Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Welmari

    Welmari

    Viestejä:
    455
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pörhöllä on ihan kilpailukykyiseen hintaan myynnissä Defa 1204 ja liitäntäsarja. 149 euroa ja ilmainen toimitus postiin/matkahuoltoon.
     
  2. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    "Jos alkaa yleistymään"? Onhan tuo ollut todellisuutta hyvin monissa autoissa jo vuosia ja vuosia, ei todellakaan mikään uusi juttu. Ei sitä tosin yleensä mistään huomaa, ellei nyt satu seurailemaan latausjännitettä ajon aikana.
     
  3. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo ei toi mun 2015 rellu lataa koko aikaa kuten vanhemmat, obd-lukija kiinni niin näkee hyvin että lähinnä moottorijarrutuksen aikaan lataa ja tietenkin jos jos paljon sähköä vievää tavaraa päällä (penkinlämmitin, takalasin lämmitin, tai tuulilasin huurteenpoisto).

    Mutta miksi sitä akkua pitäisi ladata jos se on täynnä?
     
  4. elliV

    elliV

    Viestejä:
    180
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Viedään tuo päästöjen minimointi äärimmilleen. Nollapäästöt, kun auto jää pakkasaamuna pihaan ja turvaudutaan julkisiin.
     
    atomi ja tth78 tykkäävät tästä.
  5. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No nyt melkein rupeaa tuon tutkimuksen jälkeen vituttamaan ettei ottanut suoraan kiinteästi asennettua akkulaturia. Hoituuhan tuo ihan piuhoillakin mutta olisi säästynyt konepellin availun ja piuhojen kytkemisen vaiva :(
     
  6. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No eipä ole lohkolämppäriä vaan Volvon oma (eli keltä lienee nuo ostaa) polttoainekäyttöinen. Kesällä ostettu ja ajattelin että riittää jos kovimpien pakkasten aikaan pariin kolmeen kertaan lataa täyteen niin olisi ollut jees. Laturia siis en ole vielä edes ostanut kun pakkaset täällä keskisuomessa yltäneet jopa -5 kovimmillaan vaan se on ihan varma että joulun jälkeen tammikuun alussa niin se -15 ei tee edes tiukkaa.

    Eli siis. Rupesin jo katselemaan että Ctekin mxs10 olisi varmaan pätevä. Voisin sitten kysyä huollosta että paljonko veloittaa ensimmäisen vuosihuollon yhteydessä jos laittaa vaikka tuon Defan kiinteän samalla kiinni ensi kesänä.
     
  7. analysti

    analysti

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Olen seurannut ja ihmetellyt Fordin älylatausta, monta kertaa tullut mietittyä onko se älyä vai tyhmyyttä, vai olenko minä se tyhmä. OBD:n kautta saa latausvirran näkyviin, latausjännite ei taas korreloi latausvirtaa yhtään.

    Tyypillisesti se latasi isolla virralla pari minuuttia käynnistyksen jälkeen, jonka jälkeen pudotti virran noin 3 ampeeriin. Pari kuukautta kun ajeli työmatkaaa 10 km suuntaansa niin akun varaus oli pudonnut 80%->50%. Ihmettelin laturin älyä, koska start/stop lakkaa toimimasta kun varaus on alle 80%. Näin varmaan säästyy vielä enemmän sitten bensaa. En sitten testannut, koska auto aloittaa kunnolla latamaan, vaan lykkäsin CTEKillä hönkää.

    Lomamatkalla tällainen lataaminen harmitti. Olisi kiva olla akku täynnä, kun leirin pystyttää, kun elektroniikkalaitteita latailee ja vähän jääkaappia käyttää. Ilmeisesti latauksen saa kunnolla päälle irroittamalla akusta sen ohuen akuntilahaistelujohdon.
     
  8. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ei toi kyllä vikuta toimivan oikein eli koskaan lataa akkua täyteen. Kaikkein parasta olisi erillinen älyakkulaturi ja akkulämmitin eli talvella akkuun pitäisi mennä reippaasti enemmän virtaa sisään. Tai sitten älylaturilla lataisi akun täyteen.
     
  9. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    424
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    En tiedä mitä ja miten tossa VTT:n touhussa on mitattu tai kenen rahoittamana, mutta sanoisin huuhaaksi.:D

    Tottahan se on ettei nykyautot jatkuvasti lataa, mutta kyllä nekin pääasiassa akut lataa täyteen ja uusissa autoissa on käytännössä kaikissa akunhaistelijat.
    Mitä työmaalla on akku/laturi testauksia tehty niin harvassa se laturi antaa tyhjäkäynnillä/matalilla kiekoilla mitään ulos jos akku on täynnä tai vaihtoehtoisesti täysin sökö. Näissäkin tapauksissa laturin saa kyllä heräämään kunnon kierroksilla... Kyllä on auton laturissa/akussa/ecussa häikkää jos akku ei pysy edes suunnilleen täynnä.
     
  10. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    analysti: Jos akku vaiikuttaa jo huonontuneelta niin elvytykseksi sitten vanha 12V/4A matti jonka antaa vuorokauden latailla sitä niin keittelee kemiallisesti ympäri.
    Tai sitten akku käteen ja katolleen kera muutaman kopauksen pohjaan. Älylaturien paha tapa on jättää kerrostumia osaksi juuri siitä syystä että latausvirtaa himmataan lopussa jolloin ei turhaa porinaa akussa käy.
     
  11. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    442
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Varmaan akun ympäri tanssiminen auttaa yhtä paljon kun akun keittäminen matilla. Missä tämmösiä poppakonsteja opetetaan?
     
  12. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    No, pari akkua elvytin juuri moisella toimella kun pätkäajon takia rupes vastaanottaminen huonontumaan, vuorokausi älyvapaassa laturissa teki ihmeitä.
    C-tek ei korjannut tuota ongelmaa vastaanottamisen kanssa, minkä sitä vastoin perinteinen laturi onnistui tekemään.
    Eikä ole nuo ainoat jossa tepsinyt, akkuun muodostuu kerrostumia kemialliseen puoleen je vanha älyvapaa laturi joka ei himmaa lopussa auttaa pyöräyttään sen ympäri.

    No, kukin tekee mitä lystää en tästä vänkäämään rupea, sen verta monta akkua tuo omalta kohalta on elvyttäny ettei minun tarvitse tuon toimivuutta miettiä.
     
  13. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 081
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nimenomaa, siellä ei taida olla työntekijää, jolla ei vähintään YAMK papereita kourassa ole.
     
  14. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    342
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Tutkimuksen tilasi muistaakseni Defa, tästä oli jossain "autolehdessä" jo. Olisihan outoa jos yritys X tilaisi asiasta Y tutkimuksen ja mikäli se ei sopisi yrityksen X tuotemarkkinointiin niin siitä silti yritys X pitäisi ääntä, hehe.
     
  15. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 081
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mielestäni VTT tekee kyllä hyviä tutkimuksia. Nyt tehty tutkimus osoitti tilaajan kannalta hyvän asian joten sitä rummutetaan julkisuudessa. Jos olisi ollut päinvastainen tulos niin olisi todennäköisesti vedetty silppuriin.
     
    prossu22 tykkää tästä.
  16. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    342
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Katse alla.
     
  17. analysti

    analysti

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Täällähän puhutaan uusista ja vanhoista ajoista sopivasti sekaisin. Oman Fordin akun latausta seurailin ihan uudella akulla ja akun ikäkin oli ECU:lle kerrottu. Kyllä se startin jälkeen 50 ampeeria sinne lykkäsi, mutta kovin pian pienensi latausta.

    Netistä kaivoin, että ei ainakaan Ford lupaa akun täyteen lautausta. Ford sanoo "The alternator works at maximum capacity only when absolutely necessary and the battery is kept in a constant and healthy state of charge. " Mikä toi Fordin määrittämä terve tila sitten on, ei ole ollut käynnistysongelmia vaikka OBD:sta saisi huolestuttavia tietoja ulos.

    Kaivoinpa GM:n latauskäppyrän neitistä. En usko, että GM:n logiikkakaan kaikkien ajoprofiiliin sopii.

    [​IMG]
     
  18. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 375
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos jostain -30 asteesta starttaa niin saa olla ihme akku että ottaa eds 5 ampeeria. Varmaan tuo VTT artikkelikin pohjautui juuri siihen ettei autonvalmistajat ole testanneet riittävästi tilanteita joissa akku on todella kylmä :)
     
  19. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    424
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    En nyt välttämättä näinkään väittänyt, vaan lähinnä kiinnostaisi nähdä ne VTT:n alkuperäiset testitulokset ja mitä niissä ihan tarkkaan ottaen selvisi.
    Nyt luetaan iltapäiväjulkaisuista ylläpitolaturien valmistajan toimeksiantamasta tutkimuksesta, joka sinne lehteenkin on todennäköisesti päätynyt saman valmistajan aloitteesta ja mahdollisesti heidän antamilla tiedoilla? Saahan mistä tahansa tutkimuksesta omia etuja ajavan kun sopivasti kaunistelee...:D
     
  20. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pösön akku tyhjeni niin että ei starttaa enää ja on tuollainen ctek laturi käytössä. Mutta nyt kun on kiinni lämpötolpassa, niin pelkkä lumihiutalevalo palaa siinä laturissa eikä ollenkaan akkuvaloja. Siinä on siis huutomerkki, puolikas akku ja täysakku valo, mutta mikään niistä ei pala. Plussassa ja maassa (jäähdytin) on ne latausleuat kiinni. Lähteeköhän tuosta latamaaan vielä jossain vaiheessa? Vai missä voisi vika olla, akku ei ota enää virtaa vastaan ollenkaan?
     
  21. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Jäähdytin ei kyllä minulle olisi ensimmäinen maadoitusvaihtoehto, usein kiinnitetty autoon kumipuslien tms kanssa josta ei kunnollista yhteyttä koriin ole.

    Kai olet kokeillut jotain oikeasti kunnollista maapistettä myös?
     
  22. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo kokeilin myös ajovalon takana olevaa (metalli)pokkausta, mutta ei sekään oikein tuntunut toimivan. Entäs jos laittaa suoraan miinusnapaan akussa? Huono idea?
     
  23. J4nnu

    J4nnu

    Viestejä:
    134
    Rekisteröitynyt:
    23.03.2017
    Mieluusti suoraan akkuun.
     
  24. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    504
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Suoraan akun napoihin vaan jos ei ole erillisiä latauspisteitä. Älylaturi ei välttämättä ihan kuollutta herätä vaan menee vikatilaan.
     
  25. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
  26. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Tuo runkoon maadoittamisen sääntö liittyy apukäynnistyskaapeleihin, koska niiden käytössä kipinöintiä on käynnössä mahdotonta välttää. Purkautunut akku kehittää latautuessaan paljon vetyä ja jos akun kannen päällä esiintyy kipinöintiä, on vetyräjähdys varsin todennäköinen. Siksi purkautuneen akun maakaapeli kytketään miinusnavan sijasta aina auton runkoon, jolloin kipinöinti tapahtuu mahdollisimman kaukana räjähdysherkästä vedystä.

    Akkulaturin molemmat kaapelit saa liittää suoraan akkuun, koska kipinöinti tulee mahdolliseksi vasta sitten kun laturin liittää pistorasiaan. Siispä kaapeleita kytkiessä/irroittaessa on laturi ensin irroitettava pistorasiasta.
     
  27. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    504
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Akkulaturit ja invertterit - Puuilo löytyy kans latureita. Et ole siis älylaturia hommaamassa 24V? Nuo ei sovellu esim AGM akuille geeliakuista puhumattakaan.

    Jos niille etsit niin hae IKH:sta
    AKKULATURI 24V/8A VICTRON ENERGY

    e: ja älylaturi ei kipinöi kytkettäessä, ei tarvitse irrotella seinästä kytkettäessä. Tosin ei siitä haittaakaan ole jos sen tavan opettelee.
     
  28. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos epäilyttää niin kannattaa lukea se ohjekirja. C-Tekin ohjekirjassa kyllä kerrotaan missä tapauksessa se toinen kaapeli kytketään runkoon ("Joissakin ajoneuvoissa akun positiivinen napa on kytketty maadoitukseen.") ja että normaalisti se kytketään suoraan akkuun tai latauspisteisiin mikäli autovalmistaja kieltää akkuun kytkemisen esim. virranhallinan takia (esim. Audit, jne).

    Vikavalot palaa jos laturi on kytketty väärin...
     
  29. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 090
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Se kalliimpi toimii starttiboosterina jos auton akku on täysin tyhjä niin saat sillä auton käyntiin jättämättä autoa moneksi tunniksi laturiin.
     
  30. teho75

    teho75

    Viestejä:
    443
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Mulla on Lidlin halpis älylaturi ja siinä on sellainen ominaisuus että jos akun napajännite on mennyt liian alas niin laturi ei suostu lataamaan akkua. Kokeile apuvirtakäynnistystä tai koita ladata laturilla joka varmasti antaa virtaa riippumatta akun napajännitteestä.
     
  31. Gize

    Gize

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    En ole, kaksi pienempää on (jotka ei suostu lataamaan jos akku "liian" tyhjä) ja yksi isompi joka sanoi nyt sopimuksen irti, ja nyt haluan tavallisen tyhmän laturin joka ei kysele vaan antaa virtaa! :D

    Hienosti ne ainakin mainosti paketissa että sopii myös AGM ja geeliakuille, miksi ei siis sopisi?

    Eikai sentään, tuon hinta/painoluokan vehje?

    Mitä tuo pikalataus sitten käytännössä olisi, jos virtaa ei tule enempää niin varmaan vaan kovempaa jännitettä...? Kovempi jännite, sama virta = enemmän tehoa = watteja = BOOST :D

    Juu, ja kiinanvehkeissä kalliimpi parempi, mutta kiinnostaakin mitä sillä hinnalla silloin yleensä saa :)
     
  32. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tilanne ei oo oikeastaan muuttunut, vaikka varmaan ainakin 6h on nyt ladattu. Maadoitus oli kolmesta eri kohtaa mutta sekään ei auttanut. Nyt on sitten ihan akussa kiinni molemmat kaapelit ja lumihiutalemoodi päällä, mutta sen verran testasin startata että akku on täysin tyhjä, eli ei sinne oo mennyt virtaa yhtään aikaisemman latauksen aikana. Pitää tänään nyt seurata jos se alkaisi ottamaan virtaa vastaan, kun maadoitus on suoraan akusta. Akku on Bosch 63Ah eli ei nyt ihan surkeammasta päästä ainakaan.
     
  33. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Mahdollisesti entinen akku (kerta, kun ei ota virtaa vastaan) tai siellä on joku kenno oikosulussa? Onko akulla kuinka paljon ikää eli mahdollisesti vaihtokuntoinen? Mittaa akun navoilta akkujännite?

    Itsellä omassa Renussa 4.5v vanhassa akussa tipahti starttauksen jälkeen akkujännite sinne 8.5-9.0v ja muutenki tipahti 24v seisonnan jälkeen 12.10v jännite eli huonokuntoinen akku.
     
  34. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nyt sain sen heräämään, kun huomasin että tolppa ei anna virtaa myöskään. Näköjään kaikki pitäs testata viimeisenpäälle, huomasin tuon kun testasin asiaa sisätilan lämmittimen avulla. Nyt ainakin akku latautuu. Tuossa Ctekissä hämää se että se lumihiutalevalo palaa kyllä saako laturi virtaa tai ei.
     
  35. a85

    a85

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Se latauspuolen valintavalo palaa, aina jos on kiinni akussa. Idea on siinä jos sen esim. asentaa kiinteästi autoon niin ei unohda tuota asetusta vaikka verkkovirta katkeaisi.

    Ylärivin valot palaa sitten jos on kytketty verkkovirtaan ja valittu joku latausmoodi.
     
  36. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 383
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Äh.. pieleen meni.
     
  37. JiiVee92

    JiiVee92

    Viestejä:
    55
    Rekisteröitynyt:
    20.07.2017
    Eipä tuossa minulla olevassa ctek mxs10 laturissa pala mitään valoja akkuun kytkettynä ollessa, vaan pitää olla verkkovirrassa. Muistaa kuitenkin edellisen latausmoodin vaikka on täysin virraton.
     
  38. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Vaikken mikään ctekin kannattaja olekaan, niin ainakin mxs 5.0:ssa jää viimeinen latausmoodi pysyvästi muistiin. Sitä vanhemmissa kaiketi ei. Kestävyydeltään ctek:t ovat sitten samaa halpiskuraa kuin muutkin.
     
  39. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Eiköhän se suunnilleen teetä siinä missä muutkin kiinassa nämä älylaturit. Ja ne todennäköisesti laskee, että laite kestää juuri sen takuuajan.
     
  40. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    631
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä ainakin ihan hyvin kesti Ctek XS7000. Taisi olla 8v aktiivisessa käytössä kunnes hajosi. Muisti lataustilan. Talvet autossa lataamassa aina kun auto on lämmityksessä ja kesällä sitten lataillaan sillä kaikenlaista. Takuu Ctek 5v, esim Exidellä vain 2v. Suurinosa kuluttajaelektroniikasta valmistetaan kiinassa (tai siellä päin) nykyisin. Se, että kaksi tuotetta on valmistettu kiinassa ei vielä kerro mitään niiden laadusta, toinen voi olla todella laadukas ja toinen aivan karmeaa kuraa.
     
  41. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Juuri näin. Olennaista ei ole suunnittelu eikä valmistusmaa, vaan itse toteutus ja komponenttien laatu. Ctek on markkinoinnin ansiosta nykyään jo ihan kunnon brändi, mutta todellisuudessa samaa tai jopa huonompaa laatua kuin puolta halvemmat. Esim. aika vähällä käytöllä olleessa XS3600:ssa sai alkaa tinaamaan piirilevylle uutta painonappia, kun alkuperäinen yksinkertaisesti hajosi. Muutenkin laitteen piirilevy on karua katsottavaa laturiksi, joka maksaa kaupassa 80e.

     
  42. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Allekirjoittaneella on Lidlin (vanhempi) halpislaturi sekä C-Tekin 3.8A (iirc). Jos tuo Lidlin vehje ei ole tullut samalta tehtaalta kuin aikalainen C-tekki niin ihme on...
     
  43. a85

    a85

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    C-tek ollu kanssa aktiivikäytössä yli 6v. Välillä ollut vähän kovemmassakin käytössä, mutta hyvin pelittää vielä.
     
  44. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Kiinassa ollaan oikein tunnettuja siitä, että samasta tehtaasta saattaa lähteä useamman merkin tuotteita. Ne tekee valmistajille juuri sellaisia tuotteita, jota he tilaavat. Ja parhaimmillaan tuotteen sisuskalut saattavat olla "identtisiä".
     
  45. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    631
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä ei ole noista pienistä kokemusta, mutta ainakin se XS7000 oli ihan ok näköinen sisältä ei siellä ollut mitään tuollasta. Kaikki oli yhdellä piirilevyllä siististi.
     
  46. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    3 vuotta vanha akku sökö vai eikö vaan riitä kilometrit?

    Vaimo ajaa 25km suuntaansa päivässä tyomatkaa ja käyttänee webastoa myös töissä. Tänään ei Mondeo lähteny käyntiin -7 pakkasessa 20 minuutin webastokäytön jälkeen.
    Eikö nuo kilometrit oikeasti riitä lataamaan akkua webaston jälkeen vai onko akku kaput? :confused:
    Edellinen omistaja siis kertoi että akku on ostettu 2014 loppuvuodesta, tuon tarkempaa tietoa ei ole mutta ei kait akun pitäisi näillä maileilla vielä hajota..
     
  47. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Webastokäyttö on melko rankkaa akulle. Voi hyvinkin olla akku finaalissa kolmessa vuodessa, akuissakin tietysti on eroja.

    Sen mitä tiedän kuljetusyrittäjiltä, niin about tuon kolme vuotta on vaihtoväli kuorma-autojen akuille sellaisessa käytössä jossa joka aamu hehkutetaan webastolla auto lämpöiseksi, vaikka niillä sen jälkeen ajetaankin koko työpäivä. Tietysti kovemmilla pakkasilla myös kahvitaukojen ja ruokatunnin aikana akkuja kiusataan webastolla...

    Tämä viesti varmaan poikii kymmenen vastausta joissa kerrotaan kuinka akku on kestänyt paljon kauemmin vastaavaa käyttöä. Enkä sitä kiistä, voi se hyvin kestääkin. Mutta mikään itsestäänselvyys se ei ole.

    EDIT: Niin se piti vielä sanomani, että 25km ajomatkoilla AGM-akku voisi kestää kauemmin (ellei siellä jo ollut sellainen) kun se ottaa latausta vastaan perinteistä akkua paremmin. Ero kasvaa sitä mukaa kun ilmat kylmenevät.
     
  48. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jostain geeliakusta entinen omistaja höpötteli, mutta on sen verran vittumaisessa paikassa Mondeon akku etten ole sitä sen kummemmin joutanu tutkimaan. Ja onhan se vaan 3 vuotta vanha, mitäpä sitä tutkimaan.. :vihellys:
    Koska en jaksa uskoa että akku menee 3 vuodessa paskaksi, loppujen lopuksi aika vähällä webastokäytöllä, niin oma oletus on ettei toi 25km/suunta vaan riitä akun lataamiseen.
     
  49. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Akkulaturia sitten vaan asentamaan, jos tuntuu että homma on siitä kiinni.

    Geeliakku on aika harvinainen ratkaisu autokäyttöön, kalliimpi kuin AGM-akku ilman mainittavaa lisähyötyä (vai onko siitä jotain hyötyä, jos, niin mitä?). Voihan siellä toki sellainenkin olla, jos edellinen omistaja on sellaisen halunnut laittaa. Toisaalta ei varmaan olisi ensimmäinen auto johon on asennettu tavallinen lyijyakku suljettuna (huoltovapaana) versiona joka sitten myyntitilanteessa kääntyy kätevästi geeliakuksi. ;)
     
  50. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Suosittelen kyllä sen kiintän akkulaturin kuin akkulämmittimen hankintaa polttoainelisälämmittimen kaveriksi. Tällä keinolla saadaan kasvatettua akun käyttöikää moninkertaisesti.

    Pakkanen moninkertaistaa heikon akun ongelmat