Auton akuista ja lataamisesta

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 042
Defan sivujen mukaan 1204-ylläpitolaturilla on 65 W nimellisteho, voisi olettaa että osa siitä muuttuu hukkalämmöksi ja se sulattaa lunta konepelliltä. Miten suuri väli laturille ja konepellille jää kun konepelti on suljettuna?
No onhan se toki melko lähellä, mutta silti ihmetyttää.

Ei vaikuta kovin hyvin suunnitellulta laitteelta jos noin lämpimänä käy jatkuvasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152


Millä saisin tuon jumitettua niin että antaisi aina virtaa. Kyseessä siis ihan oman autopaikkaosakkeen tolppa jota käyttäisin lähinnä silloin tällöin akun lataukseen (koska webasto).
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 194


Millä saisin tuon jumitettua niin että antaisi aina virtaa. Kyseessä siis ihan oman autopaikkaosakkeen tolppa jota käyttäisin lähinnä silloin tällöin akun lataukseen (koska webasto).
Ei ole ihan samasta kokemusta, mutta melko vastaavasta ainakin lähtee kaikki nuo kellotaulut jne. kävelemään ihan vetämällä, tai avustaen työkalulla jos tarvii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 260


Millä saisin tuon jumitettua niin että antaisi aina virtaa. Kyseessä siis ihan oman autopaikkaosakkeen tolppa jota käyttäisin lähinnä silloin tällöin akun lataukseen (koska webasto).
Eikö tuossa vasemmassa yläkulmassa ole tuo harmaa nappi minkä voi laittaa toiseen reunaan niin pysyy päällä? Jos ei itsekseen pysy niin tulitikku väliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Eikö tuossa vasemmassa yläkulmassa ole tuo harmaa nappi minkä voi laittaa toiseen reunaan niin pysyy päällä? Jos ei itsekseen pysy niin tulitikku väliin.
Sitä vähän katselin itsekkin että oisko se ratkaisu. Eli jos se ois vasemmassa laidassa niin virtaa tulee?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
455
Tuo harmaa on pyörivä, siinä on heikosti näkyvä koholla oleva viiva joka osoittaa joko 1 tai 0. 1 asennossa virta kulkee. Tikku väliin voi riittää, tosin tähän malliin taitaa pystyä vaihtamaan keskiruuvin irroittamalla thebenin (kuva alla) kellotaulun johon voi naksutella itse latausaikoja.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 810
Yleensä nuo tuon malliset kellot jossa taulu on pistorasian ympärillä on oikeasti sellaisia suko töpseliin työnnettäviä kelloja, siellä tolpan sisällä on siis normaali sukotöpseli siellä kellon alla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
624
Pitäisi varmaan hakea Exidea Motonetista, ei jaksa vanha enään näillä pakkasilla.
Eikös se ole parrain lyijyakuista?
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
1 131
Eikö tuossa vasemmassa yläkulmassa ole tuo harmaa nappi minkä voi laittaa toiseen reunaan niin pysyy päällä? Jos ei itsekseen pysy niin tulitikku väliin.
Entinen naapuri sanoi et tulitikulla sai tuon pysyy päällä koko ajan. Itse en ole kokeillu.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
508
Kajaanissa -30, kiva kävellä aamulla autolle "polttoainelämmitin pysäytetty alhaisen akun varauksen takia"

Noh tänään polar paukuttamaan josko se siitä sitten huomen aamuksi.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 833
Kajaanissa -30, kiva kävellä aamulla autolle "polttoainelämmitin pysäytetty alhaisen akun varauksen takia"

Noh tänään polar paukuttamaan josko se siitä sitten huomen aamuksi.
Kuinka vanha akku sulla autossa? Seuraavaksi AGM-akku? Polttoainelisälämmittimen kaveriksi ehdottomasti akkulämmitin ja kiinteä akkulaturi, niin sulla loppuu ongelmat suunnilleen siihen. Eli lämmin akku antaa eri tavalla virtaa ulos, mutta ottaa sitä vastaakin. Mutta jos lataat älylaturilla ilman akkulämmitystä, niin ehdottomasti näillä keleillä talviasennossa. Eiköhän sinne ole jonkin verran mennyt esim. 12 tunnissa
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
665
Mites kun auton vakioakku on takakontissa, 110Ah. Ei mitään akkuautomatiikkoja tai vastaavaa, tarviiko AGM-akkua jotenkin huomioida, jos sellaiseen vaihtaa? Toimiiko ne edes vanhoissa autoissa kunnolla? Mitään akunlämmitintä tai ylläpitolaturia ei taida jaksaa asentaa, kun akku on sen verran kaukana keulalta.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
783
Ei vanhassa autossa tarvitse, etkä tarvi AGM edes ellei ole Webastoa tmv. Laita älylaturin pikaliitinjohdot konetilaan ja liitin maskiin niin saat helposti kytkettyä, vaikka Ctek, Vitron tai Defa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 702
tarviiko AGM-akkua jotenkin huomioida, jos sellaiseen vaihtaa?
Tarvitsee, eikä kannata vanhempaan autoon välttämättä vaihtaa. AGM-akku tarvitsee suuremman jännitteen (14,7V vs perinteisten 14,4V) että latautuu täysiin. Jos sitä ladataan samalla tavalla kuin perinteistä lyijyakkua niin se ei tule koskaan täyteen ja saat vähän väliä "paikata" sitä erikseen esim. älylaturilla.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 768
Tarvitsee, eikä kannata vanhempaan autoon välttämättä vaihtaa. AGM-akku tarvitsee suuremman jännitteen (14,7V vs perinteisten 14,4V) että latautuu täysiin. Jos sitä ladataan samalla tavalla kuin perinteistä lyijyakkua niin se ei tule koskaan täyteen ja saat vähän väliä "paikata" sitä erikseen esim. älylaturilla.
Ei vanhassa autossa tarvitse, etkä tarvi AGM edes ellei ole Webastoa tmv. Laita älylaturin pikaliitinjohdot konetilaan ja liitin maskiin niin saat helposti kytkettyä, vaikka Ctek, Vitron tai Defa.
AGM-akkua ei edes saisi ladata nesteakun lataamiseen tarkoitetulla laturilla vaan AINA vain älylaturilla.
Pahimmassa tapauksessa tulee kuollut AGM-akku.

Hätätapauksissa tavallisellakin pystyy mutta sitä jännitetasoa on valvottava.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
52
Itse en ainakaan saanut. Täytynee kokeilla vielä uudelleen tai sitten yön pimeinä tunteina repiä koko kello irti
Aseta kello ensin lämmityksen väliselle ajalle, että virta on I-asennossa. Tämän jälkeen siirrä tulitikulla tai muulla ohuella jämäkällä kappaleella tuo harmaa pyöreä 0/1 osoittava tappi vasempaan laitaan. Nauti jatkuvan virran eduista!
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
813
Onko uusien autojen akkulataamisessa oikeasti jotain ihmeellistä? 2017 Golffista agm (starttinapit, dsg jne) akku tyhjä -> latasin Bentonin älylaturilla niin että miinus piuha runkoon kiinni ja plus akun plussaan, meni agm lataustilaan ja tunnissa sain sen verran virtaa että lähti ihan ok käyntiin.

Ohjekirja on vaan 300 sivua hinaa auto liikkeeseen diipadaapaa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
930
Onko uusien autojen akkulataamisessa oikeasti jotain ihmeellistä? 2017 Golffista agm (starttinapit, dsg jne) akku tyhjä -> latasin Bentonin älylaturilla niin että miinus piuha runkoon kiinni ja plus akun plussaan, meni agm lataustilaan ja tunnissa sain sen verran virtaa että lähti ihan ok käyntiin.
Ihan oikein meni, ei se tuon ihmeempää ole. Asiallinen laturi on poikaa, joku vaarivainaalta peritty Akku-Matti voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä, ellei autokin ole samalta ajalta.

Golfin akku on muuten luultavasti EFB, joka on vähän niinkuin köyhän miehen AGM.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 442
Tarvitsee, eikä kannata vanhempaan autoon välttämättä vaihtaa. AGM-akku tarvitsee suuremman jännitteen (14,7V vs perinteisten 14,4V) että latautuu täysiin. Jos sitä ladataan samalla tavalla kuin perinteistä lyijyakkua niin se ei tule koskaan täyteen ja saat vähän väliä "paikata" sitä erikseen esim. älylaturilla.
AGM tarvitsee reippaasti päälle 15 volttia pakkasella mikäli sen haluaa ladata täyteen, tuo 14.7v ei tee vielä juuri mitään jos akku on -30 asteen kohmeessa.

(kuvasta kannattaa huomioida että lämpötilat vapausyksikköinä)

Charger settings for AGM batteries

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 702
AGM tarvitsee reippaasti päälle 15 volttia pakkasella mikäli sen haluaa ladata täyteen, tuo 14.7v ei tee vielä juuri mitään jos akku on -30 asteen kohmeessa.
En viitsinyt listata 20 eri arvoa niin laitoin tuon verrokkiarvon "huoneenlämmössä".

Mites muuten nämä nykyajan, ja vähän vanhemmatkin älyautot, joissa AGM:ää ja silti on kielletty lataaminen yli 14,8V (ja vielä itse rajoittavat mitä akulle menee kun virtaterminaaleista syöttää - suoraan akulle laturin kytkeminen on täysin kielletty). ;)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
930
Niin, teoria ja käytäntö voi joskus kai erota toisistaan? Mulla on Audiin koodattu akuksi AGM, latausjännite näyttäis kovillakin pakkasilla olevan maks 14,8V.

Tänään aamulla sillä pöhisteltiin ensin webastoa kolme varttia ja ajettiin sen jälkeen 25min.

Nyt se on seisonut ajamatta 8h ja lepojännite tällä hetkellä näyttäisi olevan 12,9V. Pakkasta ulkona aamusta alkaen ollut aika tasaisesti -18.

Teoria sanoo, että tuo latausjännite ei riitä, mutta käytännössä en ole huolissani akun lataustasosta. :)
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
813
Ihan oikein meni, ei se tuon ihmeempää ole. Asiallinen laturi on poikaa, joku vaarivainaalta peritty Akku-Matti voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä, ellei autokin ole samalta ajalta.

Golfin akku on muuten luultavasti EFB, joka on vähän niinkuin köyhän miehen AGM.
Kiitti, näin mä vähän ajattelinkin. Akussa lukee isolla AGM, mutta en tiedä mikä se oikeasti sitten on.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
2 833
En viitsinyt listata 20 eri arvoa niin laitoin tuon verrokkiarvon "huoneenlämmössä".

Mites muuten nämä nykyajan, ja vähän vanhemmatkin älyautot, joissa AGM:ää ja silti on kielletty lataaminen yli 14,8V (ja vielä itse rajoittavat mitä akulle menee kun virtaterminaaleista syöttää - suoraan akulle laturin kytkeminen on täysin kielletty). ;)

ODYSSEY Extreme akku (AGM) pdf on seuraava maininta

Akku yliladataan, aliladataan, ladataan tai asennetaan käänteiseen polariteettiin, akkua ylläpidetään huonosti tai akun annetaan syväpurkautua altistamalla se loiskuormalle tai väärinkäytölle esimerkiksi nostamalla tai kantamalla akkua sen navoista. Kestolaturit, joiden säädelty kestolatausjännite ei ole 13,5–13,8 V, aiheuttavat akun ennenaikaisen vioittumisen. Tällaisten laturien käyttäminen myös mitätöi akun takuun.

Vaihtosuuntaajalla varustetuissa sovelluksissa vaihtosuuntaajan varausjännitteen on oltava 14,0–14,7 volttia akun navoista
mitattuna. Vaihtosuuntaajat, joiden säädelty varausjännite ei ole 14,0–14,7
V, aiheuttavat akun vioittumisen ennenaikaisesti. Tällaisia vaihtosuuntaajia
käytettäessä myös akun takuu mitätöityy.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
922
AGM tarvitsee reippaasti päälle 15 volttia pakkasella mikäli sen haluaa ladata täyteen, tuo 14.7v ei tee vielä juuri mitään jos akku on -30 asteen kohmeessa.

(kuvasta kannattaa huomioida että lämpötilat vapausyksikköinä)

Charger settings for AGM batteries

Ihan sama se on perinteiselläkin akulla, ei riitä 14.4/14.7 vielä mihinkään -30

En viitsinyt listata 20 eri arvoa niin laitoin tuon verrokkiarvon "huoneenlämmössä".

Mites muuten nämä nykyajan, ja vähän vanhemmatkin älyautot, joissa AGM:ää ja silti on kielletty lataaminen yli 14,8V (ja vielä itse rajoittavat mitä akulle menee kun virtaterminaaleista syöttää - suoraan akulle laturin kytkeminen on täysin kielletty). ;)
Missä älyautoissa on kielletty lataaminen yli 14.8V? BMW:llä jo yli 15v autoissa on älylataus, joka lataa itse pakkasella yli 15V.
.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
665
Nojoo kaipa sitä voi kokeilla, miten käy, webasto kun on. Että riittääkö perus 14.4 vai meneekö kallis akku paskaksi. Huonoksi se perinteinenkin varmaan menisi webastokäytössä...

Tollaiselle ctekille tms voi vetää normi piuhan keulalta takakonttiin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 042
Nojoo kaipa sitä voi kokeilla, miten käy, webasto kun on. Että riittääkö perus 14.4 vai meneekö kallis akku paskaksi. Huonoksi se perinteinenkin varmaan menisi webastokäytössä...

Tollaiselle ctekille tms voi vetää normi piuhan keulalta takakonttiin?
Laita akkulämmitin, niin latautuu paremmin tuolla matalemmallakin latausjännitteellä.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
508
Kuinka vanha akku sulla autossa? Seuraavaksi AGM-akku? Polttoainelisälämmittimen kaveriksi ehdottomasti akkulämmitin ja kiinteä akkulaturi, niin sulla loppuu ongelmat suunnilleen siihen. Eli lämmin akku antaa eri tavalla virtaa ulos, mutta ottaa sitä vastaakin. Mutta jos lataat älylaturilla ilman akkulämmitystä, niin ehdottomasti näillä keleillä talviasennossa. Eiköhän sinne ole jonkin verran mennyt esim. 12 tunnissa
AGM akku on jo, ei siitä ongelmaa.

Akkulämmitintä ei taida edes noihin saada myöskään, CTEK Polar mulla on käytössä joten ajanee asiansa kun tuolla nytkin on roikassa.

Edit. nähtävästi saa mutta ei ole tuota rahaa kyllä törsättävissä :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 702
Ihan sama se on perinteiselläkin akulla, ei riitä 14.4/14.7 vielä mihinkään -30



Missä älyautoissa on kielletty lataaminen yli 14.8V? BMW:llä jo yli 15v autoissa on älylataus, joka lataa itse pakkasella yli 15V.
.
Audilla ohjekirjasta oli muistaakseni 14,8V rajana, A6 4F kyseessä siis.

Tämä koskee siis autoon liitettäviä latureita.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
665
Tuon ikäisissä autoissa alkaa nuo ohjekirjat olemaan hyödyllisyydessään samaa luokkaa kun vessapaperi, mitään ei saisi enää itse tehdä. Aina ohjeistus on viedä merkkihuoltoon.
Joo jo 20v vanhoissa autoissa xenoneista sanotaan, että vie pajalle.. vaikka homman tekee itte muutamassa minsassa esim. A6 1999:ssä. Toiselta puolelta pitää vaan ottaa ilmanputsarin kotelolle menevä putki irti (10sek lisätyö).

50-100v vanha auto, niin ohjekirjat ovat jo paljon hyödyllisempiä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 442
Xenonpolttimoiden tapauksessa tuo pajalle vieminen johtunee korkeasta jännitteestä, kukaan autonvalmistaja ei halua maksaa miljoonakorvauksia jollekin uunolle (tai sen perikunnalle) joka menee irroittamaan virroissa olevaa polttimoa ja kuolee sähköiskuun tjsp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 702
Tuon ikäisissä autoissa alkaa nuo ohjekirjat olemaan hyödyllisyydessään samaa luokkaa kun vessapaperi, mitään ei saisi enää itse tehdä. Aina ohjeistus on viedä merkkihuoltoon.
Terve järki toki mukana, mutta ei se ikä sitä auton sähköpuolen "äly"järjestelmää mihinkään muuta. :D
(Ei sen puoleen että olisi valittamista, hienosti se osaa napsia pois systeemeitä kun alkaa voltit putoamaan ja Remucin kertoessa volttien olevan 11,6V niin nätisti lähtee auto vielä käyntiin...)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
922
Terve järki toki mukana, mutta ei se ikä sitä auton sähköpuolen "äly"järjestelmää mihinkään muuta. :D
(Ei sen puoleen että olisi valittamista, hienosti se osaa napsia pois systeemeitä kun alkaa voltit putoamaan ja Remucin kertoessa volttien olevan 11,6V niin nätisti lähtee auto vielä käyntiin...)
Enhän minä missään vaiheessa sanonutkaan, että muuttaisi. Totesin vaan, että nuo ohjekirjat on lähinnä hyödyttömiä jo tuon ikäisissä autoissa. En ole audin sähköihin tarkemmin tutustunut, mutta jos auton laturi lataa yli 15V, niin mitään järkevää estettä ei ole miksei se erillinen laturi voisi myös ladata yli 15V.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 442
VAG-konsernin vehkeissä tuo latausjännite jää kyllä aina alle 15 voltin.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
116
Kukaan ei usko kun kerron, mutta nyt on exiden EA1000 elvytetty kolmesti jo, kun lakkasi ottamasta vastaan kunnollisesti virtaa.
Samoin kakkosauton 95aH varta tuli ekaa kertaa elvytettyä, kyllähän tuo auttoi.

Jaa niin mitenkä, eli kummassakin autossa on defan 1204 ja silti akut kuolee. No, vanhalla älyvapaalla akku-matilla kun keittelee päivän tai pari niin kummasti taas toimii seuraavan vuoden. Kerrostumia siis havaittavissa, melko reiluissa määrinkin.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
1 131
Jaa niin mitenkä, eli kummassakin autossa on defan 1204 ja silti akut kuolee. No, vanhalla älyvapaalla akku-matilla kun keittelee päivän tai pari niin kummasti taas toimii seuraavan vuoden. Kerrostumia siis havaittavissa, melko reiluissa määrinkin.
Ei ne aina herää mutta toki yrittää kannattaa.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
116
Ajoissa kun herättelee niin kyllä ne palautuu melko kivasti. Valmiiksi tapettua ei voi enään korjata.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
84 097
Viestejä
1 731 705
Jäsenet
37 409
Uusin jäsen
Kartaani

Hinta.fi

Ylös Bottom