Auton akuista ja lataamisesta

Tjoo, paikallisella IKH:lla ei normaalisti ole ollut mitään.

Mutta noh kuunnellaan mielipiteitä.

Tuo polar kiinnostaisi kerta kestää pakkasta :D
Mulla on ollut täällä etelän "pakkasissa" (mitä nyt muutaman kerran tai viikon alle -25 astetta) ihan normaali Ctekin 3.8 eikä sen toiminnassa ole ilmennyt mitään ongelmia vaikka se on avokatoksessa.

Akkuhan noilla lämpötiloilla ei oikein ota mitään vastaan ellei siinä ole erillistä lämppäriä, se kai se suurin ongelma on. (Jos sellaista meinaa, niin tarkkana normaali/AGM -version kanssa ettei sula läpi akun kyljestä... ;) ).
 
Mulla on ollut täällä etelän "pakkasissa" (mitä nyt muutaman kerran tai viikon alle -25 astetta) ihan normaali Ctekin 3.8 eikä sen toiminnassa ole ilmennyt mitään ongelmia vaikka se on avokatoksessa.

Akkuhan noilla lämpötiloilla ei oikein ota mitään vastaan ellei siinä ole erillistä lämppäriä, se kai se suurin ongelma on. (Jos sellaista meinaa, niin tarkkana normaali/AGM -version kanssa ettei sula läpi akun kyljestä... ;) ).

Tjoo, noh tekis mieli toi Polar hakea tuosta mätänetistä kun sitä ymmärrettävästi ainakin ON.

IKH:ta en tue koska kusivat 5x tilauksen ja en ikinä edes saanut tuotetta :D
 
Ainaki kylmäkäynnistysvirtaa riittää. Entäs AGM? Ja asenna heti akkulämmitin/kiinteä akkulaturi akun kaveriksi, jos vaan voit lämmitystolppaa käyttää. Akkulämmitin+kiinteä akkulaturi on lyömätön yhdistelmä varsinkin polttoainelisälämmittimen kanssa eli tällä saat pidennettyä akun käyttöikää aika reippaasti ja se, että helpottaa käyttöä.

Mutta jotkut ovat haukkuneet, mutta itsellä on tuo malli ollit 2.5v omassa autossa ja hyvin riittää käynnistykseen. Mittasin juuri pari aamua sitten ilman lämmitystä, niin hyvin pysyi 10.4v käynnistyksen aikaan. Sznajder 62 Ah / 520 A akku P242xL175xK190 +- | Motonet Oy

Ei taho löytyä mistään agm akkua joka sopisi korkeuden puolesta toho mun autoon. max 175mm
 
Ei taho löytyä mistään agm akkua joka sopisi korkeuden puolesta toho mun autoon. max 175mm

No sit vaan akkulämmitin+kiinteä akkulauri-yhdistelmä polttoainelisälämmittimen kaveriksi eli aina iskussa. Kyllä se lämmin akku antaa ihan eri tavalla virtaa kuin esim. -25 asteinen akku.
 
Kävin tuon Polarin tänään hakemassa 85€ hintaan motonetistä.

Vaikuttaa ihan pätevältä, täytyy ehkä ostaa tuo 2.5m lisäpalikka tuohon että pituus riittää tolppaan saakka, selvinnee huomenna jos asentelloopi että riittääkö tuo pelkkä orkkis lattakaapelipiuha edes lähellekkään tuulilasia :)

Varmaan on OK jos sen asentaa että se älylaturi on siinä tuulilasin alla? Meinasin ostaa sulakkeen (7-10A) tms.
 
Viimeksi muokattu:
Haluaisin autooni akun ylläpitolaturin ja katselin tuota Defan 1204 mallia. Mulla on nyt Defan lohkolämppäri ja sisähaara. Onkohan tuon asennus ihan plug and play missä ei tarvitse turhia pähkäillä? Motonetin 1204 tuotekuvauksessa vaan sanotaan että "Ei lähtöä sisätilanlämmittimelle". Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? Eli pistoke pitäisi haaroittaa etukäteen vai jotain muuta? Akku on takakontissa mutta kai sitä voi edestä ladata...

Defan sivuilta löytyi tietysti asennuskuva. Eihän tuo monimutkaiselta näytä, mutta taidan silti kysellä tarjouksia enkä ala itse äheltämään :D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt Defan lohkolämppäri ja sisähaara. Onkohan tuon asennus ihan plug and play missä ei tarvitse turhia pähkäillä? Motonetin 1204 tuotekuvauksessa vaan sanotaan että "Ei lähtöä sisätilanlämmittimelle". Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä, että laturissa on vain yksi tulo ja yksi lähtö, eli se asennetaan kaapelin väliin. Sillä ei siis voi haaroittaa yhtä tuloa kahteen lähtöön kuten joillakin muilla malleilla.

Mutta sulla kun on jo moottorilämmitin ja sisähaara, niin sulla on jo siellä haaroitus etkä sellaista enää laturilta tarvitse.

On siis plug and play. Pienen pätkän panssarikaapelia joudut luultavasti ostamaan, ellei satu niin hyvää tuuria että siellä on jo jatkospaikka jonka yhteydessä on tarpeeksi ylimääräistä kaapelia laturin liittämiseksi. Nuo panssarikaapelit on aika kankeita taipumaan, niin ihan joka väliin ei laturia pysty sellaisenaan laittamaan.
 
Kävin Mersu A:ta koeajamassa ja myyjä sanoi että ylläpitolaturi on turha, eikä sitä asenneta. Pelkästään lohkolämmitin ja sisätilalämmitin siis vaan.

Tuo on kyllä minusta väärä ohje, kun helppohan se laturi olisi asentaa samalla. Ainakin Fordilla onnistuu pyydettäessä tuon laturinkin asennus ja jos ottaa asennuksen suoraan huoltoliikkeestä, niin oikeastaan sen laturin saa ilmaiseksi samaan hintaan. Autoliike kun ottaa rahaa vähän välistä omaan katteeseensa varusteistakin.
 
Kävin Mersu A:ta koeajamassa ja myyjä sanoi että ylläpitolaturi on turha, eikä sitä asenneta. Pelkästään lohkolämmitin ja sisätilalämmitin siis vaan.

Tuo on kyllä minusta väärä ohje, kun helppohan se laturi olisi asentaa samalla. Ainakin Fordilla onnistuu pyydettäessä tuon laturinkin asennus ja jos ottaa asennuksen suoraan huoltoliikkeestä, niin oikeastaan sen laturin saa ilmaiseksi samaan hintaan. Autoliike kun ottaa rahaa vähän välistä omaan katteeseensa varusteistakin.
Imo ylläpitolaturi on aika turha, jos ei ole webastoa rasittamassa akkua. Silti asiakkaalta voisi jo palvelun nimissä ottaa rahat pois laturin muodossa, jos asiakas sellaista ehdottaa.
 
Silloin se on myös kätevä jos kyseisellä autolla ajetaan harvakseltaan, ja haluaa pitää akun hyvässä latauksessa. Ei tarvii viritellä erillisiä latureita vaan laittaa vaan johdon seinään.
 
Imo ylläpitolaturi on aika turha, jos ei ole webastoa rasittamassa akkua. Silti asiakkaalta voisi jo palvelun nimissä ottaa rahat pois laturin muodossa, jos asiakas sellaista ehdottaa.
Jep. Ei taida olla ainakaan mitään kieltoa, etteikö ylläpitolaturia voisi asentaa. Jos asiakas niin välttämättä haluaa.
Silloin se on myös kätevä jos kyseisellä autolla ajetaan harvakseltaan, ja haluaa pitää akun hyvässä latauksessa. Ei tarvii viritellä erillisiä latureita vaan laittaa vaan johdon seinään.
Näin itsekin asian näkisin.
 
Silloin se on myös kätevä jos kyseisellä autolla ajetaan harvakseltaan, ja haluaa pitää akun hyvässä latauksessa. Ei tarvii viritellä erillisiä latureita vaan laittaa vaan johdon seinään.

Toisaalta, miksi kellään olisi suht. tuore auto, jolla ajetaan niin harvaan ja vähän, että akun oma purkuvirta riittää tyhjentämään sen eikä auton oma laturi riitä? Toinen kysymys tietysti on jos auto itsessään syö virtaa akulta seisoessaan.
 
Toisaalta, miksi kellään olisi suht. tuore auto, jolla ajetaan niin harvaan ja vähän, että akun oma purkuvirta riittää tyhjentämään sen eikä auton oma laturi riitä? Toinen kysymys tietysti on jos auto itsessään syö virtaa akulta seisoessaan.

En kommentoinut tuoreita autoja, vaan yleisesti.

Itellä seisoo tällä hetkellä ilman käyttöä 3 autoa, ja niitä käynnistellään vain tarvittaessa.
 
En kommentoinut tuoreita autoja, vaan yleisesti.

Itellä seisoo tällä hetkellä ilman käyttöä 3 autoa, ja niitä käynnistellään vain tarvittaessa.

Juu luin nopeasti ja ajattelin tuota olikohan -15 Volvoa. Mutta en silti näe kiinteän akkulaturin tarvetta, jos autolla ajetaan todella harvoin, eikä ole webastoa tmv.

Itsellä myös kolme ylimääräistä, raapasen kerran 1-3kk aikana käyntiin kuinka nyt muistaakaan, yleensä ilman lämmitystä (ja lisävirtaa).
 
En kommentoinut tuoreita autoja, vaan yleisesti.

Itellä seisoo tällä hetkellä ilman käyttöä 3 autoa, ja niitä käynnistellään vain tarvittaessa.
Jep. Ja niistä uusistakin tulee joskus käytettyjä, niin olisi jo valmiina se ylläpitolaturi ja auton takuukin olisi voimassa, kun olisi huollossa asennettu.
 
Eikö tuo nyt ole ihan käyttökohtaista, kuka tarvitsee ja kuka ei, huonopa sitä on toisen mennä sanomaan. :cool:

Yhdelle rouvalle asensin Defan ylläpitolaturin, kun ajo oli pääsääntöisesti semmoista nurkka-ajoa, lyhyitä matkoja ja talvella tietty kaikki sähköä paljon kuluttavat härvelit päällä, penkin- ja lasinlämppärit jne, ja akkuja meni liki kerta vuoteen. Kylmässä ei oikeen se akkukaan ota virta vastaaan. Defan asennuksen jälkeen ei ole tarvinnut neljään vaiko viiteen vuoteen akkua enää vaihtaa, maksoi hyvin itsensä takaisin se Defa.
 
Jep. Kyllä ainakin Fordiin asennetaan ylläpitolatureita, kun on muiden härpäkkeiden lisäksi tuulilasin ja ratin lämmitys.

Kummastelin vaan että miksi uuteen Mersu A:han ei tuota ylläpitolaturia saanut. Myyjän mukaan se on ihan turha? Olikohan jotain 680€ moottorilämmitin ja sisätilalämmin.
 
Jep. Kyllä ainakin Fordiin asennetaan ylläpitolatureita, kun on muiden härpäkkeiden lisäksi tuulilasin ja ratin lämmitys.

Kummastelin vaan että miksi uuteen Mersu A:han ei tuota ylläpitolaturia saanut. Myyjän mukaan se on ihan turha? Olikohan jotain 680€ moottorilämmitin ja sisätilalämmin.

Myyjälle voi aina sanoa, että jos ei kaupat kelpaa niin menee toiseen samaa autoa myyvään liikkeeseen.
 
Myyjälle voi aina sanoa, että jos ei kaupat kelpaa niin menee toiseen samaa autoa myyvään liikkeeseen.
Totta joo. :) Harmi kun en muistanut uuteen Fiestaan lisätä sitä ylläpitolaturia, mutta saahan sen myöhemminkin jos tarvitsee.

Jälkikäteen huomasin että porukka niitä tykkää asennuttaa, eli hyötyä saattaisi olla.
 
Nonni nyt asennettu tuo polar laitettiin väliin myös SULAKE

Kaipa ajaa asiansa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylläpitolaturin sijaan voisi myös asentaa akun jossa on suurewmpi virranvastaanottokyky. Syy siihen että akku pikkuhiljaa purkaantuu kun käyttää paljon webastoa (tms) ei ole auton laturissa, vaan akun hitaassa latautumisessa ajossa. Periaatteessahan nää Stop-Start järjestelmällä varustettujen autojen akut on jotain paremmin latautuvia, mutta mä en kyllä osaa sanoa mikä akku sinne oikeasti pitäisi laittaa, jotta latautuisi riittävän rivakasti.

Tuosta samasta syystähän niinhin akkuihin laitetaan lämmittimiä. Jos sen akkulaturin saa jatkuvaan sähköön, akkua ei tarvitse lämmittää, koska se kyllä latautuu täyteen, vaikkakin hyvin pienellä virralla, mutta jos sähköä on tarjolla esim max 2h, niin sinne kannattaa laittaa pykälää tehokkaampi laturi ja akun lämmitin, jolloin akku latautuu myös pakkasessa.
 
Ylläpitolaturin sijaan voisi myös asentaa akun jossa on suurewmpi virranvastaanottokyky. Syy siihen että akku pikkuhiljaa purkaantuu kun käyttää paljon webastoa (tms) ei ole auton laturissa, vaan akun hitaassa latautumisessa ajossa. Periaatteessahan nää Stop-Start järjestelmällä varustettujen autojen akut on jotain paremmin latautuvia, mutta mä en kyllä osaa sanoa mikä akku sinne oikeasti pitäisi laittaa, jotta latautuisi riittävän rivakasti.

Tuosta samasta syystähän niinhin akkuihin laitetaan lämmittimiä. Jos sen akkulaturin saa jatkuvaan sähköön, akkua ei tarvitse lämmittää, koska se kyllä latautuu täyteen, vaikkakin hyvin pienellä virralla, mutta jos sähköä on tarjolla esim max 2h, niin sinne kannattaa laittaa pykälää tehokkaampi laturi ja akun lämmitin, jolloin akku latautuu myös pakkasessa.

Itsellä ei tätä ongelmaa, vaan ihan syy akun matalaan virtaan on että ajan liian vähän ja käytän webastoa.

Kiva huomata että taloyhtiössä on tuo syklipaska tolppa, eli -5C tulee 5min virtaa 10min ei virtaa jne, en usko että tuo laturi ottaa itseensä jos sen laittaa töistä tullessa kiinni ja se käy välillä virrattomana?
 
Itsellä ei tätä ongelmaa, vaan ihan syy akun matalaan virtaan on että ajan liian vähän ja käytän webastoa.

Kiva huomata että taloyhtiössä on tuo syklipaska tolppa, eli -5C tulee 5min virtaa 10min ei virtaa jne, en usko että tuo laturi ottaa itseensä jos sen laittaa töistä tullessa kiinni ja se käy välillä virrattomana?

Katso paketista muistaako se edellisen asetuksen. Mitä noita itsellä on niin ovat kaikki muistaneet, mutta ei tosin ole tuota samaa mallia.
 
CTEKillä on myös "polar" versio kovemmille pakkasille. Nappasin samaisen aparaatin itselle muutama vuosi sitten kanta-asiakastarjouksesta, muistaakseni hintaa jäi silloin n. 80eur.

CTEK Polar MXS 5.0 älylaturisetti | Motonet Oy
Motonetillä omalla tuotemerkillä defa smartcharge melkein puoleen hintaan tuosta joka lupailee -40c toimivuutta. MTX SmartCharge ylläpitolaturi 12 V / 4 A | Motonet Oy

Itse ostin aikanaan tuosta 8A version satasella ja hyvin lataillut -30c keleillä. Muutamassa minuutissa saa jo starttailla niin pääsee liikkeelle. Jos noitten jännitekäppyrät eri lämmöissä kiinnostaa niin muistaakseni löytyy defan sivuilta.
 
Motonetillä omalla tuotemerkillä defa smartcharge melkein puoleen hintaan tuosta joka lupailee -40c toimivuutta. MTX SmartCharge ylläpitolaturi 12 V / 4 A | Motonet Oy

Itse ostin aikanaan tuosta 8A version satasella ja hyvin lataillut -30c keleillä. Muutamassa minuutissa saa jo starttailla niin pääsee liikkeelle. Jos noitten jännitekäppyrät eri lämmöissä kiinnostaa niin muistaakseni löytyy defan sivuilta.


Kävin tuon Polarin jo hakemassa ja asensin niillä lättäkaapeleilla että on helppo yhistää jne :) Ihan pätevä laite ainakin nyt alkuun ollut
 
Itsellä ei tätä ongelmaa, vaan ihan syy akun matalaan virtaan on että ajan liian vähän ja käytän webastoa.

Kiva huomata että taloyhtiössä on tuo syklipaska tolppa, eli -5C tulee 5min virtaa 10min ei virtaa jne, en usko että tuo laturi ottaa itseensä jos sen laittaa töistä tullessa kiinni ja se käy välillä virrattomana?

Tuo on huono idea eli katselin Defan sivun kautta lämmittimiä, niin siellä oli tuosta pätkimisestä juttua. Eli vähentää kestoa verrattuna, jos antaa koko aika sähköä. Edellisessä taloyhtiössä oli digitaalisella kellolla lämpötolppa ja siinä oli lämpötilan mukaan säätyvä lämmitysaika. Eli 0.5tunnista sinne 3 tuntiin kovilla pakkasilla.

Tuon olisi saanut kiinteän 2tunnin, 3 tunnin sekä sähköautoa varten 12 tunnin asetus.
 
Tuo on huono idea eli katselin Defan sivun kautta lämmittimiä, niin siellä oli tuosta pätkimisestä juttua. Eli vähentää kestoa verrattuna, jos antaa koko aika sähköä. Edellisessä taloyhtiössä oli digitaalisella kellolla lämpötolppa ja siinä oli lämpötilan mukaan säätyvä lämmitysaika. Eli 0.5tunnista sinne 3 tuntiin kovilla pakkasilla.

Tuon olisi saanut kiinteän 2tunnin, 3 tunnin sekä sähköautoa varten 12 tunnin asetus.

Eli teoriassa kannata edes laittaa laturia kiinni tuohon tolppaan ennen kuin sieltä tulee 24/7 virtaa eli ulkona on -15C?
 
Tottakai kannattaa. Ei laturia sähkön pätkiminen haittaa. Lohkolämmittimen vastus ei tykkää hyvää katkosähköstä.
 
Tuo ois varmaan ollut parempi diili kuin tuo Polar, mutta noh ostettu mikä ostettu :D

Pitää ootella pakkasia tai käydä anopin luona laittamassa roikka seinään :cigar2:
 
Miksi toi Defa 4A ylläpitolaturi lämpee niin että konepellissä on aina lumeton kohta siinä kohden?
 
Defan sivujen mukaan 1204-ylläpitolaturilla on 65 W nimellisteho, voisi olettaa että osa siitä muuttuu hukkalämmöksi ja se sulattaa lunta konepelliltä. Miten suuri väli laturille ja konepellille jää kun konepelti on suljettuna?
 
Defan sivujen mukaan 1204-ylläpitolaturilla on 65 W nimellisteho, voisi olettaa että osa siitä muuttuu hukkalämmöksi ja se sulattaa lunta konepelliltä. Miten suuri väli laturille ja konepellille jää kun konepelti on suljettuna?

Ei siitä kyllä kauheesti tuu hukkalämpöä, jos se lataa 14.3V virralla ja 4A teholla. Eli 57.2W maksimissaan latausvirta.
 
Defan sivujen mukaan 1204-ylläpitolaturilla on 65 W nimellisteho, voisi olettaa että osa siitä muuttuu hukkalämmöksi ja se sulattaa lunta konepelliltä. Miten suuri väli laturille ja konepellille jää kun konepelti on suljettuna?

No onhan se toki melko lähellä, mutta silti ihmetyttää.

Ei vaikuta kovin hyvin suunnitellulta laitteelta jos noin lämpimänä käy jatkuvasti.
 
104327c5.jpg


Millä saisin tuon jumitettua niin että antaisi aina virtaa. Kyseessä siis ihan oman autopaikkaosakkeen tolppa jota käyttäisin lähinnä silloin tällöin akun lataukseen (koska webasto).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom