Uniapnea

Itsellä on itse hommattu 5m virtajohto ollut tuon airsense virtalähteen kansa matkustaessa ja ottaen huomioon sen virtalähteen DC puolen 1,5-2m johdon niin tuolla on kyllä yltänyt aina pistorasiaan majapaikoissa.

Ei ole kokemusta muuta kuin normaalin CPAP-laitteen kanssa matkustamisesta. Mutta eipä itselleni ole vielä tullut vastaan majapaikkaa, jossa ei olisi pistorasiaa ollut lähellä sänkyä. Oman laitteeni virtajohto taitaa olla 3,6 m, jos matkamallissa lyhyempi, niin eikö kannatais vaan ostaa vaikka 5 m jatkoroikka.
Jos hotelleissa onkin virtaa jaossa yleensä sängyn vieressä niin junalla matkustaessa sähkö katkaistaan aina asemalla, joten siten moinen lisävirtalähde ajaa paikkansa.

Todettiin keskivaikea obstruktiivinen uniapnea (AHI 16–30).

Pt-Yöpolygrafia, ambulatorinen

ARVIO: Kokonais-AHI 17,4/h. Nukkui rekisteröintiajasta 59,1 % selällään, jolloin selkäasennossa AHI 21,2/h, muissa asennoissa AHI 12,0/h.

Happisaturaatio keskimäärin yön aikana 89,3 % ja valveilla 92,0 %. Sentraalisia apneoita 0 kpl, CAI 0/h.

Olen vastannut Terveyskylän uniapnean digipolussa oleviin kysymyksiin ja odottelen sieltä yhteydenottoa.

Saan öisin nukutuksi noin 4-6 tuntia ja sen jälkeen on vaikea saada uudelleen nukutuksia ja tästä on tullut helvetinmoinen väsymyskierre, jota täytyy paikata 1-2 kertaa päiväunilla ja tämä on invalidisoinut normaalia elämistä melkoisesti.

Asioiden muistamisen kanssa on ollut parin viimeisen vuoden ajan ongelmia ja ilmeisesti (toivottavasti) en ole sairastamassa dementiaa, vaan tämäkin voisi liittyä uniapnean oireisiin.

Vihdoin sain cpap-laitteeseen toimivat asetukset. Vaihdoin paineen kiinteäksi, nyt se on jatkuva 8.4. Vuodot tippuneet välille 0-5 L/min nyt viikon seurannalla, AHI pysyy 1,5-3 välillä. Syvää unta on tullut nyt se pari tuntia yössä. Huawei GT Pro 6 mukaan HRV noussut yli 60ms ja leposyke laskenut 43 ja viime yönä tuli yksittäisiä arvoja alle 40, josta kello oli huolestunut 😅

Fiilis on vähän että, tältäkö se normaali tuntuu kun heti aamusta ei ole kropassa stressitasot tapissa. Paperilla hoito on toiminut aiemminkin, paineen vaihtelu on vain aiheuttanut huomattavia vuotoja sekä mikroheräilyjä estäen riittävän syvän unen muodostumisen.

Idean tuolle muutokselle sain Cpap reviews kanavalta, jossa käytiin vastaavia muutoksia läpi. Kokeilkaa, jos jollain on vastaavia ongelmia.

Tässä esimerkiksi yksi video aiheesta, oli joku toinenkin missä 6-10 paine muutettiin kiinteäksi 7 ja tulokset olivat todella hyviä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/ufOOAfyzZso?si=V8vvczHbjhCYxe_F

Viimeksi muokattu:
Vihdoin sain cpap-laitteeseen toimivat asetukset. Vaihdoin paineen kiinteäksi, nyt se on jatkuva 8.4. Vuodot tippuneet välille 0-5 L/min nyt viikon seurannalla, AHI pysyy 1,5-3 välillä. Syvää unta on tullut nyt se pari tuntia yössä. Huawei GT Pro 6 mukaan HRV noussut yli 60ms ja leposyke laskenut 43 ja viime yönä tuli yksittäisiä arvoja alle 40, josta kello oli huolestunut 😅

Fiilis on vähän että, tältäkö se normaali tuntuu kun heti aamusta ei ole kropassa stressitasot tapissa. Paperilla hoito on toiminut aiemminkin, paineen vaihtelu on vain aiheuttanut huomattavia vuotoja sekä mikroheräilyjä estäen riittävän syvän unen muodostumisen.

Idean tuolle muutokselle sain Cpap reviews kanavalta, jossa käytiin vastaavia muutoksia läpi. Kokeilkaa, jos jollain on vastaavia ongelmia.

Oisko heittää suoraa linkkiä kanavan kyseiseen videoon. Kiinnostelis tsekata ja kokeilla säätöjä jos sais itsekin paremmat luvut.

Aika pitkään saa odottaa HUS:in uudenmaan alueella (Vantaa) CPAP-laitteen noutamista.

Kirje on päivätty 20.4 ja nouto Peijaksen sairaalan neuvonnasta vasta 2.6.

Missään vaiheessa ei ole ollut mitään keskustelua, onko tuleva laite nenälle asetettava tai "palomiesten savusukeltamisessa" käytettävä malli, joka peittäisi myös suun. Jos sieltä on tulossa ensimmäinen vaihtoehto, veikkaan ettei sillä tee mitään, koska nukun suu auki nenän tukkoisuuden vuoksi.

Oisko heittää suoraa linkkiä kanavan kyseiseen videoon. Kiinnostelis tsekata ja kokeilla säätöjä jos sais itsekin paremmat luvut.
Yritin tuota puhelimella kaivella muistamatta kyseisen jakson nimeä. En löytänyt sitä mitä itse katsoin, mutta tässä vastaava samalta kanavalta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/ufOOAfyzZso?si=V8vvczHbjhCYxe_F

• Tykkää
Reactions: |le
Itsellä HUS aluella koneen säädöt tehtiin etänä keuhkopolilta.
Alkusäädöt tosiaan ainakin.

Taitavat jossain varoitella, että itse ei saa säätöjä muuttaa, mutta ei siitä kukaan ole koskaan ainakaan itselleni mitään sanonut. Taitaa olla niin, että ne, jotka selvittävät miten asetuksia voi itse muuttaa, omaavat sen verran mielenkiintoa asiaa kohtaan, etteivät niitä kovin paljon huonommaksi ainakaan saa. Usein varmaan päinvastoin, koska tuskin kovin yksilöllistä säätöä saa sairaanhoitopiiriltä, jolla on kymmeniä tuhansia uniapnea potilaita.

Pitkään taistellut ilmavuotoja vastaan.. välillä ei vuoda juuri ollenkaan ja välillä todella reilusti. Resmedin sovelluksen raportista kun katsoo, niin viimeisen vuoden vuodon keskiarvo on 31.2L/min. Ei hyvä. Vuoden keskimääräinen AHI kuitenkin vain 1.16 tapahtumaa tunnissa.
Käytössä on AirSense 10 + P30i sierainmaski. Melkein joka yö herään siihen kun vuotaa maskin ja sieraimen välistä.. tuntuu että ei auta vaikka miten yrittäisi säätää maskin kohdilleen, jos kiristää liian tiukalle, maski painaa nenää niin paljon että ilma ei meinaa enää kulkea ja jos kiristää liian löyhästi niin vuodot ovat todella suuria. Muuten ei ole mitään ongelmia laitteen käytön kanssa.. onkohan tuota jo viisi vuotta käytetty. Kaikki resmedin maskit käyty läpi ja tämä P30i tuntuu selvästi parhaalta, kun olen myös kova pyörimään. En tiedä mikä neuvoksi. Blaah. Raportteja kun katsoo niin vuodot voivat olla välillä 8-70L/min :sleep:

Aika pitkään saa odottaa HUS:in uudenmaan alueella (Vantaa) CPAP-laitteen noutamista.

Missään vaiheessa ei ole ollut mitään keskustelua, onko tuleva laite nenälle asetettava tai "palomiesten savusukeltamisessa" käytettävä malli, joka peittäisi myös suun. Jos sieltä on tulossa ensimmäinen vaihtoehto, veikkaan ettei sillä tee mitään, koska nukun suu auki nenän tukkoisuuden vuoksi.
Surkeaksi on mennyt julkinen terveydenhuolto jos ensikäynti on vaan jostain respasta laitteen nouto ilman perehdytystä ja sopivan maskin sovitusta.

Laita Lunnan tai Maisan kautta viestiä että tarvitset kokomaskin, tietysti sen oikea koko pitää myös selvittää.
Resmed AirFit F40 on suositus minulta, ei sekään tietysti kaikille sovi.

Mitä tulee noihin kiinteisiin painearvoihin, niin olisi varovainen niiden kanssa ja hyvänä apuna sitten seuraamisessa vaikkapa ilmainen Oscar sovellus, josta näet historiaa mitä se paine yleensä on ollut ja millä välin vaihdellut.

Usein varmaan päinvastoin, koska tuskin kovin yksilöllistä säätöä saa sairaanhoitopiiriltä, jolla on kymmeniä tuhansia uniapnea potilaita.
Ei varmasti kaikkien säätöihin kerkiä yksilöllisesti paneutumaan. Alkusäädöt ne teki siellä kun koneen hain. Tosiaan kun on ammattiajolupa on suora numero sairaanhoitajalle ja se teki lopulliset säädöt ajankanssa.

Pitkään taistellut ilmavuotoja vastaan.. välillä ei vuoda juuri ollenkaan ja välillä todella reilusti. Resmedin sovelluksen raportista kun katsoo, niin viimeisen vuoden vuodon keskiarvo on 31.2L/min. Ei hyvä. Vuoden keskimääräinen AHI kuitenkin vain 1.16 tapahtumaa tunnissa.
Käytössä on AirSense 10 + P30i sierainmaski. Melkein joka yö herään siihen kun vuotaa maskin ja sieraimen välistä.. tuntuu että ei auta vaikka miten yrittäisi säätää maskin kohdilleen, jos kiristää liian tiukalle, maski painaa nenää niin paljon että ilma ei meinaa enää kulkea ja jos kiristää liian löyhästi niin vuodot ovat todella suuria. Muuten ei ole mitään ongelmia laitteen käytön kanssa.. onkohan tuota jo viisi vuotta käytetty. Kaikki resmedin maskit käyty läpi ja tämä P30i tuntuu selvästi parhaalta, kun olen myös kova pyörimään. En tiedä mikä neuvoksi. Blaah. Raportteja kun katsoo niin vuodot voivat olla välillä 8-70L/min :sleep:
Kun vuodot menevät punaisen rajan yli (oliko se 25-30l/min) ei resmed enää pysty mittaamaan todellista AHIA.

Onko Oscar sovellus käytössä?
Onko paineen nousu asetuksista nopea vai hidas?
Kumpi letku resmedin asetuksista käytössä?
Mikä painealue?
Entäs kostutus? Mikäli maskiin tulee pisaraakaan vettä, nuo sierainmaskit alkavat vuotaa. Itse siirryin airtouch n30i, joka ei ole tuolle aivan yhtä herkkä.
Pesethän maskia päivittäin?
Vuotaako ilma suun kautta ja jos, oletko kokeillut leukaremmiä?
Onko nenä iltaisin tukossa?

Itsellä 13 vuotta takana, muutama vuosi meni ilman mitään säätöä, sitten alkoi ongelmat.

En välttämättä huolestuisi. Ainakin täällä Pohteen (Oulu) hyvinvointialueella maskin sovitus oli vasta laitteen noutamisen yhteydessä. Soviteltiin sen hoitajan kanssa yhdessä maskeja ihan rauhassa, ja itse ainakin olen tyytyväinen toimivuuteen. On tietysti mahdollista, että HUS:ssa on eri käytännöt.

Kun vuodot menevät punaisen rajan yli (oliko se 25-30l/min) ei resmed enää pysty mittaamaan todellista AHIA.

Onko Oscar sovellus käytössä? - Ei ole, nyt kuulen nimen ensimmäistä kertaa
Onko paineen nousu asetuksista nopea vai hidas? - En osaa sanoa, pitää tarkistaa kotona
Kumpi letku resmedin asetuksista käytössä? - Se lämmitettävä letku on ainakin käytössä
Mikä painealue? - Ulkomuistista 7-14
Entäs kostutus? Mikäli maskiin tulee pisaraakaan vettä, nuo sierainmaskit alkavat vuotaa. Itse siirryin airtouch n30i, joka ei ole tuolle aivan yhtä herkkä. - En muista tasoa, olen säädellyt kesä/talvi eri asetukset
Pesethän maskia päivittäin? - Viikottain, ennen pesin joka aamu.. nyt olen laiskistunut.
Vuotaako ilma suun kautta ja jos, oletko kokeillut leukaremmiä? - Olen opetellut nukkumaan suu kiinni, mutta eihän tästäkään täyttä varmuutta ole. Suu ei ole kuitenkaan aamuisin kuiva
Onko nenä iltaisin tukossa? - Monesti on kyllä, mutta kun heräilen öisin esim. vuotoon, ilma kulkee hyvin sieraimissa

Itsellä 13 vuotta takana, muutama vuosi meni ilman mitään säätöä, sitten alkoi ongelmat.

En välttämättä huolestuisi. Ainakin täällä Pohteen (Oulu) hyvinvointialueella maskin sovitus oli vasta laitteen noutamisen yhteydessä. Soviteltiin sen hoitajan kanssa yhdessä maskeja ihan rauhassa, ja itse ainakin olen tyytyväinen toimivuuteen. On tietysti mahdollista, että HUS:ssa on eri käytännöt.
Kirjeessä mainitaan ainoastaan nouto sairaalan neuvonnasta ja "Terveyskylän digipolulta löydät ohjeet ja videot laitealoitukseen".

Kannattaa tutustua tuohon sovellukseen ensimmäisenä. Sieltä saat vastauksen moneen kysymykseen, mitä voi sitten peilata aiemmin linkkaamaani videoon. OSCAR - Open Source CPAP Analysis Reporter

Tuo painehaarukka on myös todella iso, joka varmasti lisää vuotoja ja herättää pitkin yötä. Tuo näkee suoraan yllä olevasta sovelluksesta, mitä yön aikana tapahtuu.

Mitä tulee noihin kiinteisiin painearvoihin, niin olisi varovainen niiden kanssa ja hyvänä apuna sitten seuraamisessa vaikkapa ilmainen Oscar sovellus, josta näet historiaa mitä se paine yleensä on ollut ja millä välin vaihdellut.
En nyt tiedä mitä tällä haet takaa, mutta ei tietenkään sama paine kuin minulla toimi oletuksena kaikille. Mutta esimerkiksi jos nukkuu päin persettä painealueen ollessa 7-14 ja vuodot tapissa, ei siinä häviä yhtään mitään että lähtee kokeilemaan itselle sopivaa painetta. Ahit näkee heti aamusta kuinka yö on mennyt + ne omat tuntemukset. Yleisohje taisi olla käyttää painetta, mikä riittää maksimiksi 95% ajasta, mutta jos vuodot ovat tapissa, itse kokeilisin jopa hieman alempaa.

Omalla vastuulla tietysti kaikki säädöt, itselle ei ole koskaan kommentoitu muuta kuin hyvin menee niissä tarkastuskäynneissä vilkaisemalla AHI ja käyttötunnit laitteesta. Joskus yritin näihin vielä apua kyselläkin julkiselta puolelta, ei siellä valitettavasti sen syvempää osaamista tuntunut olevan.

Päivitetäänpä vähän omaa tarinaa (saattaa olla toistoa edellisiin viesteihin). Laite vuokrattu 2.2 ja lähti hyvin liikkeelle. Toisella viikolla alkoi alamäki kun nenä meni aivan tukkoon. Nenän kanssa saikin sitten kamppailla, kävin ostamassa kokomaskin jospa osaisi sen kanssa olla, mutta sen kanssa homma ei onnistunut yhtään. Kävin myös KNK lääkärillä ja tutki sitten nenää tarkemmin. Nenä kuiva kuin sahara vaikka käytin säännöllisesti kostutusta. Nenän hoitoa lääkärin ohjeilla, öljyn lisäksi Bebanthen. Lisäksi nenä vähän vino ja nenäkuorikko paksu (tätä voidaan hoitaa kuumentamalla jos ei ala helpottamaan). Itse olen aina tykännyt kylmästä ilmasta ja tuntunut että se pitää nenän auki, tähän lääkäri sanoi että koitappa laittaa kuitenkin ilma niin viileäksi että kosteutta ei tule putkeen ja kosteutus maksimille. Hetken tuntui oudolta, mutta nyt menen tällä asetuksella, lämpö 28 ja kosteus maksimissa. Nenä kun oli parempi, niin seuraava ongelma oli että kevyssä vaihetta unisykliä otin maskin pois, kun nukkunut 2-3 tuntia, ilman että on mitään käsitystä tästä ja herää sitten aamulla. Sinnikkäästi vaan jatkanut ja nyt alkaa olla keho tottunut täysin paineeseen, eikä tule riisuttua maskia unissaan.

Olen tullut tulokseen että olen kärsinyt tästä varmasti jo ainakin 10 vuotta (tai jopa aina, nielukin todella ahdas) vaikka ollut todella hoikka poika silloin. Töistä kun tuli ja meni sohvalle niin ihan varmasti tuli uni, jos niin halusi. Sitten tullut painoa lisää ja lisäksi lapsia, niin Pikku Kakkosen aikaan pysty aina ottamaan "pienet" nokoset. Nyt ei saa päivällä millään unta jos nukkunut sen 7-8 tuntia maskin kanssa, eikä kyllä nukutakkaan, enemmän vain semmonen vanha tapa että vois hetken nukahtaa.

Lisäksi sain julkiselle puolle (Oulu) ajan ensi viikolle, niin voi palauttaa laitteet Mehiläiseen ja hieman säästää hoidon kuluissa.

Toivottavasti tilanne pysyy hyvänä ja saa hoidon vakiintumaan ilman jatkuvaa kamppailua. Eli kuten monet sanoneet, jatkaa sinnikkäästi vaikka alku olisi kuinka vaikeaa. Aamulla tuntuu, että pää käy kuin sveitsiläinen kello, joka tämmösessä työssä jossa oma pää on se työkalu, niin on erittäin positiivinen asia.

En nyt tiedä mitä tällä haet takaa...
Sitä että meitä on moneen junaan ja juuri että asiaan on syytä perehtyä.

Itsellä on toiminut hyvin automaatilla 8-14, ei suuria vuotoja ja ahit pieniä.
Toisinaan käyttö on kyllä vastenmielistä, lähinnä nukahtamisvaiheessa jos on vaikka psyykkisenä ongelmana päällä hengenahdistusta. Onneksi nyt pystynyt käyttämään joka yö, sen huomaa kyllä aamulla olossa.

Mikä on väellä sellainen keskimääräinen vuoto? Itsellä näyttäisi pysyvän siinä 15l tasolla ja en ole osannut olla siitä vielä huolissaan.

Omat asetukset ATM:

Viiveaika: 5min
Climate Ctrl: Auto
Letkun lämpötila: 21c
EPR: Päällä - Olikos tämä sellainen asetus joka kannatti olla lähtökohtaisesti pois päältä? Muistelin että tämä olisi pois mutta eipä ole.
EPR-tyyppi: Koko ajan
EPR-taso: 2
SmartStart: Pois
Maski: Sierain
Vaste: Pehmeä
Alkupaine: 4.0 - Ja maksimipaine on 14.0

Seuraavaksi sitten OSCARin kimppuun kunhan läppäri vapautuu...

Sitä että meitä on moneen junaan ja juuri että asiaan on syytä perehtyä.

Itsellä on toiminut hyvin automaatilla 8-14, ei suuria vuotoja ja ahit pieniä.
Toisinaan käyttö on kyllä vastenmielistä, lähinnä nukahtamisvaiheessa jos on vaikka psyykkisenä ongelmana päällä hengenahdistusta. Onneksi nyt pystynyt käyttämään joka yö, sen huomaa kyllä aamulla olossa.
Siitä samaa mieltä, että jos nykytila on hyvä, niin ei niitä säätöjä kannata huvikseen lähteä muokkaamaan.

Oma keskiarvo vuoden ajalta vuodossa 18,65 L/min ja AHI 2,8. Nyt vihdoin todennetusti minulle hyvillä säädöillä viikon keskiarvo 3,9 L/min ja AHI 2. Niin paljon viime vuosina tämän asian kanssa tapellut, että ajattelin jakaa tännekin omat kokemukseni.

Ongelmathan lähtivät aikanaan liikkeelle näin. P10 nenä kuivui --> kostutus käyttöön. --> vuodot alkoivat kasvaa paineen nousun myötä ja samalla silmät kuivua. --> meni vuosia ja lisäksi suu ei pysynytkään enää kiinni --> suun teippaus ja leukaremmi vaihdellen mukaan kuvioon --> yritys eri maskien ja säätöjen kanssa sisältäen tyynyt, sängyt yms, tuhansia euroja käytettyä rahaa ja satoja tunteja, kunnes lopulta homma loksahti kohdalleen.

Omat asetukset ATM:

Viiveaika: 5min
Climate Ctrl: Auto
Letkun lämpötila: 21c
EPR: Päällä - Olikos tämä sellainen asetus joka kannatti olla lähtökohtaisesti pois päältä? Muistelin että tämä olisi pois mutta eipä ole.
EPR-tyyppi: Koko ajan
EPR-taso: 2
SmartStart: Pois
Maski: Sierain
Vaste: Pehmeä
Alkupaine: 4.0 - Ja maksimipaine on 14.0

Seuraavaksi sitten OSCARin kimppuun kunhan läppäri vapautuu...
Jos tuo EPR asetus toimii, en tekisi mitään. Toisaalta tuon EPR kanssa sinun uloshengityksessä oleva painetaso on nyt 2-12, eli varsinkin alkupää on todella alhainen. Oscarista katso mediaanipainetta ja kannattaa myös tutkia sitä, onko vuoto jatkuvaa vai tapahtuuko se piikkeinä paineen noustessa.

Omat asetukset ihan esimerkkinä, ei suosituksena.

Viive: Pois
Climate CTRL: 3
Letkun lämpötila 19
EPR: Koko ajan, taso 1
Smart Start: Pois
Paine 8,4 jatkuva

Mielestä Resmediltä oli joskus ennen perus airsenseen akku myynnissä, mutta ei näkynyt enää. Niitä kuitenkin saa vaikka sandbergiltä ja muilta.
Ei voi kuin suositella tätä Medistrom Pilot-24 Lite Battery and Backup Power Supply Pilot-24 Lite Resmed CPAP-akku lentokoneeseen (Airsense 11)

Minulla on tuo kiinni kotonakin kokoajan sitä kun voi käyttää normaaliakkuäytön lisäksi myös virtalähteen välissä varavirtalähtenä sähkökatkoksissa eli CPAP jatkaa toimintaansa normaalisti vaikka sähköt katkeaa. Normaalissa askukäytösä tuossa riittää ainakin yhdeksi yöksi akku vaikka on putken lämmitin ja vesisäiliössä. Ilman lämitystä/vettä tuossa kestää akku ainakin 2 yötä.

Statistiikka

Viestiketjuista
306 294
Jäsenet
82 870
Uusin jäsen
LeoN0998

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom