Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
...ja odottelee sen jälkeen varmuudeksi vaikka tunnin verran että auto on takaisin nukkumassa. Tuossa mittaustavassa välittömästi mittarin laittamisen jälkeen virtaa kyllä menee, paljonkin, ja se on ihan normaalia.Vuotovirran saat mitattua, kun laitat mittarin Ampeereille, otat miinuskengän pois ja laitat mittajohdot sen ja akun navan väliin
Aivan totta! Itellä sen verran vanha kikotin, ettei se unta odottele, niin jäi tuo kohta pois....ja odottelee sen jälkeen varmuudeksi vaikka tunnin verran että auto on takaisin nukkumassa. Tuossa mittaustavassa välittömästi mittarin laittamisen jälkeen virtaa kyllä menee, paljonkin, ja se on ihan normaalia.
Mun veikkaus on että se palikka itsessään vei koko ajan tuon verran virtaa. OBD-portissa on aina tarjolla +12V ja jos on laiskasti tehty palikka, niin se on "päällä" aina ollessaan kiinni autossa.Nähtävästi palikka esti jonkin boksin lepotilaan menon ja virtaa kului.
Toki sekin on mahdollista, mutta pieni palikka olisi 6 W teholla selvästi lämmin.Mun veikkaus on että se palikka itsessään vei koko ajan tuon verran virtaa. OBD-portissa on aina tarjolla +12V ja jos on laiskasti tehty palikka, niin se on "päällä" aina ollessaan kiinni autossa.
Akku vaihdetty nyt uuteen. Lepojännite 12,5V ( tuntia myöhemmin 12,3V) ja moottorin käydessä 14,5V. Nuo lienee ok. Virtoja en saa tuolla mittarilla mitattua, lieko sulake palanut kun ei anna yhtään mistään virtalukemia.
Joo, aika nopeesti tippu jännite, mutta toisaalta uudet akuthan ei yleensä ole täynnä, vaan jossain varastolatingissa; itsekin juuri vaihdoin uuden akun, niin sai olla latauksessa (4A älylaturi) reilu 10h, että oli laturin mukaan täynnä (muistaakseni oli sama 12.5V kaupasta kannettaessa).Hyvä latausjännite kieltämättä, mutta kumman pieni jännite akulla. Mutta ei se uuden akun jännite saisi heti tipahtaa noin alas eli joku siellä vie virtaa. Mitä itellä on lepojännite on siellä 12.57v esim. 18tuntia aikaisemmin ajellut.
Hommaa älylaturi ja lataa akku täyteen?
Tai päästöjen vähentämisen nimissä.Eikä uudet autot edes lataa akkua täyteen siksi että energiaa mahtuu siirtään akkuun moottorijarrutuksen aikana.
Joo, aika nopeesti tippu jännite, mutta toisaalta uudet akuthan ei yleensä ole täynnä, vaan jossain varastolatingissa; itsekin juuri vaihdoin uuden akun, niin sai olla latauksessa (4A älylaturi) reilu 10h, että oli laturin mukaan täynnä (muistaakseni oli sama 12.5V kaupasta kannettaessa).
Suosittelen samaa, eli älylaturilla akku täyteen ja sen jälkeen tarkkailemaan noita jännitteitä. Esim. Motonetista tommonen, tämmönen tai tämä joka iteltä löytyy (lataa myös alle 10V tyhjentyneet AGM:t ilman kikkailua).
Eikä uudet autot edes lataa akkua täyteen siksi että energiaa mahtuu siirtään akkuun moottorijarrutuksen aikana.
Tai päästöjen vähentämisen nimissä.
Yst. terv. nimim. "80% maksimilataustavoite"
Onko lyijyakun kannalta täyteen lataus edes kovin optimaalista? Litiumakuthan kestää paremmin lataussyklejä, jos akkuja ei ladata ihan täyteen (yli 80 %).Meneekö akut sitten nopeammin uusissa autoissa huonoon kuntoon, jos niitä ei koskaan ladata täyteen?
Akku vaihdetty nyt uuteen. Lepojännite 12,5V ( tuntia myöhemmin 12,3V) ja moottorin käydessä 14,5V. Nuo lienee ok. Virtoja en saa tuolla mittarilla mitattua, lieko sulake palanut kun ei anna yhtään mistään virtalukemia.
Eikä uudet autot edes lataa akkua täyteen siksi että energiaa mahtuu siirtään akkuun moottorijarrutuksen aikana.
Nämähän ovat sama asia. Vajaata varaustilaa pidetään juuri siksi, että voidaan latailla hukkaenergiaa moottorijarrutuksissa. Taustalla on päästöjen ja kulutuksen optimointi.Tai päästöjen vähentämisen nimissä.
Yst. terv. nimim. "80% maksimilataustavoite"
Kyllä se käsittääkseni nimenomaan olisi ihanteellista lyijyakulle. Edellyttäen, ettei latausjännite ole yli optimaalisen varaustilan ollessa lähes täysi.Onko lyijyakun kannalta täyteen lataus edes kovin optimaalista? Litiumakuthan kestää paremmin lataussyklejä, jos akkuja ei ladata ihan täyteen (yli 80 %).
Kyllä se käsittääkseni nimenomaan olisi ihanteellista lyijyakulle. Edellyttäen, ettei latausjännite ole yli optimaalisen varaustilan ollessa lähes täysi.
Kestäisi edes neljä vuotta, aktiivisella pa-lisälämppärin käytöllä niinkin vähän kuin kaksi talvea tuntuu olevan raja, jonka jälkeen akku saattaa jo olla entinen. Mm. edellisessä autossa Vartan 90 Ah laatuakku oli ollut muistaakseni 2 tai 2,5 talvea käytössä kun lämpimässä kesäkelissä auto alkoi ilmoitella akun varauksen olevan vähissä. Luulin että siinä systeemissä on joku häikkä kun koskaan ei ollut mikään akku näyttänyt hyytymisen merkkejä kesälämpimillä. Niinpä en kiinnittänyt asiaan huomiota. Sitten ekat pakkaset ja auto pimeänä kotipihassa. Tuota akkua olin kuitenkin reilun viikon välein vielä erikseen lataillut täyteen talviaikana. Ehkä sitten voi lyijyakullekin edes vähän saada lisäaikaa, jos ajaa pitkää (kilometreissä tai ajassa) matkaa jatkuvasti niin että akku pysyy koko ajan hyvin ladattuna.Tähän päälle vielä polttoainelisälämmittimen yms... käyttö, niin ei ihme jos akut eivät kestä. Vanhoissa autoissa saattoi akku kestää helposti sen 10v ja nykyään hyvä jos 4v kestää.
Tai päästöjen vähentämisen nimissä.
Yst. terv. nimim. "80% maksimilataustavoite"
Kestäisi edes neljä vuotta, aktiivisella pa-lisälämppärin käytöllä niinkin vähän kuin kaksi talvea tuntuu olevan raja, jonka jälkeen akku saattaa jo olla entinen. Mm. edellisessä autossa Vartan 90 Ah laatuakku oli ollut muistaakseni 2 tai 2,5 talvea käytössä kun lämpimässä kesäkelissä auto alkoi ilmoitella akun varauksen olevan vähissä. Luulin että siinä systeemissä on joku häikkä kun koskaan ei ollut mikään akku näyttänyt hyytymisen merkkejä kesälämpimillä. Niinpä en kiinnittänyt asiaan huomiota. Sitten ekat pakkaset ja auto pimeänä kotipihassa. Tuota akkua olin kuitenkin reilun viikon välein vielä erikseen lataillut täyteen talviaikana. Ehkä sitten voi lyijyakullekin edes vähän saada lisäaikaa, jos ajaa pitkää (kilometreissä tai ajassa) matkaa jatkuvasti niin että akku pysyy koko ajan hyvin ladattuna.
Muita en kyllä enää itse hanki kuin AGM-akkuja. Sopivat paremmin Suomen ilmastoon ja nykyautojen vaatimuksille. No näissä start/stop-autoissa toi taitaa olla jo valmistajan vaatimuksenakin.
Jos on polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja ajaa vain lyhyttä matkaa, niin varmasti ongelmia tulee ja akku kärsii. Itsellä yksi entinen työkaveri usein valitteli talvella, että auto jäi kotipihaan kun ei käynnistynyt. No ei varmaan kun joka aamu pa-lämppäri päällä ja työmatka alle 10 kilometriä. Ne joilla ei ole pa-lämmitintä, en ole kuullut että olisi ongelmia ollut. Sähkölämmittimet ottaa auton käydessä virtansa laturista, ei akusta.Jos haluat järkevän akkukeston p-a lämmittimen niin asenna tälläinen Defa ChargerKit 1205 Flex 12V akkulaturisarja (#450034) | Motonet Oy
Ei ole halvin mutta fiksu ja kompakti paketti. Tota laturia saa erikseenkin jos on defan moottorilämnitin niin asennetaan siihen yhteyteen. Pelkän laturin hinta n. 150,-. Maksaa itsensä takaisin jo yhdessä ylimääräisessä akun vaihdossa. Toi defan laturi pitäis Suomen olosuhteissa asentaa kaikkiin uusiin autoihin. Moni lyhyttä matkaa ajava tai harvoin autoa käyttävä säästyisi monelta murheelta.
Jos on polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja ajaa vain lyhyttä matkaa, niin varmasti ongelmia tulee ja akku kärsii. Itsellä yksi entinen työkaveri usein valitteli talvella, että auto jäi kotipihaan kun ei käynnistynyt. No ei varmaan kun joka aamu pa-lämppäri päällä ja työmatka alle 10 kilometriä. Ne joilla ei ole pa-lämmitintä, en ole kuullut että olisi ongelmia ollut. Sähkölämmittimet ottaa auton käydessä virtansa laturista, ei akusta.
Työkaveri kertoi kerran hauskan jutun edellistalvelta, kun oli käyttänyt autoaan huollossa ja huolto ehdottanut, että akku alkaa olla vähän kehno testerin mukaan että vaihdetaanko uuteen. Työkaveri totesi että hyvin sillä on viime viikkojen 20-25 asteen pakkasilla auto käynnistynyt, että eiköhän se ihan kunnossa ole. Ei vaihdettu.
Jos haluat järkevän akkukeston p-a lämmittimen niin asenna tälläinen Defa ChargerKit 1205 Flex 12V akkulaturisarja (#450034) | Motonet Oy
Ei ole halvin mutta fiksu ja kompakti paketti. Tota laturia saa erikseenkin jos on defan moottorilämnitin niin asennetaan siihen yhteyteen. Pelkän laturin hinta n. 150,-. Maksaa itsensä takaisin jo yhdessä ylimääräisessä akun vaihdossa. Toi defan laturi pitäis Suomen olosuhteissa asentaa kaikkiin uusiin autoihin. Moni lyhyttä matkaa ajava tai harvoin autoa käyttävä säästyisi monelta murheelta.
Onko lyijyakun kannalta täyteen lataus edes kovin optimaalista? Litiumakuthan kestää paremmin lataussyklejä, jos akkuja ei ladata ihan täyteen (yli 80 %).
Menee kyllä katastrofisen huonon suunnittelun piikkiin. Toki akun latautuminen lähellä täyttä varaustilaa(tavoitealueella) on surkeaa, mutta samoin pitäisi kulutus latauksen ulkopuolella olla melkein nolla. Kehittynyt elektroniikka kuluttaisi parkissa vähemmän kuin akun itsepurkautuminen, ja kun ehjän bensakoneellisen auton startti vetää -30 asteessakin kylmiltään kolmisen sekuntia, ei siinä paljon vielä akkua pureta. Vaikka hifistellään akkua herättelemällä minuutti ajovaloilla ennen starttia(harvoin on niin kylmä että olisi perusteita, toisaalta saattovalolla onnistuu usein vahingossakin läpi talven), niin ei se paljon pura.
Joku pelle on päättänyt, että jatkuvaa latausta starttihetkestä alkaen ei varmisteta. Minkään energian talteenoton ei pitäisi toimia, ellei lämpötila ole ollut paria viikkoa plussalla, vaan aina ladata kohti täyttä.
Jenkki optima rokannu jo +15vuotta autossa, on se vaan laatua. Nuo uudemmat tortilla poikien tekemät ei taas tunnu kestävän kuin sen ~5vuotta. Jännä miten homma ja luotettavuus kustaan viemällä valmistus kehitysmaihin.
Akut ovat samanlainen tuote kuin hehkulamputkin. On valmistajan etu tehdä huonoja tuotteita jotta saa mahdollisimman pian myydä uuden tuotteen.
Ei tuota ongelmaa. Tämä on nykyään helppoa kiertää vuokraamalla tuotemerkkejä, jotka markkinatutkimusten mukaan nyt tai lähimenneisyydessä mielletään luotettaviksi tai muuten haluttaviksi. Näin työkalumerkitkin nykyään toimivat porakoneesta perseensuristimeen. Kun joku haluaa ostaa Kiinasta halvinta paskaa ja myydä sitä premium-hintaan länsimaihin, niin tämä joku vuokraa jonkun B&D, Milf fucker tai Bahco -tuotemerkin ja myy sitä paskaa tällä merkillä. Kukaan ei lue, missä tuote on valmistettu, kuka sen teki tai kuka sitä myy. Laatikossa vaan on isolla tavaramerkki ja se "kallis" keskihintainen ruuvinväännin on siis hieno merkkituote, jonka on oltava tosi paljon parempi kuin naapurin Mikon lidliläinen porakone - vaikka ei olekaan. Oletan siis, että myös auton akkuja myydään samantapaisella huijauksella ainakin jossain määrin. Olisi surkeaa bisnesajattelua, jos näin ei vielä toimittaisi.Paitsi jos markkinoinnissa ja käyttäjäkokemuksissa hakee etua luotettavuudella.
Esim. miksi ostaa Toyota jos se olisi yhtä luotettava kuin Oopeeli.
Tämä on tietysti mahdollinen ongelma tai haaste, mutta ei nyt kai mikään kategorinen oletustilanne jokaiseen moderniin autoonkaan. Tietenkin helposti tulee ajateltua, että moottoria kannattaa laturin kautta kuormittaa, jotta se lämpiää hieman nopeammin - ja sitten puretaankin jo akkua. Huono akun hyötysuhde ei itsessään ole ongelma(ja osittain on jopa eduksi, jos kylmälle herkkä akku aina lämmittää itseään kylmänä ladattaessa ja purettaessa), mikäli akku jaksaa käynnistää, käynnistykseen tarvittava energia on pieni, valmiuskulutus parkissa on pieni ja energiatalous saadaan plussalle nopeasti startin jälkeen.niin se kylmäkäynnistys ja ikkunoiden skrapaus puhallin täysillä, penkinlämmittimet, kaikki lasipintojen lämmitysvastukset ja valot päällä se laturin teho tyhjäkäynnillä ei enää riitä noihin, vaan sitä akkua itseasiassa puretaan vielä startin jälkeen sen minuutin pari, ja vielä kylmänä jolloin itse akku toimii huonolla hyötysuhteella.
Tekisi mieli selvittää käynnistysakkujen hintakehitystä. Perstuntuma on, että entisaikaan esim. 80-luvulla, käynnistysakku oli huomattavasti kalliimpi investointi kuin nykyisin kun tarkastellaan ostovoimakorjattuja hintoja. Nythän perus 75 Ah hopea-kalsiumakun saa Biltemasta 4 vuoden takuulla hintaan 109 e ja Varta ym. merkkituotteina hieman kalliimmalla, eli eivät nuo todellakaan ole kalliita ostoksia. Optima Yellowtop 75 Ah lähtee n. 300 eurolla, mikä sekään ei ole varsinaisesti ottaen kallis. Ja AGM-akkuja ihan tunnetuilta valmistajilta (Varta, Exide, Fiamm jne.) n. 100 e kalliimmalla kuin normaaleja versioita samoilla Ah-määrillä, n. 200 - 250 e. Kun ei tyydy halvimpaan, voi edelleenkin saada vähän parempaa ja silloinkaan ei tarvitse maksaa kovin paljoa.Akut ovat samanlainen tuote kuin hehkulamputkin. On valmistajan etu tehdä huonoja tuotteita jotta saa mahdollisimman pian myydä uuden tuotteen.
Havainto pitänee paikkansa, ja silti pelästyin jo tuollaisia hintoja. Piti oikein tarkistaa, onko vuoden sisään tapahtunut jotain jännää näillekin. Peruskatiskaanhan saa ihan soivan käynnistysakun paljon halvemmalla, ja hinnat eivät ole tuntuneet juuri nousseen. Motonetista saa 55 Ah Sznajderin 55 eurolla, ja harvoin enempää tarvitsee, kun kyseessä on normaali nelisylinterinen bensakone ikivanhassa käyttöautossa. Tietysti oikea koko ja napojen asettelu vaikuttaa, mutta samassa hintaluokassa liikutaan vaikka tuo onkin alapäästä.Tekisi mieli selvittää käynnistysakkujen hintakehitystä. Perstuntuma on, että entisaikaan esim. 80-luvulla, käynnistysakku oli huomattavasti kalliimpi investointi kuin nykyisin kun tarkastellaan ostovoimakorjattuja hintoja. Nythän perus 75 Ah hopea-kalsiumakun saa Biltemasta 4 vuoden takuulla hintaan 109 e ja Varta ym. merkkituotteina hieman kalliimmalla, eli eivät nuo todellakaan ole kalliita ostoksia.
Joskus junnuna Optimat kuulostivat houkuttavalta vaihtoehdolta, vaikka olivat liian kalliita. Nyt taas Optima on kuulemma meksikolainen laittomien kolumbialaisten kokoama halpistuote joka maksaa helvetisti, ja sitä halvemmalla saa jo ihan hyviä AGM-akkuja, sellaisia joita autoihin ensiasennetaan. Ei siis kävisi edes mielessä ostaa näön vuoksi erikoisen mallista näyttelyauton akkua, jossa on puolet akkutilasta ilmaa, mihinkään käyttöautoon. Saati johonkin harrastelaitteeseen, johon pitää saada patteri vuosikausiksi alle satasella, ja saa. Tässäkin toiminee tämä Duracell-ilmiö, eli onhan sen oltava hyvä. Se on Optima. Ei sitä vaan kannata tehdä kunnolla, kun siitä maksetaan joka tapauksessa sama hinta.Optima Yellowtop 75 Ah lähtee n. 300 eurolla, mikä sekään ei ole varsinaisesti ottaen kallis. Ja AGM-akkuja ihan tunnetuilta valmistajilta (Varta, Exide, Fiamm jne.) n. 100 e kalliimmalla kuin normaaleja versioita samoilla Ah-määrillä, n. 200 - 250 e. Kun ei tyydy halvimpaan, voi edelleenkin saada vähän parempaa ja silloinkaan ei tarvitse maksaa kovin paljoa.
Itseasiassa tuo sähkölämmitysvastus pelastaa tilanteen. Se on niin iso sähkösyöppö että sähköjärjestelmän suunnittelussa on pakko ottaa se huomioon, eli laturi on nimellisteholtaan isompi, ja sähkövastusta käytetään vain laturin antokyvyn rajoissa. Ne ensimmäisen polven vesitilassa olevat lämmittimet oli usein sen verran typeriä että saattoi olla tilanne että akku ei latautunut (varsinkaan kylmän), mutta ei se myöskään purkautunut.Mutta mitä jos tehdään jotain niin radikaalia, että ei käytetä kaikkia mahdollisia sähkölaitteita? Okei, jos on sisäpuhalluksen sähkölämmityselementti, niin sitten se jo yksinään voinee kuluttaa liikaa, ja vielä tehdä sen kysymättä.
Ei se taida ladata kuin 14,7V asti. Voi ihan hyvin käyttää jo. VAG konsernin auto lataa näillä nollakeleillä 15V jännitteellä.Missähän lämpötiloissa kannatais latailla lyijyakkuja sillä lumihiutale symbolilla älylaturin kanssa? Näillä nollakeleillä? Bilteman laturi kyseessä eikä käyttöohjeissa puhuttu siitä mitään. Laturin käyttölämpötila alue -20c saakka.
Yleensä se lumihiutale on akun talvisäilytystä varten. Normaalilla latauksella vaan paukuttaa aina jos ei pidempää latausta.Missähän lämpötiloissa kannatais latailla lyijyakkuja sillä lumihiutale symbolilla älylaturin kanssa? Näillä nollakeleillä? Bilteman laturi kyseessä eikä käyttöohjeissa puhuttu siitä mitään. Laturin käyttölämpötila alue -20c saakka.
Aika erikoista, eikö tuota varten ole yleensä se AGM nappi tai vastaava?Kyllä se pelkästään korkeampaa jännitettä tarkoittaa. Normaali asetus 14.4V ja lumihiutale 14.7V. Yhtään enempää virtaa sieltä ei voi tulla kuin laturin maksimi. Toki akku ottaa paremmin virtaa vastaan kun korkeempaa jännitettä tarjolla.
Sama lumihiutale AGM:lle.Aika erikoista, eikö tuota varten ole yleensä se AGM nappi tai vastaava?
Uskaltaa. Edellisessä autossani oli FIAMM Ecoforce AGM, muistaakseni 90Ah, ja se oli täysin iskussa vielä käytöltään kolmen erittäin akkuepäystävällisen talven (paljon pätkäajoa ja webaston huudattamista ja vain harvakseltaan pitkää maantieajoa ja akun erikseen lataamista) jälkeen.Minkä tasoisia ovat FIAMM AGM Ecoforce VR760 70Ah akut? Paikallinen akkuliike myy noita, itselle täysin tuntematon merkki. Uskaltaako tuollaiseen erehtyä?
Ei voi Fiammia suositella yleisesti merkkinä. Nissan käyttää noita ja isällä ollut kaksi Qashqaita, vm. 2013 ja 2017. Molemmissa mennyt akku vaihtoon noin vuoden kuluttua auton käyttöönotosta, eikä ole edes webastolla raiskattu. Ensimmäisellä kerralla jäin itse meidän kesämökin pihaan, toisella kertaa isä jäi itse kaupan pihaan.Minkä tasoisia ovat FIAMM AGM Ecoforce VR760 70Ah akut? Paikallinen akkuliike myy noita, itselle täysin tuntematon merkki. Uskaltaako tuollaiseen erehtyä?
Itsellä harrasteautossa 3.2 vr6, jolla ajetaan lähinnä radalla. Joku vastaava kevyt akku olisi tarpeen, jotta saisi painoa vähemmäksi. Auto seisoo suurimman osan talvesta ja mahdollisia jäärata-ajoja varten se on aina mahdollista esilämmittää. Minkä merkkinen / mallinen toi sun akku on?Täytyy laittaa tilannetietoa että puolisen vuotta takana 5Ah moottoripyörän lipo -akulla V6 3L bensakoneen starttaajana ja ei vielä yhtään käynnistymättä jäämistä. Niitä -20 pakkasia odotellessa... Tälläisen 0-asteen talven kyllä pärjäilee.