Auton akuista ja lataamisesta

Itsellä harrasteautossa 3.2 vr6, jolla ajetaan lähinnä radalla. Joku vastaava kevyt akku olisi tarpeen, jotta saisi painoa vähemmäksi. Auto seisoo suurimman osan talvesta ja mahdollisia jäärata-ajoja varten se on aina mahdollista esilämmittää. Minkä merkkinen / mallinen toi sun akku on?

Edit. Ilmeisesti Motonetin LiFePO4 akku kyseessä. Miten @Enig modasit navat / akkukengät?
Joo tuo akku ja https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/napa-adapteri--ja--6mm-kierteelle/p/35052/ nuo kiinni akunnapoihin (vaati hieman napojen reikien porausta isommaksi)
 
Tuli laitettua autoon tuollainen Defa 1205 tuomaan mielenrauhaa, kun autossa on webasto ja tulee paljon lyhyttä kaupunkiajoa. Auto oli töpselissä yön yli reilusti yli 12h, mutta yhä vilkuttaa vihreää valoa (pitäisi palaa kiinteästi kun akku ladattu täyteen). Kuinkahan kauan tuossa pitäs mennä että lataa akun kokonaan? Riippuu tietysti siitä kuinka tyhjä ladattava akku on ja varmaan myös akun kunnosta, sekä tietysti mahtaako nyt -10 ja hieman sitä kylmemmällä säällä edes ottaa latausta vastaan :rolleyes:
 
Tuli laitettua autoon tuollainen Defa 1205 tuomaan mielenrauhaa, kun autossa on webasto ja tulee paljon lyhyttä kaupunkiajoa. Auto oli töpselissä yön yli reilusti yli 12h, mutta yhä vilkuttaa vihreää valoa (pitäisi palaa kiinteästi kun akku ladattu täyteen). Kuinkahan kauan tuossa pitäs mennä että lataa akun kokonaan? Riippuu tietysti siitä kuinka tyhjä ladattava akku on ja varmaan myös akun kunnosta, sekä tietysti mahtaako nyt -10 ja hieman sitä kylmemmällä säällä edes ottaa latausta vastaan :rolleyes:
Joku täällä varmaan osaa piirtää käyrät akun resistanssin kasvusta ja sen vaikutuksista latausaikaan lämpötilan alentuessa ym. mutta ihan lämpimässäkin lataillen menee älylaturilla varsin pitkään ennen kuin akku on aivan täysi. Alkuvaiheessa tyhjähköä akkua ladataan kyllä täydellä, tässä tapauksessa 5 ampeerin, sähkövirralla mutta akun varauksen kasvaessa latausvirran määrä on laskeva, ja lopulta ladataan aika hissutellen. Defa 1205:ssä latauksen kakkosvaiheen aikana sähkövirran määrä laskee yhteen ampeeriin jne. Tuon 12 tunnin jälkeen akku saattaa olla hyvinkin lähelle täyteen varattu, vaikka vielä sitä pystyisikin hieman lataamaan. Jos sä tommosia 12 tunnin latausaikoja pystyt akulle tarjoamaan säännöllisesti niin ei pitäisi olla huolen häivää akun kanssa.
Tässä on nämä Defa 1205:n latausvaiheet, niiden latausjännitteet ja latausvirrat käyränä
 
Hapottamaton MP:n 12V akku kestää varmaan hyvin säilytystä, ei kai se vuosien saatossa miksikään kuivana mene...?
 
Voiko akun jännitteestä paljoa päätellä akun kunnosta. Plussakeleillä akun jännite 12.6v luokkaa, nyt kun on ollut 10-20c pakkasia on akun jännite ollut noin 12,3V. Esim. motomaatilla tehdään vitosella akkutesti, saako noista testeistä paljonkin luotettavampaa dataa akun tilasta?
 
Voiko akun jännitteestä paljoa päätellä akun kunnosta. Plussakeleillä akun jännite 12.6v luokkaa, nyt kun on ollut 10-20c pakkasia on akun jännite ollut noin 12,3V. Esim. motomaatilla tehdään vitosella akkutesti, saako noista testeistä paljonkin luotettavampaa dataa akun tilasta?
Ei siitä paljon voi päätellä akun kunnosta, mikäli akku toimii ja lukema on lähellä järjellistä. Tuollaiset mittaustulokset antavat parin arvauksen kera ymmärtää, että akun varaustila voi olla kehno tai mittaukseen käytetty mittari kelvoton. Vika voi siis olla monessa paikassa, ja ongelma liittyä myös vaativaan käyttöön.

Akun jännitteen mittaaminenhan ei anna tarkkaa arvoa, jos sitä on juuri purettu tai varsinkin ladattu. Täyteen varattu akku antaa yleensä heti ajon jälkeen järjettömiä lukemia, jotka ovat selvästi yli täyteen varatun akun taulukon mukaista jännitettä. Samoin pahasti vajaa akku voi näyttää ajon jälkeen vaikkapa hyvää 12,6xx volttia.

Paras tulos saadaan, kun akku on moottorin pysäytyksen jälkeen levännyt pitkään(vähintään tunteja). Tällöin luotettavalla mittarilla saadusta tuloksesta voidaan päätellä akun varaustilan likiarvo, kun tiedetään ja huomioidaan myös akun lämpötila. Normaalia seurantaa varten suuntaa-antavan mittauksen teko on ajon jälkeen lyhyemmällä levolla mahdollista, jos härskisti vähän puretaan akkua pysäköitäessä moottorin sammuttamisen jälkeen - tietysti tämä ei ole suositeltavaa jos on epävarmuutta käyntiin lähdöstä.

Akun kuntoa ei tästä voida päätellä. Kokonaisuuden tutkimisen aloittamiseksi kannattaa mitata akun jännite ennen ja jälkeen ajon, levon jälkeen ja latausjännite(tyhjäkäynnillä ja esim. 2 kertaa tyhjäkäyntikierroksilla) sekä vähän vilkaista kaapeleiden kuntoa. Akunkengät kannattaa myös irrottaa ja puhdistaa(ja akun irrottamiskeskustelu saattaa taas alkaa). Jos akkua pitää vähän tarkemmin arvioida, täyteen varatun akun voi kuormitustestata alkeellisella purkuvastuslaitteella. Ei maksa paljon. Varaustilan arvioiminen on ominaispainomittarilla helpohko homma eikä sekään maksa paljon - jos akku on perinteistä mallia, josta saa helposti korkkeja auki.

Motomaatin tai ainakin hyvän akkukaupan testistä saa periaatteessa varsin luotettavaa dataa(ja paljon enemmän kuin satunnaisista yleismittaroinneista ilman oheistietoa) - paitsi jos akku on vaikka käytön takia vajaa. Silloin tuloksista joko ei voida päätellä mitään tai tulos on pessimistinen ja toimii myyntipuheena uudelle akulle - joka on hyvin pian yhtä paska jos käyttötilanne jatkuu samana.
 
Viimeksi muokattu:
Joku täällä varmaan osaa piirtää käyrät akun resistanssin kasvusta ja sen vaikutuksista latausaikaan lämpötilan alentuessa ym. mutta ihan lämpimässäkin lataillen menee älylaturilla varsin pitkään ennen kuin akku on aivan täysi. Alkuvaiheessa tyhjähköä akkua ladataan kyllä täydellä, tässä tapauksessa 5 ampeerin, sähkövirralla mutta akun varauksen kasvaessa latausvirran määrä on laskeva, ja lopulta ladataan aika hissutellen. Defa 1205:ssä latauksen kakkosvaiheen aikana sähkövirran määrä laskee yhteen ampeeriin jne. Tuon 12 tunnin jälkeen akku saattaa olla hyvinkin lähelle täyteen varattu, vaikka vielä sitä pystyisikin hieman lataamaan. Jos sä tommosia 12 tunnin latausaikoja pystyt akulle tarjoamaan säännöllisesti niin ei pitäisi olla huolen häivää akun kanssa.
Tässä on nämä Defa 1205:n latausvaiheet, niiden latausjännitteet ja latausvirrat käyränä

Latasin tuossa männä viikolla kertaalleen yli 24h putkeen mutta edelleen vihreä valo vilkutti, kun kävin tsekkaamassa tilanteen. Voiko olla että akku on niin heikossa hapessa, ettei ota virtaa tarpeeksi vastaan ja lataus jaa "luuppiin"? Pitää varmaan varmuuden vuoksi käydä jossain paikallisessa akkuliikkeessä testauttamassa akun kunto, kaippa siitä ainakin osviittaa saa.
 
Latasin tuossa männä viikolla kertaalleen yli 24h putkeen mutta edelleen vihreä valo vilkutti, kun kävin tsekkaamassa tilanteen. Voiko olla että akku on niin heikossa hapessa, ettei ota virtaa tarpeeksi vastaan ja lataus jaa "luuppiin"? Pitää varmaan varmuuden vuoksi käydä jossain paikallisessa akkuliikkeessä testauttamassa akun kunto, kaippa siitä ainakin osviittaa saa.

Minkä kokoinen akku ja kuinka paljon se laturi antaa virtaa? Lataushan hidastuu älylaturilla kun akku alkaa olemaan täysi ja viimeiset prosentit saattaa ottaa yllättävänkin kauan.

Tyhmällä laturilla sellaista 200ah akkua ladattiin aina pari vuorokautta ja 30-60min latauksen jälkeen sitten lisättiin akkuvettä jos oli vajetta, näillä toimenpiteillä toimi +15v veneen hupiakkuina 4kpl tuollaisia akkuja.
 
Latasin tuossa männä viikolla kertaalleen yli 24h putkeen mutta edelleen vihreä valo vilkutti, kun kävin tsekkaamassa tilanteen. Voiko olla että akku on niin heikossa hapessa, ettei ota virtaa tarpeeksi vastaan ja lataus jaa "luuppiin"? Pitää varmaan varmuuden vuoksi käydä jossain paikallisessa akkuliikkeessä testauttamassa akun kunto, kaippa siitä ainakin osviittaa saa.
Avaat ilmeisesti auton lukituksen ja sitten konepellin... Alkaisikohan auto ottaa virtaa lukituksen auettua, kun auto herää ns. valmiustilaan. Näin kai ainakin uudemmissa autoissa. Ei sen laturin tosin pitäisi ihan heti reagoida...
Mulla oli aikoinaan se defa 1203, jossa myös ledi osoittamassa tilaa ja kyllä se ainakin näytti täyttä akkua aina latauksen jälkeen.
Ja tietysti mahdollista, että akussa esim yksi kenno osittain oikosulussa, jolloin ottaa koko ajan virtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lukkojen avaus saa laturin meneen lataus modiin. Varsinkin jos lataus on valmistunu aikaa sitten ja jännite päässyt palautumeen normaaliksi. Tällöin ollaan jo hyvin lähellä latauksen uudelleen käynnistymistä.
 
Lukkojen avaus saa laturin meneen lataus modiin. Varsinkin jos lataus on valmistunu aikaa sitten ja jännite päässyt palautumeen normaaliksi. Tällöin ollaan jo hyvin lähellä latauksen uudelleen käynnistymistä.
Totta, näinhän siinä kaiken järjenkin mukaan pitää käydä. Itse lukitus ei ehkä aiheuta suurta virtaa tai ainakin vain hetkellisesti, mutta modernissa autossa kaikenlaisia systeemejä aktivoituu, polttoainepumppukin voi hörähtää ja muutama lamppu syttyy. Jos on vielä saattovalot käytössä niin sitä enemmän jännite laskee.
 
Kyllä ne lukot ihan riittävästi virtaa ottaa. Ainakin ~24v vanhassa autossa otti. Toki uudemmissa sitten syttyy samalla ajovalot sun muut.
 
Avaat ilmeisesti auton lukituksen ja sitten konepellin... Alkaisikohan auto ottaa virtaa lukituksen auettua, kun auto herää ns. valmiustilaan. Näin kai ainakin uudemmissa autoissa. Ei sen laturin tosin pitäisi ihan heti reagoida...
Mulla oli aikoinaan se defa 1203, jossa myös ledi osoittamassa tilaa ja kyllä se ainakin näytti täyttä akkua aina latauksen jälkeen.
Ja tietysti mahdollista, että akussa esim yksi kenno osittain oikosulussa, jolloin ottaa koko ajan virtaa.

Hyvä huomio! Pitääpä testata siten että jätän konepellin auki esim ensi yöksi (auto on autokatoksessa rauhallisella asuinalueella) ja katsoa huomenna miltä näyttää, kun ei tarvitse avata lukitusta jne ennen konepellin avausta.
 
Tulipa nyt sitten käytyä tuo motomaatin vitosen akkutesti. Eilen ajoin autolla vähän reilummin eli uskoisin että akku oli aikalailla täynnä. Tänään vajaa 15c pakkasta kun ajoin muutaman kilsan päähän motomaatille. Jännitteeksi tuli 12,38v mikä täsmää omankin yleismittarin lukemiin, jännite voisi olla hieman parempi, muttei ihan paskakaan. Virtaa irtosi 206A/330A, kuitin graafi näyttää akun kunnoksi noin 60%. Jos olisin pidemmän lenkin kautta ajellut motomaatille, olisi jännite kenties hieman noussut ja saanut paremman tuloksen. Näillä lukemilla ei kuulostanut olevan akun uusimisella vielä kiire, kunhan ei ihan paukkupakkasilla tarvitse autoa kylmänä starttailla.
 
Kyllä ne lukot ihan riittävästi virtaa ottaa. Ainakin ~24v vanhassa autossa otti. Toki uudemmissa sitten syttyy samalla ajovalot sun muut.
Mittasitko, että nimenomaan lukot? Ei sillä, uskon että voi hetkellisesti näin olla, mutta kyllä tyypillisesti 1997 autossa lähtee muutakin kulutuslaitetta päälle samalla. Voi olla esimerkiksi se polttoainepumppu.
 
Polttoainepumpun surina kuuluu vasta kun virrat kytkee päälle.
Näyttää olevan yhden moottorin kulutus 4A. Sitten niitä käsittääkseni ajetaan ihan tappiin asti ja virrasta haistellaan, että ollaa oikeessa assennossa. Näin säästetään muutama penni ja päästään eroon vikaantuvasta rajakytkimestä.
 
Nyt ehkä todella typerä nyyppäkysymys, mutta... lyhyillä ajoilla näin talviaikaan tuntuu hybridin käynnistysakku hupenevan, joten ylläpitolaturille voisi olla satunnaisesti tarvetta. Jos hankin vaikkapa Defan Smartchargen ja pidän yön yli kiinni ulkosäilytyksessä olevan auton akussa, niin saako piuhan tyypillisesti jostain raosta ulos ilman asennuksia? Konepellin pitäminen auki tuntuisi oudolta, vai olenko nyt ihan hakoteillä?
 
Itse olen laittanut ihan vaan konepellin välistä johdon ja painanut konepellin kiinni.
 
Jos joskus alkaa tuntua omassa kalustossa tarpeelliselta latailla säännöllisesti, niin taidan asentaa suoraan oikean kiinteän laturin kuten Defa Multicharger. Tavallisen lämmitysjohdon kytkeminen on aika kiva pikkujuttu verrattuna erillisen laturin kanssa turaamiseen - toki pikaliitinsarja auttaa. Pidin joskus näitä turhan kalliina, mutta toisaalta pienimmät kiinteät laturit(joissa on jo hyvinkin riittävä latausvirta) ovat jo ihan kohtuuhintaisia verrattuna mihin tahansa muuhun kuin pienimpiin halpismallin erillisiin älylatureihin. Niitä paskoja on pari jo luovuttanutkin ihan satunnaisessa käytössä muutaman vuoden aikana. Lisäksi se 3-4 ampeerin maksimi on aika vähän kun laitetta käytetään vain tarpeen tullen.

Eikä se asennus ole mikään kovin vaikea edes itse tehden siten, ettei varmasti ainakaan laske jälleenmyyntiarvoa.
 
Lämpötolpassa näyttäisi olevan 16a sulake. Uskaltaako lohkon ja sisätilan lämmittimen lisäksi laittaa 10a defa laturin vai paukkuuko sulake? Eihän se laturi ja sisätila ota maximeita varmasti melkein koskaan, kun pakkasta ei täällä niin paljoa ole.
 
Lämpötolpassa näyttäisi olevan 16a sulake. Uskaltaako lohkon ja sisätilan lämmittimen lisäksi laittaa 10a defa laturin vai paukkuuko sulake? Eihän se laturi ja sisätila ota maximeita varmasti melkein koskaan, kun pakkasta ei täällä niin paljoa ole.
Eihän se laturi vie lähes mitään, sinne vaan.
 
16A sulake kestää 3680W kuormaa. Defan 10A laturin ilmoitettu teho on 175W, lohkolämmitin noin 500W ja sisällämmitin yleensä maksimissaan 2200W. Yhteenlaskettu teho (175W+500W+2200W=2875W) jää selvästi alle 3680 watin rajan.
 
Se 10A siinä akkulaturissa tarkoittaa akun latausvirtaa. Koska akun jännite on vain 12V, eli noin 1/20 osa verkkojännitteestä, se verkosta otettava virta on myös noin 1/20 osa tuosta latausvirrasta.. Okei, ei mene täysin kirjaimellisesti noin, koska tuo jänniteen muutos ei tapahdu häviöttömästi, mutta perusajatus on tuo.
 
Viimeksi muokattu:
P = U*I, eli jännite * virta. Esim. 14,8v*10A= 148W, tähän sitten vähän häviöitä lisäksi. Pakkasella akku ei ota läheskään tuota 10A, joten laturin kulutus on melko mitätön.
 
P = U*I, eli jännite * virta. Esim. 14,8v*10A= 148W, tähän sitten vähän häviöitä lisäksi. Pakkasella akku ei ota läheskään tuota 10A, joten laturin kulutus on melko mitätön.

Tämän takiahan suositellaan akkulämmitintä, jonka ansiosta akkukin ottaa aivan eri tavalla virtaa vastaan ja myös vaikuttaa käynnistykseen kummasti
 
Tämän takiahan suositellaan akkulämmitintä, jonka ansiosta akkukin ottaa aivan eri tavalla virtaa vastaan ja myös vaikuttaa käynnistykseen kummasti

Joo se auttaa toki kummasti. Itseltä löytyy verkkovirralla oleva akunlämmitin. Jos autossa ei ole webastoa ja akku sijaitsee konehuoneessa, niin kyllä se pelkkä laturi riittää. Kovemmilla pakkasilla laittaa heti ajon jälkeen lataukseen, niin akku on lämmennyt joten ottaa paljon paremmin virtaa vastaan. Ainakin aiemmin Suomessa myytävät akunlämmitimet oli ihan tolkuttoman kalliita.
 
Jos sähkötöpseli antaa sähköä jatkuvasti, niin kyllä akku pysyy nätisti täynnä vaikka akku olisi kylmäkin. Se latautuu vain hitaammin, mutta kun aika ei ole rajoittava tekijä se kyllä latautuu. Noiden 2h tolppalatureiden kanssa ne lämmittimet voi olla tarpeen.
 
Järkevästi toteutetusta akunlämmittimestä on sekin ilo, että auton oma laturi lataa akkua paremmin, koska akkua lämmitetään myös ajon aikana.
 
Joo, niitä akunlämmittimiähän on 230v ja 12v malleja. 12V auttaa aina kun moottori käy, 230V vain silloin kun ladataan roikalla, mutta on tehokkaampi.
 
Jos akku on ajoon lähdössä lämmin, niin silloin käynnistykseen saa enemmän virtaa ja se ottaa heti startin jälkeen jo kunnolla virtaa vastaan. Ajonaikainen lämmitin taas vaatii pidempää ajon, että akku lämpenee merkittävästi. Toisaalta, jos yleensä on pitkät ajomatkat, ei tarvitse ajonaikaista akunlämmitintä.
 
Akkulämmittimen kanssa kannattaa toki olla akkulaturi, jolloin akkulämmitin toimii auton esilämmityksen ajan.
 
Itellä meni alkuperäinen 7v vanha akku tossa 2vk aikana kun oli kovat pakkaset. Toissapäivänä sitten kokeilin niin ei käynnistynyt. Onneksi oli helppo vaihtaa akku... Mitäs halpoja akkulatureita täällä on käytetty? Ajattelin hommata perus "äly" laturin joka osaa olla keittämättä. Onko esim tällainen hyvä: Älylaturi C-PWR 4.0 A ?
Myös pisti silmään NOCO merkki jotka pitäisi olla hyviä, esim tämä Adita verkkokauppa

Vai onko ihan sama loppu peleissä minkä merkkinen kunhan on "älykäs" ja osaa hoidella isommatkin akut?
 
Jos vaihtoehtona on hankkia lohkolämmittimeen liitettäväksi akkulämmitin tai akkulaturi, niin kannattanee hankkia akkulaturi. Vaikka se akkulämmitin kylmässä auttaakin akkua luovuttamaan paremmin virtaa käynnistykseen, niin se ei sitä virtaa sinne tyhjentyneeseen akkuun tyhjästä luo. Pakkasella (esim. -20) ei taida olla merkitystä, onko akkulaturi 5A/12V vai 10A/12V, koska virtaa taitaa mennä kylmään akkuun anyway alle tuon 5A; sinänsä toki en osaa sanoa, kuinka kauan tuollaista 5A/12V laturia täytyy pakkasella pitää virroissa, jotta lähes tyhjentynyt akku saa virtaa sen verran, että starttaaminen onnistuu, mutta jos auton voi pistää aina kotona yöksi lataukseen, niin kyllähän se tuossa ajassa jo täyttyy. Kuten joku kirjoittikin, taloyhtiöiden kahden tunnin tolppapaikoilla niin akkulaturin kuin myös akkulämmittimen (POLAR AKKULÄMMITIN) hankkiminen on ihan järkevää, koska tuolloin akkulaturi saa ladattua sitä akkua enemmän, ja akku myös latautuu lämpimämpänä paremmin ajon aikana.

Kesällä tuolla pelkällä akkulämmittimellä ei mitään tee; jos taas hankkii akkulaturin, niin kesällä voi haaroittimesta lohkolämmittimen johdon irroittamalla edelleen ladata vain sitä akkua.

Suoraan auton akusta virtansa ottavista akkulämmittimistä ei ole kokemusta; lähtökohtaisesti ne lienee koko ajan päällä? Poliisiautoissa muistaakseni noita on ollut, koska niissähän on enemmän kuin vain yksi akku: se lisäakku ei ole moottoritilassa vaan mahdollisesti jossain viileämmässä paikassa, joten akun pitäminen koko ajan lämpimänä ja "iskussa" voi olla ihan fiksua, kun kuitenkin laitoksella autot on aina akkulaturin päässä. Jos oma auto on kotona aina akkulaturissa, ja auto seisoo liikeellä olleessa kylmillään (ei käynnissä) vain lyhyitä aikoja (alle 12 h), niin tuossa akkulaturissa voisi olla joku järki, muuten oikein ei.
 
Tuli toisessa ketjussa kuva vastaan todella likaisesta akusta niin sanotaas asiasta täälläkin.

Jos akku autossa on todella likainen niin kannattaa sitä rätillä putsata puhtaaksi. Olen ihan koulutuksessa päässyt mittaamaan esimerkkiakkua joka oli todella likainen. Mittari ohmialueelle, toinen mittapää akun jompaankumpaan napaan ja toista tökki pitkin akun muovikuorta niin lukemia tuli. Akun kuonakerros oli jarrupölystä yms. epäpuhtauksista tullut johtavaksi ja likakerros johtavana toimi sähkövastuksena napojen välissä purkaen pikkuhiljaa akun täysin tyhjäksi. Jos tuon mittauksen tekee niin vain jompikumpi johdoista napoihin jos mittaa ohmialueella, ei molempiin napoihin yhtäaikaa. Eli vain toinen johto napaan ja toista tökkii kuorta pitkin.
 
Itellä meni alkuperäinen 7v vanha akku tossa 2vk aikana kun oli kovat pakkaset. Toissapäivänä sitten kokeilin niin ei käynnistynyt. Onneksi oli helppo vaihtaa akku... Mitäs halpoja akkulatureita täällä on käytetty? Ajattelin hommata perus "äly" laturin joka osaa olla keittämättä. Onko esim tällainen hyvä: Älylaturi C-PWR 4.0 A ?
Myös pisti silmään NOCO merkki jotka pitäisi olla hyviä, esim tämä Adita verkkokauppa

Vai onko ihan sama loppu peleissä minkä merkkinen kunhan on "älykäs" ja osaa hoidella isommatkin akut?
Itellä on ton PWR:n näkönen Benton, joka ainakin äkkiseltään näyttää olevan ihan samoilla spekseillä (liekö sama laite eri nimellä?) ja se on ainakin omaan käyttöön ollut täysin riittävä - elvytti jopa täysin tyhjäksi purkautuneen punasen Optiman. Tuon 4A:n kanssa kannattaa huomioida, että latauksessa menee hyvä tovi, eli noissa 2h tolpissa ei ehkä ideaali, mutta jatkuvalla virralla erittäin toimiva.
 
Itellä on ton PWR:n näkönen Benton, joka ainakin äkkiseltään näyttää olevan ihan samoilla spekseillä (liekö sama laite eri nimellä?) ja se on ainakin omaan käyttöön ollut täysin riittävä - elvytti jopa täysin tyhjäksi purkautuneen punasen Optiman. Tuon 4A:n kanssa kannattaa huomioida, että latauksessa menee hyvä tovi, eli noissa 2h tolpissa ei ehkä ideaali, mutta jatkuvalla virralla erittäin toimiva.

Mikäli 4A ei riitä, niin ainakin Biltemalla on valikoimassa kohtuuhintainen 8A:n laturi: Akkulaturi 12 V, 8 A
 
Kesällä tuolla pelkällä akkulämmittimellä ei mitään tee; jos taas hankkii akkulaturin, niin kesällä voi haaroittimesta lohkolämmittimen johdon irroittamalla edelleen ladata vain sitä akkua.
Akkulämmittimelle tai laturille ei taida olla kesällä mitään käyttöä, ainakaan missään normaaleissa käyttöolosuhteissa.
Suoraan auton akusta virtansa ottavista akkulämmittimistä ei ole kokemusta; lähtökohtaisesti ne lienee koko ajan päällä? Poliisiautoissa muistaakseni noita on ollut, koska niissähän on enemmän kuin vain yksi akku: se lisäakku ei ole moottoritilassa vaan mahdollisesti jossain viileämmässä paikassa, joten akun pitäminen koko ajan lämpimänä ja "iskussa" voi olla ihan fiksua, kun kuitenkin laitoksella autot on aina akkulaturin päässä. Jos oma auto on kotona aina akkulaturissa, ja auto seisoo liikeellä olleessa kylmillään (ei käynnissä) vain lyhyitä aikoja (alle 12 h), niin tuossa akkulaturissa voisi olla joku järki, muuten oikein ei.
Motonetin taannoin myymä akusta virtansa ottava laturi (mahdollisesti Polarin tekemä) sisältää sen verran älyä, että lämmitys on päällä vain, kun akun jännite ylittää tietyn arvon. Tämä arvo saavutetaan vain silloin, kun akku on latauksessa. Akkua lämmitetään siis vain esilämmityksen ajan, jos käytössä on laturi ja ajon aikana.

Sitä en tiedä mitä tapahtuu, jos akkua yrittää ladata esimerkiksi 2A laturilla, kun lämmitin ottaa virtaa luokkaa 5A. Eli nostaako laturi akun jännitteen ylös, jolloin lämmitin käynnistyy ja ottaa akusta osan tarvitsemastaan virrasta tyhjentäen samalla akkua:confused:
 
Akkulämmittimen kanssa kannattaa toki olla akkulaturi, jolloin akkulämmitin toimii auton esilämmityksen ajan.

Sitten on syytä olla vähän tehokkaampi laturi. Itsellä tuo verkkovirralla oleva lämmitin on muistaakseni 60W, eli käytännössä 5A laturin virta menee kokonaan sille lämmittimelle (olettaen, että suunnilleen saman tehoinen 12V lämmitin) . 10A laturin kanssa jo ehkä ihan toimiva yhdistelmä riippuu nyt vähän miten paljon sieltä laturista oikeasti tulee keskimäärin virtaa ulos. Itsellä tosiaan verkkovirtalämmitin ja akkulaturi autossa.
 
Joo se auttaa toki kummasti. Itseltä löytyy verkkovirralla oleva akunlämmitin. Jos autossa ei ole webastoa ja akku sijaitsee konehuoneessa, niin kyllä se pelkkä laturi riittää. Kovemmilla pakkasilla laittaa heti ajon jälkeen lataukseen, niin akku on lämmennyt joten ottaa paljon paremmin virtaa vastaan. Ainakin aiemmin Suomessa myytävät akunlämmitimet oli ihan tolkuttoman kalliita.

Tämä. Hankin tuossa ennen E-Suomen talvea uuden käytetyn auton jossa oli minulle ekaa kertaa webasto. En ollut varma milloin auton akku oli uusittu joten laitoin tuon Ctekkiin kiinni jokainen päivä saapuessani töihin, koska töissä saan seinästä virtaa 24/7 - kotona on vain lämpötolpan ajastimen 2h. Lämmin moottoritila & lämmin Ctek -> tähän saakka akku on kestänyt myös pätkäajoa moitteetta. Esimerkiksi kaupassakäyntimatkani on noin 3km eli pakkasilla akku tuskin ehtii ottamaan juuri yhtään virtaa vastaan ennen kuin olen kaupassa & kaupasta kotona.

Tähän saakka olen jaksanut nähdä tuon Ctekin kanssa ropailun vaivan mielummin kuin että sijoittaisin 120-150e uuteen akkuun tai edes kiinteään akkulaturiin.
 
Itellä meni alkuperäinen 7v vanha akku tossa 2vk aikana kun oli kovat pakkaset. Toissapäivänä sitten kokeilin niin ei käynnistynyt. Onneksi oli helppo vaihtaa akku... Mitäs halpoja akkulatureita täällä on käytetty? Ajattelin hommata perus "äly" laturin joka osaa olla keittämättä. Onko esim tällainen hyvä: Älylaturi C-PWR 4.0 A ?
Myös pisti silmään NOCO merkki jotka pitäisi olla hyviä, esim tämä Adita verkkokauppa

Vai onko ihan sama loppu peleissä minkä merkkinen kunhan on "älykäs" ja osaa hoidella isommatkin akut?
Kannattaa ainakin noiden mainitsemiesi ominaisuuksien lisäksi katsoa, etä laturi sopii ulkokäyttöön eli on riittävä IP-luokitus.

Mulla on CTEK Polar. Ei nyt ole halvin eikä varsinaisesti halpa, mutta se hyvä puoli on että johdotus sellaista kumia, että pysyvät notkeina pakkaskelissä.
 
Tämä. Hankin tuossa ennen E-Suomen talvea uuden käytetyn auton jossa oli minulle ekaa kertaa webasto. En ollut varma milloin auton akku oli uusittu joten laitoin tuon Ctekkiin kiinni jokainen päivä saapuessani töihin, koska töissä saan seinästä virtaa 24/7 - kotona on vain lämpötolpan ajastimen 2h. Lämmin moottoritila & lämmin Ctek -> tähän saakka akku on kestänyt myös pätkäajoa moitteetta. Esimerkiksi kaupassakäyntimatkani on noin 3km eli pakkasilla akku tuskin ehtii ottamaan juuri yhtään virtaa vastaan ennen kuin olen kaupassa & kaupasta kotona.

Tähän saakka olen jaksanut nähdä tuon Ctekin kanssa ropailun vaivan mielummin kuin että sijoittaisin 120-150e uuteen akkuun tai edes kiinteään akkulaturiin.

Sen C-tek saa kiinteästikin asennettua autoon ihan laillisesti, jos löytyy sisätilapistoke. Kytkee esim. sulakerasian kautta, jos sattuu siinä sisätilapistokkeen lähellä olemaan. Näin asennettuna on vielä sulakkeella suojattu se 12v puoli, jos jotain sattuisi tapahtumaan. Laturia ei ole mikään pakko kytkeä suoraan akun napoihin. Itselläkin tulee täällä susisarjalla reilusti lyhyitä alle 5km ajoja, niin siksi kiinteästi autoon asennettu. Tai no kiinteästi ja kiinteästi, pikaliittimestä kun nappaa irti niin voi käyttää muihinkin kesällä.
 
Sen C-tek saa kiinteästikin asennettua autoon ihan laillisesti, jos löytyy sisätilapistoke. Kytkee esim. sulakerasian kautta, jos sattuu siinä sisätilapistokkeen lähellä olemaan. Näin asennettuna on vielä sulakkeella suojattu se 12v puoli, jos jotain sattuisi tapahtumaan. Laturia ei ole mikään pakko kytkeä suoraan akun napoihin. Itselläkin tulee täällä susisarjalla reilusti lyhyitä alle 5km ajoja, niin siksi kiinteästi autoon asennettu. Tai no kiinteästi ja kiinteästi, pikaliittimestä kun nappaa irti niin voi käyttää muihinkin kesällä.
Tämä mutta silti molemmille ymmärtääkseni oltava oma haara että täyttää säädökset... samasta rasiasta ei säädökset salli jakamista sekä lämppärille että laturille ellen väärin muista virallista kantaa asialle.
 
Tämä mutta silti molemmille ymmärtääkseni oltava oma haara että täyttää säädökset... samasta rasiasta ei säädökset salli jakamista sekä lämppärille että laturille ellen väärin muista virallista kantaa asialle.

Hyvin mahdollista, että tuollainen pykälä siellä on, en ole itse niin tarkkaan tutkinut.
 
Täytyy laittaa tilannetietoa että puolisen vuotta takana 5Ah moottoripyörän lipo -akulla V6 3L bensakoneen starttaajana ja ei vielä yhtään käynnistymättä jäämistä. Niitä -20 pakkasia odotellessa... Tälläisen 0-asteen talven kyllä pärjäilee.
Mites nyt pakkasilla starttasi?
 
Mites nyt pakkasilla starttasi?
Vielä on pärjännyt, tarvinnee mainita että lähden aina liikkellee lämpöisestä parkkihallista niin harvoin auto/akku pääsee täysin kylmenemään missään vaiheessa. Työpaikalla käyn aina pakkasilla ruokatunnilla ajamassa koneen lämpimäksi samalla kun käyn syömässä, niin ei täysin jähmety 8 tunnin aikanakaan. Myös lohkolämppäri puuttuu tuosta SLK:sta, niin auttanee että pieni pohjalämpö pysyy öljyissä näin toimimalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 354
Viestejä
4 535 919
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom