Auton pesu

Itselläni auton pesussa on se periaate että ulkpintoihin käytetty aika kaksinkertaistetaan siihen, kun käydään oven, konepellin, takaluukun yms reunat lävitse huolella. Siinä sitten myös pohja pestään säännöllisesti.

Valitettavan moni autopesumies/nainen ei vaan käytä aikaa tarpeeksi kuin tohon ulkopinnan hinkkaamiseen, millä taas ei ole millään tasoa samaa vaikutusta ruosteen estoon.

Harva edes ottaa sisälokareita/ helmoja irti autosta jotta saa paskat pois.

Hinkattu ulkopinta ei plajon mieltä lämmitä kun katsuri hylkää auton mädän helman takia. Tai vastaavasta ruoste lähtee ovien alareunoista sisäpuolelta vaikka kuinka ulkopinnat kiiltää.
Ilman nosturia, et pohjaa kunnolla edes saa pestyä ja ei kaikissa autoissa ole mitään roskaa kerääviä helmoja.
 
Mites kun autoa pesen ti-halleissa painepesureilla jossa ei ole esipesuaineen vaahdotus mahdollisuutta niin millaista valmislitkua suosittelette? Siis sellaista joka on jo suihkutettava pullossa valmiina. Mielellään vahaystävällistä..
 
Mites kun autoa pesen ti-halleissa painepesureilla jossa ei ole esipesuaineen vaahdotus mahdollisuutta niin millaista valmislitkua suosittelette? Siis sellaista joka on jo suihkutettava pullossa valmiina. Mielellään vahaystävällistä..
Osta pumppupullo ja laita foamia sinne. Saat vaahtoa, muttet vaahdottimen veroista. Ei ole omat aineet sallittuja kaikissa paikoissa.
 
Mites kun autoa pesen ti-halleissa painepesureilla jossa ei ole esipesuaineen vaahdotus mahdollisuutta niin millaista valmislitkua suosittelette? Siis sellaista joka on jo suihkutettava pullossa valmiina. Mielellään vahaystävällistä..
Bilt-Hamberin Auto Foam on se de facto parhaana pidetty vahaturvallinen, ja muita voi sitten kokeilla kuinka hyviä ovat siihen verrattuna.
 
Lähteekö autosta vahat oikeasti samantien konepesussa? Onko se vain niin että keraaminen pinnoite + harjaton pesu ainoa laiskan miehen ratkaisu ja sekään ei välttämättä kestä kuin pari vuotta? :think:

Noista ti-hallien esipesuaineistakaan ei tiedä mitä liuottimia ne pistoolit tarjoaa ja ei taida puhdasta saada painepesurilla huljauttelemalla pelkästään vaikka kävisi vahauttamassa...
 
Lähteekö autosta vahat oikeasti samantien konepesussa? Onko se vain niin että keraaminen pinnoite + harjaton pesu ainoa laiskan miehen ratkaisu ja sekään ei välttämättä kestä kuin pari vuotta? :think:

Noista ti-hallien esipesuaineistakaan ei tiedä mitä liuottimia ne pistoolit tarjoaa ja ei taida puhdasta saada painepesurilla huljauttelemalla pelkästään vaikka kävisi vahauttamassa...
Kyllähän keraaminen pinnoite harjapesutkin kestää.
 
Kyllähän keraaminen pinnoite harjapesutkin kestää.
Ei ainakaan Korrekin paras Cure näytä kestävän edes yhtä harjapesua :D

7JmT364.jpg
 
Eipä noissa keraamisissa oikein ideaa tunnu olevan jos itse pinnoite naarmuuntuu kuitenkin herkästikin. Ennemmin vahauttaa normaalisti halvemmalla niin voi sitten käsitellä ilman kalliita uusintahiomisia.

Noissa itsepesuhalleissa on tarjolla pesun jälkeen myös noita kuumavahoja jotka ammutaan ja huuhdellaan kevyesti pois, onko niitä järkeä käyttää vahattua autoa pestessä?
 
Viimeksi muokattu:
Eipä noissa keraamisissa oikein ideaa tunnu olevan jos itse pinnoite naarmuuntuu kuitenkin herkästikin. Ennemmin vahauttaa normaalisti halvemmalla niin voi sitten käsitellä ilman kalliita uusintahiomisia.

Noissa itsepesuhalleissa on tarjolla pesun jälkeen myös noita kuumavahoja jotka ammutaan ja huuhdellaan kevyesti pois, onko niitä järkeä käyttää vahattua autoa pestessä?
Ei kai siitä haittaakaan ole jos ja kun vahat on konepesussa lähteneet.

edit. jos tarkoitit konepesua.
Motonetista ainakin sanottiin itse suihkuttelusta (motopesu) ettei sen pitäisi viedä vahaa, ja toisakseen kaikki lika ei kuitenkaan lähde pelkällä suihkuttelulla niin laita siihen sitten vaha päälle...:hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai siitä haittaakaan ole jos ja kun vahat on konepesussa lähteneet.

edit. jos tarkoitit konepesua.
Motonetista ainakin sanottiin itse suihkuttelusta (motopesu) ettei sen pitäisi viedä vahaa.
Meinasin ihan tuollaista omatoimihallia jossa on painepesurit saatavilla ja yhdestä saa vahaa jonka voi lopuksi suihkuttaa ja huuhdella.
 
Meinasin ihan tuollaista omatoimihallia jossa on painepesurit saatavilla ja yhdestä saa vahaa jonka voi lopuksi suihkuttaa ja huuhdella.
No jos omatoimella tarkoitat että peset myös sienellä tms. niin kannattaa varmaan.
Mutta pelkkä painepesurilla pruutailu ei varmaan poista kaikkea likaa, joten siinä tapauksessa en laittaisi vahaa lian päälle.
 
Ilman nosturia, et pohjaa kunnolla edes saa pestyä ja ei kaikissa autoissa ole mitään roskaa kerääviä helmoja.

Saa pestyä. Pessyt tähän mennessä jokaisen auton pohjan ilman nosturia. Helposti vieläpä.

Nojooh, roskia kerääviä helmoja ei välttämättä ole, mutta kaikkki muut rakenteet sitten kylläkin. Taidetaan aika monen auton ohjekirjasessakin olla maininta, että pohjapesu täytys tehä hankalissa ajo-olosuhteissa (mitä käytännössä suomi automaattisesti on aina) pari kertaa vuodessa tms.

Toki vaatii hieman taitoa ja oikeita vehkeitä että onnistuu ilman nosturia.
 
Saa pestyä. Pessyt tähän mennessä jokaisen auton pohjan ilman nosturia. Helposti vieläpä.

Nojooh, roskia kerääviä helmoja ei välttämättä ole, mutta kaikkki muut rakenteet sitten kylläkin. Taidetaan aika monen auton ohjekirjasessakin olla maininta, että pohjapesu täytys tehä hankalissa ajo-olosuhteissa (mitä käytännössä suomi automaattisesti on aina) pari kertaa vuodessa tms.

Toki vaatii hieman taitoa ja oikeita vehkeitä että onnistuu ilman nosturia.
Ei onnistu kyllä hyvin, kun pohjapanssarit omassa autossa tiellä mitkä pitää poistaa jos sen pohjan oikeasti kunnolla haluaisit pestä. Toki sitä voi vähän sinnepäin ruikkia, mutta ei se siitä tuloksesta hyvää tee.
 
Ei onnistu kyllä hyvin, kun pohjapanssarit omassa autossa tiellä mitkä pitää poistaa jos sen pohjan oikeasti kunnolla haluaisit pestä. Toki sitä voi vähän sinnepäin ruikkia, mutta ei se siitä tuloksesta hyvää tee.

Onko sinulla kuinka laaja se pohjapanssari? Koko alustan kattava?
 
Millä tuulilasi sisältä puhtaaksi? tässä vuosien varrella kaikenlaista kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä. Ainakin kesällä jos ajaa ilmastointi pois päältä näkyy harmaata raitaa lasissa.
 
Millä tuulilasi sisältä puhtaaksi? tässä vuosien varrella kaikenlaista kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä. Ainakin kesällä jos ajaa ilmastointi pois päältä näkyy harmaata raitaa lasissa.
Joo aina, kun yritän putsata niin lopputulos auringon valossa fiasko usein. Olen kuullut ipaa kehuttavan hyväksi putsaamiseen.


 
Millä tuulilasi sisältä puhtaaksi? tässä vuosien varrella kaikenlaista kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä. Ainakin kesällä jos ajaa ilmastointi pois päältä näkyy harmaata raitaa lasissa.

Tämän olen todennut itse hyväksi:
 
Millä tuulilasi sisältä puhtaaksi? tässä vuosien varrella kaikenlaista kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä. Ainakin kesällä jos ajaa ilmastointi pois päältä näkyy harmaata raitaa lasissa.


Tuota ainetta olen jo vuosia käyttäny sekä sisä, että ulkopinnoille. En voi kuin suositella.
 
Sama itsellä, ikinä ei tunnu tulevan hyvä lopputulos kun tuulilasia pesee, aina jää jotain raitoja yms. Ehkä talouspaperilla vois seuraavaksi yrittää kuivata, mikroliina ei toimi eikä myöskään sellainen kuivauslasta. Tai sitten luovutan ja ostan Autoglymin puhdistusainetta, se on ainoa jolla on saanut moitteettoman lopputuloksen, mutta vähän kalliimpi vaihtoehto. AutoGlym Car Glass Polish 325 ml | Motonet Oy
 
Itse olen ollut näihin tyytyväinen; Glass Wipes

Ja jos jaksanu hipistellä, sitten fairyveden ja sanomalehden kanssa. Mutta toi on ns hetivalmis toi ikkunapyyhe, joten sitä käytän pääasiassa aina.
 
Ikkunan pesuainetta ja kuivaus sanomalehdellä, ei jää raitoja ja lika lähtee
 
Nyt tuli kerrankin hyvä lopputulos, kun pesin ikkunat ihan ikkunanpesuaineella ja kuivasin talouspaperilla.
 
Ite olen yleensä kuorma-autosta ja myös pienemmistä pessyt lasit CAR EVI ikkunanpuhdistusspraylla ja lastalla.
Seuraavana päivänä sitten puhtaalla mikrokuituliinalla hinkannut reunat, joihin ei lastalla pääse.

Toi lasta on tietysti hankala monissa henkilöautoissa, kun tuulilasin alareunaa yrittää pyyhkiä, niin "kahva" ottaa jo kojetauluun kiinni.
 
Millä aineella pestä takaikkuna sisältä niin ettei takakontti ole läpimärkä sen jälkeen? Onko jotain pesuainetta mikä haihtuu itsekseen tai minkä voi pyyhkiä ihan vaan vaikka mikrokuituliinalla?
 
Tämän olen todennut itse hyväksi:

Minusta tuo oli melko keskinkertaista. Sonaxin kama sen sijaan ensiluokkaista, poistaa lian hyvin ja ei jätä mitään jälkiä. Tuosta Dodosta jäi aina jälkiä lasiin vaikka mitä liinoja tai paperia käytti.

 
Onkos kellään kokemuksia näistä epäkesko kiillotuskoneista? Menis tuolla ehkä perus vahauskin nopeammin kuin käsin



 
Onkos kellään kokemuksia näistä epäkesko kiillotuskoneista? Menis tuolla ehkä perus vahauskin nopeammin kuin käsin



Ei mitään vahoja/pinnoitteita kannata koneella levittää ellei pinta ole superpuhdas, vähänkin jotain paskaa kun nappaat laikkaan mukaan niin saat oikein kivat hologrammit pintaan ja aikaa säästyy ehkä muutama hassu minuutti.
 
Pari kyssäriä, voiko tuulilasin savestaa ihan huoletta medium savella, ettei tule naarmuja?
Toisena, pyyhkijöistä jäänyt kaaren muotoinen hinkkauma, onkohan tuo kovin iso homma koittaa kiillottaa pois? Myllyä ei ole, niin mahtaako porakoneella saada mitään aikaan.
 
Pari kyssäriä, voiko tuulilasin savestaa ihan huoletta medium savella, ettei tule naarmuja?
Toisena, pyyhkijöistä jäänyt kaaren muotoinen hinkkauma, onkohan tuo kovin iso homma koittaa kiillottaa pois? Myllyä ei ole, niin mahtaako porakoneella saada mitään aikaan.

Voi huoletta savestaa. Vaikeaa on saada hinkkaumaa pois jos on vähänkin syvempiä naarmuja
 
Pari kyssäriä, voiko tuulilasin savestaa ihan huoletta medium savella, ettei tule naarmuja?
Toisena, pyyhkijöistä jäänyt kaaren muotoinen hinkkauma, onkohan tuo kovin iso homma koittaa kiillottaa pois? Myllyä ei ole, niin mahtaako porakoneella saada mitään aikaan.

Ei siihen naarmuja tule vaikka vedät hienolla teräsvillalla. Turha lähteä kyllä lasia myllyttelemään, ei yleensä maksa vaivaa. Samantien käy vaihtamassa lasin uuteen jos harmittaa jäljet ja etenkin jos auringonpaisteessa haittaa näkymistä.
 
Pari kyssäriä, voiko tuulilasin savestaa ihan huoletta medium savella, ettei tule naarmuja?
Toisena, pyyhkijöistä jäänyt kaaren muotoinen hinkkauma, onkohan tuo kovin iso homma koittaa kiillottaa pois? Myllyä ei ole, niin mahtaako porakoneella saada mitään aikaan.

Oman auton tuulilasista myllytin osan naarmuista ja pyyhkijöiden jättämän "kaaren" pois.
Käsin sen "kaaren" saa ehkä pois lasin kiillotus aineilla, mut pienetkin naarmut vaatii jo konetta.
 
Pari kyssäriä, voiko tuulilasin savestaa ihan huoletta medium savella, ettei tule naarmuja?
Toisena, pyyhkijöistä jäänyt kaaren muotoinen hinkkauma, onkohan tuo kovin iso homma koittaa kiillottaa pois? Myllyä ei ole, niin mahtaako porakoneella saada mitään aikaan.

Porakoneella voi kyllä jo työstöergonomian kannalta olla todella ikävää saada kiillotettua mitenkään järkevästi tuulilasia. Ilman konetta siitä ei kyllä tule varmaan mitään kun sitä saa koneellakin jo hieroa ihan kiitettävästi ennen kuin tulosta syntyy.

Itsellä kun oli kone jo valmiina niin Sonaxin kiillotusaine + soveltuva villalaikka maksoi alle neljä kymppiä niin kokeilin tuleeko siitä mitään, ja kyllä sillä oman auton (todella pehmeää ja helposti naarmuuntuvaa) lasia sai jonkin verran elvytettyä. Sai nyt ainakin vähän jatkoaikaa, jos vaikka sais joskus kiven kunnolla ikkunaan motarilla niin vois vaihtaa omavastuulla uuteen, mutta kylmiltään ei viitsinyt maksaa kun ei ole ihan siellä parin sadan hintaluokassa tuo Astran lasi tunnistimineen...
 
Enpä ainakaan ihan huoletta savestelisi sen jälkeen kun yhteen tuulilasiin savestelin näkyviä naarmuja. Ennemmin lasille tarkoitettu metallinen kaavinterä, esim: Bahco KBWS-01 maalinkaavin ikkuna + varaterät | Motonet Oy

Lasin myllytyksestä on sellainen käsitys että vain tuo Sonax on yrittämisen arvoinen (kannattaa ehkä ottaa Sonaxin vaahtomuovilaikkakin?), ja muutaman kympin rotary on hyvä kone toisin kuin lakkapinnalle.

Sitten tietysti jos kovin vanhaa (=ohentunutta) lasia vielä lisää hioo niin sitä helpomminhan sitä sitten rikkoo sellaiset kiveniskemät joista uusi lasi ei olisi moksiskaan.
 
Väitän myös ettei saa tuulilasiin naarmuja savestamalla oikein. Lasi on todella kovaa verrattuna lakkapintaan.
 
Väitän myös ettei saa tuulilasiin naarmuja savestamalla oikein. Lasi on todella kovaa verrattuna lakkapintaan.

Jeps. Liukuainetta eli savesta riippuen vesi, autoshampoo tms. kunnolla vaan ja savea käännellään puhdasta pintaa koko ajan esiin. Likaisella medium claylla saa kyllä lasin pilattuakin. Softi armeliaampi kyllä. Ja ennen savia kunnon liuotinpesu tietysti.
 
Eipä itsellä auttanut muu kuin lasin vaihto noihin naarmuihin, vaikka eivät niin häiritseviä olleetkaan. Kävin sellaisessa autonpesupaikassa, jossa kokeilivat varovasti myllyttää hionta-aineella ilman tuloksia, no ei mitään maksanutkaan. Onneksi oli edullinen lasi, niissäkin on muuten hintaeroja paljon, toisessa paikassa 550e ja toisessa 315e. Ja kyllä on tosi hieno lopputulos, kun lasi on uusi, puhdas ja naarmuton. Autokin tuntuu heti uudelta.
 
Eipä itsellä auttanut muu kuin lasin vaihto noihin naarmuihin, vaikka eivät niin häiritseviä olleetkaan. Kävin sellaisessa autonpesupaikassa, jossa kokeilivat varovasti myllyttää hionta-aineella ilman tuloksia, no ei mitään maksanutkaan. Onneksi oli edullinen lasi, niissäkin on muuten hintaeroja paljon, toisessa paikassa 550e ja toisessa 315e. Ja kyllä on tosi hieno lopputulos, kun lasi on uusi, puhdas ja naarmuton. Autokin tuntuu heti uudelta.
Lasivakuutus ja 150€, pari kolme vuotta niin vaihtuu lasi autossa kuin autossa, ei tulis mielenkään olla ilman lasivakuutusta.
 
Lasivakuutus ja 150€, pari kolme vuotta niin vaihtuu lasi autossa kuin autossa, ei tulis mielenkään olla ilman lasivakuutusta.
Tuo riippuu niin kovin autosta. Itse kun lasivakuutuksia katselin eri vakuutusyhtiöiltä niin joka paikassa tuli halvemmaksi ostaa vuosittain uusi tuulilasi kuin maksaa vuosittainen vakuutusmaksu+omavastuu.
 
Joo joihinkin autoihin saa uuden tuulilasin ~300 euroon jos ei ole mitään tunnistimia tms. niin siinä lasivakuutuksesta ei juurikaan ole hyötyä. Sitten taas jos auton lasi maksaa tonnin tai puoltoista niin asia on ihan eri, eikä se muutama kymppi vuodessa + 200€ omavastuu enää tunnukaan niin pahalta. Etenkin kun paikkaukset on yleensä 0€ omavastuulla. Hintavaikutus omissa kaskoissa niin mitätön että molemmissa autoissa on kyllä lasivakuutuskin ja molemmista on muutamat kolhut jo paikkailtukin vakuutuksen piikkiin. Vähän tässä odotellut josko tulis isompi tälli ja sais vaihtaa koko lasin kun alkaa olemaan vähän heikossa kunnossa jo, mutta kolme vuotta menty jo yhdellä paikatulla tällillä...
 
Joo joihinkin autoihin saa uuden tuulilasin ~300 euroon jos ei ole mitään tunnistimia tms. niin siinä lasivakuutuksesta ei juurikaan ole hyötyä. Sitten taas jos auton lasi maksaa tonnin tai puoltoista niin asia on ihan eri, eikä se muutama kymppi vuodessa + 200€ omavastuu enää tunnukaan niin pahalta. Etenkin kun paikkaukset on yleensä 0€ omavastuulla. Hintavaikutus omissa kaskoissa niin mitätön että molemmissa autoissa on kyllä lasivakuutuskin ja molemmista on muutamat kolhut jo paikkailtukin vakuutuksen piikkiin. Vähän tässä odotellut josko tulis isompi tälli ja sais vaihtaa koko lasin kun alkaa olemaan vähän heikossa kunnossa jo, mutta kolme vuotta menty jo yhdellä paikatulla tällillä...

Napautat kevyesti nyrkillä kiveniskemän kohdalle niin halkeaa, kokeilu omalla vastuulla, itse en uskaltanut...
 
Itse jätin lasivakuutuksen ottamatta. Jos ei 2 vuoteen lasi hajoa niin ei kannata kun oli niin kova hinta+omavastuu vakuutuksella. Ja toisaalta kun katsastusväli on nykyään 2 vuotta niin ei tarvitse kuitenkaan vaihtaa kun max 2v välein.

N. 400 000 km tullut ajeltua ja yhden kerran haljennut lasi, silloin tosin oli vakuutus.
 
Kiitos vinkistä, tuo täytyy ottaa testiin! Tyytyväisenä olen pari vuotta käytellyt Polaricin diesel-jäänestoa (Polaric Go) >99% IPAna. Mitään takeitahan ei ole että se sellaista on tai sellaisena pysyy, mutta toistaiseksi tuntuisi toimivan. Kyseessähän on suomalainen perheyhtiö. Motonetistä joutuu ostamaan liian usein muutenkin.
Päivitystä tähän. Polaric nox-waxia tosiaan tuolloin keväällä testattiin ja yksi litra yhdelle autolle levitettynä riitti tuomioon: ei vaikuta kovin tehokkaalta liuottimelta maalipinnalle verrattuna vaikka Motonetin (suomalainen perheyhtiö toki sekin) Motox-moottoripesuun.

Mutta. Nyt huomasin onnekkaasti sattumalta että Polaric Go ei ole enää samaa tavaraa. Käyttöturvatiedote oli päivittynyt maaliskuussa niin ettei ole enää >99 % ipaa vaan 60 % etanolia. Otin yhteyttä valmistaja Staroiliin ja kysyin asiasta. Kuulemma kesäkuun alusta lähtien on pullotettu etanolisekoitetta ja tarkoitus on palata ipaan heti kun koronan sekoittama raaka-ainemarkkina normalisoituu. Onneksi olin ennen kesäkuuta tankannut monta pullollista.

Motonetissa litra ipaa maksaa sen 20e ylähyllyltä peltipurkissa, tämä on jotain 3 euroa.
 
IPAn sijasta käytän itse tätä Bilt hamberin cleanser fluidia. Ei pidä säikähtää hintaa, tuo on todella riittoisaa eikä sitä tarvitse paljon ruiskauttaa niin saa aina esim. konepellin puhtaaksi vanhasta vahasta, kiillotusainejäämistä yms. paskoista. Ei myöskään aiheuta samoja harmeja lakalle ja pinnalle kuten IPA.

Pienpoistossa aivan jäätävän hyvä, ripaus ainetta alueelle ja yhdellä pyyhkäisyllä kaikki pisteet pois maalipinnasta. Yhdellä pullolla vetää koko autolle esikäsittelyn useamman kerran.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 991
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom