- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 2 219
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
4F:ssä pitää ohjelmoida akku aina vaihdon yhteydessä. Latauskengät löytyy konehuoneesta jos löytyy. Autossa on "virranhallinta" vakiona joka sammuttelee esim. valoja sitämyöten mitä akusta loppuu puhti, jne.Niissä joissa pitää ohjelmoida on erillinen latauskenkä latausta varten akun vieressä, joka kertoo sen että akun tilannetta seurataan.
Koodit ja mahdollisesti paikkakunnalla oleva Ross-Techin softat + kaapelin omistava Audi-mies löytyvät helpoiten täältä:Akkuasiaa ois vähän. Kulkineena -05 Audi A6 3.2FSI Quattro. Miljoonalla sähköhärpäkkeellä tietenkin Akku on alkanut selkeästi oireilemaan vanhuuttaan ja uutta tarvis hommata. Mieleni tekisi kovasti Optiman Yellowtoppia (Optima AGM akku YELLOW TOP 75Ah YT S 5.5 12V Lyijyakku, Napaisuus + -) esim.
edit. tai tällainen AGM-akku Start Stop Plus VARTA 105Ah 12V H15 605901095
Kulkineessa siis kauko-ohjattava Webasto, joten akun olisi hyvä kestää... Mutta olisiko tuo optima sopiva vai olisiko kenties jotain parempaa akkua vielä tuohon?
Akku sijaitsee takaluukussa ja nykyinen on melko kookas, joten isotkin akut sopivat. Voin käydä myöhemmin mittailemassa maksimikokoa.
4F:ssä pitää ohjelmoida akku aina vaihdon yhteydessä. Latauskengät löytyy konehuoneesta jos löytyy. Autossa on "virranhallinta" vakiona joka sammuttelee esim. valoja sitämyöten mitä akusta loppuu puhti, jne.
Jos akkua ei ohjelmoida ja esim. vaihtaa perinteisestä AGM:ään, niin sitä ei ladata koskaan täyteen saakka kun auto ei osaa antaa tarpeeksi voltteja kun kuvittelee siellä olevan perinteinen akku.
Koodit ja mahdollisesti paikkakunnalla oleva Ross-Techin softat + kaapelin omistava Audi-mies löytyvät helpoiten täältä:
A6 4F/4G akun vaihto. - Audifinns
En yhtään akkuliikettä vielä ole löytänyt joka on tuon PEM-koodin ja sarjanumeron osannut koodata, mutta esim. V-Wauhtipiste Turussa osaa myydä akun koodauksella ja taitaa Tammen Korjaamolla Piikkiössäkin olla softat tuohon - siis Turkulaisille tiedoksi.
Sitten kannattaa ehdottomasti koodailla. Jos akussa itsessään ei ole tarvittavia koodeja, niin tuosta ketjusta tosiaan löytyy hyvin koodit eri kokoisille perus- / AGM-akuille.VCDS-kaapeli löytyy omasta takaa
Sitten kannattaa ehdottomasti koodailla. Jos akussa itsessään ei ole tarvittavia koodeja, niin tuosta ketjusta tosiaan löytyy hyvin koodit eri kokoisille perus- / AGM-akuille.
Ovatkohan nämät nyt niitä uusia Matti-latureita? Lähinnä CC-BC-sarja. (CC-BC12, CC-BC8 jne.)
Ei yhtään älyä, verkkovirrassa pukkaa jännitettä niin kauan kuin seinästä jotain tulee, ja sulake on ehjä. Joku rele tms on kyllä takapaneelissa, jossa hieman etupaneelin sulaketta suurempi sulake. Yksi 12 ampeerinen itsellä (8a RMS ilmeisimmiten) ja kyllä ainakin tyhjä akku lataantuu.
Mahdollisesti Matin tapainen ikiliikkuja, isältä pojalle jne.
Kyllä tuollaistakin on saanut korjata juottamalla, kun johdin irronnut sisäpuolella. Ollut jonkinlaisessa vireessä ja sitten murtunut..ehkä tiputettu maahan. Kuitenkin yksinkertainen niin helppo korjata suvunjatkolle.
Nämä "tyhmät" laturit yrittää edes ladata huonompaa akkua.
Ovatkohan nämät nyt niitä uusia Matti-latureita? Lähinnä CC-BC-sarja. (CC-BC12, CC-BC8 jne.)
Ei yhtään älyä, verkkovirrassa pukkaa jännitettä niin kauan kuin seinästä jotain tulee, ja sulake on ehjä. Joku rele tms on kyllä takapaneelissa, jossa hieman etupaneelin sulaketta suurempi sulake. Yksi 12 ampeerinen itsellä (8a RMS ilmeisimmiten) ja kyllä ainakin tyhjä akku lataantuu.
Mahdollisesti Matin tapainen ikiliikkuja, isältä pojalle jne.
Toi kuvan laturi on ainakin ihan romu. Oli itellä tollanen, ensin lakkas toi mittari toimimasta, myöhemmin koko laite muutenkin. Ja noi hauenleuat on ihan vitsi, ja kaapeli vielä enemmän vitsi, niin ohutta että täydellä virralla niissä tulee häviötä.
Minkäänlaista älyä tossa ei ole. Se lataa 50hz sykkivällä jännitteellä niin kauan kun siinä vaan on akku kiinni.
Jos haluaa "tyhmän" laturin, niin kannattaa katella vaikka vähän kalliimpia Kemptenin laitteita.
Toi kuvan laturi on ainakin ihan romu. Oli itellä tollanen, ensin lakkas toi mittari toimimasta, myöhemmin koko laite muutenkin. Ja noi hauenleuat on ihan vitsi, ja kaapeli vielä enemmän vitsi, niin ohutta että täydellä virralla niissä tulee häviötä.
Minkäänlaista älyä tossa ei ole. Se lataa 50hz sykkivällä jännitteellä niin kauan kun siinä vaan on akku kiinni.
Jos haluaa "tyhmän" laturin, niin kannattaa katella vaikka vähän kalliimpia Kemptenin laitteita.
Niin että 12 voltin akulla ladattaisiin toista 12v akkua?
Mitä jos asennat sinne autoon toisen akun, vaikka konttiin, ja laitat solenoidin erottamaan ne kun auto ei käy.
Vaihtoehtoisesti jos auton käyttötarve on noin satunnaista että kuukausikin voi vierähtää käyttämättä niin akun miinuskenkää vaan irti. Vai onko kyseessä niin uusi auto ettei ovia saa auki enää mekaanisesti?
Uteliaisuudesta pakko kysyä missä autossa ei ovia saa auki jos ei ole akkua tai se simahtaa?Jep tämä juuri, eli ovet ei aukea jos ei akkua. Akun irtikytkeminen ei siten ole vaihtoehto, kuten ei myöskään toisen akun asentelu. Tämä homma pitää hoitaa siististi ylläpitolaturin omaisesti. Toki virrankulutus tipahtaisi jos irroittaisi tuon Remuc:in sulakkeen, mutta kyllä se silti kuluttaa vaikka kuinka on virransäästömoodissa...
Uteliaisuudesta pakko kysyä missä autossa ei ovia saa auki jos ei ole akkua tai se simahtaa?
(Eikös "avaimettomissakin" ole jossain joku mistä pääsee "huoltoavaimella" tms sisälle ja saa ovet auki?)
Niissä joissa pitää ohjelmoida on erillinen latauskenkä latausta varten akun vieressä, joka kertoo sen että akun tilannetta seurataan.
4F:ssä latauslengät on kyllä konehuoneessa apparin puolella. Ei akun lähistöllä. Ja vakiona virranhallinta.Oliko tuo kommentti yleisesti, vai koskiko vain C6 koria?
4F:ssä latauslengät on kyllä konehuoneessa apparin puolella. Ei akun lähistöllä. Ja vakiona virranhallinta.
Onko tarkoitus käydä ladatun akun kanssa auton luona aina välillä, vai meinaatko että olisi tarpeeksi iso akku hoitamaan ylläpitolatausta koko ajaksi? Ensimmäisessä vaihtoehdossa voisi harkita halpaa invertteriä ja halpaa akkulaturia, vaikka hyötysuhde ei varmasti ole kauhean hyvä. Toisessa vaihtoehdossa taas ei ole järkeä, vaan iso akku kannattaa kytkeä rinnan auton oman akun kanssa.Onko ehdotuksia miten toteuttaisi auton ylläpitolaturin siten kun verkkovirtaa ei ole käytössä? Toki rakentelemalla tälläisen saa tehtyä, mutta onko valmiita tuotteita joissa on itsessään riittävän iso akku ja tuote kykenee ylläpitolataamaan toista akkua. Tarve tulee siitä että auto on säilytyksessä tilassa jossa ei ole verkkovirtaa, lisäksi autossa on mm. etäohjattava webasto (remuc) joka syö sen verran virtaa että reilussa kuukaudessa akku tyhjenee ilman ulkoista tukea / ajoa.
Tuohan on mahdotonta, kyllähän sinne voi tietysti tehdä jonkin ylläpitopiirin toisesta akusta, mutta tuollaisessa on aina häviöitä, rinnalle kytketty toinen iso akku antaa pidemmän "ylläpitoajan".Onko ehdotuksia miten toteuttaisi auton ylläpitolaturin siten kun verkkovirtaa ei ole käytössä? Toki rakentelemalla tälläisen saa tehtyä, mutta onko valmiita tuotteita joissa on itsessään riittävän iso akku ja tuote kykenee ylläpitolataamaan toista akkua. Tarve tulee siitä että auto on säilytyksessä tilassa jossa ei ole verkkovirtaa, lisäksi autossa on mm. etäohjattava webasto (remuc) joka syö sen verran virtaa että reilussa kuukaudessa akku tyhjenee ilman ulkoista tukea / ajoa.
Auton akku kylläkin ottaa sen verran virtaa mitä se sillä hetkellä kykenee ottamaan. Voit lyödä sille vaikka 1000A laturin mutta jos akku kykenee ottaa vain 10A virtaa vastaan niin sen verran se sit ottaa ei siis enempää.Kyl se Varta, tai mikä tahansa AGM akku ottaa vastaan sen mitä auton laturi sille syöttää, älä siitä murehdi. Ei niitä akkuja kannata millään boosterilla kypsyttää valtavilla latausvirroilla, ihan normi älylaturi, yks yö/kk kiinni ellei sulla ole lohkolämmittimen kanssa kiinteää älylaturia laitettu samaan.
Mut jos Optiman välttämättä haluat, katso mitat ja navat ja käyt hakemas. Turhan hintavia hyötyynsä nähden omasta mielestäni, mut...
Kuulostaa kyllä aika pieneltä. Lähinnä tuo käynnistysvirta ratkaisee. AGM voisi toimia tuollaisena.Mahtaisiko seuraavanlainen akku riittää 3L bensakoneen käynnistysakuksi ainakin kesäkäyttöön, 44Ah 280CCA? Minimaalisen vähän sähkölaitteita, ja painon kevennys olisi taustalla. Alkuperäinen akku on 74Ah ja 680CCA, mukana kulkee testatusti traktorinkin käynnistävä kevyt käynnistysboosteri joten sillä saa kyllä käyntiin, kunhan ei aina tarvitsisi käyttää
Löysin jonkun jenkkilästä peräisin olevan nyrkkisäännön että CCA pitäisi olla sama tai enemmän kuin kuutiotuumissa moottorin koko, eli sillä perusteella tuo 280 pitäisi olla jo riittävä (3L=183in3). Joku tässä kuitenkin ilmeisesti mättää koska akkukauppiaat aika nihkeästi pienempää akkua myyvät/asentavat autoon...Kuulostaa kyllä aika pieneltä. Lähinnä tuo käynnistysvirta ratkaisee. AGM voisi toimia tuollaisena.
Juu, tuolla 280cca akulla saisi noin 7kg säästön alkuperäiseen, mutta jos kevenee vain jotain 3kg luokkaa niin mielekkyys alkaa olla vähän niin ja näin. Optimi olisi tietysti joku kilon LiFePo, mutta lataushommat mennee taas vähän liian hankaliksiSehän on makuasia. Voi kokeilla, riittäisikö aivan minimaalinen akku ja varautua uusimaan sen tarvittaessa. Tyypillinen 44 Ah ei ole vielä mikään äärimmäinen ratkaisu.
Voit myös vähän keventää valitsemalla maltillisemmin. Alkuperäinen on aika reilusti mitoitettu. Rankalla mutulla esim. 480 CCA pitäisi olla jo varman päälle riittävä.
Näin siis perinteisten akkujen kanssa. AGM on jo kalliimpi sijoitus ja ainakin sopivasta latausjännitteestä kannattaa varmistua. Jos ihan oikeasti halutaan maksimaalisesti keventää ja harrastaminen innostaa, tutkisin LiFePO- tai vaikka superkondensaattoriratkaisuja.
Tuolta tuo kevyin akku, ja perinteinen lyijyakku siis NORDMAX SMF suljetut huoltovapaat käynnistysakutOnko tuo siis joku perinteinen lyijyakku vai mikä? 38 Ah Optoma kyllä riittää, ja voi olla kevyempi kuin tämä 44 Ah mysteeriakku
E: ilmeisesti joku moottoripyöräakku?
Starttasiko 330CCA riittävän hyvin pakkasillakin? Omassakin yli 11 puristukset tuossa 3 litraisessa.Omassa Hondassa on suhteellisen korkea iskutilavuus ja puristussuhde, mutta silti ensiasennusakkuna on vain 45 Ah 330 CCA -kampe. Starttasi ihan ok, mutta (pienemmällä) Optimalla vielä paremmin kun akkutekniikka on eri.
En kyllä tuohon uskalla sanoa. Oletan että nyt on kuusmukinen kampe niin sehän on jo 50% enemmän mukeja pyörittää ja puristussuhde kovempi niin paljon enemmän kuormaa. Optiman etu on se ettei jännite kyykkää heti vaan jaksaa pyörittää starttia paremmin.Starttasiko 330CCA riittävän hyvin pakkasillakin? Omassakin yli 11 puristukset tuossa 3 litraisessa.
Ok, no ehkä tuo 280CCA ainakin pitää unohtaa. Täytyy tuo Optima pistää mietintähattuun.En kyllä tuohon uskalla sanoa. Oletan että nyt on kuusmukinen kampe niin sehän on jo 50% ja puristussuhde kovempi niin paljon enemmän kuormaa. Optiman etu on se ettei jännite kyykkää heti vaan jaksaa pyörittää starttia paremmin.
Suosittelen kyllä, jaksaa paljon paremmin pyörittää kylmänä konetta muutenkin, ja mitä vähemmän joutuu starttia käyttämään niin sitä vähemmän sieltä akulta tarvitaan sitä kapasiteettia.Ok, no ehkä tuo 280CCA ainakin pitää unohtaa. Täytyy tuo Optima pistää mietintähattuun.
Joo kyllä noista on huonojakin kokemuksia tullut vastaan kun on nettiä nyt selannut. Hankalaa on kevyen ja riittävän tehokkaan akun löytäminen...Itse olen Optimasta kuullut sitä että ei ole enää niin kestävä mitä ennenvanhaan oli. Valmistusmaa kuulemma muuttui niin myös laatu huononi.
Jos aikoo akun päivittää AGM-tekniikkaan, niin äkkiseltään ei tulisi ensimmäisenä mieleen juuri brändillä, ulkonäöllä ja erikoisuuden tavoittelulla myyvä merkki. Etenkään kun sitä ovat kautta aikojen ostaneet ihan periaatteesta amikset, jotka eivät tarvinneet akkupäivitystä mihinkään, ja merkki maksaa. Omassa autossani on ihan tehtaan jäljiltä normaalin muotoinen akku, jossa lukee AGM eikä se ole Optima, mutta silti toimii.
Jos haluaa parhaan ja kalleimman (AGM-akun) niin sekään ei taida olla Optima, ja tuskin halvin kelvollinen sekään on tämä sama olutmonipakkauksen muotoinen.
Saatan tietysti olla ihan väärässä ja ehkä se onkin paras kaikista. Tarkoitan vain sitä, että akkutekniikan päivityksen pitäisi tuoda ensimmäisenä mieleen laajemmin jotain muuta kuin yksi yliarvostettu kuluttajatuote.