Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. a85

    a85

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Se latauspuolen valintavalo palaa, aina jos on kiinni akussa. Idea on siinä jos sen esim. asentaa kiinteästi autoon niin ei unohda tuota asetusta vaikka verkkovirta katkeaisi.

    Ylärivin valot palaa sitten jos on kytketty verkkovirtaan ja valittu joku latausmoodi.
     
  2. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    822
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Äh.. pieleen meni.
     
  3. JiiVee92

    JiiVee92

    Viestejä:
    36
    Rekisteröitynyt:
    20.07.2017
    Eipä tuossa minulla olevassa ctek mxs10 laturissa pala mitään valoja akkuun kytkettynä ollessa, vaan pitää olla verkkovirrassa. Muistaa kuitenkin edellisen latausmoodin vaikka on täysin virraton.
     
  4. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Vaikken mikään ctekin kannattaja olekaan, niin ainakin mxs 5.0:ssa jää viimeinen latausmoodi pysyvästi muistiin. Sitä vanhemmissa kaiketi ei. Kestävyydeltään ctek:t ovat sitten samaa halpiskuraa kuin muutkin.
     
  5. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Eiköhän se suunnilleen teetä siinä missä muutkin kiinassa nämä älylaturit. Ja ne todennäköisesti laskee, että laite kestää juuri sen takuuajan.
     
  6. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä ainakin ihan hyvin kesti Ctek XS7000. Taisi olla 8v aktiivisessa käytössä kunnes hajosi. Muisti lataustilan. Talvet autossa lataamassa aina kun auto on lämmityksessä ja kesällä sitten lataillaan sillä kaikenlaista. Takuu Ctek 5v, esim Exidellä vain 2v. Suurinosa kuluttajaelektroniikasta valmistetaan kiinassa (tai siellä päin) nykyisin. Se, että kaksi tuotetta on valmistettu kiinassa ei vielä kerro mitään niiden laadusta, toinen voi olla todella laadukas ja toinen aivan karmeaa kuraa.
     
  7. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Juuri näin. Olennaista ei ole suunnittelu eikä valmistusmaa, vaan itse toteutus ja komponenttien laatu. Ctek on markkinoinnin ansiosta nykyään jo ihan kunnon brändi, mutta todellisuudessa samaa tai jopa huonompaa laatua kuin puolta halvemmat. Esim. aika vähällä käytöllä olleessa XS3600:ssa sai alkaa tinaamaan piirilevylle uutta painonappia, kun alkuperäinen yksinkertaisesti hajosi. Muutenkin laitteen piirilevy on karua katsottavaa laturiksi, joka maksaa kaupassa 80e.

     
  8. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Allekirjoittaneella on Lidlin (vanhempi) halpislaturi sekä C-Tekin 3.8A (iirc). Jos tuo Lidlin vehje ei ole tullut samalta tehtaalta kuin aikalainen C-tekki niin ihme on...
     
  9. a85

    a85

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    C-tek ollu kanssa aktiivikäytössä yli 6v. Välillä ollut vähän kovemmassakin käytössä, mutta hyvin pelittää vielä.
     
  10. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Kiinassa ollaan oikein tunnettuja siitä, että samasta tehtaasta saattaa lähteä useamman merkin tuotteita. Ne tekee valmistajille juuri sellaisia tuotteita, jota he tilaavat. Ja parhaimmillaan tuotteen sisuskalut saattavat olla "identtisiä".
     
  11. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä ei ole noista pienistä kokemusta, mutta ainakin se XS7000 oli ihan ok näköinen sisältä ei siellä ollut mitään tuollasta. Kaikki oli yhdellä piirilevyllä siististi.
     
  12. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    3 vuotta vanha akku sökö vai eikö vaan riitä kilometrit?

    Vaimo ajaa 25km suuntaansa päivässä tyomatkaa ja käyttänee webastoa myös töissä. Tänään ei Mondeo lähteny käyntiin -7 pakkasessa 20 minuutin webastokäytön jälkeen.
    Eikö nuo kilometrit oikeasti riitä lataamaan akkua webaston jälkeen vai onko akku kaput? :confused:
    Edellinen omistaja siis kertoi että akku on ostettu 2014 loppuvuodesta, tuon tarkempaa tietoa ei ole mutta ei kait akun pitäisi näillä maileilla vielä hajota..
     
  13. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    546
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Webastokäyttö on melko rankkaa akulle. Voi hyvinkin olla akku finaalissa kolmessa vuodessa, akuissakin tietysti on eroja.

    Sen mitä tiedän kuljetusyrittäjiltä, niin about tuon kolme vuotta on vaihtoväli kuorma-autojen akuille sellaisessa käytössä jossa joka aamu hehkutetaan webastolla auto lämpöiseksi, vaikka niillä sen jälkeen ajetaankin koko työpäivä. Tietysti kovemmilla pakkasilla myös kahvitaukojen ja ruokatunnin aikana akkuja kiusataan webastolla...

    Tämä viesti varmaan poikii kymmenen vastausta joissa kerrotaan kuinka akku on kestänyt paljon kauemmin vastaavaa käyttöä. Enkä sitä kiistä, voi se hyvin kestääkin. Mutta mikään itsestäänselvyys se ei ole.

    EDIT: Niin se piti vielä sanomani, että 25km ajomatkoilla AGM-akku voisi kestää kauemmin (ellei siellä jo ollut sellainen) kun se ottaa latausta vastaan perinteistä akkua paremmin. Ero kasvaa sitä mukaa kun ilmat kylmenevät.
     
  14. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jostain geeliakusta entinen omistaja höpötteli, mutta on sen verran vittumaisessa paikassa Mondeon akku etten ole sitä sen kummemmin joutanu tutkimaan. Ja onhan se vaan 3 vuotta vanha, mitäpä sitä tutkimaan.. :vihellys:
    Koska en jaksa uskoa että akku menee 3 vuodessa paskaksi, loppujen lopuksi aika vähällä webastokäytöllä, niin oma oletus on ettei toi 25km/suunta vaan riitä akun lataamiseen.
     
  15. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    546
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Akkulaturia sitten vaan asentamaan, jos tuntuu että homma on siitä kiinni.

    Geeliakku on aika harvinainen ratkaisu autokäyttöön, kalliimpi kuin AGM-akku ilman mainittavaa lisähyötyä (vai onko siitä jotain hyötyä, jos, niin mitä?). Voihan siellä toki sellainenkin olla, jos edellinen omistaja on sellaisen halunnut laittaa. Toisaalta ei varmaan olisi ensimmäinen auto johon on asennettu tavallinen lyijyakku suljettuna (huoltovapaana) versiona joka sitten myyntitilanteessa kääntyy kätevästi geeliakuksi. ;)
     
  16. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Suosittelen kyllä sen kiintän akkulaturin kuin akkulämmittimen hankintaa polttoainelisälämmittimen kaveriksi. Tällä keinolla saadaan kasvatettua akun käyttöikää moninkertaisesti.

    Pakkanen moninkertaistaa heikon akun ongelmat

     
  17. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paljon mahdollista, entinen omistaja oli keski-ikäinen nainen. :dead:
     
  18. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    383
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Nyrkkisääntönä ollut yleensä, että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä webastolla. Tuossa 25km matkassa ei välttämättä tuo sääntö toteudu jos valtaosa matkasta maantietä. Joku kiinteä akkulaturi autoon esim defalta niin pääsee muutaman vuoden pitempään samalla akulla.
     
  19. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    On vissiin saatu myytyä mitä vain lisärahan toivossa.
     
  20. Svaiski

    Svaiski

    Viestejä:
    383
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    edit: lainasin itseä.
     
  21. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jaah, mielestäni seon kuintenkin "tuplat siitä mitä lämmität" - kunnon pakkasilla kylmä akku ei ota edes vastaan latausta. Vartin ajo ei välttämättä lataa yhtään -10 asteessa - vielä vähemmän jos akku on takaluukussa vs konepellin alla lämpenemässä...
     
  22. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitäs ylläpitolaturia tuollaseen webastolliseen autoon on porukka laittanu? Tuossa ei siis ole muuta kuin webbe, ei lohkolämmitintä ollenkaan, kuten joillain on webaston kaverina.
     
  23. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    546
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Defan 1204 on vielä Motonetissä kanta-asiakastarjouksessa, sellaisen kävin vasta hakemassa toiseenkin autoon. Toisessa sellainen jo onkin... Vaatii toki kaveriksi pistokkeen keulalle kun kerran sellaista ei vielä ole.

    Minkään CTEKin tai muun irtolaturin kanssa en jaksaisi alkaa kikkailemaan.
     
  24. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Edelleen se kiinteä akkulaturi (esim. Defan) ja akkulämmittimen yhdistelmä. Akkulämmittimen jälkeen akku ottaa vastaan jopa 4x enemmän virtaa pakkasella.
     
  25. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No sepä tuossa on ongelma kun pistoketta ei keulalla ole..
     
  26. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    563
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Äkkiähän sen siihen pistää samalla, kuin laturinkin.
     
  27. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minäkin nyt kävin ostaa laturin kun pakkaset iski. CTEK Ylläpitolaturi MXS10 12V/10A | Motonet Oy. Tuommoisen. Äkkiä tuon kiinnittää ensimmäisen kerran jälkeen kun meni vähän arpoessa. Kerran viikkoon noilla kovemmilla pakkasilla kun kytkee niin luulisi riittävän helposti.

    edit. Auton käyttö siis lähinnä avokin työmatkoihin ja omiin reeneihin ajoihin. Eli polttoainelämmitin päällä sen 2-3 krt/vrk. Akut (niitä on kaksi tuossa Volvossa) olisi aivan varmasti sipanneet jossain välissä. En edelleenkään ymmärrä miksi en raksinut lisävarustelistalta sitä kiinteää akkulaturia, eikä ymmärrä emäntäkään kun hänkään ei tajunnut :btooth:
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2018
  28. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kai se Defan kiinteäkään maksa kuin jotain 200-250 pistokkeen kanssa?

    Edit: siis asennettuna (110€ laturi ja johto 30-50€).
    Edit2: thanks autocorrect! :p
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2018
  29. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    Tuo msx10 sitten kannattaa kattoa niin ettei o törkeen kuumassa/suljetussa paikassa kun käytössä pitkiä aikoja. Kaksi noita availin taannoin ja molempi paistanu ittensä hengiltä verkon puolelta. Toki se nyt on vain surkean suunnittelun tulos.
     
  30. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No siis ihan pakkasessa tuo on silloin kun käytän eli en tallissa tjs. Vaikea uskoa että se kunnon pakkaskeleissä kuumuuden takia leipoisi kiinni.
     
  31. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    68
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    ei se pakkasessa kovin helpolla, jos ei nyt sitten pakosarjan päälle jätä.
     
  32. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    242
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siihen voit askarrella vielä akkuun sen pikaliittimen ettei tarvitse hauenleuoilla askarrella ellei volvossa ole konehuoneessa niitä virranottoon tarkoitettuja pisteitä hyvin esillä.
     
  33. a85

    a85

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ite laitoin C-tekin pikaliittimen Volvossa (V50) sillai että plussa on sulakerasiassa tyhjässä paikassa, suoraan akulta tulevassa kiskossa ja maa on sitten konehuoneen maadoituspaikassa. Itse liitin jää konehuoneeseen joten konepelti tarvii aina avata lataamista varten, mutta toisaaltaan hyvä niin ei tule aamu-unisena lähdettyä ulkoiluttamaan laturia. :D
     
  34. Homunculus

    Homunculus

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    23.11.2016
    Exide 12/5.5 ylläpitolaturi 12 V / 5,5 A | Motonet Oy
    Tommonen tuli haettua motonetistä kun radio jäi omiaan päälle ja söi akun tyhjäksi. Käyttöohjeita piti tankata pariin otteeseen kun puhutaan merkki- sekä led-valosta... Hoiti homman ja seuraavana aamuna pääsi töihin. Jatkossa voinee käyttää webastoa huolettomammin (myös letkulämmitin löytyy muttei sisäpistoketta) kun tolla saa ladattua akun välillä...
     
  35. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    571
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En jaksanut tuota pikaliitintä askarrella kiinni akkuun. Tuossa omassa Volvossa ei ole paljaana kuin +napa yhden suojan irroituksen jälkeen. Siinä on kisko mistä lähtee johtoja aika perkeleesti ja hyvä paikka hauenleualle. -napa ei ole paljaana ja ohjekirjassakin sanotaan hyvin suoraan että siihen ei saa kytkeä mitään tai tulee korjaamoreissu. Rungossa onkin sitten pari hyvää kohtaa mihin saa leuan kiinni helposti. Ekan kerran lievän arpomisen jälkeen menee nyt ihan klip-klip ja laturin johto tolppaan.
     
  36. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    822
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei välttämättä, kun kunnon pakkasessa se akku ei ota oikein virtaa vastaan, sehän tuossa on se perus ongelma. Tietysti jos se kerta viikkoon on riittävän pitkä kerta se ehtii kyllä latautua, mutta jokin lämmitystolpan kaksituntinen ei riitä.

    Mulla on autossa kiinteä laturi, ja talvisin... tai sanotaan nyt kun on alle 0°C lämmöt, niin se tulee tökättyä aina illalla johtoon ja aamulla pois. Orkkis akku kesti 7,5vuotta.
     
  37. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Mitäs tämä "aktiivikäyttö" tai "kovempi käyttö" tarkoittaa? Mulla ollut tuollainen "hinnat alkaen" Ctek (MXS 3.8) kohta 2v melkein putkeen tallilla verkkovirrassa kiinni ja hyvin toimii. Lataa / ylläpitää virtasyöpön harrasteauton akkua. Ilman akkulaturia ko. automalli syö uudenkin akun max 2 viikossa tyhjäksi - tyyppi"vika" noissa tuollaisissa erikoisautoissa.

    Laturi on muutaman kerran irroiteltu sieltä ja kannettu kotiin lataamaan frendien akkuja ym. Tosiaan Ctekin 5v takuu oli se, joka mut sai ko. tuotteeseen päätymään Lidlin ym. halpis-halpis latureiden sijaan. Funtsin että jos se kestää 5v putkeen töpselissä niin riittää mulle kuolettamaan ostohintansa, joka oli Motonetin kantisasiakas tarjouksessa aikoinaan niinkin kova kuin 59,90e.

    Ompa tuo vempain yhden kaatopaikalle matkalla olleen skeida-akunkin elvyttänyt (elvytysohjelmalla) täysin toimintakuntoon ja samainen akku toimii frendin 90-luvun käyttöromussa yhä, melkein 1,5v elvyttelynsä jälkeen. Eli säästi yli hintansa verran rahaa, ei tosin multa mutta kaverilta :geek:
     
  38. a85

    a85

    Viestejä:
    577
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Mulla se on 24/7 valtakunnan verkkoon kytkettynä ja näin talvisin etenkin useamman kerran viikossa siinä on kiinni auto jossa eberi pöhisee n. puolisen tuntia joka päivä. Käy aika lämpösenä, kovallakin paikkasella tuo C-tek kun siitä virtaa otetaan. Kesällä onnistuin parikin kertaa tyhjentään akun niin sitäkin on saanut ladata sitten tuolla (85Ah).

    Ainoo näin pidemmässä aktiiisessa käytössä on se että liittimestä on jo aika päiviä pettänyt se o-rengas, joka sinänsä ei haittaa kun liitin ei sateessa ole. Kontaktipintoja en ole katsonu tai puhdistellut, kun johdot tuntuu olevan vielä ne lämpöisemmät eikä se liitin. Kaveri tosin valitteli että liitin olisi huono kun virta katoaa lämpönä siitä...
     
  39. idkf

    idkf

    Viestejä:
    247
    Rekisteröitynyt:
    17.09.2017
    Eikö tuossa vaiheessa jo kannattaisi harkita jotain pääkytkintä heti akun jälkeen ihan paloturvallisuudenkin takia?
     
  40. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Noissa on raskaasta kalustosta tuttu "pääkytkin", mutta se resetoi vähän muutakin kuin vain kellon tai radion koodin. Hyvin Ctek pelittää ja samat ratkaisut käytössä ympäri maailman, uudemmissa vastaavissa tulee ihan auton mukana brändätty "ctek" mukana joissa autot ovat kiinni 24/7. Näissä se oli vielä lisävaruste jota omaani ei ole ruksattu :beye:

    [​IMG]
     
    J4nnu ja Svaiski tykkäävät tästä.
  41. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    1 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itselläkin on nykyään Ctek, mutta olihan tuossa Lidlin vehkeessäkin 3 vuoden takuu ja hintaa 19,90. Eli teoriassa "6v takuulla" 40 euroa, jos ostaa toisen mokoman.

    Tietty suurin ongelma on saatavuus; noita myytiin "silloin tällöin, muutaman vuoden välein". Eli käytännössä joutuu ostamaan sen 2kpl samantein.:D
     
  42. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 364
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tähän caseen tuli sitten päätös kun ostin viimein uuden akun ja asentaja totesi että entinen omistaja on joko muistanut täysin väärin tai sitten muistan itse väärin, koska autossa oli akku vuodelta -09 joten ei ihme jos ei oikein enää jaksanu Webastokäyttöä.. :dead:
     
  43. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    242
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kai ostit agm?
     
  44. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pääsipäs taas pakkaset yllättämään. Puolitoistaviikkoa nurkka-ajoa ja nyt vähän kovemalla pakkasella ei jaksanut startata. Muutaman avaimen käännön jälkeen jännite 11.6v. Olisi pitänyt heittää joku pitempi lenkki tai ladata välissä. Noh lainasin ctekin 25A laturia, pari tuntia pöhinää ja taas mennään. Normaalisti tulee ajettua pitempää siivua mutta tammikuu on yleensä hiljaista ja näin on käynyt ennenkin. Ehkä ensi talvena otan jo opikseni...
     
  45. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Ei taida ihan parissa tunnissa noin tyhjä akku latautua täyteen? Akkujen virran vastaanottokyky jää kovilla pakkasilla jonnekin 2-5A hujakoille. Melkeinpä yön yli joutuu pitämään laturissa, jos haluaa täyteen asti ladata.
     
  46. Corex

    Corex Tukijäsen

    Viestejä:
    643
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo kyllä tuolla tehokkaallakin laturilla saa varmasti painaa aika monta tuntia täyteen latinkiin. Mutta varmasti lähtee tulille jo parin tunnin jälkeen. Pidän samalla lohkoa päällä joten moottoritila ei ole aivan niin kylmä. Jos haluaisi nopeuttaa prosessia niin voisi virittää sisätilan lämppärin puhkumaan akkua vasten :think:
     
  47. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ja tuohon pitäisi mielellään saada se akkulämmitin kaveriksi, jolla saadaan menemään jopa 4x enemmän virtaa akkuun. Ja sitä paitsi, mitä tyhjempi akku, sen helpommin se jäätyy.
     
  48. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    801
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse en meinannut saada virtaa akkuun oikein mitenkään, kunnes lopulta otin kaapelit irti, voitelin akkurasvalla ne navat ja pistin kaapelit takaisin kiinni. Sitten maadoituksen otin moottorin korvakkeesta, sitten alkoi ottamaan akku kunnolla virtaa vastaan ja noin 5-6h niin se oli täyteen ladattu. Auto oli toki ajossa, mutta aikaisemmin kun latasin sitä samat 5-6h niin ei se ctek ikinä ilmoittanut että akku on täynnä.
     
  49. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tosta tulikin mieleen, joskus elektroniikan puhdistusaineella puhdistin akun liittimiä, niin sieltä valui mustaa mömmöä (liittimistä). Eli vissiin likaa liittimissä ja vanhalla akulla mulla saattoi olla latausvirta kesällä vain 13.2v (käynnistyksen aikana virta tipahti johonkin 8.5v kuin tyyliin 12tunnin päästä 12.15v. 4.5v vanha akku) ja nykyisellä akulla on väh. 13.6v.