Auton akuista ja lataamisesta

Niissä joissa pitää ohjelmoida on erillinen latauskenkä latausta varten akun vieressä, joka kertoo sen että akun tilannetta seurataan.
4F:ssä pitää ohjelmoida akku aina vaihdon yhteydessä. Latauskengät löytyy konehuoneesta jos löytyy. Autossa on "virranhallinta" vakiona joka sammuttelee esim. valoja sitämyöten mitä akusta loppuu puhti, jne.

Jos akkua ei ohjelmoida ja esim. vaihtaa perinteisestä AGM:ään, niin sitä ei ladata koskaan täyteen saakka kun auto ei osaa antaa tarpeeksi voltteja kun kuvittelee siellä olevan perinteinen akku.

Akkuasiaa ois vähän. Kulkineena -05 Audi A6 3.2FSI Quattro. Miljoonalla sähköhärpäkkeellä tietenkin :beye: Akku on alkanut selkeästi oireilemaan vanhuuttaan ja uutta tarvis hommata. Mieleni tekisi kovasti Optiman Yellowtoppia (Optima AGM akku YELLOW TOP 75Ah YT S 5.5 12V Lyijyakku, Napaisuus + -) esim.

edit. tai tällainen AGM-akku Start Stop Plus VARTA 105Ah 12V H15 605901095

Kulkineessa siis kauko-ohjattava Webasto, joten akun olisi hyvä kestää... Mutta olisiko tuo optima sopiva vai olisiko kenties jotain parempaa akkua vielä tuohon?

Akku sijaitsee takaluukussa ja nykyinen on melko kookas, joten isotkin akut sopivat. Voin käydä myöhemmin mittailemassa maksimikokoa.
Koodit ja mahdollisesti paikkakunnalla oleva Ross-Techin softat + kaapelin omistava Audi-mies löytyvät helpoiten täältä:
A6 4F/4G akun vaihto. - Audifinns

En yhtään akkuliikettä vielä ole löytänyt joka on tuon PEM-koodin ja sarjanumeron osannut koodata, mutta esim. V-Wauhtipiste Turussa osaa myydä akun koodauksella ja taitaa Tammen Korjaamolla Piikkiössäkin olla softat tuohon - siis Turkulaisille tiedoksi.
 
4F:ssä pitää ohjelmoida akku aina vaihdon yhteydessä. Latauskengät löytyy konehuoneesta jos löytyy. Autossa on "virranhallinta" vakiona joka sammuttelee esim. valoja sitämyöten mitä akusta loppuu puhti, jne.

Jos akkua ei ohjelmoida ja esim. vaihtaa perinteisestä AGM:ään, niin sitä ei ladata koskaan täyteen saakka kun auto ei osaa antaa tarpeeksi voltteja kun kuvittelee siellä olevan perinteinen akku.


Koodit ja mahdollisesti paikkakunnalla oleva Ross-Techin softat + kaapelin omistava Audi-mies löytyvät helpoiten täältä:
A6 4F/4G akun vaihto. - Audifinns

En yhtään akkuliikettä vielä ole löytänyt joka on tuon PEM-koodin ja sarjanumeron osannut koodata, mutta esim. V-Wauhtipiste Turussa osaa myydä akun koodauksella ja taitaa Tammen Korjaamolla Piikkiössäkin olla softat tuohon - siis Turkulaisille tiedoksi.

VCDS-kaapeli löytyy omasta takaa ;)
 
Sitten kannattaa ehdottomasti koodailla. Jos akussa itsessään ei ole tarvittavia koodeja, niin tuosta ketjusta tosiaan löytyy hyvin koodit eri kokoisille perus- / AGM-akuille. :D

Joo, tuli osteltua tuo viime viikolla :) Tähän mennessä lainaillut työkaverilta VCDS-kaapelia mm. uusien umpioiden vaihdon jälkeiseen adaptointiin ja erilaisten vikakoodien metsästykseen :D
 
iu



Ovatkohan nämät nyt niitä uusia Matti-latureita? Lähinnä CC-BC-sarja. (CC-BC12, CC-BC8 jne.)

Ei yhtään älyä, verkkovirrassa pukkaa jännitettä niin kauan kuin seinästä jotain tulee, ja sulake on ehjä. Joku rele tms on kyllä takapaneelissa, jossa hieman etupaneelin sulaketta suurempi sulake. Yksi 12 ampeerinen itsellä (8a RMS ilmeisimmiten) ja kyllä ainakin tyhjä akku lataantuu.

Mahdollisesti Matin tapainen ikiliikkuja, isältä pojalle jne. o_O
 
iu



Ovatkohan nämät nyt niitä uusia Matti-latureita? Lähinnä CC-BC-sarja. (CC-BC12, CC-BC8 jne.)

Ei yhtään älyä, verkkovirrassa pukkaa jännitettä niin kauan kuin seinästä jotain tulee, ja sulake on ehjä. Joku rele tms on kyllä takapaneelissa, jossa hieman etupaneelin sulaketta suurempi sulake. Yksi 12 ampeerinen itsellä (8a RMS ilmeisimmiten) ja kyllä ainakin tyhjä akku lataantuu.

Mahdollisesti Matin tapainen ikiliikkuja, isältä pojalle jne. o_O

Kyllä tuollaistakin on saanut korjata juottamalla, kun johdin irronnut sisäpuolella. Ollut jonkinlaisessa vireessä ja sitten murtunut..ehkä tiputettu maahan. Kuitenkin yksinkertainen niin helppo korjata suvunjatkolle.
Nämä "tyhmät" laturit yrittää edes ladata huonompaa akkua.
 
Eikös tuollainen laturi ole varmin tie räjäyttää koko akku, kun ei ole mitään logiikkaa ja unohdat laturiin akun kiinni vähän pidemmäksi aikaa niin poks.
 
Kyllä tuollaistakin on saanut korjata juottamalla, kun johdin irronnut sisäpuolella. Ollut jonkinlaisessa vireessä ja sitten murtunut..ehkä tiputettu maahan. Kuitenkin yksinkertainen niin helppo korjata suvunjatkolle.
Nämä "tyhmät" laturit yrittää edes ladata huonompaa akkua.

No tuollaiset juottoviat ovat mahdollisia, helppoja korjata. Muuten varmaan käämit ynnämuut kestää isältä pojalle.

Varmasti ei akku pilalle mene, jos kerran taikka kaksi vuodessa tunnin tai pari lataa tyhjentynyttä akkua.
 
iu



Ovatkohan nämät nyt niitä uusia Matti-latureita? Lähinnä CC-BC-sarja. (CC-BC12, CC-BC8 jne.)

Ei yhtään älyä, verkkovirrassa pukkaa jännitettä niin kauan kuin seinästä jotain tulee, ja sulake on ehjä. Joku rele tms on kyllä takapaneelissa, jossa hieman etupaneelin sulaketta suurempi sulake. Yksi 12 ampeerinen itsellä (8a RMS ilmeisimmiten) ja kyllä ainakin tyhjä akku lataantuu.

Mahdollisesti Matin tapainen ikiliikkuja, isältä pojalle jne. o_O

Toi kuvan laturi on ainakin ihan romu. Oli itellä tollanen, ensin lakkas toi mittari toimimasta, myöhemmin koko laite muutenkin. Ja noi hauenleuat on ihan vitsi, ja kaapeli vielä enemmän vitsi, niin ohutta että täydellä virralla niissä tulee häviötä.

Minkäänlaista älyä tossa ei ole. Se lataa 50hz sykkivällä jännitteellä niin kauan kun siinä vaan on akku kiinni.

Jos haluaa "tyhmän" laturin, niin kannattaa katella vaikka vähän kalliimpia Kemptenin laitteita.
 
Toi kuvan laturi on ainakin ihan romu. Oli itellä tollanen, ensin lakkas toi mittari toimimasta, myöhemmin koko laite muutenkin. Ja noi hauenleuat on ihan vitsi, ja kaapeli vielä enemmän vitsi, niin ohutta että täydellä virralla niissä tulee häviötä.

Minkäänlaista älyä tossa ei ole. Se lataa 50hz sykkivällä jännitteellä niin kauan kun siinä vaan on akku kiinni.

Jos haluaa "tyhmän" laturin, niin kannattaa katella vaikka vähän kalliimpia Kemptenin laitteita.

Noillahan laitteilla suositellaan seuraamaan koko aika latausta, kun näillä älylatureilla voi jättää pidemmäksi aikaa sen akun kiinni. En tiedä, onko tuossa samaa ongelmaa kuin Akku-Mateissa eli ne latasivat pahimmillaan lyijyakkua vain 18v jännitteellä. Ja tuollainen ohut johtu on vaan halpaa valmistajalle ja eikä se olisi mikään homma laittaa paksumpaa johtoa laitteen sisälle.
 
Toi kuvan laturi on ainakin ihan romu. Oli itellä tollanen, ensin lakkas toi mittari toimimasta, myöhemmin koko laite muutenkin. Ja noi hauenleuat on ihan vitsi, ja kaapeli vielä enemmän vitsi, niin ohutta että täydellä virralla niissä tulee häviötä.

Minkäänlaista älyä tossa ei ole. Se lataa 50hz sykkivällä jännitteellä niin kauan kun siinä vaan on akku kiinni.

Jos haluaa "tyhmän" laturin, niin kannattaa katella vaikka vähän kalliimpia Kemptenin laitteita.


Kaapelit on kyllä melkoista paukkulankaa ja pihdit on kierot heti kun katsoo edes sinnepäin. Asiansa ajaa.

Edit: Spoiler

IMG_20190521_170909.jpg


Noin paksua kaapelia näkyy olevan pihdeissä, eikö tuon luulisi riittävän?
 

Liitteet

  • Screenshot_20190521-172021.jpg
    Screenshot_20190521-172021.jpg
    1,3 MB · Luettu: 1 287
Viimeksi muokattu:
Onko ehdotuksia miten toteuttaisi auton ylläpitolaturin siten kun verkkovirtaa ei ole käytössä? Toki rakentelemalla tälläisen saa tehtyä, mutta onko valmiita tuotteita joissa on itsessään riittävän iso akku ja tuote kykenee ylläpitolataamaan toista akkua. Tarve tulee siitä että auto on säilytyksessä tilassa jossa ei ole verkkovirtaa, lisäksi autossa on mm. etäohjattava webasto (remuc) joka syö sen verran virtaa että reilussa kuukaudessa akku tyhjenee ilman ulkoista tukea / ajoa.
 
Niin että 12 voltin akulla ladattaisiin toista 12v akkua?

Mitä jos asennat sinne autoon toisen akun, vaikka konttiin, ja laitat solenoidin erottamaan ne kun auto ei käy.

Vaihtoehtoisesti jos auton käyttötarve on noin satunnaista että kuukausikin voi vierähtää käyttämättä niin akun miinuskenkää vaan irti. Vai onko kyseessä niin uusi auto ettei ovia saa auki enää mekaanisesti?
 
Niin että 12 voltin akulla ladattaisiin toista 12v akkua?

Mitä jos asennat sinne autoon toisen akun, vaikka konttiin, ja laitat solenoidin erottamaan ne kun auto ei käy.

Vaihtoehtoisesti jos auton käyttötarve on noin satunnaista että kuukausikin voi vierähtää käyttämättä niin akun miinuskenkää vaan irti. Vai onko kyseessä niin uusi auto ettei ovia saa auki enää mekaanisesti?

Jep tämä juuri, eli ovet ei aukea jos ei akkua. Akun irtikytkeminen ei siten ole vaihtoehto, kuten ei myöskään toisen akun asentelu. Tämä homma pitää hoitaa siististi ylläpitolaturin omaisesti. Toki virrankulutus tipahtaisi jos irroittaisi tuon Remuc:in sulakkeen, mutta kyllä se silti kuluttaa vaikka kuinka on virransäästömoodissa...

Tässä vielä muutama viritys jonka olen bongannut:
https://www.amazon.co.uk/Draper-DRA46544-Vehicle-Booster-Blue/dp/B0108LBR3O

ja

https://www.amazon.com/Tecmate-Optimate-TM-500-12-8-13-2V-LFP-Lithium/dp/B011J76CFE

Mutta näissäkin se haaste että tuosta Drapperista ei mitään tietoa miten se oikeasti lataa akkua, autossa vielä AGM akku jota ei viitsisi millään paskalaturilla kypsyttää. Tuo toinen voisikin toimia, mutta ei myöskään mitään hajua miten toimii kun virtaa antava akku alkaa hyytymään, tod. näk. toimii kuitenkin kuten spekseissään luvattu. Mutta tuohonkin pitää saada erikseen roudattua akku... Parasta olisi jos löytyisi juuri tähän tarkoitukseen suunniteltu all in -laite, jossa kantokahva, akku, ja laturi valmiina ja ei muutakuin piuha kiinni konepellin alta jo löytyvään Ctec pikaliittimeen ja menoksi... :)
 
Jep tämä juuri, eli ovet ei aukea jos ei akkua. Akun irtikytkeminen ei siten ole vaihtoehto, kuten ei myöskään toisen akun asentelu. Tämä homma pitää hoitaa siististi ylläpitolaturin omaisesti. Toki virrankulutus tipahtaisi jos irroittaisi tuon Remuc:in sulakkeen, mutta kyllä se silti kuluttaa vaikka kuinka on virransäästömoodissa...
Uteliaisuudesta pakko kysyä missä autossa ei ovia saa auki jos ei ole akkua tai se simahtaa?
(Eikös "avaimettomissakin" ole jossain joku mistä pääsee "huoltoavaimella" tms sisälle ja saa ovet auki?)
 
Uteliaisuudesta pakko kysyä missä autossa ei ovia saa auki jos ei ole akkua tai se simahtaa?
(Eikös "avaimettomissakin" ole jossain joku mistä pääsee "huoltoavaimella" tms sisälle ja saa ovet auki?)

Kyllä tuossakin autossa metallinen avain löytyy, mutta vaiva jo itsessään on kaivaa lukkopesä kahvasta esiin, joten mukavuutta tässä haetaan. Eli ladattavaa & kannettavaa ylläpitolaturia saa edelleen ehdottaa jos sellainen jostain vastaan kävelee.
 
Ei välttämättä kannata Optimoita enää ostella. Meksikoon siirryttyään on laatu mennyt aivan ala arvoiseksi ja paukkuu alta 5v.

 
Ihan samoja juttuja lueskelin jo 5 vuotta sitten kun ostin oman Yellowtoppini ja edelleen on pitänyt varauksensa, kontin hifiakkuna.
 
Onko ehdotuksia miten toteuttaisi auton ylläpitolaturin siten kun verkkovirtaa ei ole käytössä? Toki rakentelemalla tälläisen saa tehtyä, mutta onko valmiita tuotteita joissa on itsessään riittävän iso akku ja tuote kykenee ylläpitolataamaan toista akkua. Tarve tulee siitä että auto on säilytyksessä tilassa jossa ei ole verkkovirtaa, lisäksi autossa on mm. etäohjattava webasto (remuc) joka syö sen verran virtaa että reilussa kuukaudessa akku tyhjenee ilman ulkoista tukea / ajoa.
Onko tarkoitus käydä ladatun akun kanssa auton luona aina välillä, vai meinaatko että olisi tarpeeksi iso akku hoitamaan ylläpitolatausta koko ajaksi? Ensimmäisessä vaihtoehdossa voisi harkita halpaa invertteriä ja halpaa akkulaturia, vaikka hyötysuhde ei varmasti ole kauhean hyvä. Toisessa vaihtoehdossa taas ei ole järkeä, vaan iso akku kannattaa kytkeä rinnan auton oman akun kanssa.
 
Onko ehdotuksia miten toteuttaisi auton ylläpitolaturin siten kun verkkovirtaa ei ole käytössä? Toki rakentelemalla tälläisen saa tehtyä, mutta onko valmiita tuotteita joissa on itsessään riittävän iso akku ja tuote kykenee ylläpitolataamaan toista akkua. Tarve tulee siitä että auto on säilytyksessä tilassa jossa ei ole verkkovirtaa, lisäksi autossa on mm. etäohjattava webasto (remuc) joka syö sen verran virtaa että reilussa kuukaudessa akku tyhjenee ilman ulkoista tukea / ajoa.
Tuohan on mahdotonta, kyllähän sinne voi tietysti tehdä jonkin ylläpitopiirin toisesta akusta, mutta tuollaisessa on aina häviöitä, rinnalle kytketty toinen iso akku antaa pidemmän "ylläpitoajan".

Jos sen virtaasyövän laitteen irtikytkentä on liian ylivoimaista, niin jätä konepelti auki, ja kun pitää saada auto tulille, niin boosterista virtaa, jolla ensin ovet auki, sitten auto käyntiin.

Normaali nykyaikainenkin auto kyllä ainakin 3kk kestää seisottaa ennen kuin täyteen ladattu akku alkaa osoittaa hiipumisen merkkejä - ellei kyseessä ole italialainen auto, jolloin asennetaan pääkytkin.
 
Jos mahdollista, niin aurinkopaneelilla saa jonkun verran akkua talvellakin ladattua.

Tai asentaa toisen akun rinnalle, niin kestää pidempään seisottaa, jos ei sitä päävirtakytkintä halua asentaa.
 
Anoppini pihassa seisoo MB W220 sarjan S500 (vuosimalli 2004) nyt toista vuotta odottamassa korjaamista. Akku on ilmeisesti kaput, koska lataamallakaan siihen ei eloa saada.

Onko tuommoisessa jotain erikoista huomioitavaa kun lähtee akkukaupoille? Tarkoitus olisi saada auto käyntiin ja nostettua keulaa ylös että pystyy ajamaan auton lavalle ja sitä kautta huoltoon.
 
Siel on kaiketi sellanen pikkuakku jossain myöskin, kyllä sekin jo valmis on.
 
Kyl se Varta, tai mikä tahansa AGM akku ottaa vastaan sen mitä auton laturi sille syöttää, älä siitä murehdi. Ei niitä akkuja kannata millään boosterilla kypsyttää valtavilla latausvirroilla, ihan normi älylaturi, yks yö/kk kiinni ellei sulla ole lohkolämmittimen kanssa kiinteää älylaturia laitettu samaan.

Mut jos Optiman välttämättä haluat, katso mitat ja navat ja käyt hakemas. Turhan hintavia hyötyynsä nähden omasta mielestäni, mut... :btooth:
Auton akku kylläkin ottaa sen verran virtaa mitä se sillä hetkellä kykenee ottamaan. Voit lyödä sille vaikka 1000A laturin mutta jos akku kykenee ottaa vain 10A virtaa vastaan niin sen verran se sit ottaa ei siis enempää.
 
Mikähän lie Exiden laturissa ideana "tuplamaalla"? Varmaan vaan, että liittimeen on saatu enemmän pistokkeita kuin muilla valmistajilla. Eli näyttää, että liittimestä lähtee kaksi maajohtoa. Ajattelin, että jos nykyisessä autossa menisi virta akulle tupakansytyttimen liitännästä, niin tekisi tuohon Exiden liittimeen jatkon tupakinsytytinliittimeen... Sitten jos ei mene virta tuosta, kun auto on sammutettuna niin pitää sitten vetää akulta omat piuhat jonnekin hanskalokeron lähelle, noin oli edellisessäkin autossa. Onnettoman lyhyet nuo latureiden mukana tulevat piuhat aina, ilmeisesti valmistajat ajattelee, että akku ladataan aina konehuoneen puolelta. Omasta mielestä kyllä helpoin, kun sisäkautta saa ladattua, sisähaarasta vaan virta laturille.
 
Mahtaisiko seuraavanlainen akku riittää 3L bensakoneen käynnistysakuksi ainakin kesäkäyttöön, 44Ah 280CCA? Minimaalisen vähän sähkölaitteita, ja painon kevennys olisi taustalla. Alkuperäinen akku on 74Ah ja 680CCA, mukana kulkee testatusti traktorinkin käynnistävä kevyt käynnistysboosteri joten sillä saa kyllä käyntiin, kunhan ei aina tarvitsisi käyttää :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaisiko seuraavanlainen akku riittää 3L bensakoneen käynnistysakuksi ainakin kesäkäyttöön, 44Ah 280CCA? Minimaalisen vähän sähkölaitteita, ja painon kevennys olisi taustalla. Alkuperäinen akku on 74Ah ja 680CCA, mukana kulkee testatusti traktorinkin käynnistävä kevyt käynnistysboosteri joten sillä saa kyllä käyntiin, kunhan ei aina tarvitsisi käyttää :rolleyes:
Kuulostaa kyllä aika pieneltä. Lähinnä tuo käynnistysvirta ratkaisee. AGM voisi toimia tuollaisena.
 
Kuulostaa kyllä aika pieneltä. Lähinnä tuo käynnistysvirta ratkaisee. AGM voisi toimia tuollaisena.
Löysin jonkun jenkkilästä peräisin olevan nyrkkisäännön että CCA pitäisi olla sama tai enemmän kuin kuutiotuumissa moottorin koko, eli sillä perusteella tuo 280 pitäisi olla jo riittävä (3L=183in3). Joku tässä kuitenkin ilmeisesti mättää koska akkukauppiaat aika nihkeästi pienempää akkua myyvät/asentavat autoon... :confused:
 
Sehän on makuasia. Voi kokeilla, riittäisikö aivan minimaalinen akku ja varautua uusimaan sen tarvittaessa. Tyypillinen 44 Ah ei ole vielä mikään äärimmäinen ratkaisu.

Voit myös vähän keventää valitsemalla maltillisemmin. Alkuperäinen on aika reilusti mitoitettu. Rankalla mutulla esim. 480 CCA pitäisi olla jo varman päälle riittävä.

Näin siis perinteisten akkujen kanssa. AGM on jo kalliimpi sijoitus ja ainakin sopivasta latausjännitteestä kannattaa varmistua. Jos ihan oikeasti halutaan maksimaalisesti keventää ja harrastaminen innostaa, tutkisin LiFePO- tai vaikka superkondensaattoriratkaisuja.
 
Sehän on makuasia. Voi kokeilla, riittäisikö aivan minimaalinen akku ja varautua uusimaan sen tarvittaessa. Tyypillinen 44 Ah ei ole vielä mikään äärimmäinen ratkaisu.

Voit myös vähän keventää valitsemalla maltillisemmin. Alkuperäinen on aika reilusti mitoitettu. Rankalla mutulla esim. 480 CCA pitäisi olla jo varman päälle riittävä.

Näin siis perinteisten akkujen kanssa. AGM on jo kalliimpi sijoitus ja ainakin sopivasta latausjännitteestä kannattaa varmistua. Jos ihan oikeasti halutaan maksimaalisesti keventää ja harrastaminen innostaa, tutkisin LiFePO- tai vaikka superkondensaattoriratkaisuja.
Juu, tuolla 280cca akulla saisi noin 7kg säästön alkuperäiseen, mutta jos kevenee vain jotain 3kg luokkaa niin mielekkyys alkaa olla vähän niin ja näin. Optimi olisi tietysti joku kilon LiFePo, mutta lataushommat mennee taas vähän liian hankaliksi :(
 
Onko tuo siis joku perinteinen lyijyakku vai mikä? 38 Ah Optoma kyllä riittää, ja voi olla kevyempi kuin tämä 44 Ah mysteeriakku

E: ilmeisesti joku moottoripyöräakku?
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan aivan tavallista auton käynnistyakkua. Noin 40 ampeeritunnin akut eivät ole aivan tavattomia pienissä autoissa, joissa on pieni kone.

Onko noin isoja "moottoripyöräakkuja" olemassa? Toki mopossa voi olla tuotakin isompi akku, mutta etupäässä autossa käytettävä osa se kai silloin on. :confused:
 
Omassa Hondassa on suhteellisen korkea iskutilavuus ja puristussuhde, mutta silti ensiasennusakkuna on vain 45 Ah 330 CCA -kampe. Starttasi ihan ok, mutta (pienemmällä) Optimalla vielä paremmin kun akkutekniikka on eri.

E: tuo mistä on hyviä kokemuksia omassa Hondassa Product Finder | OPTIMA Batteries painaa 1,7 kg vain enemmän kuin Nordmax ja varmasti starttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa Hondassa on suhteellisen korkea iskutilavuus ja puristussuhde, mutta silti ensiasennusakkuna on vain 45 Ah 330 CCA -kampe. Starttasi ihan ok, mutta (pienemmällä) Optimalla vielä paremmin kun akkutekniikka on eri.
Starttasiko 330CCA riittävän hyvin pakkasillakin? Omassakin yli 11 puristukset tuossa 3 litraisessa.
 
Starttasiko 330CCA riittävän hyvin pakkasillakin? Omassakin yli 11 puristukset tuossa 3 litraisessa.
En kyllä tuohon uskalla sanoa. Oletan että nyt on kuusmukinen kampe niin sehän on jo 50% enemmän mukeja pyörittää ja puristussuhde kovempi niin paljon enemmän kuormaa. Optiman etu on se ettei jännite kyykkää heti vaan jaksaa pyörittää starttia paremmin.

E: tarkennuksia
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä tuohon uskalla sanoa. Oletan että nyt on kuusmukinen kampe niin sehän on jo 50% ja puristussuhde kovempi niin paljon enemmän kuormaa. Optiman etu on se ettei jännite kyykkää heti vaan jaksaa pyörittää starttia paremmin.
Ok, no ehkä tuo 280CCA ainakin pitää unohtaa. Täytyy tuo Optima pistää mietintähattuun.
 
Ok, no ehkä tuo 280CCA ainakin pitää unohtaa. Täytyy tuo Optima pistää mietintähattuun.
Suosittelen kyllä, jaksaa paljon paremmin pyörittää kylmänä konetta muutenkin, ja mitä vähemmän joutuu starttia käyttämään niin sitä vähemmän sieltä akulta tarvitaan sitä kapasiteettia.
 
Itse olen Optimasta kuullut sitä että ei ole enää niin kestävä mitä ennenvanhaan oli. Valmistusmaa kuulemma muuttui niin myös laatu huononi.
 
Itse olen Optimasta kuullut sitä että ei ole enää niin kestävä mitä ennenvanhaan oli. Valmistusmaa kuulemma muuttui niin myös laatu huononi.
Joo kyllä noista on huonojakin kokemuksia tullut vastaan kun on nettiä nyt selannut. Hankalaa on kevyen ja riittävän tehokkaan akun löytäminen...
Näistä kiinan LiFePo:ista ei taida olla kellään foorumilla kokemuksia..? 40B19L 12V 40Ah 550CCA Lithium Iron Phosphate Battery LiFePO4 For Car with BMS | eBay
Onko nuo jo nykyään semmosia että menee heittämällä lyijyakun tilalle ja ei tarvitse auton laturin latausjännitteitä sen enempää murehtia :confused:
 
Jos aikoo akun päivittää AGM-tekniikkaan, niin äkkiseltään ei tulisi ensimmäisenä mieleen juuri brändillä, ulkonäöllä ja erikoisuuden tavoittelulla myyvä merkki. Etenkään kun sitä ovat kautta aikojen ostaneet ihan periaatteesta amikset, jotka eivät tarvinneet akkupäivitystä mihinkään, ja merkki maksaa. Omassa autossani on ihan tehtaan jäljiltä normaalin muotoinen akku, jossa lukee AGM eikä se ole Optima, mutta silti toimii. :p

Jos haluaa parhaan ja kalleimman (AGM-akun) niin sekään ei taida olla Optima, ja tuskin halvin kelvollinen sekään on tämä sama olutmonipakkauksen muotoinen.

Saatan tietysti olla ihan väärässä ja ehkä se onkin paras kaikista. Tarkoitan vain sitä, että akkutekniikan päivityksen pitäisi tuoda ensimmäisenä mieleen laajemmin jotain muuta kuin yksi yliarvostettu kuluttajatuote.
 
Jos aikoo akun päivittää AGM-tekniikkaan, niin äkkiseltään ei tulisi ensimmäisenä mieleen juuri brändillä, ulkonäöllä ja erikoisuuden tavoittelulla myyvä merkki. Etenkään kun sitä ovat kautta aikojen ostaneet ihan periaatteesta amikset, jotka eivät tarvinneet akkupäivitystä mihinkään, ja merkki maksaa. Omassa autossani on ihan tehtaan jäljiltä normaalin muotoinen akku, jossa lukee AGM eikä se ole Optima, mutta silti toimii. :p

Jos haluaa parhaan ja kalleimman (AGM-akun) niin sekään ei taida olla Optima, ja tuskin halvin kelvollinen sekään on tämä sama olutmonipakkauksen muotoinen.

Saatan tietysti olla ihan väärässä ja ehkä se onkin paras kaikista. Tarkoitan vain sitä, että akkutekniikan päivityksen pitäisi tuoda ensimmäisenä mieleen laajemmin jotain muuta kuin yksi yliarvostettu kuluttajatuote.

Kyllä optima oli huippuakku, joka kesti jopa vuosikymmeniä. Nykyiset mexicolaiset ei kestä, kuin normaalin akun iän. Virtaa kai kuitenkin antaa paremmin, kuin perinteinen akku.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 432
Viestejä
4 537 457
Jäsenet
74 796
Uusin jäsen
anz14

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom