Auton akuista ja lataamisesta

104327c5.jpg


Millä saisin tuon jumitettua niin että antaisi aina virtaa. Kyseessä siis ihan oman autopaikkaosakkeen tolppa jota käyttäisin lähinnä silloin tällöin akun lataukseen (koska webasto).

Ei ole ihan samasta kokemusta, mutta melko vastaavasta ainakin lähtee kaikki nuo kellotaulut jne. kävelemään ihan vetämällä, tai avustaen työkalulla jos tarvii.
 
104327c5.jpg


Millä saisin tuon jumitettua niin että antaisi aina virtaa. Kyseessä siis ihan oman autopaikkaosakkeen tolppa jota käyttäisin lähinnä silloin tällöin akun lataukseen (koska webasto).
Eikö tuossa vasemmassa yläkulmassa ole tuo harmaa nappi minkä voi laittaa toiseen reunaan niin pysyy päällä? Jos ei itsekseen pysy niin tulitikku väliin.
 
Eikö tuossa vasemmassa yläkulmassa ole tuo harmaa nappi minkä voi laittaa toiseen reunaan niin pysyy päällä? Jos ei itsekseen pysy niin tulitikku väliin.

Sitä vähän katselin itsekkin että oisko se ratkaisu. Eli jos se ois vasemmassa laidassa niin virtaa tulee?
 
Tuo harmaa on pyörivä, siinä on heikosti näkyvä koholla oleva viiva joka osoittaa joko 1 tai 0. 1 asennossa virta kulkee. Tikku väliin voi riittää, tosin tähän malliin taitaa pystyä vaihtamaan keskiruuvin irroittamalla thebenin (kuva alla) kellotaulun johon voi naksutella itse latausaikoja.

theben26_orig.jpg
 
Yritetään näillä neuvoilla huomenna. Postailen tuloksia.
 
Yleensä nuo tuon malliset kellot jossa taulu on pistorasian ympärillä on oikeasti sellaisia suko töpseliin työnnettäviä kelloja, siellä tolpan sisällä on siis normaali sukotöpseli siellä kellon alla.
 
Pitäisi varmaan hakea Exidea Motonetista, ei jaksa vanha enään näillä pakkasilla.
Eikös se ole parrain lyijyakuista?
 
Eikö tuossa vasemmassa yläkulmassa ole tuo harmaa nappi minkä voi laittaa toiseen reunaan niin pysyy päällä? Jos ei itsekseen pysy niin tulitikku väliin.
Entinen naapuri sanoi et tulitikulla sai tuon pysyy päällä koko ajan. Itse en ole kokeillu.
 
Kajaanissa -30, kiva kävellä aamulla autolle "polttoainelämmitin pysäytetty alhaisen akun varauksen takia"

Noh tänään polar paukuttamaan josko se siitä sitten huomen aamuksi.
 
Kajaanissa -30, kiva kävellä aamulla autolle "polttoainelämmitin pysäytetty alhaisen akun varauksen takia"

Noh tänään polar paukuttamaan josko se siitä sitten huomen aamuksi.

Kuinka vanha akku sulla autossa? Seuraavaksi AGM-akku? Polttoainelisälämmittimen kaveriksi ehdottomasti akkulämmitin ja kiinteä akkulaturi, niin sulla loppuu ongelmat suunnilleen siihen. Eli lämmin akku antaa eri tavalla virtaa ulos, mutta ottaa sitä vastaakin. Mutta jos lataat älylaturilla ilman akkulämmitystä, niin ehdottomasti näillä keleillä talviasennossa. Eiköhän sinne ole jonkin verran mennyt esim. 12 tunnissa
 
Mites kun auton vakioakku on takakontissa, 110Ah. Ei mitään akkuautomatiikkoja tai vastaavaa, tarviiko AGM-akkua jotenkin huomioida, jos sellaiseen vaihtaa? Toimiiko ne edes vanhoissa autoissa kunnolla? Mitään akunlämmitintä tai ylläpitolaturia ei taida jaksaa asentaa, kun akku on sen verran kaukana keulalta.
 
Ei vanhassa autossa tarvitse, etkä tarvi AGM edes ellei ole Webastoa tmv. Laita älylaturin pikaliitinjohdot konetilaan ja liitin maskiin niin saat helposti kytkettyä, vaikka Ctek, Vitron tai Defa.
 
tarviiko AGM-akkua jotenkin huomioida, jos sellaiseen vaihtaa?
Tarvitsee, eikä kannata vanhempaan autoon välttämättä vaihtaa. AGM-akku tarvitsee suuremman jännitteen (14,7V vs perinteisten 14,4V) että latautuu täysiin. Jos sitä ladataan samalla tavalla kuin perinteistä lyijyakkua niin se ei tule koskaan täyteen ja saat vähän väliä "paikata" sitä erikseen esim. älylaturilla.
 
Tarvitsee, eikä kannata vanhempaan autoon välttämättä vaihtaa. AGM-akku tarvitsee suuremman jännitteen (14,7V vs perinteisten 14,4V) että latautuu täysiin. Jos sitä ladataan samalla tavalla kuin perinteistä lyijyakkua niin se ei tule koskaan täyteen ja saat vähän väliä "paikata" sitä erikseen esim. älylaturilla.

Ei vanhassa autossa tarvitse, etkä tarvi AGM edes ellei ole Webastoa tmv. Laita älylaturin pikaliitinjohdot konetilaan ja liitin maskiin niin saat helposti kytkettyä, vaikka Ctek, Vitron tai Defa.

AGM-akkua ei edes saisi ladata nesteakun lataamiseen tarkoitetulla laturilla vaan AINA vain älylaturilla.
Pahimmassa tapauksessa tulee kuollut AGM-akku.

Hätätapauksissa tavallisellakin pystyy mutta sitä jännitetasoa on valvottava.
 
Itse en ainakaan saanut. Täytynee kokeilla vielä uudelleen tai sitten yön pimeinä tunteina repiä koko kello irti

Aseta kello ensin lämmityksen väliselle ajalle, että virta on I-asennossa. Tämän jälkeen siirrä tulitikulla tai muulla ohuella jämäkällä kappaleella tuo harmaa pyöreä 0/1 osoittava tappi vasempaan laitaan. Nauti jatkuvan virran eduista!
 
Onko uusien autojen akkulataamisessa oikeasti jotain ihmeellistä? 2017 Golffista agm (starttinapit, dsg jne) akku tyhjä -> latasin Bentonin älylaturilla niin että miinus piuha runkoon kiinni ja plus akun plussaan, meni agm lataustilaan ja tunnissa sain sen verran virtaa että lähti ihan ok käyntiin.

Ohjekirja on vaan 300 sivua hinaa auto liikkeeseen diipadaapaa.
 
Onko uusien autojen akkulataamisessa oikeasti jotain ihmeellistä? 2017 Golffista agm (starttinapit, dsg jne) akku tyhjä -> latasin Bentonin älylaturilla niin että miinus piuha runkoon kiinni ja plus akun plussaan, meni agm lataustilaan ja tunnissa sain sen verran virtaa että lähti ihan ok käyntiin.
Ihan oikein meni, ei se tuon ihmeempää ole. Asiallinen laturi on poikaa, joku vaarivainaalta peritty Akku-Matti voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä, ellei autokin ole samalta ajalta.

Golfin akku on muuten luultavasti EFB, joka on vähän niinkuin köyhän miehen AGM.
 
Tarvitsee, eikä kannata vanhempaan autoon välttämättä vaihtaa. AGM-akku tarvitsee suuremman jännitteen (14,7V vs perinteisten 14,4V) että latautuu täysiin. Jos sitä ladataan samalla tavalla kuin perinteistä lyijyakkua niin se ei tule koskaan täyteen ja saat vähän väliä "paikata" sitä erikseen esim. älylaturilla.

AGM tarvitsee reippaasti päälle 15 volttia pakkasella mikäli sen haluaa ladata täyteen, tuo 14.7v ei tee vielä juuri mitään jos akku on -30 asteen kohmeessa.

(kuvasta kannattaa huomioida että lämpötilat vapausyksikköinä)

Charger settings for AGM batteries

Lifeline-charging-voltage.png
 
AGM tarvitsee reippaasti päälle 15 volttia pakkasella mikäli sen haluaa ladata täyteen, tuo 14.7v ei tee vielä juuri mitään jos akku on -30 asteen kohmeessa.
En viitsinyt listata 20 eri arvoa niin laitoin tuon verrokkiarvon "huoneenlämmössä".

Mites muuten nämä nykyajan, ja vähän vanhemmatkin älyautot, joissa AGM:ää ja silti on kielletty lataaminen yli 14,8V (ja vielä itse rajoittavat mitä akulle menee kun virtaterminaaleista syöttää - suoraan akulle laturin kytkeminen on täysin kielletty). ;)
 
Niin, teoria ja käytäntö voi joskus kai erota toisistaan? Mulla on Audiin koodattu akuksi AGM, latausjännite näyttäis kovillakin pakkasilla olevan maks 14,8V.

Tänään aamulla sillä pöhisteltiin ensin webastoa kolme varttia ja ajettiin sen jälkeen 25min.

Nyt se on seisonut ajamatta 8h ja lepojännite tällä hetkellä näyttäisi olevan 12,9V. Pakkasta ulkona aamusta alkaen ollut aika tasaisesti -18.

Teoria sanoo, että tuo latausjännite ei riitä, mutta käytännössä en ole huolissani akun lataustasosta. :)
 
Ihan oikein meni, ei se tuon ihmeempää ole. Asiallinen laturi on poikaa, joku vaarivainaalta peritty Akku-Matti voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä, ellei autokin ole samalta ajalta.

Golfin akku on muuten luultavasti EFB, joka on vähän niinkuin köyhän miehen AGM.

Kiitti, näin mä vähän ajattelinkin. Akussa lukee isolla AGM, mutta en tiedä mikä se oikeasti sitten on.
 
En viitsinyt listata 20 eri arvoa niin laitoin tuon verrokkiarvon "huoneenlämmössä".

Mites muuten nämä nykyajan, ja vähän vanhemmatkin älyautot, joissa AGM:ää ja silti on kielletty lataaminen yli 14,8V (ja vielä itse rajoittavat mitä akulle menee kun virtaterminaaleista syöttää - suoraan akulle laturin kytkeminen on täysin kielletty). ;)


ODYSSEY Extreme akku (AGM) pdf on seuraava maininta

Akku yliladataan, aliladataan, ladataan tai asennetaan käänteiseen polariteettiin, akkua ylläpidetään huonosti tai akun annetaan syväpurkautua altistamalla se loiskuormalle tai väärinkäytölle esimerkiksi nostamalla tai kantamalla akkua sen navoista. Kestolaturit, joiden säädelty kestolatausjännite ei ole 13,5–13,8 V, aiheuttavat akun ennenaikaisen vioittumisen. Tällaisten laturien käyttäminen myös mitätöi akun takuun.

Vaihtosuuntaajalla varustetuissa sovelluksissa vaihtosuuntaajan varausjännitteen on oltava 14,0–14,7 volttia akun navoista
mitattuna. Vaihtosuuntaajat, joiden säädelty varausjännite ei ole 14,0–14,7
V, aiheuttavat akun vioittumisen ennenaikaisesti. Tällaisia vaihtosuuntaajia
käytettäessä myös akun takuu mitätöityy.
 
AGM tarvitsee reippaasti päälle 15 volttia pakkasella mikäli sen haluaa ladata täyteen, tuo 14.7v ei tee vielä juuri mitään jos akku on -30 asteen kohmeessa.

(kuvasta kannattaa huomioida että lämpötilat vapausyksikköinä)

Charger settings for AGM batteries

Lifeline-charging-voltage.png

Ihan sama se on perinteiselläkin akulla, ei riitä 14.4/14.7 vielä mihinkään -30

En viitsinyt listata 20 eri arvoa niin laitoin tuon verrokkiarvon "huoneenlämmössä".

Mites muuten nämä nykyajan, ja vähän vanhemmatkin älyautot, joissa AGM:ää ja silti on kielletty lataaminen yli 14,8V (ja vielä itse rajoittavat mitä akulle menee kun virtaterminaaleista syöttää - suoraan akulle laturin kytkeminen on täysin kielletty). ;)

Missä älyautoissa on kielletty lataaminen yli 14.8V? BMW:llä jo yli 15v autoissa on älylataus, joka lataa itse pakkasella yli 15V.
.
 
Nojoo kaipa sitä voi kokeilla, miten käy, webasto kun on. Että riittääkö perus 14.4 vai meneekö kallis akku paskaksi. Huonoksi se perinteinenkin varmaan menisi webastokäytössä...

Tollaiselle ctekille tms voi vetää normi piuhan keulalta takakonttiin?
 
Nojoo kaipa sitä voi kokeilla, miten käy, webasto kun on. Että riittääkö perus 14.4 vai meneekö kallis akku paskaksi. Huonoksi se perinteinenkin varmaan menisi webastokäytössä...

Tollaiselle ctekille tms voi vetää normi piuhan keulalta takakonttiin?

Laita akkulämmitin, niin latautuu paremmin tuolla matalemmallakin latausjännitteellä.
 
Kuinka vanha akku sulla autossa? Seuraavaksi AGM-akku? Polttoainelisälämmittimen kaveriksi ehdottomasti akkulämmitin ja kiinteä akkulaturi, niin sulla loppuu ongelmat suunnilleen siihen. Eli lämmin akku antaa eri tavalla virtaa ulos, mutta ottaa sitä vastaakin. Mutta jos lataat älylaturilla ilman akkulämmitystä, niin ehdottomasti näillä keleillä talviasennossa. Eiköhän sinne ole jonkin verran mennyt esim. 12 tunnissa

AGM akku on jo, ei siitä ongelmaa.

Akkulämmitintä ei taida edes noihin saada myöskään, CTEK Polar mulla on käytössä joten ajanee asiansa kun tuolla nytkin on roikassa.

Edit. nähtävästi saa mutta ei ole tuota rahaa kyllä törsättävissä :D
 
Viimeksi muokattu:
Ihan sama se on perinteiselläkin akulla, ei riitä 14.4/14.7 vielä mihinkään -30



Missä älyautoissa on kielletty lataaminen yli 14.8V? BMW:llä jo yli 15v autoissa on älylataus, joka lataa itse pakkasella yli 15V.
.
Audilla ohjekirjasta oli muistaakseni 14,8V rajana, A6 4F kyseessä siis.

Tämä koskee siis autoon liitettäviä latureita.
 
Tuon ikäisissä autoissa alkaa nuo ohjekirjat olemaan hyödyllisyydessään samaa luokkaa kun vessapaperi, mitään ei saisi enää itse tehdä. Aina ohjeistus on viedä merkkihuoltoon.

Joo jo 20v vanhoissa autoissa xenoneista sanotaan, että vie pajalle.. vaikka homman tekee itte muutamassa minsassa esim. A6 1999:ssä. Toiselta puolelta pitää vaan ottaa ilmanputsarin kotelolle menevä putki irti (10sek lisätyö).

50-100v vanha auto, niin ohjekirjat ovat jo paljon hyödyllisempiä.
 
Xenonpolttimoiden tapauksessa tuo pajalle vieminen johtunee korkeasta jännitteestä, kukaan autonvalmistaja ei halua maksaa miljoonakorvauksia jollekin uunolle (tai sen perikunnalle) joka menee irroittamaan virroissa olevaa polttimoa ja kuolee sähköiskuun tjsp.
 
Tuon ikäisissä autoissa alkaa nuo ohjekirjat olemaan hyödyllisyydessään samaa luokkaa kun vessapaperi, mitään ei saisi enää itse tehdä. Aina ohjeistus on viedä merkkihuoltoon.
Terve järki toki mukana, mutta ei se ikä sitä auton sähköpuolen "äly"järjestelmää mihinkään muuta. :D
(Ei sen puoleen että olisi valittamista, hienosti se osaa napsia pois systeemeitä kun alkaa voltit putoamaan ja Remucin kertoessa volttien olevan 11,6V niin nätisti lähtee auto vielä käyntiin...)
 
Terve järki toki mukana, mutta ei se ikä sitä auton sähköpuolen "äly"järjestelmää mihinkään muuta. :D
(Ei sen puoleen että olisi valittamista, hienosti se osaa napsia pois systeemeitä kun alkaa voltit putoamaan ja Remucin kertoessa volttien olevan 11,6V niin nätisti lähtee auto vielä käyntiin...)

Enhän minä missään vaiheessa sanonutkaan, että muuttaisi. Totesin vaan, että nuo ohjekirjat on lähinnä hyödyttömiä jo tuon ikäisissä autoissa. En ole audin sähköihin tarkemmin tutustunut, mutta jos auton laturi lataa yli 15V, niin mitään järkevää estettä ei ole miksei se erillinen laturi voisi myös ladata yli 15V.
 
VAG-konsernin vehkeissä tuo latausjännite jää kyllä aina alle 15 voltin.
 
Kukaan ei usko kun kerron, mutta nyt on exiden EA1000 elvytetty kolmesti jo, kun lakkasi ottamasta vastaan kunnollisesti virtaa.
Samoin kakkosauton 95aH varta tuli ekaa kertaa elvytettyä, kyllähän tuo auttoi.

Jaa niin mitenkä, eli kummassakin autossa on defan 1204 ja silti akut kuolee. No, vanhalla älyvapaalla akku-matilla kun keittelee päivän tai pari niin kummasti taas toimii seuraavan vuoden. Kerrostumia siis havaittavissa, melko reiluissa määrinkin.
 
Jaa niin mitenkä, eli kummassakin autossa on defan 1204 ja silti akut kuolee. No, vanhalla älyvapaalla akku-matilla kun keittelee päivän tai pari niin kummasti taas toimii seuraavan vuoden. Kerrostumia siis havaittavissa, melko reiluissa määrinkin.
Ei ne aina herää mutta toki yrittää kannattaa.
 
Ajoissa kun herättelee niin kyllä ne palautuu melko kivasti. Valmiiksi tapettua ei voi enään korjata.
 
Monestihan noita "kuolleita" akkuja saa elvytettyä. Veikkaan vaan, että elvytetyn 100Ah akun kapasiteetti ei enää mitattaessa olisi ihan 100 Ah...
Itse elvyttelin yhden tyhjäksi päässeen uudehkon akun kesällä samalla tavalla. Kesti se puoli vuotta, kunnes veti yhden kennon kokonaan pois pelistä.
 
Ostin vuosi sitten Defan Smartcharge 8A laturin, kun vertailin niitä ja sain jopa edullisesti. Toimii myös virtalähteenä, jos on tarvetta.
Aikojen saatossa tullut nurkkiin kaikenmaailman latureita ja jopa itsetehtynä mp-akkujen lataamiseen, mutta nyt on helppoutta ja tehoa.:tup:

edit. typo
 
Viimeksi muokattu:
Ostin vuosi sitten Defan Smartcharge 8A laturin, kun vertailin niitä ja sain jopa edellisesti. Toimii myös virtalähteenä, jos on tarvetta.
Aikojen saatossa tullut nurkkiin kaikenmaailman latureita ja jopa itsetehtynä mp-akkujen lataamiseen, mutta nyt on helppoutta ja tehoa.:tup:
Itsellä ollut nelisen vuotta ja ollut erittäin pätevä laite. Yhden viallisen akunkin se totesi, jossa lepojännite oli ok, mutta ei kestänyt kuormaa. Seuraa jännitteen laskua latauksen jälkeen ja hälyttää jos se on epänormaalin nopea.
 
Latainen tuossa juuri AGM akkua, kun päässyt tyhjäksi rikkonaisen IBS:n takia. Missäs kohtaa alentaan sammutteleen, vai veetäänkö laturin automaatilla vaan.

Laturista kuvaa
IMG_20190128_201522.jpg

Mittarilla mitattu latausjännite akunnavoista.

IMG_20190128_201543.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom