Auton akuista ja lataamisesta

Viedään tuo päästöjen minimointi äärimmilleen. Nollapäästöt, kun auto jää pakkasaamuna pihaan ja turvaudutaan julkisiin.
 
No nyt melkein rupeaa tuon tutkimuksen jälkeen vituttamaan ettei ottanut suoraan kiinteästi asennettua akkulaturia. Hoituuhan tuo ihan piuhoillakin mutta olisi säästynyt konepellin availun ja piuhojen kytkemisen vaiva :(
 
Jos sinulla lohkolämppäri on, niin siihen kyllä saa T-haaran väliin ja laturin asennus on pikkujuttu.

No eipä ole lohkolämppäriä vaan Volvon oma (eli keltä lienee nuo ostaa) polttoainekäyttöinen. Kesällä ostettu ja ajattelin että riittää jos kovimpien pakkasten aikaan pariin kolmeen kertaan lataa täyteen niin olisi ollut jees. Laturia siis en ole vielä edes ostanut kun pakkaset täällä keskisuomessa yltäneet jopa -5 kovimmillaan vaan se on ihan varma että joulun jälkeen tammikuun alussa niin se -15 ei tee edes tiukkaa.

Eli siis. Rupesin jo katselemaan että Ctekin mxs10 olisi varmaan pätevä. Voisin sitten kysyä huollosta että paljonko veloittaa ensimmäisen vuosihuollon yhteydessä jos laittaa vaikka tuon Defan kiinteän samalla kiinni ensi kesänä.
 
Olen seurannut ja ihmetellyt Fordin älylatausta, monta kertaa tullut mietittyä onko se älyä vai tyhmyyttä, vai olenko minä se tyhmä. OBD:n kautta saa latausvirran näkyviin, latausjännite ei taas korreloi latausvirtaa yhtään.

Tyypillisesti se latasi isolla virralla pari minuuttia käynnistyksen jälkeen, jonka jälkeen pudotti virran noin 3 ampeeriin. Pari kuukautta kun ajeli työmatkaaa 10 km suuntaansa niin akun varaus oli pudonnut 80%->50%. Ihmettelin laturin älyä, koska start/stop lakkaa toimimasta kun varaus on alle 80%. Näin varmaan säästyy vielä enemmän sitten bensaa. En sitten testannut, koska auto aloittaa kunnolla latamaan, vaan lykkäsin CTEKillä hönkää.

Lomamatkalla tällainen lataaminen harmitti. Olisi kiva olla akku täynnä, kun leirin pystyttää, kun elektroniikkalaitteita latailee ja vähän jääkaappia käyttää. Ilmeisesti latauksen saa kunnolla päälle irroittamalla akusta sen ohuen akuntilahaistelujohdon.
 
Olen seurannut ja ihmetellyt Fordin älylatausta, monta kertaa tullut mietittyä onko se älyä vai tyhmyyttä, vai olenko minä se tyhmä. OBD:n kautta saa latausvirran näkyviin, latausjännite ei taas korreloi latausvirtaa yhtään.

Tyypillisesti se latasi isolla virralla pari minuuttia käynnistyksen jälkeen, jonka jälkeen pudotti virran noin 3 ampeeriin. Pari kuukautta kun ajeli työmatkaaa 10 km suuntaansa niin akun varaus oli pudonnut 80%->50%. Ihmettelin laturin älyä, koska start/stop lakkaa toimimasta kun varaus on alle 80%. Näin varmaan säästyy vielä enemmän sitten bensaa. En sitten testannut, koska auto aloittaa kunnolla latamaan, vaan lykkäsin CTEKillä hönkää.

Lomamatkalla tällainen lataaminen harmitti. Olisi kiva olla akku täynnä, kun leirin pystyttää, kun elektroniikkalaitteita latailee ja vähän jääkaappia käyttää. Ilmeisesti latauksen saa kunnolla päälle irroittamalla akusta sen ohuen akuntilahaistelujohdon.

Ei toi kyllä vikuta toimivan oikein eli koskaan lataa akkua täyteen. Kaikkein parasta olisi erillinen älyakkulaturi ja akkulämmitin eli talvella akkuun pitäisi mennä reippaasti enemmän virtaa sisään. Tai sitten älylaturilla lataisi akun täyteen.
 
Kyllä akkukauppa käy kohta kuumana, jos tämä alkaa yleistymään, että auto lataa akkuja vain tarvittaessa ja moottorijarrutuksissa :facepalm:


Uudempiin autoihin kannattaa asentaa kiinteä akkulaturi – VTT: ”On autoja, jotka eivät kylmäajossa juurikaan lataa”
En tiedä mitä ja miten tossa VTT:n touhussa on mitattu tai kenen rahoittamana, mutta sanoisin huuhaaksi.:D

Tottahan se on ettei nykyautot jatkuvasti lataa, mutta kyllä nekin pääasiassa akut lataa täyteen ja uusissa autoissa on käytännössä kaikissa akunhaistelijat.
Mitä työmaalla on akku/laturi testauksia tehty niin harvassa se laturi antaa tyhjäkäynnillä/matalilla kiekoilla mitään ulos jos akku on täynnä tai vaihtoehtoisesti täysin sökö. Näissäkin tapauksissa laturin saa kyllä heräämään kunnon kierroksilla... Kyllä on auton laturissa/akussa/ecussa häikkää jos akku ei pysy edes suunnilleen täynnä.
 
analysti: Jos akku vaiikuttaa jo huonontuneelta niin elvytykseksi sitten vanha 12V/4A matti jonka antaa vuorokauden latailla sitä niin keittelee kemiallisesti ympäri.
Tai sitten akku käteen ja katolleen kera muutaman kopauksen pohjaan. Älylaturien paha tapa on jättää kerrostumia osaksi juuri siitä syystä että latausvirtaa himmataan lopussa jolloin ei turhaa porinaa akussa käy.
 
analysti: Jos akku vaiikuttaa jo huonontuneelta niin elvytykseksi sitten vanha 12V/4A matti jonka antaa vuorokauden latailla sitä niin keittelee kemiallisesti ympäri.
Tai sitten akku käteen ja katolleen kera muutaman kopauksen pohjaan. Älylaturien paha tapa on jättää kerrostumia osaksi juuri siitä syystä että latausvirtaa himmataan lopussa jolloin ei turhaa porinaa akussa käy.
Varmaan akun ympäri tanssiminen auttaa yhtä paljon kun akun keittäminen matilla. Missä tämmösiä poppakonsteja opetetaan?
 
No, pari akkua elvytin juuri moisella toimella kun pätkäajon takia rupes vastaanottaminen huonontumaan, vuorokausi älyvapaassa laturissa teki ihmeitä.
C-tek ei korjannut tuota ongelmaa vastaanottamisen kanssa, minkä sitä vastoin perinteinen laturi onnistui tekemään.
Eikä ole nuo ainoat jossa tepsinyt, akkuun muodostuu kerrostumia kemialliseen puoleen je vanha älyvapaa laturi joka ei himmaa lopussa auttaa pyöräyttään sen ympäri.

No, kukin tekee mitä lystää en tästä vänkäämään rupea, sen verta monta akkua tuo omalta kohalta on elvyttäny ettei minun tarvitse tuon toimivuutta miettiä.
 
Aika outoa olisi, jos ei VTT:N pojat osaisi noin simppeleitä mittauksia tehdä oikein.

Tutkimuksen tilasi muistaakseni Defa, tästä oli jossain "autolehdessä" jo. Olisihan outoa jos yritys X tilaisi asiasta Y tutkimuksen ja mikäli se ei sopisi yrityksen X tuotemarkkinointiin niin siitä silti yritys X pitäisi ääntä, hehe.
 
Mielestäni VTT tekee kyllä hyviä tutkimuksia. Nyt tehty tutkimus osoitti tilaajan kannalta hyvän asian joten sitä rummutetaan julkisuudessa. Jos olisi ollut päinvastainen tulos niin olisi todennäköisesti vedetty silppuriin.
 
Täällähän puhutaan uusista ja vanhoista ajoista sopivasti sekaisin. Oman Fordin akun latausta seurailin ihan uudella akulla ja akun ikäkin oli ECU:lle kerrottu. Kyllä se startin jälkeen 50 ampeeria sinne lykkäsi, mutta kovin pian pienensi latausta.

Netistä kaivoin, että ei ainakaan Ford lupaa akun täyteen lautausta. Ford sanoo "The alternator works at maximum capacity only when absolutely necessary and the battery is kept in a constant and healthy state of charge. " Mikä toi Fordin määrittämä terve tila sitten on, ei ole ollut käynnistysongelmia vaikka OBD:sta saisi huolestuttavia tietoja ulos.

Kaivoinpa GM:n latauskäppyrän neitistä. En usko, että GM:n logiikkakaan kaikkien ajoprofiiliin sopii.

smart-charge-3.jpg
 
Täällähän puhutaan uusista ja vanhoista ajoista sopivasti sekaisin. Oman Fordin akun latausta seurailin ihan uudella akulla ja akun ikäkin oli ECU:lle kerrottu. Kyllä se startin jälkeen 50 ampeeria sinne lykkäsi, mutta kovin pian pienensi latausta.

Jos jostain -30 asteesta starttaa niin saa olla ihme akku että ottaa eds 5 ampeeria. Varmaan tuo VTT artikkelikin pohjautui juuri siihen ettei autonvalmistajat ole testanneet riittävästi tilanteita joissa akku on todella kylmä :)
 
Aika outoa olisi, jos ei VTT:N pojat osaisi noin simppeleitä mittauksia tehdä oikein.
En nyt välttämättä näinkään väittänyt, vaan lähinnä kiinnostaisi nähdä ne VTT:n alkuperäiset testitulokset ja mitä niissä ihan tarkkaan ottaen selvisi.
Nyt luetaan iltapäiväjulkaisuista ylläpitolaturien valmistajan toimeksiantamasta tutkimuksesta, joka sinne lehteenkin on todennäköisesti päätynyt saman valmistajan aloitteesta ja mahdollisesti heidän antamilla tiedoilla? Saahan mistä tahansa tutkimuksesta omia etuja ajavan kun sopivasti kaunistelee...:D
 
Pösön akku tyhjeni niin että ei starttaa enää ja on tuollainen ctek laturi käytössä. Mutta nyt kun on kiinni lämpötolpassa, niin pelkkä lumihiutalevalo palaa siinä laturissa eikä ollenkaan akkuvaloja. Siinä on siis huutomerkki, puolikas akku ja täysakku valo, mutta mikään niistä ei pala. Plussassa ja maassa (jäähdytin) on ne latausleuat kiinni. Lähteeköhän tuosta latamaaan vielä jossain vaiheessa? Vai missä voisi vika olla, akku ei ota enää virtaa vastaan ollenkaan?
 
Jäähdytin ei kyllä minulle olisi ensimmäinen maadoitusvaihtoehto, usein kiinnitetty autoon kumipuslien tms kanssa josta ei kunnollista yhteyttä koriin ole.

Kai olet kokeillut jotain oikeasti kunnollista maapistettä myös?
 
Joo kokeilin myös ajovalon takana olevaa (metalli)pokkausta, mutta ei sekään oikein tuntunut toimivan. Entäs jos laittaa suoraan miinusnapaan akussa? Huono idea?
 
Suoraan akun napoihin vaan jos ei ole erillisiä latauspisteitä. Älylaturi ei välttämättä ihan kuollutta herätä vaan menee vikatilaan.
 
Joo kokeilin myös ajovalon takana olevaa (metalli)pokkausta, mutta ei sekään oikein tuntunut toimivan. Entäs jos laittaa suoraan miinusnapaan akussa? Huono idea?

Tuo runkoon maadoittamisen sääntö liittyy apukäynnistyskaapeleihin, koska niiden käytössä kipinöintiä on käynnössä mahdotonta välttää. Purkautunut akku kehittää latautuessaan paljon vetyä ja jos akun kannen päällä esiintyy kipinöintiä, on vetyräjähdys varsin todennäköinen. Siksi purkautuneen akun maakaapeli kytketään miinusnavan sijasta aina auton runkoon, jolloin kipinöinti tapahtuu mahdollisimman kaukana räjähdysherkästä vedystä.

Akkulaturin molemmat kaapelit saa liittää suoraan akkuun, koska kipinöinti tulee mahdolliseksi vasta sitten kun laturin liittää pistorasiaan. Siispä kaapeleita kytkiessä/irroittaessa on laturi ensin irroitettava pistorasiasta.
 
Akkulaturit ja invertterit - Puuilo löytyy kans latureita. Et ole siis älylaturia hommaamassa 24V? Nuo ei sovellu esim AGM akuille geeliakuista puhumattakaan.

Jos niille etsit niin hae IKH:sta
AKKULATURI 24V/8A VICTRON ENERGY

e: ja älylaturi ei kipinöi kytkettäessä, ei tarvitse irrotella seinästä kytkettäessä. Tosin ei siitä haittaakaan ole jos sen tavan opettelee.
 
Plussassa ja maassa (jäähdytin) on ne latausleuat kiinni. Lähteeköhän tuosta latamaaan vielä jossain vaiheessa? Vai missä voisi vika olla, akku ei ota enää virtaa vastaan ollenkaan?
Jos epäilyttää niin kannattaa lukea se ohjekirja. C-Tekin ohjekirjassa kyllä kerrotaan missä tapauksessa se toinen kaapeli kytketään runkoon ("Joissakin ajoneuvoissa akun positiivinen napa on kytketty maadoitukseen.") ja että normaalisti se kytketään suoraan akkuun tai latauspisteisiin mikäli autovalmistaja kieltää akkuun kytkemisen esim. virranhallinan takia (esim. Audit, jne).

Vikavalot palaa jos laturi on kytketty väärin...
 
TELWIN Touring 18 akkulaturi 12-24 V 8-13 A | Motonet Oy
TELWIN ALPINE 18 BOOST pika-akkulaturi 12/24V | Motonet Oy

Mistä 40€ hintaero johtuu, suht. samanverran puskee ampeereita? Mitä tuo boost meinaa jos latausvirta on sama, jonkinverran korotettua jännitettä vai myyntimiesten tyhjiä puheita?

Saa ehdottaa muitakin latureita samassa hintaluokassa, pitää olla hyllyssä Treen lähiseudulta, 24v oltava myös ja latausvirta vähintään tuota luokkaa.

Se kalliimpi toimii starttiboosterina jos auton akku on täysin tyhjä niin saat sillä auton käyntiin jättämättä autoa moneksi tunniksi laturiin.
 
Akkulaturit ja invertterit - Puuilo löytyy kans latureita. Et ole siis älylaturia hommaamassa 24V? Nuo ei sovellu esim AGM akuille geeliakuista puhumattakaan.

Jos niille etsit niin hae IKH:sta
AKKULATURI 24V/8A VICTRON ENERGY

e: ja älylaturi ei kipinöi kytkettäessä, ei tarvitse irrotella seinästä kytkettäessä. Tosin ei siitä haittaakaan ole jos sen tavan opettelee.

En ole, kaksi pienempää on (jotka ei suostu lataamaan jos akku "liian" tyhjä) ja yksi isompi joka sanoi nyt sopimuksen irti, ja nyt haluan tavallisen tyhmän laturin joka ei kysele vaan antaa virtaa! :D

Hienosti ne ainakin mainosti paketissa että sopii myös AGM ja geeliakuille, miksi ei siis sopisi?

Se kalliimpi toimii starttiboosterina jos auton akku on täysin tyhjä niin saat sillä auton käyntiin jättämättä autoa moneksi tunniksi laturiin.

Eikai sentään, tuon hinta/painoluokan vehje?

Ei se minään boosterina toimi. Siinä on vain pikalatausominaisuus.

Telwin tietääkseni on vain brändi, joka myy kaikenlaista kiinaroskaa omalla nimellä. Varmaan se kalliimpi on noista kahdesta parempi.

Mitä tuo pikalataus sitten käytännössä olisi, jos virtaa ei tule enempää niin varmaan vaan kovempaa jännitettä...? Kovempi jännite, sama virta = enemmän tehoa = watteja = BOOST :D

Juu, ja kiinanvehkeissä kalliimpi parempi, mutta kiinnostaakin mitä sillä hinnalla silloin yleensä saa :)
 
Tilanne ei oo oikeastaan muuttunut, vaikka varmaan ainakin 6h on nyt ladattu. Maadoitus oli kolmesta eri kohtaa mutta sekään ei auttanut. Nyt on sitten ihan akussa kiinni molemmat kaapelit ja lumihiutalemoodi päällä, mutta sen verran testasin startata että akku on täysin tyhjä, eli ei sinne oo mennyt virtaa yhtään aikaisemman latauksen aikana. Pitää tänään nyt seurata jos se alkaisi ottamaan virtaa vastaan, kun maadoitus on suoraan akusta. Akku on Bosch 63Ah eli ei nyt ihan surkeammasta päästä ainakaan.
 
Tilanne ei oo oikeastaan muuttunut, vaikka varmaan ainakin 6h on nyt ladattu. Maadoitus oli kolmesta eri kohtaa mutta sekään ei auttanut. Nyt on sitten ihan akussa kiinni molemmat kaapelit ja lumihiutalemoodi päällä, mutta sen verran testasin startata että akku on täysin tyhjä, eli ei sinne oo mennyt virtaa yhtään aikaisemman latauksen aikana. Pitää tänään nyt seurata jos se alkaisi ottamaan virtaa vastaan, kun maadoitus on suoraan akusta. Akku on Bosch 63Ah eli ei nyt ihan surkeammasta päästä ainakaan.

Mahdollisesti entinen akku (kerta, kun ei ota virtaa vastaan) tai siellä on joku kenno oikosulussa? Onko akulla kuinka paljon ikää eli mahdollisesti vaihtokuntoinen? Mittaa akun navoilta akkujännite?

Itsellä omassa Renussa 4.5v vanhassa akussa tipahti starttauksen jälkeen akkujännite sinne 8.5-9.0v ja muutenki tipahti 24v seisonnan jälkeen 12.10v jännite eli huonokuntoinen akku.
 
Nyt sain sen heräämään, kun huomasin että tolppa ei anna virtaa myöskään. Näköjään kaikki pitäs testata viimeisenpäälle, huomasin tuon kun testasin asiaa sisätilan lämmittimen avulla. Nyt ainakin akku latautuu. Tuossa Ctekissä hämää se että se lumihiutalevalo palaa kyllä saako laturi virtaa tai ei.
 
Nyt sain sen heräämään, kun huomasin että tolppa ei anna virtaa myöskään. Näköjään kaikki pitäs testata viimeisenpäälle, huomasin tuon kun testasin asiaa sisätilan lämmittimen avulla. Nyt ainakin akku latautuu. Tuossa Ctekissä hämää se että se lumihiutalevalo palaa kyllä saako laturi virtaa tai ei.

Se latauspuolen valintavalo palaa, aina jos on kiinni akussa. Idea on siinä jos sen esim. asentaa kiinteästi autoon niin ei unohda tuota asetusta vaikka verkkovirta katkeaisi.

Ylärivin valot palaa sitten jos on kytketty verkkovirtaan ja valittu joku latausmoodi.
 
Eipä tuossa minulla olevassa ctek mxs10 laturissa pala mitään valoja akkuun kytkettynä ollessa, vaan pitää olla verkkovirrassa. Muistaa kuitenkin edellisen latausmoodin vaikka on täysin virraton.
 
Monen älykkään laturin soveltumattomuus kiinteästi johtuu juuri tuosta auton akun avulla muistamisesta tai ettei muista ollenkaan. Käsittämätöntä nykypäivänä ettei kontrollerin haihtumattomaan muistiin tallenneta viimeistä tilaa.

Vaikken mikään ctekin kannattaja olekaan, niin ainakin mxs 5.0:ssa jää viimeinen latausmoodi pysyvästi muistiin. Sitä vanhemmissa kaiketi ei. Kestävyydeltään ctek:t ovat sitten samaa halpiskuraa kuin muutkin.
 
Vaikken mikään ctekin kannattaja olekaan, niin ainakin mxs 5.0:ssa jää viimeinen latausmoodi pysyvästi muistiin. Sitä vanhemmissa kaiketi ei. Kestävyydeltään ctek:t ovat sitten samaa halpiskuraa kuin muutkin.

Eiköhän se suunnilleen teetä siinä missä muutkin kiinassa nämä älylaturit. Ja ne todennäköisesti laskee, että laite kestää juuri sen takuuajan.
 
Itsellä ainakin ihan hyvin kesti Ctek XS7000. Taisi olla 8v aktiivisessa käytössä kunnes hajosi. Muisti lataustilan. Talvet autossa lataamassa aina kun auto on lämmityksessä ja kesällä sitten lataillaan sillä kaikenlaista. Takuu Ctek 5v, esim Exidellä vain 2v. Suurinosa kuluttajaelektroniikasta valmistetaan kiinassa (tai siellä päin) nykyisin. Se, että kaksi tuotetta on valmistettu kiinassa ei vielä kerro mitään niiden laadusta, toinen voi olla todella laadukas ja toinen aivan karmeaa kuraa.
 
Itsellä ainakin ihan hyvin kesti Ctek XS7000. Taisi olla 8v aktiivisessa käytössä kunnes hajosi. Muisti lataustilan. Talvet autossa lataamassa aina kun auto on lämmityksessä ja kesällä sitten lataillaan sillä kaikenlaista. Takuu Ctek 5v, esim Exidellä vain 2v. Suurinosa kuluttajaelektroniikasta valmistetaan kiinassa (tai siellä päin) nykyisin. Se, että kaksi tuotetta on valmistettu kiinassa ei vielä kerro mitään niiden laadusta, toinen voi olla todella laadukas ja toinen aivan karmeaa kuraa.

Juuri näin. Olennaista ei ole suunnittelu eikä valmistusmaa, vaan itse toteutus ja komponenttien laatu. Ctek on markkinoinnin ansiosta nykyään jo ihan kunnon brändi, mutta todellisuudessa samaa tai jopa huonompaa laatua kuin puolta halvemmat. Esim. aika vähällä käytöllä olleessa XS3600:ssa sai alkaa tinaamaan piirilevylle uutta painonappia, kun alkuperäinen yksinkertaisesti hajosi. Muutenkin laitteen piirilevy on karua katsottavaa laturiksi, joka maksaa kaupassa 80e.

 
Allekirjoittaneella on Lidlin (vanhempi) halpislaturi sekä C-Tekin 3.8A (iirc). Jos tuo Lidlin vehje ei ole tullut samalta tehtaalta kuin aikalainen C-tekki niin ihme on...
 
C-tek ollu kanssa aktiivikäytössä yli 6v. Välillä ollut vähän kovemmassakin käytössä, mutta hyvin pelittää vielä.
 
Allekirjoittaneella on Lidlin (vanhempi) halpislaturi sekä C-Tekin 3.8A (iirc). Jos tuo Lidlin vehje ei ole tullut samalta tehtaalta kuin aikalainen C-tekki niin ihme on...

Kiinassa ollaan oikein tunnettuja siitä, että samasta tehtaasta saattaa lähteä useamman merkin tuotteita. Ne tekee valmistajille juuri sellaisia tuotteita, jota he tilaavat. Ja parhaimmillaan tuotteen sisuskalut saattavat olla "identtisiä".
 
Juuri näin. Olennaista ei ole suunnittelu eikä valmistusmaa, vaan itse toteutus ja komponenttien laatu. Ctek on markkinoinnin ansiosta nykyään jo ihan kunnon brändi, mutta todellisuudessa samaa tai jopa huonompaa laatua kuin puolta halvemmat. Esim. aika vähällä käytöllä olleessa XS3600:ssa sai alkaa tinaamaan piirilevylle uutta painonappia, kun alkuperäinen yksinkertaisesti hajosi. Muutenkin laitteen piirilevy on karua katsottavaa laturiksi, joka maksaa kaupassa 80e.



Itsellä ei ole noista pienistä kokemusta, mutta ainakin se XS7000 oli ihan ok näköinen sisältä ei siellä ollut mitään tuollasta. Kaikki oli yhdellä piirilevyllä siististi.
 
3 vuotta vanha akku sökö vai eikö vaan riitä kilometrit?

Vaimo ajaa 25km suuntaansa päivässä tyomatkaa ja käyttänee webastoa myös töissä. Tänään ei Mondeo lähteny käyntiin -7 pakkasessa 20 minuutin webastokäytön jälkeen.
Eikö nuo kilometrit oikeasti riitä lataamaan akkua webaston jälkeen vai onko akku kaput? :confused:
Edellinen omistaja siis kertoi että akku on ostettu 2014 loppuvuodesta, tuon tarkempaa tietoa ei ole mutta ei kait akun pitäisi näillä maileilla vielä hajota..
 
Webastokäyttö on melko rankkaa akulle. Voi hyvinkin olla akku finaalissa kolmessa vuodessa, akuissakin tietysti on eroja.

Sen mitä tiedän kuljetusyrittäjiltä, niin about tuon kolme vuotta on vaihtoväli kuorma-autojen akuille sellaisessa käytössä jossa joka aamu hehkutetaan webastolla auto lämpöiseksi, vaikka niillä sen jälkeen ajetaankin koko työpäivä. Tietysti kovemmilla pakkasilla myös kahvitaukojen ja ruokatunnin aikana akkuja kiusataan webastolla...

Tämä viesti varmaan poikii kymmenen vastausta joissa kerrotaan kuinka akku on kestänyt paljon kauemmin vastaavaa käyttöä. Enkä sitä kiistä, voi se hyvin kestääkin. Mutta mikään itsestäänselvyys se ei ole.

EDIT: Niin se piti vielä sanomani, että 25km ajomatkoilla AGM-akku voisi kestää kauemmin (ellei siellä jo ollut sellainen) kun se ottaa latausta vastaan perinteistä akkua paremmin. Ero kasvaa sitä mukaa kun ilmat kylmenevät.
 
EDIT: Niin se piti vielä sanomani, että 25km ajomatkoilla AGM-akku voisi kestää kauemmin (ellei siellä jo ollut sellainen) kun se ottaa latausta vastaan perinteistä akkua paremmin. Ero kasvaa sitä mukaa kun ilmat kylmenevät.

Jostain geeliakusta entinen omistaja höpötteli, mutta on sen verran vittumaisessa paikassa Mondeon akku etten ole sitä sen kummemmin joutanu tutkimaan. Ja onhan se vaan 3 vuotta vanha, mitäpä sitä tutkimaan.. :vihellys:
Koska en jaksa uskoa että akku menee 3 vuodessa paskaksi, loppujen lopuksi aika vähällä webastokäytöllä, niin oma oletus on ettei toi 25km/suunta vaan riitä akun lataamiseen.
 
Akkulaturia sitten vaan asentamaan, jos tuntuu että homma on siitä kiinni.

Geeliakku on aika harvinainen ratkaisu autokäyttöön, kalliimpi kuin AGM-akku ilman mainittavaa lisähyötyä (vai onko siitä jotain hyötyä, jos, niin mitä?). Voihan siellä toki sellainenkin olla, jos edellinen omistaja on sellaisen halunnut laittaa. Toisaalta ei varmaan olisi ensimmäinen auto johon on asennettu tavallinen lyijyakku suljettuna (huoltovapaana) versiona joka sitten myyntitilanteessa kääntyy kätevästi geeliakuksi. ;)
 
Suosittelen kyllä sen kiintän akkulaturin kuin akkulämmittimen hankintaa polttoainelisälämmittimen kaveriksi. Tällä keinolla saadaan kasvatettua akun käyttöikää moninkertaisesti.

Pakkanen moninkertaistaa heikon akun ongelmat

Muutaman lauhan talven jälkeen suomalaiset ovat saaneet totutella normaalimpiin talvilämpötiloihin. Tämä on myös näkynyt akkuliikkeissä, joissa on saatu huhkia pitkää päivää. "Viikkoa ennen joulua kiire alkoi, ja on jatkunut siitä asti," kertoo Esko Markuksela Akkutalosta. Muutamat autoilijat ovatkin jo kyselleet, mistä löytyisi hyvä talvenkestävä akku.

Usein ongelman lähtökohta on siinä, että autolla ajetaan nykyisin paljon lyhyitä siirtymiä, jolloin auton akku ei ehdi saada takaisin edes käynnistämisen ottamaansa virtaa.

Kun tätä jatkuu pitkään, akun varaustila putoaa hitaasti, mutta kesän ja alkusyksyn aikana ongelma ei vielä kaadu päälle.

Kun pakkaset sitten tulevat, alkavat ongelmat kasaantua. Kylmällä erityisesti käynnistys ja auton lisälaitteet, kuten polttoainekäyttöiset lisälämmittimet syövät hurjasti enemmän energiaa kuin lyhyiden ajomatkojen aikana akku ehtii ottaa vastaan ja lopputuloksena auto jää yhtenä kylmän kalseana aamuna paikoilleen. "Pakkasaamuna autolla pitäisi ajaa noin 20 minuuttia, jotta käynnistysvirta saadaan takaisin. Jos ennen lähtöä käyttää puoli tuntia Webastoa tai vastaavaa lisälämmitintä, vaaditaan jo 1--1,5 tunnin ajo, jotta edes lämmittimen käyttämä virta saadaan takaisin", Markuksela laskee.

Pakkanen ja akut eivät muutenkaan sovi erityisen hyvin yhteen.

Syitä on useita. Ensinnäkin jääkylmän akun kyky ottaa laturin sille syöttämää virtaa vastaan on heikko. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, akun varaustila heikkenee jokaisen ajomatkan yhteydessä. Lämpötila vaikuttaa myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Sinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia.

Täysinäisen akun jäätymispiste on noin -70 astetta. Jos varausaste on vain 40 prosenttinen, akku jäätyy jo -25 asteessa ja lähes tyhjä akku jäätyy jopa kymmenessä pakkasasteessa. Akun jäätyminen puolestaan vaurioittaa akkua pysyvästi ja voi pahimmillaan myös rikkoa akun kotelon. Yksinkertaisin tapa huolehtia akun toiminnasta on pitää akun navat puhtaina ja itse akku mahdollisimman täyteen ladattuna. Ammattiautoilijoille akun lataaminen täyteen ennen pakkaskautta onkin tuttu rutiini ja akku pannaan yleensä muutaman kerran lataukseen myös talvikuukausien aikana, esimerkiksi viikonloppuisin.

Laturiksi kannattaa valita nykyaikainen älykäs malli, joka osaa akun tullessa täyteen kytkeytyä 13,5 voltin ylläpitojännitteelle, sillä akun lataaminen myös liian korkealla jännitteellä lyhentää akun elinikää. Akkua uusittaessa autoon kannattaa myös asentaa kapasiteetiltaan niin suuri akku, kuin akkutila antaa myöten.
 
Enemmin veikkaan agm akkua. Geeli eli hyytelömäiaen elektrolyytin sisältävät akut on hitosti kalliimpia kuin mitä agm jossa lasikuitumattoon imeytetty nestemäinen elektrolyytti. Voi tosin olla että on geelikin kun geelit ylensä kestää vähän paremmin syvempää purkausta. Nyky agm on aika herkkä pilalle meneen väärin kohdeltuna.

Paljon mahdollista, entinen omistaja oli keski-ikäinen nainen. :dead:
 
Jostain geeliakusta entinen omistaja höpötteli, mutta on sen verran vittumaisessa paikassa Mondeon akku etten ole sitä sen kummemmin joutanu tutkimaan. Ja onhan se vaan 3 vuotta vanha, mitäpä sitä tutkimaan.. :vihellys:
Koska en jaksa uskoa että akku menee 3 vuodessa paskaksi, loppujen lopuksi aika vähällä webastokäytöllä, niin oma oletus on ettei toi 25km/suunta vaan riitä akun lataamiseen.
Nyrkkisääntönä ollut yleensä, että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä webastolla. Tuossa 25km matkassa ei välttämättä tuo sääntö toteudu jos valtaosa matkasta maantietä. Joku kiinteä akkulaturi autoon esim defalta niin pääsee muutaman vuoden pitempään samalla akulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom