Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 115
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nuo 9000-sarjalaiset Yuasat on AGM-akkuja. Keskimäärin jollain 90-110 ampperin akulla on n. 100-150 euroa enemmän hintaa AGM:nä kuin tavallisena.

    Eli jos 2v pitää enää kestää niin kaipa tuossa säästää sen verran. :D
     
  2. Spartacus

    Spartacus

    Viestejä:
    1 046
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Millä virralla auton oma laturi lataa akkua jos pistetään tyhjä akku autoon kesällä ja lähdetään ajamaan?
     
  3. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 046
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Taas loppui Pösöstä virta ja kävelyksi meni. Sinänsä se ei haittaa kun on niin lyhyt matka töihin, mutta en tiedä pitäskö luovuttaa ja ostaa uusi akku. Biltemassa olis 65e. Aattelin vaan myydä auton kesällä niin sen takia mietin, mutta onhan tuo kyllä aika pikkuraha, jaksais vaan pakkasessa vaihtaa.
     
  4. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Osta se akku, niin ei jätä sen takia väliin.
     
    itarumaa tykkää tästä.
  5. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 945
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Käyt ostaa jostain akku/autohuollosta niin ainakin itsellä ovat aina suorittaneet vaihdon kaupan päälle, eikö hintaeroa ollut paria euroa enempää
     
    Svaiski tykkää tästä.
  6. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    698
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuossa tulee samalla sellainen etu, että samalla reissulla tulee se vanha akku hävitettyä eikä jää omiin nurkkiin odottamaan jos saisi joskus vietyä keräyspisteelle.
     
    Persojet tykkää tästä.
  7. apek

    apek

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Vanhan auton akun voi jättää myös mihin tahansa akkuja myyvään liikkeeseen (huoltoasemat, motonet, yms.). Ei niitä tarvitse kierrätyspisteelle itse viedä.
     
  8. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    836
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ite oon keränny akut omiin nurkkiin ja myyny eränä romu-ukoille. Hakee ovelta.

    Viimeks tänään lähti 7kpl akkuja, sain niistä 21e.
     
  9. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 522
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse ostin syksyllä Optiman redtopin kolopalloon. 55Ah ja 1000A kylmäkäynnistysvirta. Ajot lähinnä muutaman kilsan nurkka-ajoa duuniin jne. Toistaiseksi on lähtenyt iloisesti käymään näilläkin pakkasilla vaikka autossa ei lohkolämppäriä edes ole :smoke:

    2.8 VR6 golf 4 siis..
     
  10. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    836
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eipä niitä täältä sivukylältä kukaan tuohon rahaan hae.
     
  11. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 046
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ostin akun sitten Biltemasta ja vaihdoin itse. Ei nyt mikään ihan mahdoton homma mutta aina ranskalaisissa on hieman jotain extraa näissäkin hommissa. Yksi syy miksi vaihdoin itse on, että huoltoasemassa joka on n. 20m mun kämpästä on akkujen keräyspiste, joten jätin sen sinne samantien.
     
  12. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    721
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli todettava että viimeisen hyytymisepisodin jälkeen Exiden kalliimpi 77Ah malli kuoli. Ei pysy jännitteet yllä. Täyteen lataamisen jälkeen ja parin startin ja kaupunkipyörittelyn jälkeen jännite 11.9V. Noin. 1.5 vuotta ja 50tkm oli tämän elinikä. Valitettavasti heti alkuun tuli syväpurkaus kun laturi hajosi. Ja nyt reilu viikko sitten nurkka-ajon seurauksena meni aika nolliin. Tämän jälkeen tuli noutaja.

    Ostinpa kokeeksi halvan Puolan poikien viritelmän: Sznajder-SilverPremium 80Ah/760A akku P275xL175xK190 -+ | Motonet Oy Ainakin veneakkuna on Sznajderin malli toiminut ok. Tuntuu siltä että preemium lisää on turha maksaa kun akku hajoaa aktiivikäytössä kuitenkin parissa kolmessa vuodessa. Paitsi jos kaivaisi kuvetta ja ostaisi keltaisen Optiman...harmi vain että auton laturi ei jännitteen puolesta ole yhteensopiva näille.
     
  13. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 522
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Redtopit toimii myös ihan hyvin :)
     
  14. teuvo

    teuvo

    Viestejä:
    359
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
  15. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    721
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyviä nekin mutta jos haluaa parasta mahdollista syväpurkauksen kestoa niin Yellow top on kova sana. Tarttis vaan laturista saada min. 14.7V jännitettä että homma toimisi.
     
  16. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
  17. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Pitää vaan hommata älylaturi, jossa on talviasento. Laturi pitäisi syöttää silloin sitä 14.7V, kun ne lataa muuten sitä 14.4V.
     
  18. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 522
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tutulla oli joskus 2 kpl isohkoja Optiman Yellowtoppeja rinnan kytkettynä ameriiiiikan autossaan, ei loppunu hetkessä musiikin soitanta vaikka auto ei käynyt :D
     
  19. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 278
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mnjaa...

    Tossa seisonnassa olevassa Corsicassa pääsi akku tyhjääntymään. No apuvirralla käymään 30min ja seuraavana aamuna taas tyhjä?

    Ei se tainnut keretä kovin kauaa kuitenkaan tyhjänä olemaan se akku siinä parkissa ja sekin oli joulun aikaa kun pakkasta oli vain muutama aste. Toimiikohan nyt kun kiskasi bentonilla täyteen, vai ottiko osumaa jo? Ei ole mikään vanha akku edes...

    Onkos kellään täällä kokemuksia akkujen uudelleenhapottelusta? Monestahan tuo luukku edelleen löytyy ja loiske käy kantaessa. Palasiko kapasiteetti?
     
  20. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 945
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ootko mitannut jännitettä seisonnan jälkeen? Ettei olisi kennoja kosahtunut
     
  21. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 925
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ota se akku vaikka sisälle huoneen lämpöön sulamaan vaikka päiväksi ja vaikka sen jälkeen rupeat lataamaan sen akun akkulaturilla kunnolla täyteen.

    Ei kai tuo 30 min lataaminen pakkasessa mitään auta?

    Itsellä kävi 7 bemarin kanssa vähän samoin, kun auto seisoi pakkasessa. Mahtoi ehkä vähän jäätyä, mutta rupesi lataantumaan, kun akku sai olla sisällä ensin pari päivää. Tuollainen 100A jättiakku kun piti sulaa aika kauan?
     
  22. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 115
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei paljoa lohduta jos auto ei ajaessa osaa ladata sitä oikein?

    Uudemmissa autoissa pitää kertoa/ohjelmoida erikseen normaali/AGM (ym) akut, muuten esim. omassa Audissa latausjännitteet pysyy niin alhaalla ettei AGM:t lataudu koskaan täyteen.
     
  23. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 278
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    12.05 taisi olla. Otinkin lämpöseen varastoon ja törkkäsin vuorokauden päästä piuhaan.

    Ladattuaan esitteli 13.1v jännitettä. Kait tuo vielä hengissä voi olla?

    Joo, ei tullut ollenkaan mieleen että se jäätynyt akkuhan ei paljoa lataa...
     
  24. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 945
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Luulisi noilla jännitteillä olevan kunnossa, mutta lähes tyhjä. Eli lämpimään ja latausta vaan. Älylaturit kuten defan smartcharge osaa myös kertoa löytyykö vikaa kun pistää vuorokaudeksi höökimään.

    E: tuo 13.1v on ilmeisesti suht pian latauksen jälkeen, koska täyden agm akunkin lepojännite taitaa olla 12.8 voltin korvilla eli ei ole ehtinyt tasaantumaan.
     
  25. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    721
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ajattelinpa akun vaihdon jälkeen tarkistaa että ei ole mitään mikä imuroisi turhaan virtaa lepotilassa. Yleismittarilla 10A asennossa lukemat pomppi 0,01-0,02 ja pidemmän ajan välein pomppasi sekunniksi 0,07 (vaikutti samalta intervallilta mitä ajoneston merkkivalon vilkkuminen :) ). Pitäisi olla ok ilmeisesti. Yhden sisävalon aktivoimalla tuli 0,70A lukemaksi.

    Yleismittari on joku halpis Mastech. Kokeilin 200mA asennossa ja siinä näytti koko ajan nollaa mikä hieman ihmetytti. Näytön asteikko oli tässä käyttöasennossa kuitenkin vain 00,0 eli periaatteessa 99,9mA olisi maksimi. Noh todennäköisesti tuomitsen tilanteen normaaliksi.
     
  26. Kihara_ite

    Kihara_ite

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    11.01.2018
    Noniin, ilmeisesti täälläkin rupeaa 2,5 vuotta vanhan Octavian akku hyytymään webaston käytön myötä. Kerrostalon digitaalisesta lämmitystolpasta ei saa kuin 2h/vrk sähköä, joten pitäisi keksiä sopiva laturi, joka muistaa asetukset virran katkettua. Olin tuommoisen Lidlin ULGD 3.8 A1 laturin hommannut varalle ja muihin projekteihin, mutta tämä ei tähän hommaan sovellu, sillä pitää painaa aina nappia virtojen käynnistyttyä. Octavian manuaali sanoo, että 12V pistokkeen kauttaa saa käyttää enintään 120W tehoista laitetta, eli virtaa saa ottaa enintään ~10A. Ilmeisesti siis voisi ladata myös tätä kautta alle 10A virralla ja kontissa olisi näppärästi pistoke valmiina. Lohkolämmintintä ei ole, eikä näin ollen mitään liittimiä. Ja muutenkin parkkeeraisin mieluusti perän tolpalle päin.

    Ilmeisesti tämä CTEKin laturi ainakin muistaa tilansa laturille tulevan 230V sähkö katketessa.
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/455547/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-50-Polar-12-V5-A

    Entäs onko kenelläkään kokemuksia näistä Bilteman latureista, tässä olisi 8A versio, joka olisi siis vähän tehokkaampi ja halvempi kuin em. CTEK:
    Akkulaturi IP68, 12 V, 8 A - Akkulaturi Laturi Fiksu - Biltema
     
  27. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 278
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo se 13.1 oli yleismittarilla heti kun nyppäsin irti seinästä.

    No, katellaan miten se tuossa tolkkunsa pitää kun tungetaan kevään tullen takasin autoon. :)
     
  28. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 115
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla on tuo pienempi Ctek jossa näyttäisi olevan sama "käyttöliittymä" enkä ole siihen koskenut vuoteen, vaan aina takaisin seinään kiinni ja sama "lumihiutale" -lataustila on aina päällä (eli muistissa). Tuo on siis ulkona 24/7 pakkasessa katoksessa ja kestää ihan hyvin sen vaikkei olekkaan "pakkasmalli".

    Noita latureita kun katsoo niin kannattaa katsella myös auton ohjekirjasta ne maksimivoltit mitä lataukseen saa käyttää jos akkua lataa autossa. Jotkut laturit saattavat antaa enemään voltteja mitä esim. VAGineissa sallitaan (ainakaan ohjekirjassa).

    Edit: tuo Bilhelveten laturin 14,4V latausjännite sopii muuten sitten huonosti A) pakkaselle ja B) AGM-akuille. Ctekissä pitäisi olla ainakin 14,4V/14,7V (normaali, "lumihiutale").
     
  29. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
  30. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    C-PWR 4.0 12V älylaturi ei vissiin oikein tykkää pakkasella lataamisesta. Ensimmäinen meni vaihtoon, kun ei vilkuttanu minkäänlaista valoa ja seuraava tekee tuollaista eli saattaa sen alle 2min käytön jälkeen näyttää "täyttä" akkua. Vielä, jos auto on seisonut sen esim. 3päivää. Tai sitten jos lataa, niin saattaa ladata esim. 2tuntia eli sen ajan, mitä lämpötilan mukaan. Ja muutaman kerran oon saanu sillä latamaan, kun oon pistänyt valot päälle esim sen 1.5min ajaksi.

    Tuo C-PWR lataisi 14.7v virralla ja mitäs oon yleismittarilla katsellu, niin saattaa näyttää täyttä akkua 12.8v tai jättää siihen 13.1v


    Tuli hetki sitten hommattua Energy+ smart 4A älylaturi on tuon ainakin tiedän toimivan pakkasella ja tässä on talvitoiminto muistilla eli 14.7v. Viittisi värkätä akusta johdot ohjaamoon, niin saisi akkulaturin kiinni auton sisätilapistokkeeseen ja sen voisi jättää siihen. Kesällä nappaisi moottorilämmittimen pois, niin voisi latailla muutenkin akkua.

    Ja tuo laturi lataa sinne 13.7v, jonka jälkeen lopettaa latauksen.
     
  31. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Minkämoinen? 40€ normihinta, heräteostoksena tuli kun oli Onnenkylän Ostoshelvetissä 15€.

    Pari alle 10a akkua ladattu tuolla, turhan paljon ytyä mutta vartissa starttiin ollut tarpeeksi.

    IMG_20181201_232141.jpg
     
  32. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaihdoin 2002 passattiin halvan 72ah akun. Vanha oli 10v vanha, WV orkkis ja aivan identtinen uuden akun kanssa. 10 vuotta!
     
  33. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Kannattaa sit mitata oikeasti, paljonko toi antaa voltteja latauksen aikaan.
     
  34. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    836
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  35. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ainaki kylmäkäynnistysvirtaa riittää. Entäs AGM? Ja asenna heti akkulämmitin/kiinteä akkulaturi akun kaveriksi, jos vaan voit lämmitystolppaa käyttää. Akkulämmitin+kiinteä akkulaturi on lyömätön yhdistelmä varsinkin polttoainelisälämmittimen kanssa eli tällä saat pidennettyä akun käyttöikää aika reippaasti ja se, että helpottaa käyttöä.

    Mutta jotkut ovat haukkuneet, mutta itsellä on tuo malli ollit 2.5v omassa autossa ja hyvin riittää käynnistykseen. Mittasin juuri pari aamua sitten ilman lämmitystä, niin hyvin pysyi 10.4v käynnistyksen aikaan. Sznajder 62 Ah / 520 A akku P242xL175xK190 +- | Motonet Oy
     
  36. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    13.2v alussa, puolessa välissä 14.5v ja jos ei ota ajoissa pois niin paskamittari näyttää 15.5v, jotenkin en viimeseen usko kun ei akku lämmennyt. Noh, ehkä tuolla lataa jos on ihan loppu ettei jaksa startata.

    E: Otin äsken pois laturista kun oli tosiaan 15.5v. Akussa oli jänöä 12v parin minuutin päästä, taitaakin olla vain niin tyhjä akku että raiskaa ylenmääräisesti. Kytkin takaisin latuuseen, 14.5v. Ihan ihme laite, ei viitsi poiskaan heittää mutta en kyllä uskalla käyttää kuin pahassa tarpeessa.
     
  37. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No eihän se akku välttämättä lämpene vaikka jännitettä on paljon. Nesteet vaan tulee pihalle vetynä ja happena. Jos on tyhjä akku joka vastaanottaa latausta niin sillon jännite pysyy alhaalla ei ylhäällä. Nopeesti nouseva jännite tarkoittaa huonoa akkua.
     
  38. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017

    Aivan. No, pitää vain olla varovainen.
     
  39. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Osaisiko joku suositella Volvoon V70 vm 2015 ylläpitolaturia?

    Kuulemma vakuutusyhtiö ei tykkää kyttyrää näistä CTEC:eistä, joten varmaankin vaihtoehdot on DEFA tai vastaava joka asennetaan paikoilleen.

    Wetterillä oli "Blackweekkinä" tarjouksessa 400€ tuo Defan kallein yksilö asennettuna, ajattelin soitella ja kysyä samaa tarjousta omaan autooni, tiedä sitten onko halvempaa vaihtoehtoa?

    Sijaitsen Kajaanissa, joten kaikkea ei ole tarjolla :(
     
  40. bypass

    bypass

    Viestejä:
    127
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos sulla on siinä Defan lohkolämmitin jo valmiina (?), niin Motonetistä haet tuon Defan oman laturin ja siihen sen akkujohdoille tarkoitetun liittimen vaikka kanta-asiakasalennusta hyödyntäen, niin tuon laittaa kuka tahansa melko ripeästi paikalleen. Tarkista vain ajatuksella etukäteen, tarvitsetko lisäksi uutta panssarikaapelia haaroitusta varten.
    Tämä teksti tuotettiin sillä oletuksella, että Kajaanissa asuvalla on jo lohkolämmitin ja sisätilanlämppäri autossaan ja tuon laturin saa tökättyä sinne väliin ihan plug n' play tekniikalla.
     
  41. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    885
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Löytyykö autosta jo defa lohko/sisätila valmiina? Jos löytyy niin 200€ on aika kova hinta laturin asennuksesta, kun se on vain johtojen kiinni laittamista. Pelkkää laturia ilman asennusta saa jollain 170-200€.
     
  42. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Ei löydy, ainoastaan Webasto autossa.

    Aikaisemmin ei ollut tarvetta miettiä koska tuli ajettua hiukan enemmän per päivä.
     
  43. bypass

    bypass

    Viestejä:
    127
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ok. Tarvitset siis lisäksi sen vihreän tolppajohdon ja elementtikaapelin. Tässä yhteydessä kannattaa kyllä miettiä, laittaako samantien autoon myös lohkolämmittimen ja /tai sisätilanlämmittimen. Ainakin kannattaa asentaa se laturi sellaiseen paikkaan, josta on helppo myöhemmin jatkaa kaapelointia eteenpäin. Tuossa sinun tilanteessa harkitsisin kyllä silti jotain CTec tyyppistä ratkaisua pikaliittimillä ja sen käyttöä tarpeen mukaan näin talviaikaan.
     
  44. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Tjooh, mietin että onko kumpi järkevämpi tuohon autoon jossa on siis jo Webasto kellolla valmiina. Joko otan siihen lohkolämmittimen (tietysti + sisätilanlämmitin) tai sitten sen ylläpitolaturin.
    En tiedä kumpi parempi vaihtoehto :cigar2: Rahaa nyt ihan kaikkeen ei ole.

    Ctec sinäänsä kiinnostaisi asennella paikalleen, se on kait ihan simppeli? Pitäisi löytää missä Mk3 kehtaa miinuksen kytkeä, kun tuossa 2015 mallissa esimeriksi on se seuranta, ja ei löydy samalla tavalla kuin bemarista suoraan nenän edestä maa-paikka. :/
     
  45. bypass

    bypass

    Viestejä:
    127
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Volvon sivuilta löytyy todella tarkat asennusohjeet heidän omalle laturilleen. Akkulaturi - V70 2015 - Volvo Cars -lisävarusteet
    Samanlaiset latausliittimet niihin CTEK tyyppisiinkin on saatavilla.
    Sitä oikeasti sinulle toimivinta ratkaisua on paha suositella täältä asti, kun kaikki riippuu kaikesta. Tuommoinen simppeli kytkentä on kuitenkin se pörssille ystävällisin vaihtoehto.
     
  46. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    497
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tarjoukset lipareessa ctek diili.
     
  47. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Oman kokemuksen perusteella suuri osa niistä vihreistä tolppajohdoista on kuraa (lue: rautakankea pakkasessa), Tokmannilta olen hommannut niitä punaisia defalaisia jotka pysyy notkeana :tup: Oli juuri pari viikkoa takaperin tarjouksessakin jotain -50%.
     
    bypass tykkää tästä.
  48. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Noita CTEK:ejä ei saa asentaa kuulemma pysyviksi.

    Mutta noh, kuunnellaan muiden mielipiteitä kannattaisiko asennuttaa mieluummin lämppäri kuin ylläpitolaturi.

    Katselin noita kolmen vuoden pituisia ohjeita niin nähtävästi tuolla sulakeboksin tms suojan alta löytyy tuo mutteri joka pitää irroittaa ja sitten sen väliin tunkasta miinus :)
     
  49. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Miksei? Laturi ilman muuta ennemmin kuin lämppäri tuossa tilanteessa, tai sitten vaihtoehtona weballe oma akku / lisäakku?
     
  50. bypass

    bypass

    Viestejä:
    127
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämä "pysyvä" asennus tehdään usein niin, että sinne konepellin alle jää vain se johtopari, johon talvikaudella sitten kerran viikossa (riippuu tietty tarpeesta) laitetaan se varsinainen laturi kiinni pikaliittimeen. Itse laturi verkkojohtoineen saa siis majailla enimmäkseen muualla kuin autossa. Tällöin ei myöskään tarvitse asentaa sitä tolppajohtoa, joista se vihreä on tosiaankin kuraa. :D
     
    Gize tykkää tästä.