Auton akuista ja lataamisesta

Itellä oli hämmentävän kyvykäs ensiakku skodassa. Vasta seitsemäs talvi pakotti akkukauppaan. Kolme ekaa vuotta mentiin "paljaaltaan" kunnes hommasin defan ylläpitolaturin. Melkein 7,5 vuotta oli eka akku paikoillaan.

Oli startatessa julmettu ero uudella akulla. :D
Tosi hyvä? Mondeossa väsähti akku 11v iässä kun laturi korkkas ja akku meni tyhjäksi. Yhdessä autossa kesti 12v alkuperäinen akku. 5-10v nyt pitää mennä heittämällä tai käyttäjävika.
 
Kyllä saatte jäädä sinne ysärille autojenne kanssa noilla akun kestomäärillä, ei taida ees kolmea vuotta oikein akku enää kestää kun on sen verran elektroniikkaa, lisälämmitintä ja S&S järjestelmää rasittamassa. :joy:
 
Silläpä minäkin ajattelin että kova suoritus tuo 7,5v. Kaiken maailman härvilöitä näissä autoissa.
 
Kyllä saatte jäädä sinne ysärille autojenne kanssa noilla akun kestomäärillä, ei taida ees kolmea vuotta oikein akku enää kestää kun on sen verran elektroniikkaa, lisälämmitintä ja S&S järjestelmää rasittamassa. :joy:

Lisääntyneiden sähköhärpäkkeiden määrä tosiaan asettaa nykyajan akuille aikaisempaa kovemmat vaatimukset. Tarvitaan suurempi kapasiteetti ja enemmän virranluovutuskykyä, akun fyysistä kokoa kasvattamatta. Tämä saadaan aikaan lisäämällä levyjen määrää, jolloin niistä tulee entistä ohuempia. Ohuet levyt ovat alttiimpia korroosiolle ja akkujen kestoikä on tuosta syystä lyhentynyt merkittävästi.

Ennen akut kestivät paksumpien levyjen ansiosta pidempään. Enemmän tilaa oli myös levyjen välissä, joten ei mennyt kennotkaan oikosulkuun kovin helposti. Vastaavasti akkujen kapasiteetti ja virranluovutuskyky oli huomattavasti alhaisempi. Jos nykyään haluaa pitkäikäisen akun, niin voi yrittää etsii sellaisen, jossa on mittoihinsa nähden vähän A/Ah. Toinen vaihtoehto on sitten nämä AGM-akut edellyttäen, että ajoneuvon latausjärjestelmä on yhteensopiva.
 
Kyllä saatte jäädä sinne ysärille autojenne kanssa noilla akun kestomäärillä, ei taida ees kolmea vuotta oikein akku enää kestää kun on sen verran elektroniikkaa, lisälämmitintä ja S&S järjestelmää rasittamassa. :joy:

-02 Toyota Avensiksessa alkuperäinen akku oli 11v käytössä. Vaihdoin varuiksi uuteen kun lepojännitteet rupesi olemaan alle 12V. Lähti kyllä hyvin käyntiin myös talvella.

nyt on -10 Volvo, jossa lisälämppäri kuluttamassa akkua, ja rupee olemaan akku ihan kypsä jo. Talvella jätti niillä reippaan -20c pakkasilla parkkipaikalle, kun oli lämppäri ollut päällä. Itse lämppärihän ei käydessään vie kuin ehkä 40-50W (poislukien sytytys hehkutuksineen), mutta sisätilan puhallin pyörii ja polttoainepumppu ovat käynnissä myös

Molempien autojen akut on ollu aina säännöllisesti latauksessa, kun autotallissa seinään pultattuna ylläpitolaturi.

Kuten @Jim Beam sanoikin niin nykyakut on ohuine levyineen suunniteltu suurempien virtojen antamiseen ja kuluvat nopeammin, etenkin jos akkun varausta puretaan paljon ja useasti.

Itselle AGM akku olisi passeli kun, se kestäisi kylmää paremmin ja lisälämppärin käytöstä johtuvaa suurempaa akun purkausta. Sellaisen joka on fyysisiltä mitoiltaan sopiva on kyllä hanka löytää tuohon autoon :sori: Saattaa olla että perinteinen akku tulee hommattua kuitenkin..
 
Keväällä olivat autohuollossa testanneet akun, kun on alkuperäinen vielä kiinni 2005 Golfissa. Ihan kunnossa se kuulema on vaikka 12vuotta jo täynnä. Mitään akkulaturia ei ole käytetty koskaan mutta nyt olen harkinnut jotain älylaturia. Kannattaisikohan samalla ostaa uusi akkukin, jos tuo nyt väsähtää kuitenkin, kun säät tästä alkaa kohta viilenemään?
 
Ennakoimalla ei ainakaan matka jää tekemättä. Itse suosittelen lohkolämmittimen haaraan lisättävää laturia.
 
Keväällä olivat autohuollossa testanneet akun, kun on alkuperäinen vielä kiinni 2005 Golfissa. Ihan kunnossa se kuulema on vaikka 12vuotta jo täynnä. Mitään akkulaturia ei ole käytetty koskaan mutta nyt olen harkinnut jotain älylaturia. Kannattaisikohan samalla ostaa uusi akkukin, jos tuo nyt väsähtää kuitenkin, kun säät tästä alkaa kohta viilenemään?
Jos auton käyttöprofiili ei ole kovin radikaalisti muuttunut, niin ei siellä ole mitään tarvetta laturille, koska akku latautuu riittävästi ajossakin. Jos lataus ei olisi riittävä, niin ei se 12 vuotta olisi kestänyt.

Itse akku todennäköisesti kuolee jossainkohtaa, mutta ei laturilla siihen pysty vaikuttamaan, kun akku latautuu muutenkin täyteen.
 
Kaksi viimeisintä akkua on kuollut laakista, menemällä totaalisesti oikosulkuun. Napajännite on laskenut niin alas, ettei edes startin solenoidi jaksa naksahtaa. Lataaminen saattaa poistaa oikosulun hetkeksi, mutta liikenteeseen tuollaisella ei tietenkään uskalla lähteä. Semmonen tuntuma on jäänyt, että vanhat antimoniseosteiset akut (ne korkilliset) menivät harvemmin oikosulkuun, enemmänkin vain heikkenivät tasaisesti iän myötä. Oletettavasti niissä oli myös paksummat, paremmin korroosiota kestävät levyrungot.
 
Semmonen tuntuma on jäänyt, että vanhat antimoniseosteiset akut (ne korkilliset) menivät harvemmin oikosulkuun, enemmänkin vain heikkenivät tasaisesti iän myötä. Oletettavasti niissä oli myös paksummat, paremmin korroosiota kestävät levyrungot.
Tämä pitää paikkansa. Paksummissa levyissä olikin sitten se haittapuoli, että niistä ei saada virtaa läheskään yhtä paljon pihalle. Tuollaisella vanhanmallisella akulla jää nykyajan moottori talviaamuna pihaan.
 
Jos auton käyttöprofiili ei ole kovin radikaalisti muuttunut, niin ei siellä ole mitään tarvetta laturille, koska akku latautuu riittävästi ajossakin. Jos lataus ei olisi riittävä, niin ei se 12 vuotta olisi kestänyt.

Itse akku todennäköisesti kuolee jossainkohtaa, mutta ei laturilla siihen pysty vaikuttamaan, kun akku latautuu muutenkin täyteen.
Kyllä ajot nyt lyhenee ja siksi ajattelin, että olisi hyvä laturi hankkia ja ladata muutama kerta vuodessa täyteen. Säännölliset ajot olleet 20min pätkiä keskim. 16 kertaa viikossa + 5-10 min pätkiä kaupungissa x 10. olen käsittänyt, että tuo 20min/käynnistyskään ei riittäisi lataamaan akkua kunnolla ainakaan talvisin ja nekin ajot jää nyt ehkä kuuteen/viikko ja samalla lyhyemmät ajot lisääntyy. Jotain pidempiäkin reissuja tietysti ollut, joilla akku ainakin kuukausittain tullut täyteen, mutta nekin jäänee nyt ihan minimiin.
 
Tuo Defan laturi kyllä kiinnostaisi ja olen tässä pitkin kevättä ja syksyä seuraillut hintoja. Entiseen autoon meinasin hommata, mutta se kun meni myyntiin niin laturi jäi kauppaan. Nyt olisi taas tarkoitus tuollainen lisätä.

Kaiketi voisi myös tuon perinteisen 8A Smart Chargerin hommata myös hanskalokeroon... Taisi olla 49,90€ tänään Motonetillä.

Mistä saisi sen Defan oranssin johdon edullisesti. 5-10m pituudella. Joku ihmettelee miksi näin pitkä johto? Noh... Töissä kun jotkut ajaa 2 paikalle sen autonsa ja käyttävät vielä Webastoa, mutta auto ei ole latingissa. Näin ollen pitkällä johdolla saa hieman anteeksi sitä, että paikka ei ole vapaana.
 
10V on täysin tyhjä akku ja varmaankin oikosulussa.
Jännitteen mittaus kun starttimoottori pyörii? Pientä rajaa juttuihin.

Tähän kaipaisin pientä perustelua ja kertomusta aiheesta. Itse kuitenkin autosähkärinä joudun näiden kanssa pelaamaan niin olis kiva kuulla mitä teen väärin. Voin sitten tuolle 35v yritystä pyörittäneelle pomollekkin kertoa mitä hän tekee väärin..
 
Paska? kaapeli, kun ei kestä -50 asteessa vääntämistä. Eihän täällä edes ole tuommoisia lämpötiloja.
Ei se tainnut täyttää muutenkaan tuota turvastandardia. Noissa kiinan-ihmeissä on ollut kaikenlaista kivaa; mm. johdon on saanut tungettua väärin pistokkeeseen ja pahimmassa tapauksessa rungossa jännite sen jälkeen...

Sanotaanko näin - en kympin tai parin säästön takia ostaisi TUKESin markkinoilta poistamaa johtoa koska se kiinapaska on luultavasti muutenkin lyhytikäisempi kun on tehty jostain luokattomasta jätemetallista ja kierrätysmuovista joka kovenee parin talven jälkeen...
 
Ei se tainnut täyttää muutenkaan tuota turvastandardia. Noissa kiinan-ihmeissä on ollut kaikenlaista kivaa; mm. johdon on saanut tungettua väärin pistokkeeseen ja pahimmassa tapauksessa rungossa jännite sen jälkeen...

Sanotaanko näin - en kympin tai parin säästön takia ostaisi TUKESin markkinoilta poistamaa johtoa koska se kiinapaska on luultavasti muutenkin lyhytikäisempi kun on tehty jostain luokattomasta jätemetallista ja kierrätysmuovista joka kovenee parin talven jälkeen...

Defan omat johdot lienee sitten tehty jostain jätemuovista kun ovat valmiiksi kovia pakkasella. -30c muistuttaa enemmän rautakankea kuin sähköjohtoa.
 
Defan omat johdot lienee sitten tehty jostain jätemuovista kun ovat valmiiksi kovia pakkasella. -30c muistuttaa enemmän rautakankea kuin sähköjohtoa.
Mutta erona lienee että ne on jonkun standardin mukaisia eikä silti, vaikka jäykkiä ovat, hajoa käsiin. Saatika mene väärin päin pistokkeeseen.

Siis hyviäkin tarvikejohtoja on, mutta nämä kiinalaiset pennin-ihmeet eivät kuulu niihin ja osa niistä on oikeasti vaarallisia. Sama noitten jatkokelojen kanssa; 10v sisään pari ihmistä potkaissut tyhjää kelojen takia (jos luetaan pois selvästi rikkinäiset joissa johtimet näkyy) - noitakin voi lukea TUKESin sivuilta.
 
se defan xtreme mini on silikonijohtö, vaikkakin samannäköinen vihreä kun se jäykempi versio.
Maksaa reilusti enemmän, mutta niinhän kaikki autoilussa. Kertasijoitus kuintenkin vaan.
 
Mutta erona lienee että ne on jonkun standardin mukaisia eikä silti, vaikka jäykkiä ovat, hajoa käsiin. Saatika mene väärin päin pistokkeeseen.

Siis hyviäkin tarvikejohtoja on, mutta nämä kiinalaiset pennin-ihmeet eivät kuulu niihin ja osa niistä on oikeasti vaarallisia. Sama noitten jatkokelojen kanssa; 10v sisään pari ihmistä potkaissut tyhjää kelojen takia (jos luetaan pois selvästi rikkinäiset joissa johtimet näkyy) - noitakin voi lukea TUKESin sivuilta.

Hieman kyllä epäilen, että ei mahda tuo defan vihreäkään pidemmän päälle kestää tuota taivutuskoetta -50C. -30c se vihreä defa on jo niin jäykkää, että en paljon ihmettelisi, jos yksi kerta taivutellessa kuori halkeaisi, varsinkin kun kaapelille tulee ikää. Eikä nuo rajoitu mitenkään pelkästään kiinan tuotteisiin, Airam on useita tuotteita tuolla listalla, kuten on Opal:llakin.. Sähköjohtojen kuntoa olisi muutenkin hyvä säännöllisesti tarkkailla (tarkoitan nyt ulkokäytössä olevia johtokeloja, roikkia, lämmitysjohtoja ym).
 
Kiitos, mutta etsin sitä aitoa oranssia Defaa.
DEFA / MiniPlug connection cable

se defan xtreme mini on silikonijohtö, vaikkakin samannäköinen vihreä kun se jäykempi versio.
Maksaa reilusti enemmän, mutta niinhän kaikki autoilussa. Kertasijoitus kuintenkin vaan.
Juuri tuota etsin. Joskus on ollut 30€ hintaan myynnissä. Aina välillä noita tulee, mutta kun ehdin liian myöhään apajille.
 
Lidlissä tuli torstaina taas myyntiin noita Ctek 3.8v replicoita 18€ hintaan.
Sunnuntaina (tänään) oli ainakin vielä muutamia jäljellä omassa kaupassa.
 
Onko porukalla kokemuksia akkulämmittimistä? Harkinnut moisen hankintaa, periaatteessa sen avulla ei pitäs kovemmatkaan pakkaset hirveästi haitata, miten lie käytännössä?
 
Onko porukalla kokemuksia akkulämmittimistä? Harkinnut moisen hankintaa, periaatteessa sen avulla ei pitäs kovemmatkaan pakkaset hirveästi haitata, miten lie käytännössä?

Itsellä on verkkovirralla toimiva akunlämmitin & alylaturi ollut useita talvia ja olen ollut tyytyväinen. Vanhalla akulla viime talvena lähti hyvin käyntiin kovillakin pakkasilla vaikka akku oli jo talvella varmaan aika finaalissa kun keväällä kuoli. Akun iästä en ole varma, mutta itsellä oli paikallaan ~5v ja silloinkaan ei näyttänyt uudelta, eli aika paljon oli akulla ikää. Ainut huonopuoli tuossa lämmittimessä & älylaturissa on se, että akku on sitten todella loppu kun auto ei joku kerta enää käynnisty. Ilman noita kovilla pakkasilla huomaa jo kun akku alkaa heikentyä, noiden kanssa ei.
 
Eikös noita kotimaisia valmistajia ole useampi? Siis lämmittimissä. Defan sarjaan suoraan kytkettävä. Toisaalta kumman ostaisi. Sen laturin vai lämmittimen, jos molemmat toimivat lohkolämmittimen kanssa samaan aikaan.
 
Itellä on ollut nyt vajaa 2v 62A akku, entinen akku oli jotain 4.5v vanha ja jännite tipahti alle 24tunnissa sinne 12.15v lukemiin sekä käynnistyksen aikaan jännite tipahti johonkin 8.5-9v lukemiin.
 
Eikös noita kotimaisia valmistajia ole useampi? Siis lämmittimissä. Defan sarjaan suoraan kytkettävä. Toisaalta kumman ostaisi. Sen laturin vai lämmittimen, jos molemmat toimivat lohkolämmittimen kanssa samaan aikaan.
Minä laittaisin laturin, koska akku lämpenee aina vähän samalla kun latautuu.
 
Mutta akku ottaa kuitenkin vähän virtaa vastaan kylmänäkin ja laturilla saa tyhjäänkin akkuun virtaa jolle lämmitin ei voi mitään.
Eihän nuo laturitkaan ole kuin jotain 4 amppeerin luokkkaa teholleen, joten ei sieltä nyt hiveitä muutenkaan tule vaikka akku lämmin olisikin.

Kumpikin vaihtoehto on kuitenkin parempi kuin ei mitään.
 
Ja pitää myös muistaa ettei se 4 ampeerin laturi saa sinne akkuun uppoamaan 4 ampeerin virtaa ellei latausjännite ole hyvin korkea. jossain -20..-30C maastossa pitkästi yli 15V latausjännite ei ole yhtään liioiteltu :)
 
Mikähän akku olisi hyvä? Itselläni elämäni ensimmäinen bensa auto ja noissa nuo akut on niin hemmetin pieniä. Hinku tulisi tuohonkin autoon asentaa 100Ah akkua.... Akku näyttää olevan orkkis ja ikää 9v... Veikkaan, että nyt talven aikana voisi tuon vaihtaa. Samalla rykäisyllä asentaisi Defan laturin tuohon sisä- ja lohkolämmittemen rinnalle lisäksi.

Vartan akkuja olen yleensä ottanut tai kahteen edelliseen autoon tuohon tuli päädyttyä. Exidestä kuullut huonoa. Sukulaisella noita kosahtanut kaivurissa, kuormurissa yms koneissa. Serkulla oli Optima kaksi kertaa ja molemmissa ongelmia. Toisaalta Optimaa kehutaan parhaimmaksi autoharrastajien foorumeilla. Bannier merkkiä myös suositellaan ja se taisikin TM testissä olla voittaja, JOS muistan oikein.
 
Varta on pätevä ja takuu toimii. Osta Ah määrältään isoin, joka akku koteloon sopii.
 
Ja pitää myös muistaa ettei se 4 ampeerin laturi saa sinne akkuun uppoamaan 4 ampeerin virtaa ellei latausjännite ole hyvin korkea. jossain -20..-30C maastossa pitkästi yli 15V latausjännite ei ole yhtään liioiteltu :)
Eikös noi defat ole lämpötilakompensoivia? Itse muistelisin näin olevan kun tutki sivuilta tarkempia speksejä
 
Sehän kuulostaa tosiaankin siltä että ainakin Defa on oikeasti suunniteltu koville pakkasille, hyvä tuote siis :)
 
Mulla on joitain vuosia tommonen Defan 1204 laturi ollut käytössä. Hankin semmoiseen aikaan kun oli paljon lyhyttä ajoa, ja talvella kävi niin että auton oma laturi ei ehtinyt lyhyillä matkoilla latailla sitä kaikkea startin, penkinlämppärien, lasien sulatusten ym. (mitä kaikkea kylmällä nyt onkaan päällä) viemää virtaskaa taikoa akkuun takaisin. Pari kertaa kun jäi tielle tyhjällä akulla niin "viimeisimmän" akunvaihdon yhteydessä laitoin vihdoin tuon laturin. Ainoa mikä siinä harmittaa on se ettei tullut laitettua jo aikaisemmin. ;) Maksoihan tuo jo pois jääneiden akunvaihtojen ansiosta itsensä takaisin. :)
 
Kävin ostelemaan vaimon Jukeen uuden akun. Vanha oli 60A, mutta tietysti sen kummemmin miettimättä ostin 75A Polartecin akun. Mietin, että tuliko osteltua turhaan kalliimpi? Riittääkö auton laturissa tehoa tuolle isommalle kapasiteetille? Samalla mulle kerrottiin, että japanilaisissa autoissa ei käytetä AGM-akkuja lainkaan, vaan jotain erilaista vastaavaa tekniikkaa ns paremmissa akuissa, jollainen tämä ostamani kuulemma on?
 
Laitoin viimetalvena Ctekin C5 siten, että vedin akulta johdot hanskalokeron taakse, jonne tuo laturi ja sisätilapistokkeesta virta. Kaikenkaikkiaan kun tuosta hintaa kertyi n.100€ ja lopputuloksena on kömpelöhkö haaroitin sisäpistokkeessa jalkatilassa, niin ei välttämättä ollut 50€ säästön arvoinen verrattuna tuohon Defan 1204 välijohtoineen.

Positiivinen puoli on se, että laturia voi käyttää helposti muuallakin kun on normi pistotulpalla. Autoon jää omat johdot paikoilleen ja latuuriin on toiset piuhat hauenleuoilla.
 
Kävin ostelemaan vaimon Jukeen uuden akun. Vanha oli 60A, mutta tietysti sen kummemmin miettimättä ostin 75A Polartecin akun. Mietin, että tuliko osteltua turhaan kalliimpi? Riittääkö auton laturissa tehoa tuolle isommalle kapasiteetille? Samalla mulle kerrottiin, että japanilaisissa autoissa ei käytetä AGM-akkuja lainkaan, vaan jotain erilaista vastaavaa tekniikkaa ns paremmissa akuissa, jollainen tämä ostamani kuulemma on?
Jos paikalle mahtuu myös 75Ah, ja on samaa tyyppiä niin ei mitään väliä.
 
Jos paikalle mahtuu myös 75Ah, ja on samaa tyyppiä niin ei mitään väliä.

Kyllä se hyvin sopi, kun akkuliikkeen kaveri laittoi paikalleen. Mietin vaan, että maksoinko turhaan lisäkapasiteetista ja "paremmasta" tekniikasta? Sisukset tässä Polartecissa kuulemma samat, kuin Vartassa.
 
Laitoin viimetalvena Ctekin C5 siten, että vedin akulta johdot hanskalokeron taakse, jonne tuo laturi ja sisätilapistokkeesta virta. Kaikenkaikkiaan kun tuosta hintaa kertyi n.100€ ja lopputuloksena on kömpelöhkö haaroitin sisäpistokkeessa jalkatilassa, niin ei välttämättä ollut 50€ säästön arvoinen verrattuna tuohon Defan 1204 välijohtoineen.

Positiivinen puoli on se, että laturia voi käyttää helposti muuallakin kun on normi pistotulpalla. Autoon jää omat johdot paikoilleen ja latuuriin on toiset piuhat hauenleuoilla.

En ihan ymmärtänyt ylläolevaa, mutta ohessa omat kokemukseni:

Mielestäni tuollaisen irtonaisen akkulaturin hankkiminen ainakin useamman auton taloudessa on todella näppärä juttu. Hankin Ctekin MX 5.0 akun ylläpitolaturin ja siihen 2,5m jatkokaapelin sekä kahdet akunkenkiin pysyvästi kiinni ruuvattavat liittimet, eli tälläiset:

ctek56-260_1_1.jpg


-Toiset liittimet ovat kiinni harrasteauton akussa ja toiset käyttöauton akussa. Ja vaikka kuvassa sitä ei näy niin noista "quick connector" -liittimistä siis näkee kolmella ledillä akun suurpiirteisen kunnon, punainen-keltainen-vihreä. Voin laturia autosta toiseen vaihtelemalla ladata kumman tahansa ajoneuvon akkua, tai hauenleuoilla mitä tahansa muuta vapaa-ajan (tms.) akkua. Tämä oli suurin syy miksi halusin irrallisen ylläpitolaturin, vrt. jokin kiinteä Defan 1204 tms. Vaivaa siitä ei ole yhtään sen enempää kuin liittää auto lämpötolppaan, eli yksi konepellin alta tuleva virtatöpseli yöksi kiinni.
 
Sisätilanpistokkeessa joutuu siis pitämään haaroitinta, että saa sekä sisätilapuhaltimen, että Ctekin johdot kiinni, niin tuo viritelmä tulee niin isoksi, että jalka osuu etupenkkiläisellä helposti vaikka itse laturi onkin siellä kojetaulun sisässä piilossa. Muuten toki kätevä juuri tuon takia, että saa tarvittaessa irti ja voi käyttää muuallakin.
 
Sisätilanpistokkeessa joutuu siis pitämään haaroitinta, että saa sekä sisätilapuhaltimen, että Ctekin johdot kiinni, niin tuo viritelmä tulee niin isoksi, että jalka osuu etupenkkiläisellä helposti vaikka itse laturi onkin siellä kojetaulun sisässä piilossa. Muuten toki kätevä juuri tuon takia, että saa tarvittaessa irti ja voi käyttää muuallakin.

Hankkii panssariletkuun jatkopalan vaikkapa huutonetistä ja siirtää sen pistokkeen apukuljettajan penkin alle niin ei ole jalkatilassa möhkölettä.
 
Sehän kuulostaa tosiaankin siltä että ainakin Defa on oikeasti suunniteltu koville pakkasille, hyvä tuote siis :)
Tästä päästäänkin näppärästi siihen, että miten Defan laturin saisi asennettua Calixin järjestelmään? :geek:

Vakavammin puhuen täytynee kääntää katseet Calixin latureihin, kun autossa on melko näppärä systeemi sitä varten. Autossa on siis rele, jolla lämmitin ajastetaan. Laturin kun asentaa ennen relettä ja käyttää 247-tolppaa, niin akku latautuu aina auton ollessa johdon päässä.


Hankkii panssariletkuun jatkopalan vaikkapa huutonetistä ja siirtää sen pistokkeen apukuljettajan penkin alle niin ei ole jalkatilassa möhkölettä.
Tai laittaa haaroittemen panssarikaapeliin ja vetää laturille oman pistorasian. Aikamoista kököstelyä joka tapauksessa verrattuna kiinteään laturiin.

Satunnaisesti olen itsekin käyttänyt älylaturia sisätilanlämppärin pistokkeesta ja tupakansytyttimen kautta lataillut.
 
Tästä päästäänkin näppärästi siihen, että miten Defan laturin saisi asennettua Calixin järjestelmään? :geek:

Vakavammin puhuen täytynee kääntää katseet Calixin latureihin, kun autossa on melko näppärä systeemi sitä varten. Autossa on siis rele, jolla lämmitin ajastetaan. Laturin kun asentaa ennen relettä ja käyttää 247-tolppaa, niin akku latautuu aina auton ollessa johdon päässä.



Tai laittaa haaroittemen panssarikaapeliin ja vetää laturille oman pistorasian. Aikamoista kököstelyä joka tapauksessa verrattuna kiinteään laturiin.

Satunnaisesti olen itsekin käyttänyt älylaturia sisätilanlämppärin pistokkeesta ja tupakansytyttimen kautta lataillut.

Joskus ainakin ollut olemassa semmoisia adaptereja millä defan sai toimimaan calixissa ja taisi myös toisinpäin onnistua myös.
 
"Jos alkaa yleistymään"? Onhan tuo ollut todellisuutta hyvin monissa autoissa jo vuosia ja vuosia, ei todellakaan mikään uusi juttu. Ei sitä tosin yleensä mistään huomaa, ellei nyt satu seurailemaan latausjännitettä ajon aikana.
 
Kyllä akkukauppa käy kohta kuumana, jos tämä alkaa yleistymään, että auto lataa akkuja vain tarvittaessa ja moottorijarrutuksissa :facepalm:


Uudempiin autoihin kannattaa asentaa kiinteä akkulaturi – VTT: ”On autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa”

Joo ei toi mun 2015 rellu lataa koko aikaa kuten vanhemmat, obd-lukija kiinni niin näkee hyvin että lähinnä moottorijarrutuksen aikaan lataa ja tietenkin jos jos paljon sähköä vievää tavaraa päällä (penkinlämmitin, takalasin lämmitin, tai tuulilasin huurteenpoisto).

Mutta miksi sitä akkua pitäisi ladata jos se on täynnä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom