Auton akuista ja lataamisesta

Vaihdoin akun kun vanha alkoi olla iäkäs ja vähän väsy näillä keleillä.

Uusi (AGM) akku on cca arvoltaan luokkaa 750. Mutta kumma kyllä kun mittaan (latauksen jälkeen, auto pihalla) niin Ctekin battery analyzer antaa tuolle vain 600 cca ja käskee vaihtamaan.

Tuliko sutta ja sekundaa, vai onko näissä akuissa jokin sisäänajoaika tms. ennen kuin saavuttavat lopullisen cca arvonsa, vai valehteleeko mittari?
 
Vaihdoin akun kun vanha alkoi olla iäkäs ja vähän väsy näillä keleillä.

Uusi (AGM) akku on cca arvoltaan luokkaa 750. Mutta kumma kyllä kun mittaan (latauksen jälkeen, auto pihalla) niin Ctekin battery analyzer antaa tuolle vain 600 cca ja käskee vaihtamaan.

Tuliko sutta ja sekundaa, vai onko näissä akuissa jokin sisäänajoaika tms. ennen kuin saavuttavat lopullisen cca arvonsa, vai valehteleeko mittari?
Paljonko oli pakkasta ladatessa ja mitatessa?
Akku kannattaa aina ladata ennen paikalleen laittoa lämpimässä koska ottaa paremmin virtaa vastaan.
En tiedä miten tuo ctekki sen cca-arvon mittaa mutta noi ammattikäyttöön tarkoitetut testeritkään ei sitä kuulemma osaa ihan satavarmaksi kertoa.
 
Paljonko oli pakkasta ladatessa ja mitatessa?
Akku kannattaa aina ladata ennen paikalleen laittoa lämpimässä koska ottaa paremmin virtaa vastaan.
En tiedä miten tuo ctekki sen cca-arvon mittaa mutta noi ammattikäyttöön tarkoitetut testeritkään ei sitä kuulemma osaa ihan satavarmaksi kertoa.
Pakkasta noin -10 astetta niin ladatessa kuin mitatessakin. Annoin olla Ctek:in Polar 5 laturissa yön yli. Mittasin noin 10min siitä kun irroitin laturista.
 
Vaihdoin akun kun vanha alkoi olla iäkäs ja vähän väsy näillä keleillä.

Uusi (AGM) akku on cca arvoltaan luokkaa 750. Mutta kumma kyllä kun mittaan (latauksen jälkeen, auto pihalla) niin Ctekin battery analyzer antaa tuolle vain 600 cca ja käskee vaihtamaan.

Tuliko sutta ja sekundaa, vai onko näissä akuissa jokin sisäänajoaika tms. ennen kuin saavuttavat lopullisen cca arvonsa, vai valehteleeko mittari?
Agm akuista en oo ihan 100% varma, mutta perus lyijyakut ainakin varastoinnin aikana vähän heikkenee ja yleensä menee muutama purku/lataus sykli että antavat taas täyden varauksen. Ilmiölle oli joku hieno nimikin mitä nyt en millään muista. Liittyi siihen että lyijylevyjen pintaan kiteytyy "jotain" :D
 
Pakkasta noin -10 astetta niin ladatessa kuin mitatessakin. Annoin olla Ctek:in Polar 5 laturissa yön yli. Mittasin noin 10min siitä kun irroitin laturista.
Ostin viime talvena exiden 77ah:n Motonetistä suoraan hyllystä.
Latasin sitä sisällä +25 asteen lämmössä Bilteman 4ah:n älylaturilla ja noin 8h:n päästä vasta laturi ilmoitti että akku on täynnä.
En muista ihan tarkaan miten se akun varauksen vastaanottokyky meni mutta selvää on se että se on vain murto-osa -10 asteen pakkasessa kuin +25.
Veikkaan että akku vaan ei ole täynnä ja tuo älylaturi ei vaan pysty sitä näin kylmällä lataamaan täyteen.
Itse veisin akun sisälle ja lataisin siellä sen täyteen.

Kannattaa muuten jos näillä pakkasilla ei ole mahdollista ladata sisätiloissa tai ei omista laturia ostaa se uusi akku ihan akkuliikkeestä.
Sieltä saa akun suoraan johdon päästä täyteen ladattuna ja usein asennettunakin samaan hintaan.
 
Kannattaa muuten jos näillä pakkasilla ei ole mahdollista ladata sisätiloissa tai ei omista laturia ostaa se uusi akku ihan akkuliikkeestä.
Sieltä saa akun suoraan johdon päästä täyteen ladattuna ja usein asennettunakin samaan hintaan.
Olin vähän epätarkka tuossa viestissäni, ostin siis akkuliikkeestä jossa akun heittivät paikalleen. Käytännössä ajoin tuon kotiin (noin 30km) ja laitoin yöksi pihalla lataukseen, jonka jälkeen mittasin. Sitä en osaa sanoa kuinka pitkään tuo oli liikkeessä seissyt. Fiamm vr760 akun malli.
 
Olin vähän epätarkka tuossa viestissäni, ostin siis akkuliikkeestä jossa akun heittivät paikalleen. Käytännössä ajoin tuon kotiin (noin 30km) ja laitoin yöksi pihalla lataukseen, jonka jälkeen mittasin. Sitä en osaa sanoa kuinka pitkään tuo oli liikkeessä seissyt. Fiamm vr760 akun malli.
Okei, no sitten uskon että akku on täynnä, ctekki vaan ei osaa näyttää CCA-arvoa oikein. Johtuuko pakkasista vai mittauslaitteen epätarkkuudesta, en osaa sanoa.
 
Vaihdoin akun kun vanha alkoi olla iäkäs ja vähän väsy näillä keleillä.

Uusi (AGM) akku on cca arvoltaan luokkaa 750. Mutta kumma kyllä kun mittaan (latauksen jälkeen, auto pihalla) niin Ctekin battery analyzer antaa tuolle vain 600 cca ja käskee vaihtamaan.

Tuliko sutta ja sekundaa, vai onko näissä akuissa jokin sisäänajoaika tms. ennen kuin saavuttavat lopullisen cca arvonsa, vai valehteleeko mittari?
Veikkaisin kyllä ettei tuo ctek pysty ihan speksien mukaan tuota suorittamaan ja noissa cca standardeissakin on eroja:
IMG_20210207_180911.jpg
 
Okei, no sitten uskon että akku on täynnä, ctekki vaan ei osaa näyttää CCA-arvoa oikein. Johtuuko pakkasista vai mittauslaitteen epätarkkuudesta, en osaa sanoa.

Joskus vertaillut ex duunissa Boschin ja Ctekin mittauslaitteita, ihan saman tuloksen ovat molemmat antaneet.

Jos Ctek näyttää että Vaihda akku niin silloin se todennäköisesti on vaihtokunnossa. Voi tietty kokeilla ladata muutaman kerran täyteen polarilla ja katsoa muuttuuko tulos.

Noi Fiammin akut eivät koskaan ole olleet mitään huippuluokkaa..
 
Vaihdoin akun kun vanha alkoi olla iäkäs ja vähän väsy näillä keleillä.

Uusi (AGM) akku on cca arvoltaan luokkaa 750. Mutta kumma kyllä kun mittaan (latauksen jälkeen, auto pihalla) niin Ctekin battery analyzer antaa tuolle vain 600 cca ja käskee vaihtamaan.

Tuliko sutta ja sekundaa, vai onko näissä akuissa jokin sisäänajoaika tms. ennen kuin saavuttavat lopullisen cca arvonsa, vai valehteleeko mittari?
Minä en luottais noihin digitaalisiin testereihin. Itselle ainoa varma tapa on testata akun starttivirta kuormittamalla ja kapasiteetti kuormittamalla x kuormalla akku niin pitkään tyhjäksi että jännite laskee tiettyyn raja-arvoon ja sen perusteella katsoa ampeeritunnit. Se perus 100A vastustesteri jo löytyy itseltä mutta säädettävä järeämpi vastuskuorma jolla päästään jo oikeaan tarvittavaan virtamäärään ois ostoslistalla (puolet akun luvatusta starttivirrasta) ja siihen päälle pitäis hankkia tuo keinokuorma mikä mittaa täyden akun tyhjentämällä kapasiteetin.

Säädettävä vastuskuorma vielä kysymysmerkki mistä käyn ostaa kun netissä ei tuolle kovin paljoa valikoimaa ole ja kapasiteettia varten hankin keinokuormatesterin kait kiinasta jolla saa akun kunnosta valmiit käppyrät koneelle tehtyä.

Taloudesta kun löytyy myös akkuja joissa virranantokyvyn sijaan tärkeämpää on itse kapasiteetti niin molemmat testerit tarvii.
 
Ennenkuin uutta akkua ostaa kannatta kokeilla laturin _recond-toimintoa/RECOND: Syväpurkautuneiden akkujen kunnostus . Itsellä vaihtokuntoinen akku (AGM) jo kaksi vuotta tuon recond-latauksen(CTEK laturi) jälkeen edelleenkin ihan käyttökuntoinen.
 
Steve korjasi puolet rikkinäisitä akuista parinkympin desulfaattorilla. Näkyihän noita olevan monenlaisia myynnissä, joten voisi vaikka kokeeksi jonkinlaisen ostaa. Ei vain ole mitään hätäistä hommaa ja voi noilla halvemmilla laitteilla kestää elvytys viikkoja.




Tämä heppu taas labrapowerilla ja reilulla ylijännitteellä herättelee akut henkiin. Saa tuohonkin varata aikaa ja tupakkaa, jos isomman akun kanssa touhuaa.

 
Minä en luottais noihin digitaalisiin testereihin. Itselle ainoa varma tapa on testata akun starttivirta kuormittamalla ja kapasiteetti kuormittamalla x kuormalla akku niin pitkään tyhjäksi että jännite laskee tiettyyn raja-arvoon ja sen perusteella katsoa ampeeritunnit. Se perus 100A vastustesteri jo löytyy itseltä mutta säädettävä järeämpi vastuskuorma jolla päästään jo oikeaan tarvittavaan virtamäärään ois ostoslistalla (puolet akun luvatusta starttivirrasta) ja siihen päälle pitäis hankkia tuo keinokuorma mikä mittaa täyden akun tyhjentämällä kapasiteetin.

Säädettävä vastuskuorma vielä kysymysmerkki mistä käyn ostaa kun netissä ei tuolle kovin paljoa valikoimaa ole ja kapasiteettia varten hankin keinokuormatesterin kait kiinasta jolla saa akun kunnosta valmiit käppyrät koneelle tehtyä.

Taloudesta kun löytyy myös akkuja joissa virranantokyvyn sijaan tärkeämpää on itse kapasiteetti niin molemmat testerit tarvii.

Noihin digitaalisiin luottavat niin autokorjaamot kuin akkuliikkeetkin ja usein takuupäätökset tehdään niiden perusteella.

Ctekin testireitti hieman epäilin (hinta alle satasen) mutta kun vertailin sitä ja yli kymmenen kertaa kalliimpaa Boschin testeriä ja arvot olivat aika tarkkaan samoja olen siihen oppinut luottamaan.
 
Minulla näytti boschin testeri että akku on täysin toimiva vaikka hädin tuskin jaksoi aamulla pyörähtää käyntiin.
Bosch car servicen kaveri kertoi että nämä testerit on melko epäluotettavia ja että ovat päteviä kertomaan lähinnä jos akussa on selkeä kennovika.
 
Minulla näytti boschin testeri että akku on täysin toimiva vaikka hädin tuskin jaksoi aamulla pyörähtää käyntiin.
Bosch car servicen kaveri kertoi että nämä testerit on melko epäluotettavia ja että ovat päteviä kertomaan lähinnä jos akussa on selkeä kennovika.

Jos sillä kunnon testeri oli käytössä, niin kyllähän se kertoo, montako amppeeria akku tyrkkää pihalle. Se ei välttämättä totuutta kerro, jos on autolla juuri ajettu ja akku latautunut ja lämmin. Kennovikainen akku purkaa itseään seisoessaan niin voi näyttää kylmänä aivan eri arvoja.
 
Olen nähnyt parikin paperia kun akkuliikkeen ammattilainen on mitannut auton tyhjentämän 4voltin napavirralla olevan akun, ilmoittanut kuinka se on rikki ja myynyt tyytyväisenä uuden akun asiakkaalle. Kun akku on ladattu täyteen niin täysissä virroissa ja napajännite edelleen 12,7v parin vuorokauden jälkeen.

Kun auto otettiin tutkittavaksi niin löytyi solenoidivika jonka kautta auto purki akun tyhjäksi.

Noh, ammattilainen (ei akkualan vaan myynnin ammattilainen) sai hyvät kaupat ja asiakkaalle jäi ylimääräinen akku vara-akuksi.
 
Onko normaalia että akun jännite laskee kovilla pakkasilla, vaikka akku oletettavasti täynnä?
 
Onko normaalia että akun jännite laskee kovilla pakkasilla, vaikka akku oletettavasti täynnä?
Ei jännitteen ehjässä akussa hirveästi pitäisi pakkasen takia laskea, ehkä 0,2v pakkanen vaikuttaa kuitenkin.
Huomaa, että jännitteen mittaamisessa on useampi virhelähde. Jos mittaat suoraan ajon jälkeen, niin antaa arvoksi liikaa (jäännöstä siitä että on just ladattu). Toki kovilla pakkasilla akku latautuu myös huonommin.

Autowikissä juttua jännitteen mittaamisesta. Nuo on perinteisen akun ohjeet, esim AGM akuilla voi olla hieman eri arvot.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäys: ajoin auton tänään työpaikalle (noin 40 km) lämpimään talliin ja mittasin EA arvon Ctekin mittarilla uudestaan kun auto oli seissyt noin 8 tuntia tallissa. Nyt arvo oli 760 (EA) niin kuin pitääkin ja mittarin mukaan akku on hyvä, jännite myös ok, eli 12.7 v.

Todennäköisesti tuo mittari ei kaikissa tilanteissa ymmärrä kylmää akkua. Outoa sinänsä sillä minulla on kaksi muuta autoa AGM akuilla (Optima) pihalla ja noiden arvot on kylmänäkin olleet ok.

Voi toki olla että tämän akun pitää jotenkin ”herätä”, täytyy mielenkiinnosta mitata tuo aamulla kun on kylmä jälleen.
 
Joskus kun on ihmetelty eri älylatureiden latausaikoja olen joskus päässyt vertailemaan samanlaisten puolityhjien akkujen lataamista vierekkäin.

Kun halpa (alle kolmenkympin) älylaturi lataa 12,4v lähtöjännitteellä olevaa akkua 4A laturi lataa akun muutamassa tunnissa täyteen jonka jälkeen lopettaa lataamisen ja siirtyy ylläpitotilaan.

Vieressä 5A ctek lataa samanlaista akkua vähintään tupla-ajan. En tarkkaan tiedä miten ctekin eri lataussyklit menevät mutta tulos on parempi sen hidastuvalla latauksella. Voi olla että tuollaista 70ah/12, 4v akkua (on siis seissyt maahantuojan varastossa liian kauan) ei saa edes päivän aikana täyteen 5A ctekillä.
 
Mistä kannattaisi etsiä autoon akkulaturia? mahdollsimman halpa ja tehokas tietenkin :)

Omistan lidlin älylaturin joka ostettu tyttären skootterin akkua varten mutta siinä lukee että ei ulkolataukseen :)
Pakkasessa se toimii hieman epämääräisesti mutta toimii kuitenkin.

Malli ULGD 3.8 A1
käyttöohjeissa näköjään lukee että ei ulkokäyttöön.
Mitä riskejä on jos tuolla lataa pakkasessa?
 
Mistä kannattaisi etsiä autoon akkulaturia? mahdollsimman halpa ja tehokas tietenkin :)

Omistan lidlin älylaturin joka ostettu tyttären skootterin akkua varten mutta siinä lukee että ei ulkolataukseen :)
Pakkasessa se toimii hieman epämääräisesti mutta toimii kuitenkin.

Malli ULGD 3.8 A1
käyttöohjeissa näköjään lukee että ei ulkokäyttöön.
Mitä riskejä on jos tuolla lataa pakkasessa?
Ehdottomasti suosittelen pitemmällä tähtäimellä kiinteästi asennettavaa laturia (calix,defa) varsinkin jos auto on diesel tai käytössä webasto. Motonetistä löytynee kumpaakin.

Jos taasen tilanne on akuutti niin se on melkein se ja sama näillä pakkasilla että millä sitä lataa,huonosti se akku ottaa kuitenkin vastaan virtaa.
Eli auto (tai akku) sisätiloihin lämpimään ja lidlin laturi tulille.
 
Ehdottomasti suosittelen pitemmällä tähtäimellä kiinteästi asennettavaa laturia (calix,defa) varsinkin jos auto on diesel tai käytössä webasto. Motonetistä löytynee kumpaakin.

Jos taasen tilanne on akuutti niin se on melkein se ja sama näillä pakkasilla että millä sitä lataa,huonosti se akku ottaa kuitenkin vastaan virtaa.
Eli auto (tai akku) sisätiloihin lämpimään ja lidlin laturi tulille.

Toi lohkolämppäriin asennettava on kyllä paras. En tajua miksi automyyjät eivät saa noita laitettua kun kaiken maailman talvikampanjoita on kuitenkin tarjolla. Varsinkin kun uusien autojen start-stop järjestelmien takia ja monilla (varsinkin vanhuksilla) akkuongelmia on odotettavissa nopeammin vrt. perinteisiin autoihin.

Ton lohkolämmittimen yhteyteen asennettavan laturin plussa on vielä nopea irroitus kun auto on menossa vaihtoon. Irroitusaika muutama minuutti riippuen vähän t-haaran sijainnista.
 
En tajua miksi automyyjät eivät saa noita laitettua kun kaiken maailman talvikampanjoita on kuitenkin tarjolla. Varsinkin kun uusien autojen start-stop järjestelmien takia ja monilla (varsinkin vanhuksilla) akkuongelmia on odotettavissa nopeammin vrt. perinteisiin autoihin.
Loppujen lopuksi se on aika pieni porukka, jolla on ongelmia akkujen kanssa. Suurin osa painaa menemään latauksia miettimättä ja vaihtaa uuden akun 4-8 vuoden välein. Start-stop ei juurikaan lisää akkuongelmia, lämpimän moottorin käynnistäminen ei ole akulle suuri rasite.
 
Nyt näyttää siltä että vanha akku ei pidä enään virtaa kunnolla. Tarkistin akun iän ja näyttää olevan jo seitsemän vuotta vanha.

Millaista akkua suosittelette normi farmariautoon? Talvella käynnistän aina niin että auto ollut tolpassa lämmityksessä.

Kannattaakohan ostaa motonetista tuollainen halvin vaihtoehto? Onkohan muualla saatavilla parempaa hinta/laatusuhdetta korkeintaa noin 100e hintaluokassa?


Näyttäisi olevan tarjouksessa 79,9e
 
Nyt näyttää siltä että vanha akku ei pidä enään virtaa kunnolla. Tarkistin akun iän ja näyttää olevan jo seitsemän vuotta vanha.

Millaista akkua suosittelette normi farmariautoon? Talvella käynnistän aina niin että auto ollut tolpassa lämmityksessä.

Kannattaakohan ostaa motonetista tuollainen halvin vaihtoehto? Onkohan muualla saatavilla parempaa hinta/laatusuhdetta korkeintaa noin 100e hintaluokassa?


Näyttäisi olevan tarjouksessa 79,9e
Mikä auto kyseessä?
Jos on ns "pitopeli" niin mittaisiin akkukotelon ja laittaisin niin ison akun kun sinne mahtuu.
Näillä pakkaskeleillä siitä lisäkapasiteetista on kivasti hyötyä kun akku ottaa huonosti varausta vastaan.

Exidestä sen verran että olen noita eb-sarjan akkuja joutunut parikin kertaa vaihtamaan omiin kosliin parin vuoden sisällä ostosta-> ei jatkoon.
Nykyisessä ykkösautossa reilun vuoden vanha Exiden EA-sarjalainen pelittää toistaiseksi hyvin näilläkin pakkasilla.
Kauppakassissa on 7 vuotta vanha varta joka seisoo välillä pitkiäkin aikoja ja ajot on lyhyitä.
Nyt pakkasilla rupesi tuntumaan hieman laiskalta startin pyörittäminen.
Irroitin akun, vein sisälle ja akku latinkiin yön ajaksi. Taas saatiin akulle lisäaikaa.

Eli itse omien kokemusteni perusteella ottaisin Exideä mieluummin vartan tai yuasan.
 
Ei se vartan sininen ole sen ihmeellisempi kuin exiden excell. Molemmat perusversioita.

Molemmilta mielummin silver sarjan akku, exidellä nimetty premiumiksi. Kummankaan kanssa ei ole itsellä ollut ongelmia.

Jos budjettiversiota haet niin exiden excelliä mielummin vaikka sznajderin silver/ silver premium.

Mutta hintaero vartan silveriin tai exiden premiumiin on muutama kymppi joten kannattaa miettiä onko säästö sen arvoinen.
 
Sznajder pelannu sen verran hyvin että ei mitään syytä maksaa penniäkään enempää exiden akusta.

Expressen duunissa ( korjaamohommissa) on tullut myytyä exideä, vartaa ja boschia. Näistä exide ja varta parhaimmat, joitain tarjottu takuuseen mutta ongelmat olleet käyttäjässä (ajettu pakkasella nysäajoa jolloin pitäisi erikseen ladata vaikka silloin tällöin) tai autossa (auto vuotaa virtaa ulos). Bosch ollut ehdottomasti kolmikon huonoin.

Sznajderilta tullut asiakkaan itse ostamia takuuseen. Niissä punaisissa akuissa (varsinkin ns. japsimalleissa ) ollut jonkin verran ongelmia. Hopeisissa huomattavasti vähemmän. Ehkä vartaan ja exideen verrattuna kokonaiskäyttöikä on lyhyempi.

Tämä siis ihan perstuntumalla. Mitään tilastoa en koskaan tehnyt.
 
Nyt näyttää siltä että vanha akku ei pidä enään virtaa kunnolla. Tarkistin akun iän ja näyttää olevan jo seitsemän vuotta vanha.

Millaista akkua suosittelette normi farmariautoon? Talvella käynnistän aina niin että auto ollut tolpassa lämmityksessä.

Kannattaakohan ostaa motonetista tuollainen halvin vaihtoehto? Onkohan muualla saatavilla parempaa hinta/laatusuhdetta korkeintaa noin 100e hintaluokassa?


Näyttäisi olevan tarjouksessa 79,9e
Katsot motonetin sivuilta mitä akkua suosittelee ja laitat sen?
 
Expressen duunissa ( korjaamohommissa) on tullut myytyä exideä, vartaa ja boschia. Näistä exide ja varta parhaimmat, joitain tarjottu takuuseen mutta ongelmat olleet käyttäjässä (ajettu pakkasella nysäajoa jolloin pitäisi erikseen ladata vaikka silloin tällöin) tai autossa (auto vuotaa virtaa ulos). Bosch ollut ehdottomasti kolmikon huonoin.

Sznajderilta tullut asiakkaan itse ostamia takuuseen. Niissä punaisissa akuissa (varsinkin ns. japsimalleissa ) ollut jonkin verran ongelmia. Hopeisissa huomattavasti vähemmän. Ehkä vartaan ja exideen verrattuna kokonaiskäyttöikä on lyhyempi.

Tämä siis ihan perstuntumalla. Mitään tilastoa en koskaan tehnyt.
Bosch ja Varta sama akku eri brändin alla.
 
Joskus kun on ihmetelty eri älylatureiden latausaikoja olen joskus päässyt vertailemaan samanlaisten puolityhjien akkujen lataamista vierekkäin.

Kun halpa (alle kolmenkympin) älylaturi lataa 12,4v lähtöjännitteellä olevaa akkua 4A laturi lataa akun muutamassa tunnissa täyteen jonka jälkeen lopettaa lataamisen ja siirtyy ylläpitotilaan.

Vieressä 5A ctek lataa samanlaista akkua vähintään tupla-ajan. En tarkkaan tiedä miten ctekin eri lataussyklit menevät mutta tulos on parempi sen hidastuvalla latauksella. Voi olla että tuollaista 70ah/12, 4v akkua (on siis seissyt maahantuojan varastossa liian kauan) ei saa edes päivän aikana täyteen 5A ctekillä.
Mittasitko paljonko laturit oikeasti puskivat akkuihin virtaa ja montako ampeerituntia niihin meni varausta?

Itse olen lataillut akkuja pienellä labrapowerilla, joka siirtyy automaattisesti vakiovirralta vakiojännitteelle. Vähän on tullut vaikutelma, että akut eivät läheskään aina ota ampeeritunteja ihan niin paljon kuin akun tarroista voisi olettaa.

Esim. latasin tyhjäksi päässeen 62 Ah akun ja se tuli vuorokaudessa aivan täyteen 2A virralla. Jos akku alkaa olla käyttöikänsä loppupuolella, niin kapasiteetti saattaa romahtaa jopa alle 20 Ah.

Tässäpä Vartan suositus perinteisten akkujen latausprofiiliksi:
Charging_Flooded.jpg

2A latausvirralla tuo absorptiovaihe jäi lyhyeksi. Kun jännite nousi 14.4V, niin virta laski muutamassa tunnissa pieneksi. Voikohan hidas lataaminen olla akulle haitaksi?
 
Mittasitko paljonko laturit oikeasti puskivat akkuihin virtaa ja montako ampeerituntia niihin meni varausta?

Itse olen lataillut akkuja pienellä labrapowerilla, joka siirtyy automaattisesti vakiovirralta vakiojännitteelle. Vähän on tullut vaikutelma, että akut eivät läheskään aina ota ampeeritunteja ihan niin paljon kuin akun tarroista voisi olettaa.

Esim. latasin tyhjäksi päässeen 62 Ah akun ja se tuli vuorokaudessa aivan täyteen 2A virralla. Jos akku alkaa olla käyttöikänsä loppupuolella, niin kapasiteetti saattaa romahtaa jopa alle 20 Ah.

Tässäpä Vartan suositus perinteisten akkujen latausprofiiliksi:
Charging_Flooded.jpg

2A latausvirralla tuo absorptiovaihe jäi lyhyeksi. Kun jännite nousi 14.4V, niin virta laski muutamassa tunnissa pieneksi. Voikohan hidas lataaminen olla akulle haitaksi?

En mitannut. Akut olivat yhtä vanhoja, jännite päässyt itsepurkautumisen johdosta laskemaan alas ja olivat samalla tasolla (n. 12,3-12, 4v). Yleismittarilla katsoin napajännitteen, joka laiturilla jännite lähti samalla tavalla nousemaan alle 13v pikkuhiljaa 14,4v oli kaikissa maksimi. Ja samalla tavalla kaikissa jännite laski 12,8 tienoille kun siirtyi ylläpitotilaan vaikka akku oli laturissa kiinni. Eli kaikki laturit hoitivat tehtävänsä niinkuin piti.
 
Mistä kannattaisi etsiä autoon akkulaturia? mahdollsimman halpa ja tehokas tietenkin :)

Omistan lidlin älylaturin joka ostettu tyttären skootterin akkua varten mutta siinä lukee että ei ulkolataukseen :)
Pakkasessa se toimii hieman epämääräisesti mutta toimii kuitenkin.

Malli ULGD 3.8 A1
käyttöohjeissa näköjään lukee että ei ulkokäyttöön.
Mitä riskejä on jos tuolla lataa pakkasessa?

Ainakin latausjohdot murtuu helposti pakkasessa. Kaipa se ctek polar on paras talvikeleille.
 
On Defalaiset tehty talveen samoin kuin Calixin tuotteet. Löytyy tehokkaampaa 8A versiotakin, mutta sille kysyjällä tuskin on tarvetta.
 
Yksi jännä juttu... Miksei missään yleisesti puhuta esim. tupakansytyttimeen tulevasta yksinkertaisesta jännitemittarista? Se jännitteen kyykkäyshän kertoisi parhaiten akun kunnon ja tuommoisen mittarin voisi tehdä todella halvalla mutta kuitenkin riittävän luotettavasti?

Tää siis aivan "nojatuoliarpomista", en ole itsekkään tuommoista testannut. Mutta sen kyllä testasin että kun ex-autossa ei enää pakkasella käynnistynyt niin akun jännite startatessa romahti sinne 4,5V tietämille akun navoista mitatessa. Tämä tietysti hankala tehdä jos istuu itse autossa starttaamassa.

Mutta luulisi että näihin saisi jotain hihavakioita, eli esim. startin pyöriessä jännite
yli 12V -> "Tosihyvä"
yli 10V -> "ok"
8-10V -> "kannattais ehkä harkita vaihtamista, lataa varuiksi ulkoisella laturilla täyteen"
6-8V -> "vaihda ASAP"
alle 6V -> "lähtikö muka edes käyntiin?"

Auton startti nyt on kuitenkin aika paljon parempi stressitesti kuin mikään muu normi kotitalouksista yleisesti löytyvä.
 
mulla on ebay:stä tilattu tupakansytyttimen jakorasia jossa myös usb latauspistokkeet ja jännitenäyttö. Erittäin kätevä laite jolla saa tuon suomen talviautoilussa tärkeän lisäfeaturen, että voi vähän valvoa miten akku voi ja koska laturi hajoaa. No siitä varmaan syttyy varotusvalokin, mutta on ollut tapauksia, että ei ole, asia selvinnyt mittaamalla latausjännitteen.
 
Itse olen kanssa käyttänyt tuota tupakansytyttimeen tulevaa jännitemittaria. On hyvä apu akun kanssa ja näkee jännitteet jos epäilee laturin/jännitteensäätimen ongelmia.
 
Yksi jännä juttu... Miksei missään yleisesti puhuta esim. tupakansytyttimeen tulevasta yksinkertaisesta jännitemittarista? Se jännitteen kyykkäyshän kertoisi parhaiten akun kunnon ja tuommoisen mittarin voisi tehdä todella halvalla mutta kuitenkin riittävän luotettavasti?

Tää siis aivan "nojatuoliarpomista", en ole itsekkään tuommoista testannut. Mutta sen kyllä testasin että kun ex-autossa ei enää pakkasella käynnistynyt niin akun jännite startatessa romahti sinne 4,5V tietämille akun navoista mitatessa. Tämä tietysti hankala tehdä jos istuu itse autossa starttaamassa.

Mutta luulisi että näihin saisi jotain hihavakioita, eli esim. startin pyöriessä jännite
yli 12V -> "Tosihyvä"
yli 10V -> "ok"
8-10V -> "kannattais ehkä harkita vaihtamista, lataa varuiksi ulkoisella laturilla täyteen"
6-8V -> "vaihda ASAP"
alle 6V -> "lähtikö muka edes käyntiin?"

Auton startti nyt on kuitenkin aika paljon parempi stressitesti kuin mikään muu normi kotitalouksista yleisesti löytyvä.
Kyllähän noita kaupoista löytyy ihan yleisesti.
 
Yksi jännä juttu... Miksei missään yleisesti puhuta esim. tupakansytyttimeen tulevasta yksinkertaisesta jännitemittarista? Se jännitteen kyykkäyshän kertoisi parhaiten akun kunnon ja tuommoisen mittarin voisi tehdä todella halvalla mutta kuitenkin riittävän luotettavasti?

Tää siis aivan "nojatuoliarpomista", en ole itsekkään tuommoista testannut. Mutta sen kyllä testasin että kun ex-autossa ei enää pakkasella käynnistynyt niin akun jännite startatessa romahti sinne 4,5V tietämille akun navoista mitatessa. Tämä tietysti hankala tehdä jos istuu itse autossa starttaamassa.

Mutta luulisi että näihin saisi jotain hihavakioita, eli esim. startin pyöriessä jännite
yli 12V -> "Tosihyvä"
yli 10V -> "ok"
8-10V -> "kannattais ehkä harkita vaihtamista, lataa varuiksi ulkoisella laturilla täyteen"
6-8V -> "vaihda ASAP"
alle 6V -> "lähtikö muka edes käyntiin?"

Auton startti nyt on kuitenkin aika paljon parempi stressitesti kuin mikään muu normi kotitalouksista yleisesti löytyvä.

ONgelmahan on siinä ettei se auton startti mitenkään ihmeellisesti rasiata sitä akkua yleensä, vasta sitten kun on se kireä pakkasaamu, jolloin sen akun paskuuden toteaminen onnistuu kyllä ilmankin jännitemittaria.


Toi lohkolämppäriin asennettava on kyllä paras. En tajua miksi automyyjät eivät saa noita laitettua kun kaiken maailman talvikampanjoita on kuitenkin tarjolla. Varsinkin kun uusien autojen start-stop järjestelmien takia ja monilla (varsinkin vanhuksilla) akkuongelmia on odotettavissa nopeammin vrt. perinteisiin autoihin.

Ton lohkolämmittimen yhteyteen asennettavan laturin plussa on vielä nopea irroitus kun auto on menossa vaihtoon. Irroitusaika muutama minuutti riippuen vähän t-haaran sijainnista.

Se Sart-stop järjestelmä ei aktivoidu silloin kun akun varaustilan katsotaan olevan liian alhainen.. Ja vaikka moottori käykin, niin akkua ei ladata jos siellä on sähköaivon mielestä riittävästi virtaa.

Olen miettinyt noiden uusien akunvarauksenseurannalla varustettujen autojen lataamista.. PItäisikö se töpselilaturi asentaa suoraan akkuun, vai sen seurantashuntin toiselle puolelle?
 
Olen miettinyt noiden uusien akunvarauksenseurannalla varustettujen autojen lataamista.. PItäisikö se töpselilaturi asentaa suoraan akkuun, vai sen seurantashuntin toiselle puolelle?
Shuntin toiselle puolelle. Suoraan akun navoista lataamalla auto menee aivan sekaisin, kun laskelmat akkuun ladatusta vs sieltä puretusta virrasta on ihan mitä sattuu. Lopputuloksena auto alkaa sammuttelemaan sähkölaitteita pois päältä ettei akku kuole lopullisesti, kun se luulee sen olevan liki tyhjä koko ajan. Eikä se edes yritä lopulta ladata sitä, kun laskujen mukaan akku on tyhjä eikä silti ota latausta vastaan.
 
Kyllä se sen varauksen mittailee ja tasaa kun autolla ajaa ja sen jättää parkkiin lukittuna, vaikka kauppareissulla.
 
Kyllä se sen varauksen mittailee ja tasaa kun autolla ajaa ja sen jättää parkkiin lukittuna, vaikka kauppareissulla.
Ehkä osa autoista näin tekee, en tiedä, mutta sen tiedän varmaksi että yleispätevä sääntö tuo ei ole.

Yleispätevä sääntö sen sijaan on se, että akkua ei koskaan ladata suoraan vaan aina auton oman virtamittauksen läpi.
 
Jos on konehuoneessa navat/virtapisteet apuvirralle niin sinne.
 
Tuli vkl ladattua Smartcharge 4A:lla 2011 V70 D3:n akkua. Illalla näytti 2/5, aamulla täynnä. Ardic oli jauhanut noin tunnin, niin laturi näytti taas 2/5. Koko ajan laturissa siis. Vika vai ominaisuus? Akku ehtoopuolella? Iästä ei tietoa. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka on ollut lähemmäs -20 pakkasta. Auto ollut meillä parisen kuukautta. Ei ole start/stoppia.
 
Tuli vkl ladattua Smartcharge 4A:lla 2011 V70 D3:n akkua. Illalla näytti 2/5, aamulla täynnä. Ardic oli jauhanut noin tunnin, niin laturi näytti taas 2/5. Koko ajan laturissa siis. Vika vai ominaisuus? Akku ehtoopuolella? Iästä ei tietoa. Mitään ongelmia ei ole ollut, vaikka on ollut lähemmäs -20 pakkasta. Auto ollut meillä parisen kuukautta. Ei ole start/stoppia.
Noista smartchargeista huomaa aika hyvin ottaako akku virtaa, kun kokeilee lämpiääkö laturi ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 360
Viestejä
4 536 020
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom