Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 193
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Huoneen lämmössä jos sulla on 65Ah akku ja lataat sitä 5Ah tunnissa, kauan menee että se on tyhjästä täyteen ja mieti siitä mitä se on jos on -10c pakkasta. 2h se tulee lähinnä vihaiseksi.
     
  2. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Lyijyakkua ei saisi ladata maksimissaan sen max 10% kapasiteetista. Eli 6.5A ja tuolla 5Ah menisi 13tuntia aikaa. Hyvä jos tuollaisella pakkasella (-10 astetta) akku latautuu esim. max 3Ah tunnissa eli väh. vuorokauden saa varata eli 24-32 tuntia.
     
  3. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyvin lähti käyntiin vajaan 4h latauksen ja lämmityksen jälkeen 25A ctekillä. Akku on 77Ah. Pistin vielä käynnistyksen ajaksi virransyöttömoodin (25A) päälle. Ei ollut aikaa pienemmällä teholla kitkuttaa kun auto piti saada tulille. Akku oli tuskin mennyt aivan nolliin mutta käynnistysyritysten jälkeen jännite väliaikaisesti tipahti.

    Eipä ollut parin edellisen auton kanssa koskaan käynnistysongelmia kun oli tupla-akut. Pitää harkita ensi talveksi ylläpitolaturin asentamista...
     
  4. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 193
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin aivan, mutta 99% ihmisistä ei ymmärrä tätä.

    Meillä on töissä varalla tuollainen työnnettävä trukki missä 200Ah vapaa-ajan akku, sit nää hermannit lataa sitä 2h ja ihmettelee kun hyytyy koko ajan:facepalm:, perjantaina lataukseen ja maanantaina pois niin alkaa olemaan täysi.
     
  5. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 193
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mä olen 18v nyt autolla liikkunut ja kerran hyytyi akku ja sekin johtui vain webaston käytöstä + 10v vanha akku. (ei edes ollut pistoketta autossa)

    Toki lataan pari kertaa vuodessa auton akkua ihan laturilla niin pysyy kunnossa.
     
  6. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Enpäs tiedä itseasissa. :D
    Sanoin vaan että diesel-Mondeoon jossa on Webasto.

    Tuollanen:

    YUASA YBX5000-sarjan käynnistysakut
     
  7. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis ilmeisesti et.

    Omat kokemukset on että nuo normiakut kestää max about 2 vuotta ennen kuin ne on ihan surkeita. Ei montaa kertaa tarvitse lisälämppärillä imeä pakkasilla tyhjäksi niin se oli siinä (ja siksihän ne meneekin niin helposti kun ei pakkasilla lataannu kunnolla).

    Viimeksi laitoin säästön takia perus 105 ampperisen ja nyt on 3 vuoden iässä niin että 10 min eberiä ja voltit on 11.6V... :D
     
  8. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    Dodi, akku alkoi taas osoittaa että on vaikeuksia ladata. Olkoon nyt reippaan vuorokauden 4A defan perässä, voipi tosin olla että seuraavaksi saa taas laittaa älyvapaan laturin perään pariksi päivää että kerrostumat poistuu.
     
  9. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Myyjä/asentaja kyllä vakuutti että tuo on nimenomaan webasto-käyttöön sopiva akku.
    En kai minä alan liikkeessä ala akkuja työkseen myyvää ja niistä varmasti enemmän tietävää kyseenalaistamaan ja paukuttamaan nyrkkiä pöytään että paskaa puhut poika.. :rolleyes:
    Mulle piisaa jos tuon 2 talvea toimii, sitten on auto menossa vaihtoon muutenkin.
     
  10. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nuo 9000-sarjalaiset Yuasat on AGM-akkuja. Keskimäärin jollain 90-110 ampperin akulla on n. 100-150 euroa enemmän hintaa AGM:nä kuin tavallisena.

    Eli jos 2v pitää enää kestää niin kaipa tuossa säästää sen verran. :D
     
  11. Spartacus

    Spartacus

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Millä virralla auton oma laturi lataa akkua jos pistetään tyhjä akku autoon kesällä ja lähdetään ajamaan?
     
  12. Turbolaturi

    Turbolaturi BANNATTU BANNED Tukijäsen

    Viestejä:
    4 894
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    1-100A riippuen laturista. Akun vastaanottokyky ja nouseva latausjännite ainoana rajoittimena. Kyllähän se tyhjän akun autolla lataaminen lyhentää akun ikää huomattavasti.
     
  13. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    801
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Taas loppui Pösöstä virta ja kävelyksi meni. Sinänsä se ei haittaa kun on niin lyhyt matka töihin, mutta en tiedä pitäskö luovuttaa ja ostaa uusi akku. Biltemassa olis 65e. Aattelin vaan myydä auton kesällä niin sen takia mietin, mutta onhan tuo kyllä aika pikkuraha, jaksais vaan pakkasessa vaihtaa.
     
  14. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Osta se akku, niin ei jätä sen takia väliin.
     
    itarumaa tykkää tästä.
  15. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Käyt ostaa jostain akku/autohuollosta niin ainakin itsellä ovat aina suorittaneet vaihdon kaupan päälle, eikö hintaeroa ollut paria euroa enempää
     
    Svaiski tykkää tästä.
  16. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    641
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuossa tulee samalla sellainen etu, että samalla reissulla tulee se vanha akku hävitettyä eikä jää omiin nurkkiin odottamaan jos saisi joskus vietyä keräyspisteelle.
     
    Persojet tykkää tästä.
  17. apek

    apek

    Viestejä:
    573
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Vanhan auton akun voi jättää myös mihin tahansa akkuja myyvään liikkeeseen (huoltoasemat, motonet, yms.). Ei niitä tarvitse kierrätyspisteelle itse viedä.
     
  18. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    610
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ite oon keränny akut omiin nurkkiin ja myyny eränä romu-ukoille. Hakee ovelta.

    Viimeks tänään lähti 7kpl akkuja, sain niistä 21e.
     
  19. Turbolaturi

    Turbolaturi BANNATTU BANNED Tukijäsen

    Viestejä:
    4 894
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Aika paskan rahan sait. Kyllä niisät vähintään vitosen kappale pitää saada.
     
  20. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse ostin syksyllä Optiman redtopin kolopalloon. 55Ah ja 1000A kylmäkäynnistysvirta. Ajot lähinnä muutaman kilsan nurkka-ajoa duuniin jne. Toistaiseksi on lähtenyt iloisesti käymään näilläkin pakkasilla vaikka autossa ei lohkolämppäriä edes ole :smoke:

    2.8 VR6 golf 4 siis..
     
  21. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    610
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eipä niitä täältä sivukylältä kukaan tuohon rahaan hae.
     
  22. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    801
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ostin akun sitten Biltemasta ja vaihdoin itse. Ei nyt mikään ihan mahdoton homma mutta aina ranskalaisissa on hieman jotain extraa näissäkin hommissa. Yksi syy miksi vaihdoin itse on, että huoltoasemassa joka on n. 20m mun kämpästä on akkujen keräyspiste, joten jätin sen sinne samantien.
     
  23. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli todettava että viimeisen hyytymisepisodin jälkeen Exiden kalliimpi 77Ah malli kuoli. Ei pysy jännitteet yllä. Täyteen lataamisen jälkeen ja parin startin ja kaupunkipyörittelyn jälkeen jännite 11.9V. Noin. 1.5 vuotta ja 50tkm oli tämän elinikä. Valitettavasti heti alkuun tuli syväpurkaus kun laturi hajosi. Ja nyt reilu viikko sitten nurkka-ajon seurauksena meni aika nolliin. Tämän jälkeen tuli noutaja.

    Ostinpa kokeeksi halvan Puolan poikien viritelmän: Sznajder-SilverPremium 80Ah/760A akku P275xL175xK190 -+ | Motonet Oy Ainakin veneakkuna on Sznajderin malli toiminut ok. Tuntuu siltä että preemium lisää on turha maksaa kun akku hajoaa aktiivikäytössä kuitenkin parissa kolmessa vuodessa. Paitsi jos kaivaisi kuvetta ja ostaisi keltaisen Optiman...harmi vain että auton laturi ei jännitteen puolesta ole yhteensopiva näille.
     
  24. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Redtopit toimii myös ihan hyvin :)
     
  25. teuvo

    teuvo

    Viestejä:
    328
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
  26. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyviä nekin mutta jos haluaa parasta mahdollista syväpurkauksen kestoa niin Yellow top on kova sana. Tarttis vaan laturista saada min. 14.7V jännitettä että homma toimisi.
     
  27. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
  28. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Pitää vaan hommata älylaturi, jossa on talviasento. Laturi pitäisi syöttää silloin sitä 14.7V, kun ne lataa muuten sitä 14.4V.
     
  29. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tutulla oli joskus 2 kpl isohkoja Optiman Yellowtoppeja rinnan kytkettynä ameriiiiikan autossaan, ei loppunu hetkessä musiikin soitanta vaikka auto ei käynyt :D
     
  30. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 118
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mnjaa...

    Tossa seisonnassa olevassa Corsicassa pääsi akku tyhjääntymään. No apuvirralla käymään 30min ja seuraavana aamuna taas tyhjä?

    Ei se tainnut keretä kovin kauaa kuitenkaan tyhjänä olemaan se akku siinä parkissa ja sekin oli joulun aikaa kun pakkasta oli vain muutama aste. Toimiikohan nyt kun kiskasi bentonilla täyteen, vai ottiko osumaa jo? Ei ole mikään vanha akku edes...

    Onkos kellään täällä kokemuksia akkujen uudelleenhapottelusta? Monestahan tuo luukku edelleen löytyy ja loiske käy kantaessa. Palasiko kapasiteetti?
     
  31. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ootko mitannut jännitettä seisonnan jälkeen? Ettei olisi kennoja kosahtunut
     
  32. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 216
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ota se akku vaikka sisälle huoneen lämpöön sulamaan vaikka päiväksi ja vaikka sen jälkeen rupeat lataamaan sen akun akkulaturilla kunnolla täyteen.

    Ei kai tuo 30 min lataaminen pakkasessa mitään auta?

    Itsellä kävi 7 bemarin kanssa vähän samoin, kun auto seisoi pakkasessa. Mahtoi ehkä vähän jäätyä, mutta rupesi lataantumaan, kun akku sai olla sisällä ensin pari päivää. Tuollainen 100A jättiakku kun piti sulaa aika kauan?
     
  33. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei paljoa lohduta jos auto ei ajaessa osaa ladata sitä oikein?

    Uudemmissa autoissa pitää kertoa/ohjelmoida erikseen normaali/AGM (ym) akut, muuten esim. omassa Audissa latausjännitteet pysyy niin alhaalla ettei AGM:t lataudu koskaan täyteen.
     
  34. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 118
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    12.05 taisi olla. Otinkin lämpöseen varastoon ja törkkäsin vuorokauden päästä piuhaan.

    Ladattuaan esitteli 13.1v jännitettä. Kait tuo vielä hengissä voi olla?

    Joo, ei tullut ollenkaan mieleen että se jäätynyt akkuhan ei paljoa lataa...
     
  35. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Luulisi noilla jännitteillä olevan kunnossa, mutta lähes tyhjä. Eli lämpimään ja latausta vaan. Älylaturit kuten defan smartcharge osaa myös kertoa löytyykö vikaa kun pistää vuorokaudeksi höökimään.

    E: tuo 13.1v on ilmeisesti suht pian latauksen jälkeen, koska täyden agm akunkin lepojännite taitaa olla 12.8 voltin korvilla eli ei ole ehtinyt tasaantumaan.
     
  36. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ajattelinpa akun vaihdon jälkeen tarkistaa että ei ole mitään mikä imuroisi turhaan virtaa lepotilassa. Yleismittarilla 10A asennossa lukemat pomppi 0,01-0,02 ja pidemmän ajan välein pomppasi sekunniksi 0,07 (vaikutti samalta intervallilta mitä ajoneston merkkivalon vilkkuminen :) ). Pitäisi olla ok ilmeisesti. Yhden sisävalon aktivoimalla tuli 0,70A lukemaksi.

    Yleismittari on joku halpis Mastech. Kokeilin 200mA asennossa ja siinä näytti koko ajan nollaa mikä hieman ihmetytti. Näytön asteikko oli tässä käyttöasennossa kuitenkin vain 00,0 eli periaatteessa 99,9mA olisi maksimi. Noh todennäköisesti tuomitsen tilanteen normaaliksi.
     
  37. Kihara_ite

    Kihara_ite

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    11.01.2018
    Noniin, ilmeisesti täälläkin rupeaa 2,5 vuotta vanhan Octavian akku hyytymään webaston käytön myötä. Kerrostalon digitaalisesta lämmitystolpasta ei saa kuin 2h/vrk sähköä, joten pitäisi keksiä sopiva laturi, joka muistaa asetukset virran katkettua. Olin tuommoisen Lidlin ULGD 3.8 A1 laturin hommannut varalle ja muihin projekteihin, mutta tämä ei tähän hommaan sovellu, sillä pitää painaa aina nappia virtojen käynnistyttyä. Octavian manuaali sanoo, että 12V pistokkeen kauttaa saa käyttää enintään 120W tehoista laitetta, eli virtaa saa ottaa enintään ~10A. Ilmeisesti siis voisi ladata myös tätä kautta alle 10A virralla ja kontissa olisi näppärästi pistoke valmiina. Lohkolämmintintä ei ole, eikä näin ollen mitään liittimiä. Ja muutenkin parkkeeraisin mieluusti perän tolpalle päin.

    Ilmeisesti tämä CTEKin laturi ainakin muistaa tilansa laturille tulevan 230V sähkö katketessa.
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-Polar-12-V5-A

    Entäs onko kenelläkään kokemuksia näistä Bilteman latureista, tässä olisi 8A versio, joka olisi siis vähän tehokkaampi ja halvempi kuin em. CTEK:
    Akkulaturi IP68, 12 V, 8 A - Akkulaturi Laturi Fiksu - Biltema
     
  38. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 118
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo se 13.1 oli yleismittarilla heti kun nyppäsin irti seinästä.

    No, katellaan miten se tuossa tolkkunsa pitää kun tungetaan kevään tullen takasin autoon. :)
     
  39. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla on tuo pienempi Ctek jossa näyttäisi olevan sama "käyttöliittymä" enkä ole siihen koskenut vuoteen, vaan aina takaisin seinään kiinni ja sama "lumihiutale" -lataustila on aina päällä (eli muistissa). Tuo on siis ulkona 24/7 pakkasessa katoksessa ja kestää ihan hyvin sen vaikkei olekkaan "pakkasmalli".

    Noita latureita kun katsoo niin kannattaa katsella myös auton ohjekirjasta ne maksimivoltit mitä lataukseen saa käyttää jos akkua lataa autossa. Jotkut laturit saattavat antaa enemään voltteja mitä esim. VAGineissa sallitaan (ainakaan ohjekirjassa).

    Edit: tuo Bilhelveten laturin 14,4V latausjännite sopii muuten sitten huonosti A) pakkaselle ja B) AGM-akuille. Ctekissä pitäisi olla ainakin 14,4V/14,7V (normaali, "lumihiutale").
     
  40. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 135
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
  41. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    C-PWR 4.0 12V älylaturi ei vissiin oikein tykkää pakkasella lataamisesta. Ensimmäinen meni vaihtoon, kun ei vilkuttanu minkäänlaista valoa ja seuraava tekee tuollaista eli saattaa sen alle 2min käytön jälkeen näyttää "täyttä" akkua. Vielä, jos auto on seisonut sen esim. 3päivää. Tai sitten jos lataa, niin saattaa ladata esim. 2tuntia eli sen ajan, mitä lämpötilan mukaan. Ja muutaman kerran oon saanu sillä latamaan, kun oon pistänyt valot päälle esim sen 1.5min ajaksi.

    Tuo C-PWR lataisi 14.7v virralla ja mitäs oon yleismittarilla katsellu, niin saattaa näyttää täyttä akkua 12.8v tai jättää siihen 13.1v


    Tuli hetki sitten hommattua Energy+ smart 4A älylaturi on tuon ainakin tiedän toimivan pakkasella ja tässä on talvitoiminto muistilla eli 14.7v. Viittisi värkätä akusta johdot ohjaamoon, niin saisi akkulaturin kiinni auton sisätilapistokkeeseen ja sen voisi jättää siihen. Kesällä nappaisi moottorilämmittimen pois, niin voisi latailla muutenkin akkua.

    Ja tuo laturi lataa sinne 13.7v, jonka jälkeen lopettaa latauksen.
     
  42. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Minkämoinen? 40€ normihinta, heräteostoksena tuli kun oli Onnenkylän Ostoshelvetissä 15€.

    Pari alle 10a akkua ladattu tuolla, turhan paljon ytyä mutta vartissa starttiin ollut tarpeeksi.

    IMG_20181201_232141.jpg
     
  43. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    411
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaihdoin 2002 passattiin halvan 72ah akun. Vanha oli 10v vanha, WV orkkis ja aivan identtinen uuden akun kanssa. 10 vuotta!
     
  44. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Kannattaa sit mitata oikeasti, paljonko toi antaa voltteja latauksen aikaan.
     
  45. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    610
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  46. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ainaki kylmäkäynnistysvirtaa riittää. Entäs AGM? Ja asenna heti akkulämmitin/kiinteä akkulaturi akun kaveriksi, jos vaan voit lämmitystolppaa käyttää. Akkulämmitin+kiinteä akkulaturi on lyömätön yhdistelmä varsinkin polttoainelisälämmittimen kanssa eli tällä saat pidennettyä akun käyttöikää aika reippaasti ja se, että helpottaa käyttöä.

    Mutta jotkut ovat haukkuneet, mutta itsellä on tuo malli ollit 2.5v omassa autossa ja hyvin riittää käynnistykseen. Mittasin juuri pari aamua sitten ilman lämmitystä, niin hyvin pysyi 10.4v käynnistyksen aikaan. Sznajder 62 Ah / 520 A akku P242xL175xK190 +- | Motonet Oy
     
  47. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    13.2v alussa, puolessa välissä 14.5v ja jos ei ota ajoissa pois niin paskamittari näyttää 15.5v, jotenkin en viimeseen usko kun ei akku lämmennyt. Noh, ehkä tuolla lataa jos on ihan loppu ettei jaksa startata.

    E: Otin äsken pois laturista kun oli tosiaan 15.5v. Akussa oli jänöä 12v parin minuutin päästä, taitaakin olla vain niin tyhjä akku että raiskaa ylenmääräisesti. Kytkin takaisin latuuseen, 14.5v. Ihan ihme laite, ei viitsi poiskaan heittää mutta en kyllä uskalla käyttää kuin pahassa tarpeessa.
     
  48. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No eihän se akku välttämättä lämpene vaikka jännitettä on paljon. Nesteet vaan tulee pihalle vetynä ja happena. Jos on tyhjä akku joka vastaanottaa latausta niin sillon jännite pysyy alhaalla ei ylhäällä. Nopeesti nouseva jännite tarkoittaa huonoa akkua.
     
  49. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017

    Aivan. No, pitää vain olla varovainen.
     
  50. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Osaisiko joku suositella Volvoon V70 vm 2015 ylläpitolaturia?

    Kuulemma vakuutusyhtiö ei tykkää kyttyrää näistä CTEC:eistä, joten varmaankin vaihtoehdot on DEFA tai vastaava joka asennetaan paikoilleen.

    Wetterillä oli "Blackweekkinä" tarjouksessa 400€ tuo Defan kallein yksilö asennettuna, ajattelin soitella ja kysyä samaa tarjousta omaan autooni, tiedä sitten onko halvempaa vaihtoehtoa?

    Sijaitsen Kajaanissa, joten kaikkea ei ole tarjolla :(