Voiko akun jännitteestä paljoa päätellä akun kunnosta. Plussakeleillä akun jännite 12.6v luokkaa, nyt kun on ollut 10-20c pakkasia on akun jännite ollut noin 12,3V. Esim. motomaatilla tehdään vitosella akkutesti, saako noista testeistä paljonkin luotettavampaa dataa akun tilasta?
Ei siitä paljon voi päätellä akun kunnosta, mikäli akku toimii ja lukema on lähellä järjellistä. Tuollaiset mittaustulokset antavat parin arvauksen kera ymmärtää, että akun varaustila voi olla kehno tai mittaukseen käytetty mittari kelvoton. Vika voi siis olla monessa paikassa, ja ongelma liittyä myös vaativaan käyttöön.
Akun jännitteen mittaaminenhan ei anna tarkkaa arvoa, jos sitä on juuri purettu tai varsinkin ladattu. Täyteen varattu akku antaa yleensä heti ajon jälkeen järjettömiä lukemia, jotka ovat selvästi yli täyteen varatun akun taulukon mukaista jännitettä. Samoin pahasti vajaa akku voi näyttää ajon jälkeen vaikkapa hyvää 12,6xx volttia.
Paras tulos saadaan, kun akku on moottorin pysäytyksen jälkeen levännyt pitkään(vähintään tunteja). Tällöin luotettavalla mittarilla saadusta tuloksesta voidaan päätellä akun varaustilan likiarvo, kun tiedetään ja huomioidaan myös akun lämpötila. Normaalia seurantaa varten suuntaa-antavan mittauksen teko on ajon jälkeen lyhyemmällä levolla mahdollista, jos härskisti
vähän puretaan akkua pysäköitäessä moottorin sammuttamisen jälkeen - tietysti tämä ei ole suositeltavaa jos on epävarmuutta käyntiin lähdöstä.
Akun kuntoa ei tästä voida päätellä. Kokonaisuuden tutkimisen aloittamiseksi kannattaa mitata akun jännite ennen ja jälkeen ajon, levon jälkeen ja latausjännite(tyhjäkäynnillä ja esim. 2 kertaa tyhjäkäyntikierroksilla) sekä vähän vilkaista kaapeleiden kuntoa. Akunkengät kannattaa myös irrottaa ja puhdistaa(ja akun irrottamiskeskustelu saattaa taas alkaa). Jos akkua pitää vähän tarkemmin arvioida, täyteen varatun akun voi kuormitustestata alkeellisella purkuvastuslaitteella. Ei maksa paljon. Varaustilan arvioiminen on ominaispainomittarilla helpohko homma eikä sekään maksa paljon - jos akku on perinteistä mallia, josta saa helposti korkkeja auki.
Motomaatin tai ainakin hyvän akkukaupan testistä saa periaatteessa varsin luotettavaa dataa(ja paljon enemmän kuin satunnaisista yleismittaroinneista ilman oheistietoa) - paitsi jos akku on vaikka käytön takia vajaa. Silloin tuloksista joko ei voida päätellä mitään tai tulos on pessimistinen ja toimii myyntipuheena uudelle akulle - joka on hyvin pian yhtä paska jos käyttötilanne jatkuu samana.