Auton akuista ja lataamisesta

Tuli vkl ladattua Smartcharge 4A:lla 2011 V70 D3:n akkua. Illalla näytti 2/5, aamulla täynnä. Ardic oli jauhanut noin tunnin, niin laturi näytti taas 2/5. Koko ajan laturissa siis. Vika vai ominaisuus? Akku ehtoopuolella?
Laturi haistelee akun varaustilaa jännitteestä ja akun vastaanottamasta virrasta. Nyt kun akkua puretaan samalla (käyttämällä polttoainetoimista lisälämmitintä) niin napajännite tippuu ja akku ottaa koko ajan vastaan kaiken laturin tarjoaman virran (ja ottaisi enemmänkin). Tämä johtaa siihen, että ei sillä laturiparalla ole mitään luotettavaa keinoa arvioida akun varaustasoa ja se voi näyttää ihan mitä vaan.

Oma arvaukseni asiasta olisi se, että tuota laturin näyttöä on aika turha tuijottaa, se on parhaimmillaankin viitteellinen ja jos sitä katsoo samaan aikaan kun akkua puretaan, tai edes heti sen jälkeen, niin näyttö on lähinnä viihteellinen.
 
Mitään hyvää kotikeinoa ei taida olla millä saisi tarkkaan mitattua paljonko ampeereissa älylaturi työntää virtaa sisään?

Ja saako mitenkään mitattua kuinka paljon auto kuluttaa virtaa lepotilassa?
 
Ja saako mitenkään mitattua kuinka paljon auto kuluttaa virtaa lepotilassa?
Lepotilakulutuksen mittaus onnistuu yleismittarilla. Autosta ovet lukkoon ja akun sijainnista riippuen konepellin tai peräluukun lukkosalpa suljetaan ruuvimeisellillä, jotta auto luulee luukkujen olevan suljettu. Mittarista oikea asento (A) ja mittarin piuhat kytketään mittariin ohjeiden mukaisesti. Hauenleuoilla mittarin piuhat akun miinusnapaan ja miinuskenkään. Virta kulkee mittarin läpi, kun miinuskenkä nostetaan navasti irti.
 
Mitään hyvää kotikeinoa ei taida olla millä saisi tarkkaan mitattua paljonko ampeereissa älylaturi työntää virtaa sisään?
Yleismittarin virtamittaus akun navan ja laturin johdon välistä, jos vaan mittari kestää laturin antamaa virtamäärää. Toinen ja epätarkempi vaihtoehto on mitata tehomittarilla laturin pistorasiasta ottamaa tehoa/virtaa ja laskea siitä sopivalla korjauskertoimella latausvirta.
 
Mitään hyvää kotikeinoa ei taida olla millä saisi tarkkaan mitattua paljonko ampeereissa älylaturi työntää virtaa sisään?

Ja saako mitenkään mitattua kuinka paljon auto kuluttaa virtaa lepotilassa?
Turvallisin tapa auton virtamittauksiin on käyttää pihtivirtamittaria. Ammattimittarit on kalliita mutta kiinalaisen saa muutamalla kympillä. Mittaus perustuu magneettikenttään, joten mittaria ei tarvitse edes kytkeä mihinkään.

Tavallisten akkulaturien (ei pikalaturien) tuottamaa virtaa pystyy mittaamaan yleismittarilla, kunhan siinä on 10A virta-alue. Nämä eivät sitten kestä kovin paljon ylivirtaa, joten auton virrankulutuksen mittaukseen en käyttäisi. Mittauksen päätyttyä täytyy muistaa palauttaa mittajohdin jännitekoskettimeen, muuten käy vahinko.

Kolmas tapa on käyttää vaikka laturin johtoa shunttina ja mitata jännite-eroa johtimen yli yleismittarilla. Yleensä 200 mV -alue on hyvinkin tarkka. Suuruusluokkana 1 metri 1,5mm² johdinta tuottaa runsaan 10 mV/A. Jos haluaa tarkan absoluuttisen tuloksen, niin johdin on kalibroitava mutta ilman kalibrointiakin suhteelliset arvot on tarkkoja.
 
Nyt on diesel Focus Mk2:ssa uusi FIAMM AGM akku. Aika paljon pirteämpi startti kuin 6v vanhalla vartan vastaavalla. Autossa on eber minkä vuoksi tuo AGM lienee paikallaan..

Se mikä ihmetyttää, autossa on 150Ah laturi mutta ford elm:ssä (eli se säätöohjelma millä voi tehdä vaikka mitä hassua) näkyy laturin kooksi säädettynä 120Ah. Pitääkö tässä tulkita että edellinen omistaja on laittanut isomman laturin mutta jättänyt sen säätämättä ohjelmalla? Onko mitään hyötyä kytkeä softalla myös käyttöön tuota 150Ah kokoa, vai onko se 1.8tdci koneelle jo liikaa?
 
Nyt on diesel Focus Mk2:ssa uusi FIAMM AGM akku. Aika paljon pirteämpi startti kuin 6v vanhalla vartan vastaavalla. Autossa on eber minkä vuoksi tuo AGM lienee paikallaan..

Se mikä ihmetyttää, autossa on 150Ah laturi mutta ford elm:ssä (eli se säätöohjelma millä voi tehdä vaikka mitä hassua) näkyy laturin kooksi säädettynä 120Ah. Pitääkö tässä tulkita että edellinen omistaja on laittanut isomman laturin mutta jättänyt sen säätämättä ohjelmalla? Onko mitään hyötyä kytkeä softalla myös käyttöön tuota 150Ah kokoa, vai onko se 1.8tdci koneelle jo liikaa?
Liittyisikö tuoi laturin koodaus mitenkään akkutyyppiin?

Itse ehkä mittaisin mitä se antaa latausvirtaa koska jos auto olettaa siellä edelleen olevan ei-AGM akku, niin se ei tule koskaan täyteen koska AGM vaatii suuremmat latausvoltit (oliko 0,2V isomman kuin normaali akku?).
 
Mitään hyvää kotikeinoa ei taida olla millä saisi tarkkaan mitattua paljonko ampeereissa älylaturi työntää virtaa sisään?

Ja saako mitenkään mitattua kuinka paljon auto kuluttaa virtaa lepotilassa?
Kuten mainittu, kytkemällä yleismittari virta-asennossa (esim) siihen laturin miinus leuan ja miinus akunkengän väliin, niin että virta menee sen yleismittarin läpi. Yleismittarin virta-alue pitää tietysti olla suurempi kuin laturin antama virta, lisäksi halvemmat yleismittarit ei välttämättä hanskaa oikein elektronisen laturin tuottamaa sähköä, perinteisen muuntajalla toimivan laturin osaavat kyllä mitata.

Auton lepotilan virrankulutuksen mittaus suoritetaan tosiaan samalla metodilla, kuten tuossa jo aiemminkin selitettiin, mutta se pitää tehdä niin että kytket johdot akun miinusnapaan ja miinuskenkään, ja vasta sitten nostat sen kengän irti akun navasta. Johtuen tietysti autosta, tavallinen yleismittari ei välttämättä selviä siitä virrasta jonka auto ottaa kun akunkenkä (tässätapauksessa mittari) kytketään virrattomaan autoon kiinni. Ja jos mittari sen kestää, niin sen jälkeen pitää odotella sen puolisen tuntia että auto on varmasti lepotilassa. Jos avaimeton käynnistys, niin avain ei saa olla autossa sisällä, vaan mielellään jossain metalliboksissa auton ulkopuolella.

Lisäksi tuo lepovirta pitää tavallisella yleismittarilla vitata kahdessa vaiheessa, koska tavallisessa yleismittarissa on A ja mA mittaukselle omat liittimensä. Se virtakoe pitää tehdä ensin A asetuksella, koska jos virrankulutus on tosiaan Ampeerien luokkaa, se menee reilusti sen mA asetuksen yli, ja polttaa toivottavasti sulakkeen, huonossa tapauksessa mittarin. Kun todetaan että virran kulutus on A puolella 0,0A, laitetaan kenkä takaisin akunnapaan, ja muutetaan johdot mA puolelle, ja uusitaan mittaus. Lepovirranklulutukset ovat yleensä alle 50mA, vaikka tietysit huomattavasti pienempiäkin arvoja on joissain autoissa, aina mikroampeeritasoon asti.

Virran mittaus pihtimittarilla ei oikein satunnaiselle jampalle ole vaihtoehto. Kohtuu hintaisissa pihtimittareissa ei riitä tarkkuus tuohon hommaan, muutamia milliampeereja mittaavat DC virtapihtimittarit on kalliita.
 
Auris hybridillä on nyt ajettu alkuperäisellä 12 V akulla 59 kk. Kaverin 8-vuotias Auris jätti käynnistymättä kolmen viikon seisonnan jälkeen, joten siitä tuli ajatus mittailla omaa.

Ensin ajoin tunnin ja sitten 24 h seisonta ulkona@-10 C. Lepojännite oli 11,8 V. Tänään ajoin yhteensä 80 minuuttia, jonka jälkeen viiden minuutin kuluttua mitattuna jännite oli 12,1 V. Akku on tavaratilassa verhoilun ja ulkopellin välissä kylmässä paikassa, mutta on sentään AGM, joten pitäisi latautua kylmässäkin. Jännitteet ovat niin matalia, että liikutaan karkeasti jossain 20-50 % varaustilassa. Alle 2-vuotiaana jännitteet olivat 0,3-0,4 V korkeampia, joten ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa ladata tuota pikkuakkua ulkoisella laturilla.

Voinko ladata akun Ctek MXS 5.0:lla kuvan alimmalla vaihtoehdolla, eli "AGM recond"? Akkua ei suositella ladattavan yli 4,2 A virralla, mutta onko 5 A kuitenkin ok, jos on älylaturi? Luulisi sen meinaan autossakin latautuvan suuremmalla virralla.

Entä kannattaako akku ottaa pois autosta latauksen ajaksi, vai voinko irrottaa tavaratilassa akusta miinuskaapelin ja kytkeä laturin moottoritilan sulakerasian plus-liitäntään sekä runkoon? Jos irrotan akun, niin pitääkö vain radioasemat hakea uudelleen vai pitääkö muutakin ottaa huomioon/tarjota väliajaksi 12 V?


@qettyz @calm
 

Liitteet

  • Screenshot_20210219-162644.png
    Screenshot_20210219-162644.png
    321,1 KB · Luettu: 58
Entä kannattaako akku ottaa pois autosta latauksen ajaksi, vai voinko irrottaa tavaratilassa akusta miinuskaapelin ja kytkeä laturin moottoritilan sulakerasian plus-liitäntään sekä runkoon? Jos irrotan akun, niin pitääkö vain radioasemat hakea uudelleen vai pitääkö muutakin ottaa huomioon/tarjota väliajaksi 12 V?


@qettyz @calm
Jos otat akun miinuskaapelin irti, mutta kytket laturin moottoritilan plus-liitäntään sekä runkoon, niin ei skulaa kun akku ei ole yhteydessä(-) auton koriin.
Anna olla kaapeleiden akussa niinkuin ovat, ja kytke laturi suoraan akun + ja - napoihin. Tai sitten sinne moottoritilassa oleviin + ja - pisteisiin.
 
Auris hybridillä on nyt ajettu alkuperäisellä 12 V akulla 59 kk. Kaverin 8-vuotias Auris jätti käynnistymättä kolmen viikon seisonnan jälkeen, joten siitä tuli ajatus mittailla omaa.

Ensin ajoin tunnin ja sitten 24 h seisonta ulkona@-10 C. Lepojännite oli 11,8 V. Tänään ajoin yhteensä 80 minuuttia, jonka jälkeen viiden minuutin kuluttua mitattuna jännite oli 12,1 V. Akku on tavaratilassa verhoilun ja ulkopellin välissä kylmässä paikassa, mutta on sentään AGM, joten pitäisi latautua kylmässäkin. Jännitteet ovat niin matalia, että liikutaan karkeasti jossain 20-50 % varaustilassa. Alle 2-vuotiaana jännitteet olivat 0,3-0,4 V korkeampia, joten ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa ladata tuota pikkuakkua ulkoisella laturilla.

Voinko ladata akun Ctek MXS 5.0:lla kuvan alimmalla vaihtoehdolla, eli "AGM recond"? Akkua ei suositella ladattavan yli 4,2 A virralla, mutta onko 5 A kuitenkin ok, jos on älylaturi? Luulisi sen meinaan autossakin latautuvan suuremmalla virralla.

Entä kannattaako akku ottaa pois autosta latauksen ajaksi, vai voinko irrottaa tavaratilassa akusta miinuskaapelin ja kytkeä laturin moottoritilan sulakerasian plus-liitäntään sekä runkoon? Jos irrotan akun, niin pitääkö vain radioasemat hakea uudelleen vai pitääkö muutakin ottaa huomioon/tarjota väliajaksi 12 V?


@qettyz @calm
Itellä justiin porsi aika tasan 6 vuotta vanha AGM. Ei ota enää laturistakaan lämpimässä vastaan kuin 2 A korkeintaan. Kävin hakemassa biltemasta uuden AGM, iskin paikalleen ja ohjelmoin. Nyt toimii taas kuin unelma ja can-väylän tietojen perusteella ottaa -20c kelillä sisään 9A pelkällä tyhjäkäynnillä. Tuokin tuli esiin kun ei vuorokauden seisonnan jälkeen antanut laittaa webastoa käytiin, kävin sitten mittaamassa jännitteen joka oli 11.5 V luokkaa. Biltema AGM valikoitui, koska antoivat 4 vuoden takuun ja oli halvin. Muilla valmistajilla oli vuoden takuu paljon kalliimmissakin akuissa. Loppujen lopuksi noita AGM ajoneuvo akkujen valmistajiakin on niin vähän etten ihmettelisi vaikka tuokin olisi sama kuin joku merkkiakku.

Muoks. Koska sulla on AGM niin käytä ehdottomasti moottoritilan latauskenkiä, mikäli löytyy. Akun valvonnan kanssa en suosittele suoraan akun kenkiin laturia laittamaan.
 
Auris hybridillä on nyt ajettu alkuperäisellä 12 V akulla 59 kk. Kaverin 8-vuotias Auris jätti käynnistymättä kolmen viikon seisonnan jälkeen, joten siitä tuli ajatus mittailla omaa.

Ensin ajoin tunnin ja sitten 24 h seisonta ulkona@-10 C. Lepojännite oli 11,8 V. Tänään ajoin yhteensä 80 minuuttia, jonka jälkeen viiden minuutin kuluttua mitattuna jännite oli 12,1 V. Akku on tavaratilassa verhoilun ja ulkopellin välissä kylmässä paikassa, mutta on sentään AGM, joten pitäisi latautua kylmässäkin. Jännitteet ovat niin matalia, että liikutaan karkeasti jossain 20-50 % varaustilassa. Alle 2-vuotiaana jännitteet olivat 0,3-0,4 V korkeampia, joten ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa ladata tuota pikkuakkua ulkoisella laturilla.

Voinko ladata akun Ctek MXS 5.0:lla kuvan alimmalla vaihtoehdolla, eli "AGM recond"? Akkua ei suositella ladattavan yli 4,2 A virralla, mutta onko 5 A kuitenkin ok, jos on älylaturi? Luulisi sen meinaan autossakin latautuvan suuremmalla virralla.

Entä kannattaako akku ottaa pois autosta latauksen ajaksi, vai voinko irrottaa tavaratilassa akusta miinuskaapelin ja kytkeä laturin moottoritilan sulakerasian plus-liitäntään sekä runkoon? Jos irrotan akun, niin pitääkö vain radioasemat hakea uudelleen vai pitääkö muutakin ottaa huomioon/tarjota väliajaksi 12 V?


@qettyz @calm
Ei se autossa välttämättä tuota suuremmalla virralla ikinä lataile. Tuon 12V akun tärkein tehtävä on kytkeä korkeajänniteakku peliin mukaan, jonka jälkeen virta kaikelle tulee käytännössä sieltä.
Noilla jännitteillä ei paljon kannata enää latailla. Veikkaisin akun kyykkäävän viimeistään ensi talvena, joten helpompi se on uusia nyt kun vielä autolla pääsee liikkumaan...
 
Auris hybridillä on nyt ajettu alkuperäisellä 12 V akulla 59 kk. Kaverin 8-vuotias Auris jätti käynnistymättä.......

Maltillisesti Toyotan Hybrid tosiaan latailee sitä 12V akkua kun se ei kovin kummosella käytölläkään ole. Jos se ikääntyessä ei vaan sitten jossain vaiheessa jaksa enää pitää latausta, niin siinä vaiheessa vaan uutta akkua sisään eikä alkaa latauskaapeleiden kanssa leikkimään.
Oma Auris oli hyvinkin pätkäajossa, mutta sai kyllä viikottain pitempääkin siivua niin pysy 12V akun jännitteet ilmeisen OK. Siihen nyt oli juuri laitettu uusi akku kun sen alle sain, niin toimihan se ihan odotetusti ainakin sen 3v OK mitä auto minulla oli.

Tuollanen 8v ikä 12V akulle on jo ihan kunnioitettava. Akut on kuitenkin ihan kulutustavaraa ja jos sellaisen nyt kerran vaikkapa 3v uusii niin ei kummoinen kuluerä ole.

Tässä logia oman entisen Auriksen sähköistä käynnistyksessä (skaalaus väärin tuossa, 1,2 = 12), akun rasitus hyvin maltillinen. "door opened" -> "brake pressed" välillä odotin, että auto sai paineistettua jarrut, mitä se siinä surraa, ennenkuin painoin jarrua ja painoin starttia., Pitkän kaavan käynnistys tuossa.
1613754989255.png
 
Painestaa jarrut? Olisiko tästä lisää tietoa? :)
Joo siis se "priimaa" ne kun se sitten ICE:n käynnistyksessä pitää jarruja päällä ettei auto liikahda. Toyotan hybrid voimalinja kun on sellanen, että moottoria käynnistettäessä paikallaan auto liikahtaisi muuten.
Mikä nyt sitten oikea termi tuolle sitten onkaan, joku muu varmasti kun "paineistaminen" :)
edit: englanniksi löytyy "brake accumulator pump"
 
Nyt toimii taas kuin unelma ja can-väylän tietojen perusteella ottaa -20c kelillä sisään 9A pelkällä tyhjäkäynnillä.

Millähän termeillä tuota pitäisi etsiä? Apit on tietty englanniksi ja selailin vähän niin ainut virtaan viittaava on "Generator current". Voiko tuon tulkita suoraan samaksi mitä akku myös ottaa vastaan?

F30 bemarin 6v vanha akku on nyt valittanut lähes tauotta koko pakkasten ajan käynnistyksessä akun purkauksesta. Kaupoista näyttää olevan vaan sopivat akut aika kortilla. Varmaan parilla muullakin sama tilanne :D
 
Millähän termeillä tuota pitäisi etsiä? Apit on tietty englanniksi ja selailin vähän niin ainut virtaan viittaava on "Generator current". Voiko tuon tulkita suoraan samaksi mitä akku myös ottaa vastaan?

F30 bemarin 6v vanha akku on nyt valittanut lähes tauotta koko pakkasten ajan käynnistyksessä akun purkauksesta. Kaupoista näyttää olevan vaan sopivat akut aika kortilla. Varmaan parilla muullakin sama tilanne :D
Ei nyt sata varma muistikuva mut oli muistaakseni "shunt current" termillä omassa volkkarissa. Tuohan mittaa miinus kengän läpi kulkevaa virtaa eli lataustilanteessa näyttää suoraan mitä se akulle työntää.
 
Kuinkas luotettavia nuo esim motomaatin akkutestaukset on?

Yhden AGM akun jo vienyt takuuseen kun sain tuomion että akku on eliniän lopussa akkuliikkeen testeristä. Napajännite oli siinä 12.5v 15min ajamisen jälkeen. Ovi auki ja valot päällä 11.8v.

Takuusta saatu AGM oli täysin tyhjä. Napajännite 11v ja jumppereilla käyntiin.
Tuota nyt latailtu 8-9h sekalaisesti (ajamalla, auton ylläpitolaturilla ja taas ajamalla) ja ajattelin jos uusiksi kävisi testauttaa kun auto testeri sanoo että akku täynnä..

Edit: kävin nyt motomaatissa ja vaihda akku tuli tulokseksi :mad:
 

Liitteet

  • 20210304_173927.jpg
    20210304_173927.jpg
    942 KB · Luettu: 209
Viimeksi muokattu:
Ei kai tuollaista pitäisi ottaa vastaan - eikä olla missään.

Sen huomasin vasta siinä vaiheessa kun yritin startata ja mittasin sitten jännitteen. En vain ehtinyt siinä enää jäädä säätämään kun oli kiire jo..
Huomenna taas juttusille ja rahoja pyytelee takas.
 
Sen huomasin vasta siinä vaiheessa kun yritin startata ja mittasin sitten jännitteen. En vain ehtinyt siinä enää jäädä säätämään kun oli kiire jo..
Huomenna taas juttusille ja rahoja pyytelee takas.
Joo, tämä palaa siihen aina vaan ajankohtaisempaan vanhaan sanontaan että aina pitäisi itse kaikki tehdä. Kun luottaa ammattimieheen(Motonetin tapauksessa lähinnä myynnin ammattilaiseen), on aina suuri riski että homma kusee. Olen välillä yrittänyt ottaa tavaksi, että on mukana tiettyjä perusjuttuja kuten esimerkiksi autossa aina jonkinlaiset perustason yleismittari ja rengaspainemittari. Taas on nussi käynyt eikä ole. :facepalm:
 
2011 Bmw X5 alkoi tänä talvena herjailemaan akkua. Paikallaan oli alkuperäinen Bannerin valmistama agm-akku. Erikoisesti tuo agm hiipuu, kun vielä -30c jaksoi täräyttää tulille, mutta -15c ja 15min webastoa niin lämmitin sammui alhaisen jännitteen takia. Latailin tuon jo kahdesti tänä talvena täyteen ja aina viikon se toimi, ennen kuin alkoi herjaamaan, ajot kuitenkin 45km>suunta työmatkaa. Nyt otin kokeeksi Biltemasta 95Ah agm:n, ihan vain koska tarjoavat takuun 4 vuodeksi ja tuosta ei juuri huonoa ole missään kerrottu.
 
2011 Bmw X5 alkoi tänä talvena herjailemaan akkua. Paikallaan oli alkuperäinen Bannerin valmistama agm-akku. Erikoisesti tuo agm hiipuu, kun vielä -30c jaksoi täräyttää tulille, mutta -15c ja 15min webastoa niin lämmitin sammui alhaisen jännitteen takia. Latailin tuon jo kahdesti tänä talvena täyteen ja aina viikon se toimi, ennen kuin alkoi herjaamaan, ajot kuitenkin 45km>suunta työmatkaa. Nyt otin kokeeksi Biltemasta 95Ah agm:n, ihan vain koska tarjoavat takuun 4 vuodeksi ja tuosta ei juuri huonoa ole missään kerrottu.

Mulla on toisessa volvossa (v70 diesel) tommonen 95ah Bilteman AGM ja oikein mallikkaasti toiminut 1.5 vuotta.
Rääkännyt webastoakin ihan surutta ja ei ole kertaakaan valittanut varaustilasta vaikka työmatka ennen oli 13km suuntaansa. 4v takuu myös hyvä :)

Tähän pikkuvolvoon ajattelin nyt hakea tuon 70ah version biltemasta kun kerran tullut taas varaston saldoille.
 
Kuinkas luotettavia nuo esim motomaatin akkutestaukset on?

Yhden AGM akun jo vienyt takuuseen kun sain tuomion että akku on eliniän lopussa akkuliikkeen testeristä. Napajännite oli siinä 12.5v 15min ajamisen jälkeen. Ovi auki ja valot päällä 11.8v.

Takuusta saatu AGM oli täysin tyhjä. Napajännite 11v ja jumppereilla käyntiin.
Tuota nyt latailtu 8-9h sekalaisesti (ajamalla, auton ylläpitolaturilla ja taas ajamalla) ja ajattelin jos uusiksi kävisi testauttaa kun auto testeri sanoo että akku täynnä..

Edit: kävin nyt motomaatissa ja vaihda akku tuli tulokseksi :mad:

Se testi on luotettava jos akku on täyteen ladattu tai lähes täynnä. Tyhjän/puolityhjän akun kanssa antaa väärän lukeman.. Paitsi jos ilmoittaa suoraan kenno-oikarista niin silloin on sökö.

Itse olen elvyttänyt älylaturilla akun jonka lähtötaso ollut 4volttia/käynnistysteho 50a. Akku oli vaan tyhjennetty.

Tuo Vaihda akku teksti vertaa ilmoitettuun käynnistystehoon.. Eli jos lyödään arvoksi 740a ja akku antaa 550a tulee varmaankin vaihda akku -teksti. Jos pudotetaan ilmootusarvoksi 650a niin mitatulla 550a tuloksella ilmoittaa että akku ok. Eli vaikka akku ei anna täyttä potkua voi se olla vielä siinä kunnossa että menee käyttöauton akkuna kesät-talvet monta vuotta.
 
Se testi on luotettava jos akku on täyteen ladattu tai lähes täynnä. Tyhjän/puolityhjän akun kanssa antaa väärän lukeman.. Paitsi jos ilmoittaa suoraan kenno-oikarista niin silloin on sökö.

Itse olen elvyttänyt älylaturilla akun jonka lähtötaso ollut 4volttia/käynnistysteho 50a. Akku oli vaan tyhjennetty.

Tuo Vaihda akku teksti vertaa ilmoitettuun käynnistystehoon.. Eli jos lyödään arvoksi 740a ja akku antaa 550a tulee varmaankin vaihda akku -teksti. Jos pudotetaan ilmootusarvoksi 650a niin mitatulla 550a tuloksella ilmoittaa että akku ok. Eli vaikka akku ei anna täyttä potkua voi se olla vielä siinä kunnossa että menee käyttöauton akkuna kesät-talvet monta vuotta.

No auton mielestä täynnä, 90% näytti Volvon lukija.
Autolle kerrottu että uusi akku ja annettu olla rauhassa työpäivä. Start stop meni päälle kerran tolla motonet reissulla kun nollan puolelle meni keli.
Jännitteet laskee mielestäni nopeasti jos vähänkin jotain kuormaa.
Auto kyllä lataa ja säätelee latausjännitettä/ampeereja mitä niitä nyt seuraillut.
 
Itse olen elvyttänyt älylaturilla akun jonka lähtötaso ollut 4volttia/käynnistysteho 50a. Akku oli vaan tyhjennetty.

Edes tyhjänä (0.0V) jäätymään päässyt akku ei välttämättä ole heti kaatopaikkajätettä...

Labravirtalähteestä sulamisen ajaksi (esim. yön yli) joku 0.1A virtaa 13V jänniterajalla herättää akun nopeasti, ja tämä jälkeen latailee vaikka 2A virralla 14.4V jännitteeseen saakka. Tätä voi ylläpitää kunnes virta laskee 0.5-0.8A, jonka jälkeen akun voi ottaa koekäyttöön tai jättää pitoon 13.4V jännitteelle. Latauksen aikana akkua on hyvä kallistaa muutama kerta, jotta akkuneste sekoittuu hyvin

Ei kannata odottaa enää mitään stellaarista talvisuorituskykyä mutta plussakelien akkuna voi toimia vielä vuosia. Ei kannata toistaa, ainakaan useasti. ;)
 
No auton mielestä täynnä, 90% näytti Volvon lukija ja akku on nollattu ja seisotettu. start stop meni päälle kerran kun nollan puolelle meni keli.
Jännitteet laskee mielestäni nopeasti jos vähänkin jotain kuormaa.
Auto kyllä lataa ja säätelee latausjännitettä/ampeereja mitä niitä nyt seuraillut.

Toi sun tulos ei ole ihan täydestä akusta koska jännite vain 12,58. Täydessä on se 12,7, heti lataamisen jälkeen näyttää yli 13v jännitettä mutta tasoittuu siitä. Joka tapauksessa ei toi akku kunnossa ole jos olet sen juuri saanut
Käyttökuntoinen ehkä mutta kun joskus myin ja asensin akkuja olis tolla tuloksella mennyt akku takuuvaihtoon. Ensin olisin ladannut akun täyteen ja ottanut vielä yhden tuloksen ennen vaihtamista.

Akku harvoin tyhjenee itsekseen liian nopeasti, siihen yleisin syy on. autossa. Sen syyn löytäminen onkin sitten astetta hankalampaa..
 
Jos uskomista volvon testeriin ja akkuvahtiin niin vuotovirta oli 30ma luokkaa. Ei siis pitäisi vuotaa.

Uusi akku joo.

Edit: Aamulla 12.33v kun ovet avattu. Eberi sammunut, 83% akun varaustila auton mukaan. Ei nyt kovin vahva suoritus akulta..
Edit2: Akku palautettu ja rahat saatu takas
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain kokemusta miten sulfaattikiteiden poistajat toimii, onko aivan humpuukia?
Esim tuollainen n. 30 € saksasta: Batteriepulser 12V Pulser >100A Batterie Aktivator Desulfator- Refresher Blei | eBay
Saisi vanhalle akulle vielä jotain käyttöä, jos toimii.

 
Auris hybridillä on nyt ajettu alkuperäisellä 12 V akulla 59 kk. Kaverin 8-vuotias Auris jätti käynnistymättä kolmen viikon seisonnan jälkeen, joten siitä tuli ajatus mittailla omaa.

Ensin ajoin tunnin ja sitten 24 h seisonta ulkona@-10 C. Lepojännite oli 11,8 V. Tänään ajoin yhteensä 80 minuuttia, jonka jälkeen viiden minuutin kuluttua mitattuna jännite oli 12,1 V. Akku on tavaratilassa verhoilun ja ulkopellin välissä kylmässä paikassa, mutta on sentään AGM, joten pitäisi latautua kylmässäkin. Jännitteet ovat niin matalia, että liikutaan karkeasti jossain 20-50 % varaustilassa. Alle 2-vuotiaana jännitteet olivat 0,3-0,4 V korkeampia, joten ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa ladata tuota pikkuakkua ulkoisella laturilla.

Voinko ladata akun Ctek MXS 5.0:lla kuvan alimmalla vaihtoehdolla, eli "AGM recond"? Akkua ei suositella ladattavan yli 4,2 A virralla, mutta onko 5 A kuitenkin ok, jos on älylaturi? Luulisi sen meinaan autossakin latautuvan suuremmalla virralla.

Entä kannattaako akku ottaa pois autosta latauksen ajaksi, vai voinko irrottaa tavaratilassa akusta miinuskaapelin ja kytkeä laturin moottoritilan sulakerasian plus-liitäntään sekä runkoon? Jos irrotan akun, niin pitääkö vain radioasemat hakea uudelleen vai pitääkö muutakin ottaa huomioon/tarjota väliajaksi 12 V?


@qettyz @calm
Akkukuulumisia liittyen lainaamaani muutaman viikon takaiseen viestiini. Auris hybrid, 60 kk vanha alkuperäinen 12 V/35 Ah AGM. Jännite oli oudon matala, mutta toiminta oli vielä normaalia. En olisi edes huomannut asiaa, ellen olisi mitannut.

Alkutilanne 3 vk sitten:
Tunnin ajon jälkeen 24 h seisottuaan *lepojännite navoista oli 11,8 V. (*tavaratilassa valo muttei matkustamossa)

Tilanne 2 vk sitten, Ctek MXS 5.0, AGM + recond:
12,12 V@24 h
12,10 V@60 h
12,04 V@165 h (auto siis oli pihalla viikon ajamatta)

Tilanne 2 pv sitten, Ctek, AGM + recond:
12,22 V@24 h

Tilanne tänään 20 min. ajon jälkeen valtuutetussa Toyota-huollossa määräaikaishuollon yhteydessä tehdyssä 12 V -akkutestissä:
Kts. liite.

Tein lataukset moottoritilan liitännästä. Keulan ja perän välinen jännite-ero oli 0,27 V, mikä vihjaa kaapelin olevan noin pari neliömilliä. Akku ei lämmennyt/pullistellut vaikka latasin 5 A. Akussa luki suositeltavaksi virraksi 2 A ja maksimissaan 3,5 A.

Jännite parani, mutta on silti oudon alhainen verrattuna mopon ja mönkijän perinteisiin akkuihin. Kaveri asennutti Auris hybridiinsä 160 €:lla Toyotalla uuden akun sen 3 vk pakkasseisonnan jälkeen tyhjenneen 8 v akun tilalle. Uuden jännitteet ovat 12,2 V@24 h, eli samaa heikkoa luokkaa mun kanssa. Mikähän noissa oikein on? Onko se tuo AGM, vai juuri tuo akkumalli syynä käytökseen?

No mutta, merkkihuolto sanoi akun olevan hyvä, joten sillä mennään. Aion jatkossa ladata kerran vuodessa tuon AGM + recond. Lisäksi aion pari kertaa vuodessa mitata jännitteen. Tiedän nyt kokemuksesta auton starttaavan ja toimivan normaalisti, vaikka jännite olisi 11,7 V ja pakkasta 20 astetta, joten 12,2:ssa on pelivaraa. Jännite laski testini mukaan alle 0,1 V per viikko, niin parin viikon seisonta ei vielä tunnu missään.


@elliV @qettyz
 

Liitteet

  • Screenshot_20210312-190920.png
    Screenshot_20210312-190920.png
    2,4 MB · Luettu: 106
Viimeksi muokattu:
Akkukuulumisia liittyen lainaamaani muutaman viikon takaiseen viestiini. Auris hybrid, 60 kk vanha alkuperäinen 12 V/35 Ah AGM. Jännite oli oudon matala, mutta toiminta oli vielä normaalia. En olisi edes huomannut asiaa, ellen olisi mitannut.

Alkutilanne 3 vk sitten:
Tunnin ajon jälkeen 24 h seisottuaan *lepojännite navoista oli 11,8 V. (*tavaratilassa valo muttei matkustamossa)

Tilanne 2 vk sitten, Ctek MXS 5.0, AGM + recond:
12,12 V@24 h
12,10 V@60 h
12,04 V@165 h (auto siis oli pihalla viikon ajamatta)

Tilanne 2 pv sitten, Ctek, AGM + recond:
12,22 V@24 h

Tilanne tänään 20 min. ajon jälkeen valtuutetussa Toyota-huollossa määräaikaishuollon yhteydessä tehdyssä 12 V -akkutestissä:
Kts. liite.

Tein lataukset moottoritilan liitännästä. Keulan ja perän välinen jännite-ero oli 0,27 V, mikä vihjaa kaapelin olevan noin pari neliömilliä. Akku ei lämmennyt/pullistellut vaikka latasin 5 A. Akussa luki suositeltavaksi virraksi 2 A ja maksimissaan 3,5 A.

Jännite parani, mutta on silti oudon alhainen verrattuna mopon ja mönkijän perinteisiin akkuihin. Kaveri asennutti Auris hybridiinsä 160 €:lla Toyotalla uuden akun sen 3 vk pakkasseisonnan jälkeen tyhjenneen 8 v akun tilalle. Uuden jännitteet ovat 12,2 V@24 h, eli samaa heikkoa luokkaa mun kanssa. Mikähän noissa oikein on? Onko se tuo AGM, vai juuri tuo akkumalli syynä käytökseen?

No mutta, merkkihuolto sanoi akun olevan hyvä, joten sillä mennään. Aion jatkossa ladata kerran vuodessa tuon AGM + recond. Lisäksi aion pari kertaa vuodessa mitata jännitteen. Tiedän nyt kokemuksesta auton starttaavan ja toimivan normaalisti, vaikka jännite olisi 11,7 V ja pakkasta 20 astetta, joten 12,2:ssa on pelivaraa. Jännite laski testini mukaan alle 0,1 V per viikko, niin parin viikon seisonta ei vielä tunnu missään.


@elliV @qettyz
Mittaatko jännitteen heti kun olet avannut auton ovet? Siellä paukahtaa paljon virtaa vaativia vehkeitä päälle mitkä pudottaa jännitettä.
 
Mittaatko jännitteen heti kun olet avannut auton ovet? Siellä paukahtaa paljon virtaa vaativia vehkeitä päälle mitkä pudottaa jännitettä.
Jep. Nykäisen peräluukun auki ja mittaan sieltä akun. Vain tavaratilan valo palaa, mutta tapahtuuhan siellä kaikenlaista surinaa, mikä varmaankin pudottaa pienen "moottoripyöräakun" jännitettä normaalia enemmän. Mikähän olisi parempi tapa, odottaa pari minuuttia?

Nyt kun katsoin, niin @qettyz :lläkin on vain karvan yli 12 V siinä oven avaamisen jälkeen.
 
Akkukuulumisia liittyen lainaamaani muutaman viikon takaiseen viestiini. Auris hybrid, 60 kk vanha alkuperäinen 12 V/35 Ah AGM. Jännite oli oudon matala, mutta toiminta oli vielä normaalia. En olisi edes huomannut asiaa, ellen olisi mitannut.

Alkutilanne 3 vk sitten:
Tunnin ajon jälkeen 24 h seisottuaan *lepojännite navoista oli 11,8 V. (*tavaratilassa valo muttei matkustamossa)

Tilanne 2 vk sitten, Ctek MXS 5.0, AGM + recond:
12,12 V@24 h
12,10 V@60 h
12,04 V@165 h (auto siis oli pihalla viikon ajamatta)

Tilanne 2 pv sitten, Ctek, AGM + recond:
12,22 V@24 h

Tilanne tänään 20 min. ajon jälkeen valtuutetussa Toyota-huollossa määräaikaishuollon yhteydessä tehdyssä 12 V -akkutestissä:
Kts. liite.

Tein lataukset moottoritilan liitännästä. Keulan ja perän välinen jännite-ero oli 0,27 V, mikä vihjaa kaapelin olevan noin pari neliömilliä. Akku ei lämmennyt/pullistellut vaikka latasin 5 A. Akussa luki suositeltavaksi virraksi 2 A ja maksimissaan 3,5 A.

Jännite parani, mutta on silti oudon alhainen verrattuna mopon ja mönkijän perinteisiin akkuihin. Kaveri asennutti Auris hybridiinsä 160 €:lla Toyotalla uuden akun sen 3 vk pakkasseisonnan jälkeen tyhjenneen 8 v akun tilalle. Uuden jännitteet ovat 12,2 V@24 h, eli samaa heikkoa luokkaa mun kanssa. Mikähän noissa oikein on? Onko se tuo AGM, vai juuri tuo akkumalli syynä käytökseen?

No mutta, merkkihuolto sanoi akun olevan hyvä, joten sillä mennään. Aion jatkossa ladata kerran vuodessa tuon AGM + recond. Lisäksi aion pari kertaa vuodessa mitata jännitteen. Tiedän nyt kokemuksesta auton starttaavan ja toimivan normaalisti, vaikka jännite olisi 11,7 V ja pakkasta 20 astetta, joten 12,2:ssa on pelivaraa. Jännite laski testini mukaan alle 0,1 V per viikko, niin parin viikon seisonta ei vielä tunnu missään.


@elliV @qettyz
Toyota hybridhän ei starttaa sillä 12v akulla, antaa lähinnä herätteen millä se oikeasti käynnityy. käynnistyy siis ihan ok, niin pitkään ku virtaa akussa niin paljon että systeemit jaksaa käynnistyä. Siitä syystä se apuvirtapistokekin on sellainen minimalli sulakeboksissa koska ei sieltä mitään virtaa oikeasti laiteta läpi.
Hyundain vastaavassa on ohjaamossa nappi millä voi boostata auton käyntiin ilman ulkopuolista apua.
 
Akkukuulumisia liittyen lainaamaani muutaman viikon takaiseen viestiini. Auris hybrid, 60 kk vanha alkuperäinen 12 V/35 Ah AGM. Jännite oli oudon matala, mutta toiminta oli vielä normaalia. En olisi edes huomannut asiaa, ellen olisi mitannut.

Alkutilanne 3 vk sitten:
Tunnin ajon jälkeen 24 h seisottuaan *lepojännite navoista oli 11,8 V. (*tavaratilassa valo muttei matkustamossa)

Tilanne 2 vk sitten, Ctek MXS 5.0, AGM + recond:
12,12 V@24 h
12,10 V@60 h
12,04 V@165 h (auto siis oli pihalla viikon ajamatta)

Tilanne 2 pv sitten, Ctek, AGM + recond:
12,22 V@24 h
Jotain hyvää tuo recondition-toiminto sitten saa aikaan, hyvä homma.

Tieteen ja harrastuksen nimissä mittasin äsken Lexuksen 12V akun. Kohta seitsemänvuotias, ei todennäköisesti koskaan ladattu tai vaihdettu. Nollakelillä 12h seisonnan jälkeen kontti auki mitattuna 12,22V. Akku hieman isompi 45Ah, mutta muuten taitavat olla hyvin vastaavat sähköjärjestelmät.
Vaihtoon menee ensi talveksi varmuuden vuoksi, koska akun hinnalla ei montaa kertaa töihin mennä taksilla...
 
Noista smartchargeista huomaa aika hyvin ottaako akku virtaa, kun kokeilee lämpiääkö laturi ollenkaan.
Jos on vaikka 80Ah akku ja jos kuvittelee että se on vaikka puolillaan niin menee 4A laturilla optimiolosuhteissa 10 tuntia ladata se 50 prosentista täyteen että antaisin ladata vielä pidempään koska autossa kuitenkin on aina jotain mikä vie sähköä akusta vaikka auto on sammuksissa joten laturi ei kuitenkaan kaikkea virtaa pistä akulle ellei kenkää irroita latauksen ajaksi.
 
Nykyinen halppis (Energy+ 4A) älylaturi hajosi ja sen tilalle haluaisin laadukkaamman ja järeämmän laturin / virtalähteen.

Halvin löytämäni riittävän tehokas akkulaturi / virtalähde on Telwin Doctor Charge 50. Hinta 250e.

BTCF foorumilta löytyi yhden käyttäjän kertomus kyseisestä laturista ja automaattilaatikon xhp softauksesta, jonka aikana virrankulutus oli ollut suurimmillaan noin 26A. Telwinin tuotekuvauksessa mainostetaan 40A latausvirtaa. Ohjekirjassa (s. 60) puhutaan virtalähdetoiminnosta auton diagnosoinnin yhteydessä ja kuvista päätelleen 40A olisi ehkä mahdollinen myös virtalähdetoiminnon aikana. Maksimi käyttöaikaa, eikä lämpötiloja mainita ollenkaan.

Onkohan Telwiniin luottaminen, ettei kyseinen kampe ylikuumene, taikka hajoa jossain puolituntisessa ohjelmankirjoittamisessa? Lisäksi heräsi kysymys, minkä takia virtalähdetoiminnossa ylipäätään tarvitsee valita jokin virta-asetus? Eikö laite voisi aina olla maksimissa, eli 40A tilassa toimiessaan varavirtalähteenä?
 

Liitteet

Mulla on tollanen Telwin ja hyvin se on ainakin pelittänyt pidemmissäkin sessioissa. Kyllä sieltä sen 40A saa jatkuvaa virtaa joka riittää vaativammankin auton ylläpitoon, ainakin kun sammuttelee valot ja sisätilapuhalluksen.

Se virtavalinta on sen takia, että aparaatti on jotenkin hassusti (halvasti?) rakennettu. Jos virtavalinnaksi laittaa sen maksimin 40A ja kytkee kiinni autoon josta on vielä virrat pois päältä, niin se alkaa pumppaamaan edestakaisin päälle-pois-päälle-pois. Se ei siis jostain syystä pysty pitämään jännitettä säädetyssä (esim 13.6) jos virrankulutus on aivan olematon ja on valittu tuo 40A virta-asetus. Kun autoon laittaa virrat päälle ja kulutus kasvaa, niin laite kyllä pysyy päällä ja jännite stabiloituu siihen minkä on asettanut.

Mutta jos on tarvetta vaikka 10A kulutuksella pitää laitetta virtalähdetoiminnolla, niin on pakko valita pienempi virta-arvo jotta homma toimii.

En usko että kuumenemisen kanssa tulee ongelmia pidemmälläkään ajalla, vehje on varsin avonainen (ei todellakaan ulos sateeseen!) ja siinä on aika voimakas jäähdytyspuhallin.
 
Mulla on tollanen Telwin ja hyvin se on ainakin pelittänyt pidemmissäkin sessioissa. Kyllä sieltä sen 40A saa jatkuvaa virtaa joka riittää vaativammankin auton ylläpitoon, ainakin kun sammuttelee valot ja sisätilapuhalluksen.

Se virtavalinta on sen takia, että aparaatti on jotenkin hassusti (halvasti?) rakennettu. Jos virtavalinnaksi laittaa sen maksimin 40A ja kytkee kiinni autoon josta on vielä virrat pois päältä, niin se alkaa pumppaamaan edestakaisin päälle-pois-päälle-pois. Se ei siis jostain syystä pysty pitämään jännitettä säädetyssä (esim 13.6) jos virrankulutus on aivan olematon ja on valittu tuo 40A virta-asetus. Kun autoon laittaa virrat päälle ja kulutus kasvaa, niin laite kyllä pysyy päällä ja jännite stabiloituu siihen minkä on asettanut.

Mutta jos on tarvetta vaikka 10A kulutuksella pitää laitetta virtalähdetoiminnolla, niin on pakko valita pienempi virta-arvo jotta homma toimii.

En usko että kuumenemisen kanssa tulee ongelmia pidemmälläkään ajalla, vehje on varsin avonainen (ei todellakaan ulos sateeseen!) ja siinä on aika voimakas jäähdytyspuhallin.
Kuulostaa kyllä todella turvalliselta laitteelta :rolleyes:
 
No tuo "kierrä 3kertaa auton ympäri vastapäivään ja laula samalla ukkonoaa"-tyyliset kommervenkit, että homma toimii.
Missä siellä tuollaisia oli?

Ainoa asia joka täytyy tehdä, on asettaa parilla napin painalluksella laitteen parametrit oikealle hehtaarille sen suhteen paljonko auto ottaa virtaa. Jos siis haluaa käyttää sitä virtalähdemoodissa, akkujen latailussa ei tuollaista tarvitse tehdä.

Jos tuo tuntuu ylivoimaisen monimutkaiselta ja turvattomalta, niin ei kyllä muutenkaan kannata tehdä mitään sellaisia toimia joihin tätä ylläpitomoodia yleensä tarvitaan, kuten auton ohjainyksiköiden firmwarepäivityksiä. :)
 
Ennen akuissa oli korkit ja olen itsekin monta akkua pelastanut lisäämällä akkuvettä. Tietääkseni akun fysiikka tai kemia ei ole mihinkään muuttunut, mutta korkit on piilotettu. Ostin veneeseen pari uutta vapaa-ajan akkua ja niissä korkit löytyivät koko kannen peittävän tarran alta. Ovat sen näköiset, että aukeavat talttapäämeisselillä kampeamalla. Onko olemassa jotain syytä, miksi en kampeaisi korkkeja syksyllä auki ja tarkistaisi hapon tasoa? Onko akuissa muuttunut jokin siten, että neste ei enää vähene?
 
Ennen akuissa oli korkit ja olen itsekin monta akkua pelastanut lisäämällä akkuvettä. Tietääkseni akun fysiikka tai kemia ei ole mihinkään muuttunut, mutta korkit on piilotettu. Ostin veneeseen pari uutta vapaa-ajan akkua ja niissä korkit löytyivät koko kannen peittävän tarran alta. Ovat sen näköiset, että aukeavat talttapäämeisselillä kampeamalla. Onko olemassa jotain syytä, miksi en kampeaisi korkkeja syksyllä auki ja tarkistaisi hapon tasoa? Onko akuissa muuttunut jokin siten, että neste ei enää vähene?
Käsittääkseni latauksenhallinta ja jännitteensäätimet sen verran parantuneet, ettei akkuja enää keitellä samaan tahtiin kuin muinoin. Ei tarkistamisesta haittaa ole. Olisiko akutkin joskus suunniteltu niin, että haihtuva tavara pyritään tiivistämään takaisin nesteeksi ja palauttamaan akkuun?
 
Voiko romuksi meneviä akkuja varastoida kylmässä varastossa? Menevät siis kierrätykseen, kun niitä useampi läjässä. Olen kuullut puhuttavan tyhjän akun jäätymisestä, eli voiko se johtaa kuoren halkeamiseen ja hapon vuotamiseen?
 
Voiko romuksi meneviä akkuja varastoida kylmässä varastossa? Menevät siis kierrätykseen, kun niitä useampi läjässä. Olen kuullut puhuttavan tyhjän akun jäätymisestä, eli voiko se johtaa kuoren halkeamiseen ja hapon vuotamiseen?

Kyllä voi akku haljeta ja happo vuotaa, jos se jäätyy. Yleensä vain pullistuvat jäätyessään, mutta kyllähän se vuoto on riski.
 
Pari vuotta sitten talvella oli mazda 626 akku latauksessa vanhalla perinnöksi saadulla peltilaatikkolaturilla. Seuraavana iltana kun menin ottamaan laturia irti niin akun yläosa oli poksahtanut pitkin tallia. Siirryin käyttämään nykyajan älylatureita.
 
Pari vuotta sitten talvella oli mazda 626 akku latauksessa vanhalla perinnöksi saadulla peltilaatikkolaturilla. Seuraavana iltana kun menin ottamaan laturia irti niin akun yläosa oli poksahtanut pitkin tallia. Siirryin käyttämään nykyajan älylatureita.

Ei noita vanhoja latureita voi jättää noin pitkäksi aikaa vahtimatta, kun ne pilaa akun jos niitä ei sammuta ajoissa. Noinkin voi sitten joskus pahimmillaan käydä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 333
Viestejä
4 535 378
Jäsenet
74 790
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom