Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paljon mahdollista, entinen omistaja oli keski-ikäinen nainen. :dead:
     
  2. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    443
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Nyrkkisääntönä ollut yleensä, että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä webastolla. Tuossa 25km matkassa ei välttämättä tuo sääntö toteudu jos valtaosa matkasta maantietä. Joku kiinteä akkulaturi autoon esim defalta niin pääsee muutaman vuoden pitempään samalla akulla.
     
  3. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    On vissiin saatu myytyä mitä vain lisärahan toivossa.
     
  4. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    443
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    edit: lainasin itseä.
     
  5. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jaah, mielestäni seon kuintenkin "tuplat siitä mitä lämmität" - kunnon pakkasilla kylmä akku ei ota edes vastaan latausta. Vartin ajo ei välttämättä lataa yhtään -10 asteessa - vielä vähemmän jos akku on takaluukussa vs konepellin alla lämpenemässä...
     
  6. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitäs ylläpitolaturia tuollaseen webastolliseen autoon on porukka laittanu? Tuossa ei siis ole muuta kuin webbe, ei lohkolämmitintä ollenkaan, kuten joillain on webaston kaverina.
     
  7. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    788
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Defan 1204 on vielä Motonetissä kanta-asiakastarjouksessa, sellaisen kävin vasta hakemassa toiseenkin autoon. Toisessa sellainen jo onkin... Vaatii toki kaveriksi pistokkeen keulalle kun kerran sellaista ei vielä ole.

    Minkään CTEKin tai muun irtolaturin kanssa en jaksaisi alkaa kikkailemaan.
     
  8. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Edelleen se kiinteä akkulaturi (esim. Defan) ja akkulämmittimen yhdistelmä. Akkulämmittimen jälkeen akku ottaa vastaan jopa 4x enemmän virtaa pakkasella.
     
  9. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No sepä tuossa on ongelma kun pistoketta ei keulalla ole..
     
  10. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    1 090
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Äkkiähän sen siihen pistää samalla, kuin laturinkin.
     
  11. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minäkin nyt kävin ostaa laturin kun pakkaset iski. CTEK Ylläpitolaturi MXS10 12V/10A | Motonet Oy. Tuommoisen. Äkkiä tuon kiinnittää ensimmäisen kerran jälkeen kun meni vähän arpoessa. Kerran viikkoon noilla kovemmilla pakkasilla kun kytkee niin luulisi riittävän helposti.

    edit. Auton käyttö siis lähinnä avokin työmatkoihin ja omiin reeneihin ajoihin. Eli polttoainelämmitin päällä sen 2-3 krt/vrk. Akut (niitä on kaksi tuossa Volvossa) olisi aivan varmasti sipanneet jossain välissä. En edelleenkään ymmärrä miksi en raksinut lisävarustelistalta sitä kiinteää akkulaturia, eikä ymmärrä emäntäkään kun hänkään ei tajunnut :btooth:
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2018
  12. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kai se Defan kiinteäkään maksa kuin jotain 200-250 pistokkeen kanssa?

    Edit: siis asennettuna (110€ laturi ja johto 30-50€).
    Edit2: thanks autocorrect! :p
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2018
  13. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    Tuo msx10 sitten kannattaa kattoa niin ettei o törkeen kuumassa/suljetussa paikassa kun käytössä pitkiä aikoja. Kaksi noita availin taannoin ja molempi paistanu ittensä hengiltä verkon puolelta. Toki se nyt on vain surkean suunnittelun tulos.
     
  14. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No siis ihan pakkasessa tuo on silloin kun käytän eli en tallissa tjs. Vaikea uskoa että se kunnon pakkaskeleissä kuumuuden takia leipoisi kiinni.
     
  15. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    ei se pakkasessa kovin helpolla, jos ei nyt sitten pakosarjan päälle jätä.
     
  16. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    504
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siihen voit askarrella vielä akkuun sen pikaliittimen ettei tarvitse hauenleuoilla askarrella ellei volvossa ole konehuoneessa niitä virranottoon tarkoitettuja pisteitä hyvin esillä.
     
  17. a85

    a85

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ite laitoin C-tekin pikaliittimen Volvossa (V50) sillai että plussa on sulakerasiassa tyhjässä paikassa, suoraan akulta tulevassa kiskossa ja maa on sitten konehuoneen maadoituspaikassa. Itse liitin jää konehuoneeseen joten konepelti tarvii aina avata lataamista varten, mutta toisaaltaan hyvä niin ei tule aamu-unisena lähdettyä ulkoiluttamaan laturia. :D
     
  18. Homunculus

    Homunculus

    Viestejä:
    47
    Rekisteröitynyt:
    23.11.2016
    Exide 12/5.5 ylläpitolaturi 12 V / 5,5 A | Motonet Oy
    Tommonen tuli haettua motonetistä kun radio jäi omiaan päälle ja söi akun tyhjäksi. Käyttöohjeita piti tankata pariin otteeseen kun puhutaan merkki- sekä led-valosta... Hoiti homman ja seuraavana aamuna pääsi töihin. Jatkossa voinee käyttää webastoa huolettomammin (myös letkulämmitin löytyy muttei sisäpistoketta) kun tolla saa ladattua akun välillä...
     
  19. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    961
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En jaksanut tuota pikaliitintä askarrella kiinni akkuun. Tuossa omassa Volvossa ei ole paljaana kuin +napa yhden suojan irroituksen jälkeen. Siinä on kisko mistä lähtee johtoja aika perkeleesti ja hyvä paikka hauenleualle. -napa ei ole paljaana ja ohjekirjassakin sanotaan hyvin suoraan että siihen ei saa kytkeä mitään tai tulee korjaamoreissu. Rungossa onkin sitten pari hyvää kohtaa mihin saa leuan kiinni helposti. Ekan kerran lievän arpomisen jälkeen menee nyt ihan klip-klip ja laturin johto tolppaan.
     
  20. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 383
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei välttämättä, kun kunnon pakkasessa se akku ei ota oikein virtaa vastaan, sehän tuossa on se perus ongelma. Tietysti jos se kerta viikkoon on riittävän pitkä kerta se ehtii kyllä latautua, mutta jokin lämmitystolpan kaksituntinen ei riitä.

    Mulla on autossa kiinteä laturi, ja talvisin... tai sanotaan nyt kun on alle 0°C lämmöt, niin se tulee tökättyä aina illalla johtoon ja aamulla pois. Orkkis akku kesti 7,5vuotta.
     
  21. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    342
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Mitäs tämä "aktiivikäyttö" tai "kovempi käyttö" tarkoittaa? Mulla ollut tuollainen "hinnat alkaen" Ctek (MXS 3.8) kohta 2v melkein putkeen tallilla verkkovirrassa kiinni ja hyvin toimii. Lataa / ylläpitää virtasyöpön harrasteauton akkua. Ilman akkulaturia ko. automalli syö uudenkin akun max 2 viikossa tyhjäksi - tyyppi"vika" noissa tuollaisissa erikoisautoissa.

    Laturi on muutaman kerran irroiteltu sieltä ja kannettu kotiin lataamaan frendien akkuja ym. Tosiaan Ctekin 5v takuu oli se, joka mut sai ko. tuotteeseen päätymään Lidlin ym. halpis-halpis latureiden sijaan. Funtsin että jos se kestää 5v putkeen töpselissä niin riittää mulle kuolettamaan ostohintansa, joka oli Motonetin kantisasiakas tarjouksessa aikoinaan niinkin kova kuin 59,90e.

    Ompa tuo vempain yhden kaatopaikalle matkalla olleen skeida-akunkin elvyttänyt (elvytysohjelmalla) täysin toimintakuntoon ja samainen akku toimii frendin 90-luvun käyttöromussa yhä, melkein 1,5v elvyttelynsä jälkeen. Eli säästi yli hintansa verran rahaa, ei tosin multa mutta kaverilta :geek:
     
  22. a85

    a85

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Mulla se on 24/7 valtakunnan verkkoon kytkettynä ja näin talvisin etenkin useamman kerran viikossa siinä on kiinni auto jossa eberi pöhisee n. puolisen tuntia joka päivä. Käy aika lämpösenä, kovallakin paikkasella tuo C-tek kun siitä virtaa otetaan. Kesällä onnistuin parikin kertaa tyhjentään akun niin sitäkin on saanut ladata sitten tuolla (85Ah).

    Ainoo näin pidemmässä aktiiisessa käytössä on se että liittimestä on jo aika päiviä pettänyt se o-rengas, joka sinänsä ei haittaa kun liitin ei sateessa ole. Kontaktipintoja en ole katsonu tai puhdistellut, kun johdot tuntuu olevan vielä ne lämpöisemmät eikä se liitin. Kaveri tosin valitteli että liitin olisi huono kun virta katoaa lämpönä siitä...
     
  23. idkf

    idkf

    Viestejä:
    276
    Rekisteröitynyt:
    17.09.2017
    Eikö tuossa vaiheessa jo kannattaisi harkita jotain pääkytkintä heti akun jälkeen ihan paloturvallisuudenkin takia?
     
  24. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    342
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Noissa on raskaasta kalustosta tuttu "pääkytkin", mutta se resetoi vähän muutakin kuin vain kellon tai radion koodin. Hyvin Ctek pelittää ja samat ratkaisut käytössä ympäri maailman, uudemmissa vastaavissa tulee ihan auton mukana brändätty "ctek" mukana joissa autot ovat kiinni 24/7. Näissä se oli vielä lisävaruste jota omaani ei ole ruksattu :beye:

    [​IMG]
     
    J4nnu ja Svaiski tykkäävät tästä.
  25. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itselläkin on nykyään Ctek, mutta olihan tuossa Lidlin vehkeessäkin 3 vuoden takuu ja hintaa 19,90. Eli teoriassa "6v takuulla" 40 euroa, jos ostaa toisen mokoman.

    Tietty suurin ongelma on saatavuus; noita myytiin "silloin tällöin, muutaman vuoden välein". Eli käytännössä joutuu ostamaan sen 2kpl samantein.:D
     
  26. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tähän caseen tuli sitten päätös kun ostin viimein uuden akun ja asentaja totesi että entinen omistaja on joko muistanut täysin väärin tai sitten muistan itse väärin, koska autossa oli akku vuodelta -09 joten ei ihme jos ei oikein enää jaksanu Webastokäyttöä.. :dead:
     
  27. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    504
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kai ostit agm?
     
  28. Corex

    Corex

    Viestejä:
    754
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pääsipäs taas pakkaset yllättämään. Puolitoistaviikkoa nurkka-ajoa ja nyt vähän kovemalla pakkasella ei jaksanut startata. Muutaman avaimen käännön jälkeen jännite 11.6v. Olisi pitänyt heittää joku pitempi lenkki tai ladata välissä. Noh lainasin ctekin 25A laturia, pari tuntia pöhinää ja taas mennään. Normaalisti tulee ajettua pitempää siivua mutta tammikuu on yleensä hiljaista ja näin on käynyt ennenkin. Ehkä ensi talvena otan jo opikseni...
     
  29. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    93
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Ei taida ihan parissa tunnissa noin tyhjä akku latautua täyteen? Akkujen virran vastaanottokyky jää kovilla pakkasilla jonnekin 2-5A hujakoille. Melkeinpä yön yli joutuu pitämään laturissa, jos haluaa täyteen asti ladata.
     
  30. Corex

    Corex

    Viestejä:
    754
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo kyllä tuolla tehokkaallakin laturilla saa varmasti painaa aika monta tuntia täyteen latinkiin. Mutta varmasti lähtee tulille jo parin tunnin jälkeen. Pidän samalla lohkoa päällä joten moottoritila ei ole aivan niin kylmä. Jos haluaisi nopeuttaa prosessia niin voisi virittää sisätilan lämppärin puhkumaan akkua vasten :think:
     
  31. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ja tuohon pitäisi mielellään saada se akkulämmitin kaveriksi, jolla saadaan menemään jopa 4x enemmän virtaa akkuun. Ja sitä paitsi, mitä tyhjempi akku, sen helpommin se jäätyy.
     
  32. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse en meinannut saada virtaa akkuun oikein mitenkään, kunnes lopulta otin kaapelit irti, voitelin akkurasvalla ne navat ja pistin kaapelit takaisin kiinni. Sitten maadoituksen otin moottorin korvakkeesta, sitten alkoi ottamaan akku kunnolla virtaa vastaan ja noin 5-6h niin se oli täyteen ladattu. Auto oli toki ajossa, mutta aikaisemmin kun latasin sitä samat 5-6h niin ei se ctek ikinä ilmoittanut että akku on täynnä.
     
  33. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tosta tulikin mieleen, joskus elektroniikan puhdistusaineella puhdistin akun liittimiä, niin sieltä valui mustaa mömmöä (liittimistä). Eli vissiin likaa liittimissä ja vanhalla akulla mulla saattoi olla latausvirta kesällä vain 13.2v (käynnistyksen aikana virta tipahti johonkin 8.5v kuin tyyliin 12tunnin päästä 12.15v. 4.5v vanha akku) ja nykyisellä akulla on väh. 13.6v.
     
  34. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Huoneen lämmössä jos sulla on 65Ah akku ja lataat sitä 5Ah tunnissa, kauan menee että se on tyhjästä täyteen ja mieti siitä mitä se on jos on -10c pakkasta. 2h se tulee lähinnä vihaiseksi.
     
  35. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Lyijyakkua ei saisi ladata maksimissaan sen max 10% kapasiteetista. Eli 6.5A ja tuolla 5Ah menisi 13tuntia aikaa. Hyvä jos tuollaisella pakkasella (-10 astetta) akku latautuu esim. max 3Ah tunnissa eli väh. vuorokauden saa varata eli 24-32 tuntia.
     
  36. Corex

    Corex

    Viestejä:
    754
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyvin lähti käyntiin vajaan 4h latauksen ja lämmityksen jälkeen 25A ctekillä. Akku on 77Ah. Pistin vielä käynnistyksen ajaksi virransyöttömoodin (25A) päälle. Ei ollut aikaa pienemmällä teholla kitkuttaa kun auto piti saada tulille. Akku oli tuskin mennyt aivan nolliin mutta käynnistysyritysten jälkeen jännite väliaikaisesti tipahti.

    Eipä ollut parin edellisen auton kanssa koskaan käynnistysongelmia kun oli tupla-akut. Pitää harkita ensi talveksi ylläpitolaturin asentamista...
     
  37. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin aivan, mutta 99% ihmisistä ei ymmärrä tätä.

    Meillä on töissä varalla tuollainen työnnettävä trukki missä 200Ah vapaa-ajan akku, sit nää hermannit lataa sitä 2h ja ihmettelee kun hyytyy koko ajan:facepalm:, perjantaina lataukseen ja maanantaina pois niin alkaa olemaan täysi.
     
  38. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    3 019
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mä olen 18v nyt autolla liikkunut ja kerran hyytyi akku ja sekin johtui vain webaston käytöstä + 10v vanha akku. (ei edes ollut pistoketta autossa)

    Toki lataan pari kertaa vuodessa auton akkua ihan laturilla niin pysyy kunnossa.
     
  39. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Enpäs tiedä itseasissa. :D
    Sanoin vaan että diesel-Mondeoon jossa on Webasto.

    Tuollanen:

    YUASA YBX5000-sarjan käynnistysakut
     
  40. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis ilmeisesti et.

    Omat kokemukset on että nuo normiakut kestää max about 2 vuotta ennen kuin ne on ihan surkeita. Ei montaa kertaa tarvitse lisälämppärillä imeä pakkasilla tyhjäksi niin se oli siinä (ja siksihän ne meneekin niin helposti kun ei pakkasilla lataannu kunnolla).

    Viimeksi laitoin säästön takia perus 105 ampperisen ja nyt on 3 vuoden iässä niin että 10 min eberiä ja voltit on 11.6V... :D
     
  41. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    Dodi, akku alkoi taas osoittaa että on vaikeuksia ladata. Olkoon nyt reippaan vuorokauden 4A defan perässä, voipi tosin olla että seuraavaksi saa taas laittaa älyvapaan laturin perään pariksi päivää että kerrostumat poistuu.
     
  42. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    3 494
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Myyjä/asentaja kyllä vakuutti että tuo on nimenomaan webasto-käyttöön sopiva akku.
    En kai minä alan liikkeessä ala akkuja työkseen myyvää ja niistä varmasti enemmän tietävää kyseenalaistamaan ja paukuttamaan nyrkkiä pöytään että paskaa puhut poika.. :rolleyes:
    Mulle piisaa jos tuon 2 talvea toimii, sitten on auto menossa vaihtoon muutenkin.
     
  43. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nuo 9000-sarjalaiset Yuasat on AGM-akkuja. Keskimäärin jollain 90-110 ampperin akulla on n. 100-150 euroa enemmän hintaa AGM:nä kuin tavallisena.

    Eli jos 2v pitää enää kestää niin kaipa tuossa säästää sen verran. :D
     
  44. Spartacus

    Spartacus

    Viestejä:
    1 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Millä virralla auton oma laturi lataa akkua jos pistetään tyhjä akku autoon kesällä ja lähdetään ajamaan?
     
  45. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Taas loppui Pösöstä virta ja kävelyksi meni. Sinänsä se ei haittaa kun on niin lyhyt matka töihin, mutta en tiedä pitäskö luovuttaa ja ostaa uusi akku. Biltemassa olis 65e. Aattelin vaan myydä auton kesällä niin sen takia mietin, mutta onhan tuo kyllä aika pikkuraha, jaksais vaan pakkasessa vaihtaa.
     
  46. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 465
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Osta se akku, niin ei jätä sen takia väliin.
     
    itarumaa tykkää tästä.
  47. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 081
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Käyt ostaa jostain akku/autohuollosta niin ainakin itsellä ovat aina suorittaneet vaihdon kaupan päälle, eikö hintaeroa ollut paria euroa enempää
     
    Svaiski tykkää tästä.
  48. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    751
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuossa tulee samalla sellainen etu, että samalla reissulla tulee se vanha akku hävitettyä eikä jää omiin nurkkiin odottamaan jos saisi joskus vietyä keräyspisteelle.
     
    Persojet tykkää tästä.
  49. apek

    apek

    Viestejä:
    927
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Vanhan auton akun voi jättää myös mihin tahansa akkuja myyvään liikkeeseen (huoltoasemat, motonet, yms.). Ei niitä tarvitse kierrätyspisteelle itse viedä.