Auton akuista ja lataamisesta

Nyrkkisääntönä ollut yleensä, että yhtä monta minuuttia ajoa kuin lämmitystä webastolla. Tuossa 25km matkassa ei välttämättä tuo sääntö toteudu jos valtaosa matkasta maantietä. Joku kiinteä akkulaturi autoon esim defalta niin pääsee muutaman vuoden pitempään samalla akulla.
Jaah, mielestäni seon kuintenkin "tuplat siitä mitä lämmität" - kunnon pakkasilla kylmä akku ei ota edes vastaan latausta. Vartin ajo ei välttämättä lataa yhtään -10 asteessa - vielä vähemmän jos akku on takaluukussa vs konepellin alla lämpenemässä...
 
Mitäs ylläpitolaturia tuollaseen webastolliseen autoon on porukka laittanu? Tuossa ei siis ole muuta kuin webbe, ei lohkolämmitintä ollenkaan, kuten joillain on webaston kaverina.
 
Defan 1204 on vielä Motonetissä kanta-asiakastarjouksessa, sellaisen kävin vasta hakemassa toiseenkin autoon. Toisessa sellainen jo onkin... Vaatii toki kaveriksi pistokkeen keulalle kun kerran sellaista ei vielä ole.

Minkään CTEKin tai muun irtolaturin kanssa en jaksaisi alkaa kikkailemaan.
 
Mitäs ylläpitolaturia tuollaseen webastolliseen autoon on porukka laittanu? Tuossa ei siis ole muuta kuin webbe, ei lohkolämmitintä ollenkaan, kuten joillain on webaston kaverina.

Edelleen se kiinteä akkulaturi (esim. Defan) ja akkulämmittimen yhdistelmä. Akkulämmittimen jälkeen akku ottaa vastaan jopa 4x enemmän virtaa pakkasella.
 
Minäkin nyt kävin ostaa laturin kun pakkaset iski. CTEK Ylläpitolaturi MXS10 12V/10A | Motonet Oy. Tuommoisen. Äkkiä tuon kiinnittää ensimmäisen kerran jälkeen kun meni vähän arpoessa. Kerran viikkoon noilla kovemmilla pakkasilla kun kytkee niin luulisi riittävän helposti.

edit. Auton käyttö siis lähinnä avokin työmatkoihin ja omiin reeneihin ajoihin. Eli polttoainelämmitin päällä sen 2-3 krt/vrk. Akut (niitä on kaksi tuossa Volvossa) olisi aivan varmasti sipanneet jossain välissä. En edelleenkään ymmärrä miksi en raksinut lisävarustelistalta sitä kiinteää akkulaturia, eikä ymmärrä emäntäkään kun hänkään ei tajunnut :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
En edelleenkään ymmärrä miksi en raksinut lisävarustelistalta sitä kiinteää akkulaturia, eikä ymmärrä emäntäkään kun hänkään ei tajunnut :btooth:
Ei kai se Defan kiinteäkään maksa kuin jotain 200-250 pistokkeen kanssa?

Edit: siis asennettuna (110€ laturi ja johto 30-50€).
Edit2: thanks autocorrect! :P
 
Viimeksi muokattu:
Tuo msx10 sitten kannattaa kattoa niin ettei o törkeen kuumassa/suljetussa paikassa kun käytössä pitkiä aikoja. Kaksi noita availin taannoin ja molempi paistanu ittensä hengiltä verkon puolelta. Toki se nyt on vain surkean suunnittelun tulos.
 
Tuo msx10 sitten kannattaa kattoa niin ettei o törkeen kuumassa/suljetussa paikassa kun käytössä pitkiä aikoja. Kaksi noita availin taannoin ja molempi paistanu ittensä hengiltä verkon puolelta. Toki se nyt on vain surkean suunnittelun tulos.

No siis ihan pakkasessa tuo on silloin kun käytän eli en tallissa tjs. Vaikea uskoa että se kunnon pakkaskeleissä kuumuuden takia leipoisi kiinni.
 
Siihen voit askarrella vielä akkuun sen pikaliittimen ettei tarvitse hauenleuoilla askarrella ellei volvossa ole konehuoneessa niitä virranottoon tarkoitettuja pisteitä hyvin esillä.
 
Ite laitoin C-tekin pikaliittimen Volvossa (V50) sillai että plussa on sulakerasiassa tyhjässä paikassa, suoraan akulta tulevassa kiskossa ja maa on sitten konehuoneen maadoituspaikassa. Itse liitin jää konehuoneeseen joten konepelti tarvii aina avata lataamista varten, mutta toisaaltaan hyvä niin ei tule aamu-unisena lähdettyä ulkoiluttamaan laturia. :D
 
Exide 12/5.5 ylläpitolaturi 12 V / 5,5 A | Motonet Oy
Tommonen tuli haettua motonetistä kun radio jäi omiaan päälle ja söi akun tyhjäksi. Käyttöohjeita piti tankata pariin otteeseen kun puhutaan merkki- sekä led-valosta... Hoiti homman ja seuraavana aamuna pääsi töihin. Jatkossa voinee käyttää webastoa huolettomammin (myös letkulämmitin löytyy muttei sisäpistoketta) kun tolla saa ladattua akun välillä...
 
En jaksanut tuota pikaliitintä askarrella kiinni akkuun. Tuossa omassa Volvossa ei ole paljaana kuin +napa yhden suojan irroituksen jälkeen. Siinä on kisko mistä lähtee johtoja aika perkeleesti ja hyvä paikka hauenleualle. -napa ei ole paljaana ja ohjekirjassakin sanotaan hyvin suoraan että siihen ei saa kytkeä mitään tai tulee korjaamoreissu. Rungossa onkin sitten pari hyvää kohtaa mihin saa leuan kiinni helposti. Ekan kerran lievän arpomisen jälkeen menee nyt ihan klip-klip ja laturin johto tolppaan.
 
edit. Auton käyttö siis lähinnä avokin työmatkoihin ja omiin reeneihin ajoihin. Eli polttoainelämmitin päällä sen 2-3 krt/vrk. Akut (niitä on kaksi tuossa Volvossa) olisi aivan varmasti sipanneet jossain välissä.

Ei välttämättä, kun kunnon pakkasessa se akku ei ota oikein virtaa vastaan, sehän tuossa on se perus ongelma. Tietysti jos se kerta viikkoon on riittävän pitkä kerta se ehtii kyllä latautua, mutta jokin lämmitystolpan kaksituntinen ei riitä.

Mulla on autossa kiinteä laturi, ja talvisin... tai sanotaan nyt kun on alle 0°C lämmöt, niin se tulee tökättyä aina illalla johtoon ja aamulla pois. Orkkis akku kesti 7,5vuotta.
 
C-tek ollu kanssa aktiivikäytössä yli 6v. Välillä ollut vähän kovemmassakin käytössä, mutta hyvin pelittää vielä.

Mitäs tämä "aktiivikäyttö" tai "kovempi käyttö" tarkoittaa? Mulla ollut tuollainen "hinnat alkaen" Ctek (MXS 3.8) kohta 2v melkein putkeen tallilla verkkovirrassa kiinni ja hyvin toimii. Lataa / ylläpitää virtasyöpön harrasteauton akkua. Ilman akkulaturia ko. automalli syö uudenkin akun max 2 viikossa tyhjäksi - tyyppi"vika" noissa tuollaisissa erikoisautoissa.

Laturi on muutaman kerran irroiteltu sieltä ja kannettu kotiin lataamaan frendien akkuja ym. Tosiaan Ctekin 5v takuu oli se, joka mut sai ko. tuotteeseen päätymään Lidlin ym. halpis-halpis latureiden sijaan. Funtsin että jos se kestää 5v putkeen töpselissä niin riittää mulle kuolettamaan ostohintansa, joka oli Motonetin kantisasiakas tarjouksessa aikoinaan niinkin kova kuin 59,90e.

Ompa tuo vempain yhden kaatopaikalle matkalla olleen skeida-akunkin elvyttänyt (elvytysohjelmalla) täysin toimintakuntoon ja samainen akku toimii frendin 90-luvun käyttöromussa yhä, melkein 1,5v elvyttelynsä jälkeen. Eli säästi yli hintansa verran rahaa, ei tosin multa mutta kaverilta :geek:
 
Mitäs tämä "aktiivikäyttö" tai "kovempi käyttö" tarkoittaa? Mulla ollut tuollainen "hinnat alkaen" Ctek (MXS 3.8) kohta 2v melkein putkeen tallilla verkkovirrassa kiinni ja hyvin toimii. Lataa / ylläpitää virtasyöpön harrasteauton akkua. Ilman akkulaturia ko. automalli syö uudenkin akun max 2 viikossa tyhjäksi - tyyppi"vika" noissa tuollaisissa erikoisautoissa.

Laturi on muutaman kerran irroiteltu sieltä ja kannettu kotiin lataamaan frendien akkuja ym. Tosiaan Ctekin 5v takuu oli se, joka mut sai ko. tuotteeseen päätymään Lidlin ym. halpis-halpis latureiden sijaan. Funtsin että jos se kestää 5v putkeen töpselissä niin riittää mulle kuolettamaan ostohintansa, joka oli Motonetin kantisasiakas tarjouksessa aikoinaan niinkin kova kuin 59,90e.

Ompa tuo vempain yhden kaatopaikalle matkalla olleen skeida-akunkin elvyttänyt (elvytysohjelmalla) täysin toimintakuntoon ja samainen akku toimii frendin 90-luvun käyttöromussa yhä, melkein 1,5v elvyttelynsä jälkeen. Eli säästi yli hintansa verran rahaa, ei tosin multa mutta kaverilta :geek:

Mulla se on 24/7 valtakunnan verkkoon kytkettynä ja näin talvisin etenkin useamman kerran viikossa siinä on kiinni auto jossa eberi pöhisee n. puolisen tuntia joka päivä. Käy aika lämpösenä, kovallakin paikkasella tuo C-tek kun siitä virtaa otetaan. Kesällä onnistuin parikin kertaa tyhjentään akun niin sitäkin on saanut ladata sitten tuolla (85Ah).

Ainoo näin pidemmässä aktiiisessa käytössä on se että liittimestä on jo aika päiviä pettänyt se o-rengas, joka sinänsä ei haittaa kun liitin ei sateessa ole. Kontaktipintoja en ole katsonu tai puhdistellut, kun johdot tuntuu olevan vielä ne lämpöisemmät eikä se liitin. Kaveri tosin valitteli että liitin olisi huono kun virta katoaa lämpönä siitä...
 
Mitäs tämä "aktiivikäyttö" tai "kovempi käyttö" tarkoittaa? Mulla ollut tuollainen "hinnat alkaen" Ctek (MXS 3.8) kohta 2v melkein putkeen tallilla verkkovirrassa kiinni ja hyvin toimii. Lataa / ylläpitää virtasyöpön harrasteauton akkua. Ilman akkulaturia ko. automalli syö uudenkin akun max 2 viikossa tyhjäksi - tyyppi"vika" noissa tuollaisissa erikoisautoissa.
Eikö tuossa vaiheessa jo kannattaisi harkita jotain pääkytkintä heti akun jälkeen ihan paloturvallisuudenkin takia?
 
Eikö tuossa vaiheessa jo kannattaisi harkita jotain pääkytkintä heti akun jälkeen ihan paloturvallisuudenkin takia?

Noissa on raskaasta kalustosta tuttu "pääkytkin", mutta se resetoi vähän muutakin kuin vain kellon tai radion koodin. Hyvin Ctek pelittää ja samat ratkaisut käytössä ympäri maailman, uudemmissa vastaavissa tulee ihan auton mukana brändätty "ctek" mukana joissa autot ovat kiinni 24/7. Näissä se oli vielä lisävaruste jota omaani ei ole ruksattu :beye:

Battery-Charger-Main-2.jpg
 
Tosiaan Ctekin 5v takuu oli se, joka mut sai ko. tuotteeseen päätymään Lidlin ym. halpis-halpis latureiden sijaan.
Itselläkin on nykyään Ctek, mutta olihan tuossa Lidlin vehkeessäkin 3 vuoden takuu ja hintaa 19,90. Eli teoriassa "6v takuulla" 40 euroa, jos ostaa toisen mokoman.

Tietty suurin ongelma on saatavuus; noita myytiin "silloin tällöin, muutaman vuoden välein". Eli käytännössä joutuu ostamaan sen 2kpl samantein.:D
 
3 vuotta vanha akku sökö vai eikö vaan riitä kilometrit?

Vaimo ajaa 25km suuntaansa päivässä tyomatkaa ja käyttänee webastoa myös töissä. Tänään ei Mondeo lähteny käyntiin -7 pakkasessa 20 minuutin webastokäytön jälkeen.
Eikö nuo kilometrit oikeasti riitä lataamaan akkua webaston jälkeen vai onko akku kaput? :confused:
Edellinen omistaja siis kertoi että akku on ostettu 2014 loppuvuodesta, tuon tarkempaa tietoa ei ole mutta ei kait akun pitäisi näillä maileilla vielä hajota..

Tähän caseen tuli sitten päätös kun ostin viimein uuden akun ja asentaja totesi että entinen omistaja on joko muistanut täysin väärin tai sitten muistan itse väärin, koska autossa oli akku vuodelta -09 joten ei ihme jos ei oikein enää jaksanu Webastokäyttöä.. :dead:
 
Pääsipäs taas pakkaset yllättämään. Puolitoistaviikkoa nurkka-ajoa ja nyt vähän kovemalla pakkasella ei jaksanut startata. Muutaman avaimen käännön jälkeen jännite 11.6v. Olisi pitänyt heittää joku pitempi lenkki tai ladata välissä. Noh lainasin ctekin 25A laturia, pari tuntia pöhinää ja taas mennään. Normaalisti tulee ajettua pitempää siivua mutta tammikuu on yleensä hiljaista ja näin on käynyt ennenkin. Ehkä ensi talvena otan jo opikseni...
 
Pääsipäs taas pakkaset yllättämään. Puolitoistaviikkoa nurkka-ajoa ja nyt vähän kovemalla pakkasella ei jaksanut startata. Muutaman avaimen käännön jälkeen jännite 11.6v. Olisi pitänyt heittää joku pitempi lenkki tai ladata välissä. Noh lainasin ctekin 25A laturia, pari tuntia pöhinää ja taas mennään. Normaalisti tulee ajettua pitempää siivua mutta tammikuu on yleensä hiljaista ja näin on käynyt ennenkin. Ehkä ensi talvena otan jo opikseni...

Ei taida ihan parissa tunnissa noin tyhjä akku latautua täyteen? Akkujen virran vastaanottokyky jää kovilla pakkasilla jonnekin 2-5A hujakoille. Melkeinpä yön yli joutuu pitämään laturissa, jos haluaa täyteen asti ladata.
 
Ei taida ihan parissa tunnissa noin tyhjä akku latautua täyteen? Akkujen virran vastaanottokyky jää kovilla pakkasilla jonnekin 2-5A hujakoille. Melkeinpä yön yli joutuu pitämään laturissa, jos haluaa täyteen asti ladata.

Joo kyllä tuolla tehokkaallakin laturilla saa varmasti painaa aika monta tuntia täyteen latinkiin. Mutta varmasti lähtee tulille jo parin tunnin jälkeen. Pidän samalla lohkoa päällä joten moottoritila ei ole aivan niin kylmä. Jos haluaisi nopeuttaa prosessia niin voisi virittää sisätilan lämppärin puhkumaan akkua vasten :think:
 
Ei taida ihan parissa tunnissa noin tyhjä akku latautua täyteen? Akkujen virran vastaanottokyky jää kovilla pakkasilla jonnekin 2-5A hujakoille. Melkeinpä yön yli joutuu pitämään laturissa, jos haluaa täyteen asti ladata.

Ja tuohon pitäisi mielellään saada se akkulämmitin kaveriksi, jolla saadaan menemään jopa 4x enemmän virtaa akkuun. Ja sitä paitsi, mitä tyhjempi akku, sen helpommin se jäätyy.
 
Itse en meinannut saada virtaa akkuun oikein mitenkään, kunnes lopulta otin kaapelit irti, voitelin akkurasvalla ne navat ja pistin kaapelit takaisin kiinni. Sitten maadoituksen otin moottorin korvakkeesta, sitten alkoi ottamaan akku kunnolla virtaa vastaan ja noin 5-6h niin se oli täyteen ladattu. Auto oli toki ajossa, mutta aikaisemmin kun latasin sitä samat 5-6h niin ei se ctek ikinä ilmoittanut että akku on täynnä.
 
Itse en meinannut saada virtaa akkuun oikein mitenkään, kunnes lopulta otin kaapelit irti, voitelin akkurasvalla ne navat ja pistin kaapelit takaisin kiinni. Sitten maadoituksen otin moottorin korvakkeesta, sitten alkoi ottamaan akku kunnolla virtaa vastaan ja noin 5-6h niin se oli täyteen ladattu. Auto oli toki ajossa, mutta aikaisemmin kun latasin sitä samat 5-6h niin ei se ctek ikinä ilmoittanut että akku on täynnä.

Tosta tulikin mieleen, joskus elektroniikan puhdistusaineella puhdistin akun liittimiä, niin sieltä valui mustaa mömmöä (liittimistä). Eli vissiin likaa liittimissä ja vanhalla akulla mulla saattoi olla latausvirta kesällä vain 13.2v (käynnistyksen aikana virta tipahti johonkin 8.5v kuin tyyliin 12tunnin päästä 12.15v. 4.5v vanha akku) ja nykyisellä akulla on väh. 13.6v.
 
Pääsipäs taas pakkaset yllättämään. Puolitoistaviikkoa nurkka-ajoa ja nyt vähän kovemalla pakkasella ei jaksanut startata. Muutaman avaimen käännön jälkeen jännite 11.6v. Olisi pitänyt heittää joku pitempi lenkki tai ladata välissä. Noh lainasin ctekin 25A laturia, pari tuntia pöhinää ja taas mennään. Normaalisti tulee ajettua pitempää siivua mutta tammikuu on yleensä hiljaista ja näin on käynyt ennenkin. Ehkä ensi talvena otan jo opikseni...

Huoneen lämmössä jos sulla on 65Ah akku ja lataat sitä 5Ah tunnissa, kauan menee että se on tyhjästä täyteen ja mieti siitä mitä se on jos on -10c pakkasta. 2h se tulee lähinnä vihaiseksi.
 
Huoneen lämmössä jos sulla on 65Ah akku ja lataat sitä 5Ah tunnissa, kauan menee että se on tyhjästä täyteen ja mieti siitä mitä se on jos on -10c pakkasta. 2h se tulee lähinnä vihaiseksi.

Lyijyakkua ei saisi ladata maksimissaan sen max 10% kapasiteetista. Eli 6.5A ja tuolla 5Ah menisi 13tuntia aikaa. Hyvä jos tuollaisella pakkasella (-10 astetta) akku latautuu esim. max 3Ah tunnissa eli väh. vuorokauden saa varata eli 24-32 tuntia.
 
Hyvin lähti käyntiin vajaan 4h latauksen ja lämmityksen jälkeen 25A ctekillä. Akku on 77Ah. Pistin vielä käynnistyksen ajaksi virransyöttömoodin (25A) päälle. Ei ollut aikaa pienemmällä teholla kitkuttaa kun auto piti saada tulille. Akku oli tuskin mennyt aivan nolliin mutta käynnistysyritysten jälkeen jännite väliaikaisesti tipahti.

Eipä ollut parin edellisen auton kanssa koskaan käynnistysongelmia kun oli tupla-akut. Pitää harkita ensi talveksi ylläpitolaturin asentamista...
 
Lyijyakkua ei saisi ladata maksimissaan sen max 10% kapasiteetista. Eli 6.5A ja tuolla 5Ah menisi 13tuntia aikaa. Hyvä jos tuollaisella pakkasella (-10 astetta) akku latautuu esim. max 3Ah tunnissa eli väh. vuorokauden saa varata eli 24-32 tuntia.

Niin aivan, mutta 99% ihmisistä ei ymmärrä tätä.

Meillä on töissä varalla tuollainen työnnettävä trukki missä 200Ah vapaa-ajan akku, sit nää hermannit lataa sitä 2h ja ihmettelee kun hyytyy koko ajan:facepalm:, perjantaina lataukseen ja maanantaina pois niin alkaa olemaan täysi.
 
Hyvin lähti käyntiin vajaan 4h latauksen ja lämmityksen jälkeen 25A ctekillä. Akku on 77Ah. Pistin vielä käynnistyksen ajaksi virransyöttömoodin (25A) päälle. Ei ollut aikaa pienemmällä teholla kitkuttaa kun auto piti saada tulille. Akku oli tuskin mennyt aivan nolliin mutta käynnistysyritysten jälkeen jännite väliaikaisesti tipahti.

Eipä ollut parin edellisen auton kanssa koskaan käynnistysongelmia kun oli tupla-akut. Pitää harkita ensi talveksi ylläpitolaturin asentamista...

Mä olen 18v nyt autolla liikkunut ja kerran hyytyi akku ja sekin johtui vain webaston käytöstä + 10v vanha akku. (ei edes ollut pistoketta autossa)

Toki lataan pari kertaa vuodessa auton akkua ihan laturilla niin pysyy kunnossa.
 
Enpäs tiedä itseasissa. :D
Sanoin vaan että diesel-Mondeoon jossa on Webasto.

Tuollanen:

YUASA YBX5000-sarjan käynnistysakut
Siis ilmeisesti et.

Omat kokemukset on että nuo normiakut kestää max about 2 vuotta ennen kuin ne on ihan surkeita. Ei montaa kertaa tarvitse lisälämppärillä imeä pakkasilla tyhjäksi niin se oli siinä (ja siksihän ne meneekin niin helposti kun ei pakkasilla lataannu kunnolla).

Viimeksi laitoin säästön takia perus 105 ampperisen ja nyt on 3 vuoden iässä niin että 10 min eberiä ja voltit on 11.6V... :D
 
Dodi, akku alkoi taas osoittaa että on vaikeuksia ladata. Olkoon nyt reippaan vuorokauden 4A defan perässä, voipi tosin olla että seuraavaksi saa taas laittaa älyvapaan laturin perään pariksi päivää että kerrostumat poistuu.
 
Siis ilmeisesti et.

Omat kokemukset on että nuo normiakut kestää max about 2 vuotta ennen kuin ne on ihan surkeita. Ei montaa kertaa tarvitse lisälämppärillä imeä pakkasilla tyhjäksi niin se oli siinä (ja siksihän ne meneekin niin helposti kun ei pakkasilla lataannu kunnolla).

Viimeksi laitoin säästön takia perus 105 ampperisen ja nyt on 3 vuoden iässä niin että 10 min eberiä ja voltit on 11.6V... :D

Myyjä/asentaja kyllä vakuutti että tuo on nimenomaan webasto-käyttöön sopiva akku.
En kai minä alan liikkeessä ala akkuja työkseen myyvää ja niistä varmasti enemmän tietävää kyseenalaistamaan ja paukuttamaan nyrkkiä pöytään että paskaa puhut poika.. :rolleyes:
Mulle piisaa jos tuon 2 talvea toimii, sitten on auto menossa vaihtoon muutenkin.
 
Myyjä/asentaja kyllä vakuutti että tuo on nimenomaan webasto-käyttöön sopiva akku.
En kai minä alan liikkeessä ala akkuja työkseen myyvää ja niistä varmasti enemmän tietävää kyseenalaistamaan ja paukuttamaan nyrkkiä pöytään että paskaa puhut poika.. :rolleyes:
Mulle piisaa jos tuon 2 talvea toimii, sitten on auto menossa vaihtoon muutenkin.
Nuo 9000-sarjalaiset Yuasat on AGM-akkuja. Keskimäärin jollain 90-110 ampperin akulla on n. 100-150 euroa enemmän hintaa AGM:nä kuin tavallisena.

Eli jos 2v pitää enää kestää niin kaipa tuossa säästää sen verran. :D
 
Lyijyakkua ei saisi ladata maksimissaan sen max 10% kapasiteetista. Eli 6.5A ja tuolla 5Ah menisi 13tuntia aikaa. Hyvä jos tuollaisella pakkasella (-10 astetta) akku latautuu esim. max 3Ah tunnissa eli väh. vuorokauden saa varata eli 24-32 tuntia.

Millä virralla auton oma laturi lataa akkua jos pistetään tyhjä akku autoon kesällä ja lähdetään ajamaan?
 
Taas loppui Pösöstä virta ja kävelyksi meni. Sinänsä se ei haittaa kun on niin lyhyt matka töihin, mutta en tiedä pitäskö luovuttaa ja ostaa uusi akku. Biltemassa olis 65e. Aattelin vaan myydä auton kesällä niin sen takia mietin, mutta onhan tuo kyllä aika pikkuraha, jaksais vaan pakkasessa vaihtaa.
 
Taas loppui Pösöstä virta ja kävelyksi meni. Sinänsä se ei haittaa kun on niin lyhyt matka töihin, mutta en tiedä pitäskö luovuttaa ja ostaa uusi akku. Biltemassa olis 65e. Aattelin vaan myydä auton kesällä niin sen takia mietin, mutta onhan tuo kyllä aika pikkuraha, jaksais vaan pakkasessa vaihtaa.

Osta se akku, niin ei jätä sen takia väliin.
 
Taas loppui Pösöstä virta ja kävelyksi meni. Sinänsä se ei haittaa kun on niin lyhyt matka töihin, mutta en tiedä pitäskö luovuttaa ja ostaa uusi akku. Biltemassa olis 65e. Aattelin vaan myydä auton kesällä niin sen takia mietin, mutta onhan tuo kyllä aika pikkuraha, jaksais vaan pakkasessa vaihtaa.
Käyt ostaa jostain akku/autohuollosta niin ainakin itsellä ovat aina suorittaneet vaihdon kaupan päälle, eikö hintaeroa ollut paria euroa enempää
 
Käyt ostaa jostain akku/autohuollosta niin ainakin itsellä ovat aina suorittaneet vaihdon kaupan päälle, eikö hintaeroa ollut paria euroa enempää
Tuossa tulee samalla sellainen etu, että samalla reissulla tulee se vanha akku hävitettyä eikä jää omiin nurkkiin odottamaan jos saisi joskus vietyä keräyspisteelle.
 
Vanhan auton akun voi jättää myös mihin tahansa akkuja myyvään liikkeeseen (huoltoasemat, motonet, yms.). Ei niitä tarvitse kierrätyspisteelle itse viedä.
 
Ite oon keränny akut omiin nurkkiin ja myyny eränä romu-ukoille. Hakee ovelta.

Viimeks tänään lähti 7kpl akkuja, sain niistä 21e.
 
Itse ostin syksyllä Optiman redtopin kolopalloon. 55Ah ja 1000A kylmäkäynnistysvirta. Ajot lähinnä muutaman kilsan nurkka-ajoa duuniin jne. Toistaiseksi on lähtenyt iloisesti käymään näilläkin pakkasilla vaikka autossa ei lohkolämppäriä edes ole :smoke:

2.8 VR6 golf 4 siis..
 
Ostin akun sitten Biltemasta ja vaihdoin itse. Ei nyt mikään ihan mahdoton homma mutta aina ranskalaisissa on hieman jotain extraa näissäkin hommissa. Yksi syy miksi vaihdoin itse on, että huoltoasemassa joka on n. 20m mun kämpästä on akkujen keräyspiste, joten jätin sen sinne samantien.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom