

Mutta onhan se niin, että jos auton haluaa pitää jatkuvasti mintissä kunnossa ja haluaa harrastaa niin onhan noilla aineilla paikkansa täydellisyyden tavoittelussa.
 
Täyttä kusetustahan tää on hyvin pitkälle koko touhu. Nuo raudan ja pienpoistotkaan tee mitään ilman hinkkausta eli en niitä kyllä vetäisi ollenkaan ellei ole aikomus vahata perään.

Mielestäni esim. tuo bilt hamber kyllä toimii vahattuun pintaan _kunhan pesee riittävän useasti_, jos on kk-väliä niin eihän se filmi pelkästään sillä+pesurilla lähde (ainakaan kylmällä vedellä ja hinkkaamatta) ja sitten taas jos käyttää aineita jolla se lähtee niin lähtee myös vahatkin.

Itse olen käyttänyt elämässäni 3 "tuotetta, aikojen alussa auto glymin puna+kulta, sitten collinite476s ja kun siitä purkin pohja alkoi näkymään niin nyt keväänä vedin fussot. Näistä collinite vaikutti muistikuvien mukaan helpoimmalta levittää (no puna&kulta ei jämähdä mutta 2x työkerrat), mutta se ei kyllä kestä edes koko kesää, syksyllä on vain muistot vahasta, eikä kestä tuo glymin kultainenkaan, saas nähdä mitä fusso tekee. Fusson kylkeen ostin vielä sen niiden nestemäisen spray-mössön, sitä ajettelin kk-pari välein pyyhkäistä, kuulemma tuo pohjavaha saa paljon pidemmän eliniän näin ja pitäisi olla simppeli/nopea levittää.

Tuo vahaus on kyllä sen verran työlästä puuhaa että en kyllä viitsi 2x vuoteen levitellä erityisesti kun talvella muutenkaan pese autoa. Lisäksi väittäisin että jos kaiken työmäärän laskee yhteen niin painepesuri+ joku foam ja joskus/jouluna kinnasta perään olisi kaikkein helpoin ja yksikertaisin tapa pitää auto puhtaana, vahasta ole ns. vitunkaan iloa siihen työmäärään nähden, kulkupelejä nämä on eikä seiso jossain messuhallissa kyylättävänä.
 
Mistä tämmöinen tieto? Ei ainakaan itsellä osunut missään silmiin.

Harmillista kyllä, jos tosiaan näin on, loppuu itseltä Juhlapesun käyttö. Olen pitänyt myös ABC:n pesuja parempana ja toiveissa oli, että vajaan 1km päähän kotoa kohta avattava pesu olisi tullut Juhlapesun piiriin, mutta taitaa olla turha toive.
Soitin tänään Juhlapesuun ja sieltä vahvistivat, että toukokuun lopussa päättyy yhteistyö ABC:n pesuloiden käytön osalta. Harmi :itku:

Ovat kontaktoimassa aktiivisia(?) ABC:n käyttäjiä. Itsekin olin listalla, mutta ehdin nyt ensin sinne soitella. Juhlapesu on avaamassa pk-seudulle toukokuun alussa kaksi uutta paikkaa. Toinen Leppävaaraan ja valitettavasti unohdin jo mihin toinen uusista.

Irtisanoin oman sopimukseni päättymään toukokuun loppupuolelle. Jos lepuskin pesula tuntuu hyvältä, niin palaan takaisin. Etäisyyttä himasta vaan turhan paljon (lähempänä olisi GoWashin pesulat).
 
Soitin tänään Juhlapesuun ja sieltä vahvistivat, että toukokuun lopussa päättyy yhteistyö ABC:n pesuloiden käytön osalta. Harmi :itku:

Ovat kontaktoimassa aktiivisia(?) ABC:n käyttäjiä. Itsekin olin listalla, mutta ehdin nyt ensin sinne soitella. Juhlapesu on avaamassa pk-seudulle toukokuun alussa kaksi uutta paikkaa. Toinen Leppävaaraan ja valitettavasti unohdin jo mihin toinen uusista.

Irtisanoin oman sopimukseni päättymään toukokuun loppupuolelle. Jos lepuskin pesula tuntuu hyvältä, niin palaan takaisin. Etäisyyttä himasta vaan turhan paljon (lähempänä olisi GoWashin pesulat).
Kiitos, kun jaksoit kysellä :tup:

Tiedä sitten kuulunko itse aktiivisiin ABC pesujen käyttäjiin, tulee käytettyä Ilolan ja Korson ABC pesuja tai Hyrylän Juhlapesua mikä on lähin pesula. Oma sopimus on määräaikainen syksyyn asti eikä se nyt haittaa, jos ei kesken saa irtisanottua, kesän voi käyttää Juhlapesun harjatonta, että saa pölyt pois päältä :rofl: Tikkurilan Juhlapesu on kerran kokeiltu ja sinne ei tarvitse enää mennä, kun otti hallin suulla etuhelma ja pohja keskeltä kiinni mennessä ja tullessa :facepalm:
 
Tuo vahaus on kyllä sen verran työlästä puuhaa että en kyllä viitsi 2x vuoteen levitellä erityisesti kun talvella muutenkaan pese autoa.

Tää on kyllä totta, mutta viime syksynä pistin ensimmäistä kertaa King Carthur Endurance Blue #52 vahaa ja nyt tuntuu että olen löytänyt "go to" vahani. Lopulta aika helppoa levittää; pieni alue kerrallaan, hetki odottelua ja kiillotetaan mikrokuidulla. Toki tollasen farmariauton läpivahaus aina ottaa aikaa, mutta tuo oli aika kivutonta työstää ja tuntui kestävän mukavasti talven yli autossa. Ne kerrat kun leutoina päivänä pesin autoa sai sen pelkällä shampoolla ja mikrokuituharjalla säädyllisen näköiseksi ja helmat puhtaaksi suolamoskasta. Vieläkään en ole kevätpintoja tehnyt ja edelleen pysyy suht järkevän näköisenä ja puhdistuu kohtuullisesti, toisin kuin vaimon auto johon vedin ajanpuutteen vuoksi syksyllä pelkän pikavahan.

Tällä kokemuksella vedän kyllä syksyllä molempiin autoihin tätä tököttiä päälle. Ja myös nyt keväällä.
 
Tää on kyllä totta, mutta viime syksynä pistin ensimmäistä kertaa King Carthur Endurance Blue #52 vahaa ja nyt tuntuu että olen löytänyt "go to" vahani. Lopulta aika helppoa levittää; pieni alue kerrallaan, hetki odottelua ja kiillotetaan mikrokuidulla. Toki tollasen farmariauton läpivahaus aina ottaa aikaa, mutta tuo oli aika kivutonta työstää ja tuntui kestävän mukavasti talven yli autossa. Ne kerrat kun leutoina päivänä pesin autoa sai sen pelkällä shampoolla ja mikrokuituharjalla säädyllisen näköiseksi ja helmat puhtaaksi suolamoskasta. Vieläkään en ole kevätpintoja tehnyt ja edelleen pysyy suht järkevän näköisenä ja puhdistuu kohtuullisesti, toisin kuin vaimon auto johon vedin ajanpuutteen vuoksi syksyllä pelkän pikavahan.

Tällä kokemuksella vedän kyllä syksyllä molempiin autoihin tätä tököttiä päälle. Ja myös nyt keväällä.
No ei se vahan levitys itsessään nyt ehkä ihan niin järjetön homma ole, tunti-max kaks, mutta toisaalta jos autoa ei ole _sitä ennen_ "pessyt" (kts lista) niin onko siitä vahan levittämisestä hirveästi hyötyä
1. foamille, sitten
2. kintaalla, sitten
3. poistanut rautaa&/pikeä, sitten
3b. ja taas pestään
3c. pieni kuivaus
4. vähän myllyttänyt viimeksi tulleita selkeästi näkyviä naarmuja, sitten
5. hinkannut rätillä kuivahkoksi ja kaikki kohdan 4 möhnät pois
6. antanut auton sitten kunnolla kuivua x h kun ulkona on +5C ja kosteusprosentti 88% :)

Tieysti jos vain vetää kohdat 1&2 ja sitten kuivaa sen minkä rätillä saa ja alkaa suoraan vetää vahaa niin kaippa tuon yksin just alle 2h saa tehtyä.
 
Tulipas tuo nyt testattua :thumbsup:

Loistava tuote laiskalle :rofl: 500ml pullo meni aikalailla kokonaan, en sitte tajunnu tarkemmin lueskella tuotesivuja vaan katselin sivuilta esittelyvideon missä jamppa suihkutteli paneelin kokonaan tuolla aineella :facepalm:

Mites tuon levitys "muutamalla suihkauksella" per paneeli sitten oikeaoppisesti tehdään? Paneelin esim. oven yläosaan pari suihkausta ja huuhtelu alhaalta ylös kuten @masaf2 tuossa yllä sanoi?
 
Vieläköhän sitä tänä kesänä menisi hyväksi todetulla Fussolla, vai pitäisikö koittaa King Carthur High Gloss Rediä? Onko jälkimmäisestä kokemuksia? Kesto ei vissiin ihan parhaimpien tasoa, mutta eiköhän tuolla kesän pärjäisi.
 
No ei se vahan levitys itsessään nyt ehkä ihan niin järjetön homma ole, tunti-max kaks, mutta toisaalta jos autoa ei ole _sitä ennen_ "pessyt" (kts lista) niin onko siitä vahan levittämisestä hirveästi hyötyä

Aina siitä on hyötyä. Eihän noita hipoiluja tee muut kuin "harrastajat", mutta vaha pinnassa on kuitenkin aina parempi kuin ei vahaa pinnassa.
 
Aina siitä on hyötyä. Eihän noita hipoiluja tee muut kuin "harrastajat", mutta vaha pinnassa on kuitenkin aina parempi kuin ei vahaa pinnassa.
Hipoilun tarkotus onkin antaa vahalle mahdollisimman hyvät pohjat ja edellytykset säilyä pinnassa mahdollisimman pitkään.
Eihän kaikki talon ulkoseinän maalaajatkaan rapsuttele hilseileviä maaleja irti vaan maalaavat päälle. Pysyy mitenkä pysyy, mut hyvältä näyttää :)
 
Vieläköhän sitä tänä kesänä menisi hyväksi todetulla Fussolla, vai pitäisikö koittaa King Carthur High Gloss Rediä? Onko jälkimmäisestä kokemuksia? Kesto ei vissiin ihan parhaimpien tasoa, mutta eiköhän tuolla kesän pärjäisi.

Yhden Corsan täräytin viime helmi-maaliskuussa (2020) Fussolla. Sen jälkeen se on ollut autopesuloissa kerta kuukauteen ja mittariin on tullu 9tkm.
Sinisellä korkilla olevalla BH:lla pesu + kinttaalla lääppiminen. Kerta rauta ja pikipoistoa, eikä jälkeäkään traficfilm pinnasta. Joo, fussoa ei oo enää pinnassa. Vois vetästä uuden pinnan viikonloppuna, väitän että kohtuu hyvin pysynyt pinta helppohoitoisena ku kerran fussoili.
 
Viimeksi muokattu:
turtle waxin graphite vaikuttaa kyllä todella järeälle pinnoitteelle jos pois sitä ei saa melkeempä kuin hiomalla hiekkapaperilla :O
hyvänä kakkosena toki 303 graphite...oma mututuntuma kertoo että muutkin grafiittipohjaiset lienevät yhtä "järeitä" ?
 
No ei se vahan levitys itsessään nyt ehkä ihan niin järjetön homma ole, tunti-max kaks, mutta toisaalta jos autoa ei ole _sitä ennen_ "pessyt" (kts lista) niin onko siitä vahan levittämisestä hirveästi hyötyä
1. foamille, sitten
2. kintaalla, sitten
3. poistanut rautaa&/pikeä, sitten
3b. ja taas pestään
3c. pieni kuivaus
4. vähän myllyttänyt viimeksi tulleita selkeästi näkyviä naarmuja, sitten
5. hinkannut rätillä kuivahkoksi ja kaikki kohdan 4 möhnät pois
6. antanut auton sitten kunnolla kuivua x h kun ulkona on +5C ja kosteusprosentti 88% :)

Tieysti jos vain vetää kohdat 1&2 ja sitten kuivaa sen minkä rätillä saa ja alkaa suoraan vetää vahaa niin kaippa tuon yksin just alle 2h saa tehtyä.
Oma vahausta edeltävä pesu menee vähän oikomalla:
1. Foam + painepesu
2. Pienpoisto helmoista jos tarve, raudanpoistoaine kylkiin ja muualle missä tarve
3. Nopea huuhtelu
4. Kinnastelu + huuhtelu
5. Kuivaus

Ei tota kyllä silti jaksa kuin max kerta vuoteen.
 
Tulipas tuo nyt testattua :thumbsup:

Loistava tuote laiskalle :rofl: 500ml pullo meni aikalailla kokonaan, en sitte tajunnu tarkemmin lueskella tuotesivuja vaan katselin sivuilta esittelyvideon missä jamppa suihkutteli paneelin kokonaan tuolla aineella :facepalm:

Mites tuon levitys "muutamalla suihkauksella" per paneeli sitten oikeaoppisesti tehdään? Paneelin esim. oven yläosaan pari suihkausta ja huuhtelu alhaalta ylös kuten @masaf2 tuossa yllä sanoi?

Vai 500 ml yhteen autoon, voi lollero sentään :D Desillä kyllä pitäis ruikkia isonkin auton helposti mennen tullen moneen kertaan. Ite vedän litran pullolla 10 autoo/kertaa + kasan vanteita (BH Wheel Clean jäljiltä) päältä ja sisäkehät.

Pullo sumulle, liikutat kättä sopivalla etäisyydellä ja painat hennosti sumua kehiin heilauttaessa. Katolle menee about sumaus / puoli, konepeltiin 2, oviin 1 / ovi jne... Sitte painepesurin viuhkasuuttimella ampuen "levittelee“ ja sitten keskittyy sen jälkeen pesemään pois kun levitelty veden kans siten, että se vesi "vaahtoilee" valkoisen vivahteella mistä tietää että sitä levittää. Less is more myös jäljen kannalta.

Kaikkein paras tietty laiskalle vielä BH Autofoam ja Gyeon Bathe+ shampoo lampaanhanurilla ja siihe Gyeon Wetcoat pintaan talvikaudella pari kertaa jos siltä tuntuu että vahat lähtee keulilta tai alahelmoista. Sit kesäisin vahaus Finis-Wax (tai jos haluaa oikoa niin Collinite 476s).

Finis-Wax menee kyl käyttiksissä 12 kk heittämällä jos pohjat hyvät, Cleanser fluid + kevyet myllyt (+ Cleanser fluid :D) , pohjalle Micro-fine / Cleanser-polish ja siihe seuraavana päivänä Finis-Wax, kuivassa laitettuna. Ainoo vaha, mikä kestää rankat suolapaskat ja talven liuotinpesut kunnialla ja saa vielä ens kesänä pestä monet kerrat liukkarilla että antautuu.

Tuore Wetcoatattu pinta muuten kestää uskomattoman hyvin liuottimia, aikoinaan kokeeksi kun testasin tuotejulkaisun jälkeen ja Motox Tehopesut laitoin 4 x eikä lähteny mihinkään, sit soitin Jannelle että millä *itulla toi antautuu niin joutu kaivaan tallista Surfex HD:tä ja tiukka 40 % liuos sitä sumupullolla ja vähä lilluttelua ja hierontaa kintaalla.
 
Onko kellään heittää ehdotusta hyvästä vannepesuaineesta, nyt kun Bilteman Premium Vannepesuaine on menty pilaamaan.
 
Onko kellään heittää ehdotusta hyvästä vannepesuaineesta, nyt kun Bilteman Premium Vannepesuaine on menty pilaamaan.
Pumppuvaahdottimella P&S Brake Buster. Olen tykännyt. Käyttänyt n 1:3 lainennuksella. Saa kätevästi myös vanteiden sisäpuolelle suihkuteltua


Voi ottaa esim Geyon Ironia kaveriksi jos tarvii
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom