jep jep.. no kirjoitan nyt omia kokemuksia tähän nyt kun auton keraaminen pinnoite on vuoden vanha.
alkuun piti toki oppirahat maksaa ja ostin motonetista/biltemasta/puuilosta aina purkin tyhjennettyä niin seuraavan merkin ja seuraavan merkin jne kunnes hyvin pian löytyi se oikea aine ja pesutyyli niinsanotusti.
mullahan on myös painepesuri mutta en ole sitä käyttänyt kuin satunnaisesti (toki alussa kokeilin useimminkin).
lähinnä siksi kun siitä on "vaivaa" kaivaa aina se vehje esille,kytkeä kiinni, ja sehän pitää myös meteliä ja toisaalta siksi kun mulle on riittänyt pelkkä vedenpainekkin
eli alkuaikoina ostin jo tälläisen
vesiletkunpäähän tulevan vaahdottimen (esim kärkkäinen 29,90e). tämä on osoittautunut todella hyväksi ja käytänkin tätä liki aina.
tällä ei tietenkään saa sellaista paksua partavaahtoa mitä painepesurissa olevalla vaahdottimella saisi vaan reilusti "vetelämpää". pesuainetta tuo syö myös aika reilusti minimi asennollakin joten siitäkin pisteet painepesurille. eikä vedenpaine riitä "heittämään" vaahtoa kovinkaan kauas (max ehkä metrin) eli kunnon pakettiautoja ei pysty pesemään katolta kovinkaan hyvin.
mutta silti... tuo on vaan kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan älyttömän helppo vehje. aineet sisään ja vesiletkuun kiinni ja samantien voi aloittaa vaahdotuksen.
(kyllä tuo vaahdotin on kokonaan muovia ja hyvinkin "halvan oloinen rimpula" mutta on se nyt vuoden kestänyt jo viikottaista pesua)
450ml verran kun laittaa ainetta niin auton ympäri voi pyörähtää noin kolme kertaa ja sitten aine on loppu.
huuhtelun voi tehdä tässä "vaahdottimessa" mukana tulevalla pistoolilla mutta itse olen käyttänyt tässä niton pesupistoolia koska suihkun kuviota voi säätää.
noin 25e useissa kaupoissa...
tämän pesun jälkeen samalla vaahdottimella uudet vaahdot pintaan ja sitten kinnastelemaan...
katon saa hyvin tällä
biltemasta 4.30e... toki tuon kanssa voi hinkata myös koko autonkin niin ei tarvitse niin paljoa kyyristellä esim helmojen kanssa tms
nuudeliosan saa toki tuosta irti jolloin voi hinkata käsin loput... (kokeilin kerran tuota optiota että vettä tulee päästä sisään mutta pesuvehkeestä tuli niin kankea ja painava letkun kanssa ja vesi oli huono koska se myös vei pesuaineen pois hinkattavalta pinnalta)
niin tälläkin setillä saa auton kiiltämään ilman painepesuria!
ja mitä pesuainetta sitten käytin.. no kuten sanoin alussa niin kaikki on liki kokeiltu.. wurthin voimapesut/bilthamberit/korrekin/bilteman/motonetin/autoduden mallisto myöskin yms.. paras pesuaine ikinä onkin ollut puuilosta löytyvä solmaster as40. tämä putsaa autosta kaiken ! jos auto on oikeasti likainen niin pelkällä vaahdotuksellakin lähtee jo 99% liasta. esim tiesuola pinttymien poistaminen tms vaatii sitten kinnastuksen niin sitten saa 100% puhdasta.. muuta ainetta en enää käytä kuin satunnaisesti jos tulee jotain mitä haluaa kokeilla.
varoituksen sana kuitenkin myös niille kenellä ei ole keraamista pinnoitetta että tuhdit pesuaineet kuten solmaster poistaa myös kaiken vahan yms. joten pesun jälkeen on auto myös vahattava tms
(solmaster on kuitenkin biohajoava joten voi käyttää esim pihallakin)
ja jotkut sitten heti kysyvät että "mikset käyttänyt painepesuria" niin heille pidemmän kaavan vastaus :
painepesurista saa toki varmasti ulos "partavaahtoa" jos sellaista haluaa. vesiletku vaahdottimesta ei saa partavaahtoa (vaikka vaahdotus olisi "täysillä"). mutta kuten moni jo tietää niin paksu vaahto ei ole oikotie onneen niinsanotusti. oleellista onkin että hiekka yms muut partikkelit valuvat pois ja se tapahtuu kyllä molemmilla tavoilla.
painepesurissa on toki myös vesipainetta enemmän ja tämä toki säästää aikaa sillä painepesurilla saa varmasti pikkaisen sitä tiesuolaa enemmän veke kuin pelkällä "vedellä"... mutta jos taas kinnastelet auton jokatapauksessa pesun taikka kahden jälkeen niin lopputuloksen kannalta on ihan se ja sama että oletko pessyt auton painepesurilla vai et. kinnastelun jälkeen auto on ihan yhtä puhdas molemmilla tavoilla.
ja minunkohdallani pesuihin vaikuttaa se että kun kerran on pinnassa jo keraaminen pinnoite niin minun ei tarvitse varoa vahapintaa tms eli voin aina pestä autoni vaikka bensalla ja kinnastella sen vielä senjälkeen ja lopputulos on aina kuin olisi juuri "vahattu" auto.
tilannehan olisi täysin eri jos auto pitäisi pestä "mahdollisimman varovasti" jotta vaha ei poistu tms...
painepesurissa on vielä se huono puoli että se "huijaa" sen käyttäjää.. tällä tarkoitan sitä että jos ostat paskinta mahdollista pesuainetta ja vedät sillä auton kokonaan vaahdon peittoon ja putsaat sitten auton niin kyllä varmasti saat suurimmat liat pois tai vaikka et käyttäisi tippaakaan pesuainetta koska painepesurissa on se veden paine joka poistaa myös likaa
jos lisäät siihen litran jotain kakkaa pesuainetta niin lopputulos on tietenkin puhtaampi mutta kumpi nyt tekikään sen putsaus työn.. pesuaine vaikö painepesuri ? pelkällä letkuvaahdottimella kun pesee niin silloin näkee mielestäni kaikkein parhaiten sen itse pesuaineen liuotus kyvyn taikka kyvyttömyyden koska kakan liuottamista ei ole avittamassa painepesurin vedenpaine