Auton pesu

Löytyykö motonetin valikoimasta joku kohtuu hyvä vaha?
"Hyvä" on aika laaja/epämääräinen käsite (mitä kukakin arvostaa), eikä nämä ole perinteisiä vahoja, mutta esim tähän olen ollut tyytyväinen: Turtle Wax Sealant Hydrofobic Wax 500 ml | Motonet Oy
Erittäin helppo ja miellyttävä käyttää, hyvä veden/lian hylkivyys + kiilto. Käytin kuivalle pinnalle. Esim perinteisempi vaha collinite 845 on jäänyt hyllyn perälle,kun nämä suihkutettavat (gyeon van coat, cure, nämä TW:n tuotteet ym) on huomattavasti nopeampia ja helpompia käyttää+ tarjoavat parempaa kestoa. Lisäksi tuo on erittäin halpa :D. Voin raportoida tämän TW sealantin kestoa vuoden edetessä.

En myöskään ihmettele, vaikka uudemmat spray- tuotteet voittaisivatkin joiltain ominaisuuksiltaan yli 10v vanhemmat vahat

Toinen voisi olla tämä. Molemmat maailmalla paljon kehuttu ja saaneet hyviä arvosteluja / arvioita. Mahdollisuus käyttää auringonpaisteessa voi olla jollekkin todellinen game changer, kun toiselle sillä ei ole mitään väliä. Muistakaa kuitenki pestä autot HYVIN, ennen vahojen ym laittoa. Pidentää niiden kestoa huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Vai Turtlen suihkutettavalla parempaa kestoa kuin Collinite... Varmaan juu jos Colliniten laitat märälle pinnalle.
 
Vai Turtlen suihkutettavalla parempaa kestoa kuin Collinite... Varmaan juu jos Colliniten laitat märälle pinnalle.
Juurikin tätä itsekin ihmettelin:rolleyes:
Kyllä Collinitet 478\845 kestää hyvin sen 6 kk.
Itse olen käyttänyt tuota Turtlen Sealant Carnauba Spay Wax. En pidä kyllä niistä rasvaista holojäljistä joita tuo jättää jälkeensä. Valtavalla hinkkauksella ja mf liinojen vaihtelulla saa ne kyllä pois. Mutta wanhan koulukunnan prewax cleanerillä koneella ajettuna ja vaha päälle...:thumbsup:
 
Myös ne lähtee prewax cleanerillä ja koneella. Jos sitä claybaria on käyttänyt ohjeen mukaan liukasteen kanssa.
 
Niin, ja sen jäkeen saa myllyttää claybar jäljet pois.

Niin saa jos ei osaa savestaa

A) oikeanlaisella claylla (merkki ja jäykkyys, soft/medium/hard auton merkin mallin jne mukaan)
B) oikein (clay lämpimään hauteeseen ennen, ja koko ajan puhtaalle pinnan kääntely eli ei liastuneella claylla)
C) liukasteen kanssa (vesi tai saippua riippuen merkistä)
D) muuten kunnolla puhdistettua pintaa

Toiset ei vaan osaa. Itse tilailin ulkomailta clay bareja jo vuosituhannen alussa kun Suomessa ei oltu kuultukaan. Ei oo käytännössä koskaan aiheutunu lisää naarmua. Pehmeellä savella voi jopa poistaa hentoja skraiduja, esim. jos joku puska raapaissut vähän tjsp.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli koitettua tarjouksesta ostettua King Carthur High Gloss Red -vahaa. Kohtuu helppotöinen, ei jättänyt öljymäisiä jälkiä + hyvä kiilto. Taitaa olla itsellä uusi kesävaha fusson tilalle. Onko jollain hyviä vinkkejä pienten kiiltävien pisteiden poistoon? Liuotinpesuaine ei ainakaan purrut eikä glymin tar remover. Ilmeisesti jonkun puun mahlaa/pihkaa. Kynnellä lähtee kyllä, mutta aika raapiminen, jos koko auton meinaa kynsiä. :lol: Savettamalla varmaankin lähtisi, mutta jollain aineella jos pääsisi vähemmällä vaivalla?
 
Tuli koitettua tarjouksesta ostettua King Carthur High Gloss Red -vahaa. Kohtuu helppotöinen, ei jättänyt öljymäisiä jälkiä + hyvä kiilto. Taitaa olla itsellä uusi kesävaha fusson tilalle. Onko jollain hyviä vinkkejä pienten kiiltävien pisteiden poistoon? Liuotinpesuaine ei ainakaan purrut eikä glymin tar remover. Ilmeisesti jonkun puun mahlaa/pihkaa. Kynnellä lähtee kyllä, mutta aika raapiminen, jos koko auton meinaa kynsiä. :lol: Savettamalla varmaankin lähtisi, mutta jollain aineella jos pääsisi vähemmällä vaivalla?

Itse saannut mahla/pihka tahrat tällä hyvin pois. Ruiskaus ja mikrokuituliinalla pois pyyhkäisy. Toinen voisi olla Autoglymin super renish polisher tai scratch remover vahat.
Pienpoistoaine ValetPRO Citrus Tar Remover (autodude.fi)

Itsellenikin juuri tuli tuota samaa vahaa. Jotenkin ristiriitaiset tunteet verraten fussoon. Toki "öljy" jäämiä ei ole jonka jo huomaa tuotteen hajusta mutta silti jotenkin pliisun oloinen. Samalla kertaa vahasin toisen auton fussolla ihan vertailun vuoksi. Kiilto on hyvä mutta liukkaus eikä hydrofoobisuus ehkä ole ihan fusson tasoa. No aika näyttää ja ensimmäinen pesu. Edessä tällä viikolla molempiin autoihin.
 
Olisko tuo fusso (mikä versio?) parempi talvivahaksi kun colliniten 915?
 
Olisko tuo fusso (mikä versio?) parempi talvivahaksi kun colliniten 915?

Itse suosisin Fussoa talvivahaksi koska on hyvä kesto ja luvataankin 12kk kun Colliniten 915 luvataan 6kk.
Oman kokemuksen mukaan joksus Fusso kestää tuon 8-12kk joskus taas ei. En tiedä onko ero esim siinä miten talvella joutuu käyttämään auotmaattipesuissa autoa. Jos niissä kovat liuottimet niin voi heikentää tai poistaa olemassa olevan vahapinnan. Toki kun pesen käsin auton käytän myös jotain boosteria vahapinnan ylläpitämiseen, esim. wet waxia tai Gyeon wet coattia.

Vaalealle autolle:
Autovaha Soft99 'UUSI FUSSO' Coat White, 200 g (autodude.fi)
Tummalle autolle:
Autovaha Soft99 'UUSI FUSSO' Coat Black, 200 g (autodude.fi)

Tuossahan se lukeekin vahojen tekstissä.
  • Tummille tarkoitettu peittää hieman naarmuja, vaaleille tarkoitettu sisältää hieman puhdistavia ainesosia


Noissa nyt ei ilmeisesti ole käytännön eroja, ileisesti musta sisältää jotain "pigmenttiä" tai muuten naarmuja täyttävää ainetta. Valkoista olen käyttänyt vaaleisiin että tummiin omiin autoihin ja toiminut hyvin.

EDIT: Fussoa kannattaa laittaa niin vähän kuin mahdollista paremman pinnan saamiseksi ja vahaus kiekon kosteutusta aika ajoin niin on helpompi kiillottaa ja ei tule ns. öljymäisiä jäämiä yhtä helposti. Eli vahaus kiekko märäksi ja puristat sen kämmenessä niin kuivaksi kuin saat, sitten kun alkaa olemaan kuiva niin uudestaan kostutus.
 
Fusso on kyl hyvä vaha talveksi ja muutenkin. Kannattaa tosiaan laittaa mahd vähän, työstettävyys helpottaa kun ei ole liikaa ainetta ja tulee tasaisempaa jälkeä.
Pitäisi alkaa taas syksyn tullen katselemaan vannepinnoitetta ensi vuodelle, qyeon rim ei toiminut, hapettumaa näkyi aika pian, carboncollectiven platinum wheels v2 toimi kohtalaisesti kesän.
Vanteet siis kiiloitetut kauttaaltaan, lipat voi aika nopeasti vetästä britemax final shinellä niin saa hyvän kiillon ja kevyen suojan, mut puolille pitäis joku kestävä pinnoite keksiä :rolleyes:
 
Onko kokemuksia tämmösestä AXA-merkkisestä halpis epäkeskokiillotuskoneesta? Tekeekö mitään vai haenko mielummin vaikka Motonetista 99 eur Mag Pro Toolsin myllyn? Epäkeskokonetta haetaan.

Tulisi ihan täysin harrastekäyttöön (perheessä pari autoa jotka molemmat voisi kokeilla kevyesti kiillottaa)
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia tämmösestä AXA-merkkisestä halpis epäkeskokiillotuskoneesta? Tekeekö mitään vai haenko mielummin vaikka Motonetista 99 eur Mag Pro Toolsin myllyn? Epäkeskokonetta haetaan.

Tulisi ihan täysin harrastekäyttöön (perheessä pari autoa jotka molemmat voisi kokeilla kevyesti kiillottaa)
Mistään en löytänyt merkintää, että tuossa AXA:n koneessa olisi vakionopeuden pitävä moottorinohjaus, joten en ole itse uskaltanut tästä syystä ostaa vaikka naurettavan halpa onkin alehinnalla. Varmaan ilman sitäkin pärjää, mutta voi käydä tympeäksi yrittää hallita nopeutta kun se muuttuu paineen mukaan.
 
Auto vahattu Bilt Hamber Double Speed Waxilla. Voiko tuon päälle levittää Fusso Coatin? Fusso kun kesti edellisessä autossa hyvin talvipesuja.
 
Milläs aineilla kannattaa lähtee pesemään(helposti) sisustasta aurinkorasvoja pois? Ovien muoveissa, mustassa nahassa ja kankaissa..
 
Auto vahattu Bilt Hamber Double Speed Waxilla. Voiko tuon päälle levittää Fusso Coatin? Fusso kun kesti edellisessä autossa hyvin talvipesuja.
Kahden eri vahan kerrostaminen on aina vähän tuuri peliä miten ne reagoi toisiinsa. Lisäksi vaihtoehtoja on miljoona, niin kenelläkään tuskin on suoraa vastausta.

Eikö tuo pinta kuitenkin kannattaisi puhdistaa kunnolla ja laittaa pelkkä fusso. Ilmeisesti sen kuitenkin talveksi meinaat laittaa, niin pohjat kannattaa tehdä kunnolla niin se pysyy paremmin.
 
Onko kenelläkään kokemusta missä Tampereen seudulla saisi hyvällä hinta/laatusuhteella auton sisätilojen pesun / putsauksen hoidettua? Pitäisi imuroinnit yms. hoitaa ja itsellä ei ole oikein aikaa eikä kiinnostusta, jos pystyisi kohtuullisella hinnalla antamaan jollekkin muulle hoidettavaksi.
 
Onko kenelläkään kokemusta missä Tampereen seudulla saisi hyvällä hinta/laatusuhteella auton sisätilojen pesun / putsauksen hoidettua? Pitäisi imuroinnit yms. hoitaa ja itsellä ei ole oikein aikaa eikä kiinnostusta, jos pystyisi kohtuullisella hinnalla antamaan jollekkin muulle hoidettavaksi.
FixTeam Nekalassa ainakin puhdistelee naapurissa olevan autoliikkeen ajokkeja sekä muita asiakkaita. Ihan ok palvelu kun sai minusta palaavan asiakkaan. Samalla firmalla taisi olla toimipisteet myös Lielahdessa ja Ideaparkissa. Niistä ei kokemusta. Sisäpuhdistusten hinnat on aina vähän tapauskohtaista niin kannattaa melkein käydä paikan päällä näytillä niin saa hinta-arvion.
 
Miks siihe pitäs laittaa päälle paskempi talvivaha?
Fusso toimi hyvin edellisenä talvena. Kesti hyvin myös konepesua eikä suola yms. jäänyt kiinni mitä jotkut ovat kertoneet. Toki nyt taidan tehdä ennen talvea perusteellisen liuotinpesun ja BH DSW pintaan niin näkee sitten sen toiminnan. Hyvä vaha se on. Nyt on ollut n.3kk pinnassa ja edelleen erinomaisessa kunnossa.
 
Lopuksi on vielä pakko kysyä että miten hemmetissä edes onnistuit löytämään tuollaisen koneen (vaikka toki kieliposkella sen tänne postasitkin...) - tuossa on kyllä markkinointimateriaali "kohdillaan" :)?

Ja vastaus itse kysymykseen: totta kai tekee, toimii välttävästi (mutta huonosti) ainakin pohjaongen painona... Jos kuitenkin pesuria on ostamassa niin eiköhän mikä tahansa muu sijoitus ole parempi.
ANNOVI REBERBERI Blue Clean DTS 5.0 olisi nyt tarjolla alennuspoistohintaan 169,00€. Oletettavasti viimeiset pois varastosta, eikä lisää tule eikä huoltoa tai varaosia ole olemassa.
Ainut hakutulos koko netissä oli tämä ketju, päätyikö kukaan silloin viimeksi hankkimaan tuollaista?
 
ANNOVI REBERBERI Blue Clean DTS 5.0 olisi nyt tarjolla alennuspoistohintaan 169,00€. Oletettavasti viimeiset pois varastosta, eikä lisää tule eikä huoltoa tai varaosia ole olemassa.
Ainut hakutulos koko netissä oli tämä ketju, päätyikö kukaan silloin viimeksi hankkimaan tuollaista?

En suosittele.
Ostin ton mutsille vuosi sitten keväällä ja kesän kesti niin kusi vedet ties mistä maahan kun avasi vesihanan, eikä ollut jäätymisestä kyse.
Aika lelun tuntuinen kun kaikki muovia, onnneks kuitenkin takuu pelas grillikauppaan ja sai manit takas.
 
Jos käytän auton pesuautomaatissa ottamatta vahausta, voinko tämän jälkeen laittaa pintaan esim. ylempänä mainitun fusson? Tai jonkun muun helpon, käsin levitettävän (ilman koneita) vahan / suojan?

Taustalla puhtaasti se, että haluaisin suojata pinnan hankkimatta suurta laitearsenaalia :D
 
Jos käytän auton pesuautomaatissa ottamatta vahausta, voinko tämän jälkeen laittaa pintaan esim. ylempänä mainitun fusson? Tai jonkun muun helpon, käsin levitettävän (ilman koneita) vahan / suojan?

Taustalla puhtaasti se, että haluaisin suojata pinnan hankkimatta suurta laitearsenaalia :D

Kyllä sä voit laittaa, vaikkei se toki ihan optimaalista olekaan koska automaattipesussa ei kaikki hankala lika lähde irti. Automaatit tuppaa jättämään ihan reilustikin paskaa etenkin yhtään hankalamman mallisiin koloihin ja kulmiin autossa. Kaikki mikä sinne vahan ja pinnan väliin jää saattaa pitkässä juoksussa aiheuttaa vaurioita tai vähintään haitata vahan/muun suoja-aineen kiinnittymistä pintaan.

Jos et halua hifistellä mutta olet valmis vähän panostamaan, niin pesemällä auton käsin (kotona tai TI-paikassa) ensin kunnolla liuottimella ja sen jälkeen vielä shampoolla kinnastelemalla saat sen kyllä puhtaammaksi kuin mitä automaatissa tulee. Rauta ja piki lähtee vain niille tarkoitetuilla aineilla autosta, eli ne jää vielä sinne vahan/pinnoitteen alle muhimaan ja haittaamaan suoja-aineen kiinnittymistä ellet hanki omia litkuja niillekin. Toki myös pinnan pyyhkiminen IPA:lla tai muulla soveltuvalla "pre-wax" aineella ennen vahausta on suositeltavaa.

Esim. tossa Duden oppaassa on käyty perusteellinen pesu selkeästi läpi:

Kaiken tämän voi tarvittaessa tehdä ilman laitteita, vesiletku, ämpäri, pesukinnas ja kuivausliinat riittää pesuun, vahaukseen/pinnoitukseen sitten aineen mukaiset tarvikkeet (levitin, kiillotusliinat tms). Painepesurista on hyöytä jos sellainen on käytettävissä.
 
Onko olemassa painepesurivaahdottimella levitettävää raudanpoistoa? Tai vaihtoehtoisesti voiko Dragon's Breathia levittää Mesto paineruiskulla ja jos voi niin mikä versio niistä, EDPM, FPM vai Viton? Pitäisi ilmeisesti käsitellä koko auto kauttaaltaan ja laiskuus vaivaa.
 
Kylläkai melkein mitä vain ainetta voi laittaa vaahdottimeen, mutta auttamattahan se laimenee, jolloin lopputulos/teho ei todennäköisesti ole yhtä hyvä. Jos laiskottaa, kaataisin aineen ennemmin haponkestävään pumpattavaan painepulloon, niin aine ei laimene ja pääsee vähän vähemmällä sormijumpalla. Ei tuossa auton suihkuttamisessa suihkepullollakaan montaa minuuttia mene, joten itse en ole jaksanut alkaa moiseen.
 
Onko olemassa painepesurivaahdottimella levitettävää raudanpoistoa? Tai vaihtoehtoisesti voiko Dragon's Breathia levittää Mesto paineruiskulla ja jos voi niin mikä versio niistä, EDPM, FPM vai Viton? Pitäisi ilmeisesti käsitellä koko auto kauttaaltaan ja laiskuus vaivaa.


 
Kwazarin kanssa joutuu tekemään käsitöitä ihan yhtä paljon kuin vakio sumutepullollakin. Mutta ehkäpä kokeilen Mesto paineruiskua Viton tiivisteillä, luvataan kestävän pH 1-9.
 
Kwazarilla on painepullojakin foamikärjillä. Happamalle, neutraaleille ja emäksille omat. Aika huono, lopulta laitoin Big Orangea sisään niin saa lapset vaahdotella polkupyöriään/polkuautoa/pihaa tai mitä nyt keksii.

Esim. Tämä:


Ostin jostain poistomyynnistä en muista mistä siinä toivossa, että tolla vois vetää liukkarit pintaan ettei tarvi vaihdella lanceen pulloa BH autofoamin ja Surfex HD:n pullojen välillä mutta turha toivo...

Saa olla pumppaamassa koko ajan ja suutin perustuu johonkin pätkitysruikkimiseen eli tasaisesti tuolta ei saa kamaa ulos.
 
Kwazarilla on painepullojakin foamikärjillä. Happamalle, neutraaleille ja emäksille omat. Aika huono, lopulta laitoin Big Orangea sisään niin saa lapset vaahdotella polkupyöriään/polkuautoa/pihaa tai mitä nyt keksii.

Esim. Tämä:


Ostin jostain poistomyynnistä en muista mistä siinä toivossa, että tolla vois vetää liukkarit pintaan ettei tarvi vaihdella lanceen pulloa BH autofoamin ja Surfex HD:n pullojen välillä mutta turha toivo...

Saa olla pumppaamassa koko ajan ja suutin perustuu johonkin pätkitysruikkimiseen eli tasaisesti tuolta ei saa kamaa ulos.
Samat kokemukset kyseisestä pullosta. Ostin vanteiden/renkaiden pesuun Brake Busterin vaahdotteluun, mutta pullon saa jokaisen vanteen kohdalla pumpata uudestaan, joskus useaan kertaan per kulma, jos haluaa kunnon vaahdot. Ostin lopulta toisen pesuriin liitettävän vaahdottinen, missä käytän vanne/rengaspesuainetta niin ei tarvi pulloja ruuvailla. Koko autoa ei millään kyllä jaksais tuolla kwazilla käsitellä. Pullo oli pettymys, mutta muista vaahdottavista pumppupulloista ei ole kokemusta joten vertailukohtaa ei ole
 
ANNOVI REBERBERI Blue Clean DTS 5.0 olisi nyt tarjolla alennuspoistohintaan 169,00€. Oletettavasti viimeiset pois varastosta, eikä lisää tule eikä huoltoa tai varaosia ole olemassa.
Ainut hakutulos koko netissä oli tämä ketju, päätyikö kukaan silloin viimeksi hankkimaan tuollaista?

Kyllä Annovi Reverberin pesureihin saa varaosia ja ne saa huollatettua suomessa, mutta silti en ostaisi tuollaista halvimman pään laitetta.

Itselläni on kiinteänä pesurina AR:n 630, johon olen ollut todella tyytyväinen, toki hintaakin on 3-4 kertaa tuohon halppikseen verrattuna.

Siirrettävä pesurina minulla on vanhempi keltainen Kärcherin HD 6/15 C , jonka sain tutulta yrittäjältä vähän käytettynä sopuhintaan.
Varapesurina on sitten vanha Kärcherin K5:nen.

K5:nen on siitä hyvä, että sen voi huoletta ottaa mukaan vaikkapa venerantaan pohjan pesua varten tai lainata jollekkin ei niin tarkalle kaverille, koska sen rikkoutuminen ei harmita niin paljoa, kuin tuon paremman pesurin.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin miltei 10-vuotta sitten kärcherin K4:n, joka ollut jo pari kertaa huollettavanakin, toinen oli oma moka, pääsi jäätymään. Joka kerta kyllä harmittaa, kun tuon kaivaa esiin, lähinnä sen muovisen lyhyen letkun vuoksi, joka on aina tuhannella kierteellä. Seuraava pesuri on varmasti punotulla kumimaisella letkulla varustettu, tuohon ei viitsi enää uhrata uutta letkuakaan. Kränzlen 1152 varmasti sopiva vaihtoehto, vai mitä mieltä porukka on kärcherin hd-sarjasta?
 
Niin maksaahan se letkuasetelma monta kymppiä... kannattaa vaihtaa. Vähintään 12 m.
 
Niin maksaahan se letkuasetelma monta kymppiä... kannattaa vaihtaa. Vähintään 12 m.

En minä kyllä 15m punottua letkua ole löytänyt alle 150€ ainakaan. Tuon pesurin arvo varmaan 60€ eikä paljon nykyistä pidempi letku siihen edes menisi.
 
Onkos kukaan testannut kestoa talven yli tuon 26JPN Crystal Coat pinnoitteen kanssa? Näyttäisi helpommalta työstää kuin fusson hinkkaus.
 
Saakohan tätä laitettua käsin helposti? Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Polish & Wax 500 ml | Motonet Oy

Jos tuollaista edes kannattaa perus käsinpesun jälkeen laittaa? Voi ehdottaa muutakin.
Tuo kuullostaa vähän samalta kuin AutoGlymin Super renish polish. En näe syytä miksi tuota ei voisi laittaa perus pesun jälkeen vaikka ei ole tehnyt raudanpoistoa sun muita. Tuotekuvauksen perusteella jos tarpeeksi hinkkaa puhdistaa myös samalla pinnan ja täyttää naarmut. Aika harva meistä kuitenkaan autolleen muuta tekee kuin pesee perus pesun ja vahaa.

Harrastelijat joihin itse kuulun toki käyttävät raudan, pienpoistajat ja liuottimet. Ja vielä savettavat vielä päälle.
 
Saakohan tätä laitettua käsin helposti? Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Polish & Wax 500 ml | Motonet Oy

Jos tuollaista edes kannattaa perus käsinpesun jälkeen laittaa? Voi ehdottaa muutakin.
Jos haetaan helppokäyttöistä tuotetta, todennäköisesti ei ole tarkoitus varsinaisesti kiillottaa maalipintaa? Varsinkin käsin voi olla melko työlästä, kun koneellakin menee helposti useampi tunti autossa...

Jos tarkoitus on ennemmin auton helpohko vahaus/suojaus, katsoisin "puhtaan" suoja-aineen "all-in-one" aineen sijaan. Hyvä muistaa, että mitä paremmin pohjat tekee ennen vahausta, sitä pidempään vahat pysyy auton pinnalla.
 
Jos haetaan helppokäyttöistä tuotetta, todennäköisesti ei ole tarkoitus varsinaisesti kiillottaa maalipintaa? Varsinkin käsin voi olla melko työlästä, kun koneellakin menee helposti useampi tunti autossa...

Jos tarkoitus on ennemmin auton helpohko vahaus/suojaus, katsoisin "puhtaan" suoja-aineen "all-in-one" aineen sijaan. Hyvä muistaa, että mitä paremmin pohjat tekee ennen vahausta, sitä pidempään vahat pysyy auton pinnalla.
Jotain käsin levitettävää vahaa tarvitsisi. Vielä jos olisi sellaista mikä peittäisi maalipinnan virheitä?
 
Tarvitsisin neuvoja ABC CarWash itsepalvelu käytössä eli paikka:
Autopesu | ABC CarWash itsepalvelu Prisma Kaleva Tampere | Asemat | FI | ABC-asemat

Niin missä järjestyksessä tuollaisessa pitää noita eri aineita laittaa? Kävin tänään katsomassa ja siellä on valittavan tuossa automaatissa:
1. esipesuaine
2. vaahtoharjaus
3. korkeapaine
4. huuhteluvahaus (en ole varma oliko tuolla nimellä, mutta siinä luki jotenkin, että korkeapainevesi jossa on jotain ainetta mikä tekee jotain vedelle, etttä se lähtee helpommin pois auton pinnalta ja saa auton kiiltämään tms.)
5. kuivuri

Ensin varmaan esipesuaine auton pintaan kaikkialle. Toisena korkeapaineella pestään esipesuaine pois. Kolmantena vaahtoharjaus kauttaaltaan. Neljäntenä taas korkeapaineella vaahdot pois. Sitten tuon automaatin se 4. vaihtoehto ihmetyttää. Mihin väliin se pitää laittaa? Pitääkö sekin pestä/huuhtoa korkeapaineella pois tms.? Viimeisenä varmaan kuivurilla hurruttaa vedet pois pinnalta.

Onko muilla millasia kokemuksia Tampereella tuollaisista itsepalvelupesuista mitkä on kohtuu edullisia?
 
Mikä helvaton vaahtoharjaus? Et kai millään harjalla autosi maalipintaa pilaa?

Jos tuota paikkaa haluat käyttää niin ensin esipesuaine, sitten huuhtelu, sen perään kintaalla pesu ja sitten voi tuolla huuhteluvahauksella pestä pesuaineen pois ja levittää pikavahan samalla. Lopuksi kuivaus. Tuo vaha mikä tuossa tulee tuskin kestää montaa päivää, mutta voi se juuri seuraavaan pesuun auttaa.
 

Kannattaa tsekata Linnainmaan Prisman pesula myös. IMO parempi kuin Kaleva ja siellä on 2 eri esipesua: vaahtoesipesu sekä esipesuaine (=parempi ja puhtaampi esipesu). Lisäksi oon talvisin käyttänyt ennen pesun aloitusta valmiissa suihkuputeleissa myytävää esipesuainetta.

Mikä helvaton vaahtoharjaus? Et kai millään harjalla autosi maalipintaa pilaa?

Pehmeä harja josta tulee vaahto/shampoota samalla kun pesee. Olen tuollaista käyttänyt 3 vuotta jo. En oo huomannut maalipinnassa mitään ihmeellistä ja jos mikronaarmuja tulee niin tulkoon :D Tämä myös murpur:lle tiedoksi, että on mahdollista tuon harjan kanssa pestessä että se aiheuttaa pieniä mikronaarmuja maalipintaan. Tosin sama ongelma on kaikissa automaattipesuissa jne.
 
Harja kannattaa kuitenkin ennen käyttöä huuhtaista korkeapaineella. Sitä kun ei tiedä jos edellinen on viimeisenä hommana hinkannut sillä vanteet.

Pesujärjestys tosiaan kuten ap arvelikin, huuhteluvahauksen jälkeen pelkkä kuivaus. Perustuuko tuossa hinnoittelu ja käytössä oleva aika poletteihin vai mikä systeemi tuossa on? kuvan perusteella ei ole vesipistettä, eli kinnastelu ei ole mahdollista.
Aikoinaan tuli käytettyä paikallisen Nesteen vastaavaa, joka oli polettiperiaatteella.
 
Harja kannattaa kuitenkin ennen käyttöä huuhtaista korkeapaineella. Sitä kun ei tiedä jos edellinen on viimeisenä hommana hinkannut sillä vanteet.

Pesujärjestys tosiaan kuten ap arvelikin, huuhteluvahauksen jälkeen pelkkä kuivaus. Perustuuko tuossa hinnoittelu ja käytössä oleva aika poletteihin vai mikä systeemi tuossa on? kuvan perusteella ei ole vesipistettä, eli kinnastelu ei ole mahdollista.
Aikoinaan tuli käytettyä paikallisen Nesteen vastaavaa, joka oli polettiperiaatteella.

Just tuo vanteen hinkkaus mietitytti tuota harjaa jos meinaa käyttää. Veli pelotteli ettei kannata ikinä harjalla (millään edes automaattipesun) maalipintaan koskea. :rolling_eyes:
Kiitos vinkistä.

Käyt siitä Prisman kassalta ostamassa koodin, jossa on tietty määrä euroja. Sitten saa koodin syöttää ja määrät paljonko haluaa euroja koodista käyttää esim. 32 euron koodin ostaa ja siitä voi käyttää vaikka 1 euron kerralla. Mielestäni tuossa "ei saisi" käyttää mitään omia juttuja. Käytännössä voi olla tietty eri asia.
 
Harja kannattaa kuitenkin ennen käyttöä huuhtaista korkeapaineella. Sitä kun ei tiedä jos edellinen on viimeisenä hommana hinkannut sillä vanteet.

Tämä on hyvä, ei kyllä mitään hajua miksi en ole tajunnut aikaisemmin :D tuo harja on näppärästi vielä läpivuotavassa "pöntössä" joten sinnehän olisi helppo suihkauttaa pesurilla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 504 564
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom