Omasta mielestäni kunnon boosteri ei tarvitse voimavirtaa normaalin autoilijan näkökulmasta. Mutta toki aivan mahdollinen laite, muuntajan koko vaan kasvaa ja kolmivaiheisena hintakin nousee. Yksivaiheista jo sivusin lainaamassasi ja jos sitä aihetta venuttaa niin unohtaen taas monta nippeliä:
16A*230V=3680W ja 3680W:12V=306,7A ja häviöt ja muut pois. Joka tapauksessa henkilöautolle riittävästi varsikin jos / kun akku auttaa ainakin alkuun.
Kaapeleista ja muusta olemme aika samaa mieltä. Niissä olisi paljon parannettavaa ja järeämmissäkin laitteissa on mukana aivan sitä itseään. Mutta mistä nappasit 500A? Ei enää puhuta mistään pienestä autosta.
Häviöiden osalta meni sitten metsään ihan huolella. Kun mukaan lasketaan kaapeleiden resistanssi jne niin ei, teho ei kasva vaan nimenomaisesti päinvastoin. Luultavammin ajattelit vakiotehoa kuormalla jolloin olet luonnollisesti oikeassa. Boosterin kaltaisessa tapauksessa näin ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole.
En muista itsellä vastaan tulleen boosteria, jossa konkkapatteria olisi reilummin. Mutta mitään superkonkkia ei oikeastaan vielä tarvita. Käynnistyshetken piikki on sinällään lyhyt joten sitä riittää kompensoimaan vähempikin. Mutta viitaten edellä olevaan, 500A ulos kiinnostaa kyllä. Miten siis ajattelit sellaisen toteuttaa?
No mutta ei se 12V riitä, jos kaapelit on sitä mitä ne nyt noissa on. Esim IKH mainostaa kaapelien olevan 10mm2. 300A virralla jännitehäviö on reilut 4.2V puhtaalla kuparilla ( 2m kaapelit kuten IKH mainostaa, tuskit ovat edes puhdasta kuparia), tähän lisäksi vielä liitoksien häviöt. Eli varmaan jotain 4.5-5V katoaa. Ei kyllä monelle vähänkään uudemmalle riitä mikään 7.xV käynnistykseen. Tämä siis kun akku on ihan tyhjäksi päässyt. Joskus on tullut tarvetta antaa apuvirtaa omasta autosta ja itsellä akku tarjoaa ~800A kylmäkäynnistykseen, joten riittää kyllä henkilöautolle. Ei vaan lähde moni auto käyntiin millään 16mm2 kaapeleilla (näitä ollut monilla valmiiksi esillä kun olen tullut paikalle), jos akku on tyhjä. Johtuu ihan siitä, että jännite tippuu liian alas ecuille. Itsellä on 35mm2, joilla yleensä jo lähtee. Toki saisi paksummatkin olla, mutta hinta alkaa karkaamaan aika kovaksi, jos haluaa sitä puhdasta kuparia ja kunnon kuorella, joka ei muutu pakkasella ihan kovaksi.
No tuo 500A tuli ihan siitä, että eilen viimeksi tuli sellainen nähtyä kun menin selvittelemään miksi ei auto käynnistynyt. IKH mainostaa boosteria 540A 269€. Ei tuo väite voi vaan pitää mitenkään paikkaansa, kun se kytketään 230v pistokkeeseen 12V*540A=6480W. Jos se nyt sen vaikka jollain superkonkilla saisi aikaan, niin jännitehäviö noilla 10mm2 kaapeleilla on yli 7V ja tähän vielä lisäksi liitoksien häviöt. Eli noilla spekseillä voi pyyhkiä persettä. Tämä nyt viitaten siihen kun sanoit, että kannattaa niitä speksejä katsoa.
En itsekkään ole nähnyt isompia konkka pattereita noissa, mutta tosin en montaa ole kyllä purkanutkaan. Monissa dieseleissä on myös nykyisin pikahehkut ja vievät helposti sen 10A/hehku. Kutosen tapauksessa 60A. Tämä jo tiputtaa se kohtuu tyhjän akun jänniteen aika alas, eli akun varaan nyt ei ihan hirveästi voi laskea.
Missä minä sanoin, että teho kasvaisi jännitteen tippuessa? Tarkoitin, että lähtöjännite pitää olla riittävän korkea, jos kaapelit on ripulia, kuten ne boosterissa yleensä on. Jos jännite kyykkään liian alas, ei sillä virralla (A), ole mitään väliä ei se käynnisty kuitenkaan. Jos se jännite kyykkää sinne ~7V, niin ei sillä tee mitään. Kyllähän 500A saa ulos helposti, jos käytössä on voimavirtaa ja laite on riittävän järeä. Autokäytössä on yleisesti jännitelähteitä, joista lähtee 120A jatkuvaa ~15V. Kooltaan ovat murto-osa noista järeistä boostereista. Tuollaisia sopisi hyvin se 5kpl vaikka tuon IKH 540A mallin kuoriin, vaatii toki sitten sitä voimavirtaa, jos laite tarjoaa ulos sen 7.5kW. Hinta toki myö sitten ihan eriluokkaa.
Eihän sitä voimavirtaa tarvitse normiautoilija, mutta sitten on ymmärrettävä, että akku on ladattava tovi ennen starttia, muuten ei se boosteri tule riittämään. Jos se pitää saada käyntiin nyt heti kuten nykyaikana kaikki pitää saada heti, niin ei se 230V verkkovirtaboosteri siihen riitä. Itse olen tuolla omalla jännitelähteellä monta autoa käynnistänyt, jos ei ole tulipalo kiire, antaa sen hetken ladata akkua @15V, niin lähtee käyntiin, jos akku on vaan kunnossa ja ottaa virtaa vastaan.