Auton akuista ja lataamisesta

Ei noita vanhoja latureita voi jättää noin pitkäksi aikaa vahtimatta, kun ne pilaa akun jos niitä ei sammuta ajoissa. Noinkin voi sitten joskus pahimmillaan käydä.
Noi vanhat laturit on ihan hyviä virtaläheitä elektrolyysiin, tai kuolleen akun herättelyyn, mutta lataamiseen en niitä enää itse käyttäis..
 
Noi vanhat laturit on ihan hyviä virtaläheitä elektrolyysiin, tai kuolleen akun herättelyyn, mutta lataamiseen en niitä enää itse käyttäis..

Kyllähän noille vielä paljon käyttöä on. Akkujen lataamiseen vain valvottuna, että sammuttaa ajoissa. Tosin älylaturit on niin halpoja, että itsekin niihin siirryin jo varmaan 10v sitten.
 
1.6 TDI Passat lataa oletuksena vain moottorijarrutuksissa ja silloin jännite nousee 14.9 volttiin. Tyhjäkäynnillä ja normaalisti ajaessa latausjännite on 13.2V. Toki runsaasti sähkölaitteita päälle laittaessa jännite nousee myös tyhjäkäynnilläkin.

Koodasin latauksen niin, että nyt auto lataa jatkuvasti tasan 14.2V. Moottorijarrutuksilla ei ole enää vaikutusta. Kuinka paha homma tuo on talven kannalta AGM-akulle, joka ilmeisesti tarvitsee reilummin jännitettä latautuakseen täyteen? Tuo auto on myös varustettu kilowatin sähköisellä lämmitysvastuksella, jonka toimintaa en nyt päässyt helteiden takia testaamaan. Laturi on sentään 180A, joka ei varmaan heti kyykkää.

Tuon matalan ja älykkään latauksen ongelma tuli siinä kohdassa vastaan, kun mittasin kolmen halogen-lisävalon polttimoille tulevan vain 13.0V. Tuo ei ole optimaalinen määrä ja on jopa alle polttimon virallisten speksien. Esimerkiksi persegrillien päälle laittaminen kirkasti lisävaloja niin, että ihan silmillä huomasi. Nyt lisävalot saavat tasan 14.0V, joka on valotehon kannalta jo selvästi parempi. Toki +1xx% -polttimot saa varmaan keston puolesta unohtaa nyt.
 
Näinhän se. Mulla on ollut jo monta VAG-konsernin autoa joihin oon tehny saman muutoksen. Talvella olen enimmillään nähnyt muistaakseni 15,2 voltin latausjännitettä kovilla pakkasilla ja sekin on webaston thermoconnectin ilmoittama, eli akun navoilla on vielä ihan aavistuksen enemmän.
 
Täytyy kehua, että järjestelmä vaikuttaa fiksulta. Turha helteillä on kuivata jatkuvasti akkua isolla jännitteellä. Koska kyseessä on VW, en kuitenkaan jaksa uskoa, että järjestelmä olisi oikeasti hyvä. On varmaan aivan susi, mutta ei kiinnitä huomiota konsernin tuotteessa, koska konepellin alla on kaikki muukin samaa sarjaa. Todennäköisesti vikaantuu helposti, tuhoaa laturin ja akun, tai on ainakin vaikeasti ylläpidettävä.
 
1.6 TDI Passat lataa oletuksena vain moottorijarrutuksissa ja silloin jännite nousee 14.9 volttiin. Tyhjäkäynnillä ja normaalisti ajaessa latausjännite on 13.2V. Toki runsaasti sähkölaitteita päälle laittaessa jännite nousee myös tyhjäkäynnilläkin.

Koodasin latauksen niin, että nyt auto lataa jatkuvasti tasan 14.2V. Moottorijarrutuksilla ei ole enää vaikutusta. Kuinka paha homma tuo on talven kannalta AGM-akulle, joka ilmeisesti tarvitsee reilummin jännitettä latautuakseen täyteen? Tuo auto on myös varustettu kilowatin sähköisellä lämmitysvastuksella, jonka toimintaa en nyt päässyt helteiden takia testaamaan. Laturi on sentään 180A, joka ei varmaan heti kyykkää.

Tuon matalan ja älykkään latauksen ongelma tuli siinä kohdassa vastaan, kun mittasin kolmen halogen-lisävalon polttimoille tulevan vain 13.0V. Tuo ei ole optimaalinen määrä ja on jopa alle polttimon virallisten speksien. Esimerkiksi persegrillien päälle laittaminen kirkasti lisävaloja niin, että ihan silmillä huomasi. Nyt lisävalot saavat tasan 14.0V, joka on valotehon kannalta jo selvästi parempi. Toki +1xx% -polttimot saa varmaan keston puolesta unohtaa nyt.

Sellainen pieni kysymys että onko sulla oikeasti tuon ikäluokan autossa halogeenilisävalot? Hommaa ne ledit, mielummin ledbar niin näkeekin talvella.
 
Ei polttimo itsessään kerro, onko lisävalo hyvä tai huono. Luminatorit hakkaavat edelleen monia ledejä esimerkkinä.
 
Sellainen pieni kysymys että onko sulla oikeasti tuon ikäluokan autossa halogeenilisävalot? Hommaa ne ledit, mielummin ledbar niin näkeekin talvella.
3 x Hella Comet FF200 Ref. 37.5. Vanhat testivoittajat ja kyllä noilla pirun hyvin näkee etenkin, kun talvella lyö 100 watin polttimoa sisään. 800 metrin kantaman mittasin järven rannalla joskus ja uskallan väittää, että voittaa aika monet led-paneelitkin hyvän optiikan ansiosta. Lisäksi auton omatkin valot on halogenit, niin tykkään, kun kaikki valo on samaa sävyä.
 
Kyllähän noille vielä paljon käyttöä on. Akkujen lataamiseen vain valvottuna, että sammuttaa ajoissa. Tosin älylaturit on niin halpoja, että itsekin niihin siirryin jo varmaan 10v sitten.

Siinähän sitä on vasta ihmettelemistä, kun älylatureihin tottunut pertti perusinsinööri lyö mökkireissulla isoisältä perityn Akku-Matin grillaamaan leasing-hybridin kellokoneistoa yön ajaksi :beye:
 
Exiden mielestä tämä on ihan normaali AGM akun hajoaminen. No hyvä ettei koko auto palanut :)


Optimoista kyykkää silloin tällöin kenno(=akku romu) ja akku suhisee ja pihisee silloin vastaavan näköisellä töhinällä. Yleisempää tämä tuntuu olevan, jos akku on käynyt tyhjänä jossain välissä elinkaartaan.
 
Mikä olisi seisonnassa olevan auton lyijyakun optimaalinen latausprofiili seisonnan aikana? Auto seisoo omassa pihassa -vanhassa konesuojassa- mahdollisesti koko talven. Haluan pitää sen kuitenkin virrat kytkettynä ajovalmiudessa, jos nykyistä talviautoa joutuu syystä tai toisesta remontoimaan.

Helpoin vaihtoehto olisi kytkeä älylaturi kellokytkimellä. Sillä voisi ladata ajastetusti esim 15 min päivittäin. Akku olisi lähes koko ajan noin 100% varaustasossa.

Toinen vaihtoehto olisi latailla autoa tarpeen vaatiessa, ehkä noin kuukauden välein, jännitteen laskettua noin 12,5V tuntumaan. Tähän vaihtoehtoon liittyy enemmän muistamista, mutta hoituisi sekin muiden askareiden ohessa. Tällöin akun varaustaso vaihtelisi ~80% -> 100% sykleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Normaali älylaturi (esim ctek) joka on jatkuvasti kytketty kiinni lopettaa lataamisen kun akku on täynnä ja ymmärtää aloittaa uudelleen latauksen kun virta laskee tarpeeksi alas. En nyt muista paljonko jännitteen pitää laskea jotta laturi huomaa aloittaa uudelleen latauksen.
 
Normaali älylaturi (esim ctek) joka on jatkuvasti kytketty kiinni lopettaa lataamisen kun akku on täynnä ja ymmärtää aloittaa uudelleen latauksen kun virta laskee tarpeeksi alas. En nyt muista paljonko jännitteen pitää laskea jotta laturi huomaa aloittaa uudelleen latauksen.

Käsittääkseni älylaturi lataa vaiheittain akkua alottaen korkeammilla jännitteillä. Ensin n.15 volttia herättäen ja kunnostaen akkua. Sen jälkeen varsinainen lataus n.14v Ja lopuksi jää ylläpitojännite loppuajaksi n.13v.
13v. Ei vielä keitä akkuja kuiviksi, mutta on enemmän kuin akun oma lepojännite.
Lyijyakut tykkää olla täysiä.

Jonkun verran olen kuullut rikkoutuneista ctek:stä, jotka eivät ole menneet viimeiseen vaiheeseen latauksessa eli ylläpitoon. Ja näin keittäneet akut tyhjiin. Eli riski vioittuvasta laturista on aina. Ja en jättäisi sähkölaitteita valvomatta noin muutenkaan pitkiksi ajoiksi, vaikka kuinka "älykkäitä" olisivatkin.

Joten itse valitsisin kerran kuussa latauksen jos akku on irti kuluttavista laitteista. Lyijyakun sisäinen purkaantuminen myöskin hidastuu kylmässä. Jos varausta on yli puolet akusta jäljellä, ei tarvitse pelätä akun jäätymistäkään.
 
Eikös niitä sanota myös ylläpitolatureiksi ja tehokkaammassakin älylaturissa on ylläpitotoiminto latauksen lopuksi. Sen tarkoitus on nimenomaan ylläpitää akun varausta pitkiä aikoja eli laturi vaan kiinni koko talveksi, jos haluaa helpoimmalla päästä.
 
Käsittääkseni älylaturi lataa vaiheittain akkua alottaen korkeammilla jännitteillä. Ensin n.15 volttia herättäen ja kunnostaen akkua. Sen jälkeen varsinainen lataus n.14v Ja lopuksi jää ylläpitojännite loppuajaksi n.13v.
13v. Ei vielä keitä akkuja kuiviksi, mutta on enemmän kuin akun oma lepojännite.
Lyijyakut tykkää olla täysiä.

Jonkun verran olen kuullut rikkoutuneista ctek:stä, jotka eivät ole menneet viimeiseen vaiheeseen latauksessa eli ylläpitoon. Ja näin keittäneet akut tyhjiin. Eli riski vioittuvasta laturista on aina. Ja en jättäisi sähkölaitteita valvomatta noin muutenkaan pitkiksi ajoiksi, vaikka kuinka "älykkäitä" olisivatkin.

Joten itse valitsisin kerran kuussa latauksen jos akku on irti kuluttavista laitteista. Lyijyakun sisäinen purkaantuminen myöskin hidastuu kylmässä. Jos varausta on yli puolet akusta jäljellä, ei tarvitse pelätä akun jäätymistäkään.
Se on käyttöohjeiden vastaista käyttöä, jos jättää latauksen oman onnensa nojaan ilman, että käy sitä ennen (viimeistään 50 h kohdalla) varmistamassa ylläpitovaiheen alkaneen normaalisti.

CTEK MXS 5.0:n käyttöohjeessa lukee:

"
Tarkista aina, että lataaja on vaihtanut VAIHEESEEN 7, ennen kuin jätät lataajan ilman valvontaa ja kytketyksi pitkiksi ajoiksi. Jos lataaja ei ole vaihtanut VAIHEESEEN 7, 50 tunnin kuluessa, se on merkki viasta. Irrota lataaja akusta.
"

Tuo vaihe 7 on ylläpito 100 %:ssa. Vaihe kestää enintään 10 vrk ja jännite on sen ajan vakio 13,6 V.

Sen jälkeen alkaa vaihe 8, jonka kestoa ei ole rajattu mitenkään. Jotkut pitävät museoautoissa kiinni koko talven. Kyseisen vaiheen aikana varauksen annetaan laskea itsestään 95 %:iin, jonka jälkeen akku ladataan taas 100 %:iin. Jännite vaihtelee syklin aikana välillä 12,7-14,4 V.

@Kidov
 

Liitteet

  • MXS_5.0-manual-low-FI-FI (3)_3.jpg
    MXS_5.0-manual-low-FI-FI (3)_3.jpg
    791,9 KB · Luettu: 103
Minulla on joku 5-10v vanha lahjaksi saatu CTEK MXS 3.6 ylläpitolaturi jossa on ollut mode -napin kanssa kasvavaa ongelmaa viime vuosien ajan. Nappi ei aina tahdo toimia ennen kun sitä painaa useamman kerran ja ehkä vähän voimakkaammin. Pikaisella haulla muillakin on ollut samaa ongelmaa ja jotkut ovat näemmä availleet noita ja rasvanneet tai vaihtaneet kytkimiä. Omasta laitteesta lähti jossain vaiheessa irti tuo mode -napin päällä oleva joustava suojamuovi, joten laitteen IP -suojaus ei taida olla enää ihan ennallaan. Riittäisiköhän siihen jos laittaisi jotain hieman joustavaa ja säänkestävää teippiä päälle? Jos sen itse napin/kytkimen saisi vielä kuntoon. Laturi on käytössä ulkona olevassa autossa kerran viikossa 2h ajan ympäri vuoden.

20231103_193232.jpg
 
Toi mode näppäin on noissa ihan yleinen ongelma, 5v takuu noissa on mutta tosite ostosta pitää tietty löytyä.
 
Mikä olisi seisonnassa olevan auton lyijyakun optimaalinen latausprofiili seisonnan aikana? Auto seisoo omassa pihassa -vanhassa konesuojassa- mahdollisesti koko talven. Haluan pitää sen kuitenkin virrat kytkettynä ajovalmiudessa, jos nykyistä talviautoa joutuu syystä tai toisesta remontoimaan.

Helpoin vaihtoehto olisi kytkeä älylaturi kellokytkimellä. Sillä voisi ladata ajastetusti esim 15 min päivittäin. Akku olisi lähes koko ajan noin 100% varaustasossa.

Toinen vaihtoehto olisi latailla autoa tarpeen vaatiessa, ehkä noin kuukauden välein, jännitteen laskettua noin 12,5V tuntumaan. Tähän vaihtoehtoon liittyy enemmän muistamista, mutta hoituisi sekin muiden askareiden ohessa. Tällöin akun varaustaso vaihtelisi ~80% -> 100% sykleissä.
Akkukaapelit irti akusta ettei purkaannu, käytännössä kaikki autot purkaa omia aikojaan akkua, se on sitten autosta kiinni purkavatko vähän vai paljon. Muutaman kerran talvessa käyt lataamassa, tai vielä parempi on laittaa se auto oikeasti käymään ja latautumaan siinä samalla .
 
Minulla on joku 5-10v vanha lahjaksi saatu CTEK MXS 3.6 ylläpitolaturi jossa on ollut mode -napin kanssa kasvavaa ongelmaa viime vuosien ajan. Nappi ei aina tahdo toimia ennen kun sitä painaa useamman kerran ja ehkä vähän voimakkaammin. Pikaisella haulla muillakin on ollut samaa ongelmaa ja jotkut ovat näemmä availleet noita ja rasvanneet tai vaihtaneet kytkimiä. Omasta laitteesta lähti jossain vaiheessa irti tuo mode -napin päällä oleva joustava suojamuovi, joten laitteen IP -suojaus ei taida olla enää ihan ennallaan. Riittäisiköhän siihen jos laittaisi jotain hieman joustavaa ja säänkestävää teippiä päälle? Jos sen itse napin/kytkimen saisi vielä kuntoon. Laturi on käytössä ulkona olevassa autossa kerran viikossa 2h ajan ympäri vuoden.

20231103_193232.jpg

Itse tinasin uuden kytkimen moiseen laturiin. Jos kolvi pysyy kädessä niin eurolla saa vielä täyden pelin.
 
Toi mode näppäin on noissa ihan yleinen ongelma, 5v takuu noissa on mutta tosite ostosta pitää tietty löytyä.
Kyllä siitä ostosta on jo yli 5v aikaa, joten ei mene enää takuuseen.
Itse tinasin uuden kytkimen moiseen laturiin. Jos kolvi pysyy kädessä niin eurolla saa vielä täyden pelin.
Kolvia ei ole tullut hommattua ja edelliset kolvauskokemukset taitaa olla yläasteelta. Mutta mites tuo takakansi olisi tarkoitus avata kun siellä on yhdessä ruuvipaikassa kuvan mukainen punainen muovitulppa/tappi. Koitin sitä kammeta hieman irti mutta ei tunnu lähtevän ja sieltä ottaa kiinni kun koittaa kantta avata.

20231103_203750.jpg
 
Kyllä siitä ostosta on jo yli 5v aikaa, joten ei mene enää takuuseen.

Kolvia ei ole tullut hommattua ja edelliset kolvauskokemukset taitaa olla yläasteelta. Mutta mites tuo takakansi olisi tarkoitus avata kun siellä on yhdessä ruuvipaikassa kuvan mukainen punainen muovitulppa/tappi. Koitin sitä kammeta hieman irti mutta ei tunnu lähtevän ja sieltä ottaa kiinni kun koittaa kantta avata.

20231103_203750.jpg
En ole juuri tuollaista avannut, mutta kyllä tuollainen tulppa normaalisti noista pitää pois kaivaa, että ruuvi paljastuu alta. Kierrä vaikka ruuvi tai korkkiruuvi siihen ja nyppää pois.
 
Se on sinetti, takuun epäämiseen. Lähtee kyllä kaivelemalla.
 
Okei, hyvä tietää. Jätin laitteen avaamisen toistaiseksi kun luin joltain foorumilta, että nappi saattaa toimia paremmin jos painaa sen toista reunaa. Omalla laturilla tämä toimii hyvin ainakin toistaiseksi. Laitoin pari suikaletta sähköteippiä limittäin napin päälle josko se estäisi kosteutta pääsemästä sisään. Seurataan tilannetta.
 
Akkukaapelit irti akusta ettei purkaannu, käytännössä kaikki autot purkaa omia aikojaan akkua, se on sitten autosta kiinni purkavatko vähän vai paljon. Muutaman kerran talvessa käyt lataamassa, tai vielä parempi on laittaa se auto oikeasti käymään ja latautumaan siinä samalla .
Joo ja itse haluaisin tällaisessa käyttötapauksessa vieläpä akunkenkien irrottelun sijaan päävirtakytkimen. Riippuu tietysti autosta miten hankalaksi menee, nykyään vaatii helposti isompaa asentelua kun eivät akunkengätkään ole ihan vakiotavaraa. Jossain iäkkäämmässä klassikossa on yleensä aika yksinkertaista vaihtaa miinuskenkä pääkytkimen sisältävään malliin.

Kovin pitkälliseen rakenteluun en lähtisi, koska siinä vaiheessahan menee melkein samalla vaivalla kiinteästi asennettava Defan ylläpitolaturi paikalleen. Uudemman auton tapauksessa myös jälkimmäinen muutos vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon päinvastaisella tavalla kuin DIY päävirtakytkin. :D
 
Citroen-mallinen ilman työkaluja irrotettava akkukenkä on kans kätevä. Eli siinä on salpa mitä nostamalla irtoaa akusta. Tommosen laittaa jompaankumpaan napaan, eikä se auton arvoa laske, koska näyttää melko normaalilta akkukengältä kuitenkin.
 
Mahdollisesti tyhmiä kysymyksiä mutta menköön:

Eli vm 2017 ford focus 1.5tdci ei lähtenyt tänä aamuna käyntiin. Autolla ajettu viimeksi aattona 31.12, siten että sai lämpöjä vähän koneeseen n. 40km. Voiko olla että 3 päivän ajamattomuus näin kovilla pakkasilla voi vetää akun syväjäähän? Autoon uusittu akku joulukuussa 2022 Nordmax, EFB, 12V 75Ah. Eli vain vuoden vanha vehje, webastoa käytän aika harvoin päällä. Nyt en uskalla edes koittaa jos tyhjenee vielä entisestäänkin. Tänään kun auton sai käymään (kiitos paikallisen autokorjaamon että kerkesivät poikkeamaan sen tekemään) niin ajelin akkupojille (40km matka) josta kyseinen akku ostettiin ja siellä asennettiin, että katsoisi onko se kunnossa. Kiireisen asentajan nopean mittauksen vastaus oli että jännite hieman alhainen ja suositteli lataamista yön yli ja että pakkasten hellittäessä ongelma varmaankin häviää. Tämä ei harmillisesti ole mahdollista omalla kohdalla kun taloyhtiön tolppapaikka jossa 2h munakellot. Kävin ostamassa CTEK MXS 5.0 Polar akkulaturin, jota on kehuttu hyväksi kylmille keleille. Kaiken tämän päivän rumban seurauksena autolla tuli ajeltua n. 160km ja oli myös muutaman tunnin parkkihallissa sulamassa. Oliko tästä mahdollisesti hyötyä että olisi saanut hivenen lisää virtaa akkuunsa?

Kysymys kuuluukin:

Huomenna minulla on mahdollisuus pitää ctek laturia päällä aamusta iltaan kun vaan muistan käydä tuota kelloa siirtämässä 2h välein. Huoliiko kylmä akku virtaa sisäänsä kun se on varmaan aamulla taas aivan jäässä?

Sanotaan vaikka että huomenna sitä olisi mahdollisuus ladata 12h päivän aikana, ja vloppuna toki lisää. Olisi mukava päästä maanantaina töihin aamusta… omalla autolla.
 
Eli akku on päässyt tyhjäksi ja jäätynyt? Akku kyllä tyhjenee nopeaa, jos esim. sisävalo, puhelinlaturi tai muu pienikin ylimääräinen laite jää syömään virtaa.
Jäätynyt akku olisi pitänyt ottaa sisälle sulamaan, eikä lähteä ajamaan. Ajossa ja hallissa akku pääsi varmaan sulamaan mutta helposti vahingoittui samalla. Tärinä ja sulaminen voi rikkoa ohuita lyijylevyjä ja eristeitä kennoissa.

Minä ottaisin sen akun sisälle ja lämmittyään lataus. Akun irrotus näyttää kyllä siltä, että jos sen tekee -30 asteessa, niin joku kylmistä muoveista hajoaa:

Huom. Akun irrotuksen jälkeen auto pitää resetoida, näkyy ym. videolla.
 
Voiko olla että 3 päivän ajamattomuus näin kovilla pakkasilla voi vetää akun syväjäähän?
Ei, paitsi jos se akku on jo sökö ennestään tai joku kuluttaja jäänyt päälle.

Eli vain vuoden vanha vehje, webastoa käytän aika harvoin päällä.
Eli ei enää kovin uusi. Kyllä vuodessa on hyvin mahdollista saada pätkäajolla ja webastolla akku huonoon kuntoon. Optimioloissahan vuosi ei ole aika eikä mikään akulle.

Tämä ei harmillisesti ole mahdollista omalla kohdalla kun taloyhtiön tolppapaikka jossa 2h munakellot.
Ota akku sisälle lämpimään lataukseen, en tiedä tuosta autosta, mutta ei se useinkaan ole kummoinen homma ottaa akun navat irti ja akunkiinnike irti, etenkin jos ei paljon vaihtoehtojakaan ole. (edit: jaa Ford, yllätys, saakin näköjään purkaa vähän enemmän, no lähtee se sieltä silti parkkiksellakin jos tarvii)

Huomenna minulla on mahdollisuus pitää ctek laturia päällä aamusta iltaan kun vaan muistan käydä tuota kelloa siirtämässä 2h välein. Huoliiko kylmä akku virtaa sisäänsä kun se on varmaan aamulla taas aivan jäässä?
Huolii, mutta ei likimainkaan yhtä hyvin kuin lämmin akku. Jos akku on ihan oikeasti jäässä, niin se on kyllä sama asia sitten kuin sökö akku. Varmaan latauksella voi vähän elpyä, mutta ei siitä enää hyvä tule.

Kiireisen asentajan nopean mittauksen vastaus oli että jännite hieman alhainen ja suositteli lataamista yön yli..
Mitähän se mittasi jännitteeksi? Se kyllä kertoo aika paljon.
 
Eli akku on päässyt tyhjäksi ja jäätynyt? Akku kyllä tyhjenee nopeaa, jos esim. sisävalo, puhelinlaturi tai muu pienikin ylimääräinen laite jää syömään virtaa.
Jäätynyt akku olisi pitänyt ottaa sisälle sulamaan, eikä lähteä ajamaan. Ajossa ja hallissa akku pääsi varmaan sulamaan mutta helposti vahingoittui samalla. Tärinä ja sulaminen voi rikkoa ohuita lyijylevyjä ja eristeitä kennoissa.

Minä ottaisin sen akun sisälle ja lämmittyään lataus. Akun irrotus näyttää kyllä siltä, että jos sen tekee -30 asteessa, niin joku kylmistä muoveista hajoaa:

Huom. Akun irrotuksen jälkeen auto pitää resetoida, näkyy ym. videolla.


Kiitos vastauksesta Pate. En tiedä, mutta ilmeisesti sitten näin käynyt, mitään tuollaista syöppöä en keksi muutakuin usbipaikassa kiinni olevan puhelimen latauspiuhan, joka on ollut siinä kiinni vuosia ja harvemmin käytetty edes.

Ok, en tiennyt tuollaista, perhana. Katselin parit videot aiheesta, ja yleissanoma oli ”unusually difficult” eli voi perse sentään. Jotain ilmanputsaria irroitella yms. Mutta voin huomenna päivänvalossa yrittää tuota irroittamista ja sisälle tuomista, jos omistan sopivia työkaluja, ei onneksi näyttänyt mitään kovin ihmeellisiä olevan. Mutta just toi sähköjohtojen yms. irtiottaminen kovalla pakkasella että miten niiden sitten käy ja kun en mikään seppä ole etten vaan pasko mitään. Ja sitten tuo akun ohjelmointi, omassa mallissani ainakin napit erilaisia niin sekin arveluttaa että miten tuo onnistuu. Vuosihuolto on autossa viikon päästä josko he voivat sen sitten tehdä samalla jos en itse onnistu? Ja jos saan auton ikinä sinne asti liikkumaan.

Mutta en tiedä sitten mitä muita vaihtoehtoja on, jos mielestäsi tuosta lämpötolpasta virtaa ottamalla ei ole mitään hyötyä yrittää tuolla CTEK:llä ladata?
 
Kiitos vastauksesta asentaja!
Ei, paitsi jos se akku on jo sökö ennestään tai joku kuluttaja jäänyt päälle
En itsekään käsitä miten on mennyt sit huonoksi näin nopeaan. Ainoan kuluttajan jos sellaiseksi lasketaan niin tuo toiselle vastaamani irrallinen usbipiuha joka on ollut ikänsä kiinni portissa, vuosikausia.
Eli ei enää kovin uusi. Kyllä vuodessa on hyvin mahdollista saada pätkäajolla ja webastolla akku huonoon kuntoon. Optimioloissahan vuosi ei ole aika eikä mikään akulle.
Ai, olen sit väärässä uskossa ollut, ei vaan mene kaaliin että vuodessa menisi uusi akku huonoksi. Pätkäajoa ei tule juurikaan, työmatkaa tulee 80km päivä, vuodessa n. 20tkm yhteensä. Webastoa käyttänyt 2 kertaa tänä talvena.
Ota akku sisälle lämpimään lataukseen, en tiedä tuosta autosta, mutta ei se useinkaan ole kummoinen homma ottaa akun navat irti ja akunkiinnike irti, etenkin jos ei paljon vaihtoehtojakaan ole. (edit: jaa Ford, yllätys, saakin näköjään purkaa vähän enemmän, no lähtee se sieltä silti parkkiksellakin jos tarvii)
Kai se tätä on huomenna valoisammalla yritettävä, katselin videota aiheesta ja tekijä kirosi sitä unusually difficultiksi, ilmanputsarin irroitusta jne. Vähän vaan arveluttaa nuo kaikki liittimien irroituksen yms, etten vaan riko mitään tai tunaroi. Varsinkin jos kovalla pakkasella vielä muovit/liittimet ovat herkempiä särkymään? Työkalut eivät näyttäneet mitään erikoisilta, minulla on pieni räikkäsarja ja ruuvareita josko niillä selviäisi. Eli teen kuten tässä videolla neuvotaan

ja suojaan ilmaputkenkanava jollain ja akunkengät yms. sähköliittimet myös suojaan? Sitten että jos sen akun saan siitä irti otettua paikat ehjänä niin se on ihan ok olla vaan yhden päivän ilman sitä parkkiksella?
Huolii, mutta ei likimainkaan yhtä hyvin kuin lämmin akku. Jos akku on ihan oikeasti jäässä, niin se on kyllä sama asia sitten kuin sökö akku. Varmaan latauksella voi vähän elpyä, mutta ei siitä enää hyvä tule.
Ok, onpa harmi, mutta loogisesti ajatellen varmasti niin ettei ota virtaa vastaan kylmänä juurikaan. Nyt kun ei pystyisi sitä reilua 200e uuteen akkuun taas laittaa vuoden jälkeen, siinä mielessä varmasti järkevin ensiapu olisi tuo irroituksen yritys ja sisätiloissa lataamisen yritys. Vähän vaan hirvittää että jos siinä paskon sit jotain ja mikähän sen asian lasku sitten on :(
Mitähän se mittasi jännitteeksi? Se kyllä kertoo aika paljon.
Eipä kertonut sen tarkemmin, hyvä kun kerkesi edes sitä katsomaan kun väkeä oli jonoksi asti ja yks tyyppi vaan tekemässä. Sanatarkka kommentti oli että ”jännite vähän alhainen ja kannattaa pitää yö latauksessa jos mahdollista. Pakkasten hellittäessä voi vaivakin kadota. Kannattaa ajaa nyt tänään laatikko sportmodella niin voi ladata vähän enemmän”
 
Onko sulla siinä lohkolämmitin ja jos on; defa vai calix?
 
En itsekään käsitä miten on mennyt sit huonoksi näin nopeaan. Ainoan kuluttajan jos sellaiseksi lasketaan niin tuo toiselle vastaamani irrallinen usbipiuha joka on ollut ikänsä kiinni portissa, vuosikausia.
Ei se pelkkä usb-johto kyllä virtaa pura. Veikkailen että noin uudessa Focuksessa katkeaa virta laitteista muutenkin automaattisesti kun ovet lukitsee ja vaikka ei lukitsisi niin jonkin ajan päästä.

Mulla meni yhdestä Volvosta muutama vuosi sitten lyijyakku parissa vuodessa huonoksi mutta siinä oli paljon pätkäajoa ja talvisin usein webaston käyttöä. Sun päivittäisillä ajomäärillä ei pitäisi vähillä webaston käytöillä kyllä akun olla mitenkään erityisesti kovilla.
 
Onko sulla siinä lohkolämmitin ja jos on; defa vai calix?

Defa on mutta en tiedä lohkosta, veikkaan jotain surkeaa säteilylämmitintä maksimissaan, en ole ikinä huomannut sillä mitään vaikutusta moottorin lämpiämiseen vaikka olen piuhassa pitänytkin. Olen yrittänyt katsoa mihin se piuha puskurista menee, mutta en ole saanut tolkkua. Katoaa jonnekin moottorin syövereihin.
EDIT: mikäli siis koko vekotin yleensäkään toimii.
 
Ei se pelkkä usb-johto kyllä virtaa pura. Veikkailen että noin uudessa Focuksessa katkeaa virta laitteista muutenkin automaattisesti kun ovet lukitsee ja vaikka ei lukitsisi niin jonkin ajan päästä.

Mulla meni yhdestä Volvosta muutama vuosi sitten lyijyakku parissa vuodessa huonoksi mutta siinä oli paljon pätkäajoa ja talvisin usein webaston käyttöä. Sun päivittäisillä ajomäärillä ei pitäisi vähillä webaston käytöillä kyllä akun olla mitenkään erityisesti kovilla.

Tätä ihmettelen itsekin, ellei sitten akku jo uutena myytynä ollut jotenkin susikappale. Tai jos akun vaihtanut taho (akkupojat) eivät nollanneet sitä vaihdon yhteydessä, voiko se vaikuttaa ettei nyt toimi kunnolla? No jos saan sen irti niin teen myös tuon BMS nollauksen, mikäli se netistä onkimilla ohjeilla onnistuu.
 
Tätä ihmettelen itsekin, ellei sitten akku jo uutena myytynä ollut jotenkin susikappale. Tai jos akun vaihtanut taho (akkupojat) eivät nollanneet sitä vaihdon yhteydessä, voiko se vaikuttaa ettei nyt toimi kunnolla? No jos saan sen irti niin teen myös tuon BMS nollauksen, mikäli se netistä onkimilla ohjeilla onnistuu.
On kai sekin mahdollista, että jos ei akkuvahtia ole akun vaihdon yhteydessä nollattu niin auto on luullut koko ajan vajaata akkua täydeksi eikä ole antanut ladata ikinä kunnolla täyteen. Suoraan akkukaupan hyllystä otettuna akku on voinut olla valmiiksi melko tyhjä. Jos auton akkuvahdin mielestä akku on kumminkin ollut täysi eikä akkuvahtia nollattu, niin periaatteessa olet saattanut ajella vajaalla akulla koko ajan eikä virta riitä kunnon pakkasilla. Tuollainen tekee huonoa akun kestollekin.

edit tämä sitten pelkän maallikon pohdiskelua
 
Jos vika on akussa, niin niissä on vähintään 12 kk takuu, että voisi lähestyä myyjäliikettä.
Noin yleisesti, jos käynnistysakut rikkoutuvat tiheään, kannattaa suosia pitkiä takuita, esim. Biltema.

Minulla oli kerran päivä-pari tupakan sytyttimessä usb laturi joka tyhjäsi akun ilman puhelinta kiinni. Mutta noin uudessa taitaa olla usb-paikka suoraan autossa.
 
Se kyllä omasta autosta kannattaa tutkia, jääkö 12v pistokkeisiin virta päälle kun auto ei ole käytössä. Mulla olisi mennyt helposti 12v kylmälaukun kanssa akku tyhjäksi kesällä jos ei auto pistäisi virtaa poikki omatoimisesti.
 
Se kyllä omasta autosta kannattaa tutkia, jääkö 12v pistokkeisiin virta päälle kun auto ei ole käytössä. Mulla olisi mennyt helposti 12v kylmälaukun kanssa akku tyhjäksi kesällä jos ei auto pistäisi virtaa poikki omatoimisesti.
Omaan autoon modasin niin että pistokkeisiin nimenomaan jää virta, ärsyttävää ettei voi puhelinta ladata jos auto on lukossa.
 
Pihtiampeerimittarilla saisi tietty mitattua purkaako akkua jostain.. voi tehdä sitä vaikka ei olisi koskaan aiemmin purkanut. Pienikin lisäkulutus tyhjentää akun ajan kanssa.

Defaan/Calixiin liitettävä kiinteä akkulaturi on loistava lisälaite, pelastaisi monelta akkumurheelta. Valitettavasti hinnoiteltu ihan perseelleen, Defa taitaa maksaa jonkun 170€ ja Calix vielä enemmän.
 
Täällä paljon keskustelua Focuksen latausmurheista. Eikös se sullakin ole MK4?
Oma on vanhempaa mallia, varmaan sit tuo mk3.5 facelift nimellä kulkeva.

Jos vika on akussa, niin niissä on vähintään 12 kk takuu, että voisi lähestyä myyjäliikettä.
Noin yleisesti, jos käynnistysakut rikkoutuvat tiheään, kannattaa suosia pitkiä takuita, esim. Biltema.

Minulla oli kerran päivä-pari tupakan sytyttimessä usb laturi joka tyhjäsi akun ilman puhelinta kiinni. Mutta noin uudessa taitaa olla usb-paikka suoraan autossa.

Juu, tässähän toki kun kuittia katselin että takuu 12kk ja ostettu joulukuussa 2022. Otan kyllä neuvosta vaarin ja ostan ensikerralla jonkun jossa pidempi takuu. Tuossa katselin niin sekä bilteman että motonetin hyllyt huutaa tyhjää oman mallisista akuista, varmaan muissakin tyypeissä ollut aika kova menekki viimeviikkoina. Kyllä, suoraan usbiin menee liitännät, nappasin nyt varmuuden vuoksi koko piuhan irti.


Tässä pientä päivitystä omaan tilanteeseeni:

Sain kun sainkin päivällä revittyä sen akun irti ja nyt on sisällä lämpiämässä, ollut 2h sisätiloissa ja aika kylmä vieläkin. Kuinka kauan sen kannattaa antaa vaan olla ennenkuin kytken siihen tuon laturin kiinni?
Itse hommaa en kyllä suosittele kellekkään, todella ahtaassa välissä ja varsinkin kun pihalla -23 niin tekee homman vielä mukavammaksi! Pelastus taisi olla se että akku oli otettu irti silloin vuosi sitten eikä kengät tai akun ylimenevä metallitukikaari ollut kovin tiukassa tai hapettuneet/ruostuneet kiinni. Sain taisteltua sen irti melkein puhtain paperein: vain yksi muoviklipsu katkesi akun ympärillä olevasta "kehikosta" mutta ottaen huomion kuinka tiivis tuo paketti on tuolla niin en pidä asiaa vakavana. Suojasin akunkengät ja laitoin pyyhkeen konepellin väliin ettei mene lukkoon. Josko parin tunnin päästä laitan tuon latautumaan ja katsoa miten se siitä lähtee tokenemaan. Toivottavasti tulisi vielä soiva peli.
 
Kyllä sen akun voi kytkeä heti lataukseen, alkaa lämmetessää ottamaan paremmin virtaa vastaan.
- 23 on kyllä aika vähän... Jos akku ei ole päässyt ihan tyhjäksi, niin todennäköisesti tulee vielä ihan soiva peli.
Yleismittarilla olisi voinut mitata jännitteen.
 
@retostelija riippuu siitä kuinka kiire sulla on. Jos tarkoitus on ajella vasta maanantaina, niin laita vasta huomenna lataukseen.

Jos akku on täysin tyhjä, niin sen lataaminen täyteen ottaa sitten luokkaa vuorokauden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 339
Viestejä
4 535 493
Jäsenet
74 790
Uusin jäsen
anykanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom