Auton pesu

Kestääkö tollanen keraaminen pinnoite tosiaan pari vuotta? Jos siis muuten pesen itse auton itsepalvelussa ja käytän täällä suositeltua
Bilt Hamber Auto-Wash esipesuna korrek pron foamia.

Laitoin 2017 kesällä isäukon pakkauuden volkkarin pintaan Nanolexin Si3D:n ( ei HD versio ) ja se kesti normaaleja viikon tai kahden välein tapahtuneita pesuja BH:n auto foamilla ja auto-washilla viime syksyyn asti, jolloin pyöräytin pintaan Colliniten 915:sen.

Työkaverilla on 2018 mallisessa valkoisessa GTI Golfissa päällä uutena laitettu Korrekin paras ja kallein Cure ja se toimii vieläkin kuten uutena, joskin joiltain pieniltä alueilta se on alkanut kulumaan pois.
 
Niin, on valmiiksi ostettuna jotain premium pesuja ns kaikilla mausteilla. Joten ne jäisi käyttämättä jos pitäisi vahauksia varjella.
Jos käyttäisitkin ne ostetut pesut ensin ja sitten vasta joku pinnoite/vaha niskaan, kyllä ne automeikkaamot talvellakin tekevät töitä :confused:
Saattaa jopa halvemmalla saada myllytyksen ym. setit sitten.
 
- Yliteippaus 1500-2000 vähän paikasta/materiaalista riippuen

Teippaus varmaan jäänee tällä kertaa, kun ei tule mieleen mitään väriä minkä siihen haluaisi ehdottomasti. Vähän toi pinnoituskin on siinä ja tässä, aika helpolla päässyt ton Polymatrixin kanssa nyt.

Saahan sitä maalinsuojafilmiäkin. Eli läpinäkyvä teippaus käytännössä.

Itsekin mietein asiaa, mutta hinta on kuitenkin aika korkea. Ehkä johonkin eksoottiesempaan autoon sitä voisi harkita, mutta käyttikseen en sitä nyt laittanut.

Suosittelen kuitenkin vähän kestävämmän keraamisen pinnoitteen laittamista, eli ei sitä ruiskupullosta laitettavaa. Helpottaa elämää
 
No, tässä vähän nyt punnitsen laittaakko 500-700e esim. 3v välein pinnoitteeseen joka helpottaa pesua, vai jatkanko tolla perus Polymatrixilla jota voi ruiskia 2-3kk välein pintaan (jolloin sitä on edelleen kyllä joka paikassa jälellä paitsi kyljissä) samalla kun kuivailee auton. Tota kamaa menee se 2 purkkia vuoteen jos tosi kovasti lotraa, eli noin 40-50 euroa.

Esim. viime syksynä tosiaan laitoin hyville pohjille tuota kamaa, sitten talvella oli sopivan lauha keli yhdessä kohtaa niin taas kunnon pohjille toinen satsi. Kevätpesua tehdessä lähti kaikki piki ja ruostesilppu todella helposti irti, kun vertaa edelliseen kevääseen jolloin ei ollut mitään pinnassa (auto tuli tammikuussa ja ajelin sillä vahaamatta/pinnoittamatta kevään)

Käytin sitä itsekin alkuun. Päätin sitten testata kestävämpää pinnoitetta ja onhan se parempi. Ei siihen 500€ tarvitse pistää. Aineet saa alle 200€.
 
Joo, no jos löytyy joku aine mitä tavallinen tampio kehtaa ja viitsii laittaa niin linkkaa vaan. Itse nyt ajatellut että tuon kunnollisen keraamisen pinnoitteen saisi joku muu laittaa, koska tiloja harrastaa tuommoista ei itsellä ole. Vai vaatiiko se edes sisätiloja?

Myllytin ja laitoin pinnoitteen ulkosalla, mutta kuitenkin katoksen alla. Lämmintä tallia ei mullakaan ole. Jos ei ole katostakaan niin sekään ei ole ongelma, mutta sateella et tietenkään pysty sitä tekemään.

Itsellä Gyeon Syncro pinnoite. Laitoin sen kun sitä suositeltiin, ei sen kummempaa syytä. Testit ja revikat tuntui myös kertovan että ihan käypä tuote. 2v tai 30tkm taisi olla mainostettu kesto, uskon kyllä että tulee sen verran kestämään. Kilometrit on jo melkein täynnä.

Ohjeet kun lukee ja laittaa ne kerrokset mitä sanotaan niin toimii hyvin. Muut vastaavat tuotteet ovat varmaan ihan yhtä hyviä, jos tuo ei ole itselle mieleinen. Kannattaa katsoa joku video ensin
 
Työkaverilla on 2018 mallisessa valkoisessa GTI Golfissa päällä uutena laitettu Korrekin paras ja kallein Cure ja se toimii vieläkin kuten uutena, joskin joiltain pieniltä alueilta se on alkanut kulumaan pois.

Korrekilta on muuten tullut "Evo"-pinnoite, jonka pitäisi olla vielä kestävämpi ja parempi.
Toivottavasti onkin kun tuli laitettua itselle tuo.
 
Muistakaa uunoille myös Gyeon Wetcoat. Pirun helppo ruiskia vaan pesun jälkeen märkään autoon ja pestä vielä kerran painepesurilla. On SiO2-pohjainen "pikapinnoite" joka muuten tarttuu yllättävän lujasti, kesto loistava ja ei ole ihan helppo saada poiskaan, mutta saa ilman myllyä kuitenkin pois kun useemman kerran vetää tiukalla liukkarilla... Black Fridaysta kun ostaa litran pullon 20 € niin riittää vaikka monellekin autolle vuosiksi. Ja voihan tota nakata vahan päällekin sitten vaikka vaan talvisin. Hyvin pysyy vaikka +1 asteessa pesee auton pihalla ja ruikkii tuon. Itse pistin viime talvena kokeeksi Bemariin (vahattu heinäkuussa Finis-wax ym. pohjat) joulukuussa, niin keväällä toukokuussa oli vielä ihan jämptisti kiinni ja piti miettiä, että pitääks toi myllyttää pois vai mikäs neuvoksi. Mutta kyllä se sitten muutamalla tiukemmalla liuottelulla antautui.

Sanosin, että jos helpolla haluu päästä niin vetää ton ja pesee autonsa aina BH Autofoam + kinnastelu perään Gyeon Bathe+ ja 3-6 kk välein Wetcoat . Lisäkiilloltaan/wetlookiltaan ei valkosessa, sinisessä tai punasessa autossa häpee hirveestikää markkinoiden parhaille vahoille/sealanteille. Meikäläisen autot toki aina bling bling ilman vahoja/pinnoitteita... Hyvä pohja antaa paljon anteeksi monelle asialle.
 
Joo, no jos löytyy joku aine mitä tavallinen tampio kehtaa ja viitsii laittaa niin linkkaa vaan. Itse nyt ajatellut että tuon kunnollisen keraamisen pinnoitteen saisi joku muu laittaa, koska tiloja harrastaa tuommoista ei itsellä ole. Vai vaatiiko se edes sisätiloja?

Nanolexin Si3D:tä olen laittanut, tuon laittaminen hyvälle pinnalle ei ole kummoinenkaan homma, kannattaa edetä paneeli kerrallaan ja vetää 2 kerrosta per paneeli, 15 minuutin sisään edellisestä mutta kuitenkin siten että edellinen kerros on kuivahtanut muutaman minuutin.

Nanolex Si3D
 
Hämmentävää kun täällä on pari vuotta kestänyt pinnoite ja toinen todistaa että pitää about myllyttää pois. Ja jos mä kestopinnoitteen hankin niin ensimmäinen harjapesu ja kaik on män.

Pesette siis näissä tapauksissa aina käsin auton? Olisi hyvä mainita jos.
 
Hämmentävää kun täällä on pari vuotta kestänyt pinnoite ja toinen todistaa että pitää about myllyttää pois. Ja jos mä kestopinnoitteen hankin niin ensimmäinen harjapesu ja kaik on män.

Pesette siis näissä tapauksissa aina käsin auton? Olisi hyvä mainita jos.

Käsin tai harjaton konepesu
 
Hämmentävää kun täällä on pari vuotta kestänyt pinnoite ja toinen todistaa että pitää about myllyttää pois. Ja jos mä kestopinnoitteen hankin niin ensimmäinen harjapesu ja kaik on män.

Pesette siis näissä tapauksissa aina käsin auton? Olisi hyvä mainita jos.

Kaikki kunnon pinnoitteet pitää aina poistaa mekaanisesti ennen uutta pinnoitusta. Nuo Wetcoatit ym. lähtee kyllä liuottelemalla tarpeeksi. Mutta esim. jos nyt laitat Nanolex Si3d, niin sitä ennen perusteellinen pinnan puhdistus, mekaaninen kiillotus, puhdistus. Ja sitten kun se ovien alareunoista ja keulasta/perästä rupee joskus antautuun, niin sitä ei vaan "lisätä" niihin kohtiin mistä antautunut (no eipä kyllä vahoja/sealantejakaan pitäis... Paitsi ny jotain Wetcoatia perusteellisesti pestyyn pintaan). Eli suomeksi hiotaan pois ainakin paneelikohtaisesti jos haluaa korjailla.

Tottakai autot pestään vaan ja ainoastaan käsin, tai oikeastaan lampaanhanurilla. Harjattomat pesut ei vedä vertoja esim. omille ylläpitopesuille bh autofoam + painepesuri. Sitten joka 4. pesu sen päälle kintaalla ja grit guardit ym. Autot pysyy bling bling, itse tykkään äörimmäisestä puhtaudesta ja kiillosta sitäkin enemmän.
 
Ajatuksia ja kokemuksia pesuharjoista? pesin autoni juuri äsken tällä: MTX Automotive Autonpesuharja + teleskooppivarsi | Motonet Oy. Käytössä ei ole painepesuria, joten aluksi letkulla ja ruiskusuuttimella esipesu ja sitten pesuaineen suihkutus ja sitten tällä vettä suihkuttavalla harjalla ylhäältä alaspäin. Miksi yleensä harjoja mollataan niin kovin? Etsikääpä youtubesta pesuharjavideo niin 20 ensimmäistä kommenttia kertoo kuinka paljon naarmuja tulee. Onko taustalla lammaskinnaskauppiaiden markkinointityö vai mikä? Omasta mielestäni harja on 2x nopeampi ja vaivattomampi käyttää verrattuna mihinkään ämpäripesuun. Väitän lisäksi että se naarmuttaa vähemmän kuin lammaskinnas letkulla tehdyn esipesun jälkeen, koska kun harjas kun irrottaa hiekanjyvän maalipinnasta se valuu pois veden mukana vs jää kiinni lampaaseen naarmuttamaan. Tämä tietenkin edellyttäen että harjas itsessään on niin pehmeä että ei tee naarmua. Ajatuksia aiheesta? Mikä muu tapa olisi parempi kotipihassa tehtävään "arkipesuun" kun painepesuria ei ole saatavilla?
 
WetCoat ja vaikka Sonax Spray and seal ovat hyviä. Toi 26JON ei ole tuttu, mutta kallista se ainakin on, n. tuplat edellä mainittuihin. Mikäli se on toimiva SiO2 spray, niin luulisi olevan melko kestävää.
 
Vahasin auton kesällä ensin glymin punaisella ja fusso sitten viimeiseksi. Tekis nyt kuitenkin mieli hommata jokin suihkutettava "vaha". Onko gyeon q2m wetcoat hyvä ostos vai esim 26JPN Si02 HYDRO COAT - Keraaminen Wet Coat
Mulla tämä: Sumutettava Suoja-aine Gyeon Q²M WetCoat
Ja ei tuo ainakaan vaikuta kovin kestävältä(arkipäivisin se 130-160km, kelillä, kuin kelillä).
Joka toisessa pesussa(eli kerran kuussa) tulee suihkauteltua "listojen" alapuolelle.

Mutta tosiaan ei ole tullut mitään "vau" efektiä. Pesun ja sumutuksen jälkeenhän hylkii vettä hyvin, mutta ei enää vesisateella ajon jälkeen.
 
KORREK Pro TFC™ Polymatrix 350 ml | Motonet Oy tätä ite laittanut. Ominaisuudet pysyy kaikkialla jopa 4-5kk paitsi kylkien alareunassa ja takakontissa. Sielläkin se taitaa silti jotenkin pysyä, koska paska ei kumminkaan oikein ota tarttuakseen vaikka hydrofobisuus katoaakin sieltä muutamassa viikossa. Itellä kilsoja tulee reilu 1000/vko.

Joku 3 kertaa vuoteen vedän koko auton ja sitten väleissä kertaalleen ”täydennystä” kylkiin ja perään.
Pitääkin tuota kokeilla seuraavaksi! Itsellä työn puolesta kun on musta pakettiauto.
Ja mustassa kun näkyy heti pöly yms. eli on hieno vain puhtaana. Ja puhtaana onkin tosi kivannäköinen.
 
Talven suolakylvyn huuhtomiseen tuli semisti leikillä tämmöinen hommattua;
4 litran säiliöllä saa melkein hatchbackin ikkunoista alaspäin helmat huuhdottua ajon jälkeen (kun ovat vielä märkänä). Ehkä pitää ottaa vielä BH:ta johonkin paineruiskuun ja vetästä pieni vaahto pintaan ennen kun Kärcheröi tuolla pikkukoneella.
Musta auto itsellänikin joten siksi tämä matkan päätteeksi peseminen kiinnostaa, aina kun ei olla kotona reissun lopussa.
 
Nimenomaan tuo harja naarmuttaa, varsinkin jos ammut siitä vettä läpi. Mitään voitelua ei jää avuksi, kun vesi huuhtelee pesuaineen pois pinnalta samalla kun jynssäät pintaa harjalla. Hyvä harja hyvällä shampoolla ja kunnolla tehty esipesu on ihan ok tapa pestä, varsinkin jos on paljon pinta-alaa niin kintaalla menee vähän ärsyttäväksi. Kyllä se harja sillonkin enempi naarmuttaa, kun se lähinnä hieroo sitä paskaa pintaan, mutta en nyt tiedä onko se niin justiinsa.

Itse pesen kintaalla kun sillä saa paremmin kaikki pienemmät kolot ja urat pestyä ja hiukan hellempi pinnalle. Kinnas siis imaisee ne paskat sinne sisäänsä kun pyyhit pintaa, eikä ne jää siihen pinnalle pyörimään ja naarmuttamaan. Mutta en minäkään pesunaarmuista jaksa stressata, kyllä niitä tulee vaikka miten hieroisi. Itelle pääasia on puhdas auto, se on sitten seuraavan omistajan asia jos tahtoo vaikka myllyttää ja hieroa.
Totta että tuossa vesi huuhtelee herkästi pesuaineen pois. Täytyypä kokeilla ilman letkua ja uittaa ahkerasti pesuainevesiämpärissä harjaa. Reilu pesuainevesi jokatapauksessa tarvitaan oli sitten kinnas tai harja jos esipesu on tehty ilman painepesuria. Ja joo ei jaksa liikaa stressata, nykyinen auto on viiden vuoden päästä paalissa ja luultavasti muun syyn kuin naarmuisen maalipinnan takia :D Valkoinen väri antaa kyllä naarmuja anteeksi. Auto mallia tila-auto ja usein pesussa myös kuomukärry että ei kyllä jaksa mitenkään alkaa kinnashommiin ja nyt kun ei painepesuria ole niin varrellinen harja on se työkalu ollut.
 
Mikäs olisi suihkutettavista vahoista ja pinnoitteista helpoin ja paras? Ei mielellään mitään ihan kalleinta ja pitäisi saada esimerkiksi Motonetista hyllystä. Pelkästään tuolla Motonetissakin niin iso valikoima noita, että menee sekaisin.

Oman auton vetänyt aina keväisin ja syksyisin Collinitellä, mutta isä kaipaisi jotain helppoa ja nopeaa tapaa vahaamiselle. Tähän aikaan vuodesta vielä hidasta kuivata autoa ulkona ennen vahausta, niin pitää toimia märälle pinnalle myös.

Tekeekö esimerkiksi tuolla mitään? On tuo varmaan ainakin tyhjää parempi suolakeleille:
Turtle Wax Sealant Hydrofobic Wax 500 ml | Motonet Oy
 
26JPN on tehny jonkun uuden Crystal Coat wet pinnoitteen. Itselläni nousi kyllä mielenkiinto sitä kohtaan. Koska odotin tämän olevan märälle levitettävä.

Edit: eipäs brkeles ollutkaan wet vaan kuivalle pinnalle
"Crystal Coat tulee levittää puhtaalle ja kuivalle pinnalle. "


Itselläni on Fusson vastaavaa kuivalle laitettavaa, joten jää tilaamatta tämä. En ole vielä kertaakaan suihkinut tätä ja Soft99 on toiminut ihan jees.

Soft99 Fusso Coat Speed & Barrier Quick detailer 400ml suoja-aine | Karkkainen.com verkkokauppa tätä siis itsellä hyllyssä odottamassa käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tehdä kunnon pohjat, eli jollain supermyrkyllä ihan kaikki pinnasta irti ja sit toi perään. Sienellä levitys pesun jälkeen märkään pintaan ja sitten kuivaus mukana tulevalla liinalla (en halunnut omia liinoja ”pilata”). Jää sellainen perus ”huntu” siitä kuivauksesta mutta vaikea sitä on mustan auton kanssa välttääkään.

Onko suositella jotain supermyrkkyä?
 
Sellasiakin raudanpoistoaineita on, mitkä saa antaa kuivua pintaan...
Tommosista en ole koskaan kuullut. Jos tiedät jonkun merkin niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Minulle on tullut vastaan vain niitä mitä ei missään nimessä saa antaa kuivua pintaan.
 
Tommosista en ole koskaan kuullut. Jos tiedät jonkun merkin niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Minulle on tullut vastaan vain niitä mitä ei missään nimessä saa antaa kuivua pintaan.

Wolf's Chemicals Deironizer Decon Gel. Voi vetää auringossa ja antaa kuivua ja sitte ku vaikka vesisumuttelee pinnat märäksi niin jatkaa wörkkimistä. Ei toi teholtaan mikään BH Korrosol ole, mutta hintakin on pirusti halvempi ja raudat lähtee.
 
Painepesuria metsästämässä jos sattuisi tulemaan vastaan black friday tarjouksena.
Kuitenkin silmään otti Painepesuri Nilfisk Premium 190-12 | STARKin verkkokauppa tuollainen nilfisk. Alustavasti katsellut kränzleä, mutta onko tuossa nilfiskissä ominaisuuksiensa puolesta mitään heikkoa? Kränzleissä tuppaa hinta kasvamaan aikalailla.
Toisaalta jos luopuisi letkukelasta niin menisihän se perus kränzlen 10/122, näitä ei kuitenkeen tunnu saavan alle 490e. Vai löytyykös tuohon alle 500e luokkaan mitään selkeästi parempaa ehdokasta.
 
Kränzle ehdottomasti tuohon hintaan. 499€ hintaan löytyy esim. Kränzle 10/122 painepesuri | Karkkainen.com verkkokauppa

Minulla on ties kuinka monennetta vuotta Kränzle 1152 TST, suosittelen jos pörssi kestää 695€ hinnan. Muuten sama peli kuin 10/122, mutta pidemmällä letkulla ja auto-stopilla. 10/122 mahtuu pienempään tilaan ja sisältää vähemmän muovia, jos on joku paikka letkulle niin menishän se tuollakin.
 
On niitä muillakin valmistajilla toimivia pesureita kuin Kränzlellä. Uskoisin tuon Nilfiskin pesurin olevan oikein toimiva kotikäyttöön ja käytettävyys Kränzlen vastaavan hinnan laitteita parempi. Molemmat kuitenkin metallipumpulla ja messinkisellä pumpun päädyllä.
 
Kukin ostaa sitä mistä kuvittelee saavansa rahoilleen parhaan vastineen. Itselle pelkästään tuo Nilfiskin muovinen kahva on aikamoinen turn-off. Kränzlen 22mm liitäntä on standardi ja kestää isältä pojalle. Itselle oli Nilfiskiä vastaava Clen ennen, ihan ok kone mutta kahvoja ja letkuja meni. Nyt se on isällä varakoneena, toimii edelleen mutta kahva on vaihdettu 22mm teollisuusstandardin mukaiseksi.
 
Noin pienellä hinnan erolla ottaisin Kränzlen(Kuten tein viimevuonna eikä ole tarvinnut katua)Nilfiskistä näkee heti päältä että halvalla muovilla mennään monessa paikassa esim. pesupistooli rst,messinki ja muovi vastaan muovi.Kannattaa ottaa molemmat kuvat virekkäin niin näkee monta muutakin säästö kohdetta.
 
Itsekin voin suositella Kränzlen K 1152 TST:tä. Virtasenkaupasta lähtee 669€:lla: Kylmävesipesuri K 1152 TST, Kränzle - 669,00 EUR

170€:n lisäpanostus 10/122:een tuntuu toki suurelta, mutta on mielestäni sen arvoinen. Pyörät helpottavat aika painavan laitteen siirtämistä ja lisäksi K 1152 TST:ssä on Total Stop-toiminto. Letku on myös viisi metriä pidempi (15m). Suosittelen myös pyörivän liittimen ostamista pesurin kaveriksi.
 
Kiitoksia vastauksista mutta lopulta sitten meni hermo ja otin käytetyn kränzlen Quadro 799 TS, 600 eurolla, voimavirtaa on sopivasti auton vieressä ja johdolla muuallekkin. Eiköhän tuolla pärjää kun varaosiakin sitten tuntuu saavan. Oli kuitenkin hieman halvempi kuin 1152 :D
 
Kumma kyllä kun ei Kränzlessä ole vakiona pyörivää liitintä... Mikähän se juttu siinä oikein on, että miks kaikki ei haluais sen olevan siinä?
 
Quadrolla joutuu jo vähän nojaamaan vastaan kun kahvasta painaa. ;) Pyörivä liitin lisää vähän painoa, liitoksen pituutta ja hintaa. Eikä se itsekseen pyöri, toki sitä käsin pyörittämällä on helpompi poistaa letkusta kierteet kuin kahvaa pään päällä pyörittelemällä.
 
Voisikin vaihtaa pyörivän liittimen Kärcheriin jos sitten letku ei olisi aina solmussa :D Hyvä vinkki :thumbsup: Ilmeisesti kahvaan järkevämpi kuin koneen päähän.
 
Kyllä Kränzleä voi suositella, mutta täysin virheettömiä ja huoltovapaita nekään ei ole. Oma 1152tst on noin neljä vuotta vanha ja kohtuullisen aktiivisella käytöllä (vähintään viikottain käytössä lukuunottamatta sydäntalvea).

Mielestäni kaksi tärkeintä varustetta on pyörivä liitin ja vedensuodatin. Itsekin käytän pesuria vain puhtaalla vedellä, mutta silti erillinen vedensuodatin tuo mielenrauhaa. Vakiosuodatin on niin karkea, että siitä menee läpi lähes kaikki epäpuhtaudet. Joissakin malleissa taitaa parempi suodatin olla vakiona, mutta ei kaikissa. Pyörivä liitin taas on kätevä, vaikka ei toki pyöri paineen alaisena.

Öljyt olen vaihtanut kerta vuoteen, sillä öljyt kyllä harmaantuu hiukan käytössä. En tiedä pääseekö öljyjen sekaan aavistus vettä, vai mikä ne harmauttaa? Onko muilla kokemuksia tästä asiasta?

Ensimmäinen vika iski koneeseen tänä syksynä. Pesuri lähti muutaman kerran pienellä viiveellä pyörimään, kun kahvasta painoi (tässä siis total stop-ominaisuus), kunnes ei enää lähtenyt pyörimään ollenkaan. Purin suojakuoret pois, enkä löytänyt mitään sulaketta tms, mikä voisi olla palanut. Myös virtakytkin toimi normaalisti ja sähkö meni sen läpi. Sitten aattelin vian olevan mikrokytkimessä, ja sen irroitettuani laite heräsi henkiin, eli itse kytkin kyllä toimi, mutta sitä ohjaava kara oli jumissa. Kara on jousikuormitteinen, ja kun vastapaine nousee riitävästi (eli kun pistoolin kahvasta päästää irti), painaa vedenpaine karaa ja sen pää painaa mikrokytkintä, mikä sammuttaa pesurin. Taas kun kahvasta painetaan uudelleen, poistuu vedenpaine karan takaa ja jousivoima painaa sen taas perusasentoonsa. Kara oli siis jumissa, joten purin sen irti. Putsasin vanhat vaseliinit pois ja voitelin paikat uudella vesivaseliinilla. Nyt kara pääsee taas liikkumaan herkästi ja pesuri pelaa kuin uutena. Samalla avasin myös takaiskuventtiilin, mutta se oli täysin puhdas eikä tarvinnut toimenpiteitä.
 

Tuosta muuten löytyy pyörivä liitin kahvasta vakiona ja myös suihkuputki pyörii, kun ei vettä päästä läpi. Tännekkin olen pariin otteeseen tuosta kokemuksia kirjoitellut ja suurin heikkous on ehkä viuhkasuuttimen kapeus. Viime vuonna sai 400€ hintaan Black Fridayna.
 
Nilfiskeistä löytyy defaulttina pyörivä liitin ja suihkuputki pyörii vaikka paineet päälläkin.
 
Miten esipesette auton, kun ei ole käytettävissä painepesuria? Ajatus pestä auto autotallissa ja siellä ei oikein viitsisi lähteä painepesurihommiin. Lämmintä vettä tulee letkusta, joten joku kevyempi suihkuttelu vaan (?), mutta millä ne enimmät hiekat jne pois..?
 
Tänään oli autot niin samperin likaisia että syletti katsella suolapaskaa yhtään pidempään.
Se vaan että kotona puutarhaletku jäässä, tottakai, ja -1' lämpötilana ja hiljalleen lumen näköistä tippuu.

Mikäpäs siinä. Otin sen Kärcherin matkapainepesurin, ja siihen hanalämmintä vettä. Lisäksi Kungs painepumppupulloon BH:ta about tuolla 4% jatkolla ja siihenkin hanalämmintä vettä.

Litrasella BH+lämmin vesi melkein pesi HatchBackin (koska vähän kylkeä ja renkaat..) joten kaks kannullista meni per auto tuota pesuainetta. Perään huhtominen reissukärcherillä. Taisi mennä 5-6 säiliöllistä vettä per auto. Lisäksi vielä kintas + lämminvesi pyyhintä ja nopea kärcherhuuhdonta.
Sieltä löytyi ihan auton näköisiä kamppeita kuran joukosta.

Yllättävän hyvin onnistui, kun auton pesi pian ajamisen jälkeen että ikkunat jne ei jäätyneet heti umpeen jne. Täytyykin muistaa tämä resepti talvella. Toivottavasti pihalaatoitus ei ole huomenna jäinen saippuoitu luistinrata.
 
Kyllä Kränzleä voi suositella, mutta täysin virheettömiä ja huoltovapaita nekään ei ole. Oma 1152tst on noin neljä vuotta vanha ja kohtuullisen aktiivisella käytöllä (vähintään viikottain käytössä lukuunottamatta sydäntalvea).

Mielestäni kaksi tärkeintä varustetta on pyörivä liitin ja vedensuodatin. Itsekin käytän pesuria vain puhtaalla vedellä, mutta silti erillinen vedensuodatin tuo mielenrauhaa. Vakiosuodatin on niin karkea, että siitä menee läpi lähes kaikki epäpuhtaudet. Joissakin malleissa taitaa parempi suodatin olla vakiona, mutta ei kaikissa. Pyörivä liitin taas on kätevä, vaikka ei toki pyöri paineen alaisena.

Öljyt olen vaihtanut kerta vuoteen, sillä öljyt kyllä harmaantuu hiukan käytössä. En tiedä pääseekö öljyjen sekaan aavistus vettä, vai mikä ne harmauttaa? Onko muilla kokemuksia tästä asiasta?

Ensimmäinen vika iski koneeseen tänä syksynä. Pesuri lähti muutaman kerran pienellä viiveellä pyörimään, kun kahvasta painoi (tässä siis total stop-ominaisuus), kunnes ei enää lähtenyt pyörimään ollenkaan. Purin suojakuoret pois, enkä löytänyt mitään sulaketta tms, mikä voisi olla palanut. Myös virtakytkin toimi normaalisti ja sähkö meni sen läpi. Sitten aattelin vian olevan mikrokytkimessä, ja sen irroitettuani laite heräsi henkiin, eli itse kytkin kyllä toimi, mutta sitä ohjaava kara oli jumissa. Kara on jousikuormitteinen, ja kun vastapaine nousee riitävästi (eli kun pistoolin kahvasta päästää irti), painaa vedenpaine karaa ja sen pää painaa mikrokytkintä, mikä sammuttaa pesurin. Taas kun kahvasta painetaan uudelleen, poistuu vedenpaine karan takaa ja jousivoima painaa sen taas perusasentoonsa. Kara oli siis jumissa, joten purin sen irti. Putsasin vanhat vaseliinit pois ja voitelin paikat uudella vesivaseliinilla. Nyt kara pääsee taas liikkumaan herkästi ja pesuri pelaa kuin uutena. Samalla avasin myös takaiskuventtiilin, mutta se oli täysin puhdas eikä tarvinnut toimenpiteitä.

Itse ostin käytettynä 1152TST:n, ei tietoa milloin viimeksi on edellinen omistaja öljyjä vaihdellut mutta kirkkaalta näytti kun tarkistin ennen ensimmäistä käyttöä ja toisen kerran kun olin pari kertaa käyttänyt.
 
Kyllä, niissäkin öljyt kuten lähes kaikissa kompuroissa ja keräävät ilmasta kondenssivettä ja puuroutuvat. Kerta vuoteen olen itsekin kränzleen vaihdellut öljyt. Ei ole iso homma ja perus moottoriöljyä menee se muutama desi sisään.
 
Luulis ettei tarvi, jos ei oo mitään muuta remppaa samalla tai joku vika sitten, että vuotaa öljyjen sekaan, eikai sinne ilman pitäis mennä? Tai no joo, jos aikoo pitää samaa pesuria yli 20-30 vuotta niin ehkä sit? Tietysti ymmärtäis jos se painepesuri maksais vaikka monta tonnia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom