Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. JuSiZ

    JuSiZ

    Viestejä:
    2 118
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kieltämättä aika onnettomalta näyttää kärkkäisellä kovaan hintaan tuo ctek mxs10 ja viel ilmaset postit koodilla JOULU ettei varmaan muuta kannata kattella.
    Ctek MXS 10 12V akkulaturi | Karkkainen.com verkkokauppa
     
  2. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 105
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
  3. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    447
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Tuo ois varmaan ollut parempi diili kuin tuo Polar, mutta noh ostettu mikä ostettu :D

    Pitää ootella pakkasia tai käydä anopin luona laittamassa roikka seinään :cigar2:
     
  4. JuSiZ

    JuSiZ

    Viestejä:
    2 118
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  5. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    814
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Miksi toi Defa 4A ylläpitolaturi lämpee niin että konepellissä on aina lumeton kohta siinä kohden?
     
  6. prossu22

    prossu22

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    02.10.2017
    Defan sivujen mukaan 1204-ylläpitolaturilla on 65 W nimellisteho, voisi olettaa että osa siitä muuttuu hukkalämmöksi ja se sulattaa lunta konepelliltä. Miten suuri väli laturille ja konepellille jää kun konepelti on suljettuna?
     
  7. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 105
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ei siitä kyllä kauheesti tuu hukkalämpöä, jos se lataa 14.3V virralla ja 4A teholla. Eli 57.2W maksimissaan latausvirta.
     
  8. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    971
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Silmiin sattuu :grumpy:
    14,3 V jännitteellä, 4 A virralla eli 57,2 W teholla.
     
    Pete, demo69, jultsu ja 13 muuta tykkäävät tästä.
  9. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 105
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    No joo, ajatusvirhe tuli.
     
  10. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    814
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No onhan se toki melko lähellä, mutta silti ihmetyttää.

    Ei vaikuta kovin hyvin suunnitellulta laitteelta jos noin lämpimänä käy jatkuvasti.
     
  11. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    [​IMG]

    Millä saisin tuon jumitettua niin että antaisi aina virtaa. Kyseessä siis ihan oman autopaikkaosakkeen tolppa jota käyttäisin lähinnä silloin tällöin akun lataukseen (koska webasto).
     
  12. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Ei ole ihan samasta kokemusta, mutta melko vastaavasta ainakin lähtee kaikki nuo kellotaulut jne. kävelemään ihan vetämällä, tai avustaen työkalulla jos tarvii.
     
  13. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 891
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö tuossa vasemmassa yläkulmassa ole tuo harmaa nappi minkä voi laittaa toiseen reunaan niin pysyy päällä? Jos ei itsekseen pysy niin tulitikku väliin.
     
  14. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitä vähän katselin itsekkin että oisko se ratkaisu. Eli jos se ois vasemmassa laidassa niin virtaa tulee?
     
  15. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 891
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Helppo kokeilla kun pyörittää kiekkoa, onko se vasemmalla kun virtaa tulee normaalistikin?
     
  16. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    429
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tuo harmaa on pyörivä, siinä on heikosti näkyvä koholla oleva viiva joka osoittaa joko 1 tai 0. 1 asennossa virta kulkee. Tikku väliin voi riittää, tosin tähän malliin taitaa pystyä vaihtamaan keskiruuvin irroittamalla thebenin (kuva alla) kellotaulun johon voi naksutella itse latausaikoja.

    [​IMG]
     
  17. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yritetään näillä neuvoilla huomenna. Postailen tuloksia.
     
  18. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 062
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Yleensä nuo tuon malliset kellot jossa taulu on pistorasian ympärillä on oikeasti sellaisia suko töpseliin työnnettäviä kelloja, siellä tolpan sisällä on siis normaali sukotöpseli siellä kellon alla.
     
    Zyrppa tykkää tästä.
  19. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    971
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Huominen meni jo
     
  20. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    862
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo en ehtinyt. Huomenna käyn aamupäivästä tutkailee kunhan valkenee Ny nukkuu.

    edit. Nyt käyty ja tulitikku toimii.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 22.12.2018
    Jamboa tykkää tästä.
  21. tookke

    tookke

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    ...
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2019
  22. Messmaker

    Messmaker

    Viestejä:
    524
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pitäisi varmaan hakea Exidea Motonetista, ei jaksa vanha enään näillä pakkasilla.
    Eikös se ole parrain lyijyakuista?
     
  23. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    806
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Entinen naapuri sanoi et tulitikulla sai tuon pysyy päällä koko ajan. Itse en ole kokeillu.
     
  24. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Itse en ainakaan saanut. Täytynee kokeilla vielä uudelleen tai sitten yön pimeinä tunteina repiä koko kello irti
     
  25. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    447
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    Kajaanissa -30, kiva kävellä aamulla autolle "polttoainelämmitin pysäytetty alhaisen akun varauksen takia"

    Noh tänään polar paukuttamaan josko se siitä sitten huomen aamuksi.
     
  26. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 105
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Kuinka vanha akku sulla autossa? Seuraavaksi AGM-akku? Polttoainelisälämmittimen kaveriksi ehdottomasti akkulämmitin ja kiinteä akkulaturi, niin sulla loppuu ongelmat suunnilleen siihen. Eli lämmin akku antaa eri tavalla virtaa ulos, mutta ottaa sitä vastaakin. Mutta jos lataat älylaturilla ilman akkulämmitystä, niin ehdottomasti näillä keleillä talviasennossa. Eiköhän sinne ole jonkin verran mennyt esim. 12 tunnissa
     
  27. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 105
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    No hommaa sitten AGM-merkinnällä oleva akku
     
  28. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    457
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Mites kun auton vakioakku on takakontissa, 110Ah. Ei mitään akkuautomatiikkoja tai vastaavaa, tarviiko AGM-akkua jotenkin huomioida, jos sellaiseen vaihtaa? Toimiiko ne edes vanhoissa autoissa kunnolla? Mitään akunlämmitintä tai ylläpitolaturia ei taida jaksaa asentaa, kun akku on sen verran kaukana keulalta.
     
  29. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    369
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei vanhassa autossa tarvitse, etkä tarvi AGM edes ellei ole Webastoa tmv. Laita älylaturin pikaliitinjohdot konetilaan ja liitin maskiin niin saat helposti kytkettyä, vaikka Ctek, Vitron tai Defa.
     
  30. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 090
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tarvitsee, eikä kannata vanhempaan autoon välttämättä vaihtaa. AGM-akku tarvitsee suuremman jännitteen (14,7V vs perinteisten 14,4V) että latautuu täysiin. Jos sitä ladataan samalla tavalla kuin perinteistä lyijyakkua niin se ei tule koskaan täyteen ja saat vähän väliä "paikata" sitä erikseen esim. älylaturilla.
     
  31. Messmaker

    Messmaker

    Viestejä:
    524
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kävin jo hakemassa Exide Excell 71Ah 670 A
     
  32. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 105
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Mut joo, kyllähän toi uusi akku tekee paljonkin.
     
  33. Focus0

    Focus0 Technical Specialist Make ATK Great Again Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 510
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    AGM-akkua ei edes saisi ladata nesteakun lataamiseen tarkoitetulla laturilla vaan AINA vain älylaturilla.
    Pahimmassa tapauksessa tulee kuollut AGM-akku.

    Hätätapauksissa tavallisellakin pystyy mutta sitä jännitetasoa on valvottava.
     
    Calderone tykkää tästä.
  34. McRuis

    McRuis

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Aseta kello ensin lämmityksen väliselle ajalle, että virta on I-asennossa. Tämän jälkeen siirrä tulitikulla tai muulla ohuella jämäkällä kappaleella tuo harmaa pyöreä 0/1 osoittava tappi vasempaan laitaan. Nauti jatkuvan virran eduista!
     
    MedHot tykkää tästä.
  35. Obi-Lan

    Obi-Lan ¯\_(ツ)_/¯

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko uusien autojen akkulataamisessa oikeasti jotain ihmeellistä? 2017 Golffista agm (starttinapit, dsg jne) akku tyhjä -> latasin Bentonin älylaturilla niin että miinus piuha runkoon kiinni ja plus akun plussaan, meni agm lataustilaan ja tunnissa sain sen verran virtaa että lähti ihan ok käyntiin.

    Ohjekirja on vaan 300 sivua hinaa auto liikkeeseen diipadaapaa.
     
  36. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    369
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei sinällään, koska käytit älylaturia. :tup:
     
    Obi-Lan tykkää tästä.
  37. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    642
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ihan oikein meni, ei se tuon ihmeempää ole. Asiallinen laturi on poikaa, joku vaarivainaalta peritty Akku-Matti voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä, ellei autokin ole samalta ajalta.

    Golfin akku on muuten luultavasti EFB, joka on vähän niinkuin köyhän miehen AGM.
     
    Obi-Lan tykkää tästä.
  38. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    853
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    AGM tarvitsee reippaasti päälle 15 volttia pakkasella mikäli sen haluaa ladata täyteen, tuo 14.7v ei tee vielä juuri mitään jos akku on -30 asteen kohmeessa.

    (kuvasta kannattaa huomioida että lämpötilat vapausyksikköinä)

    Charger settings for AGM batteries

    [​IMG]
     
  39. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 090
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En viitsinyt listata 20 eri arvoa niin laitoin tuon verrokkiarvon "huoneenlämmössä".

    Mites muuten nämä nykyajan, ja vähän vanhemmatkin älyautot, joissa AGM:ää ja silti on kielletty lataaminen yli 14,8V (ja vielä itse rajoittavat mitä akulle menee kun virtaterminaaleista syöttää - suoraan akulle laturin kytkeminen on täysin kielletty). ;)
     
  40. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    642
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Niin, teoria ja käytäntö voi joskus kai erota toisistaan? Mulla on Audiin koodattu akuksi AGM, latausjännite näyttäis kovillakin pakkasilla olevan maks 14,8V.

    Tänään aamulla sillä pöhisteltiin ensin webastoa kolme varttia ja ajettiin sen jälkeen 25min.

    Nyt se on seisonut ajamatta 8h ja lepojännite tällä hetkellä näyttäisi olevan 12,9V. Pakkasta ulkona aamusta alkaen ollut aika tasaisesti -18.

    Teoria sanoo, että tuo latausjännite ei riitä, mutta käytännössä en ole huolissani akun lataustasosta. :)
     
  41. Obi-Lan

    Obi-Lan ¯\_(ツ)_/¯

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kiitti, näin mä vähän ajattelinkin. Akussa lukee isolla AGM, mutta en tiedä mikä se oikeasti sitten on.
     
  42. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 105
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017

    ODYSSEY Extreme akku (AGM) pdf on seuraava maininta

     
  43. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    642
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ok, on se sitten AGM. Monesta vastaavasta volkkarista ja audista vaan löytynyt pellin alta tuo EFB.
     
  44. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    605
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Ihan sama se on perinteiselläkin akulla, ei riitä 14.4/14.7 vielä mihinkään -30

    Missä älyautoissa on kielletty lataaminen yli 14.8V? BMW:llä jo yli 15v autoissa on älylataus, joka lataa itse pakkasella yli 15V.
    .
     
    Gize tykkää tästä.
  45. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    457
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Nojoo kaipa sitä voi kokeilla, miten käy, webasto kun on. Että riittääkö perus 14.4 vai meneekö kallis akku paskaksi. Huonoksi se perinteinenkin varmaan menisi webastokäytössä...

    Tollaiselle ctekille tms voi vetää normi piuhan keulalta takakonttiin?
     
  46. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    814
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Laita akkulämmitin, niin latautuu paremmin tuolla matalemmallakin latausjännitteellä.
     
  47. SKYTRiXSHA

    SKYTRiXSHA

    Viestejä:
    447
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    AGM akku on jo, ei siitä ongelmaa.

    Akkulämmitintä ei taida edes noihin saada myöskään, CTEK Polar mulla on käytössä joten ajanee asiansa kun tuolla nytkin on roikassa.

    Edit. nähtävästi saa mutta ei ole tuota rahaa kyllä törsättävissä :D
     
    Viimeksi muokattu: 21.01.2019
  48. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 090
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Audilla ohjekirjasta oli muistaakseni 14,8V rajana, A6 4F kyseessä siis.

    Tämä koskee siis autoon liitettäviä latureita.
     
  49. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    605
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Tuon ikäisissä autoissa alkaa nuo ohjekirjat olemaan hyödyllisyydessään samaa luokkaa kun vessapaperi, mitään ei saisi enää itse tehdä. Aina ohjeistus on viedä merkkihuoltoon.
     
    Rensu, Ihmemies ja TeknoR tykkäävät tästä.
  50. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    457
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Joo jo 20v vanhoissa autoissa xenoneista sanotaan, että vie pajalle.. vaikka homman tekee itte muutamassa minsassa esim. A6 1999:ssä. Toiselta puolelta pitää vaan ottaa ilmanputsarin kotelolle menevä putki irti (10sek lisätyö).

    50-100v vanha auto, niin ohjekirjat ovat jo paljon hyödyllisempiä.
     
    TeknoR tykkää tästä.