Auton akuista ja lataamisesta

Latausjännite mitataan ihan siitä samasta paikasta akun navoilta, silloin kun moottori on käynnissä.
 
Vuotovirran saat mitattua, kun laitat mittarin Ampeereille, otat miinuskengän pois ja laitat mittajohdot sen ja akun navan väliin
...ja odottelee sen jälkeen varmuudeksi vaikka tunnin verran että auto on takaisin nukkumassa. Tuossa mittaustavassa välittömästi mittarin laittamisen jälkeen virtaa kyllä menee, paljonkin, ja se on ihan normaalia.
 
...ja odottelee sen jälkeen varmuudeksi vaikka tunnin verran että auto on takaisin nukkumassa. Tuossa mittaustavassa välittömästi mittarin laittamisen jälkeen virtaa kyllä menee, paljonkin, ja se on ihan normaalia.
Aivan totta! :thumbsup: Itellä sen verran vanha kikotin, ettei se unta odottele, niin jäi tuo kohta pois.
Toinen vaihtoehto on jättää akkukengät paikalleen, odotella, että auto "nukahtaa", laittaa mittausjohdot rungon ja miinusnavan väliin ja vasta sitten ottaa -kenkä irti. Silloin pitäisi näyttää oikeita lukuja heti alkuun ja pysyy myös radion ym. asetukset muistissa, jos tuon onnistuu tekemään ilman, että virrat missään vaiheessa kokonaan katkeaa. :) Saattaa tosin vaatia pientä luovuutta piuhojen kanssa, jos ei apulaista ole ja pelkät perusmalliset mittarijohtimet löytyy. :D
 
Nuista vuotovirroista tulikin mieleen oman Sprintterin akkujen tyhjentyminen. En ollut asiaan kiinnittänyt suurempaa huomiota, mutta nyt kun auto seisoi tallissa reilun viikon ja ei meinannut jaksaa startata, alkoi homma kiinnostamaan. Autossa 2x100Ah akut, joten ei pitäisi normaalisti tosiaankaan tyhjentyä. No lepovirran mittaus kertoi että jokin on perssiillään, 480 mA.

Ahaa elämyksenä revin OBD liittimessä olevan BT-OBD palikan irti ja kohta virta tipahti normaaliksi eli 17 mA. Nähtävästi palikka esti jonkin boksin lepotilaan menon ja virtaa kului.
 
Nähtävästi palikka esti jonkin boksin lepotilaan menon ja virtaa kului.
Mun veikkaus on että se palikka itsessään vei koko ajan tuon verran virtaa. OBD-portissa on aina tarjolla +12V ja jos on laiskasti tehty palikka, niin se on "päällä" aina ollessaan kiinni autossa.
 
Mun veikkaus on että se palikka itsessään vei koko ajan tuon verran virtaa. OBD-portissa on aina tarjolla +12V ja jos on laiskasti tehty palikka, niin se on "päällä" aina ollessaan kiinni autossa.
Toki sekin on mahdollista, mutta pieni palikka olisi 6 W teholla selvästi lämmin.
 
Halppis palikka ottaa 40mA ilman yhteyttä ecuun. Tuskin siitä paljon nousee kun yhteys on. 6W teholla se olis aika sulana :D
 
Akku vaihdetty nyt uuteen. Lepojännite 12,5V ( tuntia myöhemmin 12,3V) ja moottorin käydessä 14,5V. Nuo lienee ok. Virtoja en saa tuolla mittarilla mitattua, lieko sulake palanut kun ei anna yhtään mistään virtalukemia.
 
Akku vaihdetty nyt uuteen. Lepojännite 12,5V ( tuntia myöhemmin 12,3V) ja moottorin käydessä 14,5V. Nuo lienee ok. Virtoja en saa tuolla mittarilla mitattua, lieko sulake palanut kun ei anna yhtään mistään virtalukemia.

Hyvä latausjännite kieltämättä, mutta kumman pieni jännite akulla. Mutta ei se uuden akun jännite saisi heti tipahtaa noin alas eli joku siellä vie virtaa. Mitä itellä on lepojännite on siellä 12.57v esim. 18tuntia aikaisemmin ajellut.

Hommaa älylaturi ja lataa akku täyteen?
 
Hyvä latausjännite kieltämättä, mutta kumman pieni jännite akulla. Mutta ei se uuden akun jännite saisi heti tipahtaa noin alas eli joku siellä vie virtaa. Mitä itellä on lepojännite on siellä 12.57v esim. 18tuntia aikaisemmin ajellut.

Hommaa älylaturi ja lataa akku täyteen?
Joo, aika nopeesti tippu jännite, mutta toisaalta uudet akuthan ei yleensä ole täynnä, vaan jossain varastolatingissa; itsekin juuri vaihdoin uuden akun, niin sai olla latauksessa (4A älylaturi) reilu 10h, että oli laturin mukaan täynnä (muistaakseni oli sama 12.5V kaupasta kannettaessa).
Suosittelen samaa, eli älylaturilla akku täyteen ja sen jälkeen tarkkailemaan noita jännitteitä. Esim. Motonetista tommonen, tämmönen tai tämä joka iteltä löytyy (lataa myös alle 10V tyhjentyneet AGM:t ilman kikkailua).
 
Eikä uudet autot edes lataa akkua täyteen siksi että energiaa mahtuu siirtään akkuun moottorijarrutuksen aikana.
 
Eikä uudet autot edes lataa akkua täyteen siksi että energiaa mahtuu siirtään akkuun moottorijarrutuksen aikana.
Tai päästöjen vähentämisen nimissä.
Yst. terv. nimim. "80% maksimilataustavoite"
 
Joo, aika nopeesti tippu jännite, mutta toisaalta uudet akuthan ei yleensä ole täynnä, vaan jossain varastolatingissa; itsekin juuri vaihdoin uuden akun, niin sai olla latauksessa (4A älylaturi) reilu 10h, että oli laturin mukaan täynnä (muistaakseni oli sama 12.5V kaupasta kannettaessa).
Suosittelen samaa, eli älylaturilla akku täyteen ja sen jälkeen tarkkailemaan noita jännitteitä. Esim. Motonetista tommonen, tämmönen tai tämä joka iteltä löytyy (lataa myös alle 10V tyhjentyneet AGM:t ilman kikkailua).

Mitä tässä aikanaan nykyiseen autoon uuden akun Motonetista, niin siellähän oli, että suositellaan akun lataamista ennen ensimmäistä käyttökertaa täyteen. Ja se, kauanko akku saattaa olla siellä liikkeessä eli useampi kk.

Tuossahan se näkee, että yllättävän pitkään uusi akku kestää latautua oston jälkeen. Ja antaa vaikka latautua väh. 24tuntia älylaturilla, ei pelkoa, että hajottaa.

Eikä uudet autot edes lataa akkua täyteen siksi että energiaa mahtuu siirtään akkuun moottorijarrutuksen aikana.

Tähän päälle vielä polttoainelisälämmittimen yms... käyttö, niin ei ihme jos akut eivät kestä. Vanhoissa autoissa saattoi akku kestää helposti sen 10v ja nykyään hyvä jos 4v kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin oman automallin käyttäjäkokemuksien perusteella. Joutuvat talvisin kovemmalle.
 
Meneekö akut sitten nopeammin uusissa autoissa huonoon kuntoon, jos niitä ei koskaan ladata täyteen?
Onko lyijyakun kannalta täyteen lataus edes kovin optimaalista? Litiumakuthan kestää paremmin lataussyklejä, jos akkuja ei ladata ihan täyteen (yli 80 %).
 
Akku vaihdetty nyt uuteen. Lepojännite 12,5V ( tuntia myöhemmin 12,3V) ja moottorin käydessä 14,5V. Nuo lienee ok. Virtoja en saa tuolla mittarilla mitattua, lieko sulake palanut kun ei anna yhtään mistään virtalukemia.

Joku tuolla nyt syö virtaa.. Lataa tosiaan laturilla täyteen, latauksen jälkeen pitäisi olla yli 13v johtuen pintajännityksedtä yms. Tarkista lepojännite kun akku ollut vuorokauden kiinni autossa ennen starttaamista. Jos laskenut alle 12,7v autossa vikaa. Tonne 12,5v tienoille pitäisi laskea vasta parin kuukauden seisomisen jälkeen.
 
Tein vielä pari uutta mittausta parin tunnin välein. 12,55 ja 12,45 (tässä jälkimmäisessä oli mittauksen aikana sisävalo päällä jos se vaikuttaa) Eli ehkä tuossa ihan ensimmäisessä 12,3 V mittauksessa ei ollut auto täysin nukuksissa vielä. Auto oli tänään tosiaan käynnissä vain sen minuutin että sain latausjännitteen mitattua eli akku on varmastikin vielä varastojännitteessä. Eiköhän nämä tosiaan tule puolitäysinä kuten tuossa aiemminkin jo aprikoitiin. Pitää jatkaa tsekkailuja.
 
Eikä uudet autot edes lataa akkua täyteen siksi että energiaa mahtuu siirtään akkuun moottorijarrutuksen aikana.
Tai päästöjen vähentämisen nimissä.
Yst. terv. nimim. "80% maksimilataustavoite"
Nämähän ovat sama asia. Vajaata varaustilaa pidetään juuri siksi, että voidaan latailla hukkaenergiaa moottorijarrutuksissa. Taustalla on päästöjen ja kulutuksen optimointi.
Onko lyijyakun kannalta täyteen lataus edes kovin optimaalista? Litiumakuthan kestää paremmin lataussyklejä, jos akkuja ei ladata ihan täyteen (yli 80 %).
Kyllä se käsittääkseni nimenomaan olisi ihanteellista lyijyakulle. Edellyttäen, ettei latausjännite ole yli optimaalisen varaustilan ollessa lähes täysi.
 
Kyllä se käsittääkseni nimenomaan olisi ihanteellista lyijyakulle. Edellyttäen, ettei latausjännite ole yli optimaalisen varaustilan ollessa lähes täysi.

Ja täytyy huomioida, että jos lyijyakku ei ole ihan täysi (100%), niin se jäätyy huomattavan helpommin ja osa autoistahan lopettaa akun lataamisen, kun se on täynnä.

Pakkasella on viela todellista kapasiteettia aivan eri määrä käytössä kuin kesällä eli pakkasella esim. 40% ja pakkasella latausjännite pitäisi kylmän lyijyakun takia jopa nostaa
 
Tähän päälle vielä polttoainelisälämmittimen yms... käyttö, niin ei ihme jos akut eivät kestä. Vanhoissa autoissa saattoi akku kestää helposti sen 10v ja nykyään hyvä jos 4v kestää.
Kestäisi edes neljä vuotta, aktiivisella pa-lisälämppärin käytöllä niinkin vähän kuin kaksi talvea tuntuu olevan raja, jonka jälkeen akku saattaa jo olla entinen. Mm. edellisessä autossa Vartan 90 Ah laatuakku oli ollut muistaakseni 2 tai 2,5 talvea käytössä kun lämpimässä kesäkelissä auto alkoi ilmoitella akun varauksen olevan vähissä. Luulin että siinä systeemissä on joku häikkä kun koskaan ei ollut mikään akku näyttänyt hyytymisen merkkejä kesälämpimillä. Niinpä en kiinnittänyt asiaan huomiota. Sitten ekat pakkaset ja auto pimeänä kotipihassa. Tuota akkua olin kuitenkin reilun viikon välein vielä erikseen lataillut täyteen talviaikana. Ehkä sitten voi lyijyakullekin edes vähän saada lisäaikaa, jos ajaa pitkää (kilometreissä tai ajassa) matkaa jatkuvasti niin että akku pysyy koko ajan hyvin ladattuna.

Muita en kyllä enää itse hanki kuin AGM-akkuja. Sopivat paremmin Suomen ilmastoon ja nykyautojen vaatimuksille. No näissä start/stop-autoissa toi taitaa olla jo valmistajan vaatimuksenakin.
 
Tai päästöjen vähentämisen nimissä.
Yst. terv. nimim. "80% maksimilataustavoite"

Jos autosta löytyy polttoainelämmitin, niin kannattaa kyllä koodata tuo jarruenergiantalteenotta pois, niin ladataan se akku täyteen. Lyijyakku kun pitäisi pitää mahdollisimman täytenä, jos meinaa mahdollisimman pitkän käyttöiän saada. Tietenkään ei pidä yliladata.
 
Focuksessa ei taida olla jarruenergian talteenottoa, luulisin. Ihan varma en ole.

BMS-liittimen irti nyppäisemällä akun negatiivisesta navasta pääsee tuosta älylatauksesta (Smartcharge) ja 80% latauskatosta eroon. Tästä on ollut Fjooordipalstalla keskustelua -- jotkin ovat tehneet sen ja pärjänneet ihan hyvin ... tosin kellään ei ole varmuutta mikä ohjaa akun varaamisastetta ja latausta jos anturi nykäistään irti. Todennäköisesti siinä jokin failsafe on, mutta en ole vielä sitä ainakaan vielä irrottanut. Annan välillä talvikaudella lisälatausta älylaturilla AGM-asetuksella, sillä on pärjännyt hyvin.
 
Kestäisi edes neljä vuotta, aktiivisella pa-lisälämppärin käytöllä niinkin vähän kuin kaksi talvea tuntuu olevan raja, jonka jälkeen akku saattaa jo olla entinen. Mm. edellisessä autossa Vartan 90 Ah laatuakku oli ollut muistaakseni 2 tai 2,5 talvea käytössä kun lämpimässä kesäkelissä auto alkoi ilmoitella akun varauksen olevan vähissä. Luulin että siinä systeemissä on joku häikkä kun koskaan ei ollut mikään akku näyttänyt hyytymisen merkkejä kesälämpimillä. Niinpä en kiinnittänyt asiaan huomiota. Sitten ekat pakkaset ja auto pimeänä kotipihassa. Tuota akkua olin kuitenkin reilun viikon välein vielä erikseen lataillut täyteen talviaikana. Ehkä sitten voi lyijyakullekin edes vähän saada lisäaikaa, jos ajaa pitkää (kilometreissä tai ajassa) matkaa jatkuvasti niin että akku pysyy koko ajan hyvin ladattuna.

Muita en kyllä enää itse hanki kuin AGM-akkuja. Sopivat paremmin Suomen ilmastoon ja nykyautojen vaatimuksille. No näissä start/stop-autoissa toi taitaa olla jo valmistajan vaatimuksenakin.

Jos haluat järkevän akkukeston p-a lämmittimen niin asenna tälläinen Defa ChargerKit 1205 Flex 12V akkulaturisarja (#450034) | Motonet Oy

Ei ole halvin mutta fiksu ja kompakti paketti. Tota laturia saa erikseenkin jos on defan moottorilämnitin niin asennetaan siihen yhteyteen. Pelkän laturin hinta n. 150,-. Maksaa itsensä takaisin jo yhdessä ylimääräisessä akun vaihdossa. Toi defan laturi pitäis Suomen olosuhteissa asentaa kaikkiin uusiin autoihin. Moni lyhyttä matkaa ajava tai harvoin autoa käyttävä säästyisi monelta murheelta.
 
Jos haluat järkevän akkukeston p-a lämmittimen niin asenna tälläinen Defa ChargerKit 1205 Flex 12V akkulaturisarja (#450034) | Motonet Oy

Ei ole halvin mutta fiksu ja kompakti paketti. Tota laturia saa erikseenkin jos on defan moottorilämnitin niin asennetaan siihen yhteyteen. Pelkän laturin hinta n. 150,-. Maksaa itsensä takaisin jo yhdessä ylimääräisessä akun vaihdossa. Toi defan laturi pitäis Suomen olosuhteissa asentaa kaikkiin uusiin autoihin. Moni lyhyttä matkaa ajava tai harvoin autoa käyttävä säästyisi monelta murheelta.
Jos on polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja ajaa vain lyhyttä matkaa, niin varmasti ongelmia tulee ja akku kärsii. Itsellä yksi entinen työkaveri usein valitteli talvella, että auto jäi kotipihaan kun ei käynnistynyt. No ei varmaan kun joka aamu pa-lämppäri päällä ja työmatka alle 10 kilometriä. Ne joilla ei ole pa-lämmitintä, en ole kuullut että olisi ongelmia ollut. Sähkölämmittimet ottaa auton käydessä virtansa laturista, ei akusta.

Työkaveri kertoi kerran hauskan jutun edellistalvelta, kun oli käyttänyt autoaan huollossa ja huolto ehdottanut, että akku alkaa olla vähän kehno testerin mukaan että vaihdetaanko uuteen. Työkaveri totesi että hyvin sillä on viime viikkojen 20-25 asteen pakkasilla auto käynnistynyt, että eiköhän se ihan kunnossa ole. Ei vaihdettu.
 
Jos on polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja ajaa vain lyhyttä matkaa, niin varmasti ongelmia tulee ja akku kärsii. Itsellä yksi entinen työkaveri usein valitteli talvella, että auto jäi kotipihaan kun ei käynnistynyt. No ei varmaan kun joka aamu pa-lämppäri päällä ja työmatka alle 10 kilometriä. Ne joilla ei ole pa-lämmitintä, en ole kuullut että olisi ongelmia ollut. Sähkölämmittimet ottaa auton käydessä virtansa laturista, ei akusta.

Työkaveri kertoi kerran hauskan jutun edellistalvelta, kun oli käyttänyt autoaan huollossa ja huolto ehdottanut, että akku alkaa olla vähän kehno testerin mukaan että vaihdetaanko uuteen. Työkaveri totesi että hyvin sillä on viime viikkojen 20-25 asteen pakkasilla auto käynnistynyt, että eiköhän se ihan kunnossa ole. Ei vaihdettu.

Kyllä itselle tulee joka talvi vastaan tapauksia että lyhyttä matkaa ajavat (siis ei p-a lämmitintä) tappavat akkunsa muutamassa vuodessa. Akku ei yksinkertaisesti pakkasessa ota virtaa heti vastaan ja ajomatkat alle 10km/suunta. Helposti saa käytettyä enemmän virtaa mitä akku ehtii ottaa vastaan. Pikkuhiljaa akun virtamäärä laskee alas kunnes eräänä pakkasaamuna ei lähde käyntiin.
 
Menee kyllä katastrofisen huonon suunnittelun piikkiin. Toki akun latautuminen lähellä täyttä varaustilaa(tavoitealueella) on surkeaa, mutta samoin pitäisi kulutus latauksen ulkopuolella olla melkein nolla. Kehittynyt elektroniikka kuluttaisi parkissa vähemmän kuin akun itsepurkautuminen, ja kun ehjän bensakoneellisen auton startti vetää -30 asteessakin kylmiltään kolmisen sekuntia, ei siinä paljon vielä akkua pureta. Vaikka hifistellään akkua herättelemällä minuutti ajovaloilla ennen starttia(harvoin on niin kylmä että olisi perusteita, toisaalta saattovalolla onnistuu usein vahingossakin läpi talven), niin ei se paljon pura.

Joku pelle on päättänyt, että jatkuvaa latausta starttihetkestä alkaen ei varmisteta. Minkään energian talteenoton ei pitäisi toimia, ellei lämpötila ole ollut paria viikkoa plussalla, vaan aina ladata kohti täyttä.
 
Jos haluat järkevän akkukeston p-a lämmittimen niin asenna tälläinen Defa ChargerKit 1205 Flex 12V akkulaturisarja (#450034) | Motonet Oy

Ei ole halvin mutta fiksu ja kompakti paketti. Tota laturia saa erikseenkin jos on defan moottorilämnitin niin asennetaan siihen yhteyteen. Pelkän laturin hinta n. 150,-. Maksaa itsensä takaisin jo yhdessä ylimääräisessä akun vaihdossa. Toi defan laturi pitäis Suomen olosuhteissa asentaa kaikkiin uusiin autoihin. Moni lyhyttä matkaa ajava tai harvoin autoa käyttävä säästyisi monelta murheelta.

Tuo olisi sinänsä erittäin fiksu ratkaisu, mutta minulla tulee laiskuus vastaan. Pitäisi touhuta pakkasella kaapeleiden kanssa ja vielä säätää taloyhtiön kellokytkimiä autokatoksessa. Jos ei olisi kellokytkintä, niin sitten voisi ollakin harkinnan arvoinen niin saisi ladattua kunnolla eikä tarvitsisi tuhertaa kellon kanssa. Mutta, omaa laiskuuttahan tämä vain on.

Olen nyt luottanut AGM-akkuun jollaisilla pitäisi olla useampikertainen syklinkestävyys ja muutenkin parempi virran vastaanottokyky. Toki pätkäajossa huono, mutta nykyisin tulee aika paljon pitkääkin siivua. Startstoppiautoissa ja energiaa talteenottavissa nämä AGM:t pitäisi olla jokaisessa kun on tuollaiseen käyttöön suositeltu. Edellinen auto oli vielä vakiona lyijyakulla mutta myöhemmin ostamani AGM tuntui olevan vielä kolmen talven jälkeen iskussa. Kohtapa AGM:n kestoa taas pääsee testaamaan kun alkaa sitten nykyisen auton AGM-tyyppisellä alkuperäisakulla kolmas talvi.
 
Jenkki optima rokannu jo +15vuotta autossa, on se vaan laatua. Nuo uudemmat tortilla poikien tekemät ei taas tunnu kestävän kuin sen ~5vuotta. Jännä miten homma ja luotettavuus kustaan viemällä valmistus kehitysmaihin.
 
Onko lyijyakun kannalta täyteen lataus edes kovin optimaalista? Litiumakuthan kestää paremmin lataussyklejä, jos akkuja ei ladata ihan täyteen (yli 80 %).

Lyijyakun täyteen lataaminen on todella hidasta, puolillaan olevan lyijyakun lataaminen täyteen vaatii käytännössä sen vuorokauden verran latausta, mikäli sen lataa niin että akku ei vahingoitu, joten käytännössä autojen akkuja ei juurikaan ladata täyteen.

Menee kyllä katastrofisen huonon suunnittelun piikkiin. Toki akun latautuminen lähellä täyttä varaustilaa(tavoitealueella) on surkeaa, mutta samoin pitäisi kulutus latauksen ulkopuolella olla melkein nolla. Kehittynyt elektroniikka kuluttaisi parkissa vähemmän kuin akun itsepurkautuminen, ja kun ehjän bensakoneellisen auton startti vetää -30 asteessakin kylmiltään kolmisen sekuntia, ei siinä paljon vielä akkua pureta. Vaikka hifistellään akkua herättelemällä minuutti ajovaloilla ennen starttia(harvoin on niin kylmä että olisi perusteita, toisaalta saattovalolla onnistuu usein vahingossakin läpi talven), niin ei se paljon pura.

Joku pelle on päättänyt, että jatkuvaa latausta starttihetkestä alkaen ei varmisteta. Minkään energian talteenoton ei pitäisi toimia, ellei lämpötila ole ollut paria viikkoa plussalla, vaan aina ladata kohti täyttä.

Pätkäajossa pakkasilla akut ovat tyhjentyneet aina, nykyään tietysti paljon vähemmän, kun latausjärjestelmä osaa ottaa lämpötilan huomioon, mutta eihän sitä latausjännitettä voi mihinkään 20V säätä, tai sitten auton muu sähköjärjestelmä pitäisi olla jotenkin erotettu akusta.

Käytännössä tuo latauksen lopetus ei aktivoidu pakkasella, tai ei anakaan yleensä, mutta sen lisäksi että sen akun hyötysuhde on pakkasella huono ja se latautuu hemmetin hitaasti, niin se kylmäkäynnistys ja ikkunoiden skrapaus puhallin täysillä, penkinlämmittimet, kaikki lasipintojen lämmitysvastukset ja valot päällä se laturin teho tyhjäkäynnillä ei enää riitä noihin, vaan sitä akkua itseasiassa puretaan vielä startin jälkeen sen minuutin pari, ja vielä kylmänä jolloin itse akku toimii huonolla hyötysuhteella.

Jenkki optima rokannu jo +15vuotta autossa, on se vaan laatua. Nuo uudemmat tortilla poikien tekemät ei taas tunnu kestävän kuin sen ~5vuotta. Jännä miten homma ja luotettavuus kustaan viemällä valmistus kehitysmaihin.

Akut ovat samanlainen tuote kuin hehkulamputkin. On valmistajan etu tehdä huonoja tuotteita jotta saa mahdollisimman pian myydä uuden tuotteen.
 
Akut ovat samanlainen tuote kuin hehkulamputkin. On valmistajan etu tehdä huonoja tuotteita jotta saa mahdollisimman pian myydä uuden tuotteen.

Paitsi jos markkinoinnissa ja käyttäjäkokemuksissa hakee etua luotettavuudella.
Esim. miksi ostaa Toyota jos se olisi yhtä luotettava kuin Oopeeli.
 
Paitsi jos markkinoinnissa ja käyttäjäkokemuksissa hakee etua luotettavuudella.
Esim. miksi ostaa Toyota jos se olisi yhtä luotettava kuin Oopeeli.
Ei tuota ongelmaa. Tämä on nykyään helppoa kiertää vuokraamalla tuotemerkkejä, jotka markkinatutkimusten mukaan nyt tai lähimenneisyydessä mielletään luotettaviksi tai muuten haluttaviksi. Näin työkalumerkitkin nykyään toimivat porakoneesta perseensuristimeen. Kun joku haluaa ostaa Kiinasta halvinta paskaa ja myydä sitä premium-hintaan länsimaihin, niin tämä joku vuokraa jonkun B&D, Milf fucker tai Bahco -tuotemerkin ja myy sitä paskaa tällä merkillä. Kukaan ei lue, missä tuote on valmistettu, kuka sen teki tai kuka sitä myy. Laatikossa vaan on isolla tavaramerkki ja se "kallis" keskihintainen ruuvinväännin on siis hieno merkkituote, jonka on oltava tosi paljon parempi kuin naapurin Mikon lidliläinen porakone - vaikka ei olekaan. Oletan siis, että myös auton akkuja myydään samantapaisella huijauksella ainakin jossain määrin. Olisi surkeaa bisnesajattelua, jos näin ei vielä toimittaisi.

Jo ennen tuotakin kikkailua homma on silti monimutkaista. Mainitsemasi ooppelikin oli kauan sitten ihan hyvä ja laadukas länsiauto, aikaisasteikolla kovakin rauta. Kun laatu muuttui surkeaksi, surkeat mallit menivät komeasti kaupaksi. Näiden jälkeen ryhtiliikkeen tapahtuessa myynti kärsi pitkään surkeasta maineesta. Minäkin miellän pääni mutuosastolla yhä ooppelin tojotaakin ankeammaksi autoksi, vaikka tiedän että hyviä ja kohtalaisia käyttöautojen mallisukupolvia on pohjakosketuksen jälkeen nähty jo kohta neljällä vuosikymmenellä.

Jos kuluttajan laatuodotus vaikkapa sitten akusta on tarpeeksi matalalla, ei huono laatu välttämättä näyttäydy silmiinpistävän huonona. Merkki voi myös olla jo vakiintuneesti niin suuri, ettei se saa helposti paskan mainetta. Duracellin mustakuparit AA-paristot taitavat olla huonoimmasta päästä merkkiparistoja mitä marketista saa(ja se on jo tosi huonosti), mutta ne tekevät kauppansa hienona merkkituotteena. Tavallista yleisempi vuotaminen ei haittaa, koska kuluttajat mieltävät sen normaaliksi väistämättömäksi alkaliparistojen ominaisuudeksi(ja sitä vuotaminen itsessään onkin, kysymys on herkkyydestä). Yleinen asenne on se, että "ladattavat patterit o huonoja ja se on vaikeaa" näin NiMH LSD-aikakaudellakin. Kokonaiset sukupolvet ostavat hautaan saakka Duracellia tuplahintaan vrt. laatutuote, vaikka ne olisivat miten huonoja. Kenellekään ei tule mieleen ostaa Enelooppia tai Ikea Laddaa ja halpaa peruslaturia kympillä, koska ei ennenkään tarvittu.

Tässähän meillä onkin näppärästi valmis selitys käynnistysakun lyhytikäisyydelle: "nykyautot"(joista on puhuttu ainakin 35 vuotta) vaan nyt ajan hengen mukaisesti käyttävät niin paljon akkuvirtaa - siitäkin huolimatta että laturit ovat ihan erilaisia kuin ensimmäisten "nykyautojen" aikakaudella. Eiköhän perustason pikkubensa-auton laturista nykyään lähde tyhjäkäynnillä(etenkin kylmästartissa vähän korotetulla tyhjäkäynnillä) jo about sama kuin 1985 ison Volvon laturin speksin nimellistuotto.

Toki sähkölaitteita on enemmän, mutta niiden tulisi olla elektroniikan osalta hyvin taloudellisia. Ajovalot kuluttavat vähemmän kuin ennen, ja usein muukin valaistus. Lisäksi esimerkiksi sähköistä ohjauslaitetta ei käytetä ennen ajoon lähtöä. Automaattista rättikattoa tai lasikattoakaan ei yleensä tarvitse tai kannata käyttää ainakaan jäistä autoa parkkipaikalta sulatellessa. Lähinnä jää sisätilan, sisäilman ja lasien lämmityselementit, jotka kieltämättä ovatkin nälkäisiä. Mutta tarvitaanko niitä joka kerta?
niin se kylmäkäynnistys ja ikkunoiden skrapaus puhallin täysillä, penkinlämmittimet, kaikki lasipintojen lämmitysvastukset ja valot päällä se laturin teho tyhjäkäynnillä ei enää riitä noihin, vaan sitä akkua itseasiassa puretaan vielä startin jälkeen sen minuutin pari, ja vielä kylmänä jolloin itse akku toimii huonolla hyötysuhteella.
Tämä on tietysti mahdollinen ongelma tai haaste, mutta ei nyt kai mikään kategorinen oletustilanne jokaiseen moderniin autoonkaan. Tietenkin helposti tulee ajateltua, että moottoria kannattaa laturin kautta kuormittaa, jotta se lämpiää hieman nopeammin - ja sitten puretaankin jo akkua. Huono akun hyötysuhde ei itsessään ole ongelma(ja osittain on jopa eduksi, jos kylmälle herkkä akku aina lämmittää itseään kylmänä ladattaessa ja purettaessa), mikäli akku jaksaa käynnistää, käynnistykseen tarvittava energia on pieni, valmiuskulutus parkissa on pieni ja energiatalous saadaan plussalle nopeasti startin jälkeen.

Mutta mitä jos tehdään jotain niin radikaalia, että ei käytetä kaikkia mahdollisia sähkölaitteita? Okei, jos on sisäpuhalluksen sähkölämmityselementti, niin sitten se jo yksinään voinee kuluttaa liikaa, ja vielä tehdä sen kysymättä. Kaikissa uusissakaan autoissa ei ole. Jos oletetaan, että ajovaloja, penkinlämmitintä, ratin lämmitintä, tuulilasin, takalasin tai peilien lämmitystä ei heti käynnistyksessä ennen raaputusta kytketä, niin mitä meille jää? Auton järjestelmien peruskulutus ja korkea puhallinnopeus plus muutama pikkulamppu(jos niitäkään). Uskaltaisin mutuilla, että laturin tuotosta tyhjäkäynnilläkin jää jotain yli, ehkä hyvinkin vielä penkin ja ratin lämmitykseen, ja energiatalous jäisi vielä ylijäämäiseksi, latauksen puolelle. Ellei laturin välitys ole aivan äärimmäinen, niin eiköhän moderni lähtökohtaisesti noin 100 ja mahdollisesti lähemmäs 200 ampeerin laturi ainakin 60, jopa yli 100 ampeeria pysty antamaan tyhjäkäynnilläkin? Anteeksi mutuni.

Muistetaan myös, että käyntinopeus näissä tarkoitetuissa tilanteissa on yleensä hieman yli nimellisen tyhjäkäyntinopeuden ainakin osan ajasta, kun autoa sulatellaan käyttöön.

Lisäksi usein lähtö pakkasessakin onnistuu heti, vaikka ollaankin kylmässä. Katos tai ilmaston oikut vaikuttavat siihen, ettei auto aina ole kuurassa.

Yhden mahdollisen ongelmakohdan ja ratkaisun tästä heti löytääkin: sivupeilien lämmitys pitäisi aina saada päälle ilman takalasin lämmitintä. Yleensä ei paljon kiinnostele, miten kuurassa takalasi on, kun pitää äkkiä tai muutenkin taivasalta talvella lähteä. Tuulilasi, valaisimet, etusivulasit ja peilit riittävät ja loput sulaa vauhdissa, noin näkyvyyden puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Akut ovat samanlainen tuote kuin hehkulamputkin. On valmistajan etu tehdä huonoja tuotteita jotta saa mahdollisimman pian myydä uuden tuotteen.
Tekisi mieli selvittää käynnistysakkujen hintakehitystä. Perstuntuma on, että entisaikaan esim. 80-luvulla, käynnistysakku oli huomattavasti kalliimpi investointi kuin nykyisin kun tarkastellaan ostovoimakorjattuja hintoja. Nythän perus 75 Ah hopea-kalsiumakun saa Biltemasta 4 vuoden takuulla hintaan 109 e ja Varta ym. merkkituotteina hieman kalliimmalla, eli eivät nuo todellakaan ole kalliita ostoksia. Optima Yellowtop 75 Ah lähtee n. 300 eurolla, mikä sekään ei ole varsinaisesti ottaen kallis. Ja AGM-akkuja ihan tunnetuilta valmistajilta (Varta, Exide, Fiamm jne.) n. 100 e kalliimmalla kuin normaaleja versioita samoilla Ah-määrillä, n. 200 - 250 e. Kun ei tyydy halvimpaan, voi edelleenkin saada vähän parempaa ja silloinkaan ei tarvitse maksaa kovin paljoa.
 
Tekisi mieli selvittää käynnistysakkujen hintakehitystä. Perstuntuma on, että entisaikaan esim. 80-luvulla, käynnistysakku oli huomattavasti kalliimpi investointi kuin nykyisin kun tarkastellaan ostovoimakorjattuja hintoja. Nythän perus 75 Ah hopea-kalsiumakun saa Biltemasta 4 vuoden takuulla hintaan 109 e ja Varta ym. merkkituotteina hieman kalliimmalla, eli eivät nuo todellakaan ole kalliita ostoksia.
Havainto pitänee paikkansa, ja silti pelästyin jo tuollaisia hintoja. Piti oikein tarkistaa, onko vuoden sisään tapahtunut jotain jännää näillekin. Peruskatiskaanhan saa ihan soivan käynnistysakun paljon halvemmalla, ja hinnat eivät ole tuntuneet juuri nousseen. Motonetista saa 55 Ah Sznajderin 55 eurolla, ja harvoin enempää tarvitsee, kun kyseessä on normaali nelisylinterinen bensakone ikivanhassa käyttöautossa. Tietysti oikea koko ja napojen asettelu vaikuttaa, mutta samassa hintaluokassa liikutaan vaikka tuo onkin alapäästä.

Työkoneakkujakin olen joskus ostanut väliltä 100-200 Ah, tiettyihin sovelluksiin käy jopa pienempi kuin peruspakettiautoon. Nytkin näyttäisi saavan esim. IKH:lta 210 eurolla 180 Ah Yuasan. Henkilöauton AGM on jo alkaen melkein samassa hintaluokassa. Työkoneakut kestävät pitkään, kun ajotunteja maajussin työkonekalustossa on selvästi vähemmän kuin ajoneuvoissa, työkoneissa on päävirtakytkimet joita ahkerasti käytetään, kapasiteetti on verrattain hurja ja laturin rajallista tehoa ei ole ulosmitattu kohtuuttomalla määrällä halogeeneja tai Lightforcen ämpäreitä. Vieläpä lamasuomen vanhat päästökoneet toimivat usein sähköä vain esilämmitykseen käyttävällä liekkihehkulla, jota käytetään vain kun tiedetään ettei pelkkä pakkosyöttö riitä, joten hehkuvirtakaan ei keskimäärin pahasti pura akkua jos moottori on ehjä. Lisäksi akkuja tietenkin lataillaan säilytysjaksojen aikana käyttäen järkeä, ja osittain suositaan perinteisillä korkeilla varustettuja akkuja, joita voi jopa ilman erityisiä stuntteja tarkkailla ja huoltaa ennen kuin kuivaavat itsensä ennenaikaiseen hautaan. Tokihan monet "huoltovapaat" aukeavat nekin tavallaan helposti, kunhan akun nostaa ensin akkutilasta pöydälle.

Omalla pienellä otoksella on vaikea vertailla, mutta antiikkisissa 80- ja 90-luvun käyttöautoissani tai kaverien tai perheen sellaisissa eivät merkkiakut ole välttämättä olleet pitkäikäisempiä kuin ns. hyvät halpikset. Saman 6 vuotta niillä kaikilla mentiin silloin kun vielä romuautoilu oli tapana.

Bilteman akkuja jostain syystä haukutaan, enkä välttämättä lähtisi niihin kun hintaetu usein puuttuu. Toisaalta syy voi olla käyttäjässä. Ihan pienimpiä moottoripyöräakkuja olen sieltä ostanut, kun ovat melkein ilmaisia. Pahallakin väärinkäytöllä kestäneet melkein 3 kautta, eli syy oli taas käyttäjässä. On ajettu välillä satoja kilometrejä siten, että startataan alle 500 metrin välein, välillä ladataan seinästä.

Kävi myös kerran niin, että Fordin litteillä navoilla ei yksinkertaisesti ollut internetsien mukaan missään muualla sopivan kokoista akkua, joten Biltema oli ainoa vaihtoehto. Muita vaihtoehtoja toki olisi ollut "kysy ja soita" merkkiliikkeestä miljoonalla eurolla ja luultavasti tavanomaisella Fordin 5kk varaosien toimitusajalla, "kysy ja soita" miljoona akkukauppaa läpi kenties inhimilliseen hintaan, eli oli melko helppoa ajaa vartti Biltemaan ja ottaa tuote kantoon. En mä maitoa ja voitakaan ostaakseni halua jutella jollekin Jorma 55v, joka vastaa lankapuhelimeen ja pyytää soittamaan 2 viikon päästä uudestaan. Ja ennen kuin joku ehdottaa adaptereita, niin ei mahdu kaikkiin autoihin. Ennen kuin joku ehdottaa kenkien vaihtoa, niin sekään ei aina ole ihan mielekästä, eikä välttämättä ihan joka vaihtoehto mahdu. Silloinkin kun se onnistuu, se on jo työtä. Lisäksi turhan takia tehtynä se on aika paha työ sille, joka seuraavana tuo katalogin mukaisen uuden akun ja toteaa että tämähän ei tämä sovi, saatana.
Optima Yellowtop 75 Ah lähtee n. 300 eurolla, mikä sekään ei ole varsinaisesti ottaen kallis. Ja AGM-akkuja ihan tunnetuilta valmistajilta (Varta, Exide, Fiamm jne.) n. 100 e kalliimmalla kuin normaaleja versioita samoilla Ah-määrillä, n. 200 - 250 e. Kun ei tyydy halvimpaan, voi edelleenkin saada vähän parempaa ja silloinkaan ei tarvitse maksaa kovin paljoa.
Joskus junnuna Optimat kuulostivat houkuttavalta vaihtoehdolta, vaikka olivat liian kalliita. Nyt taas Optima on kuulemma meksikolainen laittomien kolumbialaisten kokoama halpistuote joka maksaa helvetisti, ja sitä halvemmalla saa jo ihan hyviä AGM-akkuja, sellaisia joita autoihin ensiasennetaan. Ei siis kävisi edes mielessä ostaa näön vuoksi erikoisen mallista näyttelyauton akkua, jossa on puolet akkutilasta ilmaa, mihinkään käyttöautoon. Saati johonkin harrastelaitteeseen, johon pitää saada patteri vuosikausiksi alle satasella, ja saa. Tässäkin toiminee tämä Duracell-ilmiö, eli onhan sen oltava hyvä. Se on Optima. Ei sitä vaan kannata tehdä kunnolla, kun siitä maksetaan joka tapauksessa sama hinta.

Havaintosi siitä, että akut ylipäänsä ovat reaalihinnaltaan siedettäviä, lienee ihan yhtä totta kaiken tämän typerän avautumiseni jälkeenkin. Omalla mutullani.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mitä jos tehdään jotain niin radikaalia, että ei käytetä kaikkia mahdollisia sähkölaitteita? Okei, jos on sisäpuhalluksen sähkölämmityselementti, niin sitten se jo yksinään voinee kuluttaa liikaa, ja vielä tehdä sen kysymättä.
Itseasiassa tuo sähkölämmitysvastus pelastaa tilanteen. Se on niin iso sähkösyöppö että sähköjärjestelmän suunnittelussa on pakko ottaa se huomioon, eli laturi on nimellisteholtaan isompi, ja sähkövastusta käytetään vain laturin antokyvyn rajoissa. Ne ensimmäisen polven vesitilassa olevat lämmittimet oli usein sen verran typeriä että saattoi olla tilanne että akku ei latautunut (varsinkaan kylmän), mutta ei se myöskään purkautunut.

Meillä oli aikanaan Scudo jossa oli tuo moottorin veden lämmitys sähköllä. Oli hullu kun painoi kaasun pohjaan niin kuului naksahdus ja ajovalot kirkastuivat 20%.
 
Missähän lämpötiloissa kannatais latailla lyijyakkuja sillä lumihiutale symbolilla älylaturin kanssa? Näillä nollakeleillä? Bilteman laturi kyseessä eikä käyttöohjeissa puhuttu siitä mitään. Laturin käyttölämpötila alue -20c saakka.
 
Missähän lämpötiloissa kannatais latailla lyijyakkuja sillä lumihiutale symbolilla älylaturin kanssa? Näillä nollakeleillä? Bilteman laturi kyseessä eikä käyttöohjeissa puhuttu siitä mitään. Laturin käyttölämpötila alue -20c saakka.
Ei se taida ladata kuin 14,7V asti. Voi ihan hyvin käyttää jo. VAG konsernin auto lataa näillä nollakeleillä 15V jännitteellä.
 
Missähän lämpötiloissa kannatais latailla lyijyakkuja sillä lumihiutale symbolilla älylaturin kanssa? Näillä nollakeleillä? Bilteman laturi kyseessä eikä käyttöohjeissa puhuttu siitä mitään. Laturin käyttölämpötila alue -20c saakka.
Yleensä se lumihiutale on akun talvisäilytystä varten. Normaalilla latauksella vaan paukuttaa aina jos ei pidempää latausta.
 
CTEK:issä kyllä lumihiutale tarkoittaa aavistuksen kovempaa latausvirtaa käytettäväksi kylmää akkua ladatessa. Näin ainakin Polar-mallissa, joka on suunniteltu kylmissä oloissa latailuun.
Eikös talvisäilytyksen jokainen älylaturi hallitse, kun on akku täynnä niin pyöritetään ylläpitosykliä.
 
Kyllä se pelkästään korkeampaa jännitettä tarkoittaa. Normaali asetus 14.4V ja lumihiutale 14.7V. Yhtään enempää virtaa sieltä ei voi tulla kuin laturin maksimi. Toki akku ottaa paremmin virtaa vastaan kun korkeempaa jännitettä tarjolla.
 
Kyllä se pelkästään korkeampaa jännitettä tarkoittaa. Normaali asetus 14.4V ja lumihiutale 14.7V. Yhtään enempää virtaa sieltä ei voi tulla kuin laturin maksimi. Toki akku ottaa paremmin virtaa vastaan kun korkeempaa jännitettä tarjolla.
Aika erikoista, eikö tuota varten ole yleensä se AGM nappi tai vastaava?
 
Aika erikoista, eikö tuota varten ole yleensä se AGM nappi tai vastaava?
Sama lumihiutale AGM:lle.

1606603713538.png
 
Minkä tasoisia ovat FIAMM AGM Ecoforce VR760 70Ah akut? Paikallinen akkuliike myy noita, itselle täysin tuntematon merkki. Uskaltaako tuollaiseen erehtyä?
 
Minkä tasoisia ovat FIAMM AGM Ecoforce VR760 70Ah akut? Paikallinen akkuliike myy noita, itselle täysin tuntematon merkki. Uskaltaako tuollaiseen erehtyä?
Uskaltaa. Edellisessä autossani oli FIAMM Ecoforce AGM, muistaakseni 90Ah, ja se oli täysin iskussa vielä käytöltään kolmen erittäin akkuepäystävällisen talven (paljon pätkäajoa ja webaston huudattamista ja vain harvakseltaan pitkää maantieajoa ja akun erikseen lataamista) jälkeen.

FIAMM on melko tuntematon merkki Suomessa, koska tavaratalot ja isot varaosaketjut ei sitä nykyisin myy. Kuitenkin sitä on tosiaankin myynnissä erikoistuneissa akkuliikkeissä. Mulle tuo merkki tuli myöskin akkuliikkeessä ekan kerran vastaan ja selvittelin sitten, että FIAMM näyttäisi olevan kuitenkin iso valmistaja, ja mainostaa tekevänsä myös ensiasennusakkuja monille automerkeille, luettelossa oli Ferrari, Volvo, MB ynnä muita. Muutenkin luulisi, että varsinaiset akkuliikkeet jotka kuitenkin aika pieniä putiikkeja, eivät kehtaisi huonoja akkuja myydä koska sellainen kävisi bisneksen päälle muutenkin kilpaillulla alalla. Uskalsin sitten tuollaisen ostaa kun hinta asennettuna oli kilpailukykyinen ja lopulta ostos oli mielestäni onnistunut koska akku näkyi kestävän ja toimivan hyvin. Voisin ostaa tähän nykyiseenkin autoon kunhan ensiasennusakku joskus kyykkää.

edit. Akkuliikkeen jäljiltä kantsii ladata akku omatoimisesti kunnolla täyteen jos mahdollista. Tosin enpä kyllä ton Fiammin kanssa itsekään niin tehnyt ja hyvin se silti toimi.
 
@Esterhaus Joskus Motonetissa auton akkujen luona lappu, että kannattaa ennen ensimmäistä käyttökertaa ladata akku täyteen. Ja mitä itse yhdessä varaosaliikkeessä käydessä, niin latailee hyllyssä olevia akkuja älylaturilla täyteen.

Ja pahimmillaan se akku on saattanut olla useamman kk hyllyssä ja mitä itelle aikanaan vaihdoin akun, niin numeron perusteella sen 2kk ajan ollut hyllyssä ennen ostoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa kyllä ladata ennen käyttöönottoa, yleismittarilla kun tarkistaa jännitteen näkee jo hyvin suunnan. Akun jännite on yli 13v heti latauksen jälkeen mutta asettuu sinne täyden akun 12,7v paikkeille.

Tossa hyvä kuva akun itsepurkautumisesta kun akku on irti ja kun on kiinni autossa. Pienikin auton virrankulutus näkyy seisomisen aikana akun tyhjentymisenä.

 
Minkä tasoisia ovat FIAMM AGM Ecoforce VR760 70Ah akut? Paikallinen akkuliike myy noita, itselle täysin tuntematon merkki. Uskaltaako tuollaiseen erehtyä?
Ei voi Fiammia suositella yleisesti merkkinä. Nissan käyttää noita ja isällä ollut kaksi Qashqaita, vm. 2013 ja 2017. Molemmissa mennyt akku vaihtoon noin vuoden kuluttua auton käyttöönotosta, eikä ole edes webastolla raiskattu. Ensimmäisellä kerralla jäin itse meidän kesämökin pihaan, toisella kertaa isä jäi itse kaupan pihaan.

 
Tuo Nissanin akkuhomma on kyllä jännä. Itse kun mitä näistä lueskelin aikoinaan, ei löytynyt Fiammista moitteita. Eikä kyllä löydy muiden kuin noiden Nissanin akkujen osalta nyttenkään ainakaan pikaisella googlailulla. Mikä lie mennyt vikaan, mutta eihän tuo hyvä homma ole. Oma kokemus joka tapauksessa AGM:stä että hyvin toimi, tosin se nyt oli kolmen talven käyttökokemus ja vasta siinä viiden vuoden kohdalla olisi nähnyt mikä on homman nimi. Tohon kolmeen talveen olin sikäli tyytyväinen että edellinen akku oli Vartan lyijyakku joka jo kahden talven jälkeen oli niin kaputt, että auto alkoi ilmoitella akun vähäistä varausta jo lämpimässä kesäkelissä vaikka talvellakin olin lataillut vähän väliä.
 
Täytyy laittaa tilannetietoa että puolisen vuotta takana 5Ah moottoripyörän lipo -akulla V6 3L bensakoneen starttaajana ja ei vielä yhtään käynnistymättä jäämistä. Niitä -20 pakkasia odotellessa... Tälläisen 0-asteen talven kyllä pärjäilee.
 
Täytyy laittaa tilannetietoa että puolisen vuotta takana 5Ah moottoripyörän lipo -akulla V6 3L bensakoneen starttaajana ja ei vielä yhtään käynnistymättä jäämistä. Niitä -20 pakkasia odotellessa... Tälläisen 0-asteen talven kyllä pärjäilee.
Itsellä harrasteautossa 3.2 vr6, jolla ajetaan lähinnä radalla. Joku vastaava kevyt akku olisi tarpeen, jotta saisi painoa vähemmäksi. Auto seisoo suurimman osan talvesta ja mahdollisia jäärata-ajoja varten se on aina mahdollista esilämmittää. Minkä merkkinen / mallinen toi sun akku on?

Edit. Ilmeisesti Motonetin LiFePO4 akku kyseessä. Miten @Enig modasit navat / akkukengät?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom