Auton akuista ja lataamisesta

Oli todettava että viimeisen hyytymisepisodin jälkeen Exiden kalliimpi 77Ah malli kuoli. Ei pysy jännitteet yllä. Täyteen lataamisen jälkeen ja parin startin ja kaupunkipyörittelyn jälkeen jännite 11.9V. Noin. 1.5 vuotta ja 50tkm oli tämän elinikä. Valitettavasti heti alkuun tuli syväpurkaus kun laturi hajosi. Ja nyt reilu viikko sitten nurkka-ajon seurauksena meni aika nolliin. Tämän jälkeen tuli noutaja.

Ostinpa kokeeksi halvan Puolan poikien viritelmän: Sznajder-SilverPremium 80Ah/760A akku P275xL175xK190 -+ | Motonet Oy Ainakin veneakkuna on Sznajderin malli toiminut ok. Tuntuu siltä että preemium lisää on turha maksaa kun akku hajoaa aktiivikäytössä kuitenkin parissa kolmessa vuodessa. Paitsi jos kaivaisi kuvetta ja ostaisi keltaisen Optiman...harmi vain että auton laturi ei jännitteen puolesta ole yhteensopiva näille.
 
Oli todettava että viimeisen hyytymisepisodin jälkeen Exiden kalliimpi 77Ah malli kuoli. Ei pysy jännitteet yllä. Täyteen lataamisen jälkeen ja parin startin ja kaupunkipyörittelyn jälkeen jännite 11.9V. Noin. 1.5 vuotta ja 50tkm oli tämän elinikä. Valitettavasti heti alkuun tuli syväpurkaus kun laturi hajosi. Ja nyt reilu viikko sitten nurkka-ajon seurauksena meni aika nolliin. Tämän jälkeen tuli noutaja.

Ostinpa kokeeksi halvan Puolan poikien viritelmän: Sznajder-SilverPremium 80Ah/760A akku P275xL175xK190 -+ | Motonet Oy Ainakin veneakkuna on Sznajderin malli toiminut ok. Tuntuu siltä että preemium lisää on turha maksaa kun akku hajoaa aktiivikäytössä kuitenkin parissa kolmessa vuodessa. Paitsi jos kaivaisi kuvetta ja ostaisi keltaisen Optiman...harmi vain että auton laturi ei jännitteen puolesta ole yhteensopiva näille.

Redtopit toimii myös ihan hyvin :)
 
Hyviä nekin mutta jos haluaa parasta mahdollista syväpurkauksen kestoa niin Yellow top on kova sana. Tarttis vaan laturista saada min. 14.7V jännitettä että homma toimisi.

Pitää vaan hommata älylaturi, jossa on talviasento. Laturi pitäisi syöttää silloin sitä 14.7V, kun ne lataa muuten sitä 14.4V.
 
Tutulla oli joskus 2 kpl isohkoja Optiman Yellowtoppeja rinnan kytkettynä ameriiiiikan autossaan, ei loppunu hetkessä musiikin soitanta vaikka auto ei käynyt :D
 
Mnjaa...

Tossa seisonnassa olevassa Corsicassa pääsi akku tyhjääntymään. No apuvirralla käymään 30min ja seuraavana aamuna taas tyhjä?

Ei se tainnut keretä kovin kauaa kuitenkaan tyhjänä olemaan se akku siinä parkissa ja sekin oli joulun aikaa kun pakkasta oli vain muutama aste. Toimiikohan nyt kun kiskasi bentonilla täyteen, vai ottiko osumaa jo? Ei ole mikään vanha akku edes...

Onkos kellään täällä kokemuksia akkujen uudelleenhapottelusta? Monestahan tuo luukku edelleen löytyy ja loiske käy kantaessa. Palasiko kapasiteetti?
 
Mnjaa...

Tossa seisonnassa olevassa Corsicassa pääsi akku tyhjääntymään. No apuvirralla käymään 30min ja seuraavana aamuna taas tyhjä?

Ei se tainnut keretä kovin kauaa kuitenkaan tyhjänä olemaan se akku siinä parkissa ja sekin oli joulun aikaa kun pakkasta oli vain muutama aste. Toimiikohan nyt kun kiskasi bentonilla täyteen, vai ottiko osumaa jo? Ei ole mikään vanha akku edes...

Onkos kellään täällä kokemuksia akkujen uudelleenhapottelusta? Monestahan tuo luukku edelleen löytyy ja loiske käy kantaessa. Palasiko kapasiteetti?
Ootko mitannut jännitettä seisonnan jälkeen? Ettei olisi kennoja kosahtunut
 
Mnjaa...

Tossa seisonnassa olevassa Corsicassa pääsi akku tyhjääntymään. No apuvirralla käymään 30min ja seuraavana aamuna taas tyhjä?

Ei se tainnut keretä kovin kauaa kuitenkaan tyhjänä olemaan se akku siinä parkissa ja sekin oli joulun aikaa kun pakkasta oli vain muutama aste. Toimiikohan nyt kun kiskasi bentonilla täyteen, vai ottiko osumaa jo? Ei ole mikään vanha akku edes...

Onkos kellään täällä kokemuksia akkujen uudelleenhapottelusta? Monestahan tuo luukku edelleen löytyy ja loiske käy kantaessa. Palasiko kapasiteetti?
Ota se akku vaikka sisälle huoneen lämpöön sulamaan vaikka päiväksi ja vaikka sen jälkeen rupeat lataamaan sen akun akkulaturilla kunnolla täyteen.

Ei kai tuo 30 min lataaminen pakkasessa mitään auta?

Itsellä kävi 7 bemarin kanssa vähän samoin, kun auto seisoi pakkasessa. Mahtoi ehkä vähän jäätyä, mutta rupesi lataantumaan, kun akku sai olla sisällä ensin pari päivää. Tuollainen 100A jättiakku kun piti sulaa aika kauan?
 
Pitää vaan hommata älylaturi, jossa on talviasento. Laturi pitäisi syöttää silloin sitä 14.7V, kun ne lataa muuten sitä 14.4V.
Ei paljoa lohduta jos auto ei ajaessa osaa ladata sitä oikein?

Uudemmissa autoissa pitää kertoa/ohjelmoida erikseen normaali/AGM (ym) akut, muuten esim. omassa Audissa latausjännitteet pysyy niin alhaalla ettei AGM:t lataudu koskaan täyteen.
 
Ootko mitannut jännitettä seisonnan jälkeen? Ettei olisi kennoja kosahtunut
12.05 taisi olla. Otinkin lämpöseen varastoon ja törkkäsin vuorokauden päästä piuhaan.

Ladattuaan esitteli 13.1v jännitettä. Kait tuo vielä hengissä voi olla?

Ota se akku vaikka sisälle huoneen lämpöön sulamaan vaikka päiväksi ja vaikka sen jälkeen rupeat lataamaan sen akun akkulaturilla kunnolla täyteen.

Ei kai tuo 30 min lataaminen pakkasessa mitään auta?

Itsellä kävi 7 bemarin kanssa vähän samoin, kun auto seisoi pakkasessa. Mahtoi ehkä vähän jäätyä, mutta rupesi lataantumaan, kun akku sai olla sisällä ensin pari päivää. Tuollainen 100A jättiakku kun piti sulaa aika kauan?
Joo, ei tullut ollenkaan mieleen että se jäätynyt akkuhan ei paljoa lataa...
 
12.05 taisi olla. Otinkin lämpöseen varastoon ja törkkäsin vuorokauden päästä piuhaan.

Ladattuaan esitteli 13.1v jännitettä. Kait tuo vielä hengissä voi olla?

Joo, ei tullut ollenkaan mieleen että se jäätynyt akkuhan ei paljoa lataa...
Luulisi noilla jännitteillä olevan kunnossa, mutta lähes tyhjä. Eli lämpimään ja latausta vaan. Älylaturit kuten defan smartcharge osaa myös kertoa löytyykö vikaa kun pistää vuorokaudeksi höökimään.

E: tuo 13.1v on ilmeisesti suht pian latauksen jälkeen, koska täyden agm akunkin lepojännite taitaa olla 12.8 voltin korvilla eli ei ole ehtinyt tasaantumaan.
 
Ajattelinpa akun vaihdon jälkeen tarkistaa että ei ole mitään mikä imuroisi turhaan virtaa lepotilassa. Yleismittarilla 10A asennossa lukemat pomppi 0,01-0,02 ja pidemmän ajan välein pomppasi sekunniksi 0,07 (vaikutti samalta intervallilta mitä ajoneston merkkivalon vilkkuminen :) ). Pitäisi olla ok ilmeisesti. Yhden sisävalon aktivoimalla tuli 0,70A lukemaksi.

Yleismittari on joku halpis Mastech. Kokeilin 200mA asennossa ja siinä näytti koko ajan nollaa mikä hieman ihmetytti. Näytön asteikko oli tässä käyttöasennossa kuitenkin vain 00,0 eli periaatteessa 99,9mA olisi maksimi. Noh todennäköisesti tuomitsen tilanteen normaaliksi.
 
Noniin, ilmeisesti täälläkin rupeaa 2,5 vuotta vanhan Octavian akku hyytymään webaston käytön myötä. Kerrostalon digitaalisesta lämmitystolpasta ei saa kuin 2h/vrk sähköä, joten pitäisi keksiä sopiva laturi, joka muistaa asetukset virran katkettua. Olin tuommoisen Lidlin ULGD 3.8 A1 laturin hommannut varalle ja muihin projekteihin, mutta tämä ei tähän hommaan sovellu, sillä pitää painaa aina nappia virtojen käynnistyttyä. Octavian manuaali sanoo, että 12V pistokkeen kauttaa saa käyttää enintään 120W tehoista laitetta, eli virtaa saa ottaa enintään ~10A. Ilmeisesti siis voisi ladata myös tätä kautta alle 10A virralla ja kontissa olisi näppärästi pistoke valmiina. Lohkolämmintintä ei ole, eikä näin ollen mitään liittimiä. Ja muutenkin parkkeeraisin mieluusti perän tolpalle päin.

Ilmeisesti tämä CTEKin laturi ainakin muistaa tilansa laturille tulevan 230V sähkö katketessa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-Polar-12-V5-A

Entäs onko kenelläkään kokemuksia näistä Bilteman latureista, tässä olisi 8A versio, joka olisi siis vähän tehokkaampi ja halvempi kuin em. CTEK:
Akkulaturi IP68, 12 V, 8 A - Akkulaturi Laturi Fiksu - Biltema
 
Luulisi noilla jännitteillä olevan kunnossa, mutta lähes tyhjä. Eli lämpimään ja latausta vaan. Älylaturit kuten defan smartcharge osaa myös kertoa löytyykö vikaa kun pistää vuorokaudeksi höökimään.

E: tuo 13.1v on ilmeisesti suht pian latauksen jälkeen, koska täyden agm akunkin lepojännite taitaa olla 12.8 voltin korvilla eli ei ole ehtinyt tasaantumaan.
Joo se 13.1 oli yleismittarilla heti kun nyppäsin irti seinästä.

No, katellaan miten se tuossa tolkkunsa pitää kun tungetaan kevään tullen takasin autoon. :)
 
Ilmeisesti tämä CTEKin laturi ainakin muistaa tilansa laturille tulevan 230V sähkö katketessa.
CTEK Ylläpitolaturi MXS 5.0 Polar 12 V/5 A | Motonet Oy
Entäs onko kenelläkään kokemuksia näistä Bilteman latureista, tässä olisi 8A versio, joka olisi siis vähän tehokkaampi ja halvempi kuin em. CTEK:
Akkulaturi IP68, 12 V, 8 A - Akkulaturi Laturi Fiksu - Biltema
Mulla on tuo pienempi Ctek jossa näyttäisi olevan sama "käyttöliittymä" enkä ole siihen koskenut vuoteen, vaan aina takaisin seinään kiinni ja sama "lumihiutale" -lataustila on aina päällä (eli muistissa). Tuo on siis ulkona 24/7 pakkasessa katoksessa ja kestää ihan hyvin sen vaikkei olekkaan "pakkasmalli".

Noita latureita kun katsoo niin kannattaa katsella myös auton ohjekirjasta ne maksimivoltit mitä lataukseen saa käyttää jos akkua lataa autossa. Jotkut laturit saattavat antaa enemään voltteja mitä esim. VAGineissa sallitaan (ainakaan ohjekirjassa).

Edit: tuo Bilhelveten laturin 14,4V latausjännite sopii muuten sitten huonosti A) pakkaselle ja B) AGM-akuille. Ctekissä pitäisi olla ainakin 14,4V/14,7V (normaali, "lumihiutale").
 
C-PWR 4.0 12V älylaturi ei vissiin oikein tykkää pakkasella lataamisesta. Ensimmäinen meni vaihtoon, kun ei vilkuttanu minkäänlaista valoa ja seuraava tekee tuollaista eli saattaa sen alle 2min käytön jälkeen näyttää "täyttä" akkua. Vielä, jos auto on seisonut sen esim. 3päivää. Tai sitten jos lataa, niin saattaa ladata esim. 2tuntia eli sen ajan, mitä lämpötilan mukaan. Ja muutaman kerran oon saanu sillä latamaan, kun oon pistänyt valot päälle esim sen 1.5min ajaksi.

Tuo C-PWR lataisi 14.7v virralla ja mitäs oon yleismittarilla katsellu, niin saattaa näyttää täyttä akkua 12.8v tai jättää siihen 13.1v


Tuli hetki sitten hommattua Energy+ smart 4A älylaturi on tuon ainakin tiedän toimivan pakkasella ja tässä on talvitoiminto muistilla eli 14.7v. Viittisi värkätä akusta johdot ohjaamoon, niin saisi akkulaturin kiinni auton sisätilapistokkeeseen ja sen voisi jättää siihen. Kesällä nappaisi moottorilämmittimen pois, niin voisi latailla muutenkin akkua.

Ja tuo laturi lataa sinne 13.7v, jonka jälkeen lopettaa latauksen.
 
Minkämoinen? 40€ normihinta, heräteostoksena tuli kun oli Onnenkylän Ostoshelvetissä 15€.

Pari alle 10a akkua ladattu tuolla, turhan paljon ytyä tuntuu olevan.

IMG_20181201_232141.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä saatte jäädä sinne ysärille autojenne kanssa noilla akun kestomäärillä, ei taida ees kolmea vuotta oikein akku enää kestää kun on sen verran elektroniikkaa, lisälämmitintä ja S&S järjestelmää rasittamassa. :joy:
Vaihdoin 2002 passattiin halvan 72ah akun. Vanha oli 10v vanha, WV orkkis ja aivan identtinen uuden akun kanssa. 10 vuotta!
 
Minkämoinen? 40€ normihinta, heräteostoksena tuli kun oli Onnenkylän Ostoshelvetissä 15€.

Pari alle 10a akkua ladattu tuolla, turhan paljon ytyä mutta vartissa starttiin ollut tarpeeksi.

IMG_20181201_232141.jpg

Kannattaa sit mitata oikeasti, paljonko toi antaa voltteja latauksen aikaan.
 
Kannattako ostaa Sznajder-SilverPremium 75Ah/750A akku P275xL175xK175 -+ | Motonet Oy

vai joku muu?

Auto A6 C4 ja webasto löytyy.

Ainaki kylmäkäynnistysvirtaa riittää. Entäs AGM? Ja asenna heti akkulämmitin/kiinteä akkulaturi akun kaveriksi, jos vaan voit lämmitystolppaa käyttää. Akkulämmitin+kiinteä akkulaturi on lyömätön yhdistelmä varsinkin polttoainelisälämmittimen kanssa eli tällä saat pidennettyä akun käyttöikää aika reippaasti ja se, että helpottaa käyttöä.

Mutta jotkut ovat haukkuneet, mutta itsellä on tuo malli ollit 2.5v omassa autossa ja hyvin riittää käynnistykseen. Mittasin juuri pari aamua sitten ilman lämmitystä, niin hyvin pysyi 10.4v käynnistyksen aikaan. Sznajder 62 Ah / 520 A akku P242xL175xK190 +- | Motonet Oy
 
Kannattaa sit mitata oikeasti, paljonko toi antaa voltteja latauksen aikaan.

13.2v alussa, puolessa välissä 14.5v ja jos ei ota ajoissa pois niin paskamittari näyttää 15.5v, jotenkin en viimeseen usko kun ei akku lämmennyt. Noh, ehkä tuolla lataa jos on ihan loppu ettei jaksa startata.

E: Otin äsken pois laturista kun oli tosiaan 15.5v. Akussa oli jänöä 12v parin minuutin päästä, taitaakin olla vain niin tyhjä akku että raiskaa ylenmääräisesti. Kytkin takaisin latuuseen, 14.5v. Ihan ihme laite, ei viitsi poiskaan heittää mutta en kyllä uskalla käyttää kuin pahassa tarpeessa.
 
No eihän se akku välttämättä lämpene vaikka jännitettä on paljon. Nesteet vaan tulee pihalle vetynä ja happena. Jos on tyhjä akku joka vastaanottaa latausta niin sillon jännite pysyy alhaalla ei ylhäällä. Nopeesti nouseva jännite tarkoittaa huonoa akkua.
 
No eihän se akku välttämättä lämpene vaikka jännitettä on paljon. Nesteet vaan tulee pihalle vetynä ja happena. Jos on tyhjä akku joka vastaanottaa latausta niin sillon jännite pysyy alhaalla ei ylhäällä. Nopeesti nouseva jännite tarkoittaa huonoa akkua.


Aivan. No, pitää vain olla varovainen.
 
Osaisiko joku suositella Volvoon V70 vm 2015 ylläpitolaturia?

Kuulemma vakuutusyhtiö ei tykkää kyttyrää näistä CTEC:eistä, joten varmaankin vaihtoehdot on DEFA tai vastaava joka asennetaan paikoilleen.

Wetterillä oli "Blackweekkinä" tarjouksessa 400€ tuo Defan kallein yksilö asennettuna, ajattelin soitella ja kysyä samaa tarjousta omaan autooni, tiedä sitten onko halvempaa vaihtoehtoa?

Sijaitsen Kajaanissa, joten kaikkea ei ole tarjolla :(
 
Osaisiko joku suositella Volvoon V70 vm 2015 ylläpitolaturia?

Kuulemma vakuutusyhtiö ei tykkää kyttyrää näistä CTEC:eistä, joten varmaankin vaihtoehdot on DEFA tai vastaava joka asennetaan paikoilleen.

Wetterillä oli "Blackweekkinä" tarjouksessa 400€ tuo Defan kallein yksilö asennettuna, ajattelin soitella ja kysyä samaa tarjousta omaan autooni, tiedä sitten onko halvempaa vaihtoehtoa?

Sijaitsen Kajaanissa, joten kaikkea ei ole tarjolla :(

Jos sulla on siinä Defan lohkolämmitin jo valmiina (?), niin Motonetistä haet tuon Defan oman laturin ja siihen sen akkujohdoille tarkoitetun liittimen vaikka kanta-asiakasalennusta hyödyntäen, niin tuon laittaa kuka tahansa melko ripeästi paikalleen. Tarkista vain ajatuksella etukäteen, tarvitsetko lisäksi uutta panssarikaapelia haaroitusta varten.
Tämä teksti tuotettiin sillä oletuksella, että Kajaanissa asuvalla on jo lohkolämmitin ja sisätilanlämppäri autossaan ja tuon laturin saa tökättyä sinne väliin ihan plug n' play tekniikalla.
 
Osaisiko joku suositella Volvoon V70 vm 2015 ylläpitolaturia?

Kuulemma vakuutusyhtiö ei tykkää kyttyrää näistä CTEC:eistä, joten varmaankin vaihtoehdot on DEFA tai vastaava joka asennetaan paikoilleen.

Wetterillä oli "Blackweekkinä" tarjouksessa 400€ tuo Defan kallein yksilö asennettuna, ajattelin soitella ja kysyä samaa tarjousta omaan autooni, tiedä sitten onko halvempaa vaihtoehtoa?

Sijaitsen Kajaanissa, joten kaikkea ei ole tarjolla :(

Löytyykö autosta jo defa lohko/sisätila valmiina? Jos löytyy niin 200€ on aika kova hinta laturin asennuksesta, kun se on vain johtojen kiinni laittamista. Pelkkää laturia ilman asennusta saa jollain 170-200€.
 
Jos sulla on siinä Defan lohkolämmitin jo valmiina (?), niin Motonetistä haet tuon Defan oman laturin ja siihen sen akkujohdoille tarkoitetun liittimen vaikka kanta-asiakasalennusta hyödyntäen, niin tuon laittaa kuka tahansa melko ripeästi paikalleen. Tarkista vain ajatuksella etukäteen, tarvitsetko lisäksi uutta panssarikaapelia haaroitusta varten.
Tämä teksti tuotettiin sillä oletuksella, että Kajaanissa asuvalla on jo lohkolämmitin ja sisätilanlämppäri autossaan ja tuon laturin saa tökättyä sinne väliin ihan plug n' play tekniikalla.
Löytyykö autosta jo defa lohko/sisätila valmiina? Jos löytyy niin 200€ on aika kova hinta laturin asennuksesta, kun se on vain johtojen kiinni laittamista. Pelkkää laturia ilman asennusta saa jollain 170-200€.

Ei löydy, ainoastaan Webasto autossa.

Aikaisemmin ei ollut tarvetta miettiä koska tuli ajettua hiukan enemmän per päivä.
 
Ei löydy, ainoastaan Webasto autossa.

Aikaisemmin ei ollut tarvetta miettiä koska tuli ajettua hiukan enemmän per päivä.
Ok. Tarvitset siis lisäksi sen vihreän tolppajohdon ja elementtikaapelin. Tässä yhteydessä kannattaa kyllä miettiä, laittaako samantien autoon myös lohkolämmittimen ja /tai sisätilanlämmittimen. Ainakin kannattaa asentaa se laturi sellaiseen paikkaan, josta on helppo myöhemmin jatkaa kaapelointia eteenpäin. Tuossa sinun tilanteessa harkitsisin kyllä silti jotain CTec tyyppistä ratkaisua pikaliittimillä ja sen käyttöä tarpeen mukaan näin talviaikaan.
 
Ok. Tarvitset siis lisäksi sen vihreän tolppajohdon ja elementtikaapelin. Tässä yhteydessä kannattaa kyllä miettiä, laittaako samantien autoon myös lohkolämmittimen ja /tai sisätilanlämmittimen. Ainakin kannattaa asentaa se laturi sellaiseen paikkaan, josta on helppo myöhemmin jatkaa kaapelointia eteenpäin. Tuossa sinun tilanteessa harkitsisin kyllä silti jotain CTec tyyppistä ratkaisua pikaliittimillä ja sen käyttöä tarpeen mukaan näin talviaikaan.

Tjooh, mietin että onko kumpi järkevämpi tuohon autoon jossa on siis jo Webasto kellolla valmiina. Joko otan siihen lohkolämmittimen (tietysti + sisätilanlämmitin) tai sitten sen ylläpitolaturin.
En tiedä kumpi parempi vaihtoehto :cigar2: Rahaa nyt ihan kaikkeen ei ole.

Ctec sinäänsä kiinnostaisi asennella paikalleen, se on kait ihan simppeli? Pitäisi löytää missä Mk3 kehtaa miinuksen kytkeä, kun tuossa 2015 mallissa esimeriksi on se seuranta, ja ei löydy samalla tavalla kuin bemarista suoraan nenän edestä maa-paikka. :/
 
Tjooh, mietin että onko kumpi järkevämpi tuohon autoon jossa on siis jo Webasto kellolla valmiina. Joko otan siihen lohkolämmittimen (tietysti + sisätilanlämmitin) tai sitten sen ylläpitolaturin.
En tiedä kumpi parempi vaihtoehto :cigar2: Rahaa nyt ihan kaikkeen ei ole.

Ctec sinäänsä kiinnostaisi asennella paikalleen, se on kait ihan simppeli? Pitäisi löytää missä Mk3 kehtaa miinuksen kytkeä, kun tuossa 2015 mallissa esimeriksi on se seuranta, ja ei löydy samalla tavalla kuin bemarista suoraan nenän edestä maa-paikka. :/
Volvon sivuilta löytyy todella tarkat asennusohjeet heidän omalle laturilleen. Akkulaturi - V70 2015 - Volvo Cars -lisävarusteet
Samanlaiset latausliittimet niihin CTEK tyyppisiinkin on saatavilla.
Sitä oikeasti sinulle toimivinta ratkaisua on paha suositella täältä asti, kun kaikki riippuu kaikesta. Tuommoinen simppeli kytkentä on kuitenkin se pörssille ystävällisin vaihtoehto.
 
Ok. Tarvitset siis lisäksi sen vihreän tolppajohdon ja elementtikaapelin. Tässä yhteydessä kannattaa kyllä miettiä, laittaako samantien autoon myös lohkolämmittimen ja /tai sisätilanlämmittimen. Ainakin kannattaa asentaa se laturi sellaiseen paikkaan, josta on helppo myöhemmin jatkaa kaapelointia eteenpäin. Tuossa sinun tilanteessa harkitsisin kyllä silti jotain CTec tyyppistä ratkaisua pikaliittimillä ja sen käyttöä tarpeen mukaan näin talviaikaan.

Oman kokemuksen perusteella suuri osa niistä vihreistä tolppajohdoista on kuraa (lue: rautakankea pakkasessa), Tokmannilta olen hommannut niitä punaisia defalaisia jotka pysyy notkeana :tup: Oli juuri pari viikkoa takaperin tarjouksessakin jotain -50%.
 
Volvon sivuilta löytyy todella tarkat asennusohjeet heidän omalle laturilleen. Akkulaturi - V70 2015 - Volvo Cars -lisävarusteet
Samanlaiset latausliittimet niihin CTEK tyyppisiinkin on saatavilla.
Sitä oikeasti sinulle toimivinta ratkaisua on paha suositella täältä asti, kun kaikki riippuu kaikesta. Tuommoinen simppeli kytkentä on kuitenkin se pörssille ystävällisin vaihtoehto.

Noita CTEK:ejä ei saa asentaa kuulemma pysyviksi.

Mutta noh, kuunnellaan muiden mielipiteitä kannattaisiko asennuttaa mieluummin lämppäri kuin ylläpitolaturi.

Katselin noita kolmen vuoden pituisia ohjeita niin nähtävästi tuolla sulakeboksin tms suojan alta löytyy tuo mutteri joka pitää irroittaa ja sitten sen väliin tunkasta miinus :)
 
Noita CTEK:ejä ei saa asentaa kuulemma pysyviksi.

Mutta noh, kuunnellaan muiden mielipiteitä kannattaisiko asennuttaa mieluummin lämppäri kuin ylläpitolaturi.

Katselin noita kolmen vuoden pituisia ohjeita niin nähtävästi tuolla sulakeboksin tms suojan alta löytyy tuo mutteri joka pitää irroittaa ja sitten sen väliin tunkasta miinus :)

Miksei? Laturi ilman muuta ennemmin kuin lämppäri tuossa tilanteessa, tai sitten vaihtoehtona weballe oma akku / lisäakku?
 
Noita CTEK:ejä ei saa asentaa kuulemma pysyviksi.

Mutta noh, kuunnellaan muiden mielipiteitä kannattaisiko asennuttaa mieluummin lämppäri kuin ylläpitolaturi.

Katselin noita kolmen vuoden pituisia ohjeita niin nähtävästi tuolla sulakeboksin tms suojan alta löytyy tuo mutteri joka pitää irroittaa ja sitten sen väliin tunkasta miinus :)
Tämä "pysyvä" asennus tehdään usein niin, että sinne konepellin alle jää vain se johtopari, johon talvikaudella sitten kerran viikossa (riippuu tietty tarpeesta) laitetaan se varsinainen laturi kiinni pikaliittimeen. Itse laturi verkkojohtoineen saa siis majailla enimmäkseen muualla kuin autossa. Tällöin ei myöskään tarvitse asentaa sitä tolppajohtoa, joista se vihreä on tosiaankin kuraa. :D
 
Noita CTEK:ejä ei saa asentaa kuulemma pysyviksi.

Mutta noh, kuunnellaan muiden mielipiteitä kannattaisiko asennuttaa mieluummin lämppäri kuin ylläpitolaturi.

Katselin noita kolmen vuoden pituisia ohjeita niin nähtävästi tuolla sulakeboksin tms suojan alta löytyy tuo mutteri joka pitää irroittaa ja sitten sen väliin tunkasta miinus :)

Eikö Ctek ole liitintä siinä latausjohdossa?
Ainakin C-PWR on ja mukana tuli lattaliittimillä varustettu pää auton puolelle, senhän saa asentaa autoon kiinteästi.
Eihän sen laturin liittäminen siihen ole defan johdon laittamista isompi vaiva.

Toki jos paikka missä autoa pidetään on semmonen että kaikki katoaa niin sitten se ei onnistu näin.
 
Tulee Ctek mukana nuo akkuun liittävät johdot pikaliittimellä ja jos on levoton paikka kyseessä niin tuo on niin pieni että sopii hyvin moottoritilaan vaikka on nokkapelti kiinni.
 
Miksei? Laturi ilman muuta ennemmin kuin lämppäri tuossa tilanteessa, tai sitten vaihtoehtona weballe oma akku / lisäakku?

Toisaalla kuulin että jos syystä tai toisesta auto ottaa liekkiä ja sieltä löytyy tuommoinen niin vakuutus voi olla nihkeänä.

En tiedä onko totta mutta itse olen niin peukalo keskellä kämmentä (myöskään en kyllä jaksa alkaa näin uuteen autoon edes itse mitään isompaa asentamaan) joten laittaisin mieluummin jonkun virman tekemään hommat josta myös on sitten takuu.

Toki tuon Ctekin liittäminen silloin tällöin plussaan ja sitten miinus auton runkoon ei hirmu hankalalta kuulosta, ja olisihan se huomattavasti halvempi vaihtoehto myöskin.

Alue on hiukan levotonta omalla tavallaan, mutta uskon että sen piuhan siitä konepellin välistä saisi vedettyä töpseliin ongelmitta, jos siis CTEK:iin päädyn.

Ja noh, asiaan liittyen. Mitä CTEK:iä suosittelisitte? Autohan on siis V70 2015VM D4 ja taitanee olla AGM(?) akku, eli hyytelöä jos oikein muistan.

Edit. tämä varmaan olisi ihan ok?
CTEK ylläpitolaturi Start/Stop-CT5 | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalla kuulin että jos syystä tai toisesta auto ottaa liekkiä ja sieltä löytyy tuommoinen niin vakuutus voi olla nihkeänä.

En tiedä onko totta mutta itse olen niin peukalo keskellä kämmentä (myöskään en kyllä jaksa alkaa näin uuteen autoon edes itse mitään isompaa asentamaan) joten laittaisin mieluummin jonkun virman tekemään hommat josta myös on sitten takuu.

Toki tuon Ctekin liittäminen silloin tällöin plussaan ja sitten miinus auton runkoon ei hirmu hankalalta kuulosta, ja olisihan se huomattavasti halvempi vaihtoehto myöskin.

Alue on hiukan levotonta omalla tavallaan, mutta uskon että sen piuhan siitä konepellin välistä saisi vedettyä töpseliin ongelmitta, jos siis CTEK:iin päädyn.

Ja noh, asiaan liittyen. Mitä CTEK:iä suosittelisitte? Autohan on siis V70 2015VM D4 ja taitanee olla AGM(?) akku, eli hyytelöä jos oikein muistan.

Myöskin voisiko joku ottaa kuvan miten teillä on nuo piuhat laitettu tuonne konepellin alle, varmaankin kannattanee vetää että laturi itsessään tulee auton ulkopuolelle siihen lasin alle?

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta ei netistäkään löydy oikein ohjeita tuohon CTEK:in asennukseen kuin 2002 vuoden vehkeille :D
 
Miten olis vaikka victron ennemmin? https://www.amazon.de/Victron-Batterieladegerät-integriertem-Batterietypen-BPC121031064R/dp/B01JRZTAW2/ Ainaki latausjohdon liitin on laadukkaampi kuin ctekissä. Sisuskaluista ei tiedä kun ei saanut rikkomatta auki. Ctek XS3600 oli melkonen purkkaviritys. Ovatkohan löytäneet jo oikeat hakkuripiirit?

Ei näistä itsellä yhtään mitään hajua, CTEK:iä porukka suositelleet muuallakin laturiksi koska niitä saa nopeasti mätänetistä.

Oletko varma että tuo tukee AGM akkuja? Myös olisi kiva jos tukisi -30C , suurimmassa osin noissa CTEK:eissä näyttää toimivuuslämpötila olla +30 - -20C :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei näistä itsellä yhtään mitään hajua, CTEK:iä porukka suositelleet muuallakin laturiksi koska niitä saa nopeasti mätänetistä.

Oletko varma että tuo tukee AGM akkuja? Myös olisi kiva jos tukisi -30C , suurimmassa osin noissa CTEK:eissä näyttää toimivuuslämpötila olla +30 - -20C :D
CTEKillä on myös "polar" versio kovemmille pakkasille. Nappasin samaisen aparaatin itselle muutama vuosi sitten kanta-asiakastarjouksesta, muistaakseni hintaa jäi silloin n. 80eur.

CTEK Polar MXS 5.0 älylaturisetti | Motonet Oy
 
Ei näistä itsellä yhtään mitään hajua, CTEK:iä porukka suositelleet muuallakin laturiksi koska niitä saa nopeasti mätänetistä.

Oletko varma että tuo tukee AGM akkuja? Myös olisi kiva jos tukisi -30C , suurimmassa osin noissa CTEK:eissä näyttää toimivuuslämpötila olla +30 - -20C :D
Eiköhän se toimi. Pystyyhän sillä ladata litiumakkujaki.
victron.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom