Auton pesu

Luulis ettei tarvi, jos ei oo mitään muuta remppaa samalla tai joku vika sitten, että vuotaa öljyjen sekaan, eikai sinne ilman pitäis mennä? Tai no joo, jos aikoo pitää samaa pesuria yli 20-30 vuotta niin ehkä sit? Tietysti ymmärtäis jos se painepesuri maksais vaikka monta tonnia.
Jos ammattikäytössä painaa vaikka joka päivä tuntitolkulla pesurilla menemään niin kyllä se öljy "kuluu" ja ihan syytäkin on sitten vaihtaa joskus. On niin helppo ja nopea vaihtaa ne öljyt että vaikka samalla kun auton öljyt vaihtaa niin vaihtaa pesuriinkin samalla sitä samaa öljyä.
 
Luulis ettei tarvi, jos ei oo mitään muuta remppaa samalla tai joku vika sitten, että vuotaa öljyjen sekaan, eikai sinne ilman pitäis mennä? Tai no joo, jos aikoo pitää samaa pesuria yli 20-30 vuotta niin ehkä sit? Tietysti ymmärtäis jos se painepesuri maksais vaikka monta tonnia.
Meinaat ettei painepesurin sisällä ole ilmaa ollenkaan vai? Kannattaa googletella myös ilmankosteus ja kondenssi termejä.
 
Luulis, että painepesurit kuitenki tehty siten ettei ilmaa tai kosteutta pitäs mennä väärään paikkaan. Koneiden mukana töissä myyty automatisoituun teollisuuden painepesuprosessiin Kärcheriä ja mm. Clen 2880 DSPL, laulelee vuosikausia ilman timerikorttia (maahantuojalta tilattu modattuna, että sallitaan käynti yli tunnin ts. monta tuntia putkeen / niin kauan ku sähköä riittää), kauimmaiset jo 20 vuoden takaa ja ei oo taatusti yhteenkään öljyjä vaihdettu, ku kukaan oo ikinä kuullukaan moisesta tarpeesta, vai onko vaan suurempiakin murheita ka noin vähäpätöiset hifistelyt jää sikseen... Ja voin sanoo, että vaikka rautavalimolla käytöolosuhteet pikkasen karummat ku jossain detailinghommissa :D Noh, vaihtaa öljyt ken tahtoo. Ite voisin olla vaikka tyytyväinen jos oma vanha pesuri hajois, mutta ei se hajoo millään, niin ei saa syytä hommata uutta...
 
Katsoin mitä tuo oma 1152TST haluaa, niin ohjeessa lukee:
Ensimmäinen öljynvaihto on tapahduttava n. 50 käyttötunnin jälkeen. "Muut öljynvaihdot ovat tarpeen vuosittain tai 250 käyttötunnin jälkeen. Jos öljyn väri muuttuu harmaaksi tai valkoiseksi, on öljy vaihdettava joka tapauksessa.
 
Ei oo kyllä 2000 € Clenissä halaistua sanaa ölpän vaihtotarpeesta tai mitään muutakaan siihen liittyvää. Polttomoottorikäyttösissä kyllä...
 
Punaisessa autossani on maalipinta ikävästi haalistunut. Vahaaminen tuo hetkeksi loistetta. Oikea ratkaisu olisi varmaan myllytys ja joku pinnoite. Mutta en haluaisi myllytykseen alkaa auton arvon ollessa alle 2 000 e. Olisiko Korrek Polymatrix sellainen, että sillä saisi maaliin kiiltoa ja väriä esiin?
 
Mieti myllytystä mukavuuslisänä, joka tuottaa mielihyvää kun saa liikkua siistillä kulkupelillä. Hapettunutta pintaa ei kannata pinnoittaa millään. Hoidettu maalipinta aikanaan nopeuttaa myyntiä ja todennäköisesti saat paremman hinnankin.
 
Lähtisköhän hapettumaa paljon käsin kiillottamalla jollain Ultimate Compoundilla tai Polishilla?
 
Punaisessa autossani on maalipinta ikävästi haalistunut. Vahaaminen tuo hetkeksi loistetta. Oikea ratkaisu olisi varmaan myllytys ja joku pinnoite. Mutta en haluaisi myllytykseen alkaa auton arvon ollessa alle 2 000 e. Olisiko Korrek Polymatrix sellainen, että sillä saisi maaliin kiiltoa ja väriä esiin?
Vuokraa jostain sopiva myllytyskone ja tee itse? Varmaan halvempaa kuin viedä johonkin teetettäväksi. Tuskin tuolle oikein muuten mitään voi juurikaan tehdä niin että lopputulos olisi oikeasti hyvä?
 
Punaisessa autossani on maalipinta ikävästi haalistunut. Vahaaminen tuo hetkeksi loistetta. Oikea ratkaisu olisi varmaan myllytys ja joku pinnoite. Mutta en haluaisi myllytykseen alkaa auton arvon ollessa alle 2 000 e. Olisiko Korrek Polymatrix sellainen, että sillä saisi maaliin kiiltoa ja väriä esiin?
Eiköhän tuo korrek polymatrix kuten kaikki muutkin pinnoitteet ole tarkoitettu hyvälle pinnalle (miel uudelle), jos ei myllyttämään halua lähteä niin voi jollain rankasti hiovalla vahalla aloittaa ja sit kevyemmin hiovalla jatkaa. Käsipelilläkin jotenkin onnistuu mutta saa varautua että kädet kipeytyy :)
 
Mitenkähän muuten toimii esim semmoinen Mirka Abralon "hiontalaikka" auton maalipintaan. Veneissä toimii hyvin gelcoatin putsaukseen.
 
Mitenkähän muuten toimii esim semmoinen Mirka Abralon "hiontalaikka" auton maalipintaan. Veneissä toimii hyvin gelcoatin putsaukseen.

Toimii varmasti hyvin, jos on tarkoitus poistaa maalit pinnasta :D

Mutta tosiaan märkähionnalla voi poistaa nopeasti syvät naarmut ja tasoittaa pinnan. Aloittelijana en lähtisi ensimmäiseksi hiomaan. Youtubesta löytyy kyllä infoa hiomisesta.
 
Toimii varmasti hyvin, jos on tarkoitus poistaa maalit pinnasta :D
Siis semmonen 4000 märkähiopntalaikka vai mikä se nyt on (mirkan kuitenkin), tuskin hioo maalipintaa pois :) Ajattelin et sille hapettuneelle maalipinnalle vois toimiakin. Ainakin hapettuneen gelcoat pinnan sillä saa hyväksi, siihen päälle kevyesti hiovalla vahalla (vai autoglymin punanen) niin vois toimiakin. Tai sit ihan vaan jotain cleaner-vahaa kovalla työllä
 
^Pahasti haalistuneuden umpioiden hiontaan toi Abralon 4000 käy kyllä. Ja varmaan maalivalumien jne. Ja metallin kiillotukseen esim. vanteet.
 
Tiiän ihmisiä ketkä myllyttää alle tonnin arvosia autoja ja itte myllytin kesällä oman autoni (arvo 1500€). Itse myllytän aina autoni, koska on mukavempaa ajaa kiiltävällä autolla. Niin ja ehkä se myös nopeuttaa auton kaupaksi menemistä sitten kun myy. Osta itsellesi vaikka motonetin tai bilteman halpa, mutta kunnollinen kiillotuskone ja siihen 3 eri karkeustason tahnaa ja laikkaa niin löytyy aina sopiva combo.
 
Veikkaan että Farcelan G3 hieno tahna riittäis tuohon hommaan ja holon poisto laikka + hienolaikka ;)
 
Kävi sitten niin että pesulan operaattorina sattui olemaan joku ei täydellisesti suomea ymmärtävä henkilö ja tuli harjallinen superpesu, vaikka ostin harjattoman ja halvimman pesun :rofl:

No, isoimmat jäljet tuli siitä harjasta millä ne manuaalisesti hinkkaa helmoja, itse konepesusta ei hirveästi jälkiä jäänyt.

Mitään kunnon naarmuja ei siis tullut millään muotoa, taskuvalon kanssa täytyy tutkia jos jotain mikronaarmuja nähdä.

Puhdastakin toki tuli, mutta itse pysyn silti harjattomassa jos se sattuu olemaan mahdollista.
 
Kävi sitten niin että pesulan operaattorina sattui olemaan joku ei täydellisesti suomea ymmärtävä henkilö ja tuli harjallinen superpesu, vaikka ostin harjattoman ja halvimman pesun :rofl:

No, isoimmat jäljet tuli siitä harjasta millä ne manuaalisesti hinkkaa helmoja, itse konepesusta ei hirveästi jälkiä jäänyt.

Mitään kunnon naarmuja ei siis tullut millään muotoa, taskuvalon kanssa täytyy tutkia jos jotain mikronaarmuja nähdä.

Puhdastakin toki tuli, mutta itse pysyn silti harjattomassa jos se sattuu olemaan mahdollista.
Tosta tulikin mieleen tämä melko tuore video kyseisestä aiheesta jonka katsoin juuri:
 
Tosta tulikin mieleen tämä melko tuore video kyseisestä aiheesta jonka katsoin juuri:


Ei kovin hyvä video aiheesta. Video ei juurikaan tarjonnut parempia vaihtoehtoja (viitattiin tulevaisuudessa tulee lisävideo) eikä video selittänyt miksi "tunnel car wash" on huono/mikä siitä tekee huonon.
En ole suomessa nähnyt edes konepesua missä harjoja heilutellaan auton päälle ulos ajaessa. Osassa HOK ryhmän pesukoneita esipesu ja varsinainen pesutehdään eri kohtaa koneissa, tiedä onko sen parempi laadun kohdalla. Kaikki peseminen kuitenkin mahdollisesti naarmuttaa autoa enemmän tai vähemmän, riippuen käytetyistä välineistä.

Realistinen tilanne suurimmalla osalla on se, ettei voi parkeeraa autoa halliin hierottavaksi uusimmilla kamoilla ja vaikka ostaisi käsin pesuja jostain niin ne tekee sen liukuhihna hommana ja kuitenkin kuivaa sillä vitun lastalla. IMO se vanha fifth gearin video demosi ero paremmin. Parempia videoita otetaan mielenkiinnosta vastaan.
 
Piti tulla tänne tunnustamaan syntini. Minulla ei ole vuoteen ollut enää tallia käytössä. Kesällä jaksoin vielä pestä pihalla, mutta talvella olen käynyt pari kertaa harjattomassa pesussa ja auto on likaantunut todella pahasti. Eilen en enää jaksanut katsella sitä ja vein sen ensimmäisen kerran harjapesuun. :eek:

Edit: ei tullut oikeasti puhdasta, mutta sen verran puhtaampi, että ipanoiden vaatteet eivät enää kuraannu kun lääppivät autoa.

Auto on uutena 2016 lopussa ostettu skoda, jonka maalipinta on pysynyt yllättävän hyvänä, mutta nyt se saa luvan totutella konepesuun. Myllytän sitten kun tulee liikaa pesuhuntua. Minulla on varastossa ihan hyvä epäkesko, viisi laikkaa ja ainakin kolmea eri tahnaa, joilla pitäisi saada käyttis ihan kohtuu kiiltoon.

Harkitsin jopa hankkivani juhlapesun kuukausisopparin, niin voisin käydä pari kertaa viikossa harjattomassa pesussa pyyhkimässä liat pois. Näin ei tarvitsisi käyttää harjapesuja kun auto ei ehdi likaantua. Vähän mietityttää, että tällä tyylillä auto on käytännössä koko ajan ilman vahaa, koska vahvempikin lsp lähtee pesuloiden liukkarilla muutamassa pesussa.
 
Viimeksi muokattu:
Itseä ärsytti, kun käytin autoa jossain Tornado pesussa, niin se maksoi ihan törkeästi, 40e taitaa olla normihinta, tosin klo 21 jälkeen puoleen hintaan ja silti lopputulos oli aika surkea. Jos pesen itse käsin auton, niin se maksaa ehkä noin 10-15e ja lopputulos on paljon parempi ja saa vähän liikuntaakin.
 
Löysin Espoon Leppävaarasta Pesupaikka -autopesulan, jota nyt käyttänyt ahkerasti. Harvoin on jonoa itsepalvelupesuun eikä jonottaa juuri tarvitse. 90 senttiä per minuutti maksaa pesuaika, mutta omia aineita ei saa käyttää.
 
Löysin Espoon Leppävaarasta Pesupaikka -autopesulan, jota nyt käyttänyt ahkerasti. Harvoin on jonoa itsepalvelupesuun eikä jonottaa juuri tarvitse. 90 senttiä per minuutti maksaa pesuaika, mutta omia aineita ei saa käyttää.

En ihmettele ettei jonoa ole, ainakaan tuolla hinnalla 54€/H ja omien aineidenkin käyttö kielletty.
Toisaalta nopeasti autoa huuhtelee pahimmat liat pois, mutta iso miinus ettei omia aineita saa käyttää.
 
Sähkötien autopesu Nummelassa 13€/h on ollut todella hyvä IP-pesula. Esipesuaine löytyy talon puolesta ja se on jokin Autoglymin liuotinpesuaine talvisin.
 
En ihmettele ettei jonoa ole, ainakaan tuolla hinnalla 54€/H ja omien aineidenkin käyttö kielletty.
Toisaalta nopeasti autoa huuhtelee pahimmat liat pois, mutta iso miinus ettei omia aineita saa käyttää.
Ei kait nyt kukaan hinkkaa autoaan tuntia tuollaisessa pesussa? Vartissa saa jo riittävän puhdasta jälkeä ja kuivaaminen sitten parkkipaikalla pesupaikan edessä.
 
Talvipakkasella jos haluaa pestä autonsa, kannattaa varmaan pestä ja kuivata se lämpimässä hallissa. Tuo ei ole lämmin, joten se ja sama. Pikkupakkasella kyllä kuivaa auton kun auton pihallakin.
 
Piti tulla tänne tunnustamaan syntini. Minulla ei ole vuoteen ollut enää tallia käytössä. Kesällä jaksoin vielä pestä pihalla, mutta talvella olen käynyt pari kertaa harjattomassa pesussa ja auto on likaantunut todella pahasti. Eilen en enää jaksanut katsella sitä ja vein sen ensimmäisen kerran harjapesuun. :eek:

Edit: ei tullut oikeasti puhdasta, mutta sen verran puhtaampi, että ipanoiden vaatteet eivät enää kuraannu kun lääppivät autoa.

Auto on uutena 2016 lopussa ostettu skoda, jonka maalipinta on pysynyt yllättävän hyvänä, mutta nyt se saa luvan totutella konepesuun. Myllytän sitten kun tulee liikaa pesuhuntua. Minulla on varastossa ihan hyvä epäkesko, viisi laikkaa ja ainakin kolmea eri tahnaa, joilla pitäisi saada käyttis ihan kohtuu kiiltoon.

Harkitsin jopa hankkivani juhlapesun kuukausisopparin, niin voisin käydä pari kertaa viikossa harjattomassa pesussa pyyhkimässä liat pois. Näin ei tarvitsisi käyttää harjapesuja kun auto ei ehdi likaantua. Vähän mietityttää, että tällä tyylillä auto on käytännössä koko ajan ilman vahaa, koska vahvempikin lsp lähtee pesuloiden liukkarilla muutamassa pesussa.
Laita joku keraaminen pinnoite. Ne kestävät liuotinpesuaineet.
 
Terve, mites kun monissa pesuloissa sanotaan että antenni pitäisi irrottaa. Onko tosiaan näin vai miten "rajuja" noi pesut ovat. Itsellä siis farkku Mondeo ja on kyllä niin jumissa antenni katolla ettei lähde edes papukaijapihdeillä vääntämällä pyörimään, lisää jos vääntäisi niin luultavasti menisi juuresta enemmän rikki. BossGlossilla kerran kävin ja sanoivat ettei haittaa katolla etuosassa oleva piiska-antenni, päteekö tämä muuallekin? Toki soittamalla selviää :D
PS: aika huono oli BG, likaiseksi jäi vaikka oli heidän paras pesunsa, ei jatkoon.
 
Auton saa puhtaaksi käsinpesussa, hinta taitaa olla sama kuin noilla paremmilla konepesuilla. Antennin konepesukesto selvinnee käytännössä, jos piiska pääsee taipumaan edes-takaisin niin kaipa se pesukoneen kestää...
 
Se antenni varmaan kestää kun harjat menee edestä taakse yli mutta mitäs kun tulevat takaspäin ... tai kuivain. Lähtee kyllä mäkeen se antenni ja pahimmassa tapauksessa repii sen kannankin läskeineen irti katosta.
 
Terve, mites kun monissa pesuloissa sanotaan että antenni pitäisi irrottaa. Onko tosiaan näin vai miten "rajuja" noi pesut ovat. Itsellä siis farkku Mondeo ja on kyllä niin jumissa antenni katolla ettei lähde edes papukaijapihdeillä vääntämällä pyörimään, lisää jos vääntäisi niin luultavasti menisi juuresta enemmän rikki. BossGlossilla kerran kävin ja sanoivat ettei haittaa katolla etuosassa oleva piiska-antenni, päteekö tämä muuallekin? Toki soittamalla selviää :D
PS: aika huono oli BG, likaiseksi jäi vaikka oli heidän paras pesunsa, ei jatkoon.
Ruiskuta antennin jalkaan jotain ruosteenpoistoainetta/irrotusöljyä. Kannattaisi muutenkin aina välillä irroitella sitä antennia, ainakin pesujen yhteydessä, ja puhdistaa kontaktipinnat.
 
Viimeksi muokattu:
Auton saa puhtaaksi käsinpesussa, hinta taitaa olla sama kuin noilla paremmilla konepesuilla. Antennin konepesukesto selvinnee käytännössä, jos piiska pääsee taipumaan edes-takaisin niin kaipa se pesukoneen kestää...
Kuinka herkät on muuten konepesuissa nuo anturit? Eli lopettaako kone toiminnan, kun osuu antenniin?

Itselle vaan kerran pakettiautoa pesettäessä unohtui kääntää sivupeilit, kone vähän hipaisi toiseen ja pysähtyi siihen.
Oli auto vähän toispuoleisesti(ei kylläkään renkaat niitten lattiassa olevien ohjureiden päällä), niin hantin puolelta sain oven sen verran auki, että pääsin autosta pois. Kävin sitten huoltamon neidille ilmottamassa ja jatkettiin pesua peilit käännettynä..
 
Tuli ostettua eilen painepesuri ja ajattelin että voisin samaan hyömyyn auton pestä tuossa pihassa. Eikös se jotenkin niin ole, että aineella ilman liuottimia voi satunnaisesti kotopihassa pestä?

Mitään sen suurempaa jynssinkiä en meinaa tehdä, mutta vaahtojen kanssa voisin pelata.

Tuossa läheisessä motormarketissa on Autoglymin Polar Blast ja Polar Wash pienessä tarjouksessa joten ajattelin käydä kannut poistamassa kun muutakin asiaa sinne on. Tekeekö niillä aineilla mitään? Suunnitelmissa siis vaahdottaa ensin Polar Blastilla suurimmat paskeet pois nyt ensihätään ja lisäksi Polar Washilla tehdä oikea pesu ( ilman hinkkausta toistaiseksi ).

Tiedostan että koska markettiaineita, niin ei varmasti täydellisin ratkaisu mutta olisko edes paskoista paras tms? Tilaan varmaan jotain oikeita myrkkyjä jossain kohtaa jostain alan liikkeestä mutta tähän hätään valikoima lienee lähinnä Kodin Terra/K-Rauta/Motonet/Motormarket/Puuilo.

Linkit noihin aineisiin:
Polar blast esipesuaine:

Polar wash autopshamppoo:


Auto on n. vuoden vanha ja siihen on heti alkuun käyty pistämässä Stardust PCS5 pinnoite joka oli ainakin niin hitokseen kallis että luulisin sitä vieläkin olevan pinnassa :)
( Stardust PCS-pinnoitteet | SataFix ~600€ )
 
Tuli ostettua eilen painepesuri ja ajattelin että voisin samaan hyömyyn auton pestä tuossa pihassa. Eikös se jotenkin niin ole, että aineella ilman liuottimia voi satunnaisesti kotopihassa pestä?

Mitään sen suurempaa jynssinkiä en meinaa tehdä, mutta vaahtojen kanssa voisin pelata.

Tuossa läheisessä motormarketissa on Autoglymin Polar Blast ja Polar Wash pienessä tarjouksessa joten ajattelin käydä kannut poistamassa kun muutakin asiaa sinne on. Tekeekö niillä aineilla mitään? Suunnitelmissa siis vaahdottaa ensin Polar Blastilla suurimmat paskeet pois nyt ensihätään ja lisäksi Polar Washilla tehdä oikea pesu ( ilman hinkkausta toistaiseksi ).

Tiedostan että koska markettiaineita, niin ei varmasti täydellisin ratkaisu mutta olisko edes paskoista paras tms? Tilaan varmaan jotain oikeita myrkkyjä jossain kohtaa jostain alan liikkeestä mutta tähän hätään valikoima lienee lähinnä Kodin Terra/K-Rauta/Motonet/Motormarket/Puuilo.

Linkit noihin aineisiin:
Polar blast esipesuaine:

Polar wash autopshamppoo:


Auto on n. vuoden vanha ja siihen on heti alkuun käyty pistämässä Stardust PCS5 pinnoite joka oli ainakin niin hitokseen kallis että luulisin sitä vieläkin olevan pinnassa :)
( Stardust PCS-pinnoitteet | SataFix ~600€ )

Kaupoista löytyvistä esipesuaineista Korrek PP Clean toimivaa ja kohtuu hintaista, ainakin motoneteistä löytyy.

 
En ole kyllä koskaan keltään kysynyt millä aineilla kotipihassa saa pestä :D Joskus pesin porukoiden OKT:n pihalla auton kun auton lähes päivittäin ja millon milläkin aineella, myös liuotinta käytettiin. Valvooko tällaisia asioita oikeasti joku vai onko 20v:ssa tullut niin paljon lisää "ympäristötietoisuutta" että jaksetaan tällaisistakin nähdä vaivaa?
 
En ole kyllä koskaan keltään kysynyt millä aineilla kotipihassa saa pestä :D Joskus pesin porukoiden OKT:n pihalla auton kun auton lähes päivittäin ja millon milläkin aineella, myös liuotinta käytettiin. Valvooko tällaisia asioita oikeasti joku vai onko 20v:ssa tullut niin paljon lisää "ympäristötietoisuutta" että jaksetaan tällaisistakin nähdä vaivaa?


En minä tiedä että valvooko näitä kukaan mutta kai sitä joskus voi noudattaa ohjeita ilman että isoveli valvoo :). Itse asun tällaisella kohtuu tiiviillä omakotitalo/paritalo -alueella niin voi olla että täällä kytätään että kuka valuttaa mitäkin myrkkyjä tienposkeen - viimeistään siinä kohtaa kun naapurin puudeli lipoo kunnon liuottimesta ärjyt pöhnät :). Autotallissa on kyllä öljynerotuskaivo mutta mielummin tuossa katoksessa suihkisin niin ei kastu koko talli, siinä voi tosin sinne ajotien puolelle (..sadevesiviemäriin?) vähän valuskella...
 
Sähkötien autopesu Nummelassa 13€/h on ollut todella hyvä IP-pesula. Esipesuaine löytyy talon puolesta ja se on jokin Autoglymin liuotinpesuaine talvisin.

Kaverin kanssa ollaan käyty satunnaisesti PTJ-Palveluiden pesulassa Nummelassa.
Hinta on 10 € / h alkava tunti ja hyvä esipesuaine sekä Turtlen Big Orange löytyvät talon puolesta.
Pesureina tuolla oli ainakin viimeksi käydessä Kränzlen HD 10/122:sia.

Nykyisin on tullut tosin käytyä vähemmän, kun töissä on todella hyvä pesupaikka käytettävissä ja omassa harrastehallissakin pystyy pesemään jos tarvetta tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: j.l
jep jep.. no kirjoitan nyt omia kokemuksia tähän nyt kun auton keraaminen pinnoite on vuoden vanha.
alkuun piti toki oppirahat maksaa ja ostin motonetista/biltemasta/puuilosta aina purkin tyhjennettyä niin seuraavan merkin ja seuraavan merkin jne kunnes hyvin pian löytyi se oikea aine ja pesutyyli niinsanotusti.

mullahan on myös painepesuri mutta en ole sitä käyttänyt kuin satunnaisesti (toki alussa kokeilin useimminkin).
lähinnä siksi kun siitä on "vaivaa" kaivaa aina se vehje esille,kytkeä kiinni, ja sehän pitää myös meteliä ja toisaalta siksi kun mulle on riittänyt pelkkä vedenpainekkin :)

eli alkuaikoina ostin jo tälläisen
1615962073818.png

vesiletkunpäähän tulevan vaahdottimen (esim kärkkäinen 29,90e). tämä on osoittautunut todella hyväksi ja käytänkin tätä liki aina.
tällä ei tietenkään saa sellaista paksua partavaahtoa mitä painepesurissa olevalla vaahdottimella saisi vaan reilusti "vetelämpää". pesuainetta tuo syö myös aika reilusti minimi asennollakin joten siitäkin pisteet painepesurille. eikä vedenpaine riitä "heittämään" vaahtoa kovinkaan kauas (max ehkä metrin) eli kunnon pakettiautoja ei pysty pesemään katolta kovinkaan hyvin.
mutta silti... tuo on vaan kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan älyttömän helppo vehje. aineet sisään ja vesiletkuun kiinni ja samantien voi aloittaa vaahdotuksen.
(kyllä tuo vaahdotin on kokonaan muovia ja hyvinkin "halvan oloinen rimpula" mutta on se nyt vuoden kestänyt jo viikottaista pesua)

450ml verran kun laittaa ainetta niin auton ympäri voi pyörähtää noin kolme kertaa ja sitten aine on loppu.

huuhtelun voi tehdä tässä "vaahdottimessa" mukana tulevalla pistoolilla mutta itse olen käyttänyt tässä niton pesupistoolia koska suihkun kuviota voi säätää.
1615962503696.png

noin 25e useissa kaupoissa...

tämän pesun jälkeen samalla vaahdottimella uudet vaahdot pintaan ja sitten kinnastelemaan...
katon saa hyvin tällä
1615962694280.png

biltemasta 4.30e... toki tuon kanssa voi hinkata myös koko autonkin niin ei tarvitse niin paljoa kyyristellä esim helmojen kanssa tms
nuudeliosan saa toki tuosta irti jolloin voi hinkata käsin loput... (kokeilin kerran tuota optiota että vettä tulee päästä sisään mutta pesuvehkeestä tuli niin kankea ja painava letkun kanssa ja vesi oli huono koska se myös vei pesuaineen pois hinkattavalta pinnalta)

niin tälläkin setillä saa auton kiiltämään ilman painepesuria!

ja mitä pesuainetta sitten käytin.. no kuten sanoin alussa niin kaikki on liki kokeiltu.. wurthin voimapesut/bilthamberit/korrekin/bilteman/motonetin/autoduden mallisto myöskin yms.. paras pesuaine ikinä onkin ollut puuilosta löytyvä solmaster as40. tämä putsaa autosta kaiken ! jos auto on oikeasti likainen niin pelkällä vaahdotuksellakin lähtee jo 99% liasta. esim tiesuola pinttymien poistaminen tms vaatii sitten kinnastuksen niin sitten saa 100% puhdasta.. muuta ainetta en enää käytä kuin satunnaisesti jos tulee jotain mitä haluaa kokeilla.
1615963090087.png

varoituksen sana kuitenkin myös niille kenellä ei ole keraamista pinnoitetta että tuhdit pesuaineet kuten solmaster poistaa myös kaiken vahan yms. joten pesun jälkeen on auto myös vahattava tms :)
(solmaster on kuitenkin biohajoava joten voi käyttää esim pihallakin)

ja jotkut sitten heti kysyvät että "mikset käyttänyt painepesuria" niin heille pidemmän kaavan vastaus :
painepesurista saa toki varmasti ulos "partavaahtoa" jos sellaista haluaa. vesiletku vaahdottimesta ei saa partavaahtoa (vaikka vaahdotus olisi "täysillä"). mutta kuten moni jo tietää niin paksu vaahto ei ole oikotie onneen niinsanotusti. oleellista onkin että hiekka yms muut partikkelit valuvat pois ja se tapahtuu kyllä molemmilla tavoilla.
painepesurissa on toki myös vesipainetta enemmän ja tämä toki säästää aikaa sillä painepesurilla saa varmasti pikkaisen sitä tiesuolaa enemmän veke kuin pelkällä "vedellä"... mutta jos taas kinnastelet auton jokatapauksessa pesun taikka kahden jälkeen niin lopputuloksen kannalta on ihan se ja sama että oletko pessyt auton painepesurilla vai et. kinnastelun jälkeen auto on ihan yhtä puhdas molemmilla tavoilla.
ja minunkohdallani pesuihin vaikuttaa se että kun kerran on pinnassa jo keraaminen pinnoite niin minun ei tarvitse varoa vahapintaa tms eli voin aina pestä autoni vaikka bensalla ja kinnastella sen vielä senjälkeen ja lopputulos on aina kuin olisi juuri "vahattu" auto.
tilannehan olisi täysin eri jos auto pitäisi pestä "mahdollisimman varovasti" jotta vaha ei poistu tms...

painepesurissa on vielä se huono puoli että se "huijaa" sen käyttäjää.. tällä tarkoitan sitä että jos ostat paskinta mahdollista pesuainetta ja vedät sillä auton kokonaan vaahdon peittoon ja putsaat sitten auton niin kyllä varmasti saat suurimmat liat pois tai vaikka et käyttäisi tippaakaan pesuainetta koska painepesurissa on se veden paine joka poistaa myös likaa :) jos lisäät siihen litran jotain kakkaa pesuainetta niin lopputulos on tietenkin puhtaampi mutta kumpi nyt tekikään sen putsaus työn.. pesuaine vaikö painepesuri ? pelkällä letkuvaahdottimella kun pesee niin silloin näkee mielestäni kaikkein parhaiten sen itse pesuaineen liuotus kyvyn taikka kyvyttömyyden koska kakan liuottamista ei ole avittamassa painepesurin vedenpaine :)
 
Viimeksi muokattu:
Suosisin biohajoavia aineita kotipihassa auton pesuun, vaahdottavista esim Bilt Hamber auto foam tai Korrek Pro Foam pre wash.


Biohajoavahan ei tarkoita että voisi valuttaa menemään pihakaivoon (toisin kuin esim itse luulin).

Tajusin tarkastaa noiden AutoGlymin purkkien (Polar Blast & Polar Wash ) kemikaaliselosteet vasta näin jälkikäteen ja siellähän sanotaan kivasti rinnakkain että:

"Environmental precautions Harmful to aquatic life with long lasting effects. Do not discharge into drains or watercourses or onto the ground. "
"The product is readily biodegradable"

1615965442957.png

( https://www.autoglym.fi/pub/media/pdfs/POLAR_BLAST_SDS21255_UK.pdf )

Tuon varsinaisen autoshamppoon kanssa sentään sanotaan että ei tapa hylkeitä:

1615965553476.png

( https://www.autoglym.fi/amfile/file/download/file_id/2/product_id/210/ )


Eli en tiedä.. ehkä esivaahdottelen sitte tallissa tms.. On tämä nyt yhtä helvettiä kun affenat ei pikku kemikaaleja kestä :P
 
Biohajoavahan ei tarkoita että voisi valuttaa menemään pihakaivoon (toisin kuin esim itse luulin).

Tajusin tarkastaa noiden AutoGlymin purkkien (Polar Blast & Polar Wash ) kemikaaliselosteet vasta näin jälkikäteen ja siellähän sanotaan kivasti rinnakkain että:

"Environmental precautions Harmful to aquatic life with long lasting effects. Do not discharge into drains or watercourses or onto the ground. "
"The product is readily biodegradable"

1615965442957.png

( https://www.autoglym.fi/pub/media/pdfs/POLAR_BLAST_SDS21255_UK.pdf )

Tuon varsinaisen autoshamppoon kanssa sentään sanotaan että ei tapa hylkeitä:

1615965553476.png

( https://www.autoglym.fi/amfile/file/download/file_id/2/product_id/210/ )


Eli en tiedä.. ehkä esivaahdottelen sitte tallissa tms.. On tämä nyt yhtä helvettiä kun affenat ei pikku kemikaaleja kestä :p
en ottaisi tuota noin kriittisesti... käyttöturvallisuustiedoitteessa kun on listattu kaikki mahdollinen niin periaatteessa jopa vesikin on haitallista ihmiselle koska jos nielet vettä yli 5 litraa niin kuolet vesipöhöön jne :D siis toisinsanoen kaikesta saadaan vaarallista jos vain halutaan tuossa lomakkeessa :D
 
Esipesuun Bilt hamber Auto-foam ja kunnollinen painepesuriin liitettävä vaahdotin. Puutarhaletkua en kyllä käyttäis jos pesuri vaan on käytettävissä, on niissä niin suuri ero. Kaikki kemikaalit on varmasti haitallisia jollain tasolla, mieluiten itsekin pesisin pihassa jossa on laatoitus ja erotuskaivo. Mutta "satunnaiset" pesut omassa pihassa välttää ilmankin, koska aineet laimenevat olemattomiin huuhtelun yhteydessä. Pienpoistoaineet eivät edes päädy maahan asti, kun ne suihkuttaa pintaan ja pyyhkii mikrokuidulla pois. Varsinaisille liuotinaineille on tarvetta harvoin, jos koskaan.
 
Kunnollisen esipesun tarkoituksena on poistaa auton pinnalla olevat naarmuja aiheuttavat partikkelit ennen kuin pintaa aletaan hieromaan kintaalla.
Tästä syystä kunnollinen huuhtelu riittävän määrän vettä läpäisevällä painepesurilla on ensiarvoisen tärkeää.

Esipesuaine irroittaa lian pinnasta, painepesurin paine nostaa lian "ylös" pinnasta ja pesurista tuleva vesi huuhtelee sen pois.
Eli pesuria valitessa veden määrä on jopa tärkeämpi tekijä, kuin maksimi paine.

Painepesuria käyttäessä huomaa kyllä hyvien ja huonojen esipesuaineden erot, hyvällä pesuaineella auto näyttää esipesun jälkeen märkänä puhtaalta, mutta huonolla se näyttää edelleen likaiselta.
 
Mites tämä sisätilojen pesu höyrypesuavusteisesti menikää?

Eka höyryä, sitten sisustanpesuainetta spraylla ja pyyhintä mikrokuituliinalla?
 
wat? Ei kai tollaisella konstilla voi mitään irrota? omat kokemukset sisustan pesusta on että ainakaan tekstiilejä on ihan turha alkaa putsaamaan ellei ota jotain imuria tmv. jolla voi lian imeä kosteista penkeistä.
 
wat? Ei kai tollaisella konstilla voi mitään irrota? omat kokemukset sisustan pesusta on että ainakaan tekstiilejä on ihan turha alkaa putsaamaan ellei ota jotain imuria tmv. jolla voi lian imeä kosteista penkeistä.

Olinpa epätarkka, sisustan muoveja meinasin. Penkit ja tekstiilit sitten painehuuhtelulaitteella
 
Aivan, no sisustan muoveihin mä oon ainakin ihan käyttänyt milloin mitäkin random merkkistä sisustapuhdistusainetta ja pyyhkinyt mikrokuidulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom