Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    815
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kyllä akut kuolee toisinaan juurikin noin että niiden virranantokyky romahtaa. Eli lepojännite on ihan ok, tai ainakin siellä 12V nurkilla, mutta kun sitä kuormittaa, esim startilla, jännite romahtaa.
     
    Persojet tykkää tästä.
  2. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 443
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Persojet tykkää tästä.
  3. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    454
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Edelleen ei kannata huudella jos ei tiedä. Otetaan nyt esimerkki omassa autossa on 100Ah akku, josta lähtee kylmäkäynnistysvirtaa 800A. Jos startti tuon veisi oikosulussa, niin aivan varmasti nousisi savu startista/johdoista eikä tarvitsisi enää arpoa missä vika. Harvassa henkilöautossa on paljon yli 3kw startteja, omassa on 1.7kW startti ja iskutilavuus on yli 4L. Startatessa jännitteen mittaaminen on helppo tapa testata parkkipaikalla missä kunnossa se akku on (toki akun pitää olla täyteen ladattu).
     
  4. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Mittaamista helpottaa vielä jos yleismittarista löytyy min/max toiminto. Tämä menetelmä on ihan riittävän tarkka, kunhan muistaa ottaa ympäristön lämpötilan huomioon. CTEK:llä oli joku uusi laturi, jossa akun kuntoa testataan myös napajännitteestä starttauksen aikana.
     
  5. KpaL

    KpaL

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itellä oli hämmentävän kyvykäs ensiakku skodassa. Vasta seitsemäs talvi pakotti akkukauppaan. Kolme ekaa vuotta mentiin "paljaaltaan" kunnes hommasin defan ylläpitolaturin. Melkein 7,5 vuotta oli eka akku paikoillaan.

    Oli startatessa julmettu ero uudella akulla. :D
     
  6. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 183
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tosi hyvä? Mondeossa väsähti akku 11v iässä kun laturi korkkas ja akku meni tyhjäksi. Yhdessä autossa kesti 12v alkuperäinen akku. 5-10v nyt pitää mennä heittämällä tai käyttäjävika.
     
  7. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    239
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä saatte jäädä sinne ysärille autojenne kanssa noilla akun kestomäärillä, ei taida ees kolmea vuotta oikein akku enää kestää kun on sen verran elektroniikkaa, lisälämmitintä ja S&S järjestelmää rasittamassa. :joy:
     
  8. KpaL

    KpaL

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Silläpä minäkin ajattelin että kova suoritus tuo 7,5v. Kaiken maailman härvilöitä näissä autoissa.
     
  9. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Lisääntyneiden sähköhärpäkkeiden määrä tosiaan asettaa nykyajan akuille aikaisempaa kovemmat vaatimukset. Tarvitaan suurempi kapasiteetti ja enemmän virranluovutuskykyä, akun fyysistä kokoa kasvattamatta. Tämä saadaan aikaan lisäämällä levyjen määrää, jolloin niistä tulee entistä ohuempia. Ohuet levyt ovat alttiimpia korroosiolle ja akkujen kestoikä on tuosta syystä lyhentynyt merkittävästi.

    Ennen akut kestivät paksumpien levyjen ansiosta pidempään. Enemmän tilaa oli myös levyjen välissä, joten ei mennyt kennotkaan oikosulkuun kovin helposti. Vastaavasti akkujen kapasiteetti ja virranluovutuskyky oli huomattavasti alhaisempi. Jos nykyään haluaa pitkäikäisen akun, niin voi yrittää etsii sellaisen, jossa on mittoihinsa nähden vähän A/Ah. Toinen vaihtoehto on sitten nämä AGM-akut edellyttäen, että ajoneuvon latausjärjestelmä on yhteensopiva.
     
  10. a85

    a85

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    -02 Toyota Avensiksessa alkuperäinen akku oli 11v käytössä. Vaihdoin varuiksi uuteen kun lepojännitteet rupesi olemaan alle 12V. Lähti kyllä hyvin käyntiin myös talvella.

    nyt on -10 Volvo, jossa lisälämppäri kuluttamassa akkua, ja rupee olemaan akku ihan kypsä jo. Talvella jätti niillä reippaan -20c pakkasilla parkkipaikalle, kun oli lämppäri ollut päällä. Itse lämppärihän ei käydessään vie kuin ehkä 40-50W (poislukien sytytys hehkutuksineen), mutta sisätilan puhallin pyörii ja polttoainepumppu ovat käynnissä myös

    Molempien autojen akut on ollu aina säännöllisesti latauksessa, kun autotallissa seinään pultattuna ylläpitolaturi.

    Kuten @Jim Beam sanoikin niin nykyakut on ohuine levyineen suunniteltu suurempien virtojen antamiseen ja kuluvat nopeammin, etenkin jos akkun varausta puretaan paljon ja useasti.

    Itselle AGM akku olisi passeli kun, se kestäisi kylmää paremmin ja lisälämppärin käytöstä johtuvaa suurempaa akun purkausta. Sellaisen joka on fyysisiltä mitoiltaan sopiva on kyllä hanka löytää tuohon autoon :sori: Saattaa olla että perinteinen akku tulee hommattua kuitenkin..
     
  11. nimimerkkimies

    nimimerkkimies

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Keväällä olivat autohuollossa testanneet akun, kun on alkuperäinen vielä kiinni 2005 Golfissa. Ihan kunnossa se kuulema on vaikka 12vuotta jo täynnä. Mitään akkulaturia ei ole käytetty koskaan mutta nyt olen harkinnut jotain älylaturia. Kannattaisikohan samalla ostaa uusi akkukin, jos tuo nyt väsähtää kuitenkin, kun säät tästä alkaa kohta viilenemään?
     
  12. A_SA

    A_SA

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ennakoimalla ei ainakaan matka jää tekemättä. Itse suosittelen lohkolämmittimen haaraan lisättävää laturia.
     
  13. teho75

    teho75

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Akun kunnon voi testata kotioloissa yleismittarilla näin: Lataa akku täyteen älylaturilla. Kytke yleismittarin johdot akun napoihin. Käynnistä auto ja katso samalla akun jännite starttauksen aikana. Jännite pitäisi olla 10-11 volttia kun startti pyörii.
    Jos on tuossa haarukassa niin turhaan sitä akkua vielä vaihtaa.
     
    Jape tykkää tästä.
  14. Turbolaturi

    Turbolaturi BANNATTU BANNED Tukijäsen

    Viestejä:
    4 894
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä minä tuon jo uusisin. Harvemmin akun kunto pikkuhiljaa heikkenee, vaan se tekee äkkikuoleman yllättäen.
     
  15. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    815
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos auton käyttöprofiili ei ole kovin radikaalisti muuttunut, niin ei siellä ole mitään tarvetta laturille, koska akku latautuu riittävästi ajossakin. Jos lataus ei olisi riittävä, niin ei se 12 vuotta olisi kestänyt.

    Itse akku todennäköisesti kuolee jossainkohtaa, mutta ei laturilla siihen pysty vaikuttamaan, kun akku latautuu muutenkin täyteen.
     
  16. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Kaksi viimeisintä akkua on kuollut laakista, menemällä totaalisesti oikosulkuun. Napajännite on laskenut niin alas, ettei edes startin solenoidi jaksa naksahtaa. Lataaminen saattaa poistaa oikosulun hetkeksi, mutta liikenteeseen tuollaisella ei tietenkään uskalla lähteä. Semmonen tuntuma on jäänyt, että vanhat antimoniseosteiset akut (ne korkilliset) menivät harvemmin oikosulkuun, enemmänkin vain heikkenivät tasaisesti iän myötä. Oletettavasti niissä oli myös paksummat, paremmin korroosiota kestävät levyrungot.
     
  17. elliV

    elliV

    Viestejä:
    172
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämä pitää paikkansa. Paksummissa levyissä olikin sitten se haittapuoli, että niistä ei saada virtaa läheskään yhtä paljon pihalle. Tuollaisella vanhanmallisella akulla jää nykyajan moottori talviaamuna pihaan.
     
  18. nimimerkkimies

    nimimerkkimies

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Kyllä ajot nyt lyhenee ja siksi ajattelin, että olisi hyvä laturi hankkia ja ladata muutama kerta vuodessa täyteen. Säännölliset ajot olleet 20min pätkiä keskim. 16 kertaa viikossa + 5-10 min pätkiä kaupungissa x 10. olen käsittänyt, että tuo 20min/käynnistyskään ei riittäisi lataamaan akkua kunnolla ainakaan talvisin ja nekin ajot jää nyt ehkä kuuteen/viikko ja samalla lyhyemmät ajot lisääntyy. Jotain pidempiäkin reissuja tietysti ollut, joilla akku ainakin kuukausittain tullut täyteen, mutta nekin jäänee nyt ihan minimiin.
     
    spacecat tykkää tästä.
  19. M.P.T

    M.P.T

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    30.04.2017
    Tuo Defan laturi kyllä kiinnostaisi ja olen tässä pitkin kevättä ja syksyä seuraillut hintoja. Entiseen autoon meinasin hommata, mutta se kun meni myyntiin niin laturi jäi kauppaan. Nyt olisi taas tarkoitus tuollainen lisätä.

    Kaiketi voisi myös tuon perinteisen 8A Smart Chargerin hommata myös hanskalokeroon... Taisi olla 49,90€ tänään Motonetillä.

    Mistä saisi sen Defan oranssin johdon edullisesti. 5-10m pituudella. Joku ihmettelee miksi näin pitkä johto? Noh... Töissä kun jotkut ajaa 2 paikalle sen autonsa ja käyttävät vielä Webastoa, mutta auto ei ole latingissa. Näin ollen pitkällä johdolla saa hieman anteeksi sitä, että paikka ei ole vapaana.
     
  20. J4nnu

    J4nnu

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    23.03.2017
    Tähän kaipaisin pientä perustelua ja kertomusta aiheesta. Itse kuitenkin autosähkärinä joudun näiden kanssa pelaamaan niin olis kiva kuulla mitä teen väärin. Voin sitten tuolle 35v yritystä pyörittäneelle pomollekkin kertoa mitä hän tekee väärin..
     
    elliV tykkää tästä.
  21. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    239
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ax4-defa-lohkolammittimen-10m-johto#spca
     
  22. Naska Paapuri

    Naska Paapuri

    Viestejä:
    173
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Kannattaa noita tarvikekaapeleita hankittaessa tsekata tuo Tukesin lista noista kiinalaisista kaapeleista jotka ei oikeen kestä pakkasta ym. "pientä" vaivaa: Etusivu - Marek
     
  23. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    561
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Paska? kaapeli, kun ei kestä -50 asteessa vääntämistä. Eihän täällä edes ole tuommoisia lämpötiloja.
     
    Viimeksi muokattu: 02.10.2017
  24. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 601
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei se tainnut täyttää muutenkaan tuota turvastandardia. Noissa kiinan-ihmeissä on ollut kaikenlaista kivaa; mm. johdon on saanut tungettua väärin pistokkeeseen ja pahimmassa tapauksessa rungossa jännite sen jälkeen...

    Sanotaanko näin - en kympin tai parin säästön takia ostaisi TUKESin markkinoilta poistamaa johtoa koska se kiinapaska on luultavasti muutenkin lyhytikäisempi kun on tehty jostain luokattomasta jätemetallista ja kierrätysmuovista joka kovenee parin talven jälkeen...
     
  25. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    454
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Defan omat johdot lienee sitten tehty jostain jätemuovista kun ovat valmiiksi kovia pakkasella. -30c muistuttaa enemmän rautakankea kuin sähköjohtoa.
     
  26. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 601
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mutta erona lienee että ne on jonkun standardin mukaisia eikä silti, vaikka jäykkiä ovat, hajoa käsiin. Saatika mene väärin päin pistokkeeseen.

    Siis hyviäkin tarvikejohtoja on, mutta nämä kiinalaiset pennin-ihmeet eivät kuulu niihin ja osa niistä on oikeasti vaarallisia. Sama noitten jatkokelojen kanssa; 10v sisään pari ihmistä potkaissut tyhjää kelojen takia (jos luetaan pois selvästi rikkinäiset joissa johtimet näkyy) - noitakin voi lukea TUKESin sivuilta.
     
  27. weebee

    weebee

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    se defan xtreme mini on silikonijohtö, vaikkakin samannäköinen vihreä kun se jäykempi versio.
    Maksaa reilusti enemmän, mutta niinhän kaikki autoilussa. Kertasijoitus kuintenkin vaan.
     
  28. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    454
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Hieman kyllä epäilen, että ei mahda tuo defan vihreäkään pidemmän päälle kestää tuota taivutuskoetta -50C. -30c se vihreä defa on jo niin jäykkää, että en paljon ihmettelisi, jos yksi kerta taivutellessa kuori halkeaisi, varsinkin kun kaapelille tulee ikää. Eikä nuo rajoitu mitenkään pelkästään kiinan tuotteisiin, Airam on useita tuotteita tuolla listalla, kuten on Opal:llakin.. Sähköjohtojen kuntoa olisi muutenkin hyvä säännöllisesti tarkkailla (tarkoitan nyt ulkokäytössä olevia johtokeloja, roikkia, lämmitysjohtoja ym).
     
  29. M.P.T

    M.P.T

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    30.04.2017
    Kiitos, mutta etsin sitä aitoa oranssia Defaa.
    DEFA / MiniPlug connection cable

    Juuri tuota etsin. Joskus on ollut 30€ hintaan myynnissä. Aina välillä noita tulee, mutta kun ehdin liian myöhään apajille.
     
  30. ddude

    ddude

    Viestejä:
    386
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Lidlissä tuli torstaina taas myyntiin noita Ctek 3.8v replicoita 18€ hintaan.
    Sunnuntaina (tänään) oli ainakin vielä muutamia jäljellä omassa kaupassa.
     
  31. Riki

    Riki

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko porukalla kokemuksia akkulämmittimistä? Harkinnut moisen hankintaa, periaatteessa sen avulla ei pitäs kovemmatkaan pakkaset hirveästi haitata, miten lie käytännössä?
     
  32. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    454
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä on verkkovirralla toimiva akunlämmitin & alylaturi ollut useita talvia ja olen ollut tyytyväinen. Vanhalla akulla viime talvena lähti hyvin käyntiin kovillakin pakkasilla vaikka akku oli jo talvella varmaan aika finaalissa kun keväällä kuoli. Akun iästä en ole varma, mutta itsellä oli paikallaan ~5v ja silloinkaan ei näyttänyt uudelta, eli aika paljon oli akulla ikää. Ainut huonopuoli tuossa lämmittimessä & älylaturissa on se, että akku on sitten todella loppu kun auto ei joku kerta enää käynnisty. Ilman noita kovilla pakkasilla huomaa jo kun akku alkaa heikentyä, noiden kanssa ei.
     
  33. M.P.T

    M.P.T

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    30.04.2017
    Eikös noita kotimaisia valmistajia ole useampi? Siis lämmittimissä. Defan sarjaan suoraan kytkettävä. Toisaalta kumman ostaisi. Sen laturin vai lämmittimen, jos molemmat toimivat lohkolämmittimen kanssa samaan aikaan.
     
  34. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 695
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Itellä on ollut nyt vajaa 2v 62A akku, entinen akku oli jotain 4.5v vanha ja jännite tipahti alle 24tunnissa sinne 12.15v lukemiin sekä käynnistyksen aikaan jännite tipahti johonkin 8.5-9v lukemiin.
     
  35. tu11team

    tu11team

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Minä laittaisin laturin, koska akku lämpenee aina vähän samalla kun latautuu.
     
  36. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 443
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Toikin on vähän muna vs kana tilanne.
    Kun se kylmä akku ei ota oikein virtaa vastaan kun on kylmä, sitten taas jos akku on lämmin ja vaikkakin vähän vajaampi, niin se rupeaa ottamaan virtaa paremmin vastaan samantien kuin auto käynnistyy.
     
  37. tu11team

    tu11team

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Mutta akku ottaa kuitenkin vähän virtaa vastaan kylmänäkin ja laturilla saa tyhjäänkin akkuun virtaa jolle lämmitin ei voi mitään.
    Eihän nuo laturitkaan ole kuin jotain 4 amppeerin luokkkaa teholleen, joten ei sieltä nyt hiveitä muutenkaan tule vaikka akku lämmin olisikin.

    Kumpikin vaihtoehto on kuitenkin parempi kuin ei mitään.
     
  38. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 443
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tarkoitin sitä, että auton oma laturi pystyy samantien syöttämään sille akulle kunnolla virtaa ja se akku pystyy vastaanottamaankin sitä.
    Varsinkin jos on ajastimella varustettu tolppa, niin tuolla 4 ampeerin laturilla ei kummoista lisälatausta saada aikaan vs tilanne se, että akku sopivassa lämpötilassa vastaanottamaan auton laturin tarjoamat kymmenet ampeerit.
     
  39. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja pitää myös muistaa ettei se 4 ampeerin laturi saa sinne akkuun uppoamaan 4 ampeerin virtaa ellei latausjännite ole hyvin korkea. jossain -20..-30C maastossa pitkästi yli 15V latausjännite ei ole yhtään liioiteltu :)
     
  40. M.P.T

    M.P.T

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    30.04.2017
    Mikähän akku olisi hyvä? Itselläni elämäni ensimmäinen bensa auto ja noissa nuo akut on niin hemmetin pieniä. Hinku tulisi tuohonkin autoon asentaa 100Ah akkua.... Akku näyttää olevan orkkis ja ikää 9v... Veikkaan, että nyt talven aikana voisi tuon vaihtaa. Samalla rykäisyllä asentaisi Defan laturin tuohon sisä- ja lohkolämmittemen rinnalle lisäksi.

    Vartan akkuja olen yleensä ottanut tai kahteen edelliseen autoon tuohon tuli päädyttyä. Exidestä kuullut huonoa. Sukulaisella noita kosahtanut kaivurissa, kuormurissa yms koneissa. Serkulla oli Optima kaksi kertaa ja molemmissa ongelmia. Toisaalta Optimaa kehutaan parhaimmaksi autoharrastajien foorumeilla. Bannier merkkiä myös suositellaan ja se taisikin TM testissä olla voittaja, JOS muistan oikein.
     
  41. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    239
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Varta on pätevä ja takuu toimii. Osta Ah määrältään isoin, joka akku koteloon sopii.
     
  42. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 632
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös noi defat ole lämpötilakompensoivia? Itse muistelisin näin olevan kun tutki sivuilta tarkempia speksejä
     
  43. RieskaMies

    RieskaMies Ketä tappaa prossut Platinum-jäsen Team H2O

    Viestejä:
    170
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ainakin tässä on lämpötilan mukaan muuttuva latausjännite: DEFA / MultiCharger 1204
    • Lämpötilakompensoitu latausjännite pitää huolen siitä, että akku on aina täyteen ladattu.
     
    Persojet tykkää tästä.
  44. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    543
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Persojet tykkää tästä.
  45. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sehän kuulostaa tosiaankin siltä että ainakin Defa on oikeasti suunniteltu koville pakkasille, hyvä tuote siis :)
     
  46. Naska Paapuri

    Naska Paapuri

    Viestejä:
    173
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Mulla on joitain vuosia tommonen Defan 1204 laturi ollut käytössä. Hankin semmoiseen aikaan kun oli paljon lyhyttä ajoa, ja talvella kävi niin että auton oma laturi ei ehtinyt lyhyillä matkoilla latailla sitä kaikkea startin, penkinlämppärien, lasien sulatusten ym. (mitä kaikkea kylmällä nyt onkaan päällä) viemää virtaskaa taikoa akkuun takaisin. Pari kertaa kun jäi tielle tyhjällä akulla niin "viimeisimmän" akunvaihdon yhteydessä laitoin vihdoin tuon laturin. Ainoa mikä siinä harmittaa on se ettei tullut laitettua jo aikaisemmin. ;) Maksoihan tuo jo pois jääneiden akunvaihtojen ansiosta itsensä takaisin. :)
     
  47. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    208
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Kävin ostelemaan vaimon Jukeen uuden akun. Vanha oli 60A, mutta tietysti sen kummemmin miettimättä ostin 75A Polartecin akun. Mietin, että tuliko osteltua turhaan kalliimpi? Riittääkö auton laturissa tehoa tuolle isommalle kapasiteetille? Samalla mulle kerrottiin, että japanilaisissa autoissa ei käytetä AGM-akkuja lainkaan, vaan jotain erilaista vastaavaa tekniikkaa ns paremmissa akuissa, jollainen tämä ostamani kuulemma on?
     
  48. idkf

    idkf

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    17.09.2017
    Laitoin viimetalvena Ctekin C5 siten, että vedin akulta johdot hanskalokeron taakse, jonne tuo laturi ja sisätilapistokkeesta virta. Kaikenkaikkiaan kun tuosta hintaa kertyi n.100€ ja lopputuloksena on kömpelöhkö haaroitin sisäpistokkeessa jalkatilassa, niin ei välttämättä ollut 50€ säästön arvoinen verrattuna tuohon Defan 1204 välijohtoineen.

    Positiivinen puoli on se, että laturia voi käyttää helposti muuallakin kun on normi pistotulpalla. Autoon jää omat johdot paikoilleen ja latuuriin on toiset piuhat hauenleuoilla.
     
  49. idkf

    idkf

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    17.09.2017
    Jos paikalle mahtuu myös 75Ah, ja on samaa tyyppiä niin ei mitään väliä.
     
  50. Joymään

    Joymään

    Viestejä:
    208
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Kyllä se hyvin sopi, kun akkuliikkeen kaveri laittoi paikalleen. Mietin vaan, että maksoinko turhaan lisäkapasiteetista ja "paremmasta" tekniikasta? Sisukset tässä Polartecissa kuulemma samat, kuin Vartassa.