- Liittynyt
- 06.01.2017
- Viestejä
- 1 571
Juu kyllä se toimii ihan okei. Mittasin ampeerit ja se näytti 3,9A. Noissa älylatureissa tuo jännite näköjään muuttuu.
Nousee perinteisessäkin. Mitä täydempi akku, sen korkeampi jännite.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu kyllä se toimii ihan okei. Mittasin ampeerit ja se näytti 3,9A. Noissa älylatureissa tuo jännite näköjään muuttuu.
Tää on varmaan parempi ketju jatkolle, heräsi nimittäin mieleeni kysymys tuolta VAG-autoja käsittelevästä ketjusta. Siellä ehdotettiin auton olevan niin uusi, että akku pitäisi vaihtaa "hotswappina", eli jotain teholähdettä apuna käyttäen niin ettei autosta katkea virta missään vaiheessa.
Tätä ei kuitenkaan VAG-autojen kanssa ole mitään tarvetta tehdä. Kun kyseistä operaatiota kuitenkin monesti näkee ehdoteltavan milloin mihinkin autoon liittyen, niin onko jollakin faktatietoa asiasta, onko olemassa joku automerkki/malli jolle valmistaja todella käskee tekemään akun vaihdoin noin?
Itselleni ei ole koskaan tullut vastaan, mutta en olekaan perehtynyt kuin muutaman valmistajan tuotteisiin.
Vika on kyllä autossa eikä käyttäjässä jos akun irrottaminen sotkee tai hukkaa yhtään mitään. Valmistaja korvatkoon siinä tapauksesa, kun ei ole älynnyt suunnitella laitetta kunnolliseksi.
Niin missä? Eihän kukaan toistaiseksi ole tuonut keskusteluun yhtäkään sellaista automerkkiä tai -mallia jossa akkua ei saisi vaihtaa nimenomaan perinteisin menetelmin? Ainoa reunaehto tietenkin se, että auton järjestelmien antaa mennä nukkumaan eikä vetäise suoraan ajosta akkua irti.Anteeksiantamattoman huonoa suunnittelua, oli sitten laiskaa tai tahallista.
Vai oliko poskiholistilla nyt kertoa joku esimerkki jossa nimenomaan auto TÄYTYY pitää virrallisena koko ajan? Mielellään ohjekirjasta tai korjaamokäsikirjasta luettuna, esson baarin nurkkapöytää ei lasketa luotettavaksi lähteeksi.Vaikka siihen kanttivolvoon voi heittää uuden akun vaikka vauhdista, niin uudet autot sisältävät sen verran elektroniikkaa/sähköisiä järjestelmiä, että sama ei nyt vain enää onnistu näin 2020.
Ei mitään reunaehtoja. Järjestelmän täytyy kestää syöttöjännitteen katkaisu missä tahansa tilanteessa, muutoin se on huonosti suunniteltu.Niin missä? Eihän kukaan toistaiseksi ole tuonut keskusteluun yhtäkään sellaista automerkkiä tai -mallia jossa akkua ei saisi vaihtaa nimenomaan perinteisin menetelmin? Ainoa reunaehto tietenkin se, että auton järjestelmien antaa mennä nukkumaan eikä vetäise suoraan ajosta akkua irti.
Anteeksiantamattoman huonoa suunnittelua, oli sitten laiskaa tai tahallista.
Tiedän, mistä puhun. Kunnollisen (auto)elektronikan TÄYTYY kestää, vaikka akun johtoja räpsyttelisi kiinni ja auki kuinka paljon tahansa.
Mistäs tässä nyt pauhataan, kun kukaan ei toistaiseksi ole tuonut keskusteluun yhtäkään sellaista automerkkiä tai -mallia jossa akkua ei saisi vaihtaa nimenomaan perinteisin menetelmin? Ainoa reunaehto tietenkin se, että auton järjestelmien antaa mennä nukkumaan eikä vetäise suoraan ajosta akkua irti.
Vai oliko poskiholistilla nyt kertoa joku esimerkki jossa nimenomaan auto TÄYTYY pitää virrallisena koko ajan? Mielellään ohjekirjasta tai korjaamokäsikirjasta luettuna, esson baarin nurkkapöytää ei lasketa luotettavaksi lähteeksi.
Ihan asiallinen tiedote. Eipä sanota siinäkään, että mihinkään autoon tarvitsisi akkua vaihtaa hotswappina väkisin virrallisena pitäen.Muihin akunvaihtoon liittyviin toimenpiteisiin löysin tämän tiedotteen: Huoltotiedote auton akkujen koodauksesta
Ihan asiallinen tiedote. Eipä sanota siinäkään, että mihinkään autoon tarvitsisi akkua vaihtaa hotswappina väkisin virrallisena pitäen.
Tästä ollaan samaa mieltä. Ymmärrän kyllä perusteet joiden takia korjaamot saattavat haluta käyttää tuollaista menetelmää.Jos automalli hukkaa useita asetuksia virtojen katketessa, niin tuota "ylläpitovirtaa" käyttämällä asentajan ei tarvitse ihmetellä
Ei mitään reunaehtoja. Järjestelmän täytyy kestää syöttöjännitteen katkaisu missä tahansa tilanteessa, muutoin se on huonosti suunniteltu.
Mää nyt tein äsken ehkä typerän olettaman, että porukka tietää mistä puhuu eikä esitä mutua tai huhua faktana.
Vaikuttaisi kuitenkin aika perusteettomalta alkaa kotitarveasentajia pelottelemaan akun vaihtamiseen liittyvillä riskeillä, kun ei se auto siitä sen kummemmin hajoa vaikka sen nykäisee virrattomaksi.
Uuden peugeot 5008:n kohdalla odottelukehotus nelisen minuuttia. Mutta asiaan: hienoin fiitsöri on uudelleenkytketyn akun jälkeen odotusaika: virrat päälle ja odotellaan 1 minuutti ennen starttaamista, paitsi jos auto on oikealta ohjattava ja ajettu yli 100 km --> tällöin pitää odotella 15 minuuttia. Ehkä se auto huomaa vasta sadan kilsan kohdalla et hei ratti on oigialla.Ei ihan hotswappi-asiaa, mutta ainakaan 2000-luvun alun PSA-ranskiksissa akkua ei saa virallisen ohjeistuksen mukaan irroittaa ihan miten tahansa. Niiden kanssa pitää sulkea ovet, ottaa avain virtalukosta ja odottaa kolmisen minuuttia, ennen kuin akun saa irroittaa.
Tuossa ajassa koritietokone (BSI) menee nukkumaan ja jos sinä aikana katoaa yllättäen virrat, pahimmillaan ajonesto voi hukata koodatut avaimet = merkkiliikereissu. Ainakin 406:ssa on raportoitu tämänkaltaisista "haasteista".
Tästä ollaan samaa mieltä. Ymmärrän kyllä perusteet joiden takia korjaamot saattavat haluta käyttää tuollaista menetelmää.
Vaikuttaisi kuitenkin aika perusteettomalta alkaa kotitarveasentajia pelottelemaan akun vaihtamiseen liittyvillä riskeillä, kun ei se auto siitä sen kummemmin hajoa vaikka sen nykäisee virrattomaksi.
...jos tulisin jatkuvasti väärinymmärretyksi. Tarkoitukseni ei ollut kysyä mikä on kenenkin henkilökohtainen mieltymys akun vaihdon toteutuksesta. Kyse oli siitä, että törmään jatkuvasti eri yhteyksissä väitteisiin kuinka nykyauto menee rikki tai ainakin niin sekaisin että se pitää viedä huoltoon, jos akun yrittää vaihtaa itse perinteisin menetelmin.No kyl mua ainakin vituttais
...jos tulisin jatkuvasti väärinymmärretyksi. Tarkoitukseni ei ollut kysyä mikä on kenenkin henkilökohtainen mieltymys akun vaihdon toteutuksesta. Kyse oli siitä, että törmään jatkuvasti eri yhteyksissä väitteisiin kuinka nykyauto menee rikki tai ainakin niin sekaisin että se pitää viedä huoltoon, jos akun yrittää vaihtaa itse perinteisin menetelmin.
Halusin tiedustella onko kyseisellä tavalla rakennettuja autoja oikeasti olemassa vai onko kyse urbaanilegendasta. Toistaiseksi kuulostaa enempi jälkimmäiseltä.
... ja adaptoituvissa latausjärjestelmissä autolle pitää kertoa että siinä on uusi akku, ettei keitä uutta akkua pilalle, onko näin?
Senhän se tekee nykyautot varmaan kaikki, mutta käsittääkseni BCM/BEM/mikäliekin missäkin yrittää antaa liikaa virtaa, jos kuluneen ja huonosti lataavan akun sijalla onkin uusi, eikä latauksenhallinta tiedä sitä.No ei se nyt keitä pilalle, mut ainakin omassa audissa on tuo BEM (battery energy manegement) joka osaa tarpeentullen laittaa sähkövermeitä pois päältä jotta vanhemmassakin akussa virtaa riittäisi starttaukseen.
Battery Replacement - Ross-Tech Wiki
wiki.ross-tech.com
Senhän se tekee nykyautot varmaan kaikki, mutta käsittääkseni BCM/BEM/mikäliekin missäkin yrittää antaa liikaa virtaa, jos kuluneen ja huonosti lataavan akun sijalla onkin uusi, eikä latauksenhallinta tiedä sitä.
Ei yritä, päinvastoin. Se luulee että siellä on vanha huono akku johon mahtuu vain X ampeerituntia eikä lataa sitä uutta kunnolla täyteen. Ongelmia tulee, mutta ei sellaisia että akku "keitettäisiin".käsittääkseni BCM/BEM/mikäliekin missäkin yrittää antaa liikaa virtaa, jos kuluneen ja huonosti lataavan akun sijalla onkin uusi, eikä latauksenhallinta tiedä sitä
Uuden peugeot 5008:n kohdalla odottelukehotus nelisen minuuttia. Mutta asiaan: hienoin fiitsöri on uudelleenkytketyn akun jälkeen odotusaika: virrat päälle ja odotellaan 1 minuutti ennen starttaamista, paitsi jos auto on oikealta ohjattava ja ajettu yli 100 km --> tällöin pitää odotella 15 minuuttia. Ehkä se auto huomaa vasta sadan kilsan kohdalla et hei ratti on oigialla.
Noh noh, tietennii Omistajan käsikirjasta. Tosin vain nettiversiossa on nämä irroitus ja kytkentäohjeet. Linkki maahantuojan sivuilla Huolto ja palvelut --> Omistahan käsikirja ( hyppää Seviceboxin käsikirjaselaukseen ).Mistähän tälläinen tieto on peräisin? Nimimerkillä muutamankin kerran tullut jumpattua uuden 3008:sin ja 5008:sin akun irrotuksen suhteenn. Eikä kertaakaan ole tarvinnut testeriin turvautua vaikka on akunkenkä irroitettu heti sen jälkeen, kun BSI on nukahtanut. Ja samaten ne on ihan hyvin lähtenyt ongelmitta tulille saman tien akunkengän kiinnittämisen jälkeen. Ainut mikä ei toimi 24 tuntiin on S/S-järjestelmä.
Noh noh, tietennii Omistajan käsikirjasta. Tosin vain nettiversiossa on nämä irroitus ja kytkentäohjeet. Linkki maahantuojan sivuilla Huolto ja palvelut --> Omistahan käsikirja ( hyppää Seviceboxin käsikirjaselaukseen ).
Akun irrottaminen
Jotta akun lataustaso säilyy riittävänä moottorin käynnistämiseksi, on suositeltavaa irrottaa akku, jos auto seisoo käyttämättömänä hyvin pitkän ajan.
Ennen kuin irrotat akun:
- sulje kaikki ovet ja luukut (ovet, takaluukku, ikkunat, katto)
- sammuta kaikki sähköä kuluttavat laitteet (radio, lasinpyyhkimet, valot jne.)
- katkaise sytytysvirta ja odota neljä minuuttia.
Kun saat akun esiin, riittää, että irrotat plusnavan (+).
Kun akku on kytketty takaisin
Kun akku on kytketty takaisin kiinni, kytke sytytysvirta ja odota yksi minuutti ennen moottorin käynnistämistä, jotta elektroniset järjestelmät saadaan alustettua.
Info: Kun kyseessä on oikealta ohjattava auto, on odotettava noin 15 minuuttia ennen moottorin käynnistämistä, kun matkamittarin lukema on saavuttanut 100 km:ä.
Ei siellä takuulla ole kaikkia ohjeita joita valmistajan omissa järjestelmissä on.Luulisi että autodatassa olisi maininta, eikös sieltä kaikki huollot katso ohjeita.
Juuri näin. Olennaista ei ole suunnittelu eikä valmistusmaa, vaan itse toteutus ja komponenttien laatu. Ctek on markkinoinnin ansiosta nykyään jo ihan kunnon brändi, mutta todellisuudessa samaa tai jopa huonompaa laatua kuin puolta halvemmat. Esim. aika vähällä käytöllä olleessa XS3600:ssa sai alkaa tinaamaan piirilevylle uutta painonappia, kun alkuperäinen yksinkertaisesti hajosi. Muutenkin laitteen piirilevy on karua katsottavaa laturiksi, joka maksaa kaupassa 80e.
Ei ole, omatekosena testerinä käynee auto josta bensapumpun sulake irti kattoo miten kauan jaksaa sahailla starttia varoen.Onkos @Bapsu lla jonkinlainen CCA mittari? Sillähän saa sitten selville miten hyvin akku latautui. Tai vie motomaattiin esim testattavaksi.
Tämä ratkaisu on vähän huonosti sovellettavissa edeltävän viestin skenaarioon, jossa akku irrotetaan nimenomaan järjestelmän tekemiseksi virrattomaksi autosähköasennuksen aikana.Jännitelähde käyttöön soveltuvalla laturilla syöttää sähköä autolle sen aikaa kun akku on irti. Eipähän mene mikään sekasin kun pysyy jännitteet tallella.
Startti vie karkeasti 150A virtaa. 30 sekuntiin saadaan siis kulumaan karkeasti 1,25Ah kapasiteettia. Akku on numeroiden valossa ihan paska.Kyseinen snaijeri työnnettiin auton keulalle, ihan näpsäkästi sahaa, jonkun 30s varmaan pätkissä jaksoi jauhaa ennenkun alko hyytymään. Ihan kelpopeli ainakin starttiakuksi jos pitää varavirrottaa jokin auto.
Startti vie karkeasti 150A virtaa. 30 sekuntiin saadaan siis kulumaan karkeasti 1,25Ah kapasiteettia. Akku on numeroiden valossa ihan paska.
Tuskimpa mikään akku markkinoilla jauhaa kovin montaa minuuttia. Ja tuokin tokeni puolen minsan odottelulla vielä sahaamaan lisää.Startti vie karkeasti 150A virtaa. 30 sekuntiin saadaan siis kulumaan karkeasti 1,25Ah kapasiteettia. Akku on numeroiden valossa ihan paska.
220a verkkovirtaboosterilla ainakin oli aivan turha edes yrittää startata 2.0 dieseliä akun mentyä tyhjäksi. Muutaman minuutin latauksen jälkeen sai juuri ja juuri käyntiin. Lienee tuo startin vaatima virta hivenen suurempi kaikissa autoissa, joissa on kunnon moottori.
Koita talvipakkasilla. Veikkaan, ettet tuolla akulla käynnistä kertaakaan.Numerot sinänsä kiinnosta paskaakaan, kunhan auto käynnistyy parikymmentä kertaa niin tolle löytyy käyttöä.
Voipi olla, kuka sanoi että se on uusi. Kyllä tuo vielä talvellakin pääsee testaukseen jos sellainen tänne etelään joskus tulee.Voidaan itseasiassa vaikka kymmenkertaistaa virta, silti akku on paska.
Koita talvipakkasilla. Veikkaan, ettet tuolla akulla käynnistä kertaakaan.
Oletetaanpa se boosteri 10A sulakkeen taa eli 2300W maksimi. Ja unohdetaan häviöt.220a verkkovirtaboosterilla ainakin oli aivan turha edes yrittää startata 2.0 dieseliä akun mentyä tyhjäksi. Muutaman minuutin latauksen jälkeen sai juuri ja juuri käyntiin. Lienee tuo startin vaatima virta hivenen suurempi kaikissa autoissa, joissa on kunnon moottori.
Oletetaanpa se boosteri 10A sulakkeen taa eli 2300W maksimi. Ja unohdetaan häviöt.
Eli 2300W:12V=191,7A
Se on autokohtaista, miten paljon startti virtaa imaisee ja normisti akku tosiaan tasaa piikkejä, sitä nyt luonnollisesti on syytä ladata hetki ennen starttaamista. Mutta turhaa se yrittäminen ei kyllä ole jos boosteri on riittävän järeä. Ja tässä kohden siis oikeasti järeä. Itselläkin on kotosalla "matkalaukkukoko" jolla on kyllä turha yrittää. Mutta taas vanhemmilla lainassa oleva "kottikärrykoko" käynnistää lähes minkä takansa auton. Ja polttaa sen 10A sulakkeenkin.
Lisäksi pitää huomioida käyntiinlähtöhetken suurempi virta. Ei sen moottorin pyörittäminen vaadi samaa kuin liikkeelle saattaminen. Mutta tässä auttaa jo se pienikin varaus akussa.
Eli kyllä, kunnollisella boosterilla on hyvinkin toivoa mutta kun boosterina myydään lähes mitä tahansa kuraa, ei varmasti homma toimi. Onkin siis tärkeämpi katsoa speksejä eikä sitä boosteri-nimitystä.
Omasta mielestäni kunnon boosteri ei tarvitse voimavirtaa normaalin autoilijan näkökulmasta. Mutta toki aivan mahdollinen laite, muuntajan koko vaan kasvaa ja kolmivaiheisena hintakin nousee. Yksivaiheista jo sivusin lainaamassasi ja jos sitä aihetta venuttaa niin unohtaen taas monta nippeliä:Kyllähän kunnon boosterilla saa auton kun auton käyntiin. Tosin vaatii sitten jo voimavirtaa ja kunnon kaapelit siihen boosteriin. Tänään viimeksi tuli nähtyä yksi tälläinen ns. järeämpi boosteri, taisi olla ~500A tarrat (CRX eli IKH kampe). Kaapelit oli jotkut onnettomat ~10mm2 kaapelit ja onnettomat hauenleuat (oli vähän naurussa pitelemistä). Siis ihan ne alkuperäiset kaapelit ja sellaiset näkyy uusissakin olevan ikh sivujen mukaan. Eihän tuollaisilla kaapeleissa saa käyntiin edes 2l bensaa kesällä, jos jännite on 12V. Kyllähän tuollaisessa pitäisi olla minimissään ne 50mm2 kaapelit ja puhdasta kuparia, mielellään paksummat. Jänniteeksi pitäisi saada kyllä huomattavasti enemmän kun se 12V, koska jännitehäviöitä tulee liitoksissa ja varsinkin niissä koneen kohdissa, koska hapettumaa niissä on aina. Mielellään saisi sen 14v+ tarjota, niin ei pienet häviöt haittaa. Jos nyt lasketaan 15V*500A = 7500W, tämä vielä ilman häviötä, joten todellisuudessa vielä paljon enemmän.
Ellei noissa ole sisällä isoa määrää superkonkkia, niin ei siitä 230V pistokkeesta voi saada edes teoriassa sitä 500A aikaan. Itsellä on käytössä virtalähde (tai no virallisemmin jännitelähde), josta saa ulos jatkuvaa 55A halutulla jännitteellä (9-15V). Tuohonkin laitoin jo 35mm2 ofc kaapelit ja järeät hauenleuat.
Omasta mielestäni kunnon boosteri ei tarvitse voimavirtaa normaalin autoilijan näkökulmasta. Mutta toki aivan mahdollinen laite, muuntajan koko vaan kasvaa ja kolmivaiheisena hintakin nousee. Yksivaiheista jo sivusin lainaamassasi ja jos sitä aihetta venuttaa niin unohtaen taas monta nippeliä:
16A*230V=3680W ja 3680W:12V=306,7A ja häviöt ja muut pois. Joka tapauksessa henkilöautolle riittävästi varsikin jos / kun akku auttaa ainakin alkuun.
Kaapeleista ja muusta olemme aika samaa mieltä. Niissä olisi paljon parannettavaa ja järeämmissäkin laitteissa on mukana aivan sitä itseään. Mutta mistä nappasit 500A? Ei enää puhuta mistään pienestä autosta.
Häviöiden osalta meni sitten metsään ihan huolella. Kun mukaan lasketaan kaapeleiden resistanssi jne niin ei, teho ei kasva vaan nimenomaisesti päinvastoin. Luultavammin ajattelit vakiotehoa kuormalla jolloin olet luonnollisesti oikeassa. Boosterin kaltaisessa tapauksessa näin ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole.
En muista itsellä vastaan tulleen boosteria, jossa konkkapatteria olisi reilummin. Mutta mitään superkonkkia ei oikeastaan vielä tarvita. Käynnistyshetken piikki on sinällään lyhyt joten sitä riittää kompensoimaan vähempikin. Mutta viitaten edellä olevaan, 500A ulos kiinnostaa kyllä. Miten siis ajattelit sellaisen toteuttaa?
Kuten tuossa edellä totesin, ollaan kaapeleista aivan samaa mieltä ja tein oletuksen (jota en kyllä huomannut erikseen mainita) siitä, että oikeasti järeitä laitteita hankkivat korvaavat ne mukana tulevat narut kunnollisilla, pakkastakin kestävillä kaapeleilla ja toki myös hankkivat tukevat hauenleuat.No mutta ei se 12V riitä, jos kaapelit on sitä mitä ne nyt noissa on. Esim IKH mainostaa kaapelien olevan 10mm2. 300A virralla jännitehäviö on reilut 4.2V puhtaalla kuparilla ( 2m kaapelit kuten IKH mainostaa, tuskit ovat edes puhdasta kuparia), tähän lisäksi vielä liitoksien häviöt. Eli varmaan jotain 4.5-5V katoaa. Ei kyllä monelle vähänkään uudemmalle riitä mikään 7.xV käynnistykseen. Tämä siis kun akku on ihan tyhjäksi päässyt. Joskus on tullut tarvetta antaa apuvirtaa omasta autosta ja itsellä akku tarjoaa ~800A kylmäkäynnistykseen, joten riittää kyllä henkilöautolle. Ei vaan lähde moni auto käyntiin millään 16mm2 kaapeleilla (näitä ollut monilla valmiiksi esillä kun olen tullut paikalle), jos akku on tyhjä. Johtuu ihan siitä, että jännite tippuu liian alas ecuille. Itsellä on 35mm2, joilla yleensä jo lähtee. Toki saisi paksummatkin olla, mutta hinta alkaa karkaamaan aika kovaksi, jos haluaa sitä puhdasta kuparia ja kunnon kuorella, joka ei muutu pakkasella ihan kovaksi.
Ei, joku IKH:n laite ei toki ole sellainen, jossa speksejä on tarpeen liikaa katsoa ja uskoa. Niissä on ilmaa mukana mutta kunnollisissa laitteissa tilanne vähän eri. Tosin siitäkin huolimatta sieltä spekseistä on paremmin toivoa löytää todellisia arvoja vs ne laitteen päälle painetut lupaukset. Samoin kaapeleista voi olla maininta jolloin tietää heti samalla ostosreissulla napata mukaan paremmat.No tuo 500A tuli ihan siitä, että eilen viimeksi tuli sellainen nähtyä kun menin selvittelemään miksi ei auto käynnistynyt. IKH mainostaa boosteria 540A 269€. Ei tuo väite voi vaan pitää mitenkään paikkaansa, kun se kytketään 230v pistokkeeseen 12V*540A=6480W. Jos se nyt sen vaikka jollain superkonkilla saisi aikaan, niin jännitehäviö noilla 10mm2 kaapeleilla on yli 7V ja tähän vielä lisäksi liitoksien häviöt. Eli noilla spekseillä voi pyyhkiä persettä. Tämä nyt viitaten siihen kun sanoit, että kannattaa niitä speksejä katsoa.
Suurin osa tuollaisista powereista on hakkuriratkaisuja, boosterit taas pääsääntöisesti normaalilla muuntajalla. Kyllähän siitä kokoeroa syntyy. Hakkurien käyttö toki kasvaa koko ajan mutta niissäkin on omia rajoitteitaan.Kyllähän 500A saa ulos helposti, jos käytössä on voimavirtaa ja laite on riittävän järeä. Autokäytössä on yleisesti jännitelähteitä, joista lähtee 120A jatkuvaa ~15V. Kooltaan ovat murto-osa noista järeistä boostereista. Tuollaisia sopisi hyvin se 5kpl vaikka tuon IKH 540A mallin kuoriin, vaatii toki sitten sitä voimavirtaa, jos laite tarjoaa ulos sen 7.5kW. Hinta toki myö sitten ihan eriluokkaa.