Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    872
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ei, ei tarvi. Tätä toistellaan säännöllisesti eri automerkkien ja -mallien yhteydessä, mutta useimmissa tapauksissa se on ihan turhaa. Sillä virtojen pitämisellä on kyllä autoja rikottu.
     
  2. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    -05 A6 lienee jo C6 koria? En tiedä missä siellä on akku, mutta ainakin edellisessä C5 korissa sinne akkukaukaloon ei yksinkertaisesti mahdu 175mm korkeampi akku, eli tuo Yellowtop on auttamattomasti liian korkea.
     
  3. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 670
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    4F C6 joo. Pitää mittailla jahka tän päivän känniltä kerkee :D
     
  4. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Varmista nyt vielä jostain että eihän noin vanhoissa vielä ollut BCM:ää jolle pitäisi kertoa että akku vaihdettu?
     
  5. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 164
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niissä joissa pitää ohjelmoida on erillinen latauskenkä latausta varten akun vieressä, joka kertoo sen että akun tilannetta seurataan.
     
  6. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 670
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  7. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    4F:ssä pitää ohjelmoida akku aina vaihdon yhteydessä. Latauskengät löytyy konehuoneesta jos löytyy. Autossa on "virranhallinta" vakiona joka sammuttelee esim. valoja sitämyöten mitä akusta loppuu puhti, jne.

    Jos akkua ei ohjelmoida ja esim. vaihtaa perinteisestä AGM:ään, niin sitä ei ladata koskaan täyteen saakka kun auto ei osaa antaa tarpeeksi voltteja kun kuvittelee siellä olevan perinteinen akku.

    Koodit ja mahdollisesti paikkakunnalla oleva Ross-Techin softat + kaapelin omistava Audi-mies löytyvät helpoiten täältä:
    A6 4F/4G akun vaihto. - Audifinns

    En yhtään akkuliikettä vielä ole löytänyt joka on tuon PEM-koodin ja sarjanumeron osannut koodata, mutta esim. V-Wauhtipiste Turussa osaa myydä akun koodauksella ja taitaa Tammen Korjaamolla Piikkiössäkin olla softat tuohon - siis Turkulaisille tiedoksi.
     
  8. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 670
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    VCDS-kaapeli löytyy omasta takaa ;)
     
  9. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitten kannattaa ehdottomasti koodailla. Jos akussa itsessään ei ole tarvittavia koodeja, niin tuosta ketjusta tosiaan löytyy hyvin koodit eri kokoisille perus- / AGM-akuille. :D
     
    H0rna tykkää tästä.
  10. H0rna

    H0rna

    Viestejä:
    1 670
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo, tuli osteltua tuo viime viikolla :) Tähän mennessä lainaillut työkaverilta VCDS-kaapelia mm. uusien umpioiden vaihdon jälkeiseen adaptointiin ja erilaisten vikakoodien metsästykseen :D
     
  11. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    [​IMG]


    Ovatkohan nämät nyt niitä uusia Matti-latureita? Lähinnä CC-BC-sarja. (CC-BC12, CC-BC8 jne.)

    Ei yhtään älyä, verkkovirrassa pukkaa jännitettä niin kauan kuin seinästä jotain tulee, ja sulake on ehjä. Joku rele tms on kyllä takapaneelissa, jossa hieman etupaneelin sulaketta suurempi sulake. Yksi 12 ampeerinen itsellä (8a RMS ilmeisimmiten) ja kyllä ainakin tyhjä akku lataantuu.

    Mahdollisesti Matin tapainen ikiliikkuja, isältä pojalle jne. o_O
     
  12. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 233
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä tuollaistakin on saanut korjata juottamalla, kun johdin irronnut sisäpuolella. Ollut jonkinlaisessa vireessä ja sitten murtunut..ehkä tiputettu maahan. Kuitenkin yksinkertainen niin helppo korjata suvunjatkolle.
    Nämä "tyhmät" laturit yrittää edes ladata huonompaa akkua.
     
  13. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 231
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eikös tuollainen laturi ole varmin tie räjäyttää koko akku, kun ei ole mitään logiikkaa ja unohdat laturiin akun kiinni vähän pidemmäksi aikaa niin poks.
     
  14. E_Mustakari

    E_Mustakari

    Viestejä:
    536
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Yhtä hvin voisi sanoa tavallista räikkää varmimmaksi tavaksi katkoa pultit kun ei ole momentin tunnistusta.
    Jotkut työvälineet vain jättävät käyttäjälle enemmän vastuuta.
     
    Hair, Poppamies, j1m2 ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  15. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    No tuollaiset juottoviat ovat mahdollisia, helppoja korjata. Muuten varmaan käämit ynnämuut kestää isältä pojalle.

    Varmasti ei akku pilalle mene, jos kerran taikka kaksi vuodessa tunnin tai pari lataa tyhjentynyttä akkua.
     
  16. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    996
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Toi kuvan laturi on ainakin ihan romu. Oli itellä tollanen, ensin lakkas toi mittari toimimasta, myöhemmin koko laite muutenkin. Ja noi hauenleuat on ihan vitsi, ja kaapeli vielä enemmän vitsi, niin ohutta että täydellä virralla niissä tulee häviötä.

    Minkäänlaista älyä tossa ei ole. Se lataa 50hz sykkivällä jännitteellä niin kauan kun siinä vaan on akku kiinni.

    Jos haluaa "tyhmän" laturin, niin kannattaa katella vaikka vähän kalliimpia Kemptenin laitteita.
     
  17. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 645
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Noillahan laitteilla suositellaan seuraamaan koko aika latausta, kun näillä älylatureilla voi jättää pidemmäksi aikaa sen akun kiinni. En tiedä, onko tuossa samaa ongelmaa kuin Akku-Mateissa eli ne latasivat pahimmillaan lyijyakkua vain 18v jännitteellä. Ja tuollainen ohut johtu on vaan halpaa valmistajalle ja eikä se olisi mikään homma laittaa paksumpaa johtoa laitteen sisälle.
     
  18. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017

    Kaapelit on kyllä melkoista paukkulankaa ja pihdit on kierot heti kun katsoo edes sinnepäin. Asiansa ajaa.

    Edit: Spoiler

    IMG_20190521_170909.jpg

    Noin paksua kaapelia näkyy olevan pihdeissä, eikö tuon luulisi riittävän? Vai kuinka paksua kaapelia pitäisi olla, jos sisältä napsaisee poikki ja sokeripalalla laittaa jykevämpää tilalle? Paukkulanka jäisi vain muutamaan senttiin.
    Screenshot_20190521-172021.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 21.05.2019
  19. lousku

    lousku

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    22.04.2017
    Onko ehdotuksia miten toteuttaisi auton ylläpitolaturin siten kun verkkovirtaa ei ole käytössä? Toki rakentelemalla tälläisen saa tehtyä, mutta onko valmiita tuotteita joissa on itsessään riittävän iso akku ja tuote kykenee ylläpitolataamaan toista akkua. Tarve tulee siitä että auto on säilytyksessä tilassa jossa ei ole verkkovirtaa, lisäksi autossa on mm. etäohjattava webasto (remuc) joka syö sen verran virtaa että reilussa kuukaudessa akku tyhjenee ilman ulkoista tukea / ajoa.
     
  20. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Niin että 12 voltin akulla ladattaisiin toista 12v akkua?

    Mitä jos asennat sinne autoon toisen akun, vaikka konttiin, ja laitat solenoidin erottamaan ne kun auto ei käy.

    Vaihtoehtoisesti jos auton käyttötarve on noin satunnaista että kuukausikin voi vierähtää käyttämättä niin akun miinuskenkää vaan irti. Vai onko kyseessä niin uusi auto ettei ovia saa auki enää mekaanisesti?
     
  21. lousku

    lousku

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    22.04.2017
    Jep tämä juuri, eli ovet ei aukea jos ei akkua. Akun irtikytkeminen ei siten ole vaihtoehto, kuten ei myöskään toisen akun asentelu. Tämä homma pitää hoitaa siististi ylläpitolaturin omaisesti. Toki virrankulutus tipahtaisi jos irroittaisi tuon Remuc:in sulakkeen, mutta kyllä se silti kuluttaa vaikka kuinka on virransäästömoodissa...

    Tässä vielä muutama viritys jonka olen bongannut:
    https://www.amazon.co.uk/Draper-DRA46544-Vehicle-Booster-Blue/dp/B0108LBR3O

    ja

    https://www.amazon.com/Tecmate-Optimate-TM-500-12-8-13-2V-LFP-Lithium/dp/B011J76CFE

    Mutta näissäkin se haaste että tuosta Drapperista ei mitään tietoa miten se oikeasti lataa akkua, autossa vielä AGM akku jota ei viitsisi millään paskalaturilla kypsyttää. Tuo toinen voisikin toimia, mutta ei myöskään mitään hajua miten toimii kun virtaa antava akku alkaa hyytymään, tod. näk. toimii kuitenkin kuten spekseissään luvattu. Mutta tuohonkin pitää saada erikseen roudattua akku... Parasta olisi jos löytyisi juuri tähän tarkoitukseen suunniteltu all in -laite, jossa kantokahva, akku, ja laturi valmiina ja ei muutakuin piuha kiinni konepellin alta jo löytyvään Ctec pikaliittimeen ja menoksi... :)
     
  22. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Uteliaisuudesta pakko kysyä missä autossa ei ovia saa auki jos ei ole akkua tai se simahtaa?
    (Eikös "avaimettomissakin" ole jossain joku mistä pääsee "huoltoavaimella" tms sisälle ja saa ovet auki?)
     
  23. lousku

    lousku

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    22.04.2017
    Kyllä tuossakin autossa metallinen avain löytyy, mutta vaiva jo itsessään on kaivaa lukkopesä kahvasta esiin, joten mukavuutta tässä haetaan. Eli ladattavaa & kannettavaa ylläpitolaturia saa edelleen ehdottaa jos sellainen jostain vastaan kävelee.
     
  24. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    996
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Oliko tuo kommentti yleisesti, vai koskiko vain C6 koria?
     
  25. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 542
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    4F:ssä latauslengät on kyllä konehuoneessa apparin puolella. Ei akun lähistöllä. Ja vakiona virranhallinta.
     
  26. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    996
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Niin, tiesin kyllä ton. Ja pykälää vanhemmassa korissa samat setit ilman virranhallintaa.
     
  27. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 109
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Ei välttämättä kannata Optimoita enää ostella. Meksikoon siirryttyään on laatu mennyt aivan ala arvoiseksi ja paukkuu alta 5v.

     
  28. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 226
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Ihan samoja juttuja lueskelin jo 5 vuotta sitten kun ostin oman Yellowtoppini ja edelleen on pitänyt varauksensa, kontin hifiakkuna.
     
  29. suhveli

    suhveli

    Viestejä:
    19
    Rekisteröitynyt:
    26.01.2017
    Onko tarkoitus käydä ladatun akun kanssa auton luona aina välillä, vai meinaatko että olisi tarpeeksi iso akku hoitamaan ylläpitolatausta koko ajaksi? Ensimmäisessä vaihtoehdossa voisi harkita halpaa invertteriä ja halpaa akkulaturia, vaikka hyötysuhde ei varmasti ole kauhean hyvä. Toisessa vaihtoehdossa taas ei ole järkeä, vaan iso akku kannattaa kytkeä rinnan auton oman akun kanssa.
     
  30. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 670
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tuohan on mahdotonta, kyllähän sinne voi tietysti tehdä jonkin ylläpitopiirin toisesta akusta, mutta tuollaisessa on aina häviöitä, rinnalle kytketty toinen iso akku antaa pidemmän "ylläpitoajan".

    Jos sen virtaasyövän laitteen irtikytkentä on liian ylivoimaista, niin jätä konepelti auki, ja kun pitää saada auto tulille, niin boosterista virtaa, jolla ensin ovet auki, sitten auto käyntiin.

    Normaali nykyaikainenkin auto kyllä ainakin 3kk kestää seisottaa ennen kuin täyteen ladattu akku alkaa osoittaa hiipumisen merkkejä - ellei kyseessä ole italialainen auto, jolloin asennetaan pääkytkin.
     
  31. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 109
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Jos mahdollista, niin aurinkopaneelilla saa jonkun verran akkua talvellakin ladattua.

    Tai asentaa toisen akun rinnalle, niin kestää pidempään seisottaa, jos ei sitä päävirtakytkintä halua asentaa.
     
  32. Sonic Empire

    Sonic Empire

    Viestejä:
    610
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Anoppini pihassa seisoo MB W220 sarjan S500 (vuosimalli 2004) nyt toista vuotta odottamassa korjaamista. Akku on ilmeisesti kaput, koska lataamallakaan siihen ei eloa saada.

    Onko tuommoisessa jotain erikoista huomioitavaa kun lähtee akkukaupoille? Tarkoitus olisi saada auto käyntiin ja nostettua keulaa ylös että pystyy ajamaan auton lavalle ja sitä kautta huoltoon.
     
  33. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    674
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siel on kaiketi sellanen pikkuakku jossain myöskin, kyllä sekin jo valmis on.
     
  34. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 109
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
  35. Satelite

    Satelite

    Viestejä:
    357
    Rekisteröitynyt:
    20.04.2017
    Auton akku kylläkin ottaa sen verran virtaa mitä se sillä hetkellä kykenee ottamaan. Voit lyödä sille vaikka 1000A laturin mutta jos akku kykenee ottaa vain 10A virtaa vastaan niin sen verran se sit ottaa ei siis enempää.
     
  36. Bronson

    Bronson

    Viestejä:
    144
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikähän lie Exiden laturissa ideana "tuplamaalla"? Varmaan vaan, että liittimeen on saatu enemmän pistokkeita kuin muilla valmistajilla. Eli näyttää, että liittimestä lähtee kaksi maajohtoa. Ajattelin, että jos nykyisessä autossa menisi virta akulle tupakansytyttimen liitännästä, niin tekisi tuohon Exiden liittimeen jatkon tupakinsytytinliittimeen... Sitten jos ei mene virta tuosta, kun auto on sammutettuna niin pitää sitten vetää akulta omat piuhat jonnekin hanskalokeron lähelle, noin oli edellisessäkin autossa. Onnettoman lyhyet nuo latureiden mukana tulevat piuhat aina, ilmeisesti valmistajat ajattelee, että akku ladataan aina konehuoneen puolelta. Omasta mielestä kyllä helpoin, kun sisäkautta saa ladattua, sisähaarasta vaan virta laturille.
     
  37. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    527
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Olisko lämpöanturin johto?
     
  38. Enig

    Enig

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mahtaisiko seuraavanlainen akku riittää 3L bensakoneen käynnistysakuksi ainakin kesäkäyttöön, 44Ah 280CCA? Minimaalisen vähän sähkölaitteita, ja painon kevennys olisi taustalla. Alkuperäinen akku on 74Ah ja 680CCA, mukana kulkee testatusti traktorinkin käynnistävä kevyt käynnistysboosteri joten sillä saa kyllä käyntiin, kunhan ei aina tarvitsisi käyttää :rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  39. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 164
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kuulostaa kyllä aika pieneltä. Lähinnä tuo käynnistysvirta ratkaisee. AGM voisi toimia tuollaisena.
     
  40. Enig

    Enig

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Löysin jonkun jenkkilästä peräisin olevan nyrkkisäännön että CCA pitäisi olla sama tai enemmän kuin kuutiotuumissa moottorin koko, eli sillä perusteella tuo 280 pitäisi olla jo riittävä (3L=183in3). Joku tässä kuitenkin ilmeisesti mättää koska akkukauppiaat aika nihkeästi pienempää akkua myyvät/asentavat autoon... :confused:
     
  41. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 109
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Ei akun tehoissa kannata nuukailla. Sitä nopeammin vain menee pilalle, jos joka käynnistyksessä otetaan maksimit irti.
     
    rane58 ja Enig tykkäävät tästä.
  42. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 587
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sehän on makuasia. Voi kokeilla, riittäisikö aivan minimaalinen akku ja varautua uusimaan sen tarvittaessa. Tyypillinen 44 Ah ei ole vielä mikään äärimmäinen ratkaisu.

    Voit myös vähän keventää valitsemalla maltillisemmin. Alkuperäinen on aika reilusti mitoitettu. Rankalla mutulla esim. 480 CCA pitäisi olla jo varman päälle riittävä.

    Näin siis perinteisten akkujen kanssa. AGM on jo kalliimpi sijoitus ja ainakin sopivasta latausjännitteestä kannattaa varmistua. Jos ihan oikeasti halutaan maksimaalisesti keventää ja harrastaminen innostaa, tutkisin LiFePO- tai vaikka superkondensaattoriratkaisuja.
     
    Enig tykkää tästä.
  43. Enig

    Enig

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Juu, tuolla 280cca akulla saisi noin 7kg säästön alkuperäiseen, mutta jos kevenee vain jotain 3kg luokkaa niin mielekkyys alkaa olla vähän niin ja näin. Optimi olisi tietysti joku kilon LiFePo, mutta lataushommat mennee taas vähän liian hankaliksi :(
     
  44. vvk

    vvk Lumihiutale

    Viestejä:
    175
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko tuo siis joku perinteinen lyijyakku vai mikä? 38 Ah Optoma kyllä riittää, ja voi olla kevyempi kuin tämä 44 Ah mysteeriakku

    E: ilmeisesti joku moottoripyöräakku?
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  45. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 587
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Veikkaan aivan tavallista auton käynnistyakkua. Noin 40 ampeeritunnin akut eivät ole aivan tavattomia pienissä autoissa, joissa on pieni kone.

    Onko noin isoja "moottoripyöräakkuja" olemassa? Toki mopossa voi olla tuotakin isompi akku, mutta etupäässä autossa käytettävä osa se kai silloin on. :confused:
     
  46. Enig

    Enig

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tuolta tuo kevyin akku, ja perinteinen lyijyakku siis NORDMAX SMF suljetut huoltovapaat käynnistysakut
    Optoman 38Ah on kilon painavampi..
     
  47. vvk

    vvk Lumihiutale

    Viestejä:
    175
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Omassa Hondassa on suhteellisen korkea iskutilavuus ja puristussuhde, mutta silti ensiasennusakkuna on vain 45 Ah 330 CCA -kampe. Starttasi ihan ok, mutta (pienemmällä) Optimalla vielä paremmin kun akkutekniikka on eri.

    E: tuo mistä on hyviä kokemuksia omassa Hondassa Product Finder | OPTIMA Batteries painaa 1,7 kg vain enemmän kuin Nordmax ja varmasti starttaa.
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  48. Enig

    Enig

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Starttasiko 330CCA riittävän hyvin pakkasillakin? Omassakin yli 11 puristukset tuossa 3 litraisessa.
     
  49. vvk

    vvk Lumihiutale

    Viestejä:
    175
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En kyllä tuohon uskalla sanoa. Oletan että nyt on kuusmukinen kampe niin sehän on jo 50% enemmän mukeja pyörittää ja puristussuhde kovempi niin paljon enemmän kuormaa. Optiman etu on se ettei jännite kyykkää heti vaan jaksaa pyörittää starttia paremmin.

    E: tarkennuksia
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  50. Enig

    Enig

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ok, no ehkä tuo 280CCA ainakin pitää unohtaa. Täytyy tuo Optima pistää mietintähattuun.