Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. bypass

    bypass

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos sulla on siinä Defan lohkolämmitin jo valmiina (?), niin Motonetistä haet tuon Defan oman laturin ja siihen sen akkujohdoille tarkoitetun liittimen vaikka kanta-asiakasalennusta hyödyntäen, niin tuon laittaa kuka tahansa melko ripeästi paikalleen. Tarkista vain ajatuksella etukäteen, tarvitsetko lisäksi uutta panssarikaapelia haaroitusta varten.
    Tämä teksti tuotettiin sillä oletuksella, että Kajaanissa asuvalla on jo lohkolämmitin ja sisätilanlämppäri autossaan ja tuon laturin saa tökättyä sinne väliin ihan plug n' play tekniikalla.
     
  2. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    563
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Löytyykö autosta jo defa lohko/sisätila valmiina? Jos löytyy niin 200€ on aika kova hinta laturin asennuksesta, kun se on vain johtojen kiinni laittamista. Pelkkää laturia ilman asennusta saa jollain 170-200€.
     
  3. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Ei löydy, ainoastaan Webasto autossa.

    Aikaisemmin ei ollut tarvetta miettiä koska tuli ajettua hiukan enemmän per päivä.
     
  4. bypass

    bypass

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ok. Tarvitset siis lisäksi sen vihreän tolppajohdon ja elementtikaapelin. Tässä yhteydessä kannattaa kyllä miettiä, laittaako samantien autoon myös lohkolämmittimen ja /tai sisätilanlämmittimen. Ainakin kannattaa asentaa se laturi sellaiseen paikkaan, josta on helppo myöhemmin jatkaa kaapelointia eteenpäin. Tuossa sinun tilanteessa harkitsisin kyllä silti jotain CTec tyyppistä ratkaisua pikaliittimillä ja sen käyttöä tarpeen mukaan näin talviaikaan.
     
  5. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Tjooh, mietin että onko kumpi järkevämpi tuohon autoon jossa on siis jo Webasto kellolla valmiina. Joko otan siihen lohkolämmittimen (tietysti + sisätilanlämmitin) tai sitten sen ylläpitolaturin.
    En tiedä kumpi parempi vaihtoehto :cigar2: Rahaa nyt ihan kaikkeen ei ole.

    Ctec sinäänsä kiinnostaisi asennella paikalleen, se on kait ihan simppeli? Pitäisi löytää missä Mk3 kehtaa miinuksen kytkeä, kun tuossa 2015 mallissa esimeriksi on se seuranta, ja ei löydy samalla tavalla kuin bemarista suoraan nenän edestä maa-paikka. :/
     
  6. bypass

    bypass

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Volvon sivuilta löytyy todella tarkat asennusohjeet heidän omalle laturilleen. Akkulaturi - V70 2015 - Volvo Cars -lisävarusteet
    Samanlaiset latausliittimet niihin CTEK tyyppisiinkin on saatavilla.
    Sitä oikeasti sinulle toimivinta ratkaisua on paha suositella täältä asti, kun kaikki riippuu kaikesta. Tuommoinen simppeli kytkentä on kuitenkin se pörssille ystävällisin vaihtoehto.
     
  7. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    411
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tarjoukset lipareessa ctek diili.
     
  8. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 135
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Oman kokemuksen perusteella suuri osa niistä vihreistä tolppajohdoista on kuraa (lue: rautakankea pakkasessa), Tokmannilta olen hommannut niitä punaisia defalaisia jotka pysyy notkeana :tup: Oli juuri pari viikkoa takaperin tarjouksessakin jotain -50%.
     
    bypass tykkää tästä.
  9. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Noita CTEK:ejä ei saa asentaa kuulemma pysyviksi.

    Mutta noh, kuunnellaan muiden mielipiteitä kannattaisiko asennuttaa mieluummin lämppäri kuin ylläpitolaturi.

    Katselin noita kolmen vuoden pituisia ohjeita niin nähtävästi tuolla sulakeboksin tms suojan alta löytyy tuo mutteri joka pitää irroittaa ja sitten sen väliin tunkasta miinus :)
     
  10. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 135
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Miksei? Laturi ilman muuta ennemmin kuin lämppäri tuossa tilanteessa, tai sitten vaihtoehtona weballe oma akku / lisäakku?
     
  11. bypass

    bypass

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämä "pysyvä" asennus tehdään usein niin, että sinne konepellin alle jää vain se johtopari, johon talvikaudella sitten kerran viikossa (riippuu tietty tarpeesta) laitetaan se varsinainen laturi kiinni pikaliittimeen. Itse laturi verkkojohtoineen saa siis majailla enimmäkseen muualla kuin autossa. Tällöin ei myöskään tarvitse asentaa sitä tolppajohtoa, joista se vihreä on tosiaankin kuraa. :D
     
    Gize tykkää tästä.
  12. tu11team

    tu11team

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Eikö Ctek ole liitintä siinä latausjohdossa?
    Ainakin C-PWR on ja mukana tuli lattaliittimillä varustettu pää auton puolelle, senhän saa asentaa autoon kiinteästi.
    Eihän sen laturin liittäminen siihen ole defan johdon laittamista isompi vaiva.

    Toki jos paikka missä autoa pidetään on semmonen että kaikki katoaa niin sitten se ei onnistu näin.
     
  13. j1m2

    j1m2

    Viestejä:
    479
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tulee Ctek mukana nuo akkuun liittävät johdot pikaliittimellä ja jos on levoton paikka kyseessä niin tuo on niin pieni että sopii hyvin moottoritilaan vaikka on nokkapelti kiinni.
     
  14. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Toisaalla kuulin että jos syystä tai toisesta auto ottaa liekkiä ja sieltä löytyy tuommoinen niin vakuutus voi olla nihkeänä.

    En tiedä onko totta mutta itse olen niin peukalo keskellä kämmentä (myöskään en kyllä jaksa alkaa näin uuteen autoon edes itse mitään isompaa asentamaan) joten laittaisin mieluummin jonkun virman tekemään hommat josta myös on sitten takuu.

    Toki tuon Ctekin liittäminen silloin tällöin plussaan ja sitten miinus auton runkoon ei hirmu hankalalta kuulosta, ja olisihan se huomattavasti halvempi vaihtoehto myöskin.

    Alue on hiukan levotonta omalla tavallaan, mutta uskon että sen piuhan siitä konepellin välistä saisi vedettyä töpseliin ongelmitta, jos siis CTEK:iin päädyn.

    Ja noh, asiaan liittyen. Mitä CTEK:iä suosittelisitte? Autohan on siis V70 2015VM D4 ja taitanee olla AGM(?) akku, eli hyytelöä jos oikein muistan.

    Edit. tämä varmaan olisi ihan ok?
    CTEK ylläpitolaturi Start/Stop-CT5 | Motonet Oy
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2018
  15. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Myöskin voisiko joku ottaa kuvan miten teillä on nuo piuhat laitettu tuonne konepellin alle, varmaankin kannattanee vetää että laturi itsessään tulee auton ulkopuolelle siihen lasin alle?

    Anteeksi tietämättömyyteni, mutta ei netistäkään löydy oikein ohjeita tuohon CTEK:in asennukseen kuin 2002 vuoden vehkeille :D
     
  16. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  17. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Ei näistä itsellä yhtään mitään hajua, CTEK:iä porukka suositelleet muuallakin laturiksi koska niitä saa nopeasti mätänetistä.

    Oletko varma että tuo tukee AGM akkuja? Myös olisi kiva jos tukisi -30C , suurimmassa osin noissa CTEK:eissä näyttää toimivuuslämpötila olla +30 - -20C :D
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2018
  18. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    383
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    CTEKillä on myös "polar" versio kovemmille pakkasille. Nappasin samaisen aparaatin itselle muutama vuosi sitten kanta-asiakastarjouksesta, muistaakseni hintaa jäi silloin n. 80eur.

    CTEK Polar MXS 5.0 älylaturisetti | Motonet Oy
     
  19. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Tätä juuri katsoin myös tuossa aamuyöllä.

    Varmaan tuommoisen jos hakisi ja asentaisi sitten paikalleen.
     
  20. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eiköhän se toimi. Pystyyhän sillä ladata litiumakkujaki.
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Kidov tykkää tästä.
  21. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Tjoo, tuolla amazonin sivulla ei lukenut niistä mitään :D

    Taitaa olla että haen tuon polarin, saisi suoraan käteen
     
  22. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  23. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Tjoo, paikallisella IKH:lla ei normaalisti ole ollut mitään.

    Mutta noh kuunnellaan mielipiteitä.

    Tuo polar kiinnostaisi kerta kestää pakkasta :D
     
  24. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla on ollut täällä etelän "pakkasissa" (mitä nyt muutaman kerran tai viikon alle -25 astetta) ihan normaali Ctekin 3.8 eikä sen toiminnassa ole ilmennyt mitään ongelmia vaikka se on avokatoksessa.

    Akkuhan noilla lämpötiloilla ei oikein ota mitään vastaan ellei siinä ole erillistä lämppäriä, se kai se suurin ongelma on. (Jos sellaista meinaa, niin tarkkana normaali/AGM -version kanssa ettei sula läpi akun kyljestä... ;) ).
     
  25. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Tjoo, noh tekis mieli toi Polar hakea tuosta mätänetistä kun sitä ymmärrettävästi ainakin ON.

    IKH:ta en tue koska kusivat 5x tilauksen ja en ikinä edes saanut tuotetta :D
     
  26. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    610
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei taho löytyä mistään agm akkua joka sopisi korkeuden puolesta toho mun autoon. max 175mm
     
  27. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    No sit vaan akkulämmitin+kiinteä akkulauri-yhdistelmä polttoainelisälämmittimen kaveriksi eli aina iskussa. Kyllä se lämmin akku antaa ihan eri tavalla virtaa kuin esim. -25 asteinen akku.
     
  28. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Kävin tuon Polarin tänään hakemassa 85€ hintaan motonetistä.

    Vaikuttaa ihan pätevältä, täytyy ehkä ostaa tuo 2.5m lisäpalikka tuohon että pituus riittää tolppaan saakka, selvinnee huomenna jos asentelloopi että riittääkö tuo pelkkä orkkis lattakaapelipiuha edes lähellekkään tuulilasia :)

    Varmaan on OK jos sen asentaa että se älylaturi on siinä tuulilasin alla? Meinasin ostaa sulakkeen (7-10A) tms.
     
    Viimeksi muokattu: 05.12.2018
  29. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Haluaisin autooni akun ylläpitolaturin ja katselin tuota Defan 1204 mallia. Mulla on nyt Defan lohkolämppäri ja sisähaara. Onkohan tuon asennus ihan plug and play missä ei tarvitse turhia pähkäillä? Motonetin 1204 tuotekuvauksessa vaan sanotaan että "Ei lähtöä sisätilanlämmittimelle". Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? Eli pistoke pitäisi haaroittaa etukäteen vai jotain muuta? Akku on takakontissa mutta kai sitä voi edestä ladata...

    Defan sivuilta löytyi tietysti asennuskuva. Eihän tuo monimutkaiselta näytä, mutta taidan silti kysellä tarjouksia enkä ala itse äheltämään :D
     
    Viimeksi muokattu: 06.12.2018
  30. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    546
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Se tarkoittaa sitä, että laturissa on vain yksi tulo ja yksi lähtö, eli se asennetaan kaapelin väliin. Sillä ei siis voi haaroittaa yhtä tuloa kahteen lähtöön kuten joillakin muilla malleilla.

    Mutta sulla kun on jo moottorilämmitin ja sisähaara, niin sulla on jo siellä haaroitus etkä sellaista enää laturilta tarvitse.

    On siis plug and play. Pienen pätkän panssarikaapelia joudut luultavasti ostamaan, ellei satu niin hyvää tuuria että siellä on jo jatkospaikka jonka yhteydessä on tarpeeksi ylimääräistä kaapelia laturin liittämiseksi. Nuo panssarikaapelit on aika kankeita taipumaan, niin ihan joka väliin ei laturia pysty sellaisenaan laittamaan.
     
  31. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 216
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kävin Mersu A:ta koeajamassa ja myyjä sanoi että ylläpitolaturi on turha, eikä sitä asenneta. Pelkästään lohkolämmitin ja sisätilalämmitin siis vaan.

    Tuo on kyllä minusta väärä ohje, kun helppohan se laturi olisi asentaa samalla. Ainakin Fordilla onnistuu pyydettäessä tuon laturinkin asennus ja jos ottaa asennuksen suoraan huoltoliikkeestä, niin oikeastaan sen laturin saa ilmaiseksi samaan hintaan. Autoliike kun ottaa rahaa vähän välistä omaan katteeseensa varusteistakin.
     
  32. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    823
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Imo ylläpitolaturi on aika turha, jos ei ole webastoa rasittamassa akkua. Silti asiakkaalta voisi jo palvelun nimissä ottaa rahat pois laturin muodossa, jos asiakas sellaista ehdottaa.
     
  33. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    On se "turha" jollei webastoa pääsääntöisesti käytä.
     
  34. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    610
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Silloin se on myös kätevä jos kyseisellä autolla ajetaan harvakseltaan, ja haluaa pitää akun hyvässä latauksessa. Ei tarvii viritellä erillisiä latureita vaan laittaa vaan johdon seinään.
     
  35. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 216
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Ei taida olla ainakaan mitään kieltoa, etteikö ylläpitolaturia voisi asentaa. Jos asiakas niin välttämättä haluaa.
    Näin itsekin asian näkisin.
     
  36. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 135
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Toisaalta, miksi kellään olisi suht. tuore auto, jolla ajetaan niin harvaan ja vähän, että akun oma purkuvirta riittää tyhjentämään sen eikä auton oma laturi riitä? Toinen kysymys tietysti on jos auto itsessään syö virtaa akulta seisoessaan.
     
  37. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    610
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En kommentoinut tuoreita autoja, vaan yleisesti.

    Itellä seisoo tällä hetkellä ilman käyttöä 3 autoa, ja niitä käynnistellään vain tarvittaessa.
     
  38. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 135
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Juu luin nopeasti ja ajattelin tuota olikohan -15 Volvoa. Mutta en silti näe kiinteän akkulaturin tarvetta, jos autolla ajetaan todella harvoin, eikä ole webastoa tmv.

    Itsellä myös kolme ylimääräistä, raapasen kerran 1-3kk aikana käyntiin kuinka nyt muistaakaan, yleensä ilman lämmitystä (ja lisävirtaa).
     
  39. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 216
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Ja niistä uusistakin tulee joskus käytettyjä, niin olisi jo valmiina se ylläpitolaturi ja auton takuukin olisi voimassa, kun olisi huollossa asennettu.
     
  40. Naska Paapuri

    Naska Paapuri

    Viestejä:
    173
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Eikö tuo nyt ole ihan käyttökohtaista, kuka tarvitsee ja kuka ei, huonopa sitä on toisen mennä sanomaan. :cool:

    Yhdelle rouvalle asensin Defan ylläpitolaturin, kun ajo oli pääsääntöisesti semmoista nurkka-ajoa, lyhyitä matkoja ja talvella tietty kaikki sähköä paljon kuluttavat härvelit päällä, penkin- ja lasinlämppärit jne, ja akkuja meni liki kerta vuoteen. Kylmässä ei oikeen se akkukaan ota virta vastaaan. Defan asennuksen jälkeen ei ole tarvinnut neljään vaiko viiteen vuoteen akkua enää vaihtaa, maksoi hyvin itsensä takaisin se Defa.
     
    TeknoR ja Gize tykkäävät tästä.
  41. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 216
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Kyllä ainakin Fordiin asennetaan ylläpitolatureita, kun on muiden härpäkkeiden lisäksi tuulilasin ja ratin lämmitys.

    Kummastelin vaan että miksi uuteen Mersu A:han ei tuota ylläpitolaturia saanut. Myyjän mukaan se on ihan turha? Olikohan jotain 680€ moottorilämmitin ja sisätilalämmin.
     
  42. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    563
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Myyjälle voi aina sanoa, että jos ei kaupat kelpaa niin menee toiseen samaa autoa myyvään liikkeeseen.
     
  43. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 216
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totta joo. :) Harmi kun en muistanut uuteen Fiestaan lisätä sitä ylläpitolaturia, mutta saahan sen myöhemminkin jos tarvitsee.

    Jälkikäteen huomasin että porukka niitä tykkää asennuttaa, eli hyötyä saattaisi olla.
     
  44. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Nonni nyt asennettu tuo polar laitettiin väliin myös SULAKE

    Kaipa ajaa asiansa :)
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2018
  45. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    823
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mikä vastus, mihin väliin?
     
  46. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Anteeksi, olen humalassa

    Viesti poistettu
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2018
    SR50La ja TeknoR tykkäävät tästä.
  47. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    823
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joku voisi ajattella, että tällä kytkennällä akulle menisi laturilta vain alentunutta jännitettä.
     
  48. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    EDIT. Sulakkeen siis asensin, en vastusta.
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2018
  49. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siis tarkoitat varmaan sulaketta? :D
     
    Zyrppa, SKYTRiXSHA ja M3TAL_L0RD tykkäävät tästä.
  50. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    341
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Oho vittu joo, anteeksi ::D nyt rasahti rusinat.

    Sen siitä saa kun alkaa kirjottelemaan pienessä humalassa.